Starlink verhoogt prijzen van internetabonnementen met maximaal 6 euro in NL

Starlink heeft de prijzen van zijn satellietinternetabonnementen in Nederland verhoogd. De prijs van de Residential-abonnementen en het Roam Unlimited-abonnement stijgt met 6 euro. De stand-bymodus wordt twee keer zo duur.

Starlink heeft klanten per mail op de hoogte gesteld van de prijsverhogingen. Volgens het bedrijf moeten de hogere prijzen 'voortdurende verbeteringen en investeringen in betaalbare, hoogwaardige producten en services' mogelijk maken 'naarmate de wereldwijde bedrijfskosten blijven stijgen.' Alle drie de Residential-abonnementen worden 6 euro per maand duurder. Twee maanden geleden werd de prijs van het 100Mbit/s-abonnement juist met 6 euro verlaagd, terwijl de prijs van Residential Max steeg van 50 naar 69 euro.

Het Roam 100GB-abonnement wordt 5 euro per maand duurder, terwijl de Unlimited-optie 6 euro in prijs stijgt. Verder wordt de stand-bymodus twee keer zo duur: van 5 euro per maand naar 10 euro per maand. Deze modus geeft gebruikers toegang tot onbeperkte data met een lage snelheid, die zij zouden kunnen inzetten voor noodberichten, software-updates van Starlink en reactivering. Een jaar geleden was deze pauzeerfunctie nog gratis. De prijzen zijn niet verhoogd in België. Het is onduidelijk of dat later nog wel gaat gebeuren.

Prijsverhogingen Starlink

Abonnement Oud Nieuw Verschil
Residential 100Mbit/s 29 euro 35 euro +20,7 procent
Residential 200Mbit/s 49 euro 55 euro +12,2 procent
Residential Max 69 euro 75 euro +8,7 procent
Roam 100GB 40 euro 45 euro +12,5 procent
Roam Unlimited 89 euro 95 euro +6,7 procent
Stand-bymodus 5 euro 10 euro +100 procent

Door Kevin Krikhaar

Redacteur

20-05-2026 • 10:33

117

Submitter: murdoch1980

Reacties (117)

Sorteer op:

Weergave:

Erg bijzonder: nieuws: Starlink verlaagt instapprijs naar 29 euro, maar verhoogt prijs snelste pakket

Twee maanden later wordt de prijs van dit pakket dus met 20% verhoogd? Het zijn nog net geen dagprijzen.

[Reactie gewijzigd door kipppertje op 20 mei 2026 10:36]

Ja zo jaag je de prijsbewuste klant wel weg. Al koste dit sowieso al meer stroom.
Vooral deze, een medetweaker wees me daar laatst op, 70 watt continu voor een modem vind ik toch wel aan de stevige kant tegenover de huidige fiber modems. Met de huidige stroomprijzen maakt dat al vrij rap het verschil voor mensen die niet de hele tijd dat ding naar stand-by willen zetten als je het internet niet gebruikt. Voor de gemiddelde Tweaker thuis is dit oninteressant.

Edit: my bad, energieverbruik blijkt uit praktijkervaring van de reacties lager te zijn. Valt dus mee, sorry jongens.

[Reactie gewijzigd door RickyDee op 20 mei 2026 20:51]

Ik denk ook niet dat dat echt de doelgroep is maar ik begrijp sowieso ook niet wie daadwerkelijk de doelgroep zou moeten zijn in relatie met de alternatieven die we in Nederland en Europa op land hebben.
Er zijn nog altijd gebieden, ook in Nederland, waar betrouwbaar breedbandinternet niet zo vanzelfsprekend is. Zelfs als de grote ISPs een dekking van 95% halen betekend dat nog altijd dat je 5% hebt die geen breedbandinternet heeft. Met Starlink worden die mensen wel bedient.

