Sennheiser heeft de Momentum 5 Wireless-headset aangekondigd. De headset heeft onder meer een accu die door gebruikers kan worden vervangen. De koptelefoon komt op 16 juni uit in de Verenigde Staten en kost daar 400 dollar. Volgens verschillende media, waaronder ITDaily, komt de Momentum 5 op 30 juni in Europa uit en kost hij 399 euro.
De Sennheiser Momentum 5 Wireless beschikt over hetzelfde 42mm-transducersysteem als zijn voorganger. Het apparaat heeft ondersteuning voor hi-res audio en Snapdragon Sound-technologie, waardoor het onder meer het aptX Lossless-codec ondersteunt. De 700mAh-accu gaat tot 57 uur mee met anc, beweert de fabrikant. Bovendien is de accu volgens het bedrijf binnen enkele minuten te vervangen met slechts een kleine kruiskopschroevendraaier.
De Momentum 5 heeft per kant vier microfoons voor de anc, twee keer meer dan zijn voorganger. Daardoor zou de koptelefoon volgens Sennheiser tot drie keer beter zijn in het verminderen van omgevingsgeluid. Ook zouden de microfoons de spraakkwaliteit tijdens telefoongesprekken verbeteren.
De Momentum 5 ondersteunt ook ruimtelijke audio met headtracking voor ondersteunde Dolby Atmos-content. Sennheiser levert de koptelefoon met Bluetooth 5.4, maar zegt dat het apparaat 'klaar is voor Bluetooth 6.0'. Dit wordt volgens het bedrijf toegevoegd met een toekomstige firmware-update. Gebruikers kunnen het geluid aanpassen via de Smart Control Plus-app, die onder meer over een nieuwe equalizer met acht frequentiebanden beschikt. De koptelefoon wordt geleverd met een USB-C-kabel en een 3,5mm-kabel.
Het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid heeft een archief van ruim 700.000 radio- en televisieprogramma's van de publieke omroep gratis beschikbaar gemaakt. Deze programma's waren eerder niet toegankelijk voor het publiek.
Dit nieuws in het kort
Het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid heeft een archief van meer dan 700.000 radio- en televisieprogramma's van de publieke omroep online beschikbaar gemaakt.
Het archief kon worden opengesteld door een nieuwe Europese richtlijn voor auteursrecht.
Beeld en Geluid wil ook programma's van de commerciële omroepen toevoegen.
Het archief, dat De Schatkamer heet, is sinds dinsdag 18.00 uur toegankelijk via schatkamer.beeldengeluid.nl. Op dit moment is ongeveer 50 procent van de programma's die tussen 1920 en 2020 zijn gemaakt beschikbaar, schrijft onder meer de NOS. De bedoeling is dat dit aan het eind van het jaar meer dan 60 procent is. De programma's zijn reclamevrij te bekijken en beluisteren.
De bouw van het platform is in 2023 begonnen, twee jaar nadat het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap Beeld en Geluid opdracht had gegeven het archief open te stellen. Dat kon door de nieuwe Europese auteursrechtrichtlijn. Door deze richtlijn mogen auteursrechtelijk beschermde werken online toegankelijk worden gemaakt als ze geen commerciële waarde meer hebben. De richtlijn werd in 2019 aangenomen, waarna lidstaten twee jaar kregen om de regels in te voeren.
Door de auteursrechten is het nog niet mogelijk om beelden of geluidsfragmenten te downloaden. Die functie wil Beeld en Geluid wel graag toevoegen, zegt directeur Eppo van Nispen tot Sevenaer. Ook wil hij programma's van commerciële zenders gaan aanbieden: "Die willen we er ook heel graag bij hebben, omdat we een compleet beeld van die geschiedenis willen geven", zegt hij tegen de NOS.
Xiaomi heeft afgelopen kwartaal minder omzet uit de verkoop van smartphones geboekt, maakt het bedrijf bekend. De smartphones die de fabrikant verkocht, waren gemiddeld wel duurder dan ooit.
Xiaomi schrijft dat de omzet uit de verkoop van smartphones daalde naar omgerekend 5,61 miljard euro, 12,5 procent minder dan vorig jaar. Dat kwam vooral doordat het bedrijf minder telefoons verkocht. De toestellen die het bedrijf verkocht, waren gemiddeld wel duurder. De gemiddelde verkoopprijs bedroeg 165,97 euro. Dat is volgens het Chinese techbedrijf een record.
De verkoopprijs steeg volgens Xiaomi vooral doordat de fabrikant relatief veel premiumsmartphones verkocht buiten China. Het is niet bekend wat het bedrijf precies onder premiumtelefoons verstaat in deze markten.
Xiaomi boekte in totaal een omzet van 12,56 miljard euro, 10,9 procent minder dan het jaar ervoor. Dat kwam ook door de lagere omzet uit IoT- en lifestyleproducten, die met 23,7 procent daalde. Het bedrijf verkocht meer EV's, maar zag de gemiddelde verkoopprijs wel dalen van 30.189 euro naar 29.786 euro. In totaal verdiende Xiaomi 2,41 miljard euro met de verkoop van elektrische auto's, 5,1 procent meer dan het jaar ervoor. De nettowinst daalde van 1,35 miljard naar 768,83 miljoen euro.
Update, 20.10 uur – Cijfers over de nettowinst toegevoegd.
Microsoft test een nieuwe functie in Defender for Endpoint die automatisch gehackte apparaten isoleert om te voorkomen dat aanvallers zich door het netwerk kunnen verspreiden. De apparaten worden losgekoppeld van het netwerk, maar behouden de verbinding met Defender for Endpoint.
De functie is beschikbaar in previewmodus en werkt als onderdeel van de automatische aanvalsonderbreking van Microsoft Defender. Nadat een apparaat automatisch is geïsoleerd, kunnen beheerders de status ervan bekijken in het Defender-portaal, schrijft Microsoft.
De automatische apparaatisolatie werkt alleen op apparaten die zijn toegevoegd aan en worden beheerd door Microsoft Defender for Endpoint. De isolatie wordt na een ingestelde tijdperiode automatisch beëindigd. Beheerders kunnen de isolatie ook eerder opheffen wanneer zij maatregelen hebben genomen om de risico's te mitigeren.
Beheerders kunnen ervoor kiezen om bepaalde processen en netwerkbestemmingen toegankelijk te houden op een geïsoleerd apparaat. Op die manier kunnen bijvoorbeeld beheertools en bedrijfsapplicaties blijven communiceren met het geïsoleerde systeem. Apparaten kunnen ook helemaal uitgesloten worden van automatische aanvalsonderbrekingen. Hiermee kunnen beheerders voorkomen dat bedrijfskritieke apparaten worden geïsoleerd.
Nvidia stopt na twintig jaar met de Control Panel-app voor Game Ready- en Studio-drivers, meldt het bedrijf. Alle functies die nog worden ondersteund, zijn verhuisd naar de Nvidia-app. De app krijgt geen nieuwe functies en problemen worden niet meer verholpen.
Nvidia schrijft dat bestaande installaties van Nvidia Control Panel op de systemen van gebruikers blijven totdat zij een schone driverinstallatie uitvoeren. De app blijft bovendien beschikbaar in de Microsoft Store, maar wordt niet meer bijgewerkt.
RTX PRO-gebruikers krijgen langer updates voor Control Panel. Nvidia blijft het programma voor deze groep ondersteunen totdat alle professionele functies overgezet zijn naar de Nvidia-app.
De stopzetting van Control Panel komt niet uit de lucht vallen. Nvidia is al langer bezig om alle belangrijke functies samen te brengen in de Nvidia-app. Het bedrijf bracht de app in 2024 uit en wil hierin Control Panel, GeForce Experience en RTX Experience combineren. Vorig jaar migreerde de videokaartenontwerper al veel Control Panel-functies naar de Nvidia-app.
De Grand Theft Auto V-multiplayermod RAGE moet stoppen van Rockstar Games en Take-Two Interactive. Vanaf 1 juni zijn de servers niet meer openbaar toegankelijk en op 31 augustus stopt ondersteuning definitief. Rockstars FiveM blijft als enige toegestane multiplayermod over.
Volgens de makers van RAGE, ook bekend als RAGE:MP, hebben Rockstar en Take-Two laten weten dat FiveM het enige geautoriseerde multiplayermodplatform is voor GTA V. Daarom stopt de grootste 'concurrent' van FiveM definitief op 31 augustus. Tot die tijd hebben serverbeheerders de mogelijkheid om hun server te migreren naar FiveM.
Het modplatform RAGE gaf spelers de mogelijkheid om zelf servers voor GTA V te hosten, eventueel in combinatie met mods. Dit maakte het mogelijk om GTA V met honderden of zelfs meer dan duizend spelers tegelijkertijd te spelen. De makers verwijderden hiervoor npc's en AI-verkeer uit het spel. De mod werd veel gebruikt voor rollenspelservers.
Op het moment van schrijven zijn er via RAGE nog ruim 280 servers online, bevolkt door ruim 40.000 spelers. Op het hoogtepunt had de multiplayermod ruim 90.000 gelijktijdige spelers. FiveM heeft momenteel ruim drie keer zoveel spelers en een 2,5 keer zo grote spelerspiek.
FiveM de enige optie
Dat FiveM volgens de RAGE-makers als enige 'geautoriseerde' optie overblijft, is niet vreemd. De makers van de GTA V-mod – Cfx.re – werden namelijk in 2023 ingelijfd door Rockstar. Sindsdien valt het multiplayermodplatform officieel onder Rockstar, al blijven FiveM en het Red Dead Redemption 2-equivalent RedM alleen via een externe website te downloaden. De multiplayermods staan los van de officiële respectievelijke modi GTA Online en Red Dead Online.
Spotify voegt lange magazineartikelen toe aan zijn bibliotheek voor Engelstalige gebruikers. Abonnees die naar audioboeken kunnen luisteren, kunnen sinds dinsdag ook luisteren naar meer dan 650 artikelen uit onder meer Rolling Stone, Vogue, Wired en Variety.
Elk artikel is minder dan twee uur lang en is te luisteren binnen de maandelijkse luistertijd voor audioboeken van Premium-abonnementen. In Nederland en België krijgen betaalde abonnees elke maand 12 uur luistertijd. Wanneer deze op is, kunnen zij ook luistertijd bijkopen. Gebruikers zonder betaald abonnement kunnen individuele artikelen kopen voor 1,99 dollar per stuk, meldt Spotify.
Volgens Colleen Prendergast, de licentiemanager van de audioboekenafdeling van Spotify, zijn lange journalistieke stukken een 'natuurlijke uitbreiding van de muziek, podcasts en audioboeken' die de streamingdienst al aanbiedt. "Door kortere content toe te voegen, sluiten we aan bij de behoeften van ons publiek om zo te bouwen aan gezonde luistergewoonten, wat er uiteindelijk voor zorgt dat de betrokkenheid bij boeken op de lange termijn groeit."
Voorlopig biedt Spotify alleen Engelstalige artikelen aan. Het is niet bekend of het bedrijf uiteindelijk ook artikelen in andere talen gaat aanbieden.
De energie- en telecomaanbieder Budget Thuis gaat glasvezelinternet aanbieden via het netwerk van Open Dutch Fiber. De samenwerking tussen de twee bedrijven start 'binnenkort', te beginnen in de regio Amsterdam. Daarna wordt het aanbod stapsgewijs voor de rest van het ODF-netwerk uitgerold.
Budget Thuis zal het abonnement leveren via het netwerk van ODF, zo blijkt uit een persbericht. Er zijn nog geen prijzen voor de dienst beschikbaar, maar volgens ODF komen er abonnementen met internetsnelheden van 100, 400 en 1000Mbit/s. Volgens de provider komen er combinatieabonnementen voor klanten die ook energiecontracten of mobiele abonnementen bij het bedrijf afnemen.
De internetprovider bood al langer glasvezelabonnementen aan via het KPN-netwerk, wat zo zal blijven. ODF en KPN zijn op andere plekken actief.
Open Dutch Fiber is een open glasvezelnetwerk dat 'verhuurd' wordt aan telecomproviders, waaronder binnenkort Budget Thuis. Ook bedrijven als Odido, Freedom Internet, Fiber Nederland, Onvi en RapidXS maken van het ODF-netwerk gebruik.
De bestuursrechtbank van Iran heeft een instantie geschorst die adviseerde om de internettoegang in het land te herstellen. Door dat besluit zullen de maatregelen van de taskforce voor cyberbeheer niet worden uitgevoerd, schrijft Mizan Online.
De Iraanse regering heeft sinds januari de toegang tot het wereldwijde internet geblokkeerd voor inwoners van het land na grootschalige protesten. Starlink besloot daardoor eerder inwoners gratis toegang tot zijn dienst te geven.
President Masoud Pezeshkian gaf het ministerie van Communicatie maandag de opdracht om de internationale internettoegang te herstellen naar het niveau van voor januari. Volgens Iran International volgde het bevel op de vierde bijeenkomst van de taskforce voor cyberbeheer van Pezeshkian. Daarin stemden naar verluidt negen mensen voor en drie mensen tegen het herstellen van de internettoegang in Iran.
Nu heeft de Iraanse bestuursrechtbank die taskforce geschorst, meldt Mizan Online. Dat gebeurt naar aanleiding van 'klachten over het besluit tot oprichting' van die raad. Om wat voor klachten het precies gaat, is niet duidelijk. Totdat er een definitieve uitspraak is gedaan over die klachten, worden de besluiten en maatregelen van het orgaan niet uitgevoerd. Het is niet bekend wanneer het onderzoek naar de klachten wordt afgerond.
De bevoegdheid van de regering om internettoegang te herstellen werd al in twijfel getrokken door het aan de Revolutionaire Garde gelieerde Fars News. Volgens het medium is de beslissing om de internettoegang te beperken genomen door de Hoge Nationale Veiligheidsraad en kan deze daarom alleen door die raad weer worden teruggedraaid.
Update, 17.20 uur – Het artikel is herschreven op basis van de beslissing van de bestuursrechtbank om de taskforce voor cyberbeheer te schorsen.
Masoud Pezeshkian, de president van Iran. Bron: Foad Ashtari/SOPA Images/LightRocket via Getty Images
HP stelt onderzoek in naar meldingen dat een biosupdate zorgt voor problemen op enkele luxe laptopmodellen. De kritieke update komt via Windows Update binnen op pc's en wordt automatisch geïnstalleerd. Daarna treden vastlopers bij het booten op en crashes van Windows.
Voor herstel kan een speciale USB-C-dongle nodig zijn, meldt The Register. Sommige gebruikers krijgen hun gebrickte laptops weer werkend door via een netwerkverbinding het bios te downgraden. Daarvoor gebruiken zij een HP-dongle met een netwerkpoort voor een USB-C-poort op getroffen laptops.
HP-laptops die vatbaar lijken te zijn voor dit biosprobleem zijn de ZBook Ultra G1a en de EliteBook X G1. Dit zijn respectievelijk mobiele workstations en lichte, maar krachtige laptops voor zakelijke gebruikers. De problematische biosreleases voor deze hoger geprijsde laptops zouden versie 01.04.03 en versie 01.04.05 zijn voor de ZBook en versie 01.03.11 en versie 01.05.00 voor de EliteBook X.
Al sinds begin april?
Meldingen van problemen na de automatische installatie van die biosupdates doen al enige tijd de ronde. Een vroeg geval was al begin april. Waakzame gebruikers kunnen de update tegenhouden, door dat in het bios in te stellen. Als de nieuwere biosversie eenmaal is geïnstalleerd, kan terugdraaien supporthulp van HP vereisen.
Google gaat gebruikers mogelijk waarschuwen wanneer een gedownloade app is verwijderd en geen updates meer ontvangt. Dat blijkt uit code van versie 51.4.19 van de Google Play Store. Momenteel waarschuwt Google alleen voor mogelijk onveilige apps via Google Play Protect.
Google Play Store versie 51.4.19 bevat tekstfragmenten die gebruikers lijken te waarschuwen voor verwijderde apps, ontdekte Android Authority. De tekst varieert op basis van het aantal apps dat uit de Play Store is verwijderd. De functionaliteit lijkt vooral bedoeld om gebruikers te waarschuwen dat de apps geen updates meer zullen ontvangen.
Op dit moment waarschuwt Google alleen via Google Play Protect voor mogelijk schadelijke apps. Via Play Protect krijgen gebruikers een melding als een onveilige app tijdelijk of permanent uit de Play Store is verwijderd. Zij kunnen de app vervolgens meteen deïnstalleren of Google kan ervoor kiezen om de app zelf van het apparaat te verwijderen. Dit systeem waarschuwt niet voor apps die Google om andere redenen uit de Play Store heeft verwijderd, zoals wanneer de ontwikkelaar zelf besluit om zijn app terug te trekken.
Bron: Timon Schneider/SOPA Images/LightRocket via Getty Images
Formula V onthult de Air Power G10, een behuizing met kantelbare inlaatfans zodat gebruikers de luchtstroom kunnen richten op hun pc-onderdelen. De fabrikant belooft meer details te delen tijdens Computex 2026, dat vanaf 2 juni van start gaat.
Volgens Formula V is ieder van de drie inlaatfans op een kantelsysteem gemonteerd. Het idee is dat pc-bouwers bijvoorbeeld een fan op de gpu richten, een op de cpu en een daartussen. De fabrikant geeft geen details over hoeveel beter de koelprestaties van deze behuizing zouden moeten zijn.
Wel laat het merk weten dat ieder van de ventilatorhouders met draaimechanisme verwijderbaar is met een 'quick release'-systeem en dus vervangbaar is. Ook de fans zijn vervangbaar. Voor zover bekend gaat het om 120mm-inlaatfans. Ook zit er op iedere bracket een stoffilter van nylon.
