Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft bevestigt Windows 11 in DMCA-verzoek

Microsoft Japan heeft een DMCA-verzoek ingediend om een artikel van Beebom offline te halen, nadat daar eerder deze week een buildversie van Windows 11 online verscheen. In het DMCA-verzoek bevestigt Microsoft het aankomende Windows 11 voor het eerst.

Vrijdag ontdekte Fossbytes dat Microsoft Japan een DMCA-verzoek heeft ingediend. In het verzoek schrijft Microsoft dat er een Windows 11 ISO-bestand via de pagina van Beebom wordt verspreid en dat dit onder het copyright van Microsoft valt. In het bericht staat dat het om een 'nog niet uitgebrachte versie van Windows 11' gaat. Dat is de eerste keer dat Microsoft reageert op het lek en Windows 11 bevestigt.

Microsoft heeft al wel een Windows-evenement aangekondigd, waar mogelijk een nieuwe versie van Windows zou worden aangekondigd. Deze week bleek door de gelekte buildversie dat het gaat om Windows 11.

Inmiddels is door het gelekte ISO-bestand al veel bekend geworden over het nieuwe besturingssysteem van Microsoft en hebben we deze versie uitgebreid kunnen bekijken. Dat wil niet zeggen dat de gelekte buildversie van Windows 11 ook de versie is die we uiteindelijk gaan zien bij release, maar geeft in grote lijnen wel een idee waar Microsoft heen wil met Windows.

Het Windows-evenement waar Windows 11 waarschijnlijk officieel wordt aangekondigd, is donderdag 24 juni en begint om 17.00 uur Nederlandse tijd.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Robert Zomers

Nieuwsposter

18-06-2021 • 19:13

208 Linkedin

Reacties (208)

Wijzig sortering
Nu komt de vraag, wordt windows 11 betaald of krijg je net als bij windows 10 een gratis licentie of optie tot upgraden
Als het betaald wordt gaan veel mensen dat denk ik niet doen..
het zal windows-as-a-service gaan worden. daar zitten ze al jaren heen te hikken met alle producten.
Hopelijk pakken ze dat flink door. Windows 11 in Microsoft 365, maandelijks aftikken voor Office, Windows en OneDrive.
Als mijn OS een subscription zou worden ben ik binnen een dag verkast naar Linux.
Ik geef eerlijk toe, ben niet echt een Linux gebruiker maar daar neig ik dan ook naar.

En dan Windows 10 voor gaming gebruiken zolang het kan, en als het echt moet (en dat geef ik toe) dan zoek ik minder legale methodes voor Windows 11, als een legale non-sub versie niet beschikbaar is.

en voordat iemand roept "dus jij betaald ook niet voor Netflix of GamePass", even terzijde dat ik die services niet gebruik zou ik net als voor mijn andere subs gewoon voor betalen, geen probleem.

Zelfs zoiets als Office 365, mocht ik die ooit nodig hebben vind ik prima.

Maar niet Windows, dat is te drastisch voor mij, en dat Microsoft eventueel optioneel een normale Windows uitbrengt en een subb based, net zoals met Office dan is dat prima, want men kan zelf kiezen wat diegene het liefste wil (altijd opties geven, moeten meer bedrijven leren).

Het is ook niet dat ik meteen de eerste beste Windows 11 illegaal verkrijg, ik noem het "Plan Z" en daar is een hele alfabet ervoor, ik zie liever een legale methode ZONDER abonnement verplichting, optioneel is wel prima.

Ook als ze ineens roepen "€199 voor 1 normale licentie, of €XX per maand voor een sub", ik betaal graag die €199 als het niet anders kan.

Maar dat ben ik.
Ik gebruik Windows, Linux en Mac OS. Noem mij cynisch, maar jullie en 90% van de Windows-gebruikers gaan nooit verkassen. Ik zie in mijn dagelijks werk hoeveel weerstand er is als minieme aanpassingen gedaan worden aan bestaande software en hoe niet-willend mensen zijn om flexibel te zijn en te leren met nieuwe software om te gaan.

Mocht MS er een subscription model van maken dan gaan jullie dit echt wel slikken. Als MS jullie een MS account verplicht dan gaan jullie dit echt wel slikken. Als MS jullie Onedrive opdringt dan gaan jullie dat ook slikken. Want een paar tientjes meer of minder gaat in jullie hoofden nooit opwegen tegen de tijd/energie die nodig is om een nieuw besturingssysteem te leren.
Op het moment heb ik al jaren niets meer illegaal gedownload omdat er legale alternatieven zijn. Maar als dit gebeurd weet ik al dat KMSpico mij gaat helpen. :Y)
Via x wegen aanschaffen voor 10 euro is ook niet legaal officeel.
Ik denk dat je gelijk hebt. Ik heb al diverse pogingen ondernomen om van OS te switchen, maar telkens liep het toch op praktische zaken stuk.
Om te beginnen ben ik een 'sitting duck' voor hackers omdat ik de fijne kneepjes van de beveiliging onder Linux nog niet weet. Ik merkte dat bijvoorbeeld ook toen ik even WordPress wilde uitproberen. Binnen een dag was dat probeersel gehackt. Nou kan ik me wel permitteren om een test-website aan flinters te laten trekken, maar met een operating system is dat toch wel een heel andere tak van sport.
Na dertig(?) jaar Windows-ervaring te hebben opgedaan, voel ik me als een kat in een vreemd pakhuis als ik over moet stappen op een OS dat in het DOS-tijdperk lijkt te zijn blijven hangen. De 'SUDO', 'APPGET' en weet ik veel wat voor commandline-opdrachten die ik weer uit m'n hoofd moest zien te leren voor ik een beetje 'aan de bak' kon, vormden een tweede obstakel.
Komende uit het MS-DOS-tijdperk heb ik die hele exercitie al een keer doorgemaakt. Waarom toen wel? Omdat ik TOEN geen alternatief had en TOEN een stuk jonger was. Nu heb ik een goed werkend Windows-systeem en ontbreekt mij als gepensioneerde de 'drive' om weer helemaal op nul te beginnen.
Men verzekerde mij dat er voor alle programma's die ik onder Windows gebruikte een bruikbaar - gratis - alternatief onder LINUX zou zijn. Helaas bleek dat ik ALTIJD net de verkeerde 'distro' uit die schier eindeloze stroom van forks en dialecten had gepikt en ook daarin vastliep. De pakketten die WEL werkten, vergden dan uiteindelijk toch weer een leercurve of waren toch weer beperkt qua functionaliteit ten opzichte van de Windows-alternatieven.
De schrik slaat me nu inderdaad wel weer om het hart nu Microsoft opnieuw het wiel gaat proberen uit te vinden. Ik was tevreden met XP, ik was tevreden met Windows 98SE, ik ben nu weer tevreden met Windows 10 Pro, voor mij is er geen enkele reden om over te stappen naar een nieuwe Windowsversie. Ook in 10 zit ik opgescheept met 3D-meuk en X-box zooi waar ik helemaal niets mee doe. Ik ben bang dat dat alleen maar erger wordt.
Mijn Delphi 7 omgeving heb ik tot op heden kunnen redden, maar ook dáár ben ik nu bang voor. Alle gekochte componenten opnieuw aanschaffen, nieuwe versie van Delphi kopen waar ik óók geen behoefte aan heb... Het is pure geldklopperij, maar ik zie mezelf toch gevangen in een akelige vendor-lock-in... Ik moet er maar in berusten omdat de alternatieven meer vergen dan ik kan opbrengen.

[Reactie gewijzigd door rjtuijnman op 19 juni 2021 17:09]

Ook in 10 zit ik opgescheept met 3D-meuk en X-box zooi waar ik helemaal niets mee doe. Ik ben bang dat dat alleen maar erger wordt.
, het viel me op dat net bij installatie van nieuwe laptop dat W10 nu categorieën heeft (bijv zakelijk, student, gamer) dus de 'bloatware' lijkt nu beter op de gebruiker te zijn afgestemd (in ieder geval kon ik nu xbox helemaal deinstalleren dus dat is sowieso al een verbetering).
Die 3d dingen moet je meer zien als dat we het ook normaal vinden om een Photo of Video/Movie app hebben (alleen wel ietsjes meer niche omdat niet iedereen met 3D werkt).

Overigens verwacht ik dat Windows as a service nog wel even op zich laten wachten gezien het gros van de Windows apparaten laptops zijn die komen met een oem versie van Windows (/goedkoper dan gewone Windows licentie maar mag maar alleen op die laptop gebruikt worden). Ik zie het gewoon niet gebeuren dat bijv iemand 800 euro voor laptop betaald en dan nog 1 euro per maand voor Windows. En koppelverkoop met Office365 is ook geen optie want dat mag wettelijk gezien toch niet (lijkt me althans).

[Reactie gewijzigd door ochhanz op 19 juni 2021 21:27]

Vroeger kon je dat allemaal uitvinken tijdens installatie vanwaar appart versies is mij dus onduidelijk.
Uit- of aanvinken heb ik zelf liever ook. Ik kan me wel voorstellen dat categorieën voor niet techneuten wat makkelijker te volgen is.
Probleem is dat Linux en OSX beide niet echt beter zijn.
@k995
Hihi. Okay. Gelukkig kan iedereen dat voor zich bepalen.

[Reactie gewijzigd door PommeFritz op 18 juni 2021 21:12]

Ik gebruik veel linux op werk en OSX thuis en neen voor een doorsnee gebruiker zijn die echt niet beter.
Ik heb een oma van bijna 90 en een allesbehalve technische vriendin die allebei van Windows 10 naar Linux zijn gegaan.... hebben eigenlijk nooit problemen... zelfde systemen met Windows 10 was een drama met beide

Dat Linux perse gecompliceerd is is een fabeltje...