En dan heb je nog mensen die mobieler zijn en niet overal een aparte verbinding kunnen krijgen of wensen, maar overal met 1 en hetzelfde aan de slag wensen te kunnen gaan.
Die 5% gaat aardig richting 0% als er gebruik gemaakt wordt van externe buitenantennes.
Zo'n Odido Klik&Klaar sim, in een 5G modem met richtantenne op een mast, haal je zelfs een halve gigabit terwijl je telefoon steeds loopt te zoeken naar een netwerk.
Fijn is wel, dankzij VoWiFi, ben je weer bereikbaar ook al heeft je telefoon geen bereik meer.
Je moet alleen wat meer moeite steken in het plaatsen en uitrichten 5G antenne, daarna heb je sneller en goedkoper internet dan Starlink.
hier hebben we een vakantiehuis in letland met een 5g modem _MET_ externe antenne snelheden ? 20-20 max

de starlink residental max haalt hier gewoon zonder blikken of blozen 400mbit down en 40-60 up.. daar gaat geen 4/5g in platteland letland tegenaanboxen...

Tevens zijn hier ook de prijzen iets gestegen maar alsnog 20-30 euro goedkoper vergeleken met onze ''nederlandse'' starlink
Al eens een richtantenne geprobeerd? Dat kan echt bizar veel schelen.

Ik woon zelf ook in een behoorlijk buitengebied waar de dekking van praktisch alle providers dramatisch is. Met zo’n ronde OMNI 5G-antennes kwam ik hier niet verder dan ergens tussen de 5 en 15 Mbit. Inmiddels hangt er een richtantenne gericht op een mast een paar kilometer verderop, modem vastgepind op die specifieke mast, juiste banden/frequenties handmatig ingesteld… en sindsdien tikt het ding regelmatig 740 Mbit aan. In de praktijk eigenlijk altijd wel >600 Mbit. Upload zo rond de 50 Mbit.

Wat haal je eigenlijk als je letterlijk binnen ~100 meter van die mast een speedtest draait?

Mijn ervaring in buurland Litouwen — waar ik regelmatig voor werk zit — is juist dat mobiel internet daar absurd goed geregeld is, zolang je maar fatsoenlijke dekking hebt. Gigabit is daar eerder regel dan uitzondering. Hoogste piek die ik daar ooit gezien heb was zelfs ~1920 Mbit, al moet je dan wel ongeveer tegen die mast aan staan geplakt 😄
Hehe onze 4g mast staat bij de biblliotheek 300-400m verderop die vervolgens weer meshed met een andere zendmast een stuk verder... enz enz todat het 9km verderop bij een dorp aankomt waar ze ''mogelijk'' een vaste lijn hebben.. van ons huis naar Riga hebben we ook meerdere keren een uitval van 4g..

ik zit in het buitengebied van het buitengebied 8)7

Zelfs in het huis gaan we van vol bereik naar niks op random momenten :)
Welke alternatieven bedoel je? Mobiele dekking is goed in NL, maar zeker niet overal in Europa. Daar kan je net aan de verkeerde kant van een berg wonen en geen ontvangst hebben.
Ja dat klopt, maar het is ook een stuk beter dan het ooit is geweest. Zie ook: Broadband coverage in Europe 2024 - Publications Office of the EU
Ik vraag het omdat ik de doelgroep ben. Buitenshuis net aan 3G connectie, maar binnen helemaal niets en geen fiber oid. Dus daarvoor een Starlink en dus in deze prijsverhogingen. :)
Oef.

Maar dan woon je vast in een mooi stukje NL (of buitenland) itt de overige NL delen waar alles helemaal overvol is.
Nou telenet hier in België meerdere keren per week een paar uur plat. Net een 4G backup verbinding aangeschaft... zat te twijfelen over starlink maar ben blij dat ik dat dus jiet gedaan heb.
Dit klopt niet.
Ik heb starlink gen 3 En het gemiddelde verbruik over de afgelopen maand is 26W
Het klopt wel, maar enkel maar als de snow melt heater aanschiet.

Maar voor de rest van het jaar klopt het inderdaad niet en die snow melt heb je onze regionen 99% van de tijd niet nodig, staat bij mij gewoon af en nog nooit problemen mee gehad.

Maar mensen overdrijven graag, zeker als ze ergens iets negatief over willen zeggen
Als ik de snow melt hier op de Azoren nodig zou hebben, dan hebben we een groter probleem ;-)
Wat bedoel je met 70 watt voor een modem?

Met de Starlink mini ben ik als deze op de auto heb tijdens het rijden zo'n 15-25 watt kwijt, dat viel mij juist erg mee. Wellicht grotere schotel meer energieverbruik, maar met de mini heb ik doorgaans 200-400mbit.

Prijsverhogingen zijn overigens onderdeel van de strategie: eerst iedereen afhankelijk maken en dan uitwringen. Blijft een Amerikaans techbedrijf, in dat opzicht. Tevens is dat standby abonnement natuurlijk een FUD-middel pur sang. Ik heb diverse keren opgezegd en weer geactiveerd, zonder problemen, wat ook nog steeds gewoon kan.
70W gemiddeld haal ik ook niet, ik zit rond de 35W gemiddeld maar wel met pieken.

Om een idee te geven: vandaag en vorige maand (vorige maand zijn long term stats, dus gemiddeldes en daarom geen pieken zichtbaar): https://imgur.com/a/3am8wAA
Ik vind zelf een verbruik van minimaal 30W veel te veel voor zo’n functie. Dat is dus richting 300KWh per jaar en dat voor 1 apparaat.
Vooral niet op agree klikken als ze met een bod komen, dan veranderd er helemaal niets.
Dat is vaak niet hoe het werkt.. vaak is het niks doen is toezeggen en als je het er niet mee eens bent heb je tot die datum om de dienst op te zeggen.
omdat hij wss niet de mini bedoelt ?
Ergens is het wel mooi toch dat we ons vandaag de dag zorgen maken over wat 20 jaar geleden nog gebruikt werd om de hal te verlichten.
Mooi opgemerkt. Het huis hong vroeger stampvol met 40w en 60w gloeilampen en spotjes. Denk dat we toen in de keuken alleen er al 12 hadden.
Toen was het tarief veel lager, ook als je het omrekent.
Dat zou mijn nachtelijk verbruik meer dan verdubbelen......
Standby verbruik met thuisbatterij en genoeg pv maakt het geen fluit uit 20watt of 70watt.
Tgoh, dat is een beetje te zien. Als je off-grid gaat of bent maakt het natuurlijk wel uit.

Maar het verbruik ligt eigenlijk redelijk laag, en als je de snow melt afzet heb je een zeer laag verbruik.

En ja, de Starlink gebruikt toch wel degelijk 120W aan DC kant, maar wat is 120W nu op 48V (want Dishy draait op 48V), dat is 2.5A, peanuts dus
De nieuwe starlink mini is veel zuiniger.
Denk dat de prijsbewuste consument beter naar hollandsnieuwe (als je toegang hebt tot het Ziggo netwerk) kan voor 35euro per maand. Of naar Klik&klaar voor 26euro per maand (of 21euro als je ook een Odido of BEN mobiel abonnement hebt).

[Reactie gewijzigd door jongetje op 20 mei 2026 14:25]

Ja dat is geen ongeluk , want de schotel kost nogal wat bij aanschaf ;)

Dus je hebt nu de klant al klemgezet en nu gooi je de prijzen weer omhoog, 1 van de redenen dat het erg mooi zal zijn om een stuk meer concurrentie in deze markt te zien.
die schotel komt gewoon gratis met een abonnement tegenwoordig, dus da's in elk geval niet echt een argument.
je huurt de schotel bij residential, heel leuk als je al een schotel hebt gekocht.
Starlink wijzigt zijn voorwaarde zo vaak dat het aantal klanten alleen maar minder wordt. En starlink gebruikt het Nederlands business model als omzet daalt moet prijs omhoog.

Bij roaming moet je je de schotel kopen ( 200 Euro ), heel fijn als je van roaming naar residential gaat, mag je nog een keer betalen voor een schotel/ontvanger ?
Ik heb vorig jaar ingetekend en _kreeg_ de schotel, zolang ik voor 1 jaar tekende aan €40 per maand.

Ik betaal mede hierdoor nog tot het najaar gewoon de vaste prijs van €40 per maand. Daarna kan k gewoon ergens anders naartoe als er iets beter is dat bij mijn noden aansluit.

Natuurlijk moet iedereen zelf uitmaken of het aanbod een goede of slechte deal is, het aanbod vorig jaar vond ik een goeie deal dus ben er voor gegaan.
Starlink wijzigt zijn voorwaarde zo vaak dat het aantal klanten alleen maar minder wordt.
Starlink officially surpassed 10 million active subscribers globally by early 2026, roughly doubling its user base from the 4.6 million mark recorded at the end of 2024.
Alleen bij residential .. bij Roam moet je er nog voor betalen. En als je residential stopt dan moet je de antenne terug sturen.
betaal al ruim 2 jaar een tientje huur per maand voor dat spul..
Concurrentie in deze markt is zeker goed. Wel vraag ik me af of (en vooral: hoe) die het goedkoper zullen doen dan SpaceX.

De prijzen per kg-to-orbit zijn al absurd laag vergeleken met de rest van de launch providers, en dat is nog met marge. Zelf lanceren ze dus echt goedkoop, mede door de schaal die ze hebben bereikt als launch provider. Tuurlijk, er komt sterke concurrentie vanuit Azie, maar zelfs met die prijzen zijn ze nog niet echt in de buurt van SpaceX en dus Starlink...

Bron (prijzen blijven schattingen)
In de VS is zeer recent een nieuwe abonnementsvorm geïntroduceerd nl de 300 GB variant.

Even afwachten wanneer deze in EU/Nederland wordt geïntroduceerd.
Die stand-by modus ook ook mooi, 0,5-1Mbps tegen 120 euro per jaar.
Standby Mode is tot max 500kbps:
Stand-bymodus, indien beschikbaar, biedt snelheden tot 500 Kbps download en upload.
Ik heb het een tijdje gebruikt in standby en haal minimaal 500kbps nooit lager en meestal tussen de 0.5 en 1
gewoon een 13 euro sim en het is veel sneller en hoef je geen grote ontvanger mee te nemen 70Wh te verbruiken voor de starlink schotel. bij jou 120 euro komt dus ook nog 600kwh verbruik per jaar, de prijs verdubbelt daar door
Hangt van de use case af wat beter is voor iemand en wat beschikbaar is op lokatie. Stel je bent voorbereid op oorlog, dan zie je in Oekraïne schotelinternet als laatste werkende verbinding.

Of in het buitengebied zonder vast internet op een lokatie waar alle providers een zendmast delen.

En zo zal wel meer te bedenken zijn.
hmm,.


hier in duitsland heb ik helaas super slecht internet in ons dorp met 600 citizens.
zit rond de 6mbs max, betaal voor 25mbs

die zullen de netwerk voorlopig niet upgraden, veel te duur zeggen ze. maar wel ondertussen ouderdomshuizen bouwen of daarvoor geld willen!


dan is dit wel een uitkomst, alleen als jet elke keer duurder wordt?
Neem de kosten voor energie mee, 25Mbps klinkt als ADSL, dat is minder hongerig qua energieverbruik. In DE is stroom vrij prijzig.
Neem de kosten voor energie mee, 25Mbps klinkt als ADSL, dat is minder hongerig qua energieverbruik. In DE is stroom vrij prijzig.
Wat een skeer gedoe is dit 8)7 Je laat de keuze voor je internetaansluiting toch niet afhangen van het stroom verbruik... Zeker als je opgescheept zit met 6Mbps internet dan lijkt het me niet dat je moeilijk gaat doen over die paar tientjes stroom per jaar.

[Reactie gewijzigd door allabouteve op 20 mei 2026 11:57]

Het is gewoon iets waar de meeste mensen niet aan denken als ze een vergelijking maken. En nu kunnen ze het meenemen of niet, dat is aan hen. Waar anders dan hier kun je comments vinden die zoiets aangeven? De verschillen tussen ping en bandbreedte zijn bij de meeste mensen wel bekend, maar stroomverbruik is ook gewoon een verschil, net zoals of wifi is ingebouwd (nu wel overigens), etc..
Geen idee hoe ver iedereen van elkaar woont, maar gezien het grote snelheidsverschil kun je zon starlink abbonement met 3-4 huishoudens delen. Lijkt me toch goedkoper
Musk heeft geld nodig.

-prijzen van superchargen zijn omhoog

-fsd is abbonement geworden

-tesla's zijn 1k duurder geworden

-Starlink even op plussen

Typisch toch?
Van waar haal je dat? Musk heeft geld zat...
Prijzen superchargen stijgen mee met stroomprijs
FSD is nog altijd te kopen in BE
De model 3 is nog nooit zo goedkoop geweest ( ook in BE)
En de prijzen voor starlink zijn in BE ook gelijk gebleven.
Prijzen superchargen stijgen mee met stroomprijs
Dat is voor een klein deel waar, maar ze stijgen voornamelijk mee, gebaseerd op wat de gebruiker bereid is te betalen.

Superchargers in Nederland zijn de afgelopen jaren gemiddeld met 19 cent per kWh gestegen, terwijl de kosten van stroom + belasting voor grote afnemers met (naar boven afgerond) 4 cent per kWh zijn gestegen.
Nieuwe superchargers bouwen en het spulletje onderhouden is ook ook niet gratis, die kosten stijgen ook gewoon mee.
Tesla zegt zelf dat de kosten een stuk lager zijn dankzij schaalvergrotingen en ze zeggen ook dat ze Superchargers zien als kans om marges te verhogen. Bij de auto's hebben ze (vooral in China) last van concurrentie en concurreren ze op prijs.
In Nederland betaal je voor een Tesla Supercharger in de daluren gemiddeld tussen de € 0,30 en € 0,40 per kWh en tijdens de piekuren rond de € 0,45 tot € 0,50 per kWh.
Aldus Google. Valt me toch best mee als ik andere laadpaaltarieven bekijk?

Ik heb trouwens vorige maand nog geladen bij Tesla voor 21c (daluren, België).
[...]

Aldus Google. Valt me toch best mee als ik andere laadpaaltarieven bekijk?

Ik heb trouwens vorige maand nog geladen bij Tesla voor 21c (daluren, België).
Exact mijn punt. De prijzen zijn hoger, omdat mensen bereid zijn meer te betalen.

In Nederland klagen we graag, maar als consumenten zijn we bereid veel hogere tarieven te betalen. Daarom zijn producten bij de drogist veel duurder hier, dan in Duitsland.
ik ben blij dat ik niet de enige ben die dit gemerkt heeft. Zeker met de zomervakantie voor de deur.
[q]Van waar haal je dat? Musk heeft geld zat...[/q]
Nou ja hij heeft een hoge waarde door de aandelen koersen en waarderingen van zijn bedrijven. Dat zegt niets over dat hij ook cash zat heeft (hij zal er ongetwijfeld warmpjes bij zitten maar toch zijn twee verschillende zaken).
De koppeling supercharge-prijs / lokaal stroomtarief lijkt te zijn losgelaten. De lokale supercharger hier is in korte tijd naar 0,43 en inmiddels 0,50 euro per kWh gegaan, gedurende de piektijden overdag.

Zelfs op een volledige dag met alleen maar zon en stevige wind. De lokale stroomprijs (Zeeland) moet dan wel haast negatief of nul zijn op zo'n moment...

Oftewel: de prijs past zich nu aan aan de vraag ipv het lokale stroomtarief. Dat mag Tesla doen natuurlijk, moeten ze zelf weten. Voor mij is wel een dikke min betreft het bezit van een Tesla. Juist hun betaalbare superchargenetwerk maakte het voor mij een eenvoudige keuze. Ik zal nu niet snel nog een Tesla kopen.
Tijdens een lange reis heb je helaas niet de mogelijkheid om buiten de kostbare momenten te laden. Als de prijs vergelijkbaar is met Ionity of FastNed, of BEcharge. Dan is de meerwaarde van het Tesla superchargen bijna weg.
Starlink en Tesla hebben niks met elkaar te maken. 2 aparte bedrijven daarbij gaat SpaceX in juni naar de beurs om geld op te halen. Starlink heeft de prijzen al meerdere keren gewijzigd het is zoals alles met musk niet je standard abo.
Starlink en Tesla hebben niks met elkaar te maken. 2 aparte bedrijven
https://www.independent.co.uk/tech/elon-musk-cybertruck-sales-spacex-b2959956.html

Niks? SpaceX die duizenden Cybertrucks koopt om Tesla de hand boven het hoofd te houden... Niks?

Ze hebben Elon Musk gemeen, en die behandeld ze als 1, SpaceX, Tesla, TwiX, XAI, geld schuiven, van elkaar kopen, elkaar kopen...
Het zijn 2 entiteiten . Wat je verdient bij de een kan je niet zomaar doorschuiven naar de ander. Ik heb meerdere BVs ik kan ook niet zomaar geld van een BV naar een ander laten lopen. Beetje kortzichtig denken dit. Aankopen ja die kan je wel doen ja maar daar staat wat tegenover.
eist Musk niet zijn mega bonus op? Nadat bijv. FSD xx sales heeft gehad? Dat geld moet ergens vandaan komen.
Ja bij Tesla de bonus niet bij Starlink.
Newsflash alles word duurder. Dus ook producten van Elon Musk zijn bedrijven.
Wat heeft de goede/geweldige/beste wifi te maken met de snelheden? Krijg je een andere unit?
Bij het goedkoopste abonnement ontvang je een starlink mini met ingebouwde router met wifi. Bij de 200mbit versie ontvang je een andere soort schotel en een "router 3". Bij het duurste abonnement ontvang je daarnaast ook een mesh router erbij. Het heeft dus niet zoveel met de snelheid te maken maar met het abonnement die je neemt. Je hebt de 100mbit abbo, de 200mbit abbo en de max abbo.

[Reactie gewijzigd door david-v op 20 mei 2026 12:30]

Krijg?.
Je huurd, je krijgt niks, alles moet terug als je het abonnement stopt.
Dat is vanzelfsprekend denk ik? Bij elke provider waar een modem/router geleverd wordt moet je dat na afloop terug sturen. Maar ik zal je tegemoet komen. Ik zal het woord krijg vervangen door "ontvangen", is dat beter?
Dat is het niet, want de eerste paar jaar moest je de schotel kopen a 350Euro
Ik huur mijn modem ook van de provider, maar zodra dat modem afgeschreven of verouderd is, mag ik hem in de praktijk gewoon houden want terugsturen kost de provider alleen maar geld in verwerken en weer afvoeren.

Geen idee of starlink ook die methode aanhoud, maar dan lijkt het meer op een soort huurkoop.
"je huurd", echt mensen...
Hoe kom je er op? 8)7
offtopic:
Nederlands is niet mijn moedertaal en ik heb zelf enorm veel moeite met de grammaticale regels van de Nederlandse taal. Mijn eigen moedertaal is fonetisch en dan kan ik wel begrip hebben voor dit soort "vouten" ;). Ik heb geleerd om in het Nederlands niet de fonetische vorm te schrijven maar wat "goed" overkomt in mijn brein. Het toepassen van de grammatica regels is voor mij ook best lastig. Ik maak bijvoorbeeld nooit de fout tussen leiden en lijden, terwijl ik dat bij "Nederlanders" vaak fout zie gaan. Ik maak dan wel vaak fouten bij -d, -dt, -t. Op de en of andere manier krijg ik dat niet in mijn brein verwerkt :D
Als Nederlands niet jouw moedertaal is ben ik jaloers op jouw kennis van die 'vreemde taal'.
Proficiat!
Ah zo, het is dus ook echt hardware related. Duidelijke, dank je!
Vroeg ik me ook al af ja - zover ik weet is de unit hetzelfde (:
Nee, bij het goedkoopste abonnement krijg je een andere schotel met ingebouwde wifi router
Het is niet mijn veld van expertise, maar is het, gezien de aanloop- en onderhoudskosten niet een kwestie van tijd voordat dit stukken duurder wordt?
Ligt er denk ik aan hoeveel klanten zich aanmelden, als dat ook blijft stijgen kunnen de abonnementskosten soms omlaag.
Nee, helaas niet (ik zie het in het buitenland).

Dan zeggen ze: Het netwerk is te druk, dus daarom moet de prijs omhoog om meer te investeren. Wil je dan op standby-modus blijven zodat je, mocht je terug willen komen, niet op een wachtlijst komt te staan, dan betaal je maandelijks (die hebben ze dus verhoogd).
Die wachtlijst is alleen als er een capaciteit tekort is . En dat is binnen Europa bijna nergens meer het geval. Ze hebben het afgelopen jaar ongeveer 1 of 2 keer per week lanceringen gehad om het netwerk uit te breiden (en te onderhouden) .. en als de Starship V3 het van de week ook goed doet verwacht ik dat ze ook die vrij snel in kunnen gaan zetten om nog meer capaciteit de lucht in te krijgen.
Volgens AI bestaat StarLink uit 12.000 satellieten die gemiddeld 5 jaar meegaan.
Dus jaarlijks 2400 stuks vervangen tegen grofweg $600.000 voor bouw en lancering van 1 satelliet.
Dat betekent minimaal $1.5 miljard per jaar aan onderhoud.
Edit: met 10 miljoen wereldwijde gebruikers, betekent minimaal $150 per gebruiker per jaar voor de onderhoud van het netwerk

[Reactie gewijzigd door GarBaGe op 20 mei 2026 10:45]

Consumenten zijn natuurlijk niet de enige inkomstenbron van Starlink. Denk hierbij aan vliegtuigmaatschappijen, overheden (defensie), scheepvaart, bedrijven in afgelegen gebieden en telecom resellers. Hun marge komt boven de 60% uit en is eigenlijk de voornaamste reden dat SpaceX zo hoog gewardeerd wordt.
Mwah, de hoge.waarderong voor spaceX is gewoon aan Elon's fantasie ontsprongen. Als je kijkt hoeveel markt er voor lanceringen is en voor satellietinternet blijkt dat meneer "two trillion!!!" gewoon maar wat bedacht heeft. Daarom moest hij "datacenters in space!!1!!" er nog bij verzinnen.

Maar dat zal waarschijnlijk, net als bij "Tesla biedt nu onbetrouwbare semi-autonome taxi's", niet de mensen er van afhouden het ding op biljoenen te waarderen.
Waardering, zeker bij een beursgang, is gericht op toekomstpotentieel, niet op de huidige marktwaarde. Dat is per definitie grotendeels fantasie.
Dat klopt. Maar een onzinnige fantasie als "datacenters in de ruimte want daar is veel plaats har har" zou niet serieus genomen moeten worden.
Ik dacht dat we het over Starlink hadden? SpaceX bestaat uit veel meer dan StarLink. $1,75T tegen $18,7B omzet (2025) klinkt absurd met 94x sales. Maar in de S-1 staat dat Anthropic vanaf mei 2026 $1,25 miljard per maand betaalt tot 2029. Plus Starlink groeit 50% per jaar. Run-rate 2026 zit dus richting $35-40B. Dan is het ~45x forward sales. Duur maar niet absurd voor iets dat zo groeit.

bron: https://archive.fast-edgar.com/20260520/APZZ2Q2COW22PZ5Z222D2ZZ2QUC5Z22IZ482/
Lijkt me een redelijke marge, met 420 euro ($487) per jaar voor het goedkoopste abonnement.
Volgens Google AI bestaat bijna de helft van de inkomsten uit defensie, zakelijke toepassingen en transport-sector, zoals schepen en vliegtuigen. Die betalen een veel hoger tarief omdat daar geen concurrerend alternatief voor is. Dat verklaart mede de (nu in ieder geval nog) relatief lage prijs voor burgers.
Het Starlink gedeelte levert ze al een boel vrije cashflow op .. en nu kunnen ze eigenlijk nog vragen wat ze willen .. voor de doelgroep die geen alternatief hebben. Als Amazon Leo actief wordt dan is er een concurrent ... Maar dat duurt nog wel een tijdje .. die hebben gewoon ook nog niet voldoende lanceer capaciteit om snel het netwerk uit te breiden.
Ik las ergens dat iemand bij Starlink geklaagd had en dat ie ermee ging stoppen. Daarna kreeg hij van Starlink een mail retour dat zijn huidige pakket voor een goedkopere prijs kon behouden. Dus tip; ga klagen!
"Dus tip; ga klagen!"

Helaas is die tip tegenwoordig op bijna alles van toepassing. Het lijkt wel alsof bedrijven eerst willen testen hoever ze kunnen gaan bij hun klanten, totdat mensen eindelijk beginnen te klagen. Veel bedrijven doen dat bewust: niet omdat het écht noodzakelijk is, maar puur om te kijken hoeveel meer ze kunnen pakken. Die eindeloze drang naar steeds meer winst en geld, zonder maat of grenzen, verpest voor mij echt een groot deel van hoe ik tegenwoordig naar dit soort bedrijven kijk.
Steeds maar weer het kulargument dat prijsverhogingen dienen om verbeteringen en investeringen mogelijk te maken (KPN en Ziggo hebben er ook een handje van). Waarom zouden bestaande klanten moeten betalen voor een verbeterde gebruikerservaring van toekomstige klanten? Alleen (semi-)monopolisten kunnen zich deze onzin permitteren. Als Albert Heijn dit argument zou gebruiken om de prijzen te verhogen, dan lopen de klanten naar de Jumbo of de Dirk.
Investeringen financier je uit leningen of eigen vermogen, en met de opbrengst van het verbeterde product betaal je vervolgens de bank of de aandeelhouders.
Ik zal het even vertalen, al weet je zelf natuurlijk ook wel wat ze met die zogenoemde “verbetering” bedoelen: verbetering van de salarissen van de CEO’s en topfunctionarissen :+
Had op mijn mobile een stand-by abbo zitten, vond dat voor 5,- nog wel te overzien en makkelijk. Net maar opgezegd en op de vraag waarom 'te duur'aangeven

Overigens tijdje terug een week remote gewerkt in een afgelegen gebied in de US en daarbij een Roam 100 voor gebruikt en moet zeggen dat het erg goed werkte, in een Teams meeting van 3uur met een kalnt 1x een korte hikup van 2 seconden gehad. Al met al dik tevreden met de technische kant van dit verhaal

Edit; viel mij op dat de coverage boven ~55N een stuk minder wordt en kan me voorstellen dat met minder vrij zicht dat wel weer anders wordt

[Reactie gewijzigd door Kermit123 op 20 mei 2026 10:49]

Ik vraag me af voor wie in Nederland dit interessant is? Tis nou niet bepaald gratis, €75 voor +/- 400 mbit/s, maar daar krijg je dan wel beste wifi voor ;)
Ik zie het voordeel niet, al was het alleen al omdat je op wéér een cruciaal punt afhankelijk wordt van een groot bedrijf op een ander continent, met innige banden met hun lokale overheid, maar de prijs/prestatie-verhouding is voor de meesten het probleem niet.

De overgrote meerderheid van de huishoudens en MKB heeft meer dan genoeg aan 100 Mbps.
Voor hen die niet het hele jaar in Nederland verblijven, bijvoorbeeld. Wij zijn zo'n vier maanden per jaar op workation in Frankrijk/Spanje/Portugal, en daarvoor is dit echt een uitkomst. Zelfs tegen de verhoogde prijs van € 95/maand. Toegegeven: wel een beetje een edge case.

Maar binnen Nederland: tsja, misschien voor vakantiehuisjes/recreatiewoningen, of andersoortige verblijven waarbij maar enkele maanden per jaar goed internet nodig is?
Ik kan hier kiezen uit KPN of KPN, 44 euro per maand voor 12/1 Mbps via ADSL. Met de verhoogde prijzen betaal ik bij Starlink 55 euro voor 200/30 Mbps, moeilijke keuze ?

Het zogenaamde hoge stroomverbruik is flauwekul, mijn Gen 3 gebruikt gemiddeld 35 Watt en de Mini nog minder. Dat kost me 47 euro per jaar en ik heb inderdaad een erg laag stroomtarief, anders is het een paar tientjes meer.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 20 mei 2026 12:24]


Op dit item kan niet meer gereageerd worden.