Kwetsbaarheid bij Trump Mobile legt mogelijk data van 27.000 klanten bloot

Trump Mobile onderzoekt een kwetsbaarheid in de website waardoor mogelijk de gegevens van 27.000 potentiële klanten zijn uitgelekt. Voor zover bekend gaat het om persoonsgegevens als namen, adressen en telefoonnummers, maar geen financiële gegevens.

Trump Mobile T1 GoudDe kwetsbaarheid werd volgens The Guardian door een Australische 'beveiligingsonderzoeker' ontdekt, die zichzelf een IT-professional noemt maar hobbyist is als onderzoeker van kwetsbaarheden. Hij zou het probleem aan Trump Mobile hebben doorgegeven. Voor zover bekend werd de kwetsbaarheid pas na mediavragen bevestigd door het bedrijf van familieleden van de Amerikaanse president Donald Trump.

De oorzaak van de kwetsbaarheid is onbekend. Volgens Trump Mobile is er geen bewijs gevonden van een probleem met de infrastructuur van het bedrijf. Mogelijk zou het probleem bij de pre-orderdatabase liggen. Het is onduidelijk wie daarvoor verantwoordelijk is. Het bedrijf waarschuwt klanten hoe dan ook voor phishingmails en andere cyberaanvallen.

HTC in gouden jasje

Het nieuws over het beveiligingsprobleem komt enkele dagen na de kleinschalige release van de eerste Trump Mobile-smartphone T1 naar buiten. Het toestel, dat volledig in de Verenigde Staten gemaakt zou moeten worden, werd eerder bijna een jaar uitgesteld en bleek uiteindelijk toch niet volledig in de VS gemaakt te kunnen worden.

De T1 blijkt daarnaast gebaseerd te zijn op een bestaande smartphone, de HTC U24 Pro. Tweakers beschreef het proces achter deze spraakmakende 'nieuwe' smartphone in detail.

Door Yannick Spinner

Redacteur

25-05-2026 • 13:24

148

Reacties (148)

Sorteer op:

Weergave:

De "makers" van de gerebrande telefoon die eerst goudkleurig zou zijn en nu 11 strepen heeft en per ongeluk zo geel als een kanarie is hebben niet gedacht aan beveiliging?
Om ze niet helemaal tot idioten te bestempelen was waarschijnlijk de tekst "Trump Mobile" bedoelt als laatste streep. Marketing komt wel vaker niet helemaal aan zoals het bedoeld is.
Dan nog is het niet correct, want er dienen 13 strepen te staan, met die laatste regels zou het er 12 zijn, klopt dus nog niet. it is geen misverstand over de marketing het is een regelrechte, nogal knullige, fout.
Tuurlijk zijn het er dan niet ineens 12. De lichte streep zit er dan toch nog tussen? Gewoon 13 strepen zouden het zijn als je de zin meerekent. Wat volgens mij nooit de bedoeling was natuurlijk. Gewoon gepruts.
Om dat duidelijker te doen had men het natuurlijk beter in negatief gedaan. Zet die streep er, en de tekst in de streep.
Ik denk dat dit bewust is gedaan. Het zou me niks verbazen als Trump zichzelf vereenzelvigt als zijnde de laatste 2 strepen op die vlag.

Dat de strepen precies de dikte hebben can het logo is natuurlijk geen toeval. Bij prototypes was dit nog niet zo, dit is expres gedaan. Trump vind zichzelf de beste president ooit, waardig om een stuk van de vlag voor op te offeren.
"De oorzaak van de kwetsbaarheid is onbekend. Volgens Trump Mobile is er geen bewijs gevonden van een probleem met de infrastructuur van het bedrijf. Mogelijk zou het probleem bij de pre-orderdatabase liggen."

De pre-orderdatabase hoort toch ook bij de infrastructuur van een bedrijf? Ook als je dat hebt uitbesteed.
Je koopt een boek bij bol.com. De website van bol.com wordt gehost door Amazon (voorbeeld) => Infrastructuur Amazon.

Bol legt de order vast in hun eigen systeem (infrastructuuur Bol) en zet de order uit bij Nationale Uitgeverij. (infrastructuur NU). Uiteraard heeft Bol geen enkele over de infrastructuur bij NU.

Die stuurt het boek op via PTT Post (de auto is van PTT Post, en niet van NU, Bol of Amazon).

Nu wordt NU gehackt. Mijn gegevens liggen op straat. Is Bol verantwoordelijk (ja, want ze hadden afdoende beveiliging moeten afdwingen via hun contract). Kan Bol stellen dat er geen bewijs gevonden is dat hun infrastructuur onveilig is. Uiteraard, ze zijn niet gehackt (in dit voorbeeld).

Een pre-orderdatabase is onderdeel een proces. En dat proces kan meerdere organisaties en meerdere infrastructuren bevatten.

De mededeling dat het niet aan de Infrastructuur van Trump Mobile ligt kan dus prima waar zijn.

Aan de andere kant, het is wel Trump Mobile. Een Shaggy is niet uitgesloten.

I even had her in the shower (It wasn't me)
...en bleek uiteindelijk toch niet volledig in de VS gemaakt te kunnen worden.
Ik vind dat deze statement het wel wat onderverlicht. Uit de bron:
Er lijkt alleen wat extra glas rond de camera's te zijn toegevoegd. Verder is het socialemediaplatform Truth Social voorgeïnstalleerd op de T1.
Dus een randje glas om een ontwerp van een Taiwanese telefoon, in elkaar gedrukt in China, en een root OS overwrite commando ertegenaan gegooit gaat wat verder dan "niet volledig in de VS gemaakt".
Dat is geen onderbelichting, dat is sarcasme, het bericht druipt er van
Zit er ook een importheffing op voor deze Trump phone? :/
Smartphones waren uitgesloten van de heffingen en enkele weken later werd de Trump phone aangekondigd. In die zin is het dus een legitieme vraag en heeft het op zijn minst de schijn van belangenverstrengeling.
Wie heeft het over belangenverstrengeling?
De hele wereld heeft het over de corruptie van Trump, of het nu gaat om uitzonderingen op importheffingen voor producten die hij zelf gaat verkopen, aandelentransacties vlak voor een politieke beslissing, het gunnen van de "restauratie" van de vijvers op de National Mall zonder aanbesteding, zijn zognaamde schikking om criminelen van 6 januari schadeloos te stellen, etc. Nixon verbleekt erbij.
Is op zich wel een legitieme vraag natuurlijk.
De hacker zou contact op hebben genomen met Coffeezilla en Penguinz0 met bewijs van de hack (overigens tipte ik deze video een paar dagen geleden al, maargoed)

[Reactie gewijzigd door runaround op 25 mei 2026 13:46]

Het nieuws over het beveiligingsprobleem komt enkele dagen na de kleinschalige release van de eerste Trump Mobile-smartphone T1 naar buiten.
Die 'kleinschalige release' bestond uit totaal twee toestellen gestuurd naar NBC en CNET.

bron: https://www.theverge.com/gadgets/936018/trump-mobile-t1-phone-still-hasnt-shipped
Één van de vele "scams" van Trump & co.. Dat mensen daar nog intrappen.. Ik zou er als Tweakers.net verder ook geen aandacht aangeven verder, zwijg die onzin dood.. Maar helaas krijgt het wel constant aandacht in veel media.. Daar is Trump & co wel erg goed in, constant in de aandacht staan, dat moet je ze nageven..
Laten we eerlijk zijn, dit bericht op tweakers is bedoelt als humor..
Volgens ghacks heeft de hacker gezegd dat er een onbeschermd API endpoint was dat 10 resultaten per keer teruggaf. Elk resultaat bevatte ook een klantnummer wat gebruikt kon worden om meer data op te vragen.
De eerste endpoint bevatte waarschijnlijk pagination, wat de hacker gebruikt heeft om alle resultaten op te halen. Vervolgens kon met het klantnummer gedetailleerde informatie over de klant opgevraagd worden.
en bleek uiteindelijk toch niet volledig in de VS gemaakt te kunnen worden.
Dat is zacht uitgedrukt, er is niets van in de VS gemaakt. De website van de T1 is aangepast naar "gemaakt met amerkaanse gedachten in het hoofd" in plaats van "in amerika gemaakt". Ik denk dat ze met die gedachten scam en greed bedoelen.....

De vlag op de achterkant is overigens ook niet correct. Hij heeft een paar strepen te weinig is al uitgekomen.
Net zo fake als hun president. Fake it 'till you make it. :+
Ik zou niet snel 'white-hat' hacker van Trump achtige dingen willen zijn. Die man is zo rancuneus dat ie je vermoedelijk helemaal te vernieling in procedeert.
Als Australiër is hij nog wel veilig, maar voor een Amerikaan is het inderdaad geen slecht idee om dit anoniem te melden.
Assange was ook zo veilig in Australië. Geloof je dat zelf, ze leveren je direct uit daar.
Destijds had men nog de illusie dat de Verenigde Staten een functionerende democratie en rechtsstaat vormden. Daar is de wereld inmiddels wel aardig van genezen.
Hoezo? Volgens mij werkt de democratie prima. Mensen verkiezen een populist, populist blijkt een narcist, mensen verkiezen hem opnieuw. Trump is slechts een symptoom; Het probleem ligt bij de beperkingen en beïnvloedbaarheid van de gemiddelde Amerikaan. Die blijft bestaan lang nadat Trump het toneel heeft verlaten.
Democratie gaat natuurlijk verder dan het kiesproces. Daarna moet een parlement gewoon blijven functioneren. Veel parlementsleden durven hun functie helemaal niet meer uit te oefenen uit angst voor de gevolgen. Dan is er dus wel degelijk een stuk democratie om zeep geholpen.
Klopt natuurlijk, maar de wijze waarop het volk iemand in het zadel helpt is altijd de basis. Het volk wist vooraf dat de huidige president niet integer is en er een handje van heeft om ongeschikte mensen op posten te zetten.

Daarnaast zijn er binnen het systeem voldoende mogelijkheden (en inmiddels gronden) om vol vertrouwen een afzettingsprocedure in te zetten. Dat parlementsleden dit niet durven is triest, maar staat los van het systeem am sich.
Dat parlementsleden dit niet durven is triest, maar staat los van het systeem am sich.
Sorry. Wat is dat toch allemaal. Het systeem staat onder druk. Trump is al zijn tegenstanders aan het afdreigen. Ofwel met ontslag ofwel met rechtzaken met omgekochte rechters.

Ook met Trump mobile zijn er belangenconflicten. Puur juridisch gezien verdient hij het meeste aan die royalties van Trump Mobile via een heel systeem van stichtingen en vennootschapen. Terwijl hij de wetten van de telecom maakt.

Net zoals zijn cryptomunten. Iedereen in zijn entourage wist tevoren dat hij crypto’s ging steunen. Zo kon hij met voorkennis miljoenen verdienen. Gewoon waanzin.

Trump heeft geen voorliefde voor democratie. Hij steunt de pure vorm van democratie niet. Als jij denkt dat dat goed nieuws is dan moet je je echt beter inlezen. Die man verkondigt leugens. Leugen na leugen.

Wat is Putin dan volgens u? Ook spijtig dat de oppositie niet durft tegenspreken, maar het staat los aan het systeem aan zich?
Amerika vergelijken met Rusland is (nog) een brug te ver. Trump is natuurlijk een narcistische oplichter met trekjes van een dictator in de dop, maar hij speelt het spelletje op politiek niveau nog wel volgens de regels.

Datzelfde spelletje laat het electoraat ook toe om hem met steun van de senaat af te zetten mits er voldoende druk is uit de bevolking en zo lang een te groot deel van de Amerikanen hem nog steunt zal dat niet gebeuren.

Begrijp me goed; Deze man en zijn clubje gekkies zijn absoluut ongeschikt om een land te besturen, maar ze zijn wel het gevolg van een proces dat de amerikanen op dit moment nog als valide beschouwen.

Het probleem ligt dan toch echt bij het volk, en dat is niet eens alleen een Amerikaans probleem. Ook hier zijn er hele volksstammen die stemmen op populisten die en publique de meest krankzinnige uitspraken doen.

Het klinkt dystopisch, arrogant en onetisch, maar ergens zou je een mechanisme willen optuigen waarbij mensen niet stem-gemachtigd zouden moeten zijn, maar ook bewezen stem-bekwaam.

Welke kwalificaties daar weer aan zouden moeten hangen brand ik mijn vingers niet aan.. ;-)
Je kan niet altijd zeggen ‘de schuld van het volk’ ze kiezen toch?’ Er is meer aan de hand —> systeemfalen. Als misinformatie en desinformatie weelderig tieren dan worden mensen misleid met valse info.

Zie de campagne van Georgescu in Roemenië. 100% vervalst. Allemaal opgezet spel met omgekochte influencers en reactie farms. Ook cambridge analytica is een goed voorbeeld van manipulatie, ook met Brexit zijn er valse claims gemaakt waar veel geld achter zat om ze publiek te maken.

Je kan niet alles op ‘het volk’ steken. Soms moet je het systeem aanpassen. Voorkomen dat men gaat manipuleren en tegelijk het democratisch bestel aanvallen. (Rechterlijke macht, persvrijheid etc.)

Iedereen kan gemanipuleerd worden. Zieke mensen vinden hun weg naar kwakzalvers etc. Westerse landen moeten het systeem sterker maken zodat manipulatie moeilijker wordt. Dat gebeurt ook. (Beperkingen politieke ads, anti-curruptie maatregelen etc) maar elk land is wat op zichzelf aangewezen. Voor je het weet staat Vance in uw land op een podium een anti-EU kandidaat te promoten. Dat is pure democratische inmenging.

Sowieso zou Trump mobile hier als corrupt aangeschreven worden. ‘Zoontje van gaat met de licentie van vadertje president een telecombedrijf starten.’ Dit is gewoon een stap verder weg van een functionele democratie met functionele checks & balances

Enkel stembekwamen laten stemmen = burgeroorlog of nog erger, de ‘elite die mag stemmen’ neemt de absolute macht ten nadele van minderheden.

Ik denk dat we ons altijd heel kritisch moeten uitlaten tegen corruptie, inbinden persvrijheid, scheiding der machten, misinformatie etc. Dat is het minste wat je (we) kan doen als je democratie wil steunen. In eigen land en in andere landen in de wereld.

Trump mobile is voor mij een symptoom van systeemfalen.
Maar wanneer iedere systeemaanpassing direct wordt afgedaan als een aantasting van de vrijheid, mede mogelijk gemaakt door diezelfde vrijheid die er voor gezorgd heeft dat men zo vrij mocht zijn de media zo goed als collectief één richtig op te laten duiden, terwijl diezelfde media sentimenten voedt dat het andersom is, dan is de wedstrijd al gelopen. Je kan dan enkel hopen dat er genoeg mensen doortastend genoeg zijn het spelletje te doorzien, maar het is vechten tegen de bierkaai.

