Ziggo-klanten betalen per maand gemiddeld twee euro meer dan jaar geleden

Klanten van VodafoneZiggo met een vaste aansluiting betaalden in het vierde kwartaal van vorig jaar gemiddeld 51 euro per maand. Dat is 2 euro meer dan een jaar eerder. Ziggo verhoogde de prijzen van zijn abonnementen in juli.

VodafoneZiggo Q4 2020Dat klanten gemiddeld meer betalen blijkt uit de kwartaalcijfers van VodafoneZiggo, waarin de arpu, ofwel de gemiddelde omzet per gebruiker wordt genoemd. In het vierde kwartaal had VodafoneZiggo zo'n 3,84 miljoen afnemers van een vaste internetverbinding en die betaalden gemiddeld 51 euro per maand. Eind vorig jaar waren dat nog ongeveer 3,88 miljoen abonnees en toen was de arpu 49 euro per maand.

De gestegen gemiddelde omzet komt door de prijsverhoging die Ziggo in juli vorig jaar doorvoerde. De meeste abonnementen werden toen twee euro per maand duurder. Eind 2018 was de arpu nog 46 euro, inmiddels is dat dus vijf euro hoger.

Het aantal abonnees van vaste diensten bij VodafoneZiggo nam dus iets af, maar de provider kreeg er meer mobiele abonnees bij. Er waren 4,76 miljoen abonnementen in het vierde kwartaal, een jaar eerder waren dat er 4,48 miljoen. Het aantal prepaidsims nam wel flink af, van 581.200 naar 432.700. Vodafone-abonnees betaalden gemiddeld 18 euro per maand voor hun mobiele abonnement. Een jaar eerder was dat 19 euro. Prepaidklanten betalen gemiddeld drie euro per maand en dat is ongewijzigd.

Er zijn nu 1,5 miljoen huishoudens met zowel een Ziggo- als Vodafone-abonnement. Dat waren er 1,3 miljoen in dezelfde periode een jaar geleden. VodafoneZiggo behaalde een kwartaalomzet van ruim een miljard euro, een procent meer dan een jaar eerder. De ebitda, ofwel brutowinst, bedroeg 460 miljoen euro. Ook dat is een procent hoger dan in het vierde kwartaal van vorig jaar.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

16-02-2021 • 10:24

306

Reacties (306)

306
302
112
9
0
156
Wijzig sortering
Dus omdat afgelopen jaar de prijs met twee euro is verhoogd, betaalt nu elke klant gemiddeld twee euro meer dan vorig jaar 8)7
Dat is de inkopper, maar wat dit dus ook zegt: de prijsverhoging zorgt er dus niet voor dat mensen massaal naar goedkopere abonnementen overstappen. Als de prijsverhoging significant is gaan mensen toch kijken of een goedkoper (langzamer) abonnement goed genoeg voor ze is - en dan zou je nu zien dat mensen gemiddeld niet twee euro meer betalen, maar minder dan dat.
Ik zat al op het goedkoopste abonnement :) Het was wel een goede reden om naar een andere provider over te stappen. Ik was daar niet de enige in, aangezien er 40.000 klanten minder zijn dat het jaar ervoor met een vaste aansluiting.
Ik ben ook overgestapt naar VDSL. Ik heb er geen omkijken meer bij. Het werkt veel stabieler dan de kabel. Het is wat langzamer, maar ja.

Ik had het Giga-abonnement omdat het oude Connectbox (Arris) modem van Ziggo retetraag was als je iets aan het downloaden was(bufferbloat), en met Giga krijg je wel een deugdelijk modem (Connectbox Giga).

In de avond kom ik niet eens boven de 500Mbps. Waar betaal je dan voor? Ik ben nu van 76 per maand naar 25 per maand gegaan. Dat is een megagroot verschil.
Ziggo is gewoon veels en veels te duur, en dat komt door hun machtspositie over de kabel.

[Reactie gewijzigd door MrFax op 23 juli 2024 01:06]

Niet boven de 500 mbit komen is op bepaalde momenten via elk netwerk is logisch...door pro diensten zoals werk en school verschuiven naar home netwerk door covid vergt ook node verschuiving(hardware glasvezel knooppunt).
KPN en Ziggo hebben niet het netwerk 1 op 1 per gebruiker maar gemiddeld verbruik, gemiddeld eroverheen betekend node splitsing vanaf glas punt wat kostbaar is en naar de gebruiker gefactureerd zal worden.
Door covid is data vanaf industrieterrein/school verschoven naar de wijk.
Wifi op de zaak heeft veel kostbare hardware dan in home hardware.
Alles heeft een prijs.
Wifi basic home overbelast door interferentie met directe buren omdat iedereen draadloos wil, plug die lan kabel voor werk en school erin jij en je buren worden er blij van.
Netflix aub via lan, alle video via wifi geeft ellende voor je huisgenoten en buren, zie het als dat geluid via speakers wanneer je telefoon gaat...en van jou en je buren door de muren heen, net een kroeg met herrie waar je met iemand wil praten...een kippenhok met gsm geluid...

wanneer data zoveel mogelijk via lan gaat zal je draadloze hardware voordeel van hebben, minder wifi herrie betekend betere verbinding, via wifi alleen verbinden met hardware die niet via lan kunnen zoals onze mobiele en ultrabook.

Voor ultra book lan usb adapter een pre.

zoveel mogelijk via lan mensen...vergeet draadloos.

[Reactie gewijzigd door Vage_Karel op 23 juli 2024 01:06]

Wi-fi moet je gewoon goed doen, of zoals jij schrijft anders maar beter niet doen. Paar wi-fi punten op 5 GHz en dan is dat buren verhaal een ordegrootte minder. Verhaal is alleen vaak dat het ene provider kastje het hele huis maar moet kunnen doen, er hooguit nog ergens een wi-fi versterkertje van een paar tientjes gratis van de provider in een stopcontact mag, en absoluut geen netwerkkabels getrokken door het huis.

De oproep zoveel mogelijk via LAN is een belangrijk besef voor veel mensen, laten we vooral eens beginnen om de wi-fi punten die er al zijn via LAN te doen, in plaats van nu veel te veel halfbakken repeaters en mesh sets.
Ik zelf ben ook een aantal jaar overgestapt van kabel naar vdsl 100/30. Een wereld van verschil. Veel stabieler. Vreemd dat bijna zweert bij de kabel. Voor mij nooit meer Ziggo.
Met 100/30 kom je nog wel ergens, ik moest het doen met 56/9. Koperrrrpowerrrr zullen ze wel denken bij KPN.
Same hier, ik haal ook gewoon de 100/30 gelukkig.
Niks is dichterbij de waarheid.

Helaas is hier het Giga-abbonement nog niet beschikbaar, dus zitten wij opgescheept met dat mislukte stukje plastic dat Ziggo een modem noemt ;(

En dan komt het volgens de klantenservice/monteur altijd neer op "uw thuisnetwerk dit, uw thuisnetwerk dat".

Jammer genoeg maak ik toch wel vaak gebruik van de 500/40* snelheden (mocht het modem er zin in hebben), dus het wordt wachten op glasvezel, en dan z.s.m. weg bij Ziggo :P
Hier ook overgestapt. Was er wel klaar mee na een aantal jaren op een rij een verhoging.
Gelukkig hebben wij hier de mogelijkheid om pair-bonding van KPN te gebruiken waardoor we ongeveer op dezelfde snelheid uitkomen (210mbit) en de upload is ook nog hoger(55mbit).
Ping ook naar beneden van 14ms => 7ms leuk voor het gamen.

Dan maar om de zoveel tijd overstappen om gebruik te maken van de 'introductiekortingen' bij beide partijen en wachten op glasvezel in de hoop op meer concurrentie.
Dat zou ik nou nooit doen, een kabelabonnement inruilen tegen ADSL!

Kabel en glasvezel zijn redelijk inwisselbaar (tenzij je een hoge uploadsnelheid nodig hebt, dan moet je glasvezel).
Op veel adressen zou ik je gelijk geven, maar dat is niet overal zo.

Wij hadden de situatie met 23mbit DSL internet voor 25 euro (of 46 via KPN pair bonding, maar die is te duur voor wat je ervoor terugkrijgt) of 50mbit kabel voor 47,50/250mbit voor 56,95. Omdat mijn criterium minimaal 100mbit was kon ik nergens anders terecht destijds en ben klant bij Ziggo geworden met internet complete en online tv voor 56,95. Super duur, maar verder op zich prima.

In maart vorig jaar deed zich de situatie voor dat er een VDSL2 straatkast werd geplaatst waardoor op mijn adres over DSL 111mbit haalbaar werd (en 217 met KPN pair bonding). Met de prijsverhoging bij Ziggo in juli naar 58,95 kon ik kosteloos opzeggen en sindsdien ben ik overgestapt op T-Mobile VDSL 100mbit (30 up) (in werkelijkheid haal je gewoon 111mbit) voor 25 euro per maand [icm T-Mobile unlimited mobiel die ik al had]. Zeer tevreden mee, ik haal die snelheid altijd ook. En natuurlijk zou glasvezel nog beter zijn, maar op dit moment voldoet VDSL bij mij gewoon, zeker met de belachelijke prijzen bij kabel zit ik hier goed.

Samengevat, of VDSL een optie is, is adresafhankelijk.

https://imgur.com/a/m9pIjwo

[Reactie gewijzigd door elponchis op 23 juli 2024 01:06]

Een duidelijk weloverwogen keuze. Zelf vind ik de nieuwste tv ontvanger van kpn subliem. De laatste maand wel wat gids problemen, maar wat een verschil met die klooi ci insteekkaarten en/of horizon box, wijkverwarming, klunky versus energiezuining, klein en subtiel. Met bluetooth AB hoef je enkel je hdmi kabel naar de tv door te trekken. Een nieuwe samsung tv zonder kastje is ook haalbaar (via een app tv kijken), maar gezien de verplichte reclameuitingen op nieuwe samsung tv's wacht ik wel even tot ze daar mee gestopt zijn of dat een methode bekend is hoe je die onzin uit kunt zetten..
Volgens mij zijn ze ook een app aan het ontwikkelen voor android TV. Zodra dat ready is ben je niet gebonden aan samsung. Voor mij is TV sowieso geen must, de publieke zenders kijk ik via digitenne en ook op hun app zijn ze gratis te kijken en verder satelliet tv FTA. Meeste dingen gaan via netflix en amazon prime qua tv benuttigen :)
Met bluetooth AB hoef je enkel je hdmi kabel naar de tv door te trekken.
Wat is bluetooth AB? (Een zoekopdracht leid me naar een sfstandsbediening voor selfies)
Is dat een nieuwe versie van CEC? Kun je nu de afstandsbediening van de TV gebruiken om de tv ontvanger te bedienen via HDMI? Zo ja, waarom heb je bluetooth nodig?

[Reactie gewijzigd door mbb op 23 juli 2024 01:06]

Tv ontvanger van KPN kan je nu achter je tv plakken. Aangezien de KPN afstandsbediening BT heeft hoef je dus niet meer te richten op de tv ontvanger. Ik denk dat die dat bedoeld.
Ziggo heeft sinds de zomer van 2019 een opvolger van de Horizon namelijk de Next.
Next is een van de beste zappers ter wereld, bloedsnel en met een fijne afstandsbediening.
De nieuwe Ziggo go app voor android tv is top, bijna nog beter dan de Next zelf icm een Nvidia shield tv.
De app werkt ook op android tv's.
Kaarten en horizon kan nog steeds maar is wat ouderwets geworden.
De bestaande Horizon's worden geupdate naar het Next menu en ook een upgrade naar de nieuwe afstandsbediening, opnemen in de cloud ipv op de interne hdd.
Ik ben, net als veel anderen hier, toch ook overgestapt van kabel naar VDSL en het frappante is dat de VDSL 100/30 veel soepeler en sneller draait dan Ziggo 500/40. Vooral bij gamen en VPN is het verschil goed te merken. DOCSIS zuigt!

Voor TV ben ik overgestapt naar satelliet, weer een genot om zoveel Britse en Duitse zenders te hebben. Heb eindelijk mijn EMP Centauri multiswitch aangesloten zodat ik nu in elke kamer 1 (of meerdere) aansluitingen heb waar ik naar 4 verschillende satellietposities kan kijken....

