Microsoft introduceert previews van Office 2021 for Mac en Office LTSC

Microsoft is publieke previews gestart voor Office 2021 Long Term Servicing Channel voor Windows en Office 2021 voor macOS. De releaseversies van deze Office-versies waar geen abonnementen voor nodig zijn, moeten nog dit jaar verschijnen.

De door Microsoft aangekondigde preview van Office 2021 LTSC is niet voor thuisgebruikers maar voor organisaties die overwegen een volumelicentie voor de kantoorsuite af te nemen. De preview omvat naast Office LTSC Professional Plus 2021 ook Project Professional 2021 en Visio Professional 2021. Op zijn beurt bevat Office LTSC Professional 2021 de toepassingen Access, Excel, OneNote, Outlook, PowerPoint, Publisher, Skype for Business, Teams en Word. De releaseversie van het pakket moet later dit jaar los te koop komen, dus niet als onderdeel van een abonnement zoals Office 365. Microsoft geeft er dan vijf jaar lang ondersteuning op.

Ook Office 2021 for Mac moet nog dit jaar verschijnen. Office 2021 Standard for Mac bestaat uit Word, Excel, PowerPoint, Outlook, OneNote, OneDrive en Teams en organisaties kunnen de preview gebruiken om het kantoorpakket alvast te testen. Op 17 januari 2022 vervalt de activatiesleutel voor de preview, waarna de suite alleen nog in gereduceerde modus draait. Gebruikers kunnen dan geen nieuwe documenten meer bewerken of aanmaken.

De preview van Office 2021 Standard for Mac draait native op zowel Mac-systemen met een Apple M1-soc als op systemen met een Intel-processor. Verder is macOS Big Sur 11, Catalina 10.15 of macOS Mojave 10.14 vereist. De precieze details van de verbeteringen tegenover Office for Mac 2019 maakt Microsoft op een later moment bekend. Het bedrijf noemt voorlopig alleen de toevoeging van Line Focus bij Word, een Xlookup- en Dynamic array-functie in Excel en de mogelijkheid om slideshows met spraak op te nemen in PowerPoint.

Microsoft maakte in februari bekend dat er dit jaar losstaande versies van Office voor Windows en macOS verschijnen.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

23-04-2021 • 15:15

98

Reacties (98)

98
96
46
2
0
40
Wijzig sortering
Microsoft was een van de eerste software bedrijven die in de cloud hype is gestapt. Steeds meer gebruikers zijn er klaar mee om elke maand te betalen voor software. Zeker als software al jaren geleden is uitontwikkeld. Excel en Word kan je al jaren mee doen wat de meeste gebruikers willen een nieuwe functie zit bijna niemand op te wachten. Fijn dat ze dit doen. Hopelijk volgt Adobe etc ook. Ben zelf wel klaar mee met per gebruiker per maand betalen. Onze software kosten zijn veel hoger dan vroeger alleen maar door maandelijkse betaling.
Microsoft heeft altijd optie geboden, naast bestaande 1-time-buy licenties, is er een cloud-subscriptie bij gekomen in de vorm van office365. Door te zeggen dat je met Office365 maandelijks betaald voor hetzelfde als het eenmalige licentie model doen Office365 tekort.
Als grootste voordeel zit er ook de cloudopslag van OneDrive bij, 1TB per gebruiker. Even uitgaan van een enkel persoon en dus Office365 nemen met 1 gebruiker, is deze op dit moment verkrijgbaar voor 45 euro op pricewatch. Hierin zit dus zowel de office, maar krijg je dus ook 1TB aan cloudopslag. Eerder was dit gelijk aan het basisplan van de grootste cloudopslag provider (Dropbox), die hebben blijkbaar hun abonementen naar boven bijgesteld door 2TB aan te bieden voor 10 euro. Maar zelfs dan, is het duurder voor enkel de opslag. (10 * 12 / 2) = 60 voor 1TB (helft van 2TB kosten). Dus wat dat betreft kun je eerder bekijken als dat je voor je cloudopslag betaald, minder als bij de concurrent. En daarbij krijg je gratis office licentie voor de tijd dat je cloudopslag afneemt.

Edit: bijkomend voordeel wat betreft office t.o.v. oude licentie model is dat volgens licentie voorwaarde de licentie maar op 1 apparaat gebruikt mag worden. Bij Office365 mogen er per gebruiker 5 apparaten gebruikt worden, die je on de fly kunt afmelden en andere voor in de plaatst kunt zetten. Ook wisselen van apparaat is zover ik uit history van windows/office licenties weet niet toegestaan. Hoewel beetje grijs gebied, als je de regels netjes volgt is dat wel een enorm voordeel van het abonnement.

[Reactie gewijzigd door DerDee op 25 juli 2024 01:10]

Die cloudopslag is prachtig maar online samenwerking vind ik toch echt nog ondermaats bij MS. Je kunt niet zien wat de ander doet en het gebeurt heel regelmatig dat er synchronisatieconflicten optreden. En volledig online in Office werken is ook geen optie, want de online versies ondersteunen geen grote bestanden, macro's, geavanceerde functies enzovoorts.
Voor thuisgebruik is het wel een mooie oplossing, maar libreoffice en een gratis google storage (meer opslagcapaciteit en een fijnere client) is ook prima.

[Reactie gewijzigd door Ablaze op 25 juli 2024 01:10]

Als ik op mijn werk samen met meerdere collegas in hetzelfde document zit, dan kan ik (vrijwel) realtime zien 1) waar ze in het document zitten en 2) wat ze typen. Je ziet het er gewoon per karakter in het document verschijnen. Zowel voor de full client als de webversie.

Voorwaarde is wel dat je autosave aan hebt staan en je OneDrive danwel SharePoint gebruikt voor de opslag van het document. (zonder dat kun je autosave trouwens niet aanzetten)

Als er juist iets is wat MS goed voor elkaar heeft is het het samenwerken en delen van werk en bestanden.
Zo te horen hebben wij totaal verschillende ervaringen.
Ik heb bijna wekelijks conflicten (vooral met Excel bestanden) en Onedrive maakt dan een kopie van het bestand met de PC naam eraan toegevoegd die vervolgens handmatig samengevoegd moet worden. Autosave staat aan. Ik zie ook niet realtime wat er wordt toegevoegd.
Het betreft een gesynchroniseerde Sharepoint waar zo'n 30 mensen lid van zijn en de share bevat een aantal GB aan documenten. Ben benieuwd wat het verschil veroorzaakt.

[Reactie gewijzigd door Ablaze op 25 juli 2024 01:10]

On-prem SharePoint of in MS cloud?
Geen idee. Wij zaten op azure.
Deze ervaring krijg je als je met 1 gebruiker en meerdere personen bent ingelogd. Neem voor iedereen een eigen account en het werkt als een zonnetje
Dit soort conficten wordt vaak veroorzaakt door verkeerd gebruik. Als je in excel beiden de volgende regel wil vullen dan heb je een conflict. Daar kan zelfs de beste spreadsheet niet overweg. Overweeg dan om een database te gebruiken.
Google Sheets gaat daar anders een stuk beter mee om, zij het dat dat puur een online oplossing is.

Ik zou graag databases willen gebruiken, maar mijn minder technische collega's kunnen daar niet mee omgaan, tenzij er een heel CMS wordt opgezet (wat kosten teweeg brengt en het maken van structurele wijzigingen een tijdrovend proces maakt). En MS heeft slechte ondersteuning voor de enige database die zij meeleveren in Office: Access. Dus helaas is veel toch op Excel gebaseerd. Ik denk dat je dat fenomeen bij veel bedrijven terugziet, helaas.

[Reactie gewijzigd door Ablaze op 25 juli 2024 01:10]

Die cloudopslag is prachtig maar online collaboratie vind ik toch echt nog ondermaats bij MS. Je kunt niet zien wat de ander doet en het gebeurt heel regelmatig dat er synchronisatieconflicten optreden.
Ik kan in gedeelde documenten altijd realtime (nou ja, 2 sec delay) zien waar de ander met z'n cursor zit (in Word en Excel althans). Full client, niet de webversie.

Syncfouten kan ik me ook niet echt herinneren, maar dat is mijn n=1 ervaring.
Collaboratie is samenwerken met het regime van Hitler. Het hedendaagse woord dat je bedoelt is samenwerken.

https://nl.wiktionary.org/wiki/collaboreren
Collaboratie is samenwerken met het regime van Hitler. Het hedendaagse woord dat je bedoelt is samenwerken.

https://nl.wiktionary.org/wiki/collaboreren
BIjna.... (maar wel de meest aangehaalde)

Collaboratie is samenwerking met de vijand. Het begrip is afgeleid van het Franse werkwoord collaborer dat samenwerken betekent. De specifieke negatieve betekenis kreeg het woord tijdens de Tweede Wereldoorlog, toen Frankrijk was bezet door Duitse troepen.

https://nl.wikipedia.org/...20door%20Duitse%20troepen.

[Reactie gewijzigd door Dutch2007 op 25 juli 2024 01:10]

Die uitleg staat inderdaad precies al op wiktionary achter de link die ik gaf.
Veel mensen willen geen opslag maat gewoon een Office licentie voor af en toe gebruik.

In het verleden kon je een Office voor thuisgebruik kopen voor 3 gebruikers met 10 jaar security patches voor ca 100 euro eenmalig. 3-10 euro per jaar per persoon dus.

Tegenwoordig noemen ze 5 jaar ondersteuning LTSC 8)7

En dat voor een product dat slechts marginaal verbeterd wordt.
Even opgezocht, je lijkt wel verschillende zaken te vergelijken. Bij Office 2013 en ouder was het 5 jaar full support en 5 jaar extended support. Bij Office 2016 en 2019 zijn van die laatste 3 jaar afgesnoept, en dus totaal van 7 jaar. Dat maakt het verschil al kleiner.

Marginale verschillen, nouja daar ben ik het niet helemaal mee eens. Vind het zelf alleen al fijner om op 2016 te werken, 2013 voelt gedateerd. Functioneel gezien zijn er veel features bijgekomen om samen te werken, dat zijn features van deze tijd. Niet zo groot en/of in your face als dat het vroeger was, maar in theorie kun je het meeste ook met wordpad. De verschillen zitten in kleine zaken en verbeteringen, iets dat altijd maar 5 jaar is doorgevoerd in office, daarna waren het pleisters plakken voor security.

Wat betreft meerdere gebruikers op een office licentie. Het is mij niet bekend dat dat ooit heeft bestaan. Dat het werkte is natuurlijk een ander verhaal, door ermee de licentie overeenkomsten te breken riskeer je je gehele licentie. Ook de EULA van 2010 (algemeen) staat al vrij vlot beschreven dat dat het voor "single unit" is (2A), en dus niet overdraagbaar naar andere machine (2B). Nogmaals, ik heb er nooit van gehoord, maar dat betekend in laatste plaats dat het nooit heeft bestaan. Dus wordt graag verrast met iets wat ik nog niet kende, al is het ondertussen niet direct relevant.

Kun jij mij over bovenstaande niet verrassen dan vallen de verschillen dus enorm mee. Waar je volgens jou 100 euro betaald voor een 10 jaar licentie (uitgaand van 1 user). Is dat nu iets van 125 euro voor een thuis gebruik licentie van office2019. Denk dat het meeste deel daarin opgaat aan inflatie, en dan blijven er centenwerk over wat het verschil betreft. Deze laatste alinea gaat nogmaals uit dat multi-user 2010 licenties niet bestonden, wel volume licenses, maar dat is appels en peren vergelijk. Dan zouden we nu ook moeten kijken binnen dat segment, prijzen daarvan zijn minder open helaas.
En dat voor een product dat slechts marginaal verbeterd wordt.
Is niet helemaal waar wat je stelt. Ja wellicht voor een product als Word, maar een tekstverwerker is en blijft een tekstverwerker. Als het al prima functioneert hoef je het niet continue volledig op de schop te gooien.
Microsoft legt de focus nu met name op de relatief nieuwe applicaties zoals Teams, deze worden in snel tempo uitgebreid met extra features en ja daar profiteer je als klant met M365 abbo als eerste van.
Daar profiteer je niet alleen als abonnee als eerste van, maar zelfs als enige: zonder abonnement heb je simpelweg geen teams. Uiteraard zijn er verschillende mogelijkheden voor een teams license (explorarory bvb.) maar zonder gaat het zeker niet lukken.
Ik draai het grootste deel van Windows gewoon via OneDrive. Met een nieuwe installatie: documenten, afbeeldingen, video's, enz. Verplaats de map naar de juiste map in OneDrive. Als je iets nodig hebt dat je niet vaak gebruikt, kun je erop klikken, het wordt snel gedownload en is klaar. Heel gemakkelijk met foto's en tekstbestanden en zo. Als je klaar bent, klik je op ruimte vrijmaken. Het bestand wordt van de pc verwijderd maar blijft in de cloud. Daarnaast gebruik ik ook nog Stardock Objectdock ernaast voor snelle toegang. Zo zijn 2 pc's en laptop hetzelfde ingesteld. Je kunt ook snel toegang krijgen tot OneDrive op mobiele apparaten. Ik vind het echt top en het scheelt een hoop gedoe met harde schijven. Hoewel ik nog steeds een extra back-up heb voor belangrijke dingen. Ook met Office erbij is top.

[Reactie gewijzigd door miknic op 25 juli 2024 01:10]

Als je klaar bent, klik je op ruimte vrijmaken. Het bestand wordt van de pc verwijderd maar blijft in de cloud.
Helemaal mee eens. Wat ik eigenlijk zou willen is dat er helemaal niets op mijn PC of laptop komt en alles zich in de cloud afspeelt.
PCloud heeft dat wel en zoiets zou ik ook graag in Onedrive (en SharePoint) willen zien. Nu moet je alles weer handmatig opruimen van je eigen systemen.
Geen enkele particulier heeft 1 TB nodig voor Office werk. Daarnaast wil ik helemaal niet dat mijn belangrijke werk op de servers van Microsoft staat en geanalyseerd wordt op inhoud.
In letterlijk de eerste zin staat dat het een keuze is. Dus niemand vraagt aan jou om voor office365 te kiezen. Je kunt gewoon gebruik maken van oude licentie model, one-time-buy. Als de voordelen van O365 niet voor jou werken, dan kan dat dus een betere keuze zijn. Dat heb ik ook nooit ontkend. Het ging erom dat in de post aannames worden gedaan en O365 wordt neergezet als een alternatief, met maandelijke betaling. Daarin doe je O365 te kort, nogmaals dat wil niet zeggen dat met de voordelen die je erbij krijgt dat het dan wel waard is voor jou persoonlijk om voor de O365 optie te kiezen, stand-alone licence kan nog altijd, en is voor een bepaalde groep (waaronder jouzelf) de beste keuze.

Zou je willen vragen om voortaan te reageren en mee te nemen wat er in een lijn gezegd wordt, niet alleen te reageren op 1 commentaar, of zelf een deel daarvan. Dit zorgt er namelijk voor dat zaken alleen maar herhaald moeten worden en een discussie hier alle kanten op kan schieten, dat is wel zo jammer want dan verdwijnt de diepgang in discussies. Dat is een vraag, tip, hint, hoe je het ook wil noemen, mag het ook gewoon naast je neer leggen #disclaimer.
Microsoft 365, een abonnement op Windows, Office en het een en ander aan securitytools. Ideaal.
Ik wil Office. Jij begint over cloud opslag? Ik wil een document maken en opslaan op mijn harde schijf, punt.
Ik vermeld in de eerste zin dat Office365 een keuze is, dat standalone licenties nog altijd een alternatief bied voor degene die niet geïnteresseerd zijn. Dat staat naast de eerste zin ook in de andere reacties. Even beter lezen voordat je aan het typen gaat. Het verhaal waarop je reageerd is reden waarom je O365 niet kan/mag beoordelen als maandelijkse betaling voor office ALLEEN.
Bekijk de reactie op Wietsee hierboven voor verdere toelichting.
Microsoft was een van de eerste software bedrijven die in de cloud hype is gestapt.
Euh... Dan heb je of een heel kort geheugen of een stel oogkleppen op. MS liep juist jaren achter op bv. een Google betreft de 'cloud'.
Steeds meer gebruikers zijn er klaar mee om elke maand te betalen voor software.
Wellicht moet je hier buiten je bubbel kijken, steeds meer en meer bedrijven stappen over naar O365. Wellicht dat dit meer jaarlijkse licentie kosten oplevert, maar aan de andere kant scheelt het ook bergen licentie kosten, hardware en personeelskosten.

Op persoonlijk niveau is €70 per jaar voor 6 gebruikers in een familie voor uptodate Office en iedere 1TB online storage een uitstekende deal. En dat van iemand die meerdere NASen heeft staan met tientallen TB er op.

Het is puur een tijd=geld vergelijking naar mijn mening, als je je tijd niet op waarde beoordeeld is alle tijd die je er in steekt natuurlijk niets waard. Dat is leuk als het een hobby/leuke activiteit voor je is. Prutten met Office en fileservers is voor mij al heel lang geen hobby meer, dus het liefst zo weinig mogelijk tijd insteken. Datzelfde geld nog veel erger voor bedrijven, alles zo kosten efficiënt mogelijk, niet alleen licentiekosten, maar ook hardware en personeelkosten.
Een eenmalige aanschaf kost dan ook maar “slechts” 450 euro. Wtf.
Maar goed, dat kan goedkoper zijn dan maandelijks. Als je 450 euro eenmalig hebt, en je doet 7 jaar met de software is dat dus 450/7 = 64,28 euro per jaar. 64,28 / 12 = 5,33 per maand. Office in zijn goedkoopste vorm is 7 euro per maand via Office 365 cloud / microsoft abbo
Voordeel van het abonnement is dat je over een paar jaar weer de nieuwste versie hebt.

Nadeel voor consumenten is dat in 1 keer 450euro best veel kosten zijn bovenop de kosten van een nieuwe laptop van 500 a 600euro. Zeker als je maar af en toe iets in Word of excel doet.
Dat is het verschil tussen een huis huren en een huis kopen of een telefoon met een abbo kopen en over 3 jaar uitsmeren. Het is nooit goedkoper, alleen zijn je upfront kosten anders.
De goedkoopste Photoshop licentie die er is geweest kostte al €700. Met een Adobe Photography plan betaal je nu €12/maand en dan krijg je er ook nog een Lightroom bij. In die 7 jaar tijd wilde je altijd wel 1 of 2 twee keer upgraden, dus ik denk dat de maandelijkse kosten bij Adobe wel degelijk lager zijn.
Voor de veelgebruiker die altijd de nieuwste versie moet hebben is het idd goedkoper. Alleen voor iedereen anders is het veel en veel duurder.

Het aantal gebruikers wat echt in 7 jaar tijd 1 of 2 keer wilt upgraden is minimaal.

Maar het belangrijkste is gewoon dat het de druk bij de leverancier weghaalt van echt nieuwe features te moeten hebben. Met eenmalige aankopen moet elke nieuwe versie weer voldoende nieuwe functionaliteit bevatten om de klant over te halen om te gaan updaten. Met abonnementen is daar helemaal geen noodzaak meer toe, de klant zal toch moeten blijven betalen om het te kunnen gebruiken.
Ik denk dat de gebruikers waar jij het over hebt dan al helemaal niet up-front 700 euro zouden aftikken. Bij Adobe is er overigens echt nog wel flink wat ontwikkeling in het pakket. Dat is totaal niet afgenomen. De reden dat Office niet meer echt verder ontwikkeld wordt is omdat het gewoon uitontwikkeld is. Sinds de introductie van de Ribbon kan ik geen echte nieuwe Office functionaliteit meer verzinnen (en dat was al voor het abonnementsmodel). Tenzij je het concept helemaal op de schop gooit is er niet veel meer toe te voegen aan Word en Excel.

Bij Microsoft 365 krijg je behalve Office ook nog eens 1TB aan ruimte. Ideaal voor je foto back-up. Ik snap die aversie tegen abonnementen echt niet. Ik ben er in dit soort situaties wel blij mee. Dat wil niet zeggen dat ik alles liever per maand betaal. De auto, telefoon, ... betaal ik liever ineens. Daar is het enkel rente en marge voor de ondernemer die je betaalt.
Er is redelijk wat toegevoegd zoals powerquery en binnenkort macro’s die op de online versie werken. Dat is weliswaar compleet andere taal dan vba.
Powerquery zal binnenkort ook data kunnen halen uit PDF bestanden.
Ik denk dat de gebruikers waar jij het over hebt dan al helemaal niet up-front 700 euro zouden aftikken.
700 euro eenmalig is zakelijk gezien niets.
Bij Microsoft 365 krijg je behalve Office ook nog eens 1TB aan ruimte. Ideaal voor je foto back-up. Ik snap die aversie tegen abonnementen echt niet. Ik ben er in dit soort situaties wel blij mee.
Grappig, ik zou zeggen lees de voorwaarden eens goed van die ruimte. Ik kan het in ieder geval op basis van de voorwaarden niet als backup gebruiken.
Ik beschouw iets niet als backup als de leverancier zelf zegt dat hij gewoon wanneer hij het wil er iets vanaf kan halen.
Dit is echt heel scenario gevoelig, wat zie jij als een backup? OneDrive app doet namelijk precies dat voor je foto's. Hij upload ze en als ik de foto's in mijn galerij of Google Photo's app (en dus telefoon) verwijder, verdwijnen ze niet van OneDrive. Dus in die vorm is het wel degelijk een backup.

Waar jij waarschijnlijk op doelt is een exacte koppie van een bepaald moment. Dat is niet in eerste plaats hoe OneDrive werkt met een PC, maar het is twee muisklikken om het wel voor elkaar te krijgen. Dus het gaat wel verrekte handig om er niet voor bedoeld te zijn.

Ook zie ik nergens in de voorwaarde staan, alleen dat ze geen garantie bieden op de beschikbaarheid. Dus dat het kan gebeuren dat je data een keer pleiten is. Juist in de vorm van backups maakt dat niet uit, wel voor secure opslag. Als ik een backup kwijt raak heb ik dus mijn originele data nog, als ik mijn secure opslag kwijt raak, daar heb ik geen backup van, anders had ik het een backup genoemd.
Op het einde van rit heb je wel een huis in bezit. Met een abbo heb je op het einde, euh... niets
Als je maar en en toe iets in Word of Excel doet, zijn Google Docs of Open Office prima alternatieven.
Inderdaad of gewoon Microsoft Office Online. Ook helemaal gratis te gebruiken. https://www.microsoft.com...office-online-for-the-web
online, niet offline.
--

[Reactie gewijzigd door Grovdna op 25 juli 2024 01:10]

Goedkoopste office 365 is 70 euro per jaar, dus het scheelt maar 5 euro. En bij 365 krijg je ook 1tb OneDrive opslag.
"gewoon" Office 365 family gebruiken, kan je 6 users voorzien van Office 365 + 1TB onedrive per email adres, en je kan het over 5 devices installeren (per email adres).

En je kan in die zelfe 1TB je camera foto's (android/IOS) naar uploaden, bij google was dat tot recentelijk gratis als je de kleinere grotes gebruikte, maar dat is ook nu niet meer
Heb ik dus ook, werkt uitstekend
LibreOffice is gratis en voor de thuisgebruiker meer dan genoeg.
Is niet zo erg als je tien jaar met 1 licentie kunt doen. Dan betaal je opeens nog maar 45.- in het jaar, en als je inflatie meerekent zelfs nog minder. Daarom dus ook dat Microsoft er vanaf wilt, want ze kunnen makkelijk twee keer zoveel verdienen per jaar als mensen geen licenties meer kopen.

Office 2007 was bijvoorbeeld 10 jaar ondersteund, dus de zuinige gebruikers namen konden dat dus makkelijk rechtvaardigen.

[Reactie gewijzigd door Eonfge op 25 juli 2024 01:10]

When Office LTSC, Project 2021, and Visio 2021 are released later this year, they will have five years of Mainstream Support. There won’t be any Extended Support available for these products after the five years of Mainstream Support ends.
Maar 5 jaar security updates dus. Deze termijn hebben ze de laatste paar releases steeds korter gemaakt, zo krijgen zowel 2016 als 2019 nog tot eind 2025 security updates (en is 2016 zelfs 3 dagen langer in mainstream support dan 2019).

En Office heeft de security updates helaas toch wel echt hard nodig.
Office draaien in een VM die disconnected van het internet is lost het goedkoper op :)
Zolang je geen integraties hebt met OneDrive of Outlook wilt gebruiken ja :P
oh, zo kan ik het wel voor $60 doen, werkt ook
(een key hebben, activatie die slaagt, wil niet zeggen dat het legitiem is en je ook een geldige licentie hebt).

Grijs gebied bestaat niet, pak dan gewoon een KMS activatie bypass of zo, werkt ook en zo gaat er geen $70 naar internetoplichters. Of koop een officiele versie, of pak gewoon wat anders zoals Libre of Openoffice, als je geen Microsoft Office wil kopen.
Het zijn officiele versies en worden op verschillende betrouwbare websites aangeboden. O.a 3dguru hier in nl
Wat is een "officiele versie" volgens jou?
Versies die door Microsoft als legitiem worden herkend. O2019 Pro haal je in NL al vanaf €15,99

Volgens mij is dit dan doorverkoop van tweedehands licenties. Je besteld online, krijg binnen 5 minuten een code en een Microsoft download link waarmee je office kunt installeren. In sommige gevallen moet je nog even telefonisch activeren om aan te geven dat office nu naar jouw computer is verhuisd. Werkt hartstikke goed. Ik gebruik zelf o365, maar doe het wel eens op deze manier voor mensen die office maar enkele keren per jaar gebruiken.
Werkt wel, maar is niet legitiem
O2019 haal je absoluut niet al vanaf 15€ , niet legitiem.
Als je niet bang bent voor Chinese invloeden en voornamelijk in het Engels werkt kun je ook WPS office gebruiken. Dat ziet fraai gelikt en compleet uit maar in de gratis versie zit wel reclame.

LibreOffice is ook een alternatief, uiteraard.

Online office oplossing zijn ook regelmatig gratis, maar vaak minder uitgebreid en gebonden aan een grote multinational.

[Reactie gewijzigd door Ablaze op 25 juli 2024 01:10]

Ik gebruik prive zelden office achtige apps en doe dat dan met google spreadsheets of apple pages/keynote/numbers.
Microsoft is allang de cloud fase voorbij. ;)
https://www.microsoft.com/ai en deze software werkt pas goed als je veel data hebt, nog even en dan kan je met een paar keywords een volledige mail laten genereren.

Maar anders stap je over op Google, die is de helft goedkoper. :Y)
Die andere helft betaal je met het vrijgeven van je leven aan Google.
Het is wat dat betreft echt tof wat Image-Line doet met FL Studio. De trial van FL Studio kun je volledig gebruiken, met als enige uitzondering dat je opgeslagen projecten niet kunt openen.

Ze bieden verschillende versies, voor verschillende prijzen. Ik denk dat je zelfs met de meest uitgekleedde versie een heel eind komt. Het grootste verschil is eigenlijk welke plugins je krijgt. Daarnaast kun je makkelijk upgraden naar een hogere versie voor de meerprijs. Daardoor is het ideaal voor (jonge) beginners die nog niet zoveel geld kunnen betalen voor een stuk software. Ze kunnen altijd later upgraden, maar zitten dus nooit vast aan een abonnement.

Core upgrades zijn ook al 23 jaar gratis: https://www.image-line.com/fl-studio/lifetime-free-updates/

Het kan dus wel degelijk anders, maar een abonnement levert voor de makers helaas vaak meer op.
Steeds meer gebruikers zijn er klaar mee om elke maand te betalen voor software.
En dat bezeer je op... wat exact? Want de nummers die Microsoft geeft over hoeveel mensen Office 365 gebruiken bewijst toch hard het tegendeel. Om nog maar te zwijgen over het feit dat het niet alleen de software is waar je voor betaald, maar ook de diensten (zoals OneDrive) eromheen.
Adobe gaat dit sowieso niet aanbieden, die abo's doen het veel te goed voor ze. Affinity kan ik wel aanraden als alternatief met eenmalige aankoop (nog goedkoop ook trouwens). En Davinci Resolve voor video is ook een aanrader (gratis).
Ik denk dat er ook heel wat gebruikers blij zijn dat het nu allemaal wat toegankelijker is geworden. Ik betaal nu €12/maand voor zowel Photoshop en Lightroom. Los was ik rond de €1000 kwijt geweest en daar kan ik nu r7 jaar een licentie voor afnemen en dan heb ik ook nog eens altijd de laatste versie. Voorheen gebruikten consumenten meestal een gekraakte versie.
Juist voor mensen die niet bereid zijn om een maandelijks abonnement af te nemen, brengt MS dit uit. Daar val ik ook onder. Het is een commercieel bedrijf dat omzet moet maken. Dus als het verplaatsen van een menu of extra eyecandy verkoopt, dan zullen ze dat zeker doen.

Nu de vraag die je als gebruiker moet stellen:
* Heb ik een upgrade nodig? Of als je geen oude licentie hebt, heb ik het pakket nodig?

Mijn eigen use-case:
Op mijn werk is er O365. Maar privé heb ik de keuze tussen MS Office en OpenOffice. Voor het gemak jaren terug een eenmalige licentie genomen van Office 2016.
In mijn geval dus geen upgrade nodig. In de praktijk gebruik ik het pakket onvoldoende (Outlook, Word, Excel, Teams) en zijn de nieuwe features verder niet interessant (of nodig). Als het weg zou vallen, zou ik met alternatieven prima kunnen werken.
Mooi die LTSC versie, ikzelf gebruik Office maar af en toe, dan is het zonde om een abo te hebben. Met 5 jaar ondersteuning lijkt me de LTSC optie dan beter.

Weet iemand hoe lang de ondersteuning is van de niet LTSC versies?
Aan je bericht heb ik het idee dat je geen organisatie bent, maar een thuisgebruiker.
De door Microsoft aangekondigde preview van Office 2021 LTSC is niet voor thuisgebruikers maar voor organisaties die overwegen een volumelicentie voor de kantoorsuite af te nemen.
Hier geeft microsoft informatie over zijn Lifecycle Policy
https://docs.microsoft.com/en-US/lifecycle/policies/fixed

Voor office 2019 was het 5 jaar. De mainstream support eindigt op 10-10-2023.

[Reactie gewijzigd door e.dewaal op 25 juli 2024 01:10]

Klopt inderdaad. Dank voor de info, las eroverheen inderdaad. Dacht dat de LTSC ter vervanging was van de reguliere versie.
Je kan het gewoon blijven gebruiken hoor. Is niet, dat het stopt met werken.
Laatst nog zonder problemen met een Office 97 versie gewerkt.
Weet iemand hoe lang de ondersteuning is van de niet LTSC versies?
Zolang je je abonnement betaalt. Wel zal je als onderdeel van je abonnement de laatste software moeten draaien, lijkt me.

Office LTSC is niets anders dan de 'klassieke' Office applicaties, zonder (verplichte) Office 365 koppeling.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 25 juli 2024 01:10]

Waarom is Skype for Business meegenomen in dit pakket? Ik dacht dat deze eind juli van dit jaar end-of-life raakt?

Verder, nog altijd geen Visio voor de Mac?

[Reactie gewijzigd door robcoenen op 25 juli 2024 01:10]

Dat is voor bedrijven die hun eigen Skype server draaien, daarvoor blijft Skype tot 2025 beschikbaar.
Dat is voor bedrijven die hun eigen Skype for Business server draaien, daarvoor blijft Skype for Business tot 2025 beschikbaar.
Fixed. Skype for Business (Microsoft Lync/Office Communicator) is een heel ander product dan Skype.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 25 juli 2024 01:10]

De preview omvat naast Office LTSC Professional Plus 2021 ook Project Professional 2021 en Visio Professional 2021.
De LTSC versie is voor Windows, niet voor macOS.
Office 2021 Standard for Mac (Preview) includes Word, Excel, PowerPoint, Outlook, OneNote, OneDrive, and Teams.
Dus geen Visio.
Ben wel blij dat Office de optie geeft om te kiezen tussen een abonnement of een pakket met prijs.
Dat zal voor het einde van dit decennium vast over zijn. Ze hebben nu nog veel overheidsklanten die een lokale versie eisen, maar dat zal in de komende jaren snel afbouwen.
"maar dat zal in de komende jaren snel afbouwen"
waar is dit op gebaseerd?
Op een onderbuikgevoel aangezien we zien dat steeds meer bedrijven verschuiven naar een abonnementsmodel. Maandelijkse inkomsten vs eenmalige inkomsten is natuurlijk een eenvoudige keuze.
Dat draait wel weer terug. In 1960 kocht je ook geen mainframe, maar huurde je die. Dit soort dingen zijn altijd cyclisch.
Inderdaad. Het is maar net of de kosten nog opwegen tegen de baten. In andere sectoren zie je dat ook: vroeger betaalde je melkboer, wat eigenlijk ook een soort abonnement was, maar die bestaat niet meer.
Je kocht geen Mainframe omdat je die kon betalen.

Je neemt nu een dienst af omdat deze onder de streep goedkoper is dan het allemaal zelf doen, dat zal niet snel veranderen.
Wat ik nog niet begrijp dat er nog geen open cloud is. Zeg maar veel bedrijven die samen corporatie opzetten om alternatief te bieden aan Amazon, Microsoft en Google. Je kunt er nu op wachten wat er gaat gebeuren in hostingland. Daar hoef je geen nostradamus voor te zijn.
Omdat ze niet kunnen concurreren op features en prijs.

Er zijn bedrijven die al heel lang op een niche daarvan zitten, kijk bv. naar Dropbox of Egnyte. Dat waren 10 jaar geleden betere alternatieven dan bv. Sharepoint Oneline en/of Onedrive for Business. Die konden hun lage marges niet in stand houden en hebben de prijzen verhoogd (op moment die niet handig waren), daarnaast ook ver in de achteruitkijkspiegel van O365 gelaten omdat ze qua featureset niet snel genoeg verbeterden (of naar mijn mening de verkeerde keuzes maken waar ze zich op concentreerden).

Probeer jij maar eens als bedrijf uberhaupt de complete featureset in kaart te brengen en die te evenaren of te verbeteren en dan ook nog eens op prijs te concurreren.

Toen MS 10 jaar geleden instapte liep het al jaren achter op Google for Business, maar ze hadden al een 'goede' basis in MS Office en Windows (Server). Daar hebben ze goed gebruik van gemaakt! Het is zeker verre van perfect, maar ga eens kijken naar de concurrentie, dat is nog veel verder van perfect of je moet allerlei losse producten aan elkaar gaan knopen wat voor nog veel meer hoofdpijn gaat zorgen in de IT en de oplossing alles behalve goedkoper maakt. Zelfs de bedrijven die flink groeien in een kleine niche worden netjes door de grote bedrijven opgekocht. Daar is ook heel erg moeilijk wat aan te doen, zeker als ze nog zo klein zijn dat ze geen invloed hebben op de bestaande Oligopoly.
Ehm, onder de streep is die veel duurder. Dat is juist het aantrekkelijke eraan voor de fabrikanten.

Hij is alleen twijfelachtig goedkoper als je zonodig altijd de nieuwste versie moet hebben. Voor gemiddeld kantoorpersoneel volstaat office 97 zelfs nog qua functionaliteit (of waren die patches voor docx/xlsx alleen voor 2000?)

En dan alsnog is het twijfelachtig of die goedkoper is, want bij losse verkoop was er altijd de noodzaak om een killer feature te hebben die bestaande klanten overhaalde om nieuwe te kopen, terwijl die noodzaak er met abbo's helemaal vanaf is en men besteed gewoon minder aan ontwikkeling.
Ehm, onder de streep is die veel duurder. Dat is juist het aantrekkelijke eraan voor de fabrikanten.
Sorry, maar dan heb je gewoon niet genoeg ervaring met verschillende MKB en Enterprise klanten en de daadwerkelijk gemaakte kosten. Het is immers niet alleen het Office product wat je afneemt, ook Exchange server, persoonlijke en bedrijfstorage, MFA, malware detectie, antispam, communicatie software, etc.

Alleen al de losse licenties beheren kost al een significante smak geld over een periode van jaren. Het valt normaal gesproken niet zo op, maar als je een klant alles berekend wat ze willen of gedaan moet worden. Dan is er aan het einde van het verhaal toch echt sprake van een hoge kostenpost. Terwijl je met die licenties die gekoppeld zijn aan een user een heel stuk sneller klaar bent en dus minder kosten maakt.
Alleen al die Exchange server er uit zou waarschijnlijk de boel al terugverdienen. En die gasten die geen Office gebruiken? Die hebben dan toch ook geen licentie daarvoor nodig? Of die hebben genoeg aan de webapps. Kan jij voor €4,20/gebruiker/maand licenties voor Exchange/Fileserver/AD, verschillende Windows servers, CALs, hardware, je beheer, antispam/malware, etc. rondkomen? Nee. Ik heb voor O365/Google for Work, hosted Exchange afgenomen, significant duurder dan de twee alternatieven van MS en Google, maar nog steeds veel goedkoper dan zelf Exchange draaien. Al die Exchange incidentjes over jaren heen is toch uiteindelijk een significante kostenpost vanuit beheer. Wellicht zijn er IT bedrijfjes die de kosten van zo een recent Exchange akkefietje voor eigen rekening nemen, maar als ze dat structureel doen zullen ze niet lang blijven bestaan. De doorsnee IT leverancier laat een klant gewoon betalen voor een Exchange server veilig opnieuw installeren (wat eigenlijk gewoon nodig was nadat de patches beschikbaar kwamen).

Nee, wat mij altijd opvalt is dat veel van de mensen die roepen dat alles zelf doen goedkoper is, prima Exchange/AD/server beheer doorberekenen aan hun klanten, daar worden ze zelf beter van. Sure, nu kan je beargumenteren dat ik met O365 implementaties ook m'n geld verdien, maar zo ben ik ook niet begonnen. Ik ben begonnen als IT support, dan kom je er vanzelf achter dat alles 'zelf' doen echt geen goedkope situatie en zeer zeker geen efficiënte . Mijn doel is mijzelf overbodig maken in een IT omgeving en de boel efficiënter en goedkoper achter te laten.

Die 'extra' features zoals MFA, malware/spam/phishing protectie koop je alleen maar veel duurder in via third parties of gebruik je niet met alle gevolgen van dien.

Nee, we zijn het niet met elkaar eens, maar dat betekend zeker ook niet dat we beide gelijk hebben...
Alleen al die Exchange server er uit zou waarschijnlijk de boel al terugverdienen.
Die exchange is er of al jaren uit of het is een 0365 variant die enkel voor imap gebruikt wordt en daarvoor is het gewoon een duur pakket.
En die gasten die geen Office gebruiken? Die hebben dan toch ook geen licentie daarvoor nodig? Of die hebben genoeg aan de webapps.
Die webapps die jij bedoelt zijn gewoon gratis en idd veel meer functionaliteit hebben ze niet nodig. Oftewel het is gratis vs waar jij ze wil laten betalen.
Kan jij voor €4,20/gebruiker/maand licenties voor Exchange/Fileserver/AD, verschillende Windows servers, CALs, hardware, je beheer, antispam/malware, etc. rondkomen?
Nee, maar jij ook niet en MS ook niet. Niemand levert wat jij noemt voor 4,20.
De doorsnee IT leverancier laat een klant gewoon betalen voor een Exchange server veilig opnieuw installeren (wat eigenlijk gewoon nodig was nadat de patches beschikbaar kwamen).
Nee, een beetje meewerkende IT leverancier heeft die Exchange al lang de deur uitgeschopt en heeft de klant overgezet naar een hosted imap omgeving tegen een imap prijs en niet tegen een Exchange prijs.
Ik ben begonnen als IT support, dan kom je er vanzelf achter dat alles 'zelf' doen echt geen goedkope situatie en zeer zeker geen efficiënte . Mijn doel is mijzelf overbodig maken in een IT omgeving en de boel efficiënter en goedkoper achter te laten.
Tja en als je nu objectief zou kijken naar de markt en naar wat er mogelijk is, dan zou je zien dat O365 zeker niet het efficiëntste of goedkoopste is.
Nee, we zijn het niet met elkaar eens, maar dat betekend zeker ook niet dat we beide gelijk hebben...
Klopt, maar ik heb dan ook geen last van vendor lock-in. Ik kan gewoon kijken naar wat er op de markt is en wat het beste voor de klant zijn situatie is ipv hem in een te duur one-size-must-fit-all kostuum te duwen
Dat zeiden mensen ook over Office 2013 toen Office 365 werd aangekondigd, en hier zijn we dan 10 jaar later met Office 2021 in het vooruitzicht en de wetenschap dat ze al gezegd hebben dat het niet de laatste is.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 25 juli 2024 01:10]

de lokale versie is er gewoon met office365, je bedoelt waarschijnlijk de niet abonnement versie.

ik denk dat die uiteindelijk echt zal verdwijnen
Denk vooral aan gereguleerde productieomgevingen of laboratoria waar je niet om de haverklap nieuwe versies wilt testen en goedkeuren. Juist die hebben baat bij Win10 LTSC en Office LTSC.
Zucht.. Nog steeds geen MS Access en Visio voor Mac. Vervelend. Ik beheer honderden Macs op het werk en we lopen hier altijd tegenaan.

MS zou het op zijn minst mogelijk moeten maken om met een O365 abo de Windows versie in de cloud te kunnen draaien ofzo.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 25 juli 2024 01:10]

Wat ik me dan afvraag; is de Office 2021 voor M1 dan ook direct te gebruiken op de nieuwe iPad Pro met m1 soc?
Of blijft dat dan wel gescheiden?

Edit; ik heb een stukje tekst gemist:
Verder is macOS Big Sur 11, Catalina 10.15 of macOS Mojave 10.14 vereist

[Reactie gewijzigd door yorroy op 25 juli 2024 01:10]

Zolang de iPad Pro op iPadOS draait en niet macOS blijft dat een aparte branch :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.