Citizen Lab: Israël verspreidt AI-nepnieuws om revolutie in Iran te ontketenen

Een netwerk van meer dan vijftig X-accounts heeft propaganda tegen de Iraanse regering verspreid, schrijven onderzoekers van Citizen Lab. Het doel was volgens de onderzoekers om een revolutie te veroorzaken en het Iraanse regime omver te werpen.

Het Prisonbreak-netwerk, zoals de onderzoekers het netwerk van X-accounts noemen, bestaat sinds 2023. Het werd echter pas begin dit jaar actief, schrijft Citizen Lab. De onderzoekers melden dat de Israëlische regering 'hoogstwaarschijnlijk' verantwoordelijk is voor de posts of nauw samenwerkt met de maker. Volgens de Israëlische krant Haaretz gaat het om een particulier bedrijf dat overheidssteun krijgt van Israël. Mensen die Perzisch als moedertaal spreken zouden gerekruteerd zijn voor de operatie.

De onderzoekers hebben zich vooral gericht op de accounts nadat Israël op 13 juni een grote militaire aanval lanceerde tegen Iran. Sindsdien begonnen de aan het Prisonbreak-netwerk gelieerde X-accounts video's en foto's te verspreiden over de onrust en protesten in Iran. Er zijn aanwijzingen dat meerdere van deze video's AI-gegenereerd zijn. Bij een van de video's, die toont hoe lange rijen mensen bij de bank wachten en in opstand komen, vervaagt en vervormt bijvoorbeeld een van de lichamen.

Bron: Citizen Lab
Bron: Citizen Lab

Het onderzoek zag ook veel activiteit van de accounts op 23 juni, de dag voordat een staakt-het-vuren werd ondertekend. Op die dag voerde het Israëlische leger tussen 11.17 uur en 12.18 uur meerdere luchtaanvallen uit op de Evin-gevangenis in Teheran. De gevangenis is onder meer berucht als gevangenis voor tegenstanders van het regime, academici en mensenrechtenactivisten. Ook staat zij bekend om talloze mensenrechtenschendingen en martelingen.

Om 11.52 uur begonnen Prisonbreak-accounts berichten te plaatsen over het bombardement. Om 12.05 uur, terwijl het bombardement nog gaande was, plaatste een van de accounts een video van de explosie. BBC Persian identificeerde de video enkele uren daarna als AI-gegenereerd. Ruim een kwartier na het bombardement riepen de accounts Iraanse burgers op om naar de gevangenis te gaan en de gevangenen te bevrijden.

De accounts verspreiden volgens Haaretz ook een positief beeld van Reza Pahlavi, de zoon van Mohammad Reza Pahlavi, de laatste sjah van Iran. Zijn regime werd tijdens de Islamitische Revolutie omvergeworpen en vervangen door het huidige ayatollahregime. Israël zou met de campagne de sjahmonarchie in Iran willen herstellen. De accounts gebruiken onder meer de hashtag #KingRezaPahlavi, delen foto's en video's van hem en roepen op tot herstel van de monarchie.

Door Imre Himmelbauer

Redacteur

03-10-2025 • 21:09

80

Submitter: Xtuv

Reacties (80)

Sorteer op:

Weergave:

Ik baal er echt ontzettend van dat er AI tools bestaan die levensechte foto’s en video’s kunnen genereren op basis van een paar commando’s.

Wat is hier de meerwaarde van voor ons als mensheid? We kwamen al om in de video’s, dat is al heel laagdrempelig, hier is AI echt niet voor nodig.

Het enige wat we nu krijgen is bizar veel nikszeggende nepvideos om makkelijk geld te genereren en ook nog eens een methode voor criminelen en criminele regeringen om makkelijk nepvideos te maken om mensen te bedriegen en af te persen.

De bedrijven die dit maken weten dit natuurlijk ook wel, en het interesseert ze helemaal niks wat voor bak ellende zo over de wereld heen storten.

Sinds de intrede van AI tools die foto’s en video’s maken, maar ook die geautomatiseerde websites kunnen genereren met AI verhaaltjes, is het web een veel minder leuke plek geworden.

Maar echt, wat is de meerwaarde voor het kunnen genereren van levensechte nep video’s en foto’s? Nul, noppes, nada. Behalve voor mensen met slechte intenties.
Fundamenteel AI onderzoek heeft wel degelijk veel nuttige toepassingen. Het probleem is vooral dat met huidige technieken en hardware modellen zo goedkoop zijn dat je het heel makkelijk voor onzin kan gebruiken.
Eens, het internet gaat hier inderdaad aan kapot. We verdrinken al in content, en nu met AI-deepfakes wordt het nog moeilijker om echt van nep te onderscheiden. Het enige 'voordeel' lijkt te zijn voor scammers en propagandamachines, terwijl de rest van ons met een vervuild web zit. Tijd voor betere regulering, voordat het te laat is.
hoe ga je iets reguleren wat niet bestuurbaar is
Gewoon straffen, niet vermelden is blokkade.

Gebruikers registreren door ID/paspoort

Alle websites die niet aangesloten zijn als onbetrouwbaar aanmerken.

Ik denk dat het al een kant is waar wij naar toe gaan en zelf vindt ik het geen fijn iets, maar het wordt wel langzaam aan noodzakelijk.

Er zijn nu al grote groepen die AI van echt al niet kunnen onderscheiden.


(p.s: Je hoeft iets niet te besturen om het te reguleren)

[Reactie gewijzigd door massareal op 4 oktober 2025 03:55]

En zien we dit soort socialemediaposts met nepaccounts, AI-shit en gecoördineerde campagnes zoals in het artikel genoemd hier nog steeds als meningen die onder vrijheid van meningsuiting vallen, of moeten en kunnen we in Europa en ook in Nederland nu eindelijk erkennen dat dit gewoon informatieoorlogsvoering is, blokkeren of toepassen van moderatie geen geen censuur is en ons daartegen verdedigen in plaats van het weg te zetten als overheidscensuur als er tegen opgetreden wordt of het niet eens te durven te benoemen of aan te pakken omdat je als overheid vind dat het niet aan hen is (zie dit) . Nu richt het zich op Iran, maar waarom zouden we aannemen dat zulke technieken niet ook tegen ons ingezet zullen worden, zeker met de komende verkiezingen voor de deur. Zie alleen al het gebruik van X door Musk in de Duitse verkiezingen om de AfD te promoten en de werking van dat algoritme.

Hiermee ook refererend naar o.a. reacties onder jdh009 in 'EU-rechtbank: internetproviders moeten Russische sites als RT blijven blokkeren' en jdh009 in 'Minister Dijkstra: niet taak van de overheid om te bepalen wat desinformatie is'.

[Reactie gewijzigd door jdh009 op 3 oktober 2025 22:34]

Ja, het is een probleem, en iets dat al veel langer speelt. Maar hoe wil je zoiets blokkeren?
Zeker met GPTs tegenwoordig is het behoorlijk lastig om vast te stellen of een comment op het internet een echt persoon is of een bot.
Volgens mij kun je op basis van tekst analyse een vrij betrouwbare inschatting maken of tekst door een LLM gegenereerd is, of door een mens is geschreven. En idem voor GenAI afbeeldingen en videos.
Dat werkt een beetje op paragraaf-lange teksten, maar op comments of tweets van 10 tot 20 woorden is dat toch een stuk lastiger.
Netanyahu geeft zelf toe dat social media een belangrijk wapen is en dat ze daarom ook Tiktok hebben gekocht in Amerika. Dus die propaganda laten ze vast niet alleen maar los op de Iraniërs.

https://x.com/disclosetv/status/1971757331928023134
TikTok is helemaal nog niet verkocht:

nieuws: Trump tekent decreet dat verkoop van TikTok afdwingt

Daarnaast zie ik Netanyahu niet in de lijst met (waarschijnlijke) kopers terugkomen.
Netanyahu viert vakantie op het prive eiland van best buddy Larry Ellison, oprichter en voorzitter raad van bestuur van Oracle dat genoemd wordt als potentiële koper van TikTok in het artikel waar jij naar linkt.

https://www.timesofisrael.com/netanyahu-on-vacation-at-island-owned-by-larry-ellison-a-witness-in-graft-trial/

[Reactie gewijzigd door yevgeny op 3 oktober 2025 23:46]

Het is niet bepaald een geheim dat Israëlische eenheden diep geïnfiltreerd waren/zijn in Iran en dat bij de 12 dagen durende oorlog afgelopen zomer Israëlische drones opstegen vanuit Iran zelf om zo doelen zoals luchtafweer uit te schakelen. Vanuit dat perspectief gezien zijn een paar AI filmpjes en desinformatie gericht tegen het Iraanse regime niet onwaarschijnlijk. Wel nieuwswaardig en iets wat we veel meer zullen gaan zien, zowel tegen 'ons' als door 'ons' ('ons' als in Nederland en het Westen). Pamfletten en luidsprekers maken plaats voor steeds beter wordende AI video's en bot netwerken die propagandaberichten op social media een boost geven.
De gevangenis is onder meer berucht als gevangenis voor tegenstanders van het regime, academici en mensenrechtenactivisten. Ook staat zij bekend om talloze mensenrechtenschendingen en martelingen.
Was dit een Oekraïense operatie geweest op een soortgelijke Russische gevangenis dan zouden de meeste mensen dit denk ik toejuichen.
Israël doet Israël dingen.
De schurkenstaat veegt zijn achterste af met normen en waarden en wij doen lekker mee. Als we maar niet verbaasd gaan reageren wanneer wij hier de pineut zijn en de rest van de wereld hun 'thoughts and prayers' stuurt.
probeerden ze ook in china, daar is israel niet meer welkom.
Wat een leuke overheid hebben ze daar toch in Israël.

Doet Rusland dit dan zijn er kamervragen, grote ophef in het nieuws. Israel doet het en het is amper nieuws.
Israel zijn hier de 'goede' kant.
Dit artikel gaat over misinformatie door middel van AI dat wordt verspreid door Israël.

Hoe zijn zij hier "the good guys" in dit artikel?
Hangt uiteraard af wat je mening van Iran is :P

Over het algmeen wordt dat land beschreven als een religieus extremistische dictatuur autocratie, dan is het vanuit een Westers democratisch perspectief niet gek dat een opstand als positief wordt gezien.

[Reactie gewijzigd door Mathi159 op 3 oktober 2025 22:18]

Eens. Misinformatie verspreiden was vroeger ook een instrument in oorlogen. Maar nu zijn de schaal, snelheid en bereik enorm. Evenals de effectiviteit. Het is niet meer weg te denken in de tegenwoordige oorlogsvoering. We zullen eraan moeten wennen. Hoewel ik het persoonlijk achterbaks vind, wat hier echter niet relevant is.
Dat zeiden ze ook van de krant, dan de telegraaf, nu het Internet. Informatie gaat niet echt veel sneller dan waar mensen aandacht aan kunnen schenken, 90% van de bevolking is niet terminaal online, die lezen het nieuws of de krant eenmaal per dag in de avond en meestal een hele korte versie van een verhaal.

Misinformatie is vooral een probleem eenmaal het door 'officiele' kanalen komt, zoals de BBC of de NOS. En dat is nu juist de bedoeling van een misinformatienetwerk, niet om de grote massa's om te leiden, maar om genoeg 'lawaai' te maken zodat een "erkende" bron het oppikt alvorens ze dit moeten terugtrekken (behalve als ze ideologisch agenda's hebben). Eenmaal daar de rot in zit dat ze misinformatie niet meer kunnen/durven terugtrekken ben je de leiding kwijt en daarmee gaan de meeste mensen nu elders op zoek voor hun informatie waar hetzelfde probleem zich herhaalt, echter op kleinere schalen.