En wie waren het die zich mee lieten slepen in het frame dat publieke media afgeschaft dienen te worden? Dat zijn standpunten van partijen waar “het volk” willens en wetens op stemt. De agenda is niet geheim. Een goed werkende democratie begint bij het nemen van verantwoordelijkheid, dat begint niet met het zetten van een kruisje, maar bij de overweging of daar waar je het kruisje zet, ook daadwerkelijk bijdraagt aan de maatschappij zoals jij hem wilt zien, in plaats van je te laten leiden door oneliners en visieloze stokpaardjes.

Hongarije is daarin overigens wel een voorbeeld van weerstand, maar dat kan je natuurlijk niet vergelijken met een land als de VS.
Als je wil dat er niet meer gemanipuleerd kan worden moeten wij dus alle huidige sociale media afschaffen. Servers plat en geen toegang meer geven zodat de bevolking niet meer gemanipuleerd kan worden? Oh wacht, maar hoe zat dat dan met de reguliere media? Kranten, radio en tv worden ook al sinds het ontstaan door machthebbers misbruikt om het volk te manipuleren. En zelfs in de oudheid werden er alles aan gedaan om de bevolking van een land de meest krankzinnige dingen te laten geloven. Gevolgen hiervan zijn o.a. heksverbrandingen tot aan de kruistochten aan toe.
Kortom het probleem ligt dus bij de machthebbers zelf. Die moeten psychologisch gescreend kunnen worden voordat ze aan een verkiezing mee mogen doen. Dan vallen er een heleboel huidige leiders al af.
En dan betalen lobbygroeppen onderwater de psycholoog om de kandidaat met hun onwelgevallige ideeën af te keuren...

Een politiek systeem bedenken dat misbruik voorkomt is een van de meest complexe problemen die er zijn. Daarentegen is ontkenning van de problemen binnen het huidige systeem en onwelwillendheid om gebreken te verhelpen (zie VS) de doodsteek voor een democratie.

[Reactie gewijzigd door mac1987 op 26 mei 2026 17:15]

Er zijn genoeg fact checks geweest die aantonen dat Trump de ene leugen na de andere aan elkaar rijgt, en toch wordt er massaal op hem gestemd,
Idem met de Brexit campagne.
Het ligt wel degelijk aan de bevolking, die liever mooie praatjes die in hun kraam passen horen dan feiten.
Ook bij ons is dat zo en dat is met behulp van "sociale" media nog sterk aan het toenemen.
Een groot deel van de Amerikanen zijn nog steeds overtuigd dat ze het god-given volk zijn en de rest van de wereld een stel stumperds.
Hun zelfbeeld is gericht op ikke-ikke (US Only) en de rest kan stikken.

De Democraten zullen ook geen lieverdjes zijn, maar de republikeinen zullen werkelijk alles doen om aan de macht te blijven. Trump doet dat aan de lopende band. Niet om de Us te dienen maar om zijn eigen bankrekening tot het absurde te vullen.

Veel rep. kiezers vinden dat heel gewoon en normaal.
Juist dat maakt dat de US een land in verval is.
Tja, dollars spreken en niet de keuze van de mensen en waar is Trump gek op, juist ja dollars.

En zoals afgelopen week bleek hoe idioot er gehandeld wordt met "no tax" voor zijn familie.

Massie die het niet redde in Kentucky ivm dollars van een bekend blondje.

Zoonlief die dikke dollars nu aan het verdienen is met de olieprijs en oorlog Iran en ga zo maar door.

Duimen dat de afzetting presidentschap doorgezet wordt/kan worden, want dit is een slecht visitekaartje van Trump en consorten.
Een vraagje....dachten jullie dat onze regering ook dacht aan democratie ? Wij hebben ook een wanbeleid hier. Het zijn allemaal leugenaars ! Die clown doet wat hij wilt en volk lijd er onder.

In Nederland hebben wij ook hetzelfde......lullen en zakken vullen. En onze Pinokkio dat was Rutte :)
Ik denk dat de kiezers van Trump vrij goed wisten wat er zou gebeuren en heel veel staan nog altijd keihard achter Trump. Ik ben er doodsbang voor, maar het begrip democratie is iets wat best veranderen kan. Kijk naar Nederland in 1950 en in 2026, beide redelijk functionerende democratieën, maar het begrip is niet meer hetzelfde.
Probleem in de VS is educatieniveau. Decennia lang heeft men de leerlingen opgeleid met het idee dat de VS de beste en meest vrij natie ter wereld is. Over andere landen kregen leerlingen niets te horen. Iedere ochtend samen komen bij de vlag. Daardoor geloven velen de propaganda van Trump. Velen zijn oprecht van mening dat dat het beste voor hun land is. Ze zijn ook nie vaardig om informatie op waarde te schatten. Dat is altijd bewust beleid geweest. Hoe meer je je eigen samenleving verheerlijkt en andere samenlevingen als minder beschouwt, hoe groter de cohesie bij het volk en hoe minder weerstand je krijgt.
Trump heeft een van de laagste approval ratings 35% en het blijft zakken dus goed mogelijk dat hij nog onder Nixon komt. Het punt is dat veel kiezers in de VS America first het belangrijkste vinden, dat verwachten ze niet van een democraat, dus er wordt door heel veel kiezers in de VS traditioneel gestemd op conservatieven of democraten, wie er dan ook aan de macht komt.