[Reactie gewijzigd door jeroen199430 op 18 juni 2021 21:54]

Een groep vergelijken wat vrijwel niks met de computer doen, als de computer al 1 uur per half jaar aan staat is dat al veel...

En zodra ze via XYZ wegen horen over fotoalbum XYZ willen ze dat ook en mag jij gaan uitleggen waarom het niet op haar computer kan of toch net even anders werkt.

Vooral de ouderen groep accepteert het niet als zaken anders werken.
Dit soort mensen geef ik liever een grote tablet of laat er gewoon Windows op de PC staan.

Linux is wel gebruiksvriendelijker geworden met de jaren maar je moet nog steeds via omwegen zaken aan de gang krijgen puur omdat Windows eenmaal een grote markaandeel heeft en fabrikanten daar beter support op leveren.

Elke prulletje randapparatuur werkt zonder twijvel op Windows wat bij Linux een uitdaging kan zijn.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 20 juni 2021 09:52]

@jeroen199430 Grinnik... OF ze doen nagenoeg niks met de computer OF jij bent druk met assisteren. Kan me werkelijk niet voorstellen dat ze zelf applicaties installeren en de beveiliging op orde hebben gebracht...
Ik zeg niet dat linux gecompliceerd is, ik zeg dat het niet beter is dan windows.
voor de doorsnee gebruiker VEEL minder problemen (zie de twee voorbeelden als voorbeelden)

Google Docs ipv Office en voor de rest hebben ze na bijna een halfjaar nog geen issues gehad.
bij Windows 10 wordt het alleen al van die candy crush en dergelijke Facebook-gradatie troep die automatisch wordt geinstalleerd (wat na enkele updates meerdere keren weer was ingeschakeld) het hele systeem traag
bij mij doet hij dat niet :D
Als het niet beter is dan is het toch geen probleem om te switchen?

Ik vind dit ook best wel een statement is aangezien er best veel distributies bestaan en er voor ieder wel wat te vinden is.

Het voordeel vaak wel is. Een veel rustigere interface en geen reclame in het OS.
Switchen kost tijd en moeite . Als er geen verbetering is waarom zou je?
Waar zit dan die reclame waar sommigen hier over spreken? Gebruik op verschillende pc's en geen reclame nochtans.

Linux is qua gamen nog steeds een ramp , valt dus voor mij af. OSx is nog erger.
Nooit die mooie candy crush en andere apps waar je nooit om gevraagd had in je start gezien na installatie?

Het is niet het enige maar dat zijn bijvoorbeeld vormen van reclame die Microsoft gebruikt.
Neen, welke versie van windows is dat dan? Of misschien van de fabrikant? Die durven dikwijls zo'n zaken doen .
Nooit die mooie candy crush en andere apps waar je nooit om gevraagd had in je start gezien na installatie?

Het is niet het enige maar dat zijn bijvoorbeeld vormen van reclame die Microsoft gebruikt.
, tja dat hangt af van de fabrikant, zelfde als bij Android (en ik vermoed ChromeOS). Als je geen bloat will kun je een Surface kopen of een verse install. Als er dan toch nog iets aan bloat zit is het een web link naar een spelletje oid (MS apps zoals Weer of Gamebar zelf tel ik nu niet mee want dat is mogelijk een feature afhankelijk van de gebruiker, en dan kan zelf iets als MacOS veel bloat hebben).

Wmb is (3rd party) bloatware bij W10 meestal een non-issue, zolang je het er makkelijk vanaf kan gooien en het zich beperkt tot zeg 2 a 3 uninstall clicks (er zijn zelfs procedures om het automatisch te doen maar tot dusver heb ik dat als consument nooit nodig gevonden). De meer irritante bloatware (Macaffee) zie je ook vaakst bij goedkope laptops; waar die bloatware waarschijnlijk de lage prijs weer mogelijk maakt. En dan nog steeds is anders dan bij bijvoorbeeld Android wat je de Facebook app (om een voorbeeld te noemen) er niet altijd vanaf kan gooien wat ik wel altijd kan bij W10.

[Reactie gewijzigd door ochhanz op 20 juni 2021 17:54]

Ja want ntfs is echt waar de gemiddelde gebruiker zich mee bezig houd. Chrome OS betwijfel ik, zelf isntaleren gaat niemand "gewoon" doen , en OSX heeft zijn goede en slechte kanten en is idd redelijk duur om in te beginnen.
Osx is een erg prettig besturingssysteem. Helaas dien je er wel een gruwelijk dure recente Mac voor aan te schaffen. Linux is veel te barebones voor de doorsnee gebruiker. Is het dan echt zo lastig om te zien dat beide niet als geschikt alternatief voor Windows zouden kunnen werken??
Het nieuwe aangekondigde macOS 15 kan geïnstalleerd worden op iedere late 2015 mac en nieuwer. Noem je dat recent? Ik snap het wel je moet er relatief nog steeds veel geld voor neertellen voor een Mac van 5-6 jaar oud. Een van de reden dat ik een hackintosh gebruik.
Ach iedereen is een gewoonte mens natuurlijk. Windows heeft weinig geheimen voor mij en "snap" eigenlijk wel bijna features en mogelijkheden. Bij MacOS zoals m'n vriendin heeft of Linux kom ik een heel eind maar de snappiness die ik voor mezelf heb gevonden bij Windows heb ik daar uiteraard niet. Zou ik er een jaar of 5 mee werken, dan zou ik waarschijnlijk ook helemaal op kunnen gaan in MacOS.

Overigens ga ik dit jaar overstappen (naar MacOS), dus dan kan ik je echt vertellen hoe het is als een verstokte Microsoftie om te wennen aan Mac OS :)
Ik ben "andere" gebruikers niet, ik stap dan gewoon over omdat ik er zo fel tegen een abonnement ben.

En als ik al blijf dan via minder legale methodes, ik betaal graag voor Windows maar NIET in abonnements vorm.

En dan mag ik wel die 0.001% wezen, so let it be.

Overigens Microsoft weet vrij zeker dat 100% abonnement only niet gaat werken en de huidige issues van "minder legale" Windows gebruikers niet oplost, ze zullen dan wel de abonnement variant meer aantrekkelijk maken in tegenstelling tot een losse Retail/OEM kopie.

Overigens... Ik ben vooral benieuwd hoe ze dit met Windows Server gaan doen, ben niet echt bekend met hoe licenties daar exact werken en of deze ook voor particulieren beschikbaar zijn.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 18 juni 2021 21:15]

Ik ben "andere" gebruikers niet, ik stap dan gewoon over omdat ik er zo fel tegen een abonnement ben.

En als ik al blijf dan via minder legale methodes, ik betaal graag voor Windows maar NIET in abonnements vorm.

En dan mag ik wel die 0.001% wezen, so let it be.
Hear hear ik zou wel gewoon overstappen en niet ... de illegale toer op gaan. Dat ging voor Windows XP nog wel op destijds met al die werkende uitgelekte VLK keys maar voor de hedendaagse versies met meer controle vanuit Redmond zelf is het zowiezo gewoon een kwestie van tijd voor je gepakt wordt.
Windows Server is een hele andere markt. Daar heb je sowieso vaak niet genoeg aan alleen de licentie van het OS, maar zit je ook vast aan licentiekosten voor of een gebruikte service, of het aantal users/devices van een service. Tot op heden zijn dat veelal perpetual licenses in de vorm van CALs, maar toch zie je dat MS steeds meer interessante(=moderne) features alleen op Azure uitbrengt. Daar zit dan veelal wel weer een periodieke licentielast aan vast, maar dat is omdat je iets als volledige service afneemt waar je dan zelf weer geen infrastructuur voor hoeft te beheren (intune met autopilot bijvoorbeeld). Aangezien CALs cross-versie werken (dus aangeschafte CALs voor bijvoorbeeld WS2012R2 zijn nog steeds geldig op je WS2019 server) ga ik er vanuit dat ze deze zelfde grens tussen on-prem waar je je eigen infra beheert en SaaS voorlopig nog wel houden. Het is juist de kunst voor MS om Azure steeds aantrekkelijker te maken zodat on-prem steeds meer een nichemarkt wordt. En dat lukt ze de laatste jaren erg goed.

Maargoed, de tijd zal het leren op die markt. Qua Windows 11 denk ik niet dat ze nu al de kant van OS-as-a-service op gaan. Maar al doen ze dat wel, de meeste mensen zullen dat wel accepteren, misschien na wat bokken. Het illegaal maken van je Windows is na XP eigenlijk al niet leuk meer. Zelf elke 180 dagen KMS Pico draaien is al vervelend genoeg, maar ik (en een hoop anderen) zitten er niet op te wachten om dat constant ook voor anderen te moeten doen. Waar ik vroeger nog wel eens een Windows of Office bij iemand illegaal wilde installeren, ben ik daar al jaren helemaal mee gestopt. Mensen kopen het OS en Office maar gewoon. Mensen die ik ken die echt geen geld hebben om 300 euro voor Windows en Office uit te geven wil ik dan nog wel eens een licentie uit de grijze markt aan laten schaffen, maar daar is eigenlijk ook niets legaals aan.
Dat dacht ik ook altijd totdat ik linux ging gebruiken icm VM workstation voor de sporadische windows applicaties die ik nog nodig had (Visio). Voor de rest kon ik prima uit de voeten en heb daarom voordeel gehad tijdens mijn DevOps werk icm cloudwerk (Aws / gcp). Ik denk voor een IT-er er eigenlijk geen barrière behoeft te zijn als je er voor openstaat. Gamen doe ik al jaren op consoles doordat de wedloop in GPUs door mining de investering niet meer rechtvaardigde.
Alle veranderingen in Windows zijn niet altijd verbeteringen meer om een nieuwe versie te kunnen slijten. Office is ook zo jammer op het werk gaan ze regelmatig met nieuwere versies mee maar iedere keer is er weer een of andere functie verplaatst. Word en Excel blijven altijd wel compatible alleen in Access is er iedere upgrade weer wat stuk in de zelfgebakken brouwsels.
snap de reden waarom je windows sub niet wil. Maar als je het dan maar illegaal ga gebruiken omdat er geen beter alternatief is, ben je toch wel behoorlijk zielig bezig als je het mij vraag. Wel zo principieel dat je er niet voor wil betalen als sub model, maar niet zo principieel om het dan ook gewoon niet te gaan gebruiken.

Neem dan gewoon voor jezelf de beslissing om volledig over te gaan op linux, en neem op de koop toe dat gamen mogelijk een grotere uitdaging word. Dan ben je in mijn ogen goed bezig, en krijg je volgens mij ook meer waardering als dat je het dan maar illegaal zou gaan gebruiken
Dat is ook de reden dat ze het nooit gaan doen. Zodra ze zoiets aankondigen dan springt Apple er op met "bij ons geen subscription" dan kan Microsoft inpakken. En ondertussen switch Valve 100% naar Linux en gaan de gamers mee.

Maar ik ga er van uit dat de mensen bij Microsoft ook niet dom zijn. Die verdienen genoeg aan alle andere producten/services, dingen die allemaal op Windows draaien.
MS verdient pakken geld aan Windows via de bedrijven en oem licenties.
Ze zouden wel dom zijn om deze cashcow te riskeren door wat extra geld te willen via de consumenten.
Nee, dat zou stom zijn.

Maar ik moet wel toegeven dat ik hun zet van O365 ook vrij gewaagd vond.
Ik weet niet wat het opbrengt, maar die zet heeft al veel mensen naar Google Docs en alternatieven geduwd.
Onder andere ook scholen en dat is wel degelijk gevaarlijk voor hun verdienmodel (Office licenties voor bedrijven).
Iemand doet een suggestie en dan zijn er meteen mensen die gaan overstappen of weerstand bieden.

Laten we afwachten wat Windows 11 is en hoe het werkt.

Dat lijkt me beter dan te speculeren.
Dat is sowieso het enige wat wij nu kunnen doen.

Hopelijk wordt alles wat duidelijker volgende week tijdens die presentatie.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 18 juni 2021 21:24]

Abonnementsvorm verwacht ik niet snel bij particulier want zodra het maandelijks betalen is haken veel af.

Trouwens de traditionele computer is sowieso aan uitsterven bij thuisgebruik, dat ding wordt alleen nog gebruikt bij school en werk en enkele hobby mensen zoals gamers of andere zaken.

Het gros gebruikt een smartphone of tablet, dat zie ik steeds meer bij jonge gezinnen, de smartphone kan eigenlijk alles wel zoals mail/internet/foto,s/video,s/basis tekstverwerken, en steeds vaker kan je ook wel casten naar een TV scherm met smartphone dan heb je groot scherm.
Ik denk dat een groot deel van de inkomsten voor Microsoft nu reeds subscription zijn. Wij als school betalen bv. al jaarlijks voor onze volumelicenties voor zowel Office als Windows. Dat zal bij OEM's ook zo zijn. Dat jij als particuliere gebruiker dan naar Linux switcht, zal het probleem niet zijn voor MS denk ik.
Nee dat zou je niet doen aangezien je programma's zou blijven missen en je uiteindelijk toch terug komt met hangende pootjes naar Windows. niet voor niks draaien zowat alle Macs een dual boot voor Windows.
Nee dat zou je niet doen aangezien je programma's zou blijven missen en je uiteindelijk toch terug komt met hangende pootjes naar Windows. niet voor niks draaien zowat alle Macs een dual boot voor Windows.
Lolwhut? Ik vind OsX niet zo prettig dus draai op werk Windows op een Mac. Maar al mijn collega's werken gewoon met OsX. Ook bij klanten kom ik nagenoeg nooit Windows op Mac tegen. Bij Linux is het iets meer, maar meer dan genoeg mensen die gewoon een Linux distro gebruiken als daily driver.
De paar Mac gebruikers die ik ken draaien geen Windows. Als Linux gebruiker heb ik wel dual boot naar Windows 10 maar dat is alleen maar om Primevideo in HD te kunnen kijken en skype for business heeft geen linux versie. Irfanview doet het prima met wine.
Koop dan liever een Mac mini voor 600 euro om zo Adobe Creative CLoud te kunnen blijven gebruiken (kan eventueel ook onder Wine in Linux). De rest van mijn design software is cloud based, Blender is er ook voor Linux. Steam is heel ahrd bezig gaming meer viable te maken op Linux en heeft heir al heel veel werk voor verzet zie hier de status van gaming onder Linux https://www.protondb.com/

Het is nog niet perfect nee, maar de push om ook het OS tot een service te maken als deze komt is voor mij een stap te ver.
niet voor niks draaien zowat alle Macs een dual boot voor Windows.
Bron?
Not, ik werk in de hightech industrie en zou geen een programma weten waar ik Windows voor nodig zou hebben. Alleen games
niet voor niks draaien zowat alle Macs een dual boot voor Windows.
Pertinent niet waar. Geen van mijn huidige mac gebruikende collega's hebben windows op hun mac, en ik heb ook bij een bedrijf gewerkt van 20.000 medewerkers (internationaal), allemaal macs met alleen maar OS X; alleen een paar windows PCs in het lab omdat die geen Mac software hadden voor het aansturen van die aparaten--en de NL tak gebruikte CITRIX om zo gebruik te kunnen maken van exact.
Privé had ik eerst een dual boot, maar na 8 maanden eraf gegooid omdat ik alleen maar windows bootte om de windows updates te installeren.
Same here. En niet eens vanwege het geld, maar vanwege het verlies aan controle. Vanwege de manier waarop Microsoft via updates nu al zonder mijn toestemming settings aanpast, rommel op mijn systeem zetten waar ik niet om vraag, en me lastigvalt met 'opties' die hen helpen en niet mij.

Ik heb standaard 'submit samples' uitgezet bij 'virus protection'. Ik schrijf zelf software en Microsoft heeft geen recht op het ontvangen van spullen die ik ontwikkel. Toch blijft Windows om de haverklap mekkeren om die samples. En na een update kom ik er achter dat het tóch aangezet is. Want default.

Windows werkt verder prima. Maar ik wil een optie waarbij ik het rech op gebruik *KOOP* en Microsoft zich verder niet bemoeit met hoe ik het gebruik.
As we speak de hele boel al aan het herconfigureren naar Linux :)
Ik niet. Geen enkele game die ik speel draait op Linux, laat staan de hardware die ik gebruik.
De games die nu niet onder proton draaien zijn games met een vrij ingrijpende anticheat. Ik hoop dat valve dat kan veranderen. Zij zetten nu echt hevig in op Linux. Er zijn een heel hoop stappen gezet de laatste paar jaar dus ik hoop dat de laatste echte issues gefixed kunnen worden.

[Reactie gewijzigd door ZeroNine op 20 juni 2021 11:19]

Denk niet dat iRacing (met inderdaad EasyAntiCheat) en mijn SimXPerience AccuForce V2 FFB stuur snel ondersteund zullen worden onder Linux ;)
Het stuur zou ik mijzelf geen zorgen voer maken. dat is nog het makkelijke om te fixen. Gaat ech tom het anti cheat gebeuren. Dat is nu gewoon de drempel maar staat hoog op eht prioriteiten lijstje.
Nouja, ik kan het zelf niet fixen. Ik twijfel ook of mijn Quest 2 inLinux gaat werken :P
Hier idem.
De enige reden dat ik momenteel nog op Windows zit is het mijn inziens betere window management voor meerdere schermen + gaming.

Mochten ze inderdaad gaan naar een betaalde service, dan verwelkom ik Apple maar al te graag.
Dan koop ik wel een Xbox met de game pass voor erbij.
En waarom gebruik je nu geen Linux dan?

De gedachte begrijp ik hoor, maar het gaat ook betekenen dat je dingen zal moeten opgeven, vooral veel gemak.

Voor mij gaat het wel betekenen dat ik niet meer op al mijn computers Windows draai. Want ik ga geen 5 subscriptions betalen voor elke laptop of PC die ik heb.

Dat wordt dan 1 Windows machine en de rest die er af en toe vanuit Linux op inlogt voor iets...
Nu is Windows qua gemak.compatibility toch nog net wat beter. Maar ook als jij heb ik 3 systemen met Windows draaien en zodra Win10 unsupported is EN Win11 susbcription blijkt te worden is het voor mij gewoon het moment om toch echt over te stappen.
Tja, je krijgt het dan waarschijnlijk via school of werk. Maar of jij je thuis PC beheert wilt hebben door een ander is natuurlijk de vraag.
Hopelijk is het optioneel en is er ook een normale "pay once" Windows.

Niet iedereen wil iedere maand betalen, zeker aangezien Windows wat meer essentieel is voor sommigen dan zeg maar Netflix of Game Pass.

al zou dat "essentieel" juist HET reden kunnen wezen om mensen uit te melken, en een maandelijks abonnement van te maken...

Dat het als een optie erbij bestaat lijkt mij een prima plan, maar houd de klassieke versie erbij.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 18 juni 2021 19:49]

Is toch raar, Windows voor velen is veel belangrijker dan Netflix of andere content services maar toch wilt niemand er eigenlijk voor betalen.

