Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

EA toont gameplaybeelden van Star Wars: Squadrons

EA heeft de eerste gameplayeelden van Star Wars: Squadrons getoond en meer informatie gegeven over de verschillende modi die de game bevat. Spelers kunnen acht verschillende starfighters besturen, die verschillende eigenschappen hebben.

De beelden uit de video zijn gemaakt in de Frostbite-engine, maar niet alle shots bestaan uit gameplay. Het filmpje begint met informatie over de singleplayercampagne. Spelers nemen daarbij de rol aan van twee piloten: Case Kassandora van de Galactic Empire en Rao Highmoon van de New Republic. EA belooft een verhaallijn met steeds moeilijker wordende missies. De gameplay speelt zich af vanuit de cockpitview. Voor zover bekend is het niet mogelijk om het camerastandpunt te wijzigen.

Star Wars: Squadrons bevat acht verschillende starfighters. In de multiplayermodus kunnen spelers van beide facties uit vier ruimtevaartuigen kiezen. Die zijn onderverdeeld in de categorieën Fighter, Interceptor, Support en Bomber. Van de Galactic Empire zijn de Tie Fighter, The Interceptor, The Reaper en Tie Bomber aanwezig. Daarnaast zijn de X-Wing, A-Wing, U-Wing en Y-Wing van de New Republic beschikbaar. Iedere starfighter heeft andere statistieken voor vuurkracht, snelheid en sterkte.

Er zijn twee multiplayermodi: in Dogfight Mode nemen twee teams van vijf spelers het tegen elkaar op in een deathmatch. Daarbij zijn ook accessoires als turrets, tractor beams en mijnen te gebruiken. Fleet Battles is de belangrijkste multiplayermodus van de game. Die draait om gevechten in meerdere fases. De eerste ronde bestaat uit dogfights, in de tweede ronde moeten teams elkaars Capital Ships aanvallen en de derde ronde draait om het vernietigen van het grote vlaggenschip van de tegenstander. Ook Fleet Battles is een 5vs5-modus, het is ook mogelijk om deze tegen ai-tegenstanders te spelen.

Spelers kunnen in de multiplayermodus hun personage en starfighter aanpassen. De daarvoor benodigde items en componenten zijn vrij te spelen door het spel te spelen. Ook is het mogelijk om de load-out van de starfighters aan te passen, om zo tactische keuzes te maken.

EA toonde de gameplaybeelden tijdens zijn EA Play-livestream. Star Wars: Squadrons werd begin deze week aangekondigd met een filmische trailer. De game verschijnt op 2 oktober zowel voor de PlayStation 4, de Xbox One en voor Windows, voor 40 euro. De pc-versie zal te koop zijn op Origin, Steam en in de Epic Games Store. Er is crossplay-ondersteuning tussen alle versies onderling.

De pc- en PS4-versies van Star Wars: Squadrons zijn ook te spelen met een vr-bril. Bij de pc-versie is er ook ondersteuning voor joysticks en hotas-set-ups. Of die ondersteuning er ook is voor consoles, is nog niet bekend. Motive Studios, de ontwikkelaar van de game, zegt daar later meer over bekend te maken. De game wordt ontwikkeld in samenwerking met Lucasfilm en uitgegeven door EA.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

19-06-2020 • 01:51

97 Linkedin

Reacties (97)

Wijzig sortering
https://www.reddit.com/r/...iefing_gameplay_overview/

"Pilots will also get to customize themselves and their ships across the fleets on both sides, both aesthetically and functionally. Neither of these will be purchasable with real-world money. Everything in-game is either earned or unlocked via gameplay." _/-\o_
En de ongetwijfelde DLC? Dit is volgens mij gewoon de base game, maar zegt dus niks over toekomstige updates. Het is en blijft EA tenslotte.
Er zal vast DLC bij komen, maar dat is bijna een universeel standaard te noemen tegenwoordig. Is misschien ook niet ideaal, maar het is beter dan het oplossen met geforceerde microtransactions. Als EA dat deze keer er buiten laat ben ik al redelijk onder de indruk.
DLC is denk ik zelfs een noodzaak. Hoelang staat de prijs van een game maximaal rond de €60? Alleen vanwege inflatie zou het veel hoger moeten zijn, laat staan de andere factoren.

[Reactie gewijzigd door TheAccountant op 19 juni 2020 11:00]

Hoe bedoel je verplicht? Het lijkt mij namelijk meer dat ze een battlefield-achtige structuur aanhouden, wel DLC pushen maar speelbaar houden voor mensen met de basis. En er dan natuurlijk van uit gaan dat een x percentage toch echt die DLC wel gaat halen
"Noodzaak" past denk ik beter bij mijn bedoeling.
Als games door steeds grotere delen van de bevolking gekocht worden hoeft de prijs niet verplicht omhoog te gaan om de hogere ontwikkelkosten te dekken.
Niet alleen tegenwoordig, vroeger hadden heel veel spellen dat ook al alleen toen heette het gewoon een expansion pack. Andere naam, zelfde idee.

En oké, ik begrijp wel een beetje de slechte naam die DLCs hebben bij sommige, omdat de prijs/kwaliteit bij genoeg nogal scheef was. Maar er zijn ook genoeg DLCs met prima prijs/kwaliteit.
Oh helemaal mee eens, ik zie echt veel spellen die DLC ook gewoon heel goed doen (witcher 3 als beste voorbeeld van de laatste jaren). Helaas zijn er daarintegen ook developer/publishers die het concept niet helemaal gesnapt hebben en een uitgekleed basis spel uitbrengen en later core elementen via DLC toevoegen.
En dat laatste, naast de prijs/kwaliteit problemen die jij noemt, maakt wel echt dat mensen terecht wantrouwig naar DLC kijken
Maar toen waren de games wel een stuk completer dan ze tegenwoordig zijn. Nu heb je pas een complete game als je alle dlc hebt.

Spel opzich ziet er goed uit. Heb de oude games grijs gespeeld. Zal eerst eens kijken wat de reviews doen...
DLC is beter dan dat ze bijv. €3 vragen voor een Ewok bobblehead in je cockpit.
Vond ik wel een leuke knipoog naar de films. ;)

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 20 juni 2020 08:50]

Dat gaat ongetwijfeld goed uitgemolken worden inderdaad. vooralsnog ziet het er leuk uit en brengt me een beetje terug bij Rogue Squadron 3D uit 1998 :D.

offtopic: niet mijn avatar stelen heh?! ;)
Offtopic: What the... Ik heb de mijne al jaar en dag. Goede smaak In ieder geval ;)
Ik zie dubbel geloof ik :+
Zouden ze dan toch (houd hart vast) geleerd hebben van Jedi Fallen Order???!! Dat je niet je complete game hoeft vol te proppen met lootboxes om toch succesvol te zijn?
Denk eerder dat ze hun lesje geleerd hebben van Battlefront II. Daar zijn ze op hun bek gegaan door de microtransactions en lootboxen, en deze hebben ze dan ook verwijderd. Is nog best een aardig spel geworden daarna.
Vergeet ook niet dat sinds die tijd lootboxes in verschillende landen strakke regels hebben gekregen en ook nog eens een negatief imago oa. onder ouders.
Valt nog wel behoorlijk mee. Je moet eens kijken hoeveel geld EA binnentrekt met de 'lootboxes' in Fifa. Geloof dat het om 25% van hun totale omzet gaat.
Ik moet het nog zien, zou me niks verbazen als ze dat nu roepen en het 3 maanden na launch toch volproppen met microtransactions. Het blijft EA he
Dat is vaker gezegd, totdat 2 maand later er toch "opties" bij komen. Puur om de eerste reviews positief te laten zijn.
toch jammer dat er niet een soort van free-for-all massive fleet tegen fleet gevecht is waarbij je tussen capital ships door moet vliegen die bezig zijn met andere capital ships
Wie zegt dat dat er ook niet in zit?
5v5 woopie...
Ziet er aardig uit verder
offtopic:
Ik weet dat het een dood paard trappen is, maar hoe lang gaat het duren dat EA komt met "Kijk iedereen! we hebben een nieuwe epische multiplayer game met wel 1v1 !!!"

5v5 is geen space battle, dat is een een space-steegje waar 5 verdwaalde piloten van beide kanten aan het matten zijn na het verlaten van de Mos Eisley cantina

[Reactie gewijzigd door dakka op 19 juni 2020 07:29]

Meer is niet altijd beter. Kleine teams zorgen vaak voor prima gameplay.
Maar dit is Star Wars, grootse ruimteslagen, niet top gun...
(gefrustreerde star wars fanboy geluiden)

[Reactie gewijzigd door dakka op 19 juni 2020 08:52]

Zo te zien vliegen er ook capital ships rond, en die worden niet door spelers bestuurd. Dat er 5v5 players zijn, wil nog niet zeggen dat er niet meer NPC vliegtuigen in de buurt zijn.
Denk dat hier vooral weer een tactische keuze gemaakt is door EA van minder werk aan de netwerk code.

Dit is toch wel een domper als je het mij vraagt. Waarom geen massive 50 vs 50 battles? Zo complex is die netwerk data toch niet van een paar scheepjes die rondvliegen qua game logic?

Als het aan EA ligt wordt dit niet eens een 360 graden shooter maar net als de vorige games, dan heb je letterlijk alleen maar met horizontal en vertical positioning te maken, de animaties van banking etc kan gewoon allemaal client side.
Nee, ik denk juist dat ze doorhebben dat meer niet altijd beter is. met 50 vs 50 duurt het niet lang voordat je neergechoten wordt. Nu heb je voldoende ruimte om ook echt ruimte batlles uit te vechten. Zie het nog vaak bij andere spellen waarbij de map propvol is, ben je een duel aan het uitvechten met een, wordt je door een ander doodgeschoten, dat heb je hier nu minder, dus leuker.
Het is dan ook een game gefocust op dogfights....dan is 5v5 volgens mij niet gek.
sorry even rant mode, niet naar jouw gericht Sjek.
/r
er zit een dogfight mode in en fleet battle
Nu voor dogfights kan ik het nog wel begrijpen, maar de laatste keer dat ik keek is een "vloot" ff wat groter dan 5 schepen.

En dan nog gaat dogfight mode over het uitschakelen van een capital ship... een star destroyer dus! met 5 man.... |:( niet iedere piloot is Han Solo of een Jedi
niet iedere piloot is Han Solo of een Jedi
Zeker wel, met aim assist aan! :+
Alleen voor consoles, niet voor pc! ;) :P

Die vliegen met een hotas systeem.
Misschien heb je een hoop instant respawns waardoor het lijkt of het een groter gevecht is of doet er ook AI mee. Nog even afwachten dus maar 5 vs 5 is anders idd wel mager.
Ja dat is wat mij ook het minst lijkt in deze game. Zeker omdat Battlefront 2 wel gewoon 20 V 20 had in Starfighter assault. Prima als ze een kleinere meer tactische gamemode in deze game willen maar ik had toch gehoopt dat de capital ship mode groots uitgepakt zou worden.

Volgens mij heb ik wel begrepen dat het 5V5 online is, er zijn volgens mij wel ai teammates maar dat weet ik niet zeker.
De game ziet er tof uit en ik zou er zo voor naar de winkel rennen voor VR.
Maar de 5vs5 gecombineerd met accessories and hele duidelijke klassen verdeling (fighter, tank, medic, rogue) maakt duidelijk dat het geen space flightsim gaat zijn. Ik verwacht dan ook hele kleine maps, anders hebben de accessories geen enkele zin.
Dit gaat Overwatch of welke andere MoBA je maar kan bedenken zijn en niet Xwing vs Tie Fighter.

Ze hadden gewoon Xwing vs Tiefighter moeten maken. Maar dan met veel grotere aantallen....eigenlijk dus gewoon meer battle royal dan moba.

[Reactie gewijzigd door Darth TNT op 19 juni 2020 12:45]

Imed eens ik had dus op een xwing vs tie fighter opvolger gehoopt. Deels is het dat maar gezien 5vs5 dus niet helemaal.

Het ziet er verder wel mooi uit.
Ik zie ook liever grote gevechten maar hoe minder teammates hoe meer jij zelf invloed kan hebben op een battle dus dat is weer een voordeel. Probeer het verschil maar eens te maken als jij 31 aardappels als teammates hebt.
Nice, dit kan wel wat worden.

Ben wel benieuwd hoe de motion sickness gaat zijn in VR-mode =).. toch wel een dingetje met vlieggames (N=3).
De VR ondersteuning in Elite dangerous is al geweldig. Maar.... zal het EA ook lukken om dat bij een Star Wars game voor elkaar te krijgen. Ik heb sterk mijn twijfel aangezien het bij overige titels kwalitatief vaak de mist in ging met verschillende game modes, balance en overige technieken.

Starwars is geweldig en kan er zoals vele uren lang naar turen. Een game heeft dan eenmaal hoge verwachtingen bij mensen die denk ik lastig te behalen is aangezien iedereen dat mooie plaatje in zijn hoofd geprint heeft. Hoe dan ook ben ik wel erg benieuwd hoe het zal zijn.
Dit is niet de eerste Star Wars game die EA uitgebracht heeft toch. Star Wars Battlefront komt toch ook van hun af?
Ja en dat zijn nou net niet de succesvoorbeelden omdat EA ze volpropte met allerlei monitization wat de game balance en progression behoorlijk verknalde. En oh ja ... lootbox lottery:X

Qua presentatie zal het er ongetwijfeld prachtig uit zien.... ik hoop echter dat ze met Jedi Fallen Order hebben gezien dat je ook gewoon een 'ouderwetse' game zonder lootboxes etc kan opleveren en toch nog succesvol kan zijn.

Dus fingers crossed.
Er komen geen micro transacties.
tja, en toch zijn beide nieuwe battlefront games vette games..
Battlefront II is na vele updates toch wel een goede game. Heb hem in de aanbieding gekocht voor 16 euro ofzo, dan is de game het geld wel waard. Alhoewel ik nu meer Balltfield V speel, ook in de aanbieding gekocht...wacht anders even af wat de game gaat doen en koop hem eventueel in de aanbieding...
In Starwars Battlefront zat al een VR gedeelte (was wel maar 1 missie helaas) en dat was heel erg gaaf om te spelen.
Nice, dit kan wel wat worden.

Ben wel benieuwd hoe de motion sickness gaat zijn in VR-mode =).. toch wel een dingetje met vlieggames (N=3).
De PSVR demo die ooit bij Battlefront zat was prima! Zolang je cockpit referenties hebt heb ik er weinig last van. Staand in de woonkamer bij Farpoint wel een paar keer bijna om gelazerd...
Afgelopen tijd veel No man's sky in vr gespeeld, eerste 2 dagen voelde ik wel mijn maag een beetje draaien tijdens het vliegen, maar op dag 3 kon ik barrel rollen voor uren. Het went snel.
Ik heb eens een shooter gedaan in een OmniVR. Kots en kots misselijk. Games waarin mijn karakter beweegt, terwijl ik in realiteit stil sta, zijn niet voor mij gemaakt :-).

[Reactie gewijzigd door Nedje op 19 juni 2020 09:26]

Dat is waar het een beetje moeilijk word. Je benen maken inderdaad de beweging van lopen maar je bent in principe stationair. Doordat ik optisch in een spel wél beweeg, ben ik binnen de kortste keren echt beroerd. Het ziet er super vet uit, maar is niet voor mij
Ik ben wel benieuwd hoe de besturing zal zijn. De schepen lijken behoorlijk snel te gaan.
Vooral de VR is voor mij dé reden om dit spel straks te kopen: bij de 1e Star Wars Battlefront zit een klein stuk VR met een X wing en dat smaakte toen al naar veel meer!
Helaas was dat alleen voor de PSVR. :(
En nu kan je dus de immense VR ervaring opdoen op zowel de PSVR én PC.
"Unlock everything you need to customize your pilot and Starfighters, simply by playing the game!"
Grappig, EA wil het Battlefront 2 fiasco blijkbaar niet herhalen. Wel triest dat iets wat ooit zo normaal was nu iets bijzonders is geworden...

De multiplayer modes zijn wel erg kleinschalig met maar 10 spelers. Zelfs de belangrijkste modus volgens de trailer is maar met 10 spelers en verder ook kleinschalig, vraag me af hoe lang dit leuk blijft.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 19 juni 2020 08:17]

Zoals ik het begreep was na de release van Battelfront 2 Disney totaal niet te spreken over dat Star Wars zo slecht in letterlijk alle media(zelfs artikelen op NOS gezien) naar voren kwam vanwege de lootbox problemen van die game.
Ik kan me zo maar voorstellen dat Disney tegen EA heeft gezegd dat ze als ze nog star wars games uit willen blijven brengen ze maar beter moeten zorgen dat er geen gezeik over is.
€40+ een Expansion Pass ;)

OT; Ben echter wel benieuwd naar de Single Player, een rogue squadron zal het echter niet worden.
Of een X-Wing (/Tie Fighter)... :(

(ik doel uiteraard op de DOS games)

[Reactie gewijzigd door Laurens-R op 19 juni 2020 08:53]

Als ik de trailer zo bekijk ziet het er mooi uit, wellicht ook nog leuk om te spelen. Maar als ik zo kijk en voornamelijk naar het commentaar van de anouncer, dan voelt het echt aan als een licht versie van de spel serie van 25+ jaar geleden.

X-wing had 120+ missies, ik betwijfel of de single player campaign daar uberhaupt in de buurt komt... In 1997 konden we al met z'n 8en multiplayer spelen, nu ((23 jaar later) tot wel met z'n 10en.

Ben erg benieuwd wat de reviews zullen zeggen en nog meer benieuwd wat de mensen zullen zeggen die vroeger X--wing/Tie-Fighter hebben gespeeld. Ik vermoed echter dat het meer Rogue Squadron achtig zal spelen dan de eerder genoemde serie, niet heel verkeerd, maar niet waar een hoop van ons op hopen...
Heb de oude spellen via steam gekocht. Kwa gameplay nog steeds erg leuk.
Ben echter wel benieuwd naar de Single Player, een rogue squadron zal het echter niet worden.
Vroeg ik mij ook af, in Multiplayer zal ik het waarschijnlijk niet lang overleven :/ . Net wat rondgezocht, er is nog niet veel over bekend. EA zelf volstaat te zeggen dat er Single player zal zijn. Gamespot zegt er het volgende over:
In terms of the single-player story, it's set after the events of Return of the Jedi, during the final days of the Empire and the beginning of the New Republic. The game tells an "original" story, but the press release announcing the game did not say if it is officially canon.
Die trailer laat wel zien hoe mooi de game grafisch is. Dat smaakt echt naar meer, hopelijk werken ze het single player slot ook goed uit.

[Reactie gewijzigd door teacup op 19 juni 2020 11:19]

Dit ziet er niet verkeerd uit.
is dusting off the old Gravis Thunderbird :) (ondanks de (qua controlls (omdat het ook op de consoles komt)) watered-down X-wing vs Tie Fighter / `Woque Squadron` (aziatische en african american imperial officers rond de periode van de battle of Endor? ...ik moet er maar aan gaan leren wennen denk ik (whats next ; aziatische ss officieren in Battlefield 6?) vibe).
En, dit zou heel misschien best wel `s de reden kunnen worden om me weer over de streep te trekken voor een vr set.
Hopen dat de game op pc gemod kan gaan worden zodat er misschien een echte sim van gemaakt kan gaan worden.
Wat ik wel jammer vind van moderne space sims/arcade is dat "gewoon" de ruimte (dus zwart met sterren) niet cool genoeg meer is, maar dat er altijd een kleur van een gas cloud in moet of andere opvallende omgevingen.; Variatie vind ik te gek (daar ontbrak het vroeger juist weer aan) en als je een referentie hebt voel je de snelheid pas natuurlijk, maar ik wil ook graag zo nu en dan in een "saaie ouderwetse" starfield vliegen. (liever vaker zelfs zodat de meteorbelts en shipyard omgevingen enz. dan specialer aanvoelen)
En ik moest echt cringen toen de narator zei: "Unlock everything you need for your pilot and starfighters, simply by playing the game" . Als of het een speciale feature is dat je er niet voor hoeft te betalen. (Net als dat uitgevers zichzelf op de schouder kloppen als ze Hard Mode als "gratis feature" er bij doen, gatverr.)

[Reactie gewijzigd door kr1z op 19 juni 2020 13:59]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True