Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Klanten betalen gemiddeld 3 euro meer aan VodafoneZiggo dan jaar geleden

Klanten van VodafoneZiggo betalen gemiddeld 49 euro per maand voor vaste diensten, zo blijkt uit de kwartaalcijfers van het bedrijf. Dat was een jaar geleden nog 46 euro. Dat komt door de prijsverhoging in juli. Er hebben niet veel klanten opgezegd vanwege de prijsverhoging.

In totaal hebben er door de prijsverhoging duizend klanten hun internetabonnement opgezegd, claimt VodafoneZiggo. Dat lag in lijn met de verwachtingen van de provider. Netto kwamen er achtduizend huishoudens bij met een internetabonnement. Wel zegden in totaal tienduizend mensen hun tv-abonnement op bij de kabelaar. Ongeveer 300.000 huishoudens hebben inmiddels een Mediabox Next; dat zijn er 140.000 meer dan drie maanden geleden.

Klanten betalen gemiddeld wel minder voor een mobiel abonnement, zo blijkt uit de cijfers. Waar dat een jaar geleden nog 22 euro was, is dat nu 19 euro. Volgens de provider komt dat doordat minder mensen kosten maken buiten de bundel. Wel kwamen er abonnees bij, in totaal 82.000. Er zijn nu in totaal 5 miljoen mobiele klanten bij VodafoneZiggo.

De omzet van het bedrijf kwam uit op 986 miljoen euro, een stijging van 1,7 procent ten opzichte van een jaar geleden. Het operationeel inkomen kwam uit op 38 miljoen euro en dat is 19 procent meer dan in dezelfde periode een jaar geleden.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

07-11-2019 • 16:40

183 Linkedin Google+

Reacties (183)

Wijzig sortering
Het is een algehele trend lijkt wel dat providers de prijzen verhogen (met de prachtige verklaringen). Al merk ik wel dat de prijzen voor de "high speed" internet abonnementen (en ik met mijn bescheiden 100/100 glas vind ik daar ook wel bij horen) niet meer voor de jan modaal is. Ik kan er in ieder geval niet tegenop budgeteren. Om maandelijks tussen de 45 en 55 euro op te hoesten voor "slechts" een internet abonnement vind ik toch knap veel.
Om maandelijks tussen de 45 en 55 euro op te hoesten voor "slechts" een internet abonnement vind ik toch knap veel.
Als ik zoek naar (alleen) internetabonnementen, dan kom ik 19 opties (sorteren op prijs) tegen die <€45 per maand kosten, een aantal zelfs €30 (en minder).
Als je kijkt naar de 100/100 dan zie ik er 3 die onder de 45 euro per maand zijn. De rest is geen high speed, sommige abonnementen zitten op 20 Mb/s. Dus volop keuze is dan afhankelijk van het pricipe: als je met minder af kan...
Ik kan 100/30 vdsl krijgen voor 26 euro per maand, omgerekend het eerste jaar. Glasvezel is wel veel duurder. Je moet gewoon elk jaar overstappen. En verschillende vergelijkingssites checken.
Lang leve de marktwerking!

[Reactie gewijzigd door Soldaatje op 7 november 2019 18:01]

Marktwerking heeft gewoon kneiterhard gefaald. Overstappen naar wat? Ik heb hier de keuze tussen Ziggo (min. 50mBit) en regulier ADSL met een max van 2 (ja 2!) mBit. Voor dezelfde prijs. Glasvezel ligt er niet en het lijkt er ook niet dat dat er ergens in de komende vijf jaar gaat komen. vDSL of zelfas pairbonding behoort in mijn wijk ook niet tot de mogelijkheden, dankzij het beleid van KPN. Overstappen is leuk als het kan, maar helaas is dat voor teveel mensen geen optie. Daarom komen de providers hier ook zo makkelijk mee weg: VEEL te weinig concurrentie.

Overigens woon in gewoon midden in een middelgrote stad in de Randstad, niet ergens in een buitengebied ofzo...
Precies dit. Ik woon in Utrecht, de stad, en ook daar is het huilen met de pet op. Ik heb nu 500 mbit via Ziggo en ja, leuk, we hebben de mogelijkheid tot 1000 mbit (+ 50 mbit upload voor een whopping € 99,50 p/m 8)7 ), maar verder is er enkel ADSL tot max. 20 mbit beschikbaar. Dat, terwijl er letterlijk 1 straat verderop wel glasvezel ligt, maar het hier compleet niet op de planning staat.

Kortom, voor een beetje fatsoenlijk internet zit ik gewoon vast aan Ziggo en kunnen ze lekker de prijzen blijven verhogen. Weg gaan we toch niet, omdat er geen fatsoenlijk alternatief bestaat.
De situatie in Nederland is echt absurd. Ik vraag mij ook echt af waarom het zoveel moet kosten (anders dan puur geld verdienen)..
Ik verblijf momenteel in Roemenië en hier heb je al gigabit internet voor minder dan €10,- p/m!! Natuurlijk is alles hier wel wat goedkoper dan in Nederland, maar dit is een absurd verschil wat niets meer met verschil in economie te maken heeft
Precies dit. Ik woon in Utrecht, de stad, en ook daar is het huilen met de pet op. Ik heb nu 500 mbit via Ziggo en ja, leuk, we hebben de mogelijkheid tot 1000 mbit (+ 50 mbit upload voor een whopping € 99,50 p/m 8)7 ), maar verder is er enkel ADSL tot max. 20 mbit beschikbaar. Dat, terwijl er letterlijk 1 straat verderop wel glasvezel ligt, maar het hier compleet niet op de planning staat.

Kortom, voor een beetje fatsoenlijk internet zit ik gewoon vast aan Ziggo en kunnen ze lekker de prijzen blijven verhogen. Weg gaan we toch niet, omdat er geen fatsoenlijk alternatief bestaat.
Aangezien het beleid (en het concept "onnodige monopolies") weinig ethisch is, is het dan niet een optie om weinig ethisch een 1000 mbit verbinding te delen tussen een stuk of wat buren?
Dat zou een leuk idee zijn, totdat Ziggo er achter komt. Het mag niet volgens de kleine lettertjes...
Een maand of 6 geleden, toen KPN opnieuw is begonnen met de glasuitrol, vertelde mij iemand van het team dat ze niet gaan investeren in oude wijken. De reden is dat in oude wijken er veel leidingen in de grond liggen die niet zijn gedocumenteerd. Hierdoor is het niet rendabel om glas aan te leggen in oude stads en dorpsgebieden.
Jaarlijks overstappen geeft een hoop gedonder bij internet, als je risico wil lopen op 3 weken geen internet.

Bij gas/stroom is het niet erg mocht het administratief misgaan, dan hakken ze niet meteen die kabel door.
Ja precies. Bij mij ging het letterlijk meer als de helft van de keren mis!
ben de afgelopen 8 jaar 7x overgestapt, geen enkele keer langer dan een dag zonder internet gezeten...
Bij Internet levert (bijna) jaarlijks overstappen niks op, ik kijk even vanuit mijn situatie.
De welkomskorting kan ik wegstrepen met de tijd en verplichte monteur en oude spul retour (autorit) brengen.

