Tip de redactie

Nothing onthult goedkopere Phone 4b week na schrappen van CMF-budgetphone

Door Hayte Hugo, 25 juni 2026 12:501 reactie

Nothing heeft het uiterlijk van de Phone 4b onthuld, een nieuwe smartphone die onder de 4a-serie moet vallen. Die aankondiging is opvallend, omdat Nothings budgetmerk CMF recent nog zei een toestel te schrappen vanwege de gestegen geheugenprijzen.

De Nothing Phone 4b heeft net als de 4a de Glyph Bar om bijvoorbeeld notificaties te tonen. Het toestel heeft ook twee camera's en een flitser, maar mist de derde camera van de 4a. Nothing deelt nog geen details over de camera's van de 4b.

De achterzijde van de 4b is iets eenvoudiger en heeft een 'zachte, huidvriendelijke finish'. Nothing presenteert de 4b op 7 juli.

Nothings medeoprichter Evangelidis legt uit dat de b-serie onder de a-serie valt. Het gaat dus om een goedkoper toestel. Dat is opvallend; Evangelidis zei vorige week nog dat er dit jaar geen nieuw CMF-toestel uitkomt omdat de geheugenprijzen te sterk zijn gestegen. Het is niet duidelijk waarom Nothing dan wel een eigen goedkoper toestel kan uitbrengen en wat dit betekent voor de toekomst van CMF. Nothing heeft de prijs van de Phone 4b nog niet bekendgemaakt.

Nothing Phone 4b
Nothing Phone 4b

Reacties (1)


Rockstar opent GTA VI-preorders en vraagt 80 euro voor standaardeditie

Door Daan van Monsjou, 25 juni 2026 12:2099 reacties, submitter: J-D

De preorders van Grand Theft Auto VI zijn van start gegaan. Daarbij heeft Rockstar de Europese prijzen van het langverwachte spel bevestigd. De game kost standaard 80 euro in Europa, terwijl de Ultimate-editie voor 100 euro over de toonbank gaat. GTA VI komt op 19 november uit.

De preorders van GTA VI zijn sinds vannacht live in de digitale winkels van PlayStation en XBOX. Ook in 'gewone' winkels kunnen klanten de game nu vooruitbestellen, al bevat de fysieke editie geen schijfje. In plaats daarvan levert Rockstar een downloadcode in het doosje, zo bleek eerder deze week al.

Rockstar liet eerder al weten dat GTA VI een adviesprijs vanaf 80 dollar krijgt. Het bedrijf sprak toen nog niet over de europrijzen, al lag het voor de hand dat die hetzelfde zouden worden. De Ultimate-editie met exclusieve content wordt dus 20 euro duurder.

Grand Theft Auto VI komt op 19 november uit voor de PlayStation 5 en XBOX Series X/S. Kopers ontvangen de fysieke editie van het spel een week eerder, zodat zij genoeg tijd hebben om de game te preloaden. Er is nog geen informatie over een pc-versie; Rockstar brengt die meestal een paar jaar later uit.

Grand Theft Auto VI GTA 6

Reacties (99)


Vlaamse ziekenhuizen stellen operaties uit door oververhitte server in Parijs

Door Hayte Hugo, 25 juni 2026 10:0393 reacties, submitter: jordy-maes

Twee Vlaamse ziekenhuizen melden problemen door oververhitting van een server in Parijs. Het Universitair Ziekenhuis Antwerpen stelt bepaalde zorg uit en het Gentse AZ Sint-Lucas voert helemaal geen operaties uit. Op de getroffen server staat het elektronisch patiëntendossier.

Volgens het UZA is de koeling inmiddels hersteld en start het ziekenhuis de systemen opnieuw op. "We hopen in de komende uren normaal operationeel te zijn." Spoedgevallen en dringende ingrepen gaan hier wel door, maar raadplegingen, geplande opnames en ingrepen worden uitgesteld of lopen vertraging op.

Het Gentse ziekenhuis leidt spoedgevallen om naar andere ziekenhuizen. Ook hier vinden geplande ingrepen op een later moment plaats. Bij beide ziekenhuizen gaat een deel van de zorg nog wel door, zoals consultaties, chemotherapie, nierdialyse en PET-CT-scans. De ziekenhuizen zeggen verder patiënten persoonlijk te informeren over de storing.

Cloud/servers. Bron: Jason Marz/Moment/Getty Images
Bron: Jason Marz/Moment/Getty Images (Afbeelding ter illustratie)

Reacties (93)


'Alibaba trainde eigen AI-model stiekem via 28,8 miljoen Claude-gesprekken'

Door Hayte Hugo, 25 juni 2026 08:4586 reacties, submitter: eheijnen

Anthropic claimt dat Alibaba aan een eigen Mythos-model werkt op basis van Claude-output. Mythos is een model dat kwetsbaarheden kan vinden in software. Anthropic uitte de beschuldiging enkele dagen voordat de VS besloot het gebruik van Mythos buiten de VS te verbieden.

Alibaba gebruikt volgens Anthropic distillation om zijn eigen AI-model te verbeteren. Bij distillation gebeurt de training van een AI-model op basis van de output van een geavanceerder model. Bedrijven stellen een chatbot van een concurrent en de eigen chatbot dezelfde vraag en onderzoeken waarom de concurrent met een beter antwoord komt.

Het Amerikaanse bedrijf beschuldigde Chinese concurrenten er al eerder van dat ze AI-modellen trainen op basis van Claude. Nu gaat het om de grootste 'aanval' tot nu toe, zegt Anthropic in een brief die Reuters inzag. De aanval vond plaats tussen eind april en begin juni, met ruim 28,8 miljoen gesprekken en bijna 25.000 'fraude'-accounts.

Alibaba zou op deze manier sneller aan een eigen Mythos-model willen komen, claimt Anthropic in de brief. Anthropic verstuurde de brief op 10 juni naar een Republikeins en een Democratisch lid van de Senaat.

Amerikaanse regering blokkeerde Mythos

Later die week blokkeerden de Verenigde Staten Mythos en de openbare versie Fable vanwege de kans op misbruik van het model. Het verbod geldt alleen voor mensen van buiten de VS. Omdat Anthropic naar eigen zeggen niet kan controleren wat iemands afkomst is, heeft het de modellen voor iedereen ontoegankelijk gemaakt.

Het is niet duidelijk of de brief van Anthropic iets te maken heeft met het besluit. Het verbod volgde naar verluidt ook op een onderzoeksrapport van Amazon. De Amerikaanse president ziet Fable en Mythos inmiddels niet langer als een nationaal veiligheidsrisico, maar de modellen zijn nog steeds geblokkeerd.

Anthropic Claude stock. Bron: Samuel Boivin/NurPhoto via Getty Images
Bron: Samuel Boivin/NurPhoto via Getty Images

Reacties (86)

Lees meer


Carmack zegt sorry: 'Quake was te ambitieus en ik pushte iedereen te hard'

Door Hayte Hugo, 25 juni 2026 08:36106 reacties, submitter: Xtuv

John Carmack, toenmalig lead programmer bij id Software, erkent op sociale media dat hij bij de ontwikkeling van Quake ruim 30 jaar geleden fouten heeft gemaakt. De game was technisch te ambitieus en hij pushte mensen te hard. Carmack biedt Sandy Petersen ook zijn excuses aan, die hier recent over schreef.

Dit nieuws in het kort

  • Id Software pushte bij de ontwikkeling van Quake werknemers te hard en was te ambitieus, erkent toenmalig leidinggevende John Carmack.
  • Het was beter geweest als die ambities waren uitgesmeerd over latere games, zegt Carmack.
  • Carmack reageert hiermee op een bericht van Sandy Petersen, een ex-Quake-ontwikkelaar die ter ere van het 30-jarig jubileum van Quake meer vertelde over de ontwikkeling van de game.

"Er zijn een paar dingen uit de begintijd die ik achteraf gezien beschouw als fouten", begint Carmack zijn bericht. "Quake was op technisch vlak veel te ambitieus. We hadden al het geweldige multiplayer- en moddingwerk ook binnen een DOOM++-engine kunnen realiseren, zodat de ontwerpers een stabielere basis hadden in plaats van dat we het tapijt iedere keer onder hen vandaan trokken."

Quake gebruikte in plaats daarvan een nieuwe engine met toen innovatieve 3d-renderingtechnieken. Carmack zegt nu dat het beter was geweest als de opvolger van Quake 'volledige 6dof-omgevingen en -personages' had gekregen.

'Mensen putten uit als ze continu op start-upintensiteit werken'

In het bericht erkent Carmack ook dat hij 'iedereen te hard pushte'. "Ik zag niet in dat bedrijven die de start-upfase ontgroeien meer ruimte nodig hebben en dat mensen uitputten als ze continu op start-upintensiteit moeten werken."

"Een probleem waar ik geen verantwoordelijkheid voor accepteer, is dat we wilden dat leveldesigners niet alleen gamedesigners waren, maar ook goed keken naar de esthetiek." Hiermee bedoelt Carmack dat mensen die levels maken wat hem betreft niet alleen naar de gameplay moeten kijken, dus hoe leuk een level is om te spelen, maar er ook voor moeten zorgen dat de spelwereld er goed uitziet. "[Gamedesigner John, red.] Romero kon dat goed, wat onze verwachtingen schepte."

Carmack zegt dat de studio eerder designers en artists aan elkaar had moeten koppelen, 'maar er was ruzie tussen de designers en de designers die wel mooie levels konden maken, vonden het prima om de andere collega's in diskrediet te brengen'. Hierbij noemt hij geen namen.

Sandy Petersen: hoe Quake id Software ruïneerde

Hij sluit zijn bericht af met excuses aan Sandy Petersen. Deze gamedesigner plaatste eerder op dinsdag een bericht met de titel 'Hoe Quake id Software ruïneerde'. Hierin noemt hij Quake een 'verbluffend staaltje kunst, programmering en ontwerp', maar 'met een akelige prijs'. "We werkten lang en hard en ik denk dat het ons geestelijk brak." Petersens reflectie volgt kort op het 30-jarig jubileum van Quake.

Petersen merkt op dat na de release van Quake grote namen het bedrijf verlieten, waaronder John Romero, Shawn Green, Dave Taylor, Mike Abrash, American McGee en 'o ja, ik ook'. Sommigen vertrokken vrijwillig, anderen werden gedwongen ander werk te zoeken. "Ieder van ons had daarna een geweldige carrière in gameontwikkeling, dus we gingen duidelijk niet weg omdat het aan onze talenten lag."

"Als mijn theorie correct is en Quake id Software beroofde van belangrijke werknemers, was de game het dan waard? Ik zou absoluut van wel zeggen. Games zijn belangrijker dan gamebedrijven en Quake is een icoon van de gamingwereld. Maar man alive het lijkt erop dat het bedrijf zijn zaken wel beter op orde had kunnen hebben en dat het droomteam bij elkaar had kunnen blijven."

QuakeQuake
QuakeQuakeQuakeQuake

Reacties (106)