Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Samsung kondigt evenement aan voor vermoedelijke presentatie goedkopere S20

Samsung heeft een evenement aangekondigd voor de vermoedelijke presentatie van een goedkopere variant van de Galaxy S20. Daarover gaan al maanden geruchten. De presentatie vindt volgende week plaats.

Samsung noemt het evenement 'Galaxy Unpacked for every fan', terwijl de telefoon in de geruchten Galaxy S20 Fan Edition heet. De uitnodiging toont bovendien in plaats van de a's in Galaxy een telefoonvorm in verschillende kleuren: paars, groen, roze, rood, wit en oranje. De Amerikaanse provider Verizon Wireless heeft 360-gradenrenders van de S20 Fan Edition in enkele van die kleuren op de site gehad, meldt Android Police.

Het evenement vindt volgende week woensdag plaats en er is ook een Nederlandstalige uitnodiging uitgegaan naar media in de Benelux. Dat maakt het waarschijnlijk dat de aankondiging op het evenement ook relevant zal zijn voor de Nederlandse en Belgische markt.

Vorig jaar noemde Samsung de goedkopere S10 nog S10 Lite, terwijl het de naam Fan Edition alleen heeft gebruikt voor de heruitgebrachte versie van de ontploffende Galaxy Note 7 in 2016. De S20 Fan Edition zou grotendeels een S20 zijn met Qualcomm Snapdragon 865-soc en 120Hz-oledscherm, maar met 1080p-resolutie in plaats van 1440p en met minder werkgeheugen. Ook zouden de camera's een downgrade hebben gekregen ten opzichte van de S20. Hoeveel hij zou moeten kosten, is nog niet bekend. De S20 kwam dit voorjaar uit voor 900 euro in de 4g-versie en 1000 euro in de 5g-variant. De 4g-versie van de telefoon kost nu nog iets minder dan 700 euro in de Pricewatch.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

14-09-2020 • 09:12

102 Linkedin

Reacties (102)

Wijzig sortering
S20 fan edition lijkt me een prima product, hopelijk rond de 500 euro

Specs:
Snapdragon 865-chip (5G-versie),

Exynos 990 (4G-versie)

Bevat:
6GB RAM,
128GB opslag
6,5 inch-super-amoled-scherm met 120Hz-verversfrequentie (2400 bij 1080 pixels)
Drie camera’s achterop: 12 megapixel-hoofdcamera, 12 megapixel-groothoeklens en 8 megapixel-telelens voor 3x optische zoom
32 megapixel-selfiecamera op de voorkant
Draait op Android 10 met One UI-software
4500 mAh-accu met snel opladen (15 Watt)
IP68-certificatie (stof- en waterdichte behuizing)
Vingerafdrukscanner onder het scherm

https://www.androidplanet...dition-specificaties/?amp

[Reactie gewijzigd door Frans v Huizen op 14 september 2020 09:41]

Ik ben alvast geen fan door de matige 4500 mAh-accu.
4500 is geen 'matige' accu hoor, voor een toestel van 6,5 inch is dat gewoon een normale capacitiet accu, zeker als het een vrij dun toestel is
En een exynos processor die hem met de temperatuur van een kolenkachel leegtrekt bij de lichtste handelingen.

Denk goed na mensen voor je merktrouw de zoveelste Galaxy koopt zonder je eerst verder te verdiepen in alternatieven.

Als je dan toch nog voor een galaxy wil gaan, probeer dan een Amerikaans model in handen te krijgen met de veel efficientere processor. Voor de rest is het namelijk heus een hele mooie telefoon.

[Reactie gewijzigd door jasper15 op 14 september 2020 09:26]

Dat is dus wat ik heb gedaan, een Koreaanse versie van de S20+ gehaald op Amazon.com (die hebben ook Snapdragon varianten gekregen dit keer). Daarmee kreeg ik een rappe SD865 ipv een hete Exynos, 256GB opslag ipv 128GB, mooie parelwitte achterkant ipv saai grijs en als kers op de taart was hij ook nog eens goedkoper dan de NL variant!
goeie deal! Wat je zegt over die exynos: ik had een hekel aan samsung en heb het door het prachtige ontwerp van de S8 destijds toch gewaagd. Ik merkte dat de foto's beduidend slechter waren (minder scherp, lange sluitertijd) en dat de batterijduur nog slechter was dan wat je doorgaans op internet tegenkomt...Zelfs op fora werd ik weggezet als te kritisch, maar mijn gevoel blijkt juist te zijn, dat de exynos zwaar onderdeed voor de (amerikaanse) versie.

Wat ik nu zie gebeuren is eigenlijk wel nog kwalijker: ze brengen de note 20 ultra uit, laten alle reviewers dat topmodel testen en geven het gevoel dat de note 20 in dezelfde lijn zit, maar is eigenlijk een compleet ander toestel. Voor dat geld zelfs geen glazen achterkant! En dan de 2 verschillende koelmethodevarianten in de ultra. Het voelt toch allemaal best bedriegelijk.
Je hebt helemaal gelijk. Jerryrigeverything heeft een mooie vergelijking tussen de Exynos en de Snapdragon van de Note 20 ultra gemaakt: https://youtu.be/XU52BmNR8q4

Het is te idioot voor woorden dat Samsung met twee verschillende processoren blijft werken, waarbij er geen significant verschil in prijs (wat mindere prestaties enigszins zou verzachten) zit.

Als je kiest voor een ultra, verwacht je gewoon top of the bill prestaties. Je betaalt er ook voor. Dan wordt je opgescheept met een product dat een stuk slechter presteert dan aan de andere kant van de plas.

In de video van Jerry is overigens te zien dat de koelmethode geen significant verschil maakt.
En tóch is het in andere branches heel normaal. Het komt bijv. vaak genoeg voor dat autofabrikanten motoren met verschillende brandstofinhoud of meer/minder PK's gebruiken in verschillende landen, of een andere standaarduitrusting (bijv. wel of niet standaard airco), maar daar klaagt niemand over.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 14 september 2020 12:04]

Klopt. Maar bij auto's heb je (vrijwel) altijd de keuze uit een (groot) aantal motoren en staat er per motor netjes vermeld wat de prestaties zijn per motor. Veel fabrikanten vermelden zelfs netjes de gevolgen van het brandstofverbruik bij de keuze voor een bepaald soort velg.

Dan weet je als consument waar je voor kiest. Je betaalt meer of minder voor een bepaalde motor met bijbehorende prestaties.

Nu koop je een Samsung Note 20 Ultra..... Het beste van het beste wat Samsung te bieden heeft voor een navenante prijs. Maar eigenlijk krijg je helemaal niet het beste wat er is. En Samsung is daar helemaal niet duidelijk over. En dat vind ik niet kunnen.

Een vergelijk met auto's: stel je koopt een Porsche 911. In plaats van de hoge performance banden die je normaal krijgt bij een 911, kiest Porsche er voor goedkope chinese banden te monteren. Want je mag toch maar 100 op de snelweg overdag! Ga je het verschil echt merken, op die snelweg? Maar zou je het eerlijk vinden? Als je kiest (en betaalt) voor een high performance auto die slinks voorzien wordt van een belangrijke performance downgrade en daar niet eerlijk over gecommuniceerd wordt? Dat is een beetje wat Samsung doet.

Ik ben overigens niet anti-Samsung. Ik heb een S10+ met een Snapdragon..... :9
Het schijnt dat VW in China plastic dashboards levert. En de Jetta in de USA had een starre achteras ipv een geavanceerde wielophanging zoals wij die hier hebben.

Het is natuurlijk wel jammer dat Europa nu eens degene is die de slechtste deal krijgt:)
Plastic dashboards? Waar zijn ze anders van gemaakt?
(Overigens zie je wel vaker verschillen per markt en/of doelgroep. Tot aan een Spaanse VW Polo waar je de tankdop moet ontgrendelen door de autosleutel er in te steken. En dan een paar slagen los most draaien op die manier. Niet handig.)
(En bij de S20 staat er duidelijk bij welke processor je krijgt, maar handig is het niet nee.)

[Reactie gewijzigd door sympa op 14 september 2020 22:51]

Inderdaad, soms subtiele verschillen, soms best ingrijpende. Een goedkopere wielophanging geeft toch een andere rijbeleving.

Het is erg uitgekookt van fabrikanten want eerst staat internet vol van positieve reviews en onwetende consumenten hebben niet altijd de tijd om dit soort details te achterhalen. Minpuntje voor Samsung in deze.

Dashboard is wel van plastic maar in Europa had de Jetta wat ik hoorde een zacht knuffeldashboard en in de VS harde kunststof.
Maar in jouw voorbeeld zou er een degelijk prijsverschil in zitten. Tussen Exynos en Snapdragon zit niet zoveel verschil qua prijs. Je betaalt dan dus niet meer of minder. Dat je dan iets mindere prestaties hebt (die meestal ook niet te merken zijn) is dan niet zo erg.
Samsung is ook vrij duidelijk over wat erin zit, alleen zijn verkopers dat niet altijd.
Nee hoor, het komt soms ook voor dat je bijv. in Nederland voor €20.000 een 90 PK-motor krijgt en in Duitsland voor datzelfde geld een 110 PK-motor. Die 20 PK maakt best wat verschil, maar tóch is de prijs niet anders in beide landen.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 14 september 2020 12:45]

Maar beide versies zouden in hetzelfde land wel een verschillende prijs krijgen waarschijnlijk. En dat zou in het geval van Samsung niet zo zijn, als je de prijs van de beide socs vergelijkt.
Bij auto's heb je dan ook nog de belasting en niet te vergeten de importeur, die ook (veel) wil verdienen.
Want telefoons zijn belastingvrij en er zijn geen importeurs of winkels die eraan willen verdienen?
Op auto's ben je BPM en die verschilt nogal per land. BTW heb je ook, ook op telefoons, maar die scheelt veel minder.
Van Pon zijn wel gevallen bekend dat ze een extreem hoge marge namen zodra ze de kans zagen. Een quasi-monopolist, reden voor mij om merken van Pon te vermijden.
Dat is waar dat autofabrikanten daar opener over zijn, maar mijn argument is niet helemaal gek. Het komt soms best voor dat je, bijvoorbeeld, in Nederland voor €20.000 een 90 PK-motor krijgt en in Duitsland voor datzelfde geld een 110 PK-motor. Die 20 PK maakt best wat verschil. Dus net als Samsung dan de Snapdragon in Europa zou moeten leveren voor hetzelfde geld (dat is immers het argument), zouden die autofabrikanten dan ook die 110 PK moet leveren in Nederland voor hetzelfde geld.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 14 september 2020 12:45]

Ja, maar dat heeft met o.a. de BPM te maken. Deze vergelijking snijdt echt geen hout.

Kijk voor de grap eens wat een Ford Mustang 5.0 V8 hier kost.... 95! duizend euro.

Bij de zuiderburen; 47,5! Twee keer zoveel geld voor exact dezelfde auto

In Amerika kost dezelfde auto ongeveer 30K..... Dus, wat is je punt?
Motorinhoud in nou juist iets wat je altijd wel weet van je auto voor je hem koopt. Samsung zegt niets over het gebruik van een best wel stevig wat inferieure SOC buiten de states. Ze verkopen je hetzelfde model voor dezelfde prijs.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 14 september 2020 12:26]

Off-topic vraagje: Supporten de SD865 modellen dual-sim? In ieder geval op de Samsung US pagina's kom ik het namelijk nergens tegen (en vraag me af of dat specifiek met de US situatie te maken heeft, of dat simpelweg alleen de Exynos-versies dual-sim hebben).
Mijn Koreaanse versie is single sim maar de Hong Kong International versie heeft ook SD865 en is wel dualsim.
En een exynos processor die hem met de temperatuur van een kolenkachel leegtrekt bij de lichtste handelingen.
Je hebt er dus geen? Ja hij is minder efficiënt en zal daardoor natuurlijk vast warmer zijn dan de snapddragon. Maar hoe kom je er bij dat dat zo goed merkbaar is, mijn S20 plus wordt zelden warm (alleen bij echte belasting van de SoC, maar niet bij lichte taken) en doet net geen 3 dagen op een batterij...
Kijk hier eens: https://youtu.be/XU52BmNR8q4

Nou kan je natuurlijk zeggen, ga je het in het dagelijks gebruik merken? Waarschijnlijk niet, maar als je kiest voor de top of the bill lijn verwacht je navenante prestaties. Anders kies je niet voor de galaxy/note lijn maar voor de A-toestellen van Samsung? Je betaalt er toch voor? Waarom kiest Samsung voor jou om mindere prestaties te leveren?
Ik geeft toch ook aan dat ik weet dat ie minder efficient is. Er wordt iets aangegeven over warmte en ik geef aan dat ik dat niet zo ervaar, simpel toch...

Dat er betere/slechtere socs zijn en andere prijzen in andere landen heeft daar echt helemaal niks mee te maken.

Punt was dat hij zei dat het toestel snel heet wordt bij simpele taken, en mijn punt is dat dat niet zo is in mijn ervaring...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 14 september 2020 16:10]

Mijn vriendin heeft er eentje. Toen wij naar het dierenpark gingen wilde ik haar telefoon graag eens testen ivm samsungs mooie camera's. De telefoon draaide niks op de achtergrond en binnen 1 minuut van de viewfinder gebruiken was dat toestel al kokend heet. Het toestel was toen net 2 maanden oud en netjes als zij is heus netjes behandeld.

Misschien heb jij meer geluk met jouw exemplaar? Ik heb echt niet iets tegen samsung, heb lang samsungs gehad, maar vind dat ik mensen mijn ervaring best mag laten weten toch? Vind het toch een erg duur apparaat waar dan blijkbaar dus niet een goede quality control is.

Ik ben blij voor jou dat jouw ervaring beter is. Begrijp mij niet verkeerd. Ik probeer niet jouw keus af te blaffen maar mensen wel bewust te maken dat niet iedereen zoveel geluk heeft met een goed toestel. En er zijn dus duidelijk meer mensen met het overveehittingsprobleem want ik hoor het vaak.

[Reactie gewijzigd door jasper15 op 14 september 2020 10:06]

Dat heet worden zou dus een Exynos-probleem zijn? In dat geval heeft BlackBerry gelogen over wat er in mijn KEY2 zat, want die werd ook heel snel heet bij het maken van foto's en hield er zelfs wel eens spontaan mee op omdat 'ie te heet werd, maar volgens BB zat daar toch echt een relatief goede Snapdragon in...

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 14 september 2020 12:06]

Dat is wel een beetje een Exynos-probleem ja. Je vergelijking met een BB die te warm wordt snap ik trouwens niet helemaal. "Elke wasbeer heeft een staart maar niet elke staart heeft een wasbeer"
Ik bedoelde dat mijn BB een Snapdragon had en alsnog te warm werd. Daarom zie ik niet in waarom alleen Exynos dat probleem zou hebben.
Dat wordt ook nergens beweerd, er wordt alleen gezegd dat Exynos vaker hitteproblemen krijgt. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat Snapdragon niet dit soort problemen kan hebben. De Key2 scheen ook nog wel eens vaker hitteproblemen te hebben gehad.
Je kan stellen dat ik geluk heb, maar als ik het forum hier bekijk heeft je vriendin gewoon pech en heb ik gewoon een normaal toestel.

Er zijn wel eens situaties waarbij gebeurd wat je zegt, meestal een samenloop van (ongelukkige) omstandigheden, maar in dagelijks gebruik komt dat niet echt voor. Als ik er naar zoek vindt ik van elk bestaand toestel wel mensen die zeggen dat ie warm wordt op het moment dat ze het niet verwachten. Als we elke losstaande ervaring moeten extrapoleren naar alle toestellen en iedereen dan is alles kut, dus daar schieten we ook niks mee op.

Ik ben met de S20 juist zeer tevreden (heb wel dingen te zeiken hoor, dat zou ik bij elke telefoon hebben), dus ik zou niet weten waarom ik me aangevallen zou moeten voelen voor mijn keuze. Ik maak keuze voor mijzelf en worden gemaakt door mijzelf. Als ik geen Exynos wil had ik gewoon een ander (niet S20) gekocht, maar er is oprecht niks mis mee, ondanks dat het heus wel beter kan :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 14 september 2020 16:25]

Misschien een stomme vraag maar werd het toestel in de zon gebruikt? Als je op een zomerse dag in de zon foto's maakt dan loopt vrijwel elk toestel dat niet goed beschermd wordt tegen de zon snel warm tot soms zelfs heet aan.
Overdrijven is ook een vak. Mijn S20 wordt nooit heet.
Dus omdat jouw S20 niet warm wordt overdrijf ik over onze S20?

Misschien word die van jou gewoon minder warm, of ben jij gewend dat telefoons zo warm worden terwijl dat tegenwoordig helemaal niet meer normaal is tenzij je een half uur pubg speelt ofzo.

[Reactie gewijzigd door jasper15 op 14 september 2020 11:41]

Jouw reactie ging niet over een specifiek toestel maar het was een generalisering over alle toestellen met Exynos chips. Ik citeer:
En een exynos processor die hem met de temperatuur van een kolenkachel leegtrekt bij de lichtste handelingen.
Dat is geen eigenschap van Exynos chips. Ja ze worden iets warmer dan Snapdragon chips maar dit is extreem overdreven.
Mwah, ik vind de verschillen tussen de processoren dit jaar toch wel van een niveau dat ik me afvraag waar Samsung mee bezig is.
Zie bijvoorbeeld deze video van JerryRigEverything.

Ik heb dat hele Snapdragon Exynos verhaal sowieso nooit begrepen maar iig tot recentelijk waren het wel soort van vergelijkbare processoren.
Dat is met de courante generatie gewoon niet zo.
En wat je daar "in de praktijk" van merkt vind ik niet een relevant vraagstuk, zeker niet op die prijsklasse toestellen. In Europa koop je gewoon een aantoonbaar inferieur exemplaar.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 14 september 2020 12:23]

De praktijk is juist het enige dat wel telt. Synthetische benchmarks zijn altijd wel leuk om je e-peen te vergroten maar je hebt er vrij weinig aan.

In Europa koop je de beste S20 die in Europa verkrijgbaar is. Dat de Snapdragon ietsje beter is klopt maar daar heb je als Europeaan weinig aan (eigenlijk niets).
Heb je gekeken wat het verschil is? Ik zit hier echt niet de ziften over decimalen achter de komma.
Het verschil zit hem gewoon de twintig en dertig procent afhankelijk van gedraaide benchmark.

Ik vind het prima dat je dat persoonlijk af wil schrijven omdat je daar in Whatsapp niets van merkt maar dat is des al niet te min gewoon concrete telemetrie.

Als dit oké gevonden moet worden vraag ik me af wanneer je er wel wat van mag vinden.
Ik zou me genaaid voelen als mijn vlaggenschip van anderhalve rug vergelijkbaar presteert als het Amerikaanse model van vorig jaar die je voor zo ongeveer de helft op de kop kan tikken.
Als je bleeding edge koopt moet je bleeding edge krijgen. Als dat niet meer zo is waar zijn die vlaggenschepen dan nog goed voor?

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 14 september 2020 12:38]

Tja, je kunt je genaaid voelen over dingen die ze in andere delen van de wereld wel hebben en wij niet, daar schiet je natuurlijk heel erg weinig mee op. Als je je daar druk over maakt heb je wel een zwaar leven denk ik, in Amerika en Azië hebben ze namelijk heel veel dingen die we hier niet hebben (en qua technologie vaak ook veel goedkoper!).

Overigens als je anderhalf rug betaald voor een S20 ben je niet slim bezig! Dan zou ik me ook genaaid voelen en even een WKOA'tje doen.

Ja het is jammer dat wij Exynos krijgen ipv. Snapdragon maar de S20 is merkbaar sneller dan de S10 die ik ervoor had (ook Exynos) en de camera's zijn beter dus het blijft een flinke upgrade. Ik hoop dat Samsung in de toekomst hier ook Snapdragon chips gaat leveren, wie weet.
in Amerika en Azië hebben ze namelijk heel veel dingen die we hier niet hebben (en qua technologie vaak ook veel goedkoper!).
Dat ze in Amerika dingen hebben dan die we hier wel of niet hebben heeft natuurlijk helemaal niets uit te staan met het feit dat ze je hier onder exact hetzelfde label iets anders geven.
Andere telefoon, andere naam. Dat uitgangspunt lijkt me niet zo gek.
En als je dan toch op regiobasis met hardware gaat ouwehoeren binnen een model heb je iig de plicht te zorgen dat het product zich op een vergelijkbare manier verhoud.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 14 september 2020 12:59]

En als je dan toch op regiobasis met hardware gaat ouwehoeren heb je iig de plicht te zorgen dat het product zich op een vergelijkbare manier verhoud.
Gelukkig doen ze dat ook. De verschillen vallen in de praktijk heel erg mee: https://youtu.be/srR3l1CystY
Je bent opvallend mild als het over Samsung gaat. Als ik je reacties zie in Apple-draadjes ben je altijd enorm kritisch.
Valt mee hoor, ik ben ook kritisch ten opzichte van Samsung, vooral als het gaat om dingen die ook echt een praktisch verschil maken. Ik vond het heel jammer dat bijvoorbeeld de 3,5mm jack ontbrak bij de S20 maar aangezien dit tegenwoordig bij alle flagship toestellen het geval is moest ik me er uiteindelijk maar bij neerleggen. Ik had even gedacht om een Sony of LG te kopen maar met beide fabrikanten heb ik geen goede ervaringen als het op smartphones aankomt.

De dingen die Apple doorgaans doet zijn wat minder aardig van aard, zoals het trager maken van toestellen die mensen al in bezit hebben enzo. Het gaat hier nu om een marginaal verschil in snelheid (met name in praktijk tests) en om een variant van het toestel die voor mij toch niet verkrijgbaar is.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 14 september 2020 14:00]

Je bent opvallend mild als het over Apple gaat. Als ik je reacties zie in Samsung ben je altijd enorm kritisch.
vindt het erg dat mensen dit alsnog goedkeuren zoals jou.
Ik zou het links laten liggen, en juist afwachten en Samsung laten zien we pikken het niet hier in Europa dat wel tweede rangs hardware krijgen voor dezelfde prijs. Maar omdat mensen het zoals jou blijven kopen maakt het Samsung dus geen drol uit.

Er zitten alleen maar voordelen op de Qualcomm SoC t.o.v de Exynos SoC.
Je moest eens weten hoeveel producten qua hardware onder de motorkap verschillen per regio. Hoewel, misschien is dat voor jou niet beter, dan kun je niet meer slapen!
Ik ken alleen Samsung die verschillende SoCs gebruikt voor verschillende landen.
Ik kan geen andere fabrikant die dat ook doet?

Enige wat anders kan zijn is dat per klasse de soc anders is prestaties.
Maar niet totaal een andere soc.

Daarnaast is het zo dat alleen Samsung dit doet, en geen andere fabrikant.
Precies. Dit is gewoon niet netjes van Samsung. Geef mensen gewoon de keuze, desnoods met een verschillend prijskaartje.
Dat slaat nergens op, je hebt gewoon de keuze, er zijn 10tallen toestellen met die 865(plus) soc, het is du niet dat je niet om het toestel heen kan en je dus geen keus hebt. Die heb je dus wel...

En voor de mensen die stellen dat dit gelijk is aan de A serie, dan koop je die toch? Scheelt nog geld ook :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 14 september 2020 14:05]

nee er is geen keuze voor de S20 om te kiezen welke versie je wilt met of zonder Qualcomm daar gaat het om. Want een Sony, of LG of Xiaomi hebben gewoon overal dezelfde soc die ze gebruiken. En niet twee verschillende. Vroeger deed Xiaomi dat ook wel eens, maar die zijn daar van afgestapt. Alleen Samsung doet het dus nog.
Die specifiek keuze is er inderdaad niet, net als ik niet kan kiezen voor een vliegreis naar de maan van 50 euro. Maar zoals nu al meerdere keren herhaald, is de keuze wel aan jou of de S20 zoals Samsung hem hier levert wel of niet te kopen. Of een keuze te maken uit 2000 andere smartphones. Het hebben van een S20 wordt op geen enkele manieren opgedrongen waardoor je niet voor iets anders kan kiezen.

En als je het echt heel graag wilt, dan kan je hem wel degelijk importeren (en dus kopen), uiteraard wel voor de hoofdprijs, maar dat is ook je eigen keuze!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 14 september 2020 16:25]

Wat nergens op slaat, is jouw reactie. Je hebt geen keuze! Als ik in Nederland een officiële S20 wil kopen dan kan ik niet kiezen voor qualcomm.
Je hebt wel keus, het is geen AppStore die voorgeïnstalleerd is waar je niet omheen kan, nee je kan maar kiezen uit meer dan 2000 smartphones...
Idem. Ik heb een s20+.

[Reactie gewijzigd door Batur op 15 september 2020 15:42]

Vandaar ‘fan’ edition :+
Weer zo'n overtrokken reactie. Er zijn op YouTube voldoende video's te vinden van vergelijking tussen snapdragon en Exynos. Zo groot zijn die verschillen nu ook weer niet, al had ik natuurlijk ook liever de Snapdragon variant gehad op dit moment. Anderzijds is het wel goed dat Samsung in ieder geval moeite doet om weerstand te bieden tegen de leider in deze markt (Qualcomm).
En een exynos processor die hem met de temperatuur van een kolenkachel leegtrekt bij de lichtste handelingen.
Ik lees toch "Snapdragon" in de reactie van @Frans v Huizen Frans ?
Er zijn 2 versies;
Snapdragon 5G model
Exynos 4G model
En Exynos ;) Afhankelijk van je regio dus.
Men toont de hardware die in het land v/h event verkocht gaat worden.
En dan nog ben je niet zeker wat je krijgt voor je geld...
1 voordeel, je hoeft de verwarming niet meer aan te doen. Je start gewoon 20 applicaties op en legt hem vervolgens op je borst en een dekentje erbij
Wat zou je aan raden als goed alternatief, niet gemaakt in China?
Waarom niet gemaakt in China (naast het feit dat vrijwel elke telefoon daar gemaakt wordt)?
Oppo, Oneplus en Xiaomi bieden best wel goede alternatieven. Maar je hebt ook nog Nokia, Motorola en Huawei (al weet ik niet of die nog nieuwe toestellen in Nederland uitbrengen).
Met de nieuwe Huawei serie heb je niet zonder knutselwerk de beschikking over de google services.
Nokia en Motorola heb ik niet heel veel recente goede geluiden over gehoord.

En waarom niet China? Ethische redenen...
Dat kan kloppen, maar de rest is er nog wel zonder problemen. Nokia biedt relatief goedkope toestellen aan, en dat zijn volgens mij ook geen high end telefoons. Motorola toestellen zijn wel vrij goed, maar dan moet je de duurdere modellen hebben. Dan heb je dus Oppo, Oneplus en Xiaomi nog, en er zijn vast nog meer merken.

Als je om ethische redenen geen Chinese telefoon koopt, blijft er volgens mij weinig over.
Dan heb je Motorola, LG, en Asus nog wel. En dan valt in jouw geval Motorola dus al af.
Daarbij heb ik nog steeds het gevoel dat je véél te veel betaald voor wat je er voor krijgt.
Precies ! Nog veels te veel noobs die maar kopen en zich niet verdiepen en later klagen.
Oa de EU wordt afgescheept met B keuze Soc's en zolang men braaf blijft kopen gaan ze ermee door.
Ik koop die rommel al 2 jaar niet meer.

Import van een SD versie is tegenwoordig niet meer rendabel, tenzij je een keer in het buitenland komt (Bijv. USA) en hem daar kan kopen en mee kan nemen,

Samsung is gewoon niet meer wat het geweest is.
vergeet niet dat scherm waarschijnlijk word gedowngrade. dus 4.5k is meer dan zat
Een 4500 mAh- accu is niet echt matig. Het zit iets boven het gemiddelde van de huidige telefoons. Zelfs de Fold moet het met minder doen.
En geen fan van de al weer camera gat. ;(
Volgens eerdere geruchten wordt het helaas €699, hopelijk ook goedkoper.
Draadloos laden zou ie ook moeten hebben, wireless power share wordt genoemd in de geruchten.
Nee, maar als Wireless Power Share er op zit kun je per definitie ook laden (de spoelen zijn dan nml aanwezig).
Het is niet hetzelfde maar powershare is een functie die gebruik maakt van de coils voor het laden van zichzelf...
Maar het is wel dezelfde hardware, dus het enige wat het dan zou tegenhouden is software.
Voor elk toestel een event houden is een beetje overdreven. Nu heb je voor de S series een event, de Note series, de budget S series.

Is nu wel lekker goedkoop en makkelijk met alleen het livestreamen natuurlijk. Maargoed, beetje onnodig als je het mij vraagt.
Apple heeft ook 4 events per jaar. WDCC en in maart, september en october een presentatie.
Is opzich niet heel gek, zeker voor een bedrijf met zo veel producten als Samsung niet.
Ook wordt de focus van de A-series gehaald als je deze tegelijk zou presenteren met bijvoorbeeld een Note.
Geen 4 events voor iphones. Dat is er 1. En WDCC is voor developers, dus niet echt voor de gemiddelde user. Is dus heel anders. Apple heeft in principe 1 voor de telefoons, heel soms komt er buiten dat event een nieuw iets (SE) maar daar doen ze geen los event voor, nemen ze mee in een bestaand event,
Dat zijn alleen wel verschillende soorten events. Apple heeft natuurlijk de "Special events", waar vooral nieuwe hardware en software worden getoond. WWDC is een conferentie voor ontwikkelaars.
Helemaal mee eens! Ik dacht dat alleen de z.g "flagship" telefoons een event waardig zouden zijn? Maar nee, de fabrikanten hebben nog iets gevonden om hun "goedkopere" modellen aan te prijzen. Na ja, ik sla hem over als je het nier erg vindt :+
Hun laastste grote aankondigingsevent was één groot cringefeest dus wat mij betreft kunnen ze niet genoeg oefenen.
Een aankondiging voor een evenement voor een aankondiging. We laten ons wel een beetje gek maken met nieuws als dit.
Ja dat ben ik met je eens. Maar dat is denk ik ook juist onderdeel van hun marketing. Ze willen het liefst dat je elke dag minimaal 1x iets meekrijgt over Galaxy of op zijn minst Samsung. Onderbewust krijgen mensen dan toch vaak een bepaalde band met een merk. "Als iedereen het heeft zal het ongetwijfeld goed zijn"
Dit soort 'nieuws' heeft toch wel wat meer diepgang dan al die zogenaamde lekken.
Ondertussen kan ik als Telenet klant de S20 voor 550 krijgen (als bestaande abbonee, dus geen extra kosten op mijn abbonement) en gratis Galaxy Buds... De s20 FE moet dan heel goed geprijsd worden om hier tegen te kunnen gaan...
Ah kijk, nog niet opgemerkt. Gebeurt wel vaker, meestal is het er binnen een paar weken terug. Of het maakt plaats voor de FE edition die dan iets lager geprijsd gaat worden, wie weet...
Ik wist het niet dus ...bedankt voor de tip _/-\o_
Dit is leuk dat er een Fan Edition komt van de S20. Ik ben benieuwd wat die gaat kosten. Ik kijk uit naar de performance van het toestel en de camera, accuduur en capaciteit.

Ik vermoed dat in de Benelux om een Exynos 990 gaat.

[Reactie gewijzigd door van der Berg op 14 september 2020 10:13]

Als de EU versie ook de snapdragon krijgt (net als de s10 lite) dan is de kans zeer groot dat het een succes zou kunnen worden als hij voor minder dan 600 euro op de markt komt, ik ben iniedergeval zeer geïnteresseerd in wat de uiteindelijke prijs en specs worden
Prijs is ondertussen gelekt, kost in Europa 699euro voor de 4G versie met exynos en dus op zen minst 749euro voor de 5G versie. Belachelijke prijs, ik slaag wel over.
Rond uit belachelijk in dat geval, de normale s20 kan je halen voor onder de 699 namelijk... Wel jammer had graag een iets betaalbaardere Samsung gezien met goede specs
Wat zou je voor de Snapdragon versie over hebben?

Ik lees op dit moment vele geruchten (daarom geen bronvermelding) dat de SD versie 799 euro gaat kosten. Wat is hier budget of "lite" aan?

Mocht dit zo zijn dan slaat Samsung de plank mis en ga ik op zoek naar (en van de vele) alternatieve merken. Dat na 10 jaar Samsung (6 x S line telefoons).

4P
799euro??? Dat is nog eens 50euro erbovenop en 749euro was ik al niet bereid om te betalen. Ze gebruiken al een (veel) goedkoper scherm+ oudere gorilla glass versie, plastieke achterkant, slechts 6GB ram en goedkopere kleinere camerasensors. Goed bezig daar bij Samsung...