Coolblue Energie laat klanten met Samsung-droger 's middags ook gratis drogen

Coolblue Energie geeft klanten voortaan ook gratis stroom voor het drogen van de was. Vanaf vandaag krijgen zij tussen 12.00 en 15.00 uur gratis stroom voor Samsung SmartThings-wasmachines, -drogers en -was-droogcombinaties.

Coolblue Gratis Wassen met Samsung SmartThingsOm in aanmerking te komen voor de gratis stroom moeten klanten een wasmachine of droger van Samsung hebben die SmartThings ondersteunt. Het apparaat moet via de SmartThings-app onder het kopje Energy via Activity gekoppeld worden aan het energiecontract met Coolblue. Vervolgens worden voor gebruik van de wasmachine of droger tijdens de vermelde uren geen stroomtarief, btw en energiebelasting gerekend. Dit wordt automatisch verrekend op de factuur.

Tot dusver kwamen Coolblue Energie-klanten met een dynamisch contract al in aanmerking voor gratis wassen met de meeste Samsung SmartThings-apparaten. Dit concept werd in de zomer van 2025 aangekondigd. Volgens Samsung is het een logische stap om naast wassen ook het drogen gratis te maken tijdens de piekuren. Eerder lieten de bedrijven al weten dat de actie bedoeld is om het overschot aan wind- en zonne-energie in de middaguren te verminderen. Dit moet het stroomnet tijdens piekuren ontlasten.

Update, 16.02 uur – In het artikel stond aanvankelijk dat het gratis drogen alleen mogelijk is voor klanten met een dynamisch energiecontract. Dit klopt niet: het is ook voor klanten met een vast contract mogelijk om gratis te drogen. Het artikel is hierop aangepast.

Door Yannick Spinner

Redacteur

16-09-2025 • 10:05

225

Reacties (225)

225
224
182
16
0
0

Sorteer op:

Weergave:

Sympathiek maar van beperkt nut lijkt me. Wij hebben een Samsung wasmachine en droger, dus kan ik wat zeggen over de werking van die apparaten: De wascyclus duurt met een volle trommel bijna 3 uur en een volle trommel drogen kost eveneens 3 uur. Het lijkt me dus niet praktisch haalbaar om een was te wassen en drogen met gratis stroom. Je moet dan al thuis zijn om op het juiste moment de was over te laden, maar puur qua doorlooptijd past het niet in de tijdsspanne die er staat voor het gratis wassen en drogen. Het lijkt me ook niet praktisch om de gewassen was pas de volgende dag te drogen, dan gaat deze immers weer muf ruiken (en enorm kreuken) omdat het te lang nat ligt.

Misschien kun je wel een kleine was wassen en drogen in 3 uur, maar ook dat zal krap worden en is dan weer weinig efficiënt qua wasmiddel-, waterverbruik en tijdsbesteding.

[Reactie gewijzigd door Paul C op 16 september 2025 10:13]

Voor elke zonnepaneel bezitter is het al gratis.

Daarnaast heb je allemaal iot apparaten die na 2 jaar geen updates meer krijgen en na 5 jaar niet meer werken. Daarbovenop kost het extra stroom om die iot apparaten continu verbonden te hebben.

Het is niet beter voor de milieu en op de lange termijn kost het enkel meer geld.
Samsung wasmachines staan qua bouwkwaliteit en fabrieksgarantie nou ook niet hoog aangeschreven, dus meer dan 8-10 jaar gebruik hoef je sowieso niet te verwachten.

Als zo'n ding na 5 jaar poef zegt, en dat doet de electronica erin graag, dan is die direct economisch afgeschreven.

Initiatieven voor efficiënter gebruik van onze energiebronnen juich ik op zich best toe, maar milieutechnisch zou ik in dit geval toch gaan voor een kwalitatief beter merk, zodat er niet om de X jaar 80 kilo staal op de afvalberg verdwijnt. Dat die kwalitatief betere merken dan soms ook nog eens uit bijvoorbeeld Duitsland of Zweden komen is helemaal mooi meegenomen (al worden ook Europese merken soms in Azië gemonteerd).

[Reactie gewijzigd door bwerg op 16 september 2025 10:55]

Tegenwoordig gaat geen enkele consumentenmachine meer dan 10 jaar mee, zelfs de hoog aangeschreven Mieles die vroeger 40 jaar meegeingen hebben tegenwooridg yo veel elektronika dat ze de 10 jaar niet meer halen.

Ik heb alleen maar Miele Professional machines (10kg was in 40 minuten met 8kW krachtstroom). Voornamelijk om de service en de reserve onderdelen, als er een stuk gaat dan weet ik dat ik de zelfde dag nog een service monteur heb. 2 wasmachines en 2 droger, en ik heb minimaal eens per 2 jaar een defect.

(PS: Een wasmachine bastaat niet uit 80 kilo staal. Hooguit 20, the andere 60 zijn beton.)
zelfs de hoog aangeschreven Mieles die vroeger 40 jaar meegeingen hebben tegenwooridg yo veel elektronika dat ze de 10 jaar niet meer halen.
Die electronica zou eigenlijk langer mee kunnen gaan. Die ouderwetse machines hadden een ongelofelijk complexe mechanische timer met tientallen metalen contactpunten, het was 1 groot spinnenweb aan draden en als er maar 1 contactje verbogen was dan werkte het al niet meer. Electronica is in principe veel robuuster. Ik denk dat het meer gebouwd is om te falen zodat ze een nieuwe machine kunnen verkopen. Ook merk ik wel dat de fysieke aspecten veel minder stevig worden uitgevoerd tegenwoordig. Dunner plaatwerk enzo.

En ja dat van die betonblokken weet ik nog. Toen ik mijn eerste (en eigenlijk enige) wasmachine weggooide was er geen mogelijkheid hem van de trap te krijgen dus ik heb hem helemaal ontmanteld en alle onderdelen apart in de container gegooid. Die blokken zijn alsnog echt zwaar (er zaten er twee in). Ze zijn om te stabiliseren tijdens het centrifugeren, want de trommel is nooit volledig gebalanceerd.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 16 september 2025 12:22]

Vroeger mocht je met lood solderen, nu niet meer. Hoewel loodvrij solderen goed mogelijk is, levert lood vaak betere, robuustere verbindingen op (waardoor apparaten van vroeger langer meegingen). Maar we raken wel erg offtopic
Initiatieven voor efficiënter gebruik van onze energiebronnen juich ik op zich best toe, maar milieutechnisch zou ik in dit geval toch gaan voor een kwalitatief beter merk, zodat er niet om de X jaar 80 kilo staal op de afvalberg verdwijnt. Dat die kwalitatief betere merken dan soms ook nog eens uit bijvoorbeeld Duitsland of Zweden komen is helemaal mooi meegenomen
Toen ik aan het shoppen was, waren de Samsung machines qua specs significant beter dan de europese garde. Die waren ook nog te veel bezig met old skool wasmachine ontwerpen en met weinig vernieuwing qua functies (stomen, airwash). plus de prijs was aanzienlijk hoger. Scheelde mij 200 per apparaat 5 jaar geleden.
Specs en functies zijn een compleet andere dimensie dan bouwkwaliteit, repareerbaarheid en kwaliteit van garantieafhandeling. Als je die features toevallig nodig hebt is dat misschien een pluspunt maar wat ik vooral wil is 1) schone was, 2) geen verrassingen omdat ik ineens geen was meer kan doen omdat dat ding ineens stuk is, en 3) als hij dan toch stuk is, liever een mannetje die dat ding even fixt dan dat ding naar de stort en een nieuwe.

In euro's per jaar heb ik die samsung er zeker uitgehaald omdat het ding geen klap kostte. Ik had ook een leuk deuntje als mijn was klaar was. Milieutechnisch en qua gedoe om hem te repareren was hij alleen een stuk minder.

[Reactie gewijzigd door bwerg op 16 september 2025 11:39]

3) als hij dan toch stuk is, liever een mannetje die dat ding even fixt dan dat ding naar de stort en een nieuwe.
Milieutechnisch zou ik het met je eens zijn, maar de laatste jaren is dat echt heel lastig. Die mensen komen niet zomaar ff meer langs, kan soms weken duren.

Coolblue heeft dat ding letterlijk binnen een dag vervangen zonder dat je daar iets voor hoeft te doen (anders dan de portemonnee trekken), ze komen je oude halen en de nieuwe plaatsen.

Ik ben ook niet zozeer van de wegwerpmaatschappij hoor, maar ik heb nu al 5 jaar een Samsung set en die doen het dikke prima, maar voor de prijs en het gemak van Coolblue zou ik rustig een set van de helft van de prijs kopen ook al gaat ie maar de helft van de tijd mee.
Mijn lokale witgoedtoko komt binnen een dag of twee langs. Als ze het kunnen repareren doen ze het terplekke, en zo niet, dan sta je 10 minuten later bij hun in de winkel. Dan heb je een paar dagen later ook een vervanging.

Ieder zijn voorkeur, natuurlijk, maar ik doe het liever andersom.
Als je dat voor elkaar krijgt dan relaxed toch? Scheelt ook weer euro’s.

De laatste keer dat ik voor een droger dingetje iets wilde inplannen was er 5 weken wachttijd. At that point I’m just doing it myself.
Onze Samsung droger en wasmachine zijn van februari 2015... en beiden doen het nog harstikke goed zonder ook maar een hikje of wat dan ook.

Onze Miele droger van daarvoor die heb ik van ellende na 7 jaar weg gedaan.
Tja, het is toch per geval geluk hebben, natuurlijk.

Maar zie mijn verhaal hierboven: er zit wel duidelijk verschil in repareerbaarheid en garantieservice. Die is bij Samsung niet best, en bij A-merken vaak beter. Nou heb je ook garantie bij de winkel, maar na 7 jaar kom je daar ook niet meer kosteloos mee weg, bijna alle problemen met wasmachines vallen onder de noemer "slijtage". En wat betreft reparatieproblemen en garantieafhandeling zit ik bij wasmachines toch liever bij een lokale witgoedtoko met eigen reparateurs dan bij een webshop als coolblue, waarbij je op 200km afstand met iemand van de algemene service-afdeling mag gaan mailen.

Het is geen toeval dat die lokale toko bij mij geheel gestopt is met Samsung...

