Bambu Lab introduceert P2S-3d-printer vanaf 519 euro

Bambu Lab heeft de P2S-3d-printer geïntroduceerd. De printer is een combinatie van de kwaliteiten van zijn voorganger en de innovaties die de H2-serie heeft gebracht, zo zegt de fabrikant. Het apparaat is verkrijgbaar vanaf 519 euro.

De P2S heeft een buildvolume van 256×256×256mm, is 392×406×696mm groot en weegt ruim 17 kilogram. Het apparaat beschikt onder meer over een 5"-kleurenaanraakscherm, terwijl de in 2023 uitgebrachte P1S een monochroom scherm met knoppen had. Bambu Lab installeert hierop de interface die het bedrijf ook gebruikt op zijn H2-printers. Daarop is onder meer bij te houden wat het niveau van de vullingen is en hoe warm het is in de printkamer.

De P2S beschikt daarnaast over een adaptief koelsysteem, dat koele lucht van buiten de printkamer aanzuigt en warme lucht kan filteren en laten hercirculeren. Bambu Lab rust de printer uit met een 1080p-camera, waarmee gebruikers de voortgang van het apparaat in de gaten kunnen houden of timelapses kunnen maken. De P2S beschikt ook over een AI-systeem dat printfouten kan detecteren, zoals vlekjes in de spuitmond. Daarnaast heeft de printer onder andere deur-, filamentuitloop- en stroomherstelsensoren.

De P2S krijgt verder een sterkere extruder: volgens de fabrikant is deze 70 procent sterker dan de extruder van de P1S. Daardoor is de printer consistenter bij hogere snelheden. De hot-end is ook vernieuwd: deze is net als bij de H2 verwisselbaar met een clip.

De P2S kan losstaand voor 519 euro worden geleverd of met een losse AMS‑upgrade voor 230 euro meer. Het gaat daarbij om een AMS 2 Pro‑systeem, net als bij de H2D en H2S. Dit systeem biedt ruimte voor maximaal vier rollen filament en maakt bijvoorbeeld meerkleurenprints mogelijk. De AMS 2 Pro kan daarnaast filament drogen. Bambu Lab verzekert dat het P1S-model ondanks de komst van de P2S niet verdwijnt.

Door Imre Himmelbauer

Redacteur

14-10-2025 • 19:47

97

Submitter: Rido

Reacties (97)

Sorteer op:

Weergave:

Heeft bambu niet onlangs alles achter slot en grendel gegooid qua software?
Ze hebben hier op gereageerd, je kan gewoon downgraden en niks is verplicht of wordt opgedrongen op welke manier dan ook. Het zijn vooral de vrijheidsstrijders die hard hebben lopen roepen maar zoveel is er helemaal niet de hand.
Het zijn vooral de vrijheidsstrijders die hard hebben lopen roepen maar zoveel is er helemaal niet de hand.
Het gaat over het hellende vlak. Er is idd nu niets aan de hand. De concurrentie is hevig. In de Bambu Lab software kan je ook presets van andere filamenten selecteren. Dat is geweldig.

Toch zijn er tekenen van een eco-systeem want RFID in een Bambu Lab filament werken out of the box. Je moet niets instellen. Ergens logisch. Ze optimaliseren dat filament op de printer. Aansluiten en gaan.

Maar de kans bestaat dat printresultaten beter gaan worden met hun materiaal. Tot hiertoe zijn ze zeer competitief = Lage printkost. Ze veroveren de markt met interessante prijzen. Concurrenten (printers) krijgen het mogelijk moeilijk en verdwijnen. Dan begint de ellende.

Je voelt het al komen dat we vroeg of laat wetgeving nodig hebben om te voorkomen dat de concurrentie van de markt wordt gedrukt. Dus ja het is goed dat vrijheidsstrijders zich mengen in het debat.

Het gaat geen duopolie worden zoals bij Playstation en Xbox. We hebben we baat bij concurrentieel speelveld waarbij 3D printing extreem toegankelijk blijft om ervoor te zorgen dat men constant innoveert.

Nu kost een filament nog pakweg €18/kg. Maar dat kan zakken waardoor je lokaal goedkoper kan produceren dan bijv in China.

[Reactie gewijzigd door Coolstart op 14 oktober 2025 22:38]

Dat RFID is geen lock-in en is ook nooit zo bedoeld. Sterker nog, je kan het niet eens uitlezen met de printer zelf, daar heb je de AMS voor nodig. Als je met de printer zelf doet moet je het sowieso altijd handmatig instellen. Het is gewoon een hulpje zodat je het niet hoeft in te stellen.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 14 oktober 2025 22:26]

Dit is nu nog zo, maar zal zeker veranderen en een lock-in worden. Hoe vaak hebben we dit nu niet al gezien? Je ogen ervoor sluiten helpt niets. Beter een dergelijk merk links laten liggen en geen enkele kans geven om dat hellende vlak verder af te gaan.
Dit is nu nog zo, maar zal zeker veranderen en een lock-in worden. Hoe vaak hebben we dit nu niet al gezien? Je ogen ervoor sluiten helpt niets. Beter een dergelijk merk links laten liggen en geen enkele kans geven om dat hellende vlak verder af te gaan.
Ik neem aan dat je geen windows of apple gebruikt vanuit dat standpunt? Open source is mooi, maar bijzonder ingewikkeld als businessmodel
Ik noem nergens open source toch? Daar kom jij mee. Maar daarop ingaande, dat onzin gekakel dat het bijzonder ingewikkeld is als businessmodel moet ook maar eens afgelopen zijn. Het is pure onwil om daar geen gebruik van te maken.
9/10 bedrijven bestaan bij gratie van het beschermen van intellectueel eigendom. Ze kunnen iets dat niet gemakkelijk is na te maken door iemand anders.

Als je besluit om de kennis die jij in je eigen onbetaalde uren heb opgedaan en hebt omgezet in een verkoopbaar product gratis de delen met iedereen, dan wordt het een stuk lastiger om een goede vergoeding te krijgen voor dit product, omdat het veel gemakkelijker is om dit na te maken. Het is heel nobel om dit te willen delen, maar het maakt het moeilijker om geld te verdienen.

Ik hoor graag van jouw het tegendeel.
Wederom, nergens noem ik dat er geen sprake kan zijn ven bescherming van intellectueel eigendom. Fijn voor die bedrijven, maar in de meeste gevallen ontwikkelen ze niets wat al niet bestaat of bedacht is.


Maar los daarvan, ik benader het vanuit een koper / gebruiker. Ik heb het hier niet direct over hoe een bedrijf dit het liefste ziet. Zelfs dan is er nog geen enkel probleem om opener te zijn zonder al je intellectuele eigendommen af te geven. Het werkte tot nu toe allemaal toch ook gewoon "opener" dan wat ze nu proberen te pushen?


En het gaat er niet om dat ze geld willen verdienen, het gaat erom dat ze alsmaar "meer, meer, meer" willen en het liefst monopolist worden zodat ze kunnen doen wat ze willen.


Je hoeft helemaal niet (al) je technologische ontwikkelingen prijs te geven om open te zijn.
Dat het vaker is gebeurd betekent niet dat dat 'zeker' gaat gebeuren hier. Vergeet niet dat de basis printers zonder ams niet eens een rfid reader hebben.

Tot nu toe ben ik erg tevreden met de klantvriendelijkheid van bambu. Reserveonderdelen zijn goedkoop. Instructies duidelijk. Geen lock in van onderdelen of filament.

En ze hadden wel een punt over de beveiliging want hun cloud is al eens gehackt.

Kijk als ze straks een cloud abo gaan verplichten of filament van anderen blokkeren (alleen op de ams dan want de printers zelf kunnen dat niet eens) dan zal ik ze zeker veroordelen.

Maar ik heb hun printer niet als open source apparaat gekocht, dat verwacht ik ook niet en voor mij verandert er vooralsnog niks. Als dat wel gebeurt dan dan ga ik me dan wel kwaad maken.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 16 oktober 2025 03:16]

Het is schering en inslag, dit gedrag bij bedrijven. Ik hoop voor je dat je gelijk hebt, maar in vrijwel alle gevallen reageren consument en politiek pas als het te laat is. Beter is het om te reageren als de eerste tekenen er zijn. Vragen stellen als je het product gebruik is dan noodzakelijk en tussen de regels van de antwoorden doorlezen helemaal ("er zijn geen plannen om...." is bijvoorbeeld een rode vlag).


Fijn, hun cloud. Maar heb je dat nodig om met de printer of hun software te kunnen werken? Dan is dat namelijk al een groot probleem. Vergeet niet dat HP ook op zo'n manier begonnen is met zaken lastig maken qua printers. En ja, ik gebruik een HP printer, maar zal nooit en te nimmer een (nieuwe) kopen (deze is weggedaan door iemand omdat de printkwaliteit slecht was - niet originele toner). Ook al gebruik ik vrijwel altijd originele cartridges omdat die bewezen veel beter werken en een veel betere kwaliteit hebben. Het is mijn apparaat en ik wil de keuze hebben hoe ik deze gebruik en met wat voor supplies.
Huh wat een rare take:
Toch zijn er tekenen van een eco-systeem want RFID in een Bambu Lab filament werken out of the box. Je moet niets instellen. Ergens logisch. Ze optimaliseren dat filament op de printer. Aansluiten en gaan.
Een ecosysteem is geen slecht iets op zich, terwijl je het wel zo lijkt te stellen op deze manier. Het is voor veel mensen juist bijzonder prettig dat het klik-klak-klaar is. Je kan alles doen met alleen Bambulab, maar het hoeft niet. Sterker nog; je kan, als je dat wilt, gewoon alles doen zonder Bambulab nadat je de printer gekocht hebt.

Je bedoelt misschien vendor-lock-in? Ja dat is wel slecht. En daar gaat Bambulab echt niet mee wegkomen in een wereld waar de hobbyist het voor het zeggen heeft en er meer dan genoeg concurrentie is. Een duopolie zie ik niet zo snel gebeuren. 3d printers zijn vooral voor de hobbyisten en professionals, waar bijvoorbeeld gewone printers destijds voor iedereen bedoeld waren. In China heb je genoeg klonen die best redelijk spul maken en mocht bijvoorbeeld Bambulab de boel echt dichtgooien dan staat er heel snel een nieuwe op en is het klaar met Bambulab.

Bambulab filament is eigenlijk gewoon erg goed, prijzen zijn prima (zeker als je meerdere rollen koopt) en in een bambulab printer ook bijzonder gemakkelijk in gebruik. Zelf heb ik ook redelijk wat eSun en Polymaker en dat is iets meer werk in gebruik, maar ook niet ontzettend lastig gemaakt en dat werkt gewoon prima. Soms hoor je mensen roepen dat de printers beter zouden printen met 3rd party filament, mijn ervaring is dat dit absoluut niet het geval is, mits je de settings van je filament goed hebt en de flow gekalibreerd hebt. (tip: esun heeft presets op de website staan)

Ik ben begonnen met en 3dprinter toen er alleen nog zelfbouw met RepRap was (en RAMPS). Nu houd ik erg van tinkeren, maar dit soort printers zijn gewoon echt simpel in gebruik met erg goede resultaten en soms wil je gewoon dat een apparaat het doet. Ik heb dan ook geen moeite met dat ze de boel wat dichter hebben gegooid en zie het vooral vrijheidsstrijders die vooral fuss lopen te maken.
Toch komt Dymo er ook mee weg, met de nieuwste serie labelprinters die ook enkel hun eigen merk refills kunnen gebruiken. En bijvoorbeeld HP, die het nog bonter maakt wanneer je eenmaal gekozen hebt voor hun abonnementen op inkt. Wil je dat stopzetten? Gooi de printer maar weg. Met andere woorden, ik zou er niet zo zeker van zijn en er al helemaal niet zoveel vertrouwen in hebben dat dit allemaal wel goedkomt. Of liever, goed blijft gaan.
Maar dat soort producten worden vooral door bedrijven gekocht of door mensen die voor gemak gaan (of geen ander merk kennen).

De komende jaren is en blijft 3d printen vooral een hobbyisten feestje of professionals. Die laatste zijn weliswaar over het algemeen minder kritisch op dit soort zaken, echter zijn ook veel van deze mensen die in het vak als hobbyist zijn gerold. Gewoon printen en labelprinten is vaak een gereedschap waar men geen tijd en energie in wilt stoppen.

Misschien naïef, maar ik zie het niet snel gebeuren dat Bambulab een lock in gaat forceren.
Terwijl er juist heel veel te besparen is door wel even wat onderzoek te doen m.b.t. (label)printers. De aanschaf is het minste qua kosten, wanneer je flink print. Voor 1 afdruk per dag zal dat niet relevant zijn.

Of het naïef is zal moeten blijken, maa ik zou met dit soort zaken in geen geval mijn handen ervoor in het vuur durven steken. Het gaat eerst met kleine stapjes en vervolgens met grote sprongen.

Maar ik begrijp je insteek en volgens mij begrijp je mijn "bezorgdheid" in deze. Veel printplezier in ieder geval!
Alles achter slot en grendel is het nu ook niet.

De gemiddelde gebruiker (waar Bambu op mikt, filament van Bambu in printer , printje van makerworld en print klikken, en voila een leuke print ) merkt er weinig tot niets van.

Heb je meer de oldskool 3d print gedachte meer open source idee, ....

[Reactie gewijzigd door blahenazo op 14 oktober 2025 20:06]

Ben je (nu) verplicht filament van Bambu Lab te gebruiken? Dan vind ik dat toch wel een bijzonder strak slot. Er is zoveel goed filament op de markt. Grote kans dat die van Bambu Lab niet eens super is en al zeker niet gunstig qua prijs.
edit:
Gelukkig, bedankt voor de verheldering, iedereen hieronder!

[Reactie gewijzigd door Room42 op 15 oktober 2025 12:51]

Absoluut niet, je kan elk filament gebruiken dat je wil.

Het gaat meer over over de slicer / of mogelijks ecosystem afsluiten en voornamelijk de bambulab 'connect app' => een soort van proxy om prints naar de printer te sturen.

Andere slicers staan niet te springen om mee op die proxy wagen te springen


Edit Bambu connect info : https://wiki.bambulab.com/en/software/bambu-connect

[Reactie gewijzigd door blahenazo op 14 oktober 2025 20:33]

Wat wel een voordeel is, is dat de filament profiles voor je gemaakt worden (netzoals je bij Prusa hebt).

Als je het beste resultaat wilt zal je zelf elke filement moeten calibreren (en dat voor verschillende print snelheden en accelleratie) Dat kost best wat tijd om dat goed te doen, helemaal als je dit ook per kleur doet. Ik heb zelf een Voron gebouwd en daar heeft niemand een profiel voor. Het kost best wel tijd om te calibreren, en ik zie het zeker als een voordeel dat Bambulabs en Prusa dit al voor je doen, al is het alleen maar voor hun filamenten.
Natuurlijk niet, dan verkopen ze geen een printer meer, dat zou een hele domme zet zijn. En je kan alles zeggen van Bambu Lab, maar dom zijn ze zeker niet.
Ik heb een Bambu A1 mini, en ik kan er alles me doen wat ik wil. Ik doe geen bijzondere dingen, geen bedrijf dus ik gebruikt dat Bambu Connect. Zal mij nu boeien hoe de data verloopt.
Dat zal natuurlijk anders zijn als ze je gaan verplichten om voor Bambu Connect te laten betalen, maar dat gaan ze zeker niet doen.
Ze weten wel heel goed, dat als ze te veel inbreken in de vrijheid dat de gemiddelde hacker die firmware openbreekt, dat zal niet al te moeilijk zijn..

Uiteraard zal ik nooit en te nimmer een camera van een Chinees bedrijf nemen waarbij de data over hun servers loopt. Je kunt er dan op vertrouwen dat de beveiliging slecht geregeld is... Maar mijn printjes die met OpenSCAD inklaar geknutseld zijn, prima... Dat is niet veel anders dan dat je je mail verstuurd naar een ander persoon. Dat loopt ook over legio privé servers, daar loopt ook niemand over te mekkeren..
Nee. Beter gezegd heeft hun slicer juist best wel wat zeer goede filament profielen voor andere merken.
Bambu filament is zelfs best goed en redelijk geprijsd. Tuurlijk zijn er goedkopere opties voor mensen die kilo's per dag printen maar voor de gewone gebruiker is het een uitstekende optie.
Nee zo erg is het helemaal niet. Het is heel erg opgeblazen door de traditionele 3D printer community die er van houden om aan hun printers te knutselen. Maar dat kan nog steeds. Je moet nu gewoon kiezen: Of alles open gooien en alles lokaal doen, of via de bambu cloud maar dan kan je geen third party dingen koppelen (tenzij software via hun bridge).

Het is een beetje een storm in een glas water. Sowieso kopen die traditionele mensen toch weinig bambu omdat dat echt een beetje de apple van 3D printing is: het werkt geweldig out of the box maar om eraan te knutselen is het geen geweldige optie. Dan moet je gewoon een prusa nemen ofzo.

Ik doe ook al meer dan 10 jaar 3D printing maar ik heb het knutselen en tunen aan de printer altijd vreselijk gevonden. Voor mij is het gereedschap. Ik wil op print drukken en klaar, al dat geneuzel met de printer zelf heb ik niks mee. Dus voor mij is bambu een geweldige vooruitgang omdat dat gewoon niet meer hoeft. Mijn eerste printer was letterlijk 10 uur prutsen voor 1 uur printen (ging constant kapot en uit zijn afstelling). De tweede printer was 10 uur printen en 1 uur onderhoud. Nu is het gewoon printen en af en toe ff insmeren met vet.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 14 oktober 2025 22:24]

Ik heb nooit begrepen waarom Bambu de Apple van 3D Printers wordt genoemd, en niet bijv Prusa, gezien Prusa veel en veel duurder is, en ook onderdelen en toevoegingen duurder zijn. Koop je een printer van 1100, moet je nog even iets van 40 bijleggen voor een camera die 1fps weergeeft, terwijl heel veel printers on de 500 dit gewoon hebben. Maargoed ook die vergelijking klopt gewoon niet.

Uiteindelijk vragen alle 3d printers gewoon het nodige werk, het is absoluut nog nier geschikt voor een leek. Toevallig 2 weken geleden een eerste grote faal, waarbij ik 1 grote klont filament had en mijn hotend gewoon klaar was. Naja dan ben je echt wel even bezig om alles los te halen, proberen te repareren en vervangen, allemaal niet heel moeilijk als je een beetje handig bent, maar het is geen papier printer.

Wat betreft het knutselen, ja er is weinig aan te knutselen, zou ook niet nodig moeten zijn, wil je dat toch, dan zou ik ook geen Prusa nemen maar meer richting Voron. Prusa's zijn ook gewoon printers die je aansluit en zijn werk laat doen, daar zijn ze ook groot mee geworden, super degelijke printers die gaan.

Maar om nog even het software verhaal aan te stippen, hier is wel een koerswijziging geweest, juist door de enorme ophef hebben ze wat aangepast, dessalnietemin hebben hier mensen wel meer twijfels over gekregen, want als zij eenzijdig enorme veranderingen kunnen doorvoeren, dan moet je je afvragen of je niet beter naar een ander kan. Voor nu is die competitie er nog niet echt, in het goedkopere segment heb je de Elegoo Centauri Carbon die erg veel waar biedt, en klipper heeft, en anders moet je naar Prusa, maar daar betaal je veel meer, zeker dubbel. Dus blijven mensen wel Bambu kopen. Maar iets als de Snapmaker zou flink impact kunnen hebben mits die echt goed wordt.
Prusa is lang niet zo gelikt. Zie bijvoorbeeld hun "AMS", die is maar gemaakt van 3D gepinte onderdelen en heeft geen mogelijkheid tot terugtrekken van de rol. En het is meer gemaakt op zelf knutselen wat Apple helemaal niet is. Maar Bambu is inderdaad een van de goedkopere.

Naar de Snapmaker ben ik ook benieuwd. Ik heb er zelf een besteld in de kickstarter. Ik hoop dat die de beloften waarmaakt. Ik zit niet vast aan Bambu ofzo, ik ben ook geen fanboy van geen enkel merk. Ik vond alleen de ophef rond Bambu overdreven, mensen zien het als een merk dat iets is wat het niet is. Het is nooit open-source geweest.

Maar Prusa zal ik niet gauw voor gaan. Ik vind het merk te duur. Bovendien maakt Prusa ook vaak beloftes die hij niet waar kan maken en vind ik het onvolwassen dat hij steeds bambu voor rotte vis uitmaakt in zijn videos. Dat is iets dat me actief tegenstaat.
want als zij eenzijdig enorme veranderingen kunnen doorvoeren, dan moet je je afvragen of je niet beter naar een ander kan.
Ik vond ook de situatie voor hun koersverandering niet erg aanstootgevend. Bambu heeft tot nu toe niks dicht gezet qua filament en hun onderdelen zijn zeer goedkoop, dat is eigenlijk het enige waar ik om geef. Als ze dat dicht zetten dan hou ik er ook meteen mee op, daar niet van. Maar tot nu toe hebben ze daar geen plannen toe getoond.

Ik ben ook erg tevreden met bijvoorbeeld mijn A1 Mini die ik een keer voor er bij heb gekocht. Voor 189 euro is het echt een super ding en zonder nare lock-in. Er zit niet eens een RFID reader in dus ze zouden het filament niet eens op slot kunnen zetten.
Hier op kantoor staat een Prusa CORE One, als je het geld hebt is het gewoon goed spul als ik de collega's die hem gebruiken mag geloven. Maar voor thuis inderdaad best prijzig.
Maar deze is 2x zo duur als de p2 zonder kleurenwisselaar en zonder sneller te zijn. Waarom zou je die keuze maken?
We gebruiken maar een kleur, het is voor prototyping en hij is inderdaad langzaam. De slicer van hetzelfde merk werd al gebruikt hier.
Hun MMS is inderdaad een drama, ik denk ook dat ze het idee hadden dat ze hier niet voldoende op konden concurreren en niet Bambu wilde nadoen, hun stap naar CoreXY heeft ook lang geduurd, en weet niet zo goed waarom.

Maargoed de Core One is toch wel echt gelikt, en daar is ook helemaal niets mis mee, het is een mooie printer, en er komt natuurlijk een veel efficienter systeem aan om snel van hot end te veranderen dat ook naar de Core One komt.

Ik hoop dat de snapmaker goed is, ik heb echt enorm getwijfeld, maar ik heb vaker veel beloftes gezien en uiteindelijk een matig product neer te zetten. Alle videos lieten ook wel aardige problemen zien, in theorie zeker op te lossen, maar we kennen ook printers kuch Creality kuch die geregeld ze niet oplossen, en dan wacht ik liever langer en dan koop ik het wel wanneer ik zeker weet dat die goed is. Maar hoop enorm dat die goed is, zou fantastisch zijn voor de markt.

Ik vind de reactie ook te heftig richting Bambu, maar begrijp het wel, je wilt wel een bepaalde controle houden, en de angst was dat je geforceerd zou worden om alleen Bambu spul te gebruiken en met alles akkoord moet gaan wat zij willen, en dat wil je ook niet.

Ik heb ook helemaal niets met Joseph Prusa, hij doet zich voor als een idealist, maar ipv dat idealisme te beschermen door bijv een non profit op te zetten die patenten gebruikt om de openheid te beschermen (en voor de duidelijkheid, dit zou heel goed op een andere manieren moeten, maar je hebt constructies waarmee dat kan) , verdwijnt het geld gewoon binnen het bedrijf, en uiteraard mag dat ook, maar het voelt nogal wrang om enerzijds een volstrekt commercieel bedrijf te draaien, om anderzijds te klagen dat anderen dit ook doen. Daarnaast klaagt hij altijd over produceren in China, maar hij heeft afgelopen jaar nog toegegeven dat hun toolhead in China wordt gemaakt, en ik durf met zekerheid te zeggen, en hier weigert hij op te reageren, dat onderdelen die hij uit andere landen komen, ook (gedeeltelijk) uit Chinees gemaakte onderdelen bestaan. Dus leuk dat de assemblage in een ander land gebeurd, maar als het in China gemaakt is, dan moet je niet hoog van de toren blazen. Die vent is enorm rijk geworden, en dat mag ook zeker, maar multimiljonairs die zo tekeer gaan, neem ik niet serieus.

Dat is niet te zeggen dat de meeste van ons niet het gevaar zien van China, we zien het met telefoons, maar ook zeker dingen zoals EV's, dat dit voor een enorme verschuiving van macht zorgt.
De 'Apple' van iets zijn betekent niet dat het duur is. Het betekent dat het gewoon kant en klaar out of the box is. Wat bij Bambu het geval is. Ik heb zelf eentje en ik ben niet echt een klusser. Ik heb geen idee wat je bedoelt met 'het nodige werk'. Ik heb er nog nooit werk aan gehad. Ik smijt er filament in via de AMS en ik selecteer in de app wat ik wil printen.

Zolang de modellen die je wilt in de app beschikbaar zijn, is het even eenvoudig als op papier printen.
Los van dat die term nogal los is, is ook in jouw conclusie het argument tegenstrijdig, want ja, Bambu printers werken gewoon, maar Prusa doet dat al veel langer, en nog steeds. Printers van beide partijen hebben toch echt geregeld onderhoud nodig en vervanging van onderdelen, en daar zit eigenlijk geen verschil in tussen de bedrijven, behalve dat dus Prusa aanzienlijk duurder is qua aanschaf en onderhoud. Tevens zou je ook nog het gezicht van de partij als punt kunnen noemen. Joseph Prusa is het bekendste gezicht van die industrie, heeft ook veel fan(boys) en Apple is natuurlijk ook bekend met mensen zoals Jobs en Cook.

Dus ja, hoe een goedkope Chinese printer met geen gezicht en minder lang op de markt, meer op Apple lijkt dan Prusa, is mij een raadsel.
Waar spreek ik mezelf tegen dan? Ik zeg helemaal niets over Prusa. Enkel dat Bambu out of the box werkt. Over welk geregeld onderhoud heb je het dan? Je sprak ook over 'het nodige werk', kan je daar wat meer duiding over geven? Want dat is toch niet de ervaring die ik heb en van anderen online lees.
Ik zeg dat je argument tegenstrijdig is met deze discussie, want ik stel dat Prusa dit meer is, en jij zegt dat Bambu dit is omdat ze uit de doos werken, maar dat doet Prusa veel langer.

Die hele benaming slaat al nergens op in de 3D printer wereld, maar als dat je definitie is, dan is Prusa is die het meest past in deze vergelijking.

Het is een 3D printer, dingen slijten, moeten vervangen worden, je kan verstoppingen krijgen, filament die afbreekt waarvoor je het nodige moet losmaken, je moet delen insmeren, aandraaien enz enz enz. Daarnaast zijn er nog steeds zat problemen die langskomen. Als ik alleen al kijk in de afgelopen maanden met mijn P1S

-meermaals filament afgebroken in AMS waardoor ik de AMS moet open maken, dit gebeurd tevens omdat filament uitgerold sneller breekt, dus ik moet ze steeds eruit halen na printen, maar zelfs dan kan het gebeuren dat het breekt.

-verstopping waardoor er een gigantische blob filament is ontstaan, die uiteindelijk mijn hot end heeft laten overlijden

-poop chute die ik er helemaal heb uitgehaald om deze te bedekken met teflon tape omdat filament steeds bleef vastplakken (hiervoor moest ook de achterkant er af)

-nieuw wiper systeem omdat het originele bagger werkt. Tevens ondanks deze 2 aanpassingen zijn er nog steeds ophopingen, die ook weer bij deze P2S zijn.

-1 van de rollen van mijn AMS die niet lekker liep en steeds vastkwam, waardoor de rol uit de ams wordt getrokken.

-filament die op de verkeerde plekken komen waardoor je die overal moet gaan opsporen om te zorgen dat die weer gaat, hierbij is purging en wiping het probleem, en ook dit is weer een probleem bij de P2S, al is de kans kleiner dat dit op de verkeerde plekken komen.

-riem aandraaien omdat die te los zat

En ja verder dus het nodige onderhoud, waarbij het allemaal niet duidelijk is wanneer dit moet gebeuren. Natuurlijk is dit veel minder werk dan constant je bed moeten levelen e.d., maar het idee dat het allemaal maar gewoon werkt, dat is niet waar, en als je niet van een beetje knutsel hou, dan is dit totaal niet geschikt voor je, want ik ben zeer geregeld met imbussleutels het nodige aan het loshalen.
Zodra apparaten altijd online moeten zijn komen er vroeg of laat problemen. Kijk eens naar de stunts van HP. Inkt van andere partijen blokkeren, printers blokkeren op afstand. Autofabrikanten doen ook mee. Die blokkeren ook allerlei mogelijkheden via software. En bij games is er ook genoeg gezeik met always online dmr.

Always online is vrijwel nooit een goede ontwikkeling.
Ik ben het met je eens. Maar de Bambu printers hoeven dus helemaal niet altijd online te zijn. Ze kunnen prima gewoon alleen op je lokale netwerk werken, zonder internet.
De gesloten firmware is voor een hobbyist die zo nu en dan een printje maakt geen probleem. Voor iemand die ook wel eens printjes voor anderen maakt of iemand die een complete printfarm heeft kan het wel een probleem zijn. Je kan geen alternatieve slicer meer gebruiken en je printjes gaan via de cloud van Bambu. Voor prototypes of custom prints kan dat een probleem zijn. Je kan je printer wel loskoppelen van het netwerk, maar dan lever je wel wat functionaliteit in.

De tijd dat het onderhoud (en tweaken) van de 3d printen een substantieel deel van de tijd uitmaakte is (gelukkig) al een tijdje voorbij. Nu is het onderhoud een uurtje in het half jaar, bij zwaar gebruik een uurtje in de drie maanden. Dan reken ik het legen van de poop-shoot of uitvegen van de printer niet mee.

Zelf ben ik meer een Prusa fan, maar ook die werken tegenwoordig gewoon "out of the box". In Nieuw Zeeland heb ik zelfs een printfarm met een Prusa AFS (18 printers) staan. Die komt Prusa zelfs compleet installeren.
Naar mijn weten kan je met LAN mode hetzelfde, alleen niet meer via hun cloud.
Je mist in elk geval de automatische firmware updates en het herkennen van de verschillende Bambu filamenten in de AMS. Voor zover ik heb begrepen zitten er in het beheer ook wat beperkingen, maar dat zijn geen belangrijke zaken. Uiteraard kan je van buiten je eigen netwerk niet meer bij je printers.

Firmware updates kan je natuurlijk met de hand uitvoeren en voor toegang van buiten je eigen netwerk zijn er ook wel oplossingen te bedenken.

Prusa heeft dat met zijn AFS print farm opstelling netter opgelost. Daar zit gewoon een complete lokale versie van Prusa Connect bij. Naast de 18 printers in de AFS hebben wij daar ook nog vier XL's op draaien. Wie geen AFS heeft kan ook zelf een lokale Prusa Connect installeren. Daarmee kan je alle Prusa machines (zelfs de stokoude MK2) beheren.

Voor wie gewoon voor eigen gebruik printjes maakt is de cloud natuurlijk prima, maar voor wie ook wel eens prints maakt die niet in andere handen mogen vallen is een cloud oplossing een "not done". Wij hebben klanten die dat eisen en ook de prototypes die uiteindelijk naar de lasersintenring moeten, mogen meestal niet met de buitenwereld gedeeld worden.
In mijn hobby groep, modelbouw, waren er veel mensen die al een 3d printer hadden. Maar toch waren weinig tot geen 3d prints of prints werden gedaan door een enkeling 'die het wat beter kon'

Komt natuurlijk van de gedachte leuk => zelf dingen printen, leuk. Die mensen zijn geen Tweakers of zoeken geen extra hobby in het 3d printen. Na mij ervaringen van bambulab printers te delen staan er vanuit die groep al menig enders en zelfs oude prusa's op marktplaats.

Die mensen kan het niets schelen of weten zelfs niet dat de policy van bambulab gewijzigd is.

[Reactie gewijzigd door blahenazo op 14 oktober 2025 20:17]

Ze hebben toen verklaard dat ze hun HUIDIGE printers niet nadien gingen dicht timmeren via een Firmware Update. Maar dit is natuurlijk een nieuwe serie, dus die belofte hoeven ze nu niet meer te houden.
De hele discussie is een klassiek hellend vlak. Het gaat in feite alleen om de proxy tussen de printer en de software. Die is bovendien niet verplicht: je kunt de printer gewoon in LAN‑modus gebruiken, alleen werkt de mobiele app dan niet meer. Daarnaast is er ook nog dev-mode om de proxy te ontwijken. Deze wijziging is vervolgens door influencers opgeblazen en gebruikt om Bambu in een kwaad daglicht te zetten. Concurrenten hebben dat verhaal gretig overgenomen, omdat ze hun kans zagen om hun sterkste concurrent te verzwakken. Uiteindelijk blijft overeind dat Bambu Lab printers levert van zeer hoge kwaliteit, tegen scherpe prijzen, en daarmee gevestigde merken voorbijstreeft in zowel printkwaliteit als consistentie.

[Reactie gewijzigd door Aduen op 14 oktober 2025 20:59]

Ja. Echter een A1 koop je voor onder de 300eu. En dat ding werkt gewoon. Het urenlang prutsen met een Ender is veel duurder. Mocht Bambu van het padje raken, dan koop ik tzt wel een prusa. Maar tot nu toe is het een heel efficiënte ding.
Zijn bambu printers goede producten? ik vind het heel moeilijk om een eerlijke mening hierover te vinden. het lijkt wel alsof elke youtuber gesponsord is of iets gratis van hen heeft gekregen. ook heb ik het gevoel ( zonder bewijs) dat ze een soort van stealth advertisement campaign op websites zoals reddit, door middel van nep post/vragen.
Ik heb sinds een maandje een p1s met een ams 2 pro en ben er heel blij mee, doet zijn ding zonder problemen. Dus ja ik ben tot nog toe van mening dat het een goed product is.

Had nu wel liever die nieuwe versie gehad gezien de kosten ongeveer hetzelfde zijn.
Jaren lang zitten prutsen met twee Ender 3 printers, waar het vooral klussen/tweaken van de printer was en af en toe een (vaak gefaald) printje maken...

Nu een jaartje mijn Bambu P1S en zo'n 900 print uren verder kan ik het aantal gefaalde printjes op 1 hand tellen (3) waar 2x mijn eigen fout was (verkeerde build-plate) en 1 keer pech dat het object los kwam en ik spaghetti had na een uurtje :+

Denk dat dat wel genoeg zegt over hoe goed ze zijn. Bambu printers lijken te zijn voor mensen die willen printen, Creality voor mensen die aan de printer willen sleutelen (kan ook leuk zijn overigens).

Enige echte probleem wat ik heb is dat af en toe de AMS units de RFID detectie niet (goed) doen en ik dus wanneer ik filament verwissel handmatig moet instellen of het PLA/PETG/ASA etc is.
Ik heb begin dit jaar een A1 mini gehaald om te kijken of 3D printen überhaupt iets voor me is. De ervaring is na een half jaar nog steeds supergoed. Het is printen zonder enige zorgen: alles komt er perfect uit zonder voorbereiding of finetuning. Ik geloof dat andere merken tegenwoordig ook wel een soortgelijke gebruikservaring bieden dus misschien is het niet meer uniek, maar het is wel goed, al helemaal voor het geld.
Ze spenderen veel aan promotie, veel gratis printers, maar ook veel sponsor deals.

Maar het zijn wel echt ontzettend goede printers, en zeker als je van een oudere bedslinger kom, of een Creality in het algemeen, dan is dit een verademing, en veel zijn dat niet gewend. Vroeger had die je dir ervaring alleen voor 1000+ met een Prusa, nu heb je dat voor 200-300 euro al.
Men test wat men geleverd krijgt, dat is ook logisch want het is een hoop werk om een printer te reviewen.

Op zich is het natuurlijk fijn dat men test, maar het zou fijn zijn als men onafhankelijk zou kunnen testen, hiervoor is echter significant bereik noodzakelijk want het kost gewoon veel geld als je printers zelf moet gaan aanschaffen.

Dit is ook een probleem met ... computer hardware en eigenlijk bijna alle iets duurdere producten.
Ik heb sinds 1½ jaar een A1 mini. Heel tevreden mee! Hij doet het gewoon, zonder veel gedoe met instellen.
Ik ben iemand die vanaf het begin al mee deed in de zelfbouw rerap 3D wereld. Eigenlijk was de 3D printer zelf een oneindig project aan verbeteringen. Die ik of zelf ontwikkelde, of bestaande nieuwe ontwikkelingen implementeren (e3d hotend, duet controller board etc.)
Toen kwamen de Core XY machines (slimme manier van aansturen van de X en Y as tegelijk) met hun ongekende snelheden. Mijn 3D printer was niet geschikt om om te bouwen naar een core XY mechaniek. En ik had ook niet zo'n zin te beginnen met een Voron (zelfbouw project) met alle kinderziektes... Toen kwam Bambulab dus die een kant en klare Core XY printer verkocht. Heb die gekocht (X1C) en wow... het werkte gewoon. Dit was wel een flinke stap ten opzichte van al het zelfbouw gedoe. Ben nu veel meer bezig met het maken van dingen dan met het verder ontwikkelen van de printer die het maakt.
Overigens ben ik niet geheel tevreden hoor. Na 650 uur begint de printkop wat speling te krijgen op de carbon as (en wat ervan lees zou dit meer een ding van +3000 uur moeten zijn). Ik zie ook dat ze het in deze nieuwere versie vervangen hebben voor staal. Het kan zijn dat dit gewoon mijn eigen schuld is. Achteraf ben ik er achter gekomen dat je deze carbon as niet mag smeren, wat ik wel gedaan had. Gelukkig zijn de onderdelen redelijk betaalbaar.

[Reactie gewijzigd door satoer op 15 oktober 2025 15:29]

Ik heb eind vorig jaar een P1S + AMS gekocht, en zowel mijn eerste indruk als mijn ervaring na ruim 9 maanden (en ruim 1200 printuren) zijn zeer positief. Zeer onderhoudsarm, en het enige probleem dat ik een paar keer gehad heb is dat filament afbrak tussen de AMS en de printer, waardoor ik iets moest demonteren om het op te kunnen lossen. Hiervoor waren duidelijke instructies te vinden, dus dat is zeker geen probleem.

Mijn vorige printers (Geeetech i3 Pro C en Creality CR20 Pro) waren heel wat meer prutsen en knutselen, vooral dan de Geeetech. De Creality werkte zonder al teveel gepruts ook goed, zeker na een paar upgrades, maar de printkwaliteit en snelheid kwamen zelfs niet in de buurt van wat de Bambu out of the box levert.
Jammer dat Bambu Lab de toer op aan het gaan is van HP en hun printers.

Je moet nu al een account hebben en constant naar home pingen om de printer überhaupt te gebruiken.
Ik zie het nog gebeuren dat ze enkel Bambu Lab approved fillament toelaten in hun printers.
Wat een onzin.. je kan de printer prima in lan only mode gebruiken en dan heb je al die fictieve “problemen” niet.
En mis je een deel van de functionaliteit van de mobiele app, als ik andere posts hier mag geloven. Dus alles + verplichte software met phone home of minder. De data die via hun software inzichtelijk is had ook middels een open api ontsloten kunnen worden, dus er is een reden dat ze je aan hun software willen laten wennen.

Zal me benieuwen wat de toekomst gaat brengen.
Er is een soort van api doormiddel van Mqtt in principe kan je daar alles mee aansturen er is alleen geen officiële documentatie over dus dat is allemaal uitzoekwerk vanuit de community. Maar wil je je printje op afstand checken kan je dus prima de printer in home assistant zetten en zorgen dat je daar bij kan. Tja die app had lokaal kunnen werken maar goed die app was toch al een extraatje wat je bij andere printers niet hebt, ergens is het ook wel fijn om niet alles via hun cloud te hoeven sturen
Ja maar die mobiele app gaat via hun cloud. Logisch toch dat die niet werkt als je die cloud niet wil gebruiken?

Je kan ook nog steeds gewoon een SD kaartje met de gcode erin doen trouwens.
Alleen bambilab approved filament wordt het niet dan zouden ze ook de ams moeten verplichten want external spool controleren doen ze niet, en zelfs dan rfid tag overzetten en je filament is weer compatible
*nog niet
Het was een voorspelling.

Het enige dat ze moeten doen is een nieuwe printer met nieuw AMS creëren dat wel spoolen checkt.
Ook bijhouden welke rfid al gebruikt zijn lijkt mij niet moeilijk.

Je zal hoogstwaarschijnlijk wel elke keer een workaround kunnen doen.
Maar dat verandert er niet aan dat ze dit effectief proberen pushen.
Wegblijven zou ik zeggen.
Zodra ze dat pushen op een nieuwe printer dan koopt niemand die printer meer, en het feit blijft de external spool heeft geen sensor en je kan niet alles via de ams printen. Een sensor bij de spool mount maken zou dus betekenen dat je niet eens je spool op een andere plek mag zetten. Ze zijn bij Bambu echt niet zo dom om die marktpositie die ze hebben kunnen krijgen weg te gooien.
Je moet nu al een account hebben en constant naar home pingen om de printer überhaupt te gebruiken
Dit is ook niet waar ondanks dat het vervelend is dat ze doen alsof je een account nodig hebt kan je de printer prima offline instellen vanaf het begin, en daarna is die prima bruikbaar zonder enige ping naar hun servers
Pfoe. Afgelopen vrijdag de p1S besteld met ams. Zending is onderweg. Wil graag upgraden naar de P2S. Ik heb toch gewoon het recht om de P1S retour te melden naar Bambu Lab? Ik ga hem immers niet gebruik nemen, dus kan zo ongeopend retour afzender.
.oisyn Moderator Devschuur® @r0nny11614 oktober 2025 21:18
Wat heb je ervoor betaald? Ik zat ook al een tijdje naar die P1S te kijken en stond op het punt 'm aan te schaffen voor ~€750 met AMS. Maar toen ging mijn NAS stuk en had dat ineens meer prioriteit. Zie dat hij inmiddels is gezakt naar €550 in de Pricewatch (.edit: oh zelfs €539 bij Bambu Labs zelf met de promocode). Dus ik ben blij dat ik geforceerd werd even te wachten.

Je kan in principe gebruik maken van de wet koop op afstand. Dit is natuurlijk moreel gezien niet helemaal waar hij voor bedoeld is ;), maar je hebt nou eenmaal het recht hem retour te sturen zonder opgave van reden (verzendkosten komen waarschijnlijk wel voor jouw rekening).

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 14 oktober 2025 21:31]

Is moreel gezien exact waar het voor bedoeld is. Het is letterlijk een bedenktijd PLUS een kans het product te kunnen proberen. Het netjes dicht in de doos laten is moreel zelfs uitstekend.

'Prijs is gezakt dus ik stuur en terug en bestel opnieuw' zit wel moreel net anders maar gewoon prijsverschil terug betalen is een oplossing die vaak geweigerd wordt met als advies WKOA te gebruiken.

[Reactie gewijzigd door TWeaKLeGeND op 14 oktober 2025 21:43]

Mijn ervaring is dat sommige webshops dat gewoon doen, even vragen en zeggen “terug sturen en opnieuw bestellen is voor jullie ook niet de beste oplossing en voor mij gedoe”.
Uiteraard, blijven proberen tenzij het een overduidelijk te log bedrijf is zoals een bol.com
Mijn ervaring is bv dat een Zalando bij aanbiedingen na bestellen hier vaak flexibel mee is. Toch niet de kleinste.
En ook niet de logste ;) Als het om je buurvrouw van 400 kilo gaat, dan is ze niet wendbaar omdat ze enorm is. Maar bij de klantenservice van bedrijven gaat “log” om wendbaarheid die los staat van formaat. Bol is echt ontzettend log voor zo'n modern bedrijf. Amazon is groter maar stukken minder log. Zalando blijkbaar nog minder?
Ik denk dat als de korting wordt gevraagd, dat zie die gewoon geven, mogelijk wel in shop tegoed, maar dat is prima te gebruiken voor hotends, buildplates enz.
Bambu wellicht maar dat is in dit geval nutteloos natuurlijk want het gaat hier om een ander product willen kopen en niet korting.
Ik reageerde specifiek op dit deel: "maar gewoon prijsverschil terug betalen is een oplossing die vaak geweigerd wordt"

Uiteraard als je hem wilt omruilen, dan gewoon terugsturen en andere bestelling doen.
Je hebt gelijk maar ik snap wel wat @.oisyn bedoelt. Ik heb een Remarkable Paper Pro en op de betreffende facebook groepen zie ik hordes met mensen er gewoon 2 bestellen om dan 'de beste' te houden. End at is moreel echt niet ok imo.

Maar in dit geval @r0nny116 zou ik hem ook gewoon terug sturen.


Ik ga hem denk ik ook bestellen. Ik twijfel of ik niet gewoon voor de H2S moet gaan Maar dat is voor een hobbyist zoals ik wellicht onzin. Ik print geen helmen en zwaarden want ik draag wel gewoon een pet of een hoed.....
Ik vind het moreel niet kunnen om producten te verkopen waarbij de koper een goed of slecht exemplaar kan krijgen. Dat is toch ook een legitiem punt nietwaar? Ik zou niet weten hoe dat precies zit bij de producten die je noemt maar als je daadwerkelijk een betere en een slechtere kan krijgen zou ik er ook 2 bestellen zonder enig schuldgevoel. Waar ik dan niet tegen kan is massaal kleding in 3 maten bestellen of überhaupt spullen bestellen met de gedachte sowieso terug te gaan sturen. Ik zit nu met de gedachte een AR bril te kopen maar ik wil eerst proberen of dat iets voor me is of mijn hoofd en ogen wel compatible zijn zegmaar.. ik heb dus maar besloten een goedkoop exemplaar te kopen dat marktplaats op kan als het niet bevalt of als het me zo goed bevalt om gewoon de dure die ik op het oog heb te kopen. Maar ik zie anderen Amazon gewoon gebruiken om ff te spelen met nieuwe tech met al op voorhand het plan om het terug te sturen.

Ik ben zelf voor de snapmaker U1 gegaan overigens, wat je ook doet raak aub niet verleidt door een p1s met korting, je gaat daar geheid spijt van krijgen tenzij die korting echt een no brainer is. Dat zeg ik als eigenaar van een x1c en meerdere A1 series printers waarvan ik de modernere techniek van de A1 series dusdanig merkbaar fijner vindt dat ik de x1c veel minder gebruik.

[Reactie gewijzigd door TWeaKLeGeND op 15 oktober 2025 21:20]

Ik heb € 699 betaald incl de ams (v1). Dus voel mij een beetje naar hierover. Ik ga hem dan gewoon retour melden en kiezen voor de P2S. Las online wel al dat retour melden en het hele proces wel lang op zich laat wachten etc. Is dan niet anders. Maar voor mij is de P2S echt wel € 50 extra waard.


Fijn dat wij z’n recht hebben die dit mogelijk maakt. Ik zal hem ongeopend retour sturen, dan is iedereen blij, lijkt mij! :-)
Hier hetzelfde: mijn printer staat al wel een paar dagen in de doos omdat ik nog geen tijd heb gehad om hem uit te pakken. Ik heb voor mezelf besloten dat de P1S met AMS meer dan goed genoeg is voor mij. Met €40 retourkosten en een prijsverschil van €50 zou ik anders toch weer €90 + verzendkosten extra kwijt zijn.

Wel heb ik Bambu Lab een mail gestuurd over de huidige kortingscode. Daar kreeg ik netjes antwoord op. Ze stuurden me een link waarop ik moest inloggen met mijn Bambu Lab-account en mijn ordernummer invoeren. Als het goed is, ontvang ik binnen vijf werkdagen een tegoedbon ter waarde van de korting, die ik vervolgens in de shop kan besteden. Zo kan ik mooi nog wat accessoires en filament bestellen.

Ik dacht, ik meld het even — misschien heeft iemand hier nog wat aan.
Nog beter is de hele bestelling te weigeren aan de deur. Dan is namelijk de verantwoordelijkheid van de retour zending ook niet bij jou maar bij de oorspronkelijke verzender (in dit geval Bambu). Ook een eventuele creditcard verzekering blijft dan nog gelden, deze vervalt zodra jij het gaat retour sturen. Helaas door ervaring met een retour naar Frankrijk hier achter moeten komen.
Met bambu is dat laatste geen probleem want zij regelen de retourzending. Je moet wel 40€ betalen maar voor zo'n groot pakket is dat ook een goed tarief. Maar ze gebruiken hun koerier en hun verzekering
Dat is wel netjes van ze. En die kosten zijn inderdaad best redelijk.
Ja dat heb ik ook gedaan toen ik de P1P besteld had. Die werd afgeleverd letterlijk op de dag dat de P1S aangekondigd werd. Gewoon retour gemeld, no problem.

Ze boden me ook nog korting op de upgradekit aan als alternatief maar ik had geen zin mijn nieuwe printer helemaal uit elkaar te schroeven. Ik haat rommelen aan printers.

Ik moest wel 40€ retour verzendkosten betalen. Valt erg mee gezien hoe groot het ding is.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 14 oktober 2025 23:47]

Ik zou nog ff wachten met bestellen tot de H2C te koop is. Die is nog gaver dan deze en komt voor het einde van het jaar.
https://blog.bambulab.com...heres-how-it-all-started/

[Reactie gewijzigd door djwice op 15 oktober 2025 07:22]

Dat ligt er natuurlijk maar net aan wat je budget is, want ik geloof niet dat de H2C onder de €1000 komt, waarschijnlijk niet eens onder de €1500 als het niet veel hoger gaat zijn.

In dat geval is het voor de beginners of bestaande hobbyisten natuurlijk een stuk interessanter om de P2S te kopen voor €520 of met AMS voor €750
De H2C is het nieuwe vlaggenschip, feitelijk een H2D met nieuwe hotend changer, dus goedkoper dan de H2D zal deze niet zijn. Het zou me niets verbazen of dat gaat gewoon richting de 3000 euro met genoeg AMSen om alle nozzles te kunnen bedienen.

De Snapmaker U1 is dan meer in lijn met dat budget, dat wordt de eerste betaalbare toolchanger (helaas wel zonder mogelijkheid tot AMS, dus 4 kleuren/materialen maximaal) en ben heel benieuwd hoe deze in de praktijk het gaat houden.

[Reactie gewijzigd door Sfynx op 15 oktober 2025 09:42]

Iemand ervaring met carbon? Ik wil namelijk een stand voor op de fiets maken en dit lijkt perfect materiaal te zijn omdat het ook wat korreliger is.
Carbon kun je in meer materialen vinden, PP trekt krom, is geen gemakkelijk materiaal, is wel weerbestendig
Coole printer voor het e-lab bij ons op school :) We waren namelijk al van plan onze twee Ultimakers op termijn te gaan vervangen door een Bambu Lab P1S, geflankeerd door twee andere printers.

Wat die laatste twee betreft denk ik momenteel aan 2x de MK4S van Prusa. Daar kan ook in meerdere kleuren mee 3D geprint worden, maar dan niet geautomatiseerd (nadeel t.a.v. de Bambu Lab printer) en zonder printafval (voordeel t.a.v. de Bambu Lab printer). Bovendien heb ik recent met de Prusa MK4 al wat werkervaring op een vrijwilligerswerkplek opgedaan en dat beviel mij eerlijk gezegd uitstekend.
Bambu Lab verzekert dat het P1S-model ondanks de komst van de P2S niet verdwijnt.
Dat kan alleen als de P1S een stuk goedkoper verkocht gaat worden dan nu al het geval is.

Update:
Dat is nu ook al het geval bij 3DJake. Daar is de P1S nu te koop voor €375,19 en €548,05 voor de combinatie met AMS :) Bij 123-3D is hij nu nog een stuk duurder dan dat.

[Reactie gewijzigd door Uruk-Hai op 15 oktober 2025 08:37]

Mooie printer. Ik twijfel al een tijd over een printer te kopen. Nu is deze aangekondigd.

De p1s combo (met de oude Ams) kost nu met de korting inclusief verzending € 566,75. Daarbij zitten o.a. ook 2 spoelen filament.

Bij de p2s combo met de nieuwe Ams betaal je inclusief verzending €777,59. Hierbij zitten geen filament.

Wat zou het verstandigste zijn om te doen?
Als je nog eens een inschrijft op de nieuwsbrief. Kun je nog eens 20 euro extra korting krijgen.

Zelf uiteindelijk gekozen voor P2S combo met extra AMS 2
Ik heb mijn A1 nog steeds geen firmware-update gegeven, omdat ik daarna niet meer met OrcaSlicer zou kunnen werken. Alleen met BambuSlicer. Klopt dit verhaal?
Kijk even naar dev-mode, dit is een recente aanpassing. Daarnaast kan je de printer downgraden als het niet lukt ;)
Ja en Nee als je je printer in cloud modus wil blijven gebruiken dus ook het gebruik van de Bambi handy app dan werkt orcaslicer niet meer met de directe integratie. Wel zijn er 2 of eigenlijk 3 alternatieven, het gebruik van Bambu connect, dat is print exporteren en via die losse applicatie sturen, of je kan je printer in kan only mode zetten en developer mode aan dan werkt alles hetzelfde als op de oude firmware s, als laatste alternatief heb je ook nog dat je vanaf de sd kaart een print kan starten. Samengevat het slicen is niet geblokkeerd alleen het sturen via de Bambu server
Gedeeltelijk, het is OF via bambu OF buiten bambu.
Voor mij is het helaas te duur. Wellicht dat een tweedehands een optie is. Ik heb nog 2 ender 3 printers en overweeg om hier een zelfbouw coreXY van te maken.

Maar zou het ook wel eens fijn vinden als printjes gewoon eens geprint worden.
Voor de mensen met een P-series printer, wat is de hoofd reden om te upgraden van een A-series printer?

(Ik heb een A1-mini als instapper gekocht)


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn