Tip de redactie

'OpenAI vraagt mogelijk nog deze week beursgang aan' - update

Door Yannick Spinner, 20 mei 2026 20:56102 reacties, submitter: Doane

OpenAI maakt zich naar verluidt klaar voor een beursgang. De AI-gigant zou momenteel in gesprek zijn met verschillende banken om de beursgang te financieren. Zelf heeft OpenAI de beursgang nog niet bevestigd.

OpenAI ChatGPT Bron: NurPhoto/Getty Images
Bron: NurPhoto/Getty Images

Onder meer CNBC en The New York Times melden dat OpenAI mogelijk nog deze week of in de komende weken een aanvraag voor de beursgang indient. De banken Goldman Sachs en Morgan Stanley zouden in gesprek zijn over de financiering van de beursgang. Banken helpen bij een zogenoemde initial public offering (ipo) door alle nieuwe aandelen te kopen en deze op de markt te brengen.

Tijdens deze onderhandelingen bepalen het bedrijf en de banken ook de beoogde initiële prijs van de aandelen. Dit bepaalt direct de waarde van het bedrijf. Vooralsnog is het bedrijf privaat, wat betekent dat er geen openbaar verhandelde aandelen in OpenAI zijn.

Investeerders hebben al ruim honderden miljarden dollars in het bedrijf geïnvesteerd en OpenAI wordt daarom naar eigen zeggen gewaardeerd op 852 miljard dollar. Dat kan een indicatie van de beoogde beurswaarde geven. Voor zover bekend zou dit de grootste tech-ipo ooit worden en kan het worden gezien als het 'volwassen' worden van de AI-gigant.

Er gaan al langer geruchten over een eventuele beursgang van OpenAI. Tot dusver werd gedacht dat het bedrijf pas eind 2026 of zelfs in 2027 naar de beurs zou gaan. Het is onduidelijk hoelang na de aanvraag het bedrijf daadwerkelijk op de beurs beschikbaar komt, maar vermoedelijk duurt dit inderdaad tot eind 2026 of begin 2027.

Wat is een beursgang?

Bij een beursgang verandert een privaat bedrijf in een openbaar verhandeld bedrijf. Dit betekent dat iedereen op de beurs aandelen van het bedrijf kan kopen en eventueel inspraak krijgt in de koers die het vaart, afhankelijk van het soort aandelen.

Wanneer een bedrijf openbaar verhandeld wordt, gaat de prijs van het aandeel en dus de waarde van het bedrijf fluctueren. Het bedrijf kan zijn aandelen verkopen om extra geld te vergaren, bijvoorbeeld om dit weer in zijn diensten of producten te investeren.

Update, donderdagmiddag – In het artikel stond aanvankelijk dat OpenAI binnenkort daadwerkelijk naar de beurs gaat. Dit is onjuist. Het gaat om het aanvragen van de beursgang, wat de eerste officiële erkenning van het publiek verhandelbaar worden van OpenAI zou markeren. Het artikel is hierop aangepast. Met dank aan User87231.

Reacties (102)


Apple presenteert Apple Intelligence als tool voor toegankelijkheid

Door Yannick Spinner, 20 mei 2026 20:1530 reacties, submitter: falcon186

Apple kondigt meerdere nieuwe functies voor Apple Intelligence als toegankelijkheidstool aan. Zo moet de AI-dienst slechtzienden helpen bij het identificeren van objecten en het lezen van teksten. De nieuwe functies zijn nu in bèta en komen later dit jaar uit in bepaalde markten.

Apple Intelligence krijgt bijvoorbeeld VoiceOver, waarbij de AI-dienst voorleest wat er op het scherm van de gebruiker gebeurt. Slechtzienden kunnen de AI zo bijvoorbeeld foto's van rekeningen en webpagina's laten beschrijven. In een promotievideo gebruikt een blinde vrouw de camera van haar iPhone in combinatie met de AI-dienst om te navigeren op een treinstation.

Nieuwe richting voor Apple Intelligence

Apple Intelligence was tot dusver vooral een AI-tool voor het verwerken, vertalen en genereren van teksten en het bewerken van beelden. Met de aankondiging van allerlei toegankelijkheidsfuncties maakt Apple de AI-tool een echt hulpmiddel in plaats van een luxetoepassing. Apple Intelligence werkt op iPhone 15 Pro-toestellen, iPhone 16 en nieuwer en de iPhone Air. IPads en Macs hebben een M1-chip of nieuwer nodig, afgezien van de iPad mini met A17 Pro-soc.

De vergelijkbare dienst Magnifier kan teksten en andere informatie 'vertalen' naar een interface met hoger contrast. Dit kan helpen voor mensen met bepaalde vormen van slechtziendheid.

Apple benadrukt overigens wel dat de dienst niet gebruikt zou moeten worden in 'omstandigheden waar de gebruiker verwond kan raken', maar ook niet voor navigatie of het diagnosticeren van ziekten. De diensten ondersteunen de Nederlandse taal en komen vermoedelijk later dit jaar uit.

Stembesturing en ondertiteling niet in het Nederlands

Dat geldt niet voor de vernieuwde stembesturing. Gebruikers kunnen straks in 'natuurlijke taal' hun iPhone of iPad besturen. Apple Intelligence kijkt daarvoor mee op het scherm en kan menselijke beschrijvingen van bijvoorbeeld appknoppen begrijpen. Deze functie komt alleen in Engelssprekende landen uit.

Ook het automatisch genereren van ondertiteling werkt alleen in die landen, hoewel dit ook nuttig zou kunnen zijn voor slechthorenden die Engelstalige content willen bekijken.

Apple Intelligence

Reacties (30)


Sony houdt op 2 juni State of Play-presentatie met uur aan gameaankondigingen

Door Yannick Spinner, 20 mei 2026 19:1655 reacties, submitter: Sonicfreak

Sony houdt op 2 juni om 23.00 uur Nederlandse tijd een State of Play-livestream. Tijdens de presentatie worden nieuwe games aangekondigd en details van al aangekondigde games uit de doeken gedaan.

Tot dusver is alleen bekend dat ontwikkelaar Insomniac Games meer details gaat delen over Marvel's Wolverine. De ontwikkelaar van de Spider-Man-games onthulde eerder al de eerste gameplaybeelden: Wolverine gaat in tegenstelling tot de vrij brave sfeer van de Spider-Man-games voor een gruwelijkere sfeer met veel bloed en gewelddadige finishers. De game komt op 15 september uit voor de PlayStation 5. De livestream is vanaf het vermelde tijdstip te volgen via YouTube en Twitch.

Marvel's Wolverine

Reacties (55)


Zelfs end-of-lifeversies cms Drupal krijgen update voor kritieke kwetsbaarheid

Door Yannick Spinner, 20 mei 2026 17:5839 reacties, submitter: KeizerWilmer

De Drupal Foundation, maker van het opensource contentmanagementsysteem (cms) Drupal, waarschuwt voor een zeer kritieke kwetsbaarheid. Woensdagavond brengen de makers een update uit voor vrijwel alle versies van de software en verzoeken gebruikers om deze direct te installeren.

DrupalAlle ondersteunde versies van Drupal krijgen volgens de makers vanavond een update, zo merkt Security.nl op. Zelfs versies die end-of-life (eol) zijn, krijgen vanwege de ernst van de situatie een update. De volgende versies van Drupal krijgen een update:

  • 11.3.x
  • 11.2.x
  • 10.6.x
  • 10.5.x
  • 11.1.x en 10.4.x (eol)
  • 8.5 en 9.5 (eol)

Gebruikers die versie 11.x en 10.x hebben moeten eerst updaten naar respectievelijk Drupal 11.1.9 en 10.4.x voordat zij de update kunnen installeren. Iedereen met Drupal 9 of 8 moet eerst naar respectievelijk versie 9.5.11 en 8.9.20 upgraden voordat zij de update kunnen uitrollen.

Volgens de makers van de opensourcesoftware is de kwetsbaarheid dermate kritiek dat gebruikers vanavond klaar moeten zitten om de update te installeren. Er zou namelijk een risico bestaan dat kwaadwillenden 'binnen enkele uren of dagen' een exploit ontwikkelen. De update verschijnt tussen 19.00 en 23.00 uur.

Overigens benadrukken de makers dat de vermelde eol-versies van Drupal niet meer gebruikt zouden moeten worden, omdat deze versies meer kwetsbaarheden bevatten die nooit zijn opgelost.

Reacties (39)


Discord beveiligt alle belgesprekken voortaan standaard met end-to-endencryptie

Door Yannick Spinner, 20 mei 2026 16:4620 reacties, submitter: Chocoball

Discord introduceert end-to-endencryptie voor alle bel- en videobelgesprekken via het platform, ongeacht het systeem. De privacyfunctie is standaard ingeschakeld en er is geen optie om zonder end-to-endencryptie te bellen. Chatgesprekken zijn niet op deze manier beveiligd.

In augustus 2023 kondigde Discord de optie aan en sindsdien werkt het gamechatplatform aan de implementatie hiervan. Dit duurde bijna drie jaar omdat het bedrijf gebruikmaakt van een eigen encryptieprotocol genaamd DAVE. Dit is een opensourceprotocol onder de MIT-licentie.

Wat is end-to-endencryptie?

End-to-endencryptie betekent dat de privésleutels om de berichten te lezen alleen bij de ontvanger en gebruiker op hun toestellen staan. De tussenpartij, bijvoorbeeld Discord, WhatsApp of een internetprovider, kan de inhoud van berichten hierdoor niet lezen.

Volgens Discord was het een uitdaging om het systeem uit te brengen omdat Discord op veel verschillende platformen beschikbaar is. Gebruikers kunnen bijvoorbeeld vanuit een webbrowser, de desktopclient, de PlayStation-app of vanaf een smartphone met elkaar bellen. Dat kan in iedere mogelijke combinatie, eventueel in groepsgesprekken.

Implementatie was stiekem al gelukt

Eigenlijk werkt DAVE al wat langer. Sinds maart 2026 gebruikt iedere belsessie namelijk al end-to-endencryptie. Eigenlijk is dit dus al langer standaard. Discord werkt naar eigen zeggen nu aan het verwijderen van de 'fallback'-functie van bellen zonder de encryptie.

De enige uitzondering is en blijft Stage-kanalen. Dit zijn grote kanalen die bedoeld zijn voor communityevenementen zoals AMA's en podcasts. Deze kanalen zijn gemaakt voor grote groepen mensen die bijvoorbeeld vragen kunnen stellen aan een spreker. Chatgesprekken via Discord zijn vooralsnog niet voorzien van end-to-endencryptie.

Discord encryptie

Reacties (20)


Samsung brengt eerste 6k-gamingmonitor eind mei uit voor 1549 euro

Door Kevin Krikhaar, 20 mei 2026 16:0750 reacties

Samsung brengt zijn Odyssey G8-monitoren deze maand uit in de Benelux. Het G80HS-model van 32" heeft een 6k-ips-display en moet 1549 euro gaan kosten. Daarnaast komt de fabrikant met een nieuwe 240Hz-oledmonitor en een 40"-ViewFinity-model.

De Odyssey G8 G80HS is Samsungs eerste gamingmonitor met een 6k-display. De monitor heeft een 32"-display met een verversingssnelheid van 165Hz. Via dual mode is de verversingssnelheid te verhogen naar 330Hz, waarbij het scherm terugschakelt naar een resolutie van 3072x1728 pixels. Dit model krijgt een adviesprijs van 1549 euro.

Samsung Odyssey G8

Daarnaast brengt de fabrikant een 27"-5k-monitor uit, genaamd de G80HF. Deze heeft een verversingssnelheid van 180Hz. Met dual mode kan het scherm omschakelen naar een 1440p-resolutie met een verversingssnelheid van 360Hz. Net als de G80HS biedt dit model ondersteuning voor FreeSync en G-SYNC.

Verder komt Samsung met een QD-oledmonitor, de G80SH. Deze is verkrijgbaar in 27" en 32" en heeft een verversingssnelheid van 240Hz. Het scherm heeft geen dual mode en ondersteunt ook geen FreeSync of G-SYNC.

Odyssey G73SH en nieuwe ViewFinity's

Samsung Odyssey G7

Samsung brengt ook de G73SH uit, een oledmonitor in de Odyssey G7-lijn met een 4k-resolutie en een verversingssnelheid van 165Hz. Omgeschakeld naar een 1080p-resolutie kan het scherm een refreshrate van 330Hz behalen. Dit is de enige monitor waarvan Samsung geen prijs heeft bekendgemaakt.

Tot slot kondigt Samsung twee nieuwe ViewFinity S8-modellen aan: de S85TH van 40" en de S80HF van 27". Die eerste heeft een gebogen scherm met een resolutie van 5120x2160 en een refreshrate van 144Hz. Het goedkopere 27"-model heeft een 5k-resolutie en een 60Hz-verversingssnelheid. Alle genoemde monitoren moeten eind deze maand in Nederland en België verschijnen.

Model Grootte Resolutie Technologie Refreshrate Dual mode Prijs
Odyssey G8 G80HS 32" 6144x3456 pixels Ips 165Hz 330Hz (3072x1728 pixels) 1549 euro
Odyssey G8 G80HF 27" 5120x2880 pixels Ips 180Hz 360Hz (2560x1440 pixels) 929 euro
Odyssey OLED G8 G80SH 27"/32" 3840x2160 pixels QD-oled 240Hz - 1299 euro/1399 euro
Odyssey OLED G7 G73SH 32" 3840x2160 pixels QD-oled 165Hz 330Hz (1920x1080 pixels) ?
ViewFinity S8 S85TH 40" 5120x2160 pixels VA 144Hz - 1399 euro
ViewFinity S8 S80HF 27" 5120x2880 pixels Ips 60Hz - 699 euro

Reacties (50)


Storing Eneco Connectric waardoor thuislader mogelijk niet werkte is opgelost

Door Yannick Spinner, 20 mei 2026 15:5036 reacties

De recente storing van Eneco Connectric is volgens de energieleverancier opgelost. Vanwege de storing werkten thuisladers van mensen mogelijk niet goed. De storing duurde ruim twee dagen. Het is onduidelijk wat de oorzaak was.

Eneco laat op zijn website weten dat de storing verholpen is. "Alle Connectric-laadpunten zouden nu weer normaal moeten werken", aldus het bedrijf. Mochten er toch nog problemen zijn, dan vraagt de energieleverancier of getroffenen dit met de klantenservice willen delen.

Sinds maandag meldden meerdere tweakers dat ze de Eneco Connectric-laadpalen wel konden gebruiken, maar laadsessies niet konden terugzien. Dit zou het resultaat zijn van een DNS-storing. Eind vorig jaar had het bedrijf een vergelijkbaar probleem, dat meerdere dagen duurde.

Eneco Connectric
Bron: Eneco

Reacties (36)


Overname Emmi AI moet Mistral sterker maken in Europese chip- en auto-industrie

Door Yannick Spinner, 20 mei 2026 15:1836 reacties, submitter: xxs

Het Franse bedrijf Mistral AI neemt het Oostenrijkse AI-bedrijf Emmi AI over. Dat bedrijf maakt industriële toepassingen, bijvoorbeeld voor de simulatie van fysica. Mistral wil zich met de overname profileren als AI-leverancier voor Europese industriële bedrijven, waaronder halfgeleidergiganten als ASML.

Vanaf deze maand horen de grofweg dertig medewerkers van Emmi AI bij Mistral, zo laat het Oostenrijkse bedrijf weten. Volgens Mistral is Emmi goed in realtimesimulatie van fysische processen en digitale kopieën van die processen. Mistral richt zich met de overname naar eigen zeggen op de luchtvaart-, automotive- en halfgeleiderindustrie.

Er wordt geen exact overnamebedrag bekendgemaakt. Emmi AI is een privaat bedrijf dat in 2024 werd opgericht.

Goede match voor ASML?

Mistral zegt niets over de specifieke beoogde klanten voor de industriële AI-tech, maar het Nederlandse ASML ligt voor de hand. Mistral spreekt zelf over de halfgeleiderindustrie als doelgroep, waarin ASML een sleutelrol speelt.

Daarbij investeerde de chipmachinemaker vorig jaar nog 1,3 miljard euro in Mistral AI, waardoor hij de grootste aandeelhouder in de Franse AI-gigant is. ASML wilde met de 'overname' snellere chipmachineontwikkeling bereiken. Een voor de hand liggende manier om dat te doen is fysische processen simuleren met AI.

ASML wil niet bevestigen dat het daarvoor gaat werken met Emmi. Het bedrijf zegt tegen het Eindhovens Dagblad: "Het is aan Mistral om uitleg te geven over het hoe en waarom van de overname." Dat heeft Mistral vooralsnog niet in veel detail gedaan.

Mistral Emmi

Reacties (36)


LG claimt als eerste 1000Hz op 1080p-resolutie in nieuwe monitor

Door Kevin Krikhaar, 20 mei 2026 14:43102 reacties, submitter: Sonicfreak

LG heeft een monitor getoond met een geclaimde maximale refreshrate van 1000Hz. De fabrikant beweert dat deze verversingssnelheid mogelijk is op een 1080p-resolutie. Eerdere 1000Hz-monitoren haalden dat alleen op een lagere 720p-resolutie.

De 1000Hz-monitor heet de LG UltraGear 25G590B. Het zou het eerste scherm zijn dat deze hoge verversingsnelheid kan behalen op een resolutie van 1920x1080 pixels. Andere fabrikanten, zoals Samsung en HKC, toonden begin dit jaar tijdens de CES-beurs wel 1000Hz-monitoren, maar die haalden dat alleen met de dualmodefunctie ingeschakeld. Daarbij daalt de resolutie tot 1280x720 pixels.

De 25G590B heeft verder een 24,5"-diagonaal, maar meer specificaties noemt LG niet. Het scherm moet ergens in de tweede helft van 2026 beschikbaar komen 'in bepaalde markten'. Om welke markten het gaat, is niet duidelijk.

LG UltraGear 25G590B

Reacties (102)


Slowaakse ESET koopt Nederlandse ESET

Door Tijs Hofmans, 20 mei 2026 14:3655 reacties, submitter: Tim99Super

Het Nederlandse cybersecuritybedrijf ESET wordt overgenomen door ESET. De Nederlandse tak was altijd een apart bedrijf dat slechts opereerde onder de naam ESET, vergelijkbaar met een franchisehouder. Nu koopt het Slowaakse moederbedrijf het Nederlandse Cyber Defense Group.

Het van origine Slowaakse ESET heeft twee bedrijven overgenomen, waaronder het Nederlandse Cyber Defense Group. Dat is het bedrijf dat in Nederland ook al jaren onder de naam ESET opereert. Cyber Defense Group verkocht onder andere ESET-securityproducten en licenseerde de naam ESET, maar het was altijd een apart bedrijf. Dat wordt nu onderdeel van het internationale bedrijf, dat in totaal twintig vestigingen heeft.

Naast Nederland heeft ESET ook Athena Global Services uit Frankrijk overgenomen. Tegelijkertijd opent ESET een kantoor in India.

Grotere security operations center

Voor gebruikers van ESET-producten en voor zakelijke ESET-klanten lijkt er weinig te veranderen. In Nederland wordt het security operations center uitgebreid. ESET Nederland had er daarvan al een, maar directeur Dave Maasland zegt tegen Tweakers dat dat beter wordt geïntegreerd met de andere systemen van ESET en dat het bedrijf dus meer toegang krijgt tot onderzoek naar digitale dreigingen. Bovendien gaat ESET meer beveiligingsdiensten leveren aan vitale infrastructuur.

Dave Maasland, die in Nederland ook regelmatig in de media verschijnt als securityexpert, blijft aan als ceo. Wel gaat hij zich in de toekomst meer richten op vertegenwoordiging bij onder andere Defensie, overheden en de NAVO.

ESET wil met de overname van de Nederlandse tak meer aandacht voor Europese beveiliging. Dat speelt ook bij de Nederlandse overheid. Staatssecretaris Aerdts van Digitale Economie en Soevereiniteit noemt de overname 'prachtig nieuws voor Nederland'.

"We werken in Nederland hard aan onze digitale weerbaarheid en economie", schrijft ze. "Cybersecurity is daar cruciaal in en vraagt nauwe samenwerking tussen bedrijven, overheid en kennisinstellingen. De komst van dit soort bedrijven geeft een enorme boost aan onze cybersecuritymarkt, onze veiligheid en soevereiniteit."

ESET

Reacties (55)


Gamegigant Embracer splitst opnieuw: Tomb Raider en LOTR gaan naar 'Fellowship'

Door Yannick Spinner, 20 mei 2026 14:3216 reacties, submitter: MoonRaven

De Zweedse gamegigant Embracer Group gaat zich wéér opsplitsen, waarna het onafhankelijke bedrijf Fellowship Entertainment ontstaat. Het enorme bedrijf splitste zich eerder al op in drie kleinere bedrijven en ontsloeg de laatste jaren veel werknemers na herstructureringen.

Dit nieuws in het kort

  • Het enorme gamebedrijf Embracer Group splitst zich weer op.
  • Het nieuwe bedrijf heet Fellowship Entertainment en wordt onafhankelijk van Embracer.
  • Fellowship krijgt de rechten voor The Lord of the Rings en Tomb Raider.

Tomb RaiderErgens in 2027 moet het bedrijf Fellowship Entertainment worden opgericht, een afsplitsing van Embracer Group. Het nieuwe bedrijf gaat zich richten op het licenseren van zijn grote franchises, zoals The Lord of the Rings en Tomb Raider.

Ook andere franchises als Darksiders, Dead Island, Kingdom Come: Deliverance, Metro en Deus Ex, Saints Row, Thief en TimeSplitters vallen onder de nieuwe partij. Het doel van Fellowship Entertainment wordt het licenseren van de vele IP's van Embracer, naast het ontwikkelen en uitgeven van games in de vermelde franchises.

Volgens Embracer is de opsplitsing nodig om flexibeler te kunnen zijn bij overnames. Embracer koopt al jaren zeer agressief studio's, merkrechten en uitgevers op. Het afgesplitste bedrijf gaat zich meer richten op het maken van games.

Enorme portfolio weer opgesplitst

Het is de tweede opsplitsing van Embracer Group in ongeveer twee jaar tijd. In april 2024 splitste het bedrijf zich ook al op in drie ondernemingen. Fellowship Entertainment gaat naast twee van die bedrijven bestaan: Asmodee Group voor bordspellen en Coffee Stain & Friends voor indiegames. Het gaat om onafhankelijke beursgenoteerde bedrijven.

De nieuwe onderneming heeft veel overlap met wat toen Middle-earth Enterprises & Friends heette. Het stuk van Embracer dat overblijft, beheerst ook nog veel studio's en franchises. Deze afdeling gaat pc-, console- en smartphonegames maken, maar licenseert ook IP's voor andere entertainment, zoals films.

Tak Embracer Group Fellowship Entertainment (vanaf 2027) Coffee Stain & Friends
Bekende studio's

Aspyr
Beamdog
Plaion Partners/Pictures
THQ Nordic (waaronder 35 studio's)
Tripwire
Vertigo Games

4A Games
Crystal Dynamics
Eidos-Montréal
Flying Wild Hog Studios, Gunfire Games
Middle-earth Enterprises
Warhorse Studios
Coffee Stain Studios
Bekende IP's

Arizona Sunshine
Destroy All Humans!
Desperados
Gothic
Killing Floor
Reanimal
Titan Quest
Wreckfest
Hot Wheels Unleashed
SpongeBob SquarePants

Darksiders
Dead Island
Saints Row
Thief
TimeSplitters
Deus Ex
Kingdom Come: Deliverance
Metro
Remnant
The Hobbit
The Lord of the Rings
Tomb Raider

Deep Rock Galactic
Goat Simulator
Satisfactory
Teardown
Valheim

Reacties (16)


Kingdom Come: Deliverance-ontwikkelaar werkt aan Lord of the Rings-rpg

Door Kevin Krikhaar, 20 mei 2026 13:4855 reacties, submitter: IlIlIllII

Het Tsjechische Warhorse Studios werkt aan een rpg die zich afspeelt in het Lord of the Rings-universum. Ook werkt de ontwikkelaar aan een nieuw deel in de Kingdom Come: Deliverance-franchise.

Warhorse Studios meldt dat het werkt aan een openwereld-rpg die zich afspeelt in Midden-aarde, de wereld van The Lord of the Rings. Meer informatie deelt de Tsjechische ontwikkelstudio niet. Vorig jaar meldde Insider Gaming al dat er gewerkt wordt aan een openwereldgame in het universum van J.R.R. Tolkien, maar het was toen nog niet duidelijk welke studio hiervoor verantwoordelijk is. Volgens Insider Gamer hebben de Verenigde Arabische Emiraten 100 miljoen dollar in de game geïnvesteerd. De ontwikkeling zou in 2024 zijn begonnen.

Daarnaast laat Warhorse weten dat er gewerkt wordt aan een nieuw deel in de Kingdom Come: Deliverance-franchise. Het tweede deel van de middeleeuwse firstpersonaction-rpg verscheen begin vorig jaar. Ook over deze game wordt geen verdere informatie gedeeld. "We vertellen er meer over als de tijd rijp is", laat de ontwikkelaar enkel weten.

Warhorse Lord of the Rings-rpg

Reacties (55)


Kickstarter draait strengere regels voor seksuele crowdfundprojecten terug

Door Kevin Krikhaar, 20 mei 2026 13:1775 reacties, submitter: KipKroket

Kickstarter draait zijn nieuwe beleid over nsfw-content terug. Het bedrijf voerde eerder deze maand strengere regels in voor crowdfundprojecten met seksuele inhoud. Dat deed Kickstarter naar eigen zeggen door druk vanuit de betaalverwerker Stripe.

Kickstarter draait de strengere regels terug op basis van kritiek uit de community. "Ons doel was om makers vooraf meer duidelijkheid te geven, maar het effect was voor sommigen het tegenovergestelde. Meer verwarring, meer onzekerheid en de reële angst dat een platform voor creatieve expressie je in de steek zou laten."

Het crowdfundplatform voerde de regels in door eisen van betaalprovider Stripe. Crowdfundprojecten met volwassen inhoud werden in toenemende mate geblokkeerd door Stripe, waardoor de makers van die projecten het opgehaalde geld niet kunnen innen. In sommige gevallen kon Kickstarter Stripe overhalen om de blokkade terug te draaien, maar het platform kan dat naar eigen zeggen niet garanderen.

Kickstarter besloot daarom eerder deze maand om zonder aankondiging zijn regels omtrent nsfw-projecten aan te scherpen. Voorheen was enkel 'pornografische content' niet toegestaan, maar na de wijziging werd het verbod uitgebreid naar content met onder meer 'seksueel suggestieve handelingen', 'gesuggereerde naaktheid' en alles waar geslachtsdelen in voorkomt.

Hoewel deze richtlijnen zijn teruggedraaid, waarschuwt Kickstarter dat Stripe een crowdfundcampagne alsnog op ieder moment zou kunnen blokkeren, ook als deze voldoet aan de regels van het platform. Kickstarter belooft dat het de betaalverwerker blijft aansporen om flexibeler te zijn met zijn regels.

Kickstarter

Eerder al bij gameplatformen

Dit is niet de eerste keer dat Stripe een online platform dwingt om strengere maatregelen te nemen tegen nsfw-content. Vorig jaar gebeurde dat al bij de gameplatformen Itch.io en Steam. Stripe werd onder druk gezet door de non-profitorganisatie Collective Shout, die betaalproviders opriep om betalingen stop te zetten op platformen waar games werden aangeboden waarin verkrachting of incest voorkomen. Itch.io bood een deel van de nsfw-games later weer aan, doordat het met een andere betaalprovider in zee ging.

Reacties (75)


Pornosite Motherless is weer online: OM haalde site offline om misbruikbeelden

Door Kevin Krikhaar, 20 mei 2026 12:0496 reacties, submitter: partyondude

Pornosite Motherless is weer in de lucht. Eerder deze maand haalde het Nederlandse Openbaar Ministerie de site offline omdat er veel misbruikbeelden op zouden staan. Motherless beweert maatregelen te hebben getroffen om illegale beelden tegen te gaan.

"We hebben onze moderatiesystemen versterkt om illegale content efficiënter te detecteren en te voorkomen", meldt Motherless op zijn website. Ook heeft de site een pagina online gezet waarop te zien is hoe Motherless omgaat met meldingen van gebruikers. Alle meldingen worden op die pagina getoond en er wordt weergegeven of Motherless de melding heeft opgelost.

De website was sinds 7 mei niet meer toegankelijk. Het OM haalde de site offline naar aanleiding van berichtgeving van de NOS. Die meldde dat er veel misbruikbeelden op de website stonden, waaronder beelden van vrouwen die in hun slaap werden misbruikt. Offlimits, een expertisecentrum over onlinemisbruik, ontving ook meldingen van mogelijke kindermisbruikbeelden op de site. De servers achter Motherless worden beheerd door de Nederlandse hostingpartij Nforce. Het OM onderzoekt nog of er inderdaad strafbaar materiaal op de site stond.

Motherless

Reacties (96)


'3d-printermaker Bambu Lab schendt opensourcelicentie'

Door Jasper Bakker, 20 mei 2026 11:58120 reacties, submitter: jdh009

3d-printerfabrikant Bambu Lab schendt op zeker twee punten de voorwaarden van de opensourcelicentie AGPLv3. Dit blijkt uit nog lopend onderzoek naar de software van Bambu door de Software Freedom Conservancy. Het bedrijf is in conflict over geforkte code voor zijn 3d-printers.

Het onderzoek van de Amerikaanse non-profitorganisatie Software Freedom Conservancy richt zich op de software van Bambu Lab voor gebruikers en op zijn firmware. Terwijl het onderzoek nog loopt, bevestigt de SFC al twee specifieke schendingen van de AGPLv3. Bambu Lab biedt niet de volledige broncode van zijn Slicer-software aan. Daarnaast dreigt het bedrijf met juridische stappen tegen een Poolse ontwikkelaar van geforkte code voor gebruik van 3d-printers.

Daarmee houdt het bedrijf zich niet aan de voorwaarden van de opensourcelicentie. Volgens de SFC geeft Bambu Lab zijn AGPL-schending in feite toe door zijn software Bambu Studio, gebaseerd op opensourcecode, te combineren met een eigen, gesloten library. Daarnaast beperkt het bedrijf de rechten van gebruikers en ontwikkelaars door te dreigen met juridische stappen tegen de Poolse ontwikkelaar.

Offline gehaald en gerepost

Het gaat om de maker van aanpassingen aan 3d-printersoftware Orca Slicer, die zijn code onder protest offline haalde. Slicersoftware deelt digitale ontwerpen (.stl-bestanden) op in printbare lagen voor 3d-printers. Door de aanpassingen is deze opensourcesoftware inzetbaar voor apparaten van Bambu Lab. Daarmee omzeilen gebruikers de software en het vereiste cloudgebruik van die hardwarefabrikant.

De geforkte code is online wel beschikbaar dankzij youtuber en reparatietechnicus Louis Rossmann en technieuwssite Gamers Nexus. Zij bieden de 3d-printersoftware zelf online aan en dagen Bambu Lab uit om hen aan te klagen. Bambu Lab beroept zich op zijn gebruiksvoorwaarden in zijn dreiging tegen de fork van Orca Slicer. Volgens de SFC is dat een onterechte claim, aangezien gebruikersvoorwaarden ondergeschikt zijn aan de voorwaarden van de AGPLv3-licentie.

3D-printer, X2D, plantenpot. Bron: Bambu Lab
X2D-3d-printer. Bron: Bambu Lab

Reacties (120)


KNMI maakt radarprognoses beschikbaar in weerapp na wetswijziging

Door Kevin Krikhaar, 20 mei 2026 11:28140 reacties, submitter: sebastiaanf

Het Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut breidt zijn weerapp uit met onder meer vooruitkijkende radarbeelden. Dat is mogelijk door een wetswijziging die de wettelijke taken van het KNMI verbreedt.

Radarprognoses in KNMI-app
Radarprognoses in de KNMI-app

De prognoses van radarbeelden zijn per direct toegevoegd aan de KNMI-app. Het KNMI mocht tot nu toe alleen radarbeelden in het verleden tonen, maar een wetswijziging die op 20 mei is ingegaan, breidt de taken van het weerinstituut uit.

Na de wetswijziging mag het KNMI ook lokale waarschuwingsmeldingen voor de codes geel, oranje en rood geven in de app. Voorheen mocht dat alleen op provincieniveau. Deze waarschuwingen mogen voortaan ook maximaal 48 uur van tevoren worden gegeven, in plaats van maximaal 24 uur. Deze twee veranderingen worden echter pas op een later moment toegevoegd aan de app, laat een woordvoerder van het KNMI weten aan Tweakers.

Vorig jaar klaagde een groep commerciële weerbedrijven, waaronder Buienradar, het KNMI al aan om zijn vernieuwde weerapp. Ze vonden dat de app functies bevat die buiten de wettelijke taken van het KNMI vallen. Dat zou het bestaansrecht van de commerciële alternatieven bedreigen. Ook wilden de bedrijven de komende wetswijziging tegenhouden. De kortgedingrechter ging daar niet in mee en vond dat dat een politieke beslissing was.

Reacties (140)


Starlink verhoogt prijzen van internetabonnementen met maximaal 6 euro in NL

Door Kevin Krikhaar, 20 mei 2026 10:33117 reacties, submitter: murdoch1980

Starlink heeft de prijzen van zijn satellietinternetabonnementen in Nederland verhoogd. De prijs van de Residential-abonnementen en het Roam Unlimited-abonnement stijgt met 6 euro. De stand-bymodus wordt twee keer zo duur.

Starlink heeft klanten per mail op de hoogte gesteld van de prijsverhogingen. Volgens het bedrijf moeten de hogere prijzen 'voortdurende verbeteringen en investeringen in betaalbare, hoogwaardige producten en services' mogelijk maken 'naarmate de wereldwijde bedrijfskosten blijven stijgen.' Alle drie de Residential-abonnementen worden 6 euro per maand duurder. Twee maanden geleden werd de prijs van het 100Mbit/s-abonnement juist met 6 euro verlaagd, terwijl de prijs van Residential Max steeg van 50 naar 69 euro.

Het Roam 100GB-abonnement wordt 5 euro per maand duurder, terwijl de Unlimited-optie 6 euro in prijs stijgt. Verder wordt de stand-bymodus twee keer zo duur: van 5 euro per maand naar 10 euro per maand. Deze modus geeft gebruikers toegang tot onbeperkte data met een lage snelheid, die zij zouden kunnen inzetten voor noodberichten, software-updates van Starlink en reactivering. Een jaar geleden was deze pauzeerfunctie nog gratis. De prijzen zijn niet verhoogd in België. Het is onduidelijk of dat later nog wel gaat gebeuren.

Prijsverhogingen Starlink

Abonnement Oud Nieuw Verschil
Residential 100Mbit/s 29 euro 35 euro +20,7 procent
Residential 200Mbit/s 49 euro 55 euro +12,2 procent
Residential Max 69 euro 75 euro +8,7 procent
Roam 100GB 40 euro 45 euro +12,5 procent
Roam Unlimited 89 euro 95 euro +6,7 procent
Stand-bymodus 5 euro 10 euro +100 procent

Reacties (117)


Google geeft Wear OS 7 betere accuduur, widgets en Live Updates

Door Kevin Krikhaar, 20 mei 2026 09:5557 reacties

Google heeft Wear OS 7 aangekondigd, de nieuwe versie van zijn besturingssysteem voor smartwatches. Net als zijn voorganger moet de nieuwe software de accuduur verbeteren. Ook worden de tiles omgedoopt tot widgets en krijgt de software een Live Updates-functie.

De accuduur van het nieuwe besturingssysteem is 10 procent beter ten opzichte van Wear OS 6, claimt Google. Het bedrijf beloofde dezelfde verbetering bij de sprong van Wear OS 5 naar Wear OS 6. Daarnaast worden de tiles voortaan widgets genoemd, net zoals op Android-telefoons. Ook het uiterlijk moet meer in lijn komen met dat van de widgets op Android 16.

Verder krijgen Wear OS-horloges na de upgrade toegang tot Live Updates. Met deze functie, die al langer beschikbaar is op Android-telefoons, kunnen apps live allerlei zaken weergeven, zoals bezorgdiensten. Voor ontwikkelaars wordt het mogelijk om integratie in hun apps te bieden met Googles AI-assistent Gemini, zoals gebruikers de apps met hun stem kunnen bedienen.

Google zegt dat Wear OS 7 'later dit jaar' verschijnt. Wanneer dat precies gebeurt en welke horloges compatibel zijn, is vooralsnog onduidelijk.

Google Wear OS 7

Reacties (57)


GitHub meldt dat hackers toegang kregen tot 4000 interne repository's

Door Kevin Krikhaar, 20 mei 2026 09:0338 reacties, submitter: Wokker

GitHub meldt dat er gegevens van interne repository's zijn gestolen. Het lijkt te gaan om bijna 4000 privérepository's. De hackersgroepering TeamPCP biedt de gegevens op een hackersforum te koop aan.

Wat zijn secrets?

Met GitHub Secrets kunnen gebruikers gevoelige gegevens opslaan voor gebruik in GitHub Actions. Dat kunnen bijvoorbeeld api-keys, access tokens of interne wachtwoorden zijn. Normaal gesproken zijn dergelijke secrets afgeschermd, maar als hackers toegang krijgen tot een interne repository, kunnen ze soms toch worden buitgemaakt.

GitHub meldt in een post op X dat een werknemer dinsdag is gecompromitteerd door een kwaadwillige VS Code-extensie. Volgens het bedrijf zijn er daarbij zo'n 3800 interne repository's gestolen. Het lijkt er niet op dat er informatie van klanten buiten de interne repository's is gestolen. "We hebben het risico zoveel mogelijk beperkt door kritieke secrets te vervangen." Het bedrijf onderzoekt of er nog verdere maatregelen nodig zijn.

Cybercrimegroep TeamPCP meldde dinsdag op een hackersforum dat hij toegang heeft gekregen tot zo'n 4000 repository's met privécode, waaronder broncode en interne organisatiegegevens. De groep biedt de gestolen gegevens aan voor minstens 50.000 dollar. Als er geen koper wordt gevonden, worden de gegevens volgens TeamPCP gratis gepubliceerd.

Eerder dit jaar hackte TeamPCP al kwetsbaarhedenscanner Trivy, waardoor onder meer containerimages en GitHub-releases die deze tool gebruiken, risico liepen om gecompromitteerd te worden. Ook stal de groepering onlangs 'een beperkt aantal inloggegevens' van interne broncoderepository's van OpenAI.

GitHub gestolen repository's

Reacties (38)


Eerste klanten ontvangen Trump Mobile T1-telefoon: niet langer gemaakt in VS

Door Kevin Krikhaar, 20 mei 2026 08:03295 reacties, submitter: tabletmen

Even leek het erop alsof hij niet zou worden uitgebracht, maar nu kunnen de eerste klanten zich toch gelukkig prijzen met een Trump Mobile T1. In Amerikaanse media wordt de telefoon afgefakkeld omdat deze in tegenstelling tot eerdere beloften niet in de VS gemaakt is.

Dit nieuws in het kort:

  • Trump Mobile heeft de T1-telefoon verstuurd naar de eerste klanten
  • De telefoon zou eigenlijk negen maanden geleden moeten verschijnen, maar is meermaals uitgesteld
  • Het lijkt in de basis te gaan om een Taiwanese HTC-telefoon, ook al werd eerst beloofd dat de telefoon 'Made in the USA' zou zijn

Trump T1 (2026), gebaseerd op HTC U24 Pro?Negen maanden nadat de telefoon eigenlijk had moeten uitkomen, is de Trump Mobile T1 eindelijk verstuurd naar de eerste klanten, waaronder NBC News. In eerste instantie werd beweerd dat het product volledig in de Verenigde Staten wordt gemaakt, maar daar kwam het Amerikaanse bedrijf later op terug. Op de website staat nu dat de telefoon gemaakt is met 'Amerikaanse waarden'.

Op de zijkant van de doos staat wel dat de telefoon 'met trots geassembleerd' is in de VS, meldt NBC News. Het is niet geheel duidelijk wat de fabrikant daarmee bedoelt; Trump Mobile heeft niet gereageerd op vragen van NBC. Wat verder opvalt, is dat de Amerikaanse vlag op de achterkant van het toestel niet klopt. Deze telt slechts elf strepen, terwijl de echte vlag dertien strepen telt. Een pre-releaseversie van de telefoon, die The Verge in februari kon uitproberen, had nog wel het juiste aantal strepen.

HTC-telefoon in ander jasje

Zoals eerder al uit de gepubliceerde specificaties bleek, lijkt de T1 gebaseerd te zijn op de HTC U24 Pro uit 2024. Beide telefoons hebben een 6,78"-120Hz-oledscherm, een Qualcomm Snapdragon 7 Gen 3-soc en een 5000mAh-accu. Ook de 50MP-hoofdcamera en 5MP-ultragroothoekcamera komen overeen.

Shahram Mokhtari van iFixit meldt tegenover NBC News dat niet alleen de specificaties, maar ook het ontwerp van de Trump-telefoon vrijwel identiek is aan het Taiwanese HTC-model. Er lijkt alleen wat extra glas rond de camera's te zijn toegevoegd. Verder is het socialemediaplatform Truth Social voorgeïnstalleerd op de T1.

De T1 kost vooralsnog 499 dollar, hoewel de prijs later hoger zou moeten worden. De uiteindelijke prijs is nog onbekend. De telefoon zou in eerste instantie in augustus vorig jaar moeten verschijnen, maar de release werd meermaals uitgesteld. Eerder deze maand werden de voorwaarden aangepast, waardoor het bedrijf preorders niet hoeft te leveren.

Reacties (295)