Topvrouw van Sony's God of War-gamestudio gaat nieuwe Google-studio leiden

Shannon Studstill is vertrokken bij de Santa Monica, de studio van Sony die de God of War-games maakt. Studstill krijgt de leiding over een nieuwe Google Stadia-studio die exclusieve games gaat ontwikkelen voor de streamingdienst.

De nieuwe studio komt te staan in Playa Vista in Californië en het is de tweede studio die onder de Stadia Games & Entertainment-vlag valt. Volgens Google gaat de nieuwe Stadia-studio exclusieve games maken met 'nieuwe gameplaymechanismen, creatieve manieren om samen te spelen en nieuwe manieren van interactie'. Concrete details maakt Google nog niet bekend.

Shannon Studstill krijgt de leiding over de nieuwe studio. Zij stond tot voor kort aan het hoofd van Sony's Santa Monica-studio, die met name bekend is van de God of War-games. Eind vorig jaar opende Google zijn eerste Stadia-studio in Montreal. Die studio wordt geleid door Jade Raymond, een voormalige topvrouw van Ubisoft. Ook die studio werkt aan exclusieve games voor Stadia waar nog geen details over bekend zijn.

Google Stadia

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

05-03-2020 • 08:14

91

Submitter: TheVivaldi

Reacties (91)

Sorteer op:

Weergave:

Even in het algemeen oprechte vraag aan alle mensen die zo negatief berichten rondom Stadia, en dan met name de niet onderbouwde opmerkingen. Vanwaar die haat (want daar lijkt het soms toch echt op) tegen Stadia?

Ja, ik zie de berperking op dit moment ook wel (features die wel aangekondigd zijn maar nog niet werken, de beperkte games library, de stilte rondom updates, het uitblijven van de base versie) maar dat is allemaal tijdelijk en zijn we over 1 - 2 jaar denk ik echt wel weer vergeten. Ik ben zelf ook bezitter van de FE edition en dat wat werkt werkt m.i. wel goed en ik denk dat dat alleen maar beter wordt als we naar de toekomst gaan kijken en ze meer en meer features gaan uitrollen.

Waarom dan dat gebash tegen Stadia de hele tijd; prima dat de dienst (nog) niets voor jou lijkt te zijn, maar dan hoef je nog niet te reageren met "Insta stadia flop INCOMING!! het is al dood aan het gaan die bende" of "Tegen de tijd dat er een aaa game uit die studio rolt is het platform toch echt dood.". Op dit moment is het een niche product waar nog het e.e.a. aan verbeterd en uitgbreid moet worden, maar dat is prima toch? Moeten we nu opeens elk niche product gaan bashen dat het niet levensvatbaar is?
Het issue is vooral dat Google niche-producten killed als ze lang genoeg niche blijven. En ontwikkelaars weten dit ook (dus blijven ze weg), daarnaast lijkt Google niet te weten hoe ze developers een goed aanbod doen. Interessant artikel:

https://www.businessinsid...ernational=true&r=US&IR=T

[Reactie gewijzigd door JoeyPrr op 24 juli 2024 20:43]

Van welke kant je het ook bekijkt van prijs of prestaties of aanbod etc. Google Stadia is kansloos.. ik verwacht dat het een Atari, Sega, Philips, Wonderswan, Ouya, etc. moment wordt.

Stadia is kansloos tegenover de prestaties van de komende Consoles als je ziet dat Stadia met 10.7TF moeite heeft om de PS4 met 1.8TF en XB1 1.4TF mee te kunnen komen terwijl de komende generatie met omstreeks de 9TF en 12TF komen.

Naast Series X komt Microsoft dit jaar ook met xCloud die waarschijnlijk qua prestaties tussen de XB1 en Series X in gaat zitten voor ook omstreeks de 10€ per maand met mogelijk een combi korting van XB Live en of Gamepass.

xCloud zal waarschijnlijk op XB1, Series X, PC, Tablet, Telefoon, PS4, PS5, Switch, etc. speelbaar zijn terwijl Stadia op selectieve Telefoons, tablets speelbaar is en dat wordt vergeten te zeggen even een selectieve apparaat kopen voor Stadia onderweg.

Het is afwachten hoeveel data en internetsnelheid xCloud gaat vragen maar in de meeste landen is er nog steeds een data limiet en Stadia vraagt teveel aan data en teveel aan geld voor de nodige snelheden om meer te worden dan een Nichemarkt.

De hardware prijzen van Stadia en Consoles komen aardig overeen en met software prijzen is Google zelfs duurder in digitale aanschaf terwijl Consoles ook fysieke spellen hebben die vaak goedkoper zijn dan digitaal en tweedehands nog goedkoper zijn.

Qua aanbod, prestaties, prijs was Stadia al niet relevant en binnenkort ook oud en achterhaald nieuws terwijl deze Niche markt wel exclusives gaat krijgen dus ja ik vindt het een kwalijke zaak en zal er ook niet om zwijgen.

Google trekt nu met geld en leugens (er klopt helemaal niets van hun beloftes) talent en copyright aan terwijl de kans op falen groter is dan succes en wat in het verleden heeft gebleken dat hun de stekker eruit trekken.

Met alle gevolgen van dien voor kopers, studios, imago industrie (wat al slecht is door sommige studios en uitgevers) en Atari dacht destijds ook het zal wel meevallen.. het viel niet mee en je kunt de sporen nog vinden in de woestijn..

De statistieken van Stadia gebruikers wordt per dag dramatischer het loopt eerder achteruit dan vooruit en dat zou ook kunnen veranderen maar hoeveel geduld hebben de investeerders en aandeelhouders ?
Nee, niet elk produkt. Alleen Google produkten.
Stadia is zeker levensvatbaar mits goed toegepast.

Stadia moet games targetten die niet lijden onder grote lantencies. Patience is daar een extreem voorbeeld van. Maar bijv games zoals Minecraft, Resident Evil, zie ik nog wel slagen bij Stadia.

Echter eigenlijk zou een game voor Stadia van de ground up gemaakt moeten worden om met de latency om te kunnen gaan. We zien nu enkel ports en het is alsof ze er maar op hopen dat het goed komt.

Eerlijk gezegd vind ik iets pas een product als het overal en altijd min of meer net zoveel waarde heeft. Dit is misschien wat knullig uitgedrukt, en er zit een gezonde dosis dubbele standaarden en hypocrisie in, maar het omschrijft mijn gevoel bij Stadia wel.

Breath of the Wild heeft mij meer dan 400 euro gekost toen ik hem wilde spelen. Maar vanaf dat moment kon ik hem altijd spelen. Stadia lijkt nogal wat veel randvoorwaarden te hebben om het te spelen. En sommigen van die vind ik moeilijk te accepteren.
"Google investeert in games" , iedereen hier. "Nu weet ik zeker dat Stadia flopt"
Kan iemand mij die gedachtegang uitleggen?
Het is momenteel populair om Google producten te haten en zeker Stadia |:(
Ja en hoe zou dat komen? Denk niet omdat Google zo een lief aardig bedrijf is geweest.

https://killedbygoogle.com/

Zouden jullie echt nu honderden euros aan games in stadia stoppen met dit verleden van Google? Ik zou er echt wel 2 keer over nadenken hoor.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 24 juli 2024 20:43]

Die site is toch gek? Ze mogen hun eigen projecten toch wel beeindigen?
Het is een stukje verwachtingsmanagement op de lange termijn... als Google maar projecten stop zet waar alle vele ontwikkelaars tijd en geld in hebben gestopt en het wordt ineens de nek omgedraaid dan neemt het vertrouwen af om nog tijd en geld te gaan investeren in weer andere nieuwe projecten. Ook is google zo'n groot bedrijf dat bepaalde projecten als niet geslaagd worden bestempeld omdat de schaal waarop er gebruik van wordt gemaakt voor de maatstaf die Google gebruikt niet groot genoeg is.

Kortom, uiteraard mag Google eigen projecten beëindigen... maar het gebeurd erg regelmatig en nu merk je dus dat het gaat rommelen en daarmee het vertrouwen afneemt.
Ik snap dat de ontwikkelaars en zakenpartners die er geld in investeren sceptisch zijn, maar vanwaar dan de haast ordinaire volkswoede tegen Stadia die op allerlei sites gaande is? Even de intro van mijn reactie hieronder (excuses, ik weet niet hoe ik die hiernaartoe kan linken):

"Even in het algemeen oprechte vraag aan alle mensen die zo negatief berichten rondom Stadia, en dan met name de niet onderbouwde opmerkingen. Vanwaar die haat (want daar lijkt het soms toch echt op) tegen Stadia?"
Dat het een soort van hetze tegen Stadia(Google) gaande is hier op Tweakers is helemaal waar, op andere internationale fora ook overigens. Dat het bij sommigen onredelijke vormen aanneemt is ook helemaal waar... maar ik begrijp het wel vanwege het verleden omtrent projecten die Google is gestart en de nek om heeft gedraaid. Ook omdat Google er tot nu toe nog niet veel mee lijkt te doen om Stadia te 'pushen' waardoor het gevoel dat het niet gaat slagen toeneemt.

En dat is nu wel het probleem waar Stadia mee te kampen krijgt en waaruit deze 'haat' ontstaat, de wil om er in te willen investeren wordt daardoor steeds kleiner en de kans dat het gestopt gaat worden neemt daarmee alleen maar toe.
Omdat Google deze haat zelf opwekt met hun gedrag en onbetrouwbaarheid.
Dit zijn ook heel veel projecten die google heeft overgenomen en gekilled. Het zijn niet alleen hun eigen projecten. Daarnaast zijn sommige best grote projecten waar heel veel mensen gebruik van maakten, maar omdat het geen miljoenmiljard opleverde werd het een op de andere dag gewoon gekilled.
Google heeft een geschiedenis van laten zien dat het weinig om hun klanten geeft en dat alles wat zij doen binnen een vrij korte tijd miljarden moet opleveren en anders draaien ze het de nek om. De wereld is hun speeltuin en wij zijn hun proefkonijnen. Als jij daar je data, gegevens en geld in wil stoppen, prima moet je zelf weten. Maar ik ben niet verbaasd over de skepticism die rond de wereld heerst over nieuwe projecten zoals stadia van hun.
Mwa, is niet zo gek. Het is dat ze bizar veel inkomsten hebben van Youtube en Android (store) dat ze het kunnen doen, anders lijkt me het geen fijn businessmodel om zo veel te investeren en dan te cancellen.
Elk groot tech bedrijf heeft zo'n lijst gewoon omdat ze veel features samenvoegen in 1 programma of omdat de resultaten gewoon slecht zijn?

Hier een voorbeeld (Microsoft): https://www.versionmuseum...tinued-microsoft-products

^ Moet ik nu op basis van deze lijst geen nieuwe Xbox kopen dit jaar en overgaan van Windows naar Linux?
Verschil is dat als Microsoft besluit te stoppen met xBox je nog steeds alle games die nu nu hebt, en de xBox zelf, kan blijven gebruiken met uitzondering van offline functies. Als Stadia stopt ben jij alles kwijt.
En omdat er, zeker nu, nogal wat investeringen nodig zijn van publishers om Stadia een succes te maken is het verleden van Google met het afschieten van producten, en de onlangse aankondiging dat ze bijv. ook met Cloud stoppen als ze over een paar jaar geen marktleider zijn nu niet echt bemoedigend om in Stadia te investeren.
Als je naar kopje hardware gaat staan er allemaal "killed" hardware producten. Dat zijn gewoon apparaten die ze niet meer verkopen, die werken gewoon allemaal nog. Ik heb ook een chromecast audio en een oude nexus telefoon.
Ook veel van de software die gekilled is gewoon van naam veranderd of toegevoegd aan een andere app van google.
Dit lijstje is wel beetje sensatie om niks.
Waarom zou men wat nieuws moeten zeggen? Dat iets al tijden wordt geroepen maakt het niet minder waar: Het is gewoon een gegeven dat Google kritisch kijkt naar hun productportfolio en dingen die niet succesvol uit dat portfolio zal halen. Is gewoon business 101. Ik verwacht niet dat Google voor stadia een uitzondering maakt. Anders hadden ze al wel beloofd de stekker er niet na X jaar uit te trekken, iets wat mij persoonlijk niet overhaalt vanwege grote libraries op een concurrerend platform, maar het schept wel vertrouwen, iets dat Google nu niet bepaald uitstraalt. Google verwacht immers dat je harde knaken gaat betalen (voor games) op een platform dat onzeker is te blijven bestaan. Ik steek dat geld dan liever in de diensten van een concurrent met bewezen track record op gebied van gaming.
Exclusieve games voor stadia. Zou me niks verbazen als google hier de power van distributed computing gaat inzetten.
Cloud native gaming moet machtig mooie dingen mogelijk maken, dingen die je PS5 of ultra high end gaming PC doen verbleken ;)
Cloud native gaming moet machtig mooie dingen mogelijk maken, dingen die je PS5 of ultra high end gaming PC doen verbleken
Hoe dan? Srsly, hoe?

Qua rendering blijf je ook met Stadia gelimiteerd tot 1 of 2 GPUs, verder schaalt het niet echt, en aangezien Stadia een aangepaste Vega 56 gebruikt ga je er zelfs met 2 kaarten niets bijster moois uit krijgen.

Qua CPU power dan? Huidige AAA games zijn wel meer CPU power gaan gebruiken, maar alsnog is dat niet echt de bottleneck lijkt me.

Qua RAM? Graag zie ik dat ook onderbouwd, want 16GB is voor de betere gaming PC wat standaard aan het worden, en alsnog kan je elke game perfect met 8GB RAM draaien. (edit: zelfs als je nu wijst naar games die wel over de 8GB gaan: dan nog zie ik geen games die ongelofelijke hoeveelheden RAM (= meer dan 32GB) nodig hebben om te draaien, dus waarom zou je "de cloud" nodig hebben?)

Ik zie echt nergens een nood in game ontwikkeling die wordt opgelost door 'cloud gaming'. Ik zie binnen gaming momenteel nog niet echt waar een serverpark beter in zou zijn dan een gewone console of gaming PC.

Het kan natuurlijk dat er een grote onbekende is, en dat het een gevalletje 'de toepassing hiervoor wordt zo nieuw dat je je het nu nog niet kan inbeelden', maar dat is geen argument om nu al te zeggen dat cloud gaming geweldig wordt: je kan dat soort dingen namelijk niet voorspellen.

Ik zie het dus niet, wat voor "nieuwe games" de USP voor cloud gaming worden. Ik blijf cloud gaming gewoon zien als een remote gaming console. En meer hoeft het niet te zijn voor mij: dat op zich is best al supergaaf, dus waarom er hype moet worden verzonnen over 'the power of native cloud gaming die mooie dingen mogelijk maakt die de PS5 doen verbleken' zie ik niet in.

[Reactie gewijzigd door kiang op 24 juli 2024 20:43]

Qua graphics kan ik er weinig van zeggen, maar mogelijkheden in het genre met veel gelijktijdige spelers zijn er wel. Kijk bijvoorbeeld naar Grid, waarin het enkel in Stadia mogelijk is om met 40 spelers tegelijk te racen.
Vóór de pro periode van maart waren er niet genoeg spelers op grid om zo maar een 40 man race te creëren, maar nu het deze maand gratis is zie je dat eindelijk gebeuren.
Die 40 man kan juist vanwege de kracht van Cloud computing. Volgens mij is de max op elk ander platform voor deze game 12.

Ik denk dat je deze kracht terug gaat zien in bijvoorbeeld mmo games waar grote massa's mensen tegen elkaar kunnen vechten.

Ik ben het overigens met je eens dat cloud gaming, met name Stadia, verder een 'remote gaming console' is. Stadia voelt als een eenvoudige, snelle console. Dat gevoel krijg ik bij GFN en Shadow Tech helaas nog niet.
Dat verhaal trek ik in twijfel en zie het meer als een stukje marketing met de juiste woordkeuze. Forza Horizon 4 ondersteunt maximaal 72 spelers in een potje en daar draait de volledig Forza Motorsport physics engine onder en dit op low-end 2013 hardware.

Vermoed eerder dat het te maken heeft dat ze bij Stadia (waarschijnlijk) gratis dedicated servers krijgen waar ze de 40 spelers potjes op kunnen hosten.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 24 juli 2024 20:43]

Met "maar" 40 personen tegelijk Grid spelen op Stadia .. tsja. In 2003 speelde ik Planetside 1 en daar had je per continent gevechten van 133 v 133 v 133 (pop limit van elke faction per continent was 133, en er waren meerdere continenten tegelijk in de wereld, en ja die pop limit werd gehaald regelmatig ook destijds) En dat met "gare specs" die desktops destijds hadden, Intel P4 of een Athlon XP op een nforce 2 bordje met 1GB ram (!) :-D Geen hele cloud computing voor nodig hoor :-) Best marketing dat Grid alleen 40 players op Stadia ondersteunt. Of kijk eens naar Playstation 3's "MAG" met 128v128 ...

Nougoed, het voordeel van game servers die nu in de "cloud" draaien lijkt mij meer iets voor de tech support van een online game (denk idaal aan een MMO) Je kan relatief makkelijk scalen in een datacenter per server mits je game/software daar goed mee omweg kan. Voor MMO's lijkt mij dat makkelijker voor ontwikkelaars en/of de techs die onderhoud doen.

Voorheen had je gewoon een lijst van 20 gameservers in je WOW lijstje of wattan ook. En was het altijd een klus om een server toegevoegd te krijgen leek wel als de nood ervoor was (contnu servers vol)

Nu kan dat in theorie "1 server" per continent zijn (West Europa, West Amerika, Oost Amerika) en alles schaalt intern op naarmate er players joinen en hoeven techs niet een nieuwe server op te trommelen like in the old days.
Stadia is leuk voor wat 't is, maar ik heb sterk het idee gekregen dat ze ook aan 't marketen zijn naar mensen die vooral AAA games spelen, of competitief bezig zijn. Die lui gaan ze nooit naar stadia trekken, omdat het fundamenteel onmogelijk is om hardware latency te doen verdwijnen met software.

Zelf ben ik in elk geval niet echt onder de indruk, maar dat komt omdat ik me kapot kan ergeren aan een death die veroorzaakt wordt door lag, en dan niet eens lag aan mijn kant.
Stadia is leuk voor wat 't is, maar ik heb sterk het idee gekregen dat ze ook aan 't marketen zijn naar mensen die vooral AAA games spelen, of competitief bezig zijn. Die lui gaan ze nooit naar stadia trekken, omdat het fundamenteel onmogelijk is om hardware latency te doen verdwijnen met software.
Stadia lijkt op dit moment nogal te floppen. Spelersaantallen zijn dramatisch gedaald sinds launch. Iedereen op Stadia heeft Destiny 2. Spelersaantallen zijn daar gedaald van zo'n 12% naar 0%. Zie:
https://warmind.io/activity

Er is bijna geen content, 28 games is erg mager en devs laten Stadia links liggen:
Google's ambitious push into gaming is floundering, and it's due largely to too few games on its Stadia platform — here's why developers have held back
"We were approached by the Stadia team," one prominent indie developer told me. "Usually with that kind of thing, they lead with some kind of offer that would give you an incentive to go with them." But the incentive "was kind of non-existent," they said. "That's the short of it."
En deze is ook behoorlijk 'killing' (pun) voor Google Stadia:
"If you could see yourself getting into a long term relationship with Google?" one developer said. "But with Google's history, I don't even know if they're working on Stadia in a year. That wouldn't be something crazy that Google does. It's within their track record."
Kijk voor wat hier bedoeld wordt maar eens naar:
https://killedbygoogle.com/

Er worden voor 2020 zo'n 120 nieuwe games beloofd op Stadia. Het eerste kwartaal van 2020 is bijna voorbij. Wie ziet het nog gaan gebeuren? En misschien nog wel belangrijker: wie gaat er geld uitgeven aan deze belofte van Google?
Qua RAM? Graag zie ik dat ook onderbouwd, want 16GB is voor de betere gaming PC wat standaard aan het worden, en alsnog kan je elke game perfect met 8GB RAM draaien.
Wow. Star Citizen draait een hele hoop stabieler in framerate als je meer dan 16 GB hebt - ja, alpha, maar de schaal hier is gigantisch.
PUBG - ook hier is het duidelijk te merken als je meer dan 8 GB hebt.
Hell let Loose: Draait inderdaad op 8 GB, maar de game neemt graag ietsje meer.
CoDMW2019: Grotere maps hebben liever ook wat meer geheugen.
Battlefield 5: een Squad Contest spelletje is geen probleem, een 64 player conquest match draait ook soepeler met meer.

Hogere resoluties en grotere speelwerelden gaan gewoon meer en meer geheugen vergen. Zelfs GTA V, een game uit 2015 (PC release), gaat vlotjes over de 8 GB als het de kans heeft en dat merk je ook.

Jayztwocents met zijn "8GB is genoeg" video heeft een klein puntje (het 'draait') maar 16 GB is heel snel de nieuwe minimum aan het worden.

De 'betere game pc' is al lang richting de 32GB aan het gaan. Steam's hardware survey laat ook mooi zien dat 16GB net (ietsje) populairder is dan 8 GB, maar we spreken hier wel over vrij grote aantallen gebruikers dus een paar percentpuntjes hier scheelt meteen een paar honderdduizend man.

[Reactie gewijzigd door Tokkes op 24 juli 2024 20:43]

Als ik The Division 2 speel kom ik makkelijk over de 8GB RAM gebruik. 1440p, bijna alles max settings.
...Ok, 16GB dan: dat hebben de meeste dus al. Mijn vraag blijft: waarom zou je een serverfarm nodig hebben als 16GB meer dan genoeg is, en gaming PCs makkelijk 32GB RAM hebben?

Welke game studios zitten te wachten op server-specs en dus meer dan 32GB RAM om hun game goed te laten draaien?

[Reactie gewijzigd door kiang op 24 juli 2024 20:43]

Buiten het feit dat 16 GB 'net genoeg' is voor de meest ambitieuze projecten (Star Citizen, Dual Universe, Cyberpunk 2077 zal ook wel flink wat geheugen gaan vreten, Witcher 3 was ook best een RAM-muncher (8GB recommended maar ook hier was meer=beter)), bekijk je het vanuit een verkeerd perspectief lijkt me.

Ten eerste zitten game studios niet te springen om kleine resource budgetten als het om performance aankomt. Nee, performance optimization is niet de favoriete taak van eender welke developer 8)7
Ten tweede: Dit is een manier om technologische vooruitgang te boeken: Gooi er een smak geld tegenaan (zowel liquide middelen als de voorziening van de infrastructuur) en probeer erachter te komen wat er mogelijk is als je developers niet limiteerd in een resource budget van een 2nd generation 4c/4t Core i5 en 8GB geheugen? Aka R&D.
Ten derde: Je moet hier volgens mij meer denken in de richting dat een game waar zo'n schaalbare cloudomgeving de perfecte use-case voor is, geen game gaat zijn zoals we gewoon zijn. Denk eerder aan een uit de kluiten gewassen World of Warcraft/EVE Online/... waar je eerder je personage bestuurd op de server/instance zelf bijvoorbeeld, in plaats van een traditionele gameclient-server verbinding (je zal uiteraard nog steeds je Stadia-client hebben). Beetje oppervlakkig maar het is nog relatief vroeg en het zit wat diep O-)
Er zijn een aantal features aangekondigd voor Stadia die aantonen dat er meer mogelijk is met Cloud gaming dan traditioneel gamen.

Direct Play
Stream Connect
Style Transfer ML
State Share
Crowd Play
Google Assistant integratie
Het grootste probleem met Stadia op het moment is denk ik dat deze features bij de aankondiging al werden getoond, maar dat er tot vandaag niet of nauwelijks iets van terecht is gekomen.
Mee eens! Men had iets duidelijker mogen vermelden dat ze niet beschikbaar zouden zijn bij de release maar dan men over de loop van een jaar (of zoeits) er mee bezig gaat. Maar al deze features zijn ook weer afhankelijk van game developers.
Ik laat deze even hier achter: https://www.youtube.com/watch?v=ECsbaO1XGBU
Dit was was MS voor ogen had toen ze op de E3 een flater sloegen en een always on connectie voor de Xbox One wilden hebben.
Mind you, dit was in 2014 al een demo van cloud assisted physics berekeningen. Als ze dit op de E3 hadden laten zien ipv. Hey Netflix op Xbox One en oh ja, Kinect en je moet hem altijd online houden, zou cloud gaming nu een stuk verder zijn.
Want zelfs nu in 2020 lijken mensen nog steeds in afgebakende doosjes te denken. Ik heb geen flauw idee hoe Google Stadia precies heeft ontwikkeld en wat hun einddoel precies is. Ik denk juist dat het einddoel van Stadia is om die limieten die je hierboven aangeeft te verbreken. Laat ontwikkelaars creatief zijn op alle vlakken zonder dat ze zich hoeven te bekommeren om eventuele technische aspecten. Laat het aan Google over als er meer power nodig is, maar verzinnen jullie maar wat je wil en wij (Google) kijkt of we het mogelijk kunnen maken.
Dat ziet er leuk uit, maar het was een oplossing voor een specifiek probleem: de CPU in de Xbox One is super, super ruk, dat was hij al toen hij uit kwam: de Jaguar cores waren toen al vele malen slechter dan wat je in goedkoper i5 laptops kreeg. CPUs in hedendaagse desktops zijn een heel pak krachtiger.

Maar ok: meer CPU power, meer geheugen, meer GPU pwoer levert *misschien* iets op dat we nu niet kunnen voorspellen, daar doel je dus op, niet?

Ik heb al gezegd dat ik dat een waardeloos argument vindt: je moet tenminste *iets* concreet kunnen aanwijzen als je me ervan wilt overtuigen dat cloud gaming iets beter doet dan local gaming, de belofte van onbekend potentieel, daar geef ik geen geld aan uit.

Maar zelfs als ik dat wil geloven... hoe kan dat financieel werken? Als jij nu zegt "grotere wereld, meer physics, meer grafische kracht! Zo krachtig als wel 100 gaming PCs!", vraag ik me af: en hoe kan je dat betalen? Er zit niet echt noemenswaardig veel overhead in PC games, dus zelfs met het magische woordjes 'optimalisatie' zal google de hardware van ongeveer 10 gaming PCs in het datacenter moeten hebben staan om die perfromance te leveren, en dat alleen om enkel mij te laten gamen. Als in Nederland 1 miljoen Stadia gamers spelen, moeten ze dus de hardware equivalent met 10 miljoen gaming PCs aankopen en laten draaien.
En op het einde van de rit moet iemand die betalen, en dan wordt het zo duur dat je beter toch weer je eigen gaming PC koopt. Dus: hoe dan?

Het argument dat ik ze voor cloud gaming is gemak, draagbaarheid, en prijs. Maar extreem veel meer resources? Dat zie ik gewoon niet als financieel haalbaar.
[...]
Qua RAM? Graag zie ik dat ook onderbouwd, want 16GB is voor de betere gaming PC wat standaard aan het worden, en alsnog kan je elke game perfect met 8GB RAM draaien. (edit: zelfs als je nu wijst naar games die wel over de 8GB gaan: dan nog zie ik geen games die ongelofelijke hoeveelheden RAM (= meer dan 32GB) nodig hebben om te draaien, dus waarom zou je "de cloud" nodig hebben?)
8 GB RAM is voor VEEL spellen al te weinig, en krijg je aardig grote dips in de spellen, 12GB is voor 99+% van spellen wel meer dan genoeg, en daarom nemen de meeste gamers 16GB RAM, dan heb je hou maar nooit problemen.

https://www.youtube.com/watch?v=yTPDR2tHH5g

Geef je gelijk over cloud gaming, heb daar ook helemaal niks mee, ook vanwege NIKS dan meer van jou is, met Steam en Origin en Battle.net en al die andere zijn de spellen voor jou, en staan ze fysiek op je computer, en kan je ze gewoon een backup maken van je spellen als je dat zou willen, en zet je er een no-DVD=Blu-Ray crack er op (wat legaal is omdat je betaalt heb voor die spellen), en kan je ze gewoon spellen overal zonder Steam en Origin en Battle.net en al die andere.
Nou kans is denk ik 100% groter dat ze volgend jaar opeens de stekker uit het platform trekken net zoals met tig andere Google producten gebeurd. Daarnaast kunnen ze destiny niet eens native 4k draaien dus zal het allemaal wel meevallen.
Want uit diensten zoals Google Maps, Gmail, Android, YouTube etc. hebben ze inderdaad ook al na enkele maanden de stekker getrokken. Het begint eerlijk gezegd een beetje vermoeiend te worden om in ieder topic over Google Stadia te moeten lezen dat de kans groot is dat ze de stekker eruit trekken omdat ze dat met andere diensten ook doen.

Ga de hele lijst van services waarmee ze gestopt zijn eens na en dan zul je erachter komen dat er heel vaak een gegronde reden achter zit. Heel veel services/apps waren dubbel, hebben ze samengevoegd met andere diensten of waren simpelweg niet technisch niet meer nodig (Google Cloud Printing). En gegarandeerd dat 99% van de services niet eens bekend waren bij de mensen hier.
Android, Youtube zijn niet origineel van Google. Maps en Gmail zover ik weet wel.

Maar ze gooien wel vaker projecten na 'n jaartje weg, denk maar aan inbox bijv. die dienst werd zelfs nog best veel gebruikt, z'n punt is niet zo heel erg moeilijk in te beelden, kijk elders voor de grap eens hier hoeveel projecten google geschrapt heeft. Veel dingen waren technisch prima niet perse in overlap met andere google diensten, maar gewoon niet rendabel of te duur. Puur omdat jij blij word van stadia betekent niet dat de rest van de wereld skeptisch kan zijn (en daarmee bedoel ik niet dat jij de enige bent). Ik denk dat we momenteel nog veel te veel lag krijgen door onze internetverbindingen enzo.

https://killedbygoogle.com/
Misschien is het handig om wat verder te kijken dan alleen het aantal projecten dat geschrapt is. Veel producten/diensten die zijn gestopt maar nog wel relevant waren zijn veelal opgegaan in, of vervangen door, een ander product/dienst van Google. Een aantal voorbeelden;
  • AngularJS > Angular
  • Google Cloud Messaging > FireBase Cloud Messaging
  • Google Allo > Google Messages
  • Google TV > Android TV
  • Google News & Weather > Google News
  • Google Now > Google Search
  • Google Goggles > Google Lens
  • Google Chrome Apps > PWA's
  • Google Nexus > Google Pixel
  • Picasa > Google Photos
  • Word Lens > Google Translate
  • Quickoffice > Documenten, Spreadsheets, Presentaties
De meeste projecten zijn qua omvang & investering compleet niet te vergelijken met Stadia. Veel projecten stelden weinig voor en waren bovendien ook gratis en hadden geen verdienmodel. Stadia is een betaalde dienst waarbij de gebruiker spellen moet kopen. Dat gegeven alleen al maakt dat ze zich wel twee keer bedenken voordat ze de stekker uit dit project trekken. Als jij een (betaalde) product of dienst van vergelijkbare omvang als Stadia kunt noemen dat is gestaakt dan hoor ik het graag.
Jij noemt zaken op waarvan de opvolger ook al niet meer bestaat.

Bijv:
Google lens is ook exit.
Google pixel bevat niet de producten van de Nexus lijn meer, reguliere tablets zijn compleet verdwenen (en dus opgegeven).

Om maar te zwijgen over bepaalde diensten die nauwelijks gebruikt worden en velen nu pas voor het eerst de naam ervan lezen.
Google Lens is gewoon beschikbaar, zowel als losstaande applicatie maar ook binnen Google Photos en Google Assistant (zie https://lens.google.com/). Je opmerking over de Pixel-productlijn klopt ook niet want de Pixel Slate (is de opvolger van de Pixel C) is nog steeds te koop.
Pixel slate is NIET te vergelijken met de tablets uit de Nexus serie ... Komt niet eens in de buurt.
De slate is meer een surface Pro achtige Device.
Maar eh, de slate wordt ook al niet meer verkocht en is exit.
Deze discussie gaat nogal off-topic maar goed: de Pixel Slate is prima vergelijkbaar, het is een tablet met Chrome OS en kan Android applicaties draaien. Overigens is de Slate hier in Nederland nooit te koop geweest, hooguit via import, maar o.a. in Amerika is hij nog gewoon te koop. Maar waar jij waarschijnlijk op doelt is dat Google in 2019 heeft aangekondigd geen opvolger uit te brengen in deze lijn omdat ze zich willen focussen op laptops/convertibles.
Google is met Chrome OS terrein aan het winnen in het onderwijs en dan is het niet zo vreemd dat ze daar op inzetten. Tablets met Android zijn een niche aan het worden mede omdat smartphones steeds groter worden en de komst van de foldables zal het gat tussen de smartphones en laptops/convertibles overbruggen en daarmee tablets overbodig maken. De markt beweegt en Google beweegt mee en daar is niets vreemds aan.

[Reactie gewijzigd door Jorick op 24 juli 2024 20:43]

De Nexus tablets waren echte Android tablets.
Feit dat de slate apps kon draaien zegt niks, een MacBook kan ook Windows draaien maar dat maakt hem nog steeds geen reguliere Windows notebook.
Weleens de prijzen van de slate gezien ? Vergelijk dat eens met de Nexus tablets. Overigens zat er een aardig gat in tijd tussen de laatste Nexus tablets en de Slate en het was duidelijk.
Google stopte met tablets op hun eigen ecosysteem en dat is een feit en daar ging het in eerste instantie over.
Dat het een niche markt geworden is en dat Google mee beweegt met de markt doet daar niks aan af. Immers, zijn stopten met de Android tablets toen tablets volop in de lift zaten en er innhet Android segment nog best veel te verkopen was.
"Want uit diensten zoals Google Maps, Gmail, Android, YouTube etc. hebben ze inderdaad ook al na enkele maanden de stekker getrokken"

Wat bewijst dat? Dat er ook produkten zijn waar ze niet lukraak iets de nek omdraaien? Verdient dat een applaus of zo?

"Het begint eerlijk gezegd een beetje vermoeiend te worden om in ieder topic over Google Stadia te moeten lezen dat de kans groot is dat ze de stekker eruit trekken omdat ze dat met andere diensten ook doen."

Mooi, dat is ook de bedoeling. Dat Google eens geconfronteerd wordt met hun arrogantie.
Hij heeft wel degelijk een punt.
Dit kan je nietbsimpel vergelijken met een email dienst.
Het is een niche hardware/dienst product !
We hebben eerder gezien dan een heel ambitieus programma zoals Google glass al snel in de vergetelheid kwam en nu gewoon gestopt is (of binnenkort stopt).
Vergeet ook Google+ niet en de wazige overgang van Google Now wat de meesten amper kenden of mog steeds niet weten wat het was/is.
Laten we eens kijken naar de Nexus lijn, en ja de phones zijn doorgegaan als Pixels maar waar zijn de Nexus Tablets gebleven ? En nee, de Pixel slate is geen vervanger of vergelijkbaar.
En zo zijn er nog wel aardig wat projecten hoor, de lists staan gewoon online.

En stadia is kansloos ! Simpel.
Mensen gaan niet betalen voor een dienst waarbij je ook nog eens voor iedere game apart full price moet betalen. Sure, je krijgt dan een gratis game maar zoals wel vaker met free games zijn het doorgaans de games die de meesten niet boeien of we al 3 jaar spelen.
Tel op de vertragingen, geen echte 4K gaming en het magere aanbod van games en je hebt een recept voor een tragedie.

De dienst is er al 3 maanden en na 1 maand was het al stil en hoorde je er niemand meer over. Nu is dit artikel in weze een opgraving van iets dat we alweer bijna vergeten waren.
Ja, want daarom gaan ze native games uitbrengen voor dat platform.

Ik snap de tendens maar volgens mij is het hier niet aan de orde.
Ja, net als de "power of the cloud" bij de xbone
Cloud native gaming moet machtig mooie dingen mogelijk maken, dingen die je PS5 of ultra high end gaming PC doen verbleken ;)
Dit was ongeveer de insteek van OnLive destijds toch?
En ook mijn verwachting bij Google Stadia.

Echter is de eerste indruk niet echt baanbrekend. Stadia kan zich nu (voor zover ik weet) nauwelijks meten met de One X en PS4pro. Hoe gaan ze de PS5 en Series X dan doen verbleken? En gaat dit uberhaupt haalbaar zijn in landen met trager internet..

En techniek is niet eens hetgeen Google tot dusver tekortschiet. Veel meer een gebrek aan content. Dan is iemand van Santa Monica binnenhalen geen gek idee.
En wat zou er met Stadia wel kunnen wat niet met de aankomende consoles kan? Ook is het concept wat Google voor Stadia gebruikt niet nieuw en niet uniek... Onlive was er ooit mee begonnen (waar Sony overigens delen van in bezit heeft, zullen ze vast plannen mee hebben), GeforceNow is een vergelijkbare dienst... oftewel, Stadia zal niemand vanwege cloud based gamen op achterstand gaan zetten.
Sure. En de hele wereld heeft ook toegang tot minstens 35Mbit op dat op zijn minst ook op een behoorlijke manier te streamen. Laat ik lag nog even buiten beschouwing.
Bedenk ook dat het omgekeerde waar is. Cloud gaming blijft altijd achter op een gaming pc wat betreft latency en input delay. Voor veel gamers die graag een competitief potje (ranked) spelen toch niet acceptabel. En dat is een vrije grote groep, denk aan League, Dota 2, CSGO, Pubg, Apex Legends, Overwatch, Rocket League, RB6 Siege spelers.

TLDR: Als je een spel speelt om te winnen en je vindt winnen belangrijk, dan valt cloud gaming snel af.

Ben mij er natuurlijk van bewust dat dit de doelgroep niet is voor cloud gaming, maar wat mij betreft wel een enorme bottleneck.
Inderdaad Online crossplatform competitie kan nadelig zijn op Stadia maar het vreemde is dat Destiny vrij soepel draait en reageert met 60 frames en dat Samurai showdown een zodanig input lag kan hebben dat je KO kunt zijn voor je het in de gaten hebt.. maar dat ligt aan de Studios en niet aan G :+ :+ gle

[Reactie gewijzigd door Tri Force op 24 juli 2024 20:43]

En jij denk dat dat rendabel is? Ze moeten letterlijk per user nou al een pittige gaming PC neerzetten (dat eigenlijk nog eens minder presteerd vanwege de encoding taken etc ook). Jij denkt werkelijk waar dat ze elke user nog meer capaciteit gaan bieden? Dat staat gewoon niet in verhouding meer met wat het opleverd (al gebruikt niet elke user ten aller tijden 1 instance, dat is nu al deel van het verdien model).

Terwijl nu al in gaming PC's nogsteeds niet alle mogelijkheden benut worden omdat consoles de ontwikkelingen tegenhouden.
Dé bottleneck is bandbreedte... Het gaat er niet (direct) om hoe goed de servers van Google shite kunnen renderen... het gaat erom hoe snel en soepel het op mijn scherm staat. En dat niet alleen op mijn TV thuis, die via coax of koper verbonden is met glas, een eindje verderop (en da's al kut geoeg, als de afstand naar de wijkcentrale (net) te ver is). Maar nu zit ik met mijn nieuwe Pixel-telefoon en stadia in de trein, en tuf over de Veluwe of door het Groene Hart. Kan ik dan nog steeds Assassins Creed spelen? Of had ik er beter aan gedaan te investeren in een Switch en een Zelda?
Hmm ik sta hier een beetje kritisch tegenover. Het ontwikkelen van een game zoals bijvoorbeeld God of War kost tegenwoordig 5-7 jaar. De vraag is of Shannon Studstill net zo veel tijd krijgt bij Google als ze bij Sony kreeg. Ik heb het idee dat er bij Google meer tijdsdruk is om Stadia succesvol te maken.

Of dit een slimme keuze is zal de toekomst moeten uitwijzen.
Cory Barlog heeft in meedere interviews verteld dat de eerste god of war ongeveer 4-5 jaar duurde en dat ze dit zeker niet nodig hebben voor deel 2 en mogelijk 3. Hele engine staat al, characters etc. het is vooral levels, story waar ze op focussen. ik verwacht dat ze mogelijk voor deel 2, misschien 3 jaar nodig hebben of minder. 2021 zou al erg nice zijn
Geweldig nieuws Stadia is de toekomst van gaming, als Base straks uitkomt staat mijn mening nog steeds en zal er 99% in eens hypocrieten op het platform komen.
Het is pas de toekomst van gaming als ook de infrastructuur van voldoende kwaliteit is om het te ondersteunen op wereldschaal gezien.
wereldschaal? dat hoeft niet eens als je 2 miljard mensen weet te bereiken overleef je het wel.
Zie eerst maar een miljoen afname te krijgen als ik zo vrij mag zijn. Als de hypocrisie zo hoog is, om op jouw beurt je ietwat irreële voorbeeld te gebruiken, is dat al een vrij, vrij hoog aantal in afname.
Als base dropt heb je gelijk miljoenen kinderen en vaders te pakken die geen PC/Console kunnen betalen maar wel een spel voor 10-20 euro.

Stadia gaat keihard slagen met miljoenen gebruikers.
Tja, de praktijk zal het uiteindelijk bewijzen. Hierbij kom ik ook terug op verbinding snelheden. Voor zelfs een beetje goede 720p met voldoende FPS en wil je naar het schijnt 25Mbps hebben. Dit wordt ook niet overal nog gegarandeerd, ook niet in 1e wereld landen.

Zoals gezegd, de toekomst zal het zeggen.
Welke doelgroep bedoel jij wie geen console van 200€ a 300€ kunnen betalen maar wel een 70€ of zelfs 130€ voor Stadia hardware + een internet abo van 50€ + Stadia abo van 10€ of een 30€ a 40€ per spel ?

Bij een Telefoon abo of Internet abo krijg je vaak een PS4 of een XB1 gratis en niet een Stadia Pro pakket dus ook al zou je niet het geld voor een Console hebben de kans is groter dat je wel een Console kunt krijgen dan een Stadia pakket..
Heb het over Base straks Stadia word gewoon gratis, en er zijn games van 10 tot 100 euro keuze voor iedereen.
Welke spellen ? populaire spellen die voor de XB1 en PS4 een 30€ in de winkel liggen kosten op Stadia een 40€ a 50€ of zelfs 60€ en ik neem aan dat je per jaar wel een 3 a 4 spellen koopt zoals Tomb raider, CoD, Doom, AC, etc. en geen Angry birds, Bejeweled, etc.

Een 3 a 4 spellen op Stadia zonder 30% korting die je bij het abo krijgt zou je dan omstreeks een 40€ a 80€ meer betalen dan op Consoles dat is de truc van Stadia en het zal wel werken want ik koop weleens een Gamepass puur voor de kortingen.

Bijvoorbeeld met alleen Dragon age Inquisition goty 7€, The surge Augmented edition 10€, Lords of the fallen Complete edition 4€ heb ik al een 40€ bespaart terwijl de 3 maanden Gamepass een 7€ koste en de 30€ Microsoft tegoed een 25€ totaal 32€ en nog 9€ over :D

Daarnaast draait Pro al niet geheel soepel dus wat verwacht je van de Base versie ? ik verwacht tenminste niet dat je Gratis van 1080P 30 a 60 frames kunt genieten want dan zijn er geen Pro abo's meer nodig want er zijn amper spellen in 4K.

Oh en indie bundels zoals Shiness + Seasons after fall voor een 3€ a 4€ daar wordt ik helemaal vrolijk van :D heerlijke games!

[Reactie gewijzigd door Tri Force op 24 juli 2024 20:43]

Ik zal eerlijk zijn, als Base uitkomt probeer ik het wel even. Maar of het gaat kunnen tippen aan zelfs een 4-5 jaar oude bak (die toen wel deftig high-end was, dat wel) wil ik nog zien.
Geluid van fans, Stroom, ruimte etc. Stadia heeft veel meer voordelen dan je denkt.
Maar letterlijk geen enkele is van toepassing op mij en voor al die problemen (buiten elektra, die wordt sowieso verbruikt en netto zorg je waarschijnlijk voor meer verbruik dan zelf je game draaien. Zoek maar eens op hoeveel energie we verspillen aan Netflix gezien over het hele traject van bronbestand tot aan jouw scherm.

Ik zou erop achteruit gaan zelfs. 1440p@144Hz is mijn target, 60 fps is de max op stadia. Geloof me vrij, eenmaal je hogere refreshrates gewend bent wil je echt niet meer terug naar het prehistorische 60.

[Reactie gewijzigd door Tokkes op 24 juli 2024 20:43]

Heb het hier over een ~650 watt PC tov een ~3 watt Chromecast ultra, dat merk je zeker wel einde van de maand, en wat er achter mijn deur gebeurt qua stroom en data maakt me niet uit betaal alleen voor mijn huis.

En ik speel zat op 1440p/144hz maar ook op 1366x768 op 30 fps maakt mij echt niets uit. als het maar stabiel 30 of 60 fps draait.

Dips en lag zit ik niet op te wachten.
En de servers die je game draaien? En de capture hardware die je stream encodeerd? En de routers en switches die het verkeer tot bij jou brengen? En de support infrastructuur (monitoring enz) om de meuk in de gaten te houden? Je eigen verbruik is 1 ding, en ocharme een druppel in een oceaan als het op groen denken aankomt.

Mijn persoonlijk verbruik, daar is mijn gamehobby amper op te merken. Echter, kijk even naar het hele plaatje en dit streaming gebeuren is een pure verspilling van energie in mijn ogen.

30 fps voelt schokkerig aan voor mij.. 60 FPS is meh. Maar 144hz/144fps maakt alles zoveel duidelijker zichtbaar in snelle scenes/stukken gameplay dat ik alles lager dan 90 al niet eens meer overweeg.

[Reactie gewijzigd door Tokkes op 24 juli 2024 20:43]

Ja maar waarom zou ik me daarom druk maken? ik verbruik 3 watt ipv meer dan 650 watt en dat is wat telt.

Snap dat als je CS:GO whatever op hoog niveau speelt je graag meer fps wilt maar voor casual couch play is 60 of zelfs 30 fps voldoende.

Kom nog uit de tijd van ms-dos games dus misschien zijn mijn eisen niet zo hoog als dat van de mensen nu.
Shannon Studstill is vertrokken...
Ze staat dus niet still :+

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 24 juli 2024 20:43]

Wow, van een studio met toekomst naar een plek wat ten dode is opgeschreven (Stadia loopt voor een meter in ongeveer elk meetbaar aspect).

Interessante keuze....
Raar ... ik en een paar vrienden hebben de Stadia founder edition gekocht en zij hebben net zoals ik 0 problemen.
ja vreemd zit nu op 55% van Red Dead Redemption 2 en merk geen enkel probleem. zou toch wel door hebben gehaad naar 40 uur spelen zou je zeggen.
Hoeveel moest je voor de game zelf betalen in de Google Stadia Shop, ik ben aan get nadenken om het aan te schaffen (Stadia & Rdr 2)
ik heb 50 euro voor de Special Edition betaald (was toen nog 75 op steam ter vergelijking), ga niet online dus Ultimate heb ik niet gehaald.

Stadia = 129 en denk dat de normale versie 59 is special 69 en ultimate zie ik 89,99.
50 euro valt wel mee,

Wat is het verschil tussen die versies van Stadia? Loopt het een beetje lekker?
Special edition heeft wat leuke extra missies en items, Ultimate heeft online extra's maar dat speel ik niet dus viel voor mij af.

het loopt perfect zit nu op 40+ uren zonder lag of wat dan ook.
Dit is zeker een versterking voor Stadia.

Ik hoop vooral dat Santa Monica een adequate vervanger kan vinden. Onder haar leiding heeft Cory Barlog een fenomenale God of War af kunnen leveren.
Jeeej! Kom maar op, kan niet wachten op unieke opties binnen games. Zoals nu 40 player races in Grid.
The day the earth Studstill.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.