Budget Thuis gaat internet aanbieden via glasvezelnetwerk Open Dutch Fiber

De energie- en telecomaanbieder Budget Thuis gaat glasvezelinternet aanbieden via het netwerk van Open Dutch Fiber. De samenwerking tussen de twee bedrijven start 'binnenkort', te beginnen in de regio Amsterdam. Daarna wordt het aanbod stapsgewijs voor de rest van het ODF-netwerk uitgerold.

Budget Thuis zal het abonnement leveren via het netwerk van ODF, zo blijkt uit een persbericht. Er zijn nog geen prijzen voor de dienst beschikbaar, maar volgens ODF komen er abonnementen met internetsnelheden van 100, 400 en 1000Mbit/s. Volgens de provider komen er combinatieabonnementen voor klanten die ook energiecontracten of mobiele abonnementen bij het bedrijf afnemen.

De internetprovider bood al langer glasvezelabonnementen aan via het KPN-netwerk, wat zo zal blijven. ODF en KPN zijn op andere plekken actief.

Open Dutch Fiber is een open glasvezelnetwerk dat 'verhuurd' wordt aan telecomproviders, waaronder binnenkort Budget Thuis. Ook bedrijven als Odido, Freedom Internet, Fiber Nederland, Onvi en RapidXS maken van het ODF-netwerk gebruik.

ODF Budget Thuis

Door Yannick Spinner

Redacteur

26-05-2026 • 14:55

87

Submitter: tabletmen

Reacties (87)

Sorteer op:

Weergave:

Ik ben dan benieuwd wie de eigenlijke internetaanbieder gaat zijn: BudgetThuis is op dit moment gewoon wederverkoop van KPN. Zelfde ExperiaBox, KPN-adres, zelfde televisieproduct en ga zo verder.

Stel dat Odido de feitelijke internetaanbieder gaat worden, dan gaan er wel fundamentele verschillen zijn, bijvoorbeeld, ik zou me kunnen voorstellen dat BudgetThuis in dat geval geen IPv6 gaat leveren over ODF.
En dan even een waarschuwing voor iedereen hier; als je de pech hebt internet van Budget internet geleverd te krijgen via een oude "fiber crew" lijn, zoals ik in provincie Utrecht, dan kan je je eigen modem niet gebruiken. Ze vertikken dit gewoon mogelijk te maken.

Je moet dat Draytec modem gebruiken en je eigen router als DMZ host instellen... Waardeloos.
En dat terwijl ik voorheen via ODIDO, op dezelfde glasvezel lijn internet kreeg via een KPN lijn, daar was het erg gemakkelijk je eigen router te gebruiken.

Zo check je dit

[Reactie gewijzigd door procyon op 26 mei 2026 16:20]

Dan overtreden ze gewoon de wet toch? Je hebt gewoon recht op vrije modemkeuze, zoiets moet toch ergens te melden zijn (ACM oid?)...
ACM is hiervoor inderdaad de verantwoordelijke toezichthouder. Je mag wettelijk gezien zelfs de ONT (bij GPON/XGSPON) vervangen door eigen apparatuur, zolang je maar de specificaties van de provider of belichter aanhoudt.
De ACM doet helaas bitter weinig. Ik vraag mij af of ze meer bestuurders hebben dan mensen die echt iets kunnen.
Het lijkt erop dat het probleem in elk geval vwb het gebruik van een eigen router is opgelost zie de discussie op het Budget Alles-in-een topic (met dank aan de vasthoudendheid van Tweaker @DaLass). Het ONT gedeelte is nog steeds wat onzeker, maar in elk geval kan je dan je eigen router gebruiken.
Freedom heeft toch ook IPv6 op ODF? Ik weet niet of Odido uberhaupt zo'n wholesale dienst verkoopt als KPN waarbij KPN alles levert behalve de support.
De kwestie is niet dat ODF geen IPv6 kan, dat kan prima. De kwestie is dat BudgetThuis alles uitbesteedt, je krijgt letterlijk KPN internet geleverd. Als alles uitbesteed gaat worden aan Odido (grootste partij op ODF), dan krijg je het product van Odido.
Nee, Budget Thuis is zelf ISP en vanwege overname Fiber Crew die ze eerder hebben overgenomen hebben ze geen KPN of Odido nodig omdat ze nu zelf internet gaan leveren. Ze gaan concurreren met Odido en niet samenwerken

[Reactie gewijzigd door thisisjazz op 26 mei 2026 16:08]

Punt is (denk ik) dat Freedom een provider is die internet aanbiedt over KPN en ODF (misschien nog wel meer) infra. Groot verschil is natuurlijk dat Freedom een echte provider is en Budget ... minder. Maar wie weet hebben ze ambities om een echte provider te worden.
Nou dat valt in mijn regio dan ook wel weer tegen. Ik heb hier een KPN en ODF aansluiting in de meterkast. Maar Freedom biedt alleen maar via KPN aan. Navraag bij Freedom of ze het ook via het goedkopere ODF kunnen, was het antwoord nee.

Blijkbaar hebben ze nog geen apparatuur in het ODF netwerk hangen voor mijn regio. Dus hoe mooi de keuze van een extra aanbieder ook lijkt, de praktijk blijkt toch anders te zijn. Ze zitten allemaal in een tientje marge van elkaar als je netjes gaat vergelijken met de tv-opties. Het voordeel zit er alleen in of je bepaalde opties wel/ niet nodig hebt en kunt wegstrepen.
Ik kan me voorstellen dat in gebieden waar beiden beschikbaar zijn, zij niet op twee netwerken hun diensten aanbieden maar kiezen voor de (voor hen) aantrekkelijkste partij. Dat zou een kostbaar plaatje worden anders.
Bij ons in Hoogvliet (Rotterdam) doen ze dat wel: Freedom is zowel beschikbaar over KPN als ODF glasvezel. Over ODF is alleen 1 Gbit beschikbaar en kost 53 euro. Over KPN krijg je dan 50 Mbit.

Freedom heeft geen eigen apparatuur staan in de wijkcentrale.
Freedom gebruikt een aantal 'belichters' zoals Fiber Crew (recent overgenomen door Budget), Fiber Operator, KPN etc. Als de belichter waarmee ze samenwerken nog geen apparatuur heeft in de wijkcentrale bij ODF kun je dat niet bestellen.
Je kunt nog kijken of Trined / SNLLR daar wel kunnen leveren als Freedom niet kan. Trined is toch ook een wat meer pro provider op ODF glas met IPv6 en vast IP adres als optie.
Met mede als bijkomend voordeel dat ze dvb-c over glas zonder extra kosten (behalve die van het gewone tv pakket) aanbieden.
Geen idee wanneer je bij Freedom hebt gekeken maar helemaal onderaan de lijst staat volgens mij ODF: https://freedom.nl/diensten/netwerken
Klopt, ik heb het in juni 2025 gevraagd en uiteindelijk in oktober 2025 dit antwoord ontvangen. Het spreekt trouwens ook niet echt voor de snelheid van antwoorden.

We hebben het even laten uitzoeken, maar het ziet er naar uit dat voorlopig alleen het KPN netwerk beschikbaar is.
Er zit vaak wel een prijsverschil op de verschillende netwerken.

Wat je kan doen als je op glasvezel wenst over te stappen is de aanvraag indienen voor een glasvezel aansluiting op het KPN netwerk. Mocht dan het glasvezelnetwerk van ODF technisch gereed zijn, kun je een overstap (tech change) aanvragen indien gewenst.

Hopelijk heb ik je voldoende geïnformeerd.
Freedom probeert juist op zoveel mogelijk glasvezelnetwerken aan te sluiten (op dit moment 16 van de 22) en heeft daardoor het grootste glasvezelbereik van Nederland. ODF sluiten ze zeker ook op aan, maar dat kan pas ~1 jaar nadat de glasvezel is aangelegd. Het eerste jaar mag enkel Odido leveren op de glasvezel van ODF. Freedom publiceert om de zoveel tijd een lijst met gebieden waar ze nu ook over ODF leveren.
Klopt, de kabel is in juni 2024 aangelegd. waardoor ik bij freedom in juni 2025 heb geinformeerd om over te stappen.
De ODF kabel en KPN kabel zijn enkele maanden na elkaar in de straat gegraven. ODF was eerder met graven, KPN eerder met de huisaansluiting.

Freedom gaf bij navraag in juni 2025 inderdaad aan dat er een jaar exclusiviteit van Odido op het netwerk zit.

Ik heb dit ook bij ODF nagevraagd met onderstaand antwoord:
Goedemorgen, bedankt voor uw terugkoppeling. Er is momenteel geen exclusiviteit meer van toepassing voor de provider Odido en het netwerk is vrijgesteld voor andere providers. Echter is het aan de providers zelf gelegen op wel moment zij operationeel worden op ons netwerk en in aanbod zullen gaan voorzien. Hiervoor dienen de providers hun eigen apparatuur te leveren op ons netwerk en de infrastructuur die wij daar voor hebben aangelegd. zodra er andere partijen beschikbaar worden op het adres waar u woonachtig bent wordt u tijdig geïnformeerd door desbetreffende provider.

Dit antwoord heb ik daarna ook naar Freedom terug gestuurd, die toen foto's van beide aansluitingen wilden ontvangen en daarna met dit antwoord terug kwamen:

We hebben het even laten uitzoeken, maar het ziet er naar uit dat voorlopig alleen het KPN netwerk beschikbaar is.
Er zit vaak wel een prijsverschil op de verschillende netwerken.

Wat je kan doen als je op glasvezel wenst over te stappen is de aanvraag indienen voor een glasvezel aansluiting op het KPN netwerk. Mocht dan het glasvezelnetwerk van ODF technisch gereed zijn, kun je een overstap (tech change) aanvragen indien gewenst.

Hopelijk heb ik je voldoende geïnformeerd.


Dus het is nu dan wachten totdat men de apparatuur op het netwerk gaat aansluiten.

Nadeel waar ik ook nog mee zit, is dat de KPN aansluiting te laag op de vloer gemonteerd is waardoor de kap die over het punt moet niet geplaatst kan worden, oftewel de KPN aansluiting is onbruikbaar opgeleverd. Dit hoorde ik pas van de firma die de ODF aansluiting naar binnen bracht, die worden door beide firma's ingehuurd waardoor het hun opviel dat deze niet voldeed. Nu is dit niet direct een punt, daar mag bij overstappen dan een monteur voor komen om het te fixen.
Draytek routers leveren ze tegenwoordig..
Kan het zijn dat het op papier misschien niet heel erg veel anders is dan KPN, maar dat het handig voor mensen is om hun energie en internet bij 1 provider aan te sluiten?
Dat lijkt mij in essentie wel waar het om draait: Het is begonnen als Atoomstroom, werd toen BudgetEnergie en toen internet erbij kwam werd het BudgetThuis: Zo veel mogelijk diensten op een factuur zetten spaart administratieve lasten.

[Reactie gewijzigd door dmantione op 26 mei 2026 15:46]

Was het echt Atoomstroom? Wow dat klinkt wel cool! Maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen dit serieus neemt en het marketingtechnisch nogal een risico is.
Oorspronkelijk werd het aangeprezen als alternatief voor mensen die wel wat zagen in kernenergie als oplossing voor enkele van de energieproblemen van onze tijd: Groene stroom werd, zeker destijds, vaak groengewassen i.p.v. dat het echt groen was. Toen kwam de ramp van Fukushima en werd het onverkoopbaar, dus is de tent hernoemd naar BudgetEnergie en kregen de klanten alsnog groene stroom.
In theorie is de administratie simpeler; je krijgt wat korting.
Vooral prijs. Budget Thuis gaat het nu zonder tussenkomt KPN leveren waardoor ze het scherper kunnen aanbieden
Dat wordt Budget Thuis zelf
Budget is niet meer standaard KPN, maar dan onder een ander label. Je krijgt geen Experiabox maar een Draytek modem, en het TV platform hangt af van wie de belichter is.

Is dit KPN dan krijg je het oudere iTV platform (dus niet het huidige TV+), is dit FiberCrew dan krijg je het nieuwe eigen TV platform van Budget. Zie ook nieuws: Budget Thuis introduceert stilletjes eigen tv-dienst met nieuwe settopbox en nieuws: Eigenaar Budget Thuis heeft Nederlandse beheerder glasvezel overgenomen (FiberCrew/Jonaz)
Is dit een eerste stap richting de splitsing van aanbieder en infrastructuur? Dat in plaats van de A9 tussen Alkmaar en Amstelveen in bezit is van Volkswagen maar verplicht ook andere automerken erop mogen rijden (zoals nu met KPN's glasvezel vaak gebeurt), de snelweg gewoon open is.
KPN's Glasvezel netwerk is gewoon open? Je moet alleen wel tol betalen aan het begin van de A9. Om er gebruik van te mogen maken ook met je Ferrari.
Dat is ook precies het punt wat ik probeerde te maken ;)
Maar ze betalen ook ODF hoor ;-)
Maar ODF verkoopt geen internet ;)
KPN NetwerkNL B.V. ook niet. Dat is waar iedereen, zelfs KPN het glas van huurt ;-), ODF is ook onderdeel van de Odido investeringsmaatschapij met KKR erbij (Weet niet of je daar blij mee moet zijn...).
ODF is geen onderdeel van Odido. Wel een samenwerking gestart in het begin. KPN houdt de tarieven veel te hoog waardoor aanbieders nauwelijks wat kunnen verdienen. Mede daardoor houdt KPN als ISP de meeste klanten. Partijen als ODF maken glasvezel betaalbaar voor ISP’s en met een partij als Budget Thuis erbij wordt het nog interessanter.
ODF is opgezet door het investeringsfonds Deutsche Telekom Capital Partners (Wat nu Digital Transformation Capital Partners heet). Odido had alleenrecht op het netwerk bedongen voor een heel jaar. Zo "onafhankelijk" zijn ze ook niet.

Ik ben nog steeds van mening dat we het Electriciteitsnet principe hadden moeten hanteren bij Internet of in iedergeval bij Glasvezel. Partij die legt overal 1 fibertje aan (Krijg je ook dat grapje van 3x de straat open niet). Iedereen kan er op aansluiten, zoals in Zwitserland en Denemarken is gebeurd.
Klopt gedeeltelijk, het is grotendeels KKR en een beetje DTCP. De alleenrecht periode is voorbij dus de weg is vrij voor alle ISP’s

Dat tweede ben ik mee eens maar that ship has sailed helaas
Hoezo eerste, er waren toch al tig andere aanbieders actief op iig ODF/KPN/Delta infra? En nu nog 1 erbij.
Maar vziw is dat behalve voor KPN niet verplicht, bijv Ziggo mag z'n netwerk voor andere aanbieders gesloten houden.
Freedom betaalt bijvoorbeeld gewoon een KPN tax
Dat is bij ODF altijd het geval geweest…
Om te beginnen is internet al vanaf het begin zo ingericht. Formeel is er geen internet, formeel zijn het de netwerken van organisaties die met elkaar gekoppeld zijn met het internet protocol. En zo was het, zo is het en dat zal niet snel veranderen.

Voor glasvezel heeft Freedom een uitgebreide uitleg op https://freedom.nl/nieuwsartikel/verschillende-prijzen-en-diverse-glasvezelnetwerken-hoe-zit-dat.
Dit 'hervormen' naar de structuur van de energieleverancier en netbeheerder:
  • Netbeheerder = infrastructuur en transport
  • Leverancier = verkoop van energie
  • Klant = afnemer/gebruiker
Is dat een idee?
Met glasvezel internet:
  • fysieke netwerk, de glasvezels = infrastructuur. Hier is weinig aan te veranderen, dit is de eigenaar van het netwerk. In mijn geval, wat ooit reggefiber was is nu van kpn.
  • belichten = van de wijk-centrale naar de huis aansluiting (zeg maar "transport" uit jouw lijstje). Het eerste jaar na aanleg is dat aan de netwerk eigenaar. volgens mij is er een regel dat na een jaar dat monopolie er vanaf gaat.
  • internet-toegang-provider = internet operator, "leverancier". Hier heeft de gebruiker een contrakt mee. Bij mij is dat tegenwoordig freedom.nl (sorry, ik heb aandelen).
Het mooie van Freedom is dat het contract dat ik had (via belichter kpn) aangepast kon worden naar een andere belichter waardoor het voor mij voordeliger en sneller is. Iets dergelijks gun ik alle andere gebruikers. Voor mijn contract veranderde niets. Praktisch/technisch is glasvezel van aon naar gpon gegaan.
Zit zelf ook bij Freedom Internet maar kan dus alleen via KPN netwerk afnemen. Het voelt toch raar dat door beheer van de infrastructuur je duurder of goedkoper uit kan zijn. Dat is hetzelfde dat als iemand die in Utrecht energie koop bij Essent of iemand uit Friesland en allebei exact dezelfde hoeveelheid gebruiker, de een toch een hogere kWh prijs heeft dan de ander.
Zoals je dat bij energie maatschappijen beschrijft is inderdaad het geval. De energie leverancier is afhankelijk van de netwerk-beheerder. Voor energie zijn dat de organisaties als Stedin en Liander. Daar is de infra verdeeld op basis van regio.

Bij de glasvezel aansluitingen is het op basis van de leverancier die het netwerk heeft aangelegd. Bij ons was dat ooit reggefiber, dat is opgeslokt door kpn. Maar het kpn glasvezel netwerk is in dat opzicht door verschillende organisaties opgebouwd en daarbij is niet altijd goed rekening gehouden met verschillende belichters en verschillende netwerk-beheerders.

Aan de andere kant, het is het waard om zo af en toe ook bij je huidige provider een postcode check te doen. Gewoon om te zien wat voor aanbieding de buren zouden kunnen krijgen.

En van Freedom heb ik de ervaring dat ze redelijk open zijn in de mogelijkheden. Het kan de vraag waard zijn of er in de (nabije) toekomst bij jullie mogelijkheden zijn met verschillende belichters zoals ze op hun website laten zien.
Ik raad af om met Budget Thuis in zee te gaan. Het is een dubieuze organisatie die op zeer onethische wijze hun diensten probeert te slijten.

Zo gingen hun colporteurs bij mij in de wijk de deuren af met het verhaal dat 'er een buurtproject liep waarover ze de bewoners kwamen informeren'. Met die lulkoek drongen ze portieken en trappenhuizen binnen en glipten ze mee met buren die niet opletten wie ze binnenlieten. Buren die hen buiten zette werden door hen bedreigd.

Er is melding van gemaakt bij de politie. Budget Thuis zelf reageerde nergens op.
Dit zijn vaak externe partijen, en die dienen dan ook aangesproken te worden op dit gedrag. Heeft dus weinig met Budget Thuis te maken.

En "tailgating", daar moet je zowel thuis als op je werk altijd op letten.
...Zo gingen hun colporteurs bij mij in de wijk de deuren af met het verhaal dat 'er een buurtproject liep waarover ze de bewoners kwamen informeren'. Met die lulkoek drongen ze portieken en trappenhuizen binnen en glipten ze mee met buren die niet opletten wie ze binnenlieten. Buren die hen buiten zette werden door hen bedreigd.

Er is melding van gemaakt bij de politie. Budget Thuis zelf reageerde nergens op.
Niet dat ik dat wil goed praten ( want dát wil ik beslist niet ), maar datzelfde geldt/gold ook voor OdidO, Ziggo en KPN om maar een paar te noemen. Grote kans dat de oorzaak bij het bedrijf ligt, welke daarvoor is ingehuurd of bij hun medewerkers die langs de huizen gaan. Want het bedrijf zal waarschijnlijk o.a. per verkocht abonnement commissie ontvangen, terwijl het mij niet zal verbazen dat de verkopers een bonus krijgen per verkocht abonnement. Zo wordt de 'druk' natuurlijk erg hoog, om veel abonnementen te scoren en als er geld blinkt, dat gaan bij velen de regels/wetgeving terzijde.
Kijk maar eens op cashbackxl.nl wat je krijgt als je via hun afsluit.
Dat krijgen die colporteurs vast ook minimaal. Als je met een goede aanbieding langs de deuren gaat kun je vast goed verdienen als je een beetje kunt kletsen.
Dan zullen ze ook wel gebruik gaan maken van hun eigen TV product. Whitelabel KPN TV kunnen ze hier niet aanbieden.
Dat klopt, die hebben ze net gebouwd :)
Als je ziet hoe het ODF netwerk is aangelegd, dan moet je naar mijn mening daar wel
vraagtekens bij zetten. In verscheidene straten in zuidoost hangen de glasvezelkabels te bungelen langs de gevel
Juist het ODF netwerk is als ster aangelegd waarbij elke vezel in de POP uitkomt. Daardoor kan elke provider, indiem gewenst, eigen apparatuur plaatsen wat het enorm flexibel maakt en je als provider echt je eigen product kan aanbieden en kan onderscheiden.
Als de kabels niet in de goot zitten dan kun je dit bij ODF melden. Die hebben een registratie systeem voor dergelijke meldingen en mijn ervaring is wel dat ze hier redelijk bovenop zitten.
Nou het hangt gewoon niet in een goot. Het bungelt los aan het gebouw .

Als het fysiek geen vertrouwen uitstraalt dan hoefthet van mij niet. Los van de opdringerige manier van werken
Ik ben wel benieuwd. Odido is op dit moment de enige met een beetje concurrerende prijzen. De andere aanbieders op het ODF netwerk zijn een stuk duurder. Hopelijk brengt Budget Thuis daar verandering in.
Stuk duurder is wel erg overdreven.
Afhankelijk van wat je wil zijn SNLLR of Fiber.nl ook dikke prima.
Voorbeeld:
Fiber 10 Gbps voor 24 maanden voor € 44,95 per maand
De eerste 4 maand(en) € 20,00 korting
Odido 8 Gbps voor 24 maanden € 67,50 per maand
De eerste 12 maand(en) € 17,50 korting
Het kan zijn dat alleen internet wel meevalt. Maar toen ik aan het vergelijken was met tv, kwam ik voor Odido op iets van €30/€40 per maand, en voor alle andere aanbieders op iets van €50/€60 per maand. Dat vond ik wel een redelijk verschil.
Je kan soms kiezen voor tv maar dan zonder decoder, dan ben je stuk voordeliger uit. Je moet dan wel een eigen systeem hebben of het via je telefoon en pc streamen of bekijken.

Ziggo bied dat bijvoorbeeld aan als je alleen internet kiest.
Op het ODF netwerk biedt Odido lagere prijzen aan zoals 15 euro momenteel. Op KPN en Delta netwerk zijn die prijzen aanzienlijk hoger. Het wordt tijd dat er op tweakers een uitleg wordt gegeven zodat het duidelijk wordt waarom de tarieven voor internet (buiten ODF) nog steeds prijzig zijn. Merk dat er teveel verkeerde info rondvliegt ook in de comments en topics.

[Reactie gewijzigd door thisisjazz op 27 mei 2026 03:16]

Een uitleg over internettarieven is best simpel én niet te doen... Prijzen fluctueren nogal/enorm.
Net als bij mobiele prijsvechters, daar kun je soms gigantisch scoren met een meerjarig contract.
De verwachting is dat straks op alle glasvezelnetwerken hetzelfde gaat gebeuren, sterker nog, dat heeft zich inmiddels al een beetje ingezet. Met name Odido vecht iedereen de tent uit.

Die €15 die je noemt is alleen het eerste jaar, het jaar daarna betaal je voor bijvoorbeeld een 1Gbps €45 euro, zit je nog steeds op een keurige prijs van €30 over 2 jaar. Voorlopig zijn zij daar de baas, maar (kleinere) prijsvechters komen er aan. En proberen klanten te verleiden met gratis Fritzbox etc.
Providers krijgen op dit moment wat minder kans bij KPN en Delta. Afgezien dat KPN en Delta 'lastigere' kabelaars zijn, kost het heel veel moeite, tijd en energie om een merk op te tuigen op een netwerk. Lijnen inhuren, campagne voeren etc. etc. vergt een investering. De tijd, de mensen en het geld liggen niet voor het oprapen. Dat we goedkoop internet hebben op alle netwerken gaat nog wel even duren. Het gaat dus niet vanzelf, maar het komt vanzelf... :z
Helemaal mee eens. Echter, is het wel uit te leggen waarom die prijzen zo verschillen en ook waar. Bij vast internet is het vaak de huur van de lijn die al hoog is (KPN/Delta). Daarna moet je als provider nog apparatuur plaatsen of huren en daarbij nog je internet kunnen leveren. Je marges worden zo dun tov mobiel waarbij het vaak een heel lastig verdienmodel wordt
Ja, en Odido is nu ook de enige die 100Mb levert op ODF bij mn ouders.
De langzaamste andere is Trined met 500Mb.
Maar zo te zien gaat Budget ook 100Mb leveren, dan kan het wellicht ook wat goedkoper.
Als Budget Thuis een kans wil maken moet óf het totale product beter óf de totale prijs lager ( of beide _/-\o_ ? ) dan bij de concurrenten.

Dus misschien een hernieuwde kans om de hoge internet/tv prijzen in Nederland omlaag te brengen, wat natuurlijk altijd goed is.

[Reactie gewijzigd door PsiTweaker op 26 mei 2026 15:33]

Ze hebben natuurlijk ook energie en geven zo korting als je beide of wellicht meerdere producten afneemt.

Of het echt goedkoper is weet ik niet, vaak ligt dat gewoon aan de deal die je eventueel via een vergelijkingssite maakt.

Zo klaagt iedereen dat Ziggo erg duur is maar die zag ik een keer juist als goedkoopste aanbieding en een keer als een na goedkoopste.
Hoge prijzen? Ik betaal voor 1000/1000 “slechts” 40,- (en dat was de afgelopen 3 jaar 37,50) Glasvezel via het ODF netwerk, keuze uit een hoop providers.

Daarvoor jaren lang bij inderdaad het dure langzame Ziggo gezeten met hun zogenaamde “glasvezelkabel netwerk”, die zijn inderdaad veel te duur en ontzettend traag.
Het is vreemd dat de glasvezellijnen niet door de overheid gelegd zijn naar centrale punten of uitbesteed maar wel eigendom overheid/maatschappij. Is met het gasnetwerk destijds ook gelukt en ja, ik ken het PTT verhaal.

Het doorgeslagen neo-liberalisme laat hier duidelijk zien dat het geen garantie is voor efficiénter of goedkoper en we zien nu dat de overheid weinig tot geen invloed meer heeft op de prijsvorming van iets wat we wel als basisvoorziening mogen beschouwen.
Gas is wel een totaal ander product dan internet.

En vreemd? Ik weet het niet, vind je ook dat supermarkten door de overheid moeten worden geëxploiteerd? Is tenslotte een eerste levensbehoefte.
Het gaat niet om het product maar de infrastructuur.

Net als bij rails, bij glasvezel haal je geen efficiëntieslag bij concurrentie en de rails bij één commerciële partij onderbrengen levert die partij een ongewenste monopolie positie.

We zitten nu in de positie dat meer rails de consument nog steeds afhankelijk maakt van een monopolie positie van een partij.
Allemaal grote woorden gebruiken. Even het plaatje schetsen, de weerbarstige werkelijkheid die iedereen heel graag wil ontkennen:
  • Linksom of rechtsom, de aanlegkosten voor een glasvezelnetwerk zijn hoog en die moeten worden terugverdiend, of het nu gaat om de overheid of een commercieel bedrijf.
  • De overheid heeft nu niet een heel erg goede reputatie als het gaat om effectief projectmanagement van infrastructurele projecten, dus de kans dat het een stuk duurder wordt dan onder een commerciële organisatie voor wie elke cent telt is tegen de 100% aan. Ook al kan een overheid iets goedkoper lenen, dat marginale renteverschil wordt dan meer dan gecompenseerd door de hogere kosten.
  • Een overheid zal niet zelf de dienst over de glasvezel gaan exploiteren, dus verhuren ze de lijn aan derden. Je kan dan zeggen dat ze de kosten lager kunnen houden dan de commerciële aanbieder, maar dat is natuurlijk je kop in het zand steken. Die kosten zullen gedragen moeten worden en in geval van de overheid is dat misschien niet op de factuur, maar dan wel via de belastingen. Je betaalt er sowieso voor.
  • Aangezien er al voldoende (concurrente) glas netwerkaanbieders zijn zie je in de praktijk dat aanbieders van diensten weigeren om gebruik te maken van het glas van een ander. KPN is uiteraard het grote voorbeeld. Ook in geval van een overheidsnetwerk kan KPN nog steeds die welbekende middelste vinger opsteken, want ze zijn nu eenmaal KPN.
Iedereen die denkt dat de overheid efficiënter iets kan doen moet de basisboeken economie er nog maar even op naslaan en het verschil tussen de kenmerken van een collectieve markt en een commerciële markt bestuderen en dan mag je zelf nog even de redenatie maken waarom de kenmerken van collectief per definitie betekenen dat prijsvorming het sturend mechanisme is en niet de resultante.
Ik gebruik geen grote woorden, ik probeer te duiden dat het balletje-balletje tussen overheid en commerciële partijen de consument het nakijken geeft.

Ja, ik ben het met je eens dat de overheid de laatste decennia veel te bureaucratisch is geworden, maar nee, het is ooit anders geweest en daarom haal ik het gasnetwerk aan, of de deltawerken.

Het is een mentaliteitsissue die ook niet opgelost worden door magisch kapitalisme, want daar zit dezelfde mentaliteit.
Nu even wachten wanneer KPN of Ziggo het overnemen. Gok binnen 2-3 jaar.
Waarom zou Ziggo een provider overnemen die over glasvezel levert terwijl ze zelf een eigen coax netwerk hebben liggen? Ziggo heeft nog nooit een andere internet provider overgenomen.

Alleen KPN, maar die hebben al een aantal merken zoals oa Youfone, dat die echt niet op nog een merk zitten te wachten.
Uhm, wat dacht je van a2000,UPC?
Ziggo heeft noch UPC, noch A2000 overgenomen.

UPC heeft A2000 overgenomen, en UPC's moederbedrijf Liberty Global heeft Ziggo overgenomen. Omdat Ziggo groter was, en een betere naam had, is besloten de naam Ziggo te behouden.

[Reactie gewijzigd door Bergen op 2 juni 2026 18:19]

KPN heeft ook Solcon.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.