[Reactie gewijzigd door Guru Evi op 3 oktober 2025 22:53]

Je bent naïef als je gelooft dat dat trucje niet vaker ingezet wordt door 'ons'. Iedereen is schuldig.
In war, truth is the first casualty.
Ongeacht wat je van Israël vindt, en los van wat ik er van vind, snap ik het ergens wel. Hamas heeft deels door Iran bestaansrecht, en Hamas heeft één duidelijk doel voor ogen. Door Iran omver te werpen snij je een belangrijke ader naar Hamas af, wat nodig is, want Hamas zelf bestrijden is gewoon een onbegonnen zaak. Da's letterlijk dweilen met de kraan open.

Het is daar gewoon een immense puinhoop met alleen maar verliezers, en die puinhoop gaat héél ver terug. Dat stuk land wordt al honderden jaren bewoond door verschillende volkeren en religies. Dat gaat terug tot minstens de Romeinse tijd. Ik denk dat er wereldwijd geen enkel stuk land is met een complexere geschiedenis op het gebied van populatie, afkomst, invloeden van buitenaf en religie.
Dit is typisch fake news en dat weet je zelf ook.
Ohja, de goede kant.

Netanyahu pleegt bewust genocide omdat hij de bak in moet zodra de oorlog is afgelopen en er nieuwe verkiezingen zijn. 70-75% van de Israëli vind dat hij weg moet.

Meer dan 10.000 palestijnen zitten vast zonder een eerlijk proces.

Al jaren bouwen ze illegale nederzettingen.

Maar sure, ze zijn de goede kant.
Er is hier geen goede kant. Israël (lees: de machthebbers) heeft inmiddels duidelijk gemaakt dat je niet met ze moet fucken (en gaan daarbij héél ver). Hamas heeft al lang en breed bewezen ook niet vies te zijn van smerige spelletjes, zoals zich verstoppen achter de burgerbevolking of in ziekenhuizen. Je ziet hier gewoon twee oorlogsmachines bezig en de bevolking ervaart de gevolgen. De Palestijnen hebben alleen de pech dat Israël véél harder toe kan slaan dan Hamas. Als Hamas die slagkracht had gehad (en Israël niet z'n Iron Dome) was Israël net zo goed in een ruïne verandert.
"Niet fucken" Een massamoord van 70.000, 2 milioen ontheemden, en het inpikken van land noem je "niet fucken". Het zijn gewoon extreme criminelen met macht.

Er is een degradatie van gewelds- en tolerantienormen gaande. Met Stalin kon je ook "niet fucken". Nee sorry hij was gewoon een extreme crimineel, niet fucken is vals geschiedschrijven.

(Hamas en Hezbollah zijn net zo erg/zo niet erger)
Jaja, alles komt door Hamas. Want ja, hulpdiensten overhoop schieten is normaal, kinderen uithongeren? Geen enkel probleem en dan nog de talloze andere dingen, maar daar zal je vast slechte excuses voor kunnen verzinnen. Maar wat heeft Hamas te maken met de illegale nederzettingen? Daar zit Hamas niet, daar is geen oorlog, daar worden geen Israeliers vastgehouden. Dus verklaar dat? Je hebt een totaal verkeerd beeld van Israel.
Los van hoe men over Iran denkt, er loopt een internationaal arrestatiebevel tegen Netanyahu, Ben Gvir en Smotrich wegens oorlogsmisdaden. Dit zijn de drie belangrijkste leiders van een regime dat wordt beschuldigd van genocide, het uithongeren van de bevolking en het verwoesten van meer dan de helft van Gaza. Opvallend is dat 75% van de slachtoffers vrouwen en kinderen zijn. Tegelijkertijd kan Israël wél probleemloos een Iraanse wetenschapper in zijn appartement in Teheran vermoorden via een raket aanval vanuit Israël.

