Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Consoleversie Star Wars: Squadrons krijgt ondersteuning voor flightcontrollers

EA geeft ook de consoleversie van Star Wars: Squadrons ondersteuning voor joysticks en hotas-set-ups; de combinatie van een gashendel en joystick. Eerder was al bekend dat de pc-versie dit zou krijgen. De game verschijnt op 2 oktober.

De consoleversie krijgt op de dag van release een update die ondersteuning voor flightcontrollers toevoegt. Dat meldt Ian Frazier op Twitter, hij is de creative director van Star Wars: Squadrons bij ontwikkelaar Motive Studios.

Alleen joysticks en hotas-set-ups die gemaakt zijn voor consoles worden ondersteund. Er zijn slechts enkele fabrikanten die dergelijke accessoires uitbrengen voor de PlayStation 4 en Xbox One. Thrustmaster heeft de T.Flight Hotas 4 en Hotas One in zijn assortiment, die werken respectievelijk met de PS4 en Xbox One. Ook pedalen worden ondersteund; zoals de Thrustmaster T.Flight Rudder Pedals.

In juni maakte EA al bekend dat de pc-versie van de game ondersteuning krijgt voor flightcontrollers. Het aanbod van dergelijke accessoires is voor de pc veel groter, vanwege de populariteit van flightsims. De verkrijgbaarheid van dergelijke controllers staat onder druk sinds de release van Microsofts nieuwe Flightsimulator. Door de populariteit van die game zijn veel flightcontrollers in prijs gestegen of slecht leverbaar.

Star Wars: Squadrons draait om gevechten in starfighters en bevat zowel een singleplayer- als multiplayermodus. Het spel heeft PlayStation VR-ondersteuning en crossplay tussen alle platforms. De game verschijnt op 2 oktober voor Windows, de PlayStation 4 en Xbox One. Tweakers publiceerde in juli een preview van Star Wars: Squadrons.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

14-09-2020 • 09:41

29 Linkedin

Reacties (29)

Wijzig sortering
Aan de ene kant ben ik teleurgesteld dat dit geen nieuwe X-Wing of TIE Fighter is; een meer 'hard core' game zou ontzettend welkom zijn. Ik begrijp echter dat de markt voor een Roque Squadron-achtige arcade game veel groter is.

But let's count our blessings, het is lang geleden dat we een vehicle-centric Star Wars game hebben gehad en dit ziet er wel uit als iets waar je even lol mee kan hebben. De ondersteuning voor HOTAS setups geeft ook aan dat er wel degelijk gekeken wordt naar de kleine groep flight-sim enthusiasts dus wie weet, bij een succes voor deze game gloort er misschien wel meer aan de horizon. Ik ga hem denk ik wel halen zolang de reviews niet al te matig zijn.

Edit: Preview net even gelezen en gek genoeg stemt die mij vrij hoopvol ondanks de vele negatieve punten daarin. Het lijkt dat de schrijver de game heel erg benadert vanuit zijn Rogue Squadron-ervaring en geen kennis heeft van de meer sim-like titels als Alliance en X-Wing vs TIE Fighter, en juist de elementen die karakteristiek zijn voor die games als negatieve punten eruit pikt, b.v. resource management, target tracking en speed vs manoeuvrability.

Wie weet dat dit spel dan toch een mooie middenweg gaat kiezen tussen sim en arcade. Ik blijf hoopvol.

[Reactie gewijzigd door Dr. Strangelove op 14 september 2020 09:52]

Zoals je inderdaad al in je edit zegt, heeft degene die de Preview geschreven heeft, geen (of weinig) kennis/ervaring met de originele X-Wing / TIE fighter games. Op Youtube zijn een aantal filmpjes te vinden waarin een betere vergelijking getrokken wordt en naar mijn mening een duidelijkere preview wordt neergezet.
Vooral Eckhartsladder heeft een aantal video's die best de diepte in gaan. Hij heeft ook de demo kunnen spelen destijds.
Je baseert je best niet op de preview van Tweakers voor Squadrons :P Er staat een hoop gameplay op YouTube, kijk daar misschien eens naar. Een paar videos om je op gang te brengen:

- Een introductie tot het spel door JackFrags- https://www.youtube.com/watch?v=yGSkCalsisU
- EckshartsLadder gameplay - https://youtu.be/1DMERvse...b1lmkEbPJHLC8UupjWeoxLlSi
Deze controllers zijn aan een grote opmars bezig. Leuk voor de fabrikanten die altijd zijn blijven produceren en ontwikkelen.

nieuws: Populariteit van flightcontrollers schiet omhoog na release Flight Si...
Bij de nieuwe Flight Simulator zag je inderdaad dat ze ineens heel populair werden maar ik denk niet dat dit zo blijft. Er worden simpelweg te weinig games gemaakt om een dergelijk apparaat te rechtvaardigen voor de meeste mensen.

Ik heb al jaren een HOTAS maar het aantal nieuwe games dat ik er elk jaar mee kan spelen is op 1 hand te tellen.
Da's ook een beetje kip-ei he, het game aanbod is vrij eenzijdig aan het worden met voornamelijk shooters in bepaalde settings. De nieuwe gamer generaties hebben een te korte attention span voor een simulator, dus richten de marketing mensen zich op snelle en korte gameplay. Net als met de opkomst van omroep Max triggert het succes van Flight simulator wellicht weer een heropening van dat genre met aanverwante accessoires voor de oudere gamers.
We kunnen het alleen maar hopen. Toch heb ik het vermoeden dat het hierbij blijft :(. De moderne gamer heeft de aandachtsspanne van een goudvis (dat is ook waarom een game als CoD wel groot publiek trekt maar een fantastische game als Hell Let Loose of Squad redelijke niche is).

Ik denk dat Flight Simulator 2020 zo'n (kortstondige) hype is vanwege het feit dat je over je eigen huis kunt vliegen (en diverse landmarks natuurlijk), als mensen dat eenmaal een paar keer gedaan hebben is de leukigheid eraf en gaan ze weer iets anders doen. Ook helpt het natuurlijk dat het spel goedkoop te spelen is via Game Pass. Ik zie in ieder geval in mijn eigen friends list (sample size 35) dat iedereen die kort na de lancering van Flight Simulator 2020 dagelijks speelde inmiddels alweer wat anders aan het doen is.
Toch jammer dat de meeste flight controllers niet of nauwelijks leverbaar zijn. Wat mij betreft een behoorlijk gemiste kans. Vreemd dat fabrikanten niet op de komst en het succes van flight simulator hebben geanticipeerd.

[Reactie gewijzigd door et36s op 14 september 2020 09:57]

Ze hadden gewoon niet kunnen verwachten dat Flight Simulator ineens zo populair zou worden, dit soort games zijn nooit echt kaskrakers geweest. Flight controllers zijn ook nooit echt de meest populaire producten geweest dus ik kan me voorstellen dat ze niet ineens heel veel meer zijn gaan produceren omdat ze niet het risico willen lopen om met onverkoopbare voorraden te komen zitten.
Ik denk dat ze dat wel hadden kunnen weten. Microsoft heeft ruim van tevoren laten zien dat Flight Simulator iets bijzonders zou worden. Logisch dat de vraag dan toeneemt, na jarenlang weinig nieuws.
Dan kun je beter het risico nemen tijdelijk met een voorraad te zitten dan potentiële kopers aan je voorbij te laten gaan. Mits het mogelijk was de productie op te schalen uiteraard, wat gezien de toestand in de wereld moeilijk kan zijn.
Fabrikanten wisten gewoonweg nog steeds niet of het echt zou aanslaan. Dat het goed zou zijn betekent niet automatisch dat het goed verkoopt. Zeker in Corona tijden kun je niet met onverkoopbare voorraad zitten.
Dan kun je beter het risico nemen tijdelijk met een voorraad te zitten dan potentiële kopers aan je voorbij te laten gaan.
Met het risico evt. failliet te gaan of grote verliezen te noteren? Als blijkt dat de game een flop is.
Pas gaan produceren als het spel een succes blijkt voor consoles is risicoloos, en als je een goed gepositioneerd product aanbiedt, nog beter. Lijkt me dus een logische keuze, IMHO.
Even wachten, staan ze allemaal op ebay als ze uitgekeken zijn na de fs2020 hype ;)
In combat simulator toptijd, mid-tot eind 90's lagen ze in alle klassen gewoon op voorraad en vaak op demo in de winkels.

De doelgroep voor flightsticks en HOTAS is ook niet kleiner geworden, maar ten opzichte van de totale markt qua gamers is het gewoon nihil, nog vele magen kleiner dan de markt voor stuurtjes. Qua games, zeker space combat is het opgedroogd na freespace 2 en zul je jezelf voornamelijk fan remasters zien spelen.. (Als we Squadrons een flop word hebben we nog altijd XWVM en XWAU..

Maar het is nooit onmogelijk geweest sinds de 90's om voor weinig geld een HOTAS of Flightstick met throttle te kopen, als je een beetje op zoek ging. En degene die er nu zijn, zijn nog best duurzaam ook, tenzij je je ADHD sloopkogelneefje van 10 erop los laat die met zijn voeten op de base gaat staan en de stick met twee handen probeerd los te trekken...
Vind het persoonlijk jammer dat de HOTAS Warthog niet lijkt te worden ondersteund, aangezien deze enkel voor PC is. Wel goed nieuws voor de mensen die bv. een T-flight hebben gekocht n.a.v. de release van Microsoft Flight Simulator 2020.
Waar heb je dat gelezen/gehoord? Dat zou behoorlijk waardeloos zijn.
Het artikel stelt het volgende: "Alleen joysticks en hotas-set-ups die gemaakt zijn voor consoles worden ondersteund."
Ik zou toch verwachten dat men op de pc, algemeen ondersteuning voor joysticks en hotas gaat hebben en men dus, indien je setup niet wordt herkend, je manueel knoppen en assen kan instellen. Indien ze dit niet doen, ga ik uit van een rechtstreekse port van de console en valt mijn interesse ook onmiddellijk weg.
Gelukkig gaat dit artikel over de console versies (zie titel) en heeft het "console sticks/hotas verhaal" dus niets met de PC versie te maken ;)

Zoals je kan lezen in het artikel: "In juni maakte EA al bekend dat de pc-versie van de game ondersteuning krijgt voor flightcontrollers", dus je kan nog even geïnterresseerd blijven
Ah, dat is goed om te horen.
De Warthog set is wellicht ook niet helemaal geschikt voor het snelle X-Wing / Tie Fighter werk...
Wel weer voor de langzamere toestellen.

Ik hoop dat ie wel werkt in de game.
De combo Warthog HOTAS en VR is erg immersive!
De vraag is ook gaan die Controllers ook werken op de PS5 en de Xbox Series S/X
Kan niet over de PS5 spreken, maar MS heeft aangegeven dat alle hardware die op de Xbox One werkt, ook op de Xbox Series S/X gaat werken (Kinect daargelaten).
Mooi dat EA ook aan de console gamers met dit denkt. Toppie.
Haha, blijft altijd hetzelfde riedeltje met die consoles hè? Altijd moet er weer per sé bij gezegd worden of er voor een console iets wel of niet ondersteund gaat worden.

Ze kunnen beter kappen met die dingen en gewoon fatsoenlijke Mid-range PC's verkopen onder de naam Playstation/Xbox e.d.

Want daar gaan we uiteindelijk toch wel naar toe.

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 14 september 2020 13:58]

Ja En Microsoft is daar al mee bezig met GamePass 90% gevuld met Medicore games en een aantal AAA titels
Ze proberen nu zo snel mogelijk de laatste schaapjes binnen te harken

Daarom ben ik nog blij dat Sony en Nintendo nog hun eigen ding doen en maar dat is persoonlijk betere games maken.
En doordat ze nog eigen consoles hebben kunnen de Developers zich daar beter op concentreren dan dat ze games moeten maken voor de PC die uit 100den verschillende configs bestaan.
Alleen joysticks en hotas-set-ups die gemaakt zijn voor consoles worden ondersteund.
Begrijp niet waarom er een verschil zou moeten zijn? Is gewoon een USB controller..


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True