Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Star Wars: Squadrons ondersteunt joysticks en hotas-set-ups op pc

Het onlangs aangekondigde Star Wars: Squadrons zal op de pc ondersteuning bieden voor joysticks en hotas-set-ups, ofwel hands on throttle-and-stick. Dit is de benaming voor de samenvoeging van een stick en een gashandel, wat vooral bij flightsims populair is.

De creative director van Star Wars: Squadrons, Ian Frazier, heeft op Twitter laten weten dat de pc-versie van het spel volledige ondersteuning biedt voor joysticks en 'hotas-rig met een throttle'. Een speler vroeg hem vervolgens of hotas ook ondersteund wordt in combinatie met consoles, specifiek de PSVR-headset. Het antwoord op die vraag moet Frazier schuldig blijven; hij zegt later meer details te geven over de specifieke hotas-modellen die ondersteund worden en hoe het zit met de ondersteuning op consoles.

Ook kon hij nog geen antwoord geven op een vraag over de ondersteuning van ultrawidemonitoren. Wanneer hier nadere bevestiging over komt, is niet bekend. Frazier bevestigde wel dat tijdens de aankomende EA Play-livestream meer informatie naar buiten komt. Vermoedelijk is dat vooral informatie over het spel zelf, waaronder gameplaybeelden. Deze online presentatie volgt in de nacht van donderdag op vrijdag, om 01.00 uur Nederlandse tijd.

Hotas-set-ups zijn vooral populair onder spelers van flightsims, mede omdat de apparaten geschikt zijn voor de besturing van vliegtuigen en omdat de doorgaans aanwezige extra toetsen ertoe leiden dat het gebruik van een toetsenbord in principe niet meer nodig is. De combinatie van een hotas-apparaat en vr wordt ook vaak gezien als een pluspunt bij een vliegtuiggame.

Star Wars: Squadrons krijgt een vr-modus op de pc en PS4, ondersteunt crossplay en komt op 2 oktober uit voor de PlayStation 4, Xbox One en op Origin, Steam en in de Epic Games Store. Het spel draait om starfighter-gevechten en bevat zowel multiplayer als een singleplayercampagne.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Joris Jansen

Redacteur

17-06-2020 • 14:03

50 Linkedin

Reacties (50)

Wijzig sortering
Is het niet zo dat als een game een VR modus heeft de Ultrawide ondersteuning een piece of cake is? Omdat je toch al je interface hebt ingericht op een bredere FOV?
Denk het niet. VR heeft helemaal geen traditionele interface en het FoV heeft er niet veel mee te maken.
Tegelijkertijd is het ook niet erg moeilijk om een UI zo te bouwen dat het werkt voor ultrawide schermen. De developer moet het dan wel willen en er geld aan uitgeven. Als dan blijkt dat minder dan 1% van de spelers een ultrawide scherm heeft dan denk ik dat het gewoon niet hoog op de prioriteitslijst staat.
ik denk wel meer dan 1% tegenwoordig :)
Nou, zo te zien niet veel meer.
Net bij steam gekeken en het lijkt erop dat de twee meest gangbare 21:9 resoluties samen niet boven de 2% komen.
https://store.steampowere...e-Survey-Welcome-to-Steam
Niet veel meer maar wel net even meer dan de groep die VR heeft ;).
Steam users with VR Headsets 1.92% +0.01%.
Ik vroeg me dus vooral af wat dan de beweegredenen zouden zijn voor het niet ondersteunen, maar als ik nu de originele tweet lees denk ik dat we de aankondiging nog wel krijgen, hij mag het alleen nog niet zeggen :P

ff de tweets erbij gepakt;
Are you allowed to say if the PC version of Squadrons will have Ultrawide monitor support?
Don't think I'm allowed to answer that one yet, sorry. As a general rule, how specific I'm allowed to get increases as we get closer to ship. ;)
https://twitter.com/GavinActual/status/1272897770035216384

[Reactie gewijzigd door Marthyn1990 op 17 juni 2020 15:19]

Toch word het samen met de 16:10, 4:3 en 5:4 gebruikers een redelijk aandeel. Als je je UI een beetje redelijk schaalbaar maakt dan pak je die allemaal mee.
Het hoeft niet 100% geoptimaliseerd te zijn, UI elementen naar de zijkant verplaatsen is al voldoende.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 17 juni 2020 15:04]

Ja, op zich wel mee eens hoor. Devs zouden er rekening mee moeten houden.
Maar ik denk dat dit wel gewoon een financieel dingetje is. Als je bedenkt dat dit een game is die ook op consoles wordt uitgebracht (die natuurlijk 16:9 zijn) dan wordt dat aandeel afwijkende resoluties nog minder. Denk dat ze dan hard voor 16:9 gaan, zoals zoveel games.
Dat niet alleen,

Ik denk dat het gewoon goed is als een developer meteen van in het begin rekening houd met andere beeldformaten, dat zorgt er tenminste voor dat we deze games binnen 10 jaar ook nog zonder al te veel problemen kunnen werkend krijgen op de PC's en schermen van de toekomst, als je van in het begin al koppig doet en enkel 16:9 tot 4K en niet meer dan ben je al van in het begin slecht bezig !!!

Ben al blij dat er blijkbaar HOTAS support is, ben eens benieuwd hoe arcady het spel gaat zijn, ik hoop echt NIET :)
Snap zoiezo niet dat er niet veel meer aanpasbare UI's zijn in games, waarbij je zelf kan kiezen waar je iets wilt hebben. Als er dan ook nog een optie zou zijn om horizontaal en verticaal apart schaalbaar te maken zou zijn is het helemaal top imo.
Tja, voor een game als de onlangs uitgekomen Command & Conquer Remastered zou je ook verwachten dat het een eitje moet zijn om dat soort beeldformaten te ondersteunen, en daar zit het ook niet in.

Het kan ook een bewuste keuze zijn, omdat het wellicht een oneerlijk voordeel geeft in multiplayer-games als jij meer van het slagveld kan zien dan je tegenstander, maar toch.
mja, bij de remaster komt vooral al, omdat de maps gewoon te klein zijn :)
Ik speel vooral Diablo 3 en world of warships voornamelijk en dan is ultrawide gewoon zalig.
Ook doom 2016 is ook nice.
Ultrawide ondersteuning is sowieso een fluitje van een cent. Je moet alleen vanaf het begin rekening houden met dat je UI schaalbaar moet zijn en niet alleen op 16:9 moet werken. Zo werken veel oude PC games ook prima op 21:9 omdat 4:3 toen ook nog gebruikelijk was.
En toch blijf ik stiekem huiverig, maar The Fallen Order viel echt in de smaak.Joysticks en HOTAS ondersteuning zal vast veel goed doen onder de echte fanaten. Zal EA toch geleerd hebben van het hele Battlefront debacle? Meer luisteren naar de gamers en minder toegeven aan de hebzucht?
in princiepe was battlefront een goed spel en deel 2 een stuk beter. hij werd alleen onder gesneeuwd door de enorme micro transacties debacle. EA is al een flinke tijd bezig om meer kwaliteit spellen neer te zetten zonder trucjes met microtransacties die bij het begin veel voordeel geven. (zelfde als Ubisoft die ook meer tijd lijkt te stoppen in spellen na een slechte periode)
alleen jammer dat je je joystick buttons niet kon remappen.
Hopen dat dat nu wel gaat zijn met die ondersteuning die ze gaan bieden voor joysticks en hotas-set-ups.
hij werd alleen onder gesneeuwd door de enorme micro transacties debacle
Die hele situatie heeft geacteerd als een katalysator voor het hele "deelname aan lootbox is eigenlijk gokken" kwestie en heeft daarmee een negatieve impact op de gehele game industrie.

Battlefront was inderdaad een prima uitvoering, hoop alleen dat EA niet de Star Wars franchise in een negatief daglicht stelt door een vergelijkbare strategie toe te passen!
Dit soort spellen zijn behoorlijke niche en voor een bepaalde doelgroep, als je hier niet luistert naar de community dan zal het waarschijnlijk niet best verkopen.

Echt supervet om dit met een vr headset te spelen denk ik zo!
Denk dat ik kotsmisselijk wordt als ik dit in vr speel
Haha ja dat zeker!!
Ik vond de space battles persoonlijk altijd het minste aan Battlefront 1 en 2, de 2 games zelf heb ik helemaal kapot gespeeld. Battlefront 2 had ook helaas zijn respect nooit gekregen wat het wel verdiende, ze hebben er uiteindelijk wel een solide Star Wars game mee neergezet.
Hopelijk wordt dit een boeiender verhaal dan Jedi Fallen Order met ook meer interessantere characters, wat was dat slecht gedaan in JFO zeg.
Ghehe, eindelijk iemand die dat ook vind.
Kvind de game best ok om te spelen , maar dat ik die 3 hoofdpersonen nou nie echt in mn hart gesloten heb is een understatement.Trieste forgettable generic figuren ipv supercool (wat de maatstaaf van Starwars moet weze imho). (Geef mij maar een blaster en Kyle Katarn ;) )
De insteek van het verhaal vond ik wel potentie hebben : Een ondergedoken jedi die vlucht van de jedi inquisitie die zn powers en sabre niet of spaarzaam moet gebruiken om niet door de mand te vallen, maar daar is nie echt wat mee gedaan.

[Reactie gewijzigd door kr1z op 17 juni 2020 14:56]

Het ging er voor zover ik weet alleen om dat je veel tijd en/of geld moest investeren in de game (lootboxes) zodat je met Luke of Darth Vader kon spelen. Wat mij persoonlijk geen bal interesseerde.

Ik heb BF2 overigens niet gespeeld, maar ik heb eens de ingame filmpjes van de singleplayer zitten kijken. Het is gewoon een goeie game (nouja, de filmpjes waren dus vet :P) en ik vindt Iden Versio cool. Mooie naam ook, sterke naam voor een sterke chick.
Hopelijk wordt dan op de pc behalve de stick en throttle ook een rudder (voetenstuur) ondersteund.
Nog mooier: extra functies/beeld op extra schermpjes.... :)
Een rudder is meestal niet veel meer dan een extra as op je joystick. De meeste joysticks kun je naar links en rechts draaien (twisten), deze als wordt doorgaans vaak gebruikt als rudder. Zolang het spel gebruik maakt van de standaard joystick interface en een rudder as ondersteund zie ik niet in waarom niet.
Ik ga nergens van uit met EA, ze wisten joystick support ook compleet om zeep te helpen bij battlefield 1 tov. 4 en hardline, geen idee hoe dat nu in 5 is.
Ik hoop dat dit betekent dat de game wat meer lijkt op de oude X-wing games dan op de console shooters als Rogue Squadron.
Op de EA-site stond: "Modify your ship, divert the power between its systems, and destroy your opponents in strategic space dogfights."

Het spelen met de energie-configuratie is iets wat ik in de oorspronkelijke X-wing games wel een extra dimensie vond geven. Games als Elite:Dangerous hebben ook een dergelijk systeem.

Maar ik vraag me af of de missies (al dan niet single-player) in Squadrons dezelfde diepgang zullen hebben als die van X-wing.

Ik heb ooit de hele structuur van de missie-files van X-wing uitgeplust... Waar en wanneer nieuwe waves kwamen, wat hun objective was, wat hun skill level was, hoeveel waves, triggers dat ze pas komen nadat een ander schip vernietigd/disabled/geidentificeerd was, etcetera. Als een missie te moeilijk was (ik was ook maar 12 toen), gewoon even de hex-editor erbij. }>
moet eerlijk zeggen dat ik dat energy beheer juist het minste vond aan de originele X-wing games.. maargoed, ieder zijn/haar ding.
Voorzichtig optimistisch. Ik beleef enorm veel plezier met Elite Dangerous VR + hotas (en een voice command aangezien ik niet een hele luxe hotas heb). Dat in een Star Wars jasje, alleen al voor het in een X-Wing zitten, om je heen kijken etc. lijkt me geweldig.

Maar de grote vraag is natuurlijk, wat voor game word dit. Al gaat het richting een 5 vs 5 competitieve space combat sim met genoeg diepte denk ik dat ik mij hier enorm mee kan vermaken. Combineer dat met Crossplay waar ik zeer voorstander van ben. Blijft de vraag waar ze gaan zitten op het casual-hardcore spectrum.

De singleplayer boeit mij minder omdat ik verwacht dat die niet veel voorstelt bij een game waar online de focus is (als dat zo is). Leuk om een keertje te doen.
Ik hoop ook op een solo spel, als in: los van een campagne.
Dit viel mij bij SW:BF zo tegen t.o.v. de originele Battlefronts. Wel een campagne maar daarna bleef alleen de multiplayer over en daar heb ik niks mee.
Er zit ook een losse campaign bij, maar ik ben bang dat dat maar een mager deel is, en niet zo uitgebreid als bij de originele X-wing games..
Het is mijn type game niet, maar dit lijkt mij geweldig om een keer te spelen in een redelijk complete simulator.
Ik ben erg benieuwd. Ik heb hier een set up van Oculus Rift en de Trustmaster Hotas Warthog. Deze set up gebruik ik ook voor DCS World.

Deze game ga ik zeker uitproberen. Ik pak me 1 maand EA access Premier. Mocht het tegenvallen, ben ik niet meteen de volledige aankoopbedrag kwijt. Daarnaast kijk ik ook erg uit naar de nieuwe Flight Simulator van Microsoft.
Star Wars Battlefront kreeg een prima (gratis!) VR missie - dat stemt mij wel weer hoopvol. Nog even bedenken wat ik ga doen - ik heb PSVR maar op PC ook een Pro Flight X-56 Rhino Hotas, jammer dat ik die niet kan combineren.
Nou, je kunt de PSVR in principe op de PC gebruiken....
Goed nieuws dit! Tijd om ook maar weer eens de klassieke Tie Fighter, Rogue Squadron en soortgelijke te gaan spelen! Ondanks de leeftijd van deze games blijven ze erg leuk om te spelen imo :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True