[Reactie gewijzigd door bwerg op 16 september 2025 11:14]

Ondanks lokaal zal reparatie met de tijd oninteressanter worden. Je bent al snel 150€ kwijt om te beginnen door de hoge uurlonen. Zet dat af naar afschrijving per jaar en je kunt beter vervangen (economisch gezien…).
Samsung wasmachines staan qua bouwkwaliteit en fabrieksgarantie nou ook niet hoog aangeschreven, dus meer dan 8-10 jaar gebruik hoef je sowieso niet te verwachten.
Het is natuurlijk een beetje N=1. We hebben een Samsung wasmachine. Deze is nu 15 jaar oud. De Samsung werkt nog steeds goed. Hij verving een AEG. Die was toen maar 8 jaar oud en naar verhouding een stuk minder gebruikt dan de Samsung. Van te voren werd door de verkoper al aangegeven dat een Samsung een jaar of 10 meegaat. Een Miele of een ander Duits merk zou meer jaren meegaan. Je moet denk ik net het ongeluk hebben met een machine.
Na 2,5 jaar kapot de mijne. Het is al N=2
Een wasmachine bevat niet zo heel veel staal hoor... Dat gewicht is vooral beton onderin.
Het probleem is eerder dat je een nieuwe moet kopen om te voldoen aan de voorwaarden van Coolblue. Het apparaat zelf zal na 5 jaar nog wel een paar jaar werken.
Onze samsung wasmachine viel binnen 5 jaar toch echt uit, en we belasten onze wasmachine echt niet vaak of zwaar, we draaien meestal op lager toerental dan standaard.

Die 5 jaar hebben we zelf nog wat weten te rekken door de hele printplaat opnieuw te solderen, wat een enorm geklooi was omdat ze de printplaat met een blok gel in een afgesloten plastic bak gegoten hadden. Ik mocht eerst die bak openzagen en daarna de gel er voorzichtig vanaf pulken, daar heb ik me goed deel van het weekend mee zoetgehouden. Qua uurtarief kon die reparatie echt niet uit, en dat onderdeel vervangen in plaats van repareren kostte bijna de helft van de oorspronkelijke aanschafprijs van de wasmachine (excl. montagekosten). Die wasmachine koste dan ook relatief weinig, maar goedkoop produceren en zo snel mogelijk wegflikkeren was dus wel de filosofie achter dat ding...

Samsung heeft echt een repareerbaarheid van nul, en een korte garantietermijn.

Nu een nieuwe gekocht, en de winkel waar we dat gedaan hebben doet zelf ook de reparaties. Ze verkopen uberhaupt geen samsung meer. Te veel geklooi, zeggen ze. Zij mogen immers voor de garantiekosten opdraaien.

[Reactie gewijzigd door bwerg op 16 september 2025 11:08]

Met sympathiek doe je het mijns inziens te positief af. Vergeet namelijk niet wat je Coolblue geeft. Namelijk:
  • Inzage in je wasgewoontes
  • Inzage in je Smartthings integraties
  • Inzage in het gebruik en levensduur van je wasmachine of wasdroger
Gratis bestaat niet.
Ik denk dat ze dat allang kunnen. Als je een nauwkeurige grafiek hebt van iemands huisgebruik, kun je waarschijnlijk makkelijk uitrekenen wat iemand doet, door typisch apparaatgebruik te meten en een boel wiskunde toe te passen (bv, een wasmachine zal eerst veel stroom gebruiken om het water te verwarmen, dan weinig om de trommel langzaam te draaien, dan weer iets meer om de trommel snel te laten centrifugeren)

Maar dan nog, wat gaan ze met die data doen? Jou advertenties tonen voor nieuwe kleding als ze denken dat je oude versleten is door een aantal droog rondes?

De data verzamelen kun je niet tegenhouden, en kan in sommige gevallen (zoals hier) heel nuttig zijn. We hebben wetten en regels nodig die regelen hoe je de data kunt gebruiken.
Zo nuttig vind ik dat data verzamelen in dit geval niet, althans, het zou niet nodig hoeven zijn. Gewoon ongeacht welke gebruik #KwH gratis tussen 12.00 en 15.00 en laat mensen lekker zelf weten waar ze dat voor gebruiken....
De energie is niet helemaal gratis maar Coolblue en Samsung leggen hier wat bij om deze apparaten te verkopen.

Zelfde als dat TMobile voorheen de data van een aantal muziek streamingdiensten niet in rekening bracht bij bepaalde mobiele abonnementen.

[Reactie gewijzigd door jongetje op 16 september 2025 12:52]

Ik heb een Samsung wasmachine, nadat deze binnen de garantie qua onderdelen al geheel vervangen is (behalve de buitenkant en electronica) na mijn klacht dat het ding heel veel lawaai maakte en de magnetron oven die er na 3 jaar gewoon mee uitscheidde zonder enige vorm van coulance en de warmtepomp droger die na 4 jaar gewoon niet meer droogde komt er bij mij geen Samsung witgoed meer in huis, zodra de wasmachine weer de geest geeft wordt het weer een fatsoenlijk merk met daadwerkelijke en effectievere service (Siemens/Bosch bijv).
Ik heb een Samsung Warmtepomp droger. Wat een drama inderdaad. Bijna elke wasbeurt raakt ie oververhit en moet ie weer afkoelen. Dan moet je een harde reset doen (fijne toetscombinatie die niet beschreven staat, maar ooit van een monteur heb afgekeken). Nee, ik ben ook niet tevreden over dit merk.
magnetron oven die er na 3 jaar gewoon mee uitscheidde zonder enige vorm van coulance
NOS had laatst een artikel over garantieperiodes. Daarmee doelen ze waarschijnlijk op Artikel 7:17 BW:
... mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen ...
Een magnetron mag je verwachten dat deze wel degelijk heel wat jaartjes mee kan, vooral als de magnetron niet uit het goedkoopste segment was. Ze liegen niet als ze zeggen dat je geen fabrieksgarantie meer hebt, maar je zult wel degelijk nog wettelijke garantie hebben. Het is echter aan jou om te bewijzen dat het niet stuk is gegaan door misbruik.

[Reactie gewijzigd door Memori op 16 september 2025 14:40]

Recht hebben en ook krijgen zijn 2 verschillende dingen :) zeker in deze handel. Ik heb nu bijv een tv, na 4 jaar beeld problemen, zou volgens de consumentenbond minimaal 5 jaar mee moeten gaan (500euro+) doodleuk: fabrieksgarantie is verlopen we maken een case aan voor een offerte voor reparatie. Dan iets over coulant ie, ben benieuwd waar ze mee gaan komen…
Klopt, maar er is een hele waslijst aan jurisprudentie over dit onderwerp. Dus hierbij één die je kan uitprinten en aan de winkel kan laten zien. Mocht het tot een rechter komen is de kans groot dat je daar minder dan een uurtje bent, zonder advocaat, en gelijk krijgt.
Ik had dit juist bij Siemens. Zowel vaatwasser als droger met veel problemen. Vaatwasser had een bekend lek welke paar keer onder garantie gemaakt is maar uiteindelijk steeds weer lek raakte. Na de tiende keer dat apparaat "werkend" krijgen, was ik er klaar mee en vervangen met een Samsung.

Bij de droger was de trommel los geraakt. Uiteraard na garantie. Dit terwijl wij erg zuinig met dergelijke apparaten en nooit teveel erin proppen. Droger , 4 jaar oud van €1400 kaput.
Droger vervangen door een Samsung. Is veel beter onderhoudbaar qua schoonmaak ,verbruikt nog minder dan de Siemens en was stukken goedkoper. Of ie langer mee gaat merken we vanzelf.

Oven, afzuigkap en kookplaat niets mis mee , maar deze apparaten heb ik geen beste ervaring.
Ligt eraan of de elekrogoden je goed gezind zijn denk ik.
Bij LG heb ik al een was/droger gehad, die binnen 3 jaar !!! al niet meer te repareren was (wel binnen garantie). gelukkig wel geld terug gehad. Maar de Samsung doet het na 5 jaar nog perfect. Ofwel je moet een beetje geluk hebben, met type model etc.
Nou ja op best wat dagen is het bijna gratis of zelfs negatief. Het kost dus over een jaar gezien maar weinig (hoe vaak ga je dit nou echt doen), maar ze verkopen er wel leuk hun spul mee naar en doen wat aan branding.
Zo nuttig vind ik dat data verzamelen in dit geval niet, althans, het zou niet nodig hoeven zijn. Gewoon ongeacht welke gebruik #KwH gratis tussen 12.00 en 15.00 en laat mensen lekker zelf weten waar ze dat voor gebruiken....
Je gaat hier voorbij aan het punt dat Coolblue bepaald wat wanneer verbruikt wordt, niet jij. Vraagsturing is in de energiemarkt enorm interessant omdat teveel stroom een even groot probleem is al teweinig stroom. Dus als je als partij op commando een behoorlijk vermogen gericht kunt inschakelen, dan is dat op zich veel waard omdat dat balans hersteld.

Het gaat dus niet om ongerichte load tijdens algemene periodes met veel ruimte, dat diet spot-pricing wel voor je. Maar gericht kunnen inzetten als TenneT daar behoefte aan heeft en bereid is daar flink voor te betalen.
Ik denk dat ze dat allang kunnen. Als je een nauwkeurige grafiek hebt van iemands huisgebruik, kun je waarschijnlijk makkelijk uitrekenen wat iemand doet, door typisch apparaatgebruik te meten en een boel wiskunde toe te passen (bv, een wasmachine zal eerst veel stroom gebruiken om het water te verwarmen, dan weinig om de trommel langzaam te draaien, dan weer iets meer om de trommel snel te laten centrifugeren)

Maar dan nog, wat gaan ze met die data doen? Jou advertenties tonen voor nieuwe kleding als ze denken dat je oude versleten is door een aantal droog rondes?

De data verzamelen kun je niet tegenhouden, en kan in sommige gevallen (zoals hier) heel nuttig zijn. We hebben wetten en regels nodig die regelen hoe je de data kunt gebruiken.
Een netbeheerder leest je slimme meters eens per dag uit (meestal 's nachts). Tenzij je zelf toestemming hebt gegeven om meters vaker uit te lezen kan je energieleverancier dus geen gedetailleerde analyses maken van apparaatgebruik.
Dat ze één keer per dag uitlezen zegt nog niets over welke informatie ze uitlezen. Ik weet niet hoe die apparaten precies in elkaar zitten, maar het is technisch zeer eenvoudig om de bv elk kwartier een snapshot te maken en dat in een tabel te zetten en de tabel 1x per 24 uur uit te lezen.
Maar dan nog, wat gaan ze met die data doen?
Coolblue heeft abonnementen voor wasmachines en drogers!

Ik denk dat ze daar eventueel nog wel wat leuks kunnen zien dan aangezien duurzaamheidsstatistieken voor een grotere vloot dan altijd handig is.

Verder is het meer zo dat ik denk dat ze gewoon inspelen op het feit dat die stroom je normaliter geld oplevert.

Het kale tarief vandaag tussen 10 en 17 is 0 tot -0,2 ct/kWh
Heel makkelijk zelfs, ik heb nu 2 jaar een P1 meter en ook slimme stekkers. Ik kan het patroon van een wasmachine precies zien, vaatwasser ook, die is anders (warmt 2 of 3x water op) een wasmachine maar 1x.


Dus een computer kan dat helemaal makkelijk zien...
Sarcasm on : :+ Daarom was ik met een emmer en een wringer, kost me minder water, totaal geen stroom, beetje gas om het water te verwarmen en mijn tijd. Niemand die verder weet wanneer en hoeveel ik was.

Straks zetten ze nog een sensor in het riool om te weten hoeveel jij eruit gooit en daardoor weten hoeveel je eet :F Het schiet een beetje door niet?


edit; emoji

[Reactie gewijzigd door GameNympho op 16 september 2025 13:34]

Maar dan nog, wat gaan ze met die data doen? Jou advertenties tonen voor nieuwe kleding als ze denken dat je oude versleten is door een aantal droog rondes?
Of voor een nieuwe droger omdat je toch wel erg veel wasjes draait en droogt en je daarvoor beter [insert duizend euro duurdere Miele] kunt kopen natuurlijk!

Of "je hebt X wassen gedroogd, je machine is toe aan onderhoud want anders gaat hij kapot! Boek een onderhoudsbeurt!"

[Reactie gewijzigd door vickypollard op 16 september 2025 13:12]

Je geeft Coolblue nog meer: zij gaan met jouw gebruik handelen op de onbalans markt!

's Middags is het ook aardig onrustig, dus veel te verdienen daar voor Cooblue.

Leuk dat jij 'gratis' stroom krijgt, maar Coolblue gaat er met de marge vandoor.
Dat is dan toch prima? En andere neem je een contract met vaste prijzen.
Voor de gebruiker en voor Coolblue lijkt mij dat niets meer of minder dan een win-win. Als de leverancier daar net zo goed voordeel uithaalt als de gebruiker, dan moet je daar niet moeilijk over doen. Ben het helemaal met je eens.
  • Optie A: Jij krijgt EUR 60 en ik krijg EUR 100
  • Optie B: Jij krijgt EUR 0 en ik krijg EUR 0.
Welke optie kies je?
Fijn toch? Jij verdient er zelf ook wat aan door gratis te kunnen wassen. Dat een bedrijf dat de dienst levert er ook wat aan overhoudt vind ik niet abnormaal. We spreken hier over een commercieel bedrijf, geen vzw.
de AVG houdt hier veel tegen hoor. Ze leren natuurlijk wel in hoeverre ze energiegebruik kunnen optimaliseren met prikkels en in hoeverre dit de aanschaf van Samsung apparaten stimuleert.
Ik denk dat het in dit geval iets complexer is dan "het is gratis, dus je betaald met je data". Dit geldt voor dynamische energiecontracten, mogelijk is het voor hen ook voordeliger als men zoveel mogelijk goedkope energie afneemt (want coolblue zal het ook weer moeten inkopen).

Maar dit zal voornamelijk goede marketing zijn om klanten van Coolblue Energie een nieuwe wasmachine en -droger te laten kopen bij Coolblue, en mensen die dat hebben gekocht over te halen om naar Coolblue Energie te gaan.

Ze zullen ongetwijfeld data gaan bijhouden, maar dat lijkt me vooral interessant voor trends en niet zozeer individuele gevallen.
Inzage in mijn wasgewoontes, seriously who cares? Ik doe de was, daar zitten echt geen staatsgeheimen tussen.

Inzage in smartthingsintergraties, nogmaals who cares? Dan zien ze dat ik een Google hub hebben en wat slimme lampen. Leuk voor ze

Inzage in het gebruik en levensduur, who cares? Levensduur weten ze al, want ze hebben de wasmachine verkocht. Dat ik hem vaak gebruik doet nog niet af van de wettelijke garantie. Hooguit dat ze mij een extra verzekering proberen aan te smeren.
Leuk dat ze dat hebben maar ik vraag mij persoonlijk af wat de commerciële meerwaarde van is. Die meneer doet 3 maal per week de was :/, mogen ze gerust weten. Je verkoopt me heus niet meer spullen omdat je dat van me weet :). Ja ze hebben data, maar niet alle data is daarom ook commercieel (mis)bruikbaar. Dat is hetzelfde als dat de supermarkt via mijn klantenkaart weet wat ik koop. Ik koop de week daarop wel wat anders voor hetzelfde geld. Het is niet omdat ze mij vervolgens een foldertje met een potje confituur sturen, dat ik dat dan ook ga kopen.

Dat is even nuttig als dat je een week een nieuwe telefoon zoekt, ergens anders koopt maar wel nog twee maand vervolgens telefoon reclames van Coolblue blijft krijgen. De meerwaarde voor een bedrijf snap ik daar ook niet van.

Meestal hoor je dan, ja maar jij bent de doelgroep dan niet. Ik heb echt nog bijna niemand in mijn omgeving iets weten kopen omdat ze en foldertje hadden gekregen. Nee, de meeste kopen het goedkoopste of gaan actief weken op zoek naar reviews om er het beste voor hun use case uit te halen.

[Reactie gewijzigd door Powerblast op 16 september 2025 20:07]

Je kan de snellere was kiezen, dus niet eco.
Die is veeel sneller klaar.
Gebruikt wat meer stroom, maar wel binnen het tijdsvenster en dus gratis.
Gaan we het alleen weer niet hebben dat je eigenlijk ook wel zuinig met energie zou willen zijn, maar dat nu weer juist wordt "vergeten" omdat het overschot van energie nu ergens naartoe moet...
Ontwikkeling van een maatschappij is recht evenredig met energiegebruik.
Dit is gewoon onjuist, totale verbruik van energie is de laatste 30 jaar stabiel als je fossiel en hernieuwbaar bij elkaar optelt.

https://longreads.cbs.nl/nederland-in-cijfers-2024/hoeveel-energie-gebruikt-nederland/

Door elektrificatie komt een steeds groter deel van deze energie via het energie-net, maar de het totale aantal Petajoule veranderd nauwelijks.
En het is ook niet heel "toevallig" dat veel conflicten in de wereld op de scheidingslijn Europa/Azie plaatsvinden
Wat daar niet toevallig aan is is dat de scheidingslijn Europa/Azie praktisch hetzelfde betekend als de westgrens van Rusland. Het rommelt soms wat in centraal Azie, maar de hoofdmoot van de ellende komt toch echt vanuit Rusland, oorlog in Georgië in 2008, de Krim in 2014 en nu Oekraïne.

En voor het geval je die kant op wil met de discussie, de suggestie dat iemand anders dan Rusland verantwoordelijk is voor deze ellende vind ik zo ver van de realiteit dat ik er niet eens op in ga.
Biden/VS zich zeer negatief over de Nordstream heeft uitgesproken.
En Biden had toch gewoon gelijk, Rusland deinst er niet voor terug de levering van gas als chantagemiddel in te zetten, en ook tegenhouden van graan en zo voedsel als wapen inzetten vinden ze geen probleem, van zo'n partij wil je niet afhankelijk zijn.
Een verenigd Europa/Azië zet de VS haast buitenspel.
Waarom zouden we ons moeten verenigen met autocratische regimes als China en Rusland, daar komt vroeg of laat toch alleen maar gedonder van. We hebben al goede banden met een aantal Aziatische landen (bijvoorbeeld Japan, Zuid-Korea, Singapore,) en de voor de landen waar de banden niet goed mee zijn zijn daar gegronde redenen voor
want dan worden ze een remote continent met +/- 300 miljoen consumenten. Dat is hele andere orde dan 5.4 miljard die Azie en Europa samen hebben.
De Amerikanen zijn nog steeds goed voor ruim 10x GDP per hoofd van de bevolking als het gemiddelde van heel Azie. En als je hier landen afhaalt waar we nu al goede samenwerking mee hebben wordt dit GPD per hoofd van de bevolking in Azie nog veel lager. Dat ergens heel veel mensen wonen zou niet de bepalende factor moeten zijn voor met wie we wel of niet samenwerken.
Wat een giga, mega blunder is geweest is van Europa is een ruzie laten onstaan tussen Europa en Rusland.
.....
Slechts weinig mensen volgen geopolitiek, terwijl dat toch grotendeels de gebeurtenissen in de wereld bepaalt.
Geopolitiek leert dat landen die een ander land proberen te veroveren, ruzie krijgen met landen die dat geen goed idee vinden. En het lijkt erop dat jij geopolitiek volgt met een Russische bril op.

In mijn opinie moeten we landen die nog wel energie zaken doen met Rusland (zoals Turkije en India) daarop aanspreken.
Er is nu een stroomoverschot, maar voor het concept maakt het niet zo veel uit wanneer dit overschot er is. Het kan ook een tussenperiode zijn waarin we met z’n allen langzamerhand wennen aan het idee dat er soms veel stroom beschikbaar is en soms niet. Nu moet je zelf nog actie ondernemen om de wasmachine of droger op het juiste moment aan te zetten, maar je kunt er zeker van zijn dat dit in de komende jaren geautomatiseerd wordt.
Het zou fijn zijn als die automatisering dan ook regelt dat het mijn was ophangt, wel zo fris. Los daarvan mogen dit soort dingen verboden worden. Datzelfde geldt voor een ISP die bijvoorbeeld Netflix verkeer niet meerekent etc. Dat soort manieren van koppelverkoop zijn schadelijk voor andere bedrijven en ervaring leert mij dat ik er als consument niet direct beter van wordt. Uiteindelijk gebruikt in dit geval Coolblue haar macht om de positie van Samsung sterker te maken ten koste van andere partijen. Dat soort praktijken zal vast legaal zijn, maar ik hou er niet van. Maargoed, ik wil uberhaupt zo min mogelijk 'smart' in mijn huis. Coolblue hoeft niet te weten wanneer en hoe vaak ik was.
Je zet het nu wel heel zwaar aan, alsof Samsung en Coolblue onder één hoedje spelen om alle andere wasmachinefabrikanten failliet te laten gaan. Ook de wasmachines van Beko worden namelijk ondersteund. Misschien moeten we eerst meer naar de context en het achtergrondverhaal kijken om te bepalen of dit een positieve of negatieve ontwikkeling is.

Wat jij beschrijft als het versterken van de marktpositie, zie ik misschien als een pilot in samenwerking met Samsung om te onderzoeken of het iets toevoegt aan het efficiënt gebruiken van stroom. Misschien was Samsung wel de enige fabrikant die de telefoon opnam toen Coolblue met dit idee kwam, terwijl de rest van de fabrikanten erom lachte?

Als we alles maar als een negatieve ontwikkeling zien omdat we ervan uitgaan dat alle bedrijven en fabrikanten anti-consument zijn dan komen we vanzelf tot stilstand.
Je kan de snellere was kiezen, dus niet eco.
Die is veeel sneller klaar.
Gebruikt wat meer stroom, maar wel binnen het tijdsvenster en dus gratis.
Gaan we het alleen weer niet hebben dat je eigenlijk ook wel zuinig met energie zou willen zijn, maar dat nu weer juist wordt "vergeten" omdat het overschot van energie nu ergens naartoe moet...
Tsja, met het wegvallen van salderen denk ik dat veel zonnepaneel installateurs ineens hun gassen certificering gaan halen voor installatie van Airco ;) die draait dan namelijk ook voor niets in de zomer.

Oprecht wij denken bij een volgende huis er ook aan, zonnepanelen op het dak en gelijk airco's erin voor woonkamer/slaapkamer/kantoor. Als de overheid zo graag wil dat we zonnepanelen niet mogen terug verdienen dan gebruiken we ze ook maar goed ook op dat moment dat ze veel opleveren om ons huisje koel te houden.
Heeft niets met de overheid te maken. Is natuurlijk logisch dat de overheid niet meer betaald voor salderen. Zou hetzelfde zijn als er op maandag op de markt 30 kraampjes met aardappels zijn en deze daardoor erg goedkoop zijn em zo goed als gratis worden weggeven. En op de markt van woensdag 2 kramen zijn waar de aardappels de normale prijs hebben. En dat dan de overheid de markthandelaren het verschil betaald omdat er veel aanbod is.

De energiemarkt is simpelweg vraag en aanbod, dat is altijd al zo geweest. Alleen dat is voor consumenten pas inzichtelijk geworden door de komst van zonnepanelen waarmee je ook energieleverancier bent geworden.

[Reactie gewijzigd door jongetje op 16 september 2025 13:01]

Ik denk dat dit net als "net neutralliteit" wat raar is om specifieke branding en merken voor te trekken op de stroom maar los daarvan, het is wel beetje flauw om te zeggen dan moet je thuis zijn, gezien zelfs een wasmachine uit de jaren 80 het kan uitstellen wanneer die aan komt (al is denk ik een nieuwe kopen terug verdiend na een week mbt stroom verbruik)
Ik heb geen slimme rotzooi wasmachines etc, maar ik kan mij voorstellen dat zoiets niet mogelijk is met andere slimme wasmachines?
Waarom zou gratis stroom beperkt moeten zijn tot wasmachines? Het gaat toch om het afnemen van energie die er door omstandigheden in overvloed is? Waarom moet ik die gebruiken met een wasmachine of droger, en niet met een vaatwasser of oven?

[Reactie gewijzigd door ATS op 17 september 2025 05:40]

Ja, maar wel alleen als dit ook nodig is natuurlijk. Dit zal sowieso een tussenperiode zijn waarin het maar even helemaal gratis is, maar door de smart-heid kan het uiteindelijk natuurlijk helemaal dynamisch, en dat lijken ze te promoten.

Als je later nog andere apparaten hebt die ook helemaal dynamisch kunnen gaan draaien op het moment dat er een écht overschot is (en niet alleen tussen een vaste tijd waarin dat vaak zo is) dan wordt het weer een ander verhaal. Maar daar zijn we nog niet.
Klopt, je hebt een open api nodig en inzage dat er echt een wasmachine/droger gebruikt wordt en hoeveel deze exact verbruikt qua stroom.
Coolblue is ook verantwoordelijk voor een goede ervaring, dat gaat met een mix aan merken niet lukken. Natuurlijk geloof ik ook wel dat Samsung dit sponsort.

Dit is overigens niet anders dan Tibber/Zonneplan die alleen samenwerken met door hun geleverde/hele specifieke merken accus, laders en zonnepanelen
Een goede ervaring? Met wat, mijn stopcontact?!
Softwareintegratie is meer dan een stopcontact....
Als er tijdens de aangemelde uren geen stroomtarief wordt gerekend, wat let je om een wasje te starten en ook de warmtepomp te laten verwarmen/koelen of de auto/thuisaccu op te laden? Of zit er ook een kWh meter in die wasmachine/droger?
De smartthings intergratie houdt uiteraard in de gaten wat je was/droger verbruikt. En streept dat weg.

Anders gaat iedereen elke dag tussen 12:00-15:00 coins minen, auto opladen, vaatwasser draaien, de zonnebank van zolder halen etc etc :+
Ik voorzie een smartthings hack, waarbij de meter in de wasmachine inderdaad op de autolader wordt aangesloten ;)
Anders gaat iedereen elke dag tussen 12:00-15:00 coins minen, auto opladen, vaatwasser draaien, de zonnebank van zolder halen etc etc :+
Anders doen ze (de meeste van) die dingen wel om een andere tijd, danwel de was om een andere tijd, onder aan de streep verbruiken ze net zo veel stroom. Heeft dus nul nut dit alleen voor de was toe te laten.
Mensen gaan energie gebruiken op uren dat er vaak energie over is? Wow, dat moesten we niet hebben nee :D
Je zult er inderdaad niet 'rijk' van worden, maar als het één droog cyclus of was cyclus 'gratis' kan, dan scheelt het toch weer een beetje? Stel dat je een gezin hebt met een paar kinderen, dan kan het prima dat je wasmachine regelmatig een paar keer per dag aan staat.

Zie het zo. Ze kunnen het ook 'niet doen', en dan heb je niets. En als je het de moeite niet waard vindt, dan doe je het niet?
Ze kunnen het ook 'niet doen', en dan heb je niets.
Nou. met een dynamisch tarief is de kans dus groot dat je normaliter dus geld toe krijgt voor verbruik. vandaag is de kale prijs 0.

Ik lever momenteel 1.137 W terug. Dat is voor mij dus nu nog 15 cent aan belastingen en gedoe die ik terug zou moeten krijgen, maar als de prijs dus iets verder terug gaat dan krijg ik geld toe, met veel wind en zon op zomerse lente dag gebeurt dat echt vaak. Heb dit jaar al paar keer echt de boel uit moeten zetten omdat het anders te duur werd om terug te blijven leveren. Ik heb ook zonnedimmer die mijn inverter aanstuurt om zo weinig mogelijk het net op te sturen als het overschot te groot is , maar dat is nog te kort om daar wat van te zien.


Anyways. Ik vraag me af of dit daadwerkelijk voordeliger is voor je als consument. de periodes die ze noemen zijn over het algemeen namelijk periodes waarin je normaliter geld toe krijgt in een dynamische setting.
De kale prijs komt al bijna nooit meer (ver) onder de 0,-. Dat was iets van een jaar of twee jaar geleden, maar hebben ze behoorlijk onder controle tegenwoordig.

Ik kan terug tot 17 augustus kijken zo snel, en het laagste wat de prijs bij mij is geweest, is -0,061 / kwh, voor 1 uurtje. Daarna 1 dipje van -0,011 / kwh. Voor de rest alles dus vlakker / praktisch 0.

En dat is -0,011 eh. Dat is ongeveer -1ct per kwH, dat bokst niet op tegen de netbeheerkosten en zo. Geld toe op stroom gebruiken is er niet meer. 'Ik krijg niets voor mijn teruglevering dus ik gebruik het maar' is er wel.
Ik heb dit jaar zeker twee keer de buurt opgetrommeld om bij mij even dingen op te laden (auto's, fietsen, boormachines) omdat ik er 30ct/kWh voor terug kreeg.

Maar inderdaad ze hebben het beter onder controle lijkt het. Zoals vandaag is de lijn ook gewoon weer mooi vlak op de 0
Cool Blue kan op deze manier gewoon gaan handelen op de onbalansmarkt door een gegarandeerde stroom afname te doen als er teveel groene stroom is
Dit kun je zelf ook met een thuisbatterij, kun je nog enigzins terugverdienste op maken. Maar zoals veel dingen, schaalvergroting maakt t goedkoper. En dan heb je dus snel een 24ft container in de tuin staan aan accu's wil je er echt winst op kunnen maken.
als de stroom gratis is, zou ik vooral de 'snel' stand aanzetten en andere eco dingen achterwegen laten.. Maar goed. Mijn wasmachine en droger hebben ook een uber-eco en uber-quiet stand die er ongeveer 6 uur over doet. Die wordt dus nooit gebruikt, want overdag moet er meer gewassen worden en het is nog steeds te veel herrie om 's nachts aan te zetten.
edit:
watergebruik is natuurlijk ook nog een ding.

[Reactie gewijzigd door dipje2 op 16 september 2025 11:20]

Dit dus. Als de zon schijnt en wij dus geacht worden stroom te gebruiken, dan gaan alle ECO- en bespaarstanden overboord. Dat doen we in de winter wel weer.

Het is ook mijn ervaring dat zaken als wasmachines en wasdrogers alsnog veel te veel herrie maken om 's nachts aan te zetten.
3 uur voor de was? Functie dagelijkse was op een Samsung is ongeveer een uur. Dat is met een volle trommel.
Eerst wassen 30 graden en droger gebruiken met gratis stroom. Beter iets dan niets.

Je kan zelfs je droger terug verdien. Een droger draait 2,5 uur gem. Met een gemiddelde GEBRUIK per UUR IN KW VAN 80 cent dus 2 euro per droogbeurt. Als familie 3x drogen per week is 6 euro dus globaal per jaar met vakantie eraf 300 euro. Droger gaat wel 15 jaar mee dus je wasmachine verdien je ook wel terug. Keuzes.

Wasmachine gebruikt gem. een euro per wasbeurt bij 30/40 graden

[Reactie gewijzigd door Noresponse op 16 september 2025 18:57]

Mijn Samsung combi withthings duurde 6 uur voor kort wasprogramma en drogen.

Best of all: die rommel ging na 2,5 jaar kapot. Nooit nog een Samsung wasmachine...
Het lijkt me dus niet praktisch haalbaar om een was te wassen en drogen met gratis stroom. Je moet dan al thuis zijn om op het juiste moment de was over te laden, maar puur qua doorlooptijd past het niet in de tijdsspanne die er staat voor het gratis wassen en drogen.
Ja dat is ook het probleem met dat dynamische contract gedoe. Ik moet er niet aan denken om mijn hele leven in te delen rondom wanneer de stroom goedkoop is (waarbij je dat ook nog eens niet eens van tevoren weet als het om zon of wind stroom gaat)

Maar duurt het echt 3 uur? Ik was altijd in 30 minuten en drogen ook 30. Maar ik ga naar de wasserette, ik heb in mijn huidige flat geen plaats voor een wasmachine. En waar ik hiervoor woonde was er een zaak waar ik voor 7 euro een hele zak vol was kon brengen om te laten wassen en vouwen <3 Ik kan me niet echt meer heugen wanneer ik een eigen wasmachine had :) Ik kan me niet herinneren dat het zo lang duurde.

Ik was altijd op 60 (kleren) of 90 (beddengoed en handdoeken) graden trouwens, dat zou thuis ook wel duur zijn denk ik.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 16 september 2025 12:17]

Ook financieel schiet je er niet zoveel mee op. De verbruiksbelasting loopt gewoon door. Ook als je de energie gratis krijgt van Coolblue. Verbruiks belasting is bijna even veel als het tarief van de energie maatschappij
De winst die je hierbij maakt is echt nihil te noemen. Het kost echt al amper wat om te drogen in die periode. Dus naast dat je een hoop data weggeeft ga je er in de praktijk bijna niets van merken.
3 uur voor een wasbeurt? Is dat dan 90 graden kookwas ofzo? Mijn wasbeurten duren tussen de 1 en 1,5 uur voor bonte was.
Tot op heden lag de focus op zoveel mogelijk energie besparen. Voor wasmachines is dat zo laag mogelijke temperatuur, zo weinig mogelijk water, heel lang laten inweken en zo weinig mogelijk mechanisch wassen en zoveel mogelijk het wasmiddel zijn werk laten doen.

Met de energietransitie is het belangrijker dat je u verbruik kan sturen, het totaal verbruik is daar ondergeschikt aan.

Dan zit je beter met een wasdroger, inladen, klaar zetten en laat hem maar draaien wanneer die signaal krijgt. Probleem is dat dit nog geen verplichte functie is alsook dat er nog geen verplichte standaard is voor die communicatie, 2 zaken die de overheid al lang had moeten voorzien.

Eenmaal dat in plaats is kan je de machine gaan optimaliseren voor korte doorlooptijd ook al komt dat met een hoger verbruik. Als ik mijn wasdroger tijdens pv opwek laat draaien, wat maakt het uit dat die 30% meer verbruikt op 3 uur dan een 8 uur durende cyclus?

Echter vandaag word de fabrikant afgestraft want het verplichte energielabel kijkt naar het totaal verbruik. En een wasdroger van de toekomst verkopen maar er een slecht energielabel F erop kleven, gaat lastig worden dat aan de doorsnee consument te verkopen.

Dus ook hier is een aanpassing nodig van de overheid echter die zijn totaal nog niet bezig met de toekomst van de energietransitie, de visie is totaal afwezig en als er al gesproken word over smart grid dan denkt de politiek dat dit vanzelf gaat komen in de verre toekomst maar niet dat daar een actief beleid voor nodig is.
Al zou het wassen maar 1,5 uur zijn, als je aparte apparaten hebt en niet thuis bent om je was in de droger te stoppen kun je nog niet gratis drogen na het wassen.
Koppelverkoop is toch verboden? Of is dat alleen op sommige vlakken? Dit is duidelijk een vorm van koppelverkoop. Anders zou het zijn wanneer ze zeggen: "een bij ons aangeschafte wasmachine en droger....".


Is dat een Samsung kwaal, dat die was zo lang moet duren? Wat is daar de reden van? Mijn langste programma (inweken, vlekken, 90 graden) is volgens mij zoiets.
Dat zijn de eco programma’s. ‘normale’ programma’s duren niet zolang. Maar je zou kunnen beargumenteren dat dit een verkeerde stimulans is.
De eco stand is misschien beter voor de energie/waterrekening.. Echter is de slijtage van kleding vele malen erger als je die op eco zet. Een was duurt soms 4 uur, dan zit dat truitje/shirtje 4 uur lang rond te draaien in een trommel..
Denk je? Ik heb de indruk bij mijn Miele dat hij bij de ecostand vooral lang stilstaat. Waarschijnlijk om alles goed in te weken.
Dat en het zorgt er niet voor dat er effectief ook echt veel minder energie verbruikt wordt.

Als je gewoon op 1,5 uur 30 graden wast is dat beter dan 40 voor 3 uur. zowel voor milieu als voor kleding. en dus ook voor milieu.
mijn wasmachine verbruikt 1kWh per wasbeurt. Mijn droger 1.5, Mijn vaatwasser 1.2, Nou, Whoopdydoo die krijg je dan van de zaak.

Ik moet een winter overbruggen met mijn warmtepomp, de grootste verbruiker, niet een etmaal. Dat hele overdags verbruiken is een farce. Evenals een thuisbatterij.
Tja achja, als je elke 2 dagen de was draait, zit je toch al op 1.5 + 1 = 2.5. Dat is toch 6.25 kwh per week, toch 32 kwh per jaar. Maar goed, ik hang mijn was op. Dat is een droger op zonne energie :+
Daarom een was droog combinatie!
nvm

[Reactie gewijzigd door Bergen op 16 september 2025 12:40]

Mja, beetje jammer dat het via Samsung moet. Waarom niet gewoon 1.5 kWh gratis tussen 12 en 15? Dan kan ik er ook gebruik van maken. Waarom moeten ze uberhaupt weten waar ik de stroom voor gebruik? Mag dat eigenlijk wel, vereisen dat je deelt waar je de stoom voor gebruikt? Ik vind het erg vreemd en vervelend ook. Niet echt de privacy vriendelijk richting waarop je dit wil zien gaan.

[Reactie gewijzigd door teek2 op 16 september 2025 10:11]

Het zal nu ongetwijfeld legaal zijn, maar als dit zo door gaat zou ik een soort netneutraliteit verwachten vergelijkbaar met die voor internet, waarbij leveranciers niet mogen discrimineren op dit soort zaken. Dit geeft Samsung immers een oneerlijk voordeel. What’s next, meer betalen als je er eentje van Miele wil gebruiken? :+
Netneutraliteit gaat over het voorrang geven verkeer van diensten boven andere. Maar omdat alle electronen hetzelfde zijn is op een electriceitsnetwerk dat probleem niet echt relevant.

Koppelverkoop is wellicht een argument. Dit is een soort full-service dienst waar jouw energieleverancier jouw (gehuurde?) equipment aan/uitzet om onbalans op het energienet weg te poetsen. Daar heeft een netbeheerder wel geld voor over, en is dus interessant als handelaar.

Je bent als consument niet aan Coolblue of Samsung gebonden om hetzelfde te krijgen. Ben zelf wel aan het kijken of er geen Zigbee of WiFi koppeling te maken is met wasmachines en vaatwassers om ditzelfde met een Homey te doen (als het even kan om mijn zonne-energie ook zelf te gebruiken), maar dat aanbod is erg beperkt. Dus die keuze voor Samsung kan daar wel eens in geboren zijn.
Ik heb een Haier wasmachine en droger, beide connected. Maar deze laten draaien op zonne energie is veel te lastig. Je wilt het programma niet steeds pauzeren en hervatten lijkt me. De opwek is veel te onnauwkeurig te voorspellen om dit goed bruikbaar om het juiste moment te plannen. Dan kun je, zoals ik het nu doe, ook de verwachting bekijken en hem gewoon uitgesteld starten.

Het enige waar ik het als nuttige optie zie, is bij het laag houden van het capaciteits tarief in Vlaanderen bijvoorbeeld. Dan kun je het programma even pauzeren als er net een piek is door ander gebruik. Maar zoveel gebruiken ze ook weer niet, dus of dat heel nuttig is...

Bij een dynamisch tarief is dit natuurlijk wel handig, dan laat je hem starten in de goedkoopste periode van x uur, daar deze vast staat en dagelijks veranderd kun je er dan wel wat op besparen.

Enige wat ik nu wel interessant vindt is dat ik het energieverbruik en wat verbruik kan bijhouden. Maar hier kan ik dan weer niks mee om te besparen of verbeteren.
Netneutraliteit gaat ook over gelijk betalen voor gelijke hoeveelheden data. Eerst had je data bundels van x GB + onbeperkt spotify bijvoorbeeld, dat kan je goed vergelijken met 'gratis' stroom voor Samsung wasmachines.
Netneutraliteit gaat ook over gelijk betalen voor gelijke hoeveelheden data. Eerst had je data bundels van x GB + onbeperkt spotify bijvoorbeeld, dat kan je goed vergelijken met 'gratis' stroom voor Samsung wasmachines.
Ik denk dat hier het niet gaat om "gratis stroom voor Samsung wasmachines" maar "gratis stroom als Coolblue mag bepalen wanneer je het gebruikt", en dat Samsung de partij is waarmee dat nu op korte termijn geimplementeerd is. Het is niet zo dat de stroom permanent gratis is voor deze wasmachines. Het is alleen gratis als Coolblue mag bepalen wanneer de stroom gratis gaat zijn voor jouw wasbeurt.

Dat sturen van gebruik is zelfs een wettelijke taak van een Balansverantwoordelijke (zie de Netcode), maar het is de eerste keer dat het bij consumenten wordt toegepast (in de industrie is het vrij gebruikelijk voor grote afnemers).

[Reactie gewijzigd door J_van_Ekris op 16 september 2025 11:28]

Er is een element van balanceren van het stroomnet, maar tegelijk blijft het koppelverkoop. Dit concept kon ook breder worden gemaakt, zodat alle stroom goedkoper is op die uren zonder specifieke merken (en in het algemeen gebeurt dat al met dynamische prijzen door stroomaanbieders). Dus het balanceren van het net kon ook op andere manieren bereikt worden.

Koppelverkoop kán in Nederland verboden zijn, indien de partij die het doet een economische machtspositie heeft (groot marktaandeel) en het koppelen zorgt voor marktverstoring of nadeel voor concurrenten. Misschien is het al uitgezocht omdat dit al een tijdje langer loopt (met alleen wassen en nu inclusief drogen), dus misschien is dit een legaal geval van koppelverkoop. Coolblue is een kleine aanbieder van stroom en gas; ik vermoed dat het daarom toegestaan zal zijn in dit geval. Als Eneco hetzelfde zou doen, kan er wel een probleem zijn.

De partijen die hier eventueel actie op zouden kunnen ondernemen zijn de concurrenten van Samsung (als die nadeel kunnen aantonen) en de ACM (maar zij weten hier vast al lang van).

[Reactie gewijzigd door geert1 op 16 september 2025 12:18]

"dat Samsung de partij is waarmee dat nu op korte termijn geimplementeerd is." Maak dan een open standaard, zodat meer fabrikanten zich kunnen aansluiten. En zodat ik het ook kan gebruiken om (via Home Assistant?) nog veel meer apparaten op gunstige uren te draaien (boiler, compute intensieve taken, wasmachine, droger, ventilator, airco, autolader enz).
Maar je bent wel gebonden aan Samsung. Dit is 100% tegen neutraliteit op het energienet en zou verboden moeten zijn.
Een soort van stroomnetneutraliteit if you will :+
Maar serieus, ik denk dat je net de term geïntroduceerd hebt die we hier voor moeten gebruiken!
Hehe, dat had ik er eerst staan, maar de vorige keer dat zo’n discussie werd gevoerd werden mensen boos omdat “we dit al hebben vanuit het perspectief van netbeheerders” (waar het niet over ging, maarja.). Afijn, ik vind het ook een grappige en pakkende term. :P
Waarschijnlijk omdat ze willen laten zien hoe je het maximale uit je dynamische contract kunt halen.

Het voordeel is beperk. Ga je uit van 100x wassen en drogen per jaar, 1.5 kWh per keer en een gemiddelde prijs van €0,20 op die tijden dan is het €60. Als een bepaald percentage daarvoor een nieuw apparaat koopt maken ze al meer winst
Omdat je een energiecontract aangaat, betaal je dus voor je overige gebruik ook via Coolblue. Daar gaat de winst ook in zitten.

De opslag op de kwh tarief is bij Coolblue € 0.0227 /kWh, er zijn momenteel 9 aanbieders die een lagere opslag hebben.
Je krijgt 'shop tegoed' als je een contract afsluit van 50 euro en op de Samsung modellen zit een cashback. Dus qua aanbieding toch echt wel interessant mocht je toch al op zoek zijn naar een nieuwe machine.

Denk dat ik qua wassen niet aan de 100x kom en dus ook nog eens moet kunnen wassen rond die tijd(vooral het uithalen) Dat gratis wassen is voor mij niet perse de moeite waard om te investeren in een nieuwe machine en over te stappen.
wel mee eens inderdaad, een normaal wasje kost 0,9kwh(90°) of 0,2kwh(40°).
als ik gratis stroom zou krijgen zou ik misschien vaker wassen wat weer extra slijtage en water kost.
maar ja gratis bestaat niet als ze er verkoopbare date voor terug kunnenkrijgen (aantal wassen per adres, belading, kwh per programma etc.), alhoewel ik denk dat samsung die data wel al binnenkrijgt en gebruikt.
misschien dat coolblue er baat bij heeft om die data te verkopen aan concurrenten van Samsung.
misschien dat coolblue er baat bij heeft om die data te verkopen aan concurrenten van Samsung.
CB heeft er baat bij die data voor zichzelf te houden en in hun verhuur programma te verwerken om zo duurzaamheid van de apparatuur zelf te berekenen. Kijken hoeveel wasjes je kunt draaien voor de machine gekke dingen gaat doen.
Technisch gezien hoeft CoolBlue niet te weten waarvoor je het gebruikt. Ze willen kunnen sturen in een onbalans-markt, dus ze hoeven alleen maar aan Samsung aan te geven dat er x Watt aan vermogen extra gestart mag worden in een specifieke regio. Samsung acteert dan als een Trusted Third Party die een abstractie aanbrengt tussen de klant en de equipment. Dus Coolblue weet dan niet of de droger of de wasmachine gestart wordt, en Samsung weet dan niet wie de klant is. Wert niet of het zo ingericht is, maar het is zeker een optie.
Ik kan mij voorstellen dat de de constante tijd waarmee een wasdroogt een stuk beter is om overschotten op te vangen dan extra lichten etc die je aanzet. Coolblue verdient door overschotten te kopen en verkopen. Maar dat kan alleen als ze erop kunnen rekenen dat hun gebruikers deze stroom voor minstens een uur afnemen.
Omdat je dan als coolblue/energiemaatschapp nog geen zicht hebt op het vermogen en wanneer dit gebruikt wordt. 1,5kWh in een paar minuutjes door de 11kW lader van de auto heeft een andere impact dan een wasje draaien van 2-3u. Zeker als coolblue via smartings of iets anders ook nog eens weet of leert in welke 15min blokken (handel elektra is - ik ga wat kort door de bocht - in 15min blokken) er hoeveel vermogen en stroom gebruikt wordt. Dat weet coollblue dan best redelijk in te schatten vanaf dat de was wordt gestart.

Dat is veel meer waard qua optimalisatie aan de coolblue kant van energiehandel dan gewoon maar iedereen 1,5kWh geven.
Met een dynamisch contract heb je toch - de afgelopen zomer anyway - praktisch altijd gratis stroom overdag? Hij duikt niet meer zo vaak negatief bij mij maar rond de 0,- wel.

Met die storm van gisteren zelfs de hele nacht lang 0,- stroom gehad.

Dat is wel het basistarief. Ik weet niet of Blueenergie nu ook de belasting en andere dingen op zich neemt, want dan is het wel degelijk anders :).


@jorisjan wijst me er terecht op dat dit gewoon in het artikel staat. Btw / Energiebelasting telt niet (inkoopvergoeding denk ik ook niet?, netbeheerder dan weer wel), dan is het toch net wat beter dan gewoon de 0, basistarief wat je al heel snelt hebt overdag.

[Reactie gewijzigd door dipje2 op 16 september 2025 10:18]

Hier zit nog wel energiebelasting en btw op.


Je hebt het pas "gratis" als het -0,17c per kWh is
Coolblue stelt bij gratis wassen (ik neem even aan dat gratis drogen een kopie is) de btw en energiebelasting ook voor haar rekening neemt:
"Vanaf vandaag werkt Gratis Wassen met alle nieuwe Samsung-wasmachines. Klanten stellen hun wasmachine zo in dat die draait tussen 12.00 en 15.00 uur, ook als ze niet thuis zijn. In die uren betalen ze geen stroomtarief, geen btw en geen energiebelasting. Elke kWh kost € 0,-."
linkje: https://aboutcoolblue.com/news/nl/coolblue-lanceert-grootschalig-gratis-wassen/
BTW is een percentagecomponent. Die zit er neem ik aan niet op. Of is 0.
https://www.rijksoverheid...ver-mijn-energiebelasting
U betaalt btw over alle onderdelen van uw energierekening. Dus ook over de energiebelasting.
:+
Bizar eigenlijk ‘belasting toegevoegde waarde’ betalen over belasting. Wat is dan de ‘toegevoegde waarde’ van de energiebelasting?
Dat is ook bizar. Zelfde overigens bij accijnzen: daar gaat de BTW ook nog eens overheen. Kunnen ze aanpassen, maar maakt voor de uiteindelijke bedragen niet uit, want dan gaan de accijnzen gewoon navernant omhoog. Het zou wel eerlijker voelen.
Raar dat dit nog mag. Belasting op belasting is niet toegestaan. Maar we betalen ook BTW over BPM dus t zal wel.
Wij van WC eend zien hier geen problemen in..
De boete die Nederland daarvoor krijgt is lager dan de extra inkomsten die ze zo genereren.
Je betaalt BTW over de energiebelasting. Bij een energieprijs van 0, kost het daarom toch nog zo'n 14 eurocent per kWh.
Energiebelasting is 12,3 cent per kWh, daar bovenop komen nog een paar cent vastrecht, netbeheerkosten en een kleine inkoopvergoeding per kWh.
heb je het artikel gelezen? want dat is namelijk letterlijk wat er staat
Vervolgens worden bij gebruik van de wasmachine of droger tijdens de vermelde uren geen stroomtarief, btw en energiebelasting gerekend. Dit wordt automatisch verrekend op de factuur.

[Reactie gewijzigd door jorisjan op 16 september 2025 10:12]

Wie was er ook alweer het product als een dienst gratis is?
Dat verschilt bij product. Bij commerciële producten van commerciële partijen kan dat de gebruiker zijn. Alphabet en Meta zijn hier een mooi voorbeeld van. Dat zijn advertentieverkopers, en ze hebben een platform bebouwd om het verkopen van die advertenties.

Maar het kan ook zijn dat iemand anders het bekostigd (zoals bijvoorbeeld Wikipedia, die grote sponsoren heeft, en eens in de zoveel tijd vraagt bij gebruikers) Er zijn ook bedrijven die sponsoren (maatschappelijk verantwoord ondernemen) waardoor de klanten van dat bedrijf effectief betalen. Ook worden bepaalde zaken gesubsidieerd door overheden, waardoor 'alle burgers' en bedrijven het bekostigen.

In dit geval is er dus een apparaat dat onder bepaalde omstandigheden een signaaltje doorgeeft aan de energiemaatschappij dat het 'gratis' kan werken. De stroomprijzen zijn overdag al idioot laag (rondom de 0 cent), dus BTW valt dan al vrijwel weg. Alleen het stukje energiebelasting moet dan nog worden afgedragen. Dus je hebt een kans dat de energiemaatschappij dat stuk op z'n bord neemt? (Als maatschappelijk verantwoord ondernemen.)
Coolblue kan dit makkelijk doen omdat ze niet alleen meet hardware hierdoor verkopen, maar ook omdat hun dynamische tarieven voor andere tijden helemaal niet gunstig zijn.

Met een inkoopvergoeding van € 0.0227 p/Kwu, zitten ze 25% hoger dan bijvoorbeeld Frank Energie.
Je moet bij dynamische contracten enorm uitkijken wat de vaste kosten en vergoedingen zijn.

Koop gewoon een goede wasmachine en zorg dat de timer goed staat.
Het enige wat hier gratis is, is de reclame die ze van Tweakers krijgen.
Los van het al genoemde, is Samsung hier ook deels het product. Die zullen vermoedelijk goed betalen aan Coolblue voor deze marketingactie.

Immers, dit gaat ook betekenen dat Samsung meer apparaten verkoopt via Coolblue. Mensen trappen er namelijk toch in.
Samsung zal dat ook niet voor niks doen, of daar in ieder geval wel een netto winst op willen maken door de verkoop van hun wasmashines met zo mogelijk 'exclusieve' mogelijkheden binnen Coolbleu Energie.
En die paar letterlijke centen die je hiermee als consument bespaart zullen niet in verhouding staan tot wat de data en jouw 'commitment' tot het Samsung smart ecosysteem ze oplevert.

Coolblue energie zal er niet veel onder lijden als het zo mogelijk toch al op die zelfde momenten gratis of wellicht geld toe moet geven op electra. En 'gratis' stroom is nog altijd goedkoper dan moeten betalen (aan de consument) voor het leveren van stroom.

Zal mij benieuwen of deze praktijken in de winter ook nog aan de orde zijn.
Netcongestie, klaarblijkelijk ;)
Donderdag ga ik over op Frank Energie met dynamisch tarief. Ik hou het al een tijdje in de gaten, en heb bijna elke dag in de namiddag gratis stroom, voor alles... Krijg zelfs geld toe.
Nu maar hopen dat het vanaf donderdag ook nog zo is... geen idee hoe de prijzen in de herfst en winter gaan stijgen voorlopig...
Volgens mij mis je nog de belastingen die er bij komen. Dus gratis is het niet. De marktprijs ligt rond de middag op 0 euro.
De prijzen zijn inderdaad niet duidelijk en transparant... Ik kan ze ook nergens online vinden
Ik kan ze ook nergens online vinden
Dat is allemaal de schuld van de Rabobank. O-)


Jeroen heeft wel een mooi overzicht op de website: https://jeroen.nl/dynamische-energie/stroom/prijzen

Kun je mooi zien wat de verschillende prijscomponenten doen.

verder eens, het is krankzinnig hoe snel die markt is veranderd in een onoverzichtelijke teringbende.

Vroeger had je normaal en daltarief. Tegenwoordig is je daltarief vaak al hoger dan je normaal en dan de rest aan variabele zaken nog.
Thx. Maar in België zal het nog anders zijn...
ohja, daar is het helemaal ingewikkeld met die piek afname enzo.
Inderdaad, de vast bijkomende kosten worden stil gehouden.
Net zoiets als mooie prijzen aanbieden in webwinkels en aan het eind nog ever verzendkosten rekenen.
Ik heb 1 jaar dynamische stroom gehad, de dagen dat er uren waren met echte negatieve prijzen zijn op 2 handen te tellen.
https://www.dynamische-en...l/actuele-energieprijzen/
Fair, maar eentarief van 14-15 cent/kWh is ook niet verkeerd toch?

En de uitschieters naar boven vielen dit jaar ook wel mee. Die waren voor mij in ieder geval goed te omzeilen.

Mijn gemiddelde prijs voor dit jaar was 23,1. Dat had ik met een vast contract iig nooit gered.

Ik zit in februari, maart, april en mei dik onder de laagste tarieven (mei was 15 ct) dus dat gaat lekker.

Daarna gaat het alleen de verkeerde kant op dus ik enk dat ik weer eens met de warmtepomp moet gaan stoeien. Het is dat ik wel wil douchen en af en toe warm water nodig heb, anders was ie uitgegaan.
Je vergeet de energiebelasting, btw en inkoopvergoeding waardoor je amper tot geen geld toe krijgt. Gisteren was bijv. de hele middag en nacht/ochtend rond de 14 ct p/u netto
Nutsvoorzieningen en commerciële activiteiten/producten graag gescheiden houden. Dit is vragen om problemen in een markt die reeds verziekt is. We betalen torenhoge rekeningen, hebben al onze energiebedrijven afgestoten, investeren niet meer in windenergie want te duur, zonuren hebben we niet in overvloed.... Zie niet in hoe een elektronicaboer die zich mengt op de energiemarkt, hier bij gaat helpen. Beste overheid, we zijn echt niet gelijk een stel communisten als we bepaalde mate van overheidscontrole uitoefenen op gevoelige sectoren. Energie, ov, medisch.... soms vraag ik me af of we nog de juiste koers varen.
Zie niet in hoe een elektronicaboer die zich mengt op de energiemarkt
Dit stuk van Coolblue is niet de consumentenelektronicawinkel. Dit stuk is de energieleverancier. Net zoals dat Amazon Video niet hetzelfde is als de Amazon Cloud of de Amazon boekenwinkel. Of dat Google Cloud, Google Search, Android Play Store, ook andere takken van het overkoepelende bedrijf zijn. (of denk aan Mitsubishi. Die maken auto's, ruimtevaartonderdelen, liftmachines, componenten voor elektriciteitscentrales, enz.)

Anyway: Of dit voor problemen gaat zorgen weet ik overigens niet. In Nederland staat de zon het hoogte rond 13:00 (omdat we in de verkeerde tijdzone zitten. Geografisch gezien horen we GMT/BST te hebben, maar dat is een andere disccusie ;) ). Die periode (tussen 12:00 en 15:00) is er het meeste overschot van energie door de hoeveelheid zonnepanelen die veel huishoudens hebben. Door rondom die tijd meer stroom te gebruiken (ipv 3 uur eerder of later), heb je een minder grote piek op het net. Uiteraard zal het op de marge zijn, maar allicht dat het kan helpen bij algemeen gedrag?
Je hebt gelijk dat het niet hetzelfde is, maar als een bedrijf als Unilever een aparte tak opzet voor het leveren van energie, dan denk je ook schoenmaker hou je bij je leest. Datzelfde geldt toch min of meer voor Coolblue, die denkt een graantje mee te pikken in een volledig onoverzichtelijke energiemarkt.
dan denk je ook schoenmaker hou je bij je leest.
Nou nee. Niet per se. Als Unilever daar een aparte afdeling voor optuigt niet. Dat denk ik wel als een loodgieter een meterkast gaat aanleggen. Als ze collega’s van elkaar zijn met eigen specialiteiten, binnen hetzelfde bedrijf vind ik dat prima.
Zie niet in hoe een elektronicaboer die zich mengt op de energiemarkt, hier bij gaat helpen.
Door mensen aan te moedigen op goedkope tijdstippen energie te gebruiken. Ik zie niet veel efficientere methodes dan financiele prikkels om mensen aan te moedigen de stroom te gebruiken wanneer die overvloedig aanwezig is. En ja dit kan je ook oplossen met gigantische batterijbanken, en natuurlijk zijn wasmachines onder de streep klein grut. Maar die 'torenhoge rekeningen' komen natuurlijk niet primair doordat nutsvoorzieningen commercieel worden gedaan. Er zijn zat plaatsen waar het nog veel commercieler gaat en de prijzen veel lager zijn. Er zijn ook plaatsen waar het minder commercieel gaat, en de prijzen lager zijn, maar dan doordat er gewoon veel belastinggeld heen moet (Frankrijk), in plaats van dat er veel belastinggeld aan wordt verdient (Nederland).
investeren niet meer in windenergie want te duur
Hoezo? Er worden wel degelijk nieuwe projecten gestart, maar er zitten ineens veel te veel haken en ogen aan om ook daadwerkelijk wat te kunnen doen. Hier de problematiek waar de gemeente Ede tegaan loopt:
Op dit moment ligt de zoektocht naar windmolens stil. Dit heeft drie redenen:
  • Vanuit de provincie Gelderland mogen er tijdelijk geen windmolens geplaatst worden. Dit heeft te maken met de beschermde vogel; de wespendief. De provincie onderzoekt hoe windmolens de wespendief kunnen beïnvloeden en hoe ze deze vogel kunnen beschermen. Dit onderzoek, ook wel een milieu-effectrapportage genoemd, wordt naar verwachting in 2024 afgerond. Tot die tijd mogen er geen nieuwe windmolens komen binnen een straal van 8 kilometer van de Veluwe.
  • Daarnaast wachten we op nieuwe landelijke normen voor windmolens. Deze normen gaan bijvoorbeeld over geluid en hoe ver ze van elkaar moeten staan. Aan het eind van 2023 zijn er voorstellen gedaan voor deze normen. Belanghebbenden kunnen hierop reageren. In juli 2025 worden de definitieve normen vastgesteld. Op dat moment weten we ook welke windmolens in het zoekgebied voldoen aan deze regels. Dat geeft duidelijkheid voor de mensen die in de buurt wonen.
  • Tot slot zit het stroomnet vol. Als bovenstaande zaken duidelijk zijn, weten we ook welke windmolens er mogelijk zijn en wat daarvoor nodig is van het stroomnet.
https://www.ede.nl/in-de-gemeente-ede/ede-in-ontwikkeling/energiecluster-a12-a30

Juli dit jaar zou de nieuwe regelboel definitief gemaakt moeten zijn, maar dat kader is er dus nog niet?
Zolang die regels er nog niet zijn, mogen provincies en gemeenten zélf regels opstellen. Dat heet maatwerk. Bij zo’n maatwerkbesluit bepaalt het bevoegd gezag (bijvoorbeeld de gemeente of provincie) hoeveel geluid een windpark mag maken. Zij baseren dit dan op onderzoek naar de situatie op die locatie. 

Deze norm komt dan in het omgevingsplan te staan. Daarin legt de gemeente of provincie ook vast dat op die plek een windpark mag komen.
https://www.rvo.nl/onderwerpen/windenergie-op-land/wonen-windturbine/geluid-windturbines#heeft-u-een-windpark-met-3-of-meer-turbines%3F

Dat verklaart wel direct waarom ik vorige week ineens het hele omgevingsplan opgestuurd kreeg (ik woon niet in Ede dus vond het al raar).

Maar men probeert het wel degelijk op verschillende plekken, maar zelfs 1 of 2 van die krengen neerzetten is een meerjaren traject waar je u tegen zegt voordat er ook maar een schop de grond in mag.
soms vraag ik me af of we nog de juiste koers varen.
Nou dat denk ik sowieso al niet.
Als ik dit artikel lees, zie ik vooral dat het gratis drogen tussen 12:00 en 15:00 uur voor klanten van Coolblue Energie met Samsung-apparaten niet echt gratis is. De echte prijs wordt betaald met data. Door je droger of was-droogcombinatie via Samsung SmartThings te koppelen, geef je Samsung toegang tot veel meer informatie dan alleen het energieverbruik. Volgens de SmartThings-voorwaarden gaat het om apparaatgegevens (serienummer, netwerkinfo, IP-adres), gebruikspatronen (wanneer, hoe vaak en met welke instellingen je droogt), energieprofielen en huishoudelijke routines. Deze data mogen bovendien worden gebruikt voor analyse, productverbetering, en indien je toestemming geeft ook (helaas) voor marketing en het delen met partners. Vanuit juridisch perspectief schuurt dit behoorlijk met de beginselen van de AVG. Voor het leveren van de dienst is in feite alleen inzicht in het energieverbruik tijdens de gratis uren noodzakelijk. Toch wordt structureel meer verzameld dan strikt nodig (dataminimalisatie) en worden gegevens breder ingezet dan enkel voor de dienst zelf (doelbeperking). Ook de vereiste toestemming is twijfelachtig: als je “nee” zegt tegen deze dataverwerking, kun je simpelweg niet meedoen. Daarmee is die toestemming niet echt vrij. Het lijkt dus een aantrekkelijke regeling maar feitelijk is het een ruildeal: Samsung en mogelijk ook Coolblue krijgen waardevolle gedragsdata over jouw huishouden, jij krijgt een paar kilowattuur terug op je energierekening.

Voor mij is dat geen “gratis drogen”, maar een transactie waarbij je privacy de verborgen munt is.
En je betaalt ook nog energiebelasting + btw daarover zoals anderen al aangaven.

Ik denk dat de meeste mensen ook niet snappen dat het opgeven van je privacy je ook geld kost. Immers, als die data geen geld op zou leveren dan zou het ook geen waarde hebben. Ze gebruiken die data om je zooi aan te smeren die je niet nodig hebt, of om je duurdere produkten te laten kopen omdat ze weten dat je het geld hebt.

Zelfs als het echt alleen maar geanonimiseerd gebruikt wordt voor bijv marktonderzoek dan nog is het met het doel om meer winst te maken en die winst komt uiteindelijk toch weer bij de consument vandaan.
Die data boeit me weinig, als ik elke week een gratis fijn volkoren brood kon krijgen in ruil voor wat info over mijn broodbehoeften en eetroutines zou ik het ook doen (zolang ik maar niet met de hand die info hoef aan te leveren).

Wat wel lelijk is dat ze niet de energiebelasting compenseren. dus je krijgt iets "gratis" wat in de middag heel vaak al gratis is. Bij een dynamisch contract is de prijs namelijk heel erg vaak rond 0 cent (zonder energiebelasting).
Vanuit juridisch perspectief schuurt dit behoorlijk met de beginselen van de AVG.
Als de gebruiker toestemming geeft? Denk het niet. De AVG staat heel veel toe als de gebruiker op [OK] klikt.

Overigens is een groot deel van de discussie hier vrij nutteloos want CoolBlue krijgt niet meer informatie dan ze nu krijgen als je de voorwaarden van Samsungs cloud system accepteert.
Maar mobiele telcos mogen dus geen data gratis beschikbaar maken met bepaalde diensten of daar aan prioriteren. Bijvoorbeeld gratis deezer of spotify zodat je bundeltje onbelast blijft.

Hoe kan dit dan in hemelsnaam wel mogen, dus als je bij CB energie de stroom afneemt met een bepaald contract en een specifieke wasmachine/droger van een bepaalde lijn hebt van een bepaalde leverancier dan krijg jij gratis stroom op vaste tijden.

Erg bijzondere constructie
Er is wel een verschil: data is nooit gratis of zelfs negatief in prijs, dynamische stroom wel. Ze leveren de stroom dus gewoon tegen kostprijs, 0 of negatief.
Nou... Als je een peering hebt, is dat vooral gratis als beide partijen dezelfde belangen hebben. Wanneer een partij met jou een lijntje wil hebben liggen en vervolgens vanalles over jouw netwerk stuurt, terwijl jij nauwelijks verkeer voor hun hebt, is het logisch dat zij de kosten dragen van de router die dat allemaal af moet handelen. Zo kan een partij dus best belang hebben bij bitjes de juiste kant op krijgen om hun onderhandelingspositie te verbeteren

(Dat is iig wat ik als buitenstaander begrijp van hoe het internet werkt)

[Reactie gewijzigd door baseoa op 16 september 2025 19:01]

Hoe kan dit dan in hemelsnaam wel mogen, dus als je bij CB energie de stroom afneemt met een bepaald contract en een specifieke wasmachine/droger van een bepaalde lijn hebt van een bepaalde leverancier dan krijg jij gratis stroom op vaste tijden.
Je ziet dit verkeerd. Coolblue kan bepalen wanneer het vermogen wordt aangezet. Onder die voorwaarde is stroom gratis. En dat is vanuit haar rol enorm interessant omdat je zo kunt gaan handelen op de onbalansmarkt.
Dus om een euro 60 - 70 per jaar te kunnen verdienen, moet ik 600 - 1200 euro investeren in duurdere Samsung apparaten?

En dat terwijl mijn huidige apparaten nog gewoon goed werken?
Volgens mij moet je helemaal niets.
Nee. Als je ze al hebt of je bent sws aan het kijken dan is het interessant.

Ik heb ze, voor mij is het nu nog interessanter aangezien ik verder al een dynamisch tarief heb. Enige wat ik nu moet doen is uitrekenen of het ook uit kan en ik er daadwerkelijk geld aan over houd t.o.v. dynamisch tarief (wat dus ook geld op kan leveren).
Dat is nog eens een mooie bron van data om te verkopen.
Idd. Maar ik heb zo'n vermoeden dat die apparaten die al smart zijn en aan de lopende band data verzamelen en terugsturen naar de fabrikant.
Ik ben benieuwd hoe die apparaten dat doen zonder internetverbinding. Of stoppen ze tegenwoordig overal een 4G/5G-modem in met een dataverbinding waar ik niet voor betaal?
Witgoed apparatuur heeft tegenwoordig (de duurdere modellen iig) wifi verbinding om dingen in te stellen of te volgen via een app.
Dan ben ik benieuwd hoe die op een gesloten Wi-Fi netwerk komt zonder dat daarvoor ooit een wachtwoord is aangeleverd.

Een apparaat kan alleen maar iets versturen naar het internet als dat wordt gefaciliteerd. Zo heb ik ook een LG OLED TV die nog nooit een internetverbinding heeft gehad. Die kan niet mijn kijkgedrag doorsturen en heeft geen reclame in de menu's.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 16 september 2025 10:33]

Dan krijg je ook geen updates. En iedereen wil natuurlijk updates en een zo goed mogelijk werkend apparaat en zal dus op alle voorwaarden gewoon JA drukken.
Dan krijg je ook geen updates.
Mijn LG TV kan via USB offline updates uitvoeren. Verder ben ik niet "iedereen".

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 16 september 2025 11:10]

Dat klopt, ik schat zo in dat je een uitzondering bent.
Hier nog een uitzondering :-)
Nee hoor, ik hoef geen updates als mijn TV niet aangesloten is op het internet. Geen noodzaak toe en zolang hij werkt (aka beeld geeft) ben ik tevreden. :o
Tja, hier gebruiken we het OS van de LG Oled ook voor o.a. Netflix, Sky ShowTime, Amazon Prime, de Odido TV app. Scheelt me weer een Google apparaatje.
Als je hem niet aan de wifi hangt kan je logischerwijs ook geen gebruik maken van dit soort zaken. Dat is een keuze die je zelf maakt. Je hangt een apparaat als dit aan de wifi door middel van een app op je smartphone, die zoekt het apparaat op via Bluetooth LE/wifi direct en pushed de wifi details naar het apparaat toe die je vervolgens opgeeft in de app. Dit gaat niet vanzelf uiteraard.

Heb zelf ook een droger en wasmachine van Samsung met Smartthings en de mogelijkheid om hiervan gebruik te maken, en tevens een contract bij Coolblue Energie. Alleen heb ik geen dynamisch dus kan ik dit niet gebruiken.

Wat betreft hoeveel data die machines sturen, als de data in Unifi accuraat is dan is het gemiddeld 512kB aan verkeer per 24 uur, waarvan de ene helft upload en de andere helft download is. Niet heel veel meer dan ongeveer elk apparaat wat 24/7 verbonden is met wifi, en het lijkt voornamelijk keep alive verkeer te wezen waarbij ie checkt of de verbinding nog actief is.

En ja, de machines zijn zonder wifi of app ook gewoon volledig te bedienen, dat hele deel is volledig optioneel.

[Reactie gewijzigd door Zorian op 16 september 2025 10:57]


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn