EA gaat laten zien wat er in lootboxen zit voor je ze aanschaft

EA gaat de lootboxen voor FIFA Ultimate Team aanpassen. Voor consumenten een pakket kopen, kunnen ze zien wat er in de lootbox zit. Als de koper het pakket vervolgens niet wil, kan de transactie worden afgebroken.

De lootboxen waarmee nieuwe spelers voor de FIFA Ultimate Team-modus verkregen kunnen worden, ligt al lange tijd onder vuur. De lootboxen zijn volgens verschillende autoriteiten een vorm van gokken. Onder deze druk lijkt EA te hebben besloten om consumenten te laten zien wat er in een pakket zit als ze dat willen.

Bij de aankoop van een FIFA Ultimate Team-pakket is er nu een preview-knop te zien. Als de koper hier op klikt, wordt de animatie afgespeeld waarmee de lootbox geopend wordt en kan de inhoud worden bekeken. Op dat moment kan de consument kiezen om het pakket te nemen of de aankoop niet door te laten gaan.

Nu zou dit systeem ervoor kunnen zorgen dat FIFA-spelers net zo vaak kunnen proberen tot ze het pakket hebben met de voetbalspelers die ze aan hun team willen toevoegen, maar daar heeft EA iets op bedacht. Op het moment dat je besluit een pakket niet te kopen, wordt er een timer gestart. Deze timer moet eerst aflopen voor je een nieuw pakket kunt previewen. In het voorbeeld dat EA geeft, wordt een timer van ruim 20 uur getoond. Als het pakket alsnog wordt verkocht, vervalt de timer en verschijnt een nieuw pakket dat kan worden bekeken.

De lootboxen in FIFA liggen al lange tijd onder een vergrootglas en werden in België al geclassificeerd als gokken door de autoriteiten. Daardoor moest EA stoppen met de verkoop van FIFA Points, waarmee de lootboxen gekocht kunnen worden. Ook in Nederland oordeelde de rechtbank dat de lootboxen een gokspel zijn. EA ging hierop in hoger beroep.

Door Robert Zomers

Redacteur

18-06-2021 • 18:30

117 Linkedin

Reacties (117)

117
111
61
17
3
44
Wijzig sortering
heeft geen zin om een timer erop te zetten om een item niet te kopen. Dus als je wel koopt kan je de volgende onzichtbare lootbox alvast inzien. Dus blijft het gokken. Nu niet meer gokken wat in de eerste lootbox zit, maar in de tweede.
heeft geen zin om een timer erop te zetten om een item niet te kopen. Dus als je wel koopt kan je de volgende onzichtbare lootbox alvast inzien. Dus blijft het gokken. Nu niet meer gokken wat in de eerste lootbox zit, maar in de tweede.
Inderdaad. Blij te lezen dat anderen de truc ook opgemerkt hebben.
Hopelijk komen autoriteiten ook tot die conclusie en halen ze EA nogmaals over de kolen heen. Dit keer met opzettelijke poging tot ontduiken van handhaving er bovenop.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 18 juni 2021 23:04]

Ik twijfel het want hoelang is dit al gaande? Ondanks dat EA heel lang onder vuur ligt en al die negativiteit, blijven spelers alsnog doorgaan met het kopen van hun spellen met lootboxes. EA zal het sowieso keihard terugvechten.
Mogelijk helpt het wel. Wanneer ik niet zie wat ik koop, maar weet dat ik een bepaalde kans heb op leuke kaarten dan zal ik sneller iets kopen dan wanneer ik zie dat ik toch alleen maar troep krijg. Ik koop dit soort online dingen nooit, maar het lijkt eigenlijk behoorlijk veel op de booster packs van Magic kaarten. Ik heb daar in het verleden redelijk wat van gekocht, juist omdat je niet wist wat je kreeg en je hoopte op die paar leuke kaarten. Als ik weet wat ik krijg, dan denk ik 'tja voor die prijs krijg ik alleen maar troep'. Die teleurstelling heb ik dus vooraf, in plaats van achteraf. Ik denk dat dat mij zou beschermen om die ene dan te kopen zodat je de tweede kunt zien.

Los daarvan vrees ik dat een hoop mensen gewoon alsnog blind die pakjes blijven kopen. Ze willen nu eenmaal die ene speler hebben.
Het is maar hoe je het ziet.
Je krijgt nu een aanbod, een pack wat je kunt kopen die je kan inzien. Je krijgt alleen pas een volgend aanbod als dit aanbod is afgelopen. Hetgeen wat je daadwerkelijk "koopt", is dus geen gok.

Het zou in het casino ook geen gokken zijn als je al wist op welk cijfer de bal zou vallen bij roulette. De volgende bal wel, maar daar kan je nog niet eens op inzetten/daar kan je nog niet op gokken.

[Reactie gewijzigd door Thomas18GT op 21 juni 2021 11:35]

Geld koop op afstand ook niet bij dit soort transacties?
Nee. Lees de voorwaarden gerust zelf na.
Er kan afstand worden genomen van de bedenktijd bij digitale goederen.
Precies, een gokverslaafde gaat geen 20 uur wachten, die timer zal wel steeds lager gaan om te laten zien dat ze (EA) toch nog redelijk en tegemoedkomend zijn. Marketingstrategie die keihard aangepakt moet worden.
Op de website van EA zelf:

Vanaf 18 Juni om 18:00 CET, en voor de rest van het Festival of FUTball, introduceren we een nieuwe manier voor je om toegang te krijgen tot Ultimate Team content; Preview Pakketten.

Festival of FUTball is een tijdelijke promo, dit zal tot het einde van het EK er zijn. Zoals EA nu aankondigd zou dit na het EK (11 juli) weer zeg zijn... Is dus niet pernament
Wat mij vooral verbaast is de naïviteit van ons als kopende groep.
Al jaren past EA praktijken toe die de gameplayervaring keer op keer op keer op keer negatief beïnvloeden.
Eén van de hoogtepunten uit het verleden was het niet kunnen spelen van Simcity, omdat de servers van EA het niet aankonden. Destijds moest er "iets op de servers van EA uitgevoerd worden", wat in feite gewoon een vorm van DRM was.

Dat was acht jaar geleden. Je hoort de laatste jaren steeds meer gedoe rondom pay2win constructies, lootboxen, loze beloftes. En nu weer dit.

En dan zijn mensen lovend over spellen als It Takes Two. Dat kan wel kloppen, maar waarom zou je een uitgever steunen die al jarenlang bewijst zich nadelig naar gamers op te stellen?
Dat noem ik collectief incompetent: we zijn als groep niet in staat dit soort zaken aan te pakken. Massaal klagen als er weer iets misgaat, maar op het moment dat we zelf iets concreet kunnen doen om het aan te pakken, steken we onze kop in het zand.
Ik geef je helemaal gelijk, maar weet van mezelf heel goed dat ik - als puntje bij paaltje komt - er niet zo principieel in sta.
Als Battlefield 2042 een gaaf spel blijkt te zijn, dan ga ik die gewoon halen in het najaar. Pas als ik hem aan het spelen ben en er duiken weer eens serverproblemen op of zo, zal ik me bedenken: "Oh ja, uitgever EA, wat een teringlijers".
Je kan een GAAS abootje bij EA voor een maand aanschaffen, kun je een maand uitproberen, en andere spellen spelen, bevalt het niet, scheelt het een smak geld
Oh dat klinkt top inderdaad. Thanks voor de tip!
Offtopic: Na jaren lang geen EA games meer gekocht te hebben kocht ik laatst nog BF:V. Wat een teleurstelling om te zien dat na al die tijd het spel niet is aangepast en dat ook niet gaat gebeuren. En dan doel ik vooral op de tanks/PAKs waarvan de splash damage groot is en blijkbaar door heuvels/statische objecten kunnen. Dat deden ze in Battlefield 1942 een stukken beter. Schiet die iets ernaast? Dan vlieg je even door de lucht maar je leeft wel. Schiet die op de voeten? Ja dan ben je wel dood. Schiet die tegen een tonnetje waar je achter zit? Ja pech, er gebeurt niets.

Blijkbaar heeft EA alle detail voor fun verloren. Ze releasen een spel en werken direct volle bak aan wat nieuws in plaats van aandacht aan bestaande producten te besteden.

[Reactie gewijzigd door Memori op 19 juni 2021 10:56]

Stemmen met je portemonnee inderdaad. De enige EA-games die ik sinds Dragon Age: Inquisition heb gekocht zijn It Takes Two en toevallig Mass Effect Legendary (luiere port op punten dan ik eigenlijk ok vind, dus de timer is weer gereset).
Stemmen met je portemonee... koop de games die je goed vind zoals It takes two en koop de rest gewoon niet... Hiermee laat je aan EA weten dat je dat een gave game vind, en de rest is gewoon niet goed genoeg. Als genoeg mensen dit doen gaan ze meer games maken waar jij als consument je geld voor uitgeeft...

De game industrie zou er goed aan doen om meer It takes two's uit te brengen, wat een pareltje...
Nou ja, mijn centen hebben ze sinds SimCity iig nooit meer gezien. Maar zat spelers die wel blijven komen hè...

De meeste shooters zijn geen bal meer aan, zeker mp niet. Puur omdat er meer geld uitgeperst moet worden.
Niet om EA te verdedigen (ha, wat een grap), maar het kan zijn dat de verwoording hier simpelweg wat ambigu is en de preview-functionaliteit ook blijft bestaan voor nieuwe banners (of hoe de gacha-elementen in dit spel ook mogen heten). De Festival of FUTball promo is uiteraard tijdelijk, maar dat gaat om de specifieke promo, niet over de manier waarop die uitgevoerd wordt.
In deze verwoording kunnen ze over een paar maanden weer positief in het nieuws komen met: EA blijft inhoud van lootboxes tonen na trial periode
Met andere worden een test, als men een stuk minder klachten krijgt de verkopen niet te veel geschaad worden en er dus nog voldoende wordt verdiend dan zal men dit wegens success verlengen. Zo niet dan zal men weer met een andere oplossing komen om maar voor al de inkomsten op het huidige extreem hoge niveau te houden.
Dus het gaat van gokken naar een speciale dagelijks verversende aanbieding. Inderdaad een slimme manier om de zeldzaamheid van bepaalde items te waarborgen. Er zit nog een FOMO element in gezien je 'maar' ongeveer een dag hebt om te bepalen of je iets wilt, maar ik betwijfel of dat in de praktijk veel verschil zal maken.

Hoe dan ook goede zaak dat de oorlog tegen lootboxes zo goed als gewonnen is. Wanneer partijen als EA om zijn dan volgt de rest waarschijnlijk snel.

Volgende item op de agenda; de psychologische trucjes die makers van online games gebruiken om te zorgen dat mensen blijven spelen, en daarmee verslavingen in de hand werken. Veelal komen deze trucs uit het zelfde handboek dat de gokindustrie (issie weer) gebruikt. Veel flashy kleurtjes, veel oplopende cijfertjes, veel gebruik van FOMO, battlepass systemen die vereisen dat je elke dag inlogt om alle levels te halen, etc. Dat zulke geintjes worden toegepast bij casinos is één ding, maar videogames worden doorgaans gespeeld door jongeren en dienen dus ook aan een andere standaard gehouden te worden.
Volgende item op de agenda: de maximumfactuur.

Verplicht uitgevers een soort van full option pakket aan te bieden waarin ALLE ingame content definitief inzit.
Als de uitgever vindt dat dit bv. 8000 EURO waard is, dan moet dat zo duidelijk geprijsd staan in de app store. Bv. Brawlstars: Free to Start; full game content 8.000 EURO.

Dat is gewoon eerlijk de potentiele klanten inlichten over de prijs.
In dat laatste geval kan je de volledige game content ook gewoon gratis vrijspelen, geld versnelt alleen je progressie. De full game is nog steeds gratis... Daarnaast kan zo'n 'full option' pakket met de dag verschillen adhv aanbiedingen of limited edition content, hoe ga je dat meenemen?
Games die meedoen aan Google Play Pass hebben dit al. Daar geldt gewoon: als je een abonnement had op het moment dat een limited item uitkwam, dan krijg en hou je dat item. Sluit je later een abonnement af, dan krijg je dat item niet.
Dit werd tijd, misschien dat ze de komende verkiezing “worst company in the world” niet weer winnen.

Het is toch puur gokken, als zit er met zekerheid wel iets in, het blijft gokken.

Een gokkast die met zekerheid 10 cent uitbetaald per €uro die je erin gooit is ook een gokkast. Omdat die ook meer kan uitbetalen dus je neemt een “gok”.
+ je hebt ook geen mogelijkheid om van je aankoop af te zien, wat bij fysieke goederen tot 30 dagen na aankoop kan bij aankopen op afstand
Ja, ook nog wat wel een harde wet is in Europa.

Maar, dan zeggen ze uiteraard "ja dan refunden ze alles tot ze hebben wat ze willen!".

Zou ik nooit doen hoor! }>
Ja de kopers hebben ook een stuk verantwoordelijkheid, maar de game wordt wel zo ontworpen om je zoveel mogelijk aan te sporen om toch maar extra aankopen te doen. Er wordt ook volop verslavings-theorieën gebruikt. Je bent als speler een rat in een Skinnerbox. En wij mensen denken graag dat we hele logische wezens zijn, maar dat valt vaak best wel tegen.

Het is in ieder geval echt niet zo dat EA hier alleen maar voorziet in een behoefte van de klant, zij creëren die behoefte namelijk zelf en wakkeren deze zoveel mogelijk aan.
Beetje kort door de bocht natuurlijk. Zijn de mensen die gokken het probleem, of de bedrijven die het faciliteren? Een boel mensen kampen met gokverslaving, en grote bedrijven stimuleren dat zoveel als wettelijk mogelijk is. Met zoveel voorkennis vind ik het wel eerlijk om EA daarvan de schuld te geven.
Met allerlei verslavingen worden consumenten/individuen beschermd, maar met gaming moeten we de bedrijven maar gewoon hun gang laten gaan en ze voor 100% winstmaximalisatie laten gaan?

Alcohol mag je toch ook pas na je 18e? Zeg je dan ook "ja moet je gewoon niet drinken totdat je volwassen bent". Mensen zijn niet rationeel en heel gevoelig voor groepsdruk en beinvloeding. Dat kun je simpelweg niet negeren in een discussie als deze; mensen moeten op sommige vlakken tegen zichzelf (en tegen bedrijven) in bescherming genomen worden anders wordt je maatschappij er op de lange termijn echt niet beter van.

[Reactie gewijzigd door A Lurker op 18 juni 2021 22:17]

Denk je dat mensen nog voor de gok-optie zouden kiezen als ze ook gewoon een directe keuze kregen om in een in game shop te betalen voor zelf gekozen spelers (of welke inhoud dan ook in een lootbox zit bij een game)?

Bedrijven geven je die keuze al niet eens. Het is via lootbox een gok nemen, of die extra content niet krijgen. Als je dan tegen anderen speelt die consequent beter zijn dan jij omdat ze iets wél hebben, ga je ook maar eens kijken of je die bepaalde items kan krijgen. Dat is geen eerlijke keuze, dat is pay to (possibly) win (if you get lucky).
Worst company titel snap ik niet. Sinds wanneer is lootboxes, pay to win en 15 jaar dezelfde games uitbrengen net omdat de spelers het blijven kopen slechter dan slavernij? Slechter dan broodroof? Slechter dan omkoping? Slechter dan moord? Slechter dan gans ons planeet om zeep helpen?
Ik uhh.. kan je ff wat "Sarcasm signs" toevoegen of zo? Ik snap even niet wat je bedoeld.
Skiddie vindt dat EA niet de titel "slechtste bedrijf op de wereld" verdiend, en dat eerder de bedrijven die bijdragen aan slavernij, moord etc. die titel verdienen. Snap ik wel dat een bedrijf als Nestlé eerder die titel verdiend, ben ik het ook mee eens, maar ik neem aan dat je in je originele reactie het niet zo serieus bedoelde.
Oh ja nu snap ik het, dankje!

Nee, ik heb in de OP inderdaad niet gekeken naar bedrijven die gebruik maken van slaven oid.

Volgens mij mag je aannemen dat het hier alleen om westerse bedrijven gaat. En ook al is Apple er al op betrapt, het het openlijk zijn in bepaalde dingen zoals een "Instantly win match" token erger dan kinderarbeid blijkbaar.
Totaal offtopic maar alleen westerse bedrijven werken met slavenarbeid? In het Midden-Oosten en China rollen ze over de grond van het lachen…
Nee ik bedoelde dat alleen Westerse bedrijven overwogen zijn door de maker van die lijst.

Wij denken niet snel aan kinderarbeid, slavernij en werkomstandigheden die hier gewoon niet voorkomen.

Dus tot slot; ja natuurlijk zijn er veel ergere dingen gaande maar daar zijn wij ons of niet van bewust, of we kijken weg omdat het aan de andere kant van de planeet gebeurt.
Misschien dan "worst company in the world with a two letter name consisting of an "E" and an "A"."
Gezien de items in de lootbox niet alleen cosmetisch zijn maar ook een duidelijk voordeel geven ten opzichte van de rest. Als jij 1000 euro neer legt kan je heel fc barcelona kopen. Succes dan als jij zonder geld uit te geven net FC emmen compleet hebt
Dan kunnen ze het toch net zo goed in de store pleuren? Want dan is het geen gok-box meer xD
En wat denk je dat het gevolg is van die 20 uur timer, daar gaat natuurlijk iedereen netjes op wachten om het nogmaals te proberen |:(
nu vraag ik mij af of je wel 20 uur moet wachten.

Als het pakket alsnog wordt verkocht, vervalt de timer en verschijnt een nieuw pakket dat kan worden bekeken.

is dit als je hem zelf koopt.. of wordt pakket X aangeboden voor iedereen.. koopt iemand deze en krijg je een nieuwe te zien? in dit geval zou je bijv een slecht pakket hebben dat nooit verkocht wordt.. (of iemand zijn timer moet lopen)
Zelf kopen lijkt me, uiteindelijk ook een verkapte manier om je verslaafd te maken, je hoopt toch dat een volgende nog beter is dus kopen maar om zsm de volgende te bekijken…
Dit is alleen als je hem zelf koopt.

Alhoewel ik wel berichten tegen ben gekomen, dat wanneer er heel zeldzame kaartjes in de pakketten zat dat soms het pakket weg kon zijn. Bijv. een pakje met Cruijff of Ronaldo Nazario en toen bleek het pakket niet meer te verkrijgen.
Precies. Ze zijn duidelijk weer op zoek naar de grens waar ze hopelijk (voor hun dan) niet verder gereguleerd worden maar wel nog zoveel mogelijk kwetsbare mensen geld af kunnen troggelen.
sorry maar wat een onzin met *kwetsbare*

zulke mensen moeten dan gewoon hulp zoeken.

als ea een leeftijd van 18 op de doos zet ,en kids van 13 geld gaan gebruiken ligt de verantwoordelijkheid gewoon thuis.

gelukkig mag ik vanavond nog wel naar holland casino , om niet te weten wat ik wel of niet krijg... maar goed dat geld komt ook uit waar het moet he...
De minimum gestelde leeftijd voor FIFA is 3 :+

Maar goed, ook volwassenen mogen beschermd worden tegen dit soort praktijken vind ik... Maar daar gaan wij niet uitkomen denk ik dus laat ik het daarbij.
Gij zult niet stelen, de overheid duldt geen concurrentie

Kinderen moet je gewoon geen credit card of andere mogelijkheid geven waarmee ze ingame items kunnen kopen. Of beperken tot hun zakgeld, waarbij ze zelf mogen kiezen of ze er van naar de bioscoop/Efteling/etc gaan of besteden aan digitaal vermaak.

Of leer ze met geld omgaan door ze te laten sparen en beleggen. Als ze zien dat hun vermogen op die manier steeds groter wordt dan zal de behoefte om het weg te gooien vanzelf minder worden. Maar ja, de meeste ouders gooien ook alles over de balk en leven van salaris tot salaris. Slecht voorbeeld doet slecht volgen.

Onze maatschappij is volledig gericht op zoveel mogelijk consumeren, daar zit het echte probleem. Goed voor de aandeelhouders, slecht voor de maatschappij in zijn geheel.
Je kan de beschikbaarheid van de items soortvan randomiseren. Misschien dat ze dat willen. Zal vast meer geld opleveren dan een simpele store als ze er moeite in steken. Je creëert er een soort schaarste mee vergelijkbaar met de gamble loot boxen van voorheen.
een soort schaarste
Het is niet schaarste in de directe zin, maar FOMO: de fear of missing out.
Door deze aanbieding 20u vast te zetten trigger je spelers om te gaan lopen tobben of ze deze toch nog wel willen accepteren of niet; hetzij omdat ze twijfelen of ze deze 'pull' willen hebben, hetzij omdat ze sneller door willen naar een volgende 'pull.' - ihb als er speciale events zouden draaien met gelimiteerde beschikbaarheid.

In die zin is dit net zo verachtelijk als het gok-element van een loot-box.
Zo niet meer, aangezien EA hier onder de context van zich te voegen naar de wet, eigenlijk de ene skinner-box voor de andere inruilt. Zum kotzen, zeggen onze oosterburen dan.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 18 juni 2021 18:46]

Dit dus. Ik hoef niets meer te typen. EA brengt meer druk aan terwijl er aan de lootbox principe niks veranderd.
Volgende stap is misschien de prijs laten zakken naarmate de tijd verstrijkt, er zijn altijd mensen die dan toch kopen om weer een nieuw pakket te kunnen bekijken. Nog meer FOMO.
Diegene die tochkopen, zullen nog altijd kopen, en dan 4-5 boxes kopen voor ze een goeie hebben. Dit is gewoon een verdoken ding om an de regels te voldoen. Je kan toch zien wat je koopt, dus het is toegelaten.
Diegene die tochkopen, zullen nog altijd kopen, en dan 4-5 boxes kopen voor ze een goeie hebben. Dit is gewoon een verdoken ding om an de regels te voldoen. Je kan toch zien wat je koopt, dus het is toegelaten.
Precies. Dat is inderdaad het andere aspect wat misschien nog niet bij iedereen geklikt heeft: in plaats van dat je nu bij het openen van een box op je huidige box gokt; gok je op de volgende box, die je nog niet kunt zien totdat je de huidige 'weggespeeld' hebt.

Feitelijk verandert het he-le-maal niets aan de status quo, behalve dan dat de 20uurs lockout een FOMO element toevoegt en gevoelige spelers eigenlijk enkel nog meer onder druk zet dan al het geval was.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 18 juni 2021 23:02]

En je kunt er dubbelen in steken zodat mensen er langer over doen om hun verzameling te voltooien.
Dan kunnen ze het toch net zo goed in de store pleuren? Want dan is het geen gok-box meer xD
Klopt. Nu is het een 'gepersonaliseerde speciale aanbieding,' zullen we maar zeggen. :+
"No-more-surprises mechanics"
Nu ben je in ieder geval verplicht om elke dag een keer het spel op te starten om zodoende de meeste kans te maken op een goede set.

Plus, willen ze ff wat extra inkomsten,. .. Bungel ff een paar leuke spelers voor iemands neus. Dan trekt ie de portemonnee misschien wel.

Niet te vaak, niet te weinig, ... gewoon ongeveer €5,- per maand aan interessante spelers. Is toch weer mooi €60,- per jaar extra inkomsten.
En dat maal tienduizenden spelers die dat doen. Leuk zakcentje.
En dan volgende maand dezelfde speler op een nieuwe kaart introduceren met een betere rating, waardoor de ‘verslaafde’ die wil hebben.

[Reactie gewijzigd door Jumpman op 18 juni 2021 22:33]

Dan is het een lok-box :+
Misschien een domme vraag, maar als die spelers niet in de game zitten van bij de start, wat krijg je dan wel als je de game koopt? Of is de game gratis ofzo?
Offline kun je alle spelers gebruiken die je wilt. Spelers moet je kopen (lootboxes) om online te gebruiken tegen andere spelers. Fifa zelf is 60 euro en 75 euro op de ps5 (wtf)
Als je de Digital edition ps5 hebt wel ja. Anders is het gewoon dezelfde prijs
Ik heb de PS5 Digital Edition voor €12,49 gekocht in februari. Dit kon vanuit FIFA 20 (disc erin en kopen). Hij is ook al heel vaak €24,99 geweest. Ik heb maar 12 wedstrijden gespeeld, het voelt gewoon als werken de laatste edities (18, 19, 20 en 21) lijken zoveel op elkaar.

Daarnaast heeft FUT tegenwoordig zoveel verschillende kaarten van één en dezelfde speler, niet leuk meer.

[Reactie gewijzigd door Jumpman op 18 juni 2021 22:51]

Fifa is afgelopen jaren exact hetzelfde, met minuscule aanpassingen. Maarja er is gros aan "gamers" die elk jaar de nieuwe fifa kopen en er gewoon weer 200 euro in pompen. Zonde, want het steekt andere bedrijven in de industrie aan om soortgelijke praktijken te gebruiken... |:(
Nee de game is niet gratis. Het gaat om de FUT gamemode, een spelmodus waarin iedereen met niets begint een je je eigen team bouwt.

In het begin heeft elke voetbalspeler 1 gewone kaart die afhankelijk van hoe goed ze in het echt zo'n een hoge of een lage rating hebben.

Daarnaast brengt EA met allerlei promos verbeterde kaarten uit van spelers, bijvoorbeeld als ze het het in het echt goed hebben gepresteerd of als herinnering naar een goede prestatie in het verleden.

Daardoor kun je met die promo kaarten die later worden toegevoegd een steeds beter team maken, maar dat kost uiteraard geld waar het kopen van packs met een kans op zo'n speler in beeld komt.
Hmm, sowieso een goed besluit voor de consument natuurlijk. Ben benieuwd wat het met de omzet voor EA gaat doen, aangezien bijna een derde(!) van hun inkomsten uit ultimate team komen.
Waarschijnlijk niet veel negatiefs. Op het kunnen previewen zit een timer op (volgens screenshot twee minimaal 20 uur en 35 minuten). Dit kan je alleen opheffen door of te wachten tot de timer voorbij is, of door desbetreffende pack te kopen (en dan krijg je een nieuwe previewmogelijkheid voor de pack erna).

En waarschijnlijk komen ze met methodes om 'Previews' te kopen tegen X aantal FIFA-punten. Als je echt verslaafd bent, moet je dus points kopen om te previewen, en points kopen om de pack te kopen.
Wut. Een derde?! Hoe dan?
Heleboel mensen die kaartjes kopen ;)
Dit gedoe gaat al zo lang door dat ik alleen maar denk, het is ook je eigen schuld als je dit soort uitgemolken koeien nog blijft kopen. Dat er uberhaupt nog aandacht (en dus reclame) hieraan geschonken wordt op "tweakers"
het is ook je eigen schuld als je dit soort uitgemolken koeien nog blijft kopen.
Tsja, dat geldt heel heel vaak wel. Ook voor junkies, ook voor gokverslaafden, ook voor mensen die huidkanker krijgen.

Ik beschouw deze aandacht overigens niet als reclame, 'any publicity is good publicity' gaat hier echt niet op. Zeker op Tweeakters waar men gemiddeld wat intelligenter is (denk ik) dan de 'Hart van Nederland' kijker.

Met die loot boxes laten studios kinderen gewoon gokken zonder dt daar fatsoenlijk toezicht op is en dat moet verboden zijn. Hier kan je ook weer de schuld op de ouders afschuiven, maar als ouders die verantwoordelijkheid laten liggen, kan je dus ook gewoon het pokerbod streng gaan proberen te handhaven.
Ben benieuwd of België en Nederland ermee akkoord gaan. Ik verwacht eigenlijk van niet. Het is nog steeds wat weggestopt en je krijgt nog steeds dingen die je niet wilt of nodig hebt.
Alleen weet je dat nu van de voren...
Alleen weet je dat nu van de voren...
Nee; je weet de inhoud van de huidig zichtbare box. Het gok-element verplaatst nu naar de inhoud van de volgende box, die je nog niet ziet totdat je de huidige hebt 'weggespeeld' - of totdat je maar liefst 20u gewacht hebt.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 18 juni 2021 23:06]

De volgende stap is dat je die niet het pakket met slechte inhoud hoeft te kopen maar wel de timer voor het volgende pakket af kan kopen.
Ik denk niet dat EA hier minder aan gaat verdienen, dit zet juist aan tot meer aankopen.
De volgende stap is dat je die niet het pakket met slechte inhoud hoeft te kopen maar wel de timer voor het volgende pakket af kan kopen.
Precies. Dat ligt volgens mij ook in de lijn der verwachting. Ze zijn gewoon a/h double-dippen door een 70 EUR premium aanschaf van mobiele gacha-drek te voorzien.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 19 juni 2021 08:59]

Ik heb al lang (>5 jaar) geen EA games meer gekocht, voornamelijk vanwege dat nieuwe businessmodel, maar ook de games zelf zijn niet meer wat het geweest is. Jammer, zo zie je dat de grote spelers/geworden monopolisten allerlei anderen opkopen, DICE bijvoorbeeld, en vervolgens verdwijnt de innovatie en worden die technologieën helemaal uitgemolken om jaren games te kunnen verkopen, zoveel mogelijk winst maken voor de aandeelhouders, bijv. door ingame nog te moeten betalen dmv zo'n gokconstructie, ook niet heel wenselijk of gezond. Nee, uit principe koop ik het niet, ik vul die vrije tijd wel anders in tegenwoordig.
idem hier, een verdienmodel vermomd als spel daar is niks leuk meer aan. de druppel bij mij was toen ik mijn legale kopie van red alert 3 na 5 herinstallaties niet meer kon gebruiken. Dat was toen het laatste spel dat ik ooit heb gekocht. Doe mij maar de ouwe retro meuk. Al kunnen ze daar tegenwoordig ook niet met hun 'remaster' fikken afblijven.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee