Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Build van Windows 11 is uitgelekt

In aanloop naar de aankondiging van een nieuwe versie van Windows, op 24 juni, zijn eerst al een paar screenshots online verschenen en later een gehele buildversie van het nieuwe besturingssysteem, dat als Windows 11 uit gaat komen.

De screenshots van Windows 11 verschenen op het Chinese sociale netwerk Baidu. Kort daarna verscheen ook de volledige build online, waar onder andere XDA Developers over schrijft. XDA toont beelden van Windows 11 in een virtual machine, van het instellen van een Windows 11-machine tot aan de interface en het bureaublad.

Op de screenshots is te zien dat Windows 11 veel weg heeft van Windows 10X, het besturingssysteem dat Microsoft niet langer ontwikkelt. Het startmenu is naar het midden van de startbalk verschoven. Hier is ook het nieuwe Windows 11-logo te zien.

Verder valt op dat het zoeken in Windows een complete make-over krijgt. Zo heeft de zoekfunctie een nieuwe interface gekregen. Windows Verkenner ziet er voor een groot deel hetzelfde uit, maar krijgt wel nieuwe iconen voor de standaard mappen. Over het algemeen zijn er in het nieuwe ontwerp meer ronde hoeken aangebracht, waarmee Windows 11 een uitgesproken andere stijl krijgt dat de huidige Windows.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Robert Zomers

Nieuwsposter

15-06-2021 • 19:58

465 Linkedin

Submitter: robcoenen

Reacties (465)

-14650445+1208+225+30Ongemodereerd158
Wijzig sortering
Het startmenu is naar het midden van de startbalk verschoven.
Op de screenshots van XDA is ook te zien dat je deze zoals normaal aan de linkerkant kan gebruiken.
https://www.xda-developers.com/files/2021/06/settings.jpg
Niet alleen is er een zoekknop op de startbalk aangebracht
Dat heb je nu ook standaard op Windows 10. Altijd het eerste wat er bij mij afgaat, je kan immers beginnen zoeken door start te openen en te typen. (Al begrijp ik wel dat ze dit standaard erop zetten, het is een dingetje dat je moet weten)

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 15 juni 2021 20:11]

Ik hoop maar op één aanpassing en dat is betere (veel betere) scaling ondersteuning.

En ook vanuit een eventuele .net versie. Juist met wisselende schermen (bv een 4k en een full HD) etc etc.

Windows met scaling niet hetzelfde op alle schermen werkt gewoon nog altijd maar matig.

Verder ziet dit er gewoon uit als een anders gestylde windows 10. En ik verwacht ook niet echt veel veranderingen. Dus eigenlijk snap ik het niet zo goed wat ze hier mee willen bereiken.
Nou inderdaad, scaling is nog steeds door en door kapot.

Tussen 2 schermen met verschillende DPI heb je nog steeds een 'onzichtbaar muurtje' en je muispositie wordt op de pixel overgezet in plaats van op de centimeter (dus bovenaan komt hij op de verkeerde plek uit). Fonts worden nog steeds te groot/klein gerenderd als je de app op het verkeerde scherm startte, of als je na het opstarten een HiDPI scherm aansluit. Icoontjes worden vaak te klein weergegeven als het HiDPI scherm er niet aan zat. Een app die half op een HiDPI scherm en half op een normaal DPI scherm staat is altijd te groot of te klein aan een kant. Wat een gedoe. Zelfs op Linux met xrandr werkt het beter.

Ja het is lastig om alle scenarios goed te ondersteunen en ja sommige oude apps werken niet lekker mee. Maar MS bulkt van het geld, dus als het nu 10 jaar na dato nog niet werkt is er gewoon een gebrek aan prioriteit.

MacOS heeft dit perfect gedaan sinds dag 1 dat het 'retina' ondersteunde. Oude apps die het niet ondersteunden waren misschien blurry maar nooit verkeerd geschaald. Zelfs als een window op 2 schermen met verschillende DPI opverlapte. Het is echt niet normaal dat dit nog steeds niet op windows werkt.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 16 juni 2021 01:23]

Voor wat betreft je probleem met de muis, installeer Little Big Mouse, dat lost het perfect op!
https://github.com/mgth/LittleBigMouse
Toch echt triest dat zo een tool nodig is omdat Windows gewoon niet af is. Laat ook meteen zien hoe makkelijk het op te lossen is, maar MS wil gewoon niets klaar maken maar steeds iets nieuws beginnen met fancy kleurtjes.
Waarschijnlijk is het inderdaad makkelijk te fixen, maar zulke tools houdt geen rekening met edge cases en backwards compatibility, wat Microsoft wel doet.
Little big mouse is niet perfect, dit past alleen de muis positie aan, vensters naar andere monitoren slepen is nog steeds gebroken, alleen is dit niet zo makkelijk op te lossen
MacOS scaled programma’s gewoon per pixel op, waardoor het er als een blurry jpg uitziet en je er precies niets mee kan.

Je vensters wisselen inderdaad van formaat per scherm als ze verschillende dpi’s hebben, maar het start altijd correct op en vensters zijn altijd scherp, mits je de standaard scaling gebruikt en niet de (diep weggestopte) windows 7 era scaling.
Eigenlijk is dit het enige en meteen grote punt dat mis is in Windows 10.

Onvoorstelbaar dat Microsoft dit niet "gewoon" voor elkaar krijgt. Het is een dagelijkse bron van irritatie voor me.

Dat 'de rest' misschien wat inconsequent is boeit me niet. Het werkt. Prima

Ik heb voor het werk verplicht 4 jaar met een Macbook pro moeten werken, en ik heb er nooit aan kunnen wennen. Voor mij is dat macos een prul, niks logisch aan. Mooie HW, zo een Macbook pro. Jammer van het OS. Maargoed, ik dwaal af.
Ik gebruik al jaren alle 3 belangrijkste OS'en door elkaar. Windows, Mac, Linux. Ik vind juist het OS heel mooi op de Mac maar de hardware niet zo (te dunne toetsenborden met nauwelijks aanslag, scherpe randen, te weinig poorten). Voor mij zou het ideaal macOS zijn op een Thinkpad :D Alleen macOS wordt me nu veel te dichtgetimmerd gemaakt sinds de laatste versies. Maar smaken verschillen hoor :) Niet elk OS ligt iedereen.

Maar wat me tot op de dag van vandaag nog opbreekt is het Control-C/V en Command-C/V. Dat went voor mij nooit als ik beiden door elkaar gebruik. Echt elke dag een bron van frustratie :P

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 16 juni 2021 01:59]

Dan sluit je een ander toetsenbord aan, kiest voor een andere keyboard mapping en voila MacOS die voelt als Windows!
Maar wat me tot op de dag van vandaag nog opbreekt is het Control-C/V en Command-C/V. Dat went voor mij nooit als ik beiden door elkaar gebruik. Echt elke dag een bron van frustratie :P
Dit is herkenbaar. Ik heb met de Keyboard Manager in PowerToys de shortcuts redelijk gelijk kunnen trekken. Dat scheelt een heel stuk.
kun je met die keyboard manager ook de fn toets verplaatsen.
dat is met tot op heden nog niet gelukt.
Nee, helaas niet. Dat is een van de redenen waarom ik een Ducky keyboard gebruik. Daar kan dat wel, maar dan heb je nog steeds een andere layout als je het i.c.m. Mac wilt gebruiken.
Als je een volledig programmeerbaar toetsenbord koopt (altijd mechanisch) kan je de toetsen plaatsen waar je wil en meestal in meerdere lagen. De toetsen zijn dan ook echt gewisseld in het intern geheugen van het keyboard.
Koop er dan nog keycaps bij met een mac legende of een andere en je doet wat je wil.
drop.com, Ymdk, en op AliExpres vind je zulke toetsenborden.
Ze kosten wel een pak meer maar zijn volledig aanpasbaar. Meestal met QMK-software.
Wel oppassen want het kan een verslaving worden. Ik heb alle mogelijke koppelingen met scripts in mijn lagen zitten en bedien bijna volledig mijn omgeving met toetsaanslagen.
Klinkt erg mooi, maar bij mij zou het gaan voor een MacBook en daar heb ik liever geen los toetsenbord bij.
Command is dan wel weer een veel betere toets dan de control in mijn opinie. De control zit ver weg en kan enkel met de pink bediend worden terwijl de command toets juist met mijn duim bediend kan worden. Hierdoor kunnen de 4 vingers gewoon netjes op de asdf blijven staan.

Een simpel en veelgebruikte combinatie om alles te selecteren ofwel control of command a is op een mac veel prettiger. Op een Windows systeem moet ik mijn ringvinger verplaatsen om de a in te drukken terwijl ik met mijn pink de control in toets.

Nu weet ik dat het beter zou zijn als ik de rechter control zou gebruiken maar op de 1 of andere manier heb ik mijzelf zo'n 30 jaar geleden aangeleerd control en shift enkel links te gebruiken. Ik zou het eigenlijk af moeten leren wat mijn typ snelheid waarschijnlijk nog wat hoger zou krijgen dan de 600 aanslagen per minuut nu maar met zo'n snelheid is het erg lastig afleren :)
Ik heb voor het werk verplicht 4 jaar met een Macbook pro moeten werken, en ik heb er nooit aan kunnen wennen. Voor mij is dat macos een prul, niks logisch aan. Mooie HW, zo een Macbook pro. Jammer van het OS. Maargoed, ik dwaal af.
Toch leuk om te horen dat ik niet de enige ben. Die finder bvb is een usability ramp in vergelijking met windows explorer.
Ik werk dagelijks met MacOS (werk laptop), Windows en Linux.

MacOS is goed als het doet wat jij er van wilt: je kan niets aanpassen of bijna niet. Wil je dat iets anders werkt? Begin maar met tooltjes bij te kopen. Zo kan ik écht niet werken op mijn Mac zonder tools zoals BetterTouchTool en HyperSwitch. Ik kan na jaren nog steeds niet wennen aan Finder.

Wat ik heel hard voel met Windows is hoe hard het vooruit gegaan is de laatste jaren voor mijn doeleinden: Windows Terminal, WSL2 en dergelijke. Windows werkt in mijn gevoel gewoon pak beter.

Daarin helpt het natuurlijk niet dat mijn Macbook superheet wordt als RubyMine/Goland openstaan. En dat het soms echt sluggish aanvoelt, ook al heb ik een vrij beefy Macbook.

Op dit moment ben ik op een punt gekomen dat ik voor een volgende werklaptop gewoon voor een Windows-laptop ga ipv. MacOS.
Niet dat het geen goed OS is, gewoon niet het juiste voor mij.
Finder was / is shit inderdaad (overigens is windows explorer ook totaal ruk), gelukkig heb je opties, zoals Forklift, PathFinder of Tabbed Finder. Verder vind ik het echt een heerlijk OS die het m.i. het beste van Linux en Windows combineert. Ik ben juist afgeknapt op de hardware van de MBP de voorgaande jaren. Ik heb 8,5 jaar meteen MBP kunnen doen, geheugen nog uitgebreid, twee SSD's ingebouwd, accu op jaar 6 nog een keer vervangen, allemaal zelf kunnen doen.

Bij de nieuwe versies hadden ze helaas de functietoetsen, Ethernetpoort, meerdere USB porten verwijderd, en alles van de accu tot het geheugen en opslag vast gesoldeerd. Daarom niet geüpgraded en uiteindelijk voor een Dell laptop gegaan waar dit wel allemaal kon, met Linux.

[Reactie gewijzigd door !GN!T!ON op 16 juni 2021 09:59]

Ik trok het ook niet hoor. Boven een balk, onder een dock, dat dock vult 'het halve scherm' op het macbook waar ik mee werkte. Trage response als ik het dock verstopte en ik hem weer tevoorschijn wou krijgen. Op zich vond ik de positie vd commandknop ergonomisch wel beter tov de controlknop zoals je hem in windows voor short cuts gebruik. Ware het niet dat de command knop en functieknop totaal onlogisch door elkaar worden gebruikt. Bepaalde basale windowsdi gen konden gewoon niet, ik kan me specifieke zaken nu niet meer voor de geest halen maar ik herinner me nog wel dat ik soms echt vertwijfeld stond te kijken dat bepaalde dingen gewoon helemaal niet konden. Verder totaal onduidelijk waar geminimaliseerde vensters zijn. Any how, Ik heb het maar 2 maanden gebruikt dus wellicht dat bepaalde dingen nog wel waren ingesleten op de lange termijn maar ik vond het totaal niet prettig om mee te werken.
Jup, erg irritant met mijn 26 inch 5K monitor, en een oude 24 inch FHD ernaast. Kan alleen op een specifieke plek de muis over laten springen naar het andere scherm.
Blijkbaar is een OS goed als het 'mooi' is. Ik worstel ook dagelijks met de slechte ondersteuning van hidpi, met name de rendering/scaling van fonts. Irritant. Nog geen tool gevonden die dit afdoende fixed.
De enige echte fix is voor developers van de applicaties om het goed te implementeren. Windows heeft perfecte scaling APIs en enzo, maar veel oude software weigert gewoon, dus wordt er een fallback pixel based manier gebruikt door windows (en zelf daar kan men omheen werken als dev). Dat krijg je ervan als je die developers te veel vrijheden geeft...
Ik hoop dat ze eindelijk TABBED Explorer introduceren. Gebruikte vroeger Clover (beetje eng Chinese Explorer) en nu ExplorerMax (doet elke x minuut telemetrie) naar de maker.
Gebruikte vroeger ook Clover, nu Q-Dir. Beetje old-school uitzicht (xp-stijl), maar zit wel vol opties, en splitscreen op alle mogelijke manieren.
ExplorerMax ziet er wel leuk uit. Herkenbare interface.
XYPlorer al geprobeerd? (https://www.xyplorer.com/)
Of Files (https://files-community.github.io/)
XYPlorer is top! Gebruik ik hier ook.
Super handige kleine workflow tools, mooie zoekfunctie, color coding, mini-tree etc.

Kan niet meer zonder ;)
Wat dacht je van nieuwe licenties verkopen? ;)
Dat kleine bedrag van consumenten? Bedrijven hebben gewoon bulk licenties en zullen nauwelijks hier iets in kosten van merken. Behalve het testen van een nieuwe windows versie.
Ik stoor me ontzettend aan de tijd/datum.. hoopte dat ze die eindelijk gewoon op 1 regel zouden plaatsen ipv 2, maar welnee! Maken ze er 3(!) regels van :+
Voorlopig dus nog maar t-clock gebruiken. Alles op 1 regel geeft veel meer rust en is mooier.
Oh, dat is een tijdje geleden dat ik die naam heb gehoord, ken het nog vroeger van XP toen ik secondes wilde in de klok.
Doet mij herinneren aan toen ik ook dingen gebruikte als QTTabbar, Rocketdock, verschillende Uxstyle themes van Deviantart, Aquasnap, en (Bootskin, CursorFX, Iconpackager en WindowFX) van Stardock.

Had toen ook met Rainmeter dat lichtblauwe achtergrond van bij geselecteerde iconen bij Windows 7 nagemaakt.

Ik herinner mij ook die gave Firefox add-ons waarmee je een 3D visualisatie kreeg van de DOM (Document Object Model). Het heette Tilt. Firefox 47 had ook toen een 3D viewer voor Inspect Element.

Oja, iets wat ook al oud is, maar nog steeds werkt, is een programma waarmee je een 3D desktop krijgt, genaamd BumpTop.


.....nou maar weer on-topic, ik weet niet wat ik van nou van moet vinden van hoe de start menu knop in het midden zit, als die wil openen, weet ik dat ik de muis gewoon in de linkerhoek kan gooien en dat alle elementen gerangschikt zijn vanaf de ene of andere hoek, nu moet ik in het midden richten ergens en kost dat ietsje meer tijd en denkvermogen, ga je ietsje sneller soms misklikken...
En wat als er meer vensters open zijn, gaat de startmenu knop dan zich verplaatsen naar rechts ofzo om plaats te maken? Lijkt mij vervelend als dat gebeurd.

Vind ook niet echt mooi dat ze de klok en andere dingen aan de rechterkant houden, het ziet er allemaal uit alsof er een of andere bug de taakbalk in de war heeft gebracht.

Heb het idee alsof dit bedoeld is voor het gebruik met een touchscreen, daar zou dit misschien wel fijner zijn, maar een desktop met mooi scherm heeft vaak zat ruimte.


Oja, ik zie op het screenshot de script voor KMS_VL_ALL, gave tool, heb het zien opgroeien op de forum, gebruikte toen die loader van Daz voor activatie Windows 7, en toen met UEFI meer Microsoft ToolKit, vond alleen van die tool vervelend dat het zo groot was en een lange opstart had, werd ook snel weggehaald door AV's.
Vooral met Windows 10 LTSB vindt ik dit handig.

[Reactie gewijzigd door TweetCu op 15 juni 2021 21:38]

Ik heb momenteel op Win10 ook de secondes in de klok, aangezet via een registry key.
wat een moeite, in macOS is dat letterlijk een vinkje in settings :_)
Ik heb momenteel op Win10 ook de secondes in de klok, aangezet via een registry key.
Grappig dat dat kan. Maar waarom zou je dat willen? :?
In mijn geval, ik heb bepaalde processen draaien die bijvoorbeeld elk half uur draaien, maar dan wel exact op de xx:00 en xx:30. Als het dan 10:29 is, dan kan niet in een oogopslag zien hoeveel seconden deze minuut nog duurt voordat m’n proces start, en soms wil je dat gewoon weten :).
Of om je meeting precies op tijd in te gaan :+
Precies dit, daarom heb ik ook de klok op secondes aan staan:

[HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Advanced]
"ShowSecondsInSystemClock"=dword:00000001


En natuurlijk om mijn collega te sarren, 3..... 2..... 1..... PAUZE!!!!!!!!!!!!!!!1111oneone


Heb wel de taakbalk wat kleiner staan en de programmanamen uitgeschreven en niet gestacked, want dat vind ik irritant. Klok geeft daarom ook alleen de tijd, want welke dag het is weet ik zelf ook wel.

[Reactie gewijzigd door Fairy op 16 juni 2021 09:13]

Dat die registry key nog steeds niet ingesteld kan worden middels een UI knopje in datum en tijd instellingen, er zijn mensen die dit willen, maar niet weten hoe dit aan moet, dus laat Microsoft ze maar in het register klungelen?
.....

Mocht iemand anders nog interesse hebben:
https://www.winhelponline...showsecondsinsystemclock/

[Reactie gewijzigd door TweetCu op 15 juni 2021 23:13]

Je kan dan overal knoppen voor maken, zodat je een scherm vol met knoppen voor obscure opties hebt. Dan vinden mensen dat weer onoverzichtelijk, dus komt er een registry key om alleen de meer gangbare opties te laten zien. Waar iemand dan weer een knop voor wil.
Daarvoor heb je weer programma's als ultimate windows tweaker (UWT). Daarin zijn veel van dat soort opties te vinden. Volgens mij ook die van de klok maar dat weet ik niet zeker.
QTTabbar gebruik ik ook nog dagelijks op Windows 10.

Wanneer komt er een windows die wel deftig tabbladen kan managen....
de ene stoort zich eraan, de ander vind het juist handig. Ik ben vooral blij dat je de startmenu toch in een hoek kan zetten, wat veel intuïtiever is om blind op te kunnen klikken
Opties zijn goed. Misschien kun je in Windows 11 meer zelf aanpassen net zoals een Android telefoon.
Op Windows 10 is dit ook al 3 regels.
Tijd, dag & datum
Ik stoor me ontzettend aan de tijd/datum.. hoopte dat ze die eindelijk gewoon op 1 regel zouden plaatsen ipv 2, maar welnee! Maken ze er 3(!) regels van :+
Dit kan als je bij instellingen kiest voor het gebruik van kleine icons op de taskbar. De standaard weergave doet bij mij ook pijn aan de ogen.
Ja, klopt, maar dan mis je weer de extra meldingen bij de iconen bij bijv. mail of to-do.. of de status-kleur bij Teams
Ik zet alle meldingen standaard uit 8-)
lekker rustig :-)
Ik krijg een beetje het macOS Dock gevoel. Jammer dat ze niet ook de menubalk gebruiken. Die combinatie vind ik zo ongelofelijk fijn!
De screenshots zien er wel okay uit. Ben erg benieuwd maar ik ben bang dat Windows nooit meer een fijn en productief OS voor mij zal worden.
Ik ben erg blij dat de icons op het midden komen. Zeker met grote schermen ultrawides is het een stuk fijner om in het midden te zitten dan steeds linksonder wat eigenlijk ook het verst weg is van het kruisje in een gemaximaliseerde applicatie. (of in mijn geval linksboven omdat ik mijn balk bovenin heb zitten)
Ik vind dat juist niks want dan staat het niet op een vaste plek. Maar configurabel zou fijn zijn ;-).
Je kan je icons nu al in het midden zetten van je taakbalk
Tsja had vandaag iemand aan de lijn die ik nog moest uitleggen wat nu eigenlijk de start knop was. Zonder het woord start hebben we al 14 jaar bijna en de knop start inmiddels al 26 jaar.

Mensen die het nu nog niet weten willen het niet weten volgens mij
Dat is toch simpel uitgelegd aan iemand die er niks van af weet?

De Start knop is die knop links onderin het scherm die je aan moet klikken om Windows af te sluiten :+

[Reactie gewijzigd door Uruk-Hai op 15 juni 2021 20:57]

Euh ja…… zeg dat even tegen gebruikers die hun laptop dichtklappen en dus vaak een uptime hebben van 30 dagen of langer…..

Ik zweer je Windows gebruikers zijn bijna Mac gebruikers geworden met fast boot en hibernate.

Alleen doet Mac OS iets minder quirky dingen daar mee
Dat valt vies tegen. Ook een Mac heeft zo af en toe een reboot nodig.

Wel blijven ze wat beter in slaapstand hangen dan Windows-laptops is mijn ervaring.
Klopt, ik gebruik een Mac voor het werk en als ik niet elke week reboot krijg ik in de loop van de week een BSOD (black screen of death met een hele grote aan/uit knop). Ik merk ook steeds meer geheugengebruik en swapping, dus ongetwijfeld een geheugenlek in een of andere app maar zoiets moet toch niet tot een hele OS crash kunnen leiden... Tenzij daar zelf het lek in zit.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 16 juni 2021 01:25]

Ik heb een M1 MacBook pro die na een tijdje standby ook last krijgt van kwaaltjes. Animaties en de muisaanwijzer lopen bijvoorbeeld niet meer vloeiend. Enige wat dan helpt is een reboot.

Het is niet zo heel erg, maar om nou te beweren dat het altijd 100% vlekkeloos en zonder gezeik werkt (wat sommigen toch echt wel beweren), dat is gewoon gelul en brengt mensen op verkeerde verwachtingen.
0Anoniem: 493355
@xFeverr16 juni 2021 09:35
Wauw.
Nou dan heb ik een wonder iMac. Eind 2013 gekocht, geïnstalleerd en nooit meer uitgezet of herstart vanwege problemen. Wel herstart naar aanleiding van updates.

Nu ben ik geen software hoer dus ik draai bijna alles nog (wel bijgewerkt) zoals geïnstalleerd in 2013. Adobe suite, Office for Mac, Audio tools, webdevelopment software, Parallels (Windows) voor wat Windows only stuff. Bijna alles legaal en bijgewerkt zover als mogelijk. Dus ja, I hope I don't jinx it, 100% vlekkeloos sinds aanschaf. Als jij dat niet wilt geloven dan is dat dan maar zo...
Ik wil je best geloven hoor. Nogmaals: het zijn echt kleine dingetjes, dus zo erg vind ik ze nu ook weer niet.

Vind het wel knap dat jij nog nooit, maar dan echt NOG NOOIT een probleem bent tegengekomen na 7,5 jaar gebruik. 100% vlekkeloos is een flinke claim. Desondanks wil ik je best wel geloven. Ik zou zeggen: Hou hem zo lang mogelijk goed dan!

Heb zelf weleens aan de slag gemoeten met 'combo-updates' en dat soort fratsen op andere Macs omdat hij gewoon niet wou updaten via de Systeemvoorkeuren. (Het is ook niet voor niks dat Apple zulke middelen aanbiedt). Nu is dat al een 'groter' probleem, maar er zijn ook kleinere probleempjes.

Ik gebruik ook Office for Mac, Xcode, Visual Studio en dat zijn wel de grote namen. Uiteraard alles legaal want het is een laptop van de zaak. Die willen daar geen illegale dingen op zien :P
0Anoniem: 493355
@xFeverr16 juni 2021 13:47
Voordat ik mijn antwoord schreef heb ik echt serieus lang nagedacht of ik mij iets kon herinneren maar nee, het is wat het is. Maar goed ik ben wel een lichte gebruiker. Daarom voldoet de iMac ook nog prima. Overigens wilde ik het niet doen overkomen dat ik vind dat alles van Apple perfect is. Verre van dat.
Heb ook een m1 moet je is een monitor met usb c aan sluiten met toetsenbord etc. Wauw. 😂 nu met 11.4 gaat het beter maar soms is die hard aan het zoeken na iets 😂
Ha, toen ik als webdev begon en eindelijk een macbook pro in mijn handen kreeg was ik best wel teleurgesteld. Na jaren niets ander te horen over hoeveel stabieler het zou zijn, handiger in gebruik, etc...

Bleek het gewoon een OS te zijn met z'n eigen tekortkomingen en voordelen :+
Ja zo moet je het ook zien. Wat voor mij de beslissende factor was toen ik er mee begon (2004) was dat het een POSIX (Unix) omgeving was met een gelikte consistente UI en veel third party software (Office, Adobe enz) beschikbaar. Dus best of both worlds. Kwam ook door de erfenis van NextStep natuurlijk. Linux was toen echt een halfbakken allegaartje op de desktop.

Inmiddels is dat wat minder geworden. Ze richten zich nu meer op de huis/tuin/keuken iOS gebruiker. En dat merk je wel. Als je bijvoorbeeld je sshd_config wil aanpassen om alleen certificaat authenticatie toe te staan, wordt dat met een update weer teruggedraaid. Apple wil niet meer dat je aan dat soort files rommelt, echter bieden ze ook geen andere manier om dit soort dingen in te stellen.

Dus voor mij is het een beetje over nu. Gelukkig is Linux (en FreeBSD) nu een stuk beter op de desktop geworden, en de third party apps zijn niet zo belangrijk meer. Sowieso zal ik altijd een multi-OS gebruiker blijven en alles door elkaar gebruiken, alleen macOS wordt in mijn gebruik steeds minder relevant.
Oh je bedoeld vlaggetje :+
Ik dubbelklik nog steeds linksboven om vensters te sluiten :D
Het is inderdaad al 14 jaar geen ‘start’-knop meer….
Ik noem hem ook nog altijd zo, maar de jongere (of oudere die pas net een computer heeft) generatie zegt die term echt niks. Net zoals zij het floppy-icoontje om op te slaan ook niet begrijpen.
Van 'start'-knop naar 'start'-icon?

https://support.microsoft...1f-3cc9-c9e4-f329822f5aeb

Gewoon de start knop die de start menu opent, of niet..
ik krijg de laatste maanden ook weer verschillende figuren aan de lijn waarbij je krekels hoort aan de andere kant van de lijn als je ze vraagt om op start te klikken of iets op het bureaublad te doen.

Tja, er staat al jaren geen 'start' meer maar zelfs als je ze vraagt hoe ze dan programma's starten kunnen ze het niet uitleggen. 'Ja uhm dan klik ik daar'. Ok dus je klikt daar om iets te starten. Als ik je vraag een ander programma te starten is er geen besef dat het dan in hetzelfde menu zit?
Kansloos.

Teveel mensen die gewoonweg niet onder woorden kunnen brengen wat ze doen en hoe het eruit ziet.
Kunstje geleerd zonder het te kunnen omschrijven.

En sowieso iets omschrijven wat ze doen of wat ze zien is er nauwelijks.
En dat zijn dan HBO+ geschoolde mensen.

Soms moet je lager opgeleid zijn om praktisch iets te kunnen omschrijven.
Triest eigenlijk.

Terwijl de besturingssystemen steeds gebruikersvriendelijker zijn en worden.
Alles is voorgekauwd, maar hoe makkelijker het wordt, hoe moeilijker het soms voor gebruikers is.

[Reactie gewijzigd door tyrunar op 17 juni 2021 21:58]

Hierbij ook nog een video van de installatie en een rondleiding door Windows 11.

[Reactie gewijzigd door robcoenen op 15 juni 2021 20:08]

Hier nog een video van Windows Central. Misschien iets meer duidelijk :)
Dat is niet de installatie, maar de OOBE na de eerste keer starten.

[edit]
En aangepast door @robcoenen. :)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 15 juni 2021 20:32]

Excuses. Ik had de reactie aangepast maar de video niet. De installatie is hier te vinden.
Bedankt!

Die is net zo spannend als die van Windows Vista t/m Windows 10. :+

Ligt het aan mij, of voelt het alsof er nog meer grafische stijlconflicten zijn als die er al in Windows 10 zitten?

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 15 juni 2021 20:33]

Het zou raar zijn als die er niet in zouden zitten, want Windows 10 is inmiddels 6 jaar op de markt, terwijl Windows 11 nog een flink ontwikkeltraject heeft te doorlopen voordat het algemeen beschikbaar wordt.
Inmiddels 6 jaar op de markt en ook daar zitten nog volop stijlconflicten in uit vorige versies van Windows. Dus inderdaad niet zo raar :) Het lijkt erop alsof Microsoft dat gewoon niet voor elkaar gaat krijgen, of wil krijgen. Vind ik ook heel raar want tast voor mij ook wel echt de beleving van het OS aan.
Ik vroeg me ook al af of je onder de motorkap weer vensters uit vorige Windows versies te zien krijgt.
Ik noem een configuratiescherm.
Stiekem ben ik eigenlijk nog best blij met het configuratiescherm en niet zo blij met de stukken daarvan die ze naar de W10 omgeving hebben gehaald. Die laatste zijn in veel gevallen nogal wat beperkter, bovendien kun je in de W10 Settings app niet multitasken, wat echt vervelend is.
Stiekum?
Het is gods-onmogelijk om een e-mailaccount van een kleine provider aan te maken in Outlook, zonder de optie 'Mail' in het configuratiescherm te openen.
En dat is de afgelopen jaren alleen maar erger geworden...
Daar hebben ze Thunderbird voor uitgevonden! ;)
Belachelijk wil ik dat noemen :'( tweede instance openen kan ook niet...
Het nodigt in ieder geval uit om dingen dan maar gewoon via de GPO te regelen.
Runnen als admin krijg je ook niet dezelde opties als inloggen als admin... :(
Tja, al die mislukte pogingen om het in een nieuw schilletje te stoppen. Het is echt een grote rotzooi geworden.
Gelukkig is er nog altijd het god mode paneel.
Daar zit alles in en had eigenlijk gewoon de standaard moeten zijn.
Das toch juist de charme van windows? ;)
Ja, die krijg je te zien. Wel nieuwe iconen, startmenu en Windows Dashboard. Voor het Windows Dashboard is een Microsoft account vereist. Je krijgt ook weer de apps, zoals Spotify, Messenger, Twitter etc.
Het zou me niet verbazen als Windows 11 de 'Vista' van Windows 10 wordt, ofwel, 11 heeft weer een hoop nieuwe features die ze als try-out er in gestopt hebben, en op basis van de feedback stoppen ze bepaalde features wel of niet in Windows 12.

Ik heb al jaren het beleid dat ik om de 2 Windows-versies een upgrade doe, want de 'even' versies zijn stabiel terwijl de oneven versies over het algemeen prut zijn. ;)
*kuch* Windows 8 *kuch*
Er was niks mis met Windows 7. Met Vista ook niet trouwens.
Ik snap die kritiek op Vista ook niet goed, ik heb er nooit problemen mee gehad. Zolang je geen cheap-ass pc/notebook kocht met 2GB ram en een Celeron was het een prima OS.
Ik snap die kritiek op Vista ook niet goed, ik heb er nooit problemen mee gehad. Zolang je geen cheap-ass pc/notebook kocht met 2GB ram en een Celeron was het een prima OS.
Haha.
Nee, op mijn werk hadden we HP desktops met Vista (2Gb) die probleemloos draaiden. Alle andere Vista-apparatuur (4Gb, 2Gb) was onstabiel. Dat zat voor een deel in drivers (met name nVidia was buggy, Epson heeft volgens mij Vista vrijwel helemaal overgeslagen - de Vista driver voor mijn toenmalige printer kwam pas uit na de release van 8.1) maar nog meer ergerde ik me aan het steeds crashen van IE7 en zelfs Windows (File) Explorer. Crashes van Explorer en IE7 liggen niet aan een driver voor de printer of de grafische chip.
En het gekke, met het installeren van SP1 werden de problemen alleen maar groter.
Wanneer je de code bekeek van de applicaties die ze destijds opensource hebben gemaakt, zoals de calculator, was het behoorlijk verouderd. De front-end werd elke keer halfslachtig opnieuw gedaan, de problemen met de compatibiliteit werden er niet beter op.

Microsoft heeft helaas vaker die insteek. Zo is Teams gebouwd met verouderde versies van jQuery en Angular.
Dat komt omdat het moeilijk blijkt dingen uit MacOS te kopieren en die er vervolgens op zijn Windows' uit te laten zien. Ik durf te wedden dat bv de Taakbalk in een volgende versie net zo breed wordt als het aantal snelkoppelingen die er op staan....
Mja dit (win11) is helemaal een treurnis en nog beschamender dan de UI van win10. Nu heb je in win11 een mix van oude legacy meuk, windows 10 modern designpoging met vierkante platte elementen, met nu ook weer een mixmash van ronde hoeken en semi-transparante elementen met veel spacing erbij. Sorry maar zelfs de tekeningen van mijn tweejarige neefje zijn nog minder rommelig en inconsistent |:(

Die Nadella zou zich kapot moeten schamen, één van 's werelds grootste bedrijven runnen en dan de kern (GUI op de PC groot gemaakt) van je basisproduct zo slecht op orde hebben. Ongelofelijk, geen enkel ander bedrijf komt weg met iets dat er zo uitziet. Ook die kul-argumenten van die hard tweakers die het liefst in 1995 blijven hangen omdat 'het gaat om functionaliteit en niet hoe het eruit ziet'. Kun je je voorstellen dat je auto er zo uit ziet? Je rijdt ook niet in bij elkaar geraapt koekblik met een v8 waar alles schots en scheef staat (lol).

Ja het frustreert me een beetje :D
Microsoft hun basis product is ondertussen wel de Cloud geworden hoor. Azure en 365 is gewoon enorm groot. Windows is bijzaak geworden.
Ik noem een jaarlijkse omzet van 22 miljard en 1 miljard actieve windows 10 gebruikers geen bijzaak.
In het laatste kwartaal van van 2020 was de totale omzet 43 miljard (dollar). Dat is voor een kwartaal, dus simpel gezegd nog x4 voor jaarresultaat.

Hier een quote van de CEO over die kwartaal resultaten:
“What we have witnessed over the past year is the dawn of a second wave of digital transformation sweeping every company and every industry,” said Satya Nadella, chief executive officer of Microsoft. “Building their own digital capability is the new currency driving every organization’s resilience and growth. Microsoft is powering this shift with the world’s largest and most comprehensive cloud platform.”
En van de CFO over diezelde kwartaal resultaten
“Accelerating demand for our differentiated offerings drove commercial cloud revenue to $16.7 billion, up 34% year over year,” said Amy Hood, executive vice president and chief financial officer of Microsoft. “We continue to benefit from our investments in strategic, high-growth areas.”
Dus misschien overdrijf als ik zeg "bijzaak".
Maar de cloud is wel degelijk hun core business geworden.
bron: https://news.microsoft.co...second-quarter-results-2/

[Reactie gewijzigd door GoBieN-Be op 16 juni 2021 09:13]

Windows is de basis van hun afzetmarkt. Als Windows niet zo groot was, waren hun andere producten dat ook niet. Waarom denk je anders dat ze W10 "gratis" hebben gemaakt?
Dat is deels zo.
Amazon AWS is ook enorm groot, zij hebben geen OS als afzetmarkt.
Azure is ook enorm groot met managed services (van databases tot AI) en linux VM's.
https://azure.microsoft.com/nl-nl/services/

Overigens is Windows 10 niet gratis.
Iedere OEM PC die met Windows verkocht wordt is een betalende licentie. Ook in VLK of Retail zijn er nog betalende Windows 10 licenties.
Officieel kun je ook niet langer gratis upgraden van een vorige versie, al weten we dat het in de praktijk gewoon nog werkt.

[Reactie gewijzigd door GoBieN-Be op 16 juni 2021 18:48]

Hij verwart afhankelijkheid van Microsoft Cloud met 'building your own capability'.
... en 1 miljard actieve windows 10 gebruikers ...
Misschien wordt het tijd om vanwege het gemeenschappelijk belang hier een onteigeningsprocedure op los te laten en van Windows, dat blijkbaar voor de wereldwijde samenleving essentieel geworden is, een gemeenschappelijk project te maken dat meer consequent wordt ontwikkeld, niet meer voor commercieel gewin, maar voor de maatschappij. Maak er een gemeenschappelijk project van, bij voorkeur met een foss-licentie (GPL2 of lesser GPL2 bv) gefinancierd door de wereldwijde gemeenschap.

Dan kan Microsoft zich concentreren op wat zij leuk en winstgevend vinden, cloud, azure e.d.
Ook die kul-argumenten van die hard tweakers die het liefst in 1995 blijven hangen omdat 'het gaat om functionaliteit en niet hoe het eruit ziet'. Kun je je voorstellen dat je auto er zo uit ziet? Je rijdt ook niet in bij elkaar geraapt koekblik met een v8 waar alles schots en scheef staat (lol).
Windows 7 toonde aan dat het prima mogelijk is om de gebruiker keuze te geven over hoe Windows eruit ziet. Van de klassieke look van Windows 95-2000 tot transparante vensters en ronde hoeken.

Het probleem zijn niet tweakers die functionaliteit verkiezen boven het esthetische. Het probleem is een gebrek aan keuze.
Ze voeren het wel uit, maar het kost blijkbaar zo ontzettend veel tijd om de legacy elementen over te zetten naar Fluent Design, waardoor Microsoft nu ingehaald gaat worden door de tijd.. volgens mij ligt Windows 11 al heel lang op de roadmap en laten dat gewoon doorgaan, met het gevolg (zoals eerder al gezegd) nog meer stijlen elkaar gaan conflicteren (ronde hoeken bijvoorbeeld).

Microsoft heeft een probleem met het ontwerp (architectuur) van de grafische schil.. er is geen "single core" aanwezig voor de GUI, maar zwerven er meerdere door het hele OS, waardoor applicaties er verschillend uit kunnen zien, afhankelijk welke schil ze aanspreken. Zomaar schillen weggooien is niet mogelijk, want het OS moet backwards compatible blijven met legacy apps.

En zo'n grafische schil is in zodanig verweven in de applicatie, dat je niet zomaar even alles ombouwt.. bovendien heb je nog oude applicaties van derde.. dus je blijft dit probleem gewoon houden, vrees ik.
Dat ligt niet aan jou.
Ik vond Windows Vista t/m Windows 10 een stuk interessanter. Ik geef het een week, voordat deze niet zo revolutionaire 'nieuwe' interface beschikbaar is als Thema pakket onder KDE Plasma. Met een beetje knutselwerk heb je het, op basis van een van de vele Win10 thema's al voor elkaar.

De ervaring leert me, dat we hier weer voornamelijk met Microsoft marketing te maken hebben. Een hoop praatjes, die vullen geen gaatjes. :+
Ligt het aan mij, of voelt het alsof er nog meer grafische stijlconflicten zijn als die er al in Windows 10 zitten?
dat ligt aan jouw: stijlconfilcten is nu eenmaal de huisstijl van Microsoft O-)
Een van de dingen die me opvalt is dat apps pas geupdate worden als je ze op probeert te starten. Zie bijvoorbeeld de "Alarm Clock" en "Weather" apps. Hij opent die en het eerste wat ze doen is updaten.

Dit vind ik ontzettend vervelend. Als ik een app start dan doe ik dat omdat ik die op dat moment wil gebruiken. Niet omdat ik een halve minuut wil zitten wachten op een update. Dat doet het ding maar lekker in zijn eigen tijd. Ik snap niet waar deze gedachtengang dat dit een goed idee is, vandaan komt.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 16 juni 2021 01:58]

Nu gaat het hier om een OOBE-video. Ik neem (voor het gemak) even aan dat die wachttijd eenmalig is. Net als de installatie van bijvoorbeeld een Solitaire, Xbox-app en Netflix bij mij niet lang zullen overleven.
Ik gok dat ze launchers voor apps klaarzetten om de app pas binnen te halen bij het eerste gebruiken.

Voordelen daarvan zouden zijn:
- Kleinere attack surface
- Minder updates
- Compacter OS
- Snelheid
Wat een slechte video, die Nils gaat helemaal uit z'n dak over een notepad versie.
Dan nog niet te spreken over z'n slechte engels.
Jeetje.
De startknop kan gelukkig terug naar links, al valt dat in de gelekte versie niet te testen wegens niet te activeren (Ook niet met een legit windows 10 key).

Een leuke toevoeging is dat als je nu over de maximaliseer knop van een venster hovert je verschillende posities krijgt om het scherm te dokken. Een beetje zoals de snap functie met de pijltjes maar dan met iets meer keuze.

Het start menu is iets anders, maar ik zie het probleem niet. Als je op de startknop klikt krijg je eerst een venster met een dashboard van apps die je vast kan pinnen. Je kan ook op een pijl klikken om naar het standaard startmenu te gaan. En laten we eerlijk zijn, de mensen die hier zitten gaan 10/10 hun programma's niet vanuit het startmenu openen en voor de huis-tuin-keuken gebruiker is het handiger om gewoon al hun favoriete apps samen te zetten zonder de hele lijst van andere apps te zien.

Buiten wat nieuwe icoontjes zie ik niet zoveel verschil met windows 10 eerlijk gezegd. Al mag het inderdaad wel gezegd worden dat er verschillende stijlen door elkaar gebruikt worden en MS deze kans had moeten grijpen om echt alles op elkaar af te stemmen. Als je Services opent waan je je in Windows 98, het control panel is een mix van XP en 10. Maar het zit er nog in, dus dat is dan ook weer goed nieuws.De rounded corners van de vensters ben ik wel iets minder fan van. Ziet er een beetje vreemd uit in mijn ogen.

Het zal allemaal heus wel meevallen. :)

[Reactie gewijzigd door Simon Shipperd op 15 juni 2021 21:44]

Je kan de test build met kms vl all simpelweg activeren, knopje kan prima naar links inderdaad en ik vind het er goed uitzien! Ik ben altijd wel een sucker voor nieuwe Windows versies geweest en vind dit dan ook weer als vanouds leuk.
Beeeeuuuu? Ik gebruik bijna exclusief het startmenu om apps te openen. Of liever de search in het startmenu. Als je 30+ klanten hebt met ieder hun eigen systemen, dan ga je echt niet de tijd nemen om op al die systemen netjes al je icons op het bureaublad te plaatsen. Het is veel snellen win-key > naam van app typen > pijltjes een aantal keer klikken want Windows kan nog altijd niet de app waarvan je net de volledige naam correct hebt getypt bovenaan de lijst zetten > Enter.

Wat ze wel mogen doen is veel gebruikte apps hoger in de lijst van voorstellen zetten. Als ik 27 keer MSSQL studio manager opent dan verwacht ik dat deze bij de 28ste keer dat ik exact hetzelfde zoek text in geef dat ie bovenaan de resultaten staan, liefst nog autoselected.
Jammer dat de "design language" nog steeds zo inconsistent is. Helft van de UI heeft rounded corners.
Wil je inconsistentie op Windows 10 ervaren? Klik met je rechter muis op de taakbalk, je bureaublad (of explorer) en Edge. Alle menu's zien er anders uit. Verder, als je dark mode gebruikt, apps en explorer zijn dan in dark mode, maar taakbeheer niet!
Na zo veel jaar dat Microsoft aan Windows 10 heeft gewerkt kunnen ze dit nog niet oplossen..
Weet je dat me dat soort zaken niet veel uitmaken? Liever dat ze oude componenten laten zitten dan dat alleen de dumbed down nieuwe stijl componenten overlaten waar je (geheel in de tijdsgeest) amper dingen in kan stellen. Het OS werkt er verder niet minder om.
Daar gaat het principe niet om. Het is niet zo dat Microsoft haar backend programmeurs moet inzetten op UI, daarvoor hebben ze UI designers en programmeurs. Het is gewoon jammer dat de stijl updates zo ontiegelijk langzaam gaan (of gewoon helemaal niet), waardoor je een OS krijgt dat misschien wel werkt, maar ook frustrerend is om te gebruiken, doordat alles overal er anders uit ziet, ondanks dat ze dezelfde werking hebben.
Het lijk wel op een van mijn school verslagen die ik vroeger inleverde. Ik benoemde een product/onderwerp met wel vijf verschillende namen, dat is natuurlijk niet fijn om doorheen te lezen en brengt ook verwarring naar de lezer. Dit heb ik dus met Windows 10.
Het blijft een mening. Heb me er werkelijk nooit aan gestoord. En ken ook niemand die dat doet(behalve onder dit soort nieuwsberichten natuurlijk). En ben eerlijk gezegd veel vaker instellingen kwijt in Android, dus voor mij doet het wat het moet doen. En als ik eens op Linux of op MacOS wat op moet zoeken in de instellingen vind ik dat niet bepaald handiger (de standaard: je weet toch zo veel van computers vraag :) ).

En ja ik zie de 2-3 grafische stijlen heus wel. I just don't care. Heel eerlijk preferer ik zelfs de oude vanwege de(o.a.) apply en cancel knop...

[Reactie gewijzigd door MN-Power op 15 juni 2021 21:41]

Ik stoor me er ook niet aan maar begrijp het wel. Als je kijkt naar OSX, dan zie je dat Apple binnen een release alle componenten aanpakt in de ui. Zodat het hele OS overal hetzelfde is.

Ook geven ze direct de juiste tools aan ontwikkelaars om eenvoudig de stijl over te nemen middels xcode.

Het luk ms bv niet om oude ui elementen zoals compmgmt eenvoudig om te zetten naar nieuwe ui look en feel. Terwijl dit programma al sinds Windows nt 4.0 amper is aangepast visueel.
Apple doet dat zo makkelijk omdat ze binnen OSX één en dezelfde UI toolkit gebruiken. Blijkbaar is dat binnen het Windows ecosysteem niet het geval.

Het riekt bij MS naar chaos als het om codebase gaat, ik kan me geen andere reden voorstellen waarom die UI changes zo verrekte moeilijk zijn in Windows.

"11" is niet vernieuwend genoeg, veel van hetzelfde met een paar UI changes.
Dat is niet alleen binnen Windows maar ook Office, Exchange, System center enz.
het probleem is dat regulieren Window Forms bij windoes 10 anthans nog steeds oude UI looks hebben.
hierdoor hebben veel van de kleinere projecten zonder veel UI werk vaak nog de standaard look.

Als ik op .net even snel wat wil maken dan is dat de traditionele look, kan wel moeite doen of een codebase gebruiken om het als windows app eruit te laten zien echter gaat dit voorbij aan het doel van even snel...

als developer moet je de vrijhed krijgen om je UI aan te passen zoals gewest met flashy disco shit als je wil. ( irritant )
alleen het probleem is nu dat de "basis" UI niet de nieuwe looks dragen maar de traditionele.. en hierdoor krijg je een wirwar van verschillende stijlen

als MS nu bij windows 11 even de Basis UI elementen in stijl brengt van de nieuwe zijn we al een heel eind
Ik denk inderdaad dat de codebase niet optimaal is.

Het probleem komt volgens mij ook uit de organisatiestructuur.
Bij Apple was Steve Jobs de persoon die alles onder controle hield. Iedere UI aanpassing moest door hem goedgekeurd worden. Die geest zit er nog altijd in.

Bij Microsoft is het bedrijf opgebouwd in groepen: Windows, Office, Visual Studio en andere. Office nam altijd het voortouw qua UI: zij hebben nooit de Windows UI guidelines gevolgd, altijd hebben zij als eerste nieuwe UI's geïntroduceerd, zo ook het Lint. De Windows divisie moest dat dan in de volgende Windows versie overnemen. Visual Studio groep doet gewoon hun eigen ding, zij hebben bvb ook nog steeds geen Lint in hun UI. Dat is al een eerste reden voor inconsistenties.

Maar dan heb je ook nog de beoordelingsstructuur in Microsoft: men werkt in groepjes met een project of product manager. Tot 2013 werkte men met "Stack Ranking" voor beoordelingen. Daarbij werden de werknemers tegen mekaar afgewogen: stak jij boven de rest van je groep uit, dan had je een goede beoordeling, maar er moest ook een altijd een slechte beoordeling zijn ongeacht of er daadwerkelijk slecht werk werd geleverd door iemand in de groep.
Wilde je als product manager kunnen promoveren, dan moest je iets zeer zichtbaar in de markt zetten. Kunnen zeggen dat je de betrouwbaarheid hebt verbeterd, of UI consistenter hebt gemaakt, gaat je niet veel opleveren. Kan je zeggen dat je de start knop hebt vervangen, dat is iets zichtbaar!
Volgens mij spelen die zaken nog altijd mee in hoe Windows wordt ontwikkeld.

Ook wordt Windows door verschillende teams gemaakt en ieder team heeft haar prioriteiten. Sommige gaan voor werk onder de motorkap, andere voor een UI redesign. Mede daardoor zie je sommige delen aangepast worden en andere niet.

En dat is inderdaad volgens mij Nadella zijn fout zoals iemand eerder zei. Hij moet die verschillende teams dwingen om er een consistent geheel van maken. Maar dat heeft duidelijk geen prioriteit.
Dat doet MS inmiddels ook. Probleem zit ook niet daar, probleem zit in dat er heel veel legacy code in Windows zit waarbij de UI dus in het programma zit. En voordat iemand begint te roepen dan sloop je die er toch uit en vervang je dat met nieuw: nee dat kan dus niet zomaar. Je kunt niet zomaar code uit een OS slopen, vervangen door iets nieuws en verwachten dat met alle afhankelijkheden die er zijn met andere delen van het OS dat het allemaal blijft werken. Net als dat je niet zomaar even overnieuw kunt beginnen met iets als Windows en verwachten dat je binnnen redelijke tijd op hetzelfde niveau zit kwa functionaliteit, beveiliging en stabiliteit zoals sommige mensen lijken te denken (waarom blijven ze rommelen met die oude meuk, waarom beginnen ze niet gewoon overnieuw). Het moet voorzichtig en gecontroleerd zodat je geen functionaliteit kapot maakt enkel om een interface aan te passen.
Het luk ms bv niet om oude ui elementen zoals compmgmt eenvoudig om te zetten naar nieuwe ui look en feel. Terwijl dit programma al sinds Windows nt 4.0 amper is aangepast visueel.
Jij stoort je hier aan, ik totaal niet en houd van consistentie. Als ik een OSX update krijg is het altijd weer afwachten of het nog werkt en laten we niet over xcode beginnen want dat draak van een programma heeft een net zo lange ontwikkeltijd als windows en werkte jaren lang voor geen meter, hoewel het ondertussen eindelijk iets beter is.

Ze maken blijkbaar andere keuzes die jij niet waardeert, anderen weer wel. Ieder zijn ding.
MacOS is steeds een reskin, maar heeft de UI zelf nauwelijks aangepast sinds de eerste versies. System preferences bijvoorbeeld is al sinds 10.3 (2003) exact hetzelfde.
Heel eerlijk preferer ik zelfs de oude
Ik denk dat de meeste de oude prefereren omdat het niet zo "dumbed down" is. Maar ik vind persoonlijk het wel irritant dat wanneer je iets moet aanpassen dat je door drie verschillende stijlen moet springen. Kies gewoon iets.
Persoonlijk vind ik zelf het meest irritante: de netwerkinstellingen, zeg maar properties op de NIC.

Voorheen kon je nog wel hier snel komen via een optie onder de rechtermuisknop op het netwerk icoon in de taakbalk, maar die verwijst tegenwoordig ook naar de settings app.
Qua instellingen voor wifi of je wired verbinding of de protocollen of andere instellingen kan je met de settings app gewoon niet uit de voeten. Ik weet niet of ze uiteindelijk alles, inclusief deze geavanceerde instellingen allemaal onder settings willen hebben, maar ik zou niet weten hoe ze de veelvoud aan geavanceerde settings overzichtelijk daarin zouden moeten krijgen.
Windows Key + R
ncpa.cpl
Daar bent u
Super gebruiksvriendelijk
Geweldig oude truc die al meegaat zolang ik me kan herrinneren. Leuk om deze kennis te kunnen delen!
Maak je toch een shortcut. Probleem opgelost! :P
Ja en los daarvan snap ik het gewoon niet zo goed van Microsoft. Het is een van de meest vermogende bedrijven ter wereld, en draait praktisch op de meeste computers per wereld (los can alle servers).. dan knal je er toch een blik van 50 frontenders en designers tegenaan en trek je alle ui in 2 maanden recht?! Het is misschien te simpel gedacht, maar het komt op mij nu zo over alsof ze niet meer in control zijn op hun eigen product, en net aan per keer een stukje kunnen aanpassen. Geeft mij niet veel vertrouwen op deze manier, sterker nog, komt op mij onvolwassen en slordig over.
Inderdaad, het ziet er uit als een kinderwerkstuk dat een copy/paste is van verschillende websites waarbij ze niet eens de moeite hebben gedaan om alle verschillende fonts aan te passen :')
Mijn idee ook. Ik vind de nieuwe UI schil van Windows 10 een ramp. Als het aan mij lag, zag de UI van Windows 10 er net zo uit als die van Windows 7. Bij Windows 10 mag je dan gelikt uitziende instellingen hebben, maar je kan er net niks instellen. Waardeloos, inefficiënt zoekplaatje is het.
Ik vond het oude configuratiescherm anders een drama. Wat dat betreft is Settings een stuk overzichtelijker.
De Verkenner met z'n duizend knoppen is al nog steeds een gedrocht. Ik vind dit het label '11' niet waardig
Wat is er mis met de knoppen van Verkenner? Als je ze niet wil zien, dan kun je de ribbon bar ook standaard ingeklapt laten.
Windows 11 heeft oets met het uiterlijk te maken, maar het gaat natuurlijk vooral om wat er onder de huid gebeurt.

Hopelijk niet een standaard Windows probleem...
1 goede en 1 mindere versie.
Windows 10 deden ze erg goed...en nu ...

Even afwachten dus.
Dat is juist met Windows 11 niet het geval. Het overgrote deel van de contextmenu's is eindelijk gelijk getrokken. Idem dito voor dark mode (al mist dat nog in deze build).
Ik mag het hopen dat de design language in Windows 11 sterk verbeterd wordt. Natuurlijk begrijp ik dat dit een "alpha" (of gewoon een vroege) build is, dus we moeten het maar zien wanneer het uitkomt en dan maar hopen dat Microsoft er niet weer zo lang over doet om UI inconsistenties recht te trekken.
Hoe weet je dat? Heb je screenshots van alle contextmenu's gezien?

edit; o wacht, er zijn download links

[Reactie gewijzigd door cracking cloud op 15 juni 2021 22:45]

Geen screenshots nee, maar wel zelf gebruikt. Kijk, ze zijn nog steeds niet 100% hetzelfde, maar ze passen wel allemaal bij elkaar. Alles heeft dezelfde stijl.

Edge's context menu's zijn gewoon vreemd Chromium-gedrag met een fluent design jasje overheen.
Ze kunnen het vast wel oplossen, maar het uiterlijk van Windows is nooit de reden geweest waarom mensen het massaal gebruiken. De populariteit van Windows is te danken aan functionaliteit. Esthetica is duidelijk bijzaak.
Fout. De populariteit van Windows is vooral te danken aan dat Microsoft goede bonden heeft met computer leveranciers, waardoor Windows op bijna elke computer standaard geïnstalleerd is. De gemiddelde gebruiker van elk soort hardware (bijv. ook telefoon/tablet) gaat niet een ander OS installeren.
Hier bovenop komt dus dat veel programma's exclusief voor Windows zijn ontwikkeld.
MacOS staat ook standaard geïnstalleerd op veel computers, is wel consistent qua uiterlijk en desondanks veel minder populair dan Windows. Waarom? Dat komt omdat het qua functionaliteit in bepaalde opzichten onder doet voor Windows:
  • MacOS staat niet bekend en zal ook nooit bekend staan als het "spelletjes OS" van de twee. Daar valt geen eer meer aan te behalen door Apple.
  • Apple heeft nooit erg gehamerd op het zakelijke belang van MacOS, waardoor er veel meer zakelijke software voor Windows voorhanden is.
  • Van MacOS is er geen serverversie meer, van Windows zijn er meerdere server versies.
En zo kan ik nog wel even doorgaan over het verschil in functionaliteit tussen die twee.

Wat ik maar wil zeggen: Windows is echt een functioneel OS. Wanneer er een mogelijkheid meegeleverd wordt om Windows 11 er uit te laten zien als Windows 2000 en tegelijkertijd de hardware te ontlasten, zullen een hoop mensen die mogelijkheid gaan gebruiken.

Wat maakt het voor bijvoorbeeld een gamer uit hoe Windows er uit ziet? Die start zo snel mogelijk zijn game fullscreen op en ziet daarna dat hele Windows niet meer. En de echt fervente gamer wil zoveel mogelijk prestaties uit zijn hardware persen.

Voor systeembeheerders maakt het nog minder uit hoe Windows er uit ziet. Die mensen zijn het immers gewend om Windows volledig naar hun hand te zetten.

Consumenten vinden blijkbaar ook van alles wel best, gezien het feit dat de meesten software zoals MS Powertools, Classic Shell en 7+ Taskbar Tweaker niet kennen.

[Reactie gewijzigd door Uruk-Hai op 15 juni 2021 22:28]

Ik gebruik classic shell al jaren, ik gebruik dat moderne startmenu dus eigenlijk nooit. Heb er ook geen behoefte aan. En inderdaad het begint steeds meer op MacOS te lijken, steeds meer onnodige rommel. Zit daar niet op te wachten.
Ter info: heb Open Shell getest met WIn11, werkt als je de custom start knop aanzet (hij mapt niet automatisch op de nieuwe windows knop)
Goed om te weten. Hopelijk blijft het zo :)
Apple heeft ook nooit een laptop of een desktop aan iedereen willen geven. Zij zijn weer goed in andere dingen. Zakelijk hebben ze het ook altijd erg goed gedaan. Mening TV show is geedit op een MAC, grafisch ontwerpers gebruiken nog altijd graag een Mac.

Muziek?? Vaak ook aan de hand of met MAC’s.

Net als Linux zijn specialiteiten hebben heeft OSX dat ook echt. Voor de normale gebruikers zonder afiniteit met computers is Windows the wat to go. Veel business applicaties draaien al lang niet meer alleen op Windows gezien veel van die applicaties naar browsers zijn overgestapt en dus minder afhankelijk zijn a het OS.
Dit is niet helemaal waar meer.

Vroeger draaide software van Adobe voor grafische ontwerpers veel beter op macOS, maar we weten allemaal hoe die relatie is veranderd.

Het voordeel wat Apple nog wel heeft is de goeie Delta E rating van het scherm in een Mac. Echter beginnen de monitoren die hedendaags uitkomen gelijkmatig of langzaam zelfs beter te presteren.

Ken veel designers die zijn overgestapt. Het feit dat ze voor minder geld betere hardware, zoals een betere AMD/Nvidia GPU konden halen en een monitor met een goeie kleurweergave was genoeg argumentatie.
Daar gaat de discussie niet over. Daarnaast haal ik aan dat ze binnen de zakelijke markt het ook altijd wel goed hebben gedaan en dan quotatie welke doelgroepen ik hiermee bedoelde.

Adobe en Apple hebben altijd al een goede relatie gehad maar ook zat diepte punten. Maar dat zelfde geldt eigenlijk ook voor MS.

Waar Bill Gates in de jaren 80 nog op het podium stond naast Steve tijdens macworld. Tot haat bij Windows Vista waar Steve een sneer gaf tijdens de Keynote naar ms. In 2006.

Adobe levert nog steeds goede software voor de Mac. En dat moet ook anders verliezen ze een userbase die dan overstappen.

Ik denk ook dat Apple een goede zet heeft gezet naar Apple silicon. Waardoor ze loskomen van de ristricties die Intel de MacBooks oplegde door hitte die ze produceren.
Daar heb je helemaal gelijk in.

Maar de relatie tussen Apple en Adobe is nooit helemaal meer hersteld.

De ontwikkelings focus van Adobe is sindsdien verschoven en het is niet meer zo dat je gegarandeerd betere performance hebt op een Mac.

Met de geniale zet van M1 kan hier weer eventueel verandering inkomen.

We zullen het zien. Tot die tijd switch ik lekker tussen mijn zware MacBook en Windows PC's op basis van wat ik moet/wil doen.
Vroeger draaide software van Adobe voor grafische ontwerpers veel beter op macOS, maar we weten allemaal hoe die relatie is veranderd.
Nee, ik niet. Vertel? Of heb je een linkje waar ik het kan lezen?
MacOS staat ook standaard geïnstalleerd op veel computers, is wel consistent qua uiterlijk en desondanks veel minder populair dan Windows. Waarom? Dat komt omdat het qua functionaliteit in bepaalde opzichten onder doet voor Windows:
Maar dat heeft niks met functionaliteit te maken. Mac OS is officiëel alleen te gebruiken bij Apple computers (welke in veel mindere aantallen worden gebruikt dan niet Apple computers). Daarbij vindt Apple het absoluut niet leuk als iemand Mac OS op een niet Apple computer gebruikt (hackintosh).
Wat ik maar wil zeggen: Windows is echt een functioneel OS. Wanneer er een mogelijkheid meegeleverd wordt om Windows 11 er uit te laten zien als Windows 2000 en tegelijkertijd de hardware te ontlasten, zullen een hoop mensen die mogelijkheid gaan gebruiken.
Dit heeft wederom niks te maken met functionaliteit maar pure astethica. En daarbij de logica dat een simpelere GUI minder resources kost dan een complexere.
Wat maakt het voor bijvoorbeeld een gamer uit hoe Windows er uit ziet? Die start zo snel mogelijk zijn game fullscreen op en ziet daarna dat hele Windows niet meer. En de echt fervente gamer wil zoveel mogelijk prestaties uit zijn hardware persen.
Dan bij je bij Windows toch echt aan het verkeerde adres. Iedereen weet denk ik wel wat dat Windows resources hogged en vol zit met bloatware die het er echt niet sneller op maken. De enige reden waarom gamers Windows gebruiken is vanwege de beperkte support op Linux systemen.
Voor systeembeheerders maakt het nog minder uit hoe Windows er uit ziet. Die mensen zijn het immers gewend om Windows volledig naar hun hand te zetten.
Sorry, maar het Windows fanboy gehalte begint hier nogal hoog te worden. "Windows volledig naar hun hand te zetten" Het aantal rotzooi die Microsoft door je strot heen duwt is om van te walgen (en de reden waarom ik Windows enkel gebruik om te gamen). Microsoft is in dat opzichte net wat minder totalitair dan Apple maar customizable kun je het echt niet noemen. Al eens naar r/unixporn gekeken ? Dat is pas customizable. Overigens is het ook totaal irrelevant hoe Windows er uit ziet voor systeembeheerders. Aangezien ssh/rdp/vnc sessies naar je Windows/Linux server platformonafhankelijk zijn (het kan van Windows/Linux/Mac/Android/Iphone whatever).

Edit: laatste zin toegevoegd

[Reactie gewijzigd door orvintax op 15 juni 2021 23:02]

DirectX (en de API's uit de suite zoals Direct3D) is eigendom van Microsoft en dat is ook de voornamelijkste reden waarom je voor games bij Windows moet zijn.

Vulkan is bedoeld om hier verandering in te brengen, maar natuurlijk ondersteunen niet alle games dit.

Breng daarbij in de weegschaal dat de GPU's van zowel Nvidia als AMD veel beter geoptimaliseerd/toegespitst zijn op DirectX en daar is de stranglehold van Microsoft compleet.
Vulkan is bedoeld om hier verandering in te brengen, maar natuurlijk ondersteunen niet alle games dit.
Daarbij geeft Vulkan ook betere performance dan DirectX
Breng daarbij in de weegschaal dat de GPU's van zowel Nvidia als AMD veel beter geoptimaliseerd/toegespitst zijn op DirectX en daar is de stranglehold van Microsoft compleet.
Bij Nvidia geloof ik dit wel. Maar van wat ik weet is AMD hun uitstekende best aan het doen met driver support op Linux.

Edit: laatste alinea fout gelezen

[Reactie gewijzigd door orvintax op 15 juni 2021 23:40]

Beide partijen doen hun uitstekende best voor het ondersteunen van Vulkan. Zo hebben ze beide ook ontzettend veel bijgedragen (deze stranglehold is uiteindelijk voor niemand goed, behalve voor Microsoft).

Maar dat neemt de ongeveer 30 jaar voorsprong van DirectX niet weg en de games die sindsdien zijn uitgebracht. Support wordt natuurlijk nauwelijks toegevoegd aan games die al een tijd op de markt zijn.

Er zijn wel initiatieven geweest om de API calls af te vangen en te ondersteunen op Linux, maar iets met copyright infringement enzo.
Fout gelezen, excuus. Dacht dat het over driver support ging op Linux
Je kunt geen macos draaien zonder Mac en die kost in de goedkoopste variant al gauw 2x zoveel als een instap Windows laptop… dat is de reden
Je kunt geen macos draaien zonder Mac ...
Met een VM toch wel?
Was een comment op Franckey in 'nieuws: Build van Windows 11 is uitgelekt' waar MacOS werd weggezet als inferieur op basis van specs. Waar ik daar deels kan inkomen, maar waar de praktijk is dat het prijsverschil en opties huge is.
Technisch gezien kan het prima, ook met gewone non-Apple hardware, maar dat mag officieel niet volgens de EULA. (sectie 2 heeft het expliciet over Apple Branded Hardware)
Je zal daarnaast tegen problemen aan lopen met het virtualiseren van OS X. Als ik het goed herinner, was er een specifieke patch nodig voor een specifieke versie van VirtualBox om het mogelijk te maken OS X te herkennen, en moest je een specifieke hardware ID in een file aanpassen om überhaupt te kunnen booten. (destijds met 10.13 eens voor elkaar gekregen op basis van een guide ergens op het web...)

Het kan dus wel, zowel met een Hackintosh als met een VM, maar zeker niet van harte, en je gaat in principe volledig buiten de overeenkomsten om. Als je dit als bedrijf doet kan dat dus problemen opleveren. (bij mijn weten heeft Microsoft bijvoorbeeld ook gewoon dedicated Apple hardware in de datacentra staan om OS X based build servers aan te kunnen bieden)
Wat ik maar wil zeggen: Windows is echt een functioneel OS. Wanneer er een mogelijkheid meegeleverd wordt om Windows 11 er uit te laten zien als Windows 2000 en tegelijkertijd de hardware te ontlasten, zullen een hoop mensen die mogelijkheid gaan gebruiken.
Hoewel het niet echt de Windows 2000-look is (ik vraag me af of je dát moet willen), kun je wel een hoop grafische eye-candy uitschakelen. Dit maakt daadwerkelijk een verschil bij systemen die minder krachtig zijn of sterk belast.

Zie o.a. dit artikel: https://www.groovypost.co...nterface-more-responsive/
Zelf kies ik meestal voor "best performance" en vink ik een handjevol opties aan die ik wel prettig vind, zoals zachte randen rondom lettertypen.
Bedankt voor deze tip :) Ik had niet verwacht dat het er nog steeds in zit.

Ik heb net als vroeger met Windows XP alle opties afgevinkt, behalve de zachte randen rondom lettertypen.
Van MacOS is er geen serverversie meer, van Windows zijn er meerdere server versies.
Dat eerste klopt niet. Er is nog steeds een server versie van mac OS. Feitelijk is het de reguliere mac OS met een aantal server applicaties: https://www.apple.com/macos/server/
Apple's zijn gewoon veel te duur voor de gemiddelde consument. Is altijd zo geweest.
Als ze de helft goedkoper waren, was het marktaandeel vele malen groter geweest.
Euh was er een commercieel alternatief. Linux heeft daar echt zelf de bood gemist.
Ten tijde van de opkomst van Windows had je ook os/2 dat in veel opzichten leek op wat nu Windows nt/xp/7/8/10 is. Het mag duidelijk zijn dat ze niet op kwaliteit gewonnen hebben
Zelf vind ik ook wel een voordeel dat ik nog iets aan een pc kan prutsen en dat de hardware niet zo stevig geprijsd is als bij spul van een andere OS-maker.
Fout. De rede dat Windows zo populair is, is omdat alles gewoon werkt. En vaak een stuk beter dan bij de competitie, voor zover je daarvan kan spreken. Windows is gewoon heel erg goed in wat het moet doen.
De reden dat alle computers met Windows komen is omdat op het werk bijna uitsluitend Windows gebruikt word, zeker in de begin dagen was een computer niet betaalbaar voor de doorsnee thuisgebruiker. Microsoft is immers een enterprise speler waarbij MS peanuts verdiend aan Home licenties. Een Windows enterprise licentie met een dikke cal (client acces license) en nog een office pakket met nog een service contract erop, dat kost je meer dan de hardware zelf. Of in het MS365 verhaal kan je zomaar 53.70 euro exclusief btw per maand per gebruiker leggen voor een E5 abbonement, zonder bijkomende opties uiteraard.

Enterprise betaald dat uiteraard niet zomaar maar MS heeft nu eenmaal een zeer uitgebreid enterprise aanbod waarbij de meest gekende AD, Exchange, SCCM, WSUS, WDS en meer is. Of maw de integratie van clients en een volledige server back-end. Iets wat Apple simpelweg niet heeft, als je 1000 Apple toestellen moet beheren, veel geluk daarmee, hoogst waarschijnlijk eindig je alsnog met een MS back-end met een reeks 3th party tools ertussen.

Linux is groter dan Windows maar dan vooral in embedded toestellen ofwel overal waar geen user aan zit.
Er is in dit marktsegment niet echt een goed alternatief. MacOS draait natuurlijk alleen op Apple computers, wat het marktaandeel limiteert, en Linux installeren levert vooral veel gedoe op en weinig voordeel. De fragmentatie in Linux land helpt ook niet mee.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 16 juni 2021 10:06]

Precies, kijk maar naar hoe Internet Explorer domineerde, totdat alternatieven zoals Firefox en Chrome op de markt kwamen met extensies en betere features.
Edge doet het blijkbaar nu best goed en steeds meer mensen stappen weer over naar Edge. Jammer dat de backend nu chromium gebaseerd is, het voelt toch wat trager aan dan voorheen.
Met Windows 8 probeerden ze iets nieuws en de wereld haatte het.

Persoonlijk ben ik een oude lul en vind het fijn dat alles nog zo ongeveer werkt als win98se :z
Dat is echt lelijk, ook die screenshot met Windows Explorer met de oude iconen in de menubalk en de nieuwe iconen eronder.
Jammer dat het nog een zeer vroege build is zeg. Jammer dat ze er niks meer aan kunnen veranderen.
Geloof jij ook nog in Sinterklaas? :D
Ook met veel vensters/menus zie ik ook verschillende rondingen.. Ik iig dat ze wel met '11' alle oude openstaande UI zaken eerst even oppaken.
Het probleem met de Windows UI is dat alles apart werkt met honderden libraries in keuze, in de Windows 3.0 en VB tijd moest je/kon je soms zelf de knopjes tekenen, en van lagen wisten ze toen ook niet af, en die applicaties moeten tot vandaag nog steeds werken. En dan heb je nog alle soorten UI gekkigheden in Java, QT en een handjevol andere cross-platform libraries die allemaal hun eigen UI's voor Windows gemaakt moeten hebben.

De UI zit dus in de applicatie ingebakken, ipv in het OS. Dus Microsoft kan niet zomaar een UI verzetten zonder honderden applicaties te herschrijven.

In macOS in tegenstelling wordt het sterk aangeraden dezelfde UI libraries te gebruiken (anders kom je niet in de App Store). Dus je krijgt nagenoeg dezelfde interface met een Java applicatie van de jaren 90 dan een nieuwgebouwde app omdat de OS de UI verzorgt en de programmeur moet (theoretisch) enkel op de opbouw van het scherm letten.

[Reactie gewijzigd door Guru Evi op 16 juni 2021 01:56]

Mee eens. De oude generatie windowsen hadden dat toch beter voor elkaar. Ik heb nu net gister Win10 geinstalleerd (na nog veel te lang met 7 te zijn doorgegaan :+) en ik vind het echt een beetje typisch.

Bijvoorbeeld, je hebt nieuwe, flashy menu's voor settings en bijv audio settings. Maar na wat verder zoeken heb je dan weer gewoon de ouderwetse (en wmb. superieure) control panel en die audio device lijst, die er qua design volkomen anders uit zien, en volgens mij 'overlappende' functionaliteit hebben.

Dus hoewel ik het fijn vind dat de oude vertrouwde menu's er nog zijn, zodat ik een beetje in de diepte kan, is het wel een beetje een bende geworden qua logica en design.
Heb ik iets gemist? Windows 10 zou de laatste versie zijn die uit zou komen toch. Maar dan continu met doorontwikkelingen? Wat is dit nou ineens voor raars dan?
Zijn ze blijkbaar op terug gekomen.
Die startknop is echt hopeloos gepositioneerd. UI-elementen in de hoeken van een scherm zijn volgens de Wet van Fitts oneindig groot: je geeft je cursor een slinger en hij landt sowieso op de knop. UI-elementen in de hoeken van het scherm zijn het snelst bereikbaar van allemaal omdat je er door snel te bewegen altijd op terecht komt.

De Startknop is daarom ook oneindig groot, net als de "minimize all" knop aan de andere kant van de taakbalk (en de sluitknop van een gemaximalizeerd venster). Het ontwerp in deze screenshot maakt de startknop wel oneindig lang, maar ook heel smal, en daarmee veel lastiger om op te landen.

Overigens heeft Microsoft deze fout eerder gemaakt toen de startknop rond werd. Later hebben ze het hoekje linksonderin dat overbleef ook klikbaar gemaakt zodat hij weer voldeed aan Fitts.

[Reactie gewijzigd door HooksForFeet op 16 juni 2021 09:45]

Interessant, nog nooit van gehoord, maar je hebt wel gelijk. Onbewust maak je daar veel gebruik van.

Het houdt alleen niet goed stand bij een multimonitor opstelling. Mijn middelste monitor is mijn hoofdscherm, maar als ik daar naar toe schiet, vliegt de cursor er overheen naar het volgende scherm.

Dit werkt dan wel weer voor de startknop op het linkerscherm, maar omdat ik meestal in het midden zit te werken, moet ik de muis wel echt een flinke slinger geven.

Minimize werkt in mijn geval helemaal niet volgens die manier, want die wordt alleen in de startbalk weergegeven op je primaire monitor (in het midden dus).

Maar goed, mijn setup met 3 schermen is meer uitzondering dan regel denk ik.
Voor de multimonitoropstellingen zit een klein "muurtje" van een paar pixels in de hoeken van een scherm dat de cursor tegenhoudt. Probeer maar eens langs de onderrand van het middelste scherm naar een scherm ernaast te gaan: je cursor wordt dan gestopt zodat je op de startknop (of een andere hoek van het scherm) blijft zitten. Het is niet ideaal inderdaad, je mist het muurtje vrij makkelijk. Ik heb mezelf aangeleerd de cursor voornamelijk omlaag en een klein stukje naar links te zwiepen, vaak schuift de cursor dan langs de onderrand naar dat muurtje om op de knop terecht te komen. Het is echter niet ideaal nee.
In één van de filmpjes die ik gezien heb op YouTube liet men zien dat je het ook kunt configureren om de startknop en -menu links uit te lijnen in plaats van gecentreerd, dus zoals het zat in oudere versies van Windows.
Ik ben het met je eens, maar zie met mijn nieuwe ultra-wide 34" monitor ook goede redenen waarom je zaken in het midden van je scherm wilt hebben... de hoeken zitten nu wel erg ver weg! Dat gezegd hebbend denk ik wel dat ik mijn startknop weer linksonder zal gaan zetten.
Dat grafische schilletje is eigenlijk helemaal niet zo interessant. Ik ben veel geïnteresseerder naar de technologie onder de motorkap. Wat voor innovatieve zaken zullen daar in zitten?
Kreeg een melding dat mijn PC niet ondersteund werd in de setup van Windows 11, en om dit op te lossen heb ik de nieuwste Windows 10 iso gepakt, gemount en in de sources folder heb ik de install.esd vervangen met de install.wim van Windows 11. Zonder foutmelding geinstalleerd en werkt vloeiend! :P
Van simpele GUI van zoals de device manager ala Windows XP/7, een Explorer van Windows 8, configuratiescherm van Windows 10 en een start menu/scherm van Windows 11? Het moet echt niet gekker worden, alles is maar bij elkaar geraapt en niks past bij elkaar. Bovendien ziet het er niet alleen anders uit maar is de hele filosofie er achter anders en kom je enorm aan het zoeken. En als nou dat zoeken goed werkte, maar nee ook dat werkt maar half.

Ik snap niet dat ze zichzelf nog zo voor de gek kunnen houden dat mensen hier op zitten te wachten. Er zitten best goeie mensen die een degelijke UI kunnen ontwerpen (denk aan de Zune en Windows Phone) maar op Windows gebied is het altijd maar gebleven van "kijk maar hoe ver je komt", wat altijd resulteerde in dat er maar delen een nieuwe UI kregen en dat wordt hier weer pijnlijk zichtbaar. Laten ze zich alsjeblieft eens focussen op een hele UI en tover alles om met 1 filosofie er achter en hou je daar dan aan. Dit geeft op zijn beurt ook weer een signaal naar developers zodat die ook weten waar ze aan toe zijn (zoals bij Apple) en een degelijke UI kunnen implementeren.

offtopic:
Om nog maar niet te spreken over de talloze elementen van de Office UI die je nog overal terug vind ook in third-party apps, verschillende ribbons en zelfs nog Office 2003 balkjes met gradients etc.

[Reactie gewijzigd door Ventieldopje op 16 juni 2021 02:28]

Windows Phone een goeie UI? We hebben er hier nog een paar in omloop op de zaak maar ik kan er werkelijk he-le-maal niks op vinden, ik kan nog geen ringtoon wijzigen.

Oh zie nu pas op wie ik reageer! He Maarten!

[Reactie gewijzigd door FastFred op 16 juni 2021 09:52]

In de settings zoeken op "beltoon" is nog niet in je opgekomen?
Tsja over smaak valt te twisten. Het was in ieder geval consequent en ook in third-party apps veelal. Er werd duidelijk gecommuniceerd naar developers hoe de UI bedacht was en hoe alles zou moeten werken.

Consequent dus. Dat je iets consequent kut vind doet daar niks aan af :Y)
Ziet er heel tof uit, echter wil ik graag dat ze die legacy schermen fixen. Die waren namelijk handig. Zoals het configuratiescherm, netwerkcentrum, beeldscherminstellingen, muisinstellingen, toetsenbordinstellingen. Mag allemaal in een nieuwe schil niet daarvan, alleen moet het een vooruitgang zijn en niet een achteruitgang hoe het nu met Windows 10 is met de Settings app.

Vroeger was het voor mij nogal voor de hand liggend wat ik aan het doen was. Met die nieuwe schermen hebben ze alles verborgen achter knopjes die weer nieuwe schermpjes openen om vervolgens uit te komen op de oude schermen. Totaal niet gebruikersvriendelijk.
Ook als je even wilt kloten met je netwerkadapter is het iedere keer feest om uit te zoeken hoe ik dat scherm kan openen.
1 2 3 ... 12