Tuurlijk ik hou het ook in de gaten maar voor de 3 of 6 maand korting doe ik het niet voor, dan moet de langere termijn ook goedkoper zijn.
(bij fiber moet een verplicht monteur langskomen)

Bij gas/stroom zit ik ook te "rommelen" dat is simpel even naar een vergelijkingssite je vult je gegevens in en klaar met verder geen omkijken meer naar, gaat het mis krijg je wel een brief van netbeheerder dat je geen contract hebt maar ze zetten je niet meteen in het donker wat dus bij internet direct gebeurd.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 8 november 2019 14:36]

jij hebt waarschijnlijk glasvezel, dan heb je inderdaad een monteur nodig om alles aan te laten sluiten.
ik zit op VDSL, ik koppel het oude modem af en prik de nieuwe erin, en gaan maar weer.
oude modem lever ik wel in bij de Jumbo als ik daar toch ben om boodschappen te doen...
Gewoon de oude 1 maand later pas je oude verbinding af laten sluiten? Dan heb je dat probleem toch niet? Mensen willen op de 31ste afgesloten worden en het liefste op de 31ste of de eerste weer gebruik kunnen maken van hun nieuwe internetverbinding. Tja dat is iets wat doorgaans niet werkt en al 100 jaar zo.
Komt gerust voor dat de nieuwe provider wat administratief "verkloot" hebben en de lijn opnieuw moeten opbouwen, en daar komen ze pas achter als de dag van overstap zover is, dus je mag weer lekker 2/3 weken wachten in de tussentijd heb je dus niks, sommige providers bieden dan wel een tijdelijke USB dongle aan als service maar vaak zijn dat de duurdere providers.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 8 november 2019 14:41]

Dat is geklets, dan is je eigen voorbereiding doorgaans niet goed of de verbinding naar de woning was altijd al ruk en er is nooit wat mee gedaan.

Aan de providers ligt het niet meer, die helpen vrij snel en je hoeft heus geen weken te wachten op een monteur tegenwoordig...
Niet zo erg meer als vroeger idd, maar als er ook iets administratief "verkloot" hebben en in het ergste geval de lijn opnieuw moeten opbouwen zit je dus wel mooi in de tussentijd in het "donker", je kan een vrije verlofdag opnemen, en als het misgaat kun je er 2 verlofdagen opnemen (ja vaker meegemaakt).

Hier is het nog nooit volgens boekje gegaan, de leverdatum werd nooit gehaald, of KPN moest naar de kast en een kruisdraad plaatsen (VDSL) of bij fiber was de router stuk en de monteur had geen nieuwe bij zich...

Als alles volgens het boekje gaat is er niks aan de hand nee, maar als er ook iets mis gaat heb je een hoop gedonder.

Uiteindelijk kwam het altijd wel goed maar hier moesten ze altijd nog een keer langskomen, ik heb op meerdere adressen gewoond maar het ging nooit in 1x goed.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 8 november 2019 14:55]

Ben ook bekend met aansluitproblemen daar niet van. Toch... twee jaar terug bij Telfort van adres A naar B en de aansluiting 'mee verhuisd', bleek er een kruisje bij voorgaande bewoners van adres B te staan en kreeg ik een brief van speciale zaken. Meteen achteraan gebeld, en daarna nog enkele keren moeten uitleggen hoe de vork in de steel zat. Het klopt dat je dan minder goed begrepen wordt omdat je niet in het standaardprotocol meer past maar ik merk grote verschillen in hoe capabel de mensen aan de telefoon wel zijn, ze durven meer dan vroeger ook zelf na- en mee te denken en ze escaleren correct. Ik maak niet meer zoals vroeger mee dat werkelijk niemand weet waar je het over hebt en dat je jezelf eindeloos opnieuw moet uitleggen, om vervolgens opnieuw een standaardantwoord te krijgen.

En ja... wat ik al zei, als er al iets niet helemaal lekker zit in je aansluiting dan berg je maar. Al eens aan het eind van de straat/lijn gezeten met UPC en een kabelbreukje gehad... man man man. Twee jaar gezeik :D

[Reactie gewijzigd door Vayra op 9 november 2019 14:05]

Rond 2007 kon je nog adsl krijgen voor €10,- per maand bij 12move. Met inflatie correctie zou dat nu iets meer €12,- moeten zijn. De goedkoopste optie is dus meer dan verdubbeld, en dat terwijl in de rest van europa de prijzen dalen. Anders dan duopolie heb ik daar geen goede verklaring voor...
Geen Duopolie, e zijn er 3 aanbieder, niet 2, Oligopolie is denk ik het betere woord hier?
Wie is de derde dan? Of men huurt een kpn lijn (via kpn of andere provider) of men neemt af bij ziggo dat zijn de twee (duo) keuzes voor de meeste postcodes.
Ik heb in ieder geval T-Mobile Thuis en die zitten op best veel plekken met hun eigen netwerk.

edit: typo

[Reactie gewijzigd door dehardstyler op 7 november 2019 18:30]

Jij hebt een koperlijn van t-mobile in je huis? Dat doet alleen KPN.

Glasvezel kan je nog niet serieus een concurrent noemen ondanks de claim dat we al richting de helft van de woningen in Nederland gaan ken ik letterlijk maar 1 persoon met glas aan huis. Het blijft momenteel voor de meeste mensen een duopolie, zou mooi zijn overal glas en keuze tussen meerdere glasproviders

[Reactie gewijzigd door TWeaKLeGeND op 7 november 2019 18:28]

Jij hebt een koperlijn van t-mobile in je huis? Dat doet alleen KPN.
Tegenwoordig is er ook glasvezel. ;) En daar opereert T-Mobile Thuis op, wat voorheen Vodafone Thuis was, dat Vodafone verplicht heeft moeten afstaan omdat de joint-venture met Ziggo kwam. T-Mobile heeft dat toen overgenomen, zodoende dat de naam ook redelijk hetzelfde is. Zitten inderdaad op een eigen netwerk, net als de (lokale) provider waar ik zit. :)

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 7 november 2019 18:44]

In heel veel gevallen is KPN ook de eigenaar van de glasvezel.
In heel veel gevallen is KPN ook de eigenaar van de glasvezel.
Dat weet ik, maar dat is niet waar ik het over heb, dus ik begrijp het punt dat je wilt maken niet, vrees ik.
Daarnaast is dat 'gewoon' het oude koper netwerk dat 'verglaasd' is (tot in elk geval de straatkast). ;)

EDIT: kleine aanpassing na correctie. :)

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 7 november 2019 23:14]

Ziggo heeft de coax, KPN heeft de andere twee kabels. Dus hoewel je drie verschillende kabels kunt gebruiken, is het toch een duopoly.
KPN "heeft" de glasvezel helemaal niet, er zijn genoeg partijen die ook hun eigen glasvezel netwerk hebben, zelfs door het hele land zo'n beetje. T-Mobile Thuis heeft best een groot bereik wat dat betreft, dus zeggen van KPN dat zij ook de glasvezel "hebben" is echt te kort door de bocht.
KPN koopt gewoon glasvezel initiative op om ze vervolgens "verouderd" te noemen en af te sluiten. In mijn woning komt een glaskabel naar binnen die ik niet mag gebruiken van KPN.

https://www.omroepwest.nl...alweer-hopeloos-verouderd

[Reactie gewijzigd door Zerellix op 8 november 2019 08:35]

Ik weet niet wat er in 2006 aangelegd is en wat er tien jaar later de standaard is geworden, dat schrijft het artikel ook niet.

Dan is het nogal kort door de bocht om het af te schuiven op KPN onder het mom dat men doet alsof om jou als potentiële (glasvezel) klant te pesten, denk je ook niet? In tien jaar tijd kan er best veel veranderen immers.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 8 november 2019 10:09]

Lijbrandt die het glasvezelnet heeft uitgerold in de bollenstreek was toen der tijd een zelfstandig bedrijf. KPN heeft Lijbrandt opgekocht enkel om zijn eigen marktpositie te versterken. Toen Lijbrandt een aantal jaar later werd opgeheven, kwamen ze aan met twee verhalen. Het eerste verhaal heb je net gelezen en het tweede verhaal was het glashard ontkennen dat er glas tot aan de deur ligt door vertegenwoordigers.

Zeker in het genoemde dorp in het artikel zat vrijwel iedereen bij Lijbrandt. Ik ken maar weinig mensen die iets anders hadden.

En ja, ik ben hier erg zuur over omdat de infrastructuur die ze nu aanbieden in schel contrast staat met wat we voorheen konden krijgen voor een betaalbare prijs. Ik vind het dus niet kort door de bocht, zeker als je kijkt naar waar KPN de laatste jaren mee bezig is om alles tegen te houden....
KPN speelt zeker vuile spelletjes, maar ik heb ook nergens beweerd dat KPN dat netjes of goed doet, wanneer het op glasvezel aan komt. Ze frustreren wat mij betreft de glasvezel markt al te lang hierdoor en de uitrol is door KPN keihard gestagneerd. Jammer dat die cijfers ook niet meer gedeeld worden.
KPN is redelijk actief geweest in het opkopen van lokale glasvezelnetten. Ongeveer de helft van de aansluitingen is nu van de KPN. De rest is inderdaad van andere partijen. Dat zijn er heel wat en die zullen uiteindelijk allemaal wel opgekocht worden door KPN. Misschien doet T-Mobile ook nog mee.
Maak er maar straakkast van KPN heeft afgelopen jaren best veel binnen en buitenringen geplaatst, dorp waar ik vroeger woonde kan ik zo 3 aanwijzen en dat in een klein dorpje.

Dat zijn allemaal mini dslams en ze vallen haast niet op omdat de kast klein is, de wijkcentrale van vroeger is men allang mee bezig om af te bouwen.
In veel gevallen zit je al binnen 1000meter waarbij vroeger gerust 3 tot 4km kon zijn, en met pech nog iets meer.

mijn ouders kunnen probleemloos 200mbit nemen over de koper draadjes(BVVDSL) de up is niet geknepen ongeacht je abbo en halen gewoon 60mbit up.

Waarbij je vroeger geluk had als je dichtbij een wijkcentrale woont heb je daar nu pech mee want in wijkcentrale,s kunnen ze vectoring niet aanzetten ivm overspraak/storingen waardoor je een veel lagere snelheid haalt.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 7 november 2019 23:01]

Ah, ik dacht dat wijk- of straatkast hetzelfde waren. Mea culpa. :)
Mja hier staan er meerdere in 1 wijk, vandaar de naam straatkast denk ik, een aantal kun je heel slecht herkennen doordat ze zo klein en mooi verstopt zijn.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 7 november 2019 23:18]

O nou hier in het noorden best veel hoor, ken vrijwel niemand dat geen glasvezel kan krijgen, ze zijn veel bezig met "buitengebieden" dan steden.
Blijft een duopolie voor de meeste huishoudens voorlopig. Over een jaar of 15 hebben we hopelijk wel bijna overal glas en dan het liefst relatief 'open' glas netwerken zodat ik kan kiezen voor een provider met een behoorlijk beleid. (focus op privacy en gewoon goed internet leveren)

Maar inderdaad mijn 'ik ken niemand' kon wat genuanceerder. Er zijn wel (minder bevolkte) gebieden waar overal glas ligt en dan heb je lokaal een soort van concurrentie. (vooral bij meerdere glas aanbieders)
Precies ja, wel in buitengebieden, maar niet in de dorpen / steden.
Als is KPN nu wel bezig glas aan te leggen in centrum Drachten. De wijken dan weer niet en dorpen blijven helemaal verstoken van glas.
Nee, glas. :)

Maar daar ging het niet over zie ik nu. :P
Wie is de derde dan? Of men huurt een kpn lijn (via kpn of andere provider) of men neemt af bij ziggo dat zijn de twee (duo) keuzes voor de meeste postcodes.
De kleinire initiatieven, zoals E-Fiber
Alleen zijn die beperkt beschikbaar, en voornamelijk in gebieden zonder KPN-Glas

( hier loopt nu de actie, 1 feb 2020 willen ze minimaal 30% aanmeldingen hebben )
Ik stap met alle plezier over, maar alleen om de synchrone up/down, ik heb verder geen klachten over Ziggo
Hopelijk haal je het want er zijn veel koppige bewoners die niet meedoen wanneer ze coax hebben.
onder het motto het werkt prima dus waarom iets anders maar vergeten dat Ziggo straks alles kan maken want ze kunnen toch niet weg.

Gebieden waar geen coax ligt die doen 9 vd 10x wel mee, moet je geluk hebben dat KPN daar niet de telefoonlijnen geupgrade heeft, bij mijn ouders in het gebied is glas niet doorgegaan omdat de telefoonlijn prima was(prima 200down/60up leverbaar), opzich prima maar men kijkt vaak niet voorruit.

Ons huis hebben we de keuze tussen alle 3, glas(ligt hier al erg lang nog uit de reggefiber tijd), coax en dsl, grappige is Ziggo geeft hier wel korting in ons postcodegebied, dus dan kunnen ze het opeens wel.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 7 november 2019 23:10]

Gelukkig zijn er nog best wat 'buitengebied' bewoners hier.
Dus er is goede kans dat het doorgaat.
Onzin. Ik woon in de hoofdstad en er is in mijn buurt alleen maar Ziggo. ADSL is hier veels te ver van de centrale en glasvezel kennen we hier nog niet. Ik betaal nu het goedkoopste abonnement mogelijk van maar liefst 46.50 euro per maand. Kan niet wachten om voor 30 euro ergens een simpele internet aansluiting te krijgen zoals vroeger her geval was.
Ben bang dat het niet echt veel goedkoper gaat worden voor je.
Misschien zakt het naar 40 als er eindelijk een tweede speler op de coax komt maar in het algemeen hakken de "vastrecht" kosten er behoorlijk in.

Enige goedkope alternatief is 4G via de hotspot van je telefoon.
Als jed an toch niet veel nodig hebt is een 4G verbinding ook voldoende.
Je betaalde dan ook nog lijnhuur aan kpn. Als 12move dat uit eigen zak betaalde dan leverden de je internet onder kostprijs. Realistischer zijn de abbo's van 20-25 euro destijds voor max speed dsl (20mbit was dat geloof ik)
Ik sluit alles aan op mijn mobiel thuis die ik toch al had. Eerst betaalde ik ong 15 euro voor mijn sim only, nu is dat 30 euro geworden bij tmobile, dus 15 euro meer, en alle apparaten draaien daarop. De ping is ong 10-35ms, wat voor mij in gaming in elk geval prima acceptabel is, en de snelheid ligt ongeveer tussen de 150-280mbps. Prima oplossing als je het mij vraagt, het was eerst even wennen om alles via de hotspot te doen, maar nu is het niet meer erg
Als je alleen woont kan dat prima natuurlijk, wel lastig als je een gezin hebt of laat je mobiel altijd thuisliggen?
Ik gebruik niet zoveel, ong 300-500gb per maand dus valt wel mee
https://www.t-mobile.nl/s...1,GAP48,27506114&bc=1,0,0

Ik heb net nog even gekeken en ik betaal trouwens maar 25 euro, omdat mijn vrouw hetzelfde abonnement heeft. Sim only onbeperkt
Thx ik ga hier eens naar kijken :)
Je hebt providers die in bepaalde(te weinig) gebieden voor minder dan €40 1Gb up/down aanbieden.
Denk aan een tweak/snlr etc.
Ik heb helaas glasvezel aangelegd door Reggefiber = KPN only. De kabel en telefoonaansluiting in mijn huis stamt uit de jaren oud, dus die gaat het ook niet worden.
Ik heb helaas glasvezel aangelegd door Reggefiber = KPN only.
Ehhh, dat lijkt me sterk. Reggefiber stond andere ISPs toe en met de overgang naar KPN kan iedere Wholesale Broadband Access (WBA) aanbieder leveren op voorheen Reggefiber netwerken.
Maar een KPN WBA lijntje waar andere ISP,s op mogen is vaak wel een stuk duurder dan als het de provider zijn eigen infra is, kijk voor de grap maar is bij T-mobile over KPN netwerk en t-mobile eigen glas netwerk een wereld van verschil.
Er zijn volgens mij aanbieders die ADSL2 aanbieden tussen de 25 en 35 euro, maar dan is de snelheid niet hoger dan 20 Mbps of was het nu 12 Mbps. Dit is voor veel mensen al genoeg voor surfen en e-mailen en wat bankzaken en daarnaast nog eventueel streaming in HD
ADSL2=12mbit, ADSL2+=20mbit, maar volgensmij gebeurd dat gewoon over VDSL en knijpen ze die lijn terug.

Nadeel van ADSL was dat lang niet altijd de volledige abbo snelheid gehaald wordt want meestal (vroeger tenminste) werd het gevoed vanuit de wijkcentrale.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 7 november 2019 23:25]

Ik heb een 500/500 verbinding (minimaal, maximaal zelfs 1000/1000) voor 40 euro in de maand, waarschijnlijk zit je op het KPN netwerk gezien de prijzen? :)
Nee, geen toeval,het is zelf een wetmatigheid! Producten gaan op elkaar lijken als er te weinig aanbieders zijn en prijzen groeien naar elkaar toe ...

[Reactie gewijzigd door Houtenklaas op 7 november 2019 16:51]

Prijsbepalend zijn grofweg 3 dingen en dat komt neer op ongeveer € 60,-
-De kabel zelf en bijbehorende investeringen.
-De beschikbare zenders en internetmogelijkheden.
-Apparatuur (al dan niet ingehuurd) inclusief onderhoud en (klanten) service.
@harmenhaijer Het blijkt gewoon of je nou coax, glas of DSL hebt, dat je dan ongeveer rond de 3x€20 zit.
-Ziggo investeert in de coaxkabel KPN in glas, net als vele kleine initiatieven.
-De beschikbare zenders zijn bij alle kabelaars/providers bijna gelijk.
Uitzonderingen zijn 'gratis' ZiggoSport of FoxSport bijvoorbeeld.
-Het hele onderhoud- en klant-gebeuren zit ook niet veel verschil in.

Kortom het is best logisch dat de prijzen niet zo ver uit elkaar liggen ;)
Hier en daar proberen ze wel wat marge te pakken, KPN die hier en daar GPON uitrolt, maar de winst die daarmee wordt behaald is marginaal en sowieso eenmalig.

[Reactie gewijzigd door DeComponeur op 7 november 2019 17:36]

De grap is juist dat je bij een markt met weinig (grote) aanbieders er ook helemaal geen noodzaak is om ver uit elkaar te zitten qua product en prijs, dat is exact wat Harold Hotelling al in 1929(!) opgeschreven heeft, zie mijn eerdere link. Wat je ook ziet is als KPN een inflatiecorrectie doorvoert, Ziggo die even later ook doet en - verrassend - voor ongeveer hetzelfde bedrag. Een voorbeeld is de lage upload bij Ziggo. Ja, ik weet dat upload wordt beperkt door de lage frequenties, maar niet in de mate wat Ziggo nu levert. Er is domweg geen noodzaak voor Ziggo om meer upload te bieden omdat veel klanten nergens anders heen kunnen, of omdat xDSL dezelfde (lage) upload biedt. De happy few op glas op met een VDSL aansluiting van 100-200 meer hebben wel meer upload, maar dat zal procentueel geen zoden aan de dijk zetten.

Fijn dat het zo goed te verklaren is waarom het zo op elkaar lijkt, maar dat komt niet in de eerste plaats door de techniek maar door het gebrek aan voldoende concurrentie. Als Ziggo hun netwerk inderdaad moet openstellen voor de concurrentie zoals ACM besloten heeft - en waar Ziggo beroep tegen heeft aangetekend - komt er ook op de kabel meer concurrentie hoop ik. Dan is er in ieder geval meer noodzaak om te differentiëren in product en wellicht prijs.
Daarbij komt de overname van UPC en Ziggo. Waarbij klanten dus zouden moeten kunnen profiteren van schaalvoordeel.

Mocht het acm nog iemand zoeken dan wil ik wel voor de komen werken in het weekend. Dan doe ik meer dan ze zelf doen.
Het probleem is dat ziggo een "monopoly" heeft, Ik kan niet naar een andere provider en dezelfde snelheiden behalen, omdat er nog geen glasvezel zit. Ik heb het idee dat ze die positie heel erg misbruiken.

Ik was 2 maanden klant en ze gooide de afgesproken prijs al meteen met bijna 3 euro omhoog. En schijnbaar kunnen ze het ook gewoon..

[Reactie gewijzigd door rickiey op 7 november 2019 16:49]

Het is geen misbruik, en gebieden met of zonder glasvezel worden niet anders behandeld. Het is gewoon een commercieel bedrijf dat winst moet maken om aandeelhouders tevreden te houden. Nee, ze doen niet alles perfect, en ja, misschien kunnen die kosten ergens anders bespaard worden (en doen ze dat ook).

Maar feit is dat het leveren van de diensten ook steeds duurder wordt door toenemende specificaties, belastingen etc. -- het geld moet ergens vandaan komen.

Leuk is inderdaad anders, ook ik ben meer gaan betalen.
Als je een contract voor een bedrijf aan gaat. En 2 maanden nadat dat contract is ingegaan het afgesproken bedrag ik dat contract verhoogt(contract breuk). Dan ben je geen net bedrijf naar mijn mening. Maar dat soort gedrag kom vanuit ziggo.
Het mag, anders konden ze het niet doen. Of je het netjes vindt is inderdaad een subjectieve mening, en daarin begrijp ik je heel goed.

Besef wel, na zo'n prijswijziging mag je altijd opzeggen, dat is dan wel weer een contractuele verplichting -- ziggo mag je dan geen afkoopsom rekenen.
Ze mogen het gewoon, ze doen het ook en ze blijven het doen tot er concurrentie op de coaxkabel komt. Eerder niet. Ik ben heel blij dat ik de keuze heb tussen glasvezel en coax.

Offtopic: monopoliemonopoly
Zal dat ooit gaan gebeuren, concurrentie op de kabel? Ik wacht al 10 jaar op een alternatief voor Ziggo.
Ik zit met precies hetzelfde probleem. Ik heb keuze uit Ziggo, of een DSL-verbinding met 11 à 12 mbit down en nog geen 1 mbit up (en ik woon middenin een relatief grote stad). Oh ja, en bij die DSL-verbinding ben je ook nog meer dan de helft kwijt als er iemand televisie aan het kijken is. Dan kom je dus automatisch bij Ziggo uit, ik tel inmiddels al meer dan 50 euro per maand neer voor het meest basic internetlijntje (50/5) en TV. Maarja, zij weten natuurlijk dondersgoed dat ik geen realistisch alternatief heb, dus ze komen ermee weg.
Hier inderdaad hetzelfde.
Voorheen een DSL verbinding als backup gehad, 10Mbit max.

100 meter verderop hier begint het "buitengebied". Daar gaan ze glasvezel aanleggen dit/komend jaar. Wij vallen daar niet onder, dus krijgen het niet, ondanks de monopolie van Ziggo.
Je moet er dan wel eerlijk in zijn en toegeven dat ze die monopoly te danken hebben aan andere.

Waar Ziggo een systeem heeft waarmee ze ver konden en nog steeds kunnen groeien is ADSL klaar.

Daarnaast zijn er ook genoeg gebieden waar wel glasvezel zit en er ook nog genoeg mensen bij Ziggo zitten.

Maar ik denk wel dat wanneer glasvezel landelijk word de kosten opeens omlaag zullen gaan om klanten terug te winnen.
Ja hoor, dat kunnen ze gewoon en jij kan als je het er niet mee eens bent je abbo meteen opzeggen. Mooi toch dat dat kan
Met DSL van KPN haalde ik 1.5 jaar geleden net iets meer dan 40 MBit, wat toch wel weinig is voor bv 2 Netflix streams tegelijkertijd. Bovendien was het een stuk minder stabiel en kakte de snelheid bv vaak in op vrijdagmiddag/avond.

Ik kan dus theoretisch wel overstappen maar lever dan een hoop in op comfort. Praktisch zit ik hier gewoon vast aan Ziggo.
Ik heb ook 40 mb en twee straks met Netflix gaat prima, nu heb ik alles wel bekabeld en 100 mb switch er tussen.

Als je draadloos gaat kan ik me voorstellen dat het minder gaat.

Dus als het kan in huis alles bekabeld doen.
Gegarandeerd dat ik overal in huis sneller WiFi heb dan die 100mbit van je bekabeld netwerk...

Een 1gbit switch kost je bijna niks en is het waard als je ook maar aan klein beetje iets doet binnen je netwerk (als je bijv een nas hebt staan of bestanden tussen apparaten verplaatst of kopieert). En dan kan je inderdaad stellen dat je netwerk beter is dan draadloos.
Hoezo te weinig? Zo'n stream is rond de 3-5 Mbit. Nog ruim voldoende over voor andere zaken dus. Hier 30Mit met soms 5 personen. Nooit problemen gehad en snelheid voor normaal gebruik ruim is voldoende. Maar we zijn geen gamers.
Het klopt dat het puur qua snelheid geen bottleneck zou moeten zijn, maar in de praktijk leverde het toch wel vaak buffering op als we met zijn 2en op internet bezig waren (niet precies bijgehouden wat we dan deden). Met Ziggo daar eigenlijk nooit last van gehad.

En dan heb je ook nog games inderdaad. Een 50+ GB game binnentrekken was ook niet echt fijn.

Het kan wel als er nog veel bovenop komt. Maar echt een alternatief is het niet.
Had ik ook 1,5 jaar geleden 40 MBit en toen zei men tegen mij: "maar meneer daar kunnen we voor u gewoon 80 MBit van maken hoor via pair bonding", aha en wat kost dat dan vroeg ik ? "niets meneer, komen we kosteloos voor u doen, krijgt u er gelijk de nieuwste Fritzbox modem router bij en uw abonnementskosten blijven ook gewoon hetzelfde"

Huh...?!
Dat is mooi ! kom dat dan maar doen zei ik toen ! en binnen een week was alles gefixt.
Krijg ik vandaag een mailtje dat ik nu ook weer ineens gratis 10 GB cloud opslag krijg, zomaar !

XS4all natuurlijk ! :P ;)
Ja en ze weten dat ik nergens de snelheden van ziggo haal. dus ze weten dat je toch niet weggaat en het gewoon gaat slikken.
Ja prachtig, maar dan kan je nergens anders dezelfde snelheden krijgen, want monopoly.
Het zal alleen maar hoger worden.. Het is wel een keer goed geweest. Van die 36 euro per jaar zie ik geen voordelen.

Ziggo wil mijn router ook niet komen vervangen, dit terwijl er 2 lan-poorten zijn die niet meer dan 100 mpbs halen.. Het zijn afzetters..

Hetzelfde geld voor Ziggo Go, deze werkt blijkbaar niet goed in Google Chrome. Het zijn een stelletje amateurs.
Mijn ervaringen zijn iets anders. Mijn setupbox van ziggo deed niet lekker, nieuw gekregen. Ding deed het nog steeds niet lekker.. Op eigen initiatief een ubuiqity router en accesspoint aangeschaft (respectievelijk 55 en 80 euro).

Vervolgens stelde ziggo voor om deze onkosten te vergoeden. Factuurtjes doorgestuurd en het geld verrekend zien worden met mijn maandbedragen. (dus gratis internet voor 2+ maand).

Dit als afnemer van een gewoon consumentenabbonoment. Wellicht heeft niet iedereen het zo getroffen, maar de support/service is voor mij nooit een probleem geweest.
Dat doen ze zeker netjes.

ZiggoGo zo is mij verteld werkt gewoon niet op Google Chrome. Ik moet de windows app installeren als ik überhaupt windows gebruik anders vallen er bij mij uitzending halverwege uit en mag ik weer opnieuw beginnen bij bijvoorbeeld herhalingen.
Ik ben zelf ook niet zo kapot van de "gratis" modem/router. Ik had enkele jaren terug 150Mbps, maar behaalde dit nooit, eerder 1/4. Soms hielp het om de router te herstarten, waarbij dit op een gegeven moment een dagelijkse activiteit werd.

Zelf rond gekeken voor een router, maar via Tweakers-forum besloten om de Wi-Fi versterker te kopen. Het leuke was namelijk, dit was origineel voorzien een "Ziggo-geflashte Wi-Fi versterker" software, maar via een aanpassing had je voor een paar tientje minder een volwaardige TP-link Archer C7 (inclusief software).

Dit koste weinig tijd en had vrij snel de modem/router omgezet. Kreeg zelf een Skilled servicedesk medewerker aan de lijn gehad (ook omdat ik er zelf naar vroeg) en had mij bij enkele problemen opgelost en de modem/router naar bridge gezet. Sindsdien behaal ik de maximale snelheid waar ik ook voor betaal.
Mijn ervaringen met Ziggo zijn ook heel slecht maar dat verhaal heb ik hier al een paar keer neer getikt op Tweakers, klant onvriendelijke afzetters zijn het. (in mijn beleving dan)
Is niet echt gratis hè. :*)
Gek dat ze ondanks je klachten geen nieuwe router aanbieden. Misschien zijn ze zuiniger geworden, maar last dat je bij klachten (volgens Ziggo forum) een gratis wifi-versterker* kan krijgen. Ook hoorde ik om mij heen dat ze niet zo moeilijk deden met vervangen.

*Ik heb er (helaas) voor betaald, maar heb er een volledige router van gemaakt, gezien dat orgineel een TP-link Archer C7 is. Denk dat bij de gratis versie niet kon flikken, denk dat het dan mogelijk een apparaat in bruikleen is/wordt.

Zou benadrukken dat je ervaring zowiezo slecht is met de router. (Ben zelf niet kapot van de orginele modem/routers) daarnaast aangeven dat deze mankementen heeft, zoals je beschreef.

[Reactie gewijzigd door m.z op 7 november 2019 20:23]

Het is wellicht de Ziggo Helpdesk op twitter die wellicht de problemen onderschat.

Ik heb toen ik vroeger op kamers zat zelf ook een router aangeschaft, toen ook ziggo met de router in de kelder, dat werkt natuurlijk niet zo lekker als ik op de derde etage woont. Destijds een 20 meter kabel aangeschaft met overigens ook goedkope TP-link router.

Ik zal Ziggo nog eens opbellen wat zij er van vinden, ik kan natuurlijk voor de zekerheid nog even alle poorten controleren.

Bedankt voor de tips iedereen!
Bellen en zeggen dat router sinds kort nogal soms chemisch of verbrand stinkt in de kamer en soms een rare pieptoon maakt. Stuk is stuk.

Zelf overigens erg goede ervaringen met Ziggo support.

[Reactie gewijzigd door Division op 7 november 2019 17:01]

blackmilo, tegenwoordig zijn ze erg krenterig geworden. Tip, trek alle stekkers eruit. Bel ze op zeg dat alles er uit ligt en de lampjes op je modem niet meer aan gaan. Zei doen een test naar je locatie en zien dat niets werkt. zodra ze ticket hebben ingeschoten voor nieuwe modem en hebt opgehangen dan sluit je de boel weer aan.
Het is misschien niet netjes maarje een 500 mbit lijn maar een router die max 100 mbit haalt werkt gewoon niet.
Ziggo heeft al bijna geen 100mbit modems, en als je die hebt dan word deze vrij vervangen zonder problemen als je dit aangeeft..

En daarnaast, als jij inderdaad het abonnement hebt van 500mbit hebt word je modem meteen vervangen voor een Connectbox van Ziggo.
Dus dit verhaal klopt van geen kanten..
Welk modem heb je dan dat er twee 100Mbit poorten op zitten?
Mocht dit echt een probleem zijn heb je toch voor 2 tientjes een Gbit switch?
geen enkel ziggo modem heeft dit, behalve dan een waar bijv een slechte kabel in hangt en terug schakelt naar 100mbit ;)
Gewoon een kabel met 2 aderparen ipv 4 idd.
Wat werkt, is naar de afdeling opzeggen gaan. (Je komt dan uit bij loyalty) daar kunnen ze zaken regelen die je niet met de scripted helpdesk kan. Zo heb ik een nieuw modem gekregen omdat mijn wifi 6x per dag at random uit viel
Weet je wat? Volgend jaar gaan ze weer omhoog, standaard marktwerking en inflatie geneuzel
Na 15+ jaar klant (begon abonnement met A2000) ben ik zelf 4 maanden geleden overgestapt van VodafoneZiggo naar T-Mobile glasvezel omdat ik het zat was dat het bedrag steeds omhoog ging en de upload maar hetzelfde bleef.

Sinds vorige week 1GBPS UP/DOWN upgrade ontvangen voor 37.50 per maand. TV heb ik nog gewoon via digitaal coax.

[Reactie gewijzigd door Joao op 7 november 2019 16:46]

Had bij mij de grens op 55 euro gezet voor puur een 250mbit lijn helaas betaal ik nu al 56,95 maar is er helaas geen alternatief binnen Breda, Ik zit ver van een verdeelkast af voor alternatieven en hier ligt geen glas.

Ze kunnen hun gang gaan helaas. En als je klaagt over de prijs is het inderdaad inflatie en investeringen... want uw snelheid is ook weer omhoog gegaan.
In Breda-Oost is KPN momenteel bezig om de ouderwetse koperlijnen te upgraden naar 100mbit (momenteel een whopping max. 12mbit). In januari beginnen ze met de aanleg van glasvezel voor Breda-Oost. Hopelijk wacht KPN niet nog jaren om de rest van Breda ook te voorzien van glas.

De enige optie voor mij is jarenlang Ziggo geweest, daar komt nu dus per januari eindelijk verandering in!
Die investeringen zijn af en toe wel een dooddoener, zeker als ze je vervolgens erop wijst dat ze géén investeringen doen in het redudant uitvoeren/maken van de belangrijkste punten in hun netwerk om eenvoudig te voorkomen storingen te voorkomen...
Aan de andere kant hebben ze best veel klanten, ook in gebieden waar wel snel DSL en Glas is. Uiteindelijk zijn er maar een klein aantal prijsvechters en ben je met KPN op glas of DSL ongeveer net zo duur uit.

Je kunt eventueel een 50Mbit abonnement nemen, duurt downloaden misschien wat langer maar voor de rest prima bruikbaar voor internet en streaming.
Ik weet dat als je voor Ajax werkt je alles helemaal vergoed krijgt.... Misschien tijd voor een carrière verandering? _/-\o_

[Reactie gewijzigd door dunpealhunter op 7 november 2019 23:04]

Nou mijn ouders hebben toevallig een appartement dicht bij de ArenA, wie weet!
Als je ouders, vrienden of weet ik veel wie een Ziggo abonnement hebt dan kan je via hun account gebruikt maken van Ziggo GO. Zo kan je via het internet tv-kijken mits zij niet meer dan 3 devices tegelijk gebruiken. Wel beloven dat je niks aan hun abonnement gaat aanpassen ;)
Of je betaald de maandelijks kosten van de CI+ :+
Ik heb de kaart van mijn schoonmoeder in de TV, en 'geniet' van Ziggo sport.
Zij kijkt op ons Netfilx account mee, iedereen happy
Moet Ziggo niet eerst de kabel op jouw adres activeren voordat dat werkt?
in veel gevallen gaat er jaren overheen voor je (hardwarematig) afgesloten wordt na opzeggen
Er is altijd een risico dat het gebeurt natuurlijk, maar bij mij was het in mijn vorige stint bij andere provider bijna 5 jaar beschikbaar.
Kan dit beamen, kijk al sinds verhuizen 5 jaar geleden gratis kabel tv. Ziggo bedankt :Y)
Zou heel graag willen maar bij mij is het of Ziggo met absurde prijzen of ADSL max 40mbit. Kan niet wachten tot de glasvezel kabel er ligt dan word het heel snel vaarwel ziggo
Wrijf niet te snel in je handjes, want in het buitengebied is glasvezel prijstechnisch niet voordeliger dan ziggo. In mijn geval wil ik formule 1 zien, en komen er nog extra kosten bij. Ga ik naar glasvezel met gelijkwaardige downloadsnelheid en formule 1, betaal ik minstens €15,- per maand meer.
Prijstechnisch is in deze context een vaag begrip. Als het enkel gaat om internet is glasvezel in het buitengebied zelfs goedkoper dan Ziggo. Echter heeft Ziggo de TV-troef van ZiggoSport, voor zolang dat duurt.... ;) Maar daartegenover staat dat veel glasvezel aanbieders FOXSport 'gratis' in het pakket hebben.
Bovendien is de keuze voor glasvezel meer aantrekkelijk omdat de komende jaren daar steeds meer aanbieders voor komen en zo'n netwerk nieuw is. Coax werkt nog best aardig hoor maar begint inmiddels wel achterhaald te worden. nieuws: Delta gaat op grote schaal glasvezel in Zeeland aanleggen
Als het enkel gaat om internet is glasvezel in het buitengebied zelfs goedkoper dan Ziggo.
Dan zit ik een uitzonderlijke situatie, want ik krijg geen aanbieders onder de €50/mnd, de meesten zitten boven de €60/mnd. (200mbit of 500mbit). Praktisch gelijk aan Ziggo.

[Reactie gewijzigd door LA-384 op 7 november 2019 20:31]

Is niet uitzonderlijk, misschien in jou geval wat ongelukkig.
Met glasvezel is er (helaas) vaak geen optie voor een 'langzaam' totaal pakket ;)
Instap Ziggo is in de meeste gevallen de goedkoopste optie 50 down 5 up (geen TV terugkijken) €52
Ziggo zit met een gemiddeld Totaal pakket op €67 pm, dat is met 250 down 25 up
Tweak bijvoorbeeld zit daar flink beneden met de prijs € 58 en ver daarboven met de verbinding ;)
https://www.tweak.nl/glasvezel/productoverzicht.html
T-mobile heeft ook een scherpe prijs https://www.t-mobile.nl/thuis/internet/glasvezel
Buitengebied-aanbieders van rond de €60 pm in Drenthe bijvoorbeeld https://www.glasvezelnoord.nl/
als je nog een mobiel abonnement bij hun neemt heb je internet en unlimited mobiel voor 50 euro totaal ;)
Ik heb momenteel een 5+2 (t-mobile samen) abonnement en wordt de 15de overgezet naar mijn nieuwe 2 jaar abonnement.

Hoe kan ik in aanmerking komen voor de 50 EUR deal?
misschien beter om dan in het tmobile topic even te checken of de comments onder die newstopic. zag er veel voorbij komen die direct konden worden overgezet. weet het fijne er niet van helaas. moeite waard om even die 2 pagina´s te checken
Eind van het jaar moet ik weer een nieuw mobiel abonnement kiezen. Tot nu toe altijd bij T-mobile gezeten omdat hun altijd de beste deal hadden, zeker met de €5 factuur korting wanneer je in een groep zit. Echter stoppen ze daar nu mee voor nieuwe abonnementen. Je krijgt nu slechts korting wanneer je thuis ook T-mobile hebt, of iemand die op het zelfde adres woont ook een T-mobile abonnement heeft. Thuis hebben we Ziggo en dan krijg je dus €5 korting bij een abonnement van Vodafone, dus door over te stappen op Vodafone behoud ik mijn €5 korting.
KPN lijkt met Hussel het zelfde idee te volgen; korting zodra je thuis ook KPN hebt. Vraag me af welke provider hier uiteindelijk het meeste klanten mee binnen haalt of behoud. Mijn gevoel zegt Vodafone/Ziggo.
Ik zie het somber in voor T-mobile.
(vergelijking gedaan op 10GB internet, onbeperkt bellen/sms)
Ik zit bij Ziggo met 500 megabit voor iets van 60 euro dat vind ik niet heel goedkoop, vooral ook omdat daar een stuk TV in zit die ik niet gebruik. Maargoed dat zijn ook kosten waar ik geen drol aan kan doen totdat ze eindelijk eens een keer TV en Data uit elkaar halen of ze bij mij glasvezel naar binnen fietsen.

Bij Vodafone zit ik echter voor iets van 40 euro samen met mijn vriendin.
Omdat we ook Ziggo hebben hebben we tezaam onbeperkt bellen en sms-en en 160gb data om (samen) te verstoken. Dat vind ik wel goed geregeld, ook omdat we nog wel eens het land uit gaan en Vodafone een beetje deftige kwaliteitsprovider is met een beetje deftige afspraken in de EU (of gewoon zelf in het land van bestemming zit).
Voorheen had ik Tele2 met onbeperkt internet, dat is in het land van de boeren en de kaas heel leuk maar mijn ervaring met Tele2 in het buitenland (binnen EU) is echt waardeloos.

[Reactie gewijzigd door Koffiebarbaar op 7 november 2019 18:43]

Vodafone heeft red together zitten wat haken en ogen aan maar is wel goede deal. Mijn partner en ik hebben nu samen 160GB voor iets meer dan 35 euro per maand. Incl onbeperkt bellen en sms. Werkt alleen als je ook Ziggo thuis hebt.
De overheid moet eens ingrijpen!
De overheid?? Waarom de klanten zelf niet ;)
Bijna geen keuze als je geen glasvezel hebt op je adres.
Met de downloadboetes en zo is het ook niet meer goed mogelijk om je aansluiting te delen. Alhoewel, je kan een katvanger zoeken...
Precies gewoon zelf ingrijpen. Ik deel het internet gewoon met mijn twee buren. Kan geen internetprovider tegenop.
ja laat vooral de overheid zich ermee bemoeien overheid en IT is echt een gouden combo...
Toevallig net overgestapt van Ziggo naar T-mobile omdat ik de kosten veel te hoog vond liggen en (interactieve) televisie nooit keek. Ik had het max pakket 500mbit maar merkte dat dit los van die enkele momenten even snel wat downloaden/uploaden, nooit echt nodig was. Nu ben ik over naar T-mobile waar ik ook al een tel abbo had lopen, hierdoor krijg ik nu 2gb extra en 2,50 korting op mijn tel abbo, en betaal ik de prijs voor intern thuis die je normaal voor 50mbit betaalt, alleen krijg je dan 100mbit voor die prijs.
Was erg gunstig, en Vodafone vond ik niet aantrekkelijk als telecombedrijf.

Nu betaal ik 28 euro voor T-mobile 100mbit waar 50mbit 46,50 kost bij ziggo.
Die 100 megabit leveren ze over koper?
De laatste keer dat ik naar iets van DSL keek om Ziggo mee onderuit te trekken kregen ze niet meer dan 30 megabit stabiel op mijn adres en dat vind ik anno nu toch wel erg karig.
Yes 100mbit over DSL, dat is inderdaad voor mij ook vrij nieuw, ik kende het zelfs nog enkel als 20mbit alternatief. T-mobile garandeert 95mbit op mijn locatie, dus ik ben benieuwd, volgende week wordt het geactiveerd!
Dat is zeker mogelijk ALS je geluk hebt, KPN zegt 100/10 te kunnen leveren op mijn adres maar in de praktijk is dat 25/10 en niet stabiel te krijgen...

Het is bij KPN bekend dat alles hier verrot en oud is, de hele omgeving kampt met deze problemen. Koper ligt er al sinds 1958 (Stap58N installatie, nee heb maar 1 paar per aansluiting)) lekker blijven zuigen.. Meerdere malen monteurs laten komen maar er gebeurt gewoon niets, monteurs geven ook aan dat alles vervangen moet worden. Glas is dood omdat KPN het zooitje heeft opgekocht dus kortom. Ziggo is de beste en enige optie die fatsoenlijke snelheden kan bieden.

Ziggo heeft hier alles nieuw aangelegd zo'n 15 jaar geleden met de nodige upgrades tussendoor, kastje staat onder mijn raam en mijn verbinding is PERFECT!!
Waar ik moeite mee hebt dat ze steeds snelheidsverhogingen doen die je 'gratis' krijgt, daarbij gaan iedere jaar de prijzen omhoog.

Maar ondertussen worden aan de onderkant nieuwe pakketten toegevoegd, ondertussen ben ik ieder jaar mijn pakket aan het downgraden om op hetzelfde niveau te blijven.
Dat valt ook wel weer mee. Het basis pakket is er al jaren en daar is nooit een pakket onder gekomen (hoogstens het tientjes abonnement met 25Mbit).
Zeker wel.

Heb ooit het basis pakket afgesloten, het instappakket (meer dan voldoende), maar zit nu aan prijs en specs op 'complete'..
Terwijl het 'start'-pakket is wat overeenkomt met mijn basis pakket van toen.

En dus heb maar weer gedowngrade.
Zodra de upload hoger wordt én er glas ligt in mijn woonplaats ben ik weg bij Ziggo.

Waarom bepaald Ziggo dat er een max upload is ... hardware technisch hoeft dat namelijk niet ...
Er zit één of andere piefpaf die blijft volhouden dat upload voor de meeste mensen niet boeiend is en het daardoor überhaupt niet aangeboden hoeft te worden.
Ondanks het feit dat er steeds meer in "de cloud" hangt en mensen bijvoorbeeld gewoon bakken met foto's en bestanden uploaden naar cloud-drives van het één of ander of dingen als NAS devices willen kunnen benaderen vanaf een externe locatie waar je die belabberde upload gewoon keihard voelt.

[Reactie gewijzigd door Koffiebarbaar op 7 november 2019 18:30]

Heb laatst een zakelijk abbonement bij hun afgesloten en deed ook een opmerking over t feit dat de upload aan de karige kant blijft namelijk 65 euro voor een 500 / 50 verbinding en 75 voor een 1000 / 60.
Thuis heb ik een 250 / 50 lijntje ( Z2 al jaarenn ) en ben over algemeen er zeer tevreden mee.
Ik vond het die 10 euro verschil niet waard want de gemiddelde klant zal echt niet in de gaten hebben of een film nu 2 min sneller naar binnen wordt getrokken ( bij wijze van spreken.. )

Hun uitleg :

1. Analoge signaal wordt nog uitgefasseerd...( dat verhaal ken ik )

2. Ze willen voorkomen dat mensen servers thuis gaan draaien als de upload omhoog wordt gegooid. Ja duuuhh..Steeds meer mensen hebben Nas systemen en dergelijke thuis staan of uploaden grote filmbestanden naar Youtube. Ga mee met de tijd en ontken die behoefte niet..!!!
Punt 2 is wel echt een next level onzin argument zeg. (van Ziggo uiteraard)
Niet zo vreemd dat mensen niet opstappen, buiten dat andere providers hetzelfde doen, heeft de kabel provider over het algemeen gewoon nogaltijd een monopoly. Met andere woorden er is geen vergelijkbaar alternatief.

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 7 november 2019 16:49]

Tja, als de kabel onder beheer was gekomen van een stichting of iets en dan elk bedrijf daar het zelfde moet inkopen kan je zeggen dat het gelijkwaardig is. Helaas is dit in de privatisering tijd niet gedaan en heeft kpn als voormallig staatsbedrijf de koper in handen. Ja andere providers hebben mogen er wel op komen, maar kpn bepaald de prijzen..
Op dat koper mag nog een ander komen, als het om de COAX-kabel gaat... daar mag geen ander op komen. Een 'kabelprovider' heeft dan ook een kompleet monopoly, velemalen meer dan KPN, want KPN mag namelijk de prijs maar tot op zekere hoogte bepalen.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.