Tip de redactie

Kwetsbaarheid bij Trump Mobile legt mogelijk data van 27.000 klanten bloot

Door Yannick Spinner, 25 mei 2026 13:24148 reacties

Trump Mobile onderzoekt een kwetsbaarheid in de website waardoor mogelijk de gegevens van 27.000 potentiële klanten zijn uitgelekt. Voor zover bekend gaat het om persoonsgegevens als namen, adressen en telefoonnummers, maar geen financiële gegevens.

Trump Mobile T1 GoudDe kwetsbaarheid werd volgens The Guardian door een Australische 'beveiligingsonderzoeker' ontdekt, die zichzelf een IT-professional noemt maar hobbyist is als onderzoeker van kwetsbaarheden. Hij zou het probleem aan Trump Mobile hebben doorgegeven. Voor zover bekend werd de kwetsbaarheid pas na mediavragen bevestigd door het bedrijf van familieleden van de Amerikaanse president Donald Trump.

De oorzaak van de kwetsbaarheid is onbekend. Volgens Trump Mobile is er geen bewijs gevonden van een probleem met de infrastructuur van het bedrijf. Mogelijk zou het probleem bij de pre-orderdatabase liggen. Het is onduidelijk wie daarvoor verantwoordelijk is. Het bedrijf waarschuwt klanten hoe dan ook voor phishingmails en andere cyberaanvallen.

HTC in gouden jasje

Het nieuws over het beveiligingsprobleem komt enkele dagen na de kleinschalige release van de eerste Trump Mobile-smartphone T1 naar buiten. Het toestel, dat volledig in de Verenigde Staten gemaakt zou moeten worden, werd eerder bijna een jaar uitgesteld en bleek uiteindelijk toch niet volledig in de VS gemaakt te kunnen worden.

De T1 blijkt daarnaast gebaseerd te zijn op een bestaande smartphone, de HTC U24 Pro. Tweakers beschreef het proces achter deze spraakmakende 'nieuwe' smartphone in detail.

Reacties (148)


TrendForce: Samsung en rivalen verdubbelen nandomzet door AI-vraag en hdd-tekort

Door Yannick Spinner, 25 mei 2026 12:3851 reacties

Fabrikanten van nandflashgeheugen profiteren van de grote AI-industrie en de bijbehorende vraag naar opslagruimte. De vijf grote fabrikanten verdienden in het afgelopen kwartaal ruim 83 procent meer met hun flashgeheugen vergeleken met het kwartaal daarvoor. Samsung blijft de grootste fabrikant.

Analisten van TrendForce schrijven in een nieuwsbrief dat de enorme omzetstijging voor de flashfabrikanten twee oorzaken heeft. Enerzijds is er de aanhoudende grote vraag naar nandflash vanuit de AI-industrie. Dit zorgt voor schaarste en dus hogere prijzen.

Wat is nandflashgeheugen?

Nandflashgeheugen is een vorm van non-volatiele opslag. In tegenstelling tot ramopslag behoudt flashgeheugen zijn data ook wanneer er geen stroom op staat. Dit is de fundamentele technologie voor opslag op bijvoorbeeld ssd's, flashkaarten en USB-sticks.

Nand verwijst naar de NAND-poort, de not-andtechniek waarmee de elektrische lading in de opslagcellen vastgehouden wordt. Er zijn verschillende soorten cellen, waarbij er een tot vier bits per cel kunnen worden opgeslagen. Tweakers schreef eerder een explainer over deze opslagtypes.

Daarnaast is er volgens de marktonderzoeker een 'aanhoudend structureel tekort aan harde schijven'. Het gebrek aan beschikbaarheid van deze opslagtechnologie zorgt ervoor dat datacenteruitbaters meer grootschalige opslag op ssd's doen, specifiek op geavanceerde quad-levelcellopslag (qlc).

Niet alleen Samsung profiteert

Samsung blijft de grootste fabrikant van flashgeheugen met een marktaandeel van bijna 32 procent en een omzetstijging van 105 procent. Dat betekent dat Samsung in het afgelopen kwartaal ruim twee keer zoveel verdiende als in het kwartaal daarvoor. Ook kleinere fabrikanten als Micron en SanDisk hebben een verdubbelde omzet geboekt.

TrendForce nand flash 2026

Ondanks de grote stijgingen in omzet zijn de fabrikanten volgens TrendForce niet van plan om extra productiecapaciteit in te richten voor nandflashgeheugen. Daarom wordt het hele jaar nog een tekort aan ssd-opslag verwacht. Dit heeft ook effect op de consumentenprijzen voor ssd's. Hoewel de AI-industrie vooral opslagcapaciteiten vraagt die niet relevant zijn voor consumenten, verdubbelde de prijs van veel populaire ssd's sinds eind 2025, zo blijkt uit gegevens van de Pricewatch.

Samsung nand

Reacties (51)


Gurman: Apple geeft iOS 27 ondersteuning voor Google Cast

Door Yannick Spinner, 25 mei 2026 11:4368 reacties, submitter: falcon186

Apple werkt naar verluidt aan ondersteuning voor andere castsoftware dan AirPlay in iOS 27. De uitbreiding van ondersteuning moet het mogelijk maken om bijvoorbeeld Google Cast te gebruiken.

Met de bredere ondersteuning zouden iOS 27-gebruikers content zoals video's naar apparaten kunnen versturen via alternatieve castsoftware, aldus Bloomberg-journalist Mark Gurman op basis van anonieme bronnen. Naar verwachting brengt Apple in september 2026 de nieuwste versie van het iPhone-besturingssysteem uit. Eerder gaf Apple de TV-app voor Android al Google Cast-ondersteuning.

De ondersteuning van alternatieve castsoftware is onderdeel van een bredere verandering van het Apple-ecosysteem als gevolg van de Europese Digital Markets Act (DMA). Onder die wet moeten bedrijven meer concurrentiemogelijkheden toestaan.

Zo moet Apple alternatieve appwinkels, betaalmethoden en ook casttechnieken toestaan, zo zei de Europese Commissie al ooit nadrukkelijk. In het verlengde daarvan veranderde Apple onlangs zijn beleid door het kiezen van standaardapps zoals zoekmachines en browsers mogelijk te maken.

Google Cast-apparaten
De eerste Chromecast (2013), Chromecast Ultra (2016) en de Chromecast met Google TV 4K (2020). De apparaten gebruiken standaard Googles Cast-techniek.

Reacties (68)


Star Citizen doorbreekt barrière en haalt 1 miljard dollar op met crowdfunding

Door Yannick Spinner, 25 mei 2026 10:56215 reacties, submitter: dyln

Star Citizen heeft meer dan een miljard dollar opgehaald via het crowdfundingsysteem. Het geld werd door ruim 6,5 miljoen fans aan de ontwikkelaar Cloud Imperium Games (CIG) betaald. De ruimte-mmo werd in 2012 aangekondigd en is sinds 2013 in alfa.

Star Citizen funding 2026Uit de statuspagina van Star Citizen blijkt dat de barrière van een miljard dollar ergens dit weekend werd doorbroken. Het vooruitzicht van het doorbreken van die psychologische grens lijkt het aantal 'donaties' te hebben aangewakkerd, omdat er de afgelopen dagen meer betaald werd dan normaal.

Voor zover bekend is Star Citizen een van de weinige games uit de geschiedenis die meer dan een miljard dollar hebben gekost. CIG geeft doorgaans vrijwel al het geld dat het in een jaar verdient weer uit aan de ontwikkeling van Star Citizen en zustergame Squadron 42. Tweakers schreef eerder een achtergrondartikel over de tumultueuze ontwikkeling van de omstreden game.

Financiering door fans

De ontwikkeling van Star Citizen wordt sinds de alfaperiode voornamelijk gefinancierd door middel van crowdfunding. In principe doneren spelers niets, maar betalen zij een vastgesteld bedrag voor toegang tot specifieke schepen en andere in-gamecontent.

Toch vervaagt de lijn tussen donatie en het kopen van in-gamegoederen vaak. Zo krijgen spelers vooralsnog toegang tot alfavaluta en krijgen zij bij de uiteindelijke release pas 'echt' geld voor de game. Ook betalen sommigen voor producten die er nog niet zijn. Onlangs verkocht CIG bijvoorbeeld 'toegang' tot de Anvil Odin, een beperkt beschikbaar slagschip van 5000 dollar. Het schip bestaat echter nog niet. Een fan schreef daarom op Reddit: 'Ik kocht de Odin-JPEG van 5000 dollar. AMA.'

Wat is Star Citizen?

Star Citizen is een ruimte-mmo waarin spelers zich zonder laadschermen door de ruimte en over volledige planeten kunnen bewegen. De game bevat uiteenlopende ruimteactiviteiten. Zo kunnen spelers lucht- en ruimtegevechten houden, op planeten en in ruimteschepen grondstoffen delven, goederen verhandelen en te voet fps-gevechten voeren. Het wordt als een van de meest ambitieuze games ooit gezien, maar ook als schoolvoorbeeld van wat sommigen vaporware zullen noemen.

Reacties (215)


Epic kondigt eerste Unreal Engine 6-game aan: Rocket League-upgrade van UE3

Door Yannick Spinner, 25 mei 2026 09:5774 reacties, submitter: Coen

Epic Games kondigt tijdens een Rocket League-toernooi onverwachts Unreal Engine 6 aan. De nieuwe game-engine moet een upgrade van Rocket League aandrijven. Het is nog niet bekend wanneer de vernieuwde game of de game-engine daadwerkelijk uitkomen.

Unreal Engine 6De Unreal Engine-ontwikkelaar en Rocket League-maker Psyonix deden de onthulling tijdens de Championship Series 2026 Paris Major. In de korte trailer is te zien dat de vernieuwde game een aanzienlijk beter belichtingssysteem krijgt. Ook lijken auto's, het gras en de arena's meer details te krijgen.

Rocket League op Unreal Engine 3

De upgrade naar Unreal Engine 6 is groot. Rocket League kwam oorspronkelijk in 2015 op de markt op basis van Unreal Engine 3. Die engine kwam in 2006 uit en was toen dus al relatief oud. Hoewel Psyonix UE4 heeft overgeslagen, wordt er al jaren gesproken over een upgrade naar Unreal Engine 5. Ook die engine wordt dus overgeslagen ten gunste van UE6.

Het is onduidelijk op wat voor manier de upgrade gaat plaatsvinden, bijvoorbeeld met een losse nieuwe versie of een complete heruitgave van Rocket League met een nieuwe engine. Het moet ook nog blijken wat de upgrade voor effect heeft op de physics van de game. De gameplay van Rocket League is zeer nauw verbonden met de onderliggende engine. Zeker voor competitieve en professionele spelers is het 'gedrag' van de auto's en de interactie met de bal en spelwereld heel belangrijk.

Rocket League Unreal Engine 6

Het is opvallend dat specifiek Rocket League als eerste UE6-game wordt aangekondigd. Hoewel de racevoetbalhybride door Epic Games' studio Psyonix wordt gemaakt, zou het nog populairdere Fortnite wellicht logischer zijn geweest. De battleroyale was eerder een van de eerste games met Unreal Engine 5. Aan de andere kant loopt de populariteit van Fortnite al langer terug.

Reacties (74)