Daarnaast nog verschillende andere factoren zoals het kiessysteem in combinatie met het niet mogen laten stemmen van miljoenen VS burgers.
niet geheel, er gaat erg veel geld in om… kortom ze verdienen bakken met geld alleen al om de dem negatief te noemen in een speach or interview) het is allemaal erger dan wat je in NL meekrijgt
Er zullen straks veel machtige trumpisten zijn die er alles aan zullen doen dat trump en/of de directe clan om hem heen aan de macht blijft (ook ondemocratisch.) Omdat na trump er schoon schip zal worden gemaakt


....hier riep er ooit eentje "er komen tribunalen" in de VS zal dat onder democraten ook echt gaan gebeuren, Jarenlange rechtzaken en vervolgingen alleen al in relatie tot de inzet van ICE. Dag (politieke) carriere voor tientallen conservatieven en mogelijk strafvervolging.
Ja, maar dit is niet oneindig natuurlijk. De eerste keer werkte het prima, de tweede keer koos hij enkel voor loyalisten en vervolgens aan de gang konden zonder dat ze elkaar zouden tegenhouden.

Je ziet het hier ook gewoon. Wilders' aanhangers en de partijen die hem gunstig gezind zijn wilde een regeling via de noodwet om zo juridische procedures te ontlopen. Puur omdat de regering toen bestond uit ook twee serieuzere partijen, lukte dit niet. Het is echter zeer denkbaar dat met de bevestigde dood van linkse politiek de laatste verkiezingen in Nederland de zijde die niet zo'n waarde hecht aan het belang van die procedures genoeg de overhand krijgt.
Het volk kiest parlementsleden die zich aan Trump onderwerpen. Ze zouden ook anderen kunnen kiezen.

Ja, de democratie daar was al middelmatig opgezet en heeft nu nog meer problemen. Maar het volk is er wel ook schuld aan.
Ze zouden ook anderen kunnen kiezen maar dan moet je wel enigszins educatie hebben gehad om gevaarlijk nationalisme te kunnen onderscheiden van mensen met goede bedoelingen. Dat kan op alle soorten school niveau maar zelfs op de hogere niveaus krijgen Amerikanen geleerd dat Amerika boven alles staat.
Je verwart een enkel incident met lompe kamerleden met een hele landelijk organisatie die de boel corrumpeert. Los van enkele incidenten hebben we in Nederland nog steeds hele nette politiek.
Scheldpartijen en modder gooien over en weer is aan de orde van de dag in de Tweede Kamer. Tegenwoordig is de Tweede Kamer ook qua gedrag een afspiegeling van de samenleving. Deze week werd FVD weer op de korrel genomen, niet enkel op de inhoud maar ook op de man/vrouw. Dat zijn geen incidenten meer maar een polarisende trend.
Als je het hebt over FvD op de korrel nemen terwijl deze partij openlijk fascistische trekjes heeft , weet ik al en welke hoek ik je reacties moet zoeken.
De trias politica is al lang stuk in Amerika en wordt steeds verder afgebroken dus de democratie staat daar wel degelijk onder druk. Dit maakt het mogelijk dat dictators worden verkozen en vervolgens aan de macht blijven door hun macht. Zo heel ver zit amerika daar niet meer vanaf heb ik zo het idee.
In Amerika draait alles om geld. En laat dat nou ook sterk het politieke systeem beïnvloeden.

Wat je ziet in vrijwel alle Westerse landen is de overheid zich zo sterk laat domineren door het bedrijfsleven en het algemene anti-overheids sentiment van de neo-liberalen sinds de jaren 70 van de vorige eeuw. De overheid heeft zichzelf steeds meer gemarginaliseerd om in dienst te staan van het bedrijfsleven en vooral de mensen die het financieel goed hebben.
Wat wel opvalt is dat de (gemiddelde) levensstandaard in de werelddelen die kiezen voor die focus met de tijd alsmaar blijft toenemen terwijl de gebieden die de tegenovergestelde keuze maken eigenlijk blijven steken. China is daar ook een mooi voorbeeld van, die zijn sinds 1979 steeds liberaler geworden en met een vertraging van een jaar of 10 is daar de boel in een stroomversnelling gekomen. Zie https://www.visualcapitalist.com/china-economic-growth-history/. An sich wel te verklaren, door focus op het vergroten van de taart kan de taart voor iedereen groter worden, ook al blijft die taart oneerlijk verdeeld alsnog kunnen de kruimels groter worden.
fair enought, je ziet hoe blij hele volksstammen worden van krokodillenkampen voor joden (asielzoekers)

het is echt verschrikkelijk hoe veel volkerenhaat er weer naar de oppervlakte is gekomen.

tijdelijke azc's die in brand worden gestoken hier in nl,
kampen waar mensen in het moeras moeten wonen en opgevreten worden als ze proberen te ontssnappen (volgens de PR praatjes in de vs.
mensen en actievoerders (die geen gewapend verzet plegen) vernederen en mishandelen en allerlijk medische en voedselhulp ontzeggen in een bepaald gebied en zelfs actief proberen de media weg te houden zodat mensen weg kunt bombarderen (en je eigen colonisten erheen kunt sturen). het zijn zeg maar nog nét geen razia's en massa verkrachtingen maar geen nood die zijn er weer op andere plekken (kennen we bijvoorbeeld de oeigoeren nog?).

als dat de uitwassen van democratie zijn dan kunnen we beter terug naar een feodaal systeem.
Nee. Het gaat niet om de verkiezing zelf, maar om het afbreken van de rechtsstaat en democratie.
Oef... Volgens mij werkt zelfs alleen het kiesproces van de VS al niet prima. Hier een redelijk simpele video waar de problemen al heel snel duidelijk worden.

"Zó Krom Is De Amerikaanse Democratie" (NOS op 3)
Dank je! Ga ik even checken :-) Goed kanaal overigens
Als het uitvoeren van je baan betekent dat je ergens op een lijst van overheid, bedrijven en/of individuele organisaties/bendes terrecht komt, dan is er iets goeds fout. Telkens als ik berichten lees over rechters die een streep haalt door Trump's (en zijn oligarchen) plannen haalt, vrees ik voor de persoonlijke aanval. Het is een heel simpel typisch patroon dat men daar direct "de persoon achter" de beslissing aanpakt.
Omgekeerd gebeurd ditzelfde ook met bijvoorbeeld ICE. Vuur met vuur..

Ook als je de media toelichtingen ziet van kabinet functionaresen gaan mijn nekharen al overeind staan. Er zit 1 stukje inhoud in (hoogstens toegeworpen van de journalist), wordt compleet uit context getrokken met sensatie/populisme, en de rest is enkel maar zwart en grootmoedig praten.

Je hebt gelijk dat mensen daar voor kiezen. Maar als de helft van de samenleving op deze manier denkt (of het in ieder geval "oke" vindt), dan is dat een vorm van mentale corruptie op ongekende schaal. Dan is Trump inderdaad maar slechts een symptoom..
Tja, Hitler kwam ook democratisch aan de macht. We weten allemaal (hopelijk) wat er daarna gebeurde.
Je kunt in Amerika zelfs kiezen voor iets anders. Als de partijen allemaal zeggen; ik wil alsnog Trump dan heb je gewoon pech.
Je luistert van Rossem ;)??
De 'beïnvloedbaarheid' van de gemiddelde kiezer is geen karaktertrek, het is een ontwerp. Wie de feeds bezit (Musk, Murdoch, Bezos) en welk algoritme beslist wat je ziet, bepaalt mede wat 'de wil van het volk' wordt. Roemenië, eind 2024: Georgescu's eerste verkiezingsronde door het Constitutioneel Hof teruggedraaid wegens vermoedelijke Russische beïnvloeding via TikTok. Het kiesproces is niet de basis. Het informatie-ecosysteem dat de kiezer produceert, is dat.
True, Trump is slechts het symptoom van de kanker die al decennia doorheen Amerika woedt. Er is een goede reden/redenen waarom zovele mensen voor hem/Republikeinen stemden.

Of dat een goede keuze is, dat laat ik in het midden. Maar Trump wegzetten bij het grof vuil onder het mom van alles wat 'correct' is, dat is incorrect.
Eeeuh, Assange was gearresteerd in 2010 en toen was Obama aan de macht.

Wat heeft dat met Trump te maken?
Narcist is inmiddels wel zo'n beetje het minste label voor dit onzalige heerschap. Verder heb je helemaal gelijk, een niet insignificant deel van het ongeletterde en/of ongeïnformeerde electoraat staat hiervoor te juichen en schroomt niet om in opdracht van de president geweld te plegen.

Niet omdat het beleid, dat vooral wat uitgedrukt in concepten van een plan dat zeker in twee weken gedeeld gaat worden, er beter van geworden is. Het is een soort van stammenoorlog, rood versus blauw, waarbij het welzijn en de welvaart ondergeschikt is aan het winnen van het team.

Daarbij een dikke mix van ongelooflijke racisten, rijke en extreem rijke witte (oudere) mensen gepaard met rode pet die hun hobbie tot een missie hebben verheven om iedereen het leven zo onaangenaam mogelijk te maken.

Dit is de V.S., een land van uitersten, alleen al een Obama tegenover een Trump, een wereld van verschil.

EDIT: spelling en grammatica

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 25 mei 2026 18:58]

Verwijderd @cc1225 mei 2026 19:06
Niet mee eens, er is een scherpe minderheid aan beide zijden die het debat kapen en ditto actievoerders gekoppeld met een generfd politiek systeem, het beruchte poldermodel, wat er naar mijn inziens zorgt voor een erg langzame besluitvorming, wel democratisch! Daarbij is Nederland van de duizenden regeltjes en minimaal tot niet handhaven door gebrek aan politiek- en maatschappelijke wil waardoor er al geen middelen zijn om het überhaupt te doen.

Verder zijn we in Nederland gelukkig tamelijk sociaal-democratisch en progressief, al is dat wel minder geworden, maar niet in verhouding met de V.S. Onze MP is inderdaad geenzins vergelijkbaar met de president van de V.S.
Nee, er is niet een scherpe miderheid aan beide zijden. Het gros van de Nederlanders kiest voor centrum-rechtse of extreem rechtse partijen.
Verwijderd @cc1225 mei 2026 22:44
Touché, wellicht ben ik bevooroordeeld.
Maar dit komt ook doordat bijvoorbeeld de PvdA (die A stond voor Arbeiders, mocht u het vergeten zijn, net als de partij zelf) hun partij-idealen is vergeten, net als D66 (bestuurlijke vernieuwing, gekozen burgemeester, referendum, betere opleidingen). Veel 'klassieke' links stemmers voelen zich dus niet meer gehoord door deze partijen, CDA was vroeger groot ín de provincie, vooral onder de agrariërs, maar ook deze partij heeft deze stemmers weggejaagd en zo plaats gemaakt voor populisten.

Wat blijft er dan over (net) links van het midden, Groenlinks (ja, ik hou ze nog even gescheiden, vanwege de geschiedenis, niet de huidige status van PRO) en Bij1 zijn redelijk extremistisch. SP is iets te socialistisch voor de meeste mensen. PvdD is een 1-issue-partij.

Ik vraag me nog steeds af, is Nederland werkelijk waar zo rechts geworden, of hebben de linkse partijen het zo weten te verprutsen dat mensen naar rechts gejaagd zijn.
Wellicht moet je het debat over AOW-leeftijd eens volgen. Daarnaast is het ook interessant om recente nieuws van het CPB rapport over de groeiende ongelijkheid tussen vermogenden en werkenden te lezen. Daarin lees je dat de natte droom van de VVD werkelijkheid begint te worden. Oftewel 'the winner takes it all' mentaliteit.

[Reactie gewijzigd door cc12 op 26 mei 2026 08:27]

Tjah, je geeft ook meteen de reden aan waarom ik dus een zwevende kiezer ben..... De VVD zou in theorie het minst rechts van het centrum moeten zijn, maar ook daar is het vooral de (extreem) rijken. De arbeider en de middenklasse mogen kapot worden gemaakt. En laten we wel wezen, onder Rutte is de landelijke politiek vooral veranderd in een "Kan ik de verantwoordelijkheid bij iemand anders neerleggen dan mezelf, zodat ik in het pluche kan blijven" organisatie.

Als er nu een centrum partij zou zijn die opkomt voor de rechten van de gemiddelde burger, begrijpt dat we in NL een issue hebben met stikstof, aantal inwoners per vierkante meter en de groei die we willen hebben, dan zou ik zelfs overwegen lid te worden. Werken moet beloond worden, de overhead in de overheid mag kleiner, meer ambtenaren (in het blauw) op straat voor handhaving van regels die ook te handhaven zijn. Regels die niet te handhaven zijn aanpassen of schrappen.
Het NSC klonk als een partij waar een stem aan gegeven kon worden, maar is ook onder aan het gaan aan het 'Fortuyn effect'.
Unpopular opinion, maar zie wel de vergelijking ja.
Toch niet, want ook in Nederland beschouwen we ze nog gewoon als vriendelijk en beschaafd land, waarmee ze in dezelfde categorie als China of Thailand gegooid worden. We hebben er ook nog gewoon allerlei verdragen mee, waaronder een uitleveringsverdrag (behalve dan als Amerikanen uitgeleverd moeten worden aan het Strafhof in Den Haag). Zo ver ik weet zit Australie in dezelfde positie, en als Trump of zijn vriendjes je per se willen hebben is een uitleveringsverzoek zo geschreven. Mag jij daarna tegen je eigen regering procederen om aan te tonen dat je daar geen eerlijk proces gaat krijgen, en ondertussen... zit je vast en kost het veel geld.
Maar daarmee is het nog geen business as usual natuurlijk. Die verdragen zijn ook niet met een dag opgezegd.
Assange is een Australiër, die zat in de ambassade van Ecuador in London. Wat je hier zegt is totale onzin.
zeg dat tegen edward snowden en dat soort lui,

australië levert gewoon uit aan de vs als het ze 'iets' te heet onder de voeten wordt.
Via de Trump Mobile _O-
An Australian programmer – who has been working in IT for nearly 20 years and asked not to be identified out of fear of being the target of personal attacks – told the Guardian they had incidentally discovered the site’s possible security flaws and reported them to Trump Mobile.

Jonathan Soma, a programmer and professor at New York’s Columbia University, reviewed the code that the Australian had uncovered and copied from the Trump Mobile website.
Het enige wat ze hem kunnen verwijten is dat hij de info gekopieerd heeft en daarna niet voor zichzelf heeft gehouden, maar aan de pers heeft gegeven die er verder mee aan de slag is gegaan.

Ik heb het altijd wat moeilijk met "hackers/security researchers" die de publieke aandacht opzoeken, want op dat moment switch je van defensief naar offensief. Ik weet dat het ter goeder trouw is voor de echte slachtoffers, maar tegelijk ga je de mensen wiens data kwetsbaar is nog méér kwetsbaar maken door er ruchtbaarheid aan te geven. Het perverse effect kan zijn dat ipv dat er 100 mensen misbruik maken van de kwetsbaarheid er plots 10.000 zijn die een easy target voorgeschoteld krijgen en wie is dan verantwoordelijk voor die stijging?
Alsof je iemand je huis laat checken op beveiliging en als je het niet binnen een bepaalde tijd aangepakt hebt, dat degene die het heeft gecheckt het publiceert. Iedereen zal dat uiterst vreemd worden maar als het hackers betreft wordt het vaak volstrekt normaal gevonden.
De vergelijking klopt ook niet. Het gaat niet om je eigen huis. Dan moet je lekker zelf weten wat je doet.

Het is een woningcorporatie die een beveiligingsissue van alle sloten/ramen van zijn verhuur woningen gemeld krijgt. Als de woningcorporatie dan in gebreke blijft dan hebben zij niet een probleem maar de bewoners van de woningen, en dus moet die woningcorporatie onder druk gezet worden.
In het verleden waren leveranciers nogal laks met fixes.pas toen het publiek gemaakt ging worden zag je ineens allerlei zaken opgepakt worden. Zie je ook met klachten over orders: meld het bij de leverancier, die bagataliseert het en na een post op twitter is het ineens opgelost.
met dat verschil dat je spreekt over een random voorbijganger die ongevraagd aan al je sloten van je pand begint te morrelen en de truukjes van lockpickinglawyer gebruikt.
waar die 'melding' ook vandaan komt, op het moment dat jij weet dat er iets aan de hand is, en niks doet omdat het toch geen 'grote' consequenties heeft dupeer je mensen die er zelf niets aan kunnen (of soms mogen) doen. publiceren kan dan betekenen dat die huurders naar de rechter kunnen stappen en zeggen kijk het is ze gemeld en ze deden niks, help ons hen te dwingen
dat is het moeilijke er aan: de mensen zijn al gedupeerd en door het publiek te maken probeer je iets te forceren, maar ondertussen maak je het wel érger door de extra aandacht. Wat je ook kan doen is de slachtoffers inlichten en zij mogen dan oordelen of ze er een rechtzaak over willen starten, waardoor het aantal mensen met slechte bedoelingen niet groeit.
Maar hier heb je data van een ander die gevoelig kan zijn. Als ik publiceer dat jouw achterdeur altijd openstaat en dat die het alarm omzeilt is het enkel jouw eigen data die op straat ligt met hooguit wat gegevens van vrienden/familie en de loodgieter die boven water komen. Dat is wat anders dan een echt lek. Een bedrijf kan ook aansprakelijk gesteld worden bij inbraak als blijkt dat ze er gewoon klantengegevens achter de receptie lag.
en toen was het een gynocoloog die foto's van je moeder's en zusje's en dochter's in een onbeveiligde kamer (dus niet in een kluis) had en ook zijn voordeur nooit op slot deed....

dat soort nalatigheid moet gewoon in de media komen liefst met naam en toenaam
A: om het democratisch proces te versnellen zodat het 'onzorgvuldig om gaan met vertrouwelijke informatie' in het wetboek van strafrecht komt. als zijnde een misdrijf. nu roept iedereen AVG AVG maar voor een schending van de AVG krijgt je bedrijf alleen een boete gaat failliet en een andere BV gaat vrolijk verder.

terwijl strafbaarstelling zou kunnen leiden tot detentie (en dus een groter preventief karakter).

B: om mensen meer bewust te maken van het feit dat het gebeurt, en hoe dichtbij het soms komt, hoe goed je je eigen situatie in de gaten moet blijven houde etc.

[Reactie gewijzigd door i-chat op 25 mei 2026 16:18]

Alleen gaat het hier niet om je huis. Het gaat om data van derden en daar heb je een zorgplicht voor, maar ook een plicht om te melden als er toch iets gebeurd met die data dat niet de bedoeling is. Als een lek niet opgelost wordt en ook niet bekend gemaakt wordt aan de betrokken partijen, dan zou dat net zeer ernstige gevolgen kunnen hebben.

Wat vooral belangrijk is, is dat je het op een verantwoorde manier doet. Je meld een lek en geeft voldoende tijd om het op te lossen. Maar daarna mag je gerust naar buiten treden. En als het lek, na voldoende tijd te geven, nog niet is opgelost, dan zet je zo net druk om het alsnog zo snel mogelijk te laten oplossen. Voldoende diensten die in het verleden kort na het openbaren van zo een lek alsnog offline gingen net om verder misbruik te voorkomen, maar ook alleen omdat ze hadden nagelaten het lek op te lossen nadat het gemeld was.

Met je eigen data doe je wat je wenst. Met data van anderen daarentegen ...
Only in Amerika kan dat.

Iemand die een blikje naast de prullenbak gooit wordt aangeklaagd voor 2.000.000$ bij wijze vN natuurlijk. Dat is heel normaal in dat land.
Het is inderdaad de verkeerde man om dat te doen. Iedereen die iets geprobeerd heeft voor hij president werd is hij achteraan gegaan en nu zitten ze in een situatie dat zelfs de hoogste rechters niet meer durven te zeggen dat Biden de vorige verkiezingen had gewonnen.
Terug sturen beste optie.
Denk je dat je je geld terug gaat krijgen? Trump is best wel rijk maar nog steeds ontzettend gierig.
Als je nou rechten had in de VS, owja en je gegevens krijg je sowieso niet 'terug' :P

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.