Eigenlijk wel een slechte zaak, voor wat hoort wat.
Mijn auto is ook belangrijker. Ik koop hem en wil daarna niet elke maand een licentie betalen.
Precies en daarom zijn keuzes zo fijn.

Wil kopen? Koop in 1 keer.

Wil je leasen? Doe dat.

Alleen in de software wereld worden abonnement helaas meer en meer afgedwongen, en niet altijd is dat een goed iets want dat alles een abonnement kan hebben, betekend niet dat het altijd even zinvol is (tenzij je klant aan je binden en uitmelken zinvol wil noemen)

Er zijn voor en tegenstanders, probleem is dat meeste voorstanders niet inzien waarom dit vooral met Windows een issue zou zijn, daarom als het echt moet doe die "gulden middenweg" en geef opties.

Sowieso zou ik zeggen doe beter geen abonnement maar hou het op standaard key verkoop, die telemetrie die ze verzamelen zal vast wel ook wat opleveren denk ik... ook als het alleen voor hun eigen gebruik is.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 18 juni 2021 21:08]

Off-topic: Ik als ontwikkelaar zou het liefst willen dat men een kleine bijdrage per maand doet dan in één keer mij een bedrag geeft. Waarom? Software heeft onderhoud en als ik niet failliet wil gaan moet ik steeds nieuwe versies verkopen van hetzelfde software. Als je een abbo hebt is dat veel efficiënter want je software wordt de heletijd onderhouden, jij hebt altijd de laatste versie met bugfixes en ik heb een maandelijkse/jaarlijkse inkomstenbron. Voor een bedrijf is het ook beter, het is zelfs beter voor de consument/eindgebruiker. Je betaald een klein bedrag per maand, kwartaal of per jaar in plaats van een groot bedrag per software versie.
Ik snap dat, je bent ook duidelijk in wat je zegt.

Maar snap je ook waarom bepaalde mensen dat niet willen?

Ik heb over het algemeen geen probleem met een abonnement, Windows terzijde maar al die kleine bedragen stapelen zich op en worden 1 groot bedrag, en als je steeds links en rechts een abonnement neemt kan dat behoorlijk oplopen.

Bij ons valt dat nog mee, maar ik ken mensen die meerdere abonnement hebben voor diensten (en dan doel ik niet op dingen zoals telefoon of thuis internet) zoals Netflix, Videoland, Office, PS Plus en noem maar op, je schrikt ervan als je ziet hoeveel al die kleine bedragen in totaal zijn op ten duur.

Stel dat ik €10 per maand voor Windows betaal, prima het is "maar 10 euro" maar als ik straks 10 van dat soort diensten heb is het meteen €100.

En dan kan iemand roepen "is dit wel essentieel?" Dat zal per persoon verschillen, maar Windows zal vaker "essentieel" zijn dan Netflix of PS Plus (tenzij iemand een ander OS gebruikt)

Het is moeilijk om te zeggen "ja daag het is jouw probleem" maar ik zie het ook anders, een kleine ontwikkelaar zal vaker van z'n creatie moeten leven dan een gigant als Microsoft, en Windows is geen Netflix waar eventuele uitzendrechten voor betaald moeten worden, Microsoft doet (bijna) alles intern en dus zijn de type kosten anders.

en toch heb ik het gevoel dat iemand mij tegenspreekt zonder te kijken naar het algehele probleem hier...


Abonnementen hebben nut, maar te vaak denken (grote) bedrijven dat iedere "poep en scheet" een abonnement kan en zal wezen, men denkt niet aan de gebruiker die straks meerdere van die diensten afneemt, en niet alles is optioneel zoals Netflix.

In plaats van mensen uitmelken (telemetrie verzamelen terzijde, dat doet Microsoft nu en ook als er plots een abonnement komt) geef ze een reden om meer te betalen door eventueel extra diensten af te nemen (die zinvol zijn), daarom zeg ik ook dat als ze al die route willen bewandelen, behoud de standaard Retail/OEM keys en wie meer wil betalen neemt een abonnement.

Zo moeilijk is dat niet, en ik ga niet eens over beginnen dat ze het al die jaren prima konden volhouden met key verkoop aangezien Windows als OS niet datgene is al het geld in het laatje brengt, dat doen vooral de diensten eromheen.

Maak de basis product (Windows OS) 1 prijs en probeer mensen te lokken voor meer diensten (lokken is niet pushen, doen ook te veel bedrijven).

Wees creatief als bedrijf, en een abonnement pushen zou niet creatief zijn maar gewoon als een schaap de rest volgen (net als dat veel games tegenwoordig lootboxes en microtransacties hebben, alleen games zie ik als gamer als een luxe product)

maar goed, dit is Tweakers en er zijn zat mensen hier die graag voor alles een abonnement zien omdat ze een geldboom in hun tuin hebben.

Dat is prima, maar ik heb ten eerste geen geldboom op onze balkon (ja ik heb ook geen tuin) en ten tweede als iedereen diezelfde mening zou delen was de wereld saai, echter ook als je elkaars mening niet deelt men zou moeten proberen elkaar te begrijpen vanuit elkaars z'n oogpunten.


Dus ja ik snap waar je op doelt, maar ik bekijk het anders en daarbovenop scheid ik een kleine ontwikkelaar met een multinational gigant als Microsoft die op meerdere manieren aan geld komt.

en voordat iemand erover begint dat ik niet moet eisen dat Windows gratis is, dat doe ik niet maar er zal vast wel iemand zijn die mijn lap tekst niet leest, en achteraf zo'n claim maakt.

Dat je geen abonnement wil, of in ieder geval niet als enige optie betekend niet automatisch dat je iets gratis wil hebben.


Als afsluiter, we weten niet of er een abonnement komt dus is het afwachten wat Microsoft doet.

Ik zelf maak mij momenteel meer druk om de eventuele verplichte online account, in deze build is dat nog niet zo maar ze gaan overduidelijk die kant op, en dat heb ik persoonlijk liever niet (en ook hier, geef gewoon keuzes Microsoft)

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 18 juni 2021 23:59]

Ik ben het gedeeltelijk met je eens. Je hebt gelijk dat niet alles een abbo zou moeten zijn, echter de economische rede van:
Al die kleine bedragen stapelen zich op en worden 1 groot bedrag
is niet correct. Het is eerder psychologisch, want daarvoor had je bijna dezelfde software en/of diensten afgenomen, echter omdat het kleine bedragen zijn, zijn mensen eerder geneigd om te veel abonnementen af te nemen.

Hetzelfde met contant geld in je hand dan pinnen met je bankpas. Je bent zuiniger als je contant geld ziet dan dat je met je bankpas snel pint. Dit is echter een psychologische werking. Daarop zie je er tegenop, het is voordeliger voor de bedrijven om impulsaankopen aan te moedigen (waar ik zelf ook net zoals jij tegen ben).

Echter, sommige banken hebben daar dus ook oplossingen voor gevonden, zoals Bunq bank en een par nieuwe fintech banken. Als je in de app gelijk je saldo ziet en je inkomen en uitgaven kan je voor jezelf een eenvoudige budgetplan hebben en ook aparte potjes/rekeningen voor aparte dingen zoals bijvoorbeeld: huur en vaste lasten, inkomen en uitgave voor games, abbo's en andere leukigheden.

Ik denk dat we een deel moeten loslaten van overal eigenaar van te zijn. Software is geen vaststaand iets, het is zoals de natuur en water. Het staat niet stil, de omgeving staat ook niet stil (besturingssysteem) en helemaal niet de wensen van de gebruikers.

Jij komt op hetzelfde bedrag uit of je het in één keer overmaakt of per maand, per kwartaal of per jaar.
Bij een abbo heb je geen meekijken meer of je de laatste versie hebt, of er een nieuwe versie is uitgekomen en allerlei hoofdpijn omdat jouw oude versie niet meer wordt onderhouden en/of ondersteund. Abbo is voor iedereen beter, maar niet alles moet een abbo worden, daarin heb je gelijk.
Ik denk dat je het verkeerd begrijpt.

Betalen voor Windows is prima, ik doe dat graag.

Alleen niet in een abonnements vorm, maar een key zoals nu.

Overigens Netflix kun je ieder moment opzeggen als je het niet nodig acht, Windows is een ander verhaal tenzij je meteen naar Linux (of Chrome OS) overstapt.

ik tel Apple niet, aangezien je dan automatisch een Apple product voor nodig hebt (vooral sinds de overstap naar ARM)

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 18 juni 2021 21:00]

Net als Netflix kan je Windows toch ook gewoon per direct 'opzeggen'. Linux OS installeren en klaar., als je niet wilt betalen voor het meest gebruikte stukje software op je PC, dan stap je toch gewoon over?
Zo eenvoudig is het niet.
Netflix kan je gewoon opzeggen en vervangen door een andere stream service.
Windows is een OS en dus heb ik andere software die gemaakt is voor Windows.
Als ik dus morgen Linux zou installeren, dan kan ik een hoop van die software niet meer gebruiken ondanks dat ik er wel voor betaald heb.
En nee, voor sommige programma's bestaan geen evenwaardige alternatieven op Linux.
Dan gaat hij voorlopig niet komen.
en jij denkt dat je niet voor alles apart moet gaan betalen. :')
In het begin misschien niet nee, maar als de tijd vordert mischien dus wel.

Ik noem maar als voorbeeld Sygic - Truck Navigation.
Navigatiesoftware voor de smartphone voor als gebruik op de vrachtwagen.
In het begin een abbo afgenomen. kosten a 89,99 per jaar.

in het pakket zat dus optie als HUD, Traffic Info, verschillende route's, en nog meer dingen.

Nu, jaar later kost het 99,99 euro voor een heel jaar.
maar... je moet diverse abbonementen nog intern afsluiten om gebruik te kunnen maken van verkeersmeldingen, flitser lokatie's, herberekenen route, ''keuze'' tot berekenen van 3 verschillende route's, en online zoeken naar adressen op naam van bedrijf. zelfs het herberekenen van de route's kost nu 2,99 euro per 3 maanden.

alles bij elkaar is dit nog eens ongeveer 40 euro extra boven op die 100 euro jaar abbonement.
neem de gewone sygic voor in de auto levens lang alles voor nog geen 50 euro. en alles werkt gewoon. heb t al jaren..... niks van die dingen die je opnoemt.
Navigatiesystemen voor vrachtwagens zit toch anders in elkaar dan die voor een gewone auto. Denk hierbij aan routes waar vrachtwagens wel of niet mogen komen, routes voor gevaarlijke stoffen, routes waar rekening gehouden wordt met hoogte en/of breedte en/of lengte van het transport, etc. Deze systemen zijn toch vaak net wat uitgebreider dan de standaard navigatiesystemen.
Helaas denken veel vrachtwagenbestuurders zoals jij waardoor ik elke dag de gevolgen krijg:
vrachtwagens die zich vastrijden en weginfrastructuur beschadigen
Zoals al hier nu benoemd is, hoogte breedte lengte, maar ook asdruk, gewicht, (voor mij niet nodig binnen mijn werk) ADR stoffen.
En ja, zolang ik op de grote wegen ga rijden is alles proper.
Het probleem begint vaak zodra ik hier van moet afwijken.
Google maps stuurt mij bijvoorbeeld vrolijk door straten waar ik mij zeer zeker vast zal rijden.
Vrachtwagennavigatie heeft mij hier voor zeker 90% behoed.
Als ik mij vast reed was het grotendeels door verkeerd alternatiefroute, denk aan omleiding.
Of omleiding door een stuk woonwijk en personenwagens die zo geparkeerd stonden dat verderkomen onmogelijk was.

Natuurlijk blijft de verantwoordelijkheid bij de chauffeur of hij de risico neemt of niet om omleidingsroute's te nemen of een simpele navi.
En om de problemen te kunnen voorkomen.
Hopelijk niet, maar dan zal de (onofficiele) LTSC ook veel populairder worden
Ik zie het ze juist eerder gratis maken, om de redenen die ik een paar dagen terug hier heb uitgelegd. In het kort: Microsoft's verdienmodel zit tegenwoordig in abonnement-gebonden services en Azure (+ Visual Studio).
Windows is hier de "gateway drug" waarmee mensen Microsoft's ecosystemen worden ingelokt. En wanneer mensen eenmaal gewend zijn aan een ecosysteem, gaan ze niet zo snel meer een alternatief zoeken omdat alles met elkaar samenwerkt. Dat zie je bijvoorbeeld ook bij Apple en Adobe gebruikers.

Ik kan er natuurlijk compleet naast zitten. Maar het lijkt mij een logische stap, helemaal gezien ze Windows afgelopen jaren al steeds bruikbaarder hebben gemaakt voor mensen zonder licentie.
Die kans acht ik ook groter ja. Met een abonnementsvorm krijg je juist dat mensen niet gaan upgraden. De meeste thuisgebruikers gaan helemaal geen zin hebben om jaarlijks te betalen voor gebruik van een PC.
Ja ik heb hem al bekeken, Er is nog steeds optie om een offline account te creeeren, maar een hoop functies vervallen als je geen MS account wilt gebruiken..

Dus ja, als service is er meer mogelijk en met offline (ofwel lokaal) account is hij zeer gelimiteerd..
Zitten daar belangrijke functies tussen?
Ik vind van wel.
Onedrive, bookmarks, office sso
Dat zijn dingen waar je als thuis-gebruiken in elk geval prima zonder kunt c.q. andere oplossingen voor kunt gebruiken. “Zeer beperkt” is dan wel een beetje zwaar oordeel.
Prima. Dan gebruik je lekker een lokaal account.

Op de microsoft site staan nog meer beperkingen een een lokaal account t.o.v. een microsoft account
Doe ik al jaren.
Alleen voor mijn werk moet ik aan een MS-account, mét inderdaad onedrive en SSO.
Windows 10 is as-a-service vandaag. Voor Enterprise betaal je gewoon jaarlijks, voor computers betaal je elke keer je die vervangt.

Daarop komt dan Office 365 en andere Azure-troep voor de meeste mensen dat ze al 10 EUR of zo per maand vragen. Een 1500 EUR computer kopen en dan moet je nog jaarlijks 50 EUR bijleggen anders kun je die niet gebruiken? Er zijn al genoeg die klagen over de 10 EUR per maand voor Office, en vaak niet hernieuwen totdat ze Office nog eens nodig hebben. Elke keer je computer opstart bijbetalen? Dat zien meeste mensen niet zitten, dat maakt de overstap naar Linux of Mac wel gemakkelijk.

Ik denk dat ze eerder gewoon nieuwe licenties willen verkopen aan oa. gamers, power users en tweakers en mensen overhalen naar een nieuw 10-achtig platform, vooral deze die nog steeds Windows 7 draaien. In principe gaat het Windows 10 blijven, ik voorzie niet dat ze een reeks dingen veranderen zoals ze deden met oa Powershell tijdens de overstap van 7->10, gewoon een beetje eye-candy erbij.

[Reactie gewijzigd door Guru Evi op 18 juni 2021 21:23]

Hopelijk zijn al die producten juist de reden dat het niet as-a-service wordt.
Zonder gratis windows zijn er ook minder mensen voor 365 licenties.
waarop baseer je dat windows 11 een huurmodel gaat worden.
omdat elk ander product van microsoft een huurmodel is geworden.
we zullen zien of dit ook zo gaat gebeuren of niet. tot nu toe is het een aanname.
Is office al een huurproduct? Ik weet dat er office365 is, maar je hebt ook office die laatst in 2019 is uitgekomen. Die daarvoor in 2016, dus ik verwacht dat er eigenlijk nog één komt.
Ik denk dat iedereen dat gaat doen. Keuze is er namelijk niet, vooral niet als de support eindigt en nieuwe features alleen in 11 komen.
Keuze is er namelijk niet
weet je dat zeker?
vooral niet als de support eindigt en nieuwe features alleen in 11 komen
er zijn ook nog steeds mensen die op XP, 7 en 8 draaien hoor.
“ Note: As of December 2017, Classic Shell is no longer in active development.”
Uhmm? U zei?
Open Shell is er in de plaats. Deze wordt door de community onderhouden:
https://github.com/Open-Shell/Open-Shell-Menu
en deze uiteraard niet te vergeten : https://www.startisback.com/
is van alle verschillende de enige die altijd is blijven hangen bij mij.
€4,-. Hoe sneu is dat…😂😂😂
Tuurlijk, alleen mis je dan beveiligingsupdates en nieuwe features. Dat is met XP en 7 nu, dat gaat met 10 ook het geval zijn.
helaas zal het merendeel van de gebruikers dat een worst wezen.
die willen gewoon dat het werkt zoals ze gewend zijn.
Dat dus, ik ken nog meerdere mensen die Windows 7 draaien en dagelijks gebruiken. (XP alleen paar fanaten van oude games, maar die bakken hangen ook niet aan het internet)

Windows 7 werkt gewoon, je krijg geen patches of updates maar het werkt gewoon prima en dat is waar de meeste minder tech savvy mensen vooral om geven, hetzelfde issue met smartphones ken er ook nog paar mensen die op marshmallow (6.0) of nougat (7.0) zitten, enkeling zelfs op Lollipop (5.0).

En Android 11 is inmiddels uit, maar het werkt dus is het prima.

En hoewel bij smartphones je meestal een oudere versie van Android draait, omdat je geen andere keuze hebt is het voor die mensen heel simpel, het werkt dus is het prima.
Ik vraag me af of er daadwerkelijk nog veel 'mensen' die XP draaien. Dit zijn volgens mij vrijwel allemaal legacy systemen binnen bedrijven. Zelfs voor opa die zijn emails wil lezen zal inmiddels wel een nieuwe PC hebben aangeschaft.

Overigens lijkt het me voor Microsoft een ontzettend slecht idee om upgraden niet gratis te maken (voor consumenten althans). Die kopen over 3 jaar toch weer een nieuwe laptop waar de licentie al ingebakken zit in de prijs.
Ik denk dat veel mensen dan pas over gaan op W11 als ze ook een nieuwe PC/laptop kopen :P
Zie niet veel mensen ~100 euro betalen om een bestaand systeem van een upgrade te voorzien, die draaien dan wel door op W10: Ook na de afloop van extended support, de gemiddelde eindgebruiker maalt daar niet om

Dat laatste wil MS vziw juist zo min mogelijk, dus ik verwacht eigenlijk dat W11 voor thuisgebruik gewoon gratis wordt. Misschien dat ze er nog voor kiezen om alleen 'gekochte' W10 licenties over te zetten naar W11 en niet geüpgrade versies die van W7/8.1 komen, maar dat is even afwachten :P

[Reactie gewijzigd door !mark op 18 juni 2021 19:34]

denk het niet, windows 10 is ook niet (meer) gratis:
https://www.microsoft.com/nl-nl/store/b/windows
Windows 10 op zichzelf is nooit gratis geweest, upgraden naar Windows 10 wel wat vroeger wel geld kostte. Echter kan je nog steeds vanaf Windows 7 zonder problemen upgraden naar Windows 10.

Met een föhn oude OEM licentie stickers van recycle PC's afhalen is dus nog steeds een goeie methode om aan een (semi)legale Windows 10 te komen ;)


Gezien de strategie van Microsoft is om zo veel mogelijk mensen op 1 OS te krijgen heb ik zo het vermoeden dat dit een gratis upgrade gaat worden. Zeker omdat het op dit moment lijkt dat het niet veel meer dan een grafische aanpassing betreft.
Föhn? Foto maken en code na installatie van Windows 10 bij “productcode veranderen” invoeren.
Windows krijgt dan netjes een digitale licentie van Microsoft toegewezen.
Ik heb hierover al eens gevraagd bij Microsoft, of ze dit bekend is, ja, dit was ze bekend en voor zover bekend zou dit beleid niet aangepast worden.
Dus Microsoft weet het, blijft het bewust toelaten, dan is naar mijn mening het gewoon een legale licentie.
Dat is meer om de code te bewaren en dat ie nog een keer wordt gebruikt ;)

De code is echter nog steeds niet vrij te gebruiken, dit zijn namelijk 99.9% OEM codes welke gebonden zijn aan de hardware zoals geleverd door de fabriek of de zelfbouwer. Je mag hier een beetje vanaf wijken qua hardware vervangen maar niet aan een andere PC toekennen. Zakelijk kan dit je gezeur geven bij een audit, particulier heeft Microsoft echt wel meer dingen te doen dus daarom noemde ik het semi-legaal. Het mag namelijk simpelweg niet volgens de EULA van Microsoft.
De code is echter nog steeds niet vrij te gebruiken, dit zijn namelijk 99.9% OEM codes welke gebonden zijn aan de hardware zoals geleverd door de fabriek of de zelfbouwer
De rechter heeft toch het tegendeel uitgesproken.
Gebruikte licenties mogen gewoon (her)verkocht worden

Op het moment dat de bestaande Windows 7 PC defect is mag je de licentie gewoon gebruiken op een gloednieuwe PC.
En vanaf dat moment kan je volledig legaal de Media Creation Tool downloaden en uitvoeren.
Nergens zie dat het niet meer is toegestaan om te upgraden.
Hetzelfde als je eerst Windows 10 installeert, je ziet nergens tijdens de installatie dat upgraden vanaf 7/8/8.1 niet meer is toegestaan.
Vul je daarna je Windows 7 code in krijg je wederom geen melding/waarschuwing, de Windows wordt gewoon geactiveerd.

Dus, legaal.
Het is nog steeds niet legaal, het wordt enkel gedoogd. Zakelijk ben je nog steeds gewoon de klos. Zou het hele rechtsstuk van die uitspraak eens lezen, dan kan je zien dat dit van toepassing was op een zeer specifieke usecase en dat het geen vrijbrief is voor alle software licenties. Dat kan ook niet. Particulier is het allemaal prima want dat boeit Microsoft kennelijk weinig gezien alles wat nog mogelijk is maar zakelijk wens ik je heel veel success tegenover de 'Business Software Alliance' met dit artikel in je hand, als je bij de rechtbank uit komt.
Niet geheel waar, indien je nog een windows 7 of 8 licentie hebt, werkt de upgrade nog altijd.

Zie ook bijvoorbeeld:
https://www.zdnet.com/art...-free-windows-10-upgrade/

Zelf heb ik ook in de loop van 2020 nog een oude laptop probleemloos zo richting windows 10 gebracht, ondanks dat de datum hiertoe al lang verstreken zal zijn.

Persoonlijk denk ik eerder dat Windows 11 een 365 service zal gaan worden, mogelijk geïntegreerd met hun office en OneDrive pakket. Op die manier om een grote steady cashflow te verkrijgen tegenover een vrij aantrekkelijke prijs voor consumenten. Laten we wel wezen, Microsoft pakt dit bijvoorbeeld met OneDrive goed in met de bundeling met Office. Eén office family pack, en komt inclusief 'gratis' 6x 1TB cloud storage.

Met windows schat ik in dat ze dit soortgelijk zullen doen, mogelijk niet eens tegen verdere meerprijs voor de consument. Microsoft is en blijft er namelijk sterk bij gebaat om hun diensten zo goedkoop mogelijk bij de consument onder de man te houden, want dit dwingt bedrijven er namelijk al snel toe om zakelijk Microsoft licenties in grote getalen aan te schaffen, want dit is wat hun werknemers gewend zijn om mee te werken.

Om dit laatste te bewerkstelligen is zelfs een gratis upgrade naar een uitgeklede, basic home versie, dan ook niet ondenkbaar. Het is voor Microsoft namelijk totaal niet interessant om ook maar enige drempel te creëren voor consumenten om niet tot het Windows ecosysteem te blijven.
Waarom zou je niet willen betalen voor software die je dagelijks gebruikt?
omdat linux gratis is
Ik hoop vooral dat ze niet gaan proberen het een betaald abonnement te maken.
Nu komt de vraag, wordt windows 11 betaald of krijg je net als bij windows 10 een gratis licentie of optie tot upgraden
Dat is geen spannende vraag. Het antwoord is simpel. Microsoft's strategie is 'cloud & mobile'. Al het andere is ondersteunend. Natuurlijk gaat het voor consumenten net zo 'gratis' zijn als vroeger. Zie ook de integratie met de Microsoft Store en Microsoft Accounts, de informatieverzamelende zaken die Microsoft in Windows 10 langzaamaan doordrukt...
Zolang de prijzen net zo zijn als van Windows 10 nu (via de juiste sites zijn deze ook legaal achtig) vindt ik het geen probleem om die paar euro neer te leggen ;)
"Legaal achtig" is dus illegaal in mijn ogen. Net zoals een nieuwe fiets voor 50 euro ook niet reeel is.
Dat werkt wel anders met software, natuurlijk is het wel zo dat er een limiet is op wat realistisch goedkoop is en wat niet, maar het kan legaal en goedkoop.

Zie het als een game die ergens goedkoper is, blijkt dat de keys legaal verkregen zijn in een land waar de prijs gunstiger is dan de onze, blijft alsnog legaal (hetzelfde geldt voor fysieke imports of normale lokale aanbiedingen)

Maar stel dat zo'n key echt super goedkoop is en gekocht met een gestolen creditcard, ja dan is het illegaal in mijn ogen (en gesloten in feite ook).

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 18 juni 2021 20:21]

Microsoft zegt zelf dat als de key activeert dat het goed is, tja dan is het legaal ook al koste hij toch nog geen 4 euro? Dat hij wellicht niet op deze manier aan particulieren verkocht mocht worden snap ik, maar het is nog steeds een geldige bruikbare key volgens Microsoft.
Probleem met veel van deze keys is dat ze illegaal verkregen zijn. Bijvoorbeeld gekocht met gestolen creditcards. De keys kunnen ook gekocht zijn in andere landen, waar Windows goedkoper is. De verkoop daarvan is ook illegaal.
Anderen maken dan weer gebruik van de Enterprise keys - waarmee een bijna onbeperkt aantal PC's geactiveerd kan worden, maar wel voor iedere PC betaald moet worden. Niet betalen hiervoor is natuurlijk gelijk aan piraterij.

Je kunt niet verifieren waar deze keys vandaan komen, de sites lopen niet met deze informatie te koop.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 21 juni 2021 12:24]

Waar zeg ik dat je erop gepakt kunt worden? Ik zeg alleen dat "Legaal achtig" dus niet legaal (in goed Nederlands: illegaal) is. En dat komt omdat je (a) de prijs die je ervoor betaalt irreeel is en (b) het tegen de gebruikersvoorwaarden is.

Dat het werkt en dat Microsoft jou als burger niet gaat vervolgen is een heel ander verhaal. Daar geef ik geen inhoudelijk oordeel over; ik zeg alleen dat de term "legaal achtig" nergens op slaat en dat je dan het beestje bij de naam moet noemen.
(b) het tegen de gebruikersvoorwaarden is.
Gebruiksvoorwaarden zijn geen wet.
Wou het net zeggen haha.
Gratis maar na 3 maanden elke maand €4,99.

Dat zal wat zijn.
Ik heb Windows 11 kunnen activeren met een Windows 7 serail, heb nog een lijstje oude en ging prima.

Dus denk dat wel gratis wordt voor huidige gebruikers.
Of de build is zo vroeg dat het daarom werkt.

Het is net als Start menu die je kon activeren via register in Windows 8 omdat dat zo'n vroege beta (alpha?) build was, later was die functie volledig weg.
Kan natuurlijk maar goed gaan we van zelf wel merken.
Ik heb stiekem steeds gehoopt dat als er een Windows 11 zou komen dat je 'm gewoon kon krijgen via Windows Update, maar dat zal wel niet. Beetje het Mac principe. Natuurlijk naief gedacht, maar meer omdat het wel in lijn liggen met dat 'Windows 10 is het eindstation'-verhaal. En aangezien het gewoon op een vernieuwing van Windows 10 lijkt nog steeds in theorie vast mogelijk (het is immers een beetje zoals het verschil tussen Office 2016 en Office 2019), maar denk dat ze het niet doen.

Verwacht wel dat je Windows 10 serial werkt op Windows 11. Zeker na de vorige upgrade en in deze tijd waar ze gewoon al die ISO's zelf beschikbaar stellen op een openbare pagina etc lijken ze minder krampachtig met legitieme licenties bezig te zijn. In het huidige tijdperk hebben ze ook genoeg aan Windows gebruikers die niet voor een licentie hebben betaald.

[Reactie gewijzigd door crazyboy01 op 18 juni 2021 22:04]

Een Windows 10 Edu key werkt vooralsnog om Windows 11 legaal te activeren.
Wat als de geleakte windows 11 een stunt is van Microsoft? Dat ze als verassing een compleet nieuw OS onthullen en stoppen met alle legacy. Windows 10 voor als je nog legacy heb, windows 11 voor nieuwe apps. Windows X was vanaf de grond opnieuw opgebouwd toch?
Neen. Geen wat als. Dit had Microsoft nooit willen laten gebeuren.

Waar halen mensen dit soort complottheoriën vandaan? Waarom zouden ze dit een week op voorhand lekken? Het is niet alsof mensen deze week anders gaan reageren dan volgende week.
De enige toevalligheid die er nu is maar (nog) geen bewijs voor is, is het ontwikkelen van 10X, het stoppen hiervan en het aankondigen van een volledig nieuw besturingssysteem nog geen maand later. Er kunnen 2 separate ontwikkelingen zijn geweest, maar het doet meer lijken op voornamelijk een naamsverandering en feature veranderingen, dan een toevalligheid met zo'n korte duur
Waarom zouden ze dit een week op voorhand lekken?
Kijken naar de reacties. Indien nodig nog aanpassen.
Als ik kijk naar hoeveel er gezeurd is over het start menu, of de verscheidenheid aan interface stijlen door elkaar, en de reactie tijd dan denk ik dat zat niet zo snel zijn met aanpassen.
Het duveltje wat SaaS heet zit ook nog in het doosje doosje, en als het een luchtballonnetje zou zijn zou SaaS daar vast en zeker ook met grote letters overheen geplakt zijn
Als je alles één keer onthult (tijdens evenement) dan heb je maar één keer reclame.
Als je een xtje iets van te voren 'leakt', dan heb je 2x reclame (en opbouwende hype/interesse voor het event zelf).
tbh je zou wel dom zijn om níet te 'leaken' vandaag de dag.

Ik, zonder enige 'training' in marketing, zie in waarom dit goede PR is..
Microsoft heeft hele marketing/PR teams of afdelingen met experts...

Het kan zijn dat ik iets fundamenteel negatiefs aan een 'leak' van een OS build over het hoofd zie wat zou maken dat het onwenselijk is voor een bedrijf om zoiets als dit op voorhand te 'leaken', maar ik kan die niet bedenken. Het enige wat ik zie is (goeie) PR en interesse kweking.

Occam's razor dicteert dus dat dit een 'leak' leak is. :+
De theorie kan ik wel uitleggen, het is een soort insider build die is gelekt en die wijkt sterk af van een normale pre-release van een volledige versie van een nieuw besturing systeem. Daar heb je vaak features als het nieuwe uiterlijk achter DRM zitten zodat het bij het lekken niet direct opvalt (Het zou dan veel meer op de huidige publieke insider builds moeten lijken) en je zou vaak waarschuwingen hebben dat het een interne build bevat en deze niet gelekt moet worden.

Vervolgens heeft Microsoft hier zelf met de tweet 'This is just the beginning' gereageerd waardoor mensen begonnen te denken dat het een officiele promotie stunt was. Dus bedoeld of onbedoeld heeft Microsoft dit nu wel als promotie stunt gebruikt en spelen ze in op de hype om hun event te promoten met de belofte dat er nog meer aan komt. Het gaat nu al een week over Windows 11 al voor hun event, en het zal na het event ook nog wel even over Windows 11 gaan, dus de nieuwe windows update wordt nu masaal langer gepromoot. En daar heeft Microsoft bedoeld of onbedoeld voordeel bij.
Het gaat hier niet alleen om complot, maar om vermoedens. Het gebeurt gewoon erg vaak dat iets gelekt wordt (neem bijvoorbeeld de gegevens bij een persconferentie van de overheid over Corona) en dat er dan gedaan word alsof het niet afkomstig is van de overheid, terwijl iedereen de vermoedens heeft van wel. Die vermoedens zijn er omdat het goed zou kunnen dat er een werknemer is die stiekem dingen lekt. Dat is niet gelijk een complottheorie.
Hype building? Is een valid marketing strategy. Je hebt al een eerste build laten gebruiken, hoeveel review vids heeft dit gegenereerd? Hier kan bij de effectieve aankondiging handig op ingespeeld worden. Wat het publiek als goed beschouwt extra in de verf zetten, wat als negatief ervaren wordt laat je weten ofwel dat het een pre-alpha build versie is en er nog werk aan de winkel is of je spreekt er niet over als er geen intentie is aan te passen.

Het gaat hem vooral en primaire over perception shaping.

Of het een stunt van MS zelf was is nu een moot point. Ze kunnen er enkel van profiteren.
Gewoon marketing. Net als al die andere ‘lekken’ bij bedrijven. Hoe meer bekendheid hoe beter!
Uhu, want dan ga je als bedrijf vervolgend DMCAs sturen naar de mensen die de build verspreiden. DMCAs zijn documenten met gerechtelijke vervolging tot gevolg, dat soort zaken zouden ze echt niet doen als ze dit zelf opzetten, sterker nog, Microsoft zou daar serieus mee in de problemen kunnen komen als dat zo zou zijn.
Dan zie ik graag een bewijs of bron hiervan.

Ja, het gebeurt. Maar als jij stelt dat dit zo is, dan moet je ook bewijs hebben.
Dit is een reactie gebaseerd op je gevoel gepositioneerd als een feit. In dit geval complete onzin.
Mensen gaan niet anders reageren, maar het doel kan zijn veel meer mensen aantrekken voor het event.
Ik heb een vermoeden dat windows 11 gewoon in de winkels komt te liggen voor een 100 a 200 euro al naar gelang de versie.
Verwacht dat het om Windows 10 met een nieuwe naam gaat, in de gelekte versie wordt mijn bestaande Windows 10 licentie namelijk gewoon herkent en het zou oorspronkelijk de sunvalley update worden. De versie verhoging is leuk om aan te tonen dat er sinds de oorspronkelijke uitgave van Windows 10 veel is veranderd en dat het een grote update betreft. Maar onder de motor kap is dit nog steeds Windows 10, en tenzij ze dit later veranderen is het licentie stelsel hetzelfde gebleven.
Dromen mag altijd toch :9
Linus heeft hem uitgetest mocht je het interessant vinden:
https://youtu.be/odZSCdNTFPw

Komt erop neer dat hoogstwaarschijnlijk de meeste applicaties die op Win10 werken ook op Win11 werken. Op deze beta in iedergeval. Verder een nieuw start menu, hele andere iconen, widget bar die je omhoog kan uitklappen. Verder geen idee wat er in de achtergrond is veranderd, daar gaat hij niet echt op in.
Linus heeft het echter bij een aantal dingen niet helemaal bij het rechte eind. Zoals het enkel in een VM kunnen draaien. Draait prima op fysieke hardware zolang je maar secure boot en tpm2.0 hebt (of de install.wim van win11 in die win10 setup gooit).
Ja, dat zou Windows eens beter maken, maar ik denk niet dat Microsoft daar zin in heeft. Ze zouden alles van de grond op moeten herschrijven, denk MacOS 9 -> MacOS X maar daar hadden ze al NexTStep voor dat een ObjectiveC schilletje op Unix en de Mach kernel was.

Microsoft's enige verkooppunt vandaag is dat alles van de jaren 80 vandaag nog steeds draait. Eenmaal ze veranderen naar een Linux-achtige kernel en alle oude zooi weggooien, is er geen enkel nut voor Windows.
Waarom zou je het een week voor het grote evenement lekken? Dan haal je de wind uit je eigen zeilen.
Het lijkt me sterk dat Microsoft ooit een volledig nieuw besturingssysteem gaat uitbrengen zonder legacy/win32 support. De meeste mensen gebruiken Windows omdat:
1. Het is wat standaard op hun pc stond toen ze hem kochten, of
2. Ze hebben Windows nodig voor software die ze gebruiken

Ik ben althans zelden een Windows fanboy tegengekomen, in tegenstelling tot best wel wat Linux of Apple enthousiastelingen.
Die eerste groep is inmiddels een stuk kleiner aan het worden. Chromebooks worden steeds populairder, en steeds meer mensen gebruiken alleen maar een tablet of telefoon voor hun digitale zaken (dus iOS of Android). Op het moment dat Microsoft alle win32 support uit Windows sloopt, schieten ze zichzelf in de voet, want dan zijn ze in een klap die tweede groep kwijt.
Dan heb je geen zicht op hoe absurd complex een besturingssysteem in 2021 is. Dat schrijf je niet eventjes, if ever, opnieuw. Wellicht over 20 jaar mbv machinelearning modellen.
Inmiddels is door het gelekte ISO-bestand al veel bekend geworden over het nieuwe besturingssysteem van Microsoft en hebben we deze versie uitgebreid kunnen bekijken. Dat wil niet zeggen dat de gelekte buildversie van Windows 11ook de versie is die we uiteindelijk gaan zien bij release, maar geeft in grote lijnen wel een idee waar Microsoft heen wil met Windows.
Ik zou heel voorzichtig zijn met zeggen dat er al veel bekend is. We weten nog vrijwel niks van Windows 11. Vele jaren terug was er ook een ‘build van Windows 8’ gelekt (in 2011, 1 jaar voor de daadwerkelijke release), die sprekend op windows 7 leek. Er was niks te zien van het (in mijn ogen) vreselijke Windows 8 debacle. Achteraf weten we nu beter.. nieuws: Vroege build van Windows 8 lekt uit

[Reactie gewijzigd door saren op 18 juni 2021 19:25]

Voor Tablets is Windows 8.1 super , dikke onzin dat Windows 8 slecht was.In ieder geval veel beter dan Windows 10 voor tablets in mijn ogen. Voor desktopgebruik is W10 weer (wat) beter.
Windows 8 was voor tablet echt heel fijn inderdaad maar voor desktop gebruik was het niet fijn, bijvoorbeeld omdat het startmenu hadden weggehaald en als hot corner hadden gezet.

Technisch was er niets mis mee en ik denk dat als MS een variant van Windows 8 had gemaakt ZONDER desktop interface dat we deze nog steeds zouden gebruiken op onze tablets. Maar MS heeft zoals gewoonlijk heel veel goede ideeën maar de uitvoering laat soms wat te wensen over.
Was die hot corner al weer helemaal vergeten, maar was het een drama, om in een windowed VM of RDP sessie die 4 pixels aan te klikken met de muis.
Je kan windows 10 gewoon in tabletmodus plaatsen en dan lijkt het sprekend op wat er in windows 8 / 8.1 zat.
Nee, veel swipe functies zijn er uit gesloopt bijv:
het menu kun je niet meer oproepen door naar links te swipen. Tabletmode in Windows 10 Is veel beperkter dan in w8. Zie video:

https://m.youtube.com/watch?v=7aY5TrgxYXE
Als je kijkt dat windows 8 (geen exacte cijfers hoor) voor 1% op tablets draait en 99% op pc/laptop, dan is dat best slecht te noemen. Een vinkje startmenu aan en startmenu uit was al een stuk beter geweest.
Mee eens! Voor desktopgebruik kon je die gehate 'metro interface' makkelijk uitzetten... En laten we eerlijk zijn, sinds windows 2000 draaien eigenlijk alle consumentenversies van windows als een zonnetje. Als er al problemen waren, dan kwamen ze vaak door drivers die nog niet geoptimaliseerd waren.

Ik kan me alleen maar verheugen op Windows 11 en kijk erna uit om deze z.s.m. uit te proberen!
90% van Vista problemen waren gewoon bedrijven die te lam waren om drivers op tijd te updaten voor de nieuwe werkwijze.
8.1 was naar mijn mening al een stuk beter dan 8 (8.0). Ik heb er jaren prima mee gewerkt op mijn desktop.
Voor Tablets is Windows 8.1 super , dikke onzin dat Windows 8 slecht was.In ieder geval veel beter dan Windows 10 voor tablets in mijn ogen. Voor desktopgebruik is W10 weer (wat) beter.
Dat zeggen alleen mensen die geen iPad hebben gebruikt
Het is maar de vraag in hoeverre dergelijke leaks écht leaks zijn. Mooi wat buzz genereren een week voor het event. Ondertussen een hoop feedback en reacties krijgen waarop men nog mogelijke aanpassingen kan uitvoeren.

Het lijkt mij dat een gigant als MS toch veel veiligheidsperimeters heeft opgezet om te voorkomen dat zo’n build buiten raakt.

Ik beeld me dan even een medewerker voor die snel copy/paste naar een usb stick :+
Er komt een punt dat je dit soort software moet testen op veel meer configuraties dan je ooit in huis kan halen. Hiervoor gebruik je partners, groepen enthousiastelingen, bureaus die een tussenpersoon zijn etc. Op een gegeven moment is zo'n software dus op honderden plekken beschikbaar. Ja waarschijnlijk tekent er bij al die bedrijven wel iemand voor, maar dat gaat nooit waterdicht zijn.
ik vraag me af of het maken van artikels gebaseerd op een illegaal verkregen versie van bepaalde software toegelaten is als journalist. Er zijn zoveel sites die er plots over schrijven met duidelijk meer info dan dat ze van Microsoft zouden kunnen hebben gekregen. tweakers en een hoop youtubers doen hier vrolijk aan mee, maar ik blijf de vraag oprecht stellen.
Waarom zou het niet toegelaten zijn?
Wat ik mij zo kan bedenken, en ben verre van een kenner op dit gebied, dus een korrel zout is op zijn plaats, is dat de review sample, stuk software of wat dan ook, niet legaal verkregen is. De persoon, die hier een review over maakt is hier van op de hoogte en kan zo dus verkeerde dan wel speculatieve informatie naar buiten brengen.
Vele zullen het gewoon netjes doen en er duidelijk bij vertellen dat het gaat om een early sample, etc. Maar vele ook niet.

Een krom voorbeeld misschien, maar als ik jou een pen geef die ik gestolen heb, maakt jou medeplichtig omdat je een gestolen voorwerp (willens en wetens) hebt aangenomen.

Het enige verschil (bedenk ik mij terwijl ik dit stukje type) is dat de journalist zich kan verschuilen achter, "ik wist niet dat het gestolen of anders illegaal verkregen was", maar hij / zij kan dit redelijkerwijs wel inschatten lijkt mij. daar Microsoft nog niks naar buiten heeft gebracht, kan het niet anders dan dat het op een "verkeerde" manier bemachtigd is.

Hoe dan ook, het is en blijft een lastig vraagstuk.
Je mag in ieder geval geen afbeeldingen plaatsen, lijkt me. Dat is sowieso copyright-schending, net zoals dat het Microsoft logo overal op internet staat, meestal zonder disclaimer.

Volgens mij mag je op de letter der wet zelfs geen blogpost schrijven met screenshots van het OS. Dit valt ook onder copyright. Maar goed, dat zal niet standhouden bij de rechter...
Ja hoor dat mag.
Staat nergens in de wet dat het niet mag :)
alleen het stelen van de auto mag niet.

Mensen zijn vrij om een review te schrijven waar over dan ook.
Als jij wetende dat de auto gestolen is daar een testrit tbv je review maakt dan ben je natuurlijk wel degelijk strafbaar.
ik heb vroeger nog voor een gamesite geschreven en toen was het duidelijk: enkel review-copies, gekregen of zelf aangekochte games mochten ge(p)reviewed worden, warez waren zwaar uit den boze. Het is een verschil als je een copy hebt gekregen die nog onder NDA ligt en iemand anders breekt de NDA, dan ben je er ook niet meer aan gehouden.
Al een aantal dagen het rond kijken in windows 11, best wel nice.
Hier ook een upgrade naar 11 pro gedaan, alles is direct een stuk sneller geworden.
Ja ik vind het echt een toffe update tot nu toe.
Ach laten we er vooral geen doekjes om winden;

Windows 11 zou net zo makkelijk een Windows 10 release build kunnen zijn.

Ik verwacht in de eerste paar releases vooral een grafische verandering, leuk boot logotje en nieuwe oobe, nog meer GDI meuk omgezet naar ugly metro, e.d.

Per traditie layer upon layer upon layer, met dezelfde core operating system.

Snap dan ook totaal niet de reden voor deze nieuwe stap anders dan marketing en ff 'nieuw leven inblazen'. Misschien wel gewoon kul baantjes creëren zoals we dat steeds meer doen in onze huidige maatschappij.

Misschien wel nog agressievere, privacy intrusive taferelen of WaaS. Uiteindelijk gaat het gros van de gebruikers de komende decennia naar een thin client toe, dit zie je al met services als stadia.

Ik voorzie dan vooral dat je systemen kan kopen met minimale Windows 11 installatie en een soort van ingebouwde RDP die als standaard gaat functioneren voor het inloggen van gebruikers.

Of misschien dat applicaties realtime gefetched gaan worden bij het laden en dmv. precaching gaat werken. (Misschien op basis van wifi/cellular connectivity)

Maak er maar geen ding van lieve Twiekerts, zolang je nog kan nadenken.

Vooralsnog blijf ik de komende 5+ jaar op LTSC builds ;-)

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 18 juni 2021 21:52]

Android 12 zou ook net zo goed een Android 11 releasebuild kunnen zijn. Wat is je punt precies?
Ik ben benieuwd of W11 nog zonder Microsoft account geïnstalleerd zal kunnen worden. Bij de laatste versies van Windows 10 was dit al bijna onmogelijk. Ze experimenteren duidelijk in die richting, dus het zou me niet verwonderen dat ze dit nog harder gaan pushen. Wait and see...
Sterker nog, het wordt weer eenvoudiger als ik het zo bekijk.
Krijg dezelfde indruk. Genoeg keren 20H1 en eerder geinstalleerd, waar deze optie niet beschikbaar was, maar in de 20H2 en 21H1 was deze weer terug. Kan dus verkeren.
Zou dit ook het einde van de klassieke werkplek worden? Wellicht zelfs het einde van Active Directory?
Waarom het einde van active directory?
Ja maar dat is ook een vorm van Active Directory dus ik snapte jouw comment niet helemaal. Het impliceerde een beetje alsof de komst van Windows 11 dat zou eindigen.
Wat een speculaties en discussies allemaal...
Op 24 juni weten we meer, nog even geduld.

Vooralsnog (o.b.v. videos van de gelekte build) lijken de belangrijkste wijzigingen vooral in de nieuwe UI te zitten.

Microsoft heeft weinig belang om hun markt te verstoren, ze willen liever nog meer gebruikers op het Windows platform. Dat gaat niet gebeuren als ze er opeens een betaalde service voor thuisgebruikers van gaan maken. Microsoft verdient het geld op andere manieren.

Hoe meer gebruikers Windows gebruiken hoe beter voor Microsoft en net als bij WIndows 10 zal Microsoft er bij gebaat zijn wanneer zo veel mogelijk Windows 10 gebruikers over gaan naar Windows 11 (al zal die stap waarschijnlijk minder groot zijn dan van Windows 8 en Windows 7 naar Windows 10).

Het huidige Windows as a service model zal vermoedelijk gewoon worden gecontinueerd en WIndows 11 zal voor de huidige Windows 10 thuisgebruikers (met recente WIndows 10 versie) waarschijnlijk gewoon de volgende automatische halfjaarlijkse update zijn.