Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Polen doelwit van Russische cyberaanval volgens Poolse vicepremier

Volgens de Poolse vicepremier Jaroslaw Kaczynski heeft Rusland een cyberaanval uitgevoerd op Polen. De vicepremier zegt dat het gaat om een grootschalige aanval door Russische hackers op de Poolse overheid.

In een verklaring schrijft Kaczynski dat de Poolse overheid afgelopen week doelwit was van een grootschalige cyberaanval. De politie doet momenteel nog onderzoek naar het incident. De regering heeft verder geen details over de aanval bekendgemaakt.

Uit de analyse van de geheime dienst van het land blijkt volgens de vicepremier dat "het duidelijk is dat de cyberaanval is uitgevoerd vanaf Russisch grondgebied". Hij schrijft niet precies waar dit uit blijkt.

Politico meldt dat er meer dan dertig parlementariërs, ambtenaren en journalisten doelwit waren van de aanval. De aanval zou al in september vorig jaar begonnen zijn. Volgens de bron heeft de Poolse geheime dienst de aanval herleid naar Rusland, omdat de modus operandi sterk zou lijken op die van andere Russische hackergroepen.

De Poolse regering heeft niet bekendgemaakt of er vervolgstappen komen. Momenteel loopt er nog een onderzoek naar de cyberaanval.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Robert Zomers

Nieuwsposter

18-06-2021 • 19:52

66 Linkedin

Reacties (66)

Wijzig sortering
De berichtgeving is op technisch vlak te vaag om er chocola van te maken.
Het is niet eens duidelijk of het om een DDoS, spearphishing, ransomware of trojan met backdoor gaat.

Politiek gezien is het opmerkelijk dat de vervanger van de premier zo'n zware beschuldiging tegenover een militair krachtige bovenbuur uit. (Oost-Pruisen is nog steeds van Rusland). Dat doet me denken aan de flater Halbe Zijlstra.

[Reactie gewijzigd door RoestVrijStaal op 18 juni 2021 21:28]

Ergens anders las ik dat er wat mailboxen van parlementariërs waren gehackt.

Polen en Rusland zijn geen vriendjes, de relaties zijn al slecht. Deze beschuldigingen zullen het nauwelijks erger kunnen maken.
Het ‘probleem’ is dat Rusland nogal investeerde in fundamentalistisch Katholieke bewegingen die in Polen en Hongarije (en elders) anti-Europese spanningen scheppen.
Elders vallen die wel mooi in het gelid; tegen de liberale EU is voor conservatief Rusland.
Maar in Polen lukt dat dus niet. Bovendien slaagt Pools rechts er in om ook nog wat voor de bevolking te doen. Ze zullen dus nog wel even door stoorzender spelen voor Rusland, o.a. door tegen Nord stream 2 sancties te eisen bij Biden.
Ze spelen het daar dus soloslim en Rusland zal niet nalaten om te proberen Polen meer op de lijn van Hongarije te krijgen.

[Reactie gewijzigd door L2GX op 19 juni 2021 23:26]

In Polen wordt Rusland niet als directe buur gezien vanwege dat kleine stukje Koningsbergen. Het stukje Koningsbergen wat ooit in Oost-Pruisen lag is inderdaad nog steeds van Rusland. Dat is van Rusland geworden omdat zowel Litouwen en daarna Polen het stukje land weigerden.
Wat overigens alweer sinds 1946 Kaliningrad heet, genoemd naar één van de moordenaars in dienst van van Stalin, volgens Milan Kundera de man met het onfortuinlijke blaasprobleem.
Ik zou sowieso alles wat Jaroslaw zegt met een flinke korrel zout nemen, dat is een 'soulmate' van Viktor Orban...
Mee eens, mogelijk probeert Jaroslaw het, voor Polen, slecht verlopen overleg tussen Putin en Biden in Genève te overschreeuwen. Komt er toch weer wat anti Russisch geluid in het nieuws)

De Russen en Amerikanen (en de Duitsers) vinden het nu goed dat de Nordstream 2 in gebruik genomen wordt. Polen was daar jarenlang vel op tegen (liever een gaspijp door Polen, voor extra inkomen en politieke controle).
Ik ben helemaal me eens. Naar mijn mening is dit een soort Putin die in Polen heerst als een Dictator!
Dus wat mij betreft, ooit zo’n mens attentie verlenen. Want dat is zijn enige doel. Nooit wat goed is voor mensen, en mensenrechten!

[Reactie gewijzigd door SlowikPL op 18 juni 2021 23:30]

Het grote verschil is alleen dat hij en Pools rechts zeer anti-Russisch zijn, terwijl Orbán juist pro-Russisch is.
Wat de redenatie van @Notenkraker20 compleet onderuit haalt.
Kaczynski probeert hiermee de aandacht af te leiden van de onkunde van de huidige regering.

Er is 1 mailbox gehackt van een minister. Zijn prive mailbox die hij ook gebruikte voor staatsgerelateerde zaken (waar hebben we dat nog meer gehoord). Uit voorlopig onderzoek komt naar voren dat vele parlementariers in Polen dat doen "omdat ze bang zijn dat hun berichten door de Poolse geheime dienst worden gelezen".

Lekker zooitje hoor hier in Polen.
Heb je daar ook een bron voor? Ik weet dat we het bij Hilary Clinton een keer eerder hebben gezien maar het is nogal een beschuldiging.
Nee bij Hilary Clinton zagen we dát juist niet: Die had een (goed beveiligde) eigen mailserver (die ook nooit gehackt is)en maakte niet gebruik van gmail oid. Waar we dat wel zagen was bijvoorbeeld bij Trump, die zijn prive twitter account, privé mobiel, privé whatever bleef gebruiken terwijl hij president was: Niet allen stom (want die twitter account is uiteindelijk 'gehackt', maar als je geen historie bewaard ook nog illegaal.

[Reactie gewijzigd door ronaldvr op 19 juni 2021 11:03]

Ik zag dat ik het niet helemaal duidelijk verwoordde. Waar ik op doelde is dat er een privé e-mailadres werd gebruikt om te ontkomen aan de geheime diensten, daar komen ze wel overeen.
werd gebruikt om te ontkomen aan de geheime diensten
Hoe kom je daarbij?

Dat moet je echt beter (met feiten en bewijs) onderbouwen dan dit zomaar te roepen.
Er zal best veel ciber crime in Rusland zijn, maar zal een groot deel van de wereld wijde cyberaanvallen niet gewoon via een Russisch ip, al dan niet met een Russisch keyboard gedaan worden.
Het is een beetje vergelijkbaar met Europese regelgeving, niemand snapt het maar wat kan je er aan doen.
Ministers, ambtenaren en de premier hebben privé email-boxen gebruikt voor staatszaken .
Geen wonder dat ze gehackt zijn.
Vervolgstappen? Laat me niet lachen...
Als je het boek SANDWORM van Andy Greenberg leest dan wordt een stuk duidelijker
Heb even gekeken, weet niet goed wat die Twitter post moet aantonen? De genoemde datum ligt inmiddels al achter ons en mijn internet doet het nog.
Dit is nu eenmaal niet de plek voor samenzweringstheorieën maat. Daar bestaan ongetwijfeld andere fora voor. De "great reset" en alles daaromheen zie ik als absolute kolder onderbouwd met louter drog argumenten.
Ik zie 'Corona' als een samenzweringstheorie. Zie m'n andere reply voor de feiten waarop die mening is gebaseerd.
Ik heb de video bekeken, Het slaat enkel nergens op. De aanval hier is al in september vorig jaar begonnen, maar volgens de held in dat Twitter account zou die op 9-6-2021 plaatsvinden. Ook al was het wel zo, de wereld is nog niet erg geshockeerd, en we zijn 9 dagen verder. Verder vraag ik mij af wat een hack op de Poolse overheid gaat uithalen om jouw doom scenario te bereiken.

Ik denk dat je je alu hoedje even moet opzetten. Je draait een beetje door. Dit niet enkel door deze post, maar meerdere posts van je in het recent verleden hier op Tweakers.

[Reactie gewijzigd door Lagonas op 18 juni 2021 23:48]

Die "voorspelling" is gewoon een stukje statistiek. Wat die 2 hebben gezegd is "er komt een keer een pandemie" en we zijn slecht voorbereid. Statistisch gezien komt er namelijk eens in de zoveel jaar een pandemie van iets.
Dat heeft niets te maken met dat die pandemie dan maar door iemand opzettelijk gecreerd is.
Ik denk dat je hun "voorspellingen" iets buiten het verband rukt. Een voorspellingen maken gebaseerd op statistiek, zoals GG85 ook al aangeeft, is iets anders dan zelf een virus creëren. Ik weet dat het geen enkele zin heeft om jullie tegen te spreken, want jullie hebben sowieso de neiging om eigen waarheden te creëren van minimale informatie dat niet of nauwelijks klopt.

Bill Gates hoeft geen geld te verdienen aan de vaccinaties die blijkbaar verkoopt met Corona, hij is namelijk al jaren bezig om zijn complete fortuin weg te geven.

[Reactie gewijzigd door Lagonas op 20 juni 2021 23:53]

Er is nog helemaal niet zo'n 'pandemie' geweest en dus waren er helemaal geen statistisch significante cijfers die op een binnenkort te verschijnen pandemie wezen. Kun jij één peer reviewed wetenschappelijk artikel citeren dat hier wél op wijst?
Als iemand beweert dat er binnen 4 jaar een dodelijke pandemie komt mag ik toch aannemen dat dit op ergens gedocumenteerde feiten gebaseerd moet zijn. Toch?

En zopas is er een contract boven komen drijven tussen NIH, Fauci, Moderna en een Universiteit waarin de intellectuele rechten van Moderna's Corona vaccin zijn geregeld. Van vóór het eerste covid-19 geval in de openbaarheid kwam. Is dat op z'n minst niet een beetje vreemd?

En Gates geld weggeven? Investeren bedoel je. Hij geeft zelf aan dat z'n investeringen in vaccins een ROI van 20 hebben. Klinkt niet echt als een filantropische gift.

Ga effe de geschiedenis na. Hij deed na alle kritiek op hem vanwege de manier waarop Microsoft zaken deed hetzelfde als de Rockefellers deden toen de publieke opinie zich tegen hen keerde: 'Doneer' je geld aan een 'filantropische stichting' die de industrie met voor de belasting aftrekbare giften steunt waar jij zelf persoonlijk in investeert en incasseer én de winst én verander je imago van gewetenloze monopolistische kapitalist in 'filantroop'.

Twee keer belastingaftrek, belastingvrije winst, en herstel van je imago. Wat wil je nog meer? :Y)

[Reactie gewijzigd door ajolla op 21 juni 2021 02:29]

Wat is er aan de hand dan? Wees aub specifiek en onderbouw met feiten wat er gaande is.
Ja, heel goede vraag: wat is er aan de hand?
Bestudeer de leeftijdsgerelateerde sterftecijfers op CBS, corrigeer voor demografische mobiliteit en bevolkingsaanwas en doe dat over de periode van 1995 t/m 2020 en neem met je eigen ogen waar dat als we in 2020 een 'dodelijke pandemie', hadden, we die op z'n minst ook van 1995-2007 ieder jaar hadden. Niet dus.

Dát is er aan de hand: niets dus.
En russen kunnen geen tweakers account om al het negatieve nieuws over rusland in de schoenen te schuiven van de VS en Israel? Kijk hoe makkelijk het is :D

Als je iets van Europese politiek weet, dan is er reden genoeg om niet blind te geloven wat Kascynki zegt. Maar ja om dit nu dan maar meteen de schuld aan VS en Israel te geven zonder enige vorm van bewijs of aanleiding gaat vrij ver. Als het nu een bewezen vijand was van beide landen, zoals Iran dan was je verhaal nog enigzins plausibel.

Verder is het een publiek geheim dat Rusland er structureel op uit is om onrust te zaaien. Zij het met grootschalige misinformatie campagnes of cyberaanvallen (colonial pipeline, anti vax berichten op facebook, sponsoren van populistische partijen etc...). Niet alles is overheid gestuurd natuurlijk, maar dat neemt niet weg dat het niet gewoon grootschalig gebeurd.

[Reactie gewijzigd door cold_as_ijs op 18 juni 2021 20:44]

Sorry hoor maar kan je enige politieke partij tegenwoordig “blind” vertrouwen? Als het nou in Nederland, Benelux, Europa of waar dan ook is?

Bij elke berichtgeving moet je het maar met een korreltje zout nemen. Dus als het nou oost of west Europa is, beide kanten kan je niet “blind” vetrouwen in mijn ogen…
Dat geldt overigens net zo goed als de "feiten" die op internetfora worden genoemd.
Wat is de bron? Kun je wat inzichten geven over het spoofen van een established session?
Daar ben ik heel benieuwd naar.
Israel en de VS zijn de good guys! Holocaust en 9/11 :+
Als je even doorzoekt zal je ontdekken dat vpn gebruik Rusland in nog niet zo simpel is. Rusland uit wordt aan gewerkt ...
Ah, dat het om daders buiten Rusland gaat is nu al een gegeven voor je?
Ja en nee.
Ja, Ik geloof niet dat enige macht met grote budgetten op het wereldtoneel in staat is om per ongeluk broodkruimels te laten liggen die naar hen leiden. Daarvoor is het ip/tcp-protocol te simpel. Ook in de payload is het eenvoudig om aanwijzingen te nestelen die voorzichtig en geloofwaardig te herleiden zijn naar een ander.

En nee, er kunnen fouten gemaakt zijn waardoor de herleiding wel terecht is. Maar dan wil ik nogmaals benadrukken dat, bij een correcte uitvoer van het offensief, het technisch eenvoudig is om valse aanwijzingen te implementeren.
Ik zie namelijk niet in welk voordeel Rusland zou behalen uit een aanval zoals hier vaag beschreven is.

Wellicht dat een aanvulling hierop dat doet veranderen. Blijft het feit dat de meeste schade bij cyber-aanvallen zoals deze, niet de ICT-systemen zelf zijn, maar de propaganda, reputatie en internationale relaties richting de beoogde dader.

[Reactie gewijzigd door Mushroomician op 19 juni 2021 00:21]

Wat een onzin, Rusland is economisch misschien niet zo sterk, maar militair kun ze de hele wereld aan. Hun arsenaal aan kernbommen is daar voldoende voor. Hun GPD bedraagt overigens 1.7 biljoen USD, en dat van Iran slechts 454 miljard USD dus dat is nogal een verschil. Rusland is wel degelijk een wereldmacht waar niet mee te spotten valt.
Op militair vlak wel, economisch niet. Geen wonder dat ze diplomatie graag op het vlak van wapengerammel houden.
En dan ben je dus eigenlijk een ‘wannabe’ wereldmacht.
Een paar oude Soviet raketjes van de jaren 80? De Russen zijn echt zo rijk niet om hun hele arsenaal te onderhouden. Het is redelijk bekend dat sinds de val van de Unie ze ongeveer helft van hun arsenaal kwijt geraakt zijn, tussen slecht onderhoud, de opsplitsingen van de landen en ook een deel echt verloren (vanwege slechte boekhouding) en Soviet apparatuur, zelfs kleine kernwapens werd in de jaren 90 verkocht op de zwarte markt in de richting van oa Iran, China en Noord Korea,

[Reactie gewijzigd door Guru Evi op 21 juni 2021 01:46]

Dat is onzin... Rusland maakt nog altijd nieuwe straaljagers, intercontinentale raketten, onderzeeërs, luchtafweer etc etc je denkt toch niet dat ze sinds de Sovjet-Unie hebben liggen slapen he? Wat die kernwapen en verkoop ervan betreft dat heb je allemaal uit je duim gezogen. Rusland heeft nog altijd de grootste nucleaire arsenaal die ze bovendien nog altijd aan het uitbreiden en ontwikkelen zijn.

Hier heb je wat bronnen, kun je even doorheen kijken. Dat is wapentuig uit de sovjet-unie kan ik je verzerkeren. Ze overtreffen misschien niet de Amerikanen, maar dat weet je pas als er een oorlog uitbreekt.

https://www.newsweek.com/...mes-faster-bullet-1587244
https://dfnc.ru/en/hypersonics/
https://www.airforce-tech...-air-combat-capabilities/
https://www.forbes.com/si...-what-its-procuring-next/
https://www.thedefensepost.com/2021/05/18/russia-radar-s500/

[Reactie gewijzigd door choi99 op 21 juni 2021 17:41]

Militaire macht meet je toch niet aan het aantal kernbommen? 8)7

Kernbommen zijn er om af te schrikken, niet om te gebruiken.
Ze zijn militair best sterk maar stellen niets voor ten opzichte van de Navo en de US.
Misschien tijd om Rusland binnen te vallen dan?
Sinds Atilla de Hun is het binnenvallen van Rusland een uiterst slecht idee gebleken.
Militair slaan ze ook geen deuk in een pakje boter, zelfs hun huurlingen sturen ze rechstreeks de dood in omdat de bazen denken dat je wel even amerikaanse posities kan benaderen met een paar honderd man met louter "small arms" (tip: artillerie bestaat).
Oorlog voeren is geen makkie hoor. Ook de USA heeft vanaf de invasie van Cuba geen oorlog meer gewonnen. De pakjes boter lopen wellicht wat minimale deukjes op. Een fysieke oorlog starten is een hachelijke onderneming, cyber oorlogen zijn wellicht wat minder desastreus. En zo zijn we weer terug bij het nieuwsbericht.
Kan je ook maar 1 van je stellingen onderbouwen?
3. Kijk naar Libië, Afghanistan, Irak. Onder het mom van 'bevrijding' hele landen met de grond gelijk maken.

De enige reden voor de aanhoudende Europees-Russische animositeit is de Amerikaanse angst voor een geopolitieke eenheid van die twee. Daar zijn ze nu al meer dan 100 jaar voor aan 't stoken.

Gewoon simpele geopolitiek 101.
Tsja, bevrijding is een kwestie van gezichtspunt. Verder is rusland ook deels Europa. Ook is Amerika de afgelopen 100 jaar niet bepaald eenduidig aan het stoken, Isolationisme was tot WOII in de basis de politiek in Amerika. Pas nadat de russen de nazi’s hadden verslagen was de bemoeienis met Europa wat actiever. De tegenzin is daarbij zeker het laatste decennia voelbaar.

De reden voor aanhoudende animositeit tussen Rusland en de andere grote Europese landen kan in de schoenen van USA geschoven worden. Daar zijn meer dan genoeg echte historische aanleidingen voor, zoals dictatuur versus democratie, het uiteenvallen van het warschau pact en een opdringerige NAVO, een tweetal wereldoorlogen, economisch falen van Rusland, pfff wat al niet meer? Persoonlijk vind ik Bernard Hammelburg van BNR wel een heldere uiteenzetting geven van het internationale krachtenspel geven. Ik beveel zijn podcasts van harte aan.

Het nieuwsbericht ging over een cyber aanval op Polen? Lijkt me ‘business as usual, Is er nog echt nieuws?
Pas nadat de russen de nazi’s hadden verslagen was de bemoeienis met Europa wat actiever.
Google even naar de Russische burgeroorlog van 1917, en let dan specifiek op de rol van de VS (jawel).

Zonder al te veel wilde theorieën te willen valideren: de werkelijkheid is complex en VS en zelden onverdeeld de goeierik. Tegelijk wordt het wel heel lastig om een model van de wereld te maken als je niemand kunt vertrouwen.

Is niet een probleem met hackaanvallen dat vaak moeilijk aan te tonen is wie er nu precies achter zit? Tijdens operatie Zandstorm hebben de hackers allemaal berichten in het Chinees, Duits, Noord-Koreaans geplant om te verdoezelen wie er achter zat. (Vermoedelijk Rusland dus.)
Als jij denkt dat het technisch en economisch budget van deze supermachten beperkt is tot trollen in de comments, moet je misschien wat verder gaan dan propaganda 101. Lees eens iets zoals The Art Of War. ;)

[Reactie gewijzigd door Mushroomician op 19 juni 2021 15:41]

Dat Rusland geen budget zou hebben voor betaalde trollen is nieuw voor me, hoeveel denk je dat het in godsnaam kost om wat nep-accounts te onderhouden? Rusland heeft wel genoeg geld om continu richting ons luchtruim te vliegen, maar wat geld uittrekken voor comments is onmogelijk?

26 gemeentes in Nederland hebben wel geld voor nep-accounts, maar Rusland niet?

Zelfs zonder financiering van de overheid kunnen ze goed trollen daar.

Op één of andere manier worden die 'niet bestaande' trol-fabrieken toch opgerold of verbannen.
nieuws: Facebook en Twitter halen netwerken met duizenden trol-accounts offline
nieuws: Facebook en Twitter verwijderen Russisch trolnetwerk dat vanuit Afrik...

Diezelfde trol-netwerken die ook in Nederland actief zijn. Net als de trollen die Baudet aan het steunen zijn.

Ajolla praat 100% de trol-reacties na (Trump goed, Baudet goed, overheid slecht, Corona nep). In het beste geval is hij gebrainwasht door de trollen, in het slechtste geval is hij er zelf 1.
Ik kan hierop maar één ding zeggen: ontken 'Corona' niet zomaar maar controleer gewoon of wat je over 'Corona' hoort op radio & tv en leest in de kranten eigenlijk wel op een dodelijke pandemie wijst.

'Corona ontkennen' klinkt alsof 't hetzelfde is als God's bestaan ontkennen. Zolang je zelf de feiten niet hebt nagetrokken is 'Corona' niet meer dan een geloof.

Hint: kijk eens naar de voor demografische mobiliteit en bevolkingsaanwas gecorrigeerde relatieve sterftecijfers (met wat rekenen beschikbaar op cbs.nl) en ontdek dan, gewoon op basis van de cijfers, dat als we in 2020 een dodelijke pandemie hadden, we die ook ieder jaar hadden van 1995 t/m 2007, op z'n minst.

Cijfers uit de UK en Frankrijk geven hetzelfde beeld.

Ik hoor van jou geen argumenten, jij van mij wel. Dus wie gelooft er hier nu in wat?

Feiten en argumenten is waar het hier om gaat, niet geloof in de waarheid van een narratief. Geloven doe je maar in de kerk.

De crisis veroorzaakt door de 'Corona' maatregelen is diep en ernstig genoeg om er zelf even (flink wat) tijd in te steken.

Ik heb er sinds maart vorig jaar gemiddeld zo'n 3 uur per dag in gestoken en dat is het waard geweest.

Zolang jij hetzelfde niet doet en je slechts beperkt tot het napapegaaien van wat media, overheid en instituten je allemaal toeroepen ben jij voor mij hier de trol.

Goeiedag nog en lees voor je weer 'niet-medische mondkapjes' koopt eens op wat er op het doosje staat: 'Werkt niet tegen virussen of bacteriën'.

[Reactie gewijzigd door ajolla op 21 juni 2021 02:03]

Hint: kijk eens naar de voor demografische mobiliteit en bevolkingsaanwas gecorrigeerde relatieve sterftecijfers (met wat rekenen beschikbaar op cbs.nl) en ontdek dan, gewoon op basis van de cijfers, dat als we in 2020 een dodelijke pandemie hadden, we die ook ieder jaar hadden van 1995 t/m 2007, op z'n minst.
Oversterfte van 15.000 in 2020. Dit is in de afgelopen 10 jaar nog nooit hoger geweest dan 10k, laat staan ruim 15k, en dit met maatregelen. Moet je nagaan wat er gebeurt als je geen maatregelen neemt: hint: Brazilië gaat zo lekker 8)7

Je kan corrigeren wat je wil met die cijfers (lees: net zo lang cijfers aanpassen tot 't jou goed uitkomt), maar je bent geen statisticus, geen viroloog, ik ook niet..... en nee, 3 uur 'studie' per dag verandert dat niet.

Ik praat liever tig wetenschappers en experts na die het wel weten, dan iemand die met zelf-studie (lees: praat complottheorie-youtube-filmpjes na).
Cijfers uit de UK en Frankrijk geven hetzelfde beeld.

Ik hoor van jou geen argumenten, jij van mij wel. Dus wie gelooft er hier nu in wat?

Feiten en argumenten is waar het hier om gaat, niet geloof in de waarheid van een narratief. Geloven doe je maar in de kerk.
Tuurlijk, in plaats van erkennen dat er mensen zijn die meer verstand van iets hebben moet je maar ALLES zelf uitzoeken, misschien maar even zelf onderzoek doen naar welke paddenstoelen giftig zijn? Niet spieken hè?
De crisis veroorzaakt door de 'Corona' maatregelen is diep en ernstig genoeg om er zelf even (flink wat) tijd in te steken.
Noem 1 land dat het zonder maatregelen lekker doet.
Ik heb er sinds maart vorig jaar gemiddeld zo'n 3 uur per dag in gestoken en dat is het waard geweest.

Zolang jij hetzelfde niet doet en je slechts beperkt tot het napapegaaien van wat media, overheid en instituten je allemaal toeroepen ben jij voor mij hier de trol.

Goeiedag nog en lees voor je weer 'niet-medische mondkapjes' koopt eens op wat er op het doosje staat: 'Werkt niet tegen virussen of bacteriën'.
Ah kijk, een bewering die ik, al leek, kan controleren. Even kijken........ Ah, fout, wat een verrassing. Ne begin ik wel te twijfelen wie ik moet geloven... wereldweide experts, of zelfbenoemde internet-onderzoekers 8)7

[Reactie gewijzigd door svane op 21 juni 2021 10:55]

We zitten niet in een paddenstoelen- maar in een grondrechtencrisis.
Je hoeft geen expert te zijn om te begrijpen dat een niet-medisch mondkapje geen virus tegenhoudt.
Je hoeft ook geen expert te zijn om te beseffen dat er nog nooit één virusinfectie door een asymptomaat via aerosolen, de dominante transmissievector, heeft plaats gevonden.
Je hoeft ook geen expert te zijn om te kunnen concluderen dat het massaal dragen van mondkapjes helemaal nergens op slaat.

Ik noem dus maar één ding.
O ja, en het RIVM heeft het zelfs uitgerekend. Volgens Jaap van Dissel himself moeten 200.000 Nederlanders een mondkapje dragen om (en zelfs dan nog misschien) één infectie te voorkomen.

Zelfs jij kunt begrijpen dat hier iets dus niet klopt.

Het kan zijn dat de bij jou ingeprogrammeerde angst het denken belemmerd heeft, maar ga er maar eens rustig voor zitten.

En graag een link voor die oversterfte, met alle oversterftes vanaf 1995. Één getal zonder context zegt ook maar zo weinig, we maken wel vaker een stevige griep mee.

En inmiddels is met wetenschappelijk onderzoek aangetoond dat dit getal met 75% verminderd had kunnen worden als de Jonge en IGJ eerst hydroxichloroquine en later ivermectine niet op zo'n schandalige en misdadige wijze hadden tegengehouden om EMA's 'Conditional Use Authorization' van de vaccins niet in gevaar te brengen.

[Reactie gewijzigd door ajolla op 21 juni 2021 13:03]