Verder heeft de Air Power G10 een toppaneel dat zonder gereedschap verwijderd kan worden. Onder in de behuizing zit een 'verwisselbare module' die de ventilators aan de onderkant in een hoek lijken te plaatsen. Ook deze fans zouden op die manier gericht kunnen worden, al lijken deze in tegenstelling tot de inlaatfans niet vrij richtbaar, maar gefixeerd in een bepaalde hoek.
Het is onduidelijk wat de Formula V Air Power G10 gaat kosten en wanneer de behuizing uitkomt. Ook over de beschikbaarheid laat het bedrijf nog niets los.
Het Nederlandse ministerie van Economische Zaken verbiedt de overname van DigiD-hoster Solvinity door het Amerikaanse IT-bedrijf Kyndryl. Het Bureau Toetsing Investeringen concludeert dat de koop mogelijk een risico vormt voor het publieke belang.
De keuring door het BTI is op basis van de Wet ongewenste zeggenschap telecommunicatie (WOZT) die moet voorkomen dat partijen met geopolitieke motieven een te grote zeggenschap krijgen in belangrijke telecominfrastructuur en -diensten. De Nederlandse identificatiedienst van de overheid DigiD valt daar ook onder.
Het BTI gaf staatssecretaris Willemijn Aerdts van Economische Zaken het advies de overname te verbieden. Zij neemt dit advies over, schrijft zij in een brief aan de Tweede Kamer. "Aangezien ik recentelijk serieuze indicaties heb gekregen dat voltooiing van de transactie aanstaande was, zag ik, ter bescherming van het publieke belang, geen andere mogelijkheid dan nu dit besluit te nemen."
Solvinity en Kyndryl zijn hierover geïnformeerd door de staatssecretaris. Aerdts meldt nog dat het kabinet in contact blijft met Solvinity en de huidige eigenaar, de Britse investeringsmaatschappij Vitruvian Partners. Dit contact betreft 'verdere ontwikkelingen bij het bedrijf'. Het is nu niet bekend wat dit omvat. In februari dit jaar kwam aan het licht dat de Rijksoverheid vorig jaar al was gepolst door het Nederlandse bedrijf of zij de DigiD-hoster wilde overnemen. Dit was vóór de publieke bekendmaking van de overnameplannen van Kyndryl.
'Voordelen voor Nederlandse burgers'
Het Amerikaanse IT-bedrijf stelt in een persverklaring dat het 'uiterst teleurgesteld' is in dit besluit. Het noemt daarbij de samenwerking met belanghebbenden binnen de Nederlandse regering over de voorgenomen overname en de eigen ervaring in het beheren van bedrijfskritische activiteiten in Nederland. Kyndryl uit de beschuldiging dat het overnameproces is gepolitiseerd en dat dit 'de duidelijke en belangrijke voordelen' van de overname voor Solvinity-klanten en Nederlandse burgers overschaduwt.
EZ-staatssecretaris Aerdts benadrukt in haar Kamerbrief dat de BTI-keuring op basis van de WOZT 'landenneutraal, risico-gebaseerd, en proportioneel is'. Het is volgens haar een objectieve toets die uitsluitend dient om risico's voor het publieke belang te voorkomen. Het land van herkomst van een partij doet er daarbij niet toe.
De Nederlandse politie heeft een 35-jarige man aangehouden voor computervredebreuk bij Ajax. Vermoedelijk gaat het om de hacker die een kwetsbaarheid bij de Amsterdamse voetbalclub in maart 2026 openbaarde.
Volgens de politie zou de verdachte de systemen van Ajax 'meerdere keren opzettelijk wederrechtelijk' zijn binnengedrongen. Het is niet bekend of er bij de vermeende computervredebreuk ook gegevens gestolen zijn. Bij de aanhouding zijn gegevensdragers in beslag genomen.
Datalek en conflict
Eind maart berichtte Tweakers na onderzoek van RTL Nieuws dat een hacker toegang had gekregen tot de systemen van Ajax, waarbij de gegevens van honderdduizenden gebruikers in te zien waren. Daarnaast was de status van 42.000 seizoenskaarthouders aan te passen door de kwetsbaarheid. Ook was het mogelijk om de gegevens van mensen met een stadionverbod in te zien en te veranderen.
Volgens de ontdekker van de kwetsbaarheid is het proces van toegang tot de systemen gedocumenteerd en op basis van het responsible disclosure-principe aan Ajax gemeld.
Ajax schreef na de openbaarmaking dat er geen indicatie was dat de gegevens daadwerkelijk zijn verspreid. Toch deed de voetbalclub aangifte. Het datalek is daarnaast bij de Autoriteit Persoonsgegevens gemeld, wat verplicht is bij datalekken met een bepaalde omvang of impact. De kwetsbaarheid is volgens de club aangepakt en de beveiliging zou verder zijn aangescherpt.
AMD is naar verluidt al begonnen met het opzetten van de productieketen voor Zen 7, dat in 2029 op de markt moet komen. Daarvoor maakt de fabrikant gebruik van TSMC's A14-node, een 1,4nm-procedé. Voor Zen 7 zou AMD gebruikmaken van Fan-Out Panel-Level Packaging (Foplp).
Volgens de Commercial Times zou AMD de A14-node van TSMC voor de CCD gebruiken, ofwel de Core Complex Die, het hoofdzakelijke chiplet van een AMD-processor met de cpu-cores en -cache. Deze Zen 7-chiplets zouden tot 16 cores krijgen. Zoals verwacht werkt AMD volgens de bronnen aan varianten met 3D V-Cache, met tot 224MB L3-cache. De chips zouden de codenaam Grimlock hebben.
De vermelde specificaties werden al eerder in geruchten genoemd, maar voor zover bekend staan de plannen van AMD nog niet vast. Zen 6 op basis van het 2nm-procedé komt pas later dit jaar uit, dus naar verwachting begint het bedrijf op zijn vroegst in 2027 met testproductie.
Vernieuwde packaging
Verder overweegt AMD het Foplp-proces voor de geavanceerde chiplets. Bij deze techniek, in dit geval aangeboden door Powertech Technology, wordt het packagingproces op panelen van dies toegepast in plaats van de kenmerkende ronde wafers. Packaging beschrijft de productiestap waarbij dies in behuizingen verpakt en aangesloten worden op connectors, die weer met het moederbord in verbinding komen.
De i/o-verbindingen van de chips 'waaieren' bij het Foplp-proces als het ware uit buiten de chip, waardoor er meer aansluitingen met externe hardware mogelijk zijn op een kleiner oppervlak. Ook Samsung gebruikt deze packagingtechniek.
Ryzen AI 300-serie chiprender ter illustratie. Bron: AMD
Huawei zegt dat het later dit jaar zijn eerste processor uitbrengt met LogicFolding. Met die technologie wil Huawei om de beperking heen werken dat het bedrijf geen euv-machines van ASML kan kopen.
Huawei ziet LogicFolding als grote stap vooruit, meldt financieel persbureau Bloomberg. Met LogicFolding probeert het bedrijf in plaats van het kleiner maken van transistors de tijd te verkorten voor het elektrische signaal om de afstand af te leggen tussen de diverse delen van de chip. Huawei noemt dat de Tau-schaalwet, in plaats van Moore's Law. Zo hoopt Huawei het effect te krijgen dat kleinere transistors hebben op chips. De verbinding loopt via een Huawei-technologie die bekend staat als UnifiedBus.
Die processor met LogicFolding is voor Huawei-smartphones. Zeker als het gaat om specifieke modellen, verschijnt een Kirin-soc in relatief lage oplages. Omdat het Huawei en de Chinese staat veel aan gelegen is om vooruitgang te laten zien, maakt dat het mogelijk om deze processor te gebruiken, zelfs als de yield heel laag is.
1,4nm
Op langere termijn hoopt Huawei dat LogicFolding een groot effect gaat hebben en de bedoeling is om in 2031 chips te kunnen produceren die dezelfde prestaties en stroomverbruik gaan hebben als 1,4-nanometerchips van TSMC. Die rollen naar verwachting in 2028 van de band.
Omdat Chinese chipontwerpers al jaren geen toegang meer hebben tot euv-machines van ASML door handelsbeperkingen, zijn ze aangewezen op trucs om het maximale te halen uit de huidige duv-machines. China ziet de eigen productie van chips als cruciaal voor de toekomst van het land, waardoor bedrijven als Huawei veel geld en prioriteit kunnen krijgen om zulke technologie te ontwikkelen. Eerder kwam Huawei al met een smartphone die ondanks de handelsbeperkingen overweg kan met 5G, iets dat de beperkingen expliciet hadden verboden.
LogicFolding
Zoals de naam al doet vermoeden, vouwt Huawei voor LogicFolding de 'logic' van een chip. Daardoor liggen die op elkaar in plaats van naast elkaar. Dat verkleint de afstand tussen de diverse delen van de chip, waardoor de hele chip efficiënter moet functioneren. Nadelen zijn dat het productieproces ingewikkelder en foutgevoeliger wordt, waardoor de yields vermoedelijk lager liggen. Ook ligt de hitteproductie vermoedelijk hoger. Huawei zegt dat ondervangen te hebben. Die grote nadelen maken de productie van LogicFolding op meerdere manieren vermoedelijk duurder dan bij andere chips.
Nederlandse ministeries zouden moeten stoppen met het gebruik van X voor voorlichting, zo vindt de Voorlichtingsraad. Dat is het overleg van de directeuren van de afdelingen voorlichting van alle ministeries.
In een memo van vorige maand betogen de directeuren voorlichting dat X 'actief desinformatie en schadelijke en strafbare content faciliteert' en daarmee in strijd handelt met Nederlandse en Europese wetten, meldt de Volkskrant.
De overheid zou in communicatie volgens de memo als uitgangspunt moeten hebben dat het 'eigen wetten en regels naleeft en burgers niet blootstelt aan content die daarmee strijdig is' en dat gebeurt wel op X, waar door een gebrek aan moderatie sprake is van toename van racisme, discriminatie, misogynie, desinformatie en antisemitisme. Daarmee werkt X actief polarisatie in de maatschappij in de hand, zo menen de directeuren voorlichting.
Nu gebruikt de overheid X nog als platform voor publieksvoorlichting via accounts van ministeries en bewindspersonen. Volgens de memo kunnen de accounts wel blijven bestaan voor internationale diplomatieke betrekkingen en gebruik in crisissituaties. Het is onbekend of de Rijksoverheid dit als beleid gaat voeren.
X was tot 2022 Twitter en gold jarenlang als plek waar onder meer politici snel berichten konden verspreiden zonder tussenkomst van media. Door de snelle, korte berichten en de grotendeels chronologische tijdlijn is het een sociaal medium geweest waar veel berichten zich snel hebben kunnen verspreiden. Wel besloot de Rijksoverheid in NL-Alerts niet langer naar X te verwijzen.
Katholieken zouden terughoudend moeten zijn met AI gebruiken, vindt paus Leo XIV. Technologie en AI zorgen voor nieuwe vormen van slavernij, zo zegt de paus in zijn eerste grote document. Daarbij gaat het over contentmoderators, mensen die AI labelen en mensen die grondstoffen voor chips delven.
Dit nieuws in het kort
Paus Leo XIV heeft zijn eerste grote werk gepubliceerd en dat gaat over de impact van technologie en AI.
Door AI en nieuwe technologie wordt de ongelijkheid in de wereld groter en vormen zich nieuwe vormen van slavernij.
De paus roept katholieken op terughoudend te zijn met gebruik van AI en wil dat overheden AI meer gaan reguleren.
Vooral mensen die de grondstoffen delven, doen gevaarlijk werk, aldus de paus in zijn werk Magnifica Humanitas. "In sommige regio's van de wereld werken kinderen en jongeren onder gevaarlijke omstandigheden, waarbij ze de materialen vermalen waaruit zeldzame aardmetalen worden gewonnen. De lichamen van deze mensen raken getekend, gewond en uitgeput, zodat de computerprocessen ongestoord kunnen doorgaan."
Het hele document gaat over hoe de christelijke kerk aankijkt tegen AI en nieuwe technologie. "In het tijdperk van kunstmatige intelligentie, waarin de menselijke waardigheid wordt bedreigd door nieuwe vormen van ontmenselijking, is het onze dringende plicht om diep menselijk te blijven", aldus de paus in het document, waaraan hij en medewerkers bijna een jaar hebben gewerkt.
Beschermen tegen 'perfecte machine'
De paus vindt dat katholieken terughoudend moeten zijn in het gebruik van AI. "De snelheid en het gemak waarmee antwoorden of samenvattingen verkregen kunnen worden, dreigen de behoefte om vragen te stellen te doen verdwijnen, terwijl dat juist een proces is dat pas na verloop van tijd vruchten afwerpt. We moeten daarom leren hoe we terughoudend kunnen zijn in het gebruik van AI en hoe we onze jongeren kunnen beschermen tegen de belofte van de perfecte machine, tegen die subtiele verleiding die menselijk denken schijnbaar overbodig maakt, juist wanneer het het meest nodig is." De paus spreekt zich ook uit voor leeftijdslimieten voor sociale media.
Bepalen welke regels AI heeft, zou niet voorbehouden moeten zijn aan een paar bedrijven, aldus de paus. "Degenen die AI controleren, zullen hun eigen morele visie opleggen, die de onzichtbare infrastructuur van deze systemen zal vormen. Een morelere AI is niet genoeg als die moraliteit door een kleine groep wordt bepaald. Wat nodig is, is een actievere politieke betrokkenheid die in staat is de zaken af te remmen wanneer alles in een stroomversnelling raakt, en die de mogelijkheden beschermt voor gemeenschappen om nog steeds te kunnen participeren en vragen te stellen."
Werkt ongelijkheid in de hand
Zo niet, dan werkt het ongelijkheid in de hand, zo vreest de leider van de katholieke kerk. "Net als bij elke grote technologische verschuiving, vergroot AI de macht van degenen die al over economische middelen, expertise en toegang tot data beschikken. Gezien het algemeen belang en de universele bestemming van goederen, baart dit ernstige zorgen, omdat kleine maar zeer invloedrijke groepen informatie- en consumptiepatronen kunnen vormgeven, democratische processen kunnen beïnvloeden en economische dynamiek naar hun eigen voordeel kunnen sturen, waardoor sociale rechtvaardigheid en solidariteit tussen volkeren worden ondermijnd." De paus vindt dat overheden moeten ingrijpen om AI te reguleren.
De paus geldt als leider van de katholieke kerk als invloedrijk. Het is onbekend wat de impact van dit document zal zijn.
Google lijkt een Europese boete te krijgen van tussen 100 miljoen en een miljard euro voor het voortrekken van eigen diensten in zijn zoekmachine. Google zegt dat het na de klacht al zijn 'grootste downgrade ooit' doorvoerde in de zoekmachine.
Dit nieuws in het kort
Google krijgt vermoedelijk voor de zomer een EU-boete voor het voortrekken van eigen diensten in de zoekmachine.
Inmiddels voert Google wijzigingen door in de zoekmachine, waardoor eigen diensten nog meer ruimte krijgen.
Handhaving van Europese wetten kan rekenen op felle reacties van de Amerikaanse regering.
Google heeft al wijzigingen doorgevoerd vanwege de klachten en vindt dat Europeanen nu een 'tweederangs ervaring' krijgen in de zoekmachine
De boete zou nog komen voor de zomer, meldt Handelsblatt, een Duitse zakenkrant. Google heeft de klachten van de EU nog niet opgelost, hoewel de Unie die vorig jaar had gemeld. Googles eigen diensten, zoals Shopping, het zoeken naar hotels, transport, of financiële resultaten of sportresultaten, worden oneerlijk voorgetrokken in Search. Die eigen diensten worden bijvoorbeeld bovenaan de zoekresultaten getoond, of in eigen aparte plekken op de zoekpagina. Concurrerende diensten zouden daardoor minder kans hebben om te concurreren, wat tegen de Digital Markets Act ingaat.
Google zegt tegen Reuters dat het al heeft geprobeerd om de zorgen van de EU weg te nemen. "De wijzigingen die we al hebben doorgevoerd in de zoekfunctie onder de DMA (Digital Markets Act) betekenen de grootste achteruitgang in de geschiedenis van het product, waardoor Europeanen een inferieure ervaring krijgen ten voordele van een paar zelfzuchtige klagers."
Hekel aan de wet
De Digital Markets Act is Europese wetgeving die als doel heeft om de macht van grote techbedrijven in te perken met regels rond hoe die mogen functioneren. Big tech heeft een grote hekel aan de wetgeving, omdat zij niet langer in de EU kunnen doen wat ze willen. Daarom willen ze dat EU de wet aanpast. Apple dreigde vorig jaar bijvoorbeeld om sommige diensten en producten niet in de EU uit te brengen vanwege de wetgeving.
Handhaving van de wetgeving kan grote gevolgen hebben, omdat de Amerikaanse regering van president Donald Trump ook tegen de wetgeving is en onder meer dreigt met economische drukmiddelen zoals importheffingen als wraak voor handhaving van de wet tegen individuele bedrijven.
Google wil juist de eigen diensten meer voortrekken met komende wijzigingen aan de zoekmachine. Daarmee maken mensen die zoeken via Google juist gebruik van meer diensten van Google doordat het zal gaan om een AI-gegenereerd antwoord van de zoekmachine. Het doel is om gebruikers van antwoorden te voorzien en zaken te laten kopen zonder dat gebruikers hoeven door te klikken naar andere sites.