DAB buitenantenne op de terrestrische ingang aangesloten dus nu ook overal in huis goede DAB-ontvangst.

Dus nu heb ik meer zenders en beter internet voor minder geld......
Ik ben, net als veel anderen hier, toch ook overgestapt van kabel naar VDSL en het frappante is dat de VDSL 100/30 veel soepeler en sneller draait dan Ziggo 500/40.
Even een open deur intrappen: 100 down 30 up is langzamer dan 500 down 40 up. Bij ons thuis, waar overdag 4 concurrent Teams sessies zijn, plus Spotify, en vaak ook minstens 1 Netflix stream van iemand die wat minder aan schoolwerk doet, en 's avonds 2 tot 4 simultane Netflix streams, waarvan één 4K, is 100 Mbps down een limiet die wel eens gehaald wordt.
Vooral bij gamen en VPN is het verschil goed te merken. DOCSIS zuigt!
Bij gaming is latency belangrijk. Dat is bij Ziggo mogelijk niet altijd even goed. Dat kan aan het netwerk liggen, maar ook aan je apparatuur die je op je coax hebt aangesloten.
Voor TV ben ik overgestapt naar satelliet, weer een genot om zoveel Britse en Duitse zenders te hebben.
Wat doe je ermee? Kijk je er echt naar? Veel plezier! Het is voor mij veel te veel gezeik. Ik kijk een beetje naar de reguliere zenders (waaronder BBC), maar vooral veel streaming.
Heb eindelijk mijn EMP Centauri multiswitch aangesloten zodat ik nu in elke kamer 1 (of meerdere) aansluitingen heb waar ik naar 4 verschillende satellietposities kan kijken....

DAB buitenantenne op de terrestrische ingang aangesloten dus nu ook overal in huis goede DAB-ontvangst.
Satelliet, satellietontvanger, kabels, DAB-T buitenantenne, meer kabels, Centauri multiswitch, ...

Je moet er wat voor over hebben!
Dus nu heb ik meer zenders...
Boeiend... Of ik nu 200 zenders heb waarvan ik er naar 10 af en toe kijk, of 1000, waarvan ik soms op dezelfde 10 afstem, dat maakt geen enkel verschil.
en beter internet...
Dat is discutabel.
voor minder geld......
Na eerst een investering van > €1000 te hebben gedaan. Dus zeker niet waar!
DOCSIS 3.1 is best aardig, je bent erop achteruit gegaan, je hebt hemel en aarde bewogen (en een kapitaal uitgegeven) om te behouden wat je had, en je probeert het te verkopen als verbetering en besparing.

Als jij het gelooft dan ben ik blij voor jou, maar hou jezelf niet voor de gek!
Ach ik sta er vrij neutraal in hoor... Satellietontvangst is een hobby van me die ik eens in de zoveel tijd weer oppak (al sinds je jaren 90 toen ik een 150cm schotel met polarmount op het dak had staan). Die switch en LNC's had ik al een tijdje liggen. Vooral op de Astra 2 zijn er goede zenders te vinden die niet in het Ziggo aanbod zitten, maar die ik wel graag kijk. Ook kijk ik af en toe wat Germaanse kanalen op de 19.2 die over techniek/wetenschap handelen.

Het is voor mij niet echt een budgetaire overweging geweest, maar een kwalitatieve. Maar het kan ook wel een stuk goedkoper.

Qua internet ben ik er zeker op vooruit gegaan omdat nu de VPN verbindingen er niet uitklappen (en bij Ziggo wel). De haperingen die ik ervaarde bij Ziggo zijn er ook niet bij VDSL. Ik kan via mijn router switchen tussen beide verbindingen en Ziggo zuigt tov de VDSL die gewoon meer responsief is. Als volgens jou Ziggo dan beter is omdat de downloadsnelheid hoger is/zou zijn, prima. In mijn ogen ben ik er op vooruitgegaan ondanks de lagere downloadsnelheid.

Ieder zijn voorkeur mij boeit het op zich niet zo als het wat duurder is, als het maar goed is. Voor mij sluit de 110Mbps down perfect aan aan mijn behoefte voor jou niet, prima toch?

Edit:
Ik had hier ook het liefst een dikke glasvezelverbinding gehad, maar hier ligt (nog) geen glasvezel. Overigens kan het een stuk goedkoper dan de opzet die ik heb gekozen. Een schotel+lnb+coax is een investering van een paar tientjes en een hoop moderne tv's hebben een ingebouwde satellietontvanger (DVB-S2) aan boord. Daarmee kun je al een berg kwalitatief goede zenders (en als je wilt ook een berg baggerzenders) voor niets uit de lucht plukken.

Voor alle duidelijkheid; Ziggo is in deze wijk gewoon ruk. De klachten die ik ervaar, hebben mijn buren en een kennis die twee straten verderop woont ook. Wellicht dat het in andere gebieden wel goed werkt, maar in deze wijk zeker niet. Het frustrerende is dat dit door mij, mijn buren en de kennis bij Ziggo is aangegeven maar Ziggo en niets mee doet en ontkent dat er een probleem is. Na 3½ jaar gesteggel was ik er klaar mee en de onbetrouwbare VPN-verbindingen via Ziggo waren voor mij de spreekwoordelijke druppel.

[Reactie gewijzigd door slb op 23 juli 2024 01:06]

OK, jouw punt is duidelijk, ik snap je bezwaren, ze lijken me allemaal legitiem!

Mijn ervaring: Ziggo levert beroerde routers, dus regel je eigen netwerk, laat de Connect Box in de bridge mode zetten.

Ziggo levert (bij mij) een goed netwerk, maar zeker niet perfect. Latency kan beter, en de stabiliteit ook. Ik moet zeker elke maand m'n modem opnieuw opstarten. Wellicht zijn er ook "hickups" waarvoor geen herstart nodig is, maar die zijn er niet veel. Voor m'n werk (ik werk 100% thuis, laptop staat altijd aan) gebruik ik een VPN, en daar word ik gewoonlijk na 24 uur (de limiet van het bedrijf) uitgegooid.

Storingen langer dan een paar minuten zijn al weer enige tijd geleden. Ik heb wel eens een dag zonder internet gezeten, en dan krijg je geen compensatie. Ik had bv een keer om 20:30 gemeld dat ik problemen had. Op mijn aandringen ging de hele straat daar een melding van maken. Precies 24 uur later was het opgelost, maar officieel begon de storing de ochtend erop, dus vinden ze dat ze ons geen korting verschuldigd zijn. Dat is ook niet goed.

Maar doorgaans ben ik tevreden over Ziggo. DVB-C is de beste reguliere tv uitzendstandaard, met de hoogste bandbreedte en daardoor het beste beeld. Dat was tot een paar jaar geleden voor mij belangrijk. Nu zijn reguliere tv en vaste telefoon niet meer belangrijk voor mij, en gaat het eigenlijk alleen om internet (en streaming diensten zoals Netflix). Het pluspunt van Ziggo daar is dat je veel HBO series on demand kunt kijken (gratis ivm combinatie Vodafone).

We hebben een glasvezelaansluiting in huis, dus we kunnen zo overstappen. Als ik een keer geen korting krijg bij een verlenging van het abonnement, of als een andere aanbieder een leuke aanbieding heeft, dan houdt niks me meer tegen.

Succes!

[Edit: wat verduidelijking dat het bij mij (meestal) goed gaat]

[Reactie gewijzigd door ikweethetbeter op 23 juli 2024 01:06]

Hehe, ik had uiteraard al de connect box in bridge staan en er een eigen router aan gehangen.

Dat argument van de beste beeldkwaliteit is overigens al lang achterhaald en is een overblijfsel van het analoge tijdperk. DVB-C heeft door DOCSIS een veel kleinere beschikbare bandbreedte (paar honderd MHz) voor televisie/radio dan DVB-S (1250MHz). Het is maar net hoeveel zenders een aanbieder in een transponder gooit en welke codering wordt gebruikt.
Broadcast satellieten zenden uit in de Ku-band op frequenties van 10.7 t/m 12.75 GHz (voor andere services zoals GPS wordt er op andere frequenties uitgezonden maar dat is hier niet relevant). Dit signaal wordt door de LNC (ontvangstkop vaak LNB genoemd) omgezet naar lagere frequenties (900-2150 MHz). Daardoor is er voor ELKE satellietpositie 1250MHz aan bandbreedte beschikbaar, meer dan Ziggo dus (uit mijn hoofd 260-550MHz). Daarom zijn er al jaren 4k uitzendingen via satelliet.

Voordeel van kabel vs satelliet is wel de eenvoud, het is niet altijd praktisch een schotel te plaatsen. Daar tegenover staat natuurlijk dat een kabelnetwerk aanleggen ook niet altijd praktisch is (bijv uitgestrekte bergdorpen). Het is maar net op welke schaal je ernaar kijkt.
De verhoging is niet alleen bij Ziggo elk jaar zo rond juli, bij KPN en andere providers is het niet anders en de volgende verhogingen liggen al weer op stapel in 2021 gemiddeld over een maand of 4.
Heeft iemand statistieken vwb prijsontwikkeling de afgelopen jaren ? Ik heb het idee dat providers een dubbel inflatiebedrag bij de abonnementen jaarlijks aanjongen...
Nee geen dubbele inflatie verhoging zal wel wat bij de prijs als extra verhoging bij op komen onder het nom van investering kwaliteit en toekomst gericht.
KPN had geen idee wat pair bonding was toen ik ooit mijn instabiele zes Mbps verbinding opzegde.
De persoon in de lijn wellicht. Die kennis is daar echt wel hoor!
Snap ik, maar ik zit aan het eind van een vier kilometer lange, heel oude kabel en had veel stabiliteitsproblemen. Vaak met de helpdesk gebeld, nooit verder gekomen dan 'controleer uw kabels en herstart het modem'.
Ik ben er vrijwel van overtuigd dat 2x4mbit (wat een armoede...) stabiel had kunnen werken.
Vier keer per dag een verbinding die 'even wegvalt' is geen pretje bij het thuiswerken via een VPN en remote inloggen.
Ik ben geen Ziggo fan, maar ze leveren wel een stabiele 250mbps via de kabel (dus eigenlijk ben ik wel een fan...)
Ik denk dat Ziggo goed is in dat soort gevallen (lange kabels/buitengebieden), maar hier in de wijk is Ziggo een drama; haperingen, verbindingen die eruit vallen op de 'drukke uren' niet vooruit te branden. Ben ook niet de enige die hier last van heeft. Of beter gezegd had, want ik heb opgezegd....

VDSL loopt hier soepel en stabiel.
Voor gaming zou ik de dns van Google gebruiken.
8.8.4.4
Ik zou nooit de DNS van Google gebruiken...
(iets met data vergaren)
Klopt maar voor zo laag mogelijke ping via dns is 8.8.4.4 de aller snelste.
Heb Android telefoon dus Google weet ongeveer alles...
1.1.1.1 dns lijkt de snelste volgens sites maar heeft diepe dippen...
Hoe vaak doe je tijdens gamen een dns verzoek? Dat is 1 keer per url en dan blijft dat even in het geheugen staan dus lijkt mij sterk dat je er een lagere ping tijdens gamen hebt.
Toch wel volgens sites, ben niet uiterst onderlegd in deze systemen maar het verkeer zal toch via de dns server lopen van tijd tot tijd, weet jij die data?
DNS is alleen vertalen van naam/url naar ipadres. Verkeer loopt gewoon naar dat geresolvde ipadres. Er loopt geeen verkeer via een dns server, het is geen proxyserver.
Bij GRC staat er een utility waarmee je kunt benchmarken wat de snelste DNS server voor je is....
Bedankt voor je reactie, gebruik dns jumper.
Ik had hetzelfde, 5 mbit upload voor bijna 50e per maand (alleen internet), wie verzint zoiets? Maar ze konden mij een hele goede deal geven, dus ben alsnog gebleven voor een jaar.
Ik ben al wel gedowgrade en ik merk er niets van buiten het financiële deel. Uiteindelijk ben je net zo duur uit want dit jaar komt er ook weer een verhoging terwijl ze nog steeds geen 4K aanbieden.
en zodra ze 4K aanbieden, gaat prijsje weer omhoog :)
4K uitbreiding zal komen nadat de analoge afschakeling in geheel Nederland is afgerond, Ziggo zit nu rond de 90% wat betreft analoge afschakeling.
Waarom pas bij 100%?
Zodat elke regio tegelijk 4K uitbreiding kan ontvangen.
Analoge radio gaat er ook af zodat op die plek de upload kan uitbreiden die onder de fm zit qua frequenties.
Waarom daar, de upload werkt het beste in de lage frequenties op de coax.
Waarom geen glasvezel bij Ziggo?
Ziggo is rond de 98% glas, de ongeveer laatste 500 meter is coax.
Laatste stuk verglazen kost waanzinnig veel geld (overal de straat open tot de huizen wat uiteindelijk door de consument betaald moeten worden) zonder merkbare voordelen omdat er nog veel rek in het laatste stuk coax zit.
10 gbit up en down is uiteindelijk mogelijk met docsis 3.1.
Ziggo zit nu op 3.0.

De gigabit modems die bij de 1000/50 abonnementen zitten zijn al docsis 3.1.

https://nl.wikipedia.org/...e_Interface_Specification

Docsis 4.0 gaat nog verder.

[Reactie gewijzigd door Vage_Karel op 23 juli 2024 01:06]

Nou, ik ben overgestapt naar VDSL en kijk weer via satelliet (23.5, 19.2, 28.2 en 9E), geen seconde spijt, sterker nog, had ik veel eerder moeten doen.
In deze wijk is het internet gewoon een drama bij Ziggo, niet alleen bij mij, maar ook bij vele buren. Ziggo ontkent doodleuk dat er een probleem is omdat er geen vreemde waardes zijn gemeten.
Is het niet zo dat mensen meer gaan bezuinigen op aanvullende pakketten?

Men houdt dus wel het all-in-1 pakket maar laat een zenderpakket vallen.
ik denk eerder dat men niet meer lineair tv gaat kijken, sterker nog de netflix/prime/disney etc kodes deelt in de familie ?
Het laat alleen zien dat men niet massaal binnen ziggo naar een lager abo is gegaan. Daarnaast wordt naar een lager abo vaak tegengewerkt door zaken niet aan te bieden. Voorheen had je bv horizon+snel internet. Maar als je langzamer internet wilde, dan kon dat niet samen met Horizon, wat je nodig had voor opnemen.
Tot slot, het laat niet de vertrekkers naar een goedkoper provider zien, want in dat geval blijft de gemiddelde vd klant hetzelfde.

[Reactie gewijzigd door Dabbel op 23 juli 2024 01:06]

Dat kan nu wel, maar het kost wat moeite.
Ik heb eerst het duurste all-in-one abo genomen voor de hoogste snelheid en de Next, daarna het tv abonnement naar beneden gezet (dus all-in-one opengebroken) en via vodafone alsnog het movie xl deel erbij geplaatst.
Scheelt enkele euro's per maand.
Ik heb hetzelfde gedaan als jij. Maar het kostte moeite. Voor sommige klanten is het: “oh, okay. Laat maar.”

Het kan dus wel, maar wordt actief tegengewerkt.
Voor mij was het ook een trigger om mijn abbo te herzien bij Ziggo;

TV terug van Max naar Compleet; had TV Max alleen maar vanwege dat ik de Next box wilde ter vervanging van dat Horizon onding. Na een jaar weer teruggezet met de veronderstelling dat ze de Next box niet meer gaan terugruilen voor een Horizon box.

Heb glas in de meterkast, maar vindt nog niet echt een goed alternatief voor mijn situatie met 3 tv's waarop ik de ZiggoGo app draai op Android TV OS en 2 stuks Xiaomi TV boxjes.

Andere aanbieders hebben geen app en er was er 1 maar daar las ik niet veel goeds over qua stabiliteit.

Ook internet TV is niet interessant omdat dit zeg met name of de commerciele pulp richt;

Ik wil graag NL1,2,3 en BBC1, 2
BBC maakt het erg moeilijk omdat zij niet worden aangeboden in internet pakketten.
VPN en iPlayer is kat en muis en mijn ervaringen zijn mixed, buiten het feit dat dit voor non-tweakers niet normaal te bedienen valt.
TV terug van Max naar Compleet; had TV Max alleen maar vanwege dat ik de Next box wilde ter vervanging van dat Horizon onding. Na een jaar weer teruggezet met de veronderstelling dat ze de Next box niet meer gaan terugruilen voor een Horizon box.
Is dit ook zo gegaan dat je niet bent teruggezet naar een Horizon box? Ik heb mijn ouders ook naar het dure abonnement gezet om in vredesnaam maar van dat gedrocht van een Horizon box af te zijn. (zelf had ik al de next geregeld in de begin periode toen ze nog geen duur abo er verplicht bij aansmeerden) maar m'n ouders hebben dat snelle abo nevernooit nodig met af en toe een tabletje en een telefoontje met whatsapp. Zelfs het goedkoopste abo zou voor mijn ouders nog prima zijn.
Als nieuw klant zou je bij het middelste abonnement niet de Next box krijgen.

Ik had al het middelste internet abbo, onveranderd dus, maar moest verplicht van tv compleet naar tv max voor 1 jaar om die Next box te krijgen ipv dat Horizon onding.
Ik hoopte dat nu ik weer terugstapte van tv max naar tv compleet ze niet weer de box zouden gaan omruilen; tot nu toe niet.

Inmiddels minder belangrijk evengoed, omdat ik die Next eigenlijk zelden meer aanheb; mijn TV heeft Android TV, en de ZiggoGo app doet het prima. Ben nu ook af van allerlei audio sync issues die ik altijd kreeg als ik wisselde tussen 4K content (Netflix via tv) en FHD (tv via Next)
Op de andere tv's staan nog wel Humaxen ook die gebruiken we niet meer vanwege Xiaomi Android TV boxjes waar alles op kan wat we willen (Netflix, Prime, Kodi & ZIggoGo)
Wel 1 keer per maand even aanzetten om de kaartjes actief te houden.

Trouwens, Ziggo had heel sneaky mijn smartcards niet meer geupdate sinds ze waarschijnlijk zagen dat er vanaf 3 devices de ZiggoGo wordt gebruikt, meer dan toevallig !
Toen stond ik wel op het punt over te stappen, kwam bij T-mobile uit, maar daar wordt ik niet blij van de alle problemen met hun App.
Moet wel goed werken en eerlijk is eerlijk dat heeft Ziggo redelijk goed voor elkaar.
Ik had het middelste abbo en hoefde niet over, dat is pas later ingesteld en ze doen voorkomen alsof dat een technisch ding is maar daar geloof ik niet in. Mijn ouders moesten dus van het middelste abbo naar het dure om de next te ontvangen en ik sta op het punt (na ruim een jaar) om dat abbo weer terug te schroeven naar standaard of zelfs het goedkoopste.

Zelf heb ik 1 smartcard en ben erachter gekomen dat deze na een half jaar geen gebruik niet meer functioneren. Even een keer ermee aanloggen en je behoudt de smartcard functie. Wij betalen ook niet extra voor de smartcard, stamt nog uit de tijd dat dit een gratis dienst was. We gebruiken het weinig maar koesteren het voor het geval dat het uit zou komen :)
Ik ben me ervan bewust dat dit niet overal mogelijk is, maar is een schotelantenne niet een optie?

Ik heb zelf een toroidal schotel staan met (quad, voor meerdere tv´s die thuis staan) lnb´s gericht op meerdere satellieten, waardoor ik de zenders die in de betreffende landen FTA worden uitgezonden ook gratis ontvang, (aanschaf is duur, maar je verdient het snel terug: link je hebt hierbij natuurlijk ook een ontvanger, LNB´s, een diseqc switch en coax kabel nodig, de DVB-satelliet ontvanger is in de meeste nieuwere televisies geïntegreerd)

Je zou het in zo een geval kunnen combineren met ofwel digitenne (voor npo1,2,3) en dan betaal je niks voor tv (als de digitenne ontvanger geintegreerd is in je tv kan je op aliexpress een antenne ervoor kopen: link), of nlziet (voor npo,rtl,sbs zenders) voor 7,95 per maand. Zo heb je een eenmalige investering wel, maar gaan je maandelijkse lasten als het goed is wel aanzienlijk omlaag, aangezien je een goede internet only glasvezel abonnement kunt nemen die in de meeste gevallen veel goedkoper is dan wat je bij Ziggo krijgt.

[Reactie gewijzigd door elponchis op 23 juli 2024 01:06]

Je kunt ook satelliet icm DVB-T2 (NPO1,2,3 + regionale omroep zijn FTA) overwegen. De hardware is niet duur meer en het Britse FTA zenderaanbod op de Astra 2 is enorm. Veel moderne TV's hebben een DVB-S2 (satelliet) ontvanger aan boord.
Ik ben overgestapt van Ziggo naar Online.nl omdat ik de prijsverhogingen elk jaar zat was en ik moest ook betalen voor TV en telefoon en dit kan je niet weglaten.

Ben naar Online.nl gegaan omdat ik daar gewoon voor internet kon kiezen en niks anders.

Dus van 30MB per seconden naar 10MB per seconden maar dit was prima. Zelden had ik de 30MB per seconden echt nodig en die paar keer dat het wel nodig is (met Steam game downloads), dan is een uurtje of zo langer wachten ook geen probleem.

Was wel even spannend, want je weet niet hoe goed je nieuwe provider is van tevoren, maar ik mag niet klagen. Geen problemen gehad, haal mijn snelheid altijd, en ik heb een moderne router.

Geen 65+ euro per maand maar rond de 30 euro per maand.
Ik doe:
- Tv via Ziggo
- Internet+ telefoon via Online. Dat is de enige provider die voicemail naar email (als.WAV) aanbiedt voorzover ik weet.
cheapconnect doet dat ook, en kost maar 8,95 per jaar: link (is provider onafhankelijk, je moet eventueel een voip adapter kopen, bijv deze: link)

Heb al jaren mijn vaste telefoon daar ondergebracht, al moet ik zeggen dat het steeds minder gebruikt wordt en ik wellicht ook dat ga stopzetten op termijn.
Je moet wel de keuzes hebben... met thuiswerken moet je wel voldoende snelheden behalen wat werkbaar is... en overstappen? Niet iedereen heeft die luxe..
met thuiswerken moet je wel voldoende snelheden behalen wat werkbaar is
In mijn kennissenkring hoor ik veel geklaag over ziggo icm vpn's. Ervaren anderen dat ook ?
Hier geen problemen met vpn of vpn passthrough , maar gebruik wel eigen router en acces points. Ziggo Connect box staat op modem only. (Router en WiFi uitgeschakeld)
Hier ook modem only, gebruik eigen router... die VPN ondersteund.
Elke provider heeft prijsverhoging dus dit zegt in mijn ogen niets. Het zou anders zijn als de andere providers het minder vaak doen of als Ziggo een grote verhoging van 15 euro ofzo.
Ik ben inderdaad ook gaan kijken naar het goedkopere abo van Ziggo. Probleem is alleen dat ze niet alleen de internetsnelheid, maar ook een aantal diensten van de Interactieve terugschroeven. Je kunt dan bijvoorbeeld niet meer opnemen.
Daarnaast is de stap naar hun complete pakket terug naar het start pakket best groot. Je gaat dan van 250mbit/s naar 50mbit/s. Dit is waarschijnlijk bewust om mensen op compleet te houden, maar ik zou bijvoorbeeld prima afkunnen met 100mbit/s.
Die 50 Mbit is nog steeds voldoende voor het leeuwendeel van de consument. Maar door hun marketing machine wordt keer op keer gehamerd dat sneller ook beter zou zijn. Wij werken beide vanuit huis middels Citrix en vpn, daarnaast 2 full hd devices op Netflix en dan zit je soms op de helft van je bandbreedte.

De enige keer dat ik het 50Mbit lijntje voltrek is wanneer ik iets van de nieuwsgroepen download wat niet veel meer doen. Ok een initiële backup van ca 130GB naar blob storage van Azure kost een paar dagen. Maar ik besef mij dat ik wellicht een ander type consument ben, misschien wat ouderwets/zuinig...
Hahaha ik denk dat wij dan vergelijkbare situaties hebben. Ik downloadde vroeger ook nog vanuit nieuwsgroepen en heb daarom volgens mij ook dat middelste pakket. Mogelijk kan ik dus inderdaad met die 50mbit/s af maar dan nog slopen ze daarmee een aantal van de interactieve TV functies er uit die ik zo fijn vind. Als ik de mogelijkheid zou hebben om echt zelf een pakket samen te stellen zou ik een stuk blijer zijn.
De stap naar een goedkoper abonnement is niet de oplossing. Internetsnelheid gaat dan te ver achteruit.
Ik woon in Den Haag en als ik xdsl wil kom ik niet hoger dan een snelheid van 4 mb download load omdat afstand naar hoofdverdeler te ver is. Dus overstap naar andere provider is ook niet mogelijk.

Denk enige optie is dat op tv zenders het abonnement te verlagen. Bv alleen de Nederlandse zenders en een optie pakket met 30 zenders naar keuze of per zender een bedrag x te betalen.
Als je al het middelste abbo hebt van hun (volgens mij complete, geen idee welke naam ze er nou weer eraan gehangen hebben)
Dan heb je niet veel keuze. Of je kan naar de instap gaan, maar dan zakt de snelheid wel gigantisch naar beneden.. Ja je bent dan wel goedkoper uit.. Maar jaar erna komen er weer 2 euro er boven op.
Uit eindelijk help je je er zelf niet mee om nog goedkoper te gaan.. Krijg je nieuwe abbo en nieuwe voorwaardes.. Aangezien het momenteel gewoon goed draait op het oude cisco modem vind ik het allemaal wel best. Hier helemaal geen intresse in die active kabel modems die je uiteindelijk meer problemen op levert dan dat het je goed doet.
Zo lang het blijft draaien vind ik het prima.. Als over 2 jaar glasvezel hier beschikbaar word dan ben ik bij ziggo weg.
Je verwacht het niet. :)
Maar is de conclusie dan dat ze niet heel succesvol zijn in additionele diensten slijten aan hun klanten (althans niet betaald)?
Aantal klanten is ook marginaal gegroeid als ik het tabelletje zo snel bekijk.
Aan de andere kant zijn ze wel weer succesvol genoeg dat er niet zoveel mensen overstappen of naar een goedkoper abonnement over gaan.
Ik denk dat veel mensen niet kunnen overstappen vanwege het ontbreken van een fatsoenlijk alternatief. Hier is ziggo de enige die fatsoenlijke internetsnelheden biedt. DSL is traag (enkele mbps) en glas is er niet.

Ik blijf me dan ook verbazen dat Ziggo de kabel niet open hoeft te gooien voor concurrenten, terwijl kpn dat wel moet.

[Reactie gewijzigd door Naafkap op 23 juli 2024 01:06]

Er zijn diverse rechtszaken geweest waarbij Ziggo eerst het netwerk ook open moest stellen voor anderen, maar uiteindelijk is het zo gedraaid dat zowel Ziggo als KPN niet de verplichting hebben om hun netwerk open te stellen. Wat dat betreft zijn de verplichtingen dus gelijk getrokken.
https://tweakers.net/revi...niet-open-te-stellen.html
Dat is nog een kwestie van tijd.
De Europese wetgeving hierover ligt al lange tijd klaar maar Nederland is te traag met het invoeren hiervan.

Echter ben ik wel van mening dat een mes aan 2 kanten snijd.
Mocht Ziggo verplicht worden om de kabel open te stellen (met verplichte prijzen) dan zal dat eventuele investeringen kunnen remmen (niet dat deze op het moment zo geweldig zijn, maar dat terzijde)
Als ziggo minder snel winst uit zijn netwerk kan halen omdat bij een investering provider x mee lift en de winstmarge af remt, dan zou dat de investering tegen kunnen houden.

Eigen mening:
Open gooien die hap!
De situatie is nu werkelijk absurd: er zijn 2 netwerken dus per definitie een duopolie waar gezonde concurrentie nooit zal werken. Niemand gaat nog eventjes heel NL voorzien van een nieuw netwerk. Hoogstens zullen de oude duopolisten druppelsgewijs de oude netwerken vervangen met als enige aanmoediging zo veel mogelijk eruit knijpen tegen zo laag mogelijke kosten, wat in een duopolie nooit tot innovatie en lagere kosten voor de klanten zorgt maar juist innovatie tegengaat en kosten maximaliseert voor de klanten want minimale kosten voor duopolisten en maximale opbrengsten

Allemaal argumenten om het netwerk nutsvoorziening aan te merken en de diensten hierover aan de vrije markt over te laten.
Helemaal een duopoly is het niet. Het netwerk van Ziggo is niet landelijk dekkend. Voor een deel is ipv Ziggo een andere kabelaar actief, maar er blijven gebieden waar KPN een monopoly heeft. Daarnaast zijn er gebieden waar naast KPN en Ziggo nog een ander bedrijf met een glasvezel netwerk aanwezig is.

De netwerken aan de overheid overlaten lijkt mij ook geen idee. De overheid heeft totaal geen commercieel gevoel en investeringen worden alleen gedaan indien die echt noodzakelijk is. Met een duo-poly is er nog een beetje een marktwerking, waardoor ze nog moeten proberen klanten van elkaar af te pikken met een betere verbinding.
het zou mooi zijn als de kleine partijen de handen ineen slaan om samen een netwerk bedrijf op te richten die glasvezel aan legt voor deze kleinere partijen.
Tweak, Freedom Internet, T-Mobile, etc.. kunnen zo hun krachten bundelen daar waar ze de grote partijen nooit zullen kunne verslaan als ze zelfstandig netwerkjes blijven aanleggen.
Doel je op e-fiber?
Er is in mijn optiek weldegelijk sprake van een effectieve duopolie. Ik kan kiezen uit kabel via Ziggo of Glasvezel / ADSL via KPN. Nu zijn de tarieven op glasvezel redelijk, maar erg veel verschil zit er niet tussen de verschillende aanbieders op de glasvezel. Hooguit een paar euro hier of daar en dat gaat dan vooral om de klantenservice en niet om de snelheid.

Ziggo heeft eigenlijk helemaal geen keuze mogelijkheden wat dat betreft, daar is koppelverkoop van ongerelateerde diensten als TV en Internet gewoon de norm.

Wat mij betreft hoort de infrastructuur in handen van een onafhankelijke derde partij, net als bij Tennet of ProRail. En dan kunnen verschillende partijen daarop hun producten aanbieden. Daar zouden heel wat consumenten, zeker buiten de 10 grote steden, behoorlijk baat bij hebben. Er zijn genoeg dorpen in NL waar geen glasvezel is en je dus de keuze hebt tussen ADSL snelheden uit 2003 of de hoofdprijs betalen voor een heel pakket met allerlei verplichtte diensten van Ziggo.

En ja er zijn een paar plekken waar je Ziggo moet vervangen door Caiway of een andere kabelaar, maar dat maakt het regionaal duopolie niet anders of minder.
Als je het netwerk in handen geeft van een derde partij krijg je een monopoly en valt de concurrentie helemaal weg. De derde partij heeft geen belang bij investeren in hogere snelheden.
Met het elektriciteitsnet gaat het ook niet bepaald soepel met de omschakeling naar wind en zonneparken. Zelfs met de particuliere zonnepanelen op het dak zijn in heel wat wijken problemen omdat het net de pieken niet aan kan. Resultaat is dan dat het voltage oploopt en de omvormers uitschakelen. Een duopoly lijkt mij dan niet zo gek.
Het voordeel van meerdere netwerken heeft ook als voordeel dat bij problemen met een van de netwerken er nog een ander goed werkend netwerk aanwezig is.
Spijker op zijn kop noem ik dat. Al hoeft het niet perse een onafhankelijke partij te zijn die dat moet beheren. Een goed voorbeeld waar het wel werkt is Spanje. De grote mobiele providers hebben of een bestaande vaste netwerk opgekocht en uitgebreid of zelf een netwerk uitgerold of zijn daar nog mee bezig. Zodoende heb je een situatie met 4 landelijke vaste netwerken, waarbij niet alleen deze 4 goed met elkaar concurreren, maar ook providers zonder eigen netwerk. Prijzen van 30 euro voor 1gbit glasvezel internet only zijn daar heel normaal, al zijn er ook aanbiedingen met dual play:

internet only: link

internet + mobiel: link

ps TV is in Spanje gratis voor de nationale zenders, die via de TDT (Spaanse digitenne) te ontvangen zijn. Je kan uitgebreidere pakketten kopen, maar je zou kunnen zeggen dus dat de NLZIET achtige aanbod in Spanje gratis is.
Het is inderdaad een kwestie van tijd, alleen schiet het nog niet op:
Bericht van @WillySis hierboven is van 19 maart 2020
Er is nog hoop @Naafkap Tweakers eind mei 2020 vermeldt:
nieuws: Wetswijziging zet deur open voor ACM om isp's te dwingen netwerk open...

De Tweede Kamer heeft de wetswijziging donderdag aangenomen. De wetswijziging regelt dat de ACM voortaan providers kan opleggen om een netwerk open te stellen als er grote belemmeringen zijn voor concurrenten om eigen infrastructuur aan te leggen. Omdat het aanleggen van eigen infrastructuur tijdrovend en duur is, is dat in veel gevallen zo. Daarbij maakt het niet uit of gebruikers kunnen kiezen uit meerdere netwerken. "Indien er verscheidene netwerken zijn, kunnen in beginsel dezelfde verplichtingen tegelijkertijd aan alle aanbieders van die netwerken en aan andere rechthebbenden op de relevante kabels worden opgelegd", zegt staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken

[Reactie gewijzigd door DeComponeur op 23 juli 2024 01:06]

De wetswijziging is gericht op gebieden waar grote belemmeringen zijn voor het aanleggen van een eigen infrastructuur. Het is geen landelijke regeling. Of de wet ooit echt gebruikt gaat worden is maar de vraag. Hij gaat tegen de uitspraak van de rechter in. De rechter baseerde zich op Europese regels, die in principe boven de nationale wetten staan.
In de wet staat ook niet gespecificeerd wat een grote belemmering kan zijn. Als men de wet al wil gebruiken is dat voer voor maanden lang getouwtrek.
Yep maar het laatste woord is nog niet over gezegd
Er schijnt in december over vergadert te zijn: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2020-199.html
en de wet is aangenomen en dan kan er dus misschien iets na veel getouwtrek gebeuren.
Of zoals Tweakers in april 2020 vermeldt:
nieuws: Staatssecretaris wil dat ACM openstellen netwerken snel kan verplichten
Als het wetsvoorstel nog wel dit jaar (was dus 2020) aangenomen wordt, kan de ACM in 2021 met een nieuw marktanalysebesluit komen om de netwerken open te stellen, al volgen dan waarschijnlijk nog onderhandelingen en beroepsprocedures.
De angst om in snelheid achteruit te gaan heeft mij ook een hele tijd tegengehouden om bij Ziggo weg te gaan. Ik wilde heel graag weg omdat ik het een nare club vind met dat monopoly op de kabel en slechte hardware (bijv. die horizon box).

Ik ben uiteindelijk toch overgestapt op ADSL bij Freedom. Ik haal ruim 100Mbps down en 20Mbps up. Dat is meer dan genoeg om bijvoorbeeld met 4 mensen tegelijkertijd Netflix te streamen.
Ik merk geen verschil met Ziggo ook al haalde ik daar 200Mbps.
20 up? Weetje dat zeker? Ik heb ook Freedom maar heb 30 up?

Ik merk wel verschil t.o.v. Ziggo 500/40. VDSL is sneller en stabieler.
Zeker waar, gelukkig heb ik ongeveer een jaar geleden eindelijk glas gekregen, waardoor voor mij de keuze al heel snel gemaakt was. Meer snelheid voor minder geld.
Ik heb contact gehad met Ziggo en zij boden me een korting aan van drie maanden toen ik aangaf dat er glas gelegd zou gaan worden in mijn wijk en ik voor 1EUR mijn snelheid zou kunnen verdubbelen bij de concurrent. Binnenkort dus over op glas, want Ziggo kan hier simpelweg niet meer concurreren. De enige reden om terug te gaan is als glas niet stabiel blijkt te zijn (maar dat verwacht ik eigenlijk niet). Wat dat betreft is het eigenlijk heel raar dat Ziggo flinke verhogingen op jaarbasis door blijft voeren.
Zodra je abbo afsluit bij een andere glasaanbieder komt ziggo bij je slijmen en kan je abbo voor half geld afsluiten.

Doet mijn vriendin al 3 jaar elk jaar gaat ze hoppen voor energie zorg maar dus ook internet en elke keer dat ze een glasvezel contract afsluit komt ziggo binnen 2 weken met contact ivm afkoelperiode.

Zo heeft ze al 3 jaar 250/25 met digitale tv standaard voor iets van 30 euro per maand.
Ik heb op verschillende adressen glasvezel gehad (o.a. van Telfort) en op verschillende adressen Ziggo.
Glasvezel was ALTIJD stabieler én sneller, zowel qua responsetijd als upload snelheid.

Ik denk nog vaak terug aan de tijd dat ik voor €37,50 per maand een 150/150Mbit glasvezel verbinding had van Telfort. Nu om m'n huidige adres helaas verplicht Ziggo (het enigste alternatief is ADSL).

Standaard biedt Ziggo 5 Mbit uploadsnelheid voor €48,50 per maand.
5! Te zot voor woorden in de tijd van thuiswerken.
Ja je kunt upgraden dus nu Ziggo 500/40Mbit voor €66,50 per maand.
40 Mbit! Nou nou...
Ik had veel liever 150/150 Mbit gehad voor diezelfde prijs.
Ik snap ook niet dat Ziggo niet overstapt naar DOCIS 4. Dan zijn die full-duplex aansluitingen gewoon mogelijk. 500/500 moet dan ook geen probleem meer zijn. Voor veel powerusers zal dat zelfs interessanter zijn dan de 1000/60 die ze nu als giga-internet aanbieden.
Met DOCIS 4 kan de koperkabel best nog een flink aantal jaren met glasvezel concurreren.
Ik snap ook niet dat Ziggo niet overstapt naar DOCIS 4.
'even' x miljoen kastjes vervangen ?
Dat moet toch een keer gebeuren. DOCIS 3.1 en 4 kunnen zelfs gecombineerd worden. Alleen aan de kant van de wijkkast moet mogelijk een hele cluster vervangen worden zodra er één DOCIS 4 modem op wordt aangesloten.
Als men ooit naar 5 mbits of hoger wil ontkomt men niet aan DOCIS 4. De koperen COAX-kabel van wijkkast naar aansluiting moet zeker tot 20 mbits aankunnen. Die vervangen is voorlopig niet nodig en dat bespaart veel geld. KPN moet niet alleen de oude telefoon kabel vervangen door glas, maar ook nog eens nieuwe kastjes uitleveren. Ziggo zit dus eigenlijk op een koopje.
mbits/s bij de eindgebruiker is de oude casema demos modemsnelheid (9600 baud) tot pakweg 2000 (?) 18Mbit voor heel nederland (meer wilden ze toen niet inkopen ondanks klagende klanten). ik vermoed dat gpon kastjes veel en veel goedkoper zijn dan docsis kastjes. koper is achterhaald, waar kpn eerst de grenzen benaderde van telefoonkabels zal ook coax eindig zijn. glas is en heeft de toekomst...
Coax is eindig, maar met nu beschikbare technieken (DOCIS 4) kunnen snelheden tot 20 gbit/s mogelijk. In de toekomst zal dat nog wel opgerekt kunnen worden. Je hebt het bij Ziggo alleen over de kabel van wijkkast tot gebruiker. De rest van het netwerk is al glas.
Voor de gemiddelde consument is een aansluiting op glasvezel van 100/100 mbits al overkill. De tijd dat de gemiddelde consument meer dan een gbits echt nodig gaat hebben lijkt nog ver weg, zelfs nu het internet zwaar gebruikt wordt. De coax kabel tussen wijkkast en aansluiting kan echt nog wel een paar decennia mee.
Glas via GPON heeft IMO minder toekomst dan AON. GPON zorgt er vooral voor dat KPN de controle kan blijven houden en het veel lastiger is om derden toe te laten.
Bij AON kan de vezel in een andere server worden gepropt bij gpon zit je met die splitters.

Eigenlijk is GPON de coax variant van glasvezel.
En wat Ziggo heel slim doet is Ziggo sport select gratis beschikbaar maken voor sportliefhebbers. Zo is iemand die de sporten op deze zender graag kijkt al heel snel duurder uit wanneer je Ziggo sport apart moet afnemen bij een andere partij.
Niet persé. Als ik overstap naar T-mobile glas, verdubbeld downloadsnelheid en ver 20?-voudigd de upload snelheid. Daarbij zit in het abonnement Ziggosport en ESPN tov alleen Ziggosport en betaal je €20,- minder per maand. (als je een mobiel T-mobile abonnement hebt). Nu is het nog wachten tot ze eindelijk glasvezel hebben aangelegd om per direct over te stappen.
Niet alleen voor sportliefhebbers hoor. Ik hoef het absoluut niet en erger mij groen dat ik eraan meebetaal terwijl ik liever een hogere internetsnelheid zou hebben |:(
Maar voor jou staat het dan vrij om een provider te kiezen zónder deze behoefte. Je hebt immers geen extra pakket nodig om hetzelfde te kunnen kijken.
Tja, kennelijk investeert de concurrent niet voldoende. Ze hebben geen zin om de concurrentie aan te gaan, het levert niet voldoende op, of ze melken liever uit wat ze hebben.
Ik weet het niet, maar sneu is het wel.
Inderdaad. Toen ik afgelopen jaar verhuisde, kwam ik ook in een gebied terecht waar het enige alternatief voor Ziggo een 3Mbps DSL verbinding is.

An sich heb ik met Ziggo niets te klagen qua snelheid, hoewel de upload wat tegenvalt en tv signaal af en toe stoort.

Recent heb ik me mogen inschrijven op een glasvezel project van Delta. Hopen dat dit van de grond komt zodat we weer wat te kiezen hebben. :)
Hier was ook een dergelijke inschrijving. Gaat niet door omdat maar liefst 30% van de inwoners een abonnement moesten afnemen bij de glasboeren. Is een erg hoog percentage in mijn ogen. Eigenlijk willen ze daarmee al direct het monopoly in het dorp qua internet.
Hier liggen dan weer wel twee glasaders door de wijk heen van respectievelijk T-Mobile en KPN omdat ze niet samen willen werken en een open platform willen aanleggen voor iedereen...

Kansloos, zeker heden ten dage.

Verder werkt Ziggo meer wel dan niet mee waardoor ik absoluut geen behoefte heb om aan te gaan passen ondanks dat de optie tot glas er is.
Ik denk dat die 40.000 klanten die ze zijn verloren op de vaste internetabonnees inderdaad de klanten zijn die naar glasvezel konden vertrekken. Als dat alternatief ontbreekt kun je bijna niet om kabelinternet heen qua snelheid.
Exact dit. Het is of de kabel (ziggo) of 10mbps via DSL. Maar ik ben super tevreden over ziggo, betaal al jarenlang 33 euro ipv 50 ofzo, geen idee waarom maar zolang dat het geval is maak ik geen slapende honden wakker. Mocht er ooit glasvezel komen, iets dat Nederland een decennium geleden belooft is totdat KPN een stokje voor de uitrol stak, dan ga ik bekijken of switchen wat oplevert.
Tja ik betaal wel 50 euro per maand helaas dan, maar inderdaad ben er verder super tevreden over.
Als ik naar glas over ga is allemaal gedoe aanpassingen, heb ook geen stopcontact in de meterkast enzo.

Ik kijk niet veel tv maar anders krijg je weer zo stom kastje, terwijl nu gewoon met ci+ module prima geregeld is.
De router komt dan in de meterkast moet er of een gat in de muur komen, of een 3de stopcontact netwerk ding waarvan ik er nu al 2 heb(Van de huiskamer waar ziggo router staat naar werk kamer voor de pc).
Tja ik betaal wel 50 euro per maand
Opzeggen vanwege fiber/whatever, en dan bij een callback korting krijgen en opheffing annuleren ?
Kunt u ons uw Ziggo abonnements nummer even doorgeven?
Wij van Ziggo willen u graag beter van dienst zijn. Inruil daarvoor krijgt u persoonlijk een verhoging van uw abonnementskosten helemaal gratis.

Met vriendelijk groet,

Ziggo Nederland.
:9
Offtopic weet ik.

[Reactie gewijzigd door F5544 op 23 juli 2024 01:06]

Doe het dan voor iedereen die ziggo klant is.
Dat en er is niet een alleen internet pakket.
Heb al jaren bellen tv internet pakket bij ze en geen klachten, snelheid gewoon goed, maar mocht ik pakket internet +tv nemen is dat bijna net zo duur,als de all in one...
Jup regelmatig gezocht naar een ander goedkoper alternatief.
Meestal was dat aanbod zoveel magerder dat ik maar lekker bij Ziggo blijf.
Ik woon zelf in een klein dorpje met een ouderwets kopernetwerk van KPN en dacht hetzelfde, ik ben echter over gegaan op DSL omdat ik snelheid niet meer zo belangrijk vind/vond, en tot mijn verbazing haal ik gewoon 50mbps, ze hebben schijnbaar de wijkcentrale een upgrade gegeven zonder dat dit groot nieuws was.
Heb nu een all-in abbo voor rond de 35 euro per maand. Dikke prima.
KPN hoeft dat ook niet meer. Daar is vorig jaar een streep door gegaan.

KPN is nu dus vrij wie ze wel of geen toegang geeft (of misschien wel helemaal niemand) tot hun infra.
Maar wat wil je bereiken met het opengooien van de kabel? Want ik denk niet dat het iets gaat brengen.
Ziggo hanteert dan gewoon een basisprijs voor de andere provider, waardoor die uiteindelijk net zo duur of goedkoop wordt als Ziggo is.

Daarnaast moet daar ook nog iets voor gebeuren. Het volledige analoge signaal van TV en Radio moet er af, anders zit je zelf nog aan Ziggo vast. Daar zijn ze al aardig mee op weg. Zo gauw alles digitaal is kan er met smartcards zo een andere provider ingeprikt worden en is er ook genoeg bandbreedte om meerdere providers kwijt te kunnen. Dan is de stap erna voor Ziggo om helemaal van DVB-C af te stappen en over te gaan naar IPTV.
Ik denk dat veel mensen niet kunnen overstappen vanwege het ontbreken van een fatsoenlijk alternatief. Hier is ziggo de enige die fatsoenlijke internetsnelheden biedt. DSL is traag (enkele mbps) en glas is er niet.

Ik blijf me dan ook verbazen dat Ziggo de kabel niet open hoeft te gooien voor concurrenten, terwijl kpn dat wel moet.
Precies, ik heb geluk dat ik +/- 60Mbit haal over de telefoonlijn, en ik heb dus al jaren een 50Mbit abonnement, is voor mij meer dan snel genoeg, ik kan zonder problemen 5k video's afspelen zonder dat ik moet wachten tot het geladen is op YouTube, ik haal ongeveer 6.25MB/s, en daar kan ik alles mee doen, maar ja er zijn zat plekken nog steeds in Nederland waar je maar 20Mbit of zelfs minder haalt, ja en dan ga je voor Ziggo, je zal wel moeten om redelijke snelheden te hebben.
Ik wil dolgraag overstappen van de extreme prijzen van Ziggo. helaas is er bij mij nog steeds geen glasvezel en adsl heeft kwa bereik hier helaas niets wat in de buurt komt van ziggo. De dag dat hier glasvezel ligt is de dag dat ik weg bij ze ben
Ik zit nu nog op VDSL voor ~ 32,50 (100/30),- maar tzt wordt hier glasvezel aangelegd, ik heb juist het idee dat glasvezel niet bij de VDSL-tarieven in de buurt komt, en dat het qua prijsstelling veel dichter bij Ziggo komt te liggen.
Ik wacht nog steeds op aansluiten door T-Mobile (VvE doet lastig omdat de partij die voor T-Mobile inventariseerde de huisnummers tot 2x toe verkeerd op de plattegrond van mijn flat heeft gezet 8)7 ). Maar ik ga straks EUR 25,- betalen voor een Gigabit symmetrisch en EUR 15,- voor TV. Blij dat ik straks weg kan bij dat veel te dure Ziggo. Betaal nu 57,48 voor een 60/10 ZZP lijntje incl. TV.

[Reactie gewijzigd door SebasFM op 23 juli 2024 01:06]

Poeh dat soort prijzen heb je helaas niet bij glasvezel vanuit KPN. Dat is erg goedkoop.
Dat dacht ik ook vorig jaar toen we eindelijk glasvezel kregen. Enige glasvezel provider was echter kpn waardoor de keuze nog steeds niet reuze was. Aangezien we een mobiel abonnement van vodafone hebben krijgen we het XL abonnement gratis en dat maakte voor ons uiteindelijk toch het verschil om bij Ziggo te blijven. Overigens was het prijsverschil tussen kpn en ziggo drie euro, dus beslist niet extreem.
Ze zijn ook heel agressief, mijn bejaarde ouders werden gebeld, gaven aan tevreden te zijn met hun mobiele abonnementen, vervolgens bleken die met 2 jaar verlengt te zijn. Uiteraard kwamen ze daar achter toen we ze wilden overzetten naar een goedkopere aanbieder en ze een jaar onderweg waren in de verlenging, nu staat in de agenda een alarm bij de eerste verleng optie datum om ze te laten overstappen naar een ander.
Ik word er anders wel hele dagen suf over gebeld. Ik heb al een 5-tal telefoonnummers geblokkeerd van een of andere "conversational commerce" club die het maar niet opgeven. Ook al sta ik in het bel-me-niet register, heb ik geen verleden bij de provider die ze mij proberen aan te smeren. Ik heb er inmiddels al een klacht over ingediend bij de ACM :/
Ik ben jaren geleden bij een eerdere verhoging al overgestapt naar een goedkoper abbo.
Mijn type abbo bestaat nu niet meer en als ik wil downgraden is het financiële voordeel beperkt
Ik KAN niet overstappen. Als je een beetje modern internet wil is Ziggo de enige optie.
KPN stuntelt door met zijn dsl en glasvezel... :(
modern internet wil is Ziggo de enige optie. KPN stuntelt door met zijn dsl en glasvezel... :(
Als techneut vind ik dat beide partijen niet echt 'modern' zijn, bij gpon is 10/10Gbit beschikbaar, bij docsis 4.0 10/6Gbit. De ene zwijgt 100%, de andere maakt er iedereen al meer dan een jaar lekker mee, maar doet niets anders dan vermarketen...
Precies. Gaat Tweakers nu ook voor bedrijf x,y en z zo'n artikel schrijven. |:(
Je wil niet weten hoeveel mensen/collega's ik heb gesproken die van 250mbit naar 500 of zelfs 1 gig zijn ge-upgrade, omdat hun wifi niet goed is. Zoveel gratis extra omzet (en winst) voor de telco's. Dus daarnaast zullen er ook voldoende mensen zijn die naar een goedkoper abonnement (of concrurent) zijn gegaan omdat ze minder inkomen hebben of een slechte (wifi) ervaring hebben en denken bij de concurrent dit niet te hebben. Uiteraard hebben sommige mensen ook daadwerkelijk meer storing in bepaalde gebieden.

Blijft bizar hoeveel HBO/WO mensen niet goed geinformeerd zijn dat dat een sneller internet niet je wifi (dekking) probleem oplost.
Ik heb een tijd voor de klantenservice van Ziggo gewerkt, en daar werd door collega's vaak genoeg tegen mensen gezegd dat sneller internet al hun WiFi problemen zou oplossen. Dat kwam doordat mijn collega's zelf geen kennis van de zaak hadden, of simpelweg targets wilde halen om aan het eind van de maand een bonusje te krijgen.

Ikzelf was altijd eerlijk tegen de mensen, waardoor ik veel minder sales maakte, en voor de klantenservice niet geschikt was. Zo werkt het spelletje helaas.
zelfs als Ziggo 5 euro per maand verhoogd zal je hetzelfde beeld overhouden, misschien dat er dan meer en meer mensen overstappen naar een lager prijsplan als de 100/10 en 50/5

Punt is dat bij veel mensen het of Ziggo breedband is of adsl, waarbij de tv ook nog eens van je bandbreedte afgaat. In die gebieden hebben ze min of meer monopolie positie.

offtopic
Ik zat lang nog lang na mn verhuizing naar een huis met ook een glasvezel aansluiting nog bij ziggo. Totdat mijn maand abbo voor middelste pakket + een uitgebreid zenderpakket met Discovery/kinder zenders door een zoveelste prijsverhoging boven de 80 euro kwam, en een aankondiging dat weer extra zenders uit mijn pakket geschrapt werden, maar de prijs niet verlaagd zou worden. De zenders werden uiteraard vervangen door meuk waar ik geen interesse meer in had.

Mijn huidige 200/200 t-mobile verbinding is nu nog steeds maar 53 euro met allemaal extra tv-pakketten, flink verbeterd tv-platform (beter dan de brakke ziggo kabel tv met lipsynch issues), en vooral veel betere en stabielere internet verbinding en wifi. Dus èn veel goedkoper èn veel veel beter. In nieuwe huizen met kabeltv is ziggo best goed, maar vooral in de oudere jaren 70/80/begin 90 wijken kun je best ziggo troubles krijgen en geen alternatief.
Een abo voor alleen TV en radio is sinds 01-01-2015 in 2 stappen verhoogd van €17,75 naar €19,95 in 01-06-2020. Ze stoppen dit jaar met analoge radio dus heb ik mijn abo maar opgezegd.

KPN biedt op ons adres: DSL zo'n 80Mbit/s en dat is voor ons wel voldoende.

[Reactie gewijzigd door Brechtje op 23 juli 2024 01:06]

Edit: nevermind

[Reactie gewijzigd door 045Crew op 23 juli 2024 01:06]

van mij had die prijsverhoging niet gehoeven hoor. :+
zakelijk is het zoiezo 2 euro exclusief . 4 jaar geleden was ziggo een euro goedkoper dan KPN en nu zelfs 12 euro duurder. Ik betaal bij KPN met 200 Mbps en een tv kastje 60 euro en bij Ziggo met 250 Mbps 72 euro met een tv kastje. Is toch op jaarbasis weer € 144 ,00 verschil. Alleen heb ik van de winter het teruggezet naar 100 Mbps en merk geen verschil in bandbreedte /snelheid en betaal nu zelf 2,50 minder bij KPN en dan ben je zelf 14,50 per maand goedkoper uit.

Ziggo bied voor die 12 - 14,50 verschil wel Sport 1 en HBO en dat is voor mij dat geld niet waard, maar voor anderen mischien wel.
Enige reden dat ik (nog) bij Ziggo zit, is dat ik TV kan kijken zonder een of ander kastje onder mijn tv te hebben, middels een CI module. Nu kun je ook eenvoudig via een app tv kijken en dit casten naar je T.V. toe, maar in mijn ervaring is de kwaliteit dan wel beduidend minder (in ieder geval als ik het vergelijk met casten via de ZiggoGo App).

Zijn er inmiddels mogelijkheden om kastjesloos T.V. te kunnen kijken, zonder concessies te doen in de kwaliteit?
Ik heb hier destijds veel energie in gestoken.

Vanwege het verlies van mijn baan, heb ik destijds veel onderzoek gedaan naar het verlagen van mijn abonnementen en bijkomende mogelijkheden en dit was de uitkomst (Let wel ik ga er hierbij vanuit dat er een chromecast met GTV of andere android oplossing aanwezig is);

Er zijn 3 providers die een app aanbieden met ondersteuning voor Android TV:

Ziggo
T-mobile
Canal Digitaal

Echter zijn er voor Kodi (onofficiele) addons welke het mogelijk maken om online tv te kijken. Vanwege dit feit komen vrijwel alle providers op het KPN
Netwerk ook in aanmerking hiervoor.

Dit heeft er toe geleid dat ik van een Ziggo abonnement kom a €70 p/m naar €28,50 p/m bij Budget Alles in 1 voor de eerste 9 maanden daarna €41. Met als enige nadeel dat ik van een snelheid kom van 250/25 naar 100/30 en geen opnamepakket heb +€5 (wel uitzending gemist <7d), iets wat ik nagenoeg niet merk.

Mocht het echter zo zijn dat mijn korting op tv hier afloopt dan ga ik naar Canal Digitaal welke alles geeft voor €15 p/m inclusief ESPN en opnemen. En geeft (naar verwachting) een fijnere user experience omdat het een dedicated app is.

Echter was dit nu duurder en ben ik prima tevreden over de huidige oplossing.

Mocht je verdere info willen laat het me maar even weten :Y)
(Let wel ik ga er hierbij vanuit dat er een chromecast met GTV of andere android oplossing aanwezig is);
Ja, het lijkt alsof propiietaire DRM van Google noodzakelijk is. Mijn Android telefoon wil KPN etc niet naar (mijn oudere ) DLNA tv casten

En bij veel (goedkope) MiraCast/anycast sticks staat expliciet dan Netflix/Youtube etc niet ondersteund worden.
Zodra er glasvezel is ga ik voor internet sowieso weg bij Ziggo. Alleen het gemak van CI+ in een TV is erg groot tov de streamingdiensten met hun apps, dat houd mij (maar vooral mijn vrouw) toch wel tegen om afscheid te nemen.

Nu kan je bij Ziggo niet enkel TV afnemen, want doe je dat krijg je enkel SD kwaliteit. Je moet internet er bij nemen wil je ook HDTV krijgen.

Ik vind Ziggo echt een vreselijke partij en zou graag weg gaan bij ze, maar ik kan helaas niet anders.
Nu kan je bij Ziggo niet enkel TV afnemen, want doe je dat krijg je enkel SD kwaliteit. Je moet internet er bij nemen wil je ook HDTV krijgen.
Kan prima met TV Start. Het wordt niet echt gepromoot op hun site.

Geen opnames, tenzij je in voormalig Ziggo-gebied zit en zelf een Humax (oid) regelt.

[Reactie gewijzigd door hcQd op 23 juli 2024 01:06]

Of als je gewoon de functie op je TV gebruikt, toch?

Ik heb 5 jaar geleden een simpele TV gekocht. Externe HD eraan en dan kun je gewoon opnemen (inclusief plannen), en weer afspelen. Als je die functie belangrijk vindt kun je een TV met 2 tuners nemen, dan kun je zelfs opnemen terwijl je kijkt.
Module kan maar één zender tegelijk ontsleutelen, voor veel mensen is dat te beperkend.
Ah, dat wist ik niet. Ik dacht 2 tuners=2 zenders tegelijk, maar alle data gaat dus door die module heen?

Of je moet 1 onversleutelde zender kijken terwijl je een versleutelde zender opneemt of vice versa.
Hier nog erger, vrouw wil inderdaad live TV houden maar heeft ook nog een @ziggo.nl mailadres! Ze moet dus bij talloze websites haar accounts gaan wijzigen (is ze al mee bezig maar gaat nog wel even duren).
Nu heb je in feite net zo goed een kastje, alleen zit het ingebouwd in je tv.

Maar je hebt wel precies het punt te pakken waarmee Ziggo klanten vasthoud aan een relatief duur abonnement/pakket:

Mensen houden niet van ‘gedoe’ zoals van systeem veranderen. Daarom betalen ze vaak liever een duurder abonnement mét ‘TV-pakket’ dat werkt op de conventionele manier, zelfs als ze elders via bijvoorbeeld glasvezel internet goedkoper kunnen krijgen. Want ze zien op tegen een ‘kastje’.

Ik wed dat de meeste binnen een dag gewend zouden zijn aan zo’n kastje en niet meer terug zouden willen, omdat je er veel meer mee kan dan alleen TV kijken.

Maar tot die tijd gaat Ziggo dit gegeven maximaal uitmelken.
Een voordeel voor ziggo is ook dat in de meeste woningen coax voorbedraad is maar utp niet. Als je dan ITV wilt van bijvoorbeeld KPN moet je dus of de boel opnieuw laten bedraden, wat geld kost.
Of zit je gebonden aan "homeplugs" internet via stopcontact.
Hoewel ik nog steeds graag een ethernetkabel gebruik, werkt WiFi meestal prima, wat ook praktisch altijd al in je smart tv of ‘kastje’ zit.

Toevallig vorige week een nieuwe router van Ziggo gehad. Wel jammer dat ze die al vervangen als je voeding van € 10 kapot is, maar de routers / wifi-techniek van de laatste jaren is een stuk beter geworden.

Nu overal in huis snel wifi met één standaard modem/router waar ik eerst bridge mode + een eigen router nodig had om dat voor elkaar te krijgen.
Klopt, Voor mobiele apparaten en lichte werkzaamheden werkt wifi ook prima.
Ik weet niet hoe het nu is. Maar bij afsluiten van KPN ITV.
Toen nog telfort, 2 jaar geleden, hadden ze geen wifi optie in de ITV ontvanger.
En dan moet je dus noodgedwongen of een kabel leggen of homeplugs.
Nog weinig ervaring met ziggo qua modems.
Ik weet dat het in begin een ding was met overbrengen van de hogere snelheid(brandbreedte naar draadloos).
Hebben ze daar inmiddels verbetering in gebracht bij de modems?
Het verschilt afhankelijk van de bekende factoren..

Moet het signaal door meerdere muren / metaal etc?
Zijn er buren met elk hun eigen wifi? Dan kan dat ook jouw netwerk / snelheid beïnvloeden.
Een voordeel voor ziggo is ook dat in de meeste woningen coax voorbedraad is maar utp niet. Als je dan ITV wilt van bijvoorbeeld KPN moet je dus of de boel opnieuw laten bedraden, wat geld kost.
Coax is makkelijk verwisseld met utp hoor, de kabel is dunner, kortom een dubbel 10Gbit kabel past op de plek van de oude coax kabel in de buis.
Canal Digital heeft tegenwoordig een IPTV dienst net zoals NLZiet. Zitten wel restricties aan wat je per zender kunt doen (reclames doorspoelen, opnemen, on-demand etc). Gratis proef abbo maar opzeggen moet wel per telefoon kwam ik laatst achter. Kwaliteit is OK tot goed. Niet zo ultra scherp als echte pure HD maar het is zeker niet slecht of overcompressed.

Edit: P.s. en smart TV apps, dat probeerde ik duidelijk te maken.

[Reactie gewijzigd door MMaster23 op 23 juli 2024 01:06]

Klopt, qua kwaliteit wel.
Heb nu via Freedom internet tv van Canal Digital. Via de tv app zijn de meeste HD zenders echt wel prima, alleen bv ESPN blijft daar wel op achter, het verschil met hun decoder is evengoed nog best wel behoorlijk.

Over het algemeen vind ik de kwaliteit redelijk vergelijkbaar met Ziggo, wellicht iets beperkter met opname's/terugkijken.
NLZIET? Probeer het gratis uit zou ik zeggen.
Dit is voor mij ook een voordeel, zo heb ik alles op mijn tv zelf, zonder extra apparatuur. Maar aan de andere kant is de rede dat ik zo'n CI module gebruik dat de Mediabox XL een ontzettend traag ding is. Voor de prijs hoef ik ook niet bij Ziggo te blijven, want ik betaal volgens mij best wat meer dan een vergelijkbaar pakket bij bijvoorbeeld KPN.
Legio streamingdiensten die alle Nederlandse (commerciele) zenders in HD uitzenden. Enige wat je nodig hebt is een smart TV of een streaming stick met bijv. Android TV.
Ziggo heeft een goede app op Android TV
KPN heeft een app voor Samsung en LG Smart TV's
Beide werken zeer goed
Kort en krachtig, nee. Geen enkel online alternatief haalt de maximale bitrates die Ziggo je geeft bij diverse HD zenders.
Ziggo Go app kan je rechtstreeks op je TV installeren (Mits deze van Android TV is voorzien), of op een een Firestick/Google/Xiaomi TV stickje die je achterin je tv stopt. In mijn geval met de Firestick loopt dit als een zonnetje !
Ik ben klant bij Ziggo. Heb laatst eens de moeite genomen naar mijn abonnement te kijken en bleek mijn abonnement van een paar jaar geleden 14 euro goedkoper te zijn nu. Vindt het nog steeds vreemd dat aanbieders, en in dit geval Ziggo, stunten met prijzen voor nieuwe klanten maar vaste klanten het volle pond laten betalen. Ziggo had mijn internet kosten gewoon kunnen verlagen want de snelheid was hetzelfde maar verschilde dus 14 euro. Leer steeds meer dat je dat jaarlijks moet bekijken van alle aanbieders ook al vindt ik dat complete onzin bij nuts voorzieningen.
Dat is toch niet vreemd dat aanbieders nieuwe klanten lokken met tijdelijke kortings aanbiedingen ?

Niets weerhoudt je ervan naar een andere aanbieder te gaan en daar te genieten van de tijdelijke kortingen. En dan over een tijdje weer terug naar Ziggo tegen de dan geldende tijdelijke kortingen.

Dus kom uit de stoel en stap over en bespaar !
Als je belt naar Ziggo met de mededeling dat je je abonnement wil opzeggen krijg je al een aanbieding voor een nieuw jaarcontract met eerste 6 maanden voor de helft van de prijs. Gratis tip: Dit kun je jaarlijks doen😜

[Reactie gewijzigd door d4rkn4pst3r op 23 juli 2024 01:06]

Alleen zijn er doorgaans geen andere aanbieders op de kabel dan Ziggo en is in veel gebieden het echte alternatief voor de kabel, glasvezel, nog niet aangelegd. Dan kun je dus niet overstappen en valt er niets te besparen ;)
Als Ziggo-abonnee kan je altijd de aanbieding krijgen die voor nieuwe klanten geldt. Kost je één telefoontje. Je moet dan alleen voor een jaar bijtekenen, wat niet onlogisch is want dat moeten die nieuwe abonnees ook.

[Reactie gewijzigd door Dennisdn op 23 juli 2024 01:06]

Dat is toch een prijsverhoging van bijna 11% in 2 jaar tijd en daarmee ook precies de reden dat ik afscheid heb genomen van ze. De doorlopende prijsverhogingen maken hun producten steeds minder interessant imho. Inflatiecorrectie ok, maar als klant had ik vooral het idee dat ik hetzelfde bleef krijgen voor meer geld.
Was het maar hetzelfde, het is eerder minder geworden: geen webspace, geen nieuwsgroepen, geen Ziggo Go in MS Store om maar wat te noemen.. Om nog maar te zwijgen over de negatieve wijzigingen voor de klant van afgelopen jaren, zoals gratis van Ziggo naar Ziggo bellen, paar weken eerder gaan factureren bv. Maar wel het abbo steeds duurder maken, inflatiecorrectie is ook maar gebakken lucht/onzin reden. Wie z'n salaris is zo hard mee gestegen (zonder te wisselen van baan/functie)? Van niemand. Het zou allemaal goedkoper worden door te privatiseren. 10 jaar geleden betaalde ik 50e p/m en voor hetzelfde abonnement betaal ik nu 65e p/m. Ok, de snelheden zijn omhoog gegaan, maar dat interesseert me niet meer, of dat nou van 200mbit/s naar 250mbit/s gaat of van 250mbit/s naar 300mbit/s.. Ziggo prijst zichzelf uit de markt.

[Reactie gewijzigd door gbonny op 23 juli 2024 01:06]

Ja, vooral dat gratis ziggo naar ziggo bellen is voor mij een doorn in het oog dat ze dat gedumpt hebben, want bellen is echt freaking duur (als je niet het extra abo neemt), maar volgensmij was dat al jaren geleden afgeschaft.
Wel is het zo dat er nog genoeg plekken zijn waar nog geen glasvezel ligt, en genoeg plekken waar het wel ligt maar Ziggo vaak genoeg nog steeds beter is (door het gepruts van die glasvezel providers).
Dat doe je ook. Gaat dan om kwaliteitsverbeteringen maar ik zit al jaren op dezelfde snelheid echter wel bijna 25% duurder per maand.
Dat is toch een prijsverhoging van bijna 11% in 2 jaar tijd en daarmee ook precies de reden dat ik afscheid heb genomen van ze.
Ziggo is ook duur als TV ongewenst is. Als je geen conventionele TV wilt afnemen en je hebt de mogelijkheid om een sneller alternatief te kiezen (FttH), dan is het alternatief een stuk voordeliger en vlotter.
Zover wil ik niet gaan, ik heb over de jaren toch wel een aantal flinke snelheidsverbeteringen gezien. De enige reden waarom ik ze heb laten varen is omdat ik eindelijk glasvezel tot mijn beschikking had. Ik hou me geen illusies voor dat de provider waar ik naar ben overgestapt niet met dezelfde frequentie prijsverhogingen doorvoert.
Hier iets van 10~ jaar klant en in die tijd van €40 p/m naar €54,50 gegaan, onbeperkt bellen onderling er af gegaan en telefoneren omhoog gegaan wat een verhoging van ca 36% is alleen qua maandbedrag.

Maaaar daarvoor wel allerlei extra 'gratis' diensten gekregen waar ik niet om gevraagd heb. Gelukkig zijn ze wel erg behulpzaam naar trouwen klanten want toen mijn door Ziggo geleverde decoder kapot ging had ik gewoon pech en uiteindelijk zelf maar een andere gekocht. En als je problemen hebt wijzen ze gelijk naar 'eigen apparatuur' als de oorzaak (logisch als je interne netwerk onderling perfect werkt maar alleen de verbinding naar buiten 1Mbit is :?).
Uiteraard wel snelheidsverhoging gehad in die tijd, heel fijn dat zeker maar ik heb er niet om gevraagd. Had net zo lief de oude snelheid gehouden en minder betaald.

Maargoed er ligt hier sinds kort glasvezel, dus nog even eea. uitzoeken qua eigen apparatuur mogelijkheden en dan ga ik Ziggo gedag zeggen :)
Klopt. Is dit dan hiermee nieuwswaardig? Ik bedoel; dit gebeurt bij elke provider toch onder het mom van inflatie en "verbeteringen aan de infra"? Ik zou zeggen: maak die dan maar eens transparant. Je kan wel van alles claimen, maar ik zou dat wel eens willen terug zien in feiten. Wát hebben ze dan verbeterd?
Ik bedoel; dit gebeurt bij elke provider toch onder het mom van inflatie en "verbeteringen aan de infra"? Ik zou zeggen: maak die dan maar eens transparant. Je kan wel van alles claimen, maar ik zou dat wel eens willen terug zien in feiten. Wát hebben ze dan verbeterd?
Bij KPN lijkt dit duidelijk. Het glasvezel wat zij elders de grond in stoppen moet ergens van gefinancierd worden. Niet iedereen wordt meteen een afnemer, en die ongebruikte nieuwe verbindingen moeten ergens van betaald worden.

Dat jij als klant geen direct voordeel hebt aan verbetering van verbindingen van anderen is een andere kwestie. :P

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 juli 2024 01:06]

t-mobile houdt zich aan de inflatiecorrectie van het cbs

nadeel: je kan niet vroegtijdig je abonnement opzeggen
Ik heb voor een pandje voor opslag ook een internet verbinding moeten nemen, en na wat rondkijken ben ik eigenlijk tot de conclusie gekomen dat Ziggo gewoon idioot duur is voor een simpele internetverbinding (niet alleen ziggo trouwens). Er MOET op de kabel echte gezonde concurentie komen.
tja, logisch toch als, bij ziggo in iedergeval, het netwerk volledig betaalt is door het bedrijf zelf. En bij kabel zou het toch gewoon puur reseller zijn.
Volgens mij zijn grote delen van het Ziggo netwerk ook met (semi) overheidsgeld betaald, zoals het Multikabel en Casema deel dus vergelijkbaar met de situatie van KPN
En daarvoor hebben ze dik betaald bij de overname, nonargument.
Zoals Marcel Br al aangeeft, in de meeste gevallen hebben ze dat netwerk niet cadeau gekregen, maar sowieso zijn de meeste netwerken die ze toen hadden al lang en breed compleet vervangen door hun eigen nieuwere bekabeling.
vergelijkbaar met de situatie van KPN
Ehh nee, volgens mij is kpn met bout moer, haar en huid aan aandeelhouders verkocht vanaf ergens eind jaren 80 .. tot aan het gouden aandeel de dato ...
Gesponsord door de overheid dekt niet de lading ...
Zakelijk gezien is Ziggo 1 van de goedkoopste partijen als je naar ratio Mbps per € kijkt. Vindt eerder de propositie van KPN met DSL niet meer van deze tijd. Ze zijn druk bezig met verglazing maar er zijn nog genoeg gebieden in de kop van NH waar nog steeds DSL is...
Klopt, zit zelf ook in de kop van NH, tot voor kort was Ziggo de eerste keus doordat KPN op dsl geen snelheid kon bieden.
Ben zelf net overgestapt van Ziggo naar Freedom.nl op dsl en heb nu een knappe snelheid van 200+ dus op dat punt heeft Ziggo wat stevigere concurrentie gekregen.
De verglazing gaat veel te traag en dat is niet alleen in de kop van NH ook in veel steden is er nog steeds geen glasvezel te krijgen. Ik zelf heb gelukkig Ziggo maar een serieuze concurrent zou nooit weg zijn, helaas voorlopig geen glasvezel op mijn adres. Mijn broer woont in een buitengebied 2 jaar geleden werd daar met veel tromgeroffel glasvezel aangekondigd door "glasvezel buitenaf" ze zouden hetzelfde jaar nog met de aanleg beginnen, nou mooi niet dus. "glasvezel buitenaf" is Delta geworden en die hebben middels een brief laten weten dat ze in zijn gebied GEEN glasvezel gaan aanleggen. En moet hij het dus met zijn 25mb dsl lijntje doen.
Nog even en dan betaal ik 69 euro minder per maand aan ziggo.
Heb weinig te klagen over de service, alleen die horizonbox vind ik nog steeds zo’n onding. Maar die jaarlijkse 2 euro verhoging ben ik wel klaar mee. Straks lekker over op de glasvezel :)
Same here, vooral de hogere uploadsnelheden van Glas zijn voor mij een reden om zodra beschikbaar over te stappen.

Die 50 up bij ziggo is... te weinig :+. Met regelmaat trek ik dit dicht omdat ik ergens een 4k stream wil plexen. Nog los van de backupjes die ik maar matig vlot kan draaien.
2 jaar terug kon ik over op de Media Next Box, met standaard abbo. Werkt prima.
Is niet helaas niet meer mogelijk. Nu moet je een duurdere abbo nemen om die Next Box the krihgen.
De meeste andere (glas)providers hebben echter ook gewoon jaarlijkse verhogingen, ik zou dat niet direct als voornaamste overstap reden aanvoeren, tenzij je ieder jaar wil gaan overstappen omdat KPN, Delta, Caiway, Telfort of andere provider ook de prijzen jaarlijks aanpast.

Ik zou eerder overstappen wanneer je bijv. de hogere snelheden nodig hebt bijvoorbeeld.
Het is niet alsof glasvezel niet elk jaar duurder wordt.
Zo ongeveer alle aanbieders van internet, TV, telefoon, enzovoort, wordt allemaal jaarlijks duurder.
Ze noemen dat vaak "inflatiecorrectie" maar steevast liggen die prijsverhogingen (veel) hoger dan de officiële inflatiecijfers.
Daar ben ik me terdege van bewust hoor. Nu stap ik over naar Tweak die wat betreft prijzen op niet kpn netwerken een goeie track record laat zien. Dat kan ook weer veranderen hoor.
Maar het gaat meer om het klakkeloos verhogen van de prijs zonder kwaliteit meestijgt, ten minste niet in gelijke tred, begint me nu echt op te vallen. Misschien dat het nu extra opvalt omdat ik de horizon box na 3 jaar ofzo Heb aangeslingerd en merk dat het ding nog steeds traag werkt (is al 1000x beter als 8 jaar geleden hoor). En er wordt ook steeds meer achter die box geplaatst grrr. En na 8 jaar wat in technologie een lichtjaar is kan ik alleen een betere box krijgen krijgen door fors meer te betalen (20 euro pm).

Dat terwijl glas straks 20 euro minder kost dan wat ik nu maandelijks betaal. Maar ja misschien ben ik na een jaar genezen en ga ik gewoon terug naar Ziggo, maar dan heb ik in ieder geval een gratis glas aansluiting gehad in huis
Ik vind dit een nogal suggestieve titel. Niet dat ik Ziggo wil verdedigen ofzo, maar dit statement kan je op heel veel bedrijven loslaten. Bij mijn eigen laatste check was hun prijsbeleid nog redelijk marktconform dus interessanter is wellicht om te benoemen hoe dit zich verhoudt ten opzichte van de concurrentie en ook in combinatie met de geboden snelheden.
Welke concurrentie? :+

Gros van de adressen kan verder met geluk hooguit nog naar KPN overstappen, wat sowieso vanwege de vorm van het netwerk gemiddeld al een dikke achterstand heeft.

[Reactie gewijzigd door laptopleon op 23 juli 2024 01:06]

eens.

Ik ben dan wellicht een van de gelukkigen die wel keuzes heeft door ook glasvezel te hebben liggen, maar als je de zaken naast elkaar zet en je wel graag Formule 1 wilt zien (dat is voor mij een van de voorwaarden, en nee, die wil ik niet in het Duits kijken), dan geeft glasvezel wel een hogere upload snelheid en met wat acties ook een hogere download snelheid, maar dan vallen mijn totale kosten hoger uit (of een verwaarloosbaar verschil). Ziggo heeft wat dat betreft Ziggo Sport best wel slim als lock-in element toegepast.
Mooi dat je al glas hebt. Hier in de buurt loopt nu een aanmeldt-actie voor glasvezel.. Reken maar dat ik inteken.

Als ik dan ‘alleen’ internet neem + NLziet, ben ik goedkoper uit dan nu voor hetzelfde.

Zelfs als ik vast bellen erbij neem, hoewel dat nauwelijks ooit nog gebruikt wordt hier.
Concurrentie? Op verreweg de meeste plaatsen is helemaal geen concurrentie, en heeft Ziggo een monopolie. De enige keuze die je hebt is: ja of nee :{
Dus in ruim een jaar tijd, ruim 5% verhoogd.
En dit geldt voor HEEL VEEL producten en diensten.

En het CBS en de ECB maar volhouden dat de inflatie zogenaamd zo laag ligt.
Precies. Over de laatste twee jaar was het trouwens 10%.

Mijn autoverzekering is de laatste 6 jaar 60% duurder geworden. Oudere middenklasse auto uit 2002, WA verzekerd en ik vergelijk elke twee jaar de prijzen. Dus geen groot bedrag maar het geeft wel een idee van de prijsverhogingen in sommige branches.
Mijn autoverzekering is de laatste 6 jaar 60% duurder geworden. Oudere middenklasse auto uit 2002, WA verzekerd en ik vergelijk elke twee jaar de prijzen. Dus geen groot bedrag maar het geeft wel een idee van de prijsverhogingen in sommige branches.
Ik vermoed dat in je verzekering de waarde van de auto niet omlaag geschaald is, dat je oververzekerd bent. Ook al ben je verzekerd voor een oorspronkelijk bedrag zul je nooit never dat bedrag krijgen, enkel tot aan de dagwaarde. Als je echt gehecht bent aan die auto uit 2002 kun je beter een oldtimerverzering met opties nemen, dan wordt echt je wensenpakket ingewilligd.

Of verzekeren voor de waarde die die 4 wielen nu hebben ...

Schadevrije jaren tellen ook op, dat je verzekering omhoog gegaan is roept dan ook vraagtekens op ?
Ik wist niet dat dat kon, je verzekerde waarde mee omlaag laten schalen. Vertel!

Ik heb een Celica uit 2002. Ik werk thuis, woon vlakbij alles dus rij weinig, minder dan 7.500 km, ik heb maximaal schadevrije jaren (25 jaar..) en ik wil WA+ (brand en diefstal). Ik woon in postcodegebied omgeving 3258 LA (niet mijn werkelijke straat maar dezelfde gemeente) Dan kom je bij vergelijkingssites uit op minimaal € 240 / jaar.

Veel schadevrije jaren helpt niet meer boven de 14 jaar of zo dus wat dat betreft zit ik al 10 jaar op het maximum. Raar natuurlijk maar doe je niets aan.

Ik ben me er van bewust dat de dagwaarde laag is, misschien € 3.000 of zo. Voor mij is de auto meer waard want ik ben de eerste eigenaar, hij staat altijd binnen en er staat maar 80K op dus hij is echt heel weinig gebruikt voor een auto van 18,5 jaar maar daar heb je niets aan. Als iemand hem total loss rijdt krijg je alleen de dagwaarde.

Ook al ben ik geen autofanaat, het blijft een leuke auto. Als je dan toch vier wielen nodig hebt om af en toe van A naar B te komen en je hebt een Celica, ga je die niet voor een paar tientjes per jaar wegenbelasting inruilen voor een tweedehands rugzak.

Maar ik begrijp niet hoe ik hem zou kunnen verzekeren voor 'de waarde die die 4 wielen nu hebben'. Hooguit kan ik de brand en diefstal laten vallen maar dat scheelt ook maar € 40 per jaar.
Deze thread loopt ver van het onderwerp weg. Hier kun je wat lezen over beperkt casco verzekering, Old timer verzekeringen zijn veel specifieker, kun je waarde omhoog en omlaag schroeven. Insured kent volgens mij ook veel variatie (zit ik niet bij uit luiiigheid, bedrijfs & staffelkorting).
Sinds kort ligt hier glasvezel, al diverse malen benaderd door een vertegenwoordiger.
De laatste keer gevraagd naar een vergelijkend rekensommetje.
Eeste voorwaarde de werkelijke kosten te berekenen, niet de 6 maanden welkomstkorting.
Dat ik van 250/50 naar 100/100 zou gaan geen probleem.
Dan TV, 4 smartcards voor 1TV en 3 decoders, daarbij decoder voor digital radio naar analoog.
Telefoon + gratisch bellen.
Na het vermelden van mijn 76,40€ Ziggo abbo gaf de vertegenwoordiger toe dat ik in vehouding een goede deal heb staan bij Ziggo en dat een vergelijkbaar glas abbo, inclusief benodigte apparatuur, beslist niet voordeliger uit zou pakken.
Verder de vraag of eventueel toch de glas aansluiting (zonder activering) mocht worden gerealiseerd.
Van mij wel, onder voorbehoud dat daarbij, zoals wel bij de buren, niet door de gasaansluiting zou worden geboord en in een veel nettere aansluiting zou worden voorzien.
Zonder daarbij een uitsluitend antwoord te hebben ontvangen hebben wij vriendelijk afscheid genomen.
Ik heb hier precies het omgekeerde meegemaakt. Waarbij het klopt dat het prijstechnisch niet heel veel scheelt (ik ben slechts 6 euro goedkoper uit) waarbij ik dan wel sneller internet heb (500/500) en een kastje bij de tv wat wel luisterd.

Het zal per provider verschillen qua prijs. Ken ook buren die alleen internet afnemen en tv elders regelen via een NL ziet. Dat lijkt me voor onze use case wellicht nog interessanter zodra de Kids snappen hoe dat werkt 🤣
Dan kun je ook je intenet vebinding delen met je buren, ben je nog goedkoper uit :)
Haha dat zou helemaal wat zijn
Helaas zit ik nog aan Ziggo vast, omdat ADSL simpelweg geen optie is in mijn straat. Maar gelukkig zijn ze begonnen met de aanleg van glasvezel. Kan ik eindelijk Ziggo gedag zeggen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.