Netanyahu gebruikt deze oorlog bovendien om zijn eigen corruptiezaak te ontlopen. In de documentaire The Bibi Files gaf hij zelf toe maandelijks miljoenen via Qatar naar Hamas te hebben gestuurd, een film die niet toevallig snel offline werd gehaald.

Daarnaast heeft Israël via AIPAC een enorme invloed gekocht binnen het Amerikaanse Congres.

Sinds 1995 verspreidt Netanyahu leugens over vermeende Iraanse kernwapens. Iran stond internationale inspecties toe voor zijn nucleair programma, terwijl Israël juist weigert zich aan afspraken en inspecties te houden.

De feiten in het Midden-Oosten wijzen in één richting, de landen die er de grootste schade hebben aangericht zijn Israël en de Verenigde Staten.

Wie zich verdiept in dit conflict, en niet blind de officiële mediaverhalen volgt, ziet al snel wie hier de échte “bad guys” zijn.
Waar is die documentaire te zien?

Het lijkt er overigens op dat Hamas het (vredes wil ik het niet noemen) oorlogstopplan niet wil ondertekenen terwijl de hele organisatie amnestie is beloofd en de enige consequentie is dat ze niet deel mag nemen aan een nieuw te vormen bestuur. Ik weet dat de angst bestaat dat Israël het voor het zeggen zal blijven hebben, maar in dat geval komt er vast genoeg druk van buitenaf op ze om uiteindelijk (al zal het jaren zijn) toe te geven.

De nucleaire inspectieteams in Iran zijn natuurlijk ook jarenlang aan het lijntje gehouden, en er is meerdere keren verklaard dat hun doel is een kernwapen te bezitten. Van Israël weten we dat ze deze hebben (en niet op gaan geven, en bij een grote aanval waarschijnlijk in gaan zetten) dus daar is ook weinig geheims meer aan.
Want willen onderhandelen staat gelijk aan niet willen ondertekenen? Wie weet willen ze wel instemmen maar dan wel dat de VN de bufferzone bewaakt, en dat de Palestijnse staat wordt erkend. Lijkt me namelijk prima toevoegingen.
Kan je jouw beeld geven waarom het opvallend is dat er veel vrouwen en kinderen slachtoffer zijn. Is dit opzet en een pressure middel, is dit doordat mannen meer bewapend zijn?

Ik ken die documentaire niet, maar het viel mij ook op dat vooral Qatar zo verbaast is dat er een raket aanval in hun land op Hamas is geweest. In het interview wat ik gezien heb, daarin zei hij ook dingen over de lange band die er al is met Netanyahu. De precieze banden, ook met Hamas, weet ik niet.

Dit gaat misschien wat verder terug, maar ik vind het raar dat niemand het over Amerika heeft in de setting van Azië. Zeker bij de kleine eilanden groepen zijn daar echt gruwelijkheden gepleegd. Testen van extreme zware wapens, etc. Idem voor Pakistan waar hele nep vaccinatie zijn opgetuigd om vanuit Amerika ‘terroristen’ op te pakken. Events die in Azie best nog wel als normaal worden aangenomen (als het om een waargebeurd verhaal gaat), maar waar we in het westen eigenlijk nooit iets over hebben gehoord.

Overigens moet ik hierbij wel zeggen: de rest van de wereld kan er natuurlijk ook wat van. Maar eens dat vaak maar beperkte beelden van de westerse wereld worden gedeeld (en als waarheid wordt aangenomen).
Normaal gesproken geeft de verliezende partij zich over om te voorkomen dat haar hele burgerbevolking uitgemoord wordt. Zondag zullen we wel horen of Hamas het beste voor heeft met haar eigen bevolking, of elke levende ziel op wil offeren.
Ik vind het erg ver gaan dat op deze manier terloops even volkerenmoord wordt goedgepraat. Alsof het een valide middel is om een doel te bereiken. Dat is het uiteraard nooit.
Israël claimt dat (bijna) al hun aanvallen op Hamasstrijders zijn gericht en daar kan je door de methoden van Hamas (verschuilen tussen burgers) weinig op afdingen. Het niet doorlaten van wapens, medicijnen en zorg is een oorlogsmisdaad die nooit plaats had mogen vinden en moet stoppen.

Even voor de duidelijkheid; ik kies hier dus niet tussen een van beide partijen en wil juist laten zien waarom eigenlijk niemand dat zou moeten doen. De enige slachtoffer zijn alle mensen die daar zitten en er niks mee te maken hebben.
Normaal gesproken geeft de verliezende partij zich over om te voorkomen dat haar hele burgerbevolking uitgemoord wordt. Zondag zullen we wel horen of Hamas het beste voor heeft met haar eigen bevolking, of elke levende ziel op wil offeren.
Normaal gesproken is een oorlog tussen 2 legers en wordt de burger bevolking zo veel mogelijk buiten schot gehouden. Juist omdat je de gemiddelde burger niet aansprakelijk kunt stellen voor wat het leger doet.
Daar is ook het hele oorlogsrecht op gebaseerd.

Israel maakt de keuze om de burgerbevolking uit te hongeren, ziekenhuizen te beschieten, hele steden plat te buldozeren. Niet Hamas.
Hamas is ook geen leuke partij hoor. En zijn de directe aanleiding van wat er nu aan de hand is. Maar dat is geen vrijbrief voor Israël om maar genocide te plegen.
Los van bovenstaande is in Iran een dictatuur die voor veel mensen niet veel goeds betekent. Of de manier van Israël de juiste is weet ik niet, maar ze kiezen wel vaker methoden die niet stroken met wat internationaal geaccepteerd wordt.
Oh zeker, Iran is niet bepaald het toonbeeld van een leuke mensenrecht vriendelijke samenleving.

Maar is dat aan ons om op te lossen? Of moet zo'n verandering van binnenuit komen?

Er zijn genoeg andere landen waar mensenrechten niet gerespecteerd worden waar niet door het westen wordt geprobeerd om een burgeropstand te ontketenen met nepnieuws.
Ik ben het met je eens. Hamas is natuurlijk wel een georganiseerd leger dat een grote onverwachte aanval uit heeft gevoerd om een oorlog te ontketenen, en verbergt zich daarna tussen de burgerbevolking. Er zijn genoeg aanvallen gedaan door Israël die niemand van Hamas hebben geraakt.
En Israel heeft die aanval LATEN gebeuren.
Welk verliezende kant? Hoezo verwoord je het alsof het een oorlog is?
Ik weet niet of ik een land waarvan de leider actief heeft meegeholpen aan het aan de macht brengen van een terreurorganisatie in een buurland puur om de validiteit van dat land's claim als land zijnde te doen wankelen terwijl diezelfde terreurorganisatie constant het volk dat je als leider zou moeten beschermen ook aanvalt met de macht, het geld en het materiaal dat ze hebben dankzij jou nu per se "goede kant" zou durven noemen. Om nog maar te zwijgen over dat "kleine akkefietje" van genocide en hun hele gedrag aan de Westbank.
Mag niet modereren. Iran met het Ayattolah regime is één van de gevaarlijkste landen die onze westerse vrijheden bedreigen. Steunen Rusland, de Houthi's, Hamas en andere terroristen.
... maar elk ander land zou door het westen met de grond gelijk gemaakt worden ...
Dat verwacht ik niet. Je hebt het zelf over genocide maniakken (ik denk dat we wel zo ver zijn dat er sprake is van genocide in Gaza), maar als je een heel land wegvaagt, dan heb je ook een hele hoop onschuldige mensen te pakken. Het lijkt me niet dat het gemiddelde westerse land daar zomaar in meegaat.
Ik snap deels Hamas' haat tegen Israël en ik snap deels Israëls haat tegen Hamas.
Ik ken de oplossing niet, misschien moet het maar uitgevochten worden, al ben ik daar geen voorstander van. Maar ondanks uitvechten, blijven er (internationale) regels van kracht.
en het zou meteen wereldvrede opleveren als de grenzen hersteld worden voor 1948.
Nee, want miljoenen zijn dan ontheemd.
Kun je uitleggen hoe dit geen tech-nieuws is?
Ik denk dat als je niks hebt met beide partijen, je ook geen volledig beeld kan vormen om te constateren dat er veel anti Israël nieuws is.

Ik vind het wel degelijk tech nieuws, want AI is nou precies hetgeen wat als technologisch wapen wordt ingezet. Ik vind het fijn om te weten wat er speelt in de wereld van AI en de toepassingen daarvan. Zoals overheden die het inzetten om fake nieuws te verspreiden.
Wat is dat met al die anti-Israël artikelen tegenwoordig op Tweakers?
Wat is er anti-Israel aan? Er wordt het een en ander geconstateerd, je kunt zelf je mening daar over vormen.
In heel dit stuk wordt niet gesproken over Palestijnen.
Met hoe Israël tekeer gaat tegenwoordig met uitmoorden van een heel volk is er gewoon veel over te schrijven.
Sorry maar dat is waarschijnlijk niemand hier.

Ik ben Joods en laat mij negatief uit over het gezag van een land, in dit geval Israël.

Als ik kritiek heb op Iran ben ik dan een islamofoob? ik vind het persoonlijk ook degressief om geen mening te mogen hebben over acties van een land losstaand van hoe het geloof daar in elkaar steekt. Als landen altijd achter geloof mogen verbergen zullen we nooit een humane samenleving kunnen opbouwen. Er is een reden dat er separation of state and church ontstond.
Israel is per definitie de Joodse staat, zie het vlag onder andere met de David ster. Dat kan je er niet vanaf trekken, daarnaast is seperation of church and state een westers concept, vandaar ook “church” en niet “mosque” of “synagogue”.

Je moet het een beetje vergelijken met Vaticaan stad, zij vertegenwoordigen de Katholieke kerk (daarmee niet alle christenen, maar wel alle rooms-katholieke christenen), christenen die zich daarvan pertinent willen afscheiden hebben dat ook gedaan, door afzijdige bewegingen. Dit effect zie je duidelijk niet terug bij Joden en Israël (met uitzondering van wat meningsverschillen over aanpak, maar geen duidelijke afkeer van de religieuze connectie), dus moet je als empathische burger daar gewoon begrip voor hebben en er voorzichtig mee omgaan, vandaar mijn waarschuwing om te waken voor anti-semitisme.
Je snapt ook dat die Davidster gewoon gebruikt is pas in de 19e eeuw, het komt totaal ergens anders vandaan en door meerdere volkeren gebruikt.

Wikipedia: Davidster
Laten we ook niet zo polariseren... het niet eens zijn met de acties van de staat Israel betekent niet dat je antisemitisch bent....
Ik weet nou niet of je serieus bent of dat je sarcastisch bent, wat is er antisemitisch aan zijn reactie? Hij heeft het over de regering van Israel, niet over semieten.
Anti-Israël is niet hetzelfde als anti-Jood. Als je dat gelooft heb je net iets te lang aan de propaganda-machine gehangen.
Mijn mening heeft niks te maken met het wel of niet Joods zijn. Als je als land genocide pleegt ben je simpelweg fout bezig. Dat is iets heel anders dan Jodenhaat en ik heb ook liever niet dat jij doet alsof wat ik zeg anti semitisme is want dat is het gewoon niet.
Offtopic, maar: misschien even nadenken voordat je iemand beschuldigt als antisemiet. Er is concensus dat Israël genocide pleegt in Gaza (Wikipedia: Gaza genocide), in het Nederlands wordt genocide ook wel volkerenmoord genoemd, ofwel het uitmoorden van een volk. Dat is niet zomaar een mening, en heeft niets met antisemitsme of jodenhaat te maken.
Journalisten zijn ook verboden in Gaza. Er is veel mis met die oorlog waardoor mensen zelf hun twijfels gaan trekken met de rapporteringen in de media.
Stel dat je inderdaad gelijk hebt (wat ik te zeerste betwijfel, gezien de vele experts die dat juist niet vinden) dat is dit dus een twijfelgeval van genocide. Dat is ook niet iets om trots op te zijn. Los daarvan is het incorrect om iemand zonder goede redenen als antisemiet te bestempelen. Zeker hier op Tweakers, als nerds onder elkaar.
Er zijn ook vele experts die vinden dat er geen sprake is van genocide. Hoe je het ook wendt of keert, war is hell met vele onschuldige slachtoffers, maar dat betekent nog niet dat er sprake is van genocide. Ik bestempel hier trouwens niemand als antisemiet.

[Reactie gewijzigd door derhenno op 3 oktober 2025 21:55]

Oh, zo bedoelde ik het niet. Ik reageerde juist op iemand die dat wel deed, en vandaar dat ik antisemitisme noemde. Jij noemde mij dat inderdaad niet.
Niet alleen Wikipedia heeft het over genocide. Je moet overigens wel een plank ..etc. Of gewoon alles maar geweldig vinden wat Israël al sinds 1948 doet.
Anderen hebben weer geen plank maar een spoorbiels voor de….etc 😉. Er is sprake van ontzettend veel desinformatie en het is niet makkelijk daar doorheen te prikken voor mensen.
Waar kan ik de juiste informatie vinden?
Een heel volk is wellicht niet correct, er zullen heus wel wat Palestijnen zijn die het overlegen, net zoals er ook Joden waren die WO II hebben overleefd.

Verder vroeg je om een bron: https://www.ohchr.org/en/press-releases/2025/09/israel-has-committed-genocide-gaza-strip-un-commission-finds

Daarnaast kan je een genocide pas echt vaststellen als je al te laat bent. Iets wat nog niet gebeurd is kan je niet vaststellen.
1 (objectieve?) bron? Veel uit de koker van de VN blijkt nou niet echt a-politiek te zijn.
'er zullen heus wel wat palestijnen zijn die het overleven'
Er leven nog meer dan 2 miljoen palestijnen (de bevolking is zelfs gegroeid).

Je kunt genocide inderdaad pas echt achteraf vaststellen maar de informatie die ik tot nu toe heb vernomen doet mij toch denken dat er geen sprake van is.
Dus als Israël een poging doet en het mislukt, moeten we blij zijn? De structurele beperkingen voor voedsel en hulp om basaal mensenrechten te garanderen, door een enorm aantal onafhankelijke instanties en staten, en de manier waarop ze zelf hun rol invullen in het verstrekken van 'hulp', alsmede ook zeker de uitlatingen van ministers en bestuursleden van de Israëlische regering, wijzen alleszins op de intentie. Dan is afwachten wat de cijfers zullen worden wel een heel erg luie cynische manier van genocides vastellen; dan kan je altijd op zijn best achteraf zeggen "shit, dat was er eentje, wat erg zeg".
Wanneer je een VN rapport opgesteld door onafhankelijke commissie niet als bron accepteert, dan houdt de discussie waarschijnlijk snel op. Wat verwacht je dan?
Je kunt het eventueel zelf ook opzoeken, de vraag is of jij zelf bereid ben jezelf te informeren in deze conclusies. Of de moeite nemen om aan te tonen waarom het volgens jou niet waar is maar een onderbuik gevoel.

Het lijkt dat jouw gevoel gelijk aangeeft dat wat hij zegt onjuist of onwaar is. Daarmee geef je eigenlijk aan dat je eventuele feiten gelijk verwerpt en bestempeld als onwaar omdat je al een mening heb gevormd op basis van je eigen informatie , tenzij iemand de moeite voor jou neemt die je zelf niet wil nemen?

Ik denk dat @Blokmeister het redelijk netjes in kaart brengt.
Je draait het om: hij stelt het nogal heftig, laat hem het dan ook maar bewijzen. Ik ben geïnformeerd genoeg om te weten dat dat nogal een dingetje gaat worden. Ik wens hem/haar er veel succes mee!


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn