VS: Alibaba, Baidu en BYD helpen het Chinese leger

De Chinese techbedrijven Alibaba, Baidu en BYD ondersteunen het Chinese leger. Dat stelt het Amerikaanse ministerie van Defensie, dat daarom geen zaken meer zal doen met de bedrijven. De Amerikaanse stap is ook een signaal naar de buitenwereld.

De bedrijven staan nu op een lijst van Chinese militaire bedrijven, meldt het ministerie. Dit houdt in dat het ministerie geen directe zaken meer doet met de bedrijven. Volgend jaar gaat het ministerie ook niet meer via tussenpartijen zakendoen met bedrijven die op de lijst staan.

Het ministerie geeft niet veel details over waarom ze nu op de lijst staan. Het geeft alleen vage omschrijvingen, zoals dat bedrijven 'indirect verbonden zijn' aan onderdelen van de Chinese overheid, of dat ze 'bijdragers' zijn 'aan de civiel-militaire fusie'.

Autofabrikanten en AI-chatbots

Onder de Chinese bedrijven vallen bijvoorbeeld Alibaba, moederbedrijf van de Chinese webwinkel AliExpress, autofabrikant BYD en Baidu. Baidu is een internetbedrijf met een zoekmachine, verschillende apps en een AI-chatbot. Ook maakt het bedrijf autonome voertuigen. Robotmaker Unitree staat ook op de nieuwe lijst. Nvidia heeft juist onlangs bekendgemaakt met Unitree te gaan samenwerken aan robots.

Verschillende bedrijven en de Chinese overheid geven tegenover Reuters aan het oneens te zijn met de nieuwe lijst. Ze ontkennen dat ze samenwerken met het Chinese leger en zeggen stappen te ondernemen om zich van de lijst af te laten halen.

Niet alleen gevolgen voor Defensie

Naast dat de techbedrijven geen zaken meer kunnen doen met het Amerikaanse leger, kan de stap ook in andere markten gevolgen hebben door de opgelopen imagoschade. Het Amerikaanse ministerie geeft hiermee immers een waarschuwing af, waardoor consumenten en bedrijven wellicht ook niet langer zaken willen doen met deze partijen.

Baidu Apollo Go
Een zelfrijdende Baidu Apollo Go in China

Door Hayte Hugo

Redacteur

09-06-2026 • 14:31

106

Lees meer

Reacties (105)

Sorteer op:

Weergave:

Of bedrijven zaken doen met een leger van een bepaald land is volslagen irrelevant, en dat is ook niet wat hier wordt bedoeld: In China staan allerlei bedrijven onder directe of indirecte controle van het leger. En dat kan betekenen dat als de VS (of een ander land) iets van een dergelijk bedrijf inkoopt voor haar eigen leger dat dat ene risico kan vormen. En gezien de enorme 'phone home' elementen die al in Chinese consumenten elektronica zitten is dat geen irreële angst.

Daarnaast is het natuurlijk zo dat China uitermate goed is is 'the long game'

The Long Game: Chinese Grand Strategy After the Cold War

China’s Rare-Earth Empire: A 30-Year Playbook of Strategy and Dominance
Ik kan helaas geen karma geven maar zeer goede post. Jammer dat veel mensen niet pragmatisch kunnen nadenken over de lange termijn en altijd "Ja, maar Amerika...." roepen..

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 9 juni 2026 20:44]

Ja, maar Israël komt er nu bij
Ja precies, zoals de NSA backdoors in Cisco apparatuur.
Jaja, maar dat gebeurde niet door CISCO zelf:
“The NSA routinely receives — or intercepts — routers, servers, and other computer network devices being exported from the U.S. before they are delivered to the international customers,” Greenwald writes. “The agency then implants backdoor surveillance tools, repackages the devices with a factory seal, and sends them on. The NSA thus gains access to entire networks and all their users.”
https://www.infoworld.com/article/2179244/snowden-the-nsa-planted-backdoors-in-cisco-products.html

En is in die zin ook iets dat Nederland zou kunnen doen in Rotterdam ...
Boss leger uniform
Porsche tanks
Etc
Of bedrijven zaken doen met een leger van een bepaald hun eigen land is volslagen irrelevant
Lijkt mij wel belangrijk om onderscheid te maken op basis van het land van herkomst en welk leger.

Voor de rest volkomen mee eens, je kunt er vrijwel gewoon van uitgaan dat elk Chinees bedrijf zich met de CCP ophoud. En dan ook goed om te weten dat de CCP zijn eigen leger heeft (PLA), het is dus geen staatsleger maar van de partij.

In de VS gebeurt natuurlijk het zelfde al word het doorgaans publiekelijk bekend gemaakt omdat het beursgenoteerde bedrijven betreft die meestal bekend willen maken dat het lucratieve contracten betreft.

Ik denk dat dit nieuwsbericht ook vooral gericht is op de Amerikaanse bevolking dan de rest van de wereld die nu denk "ja maar jij ook".
Ja maar "jij ook" heft niet op dat bepaalde Chinese bedrijven actief met het leger samenwerken. Het is allemaal relevant.
Als je het als een stukje context ziet is het relevant. Als het als whataboutism geroepen word niet lijkt me.
Elk voertuig, ook de Europese zit spionage software, deze kon je in het begin nog uitschakelen door de simkaart te verwijderen of de hele module te slopen.

Intussen is dit systeem geïntegreerd in de volledige wagen en worden al je gegevens verkocht voor gemiddeld 25 eurocent.....

Enige optie is een oudere wagen (pre 2015) te kopen.

[Reactie gewijzigd door apeklootje op 10 juni 2026 09:54]

Je zou maar een BYD auto hebben gekocht. Dit bericht is dan een glimps in de toekomst over wat met Huawei is gebeurd. Over een paar jaar mag je waarschijnlijk geen onderdelen meer importeren of mogen Apple en Google geen carplay/android auto ondersteuning meer leveren…
Gelukkig wonen wij in europa en zijn wij geen VS, overigens was BYD al niet te verkregen in america
Ik denk dat Europa ook deze kant op gaat: de goedkope Chinese industriële producten concurreren onze industrie eruit, om allerlei redenen typisch voor China:

- Lagere loonkosten

- Bedrijven mogen daar het milieu veel ernstiger vervuilen dan hier (China heeft extreem veel milieuvervuiling door industrie)

- Lage energiekosten (veel goedkope energie uit kolen en goedkope energie uit Rusland e.d.)

- Allerlei steun van de overheid voor eigen bedrijven

- Bescherming van de binnenlandse markt tegen buitenlandse concurrenten

- Semi-monopolies op allerlei relatief zeldzame grondstoffen zoals aardmetalen en halffabricaten

- Grootschalige spionage bij buitenlandse bedrijven en onderzoeksinstellingen

Al deze dingen zijn voordelig voor grote bedrijven. Wij hebben dat allemaal niet hier. Maar Europa probeert nu een aantal van die punten hier ook toe te passen.

[Reactie gewijzigd door Cerberus_tm op 9 juni 2026 16:34]

Tegelijkertijd hebben we gezien wat bijvoorbeeld de Europese autofabrikanten als innovatie beschouwen: kijken hoe ze zoveel mogelijk basic functies achter abonnementen kunnen plaatsen. Met zulke innovatie heb je geen China nodig om je markt kapot te maken.
Je vergeet ook dat de Duitse auto lobby actief tegenwerkt met de electrische auto adoptie. Hier door creëeren ze ook de illusie dat de minder efficiëntere electro motoren breeder worden uitgewerkt in de EU.
Het is niet de enige factor.
Maar ja, we concurreren zelf steeds minder, dat is onze eigen schuld door de manier waarop bedrijven en overheden niet strategisch genoeg of te ideologisch of te ouderwets denken. Dus stel dat we alles boycotten/belasten wat uit China komt om onze markt te beschermen, dan wordt het leven hier vooral veel duurder en lopen we steeds verder achter op technologisch gebied, en daarna waarschijnlijk ook steeds meer economisch. China gaat sowieso wel door, die hebben visie. Volgens Rutte tijdens zijn lange regeerperiode moest je voor visie naar de oogarts, dat is nog redelijk het credo lijkt het.
China is inderdaad niet de enige reden. Maar als goedkope, gesponsorde zonnepanelen uit China ervoor zorgen dat al onze zonnepanelenfabrieken failliet gaan, zal dat niet goed zijn voor de ontwikkeling van onze eigen zonnepanelen.
Lijkt mij niet realistisch om Chinese import te stoppen. Er is helemaal geen maakindustrie meer over voor consumentenproducten in Europa. Al die bedrijven werken al decennia samen met Chinese bedrijven, juist om de redenen die je noemt. En niemand wil in Europa milieuvervuilende mijnen en stinkende gigafabrieken openen, en als iemand het wel wil dan verzandt zo'n partij automatisch in de permits, milieu-eisen en regelgeving.

Ik denk eerder dat Europese bedrijven meer gaan samenwerken met landen als India en Vietnam. En ondertussen houden bedrijven China te vriend, investeert China meer in assemblage in Europa zelf en krijgen overheden meer belasting binnen door verhoogde invoerrechten.
Ik denk toch dat wel langzaam wel een beetje kan opgaan van toch dingen echt hier laten maken door Europese bedrijven, en op bepaalde plaatsen milieuschade accepteren. China gebruikt zijn machtspositie nu al.

Laten we ook niet vergeten dat China zou instorten als Europa en Amerika beide niets meer uit China zouden importeren.
Huawei is ook niet meer in Europa te krijgen: door de VS…
Precies. @jaenster En ondertussen rijden hier BYD bussen rond met (interne) camera's... Ik vraag mij af of die bussen af en toe ook niet een "phone home" doen.
Tesla's hebben al interne camera's sinds 2017...
Oke, maar over het algemeen beschouwen we de USA nog als een bondgenoot en China niet.
Tesla, SpaceX, Grok, ... worden gelukkig niet door het US army gebruikt. O-)
Gaat lastig worden als er een hele reeks BYD bussen van de overheid (OV) hier rondrijden.
Of een GM auto, of een Ford,

Of in een boeing gevlogen hebben

Of een meecedes of porsche…

Of een saab…

al dit soort bedrijven doen ook defensie, is nogal wiedes, want ja defensie heeft voertuigen nodig.

Niks nieuws hier.
Als ik de prestaties zie van de modellen, zelfs kleine lokale modellen als Qwen 3.6 wordt ik toch steeds banger voor onze toekomst in Europa.

Ja, Mistral is er, maar die liggen inmiddels zo ver achter dat ze niet meer relevant zijn als foundational model en volgens prachtige EU traditie richten ze zich nu op B2B en overheidscontracten die verplicht bij EU moeten afnemen.

Ik heb net mijn lokale bot gevraagd een nieuwe app te installeren. Binnen 20 minuten was de app live met TLS, Authentik authenticatie, backups, clusterscheduling etc... Gewoon letterlijk een junior DevOps sysadmin vervangen door een AI model dat draait op mijn Macbook.

We moeten als Europa, en ook als Nederland, miljarden investeren om dit bij te kunnen benen. AI is niet 'een leuk tooltje', dit is de volgende industriële revolutie en we missen hem volledig.

Daar komt dit nog eens bovenop: we leven dalijk in een wereld waarbij grootmachten gigantische militaire AI platformen zoals Palantir hebben en Europa heeft niks. Dat kan gewoon niet jongens, dat moeten we toch gaan inzien.

[Reactie gewijzigd door ApexAlpha op 9 juni 2026 14:39]

Het feit dat MS iets doet als geinig hobbyproject dat wij als continent gezamenlijk nog niet serieus voor elkaar kunnen krijgen is inderdaad onderdeel van het probleem.

Helaas zien de meeste mensen in Europa net als jij het probleem niet echt als we de volgende industriele revolutie missen.

We hebben overigens nog steeds 'discussie' over het missen van de vorige: de smartphone en cloud revolutie, waar we ook totaal afhankelijk zijn van de VS.

Wellicht dat we in 2040 erachter komen dat AI toch ook wel handig zou zijn om zelf te hebben.

[Reactie gewijzigd door ApexAlpha op 9 juni 2026 15:00]

Misschien moeten we die oude leus van de overheid maar weer in moeten voeren.

"Een betere wereld begint bij jezelf".

Ik denk niet dat we de boot missen terug naar het feudaal bestaan zoals in de VS, China en Rusland. Ik vind de huidige situatie hier beter, maar dat ben ik.
Ik heb een abbo op Le Chat en Elevenlabs, twee EU partijen die nog een beetje bij komen. Ik host de meeste apps zelf met Bunny.net voor de publiek bereikbare dingen.

Ik denk graag zelf dat ik wel een steentje bijdraag aan de betere wereld.

Het is echter stuitend om te zien dat zelfs op Tweakers.net de AI ontwikkelingen worden afgedaan als "de boot naar feudaal bestaan."

We hebben op dit moment een feudaal bestaan; vanwege de allesomvattende digitale afhankelijkheid moeten we doen wat Trump wil of zegt. Je tekent maar bij het kruisje. En wie wordt in 2028 de nieuwe President? Iemand nog erger dan Trump? Ook dan gewoon tekenen bij het kruisje want ze zetten gewoon onze overheid stil via Azure of AWS.

Juist als je geen feudaal bestaan wil zal je moeten inzetten op strategische autonomie.
Ik denk dat de EU vooral moet werken aan het integreren van de Europese financiële en investeringsmarkten. dat beperkt nu vaak de groei van Europese bedrijven, waardoor ze uiteindelijk vaak door de Amerikanen overgekocht worden. We zullen ook belastingen tussen landen meer gelijk moeten trekken en makkelijker maken voor een bedrijf in de EU. De uitdaging daarbij is een race naar de bodem te voorkomen.

Daarnaast moeten we werken aan meer Europese bedrijven, nu zijn nationale bedrijven meestal elkaars concurrenten binnen de EU/Europa, waardoor geen enkel bedrijf de schaal haalt om wereldwijd te concurreren. Heel veel Europese samenwerkingen vallen weer uit elkaar in ruzie na een paar jaar, als de taart verdeeld moet worden.

Zie recent nog het FCAS project. Zorgen dat dat soort projecten meer kans hebben is waar we naartoe moeten. (Niet FCAS specifiek).

Veel Amerikaanse overheidsprojecten hebben hetzelfde probleem, omdat die steun nodig hebben van politici uit veel verschillende staten. Maar in de VS hebben private bedrijven veel meer mogelijkheden om snel te groeien in verhouding tot de EU, en dat zit vooral op investering en financiering. De cultuur is ook anders, en er zijn in de VS ook meer individuen met echt heel veel geld om ergens tegenaan te gooien door hoe hun belastingen nog meer dan bij ons de extreem rijken bevoordelen.

Wat meer terughoudendheid dan de VS is niet erg, ze zijn daar ook erg goed in het maken van bubbels.

[Reactie gewijzigd door RogerWilco2 op 9 juni 2026 15:47]

Zullen we niet eens beginnen met het verbieden van het overnemen van Europese bedrijven door niet-Europese bedrijven, in belangrijke sectoren?
AI is niet 'een leuk tooltje', dit is de volgende industriële revolutie en we missen hem volledig.
Het moet eerst nog maar eens blijken dat het daadwerkelijk kosten effectief is.

De investeringen zijn disruptief hoog, en vooralsnog lijkt de return niet in verhouding tot de kosten:
Microsoft reports are exposing AI’s real cost problem: Using the tech is more expensive than paying human employees
MIT report: 95% of generative AI pilots at companies are failing

Vorig jaar is er ongeveer 1.700.000.000.000 dollar geïnvesteerd.
Er wordt dit jaar naar schatting 2.500.000.000.000 dollar geïnvesteerd.
Voor volgend jaar wordt er naar schatting 3.300.000.000.000 dollar geïnvesteerd.[1]

Stel je voor dat je de totale economie van Zuid-Korea, daarna de totale economie van Canada, en daarna de totale economie van Frankrijk zou investeren.[2]

Met dat soort geld kun je inderdaad de dienstverleningskosten wel drukken, maar het is wachten tot de squeeze. Dat geld moet terugverdiend worden, en het zijn vooral circulaire investeringen die de "waarde" vergroten.
Daar komt dit nog eens bovenop: we leven dalijk in een wereld waarbij grootmachten gigantische militaire AI platformen zoals Palantir hebben en Europa heeft niks. Dat kan gewoon niet jongens, dat moeten we toch gaan inzien.
Waaruit blijkt dat Palantir en hun dienstverlening een belangrijk verschil maken? Kijk naar de ontwikkeling van de oorlogen in Oekraïne en Iran, en dan krijg je denk ik wel een ander beeld.
Voor uw info: https://www.theguardian.c...ker-than-speed-of-thought

Overigens heeft de VS ook een enorme dot com bubbel gehad. Gevolg? Nadat de stof was neergedaald hadden ze Google en alle andere tech bedrijven die het gehaald hadden.

Zijn er veel bedrijven en investeerders de boot in gegaan bij dot com bubbel? Zeker. Maar wij hebben niks van dat soort bedrijven nu.

[Reactie gewijzigd door ApexAlpha op 9 juni 2026 15:10]

Heel interessant allemaal, maar nergens blijkt dat een computer snel beslissingen laten maken resulteert in een beter resultaat in deze oorlogen: Iran is niet verslagen, de straat is nog steeds geblokkeerd, er zijn ~23.000 burgers gedood/verwond, en er is ongeveer 100 miljard dollar uitgegeven aan oa. wapens.

Een denderend succes ...?
Dat de oorlog een strategische blunder is wil nog niet zeggen dat deze wapens tactisch niet het verschil maken.

En ja, tactisch gezien is het platform een daverend succes.
Maar is het van belang in een oorlog?
En ja, tactisch gezien is het platform een daverend succes.
Operatie geslaagd, patient overleden.
Niet alleen dat, ook de kernfusie race zijn we hard aan het verliezen met Commonwealth die iter gewoon gaat verslaan (terecht wellicht). Niet AI geeft de meeste macht, maar diegenen die straks onbeperkt energie kunnen produceren
PV wekt ook elektriciteit op met een fusiereactor. En die reactor is wel bewezen en ook oneindig veel goedkoper in gebruik...

Eens dat onbeperkte energie (of op z'n minst strategische onafhankelijkheid) een belangrijk ding is. Maar dat is in de mix van PV, Wind en opslag veel sneller en goedkoper te realiseren dan met kernfusie.
Helemaal mee eens hoor. Maar neemt niet weg dat als die dingen eenmaal massaal draaien, de prijs per kWh waarschijnlijk nog lager is dan de mix die je beschrijft. Komt nog bij dat zon en wind energie door maatschappelijke bezwaren problemen hebben met schalen, zeker als een factor 10 nodig is
Natuurlijk heeft kernfusie ook weer zijn eigen problemen, zoals een beperkt hoeveelheid tritium die er nu is en een kleine hoeveelheid radioactief afval
Uiteindelijk zal het wel een mix worden

[Reactie gewijzigd door fenrirs op 9 juni 2026 15:40]

Mijn oplossing is simpel: kappen met klagen over een paar windmolens... We hebben voldoende ruimte op de Noordzee. En nog veel daken waar PV op kan icm batterij-opslag. Bestaande tech die steeds goedkoper wordt.

Tritium is wel een ding. Er is geloof ik ook nog niet echt een positieve energie reactie geweest. Wel een claim vanuit een US lab, maar die bleek ook niet alles goed mee te rekenen. En dan kost de winning van tritium ook een hoop energie. Dus voordat het hele systeem energiepositief is...

Onderhoud van de reactor zal ook aanzienlijke kosten meebrengen (vervangen van onderdelen).

Ik laat me graag verrassen, maar ik denk dat Europa er meer aan heeft om wind en batterijtechnologie op te schalen incl de hele grondstofketen. PV zou mooi zijn, maar qua kosten is China lastig in te halen. Laten we ze nu nog maar even uitmelken...
Windmolens en zonne-energie leveren natuurlijk niet continu stroom. Dus moet je ook investeren in grote batterij technologie. Die is er ook wel, maar nog steeds erg duur.
Onderhoud is ook een dingetje. Hoe verder die dingen op zee staan hoe moeilijker en duurder het onderhoud is. Bovendien hebben we nog te maken met zoiets als leven in de noordzee.

Zoals ik al eerder zei, je hebt een mix nodig
Het is gewoon becijferd door mensen die er verstand van hebben. PV + batterijen zijn in onze regio al goedkoper per kWh dan fossiele centrales. Laat staan dan een technologie die nog niet eens een werkende proof of concept heeft.

Zie bijv hier: https://www.ise.fraunhofer.de/en/press-media/press-releases/2024/photovoltaic-plants-with-battery-cheaper-than-conventional-power-plants.html

Verder noem je de impact op leven in de Noordzee. Daar hebben windmolens juist ook een positieve invloed. De funderingen van windmolens creëren riffen voor het zeeleven waardoor zowel diversiteit als de hoeveelheid per soort kan toenemen. Ook wordt tussen de windmolens niet met sleepnetten gevist waardoor het bodemleven ook minder wordt verstoord. Er zijn ook wel andere (potentieel) negatieve invloeden, dus het netto effect weten we niet precies. Maar het is dus zeker niet alleen maar negatief. Deze studie voorspelt geen netto-negatieve impact van offshore wind in de Noordzee: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC10134491/

Maar goed, we raken wel erg ver af van het topic van dit artikel...
Sterker nog, elektriciteit wordt helemaal gratis of de consument wordt gesmeekt en betaald om elektriciteit te gebruiken (zoals nu al gebeurt bij een beetje zon en/of wind). Je begrijpt wel dat de “wereld economie” dat niet wil.
Wat betreft kernfusie zijn verschillende oplossingsrichtingen. Vooraf is niet bekend welke succesvol zal zijn. Je kunt niet op alle paarden tegelijk wedden, dus je zult wereldwijd de last moeten verdelen. Dat een andere oplossingsrichting dan die van iter als winnaar uit bus gaat komen, was vooraf al als mogelijkheid bekend. Uiteindelijk gaan we wereldwijd die oplossing implementeren die het meest succesvol blijkt. Wellicht die nu in China wordt ontwikkeld. Had ook andersom kunnen zijn.
Je hebt helemaal gelijk! De Europese Commissie doet morgen nog een aanbesteding voor een commissie om te laten onderzoeken wat we kunnen doen en zodra dat bekend is gaan we de aanbesteding opstellen zodat we over een jaar of 3 wel een IT huis kunnen laten beginnen met ontwikkelen.
Ik heb net mijn lokale bot gevraagd een nieuwe app te installeren. Binnen 20 minuten was de app live met TLS, Authentik authenticatie, backups, clusterscheduling etc... Gewoon letterlijk een junior DevOps sysadmin vervangen door een AI model dat draait op mijn Macbook.
Ik vind het altijd knap zo'n dingen te lezen terwijl chatgpt (betalende versie) nog niet eens een deftige samenvatting kan maken met de prompt "hier is een cursus over onderwerp xxxx. Maak hier een uitgebreide samenvatting van en zorg ervoor dat vet gedrukte woorden met hun definities zeker erin opgenomen worden". Na x-aantal pagina's stopt hij gewoon met de vetgedrukte woorden en hun definities mee te nemen.
Jij spreekt een LLM model direct, handmatig aan. Het doet één run en dan moet je maar hopen dat het klopt en dat je context groot genoeg was om het hele artikel te verwerken.

Een opdracht als deze gaat via een 'harnas', dat coördineert en valideert de in- en output van de modellen en roept ze misschien wel 30x aan voor een opdracht.
...dit is de volgende industriële revolutie en we missen hem volledig.
Let me correct you on that.
Het is de volgende wapenwetloop, en daar moeten we verre van blijven (maar wel afweer voor ontwikkelen).
VS: Alibaba, Baidu en BYD zijn te sterke concurrenten voor onze eigen markt.
China; nvidia, amazon,alphabet, meta werken voor de amerikaanse defensie industrie / het leger
Vergeet de recente OpenAi niet. Erg relevant vandaag.
Vergeet Apple niet
alphabet en meta zijn al niet beschikbaar in China. Al jaren niet.

Of Amazon wel beschikbaar is weet ik niet. Aangezien ik daar geen gebruik van maak.
Amazon verkoopt prul van China door internationaal. Ze kunnen niet concurreren met de vele opties in China zelf.
Het is dan ook niet zo moeilijk een te sterke concurrent te zijn als de staat je sponsort tot in de treuren om de concurrentie kapot te kunnen maken.
Hou toch eens op met die onzin dat de chinese overheid 'je sponsort tot in de treuren', want dat valt allemaal reuze mee, de EU en de VS 'sponsoren' net zo hard vele sectoren, maar oh het is het westen, dus dan mag het, maar als china het doet dan is het foei, dat mag niet.
Prima als jij in fabeltjes wilt geloven echter zijn er mensen die daadwerkelijk onderzoek hebben gedaan en tot de conclusie zijn gekomen dat de Chinese overheid absoluut oneerlijk subsidies geeft aan zijn bedrijven. Ik snap niet dat mensen daar zo blind voor kunnen zijn.

Maar ja de sjinese rotzooi is lekker goedkoop dus dan maakt het niet uit he.
Het lijkt me logisch dat je één van je potentieel grootste tegenstanders niet als hoofdleverancier gebruikt voor je eigen leger.
Daar denken (dachten) wij in de EU toch heel anders over hoor!
Hoeveel Russisch en Chinees wapentuig wordt gebruikt in NAVO-legers?

En nee, ik reken de VS niet als potentiële militaire vijand.
Dit is wel een goed punt. Nog steeds zijn China en vooral Rusland grotere bedreigingen voor ons, maar America is ook een bedreiging voor ons.
Aldus het ministerie van oorlog... |:(
Het ministerie van waarheid geeft hen toch echt gelijk. Chinese bedrijven gelinkt aan het Chinese leger mogen geweerd worden uit de economie van de VS.

Ben ik de enige die bij de benaming ministerie van oorlog altijd aan George Orwell denkt? zou Trump deze benaming om deze reden gekozen hebben?

edit: nvm in 1984 heette het ministerie dat bezig was met oorlogvoering het ministerie van Vrede
Het Amerikaanse ministerie geeft hiermee immers een waarschuwing af, waardoor consumenten en bedrijven wellicht ook niet langer zaken willen doen met deze partijen.
Ik denk dat dat wel mee zal vallen, met name voor consumenten. Hou hierbij ook rekening met dat het Amerikaanse ministerie van Defensie dit claimt, waarbij de VS op dit moment niet gezien wordt als betrouwbare partij.

Alibaba:
Via AliExpress zijn Chinese spullen betaalbaar, zonder dropshippers.

Baidu:
Gebruiken (Europese) consumenten hier überhaupt (bewust) iets van? :?

BYD:
Al zijn mensen bereid om in een auto te rijden van een bedrijf met een CEO die publiekelijk Nazigroeten de wereld in stuurt, dan zal men geen probleem hebben om met een wagen van BYD rond te rijden.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 9 juni 2026 14:49]

Al zijn mensen bereid om in een auto te rijden van een bedrijf met een CEO die publiekelijk Nazigroeten de wereld in stuurt
Het is inderdaad bizar dat er zoveel autos van de merken FordGMOpelVolkswagenPorscheMercedesBMW en Audi rondrijden.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 9 juni 2026 15:26]

Leuk geprobeerd om af te leiden van Elon/Tesla, maar nee die merken hebben geen CEO die dat doet, die hadden een CEO die dat deed.

Als Elon Musk nou 80 jaar lang geen Hitlergroet doet dan koop ik misschien wel een Tesla :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 9 juni 2026 16:09]

Ja maar zo kan je vliegtuigen van Lockheed Martin Boeing ook aan de grond gaan houden in andere landen want die werken met VS leger... Bijzondere opgaaf van reden.

[Reactie gewijzigd door thomasv op 9 juni 2026 14:36]

Ja, dus? AI-bedrijven in Amerika en Israël doen nog wat ergers: onder het mom van een democratie, AI gebruiken voor gezichtsherkenning in de Gazastrook en Westelijke Jordaanoever. Niet dat er nu commotie over is, maar zal mij niet verbazen als er Kamervragen over komen of iets dergelijks. Altijd die gespeelde verontwaardiging, maar als onze eigen bondgenoten iets doen, hoor je ze nooit behalve een "we zijn enorm bezorgd over wat er zich nu afspeelt" of "dit is problematisch".

[Reactie gewijzigd door Anonymoussaurus op 9 juni 2026 14:40]

Een stuiptrekking van een langzaam doodgaand land. Hoe groot is de staatsschuld op dit moment ook alweer?
Ik denk dat China inmiddels zijn schouders ophaalt voor die retoriek, zouden ze hier ook moeten doen. En de pot verwijt de ketel. Europa zou gewoon op zijn eigen benen moeten staan, maarja ego's (zie die straaljager van FR/DE).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.