VodafoneZiggo verliest 9000 internetabo's en heeft concurrentie van glasvezel

VodafoneZiggo heeft 17.000 internetconsumentenklanten zien vertrekken. Daarbij lijkt de provider te wijzen op concurrentie van glasvezelinternet bij andere providers, waardoor meer consumenten zijn overgestapt. In totaal, inclusief zakelijke klanten, was er sprake van een verlies van 9000.

In een toelichting op de kwartaalcijfers verklaart VodafoneZiggo het verlies van 17.000 abonnees vooral door 'toegenomen concurrentie in de markt'. Door dit weggevallen aantal daalde het totale aantal internetklanten, inclusief zakelijke klanten, naar 3.354.000. Op de zakelijke markt kwamen er wel vaste internetklanten bij, te weten 14.500 in het afgelopen kwartaal.

Het bedrijf benadrukt dat het nog altijd 19 tot 21 procent van de omzet blijft investeren 'in de kwaliteit van het netwerk en dienstverlening voor de klant'. Daarbij noemt VodafoneZiggo specifiek GigaNet, het aanbod van de provider waarbij via de kabel downloadsnelheden tot 1Gbit/s mogelijk zijn, waarbij de uploadsnelheid op 50Mbit/s blijft steken. De aanbieder zegt dat de uploadsnelheden op termijn ook omhoog gaan, maar met hoeveel en wanneer dat het geval zal zijn, wordt niet gezegd. Onlangs verhoogde Ziggo nog de internetsnelheden van bijna alle abonnementen.

De provider verwacht dat alle klanten in 2022 gebruik van het 1GBit/s-abonnement kunnen maken. Inmiddels heeft het bedrijf bekendgemaakt dat nu bijna 60.000 huishoudens in Zwolle gebruik van GigaNet kunnen maken. Daarmee zit het aantal Nederlandse huishoudens dat via de kabel gigabitsnelheden kan afnemen volgens VodafoneZiggo nu op 3,2 miljoen.

In totaal kwam de omzet van VodafoneZiggo uit op iets meer dan een miljard euro, een stijging van twee procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Onderaan de streep was er sprake van een verlies van 13 miljoen euro, waar dat een jaar eerder nog een winst van 90,4 miljoen euro was. Dit is vooral veroorzaakt door meer uitgaven aan belastingen en grotere verliezen als gevolg van valutatransacties.

Door Joris Jansen

Redacteur

06-05-2021 • 12:34

446 Linkedin

Submitter: Kid Jansen

Lees meer

Reacties (446)

446
439
194
13
0
188
Wijzig sortering
Bij ons hebben wij nu net een campagne gehad voor glasvezel aanleg en
gelukkig genoeg aanmeldingen (Delta, klein dorp)
Ik heb nu dus ook een glasvezel abonnement aangevraagd.
Eigenlijk moet ik ook nog kijken wat ik doe met de beide tel abonnementen (kosten) maar ook al is het alleen maar om de keuze voor glasvezel te hebben en dat ik de glasvezel in de meterkast heb.
Ook zijn de kosten van het achteraf aanleggen van glasvezel niet grappig.
Wij wonen in het grensgebied en Vodafone bij ons heeft eigenlijk het beste bereik.
Bij de andere aanbieders vaak geen bereik in huis.

Vorig jaar het jaarlijkse telefoontje gepleegd bij Ziggo voor korting en dat ik zat te denken om over te stappen. Die vrouw lachte me haast uit toen ik naar ADSL over wilde gaan vanwege de afstand naar de centrale.
Maar meneer dan kunt u haast niet internetten tegelijk en tv kijken.
Als er zo wordt gereageerd vind je het dan gek dat mensen gaan overstappen.
Ze controleren dus bij Ziggo al zelfs welke alternatieven je hebt.

[Reactie gewijzigd door thespeed op 7 mei 2021 09:04]

Precies dit. Hier zijn ze ook kort geleden gestart met de campagne van Delta Fiber.
Fijn te horen dat bij jullie het minimum aantal aanmeldingen gehaald is (35%?)
Dat schept hoop voor ons dorp. Ik ben namelijk bang dat F1 roet in het eten gaat gooien, veel F1 liefhebbers hier met een Ziggo abbo.

Wel erg leuk dat er bij mij gisteren iemand van de campagne met een bos bloemen aan de deur kwam omdat ik een van de eerste aanmelders was. :)
Klinkt herkenbaar :)
Wij kregen ook opeens een bos bloemen omdat wij 1 van de eersten waren die het hadden aangevraagd.
Heb trouwens twijfels als ze zich geheel aan die 35% houden.
Bij ons waren er dorpen die nog aardig wat aanmeldingen moesten en een aantal dagen later werd er gezegd dat de aanmeldingen behaald zijn.
Het zou kunnen maar ik kan het nergens nakijken.
Haha wat grappig dit toeval! :)
Ik belde ook altijd elk jaar naar Ziggo voor nieuwe korting en kreeg dat ook altijd (eerste 6 maanden voor 34,95 e.d.) maar nu kijken ze dus blijkbaar echt wat voor mogelijkheden er op je adres zijn. (bij mij ook hooguit 25mbit DSL) Tja, wel begrijpelijk, waarschijnlijk gingen teveel mensen dit doen ;)
Nu maar hopen dat het minimum aantal aanmelders bij ons gehaald wordt. Toen ik de "bloemenbezorger" vroeg hoe het met de aanmeldingen ging zei hij wel dat er aardig wat belangstelling voor was. Ik zou toch wel heel erg balen als het niet door zou gaan...
Goed nieuws hier, wij krijgen ook definitief glasvezel!
Er liep iemand van Delta Fiber door het dorp die langs de huizen liep voor informatie en bij mijn huis aangekomen (ik kwam net thuis) zei ik tegen hem dat ik me al aangemeld had, wat hij ook kon zien op zijn tablet, en vroeg hoe het met het aantal aanmeldingen was gesteld. Hij begon te lachen en zei dat er 100% glasvezel gaat komen en dat het minimum aantal van 35% aanmeldingen nu al zeer ruimschoots was gehaald. (sluitingsdatum is 30 juni) Op sommige kernen was het zelfs 70% wist hij me te vertellen en in onze kern ging de voortgang van het aantal aanmeldingen ook prima. Helaas duurt het nog ongeveer een jaar voordat het er ook daadwerkelijk ligt. Misschien heeft het ook geholpen dat F1 vertrekt bij Ziggo en dat dat geen reden meer is om daar bij te blijven ;)

[Reactie gewijzigd door Tranquility op 29 mei 2021 16:47]

F1 is zo een beetje de troefkaart van Ziggo, echter de F1 pro/ tv dienst gaat steeds beter functioneren, als je dit verrekend met een glasvezel abonnement zal je onder aan de streep veel voordeliger zijn. Een F1 pro abonnement kost tussen de 50 a 65 euro per jaar (Afhankelijk van aanbiedingen etc.) waardoor je aan F1 kijken uit komt op zo een 4 a 5 euro per maand aan F1. Een snelle glasvezelverbinding kost tussen de 30 en 40 euro waarna je inc. F1 voor max 45 euro per maand al klaar ben ipv 67 bij ziggo. Je zult steeds meer zien dat gewoon TV via een mediabox kijken vervangen worden door internetdiensten zoals NLziet, videoland en andere diensten waarna enkel een internet abonnement zal volstaan. Het is voor mij een dingetje aangezien ik nogal een oudere meterkast heb dat eerst vervangen zou moeten worden a 1000+ euro maar anders had ik allang vaarwel tegen ziggo gezegd ;)
Groepenkast vervangen hoeft echt niet zo duur te zijn hoor. :)
Heb deze bij mijn vorige woning zelf vervangen en was voor rond de 300 euro klaar met acht groepen (waren er vier).
Je hebt bij Delta Fiber ook de keuze waar de glasaansluiting moet koemen te zitten. In de woonkamer (als die aan de straatkant zit) of in de meterkast. Ik heb dat gevraagd aan een man van Delta Fiber die hier rondliep.
Thanks voor de tip! helaas ben ik zelf niet zo handig in elektra dus zal het moeten uitbesteden waardoor het duurder uit komt, wel is het een prima investering voor de toekomst dus het staat zeker in de planning! Mijn aansluiting was volgens e-fiber kennelijk alleen mogelijk in de meterkast, dat is jammer maar daar is uit eindelijk ook wel wat op te vinden :-)
Bij ons hebben wij nu net een campagne gehad voor glasvezel aanleg en
gelukkig genoeg aanmeldingen (Delta, klein dorp)
Ik heb nu dus ook een glasvezel abonnement aangevraagd.
Eigenlijk moet ik ook nog kijken wat ik doe met de beide tel abonnementen (kosten) maar ook al is het alleen maar om de keuze voor glasvezel te hebben en dat ik de glasvezel in de meterkast heb.
Ook zijn de kosten van het achteraf aanleggen van glasvezel niet grappig.
Wij wonen in het grensgebied en Vodafone bij ons heeft eigenlijk het beste bereik.
Bij de andere aanbieders vaak geen bereik in huis.

Vorig jaar het jaarlijkse telefoontje gepleegd bij Ziggo voor korting en dat ik zat te denken om over te stappen. Die vrouw lachte me haast uit toen ik naar ADSL over wilde gaan vanwege de afstand naar de centrale.
Maar meneer dan kunt u haast niet internetten tegelijk en tv kijken.
Als er zo wordt gereageerd vind je het dan gek dat mensen gaan overstappen.
Ze controleren dus bij Ziggo al zelfs welke alternatieven je hebt.
Juist deze houding bij Ziggo maakt dat klanten hoe dan ook overstappen zodra er wel alternatieven beschikbaar komen. Door pairbonding kan KPN zelfs op “dsl” al de lagere snelheden verdubbelen voor best wat klanten. Als de goedkopere aanbieders daar ook toegang toe gaan krijgen, dan zal dat de concurrentie druk weer wat kunnen verhogen. Zelfs als klanten daarvoor bij de budget providers iets moeten bijbetalen,
Ziggo dat alles doet voor nieuwe klanten en schijt heeft aan haar huidige klanten. Wil je je abonnement upgraden en vraag je om dezelfde korting als nieuwe klanten, krijg je nul op het rekest, totdat je daadwerkelijk opzegt, dan kan het ineens wel. Je bent echt niets waard als je bij Ziggo klant bent. Wat een kut bedrijf!
Ben benieuwd wat van aanbieding ik straks krijg als ik ga opzeggen wanneer glasvezel er ligt.
Nu ben ik in ieder geval straks niet meer afhankelijk van Ziggo.
Het wordt hoog tijd dat ze hun monopoliepositie kwijtraken.
Reken er maar op dat binnenkort de jaarlijkse prijsstijging weer wordt aangekondigd. Meestal vlak na een snelheidsverhoging.
Haha, wat een verschil dan ook! Wij hebben niet eens meer een KPN aansluiting en ook nog geen glasvezel.
Maar laatst contact gehad om een telefonie abonnement op te zeggen (vast bellen gebeurd bijna niet meer) en ook maar even de gok gewaagd of ze nog leuke aanbiedingen hebben voor bestaande klanten.
De aardige helpdesk medewerkster kwam met een maand gratis als we weer een jaar abbo afsloten.
Dus het kan ook anders :-)
Dat krijg je als je de prijzen artificially hoog houd en slechtere specs bied dan de concurrentie.

Momenteel zit ik bij Ziggo maar zodra KPN klaar is met glasvezel aanleggen hier, ga ik over.
Vind het ook totaal niet raar. De prijzen die Ziggo hanteert gaan nergens meer over als je een beetje upload wilt hebben. KPN is tot heden flink goedkoper
Heb hier voor 50 euro 1000/1000 glas + onbeperkt mobiel van T-Mobile. Als je dat gaat vergelijken met Ziggo krijg je gewoon de slappe lach.

Voor zover mensen in mijn omgeving nog Ziggo gebruiken is dat of omdat er geen glas is, of vanwege formule 1.

KPN en T-Mobile zijn nu aardig bezig om glas uit te breiden dus dat verlies bij Ziggo zal nog wel even doorzetten.
Bij mijn ouders die wel TV-extra's erbij willen hebben was Ziggo toch goedkoper dan KPN of T-Mobile. T-Mobile biedt op het KPN-netwerk maximaal 100 Mbit aan, helaas. Zelf maak ik daar gebruik van de T-Mobile deal (op hetzelfde KPN-netwerk als mijn ouders) voor 50 euro, net als jij. Dat betekent dus 100 Mbit. Ook al is de snelheid 10x zo laag, als je geen TV wilt is het nog steeds voordeliger dan KPN. En onbeperkt internet op de mobiel is gewoon handig af en toe.

Ik vind deze situatie eigenlijk heel raar, want KPN moet toch voor kostprijs het netwerk openstellen aan T-Mobile? 100 Mbit is op zich prima, maar bij een lange download vraag ik me af en toe toch af hoe het voelt om 1000 Mbit te hebben.

Mij werd verteld dat T-Mobile verwikkeld was in een rechtzaak met KPN hierover. Heeft iemand enig idee hoe dit is afgelopen?
KPN stelt het netwerk ook open voor andere aanbieders (waaronder T-Mobile) maar omdat T-Mobile het niet eens is met de wholesale prijzen van KPN hebben ze er voor gekozen alleen 100/100 aan te bieden. Andere providers bieden wel hogere snelheden aan via het KPN netwerk, maar die prijzen zijn ook vergelijkbaar met KPN.
Dat er andere aanbieders zijn die wel boven de 100/100 gaan is steeds minder waar. Ik kon tot 2 jaar terug bij meerdere tot 500/500 krijgen over KPN wholesale. Bijna al die aanbieders zijn of gestopt of bieden maximaal 100/100 aan.
Dat zou kunnen kloppen, ik heb me er 1/2 jaar geleden even in verdiept en toen waren er een aantal aanbieders. Maar omdat ze allemaal rond de KPN prijs of hoger zaten kan ik me voorstellen dat die glasvezelabonnementen geen zoden aan de dijk zetten voor die leveranciers.
Maar T-Mobile kan dus haar eigen netwerk voor een lagere prijs runnen dan KPN?
Je kan dat goed zien bij een provider als Freedom. Via KPN WBA betaal je €84 voor 1000/512. Via T-Mobile betaal je €49 voor 1000/1000.
Tof, bedankt. Zou je daar uit kunnen concluderen dat T-Mobile het gewoon goedkoper doet dan KPN of dat KPN een duurdere prijs weet te regelen voor de concurrent (en de ACM genoeg weet te paaien)?
Of je kunt er uit concluderen dat T-Mobile ihkv market share winnen het tegen een veel te lage prijs aanbiedt om een redelijk rendement te halen/uit de kosten te zijn. Zul je zien, op termijn gaan ze gewoon de prijzen verhogen als ze eenmaal een groter deel van de markt in handen hebben.
Daarom is het belangrijk dat we op termijn minimaal 3 landelijk dekkende netwerken hebben, liefst meer. Als providers niet kunnen denken ¨als ik de prijzen verhoog, dan kunnen ze toch nergens anders terecht¨, dan kunnen de prijzen moeilijker omhoog.
Ik heb het over de prijs van een 1000/1000 verbinding van *Freedom* via het T-Mobile netwerk. Ook andere netwerken overigens, alleen KPN WBA is tyfusduur.

Zie https://freedom.nl/diensten/4

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 7 mei 2021 17:03]

Ja, want KPN gaat natuurlijk niet de verbinding weggeven voor kostprijs. Dus T-Mobile betaald dan meer voor die lijn, dan als ze die gewoon in eigen beheer hebben.
Ik vind deze situatie eigenlijk heel raar, want KPN moet toch voor kostprijs het netwerk openstellen aan T-Mobile?
Niet voor kostprijs. Voor een door de toezichthouder goedgekeurde prijs (correct me if I'm wrong).
Juist. ADSL is hier geen alternatief voor Ziggo. Maximaal 78Mbit down en 21 Mbit up. Met wat tv zit je aan hetzelfde bedrag als Ziggo, maar dan met de genoemde verbinding van twintig jaar geleden.
Glasvezel is er niet en 'dus' zit je aan Ziggo vast.
Ik zit met mijn ADSL lijn met 103 up en 34 down. Download snelheid kan ik voor klein bedrag nog ophogen maar persoonlijk vind ik dit snel genoeg. Ziggo kan deze upload niet bieden voor dezelfde prijs als KPN dat doet.
Jullie bedoelen waarschijnlijk VDSL ipv ADSL.
ADSL gaat volgens mij maar tot 25mbit down en 1mbit up
VDSL en BVDSL nog veel hoger
In de volksmond ADSL maar het is inderdaad Bonded VDSL.
Daarom noemt men het DSL waar all bovenstaande onder valt.
volgens mij bedoel je 103 down en 34 up :)
Klopt, iets te snel getikt, kan het uiteraard niet meer aanpassen.
Moet het wel beschikbaar zijn, ik kan alleen KPN glas nemen en dan is Ziggo voor mij nog steeds goedkoper. Helemaal omdat je Ziggo sport hebt, ik heb nog movies en series L gratis omdat ik een vodafone abonnement heb. Daarnaast krijg ik ook korting op vodafone omdat ik Ziggo heb. En ik heb nu een jaar gratis eredivisie.

Je moet er rekening mee houden dat bepaalde diensten in sommige gevallen goedkoper is. Maar het grote nadeel aan glasvezel is dat je een kastje per tv nodig hebt (Waar je bij KPN 5 euro per maand per kastje voor betaald) om tv te kunnen kijken. Bij ziggo kan je gebruik maken van de interne DVB-C tuner en heb je daar geen extra kosten aan. Dat maakt het voor mij dat Ziggo nog steeds de goedkoopste is.

Edit: Aanpassing XL naar L

[Reactie gewijzigd door Ghost babel op 6 mei 2021 15:16]

En bij Ziggo moet je een ci+ kaart huren voor 2 euro per maand per tv wil je dit kunnen gebruiken.
Iets meer betalen voor KPN+ziggo sport werkt bij mij beter dan de lage upload snelheid van Ziggo te moeten accepteren. Dit werd een beetje een dram thuis toen iedereen thuis aan het werk was en thuis moesten studeren.
Dit is niet correct. Zonder CI+ kaart kan je de meeste zenders kijken. Alleen als je de commerciële zenders in HD wilt zien of extra zenderpakketten dan heb je de CI+ module nodig. Voor de rest kan je prima tv kijken zonder CI+ module.
Waar vind ik dan zenders als RTL4? Ik heb sinds gisteren een CI+ module, maar Ziggo heeft de bijbehorende smartcard nog niet geactiveerd, dus die kan ik allemaal nog niet kijken :z. Ook een nadeel is dat je niet gewoon begin gemist of TV gemist via de EPG kunt aanzwengelen. Moet je het programma eerst opzoeken in dat takketrage on demand menu.
Als je de zenders zoekt zonder een CI+ module dan moet je als netwerk ID 4444 opgeven i.p.v. 5555. Dan krijg je rtl 4 gewoon op 4. Wanneer je 5555 gebruikt zet hij op 4 de rtl4 HD zender.

Als je 5555 gebruikt kan je de niet hd rtl4 zender wel zien, die staat ergens in de 800 nummering volgens mij.

tv gemist? Bedoel je dan NPO via hbbtv? dan kan je toch gewoon op ned 1 staan en dan de rode knop op je afstandbediening drukken (als je tv dit ondersteunt)

[Reactie gewijzigd door Ghost babel op 6 mei 2021 15:41]

tv gemist? Bedoel je dan NPO via hbbtv?
Nee, ik bedoel gewoon alle zenders die dat ondersteunen. Zoals je op de Mediabox XL gewoon kunt kiezen voor "kijken vanaf begin" als het programma al bezig is, of "terugkijken" als het al voorbij is. Niet moeilijk opzoeken via het VoD menu (de rode knop).

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 6 mei 2021 15:44]

Ahh zo, ja dat werkt alleen in oud Ziggo gebied. Ik zit in oud UPC gebied en dan hebben wij die functionaliteiten niet.
Dus zonder abonnement (geen smartcard) kun je gewoon commerciële zenders kijken (niet hd dan). Ok. Nieuw voor mij. Ik ga mijn abonnement opzeggen dan.
Nee, dat zeg ik niet. Je kan zonder CI+ module commerciële zenders kijken. Of dit ook kan als je geen abonnement hebt dat weet ik niet. Dat kan ik ook helaas niet testen. Wellicht zetten ze het tv signaal helemaal uit zonder abonnement. De niet HD commerciële zenders zijn in ieder geval niet gecodeerd.
Je kunt die kaart ook gewoon kopen.
Dat kan niet meer, zijn ze twee jaar geleden ofzo mee gestopt. Zelfs als je al een CI+ module hebt moet je alsnog 2 euro per maand extra betalen om een smartcard te krijgen voor er in.

En zonder smartcard krijg je maar beperkt zenders en in brakke SD kwaliteit alsof het 1999 is.
Maar het grote nadeel aan glasvezel is dat je een kastje per tv nodig hebt (Waar je bij KPN 5 euro per maand per kastje voor betaald) om tv te kunnen kijken.
Niet perse. Als je een wat recentere TV van het juiste merk hebt kan je gewoon gebruik maken van een app op de TV.

https://www.kpn.com/thuis/smart-tv-app.htm

Airplay en Chromecast worden ook ondersteund en eventueel kan je ook via de ingebouwde browser kijken (mits het een smartTV is), maar dat laatste is uiteraard niet zo ideaal.

https://www.kpn.com/televisie/online-tv-kijken.htm

[Reactie gewijzigd door Caayn op 6 mei 2021 13:39]

Dat kan ik inderdaad ook bij de Ziggo app, maar dat is niet ideaal. Dan moet je altijd de app openen en dat werkt toch een stuk minder dan de ingebouwde tuner.
Ik vind dat weer een plus, ik kijk dan ook geen live tv meer. Nu alleen nog ondersteuning van NLZiet in de google assistent waarbij ik gewoon kan vragen: speel het laatste nieuws op tv. Maar de app openen en dan het laatste nieuws opstarten is ook niet zo'n probleem.
Geen stress meer dat ik bijvoorbeeld om 20:00 exact voor de buis moet zitten voor het journaal; 5 minuten later is ook prima.
Als je de kpn app op je smart tv heb staan en opent dan werkt dat gelijk aan de decoder... je kunt gewoon zappen, kanaalnummers en ook opnames terugkijken op alle tv's. Dat laatste lukt je niet met alleen een coax kabel in je tv.
Dan moet er wel wat op te nemen zijn ;-) Eerlijk gezegd vind ik op tv niks interessant genoeg om op te nemen. Als ik het zou doen is het een interessante feature. Als ik iets gemist heb dan pak ik NPO gemist er wel bij.

[Reactie gewijzigd door Ghost babel op 6 mei 2021 16:06]

Die Ziggo app is best wel goed bruikbaar.

[Reactie gewijzigd door C. C. op 6 mei 2021 15:10]

Dit is dus precies wat Ziggo (een kpn) wilt. Dat je niet meer iets anders wilt, omdat je zoveel extra's hebt...
En wat is daar het probleem van? Dat is toch hoe elke bedrijf zaken doet? Je moet ervoor zorgen dat je de consument tevreden houdt en ook bij je houdt. Wanneer je dit niet doet gaan mensen overstappen.
Niets. Alleen het is goed om als consument je er bewust van te zijn. Zo ben ik ook ooit van "Kpn compleet" afgestapt, omdat los een Spotify abonnement (gratis toen bij je alles in 1 pakket) en internet bij een andere internetaanbieder alsnog goedkoper bleek te zijn.

[Reactie gewijzigd door Thamell op 6 mei 2021 15:57]

Klopt in combinatie met Vodafone heb je wel fijne bonussen. Mobiele dataverdubbeling bijv. en inderdaad extra tv-pakketten.
Je hebt helemaal geen Movies & Series XL gratis omdat jij een vodafone abo hebt. Jij krijgt vanuit de vodafonedeals de 'L' variant, dus alleen HBO en on demand content, maar géén 40+ extra tv-zenders.
Aangepast. Maar alsnog heb je gezien wat die 40 tv zenders zijn? Niet heel interessant..
Bij Ziggo Vpdafone heb je ook in het buitenland veel meer mogelijkheden!
Helemaal omdat je Ziggo sport hebt, ik heb nog movies en series L gratis omdat ik een vodafone abonnement heb. Daarnaast krijg ik ook korting op vodafone omdat ik Ziggo heb. En ik heb nu een jaar gratis eredivisie.
Moeten het natuurlijk wel dingen zijn die je ook kijkt. In mijn geval zouden dat tig "gratis" zenders zijn die ik nooit zal kijken.

Enige zenders die ik echt mis nu ik geen televisieabonnement heb zijn die van BBC.
En sinds formule 1 vol aan het inzetten is op haar eigen tv platform voor een prima prijs is die reden tot blijven bij Ziggo ook weg. Ik ben maar overgestapt. Goedkoper en nu alle F1 overal te kijken.
F1TV pro heeft een vertraging van meer dan een halve minuut, dus zo super vind ik dat niet. Als ze het kunnen uitzenden zonder die vertraging prima. Maar zo veel vertraging dan heb je al een push notificatie gehad van een ongeluk of zo voordat je het ziet op tv.
Waarom kies je er dan voor notificaties te ontvangen van sportwedstrijden die je live kijkt? Daar is maar 1 persoon schuldig aan en dat ben je zelf.
Dan moet het alleen wel beter werken dan afgelopen weekend. Wat een drama was dat! Maar verder zeker heel fijn om niet naar Olav Mol te hoeven luisteren. ;)
Dan moet het alleen wel beter werken dan afgelopen weekend. Wat een drama was dat!
Volgens mij waren die problemen terug te voeren op de beschikbaarstelling van de directe streaming functie die men bij F1TV had toegevoegd aan de app (webcast was trouwens ook bagger). Maar goed, we gaan het komend weekeinde zien of ze het inmiddels gefikst hebben. Eind van deze maand moet ik verlengen.
Hoe is F1TV dit jaar? Zijn de verbeteringen inderdaad zoals ze adverteren? Ik ben (vorig jaar) afgehaakt omdat ik technisch meer verwachtte voor dat geld.
Ik heb de eerste twee races probleemloos gekeken, alleen afgelopen week was het dus bagger. Ook het vorige seizoen was nagenoeg probleemloos.

Even afwachten dus hoe het komende weekend zal verlopen
En goede commentaar ipv Olaf :D
De man heet Olav, maar inderdaad, hij ziet niet alles (understatement) en zijn taalgebruik is onnodig platvloers.
Je hebt gelijk. Naast dat hij niet alles ziet en zijn taalgebruik tenenkrommend is, zit hij er ook gewoon erg vaak naast met stellingen of voorspellingen, die hij dan vaak ook als feit verkoopt, om nog geen minuut later weer terug te komen, oh nee foutje.

Doe mij maar de engelse commentaar met Martin en Crofty.
Juist dat houd mij wakker bij een saaie race. Dingen net eerder zeggen dan Olav of Olav juist corrigeren voordat hij het zelf doet. Soms het gevoel of die gewoon meeluistert.
:) Olav luistert gewoon naar die Martin en Crofty en speelt tolk :) :)
Probeer het Pit Lane kanaal eens. Ik vind dat commentaar nog beter dan dat van Sky.
Oh als we dan toch bezig zijn, doe dan gelijk Jack Plooij vervangen voor Sylvana IJsselmuiden :o
Dat gare wijf van Dumpertje? Wat is daar nou een verbetering aan?
alleen jammer dat het casten zo slecht gaat naar de TV
ik heb het geprobeerd afgelopen zondag, via hun eigen android app of via Race Control op windows
Casten naar mijn TV . maar das een drama. constant was de stream weer weg en moest ik hem weer opstarten.
Hier glasvezel van T-mobile (1000/1000) (ism een tele2 gsm abbo).
en dan TV via ziggo (met dus F1 en de ziggo go app en geen STB's).
onder de streep door de korting van t-mobile iets goedkoper dan bij ziggo (oke, iets beperkter TV pakket, maar die zenders keken we tohc niet).
Anoniem: 455473
@NielsFL6 mei 2021 13:17
Ik kan bij KPN ook voor 15 euro per maand F1 kijken, heerlijk! En als Chromecast straks beter werkt ga ik heerlijk over op Engels commentaar.

Jammer dat ESPN NL geen F1 heeft :(
Je kan ook gewoon Ziggo Sport Totaal nemen voor 9,99 per maand als je F1 wilt kijken.
Is gewoon een online abonnement en kan je ongeacht welke provider afnemen.
Ik kijk F1 gewoon via Airplay op mijn TV, werkt perfect.
Anoniem: 455473
@OkselFris6 mei 2021 17:02
Thanks voor de tip!
Dit zou je in principe ook kunnen delen net als met netflix, 5 gebruikers = 2 euro per maand :)
Ach, gisteren nog mijn 65 Euro betaald voor de vernieuwing van mijn jaarabonnement F1, maar ik ben verder ook een cord cutter dus het feit dat je bij Ziggo TV moet afnemen heeft sowieso niet mijn voorkeur. Hoe dan ook, je hebt er geen Ziggo voor nodig.

[Reactie gewijzigd door Aiii op 6 mei 2021 13:21]

Bij mij hebben ze een paar jaar geleden ook glasvezel aangelegd, echter is de maximum snelheid bij alle providers 100/100.
T-Mobile is met alles-in-1 (2 TV's + Ziggo Sport, Onbeperkt bellen, cloud opnemen en 100mbit internet) 25 euro per maand duurder dan ik nu bij Ziggo betaal voor een 350mbit internet abbo.
Prijzen van VF/Z zijn inderdaad belachelijk t.o.v. glas. Stabiliteit en kwaliteit zijn wel erg OK bij VF/Z.

Hoe zit dit bij T-Mobile? (bij voorkeur in N-Brabant/regio Eindhoven)
Ik hoor & lees hier namelijk erg gemixte signalen over, en denk dan - zeker in deze tijden - 'ik blijf voorlopig bij een provider die een stabiel netwerk heeft, en dat mag dan maar iets meer kosten'
T-Mobile glasvezel is bij mij razend stabiel (Gelderland). Enige tip is dat je de DNS servers moet instellen op een publieke DNS i.p.v. de servers van T-mobile. Veel storingen bij T-mobile zijn problemen met hun eigen DNS servers.
Zelfde geldt al jaren voor Ziggo welke een zeer brakke DNS heeft met traag www als gevolg.
Dé reden voor mij om bij Ziggo te blijven is de CI+-module. Onze tv hangt aan de muur en door die module hebben we geen gedoe met een decoderkastje (ik zou ook niet weten waar ik hem neer zou moeten zetten).
Ik ben juist zo'n beetje de enige met glasvezel die ik ken, de hele buurt en vrienden en familie zitten allemaal lekker op Ziggo vanwege digitale TV en "teveel gedoe".

Betaal 40 euro voor 100/100 en heb Simyo van 8 euro per maand (4GB/200min).

Heb Ned 1, 2 en 3, maar zelfs dat kijk ik niet.

[Reactie gewijzigd door JDx op 6 mei 2021 12:59]

Als je een compleet pakket wilt hebben, dan is Ziggo wel een goede partij.
Ik ben zelf overgestapt naar Glasvezel omdat ook helemaal geen compleet pakket nodig heb. Heb voldoende aan NLZiet een een online abonnement voor F1.
Als dat voldoende is kan je flink besparen en heb je met glasvezel ook nog het voordeel van een fatsoenlijke upload.
Met een beetje geluk kan je F1 gewoon zien via kanaal 14 zonder abo, ik wel iig.
Dat zelfde heb ik ook. Ik merk wel dat veel "aanbiedingen" alleen van toepassing zijn als je alles afneemt. Ik heb geen TV abonnement en ook geen vaste telefoon. Dus al die kortingen zijn voor mij niet van toepassing. En dat is af en toe best frustrerend. KPN aan de lijn en die proberen je dan toch over te halen om TV te nemen i.v.m. de combinatie kortingen. En je krijgt er gratis een kanaal naar keuze bij... ja, wat moet ik daar nou mee? Ik kijk geen TV. Ik wil diezelfde korting ook gewoon krijgen als ik alleen Internet afneem.
toeval, modem word geleverd door provider. Waarom zou die zichzelf kosten bezorgen. Simpele murphy law
Ik ben het eens met de slappe lach, maar als je geen toegang hebt tot glasvezel heb je gewoon pech.
zelfde hier,

500 meter in het buiten gebied en men is opgehouden met glas bij het bordje beboudekom,

Glas kan van delt amaar dan betaal je 2000 euro aansluit kosten.


enige andere optie is ziggo , en tja dan heb je als content creator toch een duur abbo voor een zeer lage upload. Als ziggo nu eens echt werkt aan zijn upload ipv giganet. Denk dat meer mensen met cloud toch echt wel meer hebben aan 100 mbit up ipv 25 dan aan 1 Gb down ipv 300 down.
Mee eens, ik heb weinig te klagen over Ziggo op de prijs na maar ik had liever 100/100 of 200/200 gehad dan de 600/40 die wij van Ziggo hebben.

Download heb ik nodig, maar de upload en hoewel 40mbps upload veel beter is dan de concurrentie hier levert, ik zie Ziggo liever dat fors verbeteren.
Tja, zo zaten mijn ouders jaren vast aan ADSL en Satelliet, dan moet je zelfs speciale televisies kopen (tenminste toen) of met kastjes werken, best een gedoe, maar ja het bestemmingsplan was in dat gebiedje net even anders dan aan de andere kant van de weg.

[Reactie gewijzigd door JDx op 6 mei 2021 18:52]

heb F1TV voor 48 euro per jaar. Dat haal ik er wel uit met T-Mobile wat veel goedkoper is.
Kanaal 14 is meteen afgesloten bij jou na het opzeggen van Ziggo?
De prijsverschillen zijn ook bizar. Ik heb bij Ziggo een half jaar geleden gevraagd of ik mijn telefoon en TV kan afzeggen, omdat ik die diensten toch niet gebruik. Maar wat blijkt: Ziggo levert alléén internet bij TV en niet los.

Enfin, dat is dus exit Ziggo zodra hier glasvezel in de straat ligt.
Maar wat blijkt: Ziggo levert alléén internet bij TV en niet los.
Dat is technisch gezien ook niet mogelijk, het tv signaal wordt altijd uitgezonden over de coaxkabel. Heb je internet via die kabel (en is die niet fysiek afgesloten in de verdeelkast in de buurt) dan kun je dus ook TV kijken.
Tja, voor iedereen is er wel wat. Ik vind Ziggo persoonlijk een heerlijke provider. De Next is een geweldig ding, Ziggo Sport met F1 in 4k (gratis met Vodafone-abonnement) en alles van HBO. Heb nu 600 Mbps en dat zou elders vast sneller kunnen, maar voor mij is het ruimschoots voldoende.
Ik zou willen dat ik het kon... Hier ligt Ziggo en een roestig instabiel koperlijntje waar je maximaal 50/5 Mbps uit perst met pairbonding.

Als ik vandaag T-Mobile glasvezel kan krijgen stap ik gisteren over.
Dat is wel een mooie deal van T-Mobile. Sinds kort ook op mijn adres beschikbaar zie ik net, helaas zit ik nog 8 maanden vast aan mijn huidige Online.nl abonnement.
Het is inderdaad belachelijk. Het mooiste is de reden die wordt opgegeven (klik op "Waarom kiest Ziggo voor een hogere download- dan uploadsnelheid"):
Onderzoek laat namelijk zien dat de meeste mensen veel meer downloaden dan uploaden.
Kortom Ziggo: biedt de uploadsnelheid aan, en je hebt er geen last van. Win, win? |:(

Ik zou best willen overstappen naar Ziggo, omdat zij (nog) wél DVB-C aanbieden en je daarmee niet dwingen per extra televisie een meerprijs te laten betalen. Maar ja, ik heb voor glasvezel gekozen omdat ik vanaf mijn NAS bestanden deel met anderen en foto's kan kijken buitenshuis. Dus Ziggo is geen optie.
Als een onderzoek aantoont dat mensen veel meer downloaden dan uploaden waarom moet Ziggo het dan aanbieden en hebben ze er geen last van? Het hele doel van een onderzoek is toch nou juist om te kijken of het levensvatbaar is? Ik weet niet of je ooit een businesscase hebt geschreven, maar als de conclusie is dat merendeel het niet gebruikt, dan is de conclusie van de businesscase dat je het niet moet doen.

Daarom snap ik je argumentatie niet helemaal. Hier op tweakers vinden wij het allemaal belangrijk om een hoge upload te hebben. Maar laten de tweakers nou niet echt representatief zijn voor de rest van Nederland. ik begrijp dat het voor jouw situatie niet wenselijk is. Maar ik denk dat je dan echt bij die 1% hoort.

En foto's kijken buitenshuis heb je daar een hoge upload voor nodig? Lijkt mij toch niet.

[Reactie gewijzigd door Ghost babel op 6 mei 2021 15:34]

Ik heb het idee dat mensen die meegedaan hebben aan zo'n onderzoek totaal niet weten wat de verschillen zijn.

Geen idee wat er in zo'n onderzoek heeft gestaan, maar als we als Nederland iets willen met thuiswerken of een betere onedrive/google drive beleving willen of gebruik maken van office365 diensten, zal die upload bandbreedte meer dan de meeste mensen beseffen impact hebben op hun dagelijkse beleving van die internet diensten.
VodafoneZiggo houdt niets anders dan een rookgordijn voor omdat ze simpelweg niet beter kunnen.

Glasvezel is nu eenmaal superieur aan kabel en zolang ze stug vast blijven houden aan die ouderwetse gedachte zullen ze nog veel meer klanten gaan verliezen als je bij de concurrent voor minder meer krijgt.
En waar heb jij precies die hoge upload voor nodig? Ik kan prima thuis met Ziggo met meerdere mensen thuis werken en dan ook tegelijkertijd gebruik maken van diensten zoal Teams, zoom etc. Daar is geen hele hoge upload voor nodig.

Office 365 diensten zijn nou ook niet diensten die een hoge upload nodig hebben. Vergeet niet dat dit soort diensten gemaakt zijn door een Amerikaans bedrijf. Een land waar een groot deel van de bevolking op een enorm lage snelheid zit. Daar moet dat ook allemaal werken, wij zijn in Nederland heel erg verwend met hoge snelheden die de meeste niet eens gebruiken. Meeste mensen hebben aan een 50/10 verbinding al meer dan voldoende.

Ik gebruik voor mijn werk dagelijks onedrive, Teams etc alle office 365 diensten en ervaar nul problemen. Dus het is ook een beetje zoeken naar problemen die er niet zijn.
Da's allemaal leuk maar er lopen toch niet voor niets 17000 mensen weg. Blijkbaar heeft dat glasvezel wel iets en als dat niet de betere upload is mag je zeggen wat dan wel.
Ik zie hier een ding, en dat is dat concurentie helpt. Meer concurentie zeg ik dan. Ik heb wel trek in meer keuze en lagere prijzen want prijs verhogen en service verlagen (ja, vorige maand nog bij mij, omdat ze abbo's willen 'gelijktrekken') drijft mij ook naar glasvezel.
Betere prijs? Ik kan alleen Ziggo kiezen. Tv kijk ik niet maar geen tv kiezen levert mij slechts enkele euro's korting op. Ik kijk echter wel Netflix etc en upload ook wel eens wat. Zit al jaren in de Ziggo bubbel voor hoge prijs, die ik prima kan betalen trouwens. Ze zijn nu glasvezel aan het aanleggen. Ik krijg straks dus een aanbod voor 2 keer sneller down en 10 keer sneller up wat mijn het zelfde of minder in de maand kost... Tsja, doe mij het snellere internet dan maar.
Hier precies hetzelfde.
Ik zit ook al jaren vast aan Ziggo of brak ADSL, zowel in mijn vorige als huidige dorp.
Onlangs bericht gehad dat Delta Fiber met een glasvezelproject is begonnen om glas te leggen. Jay, eindelijk! Alleen moet het percentage mensen die zich ervoor aanmeldt minimaal 35% zijn anders gaat het feest niet door. Ik heb mijzelf uiteraard meteen aangemeld, maar veel kennissen van mij, zelfs een technologiefreak waarvan ik het niet had verwacht, zijn wel "happy" met Ziggo en boeit glasvezel ze niet.

Ik heb ze zelfs uitgelegd dat ze altijd weer na een jaartje terug kunnen naar Ziggo maar dat tijdens het project de aanleg tot in huis (dus echt FttH) gratis is. Al men pas later toch besluit een aansluiting te willen dan moet je voor aanleg naar en in je huis gaan betalen.. Dat soort mensen zorgt ervoor dat het percentage niet gehaald gaat worden ben ik bang.. Die mensen kijken niet verder dan hun neus lang is en zijn "bang" voor elke verandering, ook al levert ze dat geld en een betere verbinding op. Het zou echt doodzonde zijn als glasvezel ons dorp voorbijgaat..

[Reactie gewijzigd door Tranquility op 8 mei 2021 15:03]

Precies wat ik zeg, de ervaring met Microsoft Onedrive is nu niet al te best. Mede door een upload beperking.
Daarbij moet je niet alleen kijken naar wat jij nodig hebt, al ben ik het wel met je eens dat gemiddelde huishoudens het in veel gevallen nu nog niet echt nodig hebben, toch is de ervaring met een hogere upstream beter dan met een beperkte en zeker als online diensten toenemen zal die upload beperking nog wel eens een echte bottleneck kunnen worden in de nabije toekomst.

En ook al zie je geen toegevoegde waarde, dan nog zullen consumenten weglopen als prijzen hoog blijven en de concurrent met glasvezel een betere aanbieding doet.
Ik heb nu 6 weken nodig om m'n foto's off site op te slaan, gelukkig zijn de incremental backups fors sneller maar na een vakantie doet die 0.5-1TB aan nieuwe foto's toch snel weer een halve week naast m'n gewone werkzaamheden. Bulk change wil ook wel eens een 2-3 weken upload tot gevolg hebben.

Snelste glas wat ik kan krijgen is 1000/500 maar dat is al duurder dan Ziggo dus daarvoor wil ik m'n email niet aanpassen
Met deze beredenering zouden ze ook veel lagere download snelheden mogen aanbieden, want zo veel bandbreedte heb je ook niet nodig voor een paar streams en office 365. 10 mbit zou genoeg moeten zijn.
Niet helemaal, Netflix heeft rond de 20Mbit nodig voor 4K en Apple Tv 40Mbit. Als je dan met meerdere mensen in huis kijkt dan heb je toch al gauw een 100Mbit lijn nodig.

https://www.flatpanelshd....on=showfull&id=1602743673
Als een vlogger in 4k upload en jij daarnaast op zoom een vergadering bijwoont en op een remote desktop zit, dan kom je ook al snel op 50Mbit.
Bij jouw 100Mbit voorbeeld krijg je maar 10Mbit upload.
Als een onderzoek aantoont dat mensen veel meer downloaden dan uploaden waarom moet Ziggo het dan aanbieden en hebben ze er geen last van? Het hele doel van een onderzoek is toch nou juist om te kijken of het levensvatbaar is?
Waarom bieden ze de optie hogere uploadsnelheid helemaal niet aan? Zo lastig is dat toch niet? Mensen die geen behoefte hebben aan een hogere upload kiezen dan simpelweg een lagere snelheid.. :?
Het gaat er voornamelijk om dat ze het helemaal niet aanbieden en bij dat zielige 1000/50 blijven hangen, wat totaal niet in verhouding staat.
Dezelfde reden die ik net opgaf. Als je een businesscase schrijft moet je ook de investeringen noemen. Als niemand het gebruikt ga je ook niet in iets investeren. Het klinkt makkelijk, maar ook daar zijn investeringen voor nodig. Als niemand het gebruikt ga je die investeringen gebruiken voor iets wat mensen wel gaan gebruiken.
Nee hoor de reden dat het niet aangeboden werd, is het feit dat analoog een hoop ruimte aan het begin het frequentiebereik van docsis. 3.1/3.2/4 afsnoepte. Door het niet meer aanbieden worden hogere snelheden mogelijk maar het beperkt aanbieden van hoge snelheden via docsis komt door de techniek in combinatie met een niet te gebruiken frequentieblok waar nu wel gebruik gemaakt van kan worden.
Is het niet een geval van wat er mogelijk is? Ik heb Ziggo en dus beroerde upload. Ik heb, omdat het dus beroerd is, een server in een colo staan zodat ik wel normale upload heb. Nu heb ik geen snellere upload van Ziggo meer nodig (maar betaal dus nog wel relatief veel voor een brak product).

Daarnaast weet ik niet hoe het onderzoek gedaan is, maar als het onderzoek gedaan is door Ziggo is het onbruikbaar omdat er nooit gezegd zal worden: klanten willen A maar wij verkopen geen A dus zijn we als bedrijf overbodig.
Ik zou best willen overstappen naar Ziggo, omdat zij (nog) wél DVB-C aanbieden en je daarmee niet dwingen per extra televisie een meerprijs te laten betalen
Nou...dat moet je bij Ziggo dus wel. Standaard krijg je zo'n mediabox en als je een smartcard wilt, wordt dat beschouwd als extra en daar moet je maandelijks voor betalen. En dat voor elke extra kaart. Je kunt - zoals ik gedaan heb - de mediabox inleveren en alleen een kaartje gebruiken. Maar een tweede kaartje gaat dus geld kosten. Heel vaag , want voorheen kon je een extra kaart gewoon kopen, en that was it. Geen maandelijkse kosten.
Dus de enige optie is dan nog zelf een cardservertje bouwen. Dat had ik in mijn vorige woning: een netwerk tuner met 4 streams en een cardserver op een Pi (met TVHeadend erop) met een USB cardreader eraan. Dat werkte als een speer. Zo kan elk op het netwerk aangesloten device tv kijken. Als het een Android TV is, kun je er Kodi op zetten en daarmee TV kijken.

Nu heb ik gewoon maar één TV met een smartcard dus verder geen kastjes meer. De TV in de logeerkamer mag het doen met een Chromecast.
je kan ook de FTA gebruiken (free to air),
https://www.ziggo.nl/klan...e-tv/kijken-zonder-kastje
is een ander netwerk-id maar dezelfde frequentie. Dat is hun "oude' analoge signaal.
je kan ook de FTA gebruiken (free to air),
https://www.ziggo.nl/klan...e-tv/kijken-zonder-kastje
is een ander netwerk-id maar dezelfde frequentie. Dat is hun "oude' analoge signaal.
Maar dat analoge signaal gaat er toch vrij binnenkort af? 2022 dacht ik..
IIRC zijn overal nu de analoge signalen afgesloten. Die link gaat over ongecodeerde digitale (DVB-C) televiesie, dus alleen het basispakket.

Of bedoel je dat het ongecodeerde DVB-C ook zal worden opgeheven? Dan ben ik benieuwd hoe ze mijn niet-digitale TV-abonnement gaan leveren.
Is gewoon digitaal, en de standaard zenders heb je geen smartcard voor nodig.
blijft digitaal beschikbaar..

[Reactie gewijzigd door sprikkel25 op 6 mei 2021 21:17]

Ziggo Go App via Chromecast Android TV, werkt perfect. Geen coaxkabel meer nodig.
ziggo go app al geprobeerd op de android TV?
werkt wel zo een beetje oke-ig.
(zover de ziggo go app oke is en de TV het aan kan. het is niet zalig makend maar doet wat het moet doen voor mijn simpel gebruik.)
die chromecast happert mij te vaak in mijn geval.
(maar nu nieuwe software op de TV dus die moet ik nog uit zoeken en ja tijd te kort.)

uit eindelijk ondanks dat het maar 720p is op mijn 4k scherm.
ik blijf nog even hangen op mijn humax, geen gezeik met reclames die niet door gespoeld kunnen worden en zo.

(maar nu heb ik zins 2 dagen een rode glasvezel kabel vlak voor de deur.
dus ja nog even en ik kan gaan kiezen.)

[Reactie gewijzigd door migjes op 6 mei 2021 17:22]

Heb je dat kaartje nodig dan? Zonder kaartje heb je toegang tot alle zenders buiten de commerciele HD zenders en extra zenderpakketten. Je kan er ook voor kiezen om de Ziggo go app te installeren op de tv. Via de app kan je namelijk ook gewoon alle zenders live kijken.
Nee, als je het met de app doet niet.
Ik ben vorig jaar overgestapt naar KPN zonder een TV abonnement, sindsdien gebruik ik NLziet via mn AppleTV. Werkt op ieder apparaat met een hdmi aansluiting, zonder extra kosten (behalve je NLziet abonnement) en geen gedoe met smartcards.
Volgens mij betaald je per extra kaart bij ziggo. Dus indirect ook per extra tv extra betalen.
Nee, zonder kaart kan je alle zenders kijken (buiten extra zenderpakketten). Alleen als je de commerciële zenders in HD wil zien of je extra zenderpakketten dan heb je een CI+ module nodig. Anders kan je zonder de kaart gewoon tv kijken.
Welkom in de 21ste eeuw waarmee je met een Chromecast en willekeurige isp veelal digitaal gratis kunt kijken naar iptv.

Die camping mentaliteit is beetje anno 1990 met ik moet en zal digitenne thuis hebben gratis als t kan.
Men kan de uploadsnelheid niet aanbieden omdat er geen spectrum voor beschikbaar is (geen idee of ze analoge TV al uitgeschakeld hebben om dit in de toekomst met Eurodocsis 3.1 op te vangen)... zelfs indien ze niet wordt gebruikt. Het is dus geen eenvoudig Win-Win situatie.
Kortom Ziggo: biedt de uploadsnelheid aan, en je hebt er geen last van. Win, win? |:(
Zo simpel is het natuurlijk niet. Het kost namelijk geld om dit te regelen en ik vermoed zo maar dat de doorsnede consument hier helemaal niet naar vraagt.
Waarom gebruik je niet de Ziggo go app of KPN itv app? Geen moeilijk gedoe om een kabel te trekken en je bent mobiel, als je maar een goede wifi verbinding hebt.

Nieuwe TV's hebben de KPN itv app vaak in de app store staan en dat zou waarschijnlijk ook voor Ziggo zo zijn. Anders voor een paar tientjes een chromecast eenmalig aanschaffen. Werkt met de KPN itv app bij mij perfect. Je mobiel of tablet veranderd dan in een afstandsbediening.

Geen gezeur met extra tv kastje en daarmee extra kosten.
Ziggo dwingt je inmiddels wel om extra per TV te betalen zelfs als je al een CI+ module zelf hebt gekocht. De enige manier om niet extra per TV te betalen is als je een oud abonnement hebt en daar al meerdere smartcards op had.
Ze dwingen ook de andere kant op: ik wil geen TV signaal ontvangen, maar de korting die je dan krijgt is zo laag dat het eerder diefstal dan service lijkt.
Komt nog bovenop dat Glas gewoon een superieure verbinding heeft kwa ping, upload en stabiliteit. Oh, en concurrentie, tot op zekere hoogte.
Ziggo is natuurlijk ook gewoon glas tot aan de straat, dus zoveel verschil zal er niet meer in zitten tegenwoordig.
Ziggo is natuurlijk ook gewoon glas tot aan de straat, dus zoveel verschil zal er niet meer in zitten tegenwoordig.
Laat het nu net gaan om dat laatste stukje glas tot in huis. Dat maakt wel degelijk verschil.
Als Ziggo gewoon tot aan de straat glas is waarom dat nog steeds die triest lage uploadsnelheid? Een groot deel van het spectrum over COAX is nu gereserveerd voor download-snelheid. Snellere upload zal dan ten koste van andere bandbreedte moeten gaan, iets wat je met glas geen last van hebt.
Dat komt door de DOCSIS standaard. Overigens heeft 99% van de mensen helemaal niks aan meer uploadsnelheid en 1000 mb down is ook alleen maar handig als je daadwerkelijk aan het downloaden bent. Het is voornamelijk een hebbedingetje dan dat het echt zinvol is.
weet zeker dat de 25-> 100 mbit upload veel meer gebruikt zal worden dan de 300-> 1gb download

iedereen die cloud opslag gebruikt voor fotos hikt tegen die upload aan ,
Het gat sowieso al over 50 up. Dat is voor veruit de meeste toepassingen gewoon ruim voldoende. Ook om wat foto's te uploaden naar een server. meer dan 300 gb download is inde meeste gevallen ook maar nutteloos (tenzij je daadwerkelijk aan het downloaden bent natuurlijk)
een beetje kwaliteits fotos na een dagje bos of dierentuin etc levert mij al snel 3-8 GB aan data ,

Dan komen er nog game release en updates bij die in naar het steam platform moet streamen tussen de 1-8 GB , dat leverd mij op een week +- 10-25 Gb aan upload.

Dan ben ik gewoon 2,5 uur lang aan het uploaden ipv een half uurtje ,

Die 300 Mbit download voor games die ik speel naar 600 mbit verschilt voor mij ongeveer 20 minuten extra downloaden ,

Wat denk dat ik het meest op zit te wachten die 20 min download of die 2 uur extra upload.
Met die hoeveelheid aan data ben je vermoedelijk geen doorsnede gebruiker meer.
dat weet ik niet, genoeg amateur fotograven tegenwoordig met goede apperatuur.

Als ik ga wandelen zie ik de 400+ euro toestellen met lenzen als warme broodje voorbij komen, neem aan dat die mensen niet allemaal op 1 mb fotos maken.
Ik weet niet waar jij wandelt maar doorgaans kom ik niemand tegen met een 400+ toestel op een individuele vogelspotter na. De meeste recreanten hebben niets anders bij zich dan een telefoon waar vaak de foto's waarschijnlijk niet eens geupload worden. Ik denk echt niet dat je jouw situatie als gemiddeld gebruik moet zien.

Ik neem aan dat Ziggo niet zo maar wat doet maar zich baseert op gedegen metingen en statistieken.
Dat is even de vraag. Ziggo heeft destijds aangegeven dat dit komt door de analoge zenders. Maar die zijn inmiddels uitgeschakeld. Maar goed, ze hebben ook aangegeven dat er weinig animo voor is. De meeste downloaden veel en de upload die ze aanbieden is genoeg voor de meeste mensen.

Ik kan mij ook niet echt indenken waarom je een hoge upload zal moeten hebben. Waar zou je dit voor nodig moeten hebben?
Het gaat niet enkel om de analoge zenders er zit ook nog een radiosignaal op.
Ik kan mij ook niet echt indenken waarom je een hoge upload zal moeten hebben. Waar zou je dit voor nodig moeten hebben?
Wanneer ik met de vpn-verbinding met thuis verbonden ben (vanaf werk of zelfs mobiel) is mijn uploadsnelheid van de thuisverbinding bepalend voor mijn downloadsnelheid.
Ook, wanneer ik thuis werk, is de uploadsnelheid van het bedrijf de bottleneck (bepalend voor mijn downloadsnelheid op dat moment).
Dus, uploadsnelheid does matter....

[Reactie gewijzigd door DnAchtse op 6 mei 2021 16:29]

Op Ziggo zit je met een ping die op zijn gunstigst rond de 10-15ms zit en een upload van 40 of 50Mbit.
Ping bij glas is 2-4ms (binnen NL) en een upload van al snel 100 of 200Mbit bij betaalbare abonnementen.
Maar dan moet je wel het geluk hebben dat je toegang tot glas hebt, en dat hebben veel te veel mensen nog steeds niet.

Overigens die Ziggo ping wil weleens wijzigen van waar je woont en welke router je gebruikt, mijn ouders gebruiken de Ziggo router en mijn zus haalt via de kabel 15-18ms ping.

Ondertussen bij ons gebruiken wij onze eigen router en ik zit altijd rond 7 a 9ms.

Glasvezel is sneller en goedkoper, maar als je geen toegang hebt tot glas dan heb je daar allemaal niks aan.


Rant mode on

en zo krijgen wij hier nooit glasvezel die ik liever had omdat ik dan betere upload heb, maar de nieuwbouw wijk 200 meter verderop (met veel te kleine en te dure voor hun prijs woningen) heeft glas.

P.S. dear Ziggo, 600mbps down zal mij een worst wezen als de upload nog steeds maar 40mbps is, ik heb dan nog liever 100/100 of 200/200.

Rant mode off
en zo krijgen wij hier nooit glasvezel die ik liever had omdat ik dan betere upload heb, maar de nieuwbouw wijk 200 meter verderop (met veel te kleine en te dure voor hun prijs woningen) heeft glas.
Ik weet dat er soms wel eens oude wijken naast nieuwe wijken zijn die mee 'verglaasd' worden. Bij KPN is het dan het standaard verhaal (gratis zonder afnameverplichting in laten schrijven, installeren, klaar).
Eind jaren 70 appartementen hier, dus nee.

Ook hadden hun al aangegeven het eventueel aan te leggen als het ooit gesloopt wordt, dus vandaar.

(en de boel is recent gerenoveerd dus het blijft hier nog een poos staan)

Maar wat je zegt heb ik paar keer eerder gehoord, mooi als op sommige plekken dat gebeurt.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 6 mei 2021 15:57]

Met T-Mobile Thuis via glasvezel (GPON) in Eindhoven haal je een ping van 10 ms. Dus die 2-4ms is niet altijd van toepassing op glasvezel.
En vooral, glas doet niet aan verplichte dingen als ZiggoSport en dat soort onzin. Prima als je bij de 1.000.000 F1/voetbal fans hoort, veel plezier! Zit je bij de andere 15.000.000 dan betaal je wel verplicht 5-10/maand mee aan ene pakket dat je niet gebruikt.

Dan wordt het ineens heel erg veel goedkoper om over te gaan op glas, nog voordat je inhoudelijk afgaat op symmetrische upload/download, stabiliteit/ping of het debacle dat horizonbox heet.
Ow? Een snelle check bij T-Mobile en Online.nl leert mij dat ik daar ESPN erbij krijg, dus daar doen ze ook zeker wel mee aan verplichte dingen.

Bovendien is glas voor mij niet eens bijzonder veel goedkoper of sneller dan Ziggo (ik heb het abo van nu 75mbit down bij Ziggo). Ja, het lijkt wat goedkoper maar als ik F1 wil kijken moet ik wel het Ziggo Sport pakket erbij hebben dan, dus levert het me niets op.
Ik heb toch echt alleen maar internet van T-mobile zonder er iets bij...
Apart, T-Mobile geeft aan dat ik maximaal 100Mbit kan krijgen. Ik heb nu 500 van KPN... hoe kan dit nou weer.
Omdat T-Mobile op KPN's netwerk geen 500 Mbps aanbiedt. Dat vinden ze te duur.
Omdat T-Mobile market share wil winnen en daarom de kostprijs bijzonder laag houdt. KPN verleent toegang tot haar netwerk voor derden, maar gaat niet speciaal voor concurrent T-Mobile de prijzen verlagen. T-Mobile wil niet meegaan, en neemt dus op het KPN netwerk alleen 100/100 af. That's why.
Keuze =/= verplicht. Staat je vrij om dan bij een van de andere aanbieders te gaan (of juist daar natuurlijk).

Kabel kent Ziggo, en daarmee is enkel je keuze wel of geen internet.
KPN abonnees betalen verplicht mee aan voetbal.
KPN abonnees hoeven geen televisie af te nemen.
KPN is niet in alle gevallen flink goedkoper. Het is sterk afhankelijk van het abonnement welke je neemt (en bovendien lang niet overal beschikbaar).
Als er enkel koper ligt, dan is het bij KPN nog altijd kijken wat je kan krijgen. Er zijn gebieden (i.i.g. in Den Haag) waar je met het kopernetwerk gewoon een max van 50/5 hebt, welk abonnement je ook neemt. En daar gaat dan 8 down af voor de TV.

Als je glas hebt liggen, of dicht bij een VDSL wijkcentrale die glas heeft zit, dan zou ik inderdaad Ziggo niet aanraden.

Let wel dat KPN ook stevig wat voortgang geboekt heeft, 5 jaar terug zat ik bij een bedrijfspand wat van KPN max 6/1 kon krijgen als ze niet enorme sommen geld voor nieuwe lijnen wilden neerleggen. Daar kan je niet eens op één computer een full HD stream mee kijken. Ziggo heeft mogelijk nog een hoop klanten van de tijd dat alles wat je bij KPN kon krijgen tergend traag was.
Valt wel mee eigenlijk, ik betaal nu voor 500/500 58 euro p/m

Voorheen zat ik bij Ziggo en was het voor 500/40 , incl tv en F1 via Ziggo sport dus 65 euro p/m
Kwa download snelheid ga ik niks op voorruit. Maar upload natuurlijk flink en dat is wel leuk voor home-host projectjes natuurlijk. Maar op dit moment gebruik ik de extra upload nieteens. Voor af en toe een Twitch stream kan je niet meer sturen dan de ingest server aankan (6000kbps) dus is 40 mbit upload van Ziggo ook al overkill hiervoor.
Valt wel mee eigenlijk, ik betaal nu voor 500/500 58 euro p/m
Als je glas hebt ja, maar daar doel ik niet op. Ik gebruik zelf wel enorm veel van mijn upload en dan is het ook niet gek dat je hier meer op let.

Verder bestaat 500-40 niet meer, dat is 600-40 geworden en dan betaal je 89,50 per maand. Aanzienlijk bedrag per maand als ik iets zoek wat in de buurt komt van mijn huidige upload.

[Reactie gewijzigd door vali op 6 mei 2021 16:30]

En dan nog is KPN de duurste glasvezel aanbieder! Tweak doet het voor de helft van die prijs en ook T-Mobile weet de prijzen zeer scherp aan te bieden. Het is alleen jammer dat ook KPN hetzelfde doet als wat UPC/Ziggo deed op de kabel markt. Exclusieve rechten afdwingen. KPN glasvezel aansluitingen zijn voor concurrent providers te duur om te leveren en daar betaal je als consument belachelijk hoge prijzen voor vs lage tarieven als ze direct leveren via hun eigen glasvezel netwerk. Ook lijken providers de 1gbit verbinding niet te kunnen aanbieden bij KPN glasvezel houders en dat lijkt me ook niet eerlijk voor de concurrentie.

Ik wil heel graag tweak 1Gbit voor 400 per jaar maar moet het doen met Ziggo voor 900 per jaar en over enkele maanden als ze dan eindelijk glasvezel aansluiten, KPN voor 850 euro per jaar! Het is belachelijk dat ook de Glasvezel markt precies dezelfde kant als Kabel op gaat. Sinds de jaren 90 is dit al een belachelijk groot probleem die consumenten pijn doet en concurrentie niet toe laat. KPN is over 5 jaar de nieuwe monopolist ben ik bang.

[Reactie gewijzigd door Nimac91 op 6 mei 2021 19:53]

En dan nog is KPN de duurste glasvezel aanbieder!
Mocht je glas hebben ja, maar tot heden heeft dat nog niet iedereen tot en met de deur. Ziggo weet dit zeer goed en daar passen ze hun prijzen ook voor aan. Ze richten veels te veel op mensen die hoge download snelheid willen maar totaal niet op de upload.

[Reactie gewijzigd door vali op 6 mei 2021 22:52]

Ziggo was tot 5-6 jaar geleden altijd een euro goedkoper dan KPN met instap en standaard abonnementen, maar sinds ze veel geld investereren in Ziggo Sport en HBO exclusief inkopen zijn de abonnementen snel omhoog gegaan en zijn ze duurder dan KPN

In 2020 met 200 Mbps met Televisie was bij KPN 60 euro en bij Ziggo 72 euro,waarbij de downloadsnelheid 250 mbps was en upload lager was dan bij KPN. Ziggo had nog een aanbod overigens van 68 euro met internet en coax analoog tv voor 68 euro.

Alle klanten bij Ziggo betalen gewoon dik mee aan deze licentie rechten.
En ondertussen blijft Ziggo bij 50mbit up hangen..

Ziggo durft zelfs het volgende te beweren over hun 1000/50 abo:
De uploadsnelheid die we leveren is nog jaren ruim voldoende voor de toepassingen die nu gebruikt worden. Denk hierbij aan videobellen, e-mailen, werken in the cloud of bestanden sturen.
Wij hebben sinds dat we verhuist zijn naar een huis met glasvezel aansluiting 1000/1000 glas zonder tv en geen vaste telefoon icm met een telefoon alles unlimited abbonement voor bij elkaar 50 euro per maand bij T-Mobile. Als ik zie hoeveel klanten betalen bij Ziggo dan snap ik heel goed dat ze daar weggaan. Echter hebben volgens mij nog steeds heel veel mensen niet de mogelijkheid om over te stappen omdat er niks anders is.
Echter hebben volgens mij nog steeds heel veel mensen niet de mogelijkheid om over te stappen omdat er niks anders is.
Dit. West Friesland, geen glas. Alleen hele rukke DSL in m'n drukke woonwijk waar ik dus helemaal niks mee kan. Alleen Ziggo heeft bruikbare snelheid, met de bijbehorende prijskaartjes en verplichte TV afname.

Doe mij maar een goedkoop glas lijntje, zonder tv, zonder telefonie. F1 GP regel ik dan wel een abbo voor bij F1 zelf, zit gelijk veel meer in.
Ik vind het best begrijpelijk. Als er hier een aanbieder van glasvezel zou komen dan zijn ze mij direct kwijt. Niet omdat de downloadsnelheid hoger moet, maar wel vanwege de upload. Ik denk zelfs dat als ze de uploadsnelheid nu verhogen ik toch kies voor overstappen omdat ik het lange wachten niet wil belonen.
Glasvezel is daarbij ook stabieler en de lage latency/ping is geweldig voor online gamen. Ziggo heeft altijd ongeveer 1 a 2 keer (een kleine) storing in de paar maanden. Glasvezel heeft dat niet. De (theoretische) bandbreedte is bijna ongelimiteerd. Je heb één lijn, die lijn deel je niet met anderen, dus geen vertraging in spitsuren.

Ik hoop dat Ziggo ook ooit helemaal over gaat naar glasvezel, want anders is het over in 10 - 20 jaar tijd.

Edit: Dat jouw ervaring anders is dan die van mij wil niet zeggen dat dit niet gebeurd. Ik woon in Amsterdam oud west (druk binnen hartje Amsterdam) en de overboeking is hier ruk. Dat het in jouw regio beter is betekent dat de overboeking beter geregeld is. (En nee het ligt niet aan mijn modem die vrij nieuw is en volgens mij de laatste versie).

Ziggo staat betekent om klanten selectief te helpen en uit te breiden. Ze helpen alleen gebieden waar concurrentie is en waar het meeste geld op levert. Ik heb geen keuze, het is of Ziggo of KPN koperen lijn. Dus Ziggo heeft hier schijt. Ik kan toch nergens naar overstappen. Fucking monopolist en wapppie fanboys die zulke praktijken verdedigen.

Concurrentie is goed, dat is laatst ook in een Europese onderzoek bevestigd, samenvatting van het onderzoek: Om een zo gezond mogelijke vrij markt/sector te hebben is er minimaal 3 a 4 partijen nodig voor gezonde concurentie.

[Reactie gewijzigd door Remzi1993 op 6 mei 2021 22:27]

Ziggo heeft altijd ongeveer 1 a 2 keer storing in de paar maanden. Glasvezel heeft dat niet.
Dat is nogal een uitspraak; ik ken mensen die al 5 jaar ziggo hebben en nooit problemen hebben en ik denk dat er onder de glasvezelklanten vast ook een heel groot aantal zit wat regelmatig met storingen kampt...
Glasvezel heeft dat niet. De (theoretische) bandbreedte is bijna ongelimiteerd. Je heb één lijn, die lijn deel je niet met anderen, dus geen vertraging in spitsuren.
Daar ga je dus de fout in. de lijn tot aan de straatkast deel je misschien niet, vanuit daar ligt er gewoon weer 1 glasvezel die je met iedereen op deze kast deelt. Er wordt momenteel zelfs glasvezel uitgerold wat je zeker wél deelt met andere aansluitingen.

bron:
https://nl.hardware.info/...ezel-uitrollen-in-zeeland
gaat toch 'gewoon' via een prisma?
ik reageerde op deze uitspraak:
Je heb één lijn, die lijn deel je niet met anderen, dus geen vertraging in spitsuren.
Wat dus lang niet altijd bij glasvezel het geval is; dat ligt echt aan de gebruikte techniek én de eventuele overboeking op de gebruikte infrastructuur.

bij een woonwijk worden wel eens 1000 abonnementen afgesloten op een 40gb netwerk.
in theorie heeft iedereen als die tegelijk speedtest een stuk minder als de 50/100/500 die wordt verkocht. echter komt dat in de praktijk niet voor.
In de praktijk verbruikt een gemiddelde Nederlandse aansluiting in de spits maar 2 Mb ;)
Heb deze link van Kabel Veendam wel eens vaker geplaatst
(was net even niet realtime -O- ) @Dutch2007 @Remzi1993

Daar kun je zien dat in en rond Veendam 10.000 aansluitingen in de spits nog geen 20 Gb verbruiken.
Als je in een flatgebouw woont met heel veel Netflixers wordt het misschien wel lastig uiteraard.
Ter vergelijking Ziggo heeft voor een wijk (gemiddeld 800 aansluitingen) nu meestal nog maar een paar Gb, straks met DOCSIS 3.1 tot 10 Gb beschikbaar.
Ik vind een gedeelde glasvezel ook waanzin want het bepaalt een marginale besparing op de aanleg, maar 40gb voor 1000 aansluitingen is voorlopig nog wel dikke prima. Bovendien kan t.z.t. ongetwijfeld de totale hoeveelheid relatief simpel worden opgevoerd.
Ziggo's eigen website:
Met glasvezel heb je minder storing
Storingen worden meestal veroorzaakt door haperende onderdelen binnen een netwerk. Omdat glasvezelnetwerken uit minder afzonderlijke onderdelen bestaan, zijn ze minder foutgevoelig. Dat neemt niet weg dat ze ook last hebben van kabelbreuken of defecte hardware. En ook een glasvezelverbinding kan bijvoorbeeld problemen krijgen met een zwak wifi-signaal.
Zelfs Ziggo erkent dat in het algemeen glasvezelnetwerken stabieler zijn omdat ze moderne en minder onderdelen bevatten. Ik kan het niet duidelijker citeren voor de Ziggo fanboys.

Bron: https://www.ziggo.nl/zakelijk/internet/glasvezel
Ik ken niemand in mijn wijk die geen storingen heeft met Ziggo en zekers meer storingen heeft dan met KPN. Ik heb zelf twee storingen gehad in 6 jaar ,waarbij 1 x een machine de kabel had aangetrokken en de glasvezel connector kapot was getrokken (6 uur geen internet ,omdat een onderdeel uit zwolle moest komen) Ik woon in een wijk die 6-7 jaar geleden volledig Ziggo was. 1600 mensen van de 1800 had toen Ziggo mede, omdat KPN hier toen maar 5-8 Mbps kon leveren tot het opeens tussen de 100-200 Mbps zat met vdsl/bvdsl en klanten gingen overstappen. Nu zit de wijk voor iets meer 60% op koper dit was toendertijd een wijk onderzoek naar wonen en leven in 2020 (januari)

Mijn broertje zat vroeger bij UPS en in de middag en avond toendertijd altijd internet issues of sloom en is toen overgestapt. mijn zuster is 5 maanden geleden overgestapt naar KPN glasvezel en was klaar met Ziggo issues om de week en modem weer een reset te geven.

[Reactie gewijzigd door Noresponse op 6 mei 2021 22:10]

Ziggo heeft altijd ongeveer 1 a 2 keer storing in de paar maanden.
Misschien is dat jouw ervaring maar ik herken dit helemaal niet. De Ziggo verbindingen die ik ken zijn allemaal stabiel en kennen weinig onderbrekingen, niet meer of minder dan de KPN glasvezelverbindingen die ik tegen kom. Is dit niet gewoon een N=1 verhaal of sterk afhankelijk van waar je woont?
[...]


Misschien is dat jouw ervaring maar ik herken dit helemaal niet. De Ziggo verbindingen die ik ken zijn allemaal stabiel en kennen weinig onderbrekingen, niet meer of minder dan de KPN glasvezelverbindingen die ik tegen kom. Is dit niet gewoon een N=1 verhaal of sterk afhankelijk van waar je woont?
Ondanks dat het al meer dan 10 jaar geleden is, dat Ziggo netwerken overnam, klopt dat wel degelijk.
Vooral de oude Casema gebieden zijn erg storingsgevoelig, de gebieden waar Essent / @Home zelf heeft aangelegd / al eerder verbeterde is dat vele malen minder.

Hier in de provincie, merk je echt wie oud casema was, daar ligt inderdaad een enkele keer per maand de boel wel een paar minuten op zijn gat.
Het was erger, dat zeker wel, en ze verbeteren wel degelijk de infra in die gebieden, dus het komt steeds minder voor.

Hier in het dorp zijn we oud Essent, die namen de kabeldistibutie over van de gemeente, en dat moest gelijk omgebouwd worden.
Dus één van de eerste gebieden die ook gelijk een glas-backbone kregen.
Helaas was dat dan ook gelijk het laatste glas wat we in 20+ jaar gekregen hebben :)

Maar ondanks de kwaliteit ( nagenoeg geen storingen ) stapt hier wel een heel groot deel over, als hier eenmaal glas aanwezig is ( begin '22 )
Prijs als primaire motivatie, 45€ 1000/1000 tegenover 400/40 á 55€ is voor iedereen duidelijk
Maar heeft dat dan direct te maken met Ziggo? Ze hebben oude netwerken overgenomen die blijkbaar niet voldoen. Ze moeten dus de infra updaten. Maar oud UPC gebied is er vrijwel nooit een storing. Dus om dan te zeggen dat Ziggo er 1 of 2 keer per maand uitlegt is wat kort door de bocht.
Ik begrijp de opmerking wel

Ik hoef geen rekening te houden met jouw verbinding, of die van iemand in Groningen.
Als hier 2x per maand de boel plat ligt, heeft Ziggo een storing.

De onderliggende problematiek moet inderdaad opgelost worden door Ziggo, maar heb je behalve klagen bij Ziggo of opzeggen verder geen invloed op.
Infra updaten is niet op alle locaties even gemakkelijk.
Is dit niet gewoon een N=1 verhaal of sterk afhankelijk van waar je woont?
UPC gebied, 2014, elke maand minimaal wel 1 keer een "dode lijn", verbinding kwam niet terug, kabelmodem was gewoon up and running maar geen "docsis verbinding/synchronisatie" of hoe je het ook zou willen noemen. Een reset van het modem fixte het probleem. Buren hadden daar ook last van. Dus N is minimaal 2. Aangesloten rechtstreeks op waar de kabel binnen komt met de door UPC geleverde kabel. Jaren later heet Ziggo graaf werkzaamheden uitgevoerd naar de woningen met een abonnement, ik had geen abonnement meer dus die rotte kabel ligt er nog steeds...

En als het afhankelijk zou zijn van woonplaats, dan is het helemal lekker dat je zou moeten verhuizen om een werkende kabel verbinding te krijgen.
Ervaringen uit 2014 lijken mij echt niet meer relevant to be honest.
Er staat toch in mijn bericht dat Ziggo kabels vervangen heeft (er was dus schijnbaar een structureel probleem), maar alleen voor de abonees! Ik heb dus nog een rotte kabel, met die wetenschap ga ik echt nooit meer Ziggo als primaire verbinding proberen. Ik heb met mijn portemonnaie Ziggo laten weten dat ze ruk waren en 5 jaar ADSL2 met 11/1 verkozen boven kabel.
Ziggo's eigen website:
Met glasvezel heb je minder storing
Storingen worden meestal veroorzaakt door haperende onderdelen binnen een netwerk. Omdat glasvezelnetwerken uit minder afzonderlijke onderdelen bestaan, zijn ze minder foutgevoelig. Dat neemt niet weg dat ze ook last hebben van kabelbreuken of defecte hardware. En ook een glasvezelverbinding kan bijvoorbeeld problemen krijgen met een zwak wifi-signaal.
Zelfs Ziggo erkent dat in het algemeen glasvezelnetwerken stabieler zijn omdat ze moderne en minder onderdelen bevatten. Ik kan het niet duidelijker citeren voor de Ziggo fanboys. Zie de bron.

Bron: https://www.ziggo.nl/zakelijk/internet/glasvezel
Glasvezel is daarbij ook stabieler en de lage latency/ping is geweldig voor online gamen. Ziggo heeft altijd ongeveer 1 a 2 keer storing in de paar maanden. Glasvezel heeft dat niet.
Nou is dat wel ergens mee te staven?
Ik zit al jaren op Ziggo (want geen Glasvezel) en heb nooit storing. Daarin tegen kom ik zakelijk best wat glasvezel storingen tegen.

Dus zo zwart wit lijkt het niet te zijn.
Hier ook al jaren Ziggo en nul klachten qua stabiliteit.

Enige "klacht" is de prijs, maarja concurrentie gaat die maar tot 50mbps down en glasvezel komt hier niet (leuk dat glasvezelf goedkoop is, de meesten kunnen daar weinig mee als het gewoon niet beschikbaar is)

Ondertussen levert Ziggo de volle 600/40 hier, dusja vandaar "klacht" dat het te veel kost, maar ze leveren het tenminste wel.

Nou zullen er zat mensen zijn die problemen hebben met Ziggo, geen enkel bedrijf is perfect.

Zo ken ik iemand die KPN heeft omdat die altijd problemen met Ziggo had, en dan heb je aan de andere kant mijn ouders die van KPN door alle problemen naar Ziggo zijn overgestapt en alles werkt nu naar behoren.

Problemen heeft ieder bedrijf wel, of het nou KPN, Ziggo of 1 of en andere glasvezel aanbieder is.
Nee dat is nergens mee te staven behalve bepaalde verwachtingen. Wil je hier echt iets over zeggen dan moet je veel breder kijken naar het netwerk. Het medium is van beperkte invloed.
Glasvezel is daarbij ook stabieler en de lage latency/ping is geweldig voor online gamen. Ziggo heeft altijd ongeveer 1 a 2 keer storing in de paar maanden.
3 jaar op dit adres Ziggo, geen enkele storing. Mijn ouders zitten inmiddels alweer een jaar of 16-17 bij Ziggo, het aantal storingen is bij hen op één hand te tellen.

Dit verschilt heel erg per regio.
Glasvezel heeft dat niet. De (theoretische) bandbreedte is bijna ongelimiteerd. Je heb één lijn, die lijn deel je niet met anderen, dus geen vertraging in spitsuren.
Zelfde als hierboven. M'n ouders halen ook altijd hun maximumsnelheid (vooropgesteld dat de bron dat kan leveren :P), ongeacht het tijdstip. En dat is met elke snelheidsverhoging ook goed gegaan (ooit begonnen met 40, inmiddels dus 500).

Je verwart kabel met DSL. DSL heeft daar wel last van. Maar uitgerekend DSL haalt zulke snelheden überhaupt niet.

En ook hier speelt de regio weer een rol. In grote delen van het land is DSL niet alleen niet competitief (ik kan maximaal 26 Mbps halen...in Maastricht), maar ook nog eens onstabiel. En in diezelfde gebieden is Ziggo juist wél stabiel, omdat de CAI's hier vroeger bakken met geld in het netwerk hebben moeten steken, waar KPN het netwerk gekregen heeft en er bar weinig geld in heeft gestoken buiten de randstad.
Ik haal ook mijn maximum snelheid, echter ik heb altijd in de paar maanden 1 keer een kleine storing. En ja ik heb de laatste versie modem (sommige tweakers schreven dat het ook aan de oude modem kan liggen).

Dat jij er geen last van hebt betekent niet dat anderen dat wel of niet hebben. Glasvezel staat erom bekent veel stabieler te zijn in het algemeen, er zijn altijd uitzonderingen, maar we hebben het niet over allerlei uitzonderingen.
Tot aan het kastje in de straat is het bij Ziggo ook gewoon glasvezel. Alleen van het kastje naar je huis is het koper. 97% van het netwerk is glasvezel bij Ziggo. Wellicht hebben jouw problemen een andere oorzaak, maar om dit direct naar Ziggo te wijzen is wat kort door de bocht.
Ziggo's eigen website:
Met glasvezel heb je minder storing
Storingen worden meestal veroorzaakt door haperende onderdelen binnen een netwerk. Omdat glasvezelnetwerken uit minder afzonderlijke onderdelen bestaan, zijn ze minder foutgevoelig. Dat neemt niet weg dat ze ook last hebben van kabelbreuken of defecte hardware. En ook een glasvezelverbinding kan bijvoorbeeld problemen krijgen met een zwak wifi-signaal.
Zelfs Ziggo erkent dat in het algemeen glasvezelnetwerken stabieler zijn omdat ze moderne en minder onderdelen bevatten. Ik kan het niet duidelijker citeren voor de Ziggo fanboys. Als zij het zelfs begrijpen dan ontgaat het mij aan objectiviteit. Zie de bron.

Bron: https://www.ziggo.nl/zakelijk/internet/glasvezel
Zelfs Ziggo erkent dat in het algemeen glasvezelnetwerken stabieler zijn omdat ze moderne en minder onderdelen bevatten.
Daarom dus dat Ziggo's coax aansluitingen toch ook gewoon voor 97% glas zijn.
Ja, echter die laatste 3% is niet zo stabiel. Ik heb bijna een jaar geleden een monteur de wijk kast zien openen en het was een rotzooi welke hij toegaf dat het inderdaad een rotzooi was.
Je gaat een provider (Ziggo) vergelijken met een transportmedium (glasvezel), das in mijn ogen een beetje raar? Bedoel je coax?
Uhm, glasvezel is ook maar welke provider je kiest.
Ik heb t-Mobile thuis en moet mijn secundaire DNS instellen op die van Google: 4 x 8 of 4 x 4, omdat hun DNS server er heel vaak uit ligt.
En ja, het is makkelijk en éénmalig in te stellen op je router, maar het feit dat ik het moet instellen zegt wel iets over de kwaliteit.
Een aantal mensen roepen nu wat maakt dat uit, tuurlijk maakt het wat uit.
Ik betaal voor de diensten van t-Mobile maar maak gebruik van de "gratis" diensten van Google omdat t-Mobile niet werkt. 8)7
Toen mijn ziggo erg regelmatig storingen had, lag dat aan mijn modem dat van ouderdom aan het overlijden was. Had klantenservice vrij snel door en kreeg gewoon een nieuwe.
De 10GB backbone deel je wel degelijk met anderen. De theoretische bandbreedte mag misschien ongelimiteerd zijn, in de praktijk is het wel gelimiteerd.
Dat zijn natuurlijk wel veelal persoonlijke ervaring. Zo heb ik jaren lang van Ziggo (of hun voorvangers, tot aan Essent@home toe, echt het oude Ziggo gebied dus, niet oud UPC, daar heb ik geen ervaring mee) gebruikgemaakt (nu glasvezel), maar afgezien van de inderdaad iets lagere latency merk is eigenlijk geen verschil in stabiliteit. Ziggo was rocksolid (aantal storigen in al die jaren op 1 hand te tellen, zeker niet 1 a 2 keer iedere paar maanden) en Glas is nu ook rocksolid.

Moet zeggen dat de latency wel flink lager ligt, met Ziggo zal ik bijv. in WoW op 30-50ms, nu met Glas op 4-5ms, maar de praktijk is dat niet 6-10x beter ofzo, ik denk zelfs dat je het in de meeste gevallen amper zal merken.

Verder heeft Glas ook gewoon een overboeking hoor. je hebt 'een lijn' tot de 'wijkcentrale' (PoP) en daarna gaat het ook gewoon een gedeelde backbone op. Ook daar merk ik trouwens geen verschil, met Ziggo had ik geen last van 'spitsuren' en nu met Glasvezel ook niet.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 6 mei 2021 13:07]

Heeft die latency niet te maken met je eigen netwerk? De latency bij Ziggo ligt gemiddeld op 10-15ms. Ik heb zelf 14 ms op wifi. En op ethernet ligt dit lager. 30-50ms is wel heel hoog en moet echt een andere oorzaak hebben. Ziggo is gewoon glasvezel tot aan de straatkast.

Edit:

Via deze testen heb ik zelfs 9ms via Ziggo

https://www.online.nl/speedtest/#speedtestv2

https://www.kpn.com/internet/speedtest.htm

[Reactie gewijzigd door Ghost babel op 6 mei 2021 14:21]

Ik heb het wel over jaren geleden he, Ik ben in 2009 of 2010 over gegaan van Ziggo naar Glas voor Internet.
Dan vind ik ook niet dat je dit nu als voorbeeld kan noemen eerlijk gezegd, want dat is dan niet echt meer representatief. De kwaliteit van tv was 10 jaar geleden ook anders, graphics ook. Vind het een beetje een lastige vergelijking met iets van 10 jaar geleden. Ziggo heeft enorme verbeteringen doorgevoerd in het netwerk, wat resulteert in een 9ms latency. Bijna gelijk aan glasvezel.
Ziggo heeft enorme verbeteringen doorgevoerd in het netwerk, wat resulteert in een 9ms latency. Bijna gelijk aan glasvezel.
9ms bijna gelijk aan FttH? Ten eerste zegt die 9ms niet heel veel zonder dat iedereen dezelfde endpoints gebruikt voor een test (en die moeten dan eigenlijk ergens "ver weg" zijn). Maar in 2006 was 4-5 ms latency normaal op mijn FttH verbinding (dat was toen 10/10Mbps) en nu op een ander netwerk is dat ergens tussen 3-5 ms voor FttH en 7-10 ms voor mijn VVDSL2 lijn (naar bv dns.google. is dat resp. 3.6ms en 7.3ms (omdat ISPs over het algemeen wel een zinnig uplink met/naar Google hebben)).
De latency is echt stukken beter. i.p.v. 30 ms is het nu 4 tot 6 ms bij mij thuis.
Als je een website hebt worden er vaak veel andere bestanden gedownload (css, js, plaatjes etc). Als je van al die requests 20ms af weet te schaven, worden websites ook merkbaar sneller.
In de regio waar ik woon en werk, heeft Ziggo al jaren de boel dusdanig overgeboekt, dat je vanaf etenstijd tot ~22:00 een grote kans hebt op een klapperende lijn. Omdat de hele bende zwaar overbelast is.

Erg fijn met dat thuiswerken vandaag de dag. Kan ik mensen weer gaan uitleggen dat meer brandbreedte op zich zelf geen bal verschil maakt. Dan hoor ik regelmatig dat ze met het probleem Ziggo gebeld hebben, om vervolgens een nog hoger abo aangesmeert te krijgen "want beter".

Ik hoop dat Ziggo zich vast blijven houden aan de coax, zodat de mooi de grond in geconcurreerd kunnen worden door andere providers. Ziggo is een ruk bedrijf dat hun klanten keihard uitmelkt en leugens verkoopt om maar mensen naar hogere abo's te krijgen, de enige reden dat ze zo'n grote provider zijn is hun opgekochte monopolie op de kabel. Zelfs KPN is niet zo hoerig.

[Reactie gewijzigd door batjes op 6 mei 2021 13:00]

Soms wil men geen andere mening/argument aanhoren. Die -1 is eigenlijk alleen bedoeld wanneer men de regels verbreekt, flamewars uitnodigt en/of aan het schelden is. Voor de rest is off-topic een 0 naar mij weten. Tweakers had mij zelfs in het begin een keertje hierop geattendeerd wanneer ik begon met posts modereren. (Ik was te positief en gaf mensen snel 2+ of 3+). En het staat zelfs bij de knoppen op desktop.

Echter gebruiken sommige Tweakers de -1 knop wanneer men een argument niet fijn vindt, dan wordt zo'n comment dichtgeklapt en hoeven ze het niet meer te zien.

Bijvoorbeeld, deze post hoort eigenlijk een 0 te zijn want het is off-topic. Daarom vind ik de moderatie op Tweakers niet al te best. Het lijkt soms willekeur te zijn. (no offense).

[Reactie gewijzigd door Remzi1993 op 7 mei 2021 11:59]

Het zit hem denk ik vooral in het gebruik van het woord "fanboy". Dat stuit sommigen tegen de borst.
Dat woord gebruikte ik voor mijn edit niet. Ik heb laatst een paar post achteraf bijgewerkt. Ik hou ook niet van het woord fanboy, echter soms is het dus terecht. Vooral als ik sommige berichten hier leest van de aanhangers van Ziggo het bedrijf dat zo goed is.
Dit is een vaak gehoorde klacht hier op Tweakers. Ik denk echter dat de meeste mensen dit echt niet interesseert. Je kunt makkelijk meerdere Zoom/Teams/etc streams tegelijkertijd laten draaien, terwijl er anderen zitten te gamekn, zonder enige problemen. Tenzij je voor je werk veel grote bestanden, zoals bijvoorbeeld video bestanden, moet uploaden, zal je niet snel tegen problemen aanlopen. Voor mij is de 40mbit up die ik nu heb, ruim meer dan zat. Met 10mbit zou ik ook niet tegen vertragingen aanlopen. Het meeste werk dat ik doe gaat over SSH verbindingen en het uploaden van tekst bestanden.
Mij is Ziggo ook per direct kwijt als er een glasvezel aanbieder op mijn adres komt.

Het frustreert me al jaren enorm dat Ziggo als enige aanbieder torenhoge prijzen rekent voor upload snelheden die gewoon irritant zijn met thuiswerken e.d..

Als je als bedrijf weet dat je de enige breedband aanbieder bent kun je er ook voor kiezen om je klant geen poot uit te draaien. Winst is blijkbaar belangrijker. Maak het gewoon fair, en dat is eenvoudig: verdubbel gewoon de upload snelheid.

[Reactie gewijzigd door silsil op 6 mei 2021 17:00]

Dat niet alleen ziggo is ook duur. Glasvezel is een stukje goedkoper en sneller. Plus betere hardware zo als een fritsbox. En geen vervelende coax meer in je huiskamer voor de tv. Zodra glasvezel hier is gelegd stap ik gelijk over. Ziggo verliest gelukkig zijn monopolie.

[Reactie gewijzigd door TheDudez op 6 mei 2021 12:51]

En geen vervelende coax meer in je huiskamer voor de tv.
Waarom is coax vervelend? Bovendien ruil je dit om voor een decoder per tv in de meeste gevallen. Geen winst wat mij betreft.
Coax is nog al beperkt kwa lengte en moeilijk met bochtjes. (Netjes in plinten wegwerken). Utp heeft deze problemen niet. En het voordeel is dat je maar 1 kabel moet trekken. Nu heb je vaak utp nodig en coax. In nieuwe huizen ligt vaak wel utp door heel het huis maar geen coax.

[Reactie gewijzigd door TheDudez op 6 mei 2021 14:24]

Ik vind dit maar een zeer beperkt voordeel to be honest. Een nette CAT kabel is ook dik en stug en niet goed te gebruiken bij scherpe bochten). Het aantal nieuwbouwhuizen waar vanaf de oplevering al UTP door heel het huis ligt is volgens mij behoorlijk laag tot verwaarloosbaar (hooguit een optie voor veel geld). Eenmaal aangelegd is er amper verschil.
Google meer eens op platte utp kabel. Utp heeft er veel minder last van bij het buigen. Zo lang het maar geen stugge kabel is.
Dit gaat behoorlijk offtopic maar in-wall is doorgaans stugge kabel, zeker bij hogere CAT standaarden.
Tja, Coax of UTP in de woonkamer, ik zie het verschil niet echt beide nemen ook niet meer ruimte in ofzo.

Verder zoals @Bor al aangeeft, ik zou ook liever coax hebben direct in de TV dan UTP met een mediabox, die vind ik namelijk een stuk vervelender.
Bij mijn ouweheer ligt ook glas, maar er ligt nog gewoon coax naar de TV waar digitale TV (DVB-C signaal) binnenkomt bij een humax.
Ik deel je mening volkomen. Zodra glasvezel beschikbaar wordt stap ik gelijk over, puur vanwege de parallelle verbinding. Betaal nu een godsvermogen voor een ziggo Gbit verbinding, en eigenlijk ook alleen maar omdat €17.50 van de rekening voor televisie is die ik niet gebruik.
Moet je ze even bellen dat je geen tv wil en daarom over gaat stappen, krijg je die 17,50 zo als korting.
Dat niet alleen, maar bij glasvezel zit er tenminste ook niet verplicht TV bij.
Sja. Ik heb altijd Ziggo gehad hier en ben er tevreden over.
Echter is er vorige maand glasvezel aangelegd waar ik naar kon overstappen.

Ziggo
330/30 Mb
€58.95

KPN
500/500 Mb
€55.00

Aanzienlijk sneller, betere apparatuur en €3.95 per maand goedkoper.
Niet echt iets waar je lang over hoeft na te denken.
Per juli dan over naar 1000/1000 en nog even duur als Ziggo..
Echter heb je bij ziggo altijd nog de mogelijkheid om digitale televisie te kijken op x aantal televisies; zonder meerprijs.

Maar ik snap als je dat totaal niet gebruikt inderdaad goed dat je bent overgestapt als je behoefte hebt aan hogere snelheden.

Mijn ouders kijken tv via de ingebouwde tuner, dan wil je juist niet naar KPN, dan moet je weer een los kastje en kabels (laten) leggen, door je hele huis, en als je 4 televisies hebt...
en als je 4 televisies hebt...
Dan heb je 4 van die onhandige en lelijke "kastjes" nodig inderdaad. Een groot nadeel aan tv via glas helaas en voor meerdere mensen een van de redenen om dit niet af te nemen.
Dit is exact de reden, daarnaast betaal je bij KPN 5 euro per maand per kastje. Dus heb je 4 tv's, moet je hier nog 20 euro per maand bij tellen. Dan is Ziggo weer een heel stuk goedkoper dan KPN. Dus het is case per case goedkoper of duurder. Je kan het gewoon niet 1 op 1 vergelijken zoals hier door veel mensen gedaan wordt.
Als je de “extra” van ziggo niet gebruikt is dat inderdaad zo, wanneer je de ziggo extra wel gebruikt ga je ook bij kpn diep in de buidel tasten, en gaat uw vergelijking totaal mank.
Ik hoef geen TV en heb dat dus ook niet, maar hoe zou jij het doen als je wel TV wil kijken?
Met een INCA adapter van Hirschmann kun je al heel veel bereiken! Kun je gewoon je oude coax kabels gebruiken om internet overheen te sturen. Natuurlijk, het is geen CAT6 of 7 maar werkt prima voor TV streaming.
Of met de nieuwe Chromecast, Ziggo heeft de Ziggo Go app en die werkt voortreffelijk (alleen op een Ziggo internetverbinding, dat weer wel) maar die zullen KPN en Tmobile ook wel hebben denk ik?
Haha, ik ben dan denk ik zo'n beetje de enige die tevreden is met Ziggo, als ik dit allemaal zo lees op Tweakers.
In mijn appartementje heb ik de keus voor Ziggo en voor glasvezel (zo even geen idee welke provider). (Na al die jaren, sinds Essent Kabelcom, al via de Coax)
En heb toch weer gekozen voor een Ziggo abonnement. Nooit problemen, is vertrouwt en werkt (voor mij) gewoon super!
Ja, de uploadsnelheid liever nog vandaag dan morgen omhoog maar verder hoor je mij niet klagen, zo net nog weer even getest maar met mijn 100/30 lijntje haal ik gewoon netjes de beloofde snelheid.
Okée, die connectbox is een beetje mwah mwah qua verbinding soms, maar zet m in bridge mode en je hebt alle vrijheid om te kiezen wat je maar wilt!
Ook de Ziggo Go app op de nieuwe Chromecast met remote werkt magnifiek.
Haha, ik ben dan denk ik zo'n beetje de enige die tevreden is met Ziggo, als ik dit allemaal zo lees op Tweakers.
Ik denk dat dit ook een beetje bij de doelgroep van Tweakers hoort. Als ik wat breder kijk zie ik ook gevallen waarbij mensen in nieuwbouw redelijk massaal kiezen voor het aanbod van Ziggo ipv glas via KPN omdat ze gewoon tevreden zijn en bv geen decoders extra willen. Dit zelfs wanneer de glas verbinding al tot in de meterkast is aangelegd.
True. De gemiddelde koper kijkt eerder naar het TV (/sport/F1) aanbod en kan niet goed inschatten of 30 Mbit genoeg is voor het gezin en thuiswerken. De marketing zegt supersnel dus het zal wel goed wezen.
Latency zegt hen al helemaal niks.

Persoonlijk heb ik liever 200/200 glas dan 600/40 Ziggo.
Ziggo heeft 3.3 miljoen klanten, als die allemaal zo ontevreden waren waren het er niet zoveel. Het is bij elk bericht over ziggo een opening om even te klagen, maar niet iedereen met ziggo gaat er onder posten "Bij mij werkt het goed"
Ik ben ook heel tevreden over ziggo. Dankzij dvb-c overal in huis tv kijken zonder kastjes te hoeven huren en qua prijs aantrekkelijker dan kpn glas.
Waarom is tevreden zijn de reden om te blijven en kennelijk zelfs niet eens te vergelijken?
Als je tevreden bent zonder te vergelijken, hoe weet je dan of dat wel redelijk is, bijvoorbeeld omdat de concurrentie je dat net zo of zelfs meer kan bieden, of iets anders kan bieden waar je net zo tevreden over bent, of zelfs waar je zeer tevreden over bent tegen een nog lagere prijs?
Vergelijken kan altijd, maar een energiemaatschappij vergelijken vind ik wat anders dan een internet provider. Een energiemaatschappij is gewoon een facturatie maatschappij, die levert niks.

Maar als alles werkt met je internet en tv en je hebt er nooit gezeur mee dan snap ik wel dat mensen niet zomaar overstappen. Waarom zou het altijd goedkoper moeten? Vroeger zeiden ze altijd goedkoper is duurkoop. Ervaring mag soms ook wel wat kosten. Ik ben al jaren tevreden met Ziggo, het werkt altijd, volle snelheid, ligt er bijna nooit uit. Waarom zou ik dan verder willen kijken? Genoeg vrienden die overgestapt zijn en vervolgens allemaal problemen krijgen die ze voorheen niet hadden. Het is gewoon niet gegarandeerd dat als je overstapt dat alles dan perfect werkt.
Heb zeker vergeleken.
Leek me hartstikke mooi om uit te proberen, weet alleen niet meer welke provider dat was.
Qua kosten scheelde het niet eens enorm veel (ben alleen dus laagste is voldoende) weet ik nog.
Maar Ziggo kon bijna dezelfde week nog leveren en die andere partij ging bijna 2 week overheen. Ik kreeg vrijdags sleutel en de maandag erop trok ik er al in en volgens mij had ik dinsdag of woensdag mijn pakketje al in huis.
Ook kan ik nog steeds gebruik maken van het Ziggo Go abonnement van m'n ouders, wat handig is i.c.m. de Next die thuis staat en opnemen. Ben t weekend vaak nog thuis thuis. M'n Vodafone abbo staat daar ook nog op dus daar hebben we nu Ziggo Sport totaal met nu dus "gratis" het F1 Pro abbo. En had nog een oude interactieve box die ik zo weer kon gebruiken en nu dus de Ziggo Go app op de Chromecast.
Dus al met al wel vergeleken maar op dit moment (op de upload na) komt Ziggo gewoon het beste uit de bus :-)
Nee hoor, je bent zeker niet alleen daarin. Ik ben (relatief) ook dik tevreden met Ziggo.

Zou je het puur op de internetsnelheid en betrouwbaarheid baseren, dan zijn er snellere en betrouwbaardere diensten te vinden, maar Ziggo is niet alleen Internet natuurlijk. Sterker nog, het gaat me met name om de TV-dienst. Al die glasaanbieders zijn leuk en aardig, maar qua zenderaanbod is het maar matigjes te noemen op z'n best, en dan heb ik het nog niet eens over de kwaliteit van het de zenders waarbij je bij sommige IPTV-aanbieders hooguit hoofdschuddend naar kan kijken.

Ik heb nu netjes een handje vol DVB-C tuners in de HTPC geprikt, en de rest van het huis kan daar ook vrolijk gebruik van maken. Overal alle zenders van zowel het standaard TV-pakket als de aanvullende diensten op hoge kwaliteit beschikbaar, met PVR-mogelijkheden. Ik zie dat niet zo snel bij de andere glas-boeren op z'n knappe manier mogelijk zijn.

Daarnaast maak ik ook mobiel gebruik van Vodafone wat de aantrekkelijkheid van Ziggo nog een scheutje extra omhoog gooit voor me.

Dus nee, ik hoef niet zo nodig naar een glas-aanbieder, en eerlijk gezegd heb ik met de huidige 300Mbit-verbinding ook snelheid genoeg voor de diensten die ik aanspreek. Ik zou niet weten wat ik met een gigabit-verbinding aan zou moeten. Als ik dergelijke bandbreedtes echt nodig heb, dan gaat er elders al wel wat mis naar mijn mening.
Precies! Je slaat de spijker op z'n kop!
Gebruik van peperdure Vodafone abonnementen? Logisch dat Ziggo korting kan geven..
Mensen willen thuis een stabiele internet verbinding met het thuiswerken. Meerdere collega's met Ziggo ondervinden ook te vaak (enkele keren per maand) issues met de internet verbinding. Collega's met glasvezel(ik ook) heb ik er nooit over gehoord.

Wanneer je youtube kijkt, spotify, steamen maakt die stabiliteit weinig uit. De software buffered wel. Echter met een RDP/Citrix/teams sessie... Heb je daar een stuk minder aan.

[Reactie gewijzigd door sbmuc op 6 mei 2021 12:43]

Ik hoef Ziggo niet te verdedigen, maar het aantal stabiliteitsproblemen in de laatst 21 jaar dat we ziggo/@home hebben is echt op twee handen te tellen. Laatst een aangekondige uitval.
Volgens mij ligt het heel erg aan de regio en dat geldt voor de meeste providers.
Ik heb inderdaad T-Mobile (glas) en tot nu toe heb ik ongeveer 3x per jaar een storing. In mijn vorige woning had ik Ziggo en daar heb ik eigenlijk helemaal geen storing gehad. Het is dat mijn T-mobile verbinding slechts 30 euro per maand kost dus die paar storingen neem ik maar voor lief... (if you pay peantus you get .... )
Misschien dat je Collega's eerst eens een stabiele wifi verbinding moeten zorgen. 9/10 keer is het Wifi het probleem en niet internet. Enige klachten die ze bij ons binnen kregen bleek allemaal met wifi te maken 0 met de internet zelf.
Benieuwd hoeveel mensen de Ziggo modemrouter daar zelf voir gebruiken ipv een bridge Ziggo modemrouter met daarachter een eigen router.
Mijn ouders hebben nu ook glasvezel thuis en T-Mobile heeft er een actie 6 maanden voor €27,50 alles in 1 met TV daarna €42,-. Maar de snelheid is 50/50 via glasvezel en mijn ouders hebben via Ziggo Alles-in-1 75/10 Mbps. Dus ik heb hem gezegd niet doen Ziggo sneller.

[Reactie gewijzigd door van der Berg op 6 mei 2021 13:23]

Merken je ouders dat echter? Als ze enkel af en toe Netflix kijken en hun mail lezen, dan is 50/50 voor €27,50 een goede deal en merken ze vrijwel geen reet van die 25MBit lagere downstream. De hogere upload kan de verbinding wel vloeiender doen aanvoelen en minder vertraging; glas is superieur.

Dus tenzij ze veel downloaden, ben ik van mening dat je het verkeerde advies hebt gegeven en zou ik ze nog eens laten kijken en vergelijken met glasaanbieders.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 6 mei 2021 13:17]

Als de 1 gaat zitten netflixen en de ander op de pc zit en net wat download wordt het met 50mbit sneller al krap natuurlijk
Tja het ligt eraan wat je krap vindt en misschien iets om te bespreken met ze. Stel ze willen iets downloaden van 100MB, 1GB en 5GB. De Netflix stream vreet zo’n 8MBit.

Op een 75MBit verbinding duurt het downloaden van het bestand van 1GB dan zo’n 2 minuten. Op een 50MBit verbinding duurt het +/- 3.5 minuut.
Bij dat bestand van 5GB met 75MBit zo’n 10 minuten. Met 50 duurt het +/- 15 minuten. Op een bestand van 100MB, bijvoorbeeld een app updaten, is het verschil slechts enkele seconden; +/- 15 seconden vs +/- 20 seconden. Bij normaal internetgebruik zoals websites openen ed merk je geen verschil, glas zal wss wat “snappier” aanvoelen door de lage latency.

De vraag is dan a.) hoe vaak ze zo’n groot bestand downloaden waarbij het verschil meer dan slechts verwaarloosbaar enkele seconden is (voor de meeste mensen is dat zeldzaam) en b.) of de tijdbesparing die ze behalen voor die keren dat ze grote bestanden downloaden het waard is om zo’n deal af te slaan waarbij ze gok ik richting de helft minder gaan betalen dan wat ze nu bij Ziggo moeten neertellen.

Komt nog bij: elke keer dat ze iets moeten uploaden bespaart het wel tijd, want 5x zoveel is wel een duidelijk merkbaar verschil; en in de praktijk wordt dat veel minder hard geknepen waardoor het hoger dan 50 zal liggen.

Maar goed, jij zal het ‘t beste weten wat ze nodig hebben natuurlijk hè; het kwam op mij enkel over alsof je iets te snel een conclusie had getrokken puur vanwege de iets lagere downloadsnelheid; dus ik dacht ik zet het eens in perspectief. :)

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 6 mei 2021 15:30]

In gemeente moerdijk (Noord-Brabant) is E-Fiber nu ook aan het graven geslagen om glasvezel aan te bieden. En ik merk onder mijn vrienden, maar ook zelfs bij mijn schoonouders van in de 50+ dat ze toch aan het kijken zijn om glasvezel te nemen. (Max verstappen i.c.m. Ziggo Sport houdt nu de meeste tegen :P)

En natuurlijk het goede marketing praatje "Laat je nu aansluiten op glas anders kost je het daarna 450,00 euro" helpt daar ook een beetje aan mee :-).

Denk dat Ziggo hier de komende tijd sowieso meer last van gaat krijgen, vooral ook nu met het thuiswerken en dat men toch ook een hogere upload snelheid wilt.
Je kan zonder ziggo, ook ziggo sport nemen. Alleen je ziet hier dat ze ook hiervan hun monopolie misbruiken.kost rond de 10 euro voor 1 zender.
€14,95 voor een stuk of 6 kanalen. Als je enkel F1 kijkt is dat wel behoorlijk prijzig. Ik heb de mazzel dat ik t gratis heb gekregen van KPN bij verlenging, anders zat ik al lang en breed op F1TV Pro.
Daar zijn uitzonderingen op. Ik kreeg eerst ook bericht dat de aansluitkosten alleen gratis waren in combinatie met een t-mobile abonnement.

Maar later bleek dat als je in appartementen of andere wooncomplexen woont, het aansluitpunt sowieso gratis werd aangelegd. Weet niet precies hoe/door wie dat regerelt is, maar zeker waard om even te checken/navragen.
Het is maar deels een marketing praatje. Het is goedkoper om in een keer een hele straat aan te sluiten bv, dan om een graver en bouwvakkers te laten komen voor 1 huisnr.
1 2 3 ... 9