Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Flight Simulator krijgt in de herfst vr-ondersteuning voor HP Reverb G2

Microsoft en Asobo Studio gaan Flight Simulator dit najaar van vr-ondersteuning voorzien. Aanvankelijk zal dat alleen werken met de HP Reverb G2-headset, die in september uitkomt. Later volgt ondersteuning voor meer headsets. De game komt ook uit op Steam.

Flight Simulator verschijnt op 18 augustus niet alleen in de Microsoft Store, maar ook op Steam. Microsoft maakt dat bekend in een aankondiging waarin ook details worden gegeven over de toekomstige vr-ondersteuning.

HP Reverb G2

Bij de release zal er nog geen ondersteuning voor vr-headsets zijn, maar vliegen in virtual reality wordt later mogelijk via een update. Aanvankelijk zal dat alleen werken met de HP Reverb G2-headset, die HP samen met Microsoft en Valve heeft ontwikkeld. Onlangs maakte HP bekend dat die headset halverwege september uitkomt voor 699 euro. Het is nog niet bekend of de vr-update voor Flight Simulator dan ook beschikbaar is; Microsoft zegt alleen dat die in de herfst komt.

Na ondersteuning voor de HP-headset, volgt ondersteuning voor vr-headsets van andere merken. Microsoft en Asobo maakten dat bekend tijdens een persbriefing, schrijft onder andere Polygon. Aanvankelijk zal er alleen ondersteuning zijn voor de HP Reverb G2. Hoe Microsoft de vr-functie van de game gaat beperken tot enkel die headset, is niet duidelijk.

Verder kondigt Microsoft ondersteuning aan voor TrackIR. Dat is een accessoire dat op een monitor gezet kan worden voor hoofdtracking. Zo is het mogelijk om in de cockpit van een vliegtuig in Flight Simulator rond te kijken met hoofdbewegingen.

Daarnaast benadrukt Microsoft dat er wordt samengewerkt met partners als Honeycomb Aeronautical, Logitech G, Thrustmaster, Virtual Fly en vele anderen voor de ondersteuning van bestaande en toekomstige flightsimhardware.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

30-07-2020 • 10:53

115 Linkedin

Reacties (115)

Wijzig sortering
En dan nog verbaast zijn dat VR niet aanslaat... Waarom is er niet een standaard die door iedereen wordt ondersteund? Ik ga echt geen bril van honderden euro's kopen in de hoop dat ontwikkelaars ondersteuning voor deze bril specifiek inbouwd. Ik vind het feit dat VR (algemeen) in veel games niet ondersteund wordt al een domper (oa F1 2020)...
De was de eerste decennia dat er PC's waren niet anders, en dat is toch ook uiteindelijk behoorlijk succesvol geworden. Als je eerst een standaard gaat definieren ben je misschien wel 5 jaar verder voordat er producten op de markt verschijnen.
Inderdaad. Ik kan me nog wat oude Dos games herinneren die je keuze gaven uit een lijst van 100+ videokaarten omdat er niet eens een goed ondersteunde standaard was om pixels naar het scherm te knallen.

Die molen moet je altijd door. En men is zelfs happig om concurrerende standaarden te gaan produceren dus je mag de molen waarschijnlijk wel op zijn minst twee keer door.

[Reactie gewijzigd door gimbal op 30 juli 2020 12:30]

In 1994 heb ik op de pier in San Francisco een F18 Blueangels VR game gespeeld..
Plaatsnemen in de (fysieke) cockpit, VR bril op en met 2 joysticks vliegen, dogfights etc, uit het raampje kijken, 360x360 graden beeld..

Dit is 26 jaar geleden, tussen toen en nu is er wel wat veranderd maar dit is imho vooral naar beeldkwaliteit gegaan en niet naar prijsgeductie, opschalen adoptie of vernieuwde gameplay..

Als ik je vergelijking trek naar je opmerking over de ontwikkeling van PC's dan is er op VR vlak ENORM weinig (zichtbare) ontwikkeling geweest..

geen idee waarom..
De ondersteuning is inderdaad tot op heden redelijk ruk, maar met VorpX kan je toch leuk VRen met hedendaagse games. Laatst nog Red dead Redemption 2 gespeeld en dat is echt supergaaf. Hier een lijst van games die ze nu ondersteunen

https://www.vorpx.com/supported-games/
Als je toch gewoon SteamVR of WMR ondersteund dan werken bijna alle headsets toch gewoon? Het is nota bene hun eigen standaard.
Nou mijn reactie was meer op zijn domper over oa F! 2020. Die kan je vaak toch in VR spelen met de profielen van F1 2018.
Was ook meer voor Ronald, sorry.
De reden dat niet elke game VR ondersteunt is omdat de game 2x gerendered moet worden, voor beiden ogen. Daarom vraagt het spel meer performance van je systeem. En dus kost het meer werk voor developers om de game te optimaliseren.
Er is een open standaard en deze wordt ook meer en meer gebruikt. Daarnaast zijn alle WMR headsets ook ondersteund voor SteamVR games. In het ergste geval zul je wat buttons moeten remappen.
https://www.khronos.org/openxr/

Oculus en Steam/Valve gaan dit zeer binnenkort ondersteunen. En microsoft doet dat al lees ik net.

[Reactie gewijzigd door melgers op 30 juli 2020 16:54]

Steamvr beta heeft nu inderdaad al OpenXR ondersteuning.
Aanvankelijk zal dat alleen werken met de HP Reverb G2-headset, die in september uitkomt. Later volgt ondersteuning voor meer headsets.
Nagenoeg eerste zin van het artikel. Lees je echt alleen de headline??

Edit: waarom wordt dit nou gedownvote? Er wordt letterlijk gezegd dat andere VR sets ook ondersteund gaan worden...

[Reactie gewijzigd door Shodan op 30 juli 2020 13:17]

Is op dit moment dit nu de vetste headset?
Nee, de Valve Index blijft nog steeds de betere keus imo,
met meer opties zoals Lighthouse tracking, betere controllers, hoger refreshrate scherm etc.
Het is niet zo zwart wit. Het hangt er volledig van af van wat je wilt. Als je bv eigenlijk alleen race simulators speelt dan is de G2 denk ik toch een betere keuze. Zo heeft de G2 een hogere resolutie en betere lenzen.
Helaas zijn er nog vrijwel geen reviews omdat de headset nog niet uit is. Maar de manier waarop hij de tracking van controllers test bij een shooter is niet realistisch, hij speelt met volledig gestrekte armen en komt nooit dicht bij zijn hoofd met de controllers.
Ik denk dat de G2 perfect kan zijn voor sim-gamers maar dat de zwakte in de roomscale zal zitten, iets waar de reviewer in kwestie eigenlijk niet goed naar gekeken heeft. De reviewer zegt zelf dat de tracking minder is dan bij de Quest en ik merk bij een Quest al wel dat het in sommige scenario's in roomscale gewoon de tracking kan kwijt raken. In dat punt is de Index nog steeds gewoon de meester.
Hij zegt letterlijk op het begin:
This is easily the best vr headset that i reviewed this year.
Daarna op het einde van de video in zijn conclusie geeft hij nogmaals aan dat dit de beste headset van 2020 is.

Daarnaast geeft hij ook aan dat de tracking niet super is, omdat dit een inside out tracking headset is.
Verder is het gewoon een top headset voor het geld wat je ervoor neerlegt, vergeleken met een Index.
Maar met de punten welke ik hieronder aangeef, en tel daar Inside out tracking bij op, is de Index in mijn opinie nog steeds de betere keuze.

Echter geeft @StefanJanssen hieronder ook een goed punt.
Dit is 1 reviewer. Niet sommigen.

En het product zit nog steeds in de ontwikkelfase. Daar kun je (nog) geen conclusie uit trekken.
Hoewel Lighthouse tracking superieur zal zijn, heb je wel dus weer externe onderdelen nodig. Audio is identiek tussen de headsets. Overall zal het beeld beter zijn bij de G2, en controllers beter bij de index. Maar een G2 kan je preorderen voor 600 euro, een index kost 1080 euro. Als geld geen bezwaar is, dan zal voor algemeen gebruik de index nog wat beter zijn, voor simmers is de G2 waarschijnlijk de betere.

Onder de streep is de G2 niet iets wat iedereen die een nieuwe vr headset wil hebben automatisch moet kopen, maar hij moet wel hoog op je lijstje staan van potentiële headsets.
Als geld geen probleem is gebruik je gewoon de G2 met de Index controllers
https://www.youtube.com/watch?v=r_SepHooREo
Ik heb het bij best-ware ge preorder en kom uit op 622.13€ Inc. Verzendkosten van 14.90
Nederlandse pre-order website (rekenwinkel.nl) heeft hem voor €600 inclusief verzenden. Dat gezegd, dat is wel een wat onbekendere winkel dan best-ware, en afterpay weigerde mij (omdat ik die nooit eerder heb gebruikt), dus als ze straks failliet zijn ben ik mijn geld kwijt :P .
605€ bij (rekenwinkel.nl) heb mijn best-ware preorder geannuleerd & bij rekenwinkel besteld 🙌🏽
Verzenden bij de G2 van Bestware is gratis binnen de EU, dus neem aan dat je daarbuiten woont? Vanwege btw wordt de uiteindelijke prijs €609,07.
Als je gewoon zit zoals bij flysims en race games, werken WMR systemen zonder die lighthouses perfect. Alleen net als by TrackIR, moet je wel opletten met een plotseling scherpe zon door een raam. Als de zon bv op mijn zolder raam staat dan doe ik het rolgordijn naar beneden en heb absolute geen probleem met tracking. Ik heb wel altijd mijn monitor aanstaan en ik heb het vermoeden dat dit ook helpt met een foutloze tracking.
Staande games heb ik nooit uitgeprobeerd het is op zolder met een schuindak.
Het enige wat de Reverb G2 heeft wat hem, in mijn ogen, heel interessant maakt is de hoge resolutie.
De rest is allemaal minder.
Het belangrijkste vind ik zelf inmiddels de tracking en de controllers. En deels de field of view. De Vive voelt voor mij als een duikbril, en de Reverb is niet beter op dat vlak.

Alhoewel, het idee van inside out tracking klinkt mij wel heel interessant.

(Had een Vive, wacht momenteel op een Index.)

Maar uiteindelijk blijft het personal preference. Race games / Sims. Gok ik dat je met de Reverb meer plezier hebt vanwege de hoge resolutie. (Als je pc dat aan kan althans).
Op de duitse versie van MRTV (youtube) laat hij iemand de G2 testen die zelf een index heeft en volgens hem is de FOV bijna gelijk. Het is net niet wanneer je de index zover mogelijk tegen je ogen aandrukt. Nadeel is ook weer als je de headset zo dicht mogelijk tegen je ogen aandrukt dat de pixels ook weer iets groter worden en je dus iets scherpte verliest wat je met de HP dan weer niet hebt. Dus zeker wel dat deze beter is qua FOV dan bv een quest/rift S en omdat je veel scherper beeld hebt zonder screendoor-effect wordt de immersie een stuk groter.
Van wat ik begrijp is de field of view zo’n 114 graden, de index zou op ongeveer 130 moeten zitten.

Maar ook dan kan dit compleet afhankelijk zijn van de vorm van je hoofd of bijvoorbeeld de afstand tussen je ogen.

Maar dat is wel interessant.

Heb zelf beide niet geprobeerd dus ik baseer mijn kennis alleen op basis van de nummers

[Reactie gewijzigd door TheHeavySoldier op 31 juli 2020 11:56]

Ja klopt maar de gebruikservaring is juist anders. Het gaat in dit geval blijkbaar niet gelijk op in cijfers. Wellicht vanwege dat ze veel hebben overgenomen van de index qua lenzen etc dat ook de FOV veel beter is geworden vergeleken met de oude G1. Bij de G1 zag je zelfs het einde van de lenzen, zwarte balken.

Natuurlijk moet je het maar geloven van iemand maar kan snel inzien of het eerlijk is of niet en tot nu toe geloof ik wel dat de g2 een stuk beter is qua FOV dan de oude versie.
Maar we zullen zien, heb 'm zelf besteld en zoiets doe ik zeker niet snel, iets voorbestellen zonder echte reviews van het eindproduct.
Ja wel €100 korting, maar heb er vertrouwen in! Mijn RIft S is goed, maar niet goed genoeg vooral qua scherpte en helemaal in race- en of flight sims als je wat verder kijkt vooruit.

[Reactie gewijzigd door Plugin op 31 juli 2020 17:04]

Precies, het blijft altijd maar een gokje tot je hem zelfingenomen geprobeerd.

Ik zou zelf best een reverb g2 willen.

Maar zelf wil ik echt de index knuckle controllers. Dat is iets waar ik mij bij de traditionele controllers nog een beetje “aan stoor”.

En 4K gaat me sowieso niet lukken met fatsoenlijke grafische settings met mijn videokaart Hahah.

Al is de g2 in dat opzicht wel een beetje “future proof”.
Je kan de index controllers wel gebruiken met de G2, maar dan moet je ook base stations kopen en dus ook de controllers. Die beiden zorgen juist voor de hoge prijs van de Index jammer genoeg.
Ben zelf erg tevreden met de Rift S controllers en de tracking.
Ja die van de index zijn nog wel een stapje omhoog voornamelijk door de finger tracking. Jammer dat ze bij Valve niet voor inside-out tracking zijn gegaan imo. Voordeel is wel weer als Valve met een nieuwe headset komt je alleen de nieuwe headset hoeft te kopen. De huidige is iets van €550. Dat is dan wel weer leuk upgraden in de toekomst. Maar......, kan je makkelijk alleen de oude headset verkopen? (zonder controllers & base stations).

[Reactie gewijzigd door Plugin op 31 juli 2020 22:44]

Ja precies, maar van wat ik begreep moet je daarnaast ook 2 usb stickers kopen die op 1 of andere manier de hmd en controllers met elkaar verbind of iets.
Althans, zoiets had ik gelezen over de g1.

Maar daar heb ik zelf weinig zin in.

En inderdaad zit de prijs dan ook weer een stuk hoger dan alleen een reverb, zo’n 1100/1200 euro gok ik?

Maar ach, die resolutie maakt mij niet zo heel erg uit, dus vind de index prima.

De Vive vond ik ook wel prima te doen.


Of je alleen de hmd kan verkopen weet ik niet. Heb zelf gewoon alles door verkocht. Aangezien ik ditmaal dan alleen de base stations zou houden.
Niet alleen de hogere resolutie, maar ook de vele malen betere lenzen ten opzichte van de Index.. Amper tot geen godrays meer in vergelijking met de Index.
Ah oké, dat wist ik niet.

Ik dacht dat ik had gelezen dat HP dezelfde lenzen gebruikte van valve. Maar dat is dus onjuist.
Nee, zijn dus weer verder verbeterde lenzen.
Zeker weten niet. Resolutie is erg tof maar als je alle andere specs (en controllers) vergelijkt met de Index dan lever je gewoon zoveel in.

Even op een rijtje voor je:
Reverb G2 - Index
Resolutie: 4k - 2k
Refresh Rate: 90hz - 144hz (Native 120)
Kijkhoek: 114 - 130 graden

En dan de controllers, ik heb ze niet geprobeerd van de Reverb maar ze lijken enigzins op de Oculus controllers en deze heb ik zelf gehad. Wat dat betreft kan ik zeggen dat ik die van de Index veruit superieur vindt. Uiteraard kunnen die van HP anders zijn.

En de resolutie van de Index is verder ook gewoon prima, scheelt ook weer een upgrade in hardware. Zeker als je dan kijkt dat een grotere kijkhoek en hoger aantal hz zoveel fijner is, en daarnaast de controllers... Dan denk ik steek dat geld voor die hardware upgrade dan in de Index.

Edit/Toevoeging:
Ook niet onbelangrijk; daarnaast heeft de HP Inside Out Tracking. Voor simpele spelletjes is dit prima, maar het nadeel hiervan is is dat zodra je controller het camera beeld uitgaat van je headset je tracking ophoudt. Mijn ervaring was dat je dan gekke dingen kreeg in spellen.
Bijvoorbeeld in Zwaard/schild spelletjes waarbij je aan de ene kant een vijand met je schild blokt en ondertussen om je heen kijkt flipt je schild opeens.

[Reactie gewijzigd door Xm0ur3r op 30 juli 2020 11:40]

En dan de controllers, ik heb ze niet geprobeerd van de Reverb maar ze lijken aardig hetzelfde als van de Vive en dat zijn in mijn opinie gewoon geen fijne controllers.
De controllers van de G2 lijken niet op de Vive wands, ik denk dat je de oculus touch controllers bedoeld?
Je hebt volkomen gelijk, ik haal gewoon totaal verschillende controllers door elkaar. Dank.
Er zijn 2 problemen met VR voor mij (Heb een Oculus Rift hier in huis).
1: bewegingsziekte. Eurotrucker 2, ISS zijn games die ik niet kan spelen, aangezien ik binnen de 3minuten last heb van bewegingsziekte. Een flightsim als X-plane 11 gaat mij beter af, zodra ik in de lucht ben, maar kan niet lang taxieën. Helaas valt er niets aan te doen. Geen reisziekte pilletje die dat kan verhelpen.

2: Brildragend. Al die mooie headsets zijn alleen geschikt zonder bril voor zover ik weet. Ja, je kan voor verschillende sets inserts kopen, maar dat kost weer een hoop geld extra. Ben ook voor een meer publieke oplossing aan het kijken naar een VR-headset om bijv door de ruimte te vliegen met Space Engine. Op zich erg mooi om te doen (publiek moet dan wel in een stoel zitten, aangezien je zonder lichaam tussen de planeten/sterren door zweeft), maar heel veel mensen hebben tegenwoordig een bril op. En dat gaat nu net niet. Zouden VR-ontwikkelaars hier ook aandacht aan kunnen schenken?
Gelukkig heb ik daar geen last van, van bewegingsziekte. Deze kan wel met een bril mits je bril niet te groot is. Maar sowieso heb je altijd meer kans op een krasje op de lens met een bril op dus sowieso wijzer om een opzetstukje op sterkte erin te plaatsen. Of anders dag/weg-werp lenzen...
Hier heb je wel een punt mbt brildragers. Wat je trouwens ook kunt doen is om die VR set mee te nemen naar Specsavers (=goedkoop) en dan kijken of er een bril is die wel goed past en de lenzen niet beschadigd.
Verder contact lenzen kan ook een optie zijn.
Ik heb een tijdje geleden lenzen voor mijn VR-bril gekocht.
Via een opticien in Duitsland.

Het was inderaad niet heel goedkoop (80 euro) maar dit is echt een enorme verademing in vergelijking met een gewone bril.
Als je veel VR gebruikt raad ik je aan om daar eens naar te kijken.

[Reactie gewijzigd door Hilko113 op 30 juli 2020 19:33]

He he: gewoon pesterij dat dit programma dat zo ongeveer voor VR geschapen is ook echt op VR te spelen is. Tuurlijk, voor diegenen die een Cockpit nagebouwd hebben met beeldschermen voor de ramen voegt het weinig toe... voor de andere 99.99% lijkt het me een must, ben benieuwd of mensen die zowel in VR als op een monitor spelen überhaupt nog voor die laatste mogelijkheid kiezen, maar kan me voorstellen dat het voor langere vluchten comfortabeler kan zijn.
Ik heb X-plane 11 en in het begin een paar vluchten gedaan op mijn tv. Al snel een vr headset gehaald en ik heb het alleen nog maar in vr gespeeld. Ditzelfde verwacht bij dit spel. Vr geeft gewoon een hele andere ervaring.
Ik ben opzich wel benieuwd naar de VR ervaring, maar hoe gaat dat met de knoppen op de yoke etc.? Is dat een beetje te doen op de tast of is daar een andere oplossing voor verzonnen?
Ik heb mijn pc aangesloten op mijn tv dus een yoke is al geen optie voor mij. Maar met het oog op bediening heb ik gekozen voor de Logitech x56 omdat dit goed te doen is op de tast. Verder geven de controllers van de rift s mij de mogelijkheid om de knopjes heel natuurlijk te bedienen. Je gaat met de controller naar het knopje toe en je haalt hem over of draait eraan.
Dat verklaart een hoop ja. Ik vlieg in de flightsim vooral om procedures wat regelmatiger te oefenen of vooraf aan een real life vliegles alvast de route en approaches een keer te doen, dus voor mij is het wel redelijk essentieel om de controls zo waarheidsgetrouw mogelijk te hebben.

Lijkt me toch wel lachen om een keer te proberen met VR, maar eens kijken of ik ergens een keer zo'n ding kan lenen.

[Reactie gewijzigd door KRASH op 30 juli 2020 11:17]

Daar is VR x-plane juist heel geschikt voor. Sterker nog, ik zou willen dat ik het had tijdens pilot training. Je kunt je controller als een soort "joystick" op een tafeltje of je been zetten, werkt prima. Je hebt wel rudder pedalen nodig, want rudder is simpelweg niet aan te sturen in VR.

Of je vliegt gewoon windloos boven Lelystad, dan is rudder iets minder hard nodig. Propcompensatie op de grond gaat toch wel met je controller (op de grond kun je wel gewoon nosewheel correcties doen)

[Reactie gewijzigd door Yordi- op 30 juli 2020 11:46]

En hoe lees je met een VR headset op de charts van bijvoorbeeld een airport (SID, STAR, taxi, etc)?
Voor gewoon een beetje (VFR) rondvliegen in een (zweefvliegtuig) lijkt mij VR fantastisch, echter zodra je je op vatsim (IFR) begeeft zul je ook veel instructies moeten opschrijven. Zeker bij grotere events kan de tijd tussen de clearance and take off best groot zijn. Als je dan niet de juiste SID volgt, zijn ze niet moeilijk om je van het netwerk te gooien..

Daarnaast heb ik een zeer uitgebreide collectie aan controllers (inclusief enkele zelf gebouwde) en het is niet altijd even gemakkelijk om op de tast de juiste button te vinden..
In X-plane heb je een tablet die je overal neer kunt zetten. Die is in te laden met pdf files, heb ik nog nooit geprobeerd overigens. Er is ook een add-on die je daarvoor kunt gebruiken, Zibo 737 maakt daar ook gebruik van; Avitab. Daar kun je ook dingen op typen en schrijven mocht dat echt nodig zijn.

IFR "vliegen" is juist ook heel geschikt in VR. Om de doodeenvoudige reden dat IFR vliegen pas echt IFR is als je niks om je heen ziet anders dan je eigen cockpit, welke kant je ook op kijkt. Die immersie krijg je totaal niet met een monitor of monitors. Let overigens wel, x-plane is in dat soort condities (wolken,mist) gewoon niet snel genoeg in VR, ook niet met een 2080TI videokaart.

Hopelijk doen de ontwikkelaars van MS FS dat beter.

Als het in VR goed werkt kun je die controllers bij het grofvuil zetten (sorry). Werkelijk alle knoppen in VR kunnen bedienen, inclusief het virtuele koffiekopje, is net zo goed als het nagebouwde fysieke spul. Al dan niet beter. Je hersenen wanen je in de cockpit, dat heb ik in een mock/sim nog nooit meegemaakt. Behalve in de full-motion 737, maar dat is niet echt haalbaar voor thuis.
Ik vlieg niet zo heel erg vaak in XP. Ik heb al jaren een P3D profiel en heb ooit een dag besteed in XP om de config min of meer gelijk te krijgen (o.a. door gebruik te maken van XPUIPC), maar kreeg het niet helemaal hetzelfde..

Ik heb 'slechts' een RTX1060 (non-super), maar ben al sinds vorig jaar aan het sparen voor aankomende RTX3080TI (zal waarschijnlijk half november uitkomen om nog mee te kunnen doen met black friday en het kerst seizoen.. Ik ga er vanuit dat deze rond de 1600 euro zal komen te liggen. De eerste RTX2080TI waren ook erg duur..

Mijn collega heeft een oculus quest en die heb ik al een keer geleend voor DCS. De 1060 is eigenlijk niet snel genoeg, maar het was wel een leuke ervaring. Ik verwacht echter wel dat VR erg populair wordt om met light aircraft te vliegen voor een beetje sight seeing en mogelijk de landing challenges..
Je hebt x-plane zibo 737 nog nooit in VR geprobeerd? Zodra je dat hebt gedaan (geen youtube filmpjes er over kijken, dat mist toch echt het 3D effect) dan ben je direct verkocht...

...Totdat je de framerate ervaart met zibo en low-visibility... 20-25 FPS op een 2080TI :-). Maargoed, dat komt nog wel. Ben ook benieuwd naar de 3080TI.
20-25 fps is wel minimaal, maar nog 'vloeibaar' genoeg voor kleine correcties op een approach..

Ik heb in XP helemaal nog nooit met VR gevlogen, ook niet in P3D overigens.
Ik vlieg meestal op vatsim en dat is geen omgeving om met VR te experimenteren. Mijn passie zit hem in de planning en uitvoeren tot take off en het gedeelte na de approach. Het vliegen zelf vind ik eigenlijk maar saai. Meestal heb ik ook zeer korte vluchten van meestal 150-400nm waarbij het enroute gedeelte maximaal 30 minuten is. Ik vlieg ook zelden op de auto piloot (wel vnav, maar geen lnav) om die reden..

En hoewel je zowel P3D als XP op zich redelijk mooi kunt krijgen, maakt MSF echt een grote sprong wat betreft realisme van de wereld zelf.. Dus mogelijk dat ik wat meer met de Q400 ga vliegen in MSF, mits die uitkomt voor dat platform.. Op FL200 moet je nog steeds een fantastisch uitzicht hebben en natuurlijk de 747 approach op Sint Maarten..
Maar dan moet je toch iedere keer tussen controllers wisselen? Ik bedoel, ik heb een yoke, rudder pedals, etc. maar als ik dan in een Boeing 737 de knopjes op het overhead panel wil bedienen dan moet ik dan de yoke loslaten, de VR-controller oppakken, knopje omzetten en weer de controller wisselen?
Ik zeg maar wat hoor maar misschien moet je wel je knuppel goed vastpakken, en kun je je co-piloot vragen om de flaps in te stellen, de checklist na te lopen, afwijkingen melden, etc. Met een microfoon dus.
Dat is helemaal niet nodig. Pak bijvoorbeeld de zibo 737. Je gaat met de controller naar de flaps hendel en trekt hem in de juiste positie. Je kijkt naar links op je tablet en vinkt het af op de checklist. In vr kun je je echt heel goed redden alleen. Voor de handelingen waar je een knop voor wilt gebruiken stel je die in en de rest doe je met de controller
Nou, als het soepel loopt zijn al die schermen of cockpit hardware volledig overbodig geworden. Maar dat "als het soepel loopt" is nog wel een dingetje, in ieder geval nu in x-plane. Je mag blij zijn met 30 FPS met een paar mods aan in de Zibo 737. Maar, de toekomst is mooi voor simmers. Iets minder mooi voor de bouwers van die replica hardware.
Draai je de beta met Vulcan aan? Performance is dan veel beter.
Ik snap dat het zo lijkt. Maar toch is VR erg onhandig als je iets anders doet dan VFR. Bij IFR vluchten ben je constant bezig (voornamelijk bij vertrek en aankomst) met charts etc.

Mijn mening is dat VR zeker mooi zal zijn. Maar als je lijnvluchten wilt simuleren dan is het erg onhandig. In een Boeing 737-800 of een Airbus A320 moet je 300 knoppen omzetten voor je de lucht in kan. Tenzij dat echt goed geimplementeerd is met muis controls naast yoke/joystick dan zou het kunnen. (Hier zouden ze kunnen afkijken bij DCS) Je hand controller constant pakken lijkt me erg onhandig als je aan het vliegen bent om knoppen om te zetten.

Nogmaals, dit is mijn mening met VR. Heb zelf een Oculus Quest waarmee ik veel DCS vlieg. Maar als er echt gewerkt moet worden ga ik altijd terug naar monitoren.
Huh? waarom zou VR onhandig zijn? denk gewoon dat je het dan niet goed gebruikt, want het enige wat je headset doet is je schermen vervangen, je hoeft niet de motioncontrollers te gebruien..
Ooit één keer een vr opgehad en dat was die van PlayStation , ik was er niet van onder de indruk... Is het nu al veel beter qua pixels enzo?
Deze is een stuk beter. De PSVR 1080 x 960px. De HP Reverb G2: 2160 x 2160px.
De Reverb heeft ook RGB stripes (extra sub pixels), de PSVR niet en dat maakt het nog scherper.
Dat verschil is best groot qua scherpte.
Als er nu 1 genre is waar ik VR helemaal niets zie toevoegen is het wel een Flight Sim. Ik ben zelf commercieel piloot, en geeft trainings in vlucht simulators, VR biedt geen enkele meerwaarde voor mij, in tegendeel. Het enige waar ik misschien nog een beetje meerwaarde zie is voor zweefvliegers of ULM? Maar ook daar heb je in beperkte mate je instrumenten nodig. Zelfs voor een kleine Cessna in VFR gaat VR een beperking zijn om realisme te benaderen.

Nu, de meesten weten wel dat MSFS nooit echt georiënteerd was op realisme, dus als 'game' lijkt het misschien dan nog een leuke feature.
Welke beschikbare flight sims zijn volgens jou beter geschikt voor realisme?
MSFS heeft in de allereerste communicatie aangeduid dat ze van plan zijn om in eerste plaats een simulator te maken en geen 'game'. Alsook de manier waarop ze hun aerodynamica berekenen is zoals Xplane met alles op te delen in kleine oppervlakken.

Dus eigenlijk is MSFS wel geörienteerd op reallisme. Nog even afwachten tot we zien wat het wordt en als piloot moet je ons maar laten weten hoe goed het overeenkomt met de realiteit. :)
Dat snap ik niet helemaal. Omdat je in VR de instrumenten niet kan aflezen? Met de nieuwe HP G2 kan dat zonder moeite in elk geval (hoge resolutie).
Wacht, ben je nu een headset van €600 + spel van €70 ofzo aan het vergelijken met een full blown vluchtsimulator van tienduizenden euros (of nog een stuk meer)?
Een snelle google zegt dat full blown simulators een kleine 15 miljoen kosten. Verwacht dan ook dat die ietsje beter is dan een €600 vr bril
VR lijkt me tof, maar kan me niet voorstellen dat die prachtige graphics die je nu in FS ziet daar goed tot hun recht gaan komen. Maar misschien heeft is dat over een paar jaar geen probleem met nieuwere headsets.

Edit: ok, na bekijken van G2 review neem ik mijn woorden terug. Dat lijkt toch echt wel top!

[Reactie gewijzigd door liquidox op 30 juli 2020 11:09]

Headsets zijn niet het issue. Het is de hardware die je nodig hebt voor het aansturen.
De 30xx reeks van nvidia zou daar langzaam verandering in moeten brengen.

Alyx is een mooi voorbeeld waar alles geoptimalizeerd is en dat ziet er onvergelijkbaar goed uit in "normale" headsets. Het kan, maar dan moet het en goed geoptimalizeerd zijn en goed met de huidige hardware gedraaid worden.

Ik heb hier een preproduction G2 liggen en trust me, dat gaat echt wel tot zijn recht komen daarin. Mooie bril, doet wat het adverteerd 😁. Maar of mijn huidige setup het trekt in een ander verhaal (totdat ik een 30xx kaart te pakken krijg gok ik).
Ja ik lees dit op Ars:

But even turning these settings down sometimes failed to move the needle on my testing rig, an i7-8700K CPU overclocked to 4.9GHz and an overclocked RTX 2080 Ti, both humming on an NVME SSD and 32GB of DDR4-3000 RAM. You'd expect a system like this to clear 60 fps at "low" settings, 1080p resolution, on something like a flight simulator, right? In fact, you might think this was the kind of machine you'd throw at a 4K display?

Unfortunately, depending on the part of the world I flew in, I ran into frame rates that could drop into the 10s,


Dat gaat mijn PC dus absoluut niet trekken, en ik ga geen GPU van 1200 Euro kopen 8)7
Mijn specs gaan daar ver overheen en verwacht dat het nog steeds niet soepel zal lopen. Dit is een spel ontwikkeld op "groei" vd hardware.

Best wel jammer dat de hardware zo snel gaat dat er niet echt meer geoptimalizeerd word zoals je aan het einde vd cycle consoles zag (bv laatste gen snes en ps1 games zagen er verdomd goed uit en liepen een stuk beter dan gen1 games).
Mijn specs gaan daar ver overheen
Je hebt al een 3080 Ti?

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 30 juli 2020 11:39]

Nee, de pc specs die zij noemen zijn niet top of the line, ik draai op een titan en een i9. En de 30xx, nog niet, heeft ook weinig zin totdat de drivers een beetje volwassen zijn.
Een titan doet het vaak slechter dan een 2080ti als het aankomt op gaming en dan nog zou " ver eroverheen " een overdreven statement zijn.
Hoe kom je aan die G2? :)
Wat vind je van de refresh rate, dat is het enige puntje waar ik van hoop dat het niet gaat tegenvallen.

Heb een Vive gehad en ondertussen mijn Quest verkocht om de stap naar de simwereld te zetten.
Met de Vive (en daarvoor DK2) heb ik het meeste fun gehad in simulators..

Ik kan beginnen bouwen aan een volledige simrig, dit artikel heeft me over de streep getrokken.
Beroepsmatig. De refresh is oké, mijn daily blijft nog steeds de index.
Met room-scale en controller tracking als reden gok ik voor beroeps toepassingen?
Net deze video gekeken en voor sim racing / flight lijkt de G2 de top headset te zijn.
https://youtu.be/QPsIlim57DQ
Ook. De tracking is net even preciezer maar het gaat mij vooral om de comfort en de 120hz (ik zit makkelijk 10+ uur per dag in vr).
Damn 10u per dag, ik heb een tijdje in de VR wereld gewerkt maar met testing kwam ik nog lang niet aan 10u per dag :o Comfort zou ik verwachten dat die gelijkaardig is, G2 is lichter en gebruikt zelfde gezicht-interface als de index? Of speelt de extra fov en refreshrate dan toch zo een grote rol voor comfort?
Voor mij persoonlijk zit de index wat relaxeder, en zet wat makkelijker op en af (doe ik helaas heel veel), de refresh is gevoelsmatiger wat rustiger voor mijn ogen over een lange run.
Gebaseerd op de plaatjes lijkt Reverb hoofdband bijna identiek aan die van de Index, alleen geen draaiknop maar klittenband (wat voor en nadelen heeft). Maar zitten toch verschillen in comfort?
Yup, de index voelt een stuk robuuster, meer qualiteit.
Nice, hoe houden de controllers zich van de G2? Werken ze met normale 1,2V batterijen voor een voldoende lange tijd?
Niet iets speciaals tbh. Ze doen het.
Ervan uitgaande dat je ze wel enige tijd getest hebt vind ik dat wel positief ;)
Mooi! Ben benieuwd naar de performance in VR.
De koppeling met fysieke hardware (radio's, GPS, FMC...) lijkt me nogal onhandig icm een VR headset...
nvm, dacht je het had over ingame 'hardware'

[Reactie gewijzigd door Ircghost op 30 juli 2020 11:50]

Fysieke hardware heeft hij het over.
Je hebt gelijk, ik las te snel..
Hmm, deze simulator wil ik wel op mijn Index zien draaien. Lijkt me echt supergaaf. Alleen kan ik niet vliegen, dus ik vrees dat mijn maag de nodige klappen te verwerken zal krijgen haha. Maar toch, flight simulators konden me normaal niet bekoren, maar met vr heb ik er ineens wel zin in :)