VodafoneZiggo verliest bijna 90.000 internetklanten in een jaar

Ziggo verloor bijna 90.000 internetklanten in 2025, zo blijkt uit een onlangs gepubliceerd jaarrapport. Het bedrijf verloor ook tv- en vastetelefonieklanten, terwijl het aantal mobiele abonnees groeide.

In totaal kunnen ruim 7,63 miljoen mensen in Nederland nu gebruikmaken van het vaste netwerk van VodafoneZiggo, schrijft het bedrijf. 3,02 miljoen huishoudens hadden eind 2025 ook daadwerkelijk een internetabonnement bij de provider. Het aantal tv-abonnees bedroeg ongeveer 3,27 miljoen, ruim 120.000 minder dan een jaar eerder.

Ook het aantal vastetelefonieklanten daalde. Eind 2025 hadden ongeveer 1,05 miljoen mensen een dergelijk abonnement bij VodafoneZiggo, 209.000 minder dan in 2024. Het aantal mobiele abonnees groeide wel van 5,58 miljoen naar 5,61 miljoen.

De provider had eind 2025 glasvezel aangelegd in 20.000 woningen. Ziggo besloot in 2021 bepaalde nieuwbouwwoningen op glasvezel aan te sluiten. Dit jaar gaat het bedrijf ook internetdiensten leveren via het glasvezelnetwerk van Delta. Het gaat om 600.000 woningen waar VodafoneZiggo nog geen eigen netwerk heeft.

VodafoneZiggo stock (bron: Pixelbizz/Getty Images)
Bron: Pixelbizz/Getty Images

Door Imre Himmelbauer

Redacteur

25-03-2026 • 15:06

111

Submitter: Houtenklaas

Reacties (111)

Sorteer op:

Weergave:

Ze hebben al veel veranderd maar blijkbaar dringt dat nog niet echt door. Ze hebben goedkopere abonnement geïntroduceerd. Op sommige locaties zijn ze gewoon de goedkoopste maar misschien moeten ze dat beter communiceren en overal doorvoeren.
Ze hebben al veel veranderd maar blijkbaar dringt dat nog niet echt door. Ze hebben goedkopere abonnement geïntroduceerd. Op sommige locaties zijn ze gewoon de goedkoopste maar misschien moeten ze dat beter communiceren en overal doorvoeren.
Ik weet niet of prijs hun grootste probleem is eerlijk gezegd. Als dingen goed werken en betaalbaar blijven dan ben ik niet zo genegen om te wisselen. Maar als dingen onstabiel zijn, dan is elke cent teveel.

Ik ben zelf dan ook een jaartje of twee geleden weggegaan omdat ik hun onstabiliteit gewoon zat was. Als je veel via Teams werkt en dan regelmatig "even een minuutje een klapperende verbinding" hebt (mijn router zag gewoon een drop in de WAN connection) dan gaat dat gewoon zo irriteren dat ze van mij de keus kregen: oplossen binnen drie maanden of ik vertrek. Een keer een monteur over de vloer gehad die meer ellende veroorzaakte dan oploste, waarna men in praktijk de handen er vanaf trok. Zit nu zo'n twee jaar bij Odido, en dat werkt wel.
De problemen die je noemt komen bij alle providers voor. Alleen werkt het voor de meeste mensen meestal gewoon prima. Maar als je net in een zwak segment van het netwerk zit krijg je het gevoel dat jouw provider de slechtste is. Ik zit zelf bij Ziggo en heb werklijk in de laatste 10 jaar nog nooit een storing of slechte verbinding gehad. Mijn buren hebben glasvezel van KPN en die hebben regelmatig problemen.
Dat klopt natuurlijk. Het blijft bij providers een beetje gokken dat je uiteindelijk de juiste persoon aan de lijn krijgt die eens niet een standaard riedeltje afdraait maar iets verder kijkt dan z'n neus lang is.
Dit kan je net zo goed bij Odido ook hebben.

Je moet gewoon nemen wat in jouw huis of buurt het beste werkt en dat lekker houden als het kan. Zo ook met een mobiel abonnement.Met glasvezel is dat als het goed is minder een probleem.

Maar het kan ook goed aan je router / wifi liggen die dan toevallig met een andere provider wel goed aanpast aan de omgeving of toevallig goed tov andere netwerken valt. Zijn nogal wat factoren waardoor iets wel of niet goed werkt.

Dat Ziggo de boot gemist heeft met glasvezel is overigens wel duidelijk.
Hetzelfde hier, jaren lang Ziggo gehad, veel problemen gehad door de jaren heen. Nu is er glasvezel en... geen probleem in 3 jaar tijd. Ziggo lag er elke week wel een paar uur uit. Het kan per regio verschillen maar hier op 2 woonadressen dezelfde problemen gehad. Vorig adres naar ADSL overgestapt met lagere snelheid maar 't voelde sneller (waarschijnlijk heeft ziggo een trage dns server oid). Nu op het nieuwe adres glasvezel en tot nu toe geen enkel probleem gehad.
Maar als de dienstverlening ruk is zoals dat bij mijn vader het geval was, dan wil je toch echt weg bij Ziggo. Mijn vader heeft het lang proberen uit te stellen, maar afgelopen zomer zat hij 11 dagen zonder internet/tv/telefoon en afgelopen december was het weer raak. Toen zat hij rondom kerst maar liefst 19 dagen zonder internet/tv/telefoon. Ziggo heeft gewoon zijn zaakjes niet op orde en als je klanten bijna 3 weken in de kou laat staan dan vraag je er gewoon om dat je klanten gillend bij je weg rennen. 8)7
Als vroegere Klantenservicemedewerker heb ik wel gemerkt dat maar 10-15% van je klant belt en daarvan is x % een enorme pechvogel. Dat gebeurt bij alle providers.
Kijk, dat er weleens iets misgaat, dat kan gebeuren. Maar het draait erom hoe een bedrijf dat vervolgens voor je oplost. Uiteindelijk bleek de fout buiten de deur te liggen, dus mijn vader en ik konden er zelf helemaal niets aan doen. Dan is het echt tenenkrommend dat je als klant bijna drie weken lang wordt afgepoeierd en niet serieus wordt genomen.

De eerste twee weken bleef Ziggo maar roepen dat mijn vader zijn modem opnieuw moest opstarten. Volgens hen lag het aan de apparaten in huis, omdat de signaalwaarden in het modem er goed uitzagen. En dat terwijl er vaak helemaal geen verbinding was, of er met moeite 1 Mbps doorheen kwam. Uiteindelijk bleek het probleem dus gewoon ergens extern te zitten.

Mijn vader zal wel een pechvogel zijn geweest, maar toch: hij was al onafgebroken klant op dat adres sinds 1981! Destijds was het nog de CAI van de gemeente, maar door alle overnames is hij uiteindelijk bij Ziggo beland. Dan verwacht je na al die jaren wel iets meer service.
Vervang Ziggo door KPN, Odido, etc etc en je kunt vergelijkbare verhalen vinden. Het is moeilijk om op basis van enkele slechte ervaringen conclusies te trekken.
Ze houden bestaande klanten ook niet zo goed vast. Net zoals de zich herhalende post van @CriticalHit_NL is dit ook een herhalende post van mij: Ik ben al klant van Ziggo sinds @Home (en zelfs wat daarvoor).

Elk jaar wordt mijn abonnement duurder. En na een paar jaar zijn de abonnementen die ze verkopen op hun website sneller en goedkoper dan wat ik heb en betaal.

Ik wordt wel af en toe gebeld door telemarketeers die niet van Ziggo zelf zijn (ze willen altijd allerlei data, die ik niet wil geven), terwijl ik heb aangegeven niet door dit soort bedrijven gebeld te willen worden.
Maar ik wordt niet gebeld door Ziggo zelf. Ik heb ze in twintig (?) jaar nog nooit aan de telefoon gehad met: u bent een trouwe klant en we zien dat we uw abonnement veel duurder hebben gemaakt dan onze huidige abonnementen. Wat onhandig van ons: zullen we er [iets] van maken?

Ik denk dat ze veel harder hadden kunnen en moeten inzetten op hun bestaande trouwe klantbestand die gewoon no-nonsense goed internet wil zonder gedoe, zonder steeds veel duurder te worden dan actuele abonnementen, en met rechtszaken tegen de overheid en Brein i.v.m. die stomme blokkades etc...
Je weet toch dat je Ziggo ook gewoon kan bellen om een nieuw abbonnement af te sluiten?
Je krijgt dan wellicht geen overstap-korting, maar dat zou je minstens enige tientjes moeten kunnen opleveren.
Die goedkopere abonnementen zijn mij nog niet aangeboden, maar al zijn ze de goedkoopste, natuurlijk is direct na het verlopen van het contract switchen altijd goedkoper.
Je kan ook niet verwachten dat zoiets in 2 jaar omdraait. Mensen weten het misschien wel maar als je nog aan een abonnement vast zit heb je daar tot die afgelopen is niets aan.
Enige wat ze nog steeds niet hebben veranderd door alle jaren heen en constant mensen die erom vragen.

Beloon klanten die blijven, i.p.v. steeds fikse kortingen geven aan nieuwe klanten.

Al ben je 10 jaar trouwe klant, je krijgt helemaal niks extra's geen korting niks.
Al ben je 10 jaar trouwe klant, je krijgt helemaal niks extra's geen korting niks.
Zelfde geldt voor mij, maar dan nog erger: Ik koop al 20 jaar lang mijn auto's bij dezelfde dealer. Hogere inruilwaarde omdat ik een trouwe klant ben? Korting op een nieuwer model omdat ik een trouwe klant ben? In beide gevallen niet. Vaste klanten zijn in de ogen van bedrijven de sukkels waaraan ze het meeste kunnen verdienen. Zo simpel is het.
Net gekeken, hun goedkoopste internet only van 100down en 25 up zit op 39,50, wel de eerste 9 maanden voor slechts €19.75 komt neer op €24,68 per maand.

Bij Odido ben ben ik €30,- voor 1gb up en down, zo heel goedkoop vind ik het niet.
Ik heb een maandje terug gekeken voor nieuwe telefoon abonnementen, ze kwamen nog steeds niet in de optielijst qua prijs, laat staan kwaliteit van het bereik. Dus nog iets meer nodig denk ik.
Kijk ik naar je eerste artikel en deze nieuwe, dan zijn ze in ~10 jaar ~1 miljoen klanten kwijt, dat is evenveel als 33% van hun huidige klantenbestand voor internet.


Als je de instandhouding van het verouderde koper over steeds minder klanten verdeelt zal het verval enkel sneller gaan schat ik in.
Ik weet alleen niet of die cijfers over het netto-klantenbestand gaan of over het aantal opzeggingen, exclusief het aantal nieuwe abonnees.

Op dit moment is coax nog niet verouderd. Nagenoeg geen enkel consumentenhuishouden loop er tegenaan dat het abonnement via de kabel een beperking geeft. Sterker nog de meeste mensen hebben ook via de kabel een flinke overhead. Het is vooral de reclame-uiting van de glasvezelboeren die de suggestie wekt dat iedereen de snelheden van glasvezel nodig heeft.

Een abonnement met 400/40 geeft voor bijna geen enkel huidhouden een beperking en dan heb je zelfs op de kabel nog heel veel ruimte voor uitbreiding van de snelheid.
Ik keek naar het totaal aantal abbonees destijds en het totaal nu. Niet naar de jaarlijkse vertrekcijfers.
Het kan ook gewoon een business case zijn. Als klanten verliezen minder kost dan modernisering van het netwerk (mocht dat al nodig zijn, want voor veruit de meeste gebruikers voldoet wat je via coax kan aanbieden meer dan voldoende), dan kan het een logische keuze zijn om geen glas te gaan gebruiken enkel om te kunnen zeggen dat je glas gebruikt.
Ik denk dat de strategie van ziggo voor de lage upload nog steeds een verkeerde keuze is.
Zelfs voor de niet-tweakers is een hoge upload een toegevoegde waarde.

Ik heb zelf beveiligingscamera’s met externe/cloud opslag. (Ja ik weet het, maar dat is een andere discussie)
Deze gebruiken gezamenlijk tussen de 20mbps en 30mbps. (24/7 recording, geen moment opname)

Als we thuis komen en de digitale apparaten gaan aan en cloud opslag wordt gesynchroniseerd etc…
Gemiddeld is onze upload nu rond de 40 tot 50 mbps, maar daar kan nog wel een uitschieter in zitten als ik incidenteel wat meer nodig heb.

Maar bij ziggo zou ik met de goedkope pakketen niet uitkomen met de upload, en mijn vermoeden is dat met alle cloud verbonden apparaten die mensen hebben dit ook voor normale huishoudens krap begint te worden.

Ik zou persoonlijk bijvoorbeeld liever een abonnement hebben met 200/200 dan 500/50 om even krom te zeggen.
Maar ik heb gelukkig de luxe van glasvezel met 4gbps up en down (via het werk) en heb alles van Unifi om dit te beheren/monitoren.
Dan heb je een hogere upload nodig. Bij 99% van de consumenten (dus niet zakelijke gebruikers) zijn de huidige uploadsnelheden niet beperkend. Bijwerken van clouds is meestal iets dat unattended loopt en geen haast heeft.
Ook zakelijk is de noodzaak helemaal niet zo groot. Op de meeste kantoren hebben mensen stukken minder bandbreedte dan via hun thuisverbinding. Tenzij je een populaire webserver wilt draaien via een consumentenverbinding, maar dan heb je al een foute keuze gemaakt.
Heel simpel, steeds minder mensen gebruiken coax en slopen dat vervolgens uit hun woning. Dus dan moet Ziggo van coax afstappen, maar dat is juist een unieke selling point vinden ze.
Ik heb werkelijk nog helemaal niemand gezien of van gehoord dat ze coax uit hun woning slopen. Misschien de kabels richting een slaapkamer maar niet op de plek waar het binnenkomt.
Hoeveel mensen doen dat? Als je slim bent laat je gewoon alles liggen, al was het maar voor als je je huis wilt verkopen dat je kunt zeggen dat alle mogelijke aansluitingen er zijn.
Ik denk dat het zo blijft zolang ze de coax techniek blijven gebruiken totdat ze failliet zijn.

Wellicht via overname na overname, maar het lijkt mij uitstel van executie.

Of mensen nu wel of geen hoge upload nodig hebben maakt daarvoor niets uit, want niemand belast zijn/haar verbinding op 100%.
Daarom is het "nodig hebben" wat mij betreft geen bepalende factor in deze.

Wellicht "willen hebben" wel.
Ik heb het niet onderzocht, maar zijn zij ook de goedkoopste in gebieden waar glasvezel wordt aangeboden als je gaat kijken naar hetgeen wat je betaalt en daar ook weer voor terugkrijgt?

[Reactie gewijzigd door Mit-46 op 25 maart 2026 15:45]

de resterende abonnees moeten de verloren kosten dan gaan ophoesten
Waardoor nog meer klanten opzeggen, de prijzen verder omhoog moeten, meer klanten.... :+
Dan houd je op gegeven moment alleen nog maar vastgeroeste klanten over - voornamelijk ouderen - die niet zomaar afscheid van het @ziggo (of een voorloper van meestal :P ) emailadres kunnen nemen, overstappen gedoe vinden of niet meer kunnen/willen wennen aan een ander TV platform.
En toch blijft het enigzins vreemd: Ziggo is qua internet + televisie (inclusief teletekst en lokaal opnemen) de "goedkoopste". Voor nieuwe klanten kost dit 40 euro.

Aan de ander kant is het een bedrijf dat het woordje service niet kent, maar dat is tegenwoordig 'vrij normaal'.
Wanneer Ziggo overigens de stekker uit DVB-C trekt, volgt linea recta de opzegging. Dan wordt het jaarlijks maar hoppen tussen glasvezel-aanbieders.
Goedkoopste?

100Mbit met TV start is (zonder korting, actie, welkomstbonus etc.) €53,50 per maand.
100Mbit glasvezel van Odido met TV is (zonder korting, actie, welkomstbonus etc.) €49euro per maand
100Mbit glasvezel van KPN met tv (zonder korting, actie, welkomstbonus etc.) €55,-

Ik vermoed dat jij doelt op Internet Only waarbij je DVB-C krijgt. Maar ik vermoed dat de meeste consumenten graag een TV box willen en daarbij willen kunnen opnemen.

Dan wordt Ziggo: €59,-
Odido €54,-
KPN €60,-

En dan scheelt het nog minder. En heb je bij KPN en Odido wel meer upload.
Glasvezel marketing is one hell of a drug.

Het is stuitend dat zoveel mensen zich druk lijken te maken over wat voor signaal er door een type kabel loopt.

En qua kosten: Ziggo 1 Gbit/s met TV is maar liefst 1 euro duurder dan KPN met hetzelfde aanbod (69e vs. 68e p/m, zonder kortingen/tijdelijke aanbiedingen). Niet dat veel mensen gigabit nodig hebben, maar goed (laat staan de bijna heilige hoge upstream snelheid, waar nog minder mensen wat aan hebben).

[Reactie gewijzigd door mrtl op 25 maart 2026 15:19]

Glasvezel marketing is one hell of a drug.
Nee, hun prijzen en hun klantenservice, of eerder het gebrek aan is het probleem.

Heel erg veel mensen hebben helemaal geen noodzaak over te stappen naar glasvezel. Want voor merendeels van alle huishoudens is 100mbit lijntje meer dan genoeg. Ze internetten hoogstens, kijken er tv op, en dat is het.

Maar de concurrentie is gewoon veel goedkoper dan Ziggo. En de klantenservice is gewoon absoluut ruk bij Ziggo. (ook mijn ervaring recentelijk)

Want uiteindelijk zien heel veel mensen ook aanbieding die ook na hun actieperiode aanzienlijk lager zijn. En ook KPN is in veel gevallen goedkoper en daar kijken consumenten naar.

Goedkoopste TV + internet:

Ziggo: 53,50
KPN: 55.00
Odido: 51,50

Ziggo graaft dus zijn eigen graf. Want als je aanbod al niet al te best is, en je klantenservice ook al ruk is, eigen schuld als je het mij vraagt.

[Reactie gewijzigd door Luchtbakker op 25 maart 2026 15:20]

[...]


Nee, hun prijzen en hun klantenservice, of eerder het gebrek aan is het probleem.

Heel erg veel mensen hebben helemaal geen noodzaak over te stappen naar glasvezel. Want voor merendeels van alle huishoudens is 100mbit lijntje meer dan genoeg. Ze internetten hoogstens, kijken er tv op, en dat is het.
Als consument doe je jezelf tekort als je bij de kabel blijft ondanks dat je -zonder rondslomp- glasvezel kan krijgen.

Glasvezel is toekomstbestendiger, er is concurrentie op serviceniveau waardoor je leuke actiekortingen kan meepakken. Het zal altijd sneller zijn dan kabel of telefoonlijn.

Op kabel heeft Ziggo het service-monopolie.
Kabel is sowieso storingsgevoeliger omdat bij de aanleg van de kabels in de muren en vloeren van het huis geen rekening was gehouden met Wifi-signalen e.d. Het was er toen niet, dus om die kabels zit enkel een simpele triviale isolatiemantel heen.
Wat doet het er voor de gemiddelde klant nu toe dat glasvezel toekomstbestendiger is? De klant sluit een contract voor 1 of 2 jaar af, en kan daarna overstappen. Die koper kabel stopt binnen die twee jaar niet ineens met werken integenstelling tot het toekomstbestendigere glasvezel hoor.

Klanten kijken wel naar andere zaken. Heb een jaar bij KPN gezeten, maar die kunnen ondanks dat toekomstbestendige glasvezel geen fatsoenlijk TV product aanbieden in tegenstelling tot Ziggo. Daar merkt de gemiddelde klant meer van dan dat glasvezel.
Ik heb geen plan om over te stappen naar glasvezel. Het aantal storingen in de afgelopen 26 jaar is letterlijk op één hand te tellen en kan gebruik maken van DVB-C in het hele huis. Voor die paar Euro per maand is mij het risico te hoog op haperende verbindingen en ik heb extra kastjes nodig. Ik zou me tekort doen als ik nu overstap. Ziggo is relatief duur maar een 400/40 lijn is voor mij meer dan genoeg en voor de meeste huishoudens ook. Ik zou niet weten waarom mensen zich dan nu tekort doen door niet over te stappen. je hebt altijd de kans om over te stappen als het echt noodzakelijk wordt vanwege de vooruitgang.
Ik moet zeggen dat ik nooit gebruik maak van de klantenservice. Dus dat is niet iets waar ik nu echt op selecteer. Als een partij mij niet bevalt dan ben ik weer weg maar tot nu toe leveren ze allemaal stabiel internet. Verder, als Ziggo echt goedkoper zou zijn dan zo ik nog wel naar ze willen overstappen. Die upload gebruik ik ongeveer 1x per jaar als het jaarlijkse Albelli fotoboek geupload wordt. En dat ging met 50 mbit up ook al goed genoeg.
Ey ik ben hier wellicht verkeerd maar prijzen zijn scherp , en ik heb meerrmaals zeer goede ondersteuning gehad en advies ( terwijl ik dacht dat ik het we wist ) :(
Meen ik serieus !! zelfs met al mn eigen geknutsel met servers en diensten als hobby .....

ook ik heb negatieve ervaringen gehad maar dan toch echt wel 5+ jaar gelden ofzo....
Mijn ervaring is ook goede klantenservice bij Ziggo. Ik ben bij Kpn weggegaan vanwege zeer onvriendelijke, dure en slechte service. Was bij xs4all wel anders
Dat jouw ervaring met de klantenservice ruk is wil niet zeggen dat dat voor iedereen het geval is. Ook de andere providers hebben hun ruk momenten op het gebied van klantenservice. Ik ben afgelopen december naar Odido overgestapt en na 26 jaar bij Ziggo te hebben gezeten kan ik de klantenservice rukmomenten op 1 hand tellen.
N=1

Ik heb geen problemen met Ziggo. Zowel de stabiliteit, snelheid en klantenservice zijn uitstekend. Ik bel ze elk jaar een keer op om mijn abbo door te nemen. Sindsdien heb ik elk jaar 0,5 jaar gratis ESPN. En een kleine korting op mijn abbo.

De Sagemcom F3896LG modem heeft een uitstekend wifi-bereik. Nooit verbindingsproblemen.

Kortom, een tevreden gebruiker die alleen maar risico neemt als hij overstapt.
Die klantenservice kan ik beamen: Er is een keer 4x de abbo prijs afgeschreven, na 5 telefoontjes met mensen met gebrekkig nederlands werd me medegedeeld dat ik het geld eindelijk terug zou krijgen...over 2 maanden.....

Het is dat hier geen glasvezelf ligt anders was ik al lang weg.

Ook 10x gebeld deze 3 weken door Ziggo, voicemail spreken ze nooit in, krijg je een SMSje na 10x dat ze een 'aanbod' hadden en je terug moet bellen. Flikker een eind op met die onzin aan de telefoonlijn, geef me gewoon direct 10 euro korting.


Ook ieder jaar eigenlijk moeten bellen voor korting is zwaar irritant.

[Reactie gewijzigd door xtrmx op 25 maart 2026 15:40]

Je hebt bij Ziggo alleen niet de goedkoopste, waarschijnlijk mis je de optie Kabel TV met ziggo go. Daarnaast, Odido moet het natuurlijk wel aanbieden op je adres.
Dus duurder én slechter...
Verleidelijke combinatie hoor.
Heb al meer dan 10 jaar glasvezel...
Dus ja waarom zou ik dan Ziggo willen?

De goedkoperen abbonementen is 100 mbit en daarna meteen 400mbit (geen tussenstap van 200 die bijvoorbeeld bij kpn wel is).

Daarnaast is de upload 'maar' 25 mbit en 40 mbit.
Voormij persoonlijk echt te weinig.

En ik heb de bedragen berekend, echt ik kwam bij Ziggo niet goedkoper uit.
Ik wil 60Mb (of 100 als het afgerond moet) internet, zonder tv.
Wel wil ik meer dan 25Mb upload omdat ik toch met een aardig gezin thuis zit en we elkaar niet dwars moeten zitten terwijl ik online werk en dingen wil uploaden.

Ziggo: 40 euro met 100/25

Odido: 36,50 met 100/100

Daarnaast had ik 3 maal per jaar een meerdaagse internet storing bij Ziggo. Mag jij raden waar ik nu over internet.
Als jij in het Odido gebied zit, kan dat een optie zijn, persoonlijk zit ik in het KPN gebied en zou ik een stuk meer betalen voor die partij die al hun klanten op internet lekt.
Glasvezel marketing is one hell of a drug.

Het is stuitend dat zoveel mensen zich druk lijken te maken over wat voor signaal er door een type kabel loopt.
Marketing?
Latency op glasvezel is lager, uploadsnelheid is veel hoger en in mijn geval was het ook nog 20 euro per maand (!) goedkoper.

Met TV erbij verschillen te prijzen misschien minder, maar de laatste keer dat ik TV heb gekeken was toen ik nog thuis woonde. Dat is inmiddels zo'n 20 jaar geleden.
Dat ik bij Casema en later dus Ziggo altijd voor TV zat te betalen die ik niet gebruikte was me altijd al een doorn in het oog.

Dat hebben ze lang kunnen uitzitten omdat als je bij Ziggo zat je toch niet naar ADSL ging overstappen maar dat is dus niet meer en daar zie je nu het effect van. Remmende voorsprong.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 25 maart 2026 15:49]

Dan zijn ze dus duurder terwijl je er ook minder (verbinding) voor terugkrijgt.
Beetje vreemd om dan voor hen te kiezen vanuit financieel oogpunt.
Ziggo is niet heel veel duurder, maar ook nooit de goedkoopste optie. Je kan elk jaar overstappen naar een andere glasvezelaanbieder voor de beste deals, met minimaal risico omdat het uiteindelijk hetzelfde netwerk is. Stel ik stap over op Ziggo en er zit een kink in de kabel naar mijn woning, dan zit ik daar een jaar aan vast. Tel daarbij op een voordeel voor glasvezel bij online gamen en een betere upload voor het geld. Het type kabel maakt me niet heel veel uit, maar Ziggo is vooral voor mensen die hun TV-pakket aantrekkelijk vinden of een oud e-mailadres willen behouden.
1 Gbit upload is overigens best eng. In een paar seconden trekken ze de harde schijf leeg.
Ziggo is net zo duur als KPN (en dus duurder dan elke andere isp) met een inferieure techniek terwijl ze met schimmige termen doen lijken alsof ze wel het nieuwste van het nieuwste aanbieden. Als ze minder uit zouden geven aan marketing zouden ze weer een kans maken
Het “020 effect” ben ik bang voor ze.
Vanwege de sponsoring van een voetbalclub bedoel je? Juist in die stad zou ik verwachten dat ze nog veel klanten hebben omdat glasvezel daar moeizaam gaat. Ik denk dat de populariteit van die sponsoring wat overschat wordt, de meeste klanten liggen daar echt niet wakker van.
Zit dieper geworteld dan je zou denken. Goed of het 90.000 klanten diep zit weet ik niet, maar ik ken huizen daar mag de naam van die club niet eens worden uitgesproken.
Die ken ik ook (vrij veel). Ik herinner me zelfs nog zo'n mailing waar je kaartjes kon winnen voor een thuiswedstrijd van Ajax. Dat komt in mijn woonplaats zeker niet goed aan.

Ik heb het marketing-technisch zeer onhandig gevonden dat zij juist deze club gingen sponsoren, het is eentje die binnen de bevolking bij een deel veel sympathie opwekt, maar bij een overgroot deel forse antipathie. Als je dan toch exposure via voetbal zoekt, doe dan de hele competitie sponsoren, of een aantal clubs tegelijk. Ik zie het eigenlijk als een van de vele onhandige acties vanuit Ziggo, samen met bijv. de naam verbinden aan een m.i. vrij matige concerthal.
Ziggo heeft ook niks met Ajax te maken, of met de stad Amsterdam. Naast dat vele mensen niet teveel willen betalen voor hun internetabbo dat minder goed is dan dat van de concurrenten, hebben mensen ook geen zin om een voetbalclub te sponsoren waar ze zelf niks mee hebben en het bedrijf ook geen verbinding mee had.
Uit het vorige artikel waarin Ziggo besloot bepaalde nieuwbouwwoningen aan te sluiten op glasvezel.
Over die snelheid stelt Ziggo dat het huidige aanbod 'genoeg' is voor consumenten. Die snelheid is maximaal 1000Mbit/s downstream en 50Mbit/s upstream, bij het duurste abonnement.
Blijkbaar vindt de consument dit niet 'genoeg' anders was er wel meer enthousiasme geweest en geen 90.000 mensen die afhaken. Ik denk dat VodafoneZiggo eens wat beter naar de klanten moet gaan luisteren.

Daarnaast zijn de prijzen natuurlijk ook niet heel aantrekkelijk bij VodafoneZiggo. Misschien hebben ze nu een beetje geluk met de hack bij Odido waar wellicht een paar klanten overstappen naar een "betrouwbaardere" partij.

[Reactie gewijzigd door Archcry op 25 maart 2026 15:13]

En nog steeds...het heeft niets met de upload te maken wat tweaker power users over het algemeen willen doen geloven...heeft puur met de prijs te maken.

Ik ben bijv eind dec na 26 jaar van Ziggo naar Odido overgestapt puur vanwege de prijs...qua verbinding was de kwaliteit uitzonderlijk goed ook al had ik 'maar 60 Up'..75 euro p/m is iets heel anders dan max 43 euro p/m
Het is de marketing dat glasvezel "beter¨ is: het voor het overgrote deel van de consumenten is 50 Mbit/s upstream genoeg.

Het goede nieuws is dat de prijzen nu best goed zijn bij Ziggo. En als Ziggo er niet meer zou zijn heeft KPN een monopolie in een groot deel van Nederland en dat is zeker niet goed voor de prijzen.
Product X is niet beter dan product Y want, hoewel product X beter is, hebben veel mensen niks aan die voordelen en kunnen ze dus beter meer betalen voor product Y


Is dat het argument?
Lijkt mij het naweeë effect van het beleid dat Ziggo enkele jaren geleden heeft ingezet. Namelijk niet inzetten op retentie maar geheel op nieuwe klanten werven. Jaren kon je door naar retentie te bellen een bepaalde vorm van korting bedingen die bij benadering interessant was t.o.v nieuwe klanten. Dit was rond 2023/2024 niet meer mogelijk waardoor ik toen ook over gestapt ben naar KPN. Inmiddels weer terug, maar dat is omdat ze 9 maanden 50% korting aanboden. Binnenkort weer contract vrij, benieuwd hoe dit dan gaat.
Toevallig gisteren overgestapt van Ziggo naar KPN met mijn vaste internet aansluiting. Twee jaar geleden kreeg ik nog een korting van €20,- per maand voor 9 maanden waardoor de overstap niet rendabel was. Een maand geleden weer eens gebeld en uitgelegd dat de overstap naar KPN mij €300,- opleverde. Vervolgens kreeg ik het aanbod van 3 maanden €10,- korting.🤔 Uitgelegd dat €300,- vs €30,- mij niet overtuigde om bij Ziggo te blijven. Meer korting konden ze niet geven, dus nu zit ik bij KPN op glasnetwerk. Sneller en goedkoper. Zo is het begrijpelijk dat ze klanten verliezen. Verder nooit problemen gehad bij Ziggo en was ik altijd tevreden.
Zo doe ik het ook, maximale korting pakken door regelmatig te switchen. Dan betaal je gewoon het minste.

Alle aanbieders hebben voor mij snel genoeg Internet. Heb nimmer last van beperkingen gehad.
Of blijven plakken als je een hele goeie aanbieding hebt. Waar krijg je tegenwoordig nog glasvezel 1gbit/1gbit voor maar €31.09 per maand (bedrag was in het begin €25 en met inflatie omhoog gegaan). Misschien als Digi in Nederland beschikbaar komt dat ik dan ga kijken. Maar voor nu blijf ik plakken.
De combinatie van de toenemende beschikbaarheid van glasvezel en de aanhoudende prijsverhogingen is ongunstig.
Ben niet verbaasd. Laatst zelf vetrokken omdat ze als contractverlenging 3 maanden 10 euro korting boden. Tja bij Odido was de korting vele malen groter, overstappen is simpel dus waarom blijven.
Het gaat er natuurlijk om wat je over het hele jaar betaalt, als je met minder korting toch minder betaald lijkt me dat gunstiger .
Goedkoper voor 1Gbit zijn ze ook zeker niet. Het is zelden zo dat je bij een dienst goedkoper uitbent als je niet wisselt. Huidige klanten betalen de korting van nieuwe klanten. Dus dan ben ik liever altijd een nieuwe klant of ze moeten mij als huidige klant dezelfde korting aanbieden.
Was het het waard met al je data op straat?
achteraf praten is makkelijk. Bewijs maar eens dat Ziggo zn zaken wel op orde heeft
Ik ben zelf ook overgestapt van Ziggo/Vodafone naar KPN. Voor ons was de keuze snel gemaakt: Ziggo werd simpelweg te duur, terwijl KPN veel meer biedt voor minder geld. Nu heb ik 1Gbit internet, kreeg een switch cadeau, een paar extra zenderpakketten en betaal alsnog zo’n 30 euro minder per maand. Dan is de overstap snel verdiend.

- edit, typo
Ze hebben zichzelf uit de markt geprezen met hun prijzen. Ik ben klant geweest van het eerste uur toen het nog @home was, in eerste instantie omdat het de eerste fatsoendelijke aanbieder was van vast internet i.p.v. inbellen met je modem maar ik ben gewoon dief van mijn eigen portomonee geweest. Ik betaal nu de helft minder voor mijn internet en telefoon en de snelheid die ik ervoor terugkrijg is het 5 voudige (zoniet meer met Klik en Klaar van odido).
Yep ik zit er er over na te denken om alles over te zetten naar Odido
Ziggo Giga Max + Vodafone Red Unlimited en 2 Red together abo's -> 300 eu per maand.

Vast internet via Glasvezel en Mobiel via Odido + Mobiele Telefoon abo combi is vele malen goedkoper online dan als ik bij Ziggo als 29 Jarige !! klant om korting vraag.
Hele grote kans dat ik de 30 jaar niet ga aantikken in 2027.
Ook na de recente hack, alle ophef en de manier waarop dat bedrijf met hun data om gaat overweeg je Odido? Als meer mensen zo denken overleven ze die hack nog wel.
En morgen wordt KPN gehackt... en overmorgen Delta... en een dag lager Ziggo...
Dus? Mag je toch wel sceptisch zijn voor bedrijven die aangetoond hebben onzorgvuldig om te gaan met security.
En morgen wordt KPN gehackt... en overmorgen Delta... en een dag lager Ziggo...
De wens is de vader van de gedachten 😄
Ben IT-er.
Heb geen alu hoedje op dat mijn data ALTIJD veilig is.
Het is de vraag hoe beveiligen bv banken dat je niet zomaar met gestolen data bv Bankrekeningen kan openen, Mobiele telefoon abo's, Hypotheken kan afsluiten.

1 cent pinnen is al een vorm om het tegen te gaan.

Als IT Pro met 20 jaar ervaring in de business weet ik dat ik zelf goed moet opletten dat er geen gekke dingen met mijn bankrekeningen gebeurd, dat ik bij BKR af en toe check dat er geen rare leningen zijn afgesloten.

Het is en blijft een kat en muis spel.
Ik lig er niet wakker van.
Als KPN niet zo stom was geweest om gericht reclame aan Odido klanten te sturen, en vervolgens ook nog een KPN huis aan huis verkoper naar Odido klanten te turen ( hij had niet bij de buren aangebeld)
Hadden ze mij nu ook als klant gehad, maar, nu blijf ik bij ODIDO
Die heb ik ook eentje gehad. Was een leuk geprek

"Dus bij jullie ben ik meer kwijt voor een lagere snelheid en als ik klantvoordeel wil moet ik ook nog meer betalen voor een telefoonabbo, terwijl ik geen klachten heb bij Odido en alles perfect geregeld is?

"Ja, maar je kan niet weten of wij beter zijn als je het niet geprobeerd hebt"

Ja groetjes
Wow! Flink bedrag per maand. Uiteraard staat vrij om elders te kijken. Maar misschien ook handig om je huidige abbos onder de loep te nemen?

Ik bedoel je neemt het maximale af maar maak je er ook gebruik van?

Glasnet 1Gbit € 432,00 pj betaald > € 36 pm
NLziet Premium € 107,40 pj betaald > € 8,95 pm
KPN Mobiel (2 abbos 1 Unlimited en deelt 40GB met andere 0GB abbo) 43 pm
Komt dus op samen € 87,95 pm.

Goed een abbo minder op mobiel maar hier geen UEFA, Movie&series, Skyshowtime wat bij jou wel in het pakket zit.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn