AMD maakt Amerikaanse adviesprijs van Ryzen 9 9950X3D2 bekend: 899 dollar

AMD heeft de Amerikaanse adviesprijs van zijn Ryzen 9 9950X3D2 Dual Edition-cpu bekendgemaakt. De processor gaat in de Verenigde Staten 899 dollar kosten. Een europrijs noemt de fabrikant nog niet. Omgerekend komt de adviesprijs inclusief btw uit op ongeveer 931 euro.

Ryzen-vicepresident David McAfee heeft de adviesprijs aangekondigd op X. Hij herhaalt dat de cpu is bedoeld voor ontwikkelaars en contentmakers die werken met 'complexe workloads en enorme datasets'. Eerdere X3D-cpu's waren steevast gericht op gamers.

AMD kondigde de Ryzen 9 9950X3D2 Dual Edition twee weken geleden aan. De processor beschikt over zestien Zen 5-cores met een maximale boostkloksnelheid van 5,6GHz. Hij heeft 128MB 3D V-Cache, twee keer zoveel als de 'normale' 9950X3D. De tdp van de cpu bedraagt 200W.

Processor Cores Max. boost 3D V-Cache L3-cache totaal Tdp Introductieprijs
AMD Ryzen 9 9950X3D2 'Dual Edition' 16x Zen 5 5,6GHz 128MB 192MB 200W 899 dollar (europrijs n.n.b.)
AMD Ryzen 9 9950X3D 16x Zen 5 5,7GHz 64MB 128MB 170W 789 euro
AMD Ryzen 9 9900X3D 12x Zen 5 5,5GHz 64MB 128MB 120W 679 euro
AMD Ryzen 7 9850X3D 8x Zen 5 5,6GHz 64MB 96MB 120W 505 euro
AMD Ryzen 7 9800X3D 8x Zen 5 5,2GHz 64MB 96MB 120W 529 euro

Door Imre Himmelbauer

Redacteur

09-04-2026 • 15:21

94

Reacties (94)

Sorteer op:

Weergave:

Wordt een beetje depressief van deze zaken als een gamer.

Vroeger had je genoeg aan 1200,- voor een goede midrange PC die een jaar of 2, 3 meeging.
Langer, als je de RAM, GFX kaart of processor tussendoor upgrade.

Nu heb je een telefoon of een console met wat geld over.
Of alleen een grafische kaart. En als je de Lenovo Go Z2 met 1TB wil, dubbel dat bedrag.

Gaming wordt een luxe.
Ach zo was je in de jaren 90 ook duizenden guldens kwijt aan een pc.

Mijn vorige build heeft 6 jaar zonder problemen kunnen gamen en mijn huidige doet het al 2 jaar en ik heb de indruk dat deze de 10 jaar wel eens gaat halen.

Gamen is al jaren geplateaud en moet de verzwaring van hardware vooral hebben vam de hogere framerates en raytracing.

Je hoeft al jaren niet op de latest en greatest te zitten om lekker een deftig potje te kunnen gamen. 1080/1440p@60fps is nog steeds de hoofdnoot.
Ach zo was je in de jaren 90 ook duizenden guldens kwijt aan een pc.
Yep, ik was in het bezit van een Matrox Millennium II en 2x 3dfx Voodoo2 12 MB een set dat toen samen 1700 gulden koste, voor 60fps@1024x768, waar eenieder ander het moest doen met 30fps@640x480. ^_^

Ik slachten toen iedereen in Quake2, met mijn ping van 15 via mijn ISDN verbinding op de servers van XS4all, waar de rest het moest doen met dial up modems en ping van +100. ^_^

Good times, en ik toen nog gelovende, dat ik ook nog eens vreselijk goed was in Quake. :+
1700 guldens voor een Sound Blaster Multimedia Upgrade Kit: Soundblaster Pro met single speed cdrom drive met caddy. Daar kreeg je wel gratis Encarta en Windows 3.0 with Multimedia extensions bij. Is met inflatie volgens CBS nu ook euro 1714,06
Dat was er nog iets voor, had toen al Win98, en veder:
  • Pentium 1 (P54C) 75MHz @ 100MHz, met een zelf gemaakte waterblok, een vijver pomp en een auto heater core als radiator. ^_^
  • Sound Blaster Live!
  • SCSI Yamaha CDR400 4x writer. (waarmee ik paar honderd Crazy Bites en Twilight CD's gebrand heb ;-)
  • set Quantum Atlas II 4.5gb SCSI HDD's.
  • SONY 19" Trinitron CRT monitor.
Had leuk spul, waar ik eigenlijk best wel veel te veel van mijn toen offshore geld aan uitgaf. O-)
ah yes the good times.

Sound Blaster kaart in een andere PCI gleuf i.v.m. IRQ conflicten, gehannes met jumpers voor de CPU en harde schijfen.

Vcache instellen in de windows INI om fasoenlijke frames te krijgen en bijna elke maand een nieuwe DirectX van een CDrom bij een magazine.

Nostalgie
Sound Blaster kaart in een andere PCI gleuf i.v.m. IRQ conflicten, gehannes met jumpers voor de CPU en harde schijfen.

Vcache instellen in de windows INI om fasoenlijke frames te krijgen en bijna elke maand een nieuwe DirectX van een CDrom bij een magazine.
Mag misschien wel nostalgie zijn, en al die problemen waren er zeker, maar was ook heel leuk om op elke 1ste en 3de donderdag naar de computer club te gaan, en die problemen samen op te lossen.

En zoals netwerk progressie op de HCC club:
  • Beginnend met buizenpost vergelijkbare 10BASE2 coax.
  • En daarna 10Mbit ethernet hubs (als in 10Mbit verdeeld over iedereen aan de hub)
  • En toen 100Mbit 'supersnelle' hubs. ^_^
  • En we eindelijk de 100 gulden kostende 3com 905b 10/100Mbit kaart vonden, zonder driver problemen!!!
  • Ik op de HCC dagen, voor 50 gulden een 19'' rack switch vond met 100Mbit, 10Mbit en 10BASE2, om als hart van het netwerk op de club te werken, want er waren geen dual-speed 10/100Mbit hubs of switches toen nog, en niet iedereen had geld voor een 3COM kaart.
  • Ik thuis een 100Mbit netwerk had met een extra janky 1Gbit crosslink netwerk kabel tussen server & PC omdat ik op mijn Intel 875P PC& server mobos een 1Gbit, netwerk kaart had,
  • Ik letterlijk naar Duitsland reed om voor 400 gulden de eerste 5 poort 100Mbit/1Gbit switch te kopen, daar er nog geen betaalbare consumenten/SOHO switches te koop waren.
  • En jaren later, ik nu thuis van een 10Gbit naar 40Gbit ben over gegaan.
Of met 12x 160GB PATA HDDs via een reg. hack, een 1.5TB raid5 array te maken in WinXP.

Of om iemand binnen zien te komen met een Compaq PC, en iedereen die beter wist, weg zien te vluchten, alsof er een granaat binnen was gegooid, en dan iemand van de club die niet beter wist zichzelf op die Compaq granaat springen, om er achter te komen dat bij Compaq, al die problemen waar jij het over had, on oplosbaar waren met Compaq PC. ^_^

Ging het allemaal zonder slag of stoot, zeker niet, maar we hadden wel fun, met het allemaal uit te puzzelen, en de computer makers gedraagde zich iig nog niet als hyper kapitalistische sociopaten.
Twilight als in die met vampieren en weervolven?
KOM DAN, Q2DM1, NU!
en ik toen nog gelovende, dat ik ook nog eens vreselijk goed was in Quake.
Was niet meer dan een middenmoter, toen iedereen ADSL kreeg, denk niet dat het een bijzonder potje wordt. ^_^
of een 500€ kostende Pentium II 333MHz die ik kocht in 1998 van mijn allereerste loon, volgens gooooogle is dat nu...1000€ (maar toen was dat 100% van mijn loon, wat 1000€ nu absoluut niet meer is).

En dat was absoluut niet de duurste CPU toen, want overclockt naar 400MHz en zo 100en euros uitgespaard tov een echte PII400.

Elke 2 jaar was het toen een nieuwe PC kopen om games te kunnen blijven spelen. Ik heb vandaag de dag nog nooit zo lang gedaan met builds... men 7900XTX is al bijna 3 jaar oud en best nog high-end. Ongezien vroeger.
of een 500€ kostende Pentium II 333MHz
Ik had toen een Slot 1 Celeron gekocht, overgeklokt van 300 naar 450MHz, de beste overklokker CPU ooit!
Ik heb vandaag de dag nog nooit zo lang gedaan met builds...
Yep, tot vorig jaar met een 5800X3D/RTX3090 gebruikt.
De 3090 verkocht voor 1300 aan iemand voor AI, en er een RX9070 voor in de plaats gekocht voor 800.
En een 9800X3D op het juiste moment met 48GB gekocht, en de 5800X3D doet nu zijn werk in mijn server.

Zie de komende +3j op zijn best misschien een CPU upgrade in het verschiet.
Valt nog mee, ik doe al bijna 6jr met mijn 5800X en 6900XT, kan nog prima gamen. Vaak nog op 3840x1600, dat is dan niet op 144HZ maar tussen de 80-100 zit ik altijd wel en als ik eerlijk ben speel ik niks waar ik dat zelf echt merk. Doe ook geen competitieve shooters dus dat scheelt. Met de huidige prijzen ga ik voorlopig ook niet upgraden, heeft Slay the spire 2 ook niet nodig ;)
Yep, tot vorig jaar met een 5800X3D/RTX3090 gebruikt.
ik ben er vrij zeker van dat die build nog jaren mee had kunnen gaan.
ik ben er vrij zeker van dat die build nog jaren mee had kunnen gaan.
Jazeker, maar voor de upgrade naar de RX9070 kreeg ik €500 toe.

En de 9800X3D, hoewel zeker niet noodzakelijk, een hele prettige upgrade voor de simulatie & strategy games die ik speel, en had nog wat over van de video kaart. ^_^
Komt me bekend voor, de 3 dfx kaart was toch een geweldige kwaliteitsprong qua graphics. Vooral met Quake.
Ik moet er niet aan denken om nog steeds op 60fps te spelen. 20 jaar geleden liep Quake 3 Arena al op 120hz/125fps, sindsdien niet meer naar beneden gegaan. Wel met uitzondering van een casual console game gezien consoles altijd jaren achter lopen. Dat de meeste mensen 60 fps de norm vinden is prima, maar dat wil niet zeggen dat het goed aan voelt voor sommige. Mocht een game wel erg zwaar zijn dan doe ik het met 80-90fps, maar de input lag van lagere framerates is net niks ;)

Een game PC kost gewoon enorm veel geld. Met de rtx3080 10gb die ik heb kostte toen die uit kwam al 800 euro(dat was net die periode dat alles duurder werd), maar ja als je alles boven de 120fps wil draaien dan moet je dat doen. Gelukkig was dat ondanks de prijs toch 1 van de sterkste generaties/modellen, sindsdien zijn de prijzen nog extremer geworden en de performance is relatief gezien minder gegroeid.

(Verder is deze CPU natuurlijk niet nodig om te gamen, 9800x3d blijft wss koning prijs/performance)

[Reactie gewijzigd door kevz op 9 april 2026 16:47]

dacht ik ook tot ik een steamdeck kocht 😂 al probeer ik altijd 60fps te halen
Fair enough, maar een Steamdeck is gelijk aan een console, dus dat is niet zo gek dat 60fps dan nog de norm is, wat prima is overigens :)

't Is meer een kwestie van, als je meer gezien hebt is het moeilijk om terug te gaan, dan valt het ineens op dat de input lag omhoog gaat bij lagere framerates.

TLDR; Never buy expensive gear :D
Ik ken nog een aantal mensen die op een GTX 1080 gamen, die is inmiddels bijna 10 jaar oud. Meeste games gaat dat prima eigenlijk, zolang je niet te veel om hoge beeldkwaliteit geeft.
Ik ga nog lekker mee in potjes Fortnite en sommige AAA titels met mijn gtx970 :+ Upgraden heeft een zeer lage prio gekregen na alle prijsstijgingen en wat nog meer.
Vroeger had je genoeg aan 1200,- voor een goede midrange PC die een jaar of 2, 3 meeging.
Dit is dan ook nogal niet midrange :+
Is inderdaad ook van alle tijden. In de jaren 2000 en jaren 90 kon je ook al helemaal leeglopen op PC hardware. En de dure Intel highend processors van rond 2015-2018. Nu hebben we extreme videokaarten, 5090 van 3000 euro.
Ik herinner me de eerste IBM's nog met een 386, PS/2 model 80. 25.000 gulden. Tel inflatie er bij op en je hebt het nu over 40.000 euro of zo. Hoezo "alles wordt alleen maar duurder"?
Dit klopt niet high end is altijd al duur geweest. In 2008 zat een I7 965 ook al rond de €1000.
Verder positioneert AMD dit niet als een gaming processor. Dit is een niche processor waarvoor ze de productie hebben moeten aanpassen met daadwerkelijk meer hardware (de extra 3D-cache laag). Hiervoor waren Intel processoren ook al vaak voor dit soort bedragen te koop, en dat waren vaak alleen maar goed geteste exemplaren voor 10% hogere frequentie uit het midden van de wafer.
Mwah, het ook een beetje appels met peren vergelijken.

Ja PC gaming is duurder geworden, maar niemand die daar per se een 949 euro kosten CPU voor nodig heeft, 9800x3D crusht zo'n beetje alles al en is onder 500 euro, en wie een normale gamer is die niet "best of the best wil" maar "een betere ervaring dan op consoles" is met een 9600x, 9700x of iets van Intel ruim onder 300 euro klaar qua CPU.

Hetzelfde qua GPU, ja het is duurder geworden, nee je hebt geen 5070 Ti van 900 euro nodig voor een leuke ervaring.

5070 Ti is een prima native 4K GPU, iets wat consoles met meeste games eigenlijk niet kunnen zonder upscalers

En sowieso kan een PC meer dan gamen alleen, games zijn goedkoper (gewoon via Steam sales en legale bronnen zoals Humble Bundle of Fanatical) en PS Plus kost (uit ervaring, wij gamen ook op consoles) ook best wat naar mijn mening (puur voor online gaming is Nintendo VEEL schappelijker qua jaar prijs).

Plus spullen gaan langer mee, ik wou dit jaar upgraden (gaat niet door voor nu door RAM prijzen vanwege de AI hype) omdat mijn systeem al een poos meegaat (ondertussen hier en daar wat ge upgrade, maar de moederbord gaat al richting de 7 jaar).

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 9 april 2026 15:50]

Meeste games zijn GPU gelimiteerd. Inderdaad met een 265K of 9700X en een videokaart zoals een RTX4070/5070 kan je op 1440P lekker gamen.

Ik zelf vind 4K gamen nogsteeds een beetje overdreven. Tenzij je een joekel van een TV hebt staan.
5070 Ti is een prima native 4K GPU, iets wat consoles met meeste games eigenlijk niet kunnen zonder upscalers
Ik push 'm best hard op 1440p. 4K zonder upscalers zou ik 'm niet geven.
Hangt af van je instellingen, mijn partner heeft een 5070 Ti en speelt op 4K.

Max gaat vaak niet lukken natuurlijk tenzij upscalers enz, maar wij beiden thuis gebruiken die liever niet.

Op 1440p is het inderdaad een top kaart, 4070 Ti trouwens ook.
Vroeger had je genoeg aan 1200,- voor een goede midrange PC die een jaar of 2, 3 meeging.
Tegenwoordig gaat hardware (gelukkig?) wel langer mee.
En vroeger had je geen smartphones.

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 9 april 2026 15:38]

Nokia 3310 joins the chat.
Met wat vergelijk je dat dan? Een smartphone met een dumbphone is al geen vergelijking.

Ik weet zeker dat als er nog dumbphone zijn die ook gewoon jaren mee kunnen als je er normaal mee omgaat. Nokia was vooral robuust in de zin dat ie tegen een stootje kan, maar dat is niet de hardware waar hij op doelt, zijn opmerking slaat op de binnenkant.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 9 april 2026 16:28]

Je hebt dit in iedergeval niet nodig om goed te kunnen gamen.

Dit is het beste van het beste ongeveer op consumenten gebied. Dat heeft altijd al zijn prijs gehad. Dat zal ook niet veranderen.

Maar je kunt heus wel een goede setup maken voor rond de 1500.
Deze processor is niet bedoelt voor gaming. Hij is gepositioneerd voor de professionele markt, meer als een budget Threadripper voor specifieke toepassingen. Voor games helpt deze amper over de goedkopere X3Ds.
Tja, is ook geen noodzakelijk iets in een mensenleven. Dus is een luxe product
Geen idee wat dat met dit artikel te maken heeft, deze CPU is helemaal niet voor gamers.

Voor 200 a 300 euro heb je een geweldige CPU waar je 5+ jaar mee kan gamen! Wil je het allerbeste, dan betaal je nu een hoop, maarja dat is dus totaal niet nodig om fatsoenlijk te gamen!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 9 april 2026 16:26]

Een midrange pc heeft natuurlijk geen 9950X3D2 aan boord en ook geen 9800X3D. In de laatste BBG bedroeg de 1440p game PC net geen 1500euro. Dus met inflatie in het achterhoofd ontloopt het elkaar bijna niet.
Is dan ook niet bedoeld voor gamers.....
In 1999 heb ik 999 gulden (450 euro) voor een 4speed cd brander betaald. Zou nu 844 euro zijn.

Ik heb niet zozeer het idee dat alles nu heel veel duurder is geworden maar dat een heel aantal jaren PC onderdelen gewoon heel goedkoop zijn geweest.
Onzin: koop een 7800X3D voor onder de 300€ en ga verder met je leven...
Rijdt je Maserati of Kia?
KIA Ev6 gt versie, bijna net ze snel tot 100km/h harder mag je toch niet.
Ik stel bij auto's sneller de vraag: heb je hem zelf gekocht of doe je alsof die van jou is :+

On topic: hier draait een 5700x3d icm een 7900xt alles picobello.. mensen die mopperen of mekkeren dat high-end te duur is.. daarom is het high-end lieve mensen!

Voor 1440p of 4K en fatsoenlijke fps is een cpu als een 9800x3d of hoger helemaal niet nodig 8)7
Prijs is inderdaad beetje hoog had wel 50-100 dollar lager mogen zijn. Wel is dit adviesprijs en vaak wordt het ook wel wat lager tenzij aanbod schaars is. Zo 15 jaar geleden had je de de Intel Extreme core's what hogere clocks of 2 core's meer en die kosten toen ook 1000 euro+ toen was er nog heel wat minder inflatie wat we de afgelopen jaren hebben gehad. Dan had je een quad core of hexa core. Dus in dat opzicht valt de prijs nog wel mee. Je krijgt een pittige 16 core die met turbo of overclock richting de 6 ghz gaat en een enorm 3d cache. De techniek is wel wat beter als in het extreme core tijdperk van intel toen was het echt 200-300% meer betalen voor net dat beetje extra en had je eigenlijk al prima high end proccesor voor 200-300 euro destijds betaalde je een super premium voor dat puntje op de i. Met inflatie en alles gerekend kost deze net wat meer als de helft heb je echt een beest van techniek. Ondanks dat vind ik hem ook nog net iets te hoog geprijsd voor de markt waavoor die bedoeld is.

[Reactie gewijzigd door bigkillerstorm op 10 april 2026 00:35]

maar daar zeg je het eigenlijk al, 2-3 jaar met je gpu en misschien 3-4 met je cpu dat was de realiteit tot medio 2010-2015 maar nu kan je dat al makkelijk verdubbelen alleen al omdat de releases langer uit elkaar liggen. tot 2015 bouwde ik elke 2-4 jaar een nieuwe pc en tussen door nog een nieuwe GPU erin, in 2016 had ik mijn Vega 64 gekocht op mijn 5930k toendertijd en die heeft gedraaid tot 2021 een 5800X en 6800XT combi gebouwd heb en die draait nu nog en ziet erna uit dat ik niet voor 2027 of 2028 ga upgraden. Ben eigenlijk hoopvol dat DDR6 niet meteen opgeslokt gaat worden door AI ivm compabiliteit zodat ik binnen alle redelijkheid een nieuwe build kan doen in 2027 of beging 2028.
Ik zou eerder andersom verwachten met DDR6, dat servers vooral overstappen eerst en consumenten langer op DDR5 blijven. Dit omdat de signaal integriteits eisen voor DDR6 nog hoger liggen dan DDR5, voor DDR7 wordt zelfs verwacht dat consumenten dit helemaal niet zullen gebruiken
Gamen is ook een luxe.

En deze cpu voegt tov een veel betaalbaardere 9800X3D of 7600X3D Maar wei if toe.

Deze cpu is voor mensen die workstations hebben waar ze bepaalde applicaties op draaien die veel cache kunnen gebruiken of naast dat soort dingen of compute zaken ook op die machine willen gamen.

Maar qua gaming performance zal hij niet veel sneller zijn dan de 9800X3D. Games gebruiken al die cores nog niet. En je hebt dan sowieso met latency tussen de ccd's te maken.

Zen6 met een monolithic 12 core design gaat eerder wat opleveren vooral door de extra cache die die architectuur krijgt.
Waar heb je het over? Alsof je een 9950X3D2 nodig hebt voor gaming.
Deze cpu is ook geenzins nodig voor gaming...
Deze CPU kan je ook niet vergelijken met een midrange gaming pc, dit is het neusje van de zalm onder de cpu's. Je vergelijking is krom, je hebt vandaag de dag ook goede gaming cpu's voor onder de 200 euro.

Je hebt gelijk dat een complete pc bouwen nu heel duur is, maar qua CPU's zijn we er juist wél op vooruit gegaan de laatste 10 jaar.
Vroeger had je genoeg aan 1200,- voor een goede midrange PC die een jaar of 2, 3 meeging.
Langer, als je de RAM, GFX kaart of processor tussendoor upgrade.
Het is door het huidige geheugentekort fors duurder geworden, maar voor €1200 heb je nog steeds een midrange gaming PC en die gaat ook zeker nog wel een jaar of 2, 3 mee.
uitvoering: Acer Nitro N50-656 (DG.E3WEH.002)
Wordt een beetje depressief van deze zaken als een gamer.

Vroeger had je genoeg aan 1200,- voor een goede midrange PC die een jaar of 2, 3 meeging.
Langer, als je de RAM, GFX kaart of processor tussendoor upgrade.

Nu heb je een telefoon of een console met wat geld over.
Of alleen een grafische kaart. En als je de Lenovo Go Z2 met 1TB wil, dubbel dat bedrag.

Gaming wordt een luxe.
Deze CPU is niet gericht op gaming in tegenstelling tot de vorige X3D processoren. AMD heeft al aangegeven dat deze gericht is op meer zakelijk gebruik. En daar zit het bijbehorende prijskaartje aan vast.

Bovendien heb je het over een midrange pc. Dit is geen midrange CPU.

[Reactie gewijzigd door Seth_Chaos op 9 april 2026 19:30]

Jaar of 2 a 3? Ik had echt veel langer met mijn 3570K en GTX970 gedaan. Het is dat de GPU paar keer uitviel tijdens een hittegolf, anders had ik het nog een jaar gerekt. In totaal respectievelijk 7 en 5 jaar mee gedaan.

En dat was een GPU van 350 euro, CPU van rond de 250, en gooi er een moederbord, geheugen, voeding, kast en SSD bij van 125+75+70+60+70, en je had (in 2014) voor ~1000 euro een keurig systeem staan.

Voor de geheugencrisis kon je nog steeds best redelijke systemen samen stellen voor die prijs, behalve dan dat je nu tegen de afgrond van bang/buck GPUs zit te shoppen (NVIDIA's xx50 lineup). Vroeger zat daar nog een GTX960 tussen, en was een GTX950 ook nog wel oke.

En bovendien is er in die tijd heel veel gebeurd in PC monitor land. Opeens was high refresh rate er, en tegelijk 4K, en alle toeters en bellen er bij. In mijn beperkte beleving als arme scholier waren de stappen daarvoor best incrementeel: je ging van 1024x768 keertje naar 1280x1024, daarna 1920x1080, en misschien zelfs 2560x1600. Maar wel allemaal op 60Hz. Nu wilt men graag 2160p 240Hz pushen, liefst nog op 21:9 of 32:9 formaat ook. Niemand heeft dit "nodig" om leuk of goed te gamen, maar het is wel cool.

Een CPU als deze ligt in dezelfde buitencategorie.

[Reactie gewijzigd door Hans1990 op 9 april 2026 20:30]

Dit is ook wel de top tier. De 9800X3D kost maar de helft van deze en presteert qua gaming waarschijnlijk bijna even goed. Deze CPU ga je niet kopen puur om te gamen.
Een 9950x3d2 is nou niet bepaald een midrange cpu.
Jezus wat een geld. Dan ben je met een moederbord en ram en ssd dus al 1600-1700 euro kwijt... Dat is voor miljoenen mensen gewoon een maandinkomen.
Niemand hoeft deze te hebben he... net als een 5090, je kunt prima met minder.
wat een gek er voor geeft he hahaha zo gek ben ik niet lol
Hij is dan ook meer bedoeld om maandinkomen mee te produceren (als in: voor workstations die doorgaans tbv werk gebruikt worden en dus met jouw input/creativiteit geld opleveren).

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 9 april 2026 16:32]

Stevig aan de prijs maar dat was ook wel te verwachten. Ik wacht in ieder geval de eerste reviews af of deze veel performance winst geeft in games. Bijvoorbeeld 5-10% winst voor 50% meerprijs is het me niet waard. Maar ben wel benieuwd wat deze van winst gaat geven :).
Maar ben wel benieuwd wat deze van winst gaat geven :).
Ten opzichte van de 9800X3D in games? Iets van -5%? ;)
Geen of amper winst, deze is niet bedoelt voor gamers, maar semi-professionele markt.
Ondertussen bij alternate aangeboden voor €949
Had hem besteld maar kreeg kort daarna bericht dat hij (nog) niet leverbaar is, fout op de site.

[Reactie gewijzigd door RadYeon op 9 april 2026 16:02]

Kreeg net een pricewatch mailtje van de boxed versie: €949,-

En prijs is weg idd

[Reactie gewijzigd door shaiwa887 op 9 april 2026 16:50]

Fout op de site, heb ik begrepen.
En ik game nog op een 5800X3D die bij aanschaf 269 euro was. Waar is toch die tijd gebleven dat AMD veel voor weinig bood.
Voor de spellen die ik speel allemaal 140+ fps met mijn 4070TI op mijn 1440p scherm dus ik zag nog geen reden voor een upgrade maar met huidige prijzen is een nieuwe game pc voorlopig echt uitgesloten. Gamen is helaas onbetaalbaar geworden....
Dit is een workstation CPU for zware enthusiasts. Vergelijkbaar met een Epyc qua 3D caching. Die zijn absoluut duurder, dus dit is een nice bonus voor mensen die wel een server / workstation met Ryzen willen en toch het beste qua caching willen. Ik overweeg t sterk, maar niet voor t gamen.
Ben vooral erg benieuwd hoe deze presteerd tov de 9950x3d in games met een rtx 5090. Wat is het verschil in fps?

Afgelopen jaren meerdere state of the art gaming pc's gebouwd en alles blijft maar duurder worden en de prestaties kleiner. Mn huidige desktop heeft bijna 10k gekost 8)7

sn3lders in "Het Show je Build! Topic"
Dankzij frame-gen is zo'n dikke CPU voor gamen gelukkig niet meer nodig.
Sommige games zijn cpu intensief. Dus dan is snelle cpu belangrijk.
Komt Zen 6 onderhand ook niet uit? Kan je beter wachten op de nieuwe architectuur.
En Intel verkoopt dan de 270K voor een derde van de prijs en die is 5% langzamer dan de 9950X3D (in gaming).
Deze is ook niet bedoeld voor gaming
En daar zal die 270K, zelfs hier en daar sneller zijn. :Y)

Maar laten we eerst tests afwachten van deze AMD.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn