Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Populariteit van flightcontrollers schiet omhoog na release Flight Simulator

De populariteit van joysticks en flightcontrollers is na de release van Microsoft Flight Simulator flink toegenomen. Dat blijkt uit Pricewatch-data van Tweakers. Het aantal click-outs is ongeveer vertienvoudigd in vergelijking met twee maanden eerder.

Logitech Pro Flight Yoke

Uit de Pricewatch-data blijkt dat de interesse in hardware voor flightsims is toegenomen sinds 13 juli, toen Microsoft bekendmaakte dat Flight Simulator op 18 augustus zou verschijnen voor de pc. Na de daadwerkelijke release is het aantal click-outs op flightcontrollers nog eens flink toegenomen. De producten werden de afgelopen dagen zo'n tien keer meer bekeken in webwinkels dan begin juni.

De data is gebaseerd op de populariteit van producten zoals joysticks, rudders, throttles en yokes in de Pricewatch. Met name hotas-setjes zijn populair en ook nog goed leverbaar bij verschillende winkels. De leverbaarheid van meer specialistische flightsimhardware, zoals de Logitech G Saitek Pro Flight Yoke, de Saitek Pro Flight Rudder Pedals en Thrustmaster TPR Rudder System is slecht. Deze producten lijken veelal uitverkocht te zijn.

De gestegen populariteit van flightcontrollers heeft nog niet gezorgd voor een sterke toename van webwinkels die dergelijke hardware aanbieden. In de Pricewatch staan rond de vijftig webwinkels die producten in deze categorie verkopen. Ook is er nog geen sterke toename te zien in prijzen. Daarbij gaat het echter om een mediaan van alle prijzen voor joysticks en flightcontrollers. Bij specifieke schaarse producten is wel te zien dat de prijzen zijn toegenomen.

Fabrikanten van flightsimcontrollers hebben niet op grote schaal ingespeeld op de release van Microsofts nieuwe Flight Simulator. Veel van de nu populaire producten, zijn al jaren op de markt. Thrustmaster introduceerde in juni wel nieuwe flightsticks, die gemaakt zijn in samenwerking met Airbus. Die komen echter pas eind september uit.

Microsoft Flight Simulator is sinds vorige week beschikbaar voor de pc. De game komt later ook naar Xbox-consoles, maar wanneer is nog niet bekend. Het spel kost minimaal 70 euro en is ook beschikbaar via het Game Pass-abonnement. Tweakers publiceerde een review van Flight Simulator.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

21-08-2020 • 11:42

163 Linkedin

Reacties (163)

Wijzig sortering
Leuk.

Het is leuk te zien hoe mensen zich zo kunnen verliezen in een flight sim. Beetje jaloers ben ik ook wel ; ik vind deze sims prachtig, maar heb de aandachtsspanne van een fruitvlieg en zou al snel weer met een hobbykamer vol duur spul zitten dat ik niet gebruik.

Dus, namens mij: veel plezier ermee :-)
Als fervent flightsimmer (die zelfs prive piloot erdoor is geworden), laat ik een poging doen uit te leggen waarom mensen 100-en uren hieraan besteden:

Je kunt 99,9% nabootsen van wat echte piloten doen en daardoor ben je dus niet zomaar aan het spelen, maar je wordt echt een piloot. Je hebt dus praktisch dezelfde lol die een echte piloot heeft en je leert echte vaardigheden.

De echte wereld is misschien nog wat scherper, maar virtueel vliegen heeft natuurlijk ook voordelen zoals de kosten, de vrijheid om overal te vliegen, etc.

Voor wie de serieuze / echte kant van het flight simmen wil ontdekken, dit is een super (gratis) video training serie om het te leren:
https://www.flyaoamedia.com/aviator-90/
Leuk dat je er zo enthousiast over bent. Maar een kleine toevoeging:

Wellicht dat je als PPL’er vindt dat er tot 99% gekomen kan worden. Als verkeersvlieger ben ik echter teleurgesteld in de tegenvallende details van de cockpitfuncties. En het echte gevoel van vliegen, zonder het echt te doen, krijg je toch alleen maar in een Full Flight Simulator :-)

Dus als je echt iets tofs wilt moet je eens kijken bij FSC in Amsterdam bijvoorbeeld.
"Stock" zijn deze consumer grade simulators ook best ruk.. althans idd voornamelijk realisme van de cockpit systemen en ATC.

Ze worden door de serieuze simmers ook gebruikt als geraamtes en uitgebreid.

Pak de oudere Prepar3d of de laatste FSX steam edition, combineer met goede 3de partij ontwikkelaars (bijv pmdg.com) en gebruik de juiste tools (bijv Vatsim ) en je komt al een heel eind. Zelfs alleen in keuze van uitbreidingen in je makkelijk een paar weken besteden, (betaalde) vliegtuigen van cockpits bijna 1:1 kopieën tot (gratis) minder kwalitatief , Navigatie data( charts etc ), omgevings simulatie, luchthaven handelings simulatie, etc, etc

Al met al een bizar groot aanbod met mods om het een "echter" gevoel te geven.

Nadeel van een gloed nieuwe release is altijd het ontbreken van de serieuzere uitbreidingen van 3de partijen. Leuk voor de ontwikkelaars, en early adaptors maar de rest wacht toch nog met overstappen.
De standaard vliegtuigen welke bij Flight Simulator zijn allemaal van zeer hoge kwaliteit. Bij Flight1 of Ceranado zou je eenvoudiger 20-30 euro/dollar per vliegtuig moeten neerleggen.. Uiteraard is het geen Study Level, maar dat kun je ook niet verwachten. De PMDG, Leonardo MD82, FlightSimLabs A320 zijn elk even duur als de MFS Premium Deluxe versie..

VPilot werkt al voor MSF en ik vlieg eigenlijk altijd via Vatsim. Wat voor mij nu anders is, is dat ik meer VFR vluchten doe met flight following en dan met name propeller vliegtuigjes. Voorheen deed ik nog weleens een 'city hopper' vlucht met de Q400, maar Majestic is nog maar onlangs begonnen met een inventarisatie..

De Flight Model is een heel stuk beter geworden, maar nog niet van het niveau van X-Plane. Take-off gebeurt eigenlijk in een rechte lijk, maar de rotatie van de propeller lijkt geen invloed op het vliegtuig te hebben, normaal heb je een kleine roll naar links omdat de propeller rechtsom draait (en de curve van het blad het vliegtuig de andere kant op duwt. Een 747 heeft hier veel minder last van..

Ik heb twee weken geleden mijn Honeycomb Alpha yoke ontvangen. De Bravo throttle quadrant met Boeing attachments (inclusief reversers) heb ik ook al besteld, maar zal in de tweede helft van november uitkomen. Met een beetje geluk kan deze met de 'Black Friday' verzending van de VS naar NL meekomen en heb ik hem rond sinterklaas..
In de settings kan je de realism aanpassen ergens staat een optie om de auto yaw aan te passen zodat het vliegtuig uitwijkt door de torque van de propeller.
De neiging om te gieren komt door de roterende stroming om de vliegtuigromp die daardoor het verticale staartvlak van opzij aanstroomt. Dit effect wordt sterker bij grotere stuwkracht, en in een echte Cessna 152 of Skyhawk merk je dat heel duidelijk als je vliegt.
Het komt niet door het draaimoment.

[Reactie gewijzigd door icceni op 24 augustus 2020 22:29]

Maar is vliegen niet rete saai? met een sim heb je tenminste nog wat afwisseling in landschap en kun je doorspoelen.
Ja. Dat is ook saai. Zonder iPad is een ICA (intercontinentale vlucht) naar Curacao zaaddodend saai. Hoe ik dat vroeger deed zonder iPad is me nu een raadsel.

Boven Europa wordt je altijd wel bezig gehouden door elke 5 a 10 minuten naar een andere ATC over gezet te worden. Maar na een uur wens je weer dat je lekker stil boven de oceaan hing 🤪

[Reactie gewijzigd door Tijgert op 22 augustus 2020 10:28]

"zaaddodend saai" ; comment van de dag!
737 vliegen lijkt mij persoonlijk naar verloop van tijd saai ja, ik cross zelf een beetje rond met kleine vliegtuigjes. Even naar texel hoppen voor een spiegelei aan het veld is heerlijk en ongekend mooi uitzicht (duurr spiegelei ja...).
Genoeg beroeps piloten zijn gelukkig zo gek van vliegen en vliegtuigen dat ze negatieve aspecten van het beroep voor lief nemen, zelfs de routine en conjunctuurgevoeligheid.
Ik zou naast genoemde site ook de site van PPL en Sim fanaat Squirrel willen aanbevelen:
https://www.youtube.com/user/DaSquirrelsNuts (of https://www.youtube.com/channel/UCqw1nlsFp2GeUPjZHZ1Y5iQ)

Tijdens zijn vluchten praat hij veel over de vliegtuigen, het hele hoe & waarom zo'n ding in de lucht blijft hangen, over het gebied en alles. Je leert veel over sim-vliegen daardoor. Ik kijk dit met veel meer plezier weg dan een saaie documentaire op Discovery.

On-topic: Dankzij de review van @Paul Hulsebosch kwam ik bij de Honeycomb producten. Heb nu voor 600+ euro aan spul in de shopping cart zitten, wachtend op leverdatum en beschikbaarheid (de yoke, de throttles en rudders). Ik was van de Saitek en Trustmaster producten en had nog niet eerder van Honeycomb gehoord, ontzettend bedankt Paul!
Je kunt 99,9% nabootsen van wat echte piloten doen en daardoor ben je dus niet zomaar aan het spelen, maar je wordt echt een piloot. Je hebt dus praktisch dezelfde lol die een echte piloot heeft en je leert echte vaardigheden.
Zitten in die 99,9% ook de volgende aspecten?
  • speeches naar passagiers
  • midden in de nacht opstaan
  • passagiers die zich niet gedragen
  • lang wachten op een slot
  • de grondafhandelaar achter de broek aan zitten, zodat de omdraai gemaakt kan worden
  • in het weekend niet bij je vrienden kunnen zijn, omdat je moet vliegen
  • jetlags
[...]

Zitten in die 99,9% ook de volgende aspecten?
[list]
• speeches naar passagiers
• midden in de nacht opstaan
Het gros van de piloten wereldwijd vliegt niet voor een luchtvaartmaatschappij, maar wat staat je in de weg om dit hierboven te simuleren?
• lang wachten op een slot
• de grondafhandelaar achter de broek aan zitten, zodat de omdraai gemaakt kan worden
• in het weekend niet bij je vrienden kunnen zijn, omdat je moet vliegen
• jetlags
[/list]
Dat heb je toch zelf in de hand? Als jij er de lol van inziet om lang te wachten op een slot, dan wacht je toch een tijd lang? Dit is echt zeuren om het zeuren :)

MS Flight Simulator is echt een geweldige prestatie. De hele wereld real time gemodelleerd en sommige bekendere delen handmatig gemodelleerd om het nog realistischer te krijgen (geen generieke gebouwen etc). De manier waarop wind invloed heeft op je vliegtuig, op wolken, hoe bergen de luchtstroom beïnvloeden en hoe water door de wind opgestuwd kan worden (witte kopjes die in de juiste richting bewegen). Verkeer zie bewegen over wegen 's nachts en hoe ze zelfs allerlei "wild life" hebben gemodelleerd, van olifanten tot giraffes... Ik vind het ronduit indrukwekkend en met een sim kun je dat allemaal van dichtbij bekijken, zonder een enorme portemonnee.

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 21 augustus 2020 23:22]

Leuk.

Het is leuk te zien hoe mensen zich zo kunnen verliezen in een flight sim. Beetje jaloers ben ik ook wel ; ik vind deze sims prachtig, maar heb de aandachtsspanne van een fruitvlieg en zou al snel weer met een hobbykamer vol duur spul zitten dat ik niet gebruik.

Dus, namens mij: veel plezier ermee :-)
Helemaal mee eens. Ik zou daarnaast mijn tablet of telefoon gaan pakken en tussendoor hele andere dingen doen. Ik doe dit soms zelfs al bij hele lange laadtijden van games.... ik vind het echt verschrikkelijk dat ik elke seconde/minuut wachttijd voor mijzelf moet opvullen.
Gelukkig zijn de laadtijden van MSFS erg lang (3 min om het spel in te komen + 3 min om de wereld in te gaan) dus heb je alle tijd om een echte activiteit te gaan doen :P

Is er ook een grotere vraag naar SSD? Gezien mijn laadtijden met een HDD ga ik denk ik wel even een NVMe SSD kopen voor Flight Simulator. Eerste spel waar de laadtijden echt storend lang werden.
Ik vraag me af in hoeverre een NVMe echt bijdraagt aan kortere laadtijd ten opzichte van een standaard SATA SSD. Ik denk dat die extra euro's beter in een videokaart gestoken kunnen worden.
Het prijsverschil tussen een SATA en NVMe SSD is ongeveer €15 voor een TB schijf. Aangezien ik toch ruimte gebrek heb op m'n SATA schijf en wil uitbreiden kan ik net zo goed voor een NVMe gaan.

Wat ik gelezen heb op fora is dat de stap van HDD naar SSD een factor 3 verschil is in laadtijd, weet niet of dit per se SATA of NVMe is en of daar verschil in zit.
https://www.youtube.com/watch?v=4DKLA7w9eeA&t=419s

;-).

Conclusie van de video. Het maakt vooral op papier iets uit. Maar in de praktijk blijkbaar heel weinig.
Als het puur om data ophalen gaat en je CPU is geen bottleneck dan is dat verschil van SATA SSD naar NVME ook ongeveer een factor 3.
Overigens scheelt het soms nog veel meer tussen HDD en SSD, alleen met spellen die grote chunks aan data in 1 keer laden gaat het vrij lineair.

Ik moet zeggen nu ik alles op SSD heb staan wil ik nooit meer terug.
Dat en 32GB om de grotere cities goed in te laden hoor ik om me heen
Je kan ze ook manual in je cache zetten, plekken die ik vaker bezoek op high quality ff selecteren en t scheelt echt wat laadtijden. Staat in settings, -data en dan onderaan manual cache. Ik heb zelf 16gb en een oude i7 en ssd, vind voor wat er allemaal geladen moet worden het wel passend die tijden eigenlijk.
Heb de game op een ssd staan en heb alsnog best lange laadtijden. Zeker 2 minuten voor mij.
ik vind het echt verschrikkelijk dat ik elke seconde/minuut wachttijd voor mijzelf moet opvullen.
Dat fenomeen ken ik, ik vraag mezelf soms echt af waar ik mee bezig ben, 10 seconden scrollen op instagram omdat de spoelbak aan het vollopen is of iets dergelijks ... 8)7
Een flight-sim is echt iets voor de liefhebber en wannabee piloten. Zelf heb ik in een sportvliegtuigje gevlogen en dan is zo'n flight-sim best realistisch te noemen en besteed je er snel meer tijd aan dan je zou willen. Als je met weinig ervaring een beetje rond gaat vliegen kan ik het me voorstellen dat je er vrij snel op uitgekeken raakt. Als je alle realistische opties aan zet en je gaat echt volgens een vliegplan vliegen, inclusief alle navigatie en communicatie met verkeerstorens, dan kan je best aardig bezig gehouden worden.
Een lange intercontinentale vlucht met een airliner vindt ik ook niet interessant. Als je de oceaan oversteekt kan je toch snel een uurtje of vier min of meer zitten te niksen.
Autopilot op en dutje doen op die lange intercontinentale vluchten :)
Net als in het echt.
Ha, dit herken ik. Ik heb in een grijs verleden rondjes gevlogen, vond het op zich superleuk en rustgevend, maar dat was na 2 dagen wel klaar. Gelukkig had ik de joystick al voor X-Wing en TIE Fifghter, scheelde nieuwe aankoop.

Hetzelfde met VR. PSVR gekocht (want voor een prikkie kan je 't eens testen) maar ook die was na een week of 6 amper meer in gebruik. Meer investeren dus maar gelaten :D
Vind het vooral leuk om plekken die ik bezocht heb wereldwijd nog eens te bezoeken in de flight sim, Queenstown NZ bvb, ziek mooi om die plekken zo terug te kunnen bekijken.

Offtopic; Ga je de nieuwe star wars game spelen? Ik zoek nog wat mensen om wat vaker samen mee te spelen. Squadrons lijkt me zo gaaf om echt als squadron te spelen, elkaar te coveren etc.
Het is dat de standaard editie met Game Pass gratis te spelen is, maar ik zou het niet kopen denk ik.

Het is leuk voor mij om nu casual rondjes te vliegen en ik vind het leuk om te ontdekken waar je tijdens het vliegen nou rekening moet houden. Maar daarna is de lol er voor mij ook wel een beetje af, omdat er geen echte spel elementen in zitten... En dat is ook niet erg omdat dit ook nooit geclaimd is. First en foremost is dit een sim. Dus voor sim-liefhebbers is het een prachtige game waar ze waarschijnlijk vele uren in kwijt kunnen.
Ik kwam gister langs een YT kanaal van een gast die een cessna cockpit had nagebouwd kosten; €7000, hij was ooit piloot, maar de kosten waren dusdanig hoog om aan z'n uren te komen, dat ie liever in een sim stapte, best begrijpelijk. Er zijn ook services die fungeren als echte ATC's (pilotedge bijv.) in sims en dan word het een stukje realistischer en een stuk goedkoper.
Op YT heb ik wel eens filmpjes van Microsoft FlightSim X gezien, waarbij mensen alleen maar ATC en FC's spelen. Complete teams, die superiors hebben en alles. Ik was echt verbaast hoe ver het kan gaan in Flight Simulator

(is er een plugin voor discord van FSX? want als ze van frequentie veranderen (in game), hoor je ze een nieuw channel joinen op discord. Is het dan 1 grote wereld, waar iedereen in dezelfde 'instance' vliegt?)

(en wtf, dan luister je mee, en vraagt de ATC voor een talkback.. en de piloot herhaald alles perfect wat de ATC zei... en het gaat allemaal zo snel :p.. respect hoor)
Ik vraag me af hoe dat in zijn werk gaat. Waaraan moet zo'n sim voldoen om uren erin te kunnen registreren als officiële vlieguren?

Lijkt mij dat een desktop PC met dual monitor en wat flight controls niet voldoende is?

[/off-topic]
Sorry ik wilde niet zeggen dat hij nu “wel” aan zijn uren kwam, hij was gestopt met vliegen en alleen nog in een sim vliegt.
Precies dit ja hahaha, zo herkenbaar.
Daarom speel ik DCS World. Full fidelity gevechtsvliegtuigen. Flight sim + veel actie. Aanrader :). https://youtu.be/ESOxhvKRA8c
Oe, dat ziet er goed uit :-)

Jammer dat ik geen windows in huis wil, ja behalve dan in de kozijnen.
Ik denk dat het erom gaat dat je iets vindt wat je aandacht wel vasthoudt want dat is er vast wel maar je moet het wel vinden >P Ik kan me bijvoorbeeld helemaal verliezen in 3D modeleren in 3ds max, maar verder heb ik ook de aandachtsspanne van, zeg, een goudvis.
Flightsims speelde ik ook soms. Dan is het opstijgen en landen leuk, en de scenery zolang het een plek is waar je nog niet geweest bent. Maar daarna verveelt het idd snel.
Aandachtsspanne kun je trainen. Is een nuttige vaardigheid. ;)

Ik ben al met genoeg spellen de zon zien opkomen... OK, misschien toch niet zo'n nuttige vaardigheid ;)
Ik vind het persoonlijk een verademing dat na de eindeloze stroom horror shooters er weer ruimte is voor een goede simulatie (ik ben opgegroeid in een tijd dat er veel flight sims waren voor de pc). Het laat wel zien dat de fabrikanten eerst de kat uit de boom kijken, maar op deze vraag hebben ze zich gruwelijk verkeken denk ik..
Inderdaad. Flight Simulator was jaren vergeten, en alle aandacht ging naar games waarin bloedvergieten het doel lijkt te zijn. Daar kan je lang over filosoferen (doen we hier maar niet) maar snappen deed ik het nooit.
er is ook al jaren nieuwe simulaties:
- auto races (veel)
- Train Simulator
- zelf tractor rijden is populair (Farming Simulator om te 2 jaar ongeveer een nieuwe versie)
- ...

En dan nog de leuke Anno reeks of Civilization...

Nu Flight Sims hebben nog iets magisch extra

[Reactie gewijzigd door bjp op 21 augustus 2020 12:42]

Vergeet niet Eurotruck simulator. Schijnt ook vrij populair te zijn op Steam.
Wow die kende ik nog niet. Zo te zien is dit letterlijk een Flight Simulator maar dan met een vrachtwagen?

Als in.... dat is alles? Rondrijden met een vrachtwagen? Beetje 80 cruisen en rechts rijden? Wat mis ik hier?
Aan en afkoppelen, en op de multiplayer vooral wegpiraten ontwijken of in de file staan voor je plezier aan Europoort.
Zitten ook RPG elementen in, je karakter/vrachtwagen opbouwen/pimpen, betere contracten, meer uitdaging in het in 1 stuk afleveren van de spulletjes. Zelf ben ik niet zo van de realisme sims, maar ETS is best vermakelijk. Lekker rustgevend ook om af en toe zo'n spel de tijd te geven. Niet alles hoeft altijd maar actie/reactie of strategisch veel nadenken te zijn.
ja uiteraard die bestaan ook al lang en met meerdere uitbreidingen
of American truck simulator :)
Vergeet Goat Simulator niet!!
Heb net zowaar even Cat Simulator gespeeld, geinspireerd door deze site. Heerlijk beroerd spelletje, maar wel grappig.
Vergeet ook Cities: Skylines niet. Door velen gezien als de eerste goede citybuilder sinds SimCity 4 (2003)
Ik mis Airport Inc ofzo nog steeds. Dat spel was nooit top, maar wel erg vermakelijk. Er zat erg veel potentieel in en een goede remake vandaag zou me erg smaken.
Ik heb airport inc nooit gespeeld, maar ik zit op youtube wel eens gameplays van airport Ceo te kijken. Wellicht een goed alternatief?
Heb je SimAirport wel eens overwogen? Komt denk ik erg in de buurt!
En waar blijven de tennis simulators, je hebt momenteel alleen tennis world tour en AO tennis. Ik zou zelfs een remastered versie van topspin 4 voor de ps5 of xbox series x kopen voor de volle prijs.
Ik ben de mainstream games ondertussen ook wel een beetje beu gezien.
Er zit niet veel diepgang meer in de huidige games, ja ze maken de werelden groter en gedetailleerder maar je kan er niks mee.
Alles moet binnen de geprogrammeerde lijntjes gebeuren en daar is de innovatie wel al even zoek.

Simulators hebben bijna een oneindige diepgang, verzin je missie en verhaal maar zelf.
Met je maten driften in Tokyo met de AC mod (Shutoko Revival Project) of rustig van Brussel naar de zee vliegen zonder vervelende files,.. ik hou van de vrijheid en uitdaging.
Cruising in VR is op Assetto Corsa ook een heel ding, mensen joinen de online lobby om "verkeer" te spelen. :+ Geweldig vind ik dat.
Hoe beter de fysica gemodelleerd is hoe leuker de game is imo. Skate was ook zo leuk omdat ze afstapten van press x to do super trick #4.
Negeer de indie games niet, daar vind je de echte pareltjes. Begin niet aan Factorio (recent 1.0 versie uitgekomen) want dan heb je geen leven meer.
Ik ken het probleem, maar dan met satisfactory
Je moet snowrunner eens proberen. Een super leuke vrachtwagen simulator met heavy trucks om mee door de modder of sneeuw te ploeteren.
welke simulaties mis je? Flight Sim is misschien lang niet vernieuwd maar er zijn truck simulatoren, trein simulatoren, farming simulatoren, race simulatoren (zijn nooit weggeweest), zelfs geiten simulators... Daarnaast verkijk je jezelf ook erg op 'eindeloze stroom horror shoorters' maar dat kijk ik maar even door de vingers terwijl ik lekker door speel met de nieuwste Mario RPG :-)
Kan iemand mij vertellen wat nu echt de uitdaging in zo'n flightsimulator is? Moet je bijv. heel veel verschillende handelingen uitvoeren tijdens zo'n vlucht en heel veel soorten "meters" in de gaten houden?
Allereerst: het tempo ligt wat lager dan bij games, je bent op je gemak een rondje aan het vliegen. De 'uitdaging' is om te leren vliegen: net zoals je eerste rijles is dat best een leuke ervaring, en de mooie graphics helpen daar zeker bij. (Een controller helpt hier enorm bij). Als je dat eenmaal hebt geleerd, kun je lekker rondjes touren, net zoals je dat met de auto in je vrije tijd zou kunnen doen.

Verder bepaal je de uitdaging zelf: wil proberen te landen tijdens een orkaan of dichte mist? Ga je gang. Een duo prop op Saba landen? Ook niet het makkelijkst (wind + je eigen snelheid/hoogte goed krijgen + extreem korte landingsbaan).

Verder is het voor mij vooral ook genieten van de omgeving terwijl je vliegt. Waar bij eerdere simulators erg tegenviel (tenzij je duizenden euro's aan DLC uitgaf), ziet fs er best wel mooi uit.
Dat kies je helemaal zelf. Er is voldoende 'assistance' die veel zaken voor jou overneemt, of zelfs elimineert. Wie echt de meest realistische ervaring wil, doet alles zelf, en dat zijn dus zaken als benodigde brandstof berekenen en (laten) tanken, jetways laten komen/weggaan, motoren starten, pushback aanvragen, alle Air Traffic Control communicatie, en ga zo maar door...

Maar wie gewoon wat wil sightseeing wil doen, kan ook weg met het minimum aan controls om gewoon te kunnen vertrekken en rondvliegen: throttle, elevator (voor omhoog/omlaag) en aileron (voor links/rechts).

Dat laatste gaat mogelijk wel rap vervelen. De mensen die er langer plezier uit halen, is juist omdat ze ook geïnteresseerd zijn in de hele wereld van de vliegerij met al zijn aspecten: vlieg-fysica, toestel-controls, vluchtplanningen, navigatie, enz...

Het is een boeiende wereld maar een die in de werkelijkheid alleen maar voor de happy few weggelegd is, en een sim brengt dit bij iedereen die interesse heeft (en een PC heeft die redelijk up-to-date is :p).
Het hangt een beetje van je wensen af. Van A naar B vliegen kunnen mensen waarderen om het uitzicht, anderen weer om de handelingen. Als je zelf vliegt is het ook een manier om eenvoudige procedures te leren onthouden. Van MS Flight kan ik mij herinneren dat de instructies van de instructeur in het spel overeenkwamen met de dingen die mijn instructeurs altijd zeiden.

Daarnaast heb je missies die wat meer houvast geven, maar het ook uitdagend kunnen maken. Ik heb de nieuwe versie nog niet bekeken, maar ik kon me met FSX altijd wel vermaken met de meer uitdagende missies als de Red Bull Air Races en Search & Rescue-missies op (meer) realistische settings.
Flightsimulator biedt je de mogelijkheid om vrij ver in de wereld van de luchtvaart te duiken. Voor een grote groep mensen is het fantastisch om een hele vlucht uit te voeren zoals dat in het eggie ook gaat: vluchtplan maken, vluchtplan indienen, vliegtuig opstarten (dat is al een hele procedure opzich), opstijgen, m.b.v. Traffic Control een route vliegen en natuurlijk heelhuids landen. Je kunt (op het fysieke aspect van vliegen na) vrijwel alles exact nabootsen.
Voor mij persoonlijk was het een uitdaging om zoveel mogelijk te leren over de techniek: hoe vliegt een vliegtuig, waardoor wordt een spin veroorzaakt, wat doen flaps, hoe werkt een gyroscoop.
Ik heb (jaaaren geleden) veel gevlogen met een DC-3. Er was een clubje dat enkele tientallen (post) routes had gedefinieerd in Amerika, die je dan kon vliegen. Navigatie via radiobakens,nog zonder GPS, zelf rekening houden met de wind, geen autopilot. Hoe meer routes je had volbracht, hoe hoger in rang je steeg. Ondertussen leer je veel over die oude vliegtuigen.
Op maar eens wat te noemen:
  • Alle instrumenten leren beheersen
  • Een Boeing 747 helemaal van uit naar aan zetten is al even oefenen
  • zo netjes mogelijk landen
  • vliegen naar mooie plekken en gewoon lekker genieten
  • Random malfunctions aanzetten en de problemen oplossen als ze zich voordoen

[Reactie gewijzigd door hooibergje op 21 augustus 2020 20:10]

- Offline vliegen is vrij saai.

De echte uitdaging begint als je online gaat simmen op bijvoorbeeld IVAO. Dat is een wereldwijd netwerk waar je kan kiezen of je ATC doet of gaat vliegen (of allebei). Dan wordt het heel wat realistischer; je moet over de radio correct kunnen communiceren, je volgt trainingen, legt examens af etc...
Als je bijvoorbeeld ATC doet ben je verplicht om te slagen in bepaalde examens vooraleer je een bepaalde post mag bedienen. Dit garandeert een zekere kwaliteit.
https://www.ivao.aero/

- De standaard jets van Microsoft zijn over het algemeen bagger.

Bedrijven zoals PMDG maken vliegtuigen die enorm realistisch zijn en je moet flink wat kennis opdoen om die op te starten, mee te vliegen en navigeren. Als je met een airliner vliegt moet je flink vooruit denken en plannen, anders ga je de mist in.
https://pmdg.com/

Uitdaging zat, geen twijfel over.
Ik zou graag willen weten welke het beste is voor flight simulator. Misschien review doen?
Beste bestaat niet omdat er zoveel elementen meespelen. Wil je een yoke of een sidestick bijvoorbeeld? Welke controls wil je kunnen bedienen. Moet hij kunnen dienen voor linkshandigen? Welk budget heb je? Hoe goed moet de force feedback zijn?

Er zijn zovele parameters die bepalen of iets het beste is voor je, en mogelijks is het zo dat tegen dat je ze allemaal vergeleken hebt dat het model dat je kiest nier meer beschikbaar is of dat er alweer nieuwe modellen zijn bijgekomen.
Vandaar dat een review leuk zou zijn. Net zoals de "Best Buy Guide".
Ik zou eens op YouTube kijken. Probleem is alleen dat voor elk vliegtuig weer een andere yoke het beste is.
En opzich is het wel logisch. Dit is echt wel een pracht van een sim en heb al super realistische screenshots voorbij zien komen. Kan best wel rustgevend zijn gok ik zo.

Daarnaast denk ik ook dat het gewoon een beetje interesse is in de hardware van mensen die verbaasd zijn dat die shit bestaat en ff gaan rondneuzen. ;)
Tja. Ik vind het allemaal wel meevallen. Ik draaide het op Ultra en Eelde is gewoon een blokkendoos. Er zullen best wat mooie plaatjes geschoten kunnen worden, maar Nederland zijn ze vergeten. Vind de hele sim sowieso tegenvallen, enorme menu's en schermen die je zicht belemmeren, irritante glass cockpits, arcade simulatie. Meh.
Jouw reactie doet me echt denken aan de uncanny valley van robots...

Jarenlang bestond het landschap van flight sims uit generische ruwe landschappen en iedereen vond ze prachtig. Voor het eerst wordt de werkelijkheid in het landschap zo dicht fotorealistisch benaderd, maar velen hebben commentaar. Hoewel het landschap extreem veel dichter bij de werkelijkheid zit dan vroeger, lijkt de kleinste onvolkomenheid plots reden tot klagen.
Natuurlijk, het is er iets op vooruit gegaan. Maar fotorealistisch, daar val ik juist over. Dat is het niet. In de verste verte niet. Kunnen we dat dan verwachten? Misschien niet. Maar de plaatjes zijn juist zeer wisselvallig.
Vanaf een bepaalde hoogte (en het blijft een flight sim) is het bepaald wél foto-realistisch. Grappige anekdote: ik stuurde een screenshot van mijn broers woonplaats. Hij vroeg van wanneer die luchtfoto was, want er waren bepaalde gebouwen die hij niet herkende. Hij had dus niet eens gezien dat het geen echte foto was, en was daardoor ook in de war dat hij zijn omgeving wel herkende maar dat sommige gebouwen in zijn onmiddellijke buurt er anders uit zagen.

[Reactie gewijzigd door Twixie op 21 augustus 2020 13:07]

Niet in alle situaties is het fotorealistisch, maar ik heb toch al meerdere berichten gehad "ben je aan het vliegen?" als reactie op een foto uit de MSFS cockpit. :+
Vervang "iedereen" door "iedereen die het niet na 5 minuten al gezien had" en je uitspraak klopt denk ik wel. Zelfs in het laatste deel (FSX) kon je voor zover ik weet niet visueel navigeren en was het flightsimmen dus eigenlijk meer een technische exercitie. Dan haakt een groot deel van het publiek al af, de rest vond het inderdaad fantastisch.

Nu kan het wel dankzij de sateliet/luchtfoto's en streaming van data, maar krijg je vanuit alle marketing kanalen vooral de mooiste plekjes te zien. Dan valt NL inderdaad nogal tegen.

FS2020 komt als eerste meer in de buurt van een bruikbare sim als je op zoek bent naar het visuele deel van vliegen, en juist dan begint op te vallen wat er allemaal niet klopt. Op bepaalde plaatsen klopt het landschap helemaal (met name Amerikaanse locaties die ik al heb verkend), op andere plekken vlieg je boven wazig gifgroen prutlandschap. De kwaliteit is op z'n zachtst gezegd inconsistent. Net een vlucht gedaan langs de Noord-Hollandse kust, en waar de stranden op Bing maps redelijk kloppen, ziet de kustlijn er in de sim heel anders uit (hoogtedata).

Gek genoeg lijkt er ook weinig data te worden gestreamed van internet, misschien gaat daar iets fout.
In XPlane kan je prima rondvliegen en landmarks herkennen omdat de kaart op basis van OSM data is opgesteld. Als ik dan kijk naar hoe FS het doet is het zeker wel beter, maar superrealistisch is wel overdreven. De sprong is dus niet zo groot als dat MS het voor doet komen.
Ik hoor meer simmers roepen de simulatie Arcade is, terwijl ik dus mensen hoor die daadwerkelijk ook zelf vliegen, zeggen de simulatie juist weer zeer realistisch is.

Zelf vind ik hem ook vrij realistisch, echter... als je aids en alles aan hebt staan, ben ik het met je eens, dan is het ook Arcady... Set alle diffilcultie op Hard, moet je nog eens zien..

Wel mee eens dat de default toestelllen nogal Meh!! zijn, maar dat iets iets wat ik ook van defailt FSX en Xplane toestellen vind, daar weinig verschil in.

Graphics, ja vergeleken met andere gebieden is Nederland stukje minder, maar vergeleken met elke andere sim is het nog steeds beter.
Verwacht in loop der tijd zeker community projecten die Nederland beter maken, idem mijn ervaring in andere Flightsims waar default en Payware Addons ook schaars in zijn qua NL Scenery, en aardig Meh!!..
Enige goede FSX Scenery was van dat nederlandse community project.

Zeker de FS2020 moet absoluut groeien, idem als alle andere Fsims, die bij release out-of-the-box stuk voor stuk Meh!! waren....
Ik snap inderdaad niet hoe mensen erbij komen dat dit een arcade-gevoel heeft. Ik heb het idee dat men bepaalde zaken verward, of inderdaad de instellingen nog eens moet nakijken.

Zo kloppen de snelheden van de A320 niet helemaal, en zijn een hoop navigatie systemen nog niet volledig uitgewerkt. De automatische piloot wil nog wel eens overcorrigeren, of de ILS niet goed navliegen. Dat heeft echter weinig te maken met het realisme van de vliegsimulatie zelf, maar met de parameters en aandacht die de ontwikkelaars dat specifieke vliegtuig gegeven hebben.

De glass cockpit ziet er precies uit zoals in de daadwerkelijke cockpit... ik weet niet of hij doelt op de functionele diepgang ervan, want daar moet inderdaad nog wat aan gebeuren. Ik zou ook niet weten welk scherm of menu je zicht zou belemmeren. In de cockpit kun je alles toch gewoon wegklikken, en als je het menu nodig hebt ligt daar toch ook je focus? Tevens zijn er gewoon instellingen voor de grootte van het menu.

Het is jammer dat men zo zwart wit oordeelt. Zodra er ook maar íets niet helemaal klopt, is het meteen de grootste schande en de miskoop van het jaar. Wat Microsoft uiteindelijk beloofd heeft hebben ze wat mij betreft ook gewoon nu al ruimschoots geleverd, en er staan nog jaren aan updates geplanned. Je kunt een paar punten aftrekken voor de problemen die er wel degelijk zijn, maar om nou meteen moord en brand te schreeuwen... bah bah, een beetje verwend.

Zelf ben ik blij dat we niet oneindig lang hoeven te wachten totdat alles 100% perfect is, zeker omdat het een eenmalig bedrag is, en geen abonnement. Er is gewoon meer dan genoeg te beleven.

[Reactie gewijzigd door ThePendulum op 21 augustus 2020 16:58]

Tja. Ik zag dat bij Il-2 Sturmovik ook. Toen Cliffs of Dover uitkwam en later Stalingrad was er ook een hoop krakeel omdat mensen de content vergeleken met IL-2 + Forgotten Battles + 1946, en vaak ook nog een enorme berg gratis user-created content zoals beschikbaar via Dark Blue World bijvoorbeeld.

Je kan de content van een gloednieuw spel lastig vergelijken met de content van een spel dat 10+ jaar op de markt is en waar naast de base game vele duizenden uren door de community ingestoken zijn.
Haha ik deed precies hetzelfde met IL2. Nog altijd vliegen wij 1946 ipv CoD :+

FS2020 heeft een goede basis neergezet, nu lekker gaan bugs fixen en content toevoegen :)
Ik zag wel dat Schiphol alleen in de deluxe versie een upgrade kreeg, maar wellicht is dat met meer delen in Nederland (of in ieder geval het gebied eromheen) het geval?
Meh alleen airport zelf volgens mij. Ik heb de premium deluxe versie, maar vind Schiphol toch beetje tegenvallen. Misschien is het false memory, maar ik vond Schiphol in FSX niet veel ongedetailleerder :P
Tip: zet de scale van de UI wat lager in de opties. Met hoge resoluties lijkt deze initieel hoger uit te vallen. Ik heb nu een UI scale van 40% op mijn 40" 4k scherm en dat is goed te doen :)
Ik heb pas geleden ook een joystick (logitech 3d) gekocht en als ik me niet vergis (heb enkel sticks bekeken onder de 200 euro) bestaat force feedback niet meer? Ik kon toch niets vinden.

Vroeger had je nog de sidewinder van Microsoft zelf. Was echt een topper! Zonde dat die niet is doorontwikkeld.

Zelfs ben ik een zweefvlieger (met stick fus) en in zo’n vliegtuigen (net zoals alle andere kleine vliegtuigen) voel je heel hard hoe de wind op de vleugel zit, ook de kracht bij sturen is afhankelijk van uw snelheid, type bocht etc. Bij een gewone joystick valt dit gevoel spijtig genoeg volledig weg.

In een echte vlucht stuur je continu bij, je voelt dat aan uw stick/lichaam wat je moet doen. In een flight simulator zouden ze dit effect deels kunnen simuleren mits goede force feedback. Het is force feedback wat mij betreft noodzakelijk om effectief ‘muscle memory’ waarheidsgetrouw aan te kweken.

[Reactie gewijzigd door Coolstart op 21 augustus 2020 12:02]

En die force feedback logica zit wel in de game, want mijn Xbox One Controller reageert ook op het gedrag van het vliegtuig qua trillen, etc. (Maar een Xbox One Controller wil je uiteraard niet serieus op simmen)

Dus als joysticks dit niet meer hebben zal dat zeker een gemis zijn.

[Reactie gewijzigd door Laurens-R op 21 augustus 2020 12:33]

Er is er net een nieuwe stick met FFB uitgekomen (Brunner CLS-E), GamerMuscle op yt heeft er eentje.
Ik denk niet dat MSFS het al ondersteund maar het is echt wel een stap waar ik ongeduldig op wacht. (Ook zweefvlieger hier)
Force feedback is zelfdzaam, en het goedkopere 'vibration feedback" wat je op budget sticks van speedlink en hama vind is nog gewoon op de markt. Speel je dan een game dan "vibreert" die. Dat is minder goed voor jouw doeleinde, want dan heb je dus geen tegendruk uit een specifieke richting zoals bij de sidewinder FFB pro het geval was...

Er zijn echter nog wel "echte" FFB sticks te vinden, http://www.thrustmaster.com/products/force-feedback-joystick Maar zoek er maar eens 1 in een winkel, het is of echt een stuk landbouwplastic wat je tegenkomt, of gelijk een apparaat van 300 euro...

[Reactie gewijzigd door mjansen2016 op 21 augustus 2020 13:18]

Die thrustmaster is niet meer tekoop net zoals de m$ sidewinder2. Ik blijf me afvragen waarom ze van de markt zijn gehaald zonder een opvolger Te introduceren.

Mss is het afzetmarkt er gewoonweg niet? Lijkt me wel iets ideaal om een kickstarter campagne rond te bouwen. FFB joystick die je ook kan omvormen tot een vliegstuur. Want bijv airbus = stick en Boeing = stuur.
Dit nauwelijks een verrassing natuurlijk. Vergelijkbaar met de populariteit van Webcams etc. toen het moment kwam dat iedereen thuis moest werken.

Maar goed, als je nu met een HOTAS of Yoke aan de gang wil grijp je achter het net.
Als ik nu op pricewatch kijk kan ik de eerste HOTAS nog gewoon krijgen op voorraad?
De vergelijking met webcams en de toename van thuiswerken door covid-19 lijkt mij niet echt van toepassing. De komst van een nieuwe Flight Simulator kwam niet uit de lucht vallen en is een mooi moment om een nieuwe flightcontroller uit te brengen.
Het is een samenzwering natuurlijk. Doordat xbox controller triggers niet analoog werken in de sim kan je niet fatsoenlijk rudderen dus moet je wel een joystick / hotas / yoke aanschaffen! Zodra ik m'n alu hoedje af heb ga ik bewijs vinden!
Werken de triggers niet? Dat werkte zelfs in Flight Simulator X :o
Uhm mijn XBox One controller op m'n PC doet het prima wat betreft de rudders op de triggers. Ik kan daar best verfijnd mee sturen.
Gewoon 3rd party controller mapper gebruiken.
Wanneer krijgen we de review van de beste flightcontroller?

Ik gebruik nu mijn PS4 controller, werkt prima, enige wat niet echt lekker werkt is mijn vliegkunsten
Virpil wordt gezien als erg goed, voor fighter controls dan, maar dan ben je wel zo'n 700 euro kwijt.
Het blijft natuurlijk allemaal wel heel niche.

Nu is er een enorme hype, maar dat heeft ook veel te maken met het feit dat het de eerste Microsoft sim sinds lang is, én dat het 'spel' ook nog eens 'gratis' in Game Pass zit waardoor het direct ook uitgeprobeerd wordt door een heel groot publiek. Zie bvb ook Metacritic reviews van mensen die klagen dat het saai is, mja, het is dan ook geen game he.

Dus ik zou niet zo snel reviews van yokes/sticks verwachten hier. Momenteel zijn die dingen toch overal uitverkocht, en ik zou gewoon voor een simpele/goedkope flightstick gaan, zodat je toch de basic controls (elevator/aileron/rudder/throttle) vlot kunt doen. Die goedkope sticks moeten nog wel voorhanden zijn, denk ik, en 2dehands ook wel vlot te vinden.
Ligt er helemaal of je militair of civiel wil vliegen.
En ook persoonlijke voorkeuren spelen een rol. Grote handen, kleine handen, etc...
Het zou pas echt wat worden als Tweakers hier nou op inspeelt met de aankomende BBG voor desktops. Ik zie alleen maar bbg langs komen met 3600 of 3700x processor en laat nu net FL2020 wel wat rekenkracht van de cpu lusten.
Of een .Build waarmee je zelf (tuimel)schakelaars, drukknoppen en potmeters omtovert tot daadwerkelijk functionerende knoppen in FS zelf. USB boardje ---> Schakelaars kopen --> ??? --> profit!
Wel, ik heb mij 2 weken geleden een nieuwe PC gebouwd voornamelijk om MSFS te gaan spelen. Had al meer dan 15j geen 'gaming' PC meer gehad. Heb gewoon de BBG voor een medium gaming PC van 1000 euro gevolgd met wat kleine aanpassingen.
En MSFS draait gewoon voortreffelijk op mijn 1920x1200 scherm. Dit is een systeem met een 3600, een 1660 Super (zelfs goedkoper dan de 5700 XT uit de BBG - die wel wat driver perikelen schijnt te hebben), maar wel 32GB RAM.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True