Apple en Google verwijderen verkiezingsapp oppositieleider na druk van Rusland

Google en Apple hebben allebei een verkiezingsapp van Poetin-criticus Alexei Navalny verwijderd. Rusland eiste eerder in september dat de bedrijven de app zouden verwijderen. Weigering zou de overheid zien als verkiezingsinmenging.

Met de Slimme Stemmen-app konden Russen tijdens de komende parlementsverkiezingen zien op welke kandidaat ze het best konden stemmen om te voorkomen dat een lid van Poetins Verenigd Rusland-partij in het parlement zou komen. De app was ontwikkeld door leden van Alexei Navalny's team. Navalny is een bekend criticus van Poetin en zit nu in de gevangenis.

Onder meer Bloomberg schrijft dat de app sinds vrijdag niet meer beschikbaar is in de Apple App Store of in de Google Play-winkel. De twee bedrijven hebben niet publiekelijk gezegd waarom deze apps zijn verwijderd, al dreigde de Russische overheid wel eerder met sancties.

De overheid ziet de Slimme Stemmen-app als een vorm van verkiezingsinmenging. Daarom had de overheid geëist dat de app offline zou worden gehaald, anders zou er een boete volgen van minimaal vier miljoen roebel, omgerekend zo'n 47.000 euro. Het persbureau meldt op basis van bronnen bij Google dat Rusland gedreigd had lokale werknemers van het bedrijf te arresteren.

Apple zou tegen het Navalny-team hebben gezegd dat de app is verwijderd omdat hij tegen de App Store-voorwaarden ingaat. Apple zou hierbij verwijzen naar een passage waarin staat dat apps zich moeten houden aan wet- en regelgeving van landen. De Russische regering beschouwt Navalny's team als een extremistische groep, daarom zou de app in het land verboden zijn. Russen kunnen tot en met zondag stemmen.

Door Hayte Hugo

Redacteur

17-09-2021 • 15:36

128

Submitter: Bozariusz

Reacties (128)

Sorteer op:

Weergave:

Het bewijst nogmaals dat machtsconcentratie gunstig is voor wie wil censureren - het is maar één partij die je moet kielhalen!
Want censuur is geen inmenging?
De app was ontwikkeld door leden van Alexei Navalny's team
Dit is wel een erg belangrijk detail in de zaak. Als in Nederland bijvoorbeeld de SP een kieswijzer app uitbrengt dan zal dat denk ik ook wel fronsende gezichten geven. Waarbij mogelijk ook ingegrepen wordt door de overheid/Google/Apple. Beetje wij van WC-eend of slager keurt zijn eigen vlees constructie. Wellicht is de app totaal transparant maar het is gewoon niet handig.

Dat Rusland niet vies is van censuur, met zo'n beetje alle middelen is (helaas) geen nieuws meer. Dat staat buiten kijf.
Wellicht probeert men via de app oa om hun achterban te helpen op de juiste kandidaten te stemmen. Blijkbaar worden regelmatig 'valse' kandidaten met exact dezelfde naam toegevoegd aan de lijsten: om verwarring te zaaien bij de kiezers van de oppositie (een spelletje "wie van de drie"). Onlangs gelezen dat ze hier intussen look-a-likes voor proberen te gebruiken om de verwarring te vergroten.

Daarnaast is er ook stemadvies vanuit de oppositie: gericht stemmen in de hoop een verkozene te hebben.
In de Amerikaanse voorverkiezingen horen we dat ook wel eens: een kandidaat die stopt en zijn achterban oproept op om voor een andere specifieke kandidaat te stemmen.

Lijkt me wel goed mogelijk zo'n soort app te rechtvaardigen.
Als in Nederland bijvoorbeeld de SP een kieswijzer app uitbrengt dan zal dat denk ik ook wel fronsende gezichten geven. Waarbij mogelijk ook ingegrepen wordt door de overheid/Google/Apple.
Je bedoelt dat deze website plat moet?
https://www.sp.nl/kieswijzer

Gelukkig hebben onze politieke partijen geen apps ;)
https://play.google.com/store/apps/details?id=nl.fvd.app
Je bedoelt dat deze website plat moet?
Dit is geen kieswijzer die je een uitslag geeft waarop je moet stemmen zoals waar de meesten aan zullen denken bij het woord "kieswijzer". Dit is een pagina waar ze zich vergelijken met andere partijen.
Gelukkig hebben onze politieke partijen geen apps.
Ik zie niet in hoe dit een relevante opmerking is. Tuurlijk hebben ze apps (overigens aanzienlijk minder dan ik verwacht had). Het ging om kieswijzer apps. Die heb ik niet kunnen vinden.

[Reactie gewijzigd door Luminai op 23 juli 2024 04:54]

[...]
Dit is geen kieswijzer die je een uitslag geeft waarop je moet stemmen zoals waar de meesten aan zullen denken bij het woord "kieswijzer". Dit is een pagina waar ze zich vergelijken met andere partijen.
En die van Navalny is dat wel? Als ik zo zie wat hierboven wordt genoemd met fake kandidaten die hun naam hebben laten veranderen (!!) Lijkt wat actieve hulp aan mensen die op je partij willen stemmen niet overbodig.

Ik haal er ook niet uit dat het hier gaat om een app die zich als onpartijdig voordoet. Het lijkt een app die hun stemmers wil helpen door de wolken van misleiding heen te prikken.
Ik zie een stemwijzer als een hulpmiddel dat sturing geeft op wie je moet stemmen. Uit het artikel:
Met de Slimme Stemmen-app konden Russen tijdens de aankomende parlementsverkiezingen zien op welke kandidaat ze het beste konden stemmen om te voorkomen dat een lid van Poetins Verenigd Rusland-partij in het parlement zou komen.
Hieruit maak ik op dat de app dus sturing geeft. Dat is ronduit onverstandig als jij en de app maakt, en mee doet met de verkiezingen.

Ik kan mij vinden in de intentie van de app, en ben het ook zeker niet eens met wat er in Rusland gebeurd (met de nep kandidaten bijvoorbeeld) maar de app zelf was gewoon een slecht idee dat een slecht beeld geeft. Het is wel een mooie manier om negative press over het Rusland-regime te generen, wat ik denk dat ook een deel van het doel van de app was. Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat de partij van Navalny dit niet zag aankomen.

[Reactie gewijzigd door Luminai op 23 juli 2024 04:54]

> Met de Slimme Stemmen-app konden Russen tijdens de aankomende
> parlementsverkiezingen zien op welke kandidaat ze het beste konden
> stemmen om te voorkomen dat een lid van Poetins Verenigd Rusland-
> partij in het parlement zou komen.
Hieruit maak ik op dat de app dus sturing geeft.
De doelgroep voor deze app is "mensen die tegen Poetin / Verenigd Rusland zijn". Het geeft dus geen sturing in de zin van "zal ik wel of niet op Verenigd Rusland stemmen?", want dat hebben die mensen al lang en breed bepaald.
Als er slechts twee kandidaten waren (eentje van VR, eentje van de oppositie), dan zou die app nutteloos zijn; als je niet op VR wilt stemmen, dan stem je op de andere kandidaat. Maar in de praktijk zijn er vele kandidaten. Stel je de volgende uitslag voor, waarbij kandidaat A van VR is en alle andere van de oppositie:
A: 40%
B: 20%
C: 10%
D: 10%
E: 10%
(overige 10% ongeldige stemmen of kandidaten met heel weinig stemmen)
Met deze uitslag wint kandidaat A (en dus, VR). De app waar het hier om gaat is voor de stemmers die denken "het maakt me niet uit welke kandidaat wint, zolang het maar iemand van de oppositie is". In dit geval zal de app (als ie bovenstaande "normale" uitslag goed voorspelt) aanraden om op kandidaat B te stemmen. Als veel van de stemmers niet zozeer op C, D en E gestemd hebben omdat ze die kandidaat zo goed vinden, maar alleen omdat het niet de VR kandidaat is, dan weten zij dat ze beter op B kunnen stemmen.
Dat is ronduit onverstandig als jij en de app maakt, en mee doet met de verkiezingen.
De claim is dat de app adviseert welke oppositie-kandidaat de beste kans heeft om de VR-kandidaat te verslaan. Of die kandidaat banden heeft met Navalny zou daarvoor niet uit mogen maken. (Ik heb de app zelf niet gebruikt en ik weet niet wie vrienden is met Navalny, dus ik kan het niet daadwerkelijk verifiëren.) Hoewel ik het met je eens ben dat er potentieel een gigantische belangenverstrengeling is, betekent dat niet automatisch dat ze ook daadwerkelijk partijdig advies geven. Het is zeker mogelijk dat ze stemmers naar "concurrenten" sturen omdat hun eerste prioriteit is om VR te verslaan (en zelf veel invloed krijgen op de tweede plek komt).
Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat de partij van Navalny dit niet zag aankomen.
Ik kan me niet voorstellen dat Navalny niet aan zag komen dat ze hem in de cel zouden smijten (op basis van complete onzin-aanklachten) als ie zichzelf kandidaat zou stellen (of ie een letterlijke moordaanslag verwacht had durf ik niet te zeggen...). Maar toch stelde ie zich kandidaat, want als ie dat niet had gedaan dan zou Poetin automatisch winnen. In essentie: "the only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing".
Het probleem is dat ze proberen verkiezingen te winnen in een land wat (op dit moment) van corruptie en onderdrukking aan elkaar hangt. Als ze alle plannen waar de overheid een stokje voor probeert te steken niet eens proberen, dan kunnen ze net zo goed meteen helemaal opgeven. Ze vechten een compleet ongelijke strijd; proberen te winnen met wanhoopspogingen is het enige wat ze hebben...
Vlgs mij doet Navalny niet mee met de verkiezingen. Daarnaast zijn er in NL genoeg organisaties die aangeven welke partijen hun belangen het best behartigen. De app lijkt me ook niet dubbelzinnig in de intentie.
in Nederland zou iemand als Baudet dan speciaal een app maken waarin je kan zien op wie je het beste kan stemmen om te voorkomen dat de VVD in het kabinet komt. Niets over inhoudelijke standpunten van de partij waar je dan op stemt, enige wat je weet is dat het de beste keus is tegen de VVD.
Niet netjes.
Ik ken genoeg mensen die uitzoeken op welke vrouw ze het beste kunnen stemmen (de 1e vrouw die anders niet verkozen zou worden). Lijkt me vergelijkbaar met die app van navalny.
vind ik net zo triest. In een samenleving waarin we proberen af te spreken om ons aan de wet te houden, waaruit volgt dat het niet uit zou moeten maken wat, bijvoorbeeld, iemands geslacht is.
Zou niet uit moeten maken, maar doet het overduidelijk wel, gezien de oververtegenwoordiging van mannen in het parlement. Kortom, je zou het dan net zo triest moeten vinden dat men stelselmatig meer mannen de Kamers instemt, dan dat sommige kiezers daarvoor proberen te compenseren door juist op een vrouw te stemmen. Of denk dat je dat dat eerste wél gewoon toeval is?
ik zou dan eerst de vraag beantwoord willen hebben wat de verhouding is tussen mannen en vrouwen op de kieslijst.
En dan maakt het nog niet uit. Kan je wel x aantal vrouwen op de kieslijst hebben staan maar als die zichzelf niet genoeg profileren, niet vanuit zichzelf eruit springen dan werkt het alsnog niet.
Als je het op eigen kracht niet redt zou je ook niet op basis van je geslacht op een lijst gezet moeten worden.
Je bent goed, of je bent het niet.
Als je charisma hebt en een goed verhaal kom je vanzelf in de picture ongeacht geslacht.
Als je charisma hebt en een goed verhaal kom je vanzelf in de picture ongeacht geslacht.
Je raakt hier de kern van het probleem. We zouden heel graag willen dat onze maatschappij zo in elkaar steekt. In werkelijkheid is dat echter niet het geval en doet geslacht er nog altijd wel toe. Daar komt maar heel mondjesmaat verandering in.
Niet netjes!!!
Weet je wat niet netjes is, een dictator die alle oppositie laat arresteren.
Die onafhankelijke media het zwijgen oplegt.
En nog heel veel andere ellende.
Dat is pas niet netjes. Deze app had gewoon een duidelijk doel en zou in een normaal democratisch systeem nooit verboden worden.
Navalny is een heel lastig verhaal - dan vooral voor het westen (lees VSEU). Het is een (ultra) nationalist. Dat is mede de reden dat hij niet door het westen op handen wordt gedragen.
het merendeel van de wereld is niet netjes en geen normaal democratisch systeem.
In Nederland is zo'n app niet nodig aangezien je hier alleen het advies "Stem geen VVD" nodig hebt. Dit soort apps zijn nodig is landen met een districtenstelsel en meer dan 2 (serieuze) partijen. In landen als Rusland en het VK kan je een parlementszetel winnen met slechts 30% van de stemmen in een kiesdistrict, zolang je maar meer stemmen krijgt als de andere kandidaten. Tactisch stemmen is dus veel belangrijker in dat soort landen, tenzij je woont in een "safe seat" stem je niet op wie de beste vind maar op wie de meeste kans maakt degene waar je een hekel aan hebt te verslaan.

Een voorbeeld: in district X kan Partij1 35% van de stemmen verwachten, Partij2 staat geprojecteerd op 25% en 8 andere partijen zullen allemaal 5% krijgen. Een stem op 1 van de 8 kleintjes betekend dat partij1 de zetel zal winnen. Als stemmer in zo'n land is het dus extreem belangrijk te weten wat de lokale enquêtes aangeven en dat is dus wat dat soort apps doen: je voert je postcode in en krijgt de percentages te zien. Vervolgens kan je de beslissing maken: Aan welke partij heb ik een grote hekel?
Maar ook zeker niet illegaal. Het doel is duidelijk en daar zijn de makers transparant in.
Ik zie niet in hoe dit een relevante opmerking is.
Dat begrijp ik, want jij denkt dat het gaat over het woordje 'kieswijzer'.
Alexei Navalny is gewoon iemand die in de politiek & media actief is. De SP brengt in NL dus een kieswijzer uit, de FvD heeft een App. Alexei Navalny heeft een eigen app waarin hij zijn mening/standpunt naar voren brengt, wat de beste partij is om op te stemmen.

Er wordt nergens gesuggereerd dat Alexei Navalny met zijn 'Slimme Stemmen'-App zich voordeed als de officiële kieswijzer. En in Nederland zijn ook meerdere kieswijzers en als je een kieswijzer pakt met nogal een groen karakter dan kom je dus bij de groene partijen uit. Die gaan we toch ook niet verbieden?

Dit is gewoon censuur, maar gelukkig hebben ze in Rusland op Alexei Navalny de sticker 'extremist' geplakt, dan is het geen censuur meer, dan is het voor de veiligheid ;)
Ten eerste zou ik het waarderen als je iets minder uit de hoogte zou communiceren, dat is nergens voor nodig.

Het ging mij niet over het woord "kiezerwijzer" of het woord "app" maar specifiek de combinatie "kieswijzer app". Het verschil tussen de manier waarop die website van de SP en de app werken is dat op de website er nergens gezegd wordt dat er op de SP gestemd moet worden of dat je niet op een andere partij moet stemmen. Dat is met de app van Navalny wel het geval, en daarmee gaat het de grens over tussen een iets wat standpunten naar voren brengt en iets wat stemgedrag stuurt.

Er zijn inderdaad in Nederland verschillen stemwijzers met verschillen biases. Echter worden deze niet door de partijen zelf naar buiten gebracht. Als een partij hier in een Nederland een stemwijzer zou uitbrengen zou ik daar ook tegen zijn, want het geeft de potentie tot het misleiding van burgers die niet goed genoeg geïnformeerd zijn.
Als een partij een stemwijzer naar buiten brengt is deze gericht om de eigen achterban. Vereniging Eigen Huis mikt op woningeigenaren, de ANWB op automobilisten, etc. Een politieke partij kan net zo goed een stemwijzer maken, omdat ze bijvoorbeeld in sommige regio's zelf niet verkiesbaar zijn maar hun leden/volgers willen leiden naar (in hun ogen) het beste alternatief. Precies zoals deze app van Navalny.

Dit allemaal is geweldig. Burgers hoeven namelijk niet zelf allerlei partijprogramma's door te lezen maar kunnen af gaan op de mening van mensen of organisaties die zij vertrouwen. Dat is al een heel stuk beter dan enkel naar de beloften van een hooggeplaatst iemand in de politiek te luisteren zonder je te verdiepen of deze uitspraken ook (kunnen) kloppen.
Als een partij een stemwijzer naar buiten brengt is deze gericht om de eigen achterban.
Als een partij een kieswijzer nodig heeft voor haar eigen achterban dan hebben ze andere problemen....
Gelukkig lees je ook de uitleg in de zin die daar op volgt......
Een politieke partij kan net zo goed een stemwijzer maken, omdat ze bijvoorbeeld in sommige regio's zelf niet verkiesbaar zijn maar hun leden/volgers willen leiden naar (in hun ogen) het beste alternatief.

[Reactie gewijzigd door Skit3000 op 23 juli 2024 04:54]

Met de Slimme Stemmen-app konden Russen tijdens de aankomende parlementsverkiezingen zien op welke kandidaat ze het beste konden stemmen om te voorkomen dat een lid van Poetins Verenigd Rusland-partij in het parlement zou komen. De app was ontwikkeld door leden van Alexei Navalny's team. Navalny is een bekend criticus van Poetin en zit nu in de gevangenis.

Sorry hoor, maar dit was juist een kieswijzer als alternatief voor Poetin. Degenen die de app zouden gebruiken zouden waarschijnlijk toch al niet op Poetin gaan stemmen. Dit is gewoon censuur en kop indrukken van oppositie.
dat kan allemaal wel waar zijn maar als dit een van de specifieke features is van die app (dus om te kijken op wie ze precies moesten stemmen ter voorkoming van...) dan vind ik het op dat vlak ook geen frisse app.
Druist ook in tegen een vrije democratie.
Een protest-stem app. Volgens mij is het niet netjes om express op te roepen om iets wel of niet te stemmen als anti-stem. Je moet mensen de vrije keus laten. Informeren op basis van de inhoud en dan mensen zelf laten kiezen ipv een anti-keus te geven.

Verder moeten we Navalny misschien niet op een voetstuk plaatsen als het gaat om de Russische verkiezingen.
Voor zover ik heb begrepen is het een soort Russische Wilders met (potentieel) 5% van de stemmen. Niet echt een bedreiging vooralsnog.

Maar in ieder geval: die app lijkt me minstens even onfris als whatever Poetin uitspookt.
Als je dat echt denkt, is het wellicht interessant om je te verdiepen in whatever Poetin (en zijn partij) uitspookt. Wellicht kom je dan nog op die uitspraak terug.

Betreffende het idee dat dit niet netjes is, ik denk niet dat je Russische politiek (of die van heel veel andere landen) af kunt meten aan onze normen en waarden. Hier zou het niet netjes zijn om stemadvies te geven tegen een specifieke partij; daar is een stem tegen de gevestigde orde wellicht belangrijker dan een stem voor iemand anders. Daarnaast wordt het hele spelletje daar anders gespeeld; zie ook interessant nieuwsbericht hier: Burning in 'nieuws: Apple en Google verwijderen verkiezingsapp oppositieleide...

Wel even benieuwd hoe je tot de vergelijking komt tussen Navalny en Wilders?
excuus, een app is inderdaad niet te vergelijken met wat Poetin's vermeende praktijken zijn.

Ik heb begrepen dat Navalny ook enigszins rechts is, minstens net zoiets als Wilders.
Poetin zou je kunnen vergelijken met iemand als Rutte. Iemand die uitstekend is in het blijven zitten op het pluche op welke vorm dan ook. Al zou ik Poetin's staatsmanschap afdoen als ik hem met Rutte vergelijk. Rutte staat niet eens in de schaduw van Poetin.

Ik weet ook heel goed dat we de Russische politiek niet langs onze meetlat moeten leggen. Daarom ben ik niet zo van die anti-Poetin politiek die we hier in het westen voeren. Sowieso alles vanuit het westen richting de rest van de wereld. Onze normen en waarden zijn een unicum. In de rest van de wereld gaat het er heel wat ruwer aan toe.
Dank voor de verduidelijking. Los van de nationalistische insteek en het oppositie voeren vind ik de overeenkomsten niet heel sterk. Navalny is vooral als journalist terecht gekomen in de stoel van oppositieleider. Sta er bij het aantal stemmen ook bij stil dat cijfers over zetels vooral door de staat worden geleverd, en dit nu juist een punt van kritiek is.

Overigens bedoelde ik het meten langs onze meetlat eerder andersom: is het echt onethisch / niet netjes om te zorgen dat mensen (weten hoe ze) tegen een partij stemmen, in de context van het kiezersbedrog en de vermeende fraude die daar plaats vindt? Ik vind het dan ook bijzonder dat je wel kritisch bent over deze app, maar vervolgens aangeeft dat wij niet onze standaarden kunnen toepassen op de Russische politiek.

Ik denk ook niet dat wij slechte standaarden, normen of waarden hebben als het op democratie aan komt. En ik denk dat ieder land dat zichzelf democratisch noemt, best aan een bepaalde standaard gehouden mag worden. In het geval van Rusland ben ik echter bang dat democratie vooral een mooi plaatje naar de rest van de wereld is. Wees dan eerlijk, en zeg dat je geen tegenspraak duldt.
Als in Nederland bijvoorbeeld de SP een kieswijzer app uitbrengt dan zal dat denk ik ook wel fronsende gezichten geven. Waarbij mogelijk ook ingegrepen wordt door de overheid/Google/Apple.
Een onterechte whataboutism. In Nederland moet nog steeds een wet overtreden worden voordat zulke maatregelen getroffen worden. Welke wet zou de SP hiermee overtreden, aangenomen dat het geen misleiding is (er staat duidelijk 'SP' op, etc.)?

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 juli 2024 04:54]

In Nederland komt de wet er niet eens aan te pas.

Parler en gap/gab zijn zonder wet of proces uit appstores verwijderd.
Ja en pedofilie apps ook, maar goed ook.. net als die jij noemt.
Onzin. In Nederland zou Rutte niet het OM misbruiken om bij Apple en Google af te dwingen dat die app verwijderd zou worden.
Waarom zou iemand in hemelsnaam ingrijpen als de SP een eigen kieswijzer lanceert? Zolang dat transparant gebeurt, zal niemand erom wakker liggen. Google, Apple, de overheid in Nederland zal er niets tegen ondernemen, ik zie ook niet in waarom. Noch zou het mijn wenkbrouwen doen fronzen. En een SP'er ben ik niet. De SP, PVV, CU, etc moeten en mogen dat toch zelf weten en bepalen? We leven niet in Rusland. Zolang duidelijk is dat een dergelijke partij achter zo'n kieswijzer zit, who cares???
Persoonlijk zou ik het niet oké vinden als welke partij dan ook een gekleurde stemwijzer publiceert die heel erg gestuurd wordt naar de betreffende partij. Niet iedereen is even goed geïnformeerd en de potentie tot misleiding is te hoog voor iets zo kritisch als de landelijke verkiezingen.
Helemaal mee eens...

Gelukkig hebben we om die reden ook geen TV zendtijd voor politieke partijen, waarbij politieke partijen alleen maar reclame voor zichzelf mogen maken...
Iemand al iets gezegd over onafhankelijke docu over Kaag? :+

Het is allemaal schijn en gelul voor de bühne.

Ot: ergens verbaasd het me dat ze deze offline laten halen; denk dat huidige leiders die “potentiële” stemmers graag in beeld kreeg via (meta)data. Blijft een bijzondere en divers land.

En ‘alles’ lijkt daar te koop; hadden issue bij de douane, maar na overhandigen van enkele foxy magazines en fles drank uit Duitsland was alles prima :+

off-topic; ik ken de geo-politieke geschiedenis niet heel goed. Wat me wel helder is dat Rusland en USA niet graag bij elkar op de koffie komen. Dat is volgens mij al ruim voor de WW’s: waar komt die ‘haar’ vandaan?
De misleiding zit in dit geval aan de kant van Putin, hij vaagt immers alle serieuze oppositie weg, door wetgeving tegen oppositie te maken. De partij van Putin heeft in de polls nog maar steun van 30% dat zou een verlies betekenen, om dat de voorkomen wordt de oppositie gewoon tot terrorist bestempeld.
Het is heel erg wat daar gebeurd..
Alleen als de SP een kieswijzer app uitbrengt, waarbij men niet meldt dat het van de SP is en als daarnaast elke keus bij de SP uitkomt.
Zou niet uit moeten maken, als het publiekelijk is dat zei (deze politieke beweging) die app gemaakt hebben. Mensen kunnen dan altijd zelf beoordelen wat ze met de informatie die uit de app komt doen.

Waarom zou een politieke partij geen app mogen maken..?
Wat is daar anders aan dan bijvoorbeeld een promotiefilmpje op televisie en dat verbieden? Dat is precies wat censuur inhoud.
Als in Nederland bijvoorbeeld de SP een kieswijzer app uitbrengt dan zal dat denk ik ook wel fronsende gezichten geven. Waarbij mogelijk ook ingegrepen wordt door de overheid/Google/Apple.
Waarom in vredesnaam? Als de overheid/Google/Apple in Nederland een politieke app zouden verbieden zouden de verantwoordelijken voor dat verbod zo'n beetje aan het kruis genageld worden door publiek, politiek en pers.
Dus je negeert dat Putin vergiftigt, politieke tegenstanders opsluit en antidemocratisch is.

Dit is van een hele andere orde. Ben jij een conservatief?

Mag het niet eens zijn met de SP, prima, maar zij vermoorden geen mensen en zijn niet 20 jaar aan de macht.

[Reactie gewijzigd door obimk1 op 23 juli 2024 04:54]

Is Putin vergiftigd of vergiftigt Putin? :*)
In het “democratische” Noord Korea kun je ook stemmen. De grote leider kreeg de laatste keer 99,98%. Die man is gewoon onwijs populair. Niks raars aan, net als Vlad.
Je kan het in Rusland wel degelijk vergelijken met Noord-Korea, met dien verstande dat er in Rusland een 'getolereerde oppositie' is die het toegestaan is oppositie te voeren omdat men niet kritisch richting Poetin is. Bv de Communistische Partij zal uit zichzelf nooit de grootste partij worden, en men gaat niet tegen het beleid van Poetin in. De partij van Navalny echter (even zijn eigen beleid daargelaten) was kritisch en dreigde flink wat steun te krijgen.

Als je kritiek op het beleid hebt van Verenigd Rusland/Poetin, dan wordt je al vlug de mond gesnoerd, opgesloten of zelfs vermoord.

Overigens is je tweede alinea te lachwekkend voor woorden. 'Goede beslissingen van de overheid'? Er is een reden dat de populariteit van Poetin al een paar jaar beneden de 30% is - namelijk een voortdurende recessie welke vooral in de steden problemen veroorzaakt, een flagrant gebrek aan democratie, corruptie en nepotisme overal, etc.
Er doen 14 partijen mee aan de verkiezingen in Rusland, keus genoeg aan (vreselijke) alternatieven voor het verenigd Rusland van ome Vladimir. Met Zjuganov of Zjirinovski (de klassieke nummers 2 en 3) aan het roer wordt het heus niet beter, en met een of andere omhooggevallen zakenpiefje waarschijnlijk ook niet.

Geen idee waarom rasopportunist Navalny zo populair is buiten Rusland. Kennelijk een goede PR-machine. Volgens mij heeft hij nooit afstand genomen van zijn oude pleidooi voor vrijere wapenwetgeving zodat 'echte Russen' wanneer nodig de 'kakkerlakken' overhoop kunnen schieten. Het corresponderende filmpje is vast nog wel op youtube te vinden, en laat er weinig twijfel over bestaan dat de 'kakkerlakken' ongeveer dezelfde mensen zijn waar ome Wilders ook een hekel aan heeft.

Volgens mij kan de wereld zowel Navalny als Wilders missen als kiespijn.
Wat zeg jij allemaal. De tegenstanders van Poetin worden opgesloten of gewoon uit de weg geruimd. En de uitslag wordt gemanipuleerd. Er is geen enkel alternatief voor Poetin, tenzij de gevangenis. Dus ook hier is slechts 1 partijsysteem.
De tegenstanders van Rutte ook, eerst Rita Verdonk, daarna Wilders, en nu via geitenpaadjes ook Pieter Omtzigt, de Nederlandsche lakei van de EU zal koste wat kost moeten blijven zitten, maar niemand wil het zien, macht corrumpeert, absolute macht corrumpeert absoluut, spreekwoorden en gezegdes zijn gebaseerd op een hele grote kern van waarheid, gaat u maar rustig slapen…
Men wilde een reden geven. “Putin eiste het” klinkt minder sympathiek. Uiteindelijk weten we allemaal toch wel hoe het zit en het verandert voor Apple/Google niets.
Even advocaat van de duivel spelen.
Denk je dat Navalny de app promoot als een tool om Putin te vermijden? Waarom heb je daar een app voor nodig? Een simpele lijst is toch voldoende?
Als hij loopt te roepen dat hij een onafhankelijk app heeft laten maken en het in de achtergrond de mensen probeert te manipuleren waarbij Putin nooit als uitslag eruit komt wordt het toch echt een ander verhaal.

Ik vind het zoiezo erg vaag dat hij vergiftig wordt met een oude koude oorlog wapen waar tegengif voor beschikbaar is en direct nadat hij het zieken huis uit komt, vlieg hij rechtstreeks de handen van Putin weer in. Als dat verhaal klopt dan ben je toch gewoon suïcidaal?
Ik begin echt het idee te krijgen dat ze allebei de boel lopen naaien.
Niet alleen dat, maar de uitspraak zelf is enorm ironisch gegeven wat er in 2016 tijdens de verkiezingen in de USA is gebeurd.
Een tamelijk foute regering dwingt 2 bedrijven tot iets.
Tweakertjes: Wat een stomme bedrijven.
Let wel, Putin is de hufter hier.
Nu toont dit alleen wel aan dat het goed zou zijn als men gewoon een app via een website kan installeren. Bij Google kan dat al is dat voor de gemiddelde tante alsnog nagenoeg onmogelijk. Bij Apple simpelweg niet. Ik ben heel blij met mijn iPhone en mis geen apps, maar in dit geval werkt het democratisering tegen en Putin in de hand; dat is de zelfde Putin die niet echt meewerkt aan het MH17 onderzoek en de Krim heeft geannexeerd.

Ja Putin is schuldig, maar maar het Ecosysteem van Apple maakt het wel makkelijk om iets te censureren.
Apples Ecosysteem maakt het ook erg veilig voor de gemiddelde tante. Maar dat is niet het punt. Het punt is dat men hier meent te moeten schelden op Apple en Google terwijl die zich in de landen waar ze actief zijn gewoon aan de wetten moeten houden. Dat de regeringen in verschillende landen verschrikkelijke eikels zijn maakt dat je die regeringen voor de eikels moet uitmaken die ze zijn.
Apple en Google zijn wel degelijk fout, ze bewijzen hiermee dat ze geld boven vrijheid stellen. Ben en Jerry's heeft besloten niet meer te leveren in bezet gebied. Dit zal ze omzet kosten en Uniliver zelfs aandeelhouders die hun aandelen verkopen. Apple en Google hadden ook kunnen zeggen als wij deze app moeten verwijderen stoppen we alle activiteiten in Rusland en wel nu.

Ik geloof namelijk niet dat Rusland zonder Google en Apple kunnen op dit moment, ze hebben geen alternatief en hun bevolking zal onmiddelijk in opstand komen als al hun mobieltjes geen apps meer ontvangen en alle essentiele diensten van Apple en Google wegvallen....
Ben en Jerry’s is een ijs fabrikant. Die hebben wel een heel andere maatschappelijke betekenis in een land. Dat kan je haast niet vergelijken.

Als Apple of Google nu zouden zeggen “we gaan weg want wat Poetin doet staat ons niet aan” zetten ze tientallen miljoenen gebruikers in de kou en in deze digitale wereld ontneem je ze dan veel meer vrijheid dan een enkele app zoals nu.
En ze maakten geen winst in Rusland, benieuwd als zij de winst van Google of Apple zouden hebben of ze Rusland wel zouden verlaten.

Gemmakkelijk te praten als je een verlieslatend bedrijf runt.. in de jaren 90 dan nog wel..
In welk opzicht is de wereld hier te klein? Want Google en Apple komen hier gewoon mee weg! Het is puur ingaan op dreigingen van de massa–moordenaar. Dit voorval zou alléén al zou voldoende reden moeten zijn voor Google en Apple om volledig uit Rusland te vertrekken. Natuurlijk doen ze dat niet; dat kost zo'n bedrijf miljarden.
En die halve gare Trump en Covid-ontkenners: natuurlijk moet je die idioten aanpakken.
Je vraagt me waarom en vervolgens laat je direct zien wat ik bedoel. De selectieve verontwaardiging. Juichen als een bedrijf stappen onderneemt tegen iets of iemand waar jij het niet mee eens bent en huilen als het zelfde bedrijf dit doet bij iets of iemand waar je het wel mee eens bent. En het mooie is dat degenen dat dan nog niet eens door hebben. Heel amusant.
Twitter en Facebook =/ Apple en Google. Dingen op 1 hoop gooien en dan zeggen dat mensen selectief zijn…
Putin heeft dit besloten, niet Apple of Google
Ja leuk bedacht, maar uiteindelijk besluit het bedrijf om het te verwijderen.
Nee het bedrijf besluit gehoor te geven. Daar kan je het nog steeds mee eens of oneens zijn maar is een ander besluit.
Google heeft al aangegeven dat er anders arrestaties zouden volgen... en met Poetin.. zou dat een feit zijn geweest...
Ook is er 100% censuur in Rusland...

[Reactie gewijzigd door M3m30 op 23 juli 2024 04:54]

Dus ik neem aan dat Google nu al zijn activiteiten staakt in Rusland. Zodat ze geen lokale medewerkers meer hebben?

Wat is het volgende? Voeg deze detectie hash toe aan jullie KP database, anders pakken we jullie lokale medewerkers op.

Waar is de grens?
Ik persoonlijk zou uit Rusland zijn vertrokken..
Uiteindelijk zijn deze bedrijven ook verantwoordelijk voor de vrijheid en veiligheid van hun eigen medewerkers. Ze kunnen het eigenlijk nooit goed doen.
Apple en Google zijn wel degelijk fout, ze bewijzen hiermee dat ze geld boven vrijheid stellen. Ben en Jerry's heeft besloten niet meer te leveren in bezet gebied.
En wat zou je ervan vinden als het Amerikaanse Hooggerechtshof zou besluiten dat Apple en Google niet meer aan Nederland mogen leveren wegens het in hun ogen moorddadig Nederlandse beleid tav abortus en euthanasie? Dan wel blij als Apple en Google kiezen voor het geld en niet voor de hoge ethische en morele fatsoensnormen van conservatief Amerika?
Je stelt hiermee ook dat Apple en Google niet aan de wet zouden hoeven te voldoen.

Ze zouden ervoor kunnen kiezen niets te ondernemen in Rusland, maar dan komt wel de vraag of het dan nog moeilijker wordt voor iemand in Rusland om met niet-Russische informatie of entertainment in aanraking te komen.

Een lastige afweging…

Wij gebruiken ook Russisch gas en Russische olie. We hebben straks zelfs een Nordstream 2 om nog meer gas direct van Rusland naar Europa te pompen. Zo helpen we net als Apple en Google aan het in stand houden of versterken van Putin&friends. Kiezen wij dan ook voor geld boven vrijheid?
Zoals gezegd benadeel je ten eerste een groot deel van de bevolking van een land, ten tweede is het vechten tegen de bierkaai als het om een corrupte overheid gaat.
Je aan wetten houden is niet genoeg, dat deden Nazi's ook. Een tussenoplossing zou kunnen zijn om bij het installeren van een APK het heel expliciet te maken dat dit gevaarlijk kan zijn. Dat is op MacOS ook als je buiten de store en vertrouwde bronnen om software wil installeren.

Er is ook iets buiten meewerken en tegenwerken. En precies in dat grijze gebied kan een bedrijf als Apple of Google de oppositie helpen.

[Reactie gewijzigd door klonic op 23 juli 2024 04:54]

Het is nogal een ding met dat globalisme. Google is groot, invloedrijk en 'zelfbewust' genoeg hen ('het') aan te tijgen een 'regering' te zijn. Dat zelfbeheer staat op een spanne met de operatie van en in landen.

We achten in Nederland een Nederlander in het buitenland nog altijd gebonden aan dezelfde persoonsmoreel, en we willen dat eigenlijk ook voor bedrijven doen. Dit toont iets scheefs in ons beeld van bedrijven; een (groot) bedrijf is meer als een overheid, en meer een persoon, tegelijkertijd. De daadkracht in het buitenland, die vaak de lokale overheden overstijgt, gecombineerd met uiterst variabele institutionele eigenschappen (soms is een CEO dictator, soms bepalen zelfs overheden juist) maakt het erg lastig een generieke reactie te hebben op politieke/bedrijfsmatige conflicten in het buitenland.

Wat we kenbaar hebben gemaakt als universele mensenrechten, zouden wij geen ieder zien slechten. Rusland niet, Google niet, niemand niet. Daarom komt deze kwestie ons toe. Het zou kunnen dat Rusland's wetgeving niet overeenstemmig is met de fundamentele en onvervreemdbare basisrechten. In zo'n geval zou Google en zulke dat aan moeten kaarten, en een duidelijke mening formuleren jegens 'de internationale gemeenschap'.

Daarin steekt een enorme kwestie; die van 'international agency'. Google is (tevens) uitgever. Daarmee kunnen we doorsteken; Google kan worden aangesproken op haar maatschappelijke functie als uitgever, te zorgen voor een voldoende geinformeerd publiek, en het bestaan van essentiele publicaties zoals eventueel een maandblad. Dat is een beetje gortig (Google is niet de enige uitgever!), maar gelukkig is er de United Nations, waaruit een enig inzicht kunnen krijgen in wat 'international community' betekent.

Uitgaande van een uitbehandeling van Google's dergelijke opmerkingen, is het daarna aan Google om coherent verder te handelen in de tussentijd. Er is een balans van hoe schrijnend de situatie is, en het kunnen voortzetten van de onderneming(en), die exceptioneel weegt richting ononderbroken handelen en doorgaans het beschermen van de winstverwachting.

In dit geval is het duidelijk, ze mogen niet verder met de publicatie van die ene app. En het spijt me ontzettend maar daar houdt het eigenlijk gewoon op. De app doceert een armoedegedachte, waarin je stem genomen moet worden door degene die misschien de staatsdictatuur omver werpt - een op zekere wijze absurd perspectief, waarvan je best kan denken dat het bedoelt is om Rusland te ondermijnen. (isn't that, you know, agitprop defences?) Bovendien is een app geen gerenommeerde publicatie als het komt op het voltrekken van het burgerlijk proces; het heeft geen bekende / geduide relatie aan politiek debat etc.

Goooooeeeeddddd. Aaahhhhghhgggggggggg. Sorry hoor. Even redeneren tot het punt waarop de internationele gemeenschap totaal is afgehaakt/zal afhaken. En even uitstippelen/aanleiden waaraan je kan werken als je goed wilt doen.

Het zou niet zo moge zijn dat Apple verwijst naar de lokale wetgeving, terwijl het een censuurdrijgement ontvangt via lokale werknemers (gijzeling is niet de bedoeling buitenlandse werknemer). Google en Apple hebben nog totaal geen mouw gedingest aan hun uitgeversschap, wat welzo vreemd gewortelt is in de politieke gedachte... Vonden zichzelf zodanig monolithisch dat het opportuun was, niet echt duidelijk of uitgever worden de bedoeling was. Toegang tot de telefoons, via jailbreaking etc, wordt randje aan begrepen door de maatschappij.

En het moge duidelijk zijn dat we internationaal nog geen fatsoenlijk genoeg dialoog hebben weten te voeren, land tot land, waarin de het psychotische uit het medialandschap gesproken wordt. Wellicht ook, dat het UN (institutionair) niet de zelfstandigheid of onafhankelijkheid kan presenteren die noodzakelijk is om buitenlandse belangen in hun respect te laten terwijl ze betere wederzijdse toelichting ontvangen. Don't wake my sheep, this is how I like it, is uiteindelijk de universele deler gegeven een gezamenlijke taal, en de pretentie van capabele partijen. "Don't wake us, we're fine.", ofwel, niet de behoefte kennen stukken zoals hierboven te schrijven, die is waarschijnlijk relevanter.
Op Twitter kwam ik de pakkende tweet van Matthew Green tegen waar ik me geheel in kan vinden:
Maybe “the Internet” shouldn’t be two app stores
Gelukkig hebben we het hele web ook nog, waarmee tegenwoordig bijna alles mogelijk is wat apps ook kunnen.
Alsof Rusland geen andere manieren heeft om dit soort apps tegen te gaan als er vijftien app stores, een afzonderlijke webapp, etc. zouden zijn.

Het probleem is hier niet de hoeveelheid app stores, of een vermeende mono- of duopolie daarop, het probleem is dat Rusland geregeerd wordt door een quasi dictator, daar gaat geen App Store wat aan veranderen.

https://www.nu.nl/algemee...navalny-gelinkt-zijn.html
Gelukkig is het dat ook niet. :+ Je hebt ook helemaal geen app nodig om deze informatie te verspreiden.
Op iedere Android telefoon kan je gewoon nog steeds een .apk installeren hoor
Dus je zit helemaal niet vast aan de App Store of Play Store
En web-apps bestaan ook al sinds jaar en dag
Dan hoef je helemaal niets te installeren

[Reactie gewijzigd door Stijnvi op 23 juli 2024 04:54]

Een website zou echter ook aangepakt worden. Alle lakeien van Poetin zijn flink bezig om alle oppositie monddood of letterlijk dood te maken. Want Poetin staat er eigenlijk niet zo goed voor - met een functionerende oppositie zou hij waarschijnlijk verliezen bij de komende verkiezingen.
Poetin zei het zelf al eens: hij is niet tegen de oppositie, maar hij is geen voorstander van partijen en personen die maar wat roepen zonder plan. Laat de oppositie met gedegen voorstellen komen en dan kan ie met ze gaan praten.
Wat edelmoedig van Poetin! Klinkt erg democratisch dat een persoon mag bepalen hoe de politieke oppositie zich mag manifesteren.

En wat betreft dat "semi extreem-rechtse populisme" van Navalny: ik ben geen fan van Wilders en Baudet maar het is een no-brainer dat ze mogen opkomen voor hun mening. Je suggereert dat mensen met bepaalde politieke ideeën minder rechten zouden moeten hebben: ik geloof niet dat je daar veel mensen in mee gaat krijgen. Voor zover Navalny al in de door jou genoemde categorie valt: het is duidelijk dat Poetin en sympathisanten alles uit de kast halen om hem aan te vallen.
ik uit slechts mijn verbazing over het vermeende feit dat Navalny eigenlijk een soort Wilders/Baudet is, maar dan in Rusland.
We moeten al niets hebben van Wilders en Baudet in eigen land, maar blijkbaar is Navalny wel tof, want tegen Poetin. Dat is gewoon hypocriet.
In wezen is het een anti-Putin protest-kandidaat, met veel aandacht voor corruptie. Maar de reden dat er inhoudelijk weinig wordt gepubliceerd is dat hetgeen de man is overkomen veel heftiger is. Al was het een kandidaat die opriep tot het terugbrengen van de Tsaar, dan nog had ie natuurlijk nooit zo behandeld moeten worden.
Navalny zit in het spectrum inderdaad rechts van Wilders en Baudet en nog veel verder als dat nodig is om stemmen te trekken. Veel opportunistischer en onbetrouwbaarder komt het niet vrees ik.

Maar ja, de vijand van mijn vijand...
Lijkt mij dat je voor zoiets ook gewoon een webapp wil gebruiken. Toegankelijker, beschikbaar op alle platforms denkbaar en je bent niet afhankelijk van app stores. Host je dat ding ergens buiten Rusland en voila.

Met een goed onhoudbaar domein is dat niet veel moeilijker in gebruik / marketing dan een app.
Gaan ze dan niet gewoon vragen aan de providers om de domeinen te blocken?
Dat kan, maar dat proberen ze ook al decennia bij diverse Torrent sites. En die zijn met honderden mirrors ook nog steeds vol op beschikbaar. Het is een stuk moeilijker een website tegen te werken. Zeker als in dit geval Rusland weinig grip heeft op de hosting partij.
Ze hebben toch grip op Russische internet providers.
Lijkt me vrij makkelijk om een provider of een domein te blokkeren.
Zelfs VPN providers zijn daar geblokkeerd.
Blokkeren ze gewoon net als in NL bijvoorbeeld TPB wordt geblokkeerd. Ja er zijn proxies en dergelijken, maar die moet je zien te vinden en moeten verspreid worden. En die worden ook geblokkeerd en moet je nieuwe links volgen en als het ze menens wordt: dan sluiten ze internet buiten Rusland gewoon ff een paar dagen af.

Voor ons Tweakers is er nog eea te regelen, maar voor de gemiddelde (Russische) consument is het teveel gedoe en zal de reikwijdte van de informatie ernstig belemmeren.
Moreel is snel verworpen wanneer er geld verdiend kan worden.
Dit is dan nog direct zichtbaar, maar wat denken we van grote smakken geld om strenger te censureren op een bepaalde mening, omdat de geldschieter dit wil? Geloof maar dat zowel Google, Apple als Facebook zich hier schuldig aan maken.
Probleem is dat je het nooit goed doet. Als een techbedrijf zich niet aan de wetten van ons land houdt, is ook iedereen verontwaardigd en moeten ze voor het gerecht gesleept worden. Maar als ze zich niet aan de wetten van een ander land houden is het ineens een kwestie van geld verdienen.
Nu is Rusland wel wat anders dan de EU, maar dat zou dan betekenen dat Apple, Google, Amazon zelf moeten gaan bepalen welke landen malafide en bonafide regeringen hebben en waar ze zich wel en niet aan de wet houden. Dat wil ook helemaal niemand. Dan krijg je weer gevallen waarbij landen met een wat vrijere moraal te maken krijgen met tech-bedrijven die hun wetten overtreden, of andersom.
Het blijft heel lastig. Misschien is de minst slechte oplossing dat techbedrijven zich aan vanuit een principe altijd aan de lokale wetten houden, ongeacht het regime.
Gelukkig zal de app wel via alternatieve kanalen te verkrijgen zijn. Een reden dat side-loaden op Android nooit onmogelijk zou mogen worden vindt ik. De drempel is dan natuurlijk wel hoger, want men moet er meer moeite voor doen.
Want een apk file downloaden en vervolgens installeren is zoveel moeite?

Op PCs heeft niemand daar enige moeite mee.
Voor de gemiddelde gebruiker? Jazeker.

Eerst moet je weten welke instelling je überhaupt moet wijzigen, daarna moet je weten dat Android apps verpakt zijn in apk files, en dan moet je nog maar eens de juiste apk file weten te vinden tussen al die lugubere sites.

Je vergeet denk ik dat wij Tweakers een heel klein percentage zijn van gebruikers.
Die argumenten gelden net zo hard voor een windows pc.
En toch heeft niemand er daar problemen mee.

Je vergeet denk ik dat mensen veel meer kunnen als ze er belang bij hebben. Dan willen ze wel even een paar minuten spanderen om te leren hoe het moet.
Voor wie benieuwd is waarom je in Rusland een app nodig hebt om te weten op wie je moet stemmen.
https://www.theguardian.c...etersburg-election-ballot
De reikwijdte van onderdrukking is indrukwekkend, van 'wie van drie' trol-acties tot Novitsjoken van je tegenstanders.
De regering daar ( grootste partij) heeft er gewoon erg veel macht. Stel je voor dat je naar het stembureau gaat en je wilt stemmen maar er is blijkbaar al gestemd op jouw naam op 1 bepaalde partij. Dat wordt daar dus gedaan, ik zelf heb daar geen ervaring mee maar familie of kennisen daar wel. Mensen klagen hier wel eens over stemmen, maar daar wordt gewoon dik gefraudeerd.

Dat deze app geband wordt is niet gek, de afzet markt van iPhones en Android toestellen is best groot en deze fabrikanten willen hun klandizie niet verliezen door eventuele sancties.

[Reactie gewijzigd door dutchnltweaker op 23 juli 2024 04:54]

Gefraudeerd? Rusland wordt niet echt als democratie beschouwd. Je moet democratie beschouwen als een vloer voor de samenleving. Echter is persvrijheid, trias politica, maar ook een bepaalde mate van welvaart en welzijn de fundering voor die democratie.

In Rusland, Turkije en in mindere mate in Hongarije kan je wel stemmen; maar in Rusland en Turkije wordt de oppositie effectief verboden zodra deze een serieuze bedreiging vormen. En in Rusland en Hongarije heb je niet echt vrije pers.
Business as usual /s

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.