Nieuwe versie van Adobe Premiere ondersteunt Windows 10 niet meer

De nieuwe versie 26 van Adobe Premiere vereist minimaal de 24H2-release van Windows 11. De voorgaande versie van Adobe's software voor videobewerking ondersteunde Windows 10 nog wel, vanaf de 22H2-release.

Dat de ondersteuning voor Windows 10 vervalt, blijkt uit de minimale systeemvereisten voor Premiere Pro 26. Een tweaker kreeg de melding dat die Adobe-software de gebruikte versie van Windows niet langer ondersteunt. De Adobe-software gaf deze boodschap op de Pro-uitvoering van Windows 10. Microsoft biedt nog tot oktober dit jaar verlengde ondersteuning voor de vorige Windows-versie. Daarna krijgt het besturingssysteem geen updates meer.

Ondertussen draait de nieuwe versie van Premiere Pro wel op de uitvoering van Windows 11 voor Arm-processors. De vereiste versie is daarbij ook de 24H2-release, specifiek de buildversie 26100.2033.

Ook modernere macOS-versie vereist

Ook voor Mac-gebruikers verhoogt Adobe nu de minimale versie van het ondersteunde besturingssysteem voor Premiere Pro. Versie 25 vereist minimaal Ventura, versie 13 van Apples computerbesturingssysteem. Versie 26 van Adobe's videosoftware vereist minimaal Sonoma, versie 14 van macOS.

Premiere Pro. Bron: Adobe

Door Jasper Bakker

Nieuwsredacteur

21-06-2026 • 09:16

185

Submitter: Raptor

Reacties (185)

Sorteer op:

Weergave:

Je zou maar op deze manier gedwongen worden om naar W11 over te stappen omdat je afhankelijk bent van dit programma. Schandalige praktijken. Ik zie niet in waarom W10 niet ondersteund kan blijven.
En nieuwe hardware, niet alleen qua processor maar voor video editing heb je ook redelijk wat geheugen nodig en eventueel dedicated hardware, er is nog best wat dedicated hardware in omloop die niet meer onder Windows 11 ondersteund wordt dus dat zou voor die gebruikers een relatief grote investering zijn.

En ja, had men maar mee moeten gaan met de tijd maar in dergelijke wereldjes is niet iedereen gewend om bij te blijven :)
Dit is een van de grootste ziektes in de IT. De dependency hell. Voor windows 11 heb je namelijk ook nieuwe hardware nodig. Er is echt heel krachtige hardware, die wordt afgekeurd door W11.

Nog los ervan dat we het vervangen van hardware vandaag de dag absurd duur is.

Wellicht een goede reden om over te stappen op Linux en Davinci Resolve?
Dat 'nieuw' mag je wel tussen aanhalingstekens zetten. Windows 11 ondersteunt gewoon (bijna) alle AMD en Intel cpu's uitgebracht in 2017 of later. De oudste zijn inmiddels dus al weer (bijna) 9 jaar oud. In de IT is dat gewoon 'oud' te noemen. Verder werkt Windows 11 in de regel ook gewoon goed op oudere apparatuur, er worden geen garanties gegeven en je moet een TPM hebben (of de TPM bypass gebruiken).
Verder werkt Windows 11 in de regel ook gewoon goed op oudere apparatuur,
Ik zou er geen vergif op innemen.
Microsoft engineers hebben bijv. schijnbaar in recente .NET runtimes voor Windows 11 al een paar dingen geimplementeerd met nieuwere instructiesets zonder fallback pad. Dat fallback pad zouden ze hebben weggelaten, omdat alle CPUs die goedgekeurd zijn voor Windows 11 die instructiesets ondersteunen en omdat er niet alleen maintenance maar ook performance overhead bij zou komen kijken.

En als het team achter de .NET runtime op die manier er naar kijkt, zullen andere teams dat ook doen.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 21 juni 2026 11:39]

Dat zou ontzettend dom van ze zijn aangezien Windows 11 IoT Enterprise LTSC wel officieel <8th gen Intel ondersteunt.
Die systemen krijgen echter geen nieuwe features vanuit Microsoft, maar enkel security updates. Dat is nu juist het hele doel van LTSC, voor bepaalde workloads een systeem creëren dat gedurende de support duur niet aan verandering op het gebied van features en functionaliteiten onderhevig is. Wat ook weer de reden is dat LTSC niet bedoeld is als 'daily driver', hoewel mensen het wel 'misbruiken' als zodanig, en bijvoorbeeld ook enkel officieel verkrijgbaar is voor grootzakelijke gebruikers in volume licenties.

De soort veranderingen die R4gnax aangeeft zal je dus normaliter op een LTSC systeem niet zien. Die worden dan pas voor LTSC in de volgende release doorgevoerd.

Dit is wat MS daar zelf over aangeeft:
Windows IoT Enterprise LTSC is designed for specialty devices and use cases where functionality and features remain constant for the life of the device. Examples are devices that require regulatory certification or devices that perform a critical business function using the same operating system version over several years. These devices are typically found in industries including, but not limited to, banking, healthcare, hospitality, manufacturing and retail.

We designed Windows IoT Enterprise LTSC with these use cases in mind. We support each Windows IoT Enterprise LTSC release for 10 years, and ensure that features and functionality don't change over the course of that 10-year lifecycle.
Verder lijkt het niet direct te kloppen wat je zegt. W11 IoT Enterprise LTSC heeft voor zover ik kan zien bijvoorbeeld ook gewoon 8th gen en hoger als supported cpu generaties: https://learn.microsoft.c...iot_intel_processors_2024

De oudere LTSC versies ondersteunen inderdaad wel oudere cpu's, maar de Windows IoT Enterprise LTSC 2021, 1809 en 1607 zijn allemaal gebaseerd op Windows 10 en niet op Windows 11.
https://learn.microsoft.c...re/processor_requirements
Het punt is dat .NET Runtime ook gewoon draait op LTSC, wij doen dit bijvoorbeeld ook op onze embedded systemen. Als dit het argument van Microsoft is om in .NET Runtime deze CPU's niet te supporten, dan is dat dom want dan zou het op LTSC dus potentieel stuk gaan. .NET Runtime is geen onderdeel van Windows en kan los geïnstalleerd worden, ook op LTSC.

En 11 LTSC ondersteunt wel degelijk ouder dan 8th Gen Intel, het staat notabene in de lijst die je zelf linkt. Skylake is 6th gen om maar een voorbeeld te noemen.

Dit is de lijst voor Windows 11 25H2, hier is geen enkele Skylake processor te vinden:
Windows processor requirements Windows 11, version 25H2 supported Intel processors | Microsoft Learn

[Reactie gewijzigd door Frietsaus op 22 juni 2026 13:28]

Totaal over Skylake heen gelezen inderdaad. Excuus.
Het punt is dat .NET Runtime ook gewoon draait op LTSC, wij doen dit bijvoorbeeld ook op onze embedded systemen. Als dit het argument van Microsoft is om in .NET Runtime deze CPU's niet te supporten, dan is dat dom want dan zou het op LTSC dus potentieel stuk gaan. .NET Runtime is geen onderdeel van Windows en kan los geïnstalleerd worden, ook op LTSC.
Maar dat kunnen ze dan toch gewoon afvangen door support voor .net runtimes met die vereiste te beperken tot bepaalde OS versies en dus bijvoorbeeld niet installeer baar te maken op LTSC IoT. Dat hebben ze volgens mij in het verleden ook wel gedaan met andere runtimes. Ik had laatst bijvoorbeeld iets bij een relatie met een office applicatie gerelateerde runtime die ook niet wilde werken omdat het OS niet matchte. En daar moest die relatie dus ook naar een ander OS toe als ze de laatste versie van de applicatie die deze runtime vereiste wilde blijven gebruiken. Andere keuze was blijven bij een oudere versie wel werkte met een runtime voor dat OS.

En zo is er wel andere software die prima op W11 draait, maar niet op LTSC (in ieder geval niet zonder omwegen). Volgens mij bijvoorbeeld (delen van) de Adobe Suite. Maar ook met Office 365 en bijvoorbeeld Teams zie je issues (Oplossing voor Office is dan in de regel ook een Office LTSC versie te pakken).

[Reactie gewijzigd door Dennism op 22 juni 2026 13:57]

Dat kan inderdaad op een gegeven moment wel een ding worden, en dan gaat het vermoed ik wel snel ophouden inderdaad, tenzij je heel specifiek je software erop gaat uitzoeken.
Windows 11 ondersteunt gewoon (bijna) alle AMD en Intel cpu's uitgebracht in 2017 of later.
7th gen Intel is ook uit 2017..
Prima voor simpele taken, maar denk niet dat je daar Premiere op gaat draaien.
In de IT is dat gewoon 'oud' te noemen.
Maar qua performance vaak nog prima bruikbaar. Ik tik dit op een 3570K..
FullHD editen gaat prima op oude systemen, 4K gaat dus niet goed.

Je zal een oudere versie van Première moeten gebruiken op Windows 10, ook geen probleem.

Al denk ik wel dat oudere (en nieuwe) software nog wel flink beter kan omdat er regelmatig ook inefficiënties in software gebouwd worden zodat mensen vanzelf nieuwere versie van de software aanschaffen en dan weer ook zwaardere hardware nodig hebben etc.
Ja, je kan prima op oude versies blijven zitten voor jaren. Meeste software is tegenwoordig vooral anders maar niet meer beter. Hier en daar nog wel eens een tooltje of systeem wat handig is maar bedrijven kunnen prima productie maken met een software versie van 5 jaar terug.
[...]

7th gen Intel is ook uit 2017..
Prima voor simpele taken, maar denk niet dat je daar Premiere op gaat draaien.
Ja en nee, er zijn inderdaad Sku's uitgebracht in 2017 binnen de Kaby Lake generatie (primair eerste week van januari op CES), maar de generatie zelf is uit 2016. Daarbij is het ook een 1:1 kopie van 6th gen qua architectuur volgens mij, wat niet zal helpen voor support. Grappige is dan wel weer dat Microsoft, in ieder geval Initieel, de 7th gen niet supported had voor W11, op enkele Sku's na die ze zelf gebruikten in de Surface range. Weet niet of ze die uitzondering nog steeds hebben of dat ze die inmiddels ook uit support hebben gehaald.
Maar qua performance vaak nog prima bruikbaar. Ik tik dit op een 3570K..
Over het algemeen is het dan ook geen performance vraagstuk over of een cpu al dan niet supported is en blijft, maar of deze bepaalde instructies supporten die gebruikt worden voor o.a. security features. Maar ook of bijvoorbeeld de fabrikant de series nog in support heeft, als Intel of AMD een serie niet meer support is de kans groter dat OS uitgevers officiële support ook stoppen op termijn bijvoorbeeld.
Ja en nee, er zijn inderdaad Sku's uitgebracht in 2017 binnen de Kaby Lake generatie (primair eerste week van januari op CES), maar de generatie zelf is uit 2016.
Het is allemaal een beetje mieren* natuurlijk, maar als je in zeg juli 2017 een desktop kocht dan was dat hoogstens Kaby Lake. De introdatum van de opvolger is ook relevanter dan de introdatum van Kaby Lake zelf.
Daarbij is het ook een 1:1 kopie van 6th gen qua architectuur volgens mij, wat niet zal helpen voor support.
Was Kaby Lake Refresh innovatiever?

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 21 juni 2026 11:32]

Was Kaby Lake Refresh innovatiever?
Qua cpu uit mijn hoofd niet, maar het was wel het moment dat Intel PTT (hun fTPM oplossing) standaard maakte. https://www.intel.com/con...ntel-core-processors.html

Dat zou een reden kunnen zijn voor het wel supporten van deze Sku's.
Genoeg setups met dual XEON processoren en een bak ECC geheugen en nog een legacy PCI slot waar Windows officieel niet op draait. Nu kun je daar omheen met wat truukjes uiteraard en de performance is nog prima.
Hoe draaiden mensen in 2017 dan premiere?
7th gen intel is ook gewoon oud zonder uitzondering.
Onder dat bijna vallen ook de volgende CPU's (gereleased in 2017) en hierop kan WIndows 11 niet op de normale manier geinstalleerd worden.
AMD Ryzen 7 1800X
AMD Ryzen 7 1700X
AMD Ryzen 7 1700
AMD Ryzen 5 1600X
AMD Ryzen 5 1600
AMD Ryzen 5 1500X
AMD Ryzen 5 1400
AMD Ryzen 3 1300X
AMD Ryzen 3 1200
De meeste hiervan zijn nog voldoende snel
Microsoft heeft hierdoor miljoenen computers onbruikbaar gebruikt voor Windows

[Reactie gewijzigd door zalazar op 21 juni 2026 10:44]

je denkt VEEL te mainstream.

i7 HEDT 5960X +128GB ddr4 -> kwam uit in 2014 voor 1350 euro + 700 euro
i7 HEDT 6950X +128GB ddr4 -> kwam uit in 2016 voor 1600 euro +1400 euro
i7 HEDT 9980XE+ 256GB ddr4 -> kwam uit in 2018 voor 2200 euro + 1800 euro

allemaal nog zeer krachtige, procesoren die vanwege hun vele lanes en ruime hoeveelheid ram een niche vullen die niet snel vervanging heeft.

-> je praat dan bvb over een treadripper pro 9955WX van 1600 euro + 1000 euro trx50 moederbord + idioot duur ECC geheugen (met de geheugenprijzen van vandaag de dag)

en dan hebben we het nog niet eens over al de 10000-50000 euro xeon en treadripper systemen waar professionele editors op werken...

[Reactie gewijzigd door DutchGamer1982 op 21 juni 2026 22:29]

Een deel van die cpu's is gewoon supported, Core-X 7000, 9000, 10000 series staan op de lijst.
https://learn.microsoft.c...upported-intel-processors
en dan hebben we het nog niet eens over al de [url="tel:10000-50000"]10000-50000[/url] euro xeon en treadripper systemen waar professionele editors op werken...
Als Je zoveel geld betaald is dat omdat je top of the line workflows hebt en je mee wil zijn met die workflows. Dan kan ik me niet inbeelden dat die doelgroep al lang op nieuwere systemen zit voor de reden hierboven beschreven.

Als Je als amateur die kracht dan toch in leven wil houden bestaan er wel omwegen die professionele editors niet willen nemen. Die kopen gewoon op de paar jaar een deftige setup. Maar je kan het wel.

Voor snel wat video’s in 4K te bewerken gebruiken amateurs of semi professionals gewoon capcut of iets anders.

Er zullen zoals altijd uitzonderingen zijn maar om dan een OS te ondersteunen voor 0,01% van de markt die super professioneel zijn maar nog wel op w10 hinken. Doe doelgroep is gewoon klein.
De meeste hiervan zijn nog voldoende snel
Zoals ik in mijn andere post ( Dennism in 'Nieuwe versie van Adobe's videosoftware Premiere laat Windows 10 vallen' ) ook al aangaf, de performance is meestal niet hetgeen waarop bepaald wordt op een cpu wel of niet in support blijft.

Een cpu kan makkelijk nog snel genoeg zijn voor bepaalde taken. Maar op andere vlakken niet meer voldoen aan hedendaagse eisen. Ik heb bijvoorbeeld hier nog een W11 PC staan waarmee ik de bypasses e.d. getest heb. Dat is een machine uit 2014 ofzo met nog een Haswell cpu. werkt prima nog voor bepaalde lichte taken.
Bedankt hiervoor. Ik weet de reden waarom Microsoft dit doet.
Maar het is maar net hoe je met die zogenaamde hedendaagse eisen om gaat.
Microsoft had er ook voor kunnen kiezen om voor CPU's die bepaalde instructies/features niet hebben, hierom te werken, of bepaalde functies in de software dan uit te schakelen. Maar ze kiezen hier voor de gemakkelijke weg.
Ze nemen daarmee voor lief, dat deze gemakkelijke weg een enorme berg, voor veel mensen, onbruikbare computers en daardoor vervuiling oplevert. Microsoft promoot ook sustainable maar zo'n beslissing is precies het tegenovergestelde.

[Reactie gewijzigd door zalazar op 21 juni 2026 11:59]

Zelfs de Ryzen 2 serie wordt niet officieel gesupport
Eerst niet. Ik heb het nog via Rufus moeten installeren
Kan het zijn dat je Rufus gebruikte om de TPM verplichting te omzeilen, in plaats van de CPU compatibility? Dat eerste zie je volgens mij namelijk veel vaker dan het tweede.
Kak. Je hebt gelijk ! :o
Is al weer een tijdje terug dat ik het gedaan heb ;)
Ik val onder bovengenoemde, speel vooral “oudere”games die nog helemaal prima draaien, dus voor performance hoef ik het niet te doen.

Voor veiligheid is het enige waarvoor ik het nu zou doen…
Alleen is 10 jaar oude performance vandaag de dag voor de meeste taken nog ruim voldoende.

Sterker nog, 10 jaar oude performance staat nu in de pricewatch voor vele honderden euro's.

Ondanks dat ik het vanuit Microsoft ook wel snap, is het geforceerde e-waste.
Dus je vind 10 jaar oude performance nog ruim voldoende, maar je hebt wel perse de nieuwste software versie nodig?

Of is de vorige software versie dan wellicht ook ruim voldoende?
De vraag is echter, waarom werkt W11 wel op de "oude" hardware als je de checks omzeilt?
Waarom werkt Linux e.d. op de "oude" hardware?

Wie is microsoft om te bepalen of iemand goed werkende HW moet gaan vervangen?
en 10 ondersteunt die ook... Ik gebruik op al mn systemen, zowel zakelijk als privé, Windows 10 LTSC, mijn bedrijf heeft die licenties en we mogen ze gebruiken. Zelfs IoT, dus ik zou nog jaren op 10 vooruit kunnen. 11 is gewoon niet mijn ding. Consumenten Windows 10 is dan al wel voorbij, maar juist bedrijven als Adobe zouden wat mij betreft totdat LTSC eol is Windows 10 moeten supporten, voor bedrijven die juist voor stabiliteit gaan. En misschien wel JUIST voor systemen die Premiere draaien, dan wil je zoveel mogelijk performance naar Premiere hebben, en zo weining mogelijk naar je OS. Voor dat laatste moet je dus niet bij Windows 11 zijn.
Naast dat Adobe Suite maandelijks 89 euro kost en DaVinci eenmalig 300 euro. Dat is voor professionele toepassingen een flinke kostenbesparing. Ik heb sowieso wat tegen als die subscription models. Er is feitelijk niks veranderd, behalve de winstcijfers van Adobe die zijn verviervoudigd.
Het is een rekensom die alle bedrijven maken. Idem met Microsoft 365 versus andere officesuites.

Het inwerken van gebruikers, compatibiliteitsproblemen met oudere bestanden die nog de ronde doen, het cursusaanbod rondom de apps die door de ingehuurde opleidingsbedrijven al dan niet wordt aangeboden...

We hebben wel eens gekeken wat het zou kosten om af te stappen van de subscription plannen van MS en Adobe. Qua directe kosten zou het een grote besparing zijn. Maar alle andere kosten zouden verveelvoudigen. Dan hebben we het over trainingen van de eindgbruikers, plugins die niet meer werken waar handmatige workarounds voor moeten worden bedacht, beschikbaar trainingsaanbod bij de prefered suppliers voor cursussen, en de kosten van long term support vanuit de softwarevendor...

Dus met andere woorden: we zitten nog steeds op MS en Adobe voor Office, Photoshop, Acrobat, Illustrator en Premiere. Het is onder de streep goedkoper.

Maar dit is voor alle bedrijven anders. Misschien is de businesscase voor jou wel eenvoudiger.

[Reactie gewijzigd door Heroic_Nonsense op 21 juni 2026 13:59]

Dit is een mooie omschrijving van de situatie. Dat je vastzit is natuurlijk vervelend en risicovol en het lijkt daarom een no-brainer om naar alternatieven over te stappen. Maar overstappen is echt geen fijn proces, want werkelijk alles moet om.

Het is dus niet alleen een financiele kwestie, het is zeker ook een risicovolle migratie.
Het is niet alleen het kostenplaatje, het is ook vaak gewoon:"wat ben je gewend?" Of de uitjes die grote CIOs krijgen...
Ik ben nu een jaar over van Adobe CC naar Affinity Studio en DaVinci Resolve Studio. Ik mis soms een kleinigheidje, integratie tussen Adobe apps is superieur en soms jammer dat het nu minder werkt, maar voor mijn werk zeker geen 50 euro per maand waard (zat op NGO korting). Kreeg nog wel een leuke korting aangeboden als ik toch zou blijven. Nee Bedankt.

[Reactie gewijzigd door CB32 op 22 juni 2026 08:37]

Dit is een van de grootste ziektes in de IT. De dependency hell. Voor windows 11 heb je namelijk ook nieuwe hardware nodig. Er is echt heel krachtige hardware, die wordt afgekeurd door W11.
Dit is een foute manier van denken. Ik kan een heel sterke auto hebben, maar als het geen trekhaak heeft gaat mijn aanhangwagen er niet mee vooruit gaan. Natuurlijk zijn er CPUs die sneller zijn dan de low-end CPUs die vandaag de dag de ronden doen, maar dat betekend niet dat ze de functionaliteit bieden die nodig is voor moderne software. x86 en ARM staan niet stil...
X86 is groot geworden op stilstaan: backwards compatibility is geweldig op x86. Er zijn extensies op de x86 instructies maar voor de bulk van het os zijn die niet interessant of triviaal om 2 implementaties te leveren (aes extensies bijvoorbeeld). Het is puur een keuze van de leverancier om gedwongen te upgraden.
Neerwaartse compatibiliteit is niet hetzelfde als stilstaan. Er komen nog altijd nieuwe instructies bij, nieuwe vormen van hardware offloading alsook nieuwe beveiligingstechnieken.

En ook software gaat gebruik maken van die nieuwe mogelijkheden, als ze er zijn. En op een gegeven moment gaat software dus niet meer werken wanneer bepaalde functionaliteit er niet is op hardware niveau.
Welke functionaliteit is er weggegaan op x86? Zelfs grote delen van de 16 bit mode zitten er nog in. En als je bijv. naar de extensies kijkt dan is het hooguit een versnelling. Niet iets wat niet kan zonder. Een beetje applicatie zou, theoretisch, al een zen1/2/3/4/5 codepad en een intel per architecture codepad moeten hebben als ze optimaal gebruik willen maken van de hardware. Weinig applicaties die dat doen. Dus mijn punt blijft: support van cpu is een keuze van de leverancier. Niet een "het kan niet anders".
Google vond er een paar in 1 seconde

16-Bit and Real-Mode Commands
  • Legacy Boot Instructions: Old x86 processors would boot natively in 16-bit real mode. Modern platforms omit 16-bit addressing capabilities. [1, 2, 3, 4]
  • BOUND: An old instruction designed to check if an array index was within bounds. It throws a hardware exception if the check fails. This is no longer useful and is unsupported in modern 64-bit operating modes. [1, 2, 3, 4]
  • IN / OUT Instructions: In early x86 architectures, these commands were heavily used for CPU-driven Input/Output to interact directly with peripherals like keyboards and floppy drives. Modern software and hardware map memory on a bus instead, and executing these instructions at the application level (Ring 3) is now restricted or removed.
Je koopt een sterke auto met trekhaak maar Bosch (als in software voor de motorsturing) vindt na 7 jaar dat trekhaken niet meer van deze tijd zijn en maakt het onmogelijk om nog updates op je auto te pushen en elke keer dat je start krijg je de melding dat je auto over een jaar niet meer gaat werken...
De nieuwere extenties zijn vooral vereist voor DRM of het veiligheidsexcuus.

Linux lukt het ook prima, ik loop nou niet tegen missende features of veiligheidsproblemen aan met 10 jaar oude hardware en ik doe daar ietsje meer mee dan de gemiddelde desktop eindgebruiker.
DaVinci resolve heeft onder Linux problemen met ondersteunen van bepaalde formaten. En Linux is ook niet heilig vorig jaar dropte nvidia support voor oudere videokaarten( 9 en 10 serie) dat leide tot dikke problemen voor gebruikers , heel veel systemen starte niet meer op en waren niet meer bruikbaar door een videodriver update die gewoon geïnstalleerd wordt ook al is je hardware niet meer compatible! Ook sommige kaarten waren ook niet werkend te krijgen met legacy of open-source drivers. Duurde wel even voor deze mensen weer een draaied systeem hadden.
En Linux is ook niet heilig vorig jaar dropte nvidia support voor oudere videokaarten( 9 en 10 serie) dat leide tot dikke problemen voor gebruikers
Dan wel het complete beeld geven: nvidia dropte de support voor geforce 9xx en 10xx serie kaarten in de nieuwste 590+ serie driver en nieuwer. Heb je zo'n kaart is het dus een kwestie van die driver bij systeeminstallatie niet meenemen. Alle distros die ik ken doen dat dus ook niet. Die support drop is trouwens op de Windows versie van de driver ook, maar daar hoor je dan weer niemand over.
Hoe vaak kijk jij naar de updates wat er precies geüpdatet wordt!? Ubuntu stuurde deze nvidia update gewoon door , als je de update deed had je een serieus. probleem. Ze wisten al een jaar van te voren dat nvidia de support ging laten vallen ... maar hij werdt gewoon bij gedaan mee iedereen met een 9 en 10 series cpu of een quadro uit die series had je een probleem , er kwam later pas support in legacy, maar quadro die zaten ook niet in de latere legacy drivers. Zijn best wel wat rants geweest online over deze issue.. ik gebruik AMD of intel op mint had dus geen problemen. Linux is dus ook niet de oplossing voor alle problemen.
Hoe vaak kijk jij naar de updates wat er precies geüpdatet wordt!?
Altijd. Op Fedora (Stock GNOME) krijg je bi dit soort updates een mooi waarschuwingsdriehoekje, dan let ik wel extra op.
Ubuntu stuurde deze nvidia update gewoon door , als je de update deed had je een serieus. probleem. Ze wisten al een jaar van te voren dat nvidia de support ging laten vallen ... maar hij werdt gewoon bij gedaan mee iedereen met een 9 en 10 series cpu of een quadro uit die series had je een probleem , er kwam later pas support in legacy, maar quadro die zaten ook niet in de latere legacy drivers
Dit is dus, zoals ik al vermoedde, een Ubuntu packaging probleem. Het was, zoals je zei, al een flinke tijd bekend dat dit zou gaan gebeuren. Beetje behoorlijke packager had dit dus ook verwerkt zodat mensen met de betrokken kaarten geen updates zouden krijgen naar een driver die ze niet gaat helpen.
Linux is dus ook niet de oplossing voor alle problemen.
De oplossing en vaak ook de bron van de problemen is die zak met vlees tussen stoel en toetsenbord.
Van premiere overgestapt op kdenlive. Multi platform video editor. Gebruik dit prg zowel in windows 10 als in linux mint. Een aanrader. Windows faseer ik uit.
Nog los ervan dat we het vervangen van hardware vandaag de dag absurd duur is.

Wellicht een goede reden om over te stappen op Linux en Davinci Resolve?
Zelfs in deze tijden: hoe duur denk je dat het totale verlies aan kennis en productiviteit is door die gigantische overstap? Al je muscle memory en flows die je jarenlang (voor de meesten hun hele leven) hebt opgebouwd gooi je in de vuilbak om dan hopelijk ooit terug op een niveau te komen waarop je nu zit. Kom niet af met "ja dat valt wel mee en is binnen een half jaartje helemaal klaar", want ervaring kan je niet rushen.

Da's alsof je zegt dat het leven in de Filipijnen goedkoper is en dus maar naar daar moet verhuizen, omdat ze hier de belastingen verhogen om het begrotingstekort in te perken, terwijl je geen enkele garantie hebt dat dat daar ook niet zal gebeuren.
Met zo'n instelling kunnen we alles wel stoppen?
Stel je voor dat ze dat ook gezegd hadden tijdens de overstap van op papier rekenen naar rekenmachine?
Of van paard en wagen naar de auto?
ik stel niet voor om het niet te doen, maar de voor- en nadelen tegen elkaar af te wegen, want maar al te vaak worden bij migraties de voordelen van het nieuwe en de nadelen van het oude in de verf gezet om het project er door te krijgen, tewijl diezelfde kritische vragen omgekeerd stellen aanzien wordt als gezaag.

Het aantal mensen dat nu nog kan hoofdrekenen of op papier is bedroevend laag (zelfs voor optelsommen van 2 cijfers nemen ze zelfs al hun GSM, wat uiteindelijk langer duurt) en met je auto kan je geen veld omploegen, om maar te zeggen dat niet elk nieuw ding alleen maar voordelen heeft ;)
Ik roep ook niet op voor progressie omwille van progressie, echter zijn er vaak voordelen die genegeerd worden omdat men zo verzandt zit in het oude.

En auto's die het veld kunnen omploegen noemen we tractors ;)
als de voordelen niet opwegen tegen de nadelen, dan is het geen progressie, maar slechts verandering en in dat geval een slechte. Dat is een heel subjectief iets wat je niet zomaar blindelings opdringt aan anderen.

Als je de boer z'n paard afneemt omdat hij dan op 12u naar Spanje kan rijden met een VW Polo, dan staat die man in z'n haar te krabben, want die auto is geen traktor en die kan dan ook weer niet op 12u naar Spanje, iets waar de brave mens ooit maar eens 2x geweest is en over vertelde aan een sluwe autoverkoper die hem z'n geld uit z'n zakken heeft gehaald.
Wellicht een goede reden om over te stappen op Linux en Davinci Resolve?
Dat lijkt mij hier in verreweg de meeste gevallen niet van toepassing.

Overstappen naar een nieuw OS en nieuwe hardware kost weliswaar geld, maar overstappen naar compleet andere software kost extra manuren om ingewerkt te raken en dat is nog veel duurder, vooral voor de echte professionals die alle ins en outs van Adobe Premiere inmiddels kunnen dromen en daar bij wijze van spreken geblinddoekt hun werk mee kunnen doen.

De grote geluksvogels hier die ik zie zijn degenen die al in een veel eerder stadium op Windows 10 van Adobe Premiere zijn overgestapt naar Davinci Resolve, doordat ze tijdig en op de juiste wijze vooruit gedacht hebben.

[Reactie gewijzigd door Uruk-Hai op 21 juni 2026 10:58]

Doe dat dan zeker. Ieder maakt zijn eigen keuzes, en ik ben van mijn kant blij met vooruitgang (en de jobcreatie die je daarmee doet).
Precies deze mensen zitten ook nog op internet met Windows 3.11 met een 80486 omdat de hardware nog werkt.
Sterker nog.

Ik weet dat 1 bouwmarkt in de buurt nog een 486 gebruikt met MS-DOS 6.1

Het enige wat er op draait is een prijslijst voor de zaagafdeling.

2 jaar geleden nog 3 regels code geschreven voor ze, dat er elke dag een back-up gemaakt wordt.

Ze hadden dat niet, waardoor als de pc uitviel, ze alles kwijt waren en ze de prijzen opnieuw moesten invoeren.
Welke netwerkkaart krijg je werkend op 3.11 met een 80486? Gezien het geringe aantal computers dat zo online zal gaan is het alvast geen doel voor malware of hackers, klinkt ergens ook wel veilig :)
Jij denkt dat wij op 486’s geen netwerk hadden?

Hm.

We hadden geen switches maar hubs*. En geen gigabit.

Maar we leefden écht niet in het stenen tijdperk toen hoor. En kleurenbeeldschermen hadden we ook gewoon.


*(of coax-kabels en terminators. Klonk nog stoer ook.
Hubs i.c.m. met IPX protocol LAN gamen, blij dat we die tijd achter ons gelaten hebben.
3Com EtherLink III (3c509 / 3c509B) bijvoorbeeld, heeft gewoon 10mbit ethernet.
Maar in die tijd was busnetwerk meer common.

Met Windows 3.11 TCP/ip V4 kon je gewoon op internet, dat kan nog steeds een paar websites zijn uit nostalgy nog te bezoeken daarmee op het internet.

Bij mensen thuis was het vooral inbelmodem op RS232 bijvoorbeeld (het vroegere USB), RS232 bestaat nog steeds trouwens, je komt hem zelfs nog tegen op nieuwe elektrische fietsen dat met een USB converter naar je laptop gaat(uitlezen).

De 486 kon al best veel, zelfs audio en video was mogelijk, nee niet zwart-wit, kleur was er toen al, welliswaar 256 kleuren en bij een vram upgrade kon je zelfs tot 24 of 32 bit dacht ik wat vandaag de dag nog steeds 32 bit is.

Meeste mensen zijn daar nooit mee in aanraking geweest want de thuiscomputer zag je nog maar weinig, in bedrijfsleven was het er al wel.

Rond Windows 98 in 1998 pc privé project etc kwam de thuisgebruiker er echt mee in aanraking.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 21 juni 2026 13:08]

Volgens mij was 16 duizend kleuren gewoon standaard op een 486. Die 256 kleuren waren de eerste VGA kaarten voor een 286. Even later kreeg je al VGA kaarten voor de 286 met 16.000 kleuren. Bij 486 was dat toch al standaard.
Het maximaal aantal kleuren voor VGA was 256, en alleen in een lage resolutie (zoals 320x200). 640x480 was beperkt tot 16 kleuren.

Alles wat na VGA kwam werd SVGA genoemd, maar initieel maakte iedereen daar een eigen implementatie voor met diens eigen beperkingen. Pas toen VESA BIOS Extensions goed ondersteund werden (native of via een wrapper) was het mogelijk voor een softwarebakker om algemene SVGA-ondersteuning toe te voegen aan software.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 21 juni 2026 21:06]

Ja daar heb ik er nog wel 1 van liggen :)

De PCI variant ook nog trouwens..
Lijkt me niet dat in de tijd van Windows 3.11 al pci kaarten konden worden gebruikt, eerder Isa.
Lijkt me niet dat in de tijd van Windows 3.11 al pci kaarten konden worden gebruikt, eerder Isa.
De Pentium (met PCI) is uit 1993.. Windows 95 is uit, je raadt het niet, 1995.

Edit: Hmm, 1st gen Pentiums hadden blijkbaar geen PCI.
In mainstream PCs, PCI was slower to replace VLB, and did not gain significant market penetration until late 1994 in second-generation Pentium PCs. By 1996, VLB was all but extinct, and manufacturers had adopted PCI even for Intel 80486 (486) computers.[12]

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 21 juni 2026 11:38]

Ja je had toen zelfs moederboards met beiden, vesa local bus en pci. Ik had er zo eentje omdat ik nog een videokaart had met VLB toen ik de upgrade deed. En later ben ik overgegaan naar eentje met PCI.

Er konden ook 2 soorten RAM in, super handig.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 21 juni 2026 12:37]

Zeker wel! Er was al zat op PCI te gebruiken in die tijd
Zeker wel. Er waren PCI grafische kaarten en moederborden vóórdat Windows 95 kwam.(En daarvoor VESA local bus).

Voor veel andere dingen werd PCI toen volgens mij nog niet gebruikt, maar ik laat me graag corrigeren.
Zeker wel!

Maar alleen wanneer je de kaarten in de juiste volgorde in het moederbord prikte, de juiste IRQ's aan de kaarten toekende (rekening houdend met welke slots stiekem hetzelfde IRQ deelde en welke insteekkaarten daar wel of niet mee overweg konden), de drivers in de juiste volgorde in de autoexec.bat en config.sys in het normale en extended geheugen in liet laden en een schietgebedje deed naar de toepasselijke ICT-god van de dag.

Elke nieuwe uitbreidingskaart, driverversie of windowsversie (of zelfs een verse installatie in een bestaande, werkende hardwareconfiguratie) kon zomaar een weekend puzzelen opleveren.
Na oktober 2026 verloopt ook de extended support voor Windows 10, dus dan zit je al met een unsupported OS waarbij het risico op beveiligingslekken met de maand groter wordt. Alleen al om die reden wil je niet meer op Windows 10 blijven werken. Of je moet naar LTSC/ESU gaan, maar dat is ten eerste officieel alleen voor bedrijven, en veel bedrijven zijn op dit moment al bezig met migratie-trajecten naar Windows 11 (of hebben die al afgerond).

Daarnaast moet de leverancier ook support blijven leveren voor die oudere versie. Die besteed wellicht de tijd (en dus geld) liever aan modernere OS-en die nog wel supported blijven.

En last but not least kan het ook nog eens zo zijn dat de nieuwe versie wellicht functionaliteit vereist die in Windows 10 niet (of niet volledig) aanwezig is. Of waarvan de performance onder Windows 10 minder is.

Ik snap de keuze wel. Windows 10 is een op relatief korte termijn aflopend OS. Op een gegeven moment houdt het een keertje op.
Na oktober 2026 verloopt ook de extended support voor Windows 10,
Bedrijven konden toch voor 3 jaar support gaan? Of is ESU weer iets anders dan "extended support"?
En last but not least kan het ook nog eens zo zijn dat de nieuwe versie wellicht functionaliteit vereist die in Windows 10 niet (of niet volledig) aanwezig is.
Ben wel benieuwd welke functionaliteit dat dan is.
Tot wanneer wordt de oude versie van Premiere ondersteund?

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 21 juni 2026 09:49]

Klopt, 3 jaar en elk jaar wordt het duurder. LTSC IOT heeft de langste support maar daar kom je niet zo makkelijk aan.
Je kunt de keys voor LTSC IOT gewoon via webshops kopen zonder moeite, 1 a 2 tientjes ofzo.
Of ze juridisch legaal zijn is een beetje grijs gebied, maar functioneel werkt het prima, ik draai er al jaren op.
ik draai er al jaren op.
Is LTSC IOT niet een uitgeklede versie of is ie gewoon bruikbaar als normale desktop?
Gewoon bruikbaar als normale desktop. Zelfs een stuk beter omdat het allerlei onzin niet bevat.
Het zit wel vast op een bepaalde build en qua licentie mag je er geen office op draaien bijv (het kan uiteraard wel) je mag echte alleen gebruiken als je een specifieke applicatie nodig hebt die niet op Windows 11 kan.

Neemt niet weg dat je het kan gebruiken en er inderdaad illegale keys te koop zijn. Via officiële weg krijg je ze niet zomaar.
Ik heb hem via de MSDN van mijn werk, is gewoon officieel. Dat kan je prive ook afnemen. Het is bedoeld voor test labs. Bovendien als ik zo'n 'illegale' key zou kopen is dat mijn probleem niet maar die van de verkoper.

Dat het vast zit op een bepaalde build vind ik niet echt een nadeel, eerder een voordeel. Daarmee krijg ik dus ook alle marketing shit niet die ze er nu in stoppen zoals copilot. Office gebruik ik prive sowieso niet.

Ik heb hier een aantal oude systemen die geen windows 11 meer kunnen (skylake bijv) vandaar.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 21 juni 2026 16:12]

Met oude hardware inderdaad prima, soms is nieuwere hardware weer niet ondersteund of willen applicaties er moeite mee hebben.
Het opmerkelijke zit niet wat mij zo zeer in het feit dat Adobe Première niet meer bijgewerkt wordt voor 10 jaar oude Macs / PC’s. Het opvallende is eerder dat je helemáál geen oude computer cq oude versie van Première meer kan gebruiken.

Hier staat een Mac Pro uit 2008 waar je prima Photoshop en Illustrator etc kunt gebruiken van een (lokale, Creative Suite, niet cloud!) versie uit die jaren. Voor een bedrijf dat dagelijks werkt met Creative Cloud zijn de kosten van een Adobe abonnement door te berekenen, maar voor een vrijwilliger van een sportvereniging of voor thuisgebruik is duizend euro per jaar voor een CC-abonnement niet grappig meer.

Als ik moet kiezen tussen voor € 1.000 per jaar Adobe spekken middels een CC abonnement óf een afgeschreven / ‘gratis’ oude Mac erbij voor die paar Photoshop-klusjes, in mn werkkamer, is de keuze snel gemaakt.
Je perpetual license was niet zo perpetual ;)
Ik ben geen windows fan, maar je kan niet zeggen dat men dit niet zag aankomen.

Bovendien staat software nooit los van de omgeving.

Zou wel mooi zijn als ze dan Linux eindelijk eens gingen ondersteunen
Als het marktaandeel zo doorgroeid zal dat nog wel eens kunnen gaan gebeuren. Hopelijk dan niet webbased, maar als een native app. Alleen krijg je dan weer mensen die klagen dat het wayland only is, en minimaal een kernel versie die niet in mint zit (want lts), of voor bepaalde tools een tpm/secure boot verplicht (dus Ubuntu, fedora, catchy met extra steps maar niet steamos oid), en tenminste een bepaalde desktop toolkit versie, etc, etc, etc... En dit is de reden dat de zakelijke gelicenseerde software die er is gelijk Ubuntu only is...
Nou klachten over drm shit vind ik ook heel terecht, dat zou er ook zeker niet in moeten zitten of vereist worden voor bepaalde tools.

Maar ik gebruik eigenlijk toch altijd Kdenlive, dat werkt perfect.
Er is altijd wat te klagen toch?
Als ze gewoon een appimage geven is dat bloaty maar ben je van veel van de problemen af. Dan moeten ze inderdaad niet gaan janken als ik geen tpm heb ofzo, dat is toch alleen mijn probleem?
Moeten ze bij linux eerst even een stabiele abi uitvinden.

En codecs zijn een ding
En dan denk ik altijd: noem eens andere software die, zeker voor consumenten, na meer dan 10 jaar nog ondersteuning krijgt. Dat lukt over het algemeen niet. Een Linux distributie van 10 jaar oud krijgt over het algemeen ook geen ondersteuning meer. macOS? Vergeet het maar. iOS en Android? Ook niet. En dan hebben we het nog maar over besturingssystemen.

Maar Microsoft, 1 van de weinige bedrijven die softwate uitbrengt en heel duidelijk vanaf dag 1 communiceert over de lifecycle van die software, dat is dan bij velen een slecht voorbeeld van hoe het niet moet.

En als je bij Windows 10 wenst te blijven, waarom dan ook niet gewoon bij de vorige versie van Premiere? Waarom zou je met je besturingssysteem niet meegaan met de tijd, maar wil je dat met andere software wel?
Maar Microsoft, 1 van de weinige bedrijven die softwate uitbrengt en heel duidelijk vanaf dag 1 communiceert over de lifecycle van die software, dat is dan bij velen een slecht voorbeeld van hoe het niet moet.
Microsoft heeft nog nooit vanaf dag 1 gecommuniceerd over de levensduur van zijn software. Die communicatie vindt pas op het laatste moment plaats. Daarom krijgt Microsoft daar altijd zoveel klachten over.

Inmiddels weet de hele wereld door ervaring wel dat een Windows versie een gemiddelde levensverwachting heeft van ongeveer 10 jaar, maar dat is iets heel anders dan wat jij beweerd.

Voor het overige geef ik je gelijk. Geen enkel modern OS heeft het eeuwige leven.
[...]

Microsoft heeft nog nooit vanaf dag 1 gecommuniceerd over de levensduur van zijn software. Die communicatie vindt pas op het laatste moment plaats. Daarom krijgt Microsoft daar altijd zoveel klachten over.
Volgens mij is dat meer wat mensen denken omdat het dan pas het nieuws haalt en ze er dan pas achter komen en actie gaan ondernemen en gaan klagen terwijl ze op dag 1 van de Windows 25H2 release al hadden kunnen zien dat Windows 11 Pro 25H2 in support is tot 12 oktober 2027. Hier geeft Microsoft dat soort life cycles bijvoorbeeld zeer duidelijk aan voor bijvoorbeeld Windows 11 Home en Pro, waardoor je per release exact weet waar je aan toe bent: https://learn.microsoft.c...s/windows-11-home-and-pro

[Reactie gewijzigd door Dennism op 21 juni 2026 12:16]

Microsoft zou zijn website eens flink moeten redesignen en met dit soort voor iedereen makkelijk vindbare OS informatie pagina's op de proppen moeten komen.

[Reactie gewijzigd door Uruk-Hai op 21 juni 2026 21:26]

Hier, alles bij elkaar voor alle Microsoft producten, is iets meer detail dan alleen maar 1 Linux distributie.

Search Product and Services Lifecycle Information - Microsoft Lifecycle | Microsoft Learn
Jij snapt het echt niet.

Een website is een visitekaartje.

Zo'n visitekaartje hoort er eenvoudig, professioneel, voor iedereen duidelijk, toegankelijk en netjes uit te zien.

De developers van Linux distributies snappen dat. Apple snapt dat. Google snapt dat. Heel veel andere IT bedrijven snappen dat.

Maar Microsoft snapt dat niet. Dat complete bedrijf snapt daar geen ene moer van.

Dat is typisch Microsoft en dat, die mentaliteit en dat totale gebrek aan inzicht gaat hen uiteindelijk geld en mogelijk zelfs hun voortbestaan kosten.

Microsoft Office wordt steeds misbaarder. Microsoft groupware oplossingen worden steeds misbaarder. Windows blijkt ook niet meer zo onmisbaar meer te zijn. Die verschuivingen nemen steeds meer toe.

Ik voorspel je, in het jaar 2100 weet niemand nog wat Microsoft ook alweer was.

Net als met Corel nu. Als ik nu over Corel begin kijken met name jongeren mij glazig aan: "Corel? Wat is dat?"

Ik weet niet hoe oud jij bent en of je het destijds hebt meegekregen, maar zo snel als het met Corel ging kan het ineens ook met Microsoft gaan.

[Reactie gewijzigd door Uruk-Hai op 22 juni 2026 18:34]

Zo'n visitekaartje hoort er eenvoudig, professioneel, voor iedereen duidelijk, toegankelijk en netjes uit te zien.
Linux Mint, prima OS, support info staat er duidelijk maar wordt gevolgd door een brei known issues, screenshots en een video, waardoor het op mij rommelig overkomt. ik vind de pagina sem-professioneel, het is niks meer of minder dan een markdown file, en toegankelijkheid scoort ook alles behalve goed AccessibilityChecker.org | Audit
Windows lifecycle catalog, hierbij gaat het niet alleen over 1 distributie of 1 OS, maar om de informatie van 826 producten die getoond moet worden. Toegegeven, layout en kleurstelling is niet geweldig, maar alle informatie is er met een vinkje of een zoekopdracht eenvoudig en snel te vinden, toegankelijkheid scoort hier even 'iets' beter dan Linux Mint AccessibilityChecker.org | Audit.

Maar ik snap het niet als het gaat om professioneel, duidelijk, toegankelijk en netjes.
Jij snapt niet dat de meeste mensen helemaal geen zoekopdracht of vinkje willen plaatsen. De meeste mensen willen info die handig, begrijpelijk en leesbaar voor hen is zo direct en zo vanzelfsprekend mogelijk zien.

Jij snapt ook niet dat de info van meer dan 90% van die 826 Microsoft producten offline gehaald of verplaatst kan worden, omdat het ten dele over verouderde en in onbruik geraakte Microsoft producten gaat en ten dele over Microsoft producten waar het gros van de computerende wereldbevolking nog nooit van zijn leven gehoord heeft.

Je denkt teveel als een techneut. Jij denkt teveel dat als iets voor jou simpel en makkelijk is, het voor een ander dan ook wel simpel en makkelijk is.

We hebben hier over software. Het enige dat je van de release pagina software echt hoeft te weten is de update termijn, oftewel het antwoord op deze vraag: hoe lang en tot welke datum krijg je updates?

De rest, die jij terecht bestempeld als onduidelijk voor leken is totaal niet boeiend voor leken (n00bs) en gaat daarom door die leken (n00bs) niet gelezen worden.

Dan doet Linux Mint het toch uitstekend als ze de einddatum van hun software helemaal bovenaan de webpagina plaatsen?

Dat is wat jij zoal niet snapt. Dat kun je wel leren snappen, maar dat leerproces kost jaren.

[Reactie gewijzigd door Uruk-Hai op 22 juni 2026 21:00]

Volgens mij is dat meer wat mensen denken omdat het dan pas het nieuws haalt en ze er dan pas achter komen en actie gaan ondernemen en gaan klagen terwijl ze op dag 1 van de Windows 25H2 release al hadden kunnen zien dat Windows 11 Pro 25H2 in support is tot 12 oktober 2027.
Het leeft niet bij gewone mensen, die beseffen niet dat software bederfelijke waar is en ze houden toch al niet van verandering. Ze komen gewoon niet op het idee om er naar te kijken. Hun auto, tv en video-recorder hebben ook geen vaste einddatum waarna ze die apparaten niet meer mogen gebruiken. Zolang er geen stukken afvallen zien ze geen reden om het aparaat te vervangen en er is ook geen verschil in werking merkbaar.

Als eten bederft dan zien en proeven we dat. Als de wielen van de auto afvallen snappen we dat. Maar een apparaat dat nog exact hetzelfde werkt als een dag of een jaar eerder voelt niet "stuk" of "vies". Je kan ze wel berichten sturen maar mensen zijn getrained om alle "reclame" te negeren.

Mijn enige echte verwijt in dit verhaal is voor MS die gebruikers heeft afgestompt met te veel pop-ups en reclames vanuit het OS waardoor mensen er van uit gaan dat ieder bericht een vorm van reclame is die je beter kan negeren.
Dat MS een tijd hebben geroepen dat Win10 de laatste versie van Windows ooit zou zijn zie ik door de vingers, de typische gebruiker heeft daar ook nooit van gehoord. Ik denk dat MS dat juist heeft gedaan om dit probleem op te lossen. Een update voor Windows 10 installeren klínkt minder eng dan upgraden naar Windows 11. Maar zijn ze weer van afgestapt.

Maar dat is zeker niet het enige of het grootste probleem. Ook bij andere software zijn mensen zeer terughoudend om iets te veranderen, zelfs onder IT'ers is dat een groot ding. "It it ain't broke, don't fix it" heb ik al te vaak gehoord, vaak betekent het "we snappen het niet en durven dus niks te veranderen". Tot het stuk gaat..
Het is geen goede instelling, meer een kwestie van wanhoop omdat we techniek gebruken die we niet echt overzien of begrijpen (en ik laat maar even in het midden waarom niet).

Ook het uiterlijk van computers laat niet echt meer zien hoe oud ze zijn, een laptop van 10 jaar geleden ziet er niet wezenlijk anders uit dan een nieuwe en de tijd van vergeelde plastic kasten is ook voorbij. Tijd voor computers van bioplastic die na 10 jaar wegrotten?

Mijn verwachting is dat dit probleem verdwijnt doordat de OS-makers de security eisen aandraaien en oude en onbekende software domweg geblokkeerd wordt als "onveilig". Zowel Google, MS als Apple zijn op weg naar een "allow-list"-only oplossing waarbij software alleen via hun eigen appstore mag worden geinstalleerd en iedere afwijking wordt behandeld als security probleem. De EU heeft een kleine stok in de wielen gestoken door te verbieden dat ze andere appstores/bronnen rechtstreeks blokkeren. Google is alvast begonnen met het over de rug van hun klanten te spelen. (Wiens software blokkeert als er software wordt aangetroffen die niet door Google is goedgekeurd). MS en Apple hebben technisch gezien alles klaar staan om hetzelfde te doen.
Op het laatste moment?? Van de edities die nu actief zijn is precies bekend wanneer ze uit support gaan en in extended support gaan en wanneer ze aflopen. Wat pas later bekend wordt is of er een esu komt of niet. Maar op de esu moet je sowieso niet plannen in mijn ogen.
Een Linux distro van 10 jaar oud krijgt misschien geen update meer.

Die hardware waar het op draait heb je al wel 10 jaar zonder morren kunnen upgraden naar de laatste release. Het mooie van het upgraden bij de meeste distros, het voelt niet als een upgrade maar een reguliere update. De gebruikerservaring blijft doorgaans ongewijzigt.

Ook heb je op Linux een beetje de keuze, ik kom in 2026 nog steeds System V meuk tegen, X11 wordt nog gepatched, pipewire is niet verplicht. Luie sysadmins krijgen bij Linux veel te lang ondersteuning op hun oude methodes.

De FOSS wereld heeft laten zien dat het anders kan.

Ik het kader van verduurzaming moeten we echt anders gaan kijken naar die software-hardware consumptie van onze maatschappij. Er wordt veel te veel voortijdig afgeschreven.
Stap gewoon over op Windows 11, dat kan ook. Of je moet zweren bij Vista.
Inderdaad een 11 jaar oude besturingssysteem geen ondersteuning meer leveren voor nieuwe functionaliteiten schandalig gewoon.

Ben benieuwd hoe Adobe nog draait op 11 jaar oude hardware.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 21 juni 2026 09:39]

Je kan toch perfect een intel xeon E5-2699 setup hebben met een sloot geheugen en een rtx3080. Geen idee waarom adobe software hier niet zou op draaien en als je die moet vervangen met de huidige hardware prijzen is dat geen goekope aangelegenheid …

22 cores, maar officieel geen windows 11 als ik me niet vergis.

[Reactie gewijzigd door klakkie.57th op 21 juni 2026 18:02]

Je zou maar op deze manier gedwongen worden om naar W11 over te stappen omdat je afhankelijk bent van dit programma.
Dan niet upgraden? Je gebruikt toch ook al een niet ondersteund OS, dus waarom zou je dan wel moeten upgraden van je software?
Schandalige praktijken. Ik zie niet in waarom W10 niet ondersteund kan blijven.
Misschien omdat Windows 10 al een tijdje niet meer ondersteund is?
Windows 10 is ondertussen 11 jaar oud, en draait op hardware die nog véél ouder is dan dat. Er is ondertussen ook gewoon al een hoop veranderd tussen Windows 10 en Windows 11, zeker als je Windows 10 versie 22H2 vergelijkt (een versie die praktisch eind 2019 afgewerkt werd als versie 2004) met Windows 11 versie 24H2 (een versie die midden 2024 klaar was). Er zit evenveel ontwikkeltijd tussen die 2 versies als tussen XP en Vista, en dat nog eens zonder development reset halfverwege... Windows 11 is zelf ondertussen ook al 5 jaar oud, het zal wel goed zijn geweest met ondersteuning. Het is niet alsof iemand Premiere 26 draaide op hardware die Windows 11 niet ondersteund.
Security updates is enige motivatie om w11 te draaien. Wat een gedrocht van een OS.
Schandalig? Niemand dwingt je toch om de nieuwste versie van Adobe Premiere te gebruiken? Als je er bewust voor kiest om op een verouderd OS te blijven draaien, waarvan de support is verlopen en dat minder efficiënt omgaat met moderne hardware, is het toch volkomen logisch dat je ook de software niet meer updatet? Adobe heeft echt geen boodschap aan de persoonlijke vete die sommigen met Windows 11 hebben. Dit voelt een beetje als de herhaling van de overstap van Windows 7 naar 10: toen hoorden we precies dezelfde argumenten.
Ik ben echt tegen veel Adobe praktijken. Maar deze keuze snap ik. Je moet ooit door. Alleen de nieuwe/nieuwste versies zullen support laten vallen. Windows 10 gaat nu richting een jaar EoL. Verder weet ik ook niet hoe strict het is. Voor de tweakers zal er vast nog een omweg blijven door geforceerde check bypass. Als jij de apps wil blijven gebruiken die je dat door de huidige /vorige versie te blijven gebruiken.
Je zou maar op deze manier gedwongen worden om naar W11 over te stappen omdat je afhankelijk bent van dit programma. Schandalige praktijken. Ik zie niet in waarom W10 niet ondersteund kan blijven.
Het echte probleem is dat je zo afhankelijk bent van één programma. Dat is natuurlijk makkelijk gezegd vanaf de zijlijn, maar Adobe zou ook falliet kunnen gaan, dan zit je ook zonder.
Ik zie niet in waarom W10 niet ondersteund kan blijven.
Omdat MS het niet meer ondersteunt omdat het te duur is om dat wel te blijven doen, en (waarschijnlijk) niet compatible met hun doelen voor de toekomst.

Adobe vreest waarschijnlijk dat als ze het wel blijven ondersteunen ze dan tegen muren aan gaan lopen omdat ze geen hulp krijgen van MS. Klanten zullen Adobe daar op aan kijken en niet MS.

Op een andere manier gekeken: de mensen die nu nog op Win10 zitten zijn toch niet de beste klanten. Waarschijnlijk werken ze veelal met oude software en dan valt er voor Adobe ook niet veel te verdienen. Waarschijnlijk zijn die klanten ook duur om te ondersteunen omdat ze gemiddeld genomen minder technisch begaafd zijn.
Vat dit aub niet persoonlijk op, ik weet dat er Tweakers zijn die bewust kiezen voor een oudere versie, maar dat is een kleine minderheid in vergelijking met mensen die "gewoon" zijn blijven hangen omdat ze al 10 jaar op dezelfde PC werken en niet beter weten.
Omdat het geld kost dat uiteindelijk door de gebruikers betaald moet worden.
Als je geld verdient met Premiere en het jaarlijkse abonnement kunt betalen kun je ook conform de IT cyclus elke 5 jaar een nieuw workstation betalen. Ik zie het probleem niet.
Ik wilde eigenlijk gaan vragen of er bij Tweakers überhaupt nog mensen vrijwillig op W10 zitten... 😬
Alleen wanneer je een irrationele rabiate Microsoft-haat als vrijwillig zou willen bestempelen.

Ik snap niet waarom diegenen die Microsoft zo haten dat ze niet over willen stappen van W10 naar W11 niet al lang zijn overgestapt naar MacOS of Linux. (En waarom ze zichzelf er toe blijven dwingen om met Microsoft/ Windows in aanraaking te blijven komen door hun haat onder elk artikel over Microsoft/ Windows te blijven spuien.
Ik zeker. Windows 11 brengt maar één verbetering en dat is de explorer. Start menu is volledig verpest en verder is er geen verschil in gebruik. Tevens is windows 10 veel sneller.

Windows 11 op mijn werk laptop (i7 11e generatie als ik het goed heb) en het duurt 1 minuut voordat ie opgestart is. 1e bericht "er ging iets fout", want het duurt nog langer voordat windows hello gereed is. Wat een lachertje.

Windows 10 IOT LTSC op mijn i7 7e generatie laptop is met 30-40 seconden opgestart.
Dan zou ik toch echt eens in je configuratie en instellingen duiken.

Ik werk op dit moment op een oud beestje met een AMD Ryzen 3 3200U en die is ruim binnen een minuut opgestart. Windows Hello wordt er niet op ondersteund, dus dat zal schelen. (Waarschijnlijk moet je jouw problemen in een driver voor één van de Hello-componenten zoeken, misschien voor de webcam.)
Thuis heb ik een oude Lenovo met Ryzen 7, waarop ik van Win10 naar Win11 geüpgradet ben. Ook die start ruim binnen een minuut op.
Voor mijn werk heb ik een HP met Intel CPU (kan even niet nakijken welke), die ook van Win10 naar Win11 geüpgradet is. Ook deze start vlot op. Mijn enige probleem met die laptop is dat wanneer Windows allang opgestart is (en ik de standaard software kan starten) het nog 5 tot 10 minuten kan duren voordat bepaalde bedrijfssoftware automatisch opstart. (En gezichtsherkenning met Hello werkt uitstekend wanneer ik de laptop vers opstart, maar vanuit de slaapstand werkt het meer niet dan wel en als het eenmaal één keer niet gewerkt heeft, werkt het de rest van de dag niet meer vanuit slaapstand. Ik weet alleen niet of dit een probleem van Windows is of van de extra zakelijke beveiligingssoftware.)
Beide van je configs zijn nogal traag, helemaal voor een werklaptop...

Hier start de Thinkpad op onder de 7 seconde. Eveneens als mijn Desktop thuis met Windows 11. Die doet af en toe iets langer vanwege memory training.

Het OS zelf is niet het issue hier. Windows 10 is niet sneller.
Adobe heeft hier wel een handje aan, ik herinner mij jaren geleden dat ze voor acrobat reader al W10 1607 en later 1809 lieten vallen. Voor het gemak vergeten ze dan dat dit ook ltsc versies zijn en dus gewoon courant OS met nog jaren ondersteuning plots de nieuwere versie van acrobat niet kan installeren.
Omdat Windows 10 end of life is? Dat ze het blokkeren vind ik te ver gaan, want wasrschijnlijk werkt het zonder problemen gewoon op windows 10. Dat ze geen ondersteuning geven als iets niet werkt of bij een update daarna, tja, dat kan ik me dan wel voorstellen.
Mee eens. Typisch Adobe. De lightroom versies van de afgelopen jaar weigeren te werken op mijn ivy I7 PC met windows11. Dus zelfs oudere CPU's worden niet meer ondersteund. Je wordt op deze manier gedwongen te upgraden. Dat is in de huidige tijd een kostbare zaak. Zolang de hardwareprijzen niet dalen ga ik niet upgraden.
Maar Windows 8.1 dat vind je prima dat het niet meer ondersteund wordt?
W10 is EOL. Dus niet echt logisch om dat te blijven ondersteunen
En als apple het doet, vindt niemand het een probleem ?
Mwah, als jij een beetje vlotjes premiere wil laten draaien, dan adviseer ik je sowieso geen PC van +7jaar oud te gebruiken. Grote kans dat daar dan ook gewoon een up to date OS op kan.
Je zal toch maar afscheid moeten nemen van een OS dat tig jaar oud is en al een tijd niet meer ondersteund is..
Dat zal Adobe klanten gaan kosten.


Ja ... natuurlijk is Windows 10 oud en afgeschreven ... en ja Windows 11 is er allang, maar ... er zijn m.i. nog heel veel Windows 10 computers op de wereld die dagelijks gebruikt worden. Mede ook, omdat Microsoft ze nu zelfs ( in sommige gevallen ) nog ondersteund.

Dus een software pakket Windows 11 only maken, terwijl Windows 10 nog alom gebruikt wordt, is m.i. bedrijfstechnisch niet slim. Want het omschakelen van Windows 10 naar Windows 11 is zelden alleen het vervangen van het OS, maar bijna ook altijd het vervangen van de hardware. Veel kosten, die sommige bedrijven liever nog even voor zich uitschuiven. Dat ze nu o.a. door Adobe ook nog 'gedwongen' worden om nu al de overstap naar Windows 11 te maken, zal m.i. veel kwaad bloed zetten richting Adobe en kan klanten kosten.

[Reactie gewijzigd door PsiTweaker op 21 juni 2026 10:09]

Dus een software pakket Windows 11 only maken, terwijl Windows 10 nog alom gebruikt wordt, is m.i. bedrijfstechnisch niet slim. Want het omschakelen van Windows 10 naar Windows 11 is zelden alleen het vervangen van het OS, maar bijna ook altijd het vervangen van de hardware. Veel kosten, die sommige bedrijven liever nog even voor zich uitschuiven. Dat ze nu o.a. door Adobe ook nog 'gedwongen' worden om nu al de overstap naar Windows 11 te maken, zal m.i. veel kwaad bloed zetten richting Adobe en kan klanten kosten.
Kweet niet hoor, de bedrijven die dat soort kosten vooruitschuiven zullen waarschijnlijk ook met oude versies van Adobe werken. Niet echt de doelgroep van Adobe dat zich vooral richt op het "premium" segment.
Welke oude versies? Het is ondertussen 13, bijna 14 jaar geleden dat Adobe overgeschakeld is op een subscription model. Iedereen heeft de laatste versie.
Volgens mij niet. Ik heb enige tijd een abonnement gehad via mijn werk maar ik kon allerlei versies gebruiken. Ik kon versie 7 binnen mijn abonnement installeren terwijl de nieuwste versie al enkele nummers vooruit was.
Het blijven ondersteunen van oudere versie van OS'en kost ook gewoon geld, dat weer opgehoest moet worden via licenties. Uiteindelijk betalen de gebruikers die wel de meest recente hardware en software hebben dus (extra) voor het overeind houden van support voor oudere versies.

En bedenk dat Adobe geen kleine startup is waar een paar mensen nog domme beslissingen kunnen nemen. Er wordt lang en hard nagedacht over dit soort beslissingen en er wordt natuurlijk heel erg goed gekeken naar de effecten op de aantallen gebruikers. Kennelijk hebben ze er vertrouwen in dat die wel blijven óf er komen veel nieuwe bij. Adobe is geen filantropische instelling, in de basis moeten ze gewoon geld verdienen.

En dit soort ge-emmer over Adobe, die zichzelf uit de markt prijst hoor ik al zo lang als ik zelf Lightroom gebruik en het bereikte een piek toen ze overgingen op een abonnements model. Ik heb geen zin om te zoeken, maar is er bewijs voor de stelling dat Adobe zich met dit soort "fratsen" uit de markt prijst? Even los van anecdotische verhalen van gebruikers die omschakelen?
Veel kosten, die sommige bedrijven liever nog even voor zich uitschuiven.
Ze hebben ook inderdaad wel het meest ongunstige moment gekozen net nu ook geheugenprijzen gigantisch hoog zijn. Ook om die rede stellen bedrijven het zeker wel nog zo lang mogelijk uit en wachten totdat geheugenprijzen weer gedaald zijn.
Natuurlijk zijn er zat mensen die nog Windows 10 gebruiken. Ik zou er gezien de oude hardware alleen geen nieuwste Premiere op laten draaien. Tenzij je zeeën van tijd heb voor je edit.
In de zakelijke markt, waar deze software op is gefocused. Kan je 3 jaar W10 ESU aanschaffen. Dus dat dit oktober dit jaar afloopt, is alleen voor de particuliere markt zo. Dit is een veel gemaakte foutieve aanname in nieuwsberichten.

Ben wel benieuwd of het bij enkel een melding blijft of dat de software straks helemaal niet meer start. Zelf in ieder geval jaren geleden overgestapt van Premiere naar Davinci Resolve. Dit bevalt helemaal prima. Zeker voor wat simpel knip en plak werk.
Ik heb de beta geprobeerd een paar weken terug, kreeg toen ook al de melding dat W10 niet ondersteund zal worden. De hele app is extreem traag. Zelfs de UI heeft "lag". Terug naar de 2026 stable en niets meer aan de hand. Tja..
In de zakelijke markt is hardware dat geen Windows 11 ondersteund al lang afgeschreven, zeker als het voor zulke zware taken wordt gebruikt.

Windows 10 ondersteunen betekent niet alleen dat het werkt op Windows 10, maar ook dat ze daarop actief blijven ontwikkelen en testen. Dat kan ongetwijfeld niet meer uit.
Niet mee eens.

Ik heb bij een verzekeraar en een bank gewerkt die in tijden van Windows 7, nog vrolijk doorgingen met het gebruik van die versie. Ondanks dat de ondersteuning vanuit MS allang was afgelopen. Ze hebben daar een jaar zonder support gewerkt.

Puur omdat er specifieke apparatuur gebruikt werd met speciale software
Bekend fenomeen, maar tamelijk dom.
Volledig mee eens. Het management zag pas veel te laat de ernst in waardoor het testtraject niet op tijd klaar was
Mooi geval hier in D wat testen aangaat en uitrollen. DHL heeft van die Pakketstations overal staan. Daar hebben ze SW updates op uitgerold en nu kan Niemand de pakjes er uit halen, ook de post niet. En dit is ook niet de eerste keer dat zoiets gebeurd.
In de zakelijke markt, waar deze software op is gefocused. Kan je 3 jaar W10 ESU aanschaffen. Dus dat dit oktober dit jaar afloopt, is alleen voor de particuliere markt zo. Dit is een veel gemaakte foutieve aanname in nieuwsberichten.
Dat klopt, maar van de andere kant vraag ik me af of het zakelijk gezien te verantwoorden is om niet te upgraden? Als je nu nog vast zit aan Win10 dan heb je toch al heel wat jaren zitten slapen. Afhankelijkheid van oude software vind ik geen goed excuus meer, je hebt jaren gehad om daar iets aan te verbeteren, of desnoods een andere leverancier te zoeken.

Als er echt geen alternatieven zijn dan heb je jezelf sowieso in de problemen gewerkt, als er nu nog geen alternatief is dan gaat het er ook niet meer komen.
Is het zakelijk te verantwoorden om je machine - waar je volledig afhankelijk van bent - te upgraden naar een OS die letterlijk elke 2 weken op de Tweakers frontpage staat vanwege een nieuwe patch die je systeem onbruikbaar maakt?
Ja omdat je zakelijk geen kleuter hoort te zijn die pretendeert dat iedere bug in een OS relevant is voor jouw organisatie.
Sorry hoor, maar met die redenering kun je net zo goed ophouden met compute in het algemeen. Dit is voor elk OS zo. Van supply chain aanvallen op kernlibraries als OpenSSL (wat in Windows, MacOS én Linux zit), de XZ library, maar ook zelfs hele repositories als de Arch user repository, NPM, en meer. Zelfs hele CPU architecturen kun je zo wel afschrijven. Denk aan spectre voor alles X86, of hoe hele Intel generaties gewoon dood gingen. Geen OS is veilig. Er is zelfs vrij recent een kritiek lek in Ubuntu (en derivatives) gevonden: High-severity vulnerability in Linux caused by a single faulty character - Ars Technica. En nu heeft Apple weer een enorm lek: Unpatchable vulnerability in Apple chip leaks secret encryption keys - Ars Technica

Deze problemen hebben mij, netto genomen, een early adopter, nooit geraakt: er zijn zaken waar ik geen fan van ben, maar de stabiliteit van Windows 11 is gewoon goed. De problemen DIE er zijn, en wat de frontpage raakt, zijn doorgaans beperkt tot insiders, heel erg niche hardware combinaties, of zó lastig te exploiten dat je soms al een unlocked machine nodig hebt.

Wat alle bovenstaande echter wel samenvat is dat:
  • Updates zijn nodig. Soms zelfs upgrades. Want waar een update patches omvat, kan een upgrade ook architecturele debt inlossen.
  • Security policy gaat verder dan software: ook gedrag en hardware is een must. Persoonlijk ben ik wel overtuigd van de meerwaarde van een TPM (ook als een stuk gebruikersgemak om de filesystem keys in op te slaan e.d.) en secureboot (als validatie van je bootmanager, zelfs op CachyOS is het eerste wat ik doe systemd-boot signen, de key in uefi zetten, en secureboot aanzetten). Stel dat iets uit z'n sandbox komt, kan ik in ieder geval nog booten.
  • Had ik gedrag al genoemd?
Maar goed. Wil je het écht veilig, ga vooral bezig met een abacus. Totdat iemand ook daar een super creatief soort hack voor vindt. Iets als dit: Researchers snoop data from air-gapped PC's RAM sticks by monitoring EM radiation from 23 feet away | Tom's Hardware
Vanuit een zakelijk oogpunt. Verhoogt het upgraden van die hardware de productie van medewerkers?

Veelal niet, want hardware is al ~10 jaar heel capabel in het draaien van Office, Outlook, een webbrowser en een Zoom-meeting.

Veiligheid is voor het bedrijfsleven natuurlijk een goed argument, maar Linux, BSD en anderen lukt het wel mitigaties toe te passen en oude hardware te patchen.

We zitten al lange tijd in een fase van "De hardware is goed genoeg" en blijven toch op 1 of andere manier hangen in die jaren 90 update cyclus.

Er belanden vele tonnen aan prima capabele hardware op de stort. Ik vind sund en ik vind het niet passen in de huidige trend van verduurzaming.
Sinds wanneer patched Linux firmware issues op hardware? En waarom recyclen jullie niet of bijvoorbeeld hardware schenken aan goede doelen, etc? Hardware naar de stort brengen is ook wel beetje jaren 90 oplossing..

[Reactie gewijzigd door friket op 22 juni 2026 11:07]

Zou fijn zijn als Adobe een keer goed werkt op linux, of anderzijds een goed alternatief, voorlopig kun je nog gewoon een oude versie gebruiken.
Is Davinci Resolve geen alternatief? Of heeft dat een heel andere focus?
Davinci Resolve is een ijzersterk alternatief voor praktisch dezelfde doelgroep. Alleen is de leercurve extreem hoog. Iemand met een 10 jaar oude windows 10 machine lijkt me niet de doelgroep.

Maar ik denk dat hij doelt op een alternatief op Linux. Dan is MacOS de enige optie. Ik kan je verzekeren dat met een mac mini M4 premiere vloeiend loopt. Ja, ook gewoon 4K.

En wil je geen abonnement, dan is er nu nog een FCPX (lifetime licentie). Zelfs op een 4 jaar oude M1 max draai je zonder problemen meerdere 4K beelden gelijktijdig (multicam view) op je tijdlijn.
Het wordt hoog tijd dat we Adobe ook laten vallen.

Het is logge software geworden, gigabytes voor een pdf lezer?

Daarnaast heeft het abonnementsvirus ook bij Adobe volop toegeslagen.

[Reactie gewijzigd door GeeBee op 21 juni 2026 19:37]

Is bekend of dit een echte of een administratieve requirement is? Met andere woorden, zijn er Windows API's, system calls, services, etc, die deze Adobe applicaties nodig hebben die wel in Windows 11, maar niet in Windows 10 zitten?

[Reactie gewijzigd door bartvdn op 21 juni 2026 09:44]

Microsoft biedt nog tot oktober dit jaar verlengde ondersteuning voor de vorige Windows-versie. Daarna krijgt het besturingssysteem geen updates meer.
Zakelijke gebruikers en tweakers kunnen nog steeds updates krijgen via LTSC. Dat kan tot 2032.

Het is logisch dat softwarebakkers zoals Adobe hier geen rekening mee houden. Buiten kritieke en beveiligingsupdates komen er geen andere updates uit. Je mist dus nieuwe versies van libraries, frameworks, etc. Lagere versies van afhankelijke software ondersteunen kost veel energie en levert niet veel op.

Je ziet het nog wel eens met FLOSS software voor Windows, dat die zich bijvoorbeeld richt op de laatste versie van .NET Framework 4. Dat wordt door iets van 20 jaar aan Windows ondersteund. Voor een hobbyist met kleine, simpele projecten is dit makkelijker om te doen.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 21 juni 2026 09:29]

Zakelijke gebruikers weten heel goed de beperkingen van ltsc en zullen daar niet zo veel op draaien en zeker niet voor kantoorwerk. Office 365 is namelijk niet eens ondersteund omdat de ltsc versie van Windows bepaalde features mist die later in windows zijn gekomen dan de ltsc is uitgebracht.

Dat zal ook de reden zijn waarom Adobe het niet kan ondersteunen. Omdat die ook die features nodig heeft.
Definiëer "niet ondersteund". Ik draai al maanden probleemloos Office 365 op Win10 LTSC...
Niet ondersteund door Microsoft. Die geven dus geen garantie dat het werkt en dat het blijft werken of dat alle functies werken. Geen support van microsoft. Als windows geen updates meer krijgt stopt die ook niet met werken, maar je hoeft ze niet te bellen bij problemen.

Ltsc versies zijn bedoelt voor zaken die lange ondersteuning nodig hebben. Denk aan medische apparaten, productie apparaten, etc. Niet voor kantoorwerk.

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 21 juni 2026 18:49]

Ik heb geen enkel probleem met dat soort "niet ondersteund": sta het toe, want het kan overduidelijk wel, maar bied geen garantie. (Niet dat ik weet wat ik met die garantie zou moeten; als ik problemen zou hebben met Win 11 op mijn ondersteunde machine zou ik MS ook niet kunnen bellen voor hulp.)

Maar wat we "niet ondersteund" noemen mbt wat MS met oude PCs voor Win 11 en nu Adobe met Win 10 heeft gedaan is eigenlijk "geblokkeerd". Op gruwelijk veel PCs kan officiëel geen Win11 geinstalleerd worden, maar als je het toch doet zal het gros geen enkel probleem hebben. Het zou me niets verbazen als Premiere 26 ook prima zou werken op Win 10, maar dat Adobe er een arbitrair blok op zet.
Ltsc versies zijn bedoelt voor zaken die lange ondersteuning nodig hebben. Denk aan medische apparaten, productie apparaten, etc. Niet voor kantoorwerk.
Tja, zolang het werkt, werkt het.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @The Zep Man21 juni 2026 15:07
De LTSC versies zijn niet beschikbaar voor de normale consument. Die wordt simpelweg niet verkocht aan particulieren.
Tweakers kunnen dat niet. Als prive persoon kan je geen volume licentie aankopen en kan je dus ook geen LTSC licenties kopen. Het is simpelweg niet ondersteund voor consumenten, ook al omdat LTSC niet bedoeld is voor computersystemen voor dagelijks gebruik maar wel voor kiosks, POS, digital signage, ... .

En bij LTSC zat je sowieso al met het feit dat deze vast zit aan wat er voor Windows beschikbaar was op de dag van release. LTSC heeft altijd alleen maar beveiligingsupdates gekregen. Nieuwe bibliotheken en functionaliteit horen expliciet niet thuis in een LTSC release, zelfs ondersteuning voor nieuwere hardware zit er niet in.
Als je een MSDN abo hebt krijg je er 5 licenties voor.
Windows laat je al sinds Windows 7 het OS gewoon doorgebruiken zonder licentie. Geen speciale tweakerkracht voor nodig.
Het is de enige manier om als particulier toch W10 ondersteund te draaien.
Maar het is dus niet ondersteund, dat is nu juist het issue. W10 LTSC wordt alleen ondersteund voor bedrijven, niet voor particulieren. Dus jij als particulier hoeft met je W10 LTSC niet met support vragen bij MS aan te kloppen, want dan krijg je de vraag "Hoe komt u als particulier aan een LTSC licentie?"

Dat het werkt, is iets anders als dat het een supported constructie is.
Microsoft support is vrijwel nutteloos, zelfs waar ik werk zegt IT dat. Microsoft support refereert heel snel naar een verse installatie. Echter heb ik nooit Microsoft support nodig gehad, genoeg betere fora met wel echte antwoorden.

Maar het gaat hier om security updates, dat je windows omgeving nog geupdatet wordt.
Ik ben al weg van Adobe sinds ze naar het Abo model gingen. Raad het iedereen aan.
Ah, ik ben al een tijdje op zoek naar een applicatie die kan wat Lightroom ook kan. En dat is:
  1. Een catalogus waarin ik al mijn foto's kan beheren, dus voorzien van tags, beschrijvingen, classificaties. En waarmee ik dus kan zoeken in al mijn foto's (ondertussen rond de 60.000), die verspreid staan over mijn lokale harde schijf en mijn NAS.
  2. Een geintegreerde manier om mijn foto's te publiceren via online albums (en bewerkingen gesynchroniseerd te houden)
  3. Non-destructive RAW bewerkingen uitvoeren, individueel en in batch
  4. In batch toevoegen van locatie-gegevens op basis van een GPS track die ik apart bijhou (bijvoorbeeld in Strava of Komoot)
  5. Mogelijkheid om op reis mijn foto's (RAW) vanuit mijn camera te importeren op mijn tablet of mijn telefoon, te bewerken en te publiceren en bij thuiskomst diezelfde foto's inclusief bewerkingen gesynchroniseerd te zien naar mijn lokale catalogus.
  6. Een paar keer per jaar de software automatisch te laten updaten waardoor ik bijna continue verbeteringen zie.
Ik heb er niet zo'n probleem mee als ik twee applicaties moet gebruiken voor bovenstaande, maar dat is wel het maximum. Ik heb het nog niet gevonden, maar ik zie misschien iets over het hoofd.
Als alternatief voor Lightroom worden vaak Darktable en Rawtherapee genoemd.
Darktable heeft meer mogelijkheden, maar ook een steile leercurve.
Darktable en Rawtherapee heb ik beide gebruikt (al was dat enige jaren geleden) en het zijn zeer capabele RAW converters die ook in de afgelopen jaren enorm zijn gegroeid in functionaliteit. Maar het bewerken van RAW foto's is alleen punt 3 in mijn rijtje van 6. Darktable kan ook foto's beheren (punt 1). Maar er blijven nog vier punten over.

Normaliter komt er op dit soort vragen altijd wel een "Ja, maar dat gebruik ik nooit" opmerking. Punt is, ik gebruik die 6 punten die ik noemde regelmatig. En ik ben maar een simpele amateur-fotograaf...

Lightroom is een enorm uitgebreide toolbox. Je hoeft lang niet altijd alle tools te gebruiken, maar mocht je dat ooit willen, dan zijn ze er. Ik heb tot vorig jaar nooit gebruik gemaakt van de mogelijkheid om foto's op reis op een tablet te bewerken, te publiceren voor familie en vrienden en bij thuiskomst alle RAW bestanden inclusief bewerkingen te synchroniseren naar mijn lokale catalogus. Maar vorig jaar, vlak voor een trip naar Bolivia van vier weken dacht ik: "Laat ik het eens proberen". Hoef ik geen laptop mee te sjouwen. Het bleek een game-changer.

[Reactie gewijzigd door multikoe op 21 juni 2026 14:55]

Wat darktable niet kan is

Geïntegreerde online albums publiceren. Je moet handmatig exporteren en via andere diensten (Flickr, Google Photos, eigen server) publiceren

Bewerkingen gesynchroniseerd houden)moet je handmatig tussen devices synchroniseren via Samba/other tools

Camera → telefoon/tablet import, bewerken, publicen, terugsync Geen mobiele app. Camera-import werkt alleen lokaal op PC . Geen tethering voor mobiel gebruik

De rest wel

Andere alternatieven

1. Capture One Pro (beste RAW-bewerking)
  1. Update catalogus met tags, beschrijvingen, classificaties
  2. Zoeken in grote bibliotheken
  3. Non-destructieve RAW-bewerking, individueel en batch
  4. Batch GPS via GPX-import
  5. Permanente licentie (geen subscription)
  6. Geen ingebouwde cloud-sync voor mobiele bewerkingen
  7. Geen mobiele app voor camera-import op reis
  8. Geen geïntegreerde online albums
2. Skylum Luminar Neo
  1. Asset-beheer met tags
  2. RAW-bewerking
  3. GPS ondersteuning
  4. Geen volledige cloud-sync
  5. Geen mobiele camera-import workflow
  6. Minder robuust voor 60k+ foto's

    3. DigiKam (gratis, open-source)
  • Uitstekend asset-beheer (60k+ foto's)
  • Tags, beschrijvingen, classificaties
  • Zoeken, batch GPS
  • Non-destructieve metadata
  • Geen cloud-sync
  • Geen mobiele app
  • Geen geïntegreerde publicatie
Mooi overzicht, maar het onderstreept mijn vermoeden dat je weliswaar flink betaald voor Lightroom (hoewel, wat is het, twee pakjes cigaretten? Of 7 liter benzine?) maar dat je daar dus kennelijk ook erg veel voor terugkrijgt.

Met andere woorden: Adobe biedt een erg uitgebreid pakket aan en vraagt daar geld voor. Er zijn gratis of goedkopere alternatieven, maar die zijn minder uitgebreid. We hebben dus gewoon keuze en dat is wat we ook willen.

Als ik me niet vergis is migreren van Lightroom naar één van bovenstaande pakketten lastig, maar wel te doen.
lightroom is een mooi product, maar ik heb een hekel aan bleeders. ik wil niet overal een Abo voor hebben, 10 euro hier, 20 euro daar, iedere maand, dat telt op
Heb je al eens naar On1 PhotoRaw (MAX) gekeken?
Nee, ziet er interessant uit! Ik mis nog een paar puntjes uit mijn lijst (online gesynchroniseerde fotoalbums bijvoorbeeld) en ik lees zo snel even niets over het werken op een tablet en een laptop op hetzelfde moment. Maar ik ga het eens serieus bekijken.
Zou ik doen. Ik kn geen antwoord op deze vragen geven want ik gebruik niet de cloudsynchronisatie maar je kunt er wel behoorlijk wat mee. Verder ben ik zeer tevreden met het programma (ik gebruik de standalone versie, geen abo).
Ach, Adobe doing Adobe things.

Ze zijn toch al zo hard aan het aftakelen. Ik erger me al jaren aan eillekeurige ongevraagde features die toegevoegd worden aan hun diverse apps en dan vaak ook maar half gebakken geïntegreerd zijn, ik heb meer het idee dat ze van alles proberen om maar voor te komen alsof ze continue de software aan het 'verbeteren' zijn.

De AI integraties zijn een mooi voorbeeld, leuk allemaal maar het is een ontzettend verkapte en zwakke versie van wat je zou verwachten van deze dure abonnementjes. Ondertussen zijn veelgebruikte features zoals bv. artboards in Photoshop al jaren een probleem qua performance. En nieuwe features waar gebruikers veel om vragen laten ze links liggen, zoals bv. tekst verticaal kunnen uitlijnen in PS zoals in andere Adobe programma's.

Het is dat ik het nog moet gebruiken voor werk, maar waar ik het links kan laten liggen zal dat vooral gebeuren.

[Reactie gewijzigd door Chefd op 21 juni 2026 10:07]

Hier het niet meer professioneel te gebruiken en ben volledig over naar resolve
Nou ik heb Adobe al heel lang geleden laten vallen, dus we voelen elkaar goed aan...

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn