Budget Energie geeft klanten deze lente- en zomerweekenden 'gratis' stroom

Klanten van Budget Energie met een vast of variabel contract kunnen deze lente en zomer in het weekend tussen 12.00 en 17.00 uur 'gratis' stroom krijgen. Zij moeten hier wel belasting over betalen. De actie loopt van 1 april tot en met 30 september. In 2025 hield de leverancier enkel in de zomermaanden een vergelijkbare actie.

De actie is volgens Budget Energie bedoeld om klanten met een vast of variabel contract tegemoet te komen wanneer er een overschot is aan groene energie. Dat gebeurt vaak tijdens de zonnige maanden, overdag, wanneer zonnepanelen het meeste opleveren.

Budget Energie gratis stroom

Zonnepaneeleigenaren met een vast of variabel contract hebben ook recht op de actie, met als voordeel dat zij goedkope stroom krijgen, ongeacht of de zon fel schijnt of niet.

Klanten die in aanmerking komen, kunnen zich via de Budget Thuis-app aanmelden door bij 'Instellingen' de optie 'Gratis stroom' aan te vinken. De gratis stroom wordt automatisch met de maandafrekening verrekend.

Niet voor dynamisch contract

Volgens de energieleverancier geldt de actie niet voor klanten met een dynamisch energiecontract omdat zij al profiteren van lage of zelfs negatieve stroomprijzen tijdens momenten van overschot. Dat geldt alleen als het daadwerkelijk zonnig of winderig genoeg is.

Coolblue Energie heeft een vergelijkbare permanente actie voor gratis stroom, die elke dag tussen 12.00 en 15.00 uur geldt, in combinatie met Samsung SmartThings-wasmachines, -drogers en -was-droogcombinaties.

Update, 15.29 uur – Informatie over een eerdere actie is aan het artikel toegevoegd.

Door Yannick Spinner

Redacteur

25-03-2026 • 14:56

149

Submitter: japie06

Reacties (149)

Sorteer op:

Weergave:

In de actievoorwaarden wordt duidelijk dat voor de gratis stroom overdag in de weekenden een duidelijke data-tegenprestatie geleverd moet worden: je verbruiksgegevens per kwartier. Standaard worden deze een keer per dag verstuurd:
De actie vereist dat je een werkende slimme meter hebt (die op afstand uitleesbaar is) en toestemming geeft om je slimme meter per kwartier uit te lezen (deze toestemming vragen we op het moment dat je je aanmeldt voor de actie in onze app). Met de kwartierstanden kunnen we bepalen welke elektriciteit je verbruikt tijdens de uren dat de stroom gratis is. Als we op enig moment niet kunnen beschikken over de benodigde meterstanden, dan kan je (voor de betreffende periode) geen aanspraak maken op de gratis stroom.
Als je je slimme meter instelt dat die per kwartier mag worden uitgelezen, dan geef je toestemming voor:
Je geeft toestemming aan je netbeheerder om voor de inkoop van je energie door je leverancier je meterstanden per kwartier dagelijks op te halen om je verbruik te berekenen. Dit verbruik wordt geanonimiseerd verstrekt aan de programmaverantwoordelijke van je leverancier.

Je individuele meterstanden per kwartier en bijbehorende verbruik worden maximaal twee maanden bewaard. Ook geef je toestemming aan je netbeheerder om je kwartierverbruiker en meterstanden per de eerste van de maand geanonimiseerd te verwerken in een maandrapportage en om deze maandrapportage te verstrekken aan alle marktpartijen. Je meterstanden per de eerste van de maand worden voor maximaal vijf jaar opgeslagen in een register en gebruikt voor herberekening van je standaard jaarverbruik.
Als de actieperiode is afgelopen, zullen weinig mensen deze permissie van per kwartier uitlezen weer terugzetten naar dag of uur.

In de huidige energiemarkt snap ik wel dat meterstanden per kwartier uitlezen heel veel waarde oplevert, want dan kan veel gerichter energie ingekocht worden en onbalansen voorkomen worden. Het stroomnet is overvol en gedetailleerde verbruiksdata zijn dan van groot nut.

De privacy afweging is ook wel noemenswaardig. Kwartierdata transformeert energieverbruik van een administratief gegeven naar een gedragsdataset. Hier is reeds onderzoek naar gedaan. Via analyse van kwartierdata kunnen apparaten herkent worden aan hun energie-signatuur, routines en leefstijl geïnfereerd worden: wanneer iemand thuis is, slaapt, weekend versus werkdag gedrag, maar ook uit hoeveel personen een huishouden bestaat en soms in welke leeftijdsgroepen deze bestaat.
De Kwartierdata is nodig voor dynamische contracten en in dit geval omdat ze exact moeten weten hoeveel stroom je tussen 12:00 en 17:00 verbruikt, dat is geen tegenprestatie.

Als het niet in de Actievoorwaarden staat mogen ze deze data niet gebruiken voor andere doeleinden. Nu kan het zijn dat je bij het toestemming geven nog aanvullende voorwaarden hebt maar dat moet Budget dan wel duidelijk aangeven.
Uit de quote hierboven:
Ook geef je toestemming aan je netbeheerder om je kwartierverbruiker en meterstanden per de eerste van de maand geanonimiseerd te verwerken in een maandrapportage en om deze maandrapportage te verstrekken aan alle marktpartijen.
Het staat dus in de toestemming dat ze die data doorverkopen aan derde partijen.
Die toestemming geef je aan de netbeheerder, niet aan Budget. En de doeleinden staan er ook bij, die "data" is dus enkel je kwartierdata en meterstanden geanonimiseerd verwerkt in een maandrapportage. Verstrekken impliceert ook niet direct verkopen.
Even een concreet voorbeeld: ik heb al een 'jaar' gratis stroom gehad. Uiteindelijk 74kWh 'gratis' stroom verbruikt.

Totale besparing op de eindnota? €5,94. (Bij gemiddeld tarief van €0,08027 incl btw.)

Dit op een totaalverbruik van normaal 1446kWh en dal 906 kWh. Geen zonnepanelen, warmtepomp, EV etc. dus geen grootgebruiker en geen teruglevering.
Budget energie houdt wel in de gaten of je geen misbruik maakt door bijvoorbeeld thuisaccus vol te laden.
De gratis stroom is bedoeld voor eigen gebruik en, daarnaast, niet bedoeld om een thuisbatterij op te laden (zodat je buiten de uren dat de stroom gratis is, ook nog de gratis stroom uit de thuisbatterij kunt gebruiken). Wanneer we constateren dat je je hier niet aan houdt, of op een andere manier misbruik maakt van onze actie, dan kunnen we je uitsluiten van deelname aan deze actie.
Ow en je moet kwartierwaarden uitlezen toestaan voor budgetenergie.

[Reactie gewijzigd door 5V1NA70G op 25 maart 2026 15:04]

Hoe ga je dat toetsen dan? Of de stroom nu naar de wasmachine gaat of naar de accu, na de meter tasten ze in het duister. Tenzij je één van de weinigen bent met 50+ kWh-accu, maar anders valt die 5-10 kWh toch niet op? En die airco's dan, hoeveel trekken die meer/minder dan een thuisaccu?
Een wasmachine verbruikt stroom met korte pieken, zelfs een oven gaat niet continue een hoge stroom trekken en ook bij een airco is dit niet het geval. Een thuisbatterij daarentegen die gedurende enkele uren staat te laden doet dat wel.

Maar hier is de betere vraag: wat met mensen die elektrisch rijden en thuis de wagen opladen? Dat is ook een batterij, maar dan wel eentje op wielen.
Ik heb ze hier over gebeld. EV laden is gedurende de gratis tijd is geen probleem en valt onder de actie gaven ze aan
Wauw, een thuisaccu van 5kWh zou niet mogen, maar een auto van 10x zoveel opslag is geen probleem?
Het gaat erom dat je overdag gratis je thuisbatterij oplaadt en dan in de avond en nacht dit weer kan gebruiken. Zodat je helemaal niets van Budget gebruikt. Dat willen ze natuurlijk niet. Met die kwartier uitlees kunnen ze dat zien.
Ja, en hoe is dat met een auto accu anders dan? Die laad je ook op om op een ander moment te gebruiken.
Dat is natuurlijk een verkeerde vergelijking. De stroom uit je auto gebruik je in je auto. Je stroom uit je thuisbatterijen in je huis waardoor je op dat moment de duurdere stroom van Budget niet meer afneemt. Dat pikken ze uiteraard niet.

Overigens is het mooi gratis weggeven van stroom die dan waarschijnlijk een negatieve prijs heeft. En ze jou eigenlijk moeten betalen om het af te nemen. Dus geven ze het liever gratis weg.

Het blijft een vreemd verdienmodel, die geprivatiseerde “energiebedrijven”.
Als je ineens geen nachtverbruik meer hebt, weten ze dat het in een thuisaccu is gegaan.
juist, dat is mijn punt ook
precies dit, en wat als je je WP je doucheboiler van 300L laat opwarmen? Ook een lange run van 16A

[Reactie gewijzigd door divvid op 25 maart 2026 15:26]

Ook een lange run van 16A
Een WP trekt geen 16A..
Een ouderwetse boiler, die doet wel 3 kW.
Een waterboiler kan wel degelijk wat stroom trekken. Die van mij (een van 2018, 300 liter met een verwarming capaciteit van 600 liter) piekt op 8A als je noodverwarming aan zet of als het water in de tank rond de 30 graden is (als het langdurig uit staat, wat niet aan te raden is). Normaliter 2-2.5A gedurende 3-6 uur per dag.
piekt op 8A als je noodverwarming aan zet of als het water in de tank rond de 30 graden is
Dat is geen 16A.. tenzij er haast bij is lijkt het mij ook onlogisch om het noodelement te gebruiken als het water koud is.
WP doet wel degelijk 3 tot 3,6kW, tenminste hier. Hangt echt totaal af van je type WP (en de grootte) de instellingen voor SWW runs. Als ik eco modus uitschakel en hij gewoon op snelst mogelijke manier met hoogste prio warmwater gaat maken, staat hij gerust 40 minuten 3 tot 3,6kW te verbruiken. Nog steeds met COP 3+ trouwens. Zet ik hem wel in eco modus maar target temp naar 65C, dan zal hij op het stuk 50-65C ook boven de 3kW uitkomen.

[Reactie gewijzigd door Get!em op 26 maart 2026 08:01]

Als ik eco modus uitschakel en hij gewoon op snelst mogelijke manier met hoogste prio warmwater gaat maken, staat hij gerust 40 minuten 3 tot 3,6kW te verbruiken.
Dan kom je inderdaad net aan de 16A.
dan zal hij op het stuk 50-65C ook boven de 3kW uitkomen.
Hoeveel verbruikt ie zonder het elektrisch element?
Dit is alleen compressor + waterpomp. Dus er gaat gewoon 16A naar de buitenunit (monoblock), waar 150W voor de waterpomp is.
De Backup Heater / electrisch element zit op een andere fase, en wordt niet of nauwelijks gebruikt (alleen als de compressor het echt niet zou trekken). Die BUH is op zichzelf ook weer 3kW.
OK, dat had ik niet verwacht, I stand corrected. Welk merk / model is dat als ik vragen mag?
Itho Daalderop Amber 120.

Bij een normale run in Eco mode, zal hij bij 20C starttemperatuur van het boilervat overigens gewoon starten met 1500W (61Hz compressor). Met het oplopen van de gewenste temperatuur, zal de compressor het zwaarder krijgen en langzaam steeds meer verbruiken (Delta T blijft stabiel, Tlift (verschil buitentemperatuur /aanvoertemperatuur) zal toenemen, COP zal dalen). Bij Eco mode, blijft hij op 61Hz, en loopt het op naar 2500W bij setpoint SWW op 50C. Non-eco mode zal 90Hz draaien en oplopen naar 3300W (bijv bij vorst).
Een thuisbatterij daarentegen die gedurende enkele uren staat te laden doet dat wel.
Je kunt de batterij dus 2x een kwartier opladen met daartussen 2 kwartier idle, kun je misschien 0,5 kWh gratis laden. Zet geen zoden aan de dijk.

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 25 maart 2026 15:39]

'Gratis' tussen quotes dan... want je betaald nog altijd energiebelasting en btw... totaal nog altijd iets van 12ct/kwh.
Inderdaad, zeker met een scriptje goed te regelen... :Y)
Een zware thuisaccu moet je ook melden bij je netbeheerder, dus met een beetje geluk weet je energieleverancier ook waar ze zitten. https://www.netbeheernederland.nl/artikelen/nieuws/meld-thuisbatterijen-aan-op-energieleverennl

Die kleine batterijen zal ze een worst wezen. De EV is wel een goeie natuurlijk. De netbeheerders hebben het liefst dat je dan juist je auto aan de stekker hangt en niet om 18 uur.
Wat is "zware" thuisaccu? 6kWh, is dat zwaar?

[Reactie gewijzigd door vDorst op 25 maart 2026 21:22]

Wat is "zware" thuisaccu? 6kW/h, is dat zwaar?
Goeie vraag. Maareh kW/h (kilowatt per uur) "bestaat" niet. kWh (kilowatt maal uur) wel.

1 kWh is de energie die verbruikt wordt als je gedurende een uur een vermogen van 1 kW (1000 W) trekt. 6 kWh is dus de energie die verbruikt wordt als je gedurende een uur een vermogen van 6 kW trekt (of gedurende 6 uur een vermogen van 1 kW).

Wat je daar mee kan ligt dus aan het vermogen wat je (bij elkaar) trekt én hoe lang.

t (h) = 6000 / vermogen (W)

1000 W magnetron -> 6 uur.
600 W airco -> 10 uur.
100 W koelkast -> 60 uur.
10 W LED-lamp -> 600 uur.
100 W koelkast + 10 W LED-lamp -> 54,55 uur.
600 W airco + 100 W koelkast + 10 W LED-lamp -> 8,45 uur.

En dat is dus als het continu dat vermogen trekt. In de praktijk is het een wat ingewikkelder sommetje alles bij elkaar.
Bij een airco is dat wel het geval, bijna alle airco's(uitzondering mobiele ondingen) zijn tegenwoordig inverter dat betekend dat ze op laag vermogen over een lange periode draaien net zoals een CV warmtepomp doet, tenzij je zelf doelbewust ad-hoc full power wil koelen.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 26 maart 2026 10:02]

Het ontladen van de accu's valt vooral op. Als je ineens nul verbruik hebt op zaterdag en zondag na 17:00, maar de andere dagen niet.
De thuisaccu gebruik je ook door de week. In combinatie met zonnepanelen zal je verbruikt in de avond alsnog heel laag zijn. Dus het zegt eigenlijk niet veel.

Het is wel smerig dat energieleveranciers willen bepalen waarvoor jij de afgenomen energie gebruikt. Als ze het gratis willen weggeven of je zelfs voor betalen om het af te nemen moeten ze eigenlijk niet zeuren over wat je er mee doet.
Ja vriend, dan zitten we op de camping natuurlijk!

;)
Je EV kun je toch ook op die manier gebruiken?
Als ik twee wasjes draai, de vaatwasser aan zet en een droger doe ik maximaal die dag zo'n 10kWh in totaal als ik thuis ben. In de zomer is het maximum wat ik ooit heb aangetikt met de airco aan zo'n 16kWh.

Beetje thuisaccu doet 10-20kWh, dus dat zien ze wel als mijn verbruik ineens verdubbelt. Daarnaast meten ze natuurlijk ook nu al, dus ze weten wat je verbruik zo'n beetje normaal is.
Thuisaccu heeft een opslagcapaciteit van bijvoorbeeld 20 kWh. Dan kan je dus bij het gebruiken van de accu 20 uur lang 1 kW gebruiken, of 10 uur lang 2 kW, of 5 uur lang 4kW, etc.

Dat zegt verder nog helemaal niks over hoe snel dat je de accu kan opladen. Als je hem maar met 3,5 kW op kan laden, dan zit ie na 5 uur gratis stroom nog niet eens vol. Kan je hem opladen met 22 kW, dan zit ie in minder dan een uur vol, theoretisch. Meestal gaat de laadsnelheid een stuk naar beneden hoe voller de accu wordt. En boven de 80% wordt het meestal echt een stuk trager...
Als ik ineens 2x zo veel ga gebruiken op een zaterdag dan ik normaal doe, dan zien ze dat wel. Daar gaat het om. Hoe snel een thuis accu laadt doet er niet direct toe.

Ze hebben alle gegevens van de afgelopen dagen/weken/maanden met hoeveel ik verbruik. Als ik dan ineens in het weekend 2x zo veel ga gebruiken als normaal in het weekend, terwijl de rest van de week gelijk blijft, dan zien ze toch gewoon dat er iets niet in de haak is.

Ze matchen het gewoon met je normale gebruik. Stel dat je zou zeggen dat je een EV hebt gekocht, dan zouden ze dat in de weken erna ook moeten zien (tenzij je precies uitkomt met je accu in een week)

Ik heb ook met een test meegedaan met de rabobank en het was knap hoe goed die app kon inschatten welk apparaat hoeveel stroom gebruikt, terwijl ze alleen de waarden van de teller kregen.

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 25 maart 2026 18:59]

Je kunt niet terugleveren wanneer de zon niet schijnt als voorbeeldje.
daarnaast, niet bedoeld om een thuisbatterij op te laden
EV opladen is wel OK?
Nee, dit mag ook niet, Vehicle-2-Home (Bi-directional-charging) wordt gezien als een accu dan.
Hoe kom je hierbij? Ik heb het net aan de klantenservice gevraagd en je auto opladen mag gewoon tijdens die gratis stroom uren.
Idd vorig jaar ook zo gedaan en niks over gehoord
er staat thuisbatterij? is de auto geen reisbatterij? :+
gewoon de thuisbatterij op wieltjes zetten :D
Vorig jaar was dat gewoon toegestaan... lijkt me dat dat dit jaar nog exact zo werkt.

Hier gaat het laden in ieder geval van doordeweeks weer naar de weekends, scheelt toch weer 7ct/kwh (20.2 vs ~13ct/kwh), x 50kwh ofzo ;)
Lekker je accutje op laag wattage opladen dus, dan valt het minder op :+
Scriptje in HomeAssistant of Homey er bij dat het max wattage van het laden willekeurig laat variëren tussen 80 en 100%.
En daardoor krijg je over twee jaar een op maat gemaakt aanbod op basis van je zonnestroom-opwekking. Gegevens worden ook vijf jaar gedeeld met andere partijen staat er te lezen. Ik bedank ervoor...
Ik ben ook van de privacy, maar dit interesseert me echt niets. Ik wil best mijn stroomverbruik (met vertraging) publiceren op internet. En een op maat gemaakt aanbod is ook al ok. De kans dat ik er op in ga is sowieso klein, maar ze mogen het proberen.
Inderdaad:
3. De gratis stroom is bedoeld voor eigen gebruik en, daarnaast, niet bedoeld om een thuisbatterij op te laden (zodat je buiten de uren dat de stroom gratis is, ook nog de gratis stroom uit de thuisbatterij kunt gebruiken). Wanneer we constateren dat je je hier niet aan houdt, of op een andere manier misbruik maakt van onze actie, dan kunnen we je uitsluiten van deelname aan deze actie.
Bron: https://www.budgetthuis.nl/docs/BE_Actievoorwaarden_Gratis_stroom_2026.pdf

Wel een beetje gek in mijn ogen, valt een elektrische auto met V2H mogelijkheid daar dan bijvoorbeeld ook onder?

Persoonlijk denk ik dat het beter is mensen op grotere schaal naar dynamische tarieven te zetten, eventueel met een korting of iets bij langere klant commitment of wat grotere tijdblokken om het wat eenvoudiger te houden. Het vastzetten op dit soort tijdstippen werkt naar mijn kortzichtige blik juist averechts voor het balanceren van het net op langere termijn, dan ga je er nu vanuit dat 12-17u (bijvoorbeeld) op een weekenddag altijd 'goedkoop' is, terwijl in de ideale situatie we bewegen naar een zo gelijk mogelijk beeld. En dan hoort het laden van thuis-/wijkaccu's zeker wel eronder en moet dat niet uitgesloten gaan worden. Dat zijn namelijk net de apparaten die super goed planbaar zijn.
Strikt genomen is een EV natuurlijk geen thuisbatterij. Meer een onderwegbatterij.
Zijn er in nederland al EV's op de markt die V2H (niet V2L) supporten, en dat dit ook echt werkt ?
Daar doelde ik vooral op, en dat heeft ook support en goedkeuring nodig vanuit de netbeheerder, dus in de praktijk, 0 beschikbaar vermoed ik.
Bij V2H werkt het gelijk als een thuisbatterij dus daar kan de netbeheerder weinig tegen doen. Bij V2G wel, maar dat wordt volgens mij alleen toegepast op openbare laadpalen (in de gemeente Utrecht bijvoorbeeld: https://media.renault-group.nl/utrecht-wordt-eerste-europese-stad-met-een-vehicle-to-grid-v2g-deelautoservice/).
En hoe doen ze dat dan? Gratis is gratis, als jij rond die tijden de boel vol belast is dat je goed recht neem ik aan.

Ik heb op de site van Budget Energie gekeken naar de voorwaarden, maar ik zie geen beperkingen hierop.
Zo denk ik ook, als iets gratis is, waarom belasting betalen erover en als dit zo zou zijn, waarom niet de aanbieder belasten, maar diegene die iets gratis "krijgen". Beetje krom of tenenkrommend wat die belastingdienst als verdienmodel zien.
Het is niet gratis... de kale stroomprijs is 0 ... helaas komt daar wel energiebelasting + btw bij (en andere heffingen, netto kom je op ~12 a 13ct) (vorig jaar 13, voor dit jaar heb ik 't nog niet berekend)
€ 0,11084 om precies te zijn betaal je per kWh aan belastingen.
Is eenvoudig uit te leggen. Een belasting als BTW is een bepaald percentage van de prijs. Als de prijs 0 is, dan is de BTW ook 0. Anders ligt het als er een bedrag aan belasting wordt berekend per eenheid. Het makkelijkste is het kwartje van Kok op de benzine. De benzine wordt gratis weggegeven (Hahaha) en je betaalt toch voor elke liter een kwartje. Heb je een lege tank van 40 liter, dan betaal je toch een tientje. Zo gaat dit ook met energie. Je betaalt een bepaald bedrag per kW.
Maar mag je wel je auto opladen dan? En als dat niet mag, verwachten ze dan dat je hem afkoppelt als je toevallig rond die tijd aan het laden bent?
Ja dit mag tijdens deze uren. Ik heb het net gecheckt bij de klantenservice.
Dan is het dus onmogelijk om te zien of je je auto oplaadt of dat je thuisbatterij aan het opladen is.
Ze kunnen wel kijken of je in de periode erna een hoop minder stroom afneemt dan gewoonlijk, en op die manier zien dat je hun opgeslagen gratis stroom dan achteraf gaat gebruiken ipv betalend af te nemen op tijdstippen dat het niet gratis is.
Ga maar eens aantonen dat dit geen opgeslagen zonnestroom is van je eigen panelen.
Kijk, daar komt het addertje onder het gras vandaan met een thuisaccu.

Energieleveranciers willen niet dat je mee handelt of overschot van energie aanneemt voor eigen gebruik later op de dag.

Ik zag bijv dat bij een thuisaccu je die moet aanmelden/registreren in een database (in ieder geval bij het subsidieprogramma voor flevoland). Op die manier ga je later mooi een bedrag aftikken omdat je je eigen stroom afneemt ipv van het net, omdat leveranciers weten dat je er een hebt.

Maar goed, een EV is geen thuisbatterij, maar met V2G/V2X kun je je EV omtoveren naar een thuisbatterij. Valt dit dan ook onder "misbruik maken"? Wat een onzin allemaal.
Ik heb vorige zomer iedere keer mijn auto ervan kunnen opladen... en dat zal volgende maand ook weer naar de za/zo-middagen verplaatsen.

Afaik mag dat prima... daarnaast heb ik een heel klein setje solar. dus ook heel beperkt terugleveren en tijden 0 afname. Bij een echte thuisaccu zal je dan mogelijk wel kunnen zien dat er ook echt '0' gebruik is als de zon niet (meer) schijnt.
Budget energie houdt wel in de gaten of je geen misbruik maakt door bijvoorbeeld thuisaccus vol te laden.


[...]

Ow en je moet kwartierwaarden uitlezen toestaan voor budgetenergie.
Ze spreken niet over je elektrische auto, dus ben erg benieuwd hoe ze het onderscheid tussen auto en thuisbatterij gaan zien.
Da's heel makkelijk. Als je geen stroom afneemt nadat de zon onder is, is het je batterij die stroom levert. En als die dag de zon niet scheen...
Nu is de enige rede dat budget energie deze actie zich kan veroorloven omdat de erngie tarieven in de actie uren sowieso al praktisch 0 zijn in de zomermaanden. Dus "warm je zwembad gewoon op" zou ik zeggen ;)
Ik ken iemand die zijn bedrijfsbus elke dag volledig oplaat en daar nooit problemen mee heeft gehad.
Hoezo misbruik? Als ik een pot jam in de aanbieding koop, mag ik die toch ook nuttigen als de jam niet meer in de aanbieding is? Of moet ik de verkoper dan ook toestemming geven om elk kwartier van de dag te mogen kijken of ik niet stiekem toch aan de jam zit?
Ik heb deze mail ( net als vorig jaar ) inderdaad ook gehad.

Maar weet eigenlijk niet of er voor zonnepaneel bezitters nog haken en/of ogen aan zitten. Iemand een idee ?

Budget Energie kennende zou het mij niets verbazen, als er ergens een addertje onder het gras zit. Want ondertussen krijgen we bij Budget Energie bijna niets meer voor een teruggeleverde kWh, terwijl er ook nog per maand een boete bedrag daarvoor gerekend wordt.

[Reactie gewijzigd door PsiTweaker op 25 maart 2026 15:07]

Uit de voorwaarden (was net overgesprongen van energie leverancier voor ze de korting eraf kapten en zag dat ze dit weer aanboden, dus had al geactiveerd):
Heb je zonnepanelen en lever je tijdens de gratis uren stroom terug aan het net? Geen zorgen: de stroom die je in de gratis uren teruglevert, blijft gewoon meetellen voor de wettelijke saldering. Die teruggeleverde stroom kun je dus op je jaar- of eindnota salderen tegen stroom die je op andere momenten in het jaar hebt verbruikt (bijvoorbeeld in de winter). Voor deze actie kijken we binnen de gratis uren naar je netto verbruik (verbruik minus teruglevering in die uren). Als je per saldo verbruikt, dan betaal je voor dat netto verbruik geen leveringskosten.
Dan moet je op dat moment al meer verbruiken dan je panelen opwekken. Of je panelen uitzetten, maar over die "gratis" stroom betaal je wel energiebelasting. Over de stroom van je panelen niet. Of je thuisbatterijen vullen met stroom van je panelen.
Als je zonnepanelen meer opbrengen dan je verbruikt, dan heb je geen voordeel van deze actie. Nadeel heb je nimmer.
Als je zonnepanelen meer opwekken dan je verbruikt, krijg je dus niets voor het overschot. Gratis is gratis, ook nu het nog salderen is. Dat zijn geen haken en ogen, dat is creatief met de regels om gaan.
Sterker nog, dan word je beboet! Aangezien Budget net zoals bijna alle andere brokers een terugleverboete heeft ingevoerd.
Dus dat is perfect voor Budget:

- op zonnige tijden is de energieprijs zo'n 300 tot 500 uur negatief => Budget stimuleert consumptie door het gratis weg te geven waardoor zij de inkomsten ontvangen bij vaste contracten

- tegelijkertijd ontmoedigd Budget het gebruik van thuisaccu's zodat Budget buiten deze tijden meer energie kan facturen voor vaste contracten, en bij dynamische contracten ook nog voor een hogere marktprijs omdat er minder teruglevering is op die momenten

[Reactie gewijzigd door Ablaze op 25 maart 2026 16:46]

Klopt, heb hier een maand of zo geleden bericht over gehad en je hoeft alleen maar aan te geven of je er gebruik van wil maken of niet. Was voor mij een inkoppertje. Ik zit lekker zo bij Budget Energie, via de inkoopactie van Vereniging Eigen Huis (waar iedereen zich voor kan aanmelden trouwens) betaal ik 18,1ct/kWh.
Voor die bijna vijf cent per KwH die jij betaald excl. belasting, is er nauwelijks voordeel te halen. Zoveel stroom trek je niet in de middag en je mag geen accu opladen van Budgetenergie.

Je moet echt je best doen wil je er een paar eurootjes per maand mee verdienen.
De actuele inkoopactie van VEH bij Budget Energie is voor 27ct/kWh.
Actie is alleen van toepassing bij Budget Energie klanten met een slimme meter. Wie geen slimme meter heeft, krijgt geen gratis stroom. Bij netbeheerders kunnen kosten voor een slimme meter oplopen tot 75 euro en de wachttijd tot 2 jaar. Ondanks dat netbeheerders voor 1 januari 2026 alle meters hadden moeten vervangen door een slimme meter!
Bij netbeheerders kunnen kosten voor een slimme meter oplopen tot 75 euro
Zijn er anno 2026 nog zoveel huishoudens zonder slimme meter dan?
Volgens mij is het vervangen trouwens gewoon gratis.. zonder belasting.
Het vervangen is gratis, mits je in de wachtrij gaat staan. Ik heb in 2015 mijn meters laten vervangen voor 'slimme' meters en dat kostte mij toen €90,- bij Stedin.
Ik heb in 2015 mijn meters laten vervangen voor 'slimme' meters
Waarom eigenlijk? Dynamische tarieven?

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 25 maart 2026 15:46]

Nee, die waren er naar mijn weten niet, ik had meters uit het jaar kruik, en vervangen was goedkoper dan de boel laten ijken. (Is gratis als de meter afwijkt, maar als de meter goed is kan het oplopen tot dik € 600,-).

Daarnaast werd de hele meterkast aangepakt en dan hangen er twee fossiele meters bij...

[Reactie gewijzigd door cool1971 op 25 maart 2026 15:56]

Ik heb geen slimmen meter, alle buren zover ik weet ook niet. Gratis is het niet, prijzen zijn zelfs omhoog gegaan.

Enexis vraagt 82 euro

Stedin vraag 65 euro
Stedin heeft het hier gratis gedaan... met nog geen week wachttijd (Moest ook omdat de oude 'slimme' meter 2G gebruikte, en dat ging uit)
Er is een verschil tussen een oude slimme meter vervangen omdat het stopt met werken en een nieuwe slimme meter installeren.
Lol, ik zou zo lang mogelijk een domme meter houden, vraag maar aan elke Vlaming :-)
Door de digitale meter betalen we makkelijk 2000 euro per jaar extra...
Met de nieuwe Energiewet die geldt vanaf 1 januari 2026, is het verplicht om uw verouderde meter te laten vervangen door een nieuwe digitale meter of slimme meter.
ja, is in België ook zo... maar ze vervangen niet bij iedereen gelijktijdig. Door te weigeren, desnoods met boetes, aanmaningen etc... kan je toch nog veel uitsparen.
Die verplichting is niet voor jou maar voor de netbeheerder. Die moeten hun meter (want die is niet van jou) komen vervangen. Wel nieuw dit jaar is dat je dit nu niet meer mag weigeren. Dus je zegt het goed, het is verplicht om hem te laten vervangen, maar dit hoef jij niet te initiëren.
Netbeheerders zijn het sinds 1 januari 2026 verplicht, maar omdat ze veel te laat zijn begonnen, kunnen ze het niet aan en kan het maanden duren voordat ze een meter installeren. Handig voor mensen die geen slimme meter willen, maar heel onhandig voor mensen die het wel willen.
In België startte Energie.be vorig jaar met dit systeem, tussen 1 april en 30 september was je energie op zondag gratis tussen 11uur en 16uur. Vorig jaar werd er expliciet in de voorwaarden vermeld dat dit niet van toepassing was als je een thuisbatterij had. Ook zoals hier mits het vrijgeven van je kwartiersdata via Fluvius (netbeheerder). Dit jaar echter wordt de actie hernieuwd met expliciet het aanmoedigen van het gebruik van thuisbatterijen, straffer nog, in de mail die ik kreeg staat een link voor korting van een HomeWizard plug-in batterij als je die via Energie.be koopt. Nog altijd veel te duur voor amper 2,7 kWh, maar dat is een andere discussie.
Dan ga je volle bak gaan verbruiken, zit je plots met een gigantische piek waardoor je alsnog veel meer moet betalen voor die "gratis" stroom. Die is ook totaal niet gratis aangezien alle taksen er nog bij moeten komen, wat 90% van de kostprijs is op die momenten.
Volle bak verbruiken? Nee hoor, had vorig jaar ook al thuisbatterijen en Energie.be. Rond 13uur zijn mijn 2 thuisbatterijen al lekker vol en dan pas schakel ik de grootverbruikers zoals wasmachine, droogkast enz... aan, op de overschot aan PV dus. Late namiddag en 's avonds energie uit de batterijen tot de zon terug opkomt, dan zijn ze net leeg, en daarna terug van hetzelfde. Ook op zondag. CAPTAR, ook op die manier vermeden. De ene situatie is de andere niet hé ;)

EDIT: Het gaf mij bij de eindafrekening 50 EUR benefit, niet veel, maar je kan er wel al eens een paar pinten mee gaan pakken :)

[Reactie gewijzigd door Gely op 25 maart 2026 17:48]

Vorig jaar was het bij Energie.be gratis op zondag gratis tussen 12u en 16u, dit jaar vanaf 11u.

Ik heb er vorig jaar 8,33 euro uit gehaald... We hebben in het weekend nu eenmaal dingen te doen, we kunnen niet altijd thuis blijven tussen 12 en 16 om wasmachines te laten draaien. Zelfs wie vol continu 4kW (capaciteitstarief, anders weer extra kosten) zou verbruiken gedurende die 5 uren, zou er aan 11-13 ct/kWh (de rest van de kosten betaal je wel nog) 50-70 euro mee besparen op dat half jaar.

We installeren binnenkort een laadpaal en hebben 2 elektrische auto's met pas van het werk, dan wordt het wel makkelijker om deze tijd te benutten en er wat munt uit te slaan (want werkgever betaalt CREG tarief).

In mijn mail van Energie.be staat trouwens helemaal niets over thuisbatterijen en ook geen link naar HomeWizard.

[Reactie gewijzigd door MacPoedel op 25 maart 2026 17:54]

Dat van die 12 uur naar 11 uur klopt. Kan mij niet voorstellen dat je een andere mail kreeg dan ik ;)

BTW: CAPTAR is vanaf 2,5kW

Dit staat er bij mij in:

We brengen je graag op de hoogte dat ook dit jaar Energieke zondag doorgaat. Omdat jij vorig jaar al meedeed, activeren we Energieke zondag automatisch voor jou. Jij hoeft dus niets te doen om opnieuw te genieten van gratis elektriciteit.

Dit jaar starten we zelfs een uurtje vroeger, dankzij jullie feedback: van 11u tot 16u, elke zondag tussen 1 april en 30 september. Net zoals vorig jaar betaal je wel nog de taksen, nettarieven en groenestroomcertificaten. In de aangepaste algemene voorwaarden vind je alle details.

HAAL NOG MEER UIT JE EIGEN ZONNE-ENERGIE

Als je zonnepanelen hebt, verbruik je op zonnige zondagen vaak al veel van je eigen opgewekte stroom. Een stekkerbatterij helpt je nóg slimmer om te gaan met je energie. Insteken in een stopcontact, koppelen met je digitale meter et voilà... Ze slaat automatisch je overschot op voor later. Bovendien kan jij als Ener​gie​.​be-klant je stekkerbatterij extra voordelig kopen.

Ontdek hier onze stekkerbatterij

EDIT: En thuisblijven? Hier is alles geautomatiseerd m.b.t. energieverbruik (Via Home Assistant).

[Reactie gewijzigd door Gely op 25 maart 2026 18:05]

Ik heb geen zonnepanelen, daarom zal ik een andere mail gehad hebben.

En ja ik kan wel wat vertraagd laten starten, maar een wasprogramma duurt geen 4-5 uur tenzij in eco programma. We hebben geen gecombineerde wasmachine/droogkast, dus na 2 uur moet de was er toch uit (ophangen of droogkast). De echte grootverbruikers staan bij ons toch in de keuken (2 x oven en inductie kookplaat), weinig aan te automatiseren.
Dit klinkt ineteressant, maar hoe werkt dit met salderen? Stel (en dat gebeurt met enige regelmaat bij me thuis) dat ik op deze dagen meer teruglever via m'n zonnepanelen dan dat ik verbruik. Hoe wordt dit dan weggestreept?
Salderen verandert helemaal niets aan. Dat ging toch al nooit over de tarieven van de energieleverancier zelf. Salderen gaat alleen over de belastingopslag. En die kan je nog steeds verrekenen (dit jaar).
Je betaalt wel belasting over je stroomverbruik.
Herdefinitie van het woord gratis?
Het enige wat je hiervoor hoeft te doen is het vinkje aanzetten in de Budget Thuis app.
Waarom staat dat niet standaard aan?
Bij koekjes en nieuwsbrieven lukt het ze meestal wel die vinkjes standaard aan te zetten..
Nee hoor, ik vind het juist heel goed dat dit aangestipt wordt. Het is belachelijk hoeveel belasting er per kWh en kuub geind wordt terwijl er ook nog eens verwacht wordt dat we voor de transitie als burgers nog mogen bijlappen, voor een probleem waar met name de zware industrie last van heeft.
Ik heb me hiervoor al aangemeld bij Budget Energie voor gratis stroom in het weekend. Maar meestal vallen die tijden juist wanneer je niet thuis bent in het weekend.

Als wij niet thuis zijn, zetten wij alles met één druk op de knop van onze stekkerdoos uit, behalve onze koel-vriescombinatie. Deze staat 24/7 aan met een eigen stekker; het is een Bosch KGN39AIAT Serie 6 met een verbruik van 104 kWh per jaar.

[Reactie gewijzigd door Van der Berg op 25 maart 2026 15:17]

De bedoeling is natuurlijk dat je je vaatwasser en wasmachine dan laat draaien. Kan doorgaans op de timer.
Handig dat gaan wij doen :)
Het is wel plannen.. Ik ben er achter gekomen dat 2x wassen + droger niet binnen de tijd kunnen van gratis stroom. Daarop heb ik eerst de fout gemaakt om de 2x wassen + deel droger in die tijd te doen, maar dat was achteraf wat stom. De wasmachine gebruikt maar 1/3 van de droger ofzo. Dus uiteindelijk in de timer gaat de wasbeurt 1 nu om 0800u zodat die net na 10.00u klaar is. Dan de volgende wasdraai en daarna gaat de droger aan met de inhoud van die twee wasbeurten minus de dingen die niet in de droger mogen.

Tegelijk de vaatwasser aan (die weer enorm veel meer gebruikt dan de droger) en het tikte toch op zich wel leuk aan. Je kunt er geen biertje van kopen in het weekend, dat dan weer niet :(
Wij hebben een Bosch was-droogcombinatie-in-1 en een Bosch vaatwasser met energieklasse A. We wassen standaard op de katoen-ecostand op 30 graden. Het droogprogramma gebruiken we bijna niet meer; daardoor duurt het wassen nu 2 uur en 1 minuut. Als we wél drogen (kastdroog), duurt het in totaal 4 uur en 43 minuten. De vaatwasser gebruiken we ook af en toe op de ecostand van 50 graden.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn