VodafoneZiggo verloor vorig kwartaal 8500 internetklanten, minder dan voorheen

VodafoneZiggo verloor vorig kwartaal meer dan 8000 internetklanten. Dat maakte de Nederlandse provider vrijdag bekend. Het aantal mobiele klanten bij de provider steeg juist met zo'n 25.000, mede dankzij groei bij dochterprovider hollandsnieuwe.

In totaal verloor VodafoneZiggo zo'n 8500 internetklanten in het eerste kwartaal van 2026, schrijft de provider in een persbericht. Hoewel de dalende trend bij Ziggo dus nog niet is omgedraaid, is de daling volgens het bedrijf wel minder fors dan voorheen.

Begin vorig jaar verloor de provider namelijk nog 30.000 klanten, maar in de kwartalen daarop werd die daling steeds kleiner. Volgens de provider komt dat doordat er meer nieuwe internetabonnementen worden afgesloten, terwijl het aantal bestaande klanten dat opzegt ook kleiner wordt.

'Commerciële turnaround'

Het bedrijf ziet in die trend naar eigen zeggen een 'commerciële turnaround'. VodafoneZiggo heeft het al jaren zwaar op internetgebied, mede door de concurrentie van glasvezelproviders. Vorig jaar verloor de provider bijna 90.000 internetklanten. Het jaar daarvoor lag dat klantverlies op een kleine 97.000.

De provider is al langer bezig om dat verlies tegen te gaan. Het bedrijf wil eind dit jaar abonnementen aanbieden op het glasvezelnetwerk van Delta. Onlangs kwam Ziggo ook met internetabonnementen onder budgetmerk hollandsnieuwe.

Op mobiel gebied kreeg VodafoneZiggo in het eerste kwartaal 25.000 nieuwe abonnees. Volgens het bedrijf komt dat onder andere door een 'recordresultaat' bij hollandsnieuwe. Hoeveel nieuwe mobiele klanten dat dochtermerk vorig kwartaal binnenhaalde, is niet bekend. Het concern noteerde vorig kwartaal een omzet van 981 miljoen euro, met een operationele winst van 412 miljoen euro.

VodafoneZiggo-kwartaalcijfers Q1 2026
Bron: VodafoneZiggo

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

01-05-2026 • 15:43

134

Submitter: tabletmen

Reacties (134)

Sorteer op:

Weergave:

Mag ik de operationele winst hoog vinden? :

Het concern noteerde vorig kwartaal een omzet van 981 miljoen euro, met een operationele winst van 412 miljoen euro
Dat mag. Maar dat is "Ebitda", winst dus voor belasting, afschrijvingen en wat andere kosten. Beter kan je kijken naar Ebit, of eventueel vergelijken met een vorig jaar. En dan zie je dat dat Ebitda afgenomen is met 6,4% door gestegen operationele kosten. De omzet zakte 1,8%, maar de kosten stijgen. Da's gewoon slecht nieuws. Nu (zegt men daar) zijn er investeringen gedaan, maar zonder die investeringen zou de Ebitda ook omlaag gegaan zijn: Zonder deze investeringen zou de EBITDA met 4.4% zijn gedaald.

Ze relativeren het wel mooi: een marginale omzetdaling van 1.8% ten opzichte van het eerste kwartaal vorig jaar, waarmee de omzet een duidelijke verbetering laat zien.

Tja. Alles is relatief ...
Denk dat Ritchy slim genoeg is om te beseffen dat ze geen winst maken en dat het in dat opzicht geen succesvol resultaat is, maar hoe je er nu naar kijkt verteld niet het hele verhaal en dat is wel waar Ritchy waarschijnlijk naar kijkt.

Hele verhaal: Hollands Nieuwe heeft natuurlijk nu Internet & TV via het Ziggo netwerk, hier zullen nieuwe klanten bij zitten + een deel van de Ziggo klanten die overgestapt zijn is natuurlijk broekzak / vestzak. Daarbij hebben ze laatst aangegeven dat 4 en 8GB abonnementen eraan komen, laten we vooral niet beginnen of men dat nodig heeft al dan niet. Maar ook Delta zijn ze natuurlijk nu druk mee bezig, dit levert ze potentieel 600.000 nieuwe adressen op. Dit wetende en de dalende trend van de vertrekkende klanten kunnen ze natuurlijk positief zijn en verwachtten dat je aan het einde van het jaar/begin volgend jaar weer eens positief begint te schrijven. Ook omdat ze natuurlijk 25.000 mobiele abonnementen verkopen en dit best wel stabiel in de plus blijft de afgelopen jaren.

Ze hebben dus weer wat perspectief in een moeilijke markt, dus ik snap de positivismevan Ritchy wel in deze
Tuurlijk. En gezien de omstandigheden vind ik het huidige resultaat ook stukken beter dan ik had verwacht eerlijk gezegd. Maar toch, een vijf is beter dan een twee, maar beiden zijn onvoldoende.

Vanuit concurrentie hoop ik van harte dat ze van de 5 ook minstens een 6 weten te maken, het lijkt er voorzichtig op dat de bodem wel in zicht is. Net als velen hier is de discussie wat "genoeg" is wat mij betreft zinloos, die 1% Tweakers is immers niet maatgevend. Mijn straat is overwegend Ziggo omdat KPN in het verleden koper goed genoeg vond. Nu er eFiber bijligt, is dat voor veel straatgenoten ook geen reden om over te stappen. Het werkt bij Ziggo, is stabiel en biedt voldoende voor hetgeen gevraagd wordt. Prijsbewuste mensen stappen over vanwege die prijs, niet vanwege de kwaliteit.

Ben wel benieuwd hoe hun pad er de komende jaren uit gaat zien.
Er zullen ook mensen bij zijn die redelijk specifiek zijn overgestapt om die glasvezel in hun huis te krijgen. Daar ben ik er zelf ook eentje van. Misschien ga ik wel weer terug naar Ziggo ondanks de dubbele glas, ik doe dat ook omdat ik geïnteresseerd ben in het verschil. Genoeg mbit is toch wel te doen. Maar Freedom of Odido maakt een grotere kans (hoewel het dataleak Odido natuurlijk niet helpt in die keuze).
Ik had bij Tweakers ingetekend om dezelfde reden, om glas binnen te krijgen. eFiber werd gelegd en ik kreeg een week voor tijd het "verheugende" bericht dat ik Odido zou krijgen, geen vast IP adres EN voor meer geld. Dat heb ik ontbonden en het is Freedom geworden, daar had ik gelijk voor moeten kiezen, geen spijt van. Niet de goedkoopste, maar wel met karakter. Dat is ook wat waard.
Ik denk dat ze er ook mobiel eenb hoop klanten bij zullen krijgen, allemaal overstappers van Odido.
Zelf ben ik ook overgestapt.

1 voordeel hebben ze sowieso al, ze gebruiken geen Salesforce.
Ik denk dat ze er ook mobiel eenb hoop klanten bij zullen krijgen, allemaal overstappers van Odido.
Zelf ben ik ook overgestapt.
Die zullen er ongetwijfeld zijn, maar de vraag is of dat er veel zullen zijn, genoeg om het aantal opzeggende abonnees te compenseren?

Vergeet niet dat veel mensen vaak wel uit emotie fel roepen "ik vertrek bij X (Odido in dit geval)!", maar dat als puntje bij paaltje komt vaak niet écht doen.

Overstappers zullen er best tijdelijk wat meer zijn dan normaal, maar dat is allemaal korte termijn werk. Mensen hebben vaak een erg kort geheugen, over enkele weken tot maanden is men de hack bij Odido allang weer vergeten en is men weer bezig met andere zaken die dan spelen.
1 voordeel hebben ze sowieso al, ze gebruiken geen Salesforce.
Hoe kom je daartbij? Als ik dit stuk lees gebruikt ook VodafoneZiggo gewoon SalesForce (DeepDesk): https://appexchange.sales...d?file=00P4V000011msv8UAA
Tja... ik ga niet weg bij odido, de gegevens die zijn gelekt, zijn toch al gelekt (en het voordeel is, het was mijn oude Id-kaart nummer dat verlopen is dat gelekt was).

Als ik nu een nieuw abbo moet afsluiten bij een andere partij, staan er weer verse en correcte gevevens in een database die vermoedelijk de komende jaren ook wel weer uitlekt.

(Daarnaast, ik heb nog een antiek t-mobile abbo, met een prijs/korting die ik nergens anders kan evenaren, dus zolang dat blijft, blijf ik ook wel hangen)
Ik riep ook dat ik ging overstappen, maar niemand in de reacties geloofde me. Kreeg er zelfs nullen voor. Maar inmiddels zit ik toch écht bij Netrebel en 50+, dus geen Odido meer.
Ik geloof je nog steeds niet. Willekeurige andere providers opnoemen in de tweakers reacties kan iedereen. Zonder hard bewijsmateriaal geloof ik niks. Ik betwijfel of je überhaupt wel 50+ bent..! ;)

/s
Hahaha, heerlijk, ik houd van sarcasme! :+ Voor wat betreft 50+ kan ik zonder mezelf te doxxen geen bewijs aanleveren. :P Voor Netrebel kan @Anonymoussaurus voor me instaan. ;)
Ik denk dat een hoop Odido klanten wel even na zullen denken als hun contract afloopt.
Zeff had ik ook een contract dat al afgelopen was (stilzwijgend verlengd) en kjon dat dus per direct opzeggen.
Voor een hoop mensen geldt mogelijk dat zij nog een lopend contract hebben en dus niet zonder boete kunnen opzeggen, dat gaat men natuurlijk ook niet doen, een boete betalen.

Ik had bij Odio wel meer voordelen, goedkoop contract met inmiddels 25GB data (contract had ooit officieel 10GB maar kreeg er elke keer 5GB bij zodra mijn contract afgelopen was).
Nu €1,50 meer per maand kwijt en heb 15GB data maar dat is meer dan genoeg voor me.

Het gaat mij ook niet zo zeer om de hack zelf, dat kan tegenwoordig elk bedrijf overkomen.
Mar Odido heeft daar de klanten enorm slecht van op de hoogte gesteld, ik hab 2 mailtjes gekregen, 1 verpolicht maitlje dat ik gehackt was en 1 waarin ze verantwoordelijkheid ontkennen en ook vooral zeggen dat klanten geen schadevergoeding hoeven te verwachten.

Dat er een gratis anti-virus pakket aan klanten werd gegeven heb ik ook hier bij Tweakers moeten lezen.
Verder is het van de kant van Odido doodstil, op hun website is er ook al heel lang niks over te lezen.
Moet je eerst via de zoekmachine zoeken voor je iets over de hack kan vinden.

En ze waren in 2024 al gewaarschuwd door Salesforce en hebben toen ook van het OM een boete van 1,5 miljoen gekregen omdat ze niet goed met privacy van klanten omgingen.
Ik heb geen vertrouwen meer in het bedrijf als ze zo met enorm belangrijke data van klanten omgaan.
Ik heb er ook over nagedacht om over te stappen als straks mijn jaar contract bij Odido afgelopen is, maar wat schiet ik ermee op, ten eerste liggen mijn gegevens toch al op straat, en ten tweede ga ik bij KPN of Ziggo een stuk meer betalen.
En daarom zullen bedrijven ook geen noodzaak voelen om data governance belangrijk te vinden of hier geld in te investeren, maar we gaan straks wel weer allemaal online roepen hoe erg we het vinden dat de gegevens weer gelekt zijn bij een bedrijf. ;(
Ik snap je punt helemaal, maar iedereen kiest wat voor hem of haar het belangrijkste is, en dat is voor jou blijkbaar de veiligheid van je gegevens en voor mij de snelheid en de prijs die ik daar elke maand voor moet betalen. En het is ook maar goed dat er zo verschillend gedacht wordt, want op die manier hebben alle providers bestaan recht en blijft de concurrentie onderling bestaan, wat weer goed is voor de klanten.
Ik wil ook gaan overstappen in Juni, maar dat is niet eens vanwege het lek. Bij mij in de regio licht het netwerk er ook regelmatig uit, en ze zijn ook gewoon heel duur.
Het is niet alleen het data lek , de vele storingen afgelopen jaar. Ik was een dag totaal niet bereikbaar. Vast en mobiel. Heb 1 van mijn mobiele abos overgezet naar een andere provider. Fijn dat 1 van mijn nummers wel bereikbaar is.
En indirect misschien ook. Zo ben ik voor voor mobiel overgestapt (thuis ook, maar ander netwerk) van Odido naar 50+. Dus geen directe Vodafone-klant, maar wel indirect. Er zullen vast meer zijn die zoiets gedaan hebben.
Pas met 50+ wel op als je bijv. naar Zwitserland gaat. De meeste providers hebben met Zwitserland dezelfde afspraken als met EU-landen maar 50+ niet. menigeen is al met een flinke rekening teruggekomen.
Bedankt voor de tip! Ik heb echter de komende jaren geen plannen om naar Zwitserland te gaan, en tegen die tijd ben ik misschien al wel weer overgestapt (stiekem hoop ik dat Netrebel ook mobiel iets gaat aanbieden…).
Dat zit bij veel meer aanbieders buiten de bundel, zelfs bij de meeste Odido abonnementen.
Als ik bij Gaslicht.com kijk valt dat best mee. Bij Odido is het 6 cent per MB maar bij 50+ is het 35 cent. Bellen kost zelfs 96 cent per minuut. en bij andere providers 0 cent of enkele centen.
Ik was 2 a 3 km over de grens, eerst door Zwitserland en daarna dus in Italië, mobiel aan en voila, hij pakte een Zwitserse mast....dikke 15 euro
Als je naar Zwitserland gaat moet je sowieso rekenen op flinke kosten. Alles is duur daar. Maar voor doorreis wel handig om nabij de grens je roaming even uit te zetten. Maps werkt ook wel offline en je bent er snel doorheen.
Die andere kosten weet je van tevoren. Over roamingkosten denk je eigenlijk niet emer na omdat bij bijna iedere andere provider Zwitserland gewoon onder de roaming like home valt of tegen hele lage kosten van een paar cent. Bijna niemand die 50+ heeft weet dat.
Ja, snap ik wel. Dat Die Schweiz geld kost betekent niet dat je zit te wachten op nog meer kosten :|
Dat datalek speelde begin maart. Met een opzegtermijn van vaak een week of 4 zullen er nog wel niet zoveel nieuwe klanten in Q1 geteld zijn, de cijfers over Q2 lijken me dan een stuk interessanter (ook bij andere providers overigens).
Niet alleen de opzegtermijn, maar ook de nummerportering. Ik had binnen de twee weken opzegtermijn opgezegd die Odido me had aangegeven, maar het duurde langer i.v.m. nummerportering.
Ik verwacht eerlijk gezegd dat er maar weinig zullen zijn die echt gaan overstappen, vooral veel grootspraak online. Doet me een beetje denken toen Ziggo Ajax ging sponsoren, elke fan van een andere club kwam online om te zeggen dat ze weg gingen. Puntje/paaltje was er bij de resultaten van dat kwartaal geen woord over gerept met klanten die vertrokken zijn. Zie ook al reacties die hierboven gepost worden, mijn gegevens zijn toch al gelekt en ik moet meer betalen bij Ziggo of KPN, dat laat wel zien hoe belangrijk men het vindt
Ga je nu serieus een of ander spelletje vergelijken met de manier waarop Odido nu handelt ?
Ga je nu serieus vragen stellen op iets wat vrij duidelijk boven je beschreven is? Maar ik zal het dan nog eens voor je toelichten wat de essentie is van het bericht. Hetgeen wat men zegt online te gaan doen is vaak niet hetzelfde als de realiteit als men ineens beseft dat ze paar euro per maand meer gaan betalen of 100mbit minder upload krijgen. Maar herinner me er volgend kwartaal even aan, dan kunnen we het even uitzoeken
Niks mis met SF, wel met de implementatie & beheer keuzes. Niet anders dan bij elk ander CRM pakket.
Salesforce is het probleem niet. Ik heb in ieder geval nog niet gehoord van een groot lek bij de concurrenten. Odido, KPN, elk groot bedrijf in die sector gebruikt de standaard pakketten op sales gebied.
Al die bedrijven die de laatste tijd gehackt zijn gebruiken grotendeels Salesforce.
Dat vind ik best opvallend.
SF is nu eenmaal een van de grootste, zo niet het grootste, CRM pakket en wordt door de meeste van deze grote bedrijven gebruikt.

Is niks mis met SF, wel met hoe het geimpelenteerd & geconfigureerd kan zijn.

Odido was bijv. geval van phising, en de persoon waarvan de credentails waren verkregen had achteraf te veel rechten in het platform. Kan Salesforce niks aan doen.
Ik lijk wel de zo'n beetje de enige die tevreden is met Ziggo/Vodafone. Ik zou e.e.a. goedkoper willen, maar heb in het verleden best wat problemen gehad met andere providers. Dus niet echt behoefte om te switchen omdat alles werkt zoals ik wil. Naja de uploadsnelheid mag ook wel omhoog, maar ook dat hinderd mijn ervaring verder niet.
Nee hoor. Ik ben ook al jaren tevreden over Ziggo en ervaar hetzelfde als jij. Mag best goedkoper, geen behoefte om te switchen en upload interesseert me niet. Ik heb dan weer last van opdringerige KPN verkopers.
En dat zou nu ook nog zo zijn? Je kunt toch een glasvezel abbo afsluiten en ziggo houden tot je glasvezel werkt. Kost je een maandje extra maar met de nieuwe klantenkorting heb je dat zo terug.
Voor ouders is Ziggo ook de aantrekkelijker keus, ondanks ODF+KPN glas beschikbaar.
Mn indruk was dat concurrenten vooral mindere TV hebben, bijv qua bitrate en/of bugs.
Internet is toch goed genoeg voor de dagelijkse dingen (heb ze teruggezet naar 100/25, merken ze niks van).
Alleen de prijs is wat hoog.
Internet/prijs zal mss niet verbeteren bij Ziggo, maar als concurrenten betere TV krijgen stappen ze mss wel over.
Ik ben wel overgestapt maar puur vanwege de prijs omdat Odido op mijn adres beschikbaar was gekomen. Fors verschil van 30 euro...
Maar qua kwaliteit heb ik altijd meer dan genoeg lof voor Ziggo gehad. Niets te klagen...zowel tv als internet.
Is "altijd" inclusief de "Horizon" tijd? Dat was voor mij genoeg om zelfs naar DSL te gaan ruim voordat er glas was.
Een kastje werd aangesloten op de COM-poort van mijn computer..Haalde niet meer dan 25 kb/s..Dat moet al genoeg zeggen...

Ik speelde Unreal Tournament 1999 overdag met 350 ms ping. Alleen in de nachtelijke uren had ik een 'acceptabele' 150 ms ping ..

Streaming video's afspelen was onmogelijk. Dat veranderde eindelijk eind 2001...

[Reactie gewijzigd door LongJoy1980 op 3 mei 2026 22:09]

Goede tijden. Die switch naar "breedband" (in mijn geval 512/64 kbit ADSL) maak je nooit meer mee. Al het andere is bonus. 212 euro aan belkosten over een retetraag modem en daarna always-on met snelle verbinding en lage ping voor in mijn geval 50 euro (die ik daarna uiteindelijk met 12 anderen deelde over een 16 poorts switch in een studentenhuis). Mooie herinneringen, ik heb nu alleen het 200m snoer nog :P

Overigens kon ik niet naar kabel omdat dat heel slecht was aangelegd in het studentenhuis door de kabelprovider (later overgekocht door wat nu Ziggo is) en als daarna een hele flat met studenten z'n afdankertjes aansluit werkt het "niet zo goed" meer.

[Reactie gewijzigd door uiltje op 3 mei 2026 21:39]

Ja...dat werkt inderdaad niet.

Ik woonde ( nou ja...eigenlijk nog steeds ) destijds in een appartementen flat welke in 1995 was opgeleverd dus alles was nog vrij nieuw. Heb dus eigenlijk nooit slechte ervaringen met Casema/Wanadoo/Orange/Ziggo gehad....ook omdat ik eigenlijk altijd wel router achter modem had. Toen ik een keer de Ziggo modem gebruikte voor Wifi kwam ik erachter hoe brak die was en ging ik weer over op de bridge stand. Ja...als Ziggo dat ook openlijk aan hun klanten door communiceert zal er al een hele bak aan 'negativiteit' verdwijnen aangezien het overgrote deel van hun klantenbestand a-technisch in...maar ja..dan snijden zij zich in hun vingers met hun wifi extender-verhuur.
Ah mijn buren hebben daar ook last van een slecht werkende extender. Ik heb al voorgesteld om ze te bedraden maar de buuv is bang voor teveel aan "straling". Ik heb net U-SFP gekocht voor mijn 10 gbit/s verbinding, ik kan raden waar de meeste "straling" vanaf komt :P
Ben je niet. Ik zit al 28 jaar bij essent@home, @home en Ziggo. Nooit serieuze problemen gehad. Daarom blijf ik ook. Ik betaal € 55,- pm voor 1000/100., KPN 1000/1000 is 52,50. Ik heb helemaal geen zin in KPN, teveel ellende. Odido is 56,-. En budget ook 56,-. Dan heb ik alle aanbieders op mijn adres gehad die boven de 1000mbit zitten (nieuwbouw).

Met de huidige modem is wi-fi ook goed in heel mijn woning, geen extra punten nodig.

Ik heb een internet-only abonnement. Coax inpluggen op mn tv zou moeten werken maar ik ga die extra kabel niet trekken.

[Reactie gewijzigd door spawnagain op 2 mei 2026 03:47]

Ik heb diverse personen in m'n omgeving van Ziggo naar Odido klik en klaar laten overstappen.

Ze betaalde bij Ziggo zo een 70 a 80 euro per maand en nu rond de 21 a 26 per maand.

Sommige hebben NL ziet erbij genomen, andere keken toch al nooit TV.


Uiteraard eerst goed onderzoek gedaan naar de ontvangst en verwachte snelheden.
"Ze betaalde bij Ziggo zo een 70 a 80 euro per maand en nu rond de 21 a 26 per maand."

Het goedkoopste internet only pakket bij Ziggo kost 40 euro per maand en dan kun je gratis naar het standaard tv pakket kijken via dvb-c.

Dat is nog steeds duurder dan Klik en Klaar maar in die 70 a 80 euro maand zat ongetwijfeld wat meer dan alleen maar internet.
Waar stel ik dan dat ze het goedkoopste internet only pakket hadden?

Vergelijkbare snelheden van Odido klik en klaar zijn vele malen duurder bij Ziggo

Sommige halen 160mbps Up en boven de 1000mbps down.

Ik zelf haal 35mbps upload en 450mbps download.

Ik gaf ook aan dat sommige NLziet erbij hadden genomen, dat is ter vervanging van het TV pakket van Ziggo.
Waar @R-v-R op doelt is dat je appels met peren vergelijkt. Natuurlijk kan het met vergelijkbare abonnementen nog steeds goedkoper zijn maar niet in die mate die je eerder voorstelde.
Als we het echt moeten gaan vergelijken dat moet je een Ziggo pakket van 120mbps upload pakken (Dat is het maximale wat ze aanbieden) plus een uitgebreid TV pakket erbij die gelijkwaardig is aan NLziet extra.

Als we mijn kennis erbij pakken die had een TV pakket erbij, die hebben nu het volgende

Odido klik en klaar 1100mbps down en 164mbps upload, kosten €21 plus NLZiet extra kosten €14 = €35 per maand.

Oud bedrag Ziggo zo een €80 voor het Gigapakket en tv compleet

Iemand anders die had ook het Gigapakket voor de upload en een TV pakket erbij.

TV keek die nooit, had het dus niet nodig.

Die heeft nu alleen Odido klik & klaar voor €26 en heeft geloof ik zo rond de 800mbps download en upload zo rond de 90mbps.

Dus inderdaad het zijn Appels met Peren, want Ziggo kan die snelheden niet eens halen, je hebt gelijk.
Als je een oud abonnement had, kon je ook zo op 80 euro per maand zitten voor internet only. Ik betaalde zo'n 5 jaar terug € 78,65 per maand voor 1 Gbit internet only.
En zelfs als je geen klik & klaar neemt, kun je VDSL van Odido nemen met 100 Mb/s voor 36,50 euro per maand i.p.v. de 39,50 euro per maand bij Ziggo. Ze prijzen zichzelf de markt uit en zijn dan verbaasd dat ze zoveel klanten verliezen.
Microkid Frontpage Admin 1 mei 2026 15:53
Begin eens met de prijzen omlaag en stoppen met die belachelijke jaarlijkse inflatiecorrectie. Nederland behoort al tot de duurste landen in Europa qua internet, terwijl in ons land alles juist lekker compact is. Tevens overstappen op glasvezel tot in huis met synchro snelheden.
…en stoppen met die belachelijke jaarlijkse inflatiecorrectie…
Makkelijk praten voor jou maar als de medewerkers opeens geen loonsverhoging meer krijgen loopt men ook gewoon weg hoor. Inflatie is iets was verweven is met ons economisch model en je vindt echt nergens een partij die dat niet op enigerlei wijze doorrekent. Weinig belachelijks aan.
Wel dat bij officieel 2,7% inflatie de prijs 3,3 % omhoog gaat. En veel kunnen niet zo maar weglopen, uitkeringen, ambtenarensalaris enz, die vaak veel minder dan inflatie correctie krijgen. Inflatie is hervedeling van inkomsten ten baat van de maatschappelijk machtigen.

[Reactie gewijzigd door moimeme op 1 mei 2026 20:27]

Waar heb je het over? Ik heb thuis glasvezel en daarnaast op mobiel 40GB data per maand met onbeperkt bellen en sms en ik ben 30 euro per maand totaal kwijt.

Je kiest zelf voor KPN niemand verplicht je dat
En welke provider/internet snelheid heb je dan? Ik ben voor alleen vast internet (1Gb) 46 euro kwijt, en dat was het goedkoopste wat ik kon vinden.
Ik zit nu bij Netrebel voor 39 euro per maand (1GB) en hiervoor bij Odido voor 45 euro per maand (1GB), en Odido was de op een na goedkoopste op mijn adres hier in het westen van het land (geen buitengebied). En daar zat dan klantvoordeel bij, dus kun je nagaan. Maar zelfs 39 nu bij Netrebel is al meer dan de 30 die chrome moral hierboven aangeeft, en die claimt er dan nog onbeperkt bellen en sms bij te hebben ook. Het spijt me, maar ik geloof het niet. Misschien voor 100 mbit plus een actie van 50+ Mobiel voor 1 euro per maand, maar zeker niet 1 GB thuis plus ook nog eens mobiel.
Youfone, 100mbit of 200 geen idee snel genoeg in ieder geval
Je hebt Youfone 200/200mbit voor 21,50 pm. Je hebt een contract van 24 maanden (2 jaar). Het tweede jaar betaal je 42,50pm.
Misschien is het 100 maar zoals jij aangeeft zou het (21,50*12)+(42,50*12)-100 (100 euro extra korting als je voor 2 jaar tekent) 28.50 per maand zijn over die 2 jaar. Echter heb ik ook mobiel bellen mobiel internet erbij dus ik weet vrijwel zeker dat ik 100mbit heb ipv 200 kan echter niet de prijzen terugvinden zo snel
Nederland behoort al tot de duurste landen in Europa qua internet
Volgens mij niet alleen met Internet hoor, ook met aanschaf auto, brandstof, gezondheidszorg, prijs van een huis, gasprijs, levensmiddelen, stroomprijs (op DL na), openbaar vervoer, parkeerkosten.

De kosten voor strijd tegen klimaatverandering, stikstof, Rusland (support aan Oekraiene), hoog minimumloon, moet natuurlijk wel ergens vandaan komen. Dat komt gewoon bij de burger terecht.
Dan mag je ook even corrigeren naar het gemiddelde inkomen. En dan zijn we ineens "middenmoot".

https://www.breedbandwinkel.nl/nieuws/internetprijzen-in-nederland-middenmoot-van-europa
Het is toch logisch dat als salarissen hoger liggen dat dan producten en diensten ook duurder zijn.
Ik twijfel nog steeds of je nu zit te trollen of je serieus bent. Ik ga toch maar van het laatste uit.

Je vergeet gemakshalve dat er natuurlijk veel meer nodig is dan alleen glas in de grond. Apparatuur die onderhouden moet worden, glasstandaarden die in de loop van de tijd wijzigen (Van point to point naar meerdere PON standaarden), service-apparaat, mensen die de boel bemannen, een serverpark veilig houden, internet-peering, panden, autotjes, noem maar op. En in dit alles zijn de mensen-handjes het duurste van het geheel.

Als het zo simpel was als je in je reactie meldt, zouden er talloze bedrijven in dat gat springen. Ik kan me alleen Freedom voor de geest halen, die de community om geld hebben gevraagd en wat ze - gelukkig - ook gelukt is. 't Is lekker roeptoeteren van de zijlijn, maar het is allerminst simpel. Door het Odido debacle kortgeleden weten we in ieder geval waar op bezuinigd wordt bij prijsvechters.
Ze zouden eens meer moeten denken aan bestaande klanten. Mijn contract is onlangs verlopen. Ik zie dat ze nu opties aanbieden die goedkoper zijn dan ik nu heb. Maar dat kan ik in de MijnZiggo omgeving niet regelen. Alleen upgraden naar meer betalen. Waarom? Ik ben dus verplicht om door hoepels te springen om telefonisch korting te vragen danwel opzeggen.
Hier dezelfde gevoelens. Daarom geven we de komende tijd HollandseNieuwe een kans. Ik ben benieuwd.
Je moet sowieso elk jaar overstappen anders ben je een dief van je eigen portomonnee. Ik heb om het jaar ziggo, altijd met 50% korting voor de gehele 12 maanden. Je bent echt koekoek als je de volle pond bij die gasten gaat betalen. Om het jaar ADSL is te doen, maar inderdaad met de openstelling van de kabel is dit echt een godsgeschenk. Ik heb geen glasvezel helaas maar kan nu dus elk jaar hoppen van HollandsNieuwe naar Ziggo. Dat levert echt goed geld op.

Sowieso is Nederland een land van overstappen. Als je dat simpelweg niet doet voor alle diensten die je hebt, stroom, internet, telefoon, etc, dan kost dat je gewoon onnodig veel geld.
ADSL biedt hier maarliefst 5kb/s. Geen glasvezel (Ligt wel al een paar meter uit de gevel, maar dat kost eenmalig €1800). Dus de enige optie is afwisselend een abbonement afsluiten door mij en mijn partner. Maar het feit dat ik dat soort trucjes moet uithalen vind ik maar niks.
bij ODIDO wordt je opgebeld en wordt je korting gebode, ja ook voor de hack. En dat geeft klanten binding.
En bij KPN moet je het zelf in de gaten houden anders betaal je gewoon de volle pont

[Reactie gewijzigd door amigob2 op 1 mei 2026 17:24]

Ben een jaar of vijftien tevreden klant geweest, maar op een gegeven moment vond ik de prijsverschillen voor vaste klanten met de aanbiedingen te groot. Sindsdien stap ik elk jaar over tussen Odido en Ziggo. Coax en glas komen beide binnen in de meterkast; gebruik verder eigen netwerkapparatuur. Even ompluggen en gaan. Soms moet ik heel diep nadenken welke provider ik ook alweer heb dit jaar :P
De prijsverschillen voor de vaste klanten en de nieuwe aanbieding voor de nieuwe klanten vind ik ook verschrikkelijk.

Maar dit heeft elk telecom bedrijf.

Dat hele korting systeem/aanbiedingen zou op de schop moeten.
Je word eigenlijk genaaid als je tegenwoordig normaal je abbo laat doorlopen.

Geen app bij de hand? geen korting op product bij winkel x
Er zullen vast mensen zijn die alle aanbiedingen langs gaan en alle apps hebben om punten/korting te sparen. Maar dat is geen doen ondertussen meer.
En dan betaal je dus als trouwe/vaste klant uiteindelijk nog meer. schiet mij maar lek.


(beetje uit de context gehaald, maar het gebeurd in de telecom, maar in alle andere sectoren ook)
De prijsverschillen voor de vaste klanten en de nieuwe aanbieding voor de nieuwe klanten vind ik ook verschrikkelijk.
Inderdaad te bizar voor woorden. Dit jaar gaat KPN glasvezel leggen in mijn wijk, naast het bestaande eFiber netwerk. Dat kost ze bakken met geld om aan te leggen EN moeten er maar op vertrouwen dat er genoeg klanten overstappen van eFiber/Odido EN ook nog eens na een jaar blijven snurken op het KPN netwerk.

Ik stap direct over naar een provider op het KPN netwerk met bonuskorting en vanaf dat moment ga ik elk jaar switchen, ik word er nu al intens gelukkig van.
Ook mensen zonder glasvezel kunnen nu elk jaar korting pakken met komst van hollandsnieuwe.
...gebruik verder eigen netwerkapparatuur. Even ompluggen en gaan...
Inderdaad, zo kun je het jezelf heel simpel maken om over te stappen. Goed bezig!
En hoeveel klanten zouden nog last minute vertrokken zijn n.a.v. hun voorwaarden aanpassing? Zou dat ook nog een “speedbump” hebben gegeven?
De meeste daarvan zullen pas in april zijn opgestapt, dat gaan we dus pas zien in de tweede kwartaalcijfers van dit jaar
Ja dat is waar idd! Even opletten de volgende keer. Ben er oprecht benieuwd naar.
Benieuwd of de komst van Hollandse Nieuwe op de kabel dit weer gaat versnellen. Die prijzen liggen flink lager. Dus dat geeft de mogelijkheid ook op de kabel elk jaar te switchen. Enige wat ik nog niet zeker van ben is of er dan downtime is of dat je min of meer binnen uur kan swappen op dat moment.
Ik ben overgestapt naar HN. Oude modem eruit, nieuwe erin met de oude bekabeling, dus twee kabels overgezet. Qr code gescand die bij modem zat om op nieuw netwerk in te loggen. Ingelogd op modem, gegevens(wifi naam en wachtwoord) aangepast naar de oude situatie en ik was weer online.
Tja, diegenen die weg willen zijn weg gegaan.

Diegenen die er nog zijn lijken tevreden of vinden overstappen teveel gedoe (denk aan dat @home e-mail adres bijvoorbeeld wat "iedereen" kent).

Ik sta wel op een kantelpunt merk ik. Hoewel het nauwelijks scheelt qua prijs als ik hetzelfde internet/tv pakket afneem, is de upload snelheid hoger. Afwachten wat Ziggo met de prijs doet.

Vodafone heeft zijn unlimited prepaid bundels fors verlaagd, is nu zelfs goedkoper als Odido prepaid (lol). Unlimited maand is bijvoorbeeld 22 euro i.p.v. 44 euro. Ideaal voor vakantiegangers of expats die tijdelijk veel data willen verstoken. Kijk ook eens naar bijvoorbeeld EuroSim Prepaid die EU 200GB full speed, no dayly caps in heel EU voor 55 euro/maand. Gaat volgens mij in NL over Vodafone (?). Geen idee hoe lang ze het volhouden want ze gaan flink over de roaming agreements heen. Een lokaal Spaans simkaartje zal bijvoorbeeld ook goedkoper zijn als VF of US.

https://www.odido.nl/mobiel-abonnement/prepaid-sim-only/bundels

https://www.vodafone.nl/abonnement/prepaid/prepaid-bundels

https://europasim.nl/fysieke-sim

Wijziging: links en prijs.

[Reactie gewijzigd door FrostyPeet op 1 mei 2026 16:50]

...Diegenen die er nog zijn lijken tevreden of vinden overstappen teveel gedoe...
...of hebben voor snel internet geen andere keuze. Was OdidO een optie, na de hack onlangs kan dat voor mensen toch een weer drempel opwerpen en/of een brug te ver zijn.

[Reactie gewijzigd door PsiTweaker op 1 mei 2026 16:53]

Ja, Odido Klik en Klaar leek een leuk alternatief voor relatief weinig geld.

Er zijn wel echte 4G/5G data simkaart aanbieders (geen spraak/sms) voor grootverbruikers maar het blijft zoeken. Ik ben benieuwd hoe bijvoorbeeld Amazon LEO zich gaat opstellen ten opzichte van Starlink Mobile. China Telecom schijnt ook flink aan de weg te timmeren met hun wereldwijde G20 Starlink variant.

De toekomst zal het leren :)
Die keus is er nu door hollandsnieuwe. Mensen die geen glasvezel hebben kunnen nu ook elke jaar overstappen en korting pakken.

Ik heb zelf wel glasvezel en moet nu kijken waar ik heen wil. Odido voor nu niet. Ff kijken of ik andere glasvezel provider heb anders ziggo of hollandsnieuwe voor een jaar. Upload maakt mij niet zoveel uit. 100mbit is wel prima.

[Reactie gewijzigd door MissMe NL op 1 mei 2026 20:25]


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn