Apple claimt oudere iPhones sneller en zuiniger te maken met iOS 27

Apple zegt dat oudere iPhones sneller en zuiniger worden met iOS 27. De upgrade krijgt een nieuwe cpu-scheduler. Bovendien krijgen alle telefoons die iOS 26 draaien, vanaf de iPhone 11 uit 2019, een upgrade naar iOS 27.

Apple geeft zijn interface ook een slider om in te stellen hoe transparant interface-elementen zijn. Er waren het afgelopen jaar veel klachten over de leesbaarheid van het Liquid Glass-ontwerp. Die slider komt in de instellingen van iOS.

Daarnaast claimt Apple veel snelheidsverbeteringen, zoals apps die 30 procent sneller moeten starten door belangrijke data te preloaden, foto's sneller te laten zien in Foto's en ook AirDrop moet sneller werken in ontdekken van andere apparaten en versturen van bestanden. Apple heeft ook de zoekfunctie versneld door alles opnieuw te indexeren. Dat gebeurt na installatie van iOS 27.

Gedeelde foto-albums werken met Android en Windows. Oudere iPhones moeten sneller worden en langer met hun accu doen dankzij een nieuwe cpu-scheduler. Daarnaast krijgen AirPods-gebruikers de mogelijkheid om de equalizer aan te passen.

Apple Intelligence komt in diverse apps terug. Zo kan de Telefoon-app informatie uit andere apps halen om te laten zien, zoals het nummer van een boekingsbevestiging bij het bellen van een luchtvaartmaatschappij. Agenda gaat natuurlijke taal begrijpen bij het invoeren van items. Home gaat beelden van camera's analyseren, zodat ze doorzoekbaar worden met tekst. Ook kan Home de beelden van diverse camera's achter elkaar monteren om één gebeurtenis te laten zien. Shortcuts krijgt een upgrade om acties aan te maken met natuurlijke taal. Daardoor hoeven gebruikers niet langer te weten hoe zij precies bepaalde scenario's moeten uitwerken.

Apple iOS 27Apple iOS 27Apple iOS 27Apple iOS 27
Apple iOS 27Apple iOS 27Apple iOS 27

Apple besteedde veel aandacht aan functies voor kinderaccounts. Zo wordt het mogelijk om te bepalen op welke tijden categorieën van apps beschikbaar zijn, zodat sociale media niet werken tijdens het maken van huiswerk.

Apple brengt iOS 27 dit najaar uit. Het gaat net als iOS 26 op alle iPhones sinds de iPhone 11 uit 2019 en nieuwer. Daarmee krijgt de 11 voor de zevende keer een iOS-upgrade, waarmee het de langst ondersteunde iPhone tot nu toe is.

Apple iOS 27 en andere OS'en
Apple iOS 27 en andere OS'en

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

08-06-2026 • 20:23

171

Lees meer

Reacties (171)

171
171
100
0
0
64

Sorteer op:

Weergave:

“Daarmee krijgt de 11 voor de zevende keer een iOS-upgrade, waarmee het de langst ondersteunde iPhone tot nu toe is.”

Maak daar maar gerust “waarmee het momenteel de langst ondersteunde smartphone ooit is.” van, want dat is feitelijk zo.

(Nee de fairphone die 10 jaar later een update van 5 jaar geleden krijgt is niet hetzelfde)
Niemand heeft nog een 11...
Hoi, niemand hier! Zelfs nog met de originele batterij al overweeg ik die nu wel te vervangen als ik nog ruim een jaar door kan.
Ik heb dat afgelopen najaar gedaan, gewoon bij Apple, met mijn 11 pro en ik kan het echt aanraden. Maar ik heb ook wel de intentie deze telefoon écht op te gebruiken, totdat er ook geen beveiligingsupdates meer komen. Dan kan het het waard zijn.
Waar heb je dat laten doen? Bij een Apple Store?
ik wel vorig jaar in de 14pro. kostte €100 en een uurtje tijd(na uur wachten tot hij ingeleverd kon worden) dus eerst de stad weer even in, toen ingeleverd en uur later opgehaald. elke euro meer dan waard geweest
Ik heb met mijn 14 Pro daar iets ‘bizars’ meegemaakt. Mij werd voor dezelfde batterij reparatie ook verteld dat ik een uurtje later terug moest komen. Bij terugkomst werd mij verteld dat de iPhone tijdens het vervangen van de batterij defect is geraakt (hoe dan?!) en ze mij een vervangend, nieuw, exemplaar van de iPhone 14 Pro zouden meegeven. Voor iemand zonder iCloud back-up een ramp natuurlijk, maar voor mij geweldig :*) .
Goede leer en tip voor anderen. Voordat je ook maar iets aan je telefoon denkt te laten doen, backup en fly-modus inschakelen. Mijn telefoon ging stuk en toen bleek de laatste backup niet gelukt te zijn (doordat er al een probleem met de telefoon was). Geen iCloud, dus een tijdje teruggezet in de tijd. Jammer dan, defecte telefoon was vervelender dan kwijtraken van wat gegevens en foto's.
Ja, gewoon bij de Apple Store. Op een vrijdagavond zonder afspraak binnengelopen, de ochtend erna kon ik hem ophalen. Het is duurder dan bij andere winkels, maar dan weet ik zeker dat ik een goed onderdeel heb en dat er niet gemord wordt met de rest. Ik ben helaas nog nooit tevreden geweest met niet-officiële onderdelen. Zowel niet van al die willekeurige telefoonwinkeltjes, en ook zelfs van iFixit niet, wat ik normaliter een topbedrijf vind.

Het voelde wel een beetje gek om een €100 reparatie te laten uitvoeren op een telefoon die €150-200 waard is (?) maar zoals ik zei: de nieuwste telefoon hebben interesseert me niet. Het gaat om het gebruik wat ik er nog uit ga halen, en het is lekker duurzaam.
Plus dat als je telefoon door wat voor reden dan ook gebriked wordt je dan ook een nieuwe/vervangende telefoon krijgt.
Ook dat, maar ik meen me te herinneren dat details zoals waterdichtheid ook blijven of zelfs hersteld worden (gezien de lijm/rubber? strips worden vervangen voor nieuwe, echte).
Hersteld weet ik niet zo zeer. Toen ik destijds mijn iphone 8 batterij liet vervangen zeiden ze nog dat als er waterschade zou zijn er wellicht niets gedaan kan worden of geen garantie gegeven kon worden of zo iets. Is alweer lang geleden....
Klopt als ze waterschade zien of third party onderdelen schroeven ze de telefoon direct weer dicht en gaan ze niet verder.
Wordt niet gegarandeerd, maar omdat wel originele onderdelen en vervangende strips gebruikt worden is het vrijwel altijd wel zo. Don't kick me als je toestel toch defect gaat nadat je na een batterij wissel in een glas water doet ;).
Hoi, ook Niemand hier! Ook met originele batterij met 90% capaciteit. Hulde dat de 11 zo lang ondersteund wordt!
Ik heb er één als zakelijk toestel. Niks mis mee!
En er zal ook nooit mis mee wat zijn. Er is geen reden om dit ding niet te gebruiken. Wat browser youtube bellen en appen gebruikt geen ene reet aan rekenkracht.
Aangenaam. Ik heet blijkbaar niemand.

De iPhone 11 is nog steeds een prima toestel. Doet wat het moet doen. Ik zou niet eens weten wat de laatste Apple smartphones voor mij zouden toevoegen, behalve wat sneller zijn. De belangrijkste functies zijn veelal softwaregedreven.
Ik heb vorig jaar mijn iPhone 11 doorgegeven aan mijn zoon en zelf een tweedehands iPhone 13 Pro gekocht. De optische zoom van de camera vind ik wel een pluspunt. En dat hij over de hele range vlotter werkt.
De camera interesseert mij persoonlijk niets. 'Als ie maar redelijke plaatjes maakt' :) (Puur persoonlijk natuurlijk. Ik weet dat het voor sommigen (velen?) wel een ding is.) En zoals ik al aangaf. Iedere generatie is wat rapper, maar voor de rest zijn al die 'upgrades'/'generaties' weinig interessant qua hardware voor mij.
Ik gebruik hem nog als werktelefoon. Top ding nog!
Ik schrijf dit op mijn 11 pro, en in de afgelopen week kwam ik twee vrienden van vrienden tegen die nog een 11 hadden.
Echt een prettige telefoon, en ik geef niks om nieuwere features of “de snelste telefoon”. Afgelopen september een nieuwe accu in gezet, werkt (bijna altijd) als een trein.

Edit: woordje vergeten :)

[Reactie gewijzigd door ShaSem op 8 juni 2026 23:06]

De mijne is naar mijn vader gegaan en doet het nog prima. Kan dus nog zeker 3 jaar langer mee met de 2 jaar security updates die daarna nog volgen.
Top ding! Werkt prima hoor
Mijn moeder wel. En zelf gebruik ik nu 5,5 jaar naar volle tevredenheid een 12 Pro Max. Ik zie de meerwaarde er niet zo van in om steeds een nieuwe telefoon te kopen terwijl de huidige nog werkt. Updates vind ik wel belangrijk, dus zodra de ondersteuning stopt koop ik een nieuwe.
Mijn zoon heeft hem ook nog…
Als werktelefoon (budget 350 euro) heb ik hem nu 2 jaar. Snel zat. Accu haalt de dag niet dus de update verwelkom ik!
Ik gebruik de iPhone 11 nog elke dag met plezier ;)
Mijn schoonmoeder heeft nog een iPhone 7 :>
Doet niet aan internetbankieren, maar kan er mee bellen, appen, luisterboeken luisteren.

En heeft een hardwareknop voor terug naar het homescherm. En dat is de reden om niet te upgraden. Want als ze het niet meer weet heeft ze een knop om terug te gaan naar het hoofdscherm en opnieuw te proberen.
Nog 2 hier in huis.
Wij hebben er nog zeker drie zakelijk in gebruik.
Ik gebruik een 11 om apps op mijn Apple ID te zetten, zodat ik de laatste ondersteunde versie kan downloaden op m'n 6S Plus. Ik ben dus erg blij dat de 11 nog een jaartje extra de nieuwste iOS krijgt!
Hoi, ik ben niemand ;)

Ik heb hem een jaar of vier geleden tweedehands gekocht. Alleen accu een keer laten vervangen.
11 is wel populair nog. In maart (toen deze site stopte met rapporteren van iPhone 11 gebruikers) was circa 7% van de iPhone gebruikers nog in bezit van de iPhone 11: https://telemetrydeck.com/survey/apple/iPhone/models/. Mijn partner heeft ook nog steeds de 11 pro

Ik zie ook nog regelmatig oudere modellen voorbij komen, zo ben ik nu een iOS app aan het testen en van de 10 gebruikers die mijn app testen zit er nu al een iPhone 8 bij.
Ik tel hier in onze MDM toch nog een 8 stuks iPhone 11 op een totaal van alle toestellen van 70 IOS devices.
Ik heb nog een 7 als backup. Prima voor simpele zaken als een beetje internet, whatsapp en maps.

Zo zonde om een technisch nog goed functionerend apparaat weg te gooien alleen maar vanwege software redenen. Die oude beestjes kunnen nog best wel wat aan. Maar ja, zo gaan die zaken.
We hebben hier nog een 4S liggen die gebruikt wordt als werknummer voor de eenmanszaak van m'n vrouw, zodat ze haar privénummer niet op de site hoeft te zetten. Hoeft geen apps te kunnen draaien, alleen bellen. Nog een voordeel ook dat het geen apps draait, heb je niemand die je ongevraagd berichten gaat zitten sturen. Wordt pas vervangen als ze 3G uitzetten en het ding niet meer met het netwerk kan verbinden :+
Ik gebruik mijn iPhone X en iPhone 11 Pro nog steeds voor onder andere voor Pokémon GO.😁

Prima toestellen zijn het en nog steeds vlot zat, alleen batterij conditie helaas 66%

[Reactie gewijzigd door pinokkia op 8 juni 2026 23:33]

Ik heb m nog en die bevalt prima. Waarom nieuwe zooi kopen als het oude het nog volledig goed doet? Ik ben niet zo'n gadget lover dat ik telkens voor wat nieuwe zgn handige zaken een nieuwe iphone koop.

Dus.... niks mis met de iphone 11
Apart. Ik had nochtans de indruk dat mijn beide kinderen een iPhone 11 hadden. Waarop baseer je je opmerking?
Zeker wel.

Ik heb een 11 naast mijn 16Pro voor waakdiensten.
Toevallig vorige week mijn 11 pro ingeruild voor de 17 pro. Deed eigenlijk nog prima de meeste zaken. Alleen de al een keer vervangen batterij was het weer aan het begeven. Daar haalde ik net een halve dag mee en dat is dan weer lastig op dagen dat je niet tussentijds kunt laden en wel je telefoon nodig hebt.
Yup, hier nog eentje die al 6 jaar (aangeschaft in mei 2020) trouw de iPhone 11 heeft.
Hier draait nog gewoon een 11 pro max. En geen problemen. Hooguit dat accu nu wat sneller gaat gedurende de dag als ik onderweg ben en veel het nieuws en mail lees. Ik overweeg wel om hem of dit najaar of volgend voorjaar te gaan overstappen. Wat ook meespeelt is de camera. Ik zag tijdje terug iemand voor me met een Iphone en die kleuren waren echt mooier.

[Reactie gewijzigd door martwoutnl op 9 juni 2026 09:02]

My name is nobody.
Nu ja, het is maar hoe je het bekijkt. Vorige jaar waren dat nog circa 6% van het totale gebruikers aantal.
Momenteel een 2% van het totale aantal, maar nog steeds een 30 miljoen stuks. Toch wel de moeite.

Mijn schoonmoeder zit nu nog op mij oude XR, heeft goed dienstgedaan en die wordt nu pas vervangen.
Nou, aan de reacties te zien blijk je hier toch niet echt gelijk te hebben.. Ik snap ook niet waarom mensen geen iPhone 11 meer zouden hebben. Is deze te oud, terwijl die nog gewoon de nieuwste OS krijgt? Zeg je dat niemand hem nog heeft omdat jij hem niet meer hebt? het zal je verbazen hoe veel mensen "oude" telefoons hebben omdat het upgraden tegenwoordig gewoon niet zo veel nieuwe functies meer geeft.

Ik heb op het moment een iPhone 16 pro max, maar enkel omdat ik afgelopen jaar eindelijk ben geupgrade. Ik lees enkel Emails en berichtjes op dat ding. Ik hoeft niet het nieuwste van het nieuwste. En een pro max omdat ik het grooste scherm wilde gezien ik behoorlijk grote handen heb. Heeft niet eens met de functies te maken.
Mijn vrouw heeft gewoon nog een referb 11. Werkt perfect voor haar doeleinde.

De 8 is naar onze dochter gegaan als eerste telefoon, werkt ook nog perfect.
Mijn vrouw heeft er eentje. Werkt nog prima.
Mijn 11 Pro werkt nog prima hoor en is gewoon mijn dagelijkse telefoon :) Kan dus mooi nog een jaartje langer door.
Ik heb nog een 11, gebruik hem als back-up/navigatie op de motor.
Dat heb je mis, mij iPhone 11 pro max doet het nog prima.
Ik ken ze wel hoor
Niet waar. Er zijn genoeg mensen die zo eentje hebben. Niet iedereen moet een recent toestel hebben, waarom zou je ook.
dus nu lijkt Apple hetzelde beleid aan te houden als equivalente telefoons van Google en Samsung. Wel netjes dat ze daar veel eerder mee zijn begonnen dan die laatste twee bedrijven (2019, 2023 en 2024 respectievelijk).

Denk dat 7 jaar redelijk goed overeenkomt met de economische levensduur van een flagship telefoon als je er redelijk voorzichtig mee omgaat, dus dat is prima. Helemaal mooi zou zijn als de fabrikant alle specificaties publiceert voor het eind van de support periode, zodat de telefoon niet gedoemd is in een bureaulade te eindigen als die nog bruikbaar is na 7 jaar.

[Reactie gewijzigd door De Vliegmieren op 8 juni 2026 21:14]

Sinds de iPhone 12 publiceert Apple alle repair guides met alle specificaties.

https://support.apple.com/en-us/docs/iphone

https://support.apple.com/en-us/100476

ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met je eerste zin dat Apple nu hetzelfde beleid aanhoudt als die andere aanbieders. Momenteel wordt de iPhone 6s nog gesupport via security updates en patches dus alles sinds 2015 krijgt nog een vorm van support.
Ik doelde op de specificaties die het mogelijk maken om drivers en bootloader voor een open OS te ontwikkelen, zoals PostMarketOS of generiek Linux.

Het zelfde beleid in de praktijk (want niet vaatgelegd in een belofte) voor ondsrsteuning in nieuwe OS releases.

Security updates worden idd langer ondersteund bij Apple dan bij Google en Samsung.
Samsung en Google hebben beiden nog nooit een toestel langer dan 4 jaar updates gegeven in werkelijkheid. Ze hebben dus geen beleid, alleen beloftes.
Maar ze hebben ook geen geschiedenis van op hun woorden terug te komen voor toegezegde ondersteuningstermijn, dus aan die belofte mag heus wel wat waarde worden toegekend.
En dan krijg je daarna nog twee jaar lang security updates. Dus totaal 10 jaar. Best flink!
Heel lange support voor de iPhone 11 inderdaad, daarmee verbreekt hij het eerdere record van Apple: de iPhone 6s uit 2015 die in 2021 nog iOS 15 kreeg, wat tot versie 15.8.1 in januari 2024 nog ‘current’ bleef.
Klopt! Maar inmiddels zit de 6s op 15.8.8 :)
PinePhone wellicht? Die draaien op Linux.
Alleen als je officiële ondersteuning meerekent. Ik gebruik een Samsung Galaxy S10e uit 2019, waarvan Samsung al gestopt is met ondersteunen bij Android 12, en ik vorig jaar gekocht heb om /e/OS op te zetten. Deze versie van /e/OS is gebaseerd op Android 16 en is dus volledig uptodate. Ik denk dat er wellicht nog wel oudere modellen zijn die /e/OS draaien. Zonde om goed werkende apparaten weg te gooien, daar heeft alleen de fabrikant wat aan.

En zo oud is 2019 helemaal niet. Mijn PC is nog ouder, en doet alles wat ie moet doen. Nee, ik ben geen PC gamer, ik speel op consoles, maar voor al het andere werkt ie uitstekend, met Fedora er op. Belachelijk eigenlijk dat sommigen het normaal zijn gaan vinden als je na 3 jaar een prima werkend apparaat weg moet gooien omdat de fabrikant dat wil.
Ik vind het een grote schande dat Apple watchOS 27 niet naar de ultra en series 8 brengt dus Apple is echt niet heilig
Doen ze goed bij Apple! Dat verandert verder weinig aan het feit dat er relatief weinig mensen zijn die langer dan 4 jaar met één telefoon doen. Dus het is toch ook een beetje voor de bühne.
Met Android misschien, maar in mijn omgeving zijn er mensen die vragen waarom de Rabobank app niet meer werkt en dan hebben ze een iPhone 6. De 11 pro is ook nog perfect; goede foto’s, snelle soepele gebruikservaring en doet al met al echt niet onder voor de nieuwste en duurste Androids. Waarom iets nieuws kopen dan als je tevreden bent met de camera?
Die zijn er in mijn omgeving ook maar dat is een n=weinig argument. De statistieken qua aanschaf/vervanging laten een ander beeld zien.
Ik durf er mijn account op te wedden dat deze website meer iPhone 11 bezoekers heeft, zelfs het dubbele van bijvoorbeeld Samsung 22 bezoekers… @redactie mogen jullie dit soort data vrijgeven?

[Reactie gewijzigd door chrome moral op 9 juni 2026 12:28]

Dat geloof ik best maar dat was niet mijn punt. Ik, mijn buren of mijn populaire website mijn niet echt de maatstaf. Er is gewoon onderzoek naar gedaan en dat heb je zo gevonden met google.
Volgens Google zijn er tientallen miljoenen iPhone 11 in gebruik nog (geen onderscheid tussen pro), er zijn er in dat jaar een kwart miljard verkocht. Samsung verkoopt minder flagships per jaar dan er iPhone 11 in omloop zijn. Nu jij weer
Je kunt daar over doorgaan natuurlijk alleen ik heb het daar niet over. Het om het onderzoek naar vervanging. Dat is het enige wat relevant is voor het belang van de support periode. En die blijkt dus veel korter te zijn dat de support periode.
Mooi zo, dan kan ik in theorie nog een jaartje langer door met mijn 13 mini.

Het enige wat ik schokkend vind, heb momenteel een Apple Watch Series 7, is dat met ingang van WatchOS27 de S6, S7, S8, S9, SE2 én de Ultra 1 niet meer supported zijn...
Wow wat een slagveld. Dat is jammer, ik heb een S8 maar had niet gedacht dat het nu al klaar zou zijn. Dat is wel heel snel
De Watch 7 krijgt nog altijd security updates. Alleen geen upgrade naar WatchOS 27.
Series 9 is nog niet eens 3 jaar oud. Dat is onverwacht! Vooral wrang als ze zo lopen te pochen met de support van iOS 27.
Series 9 is nog wel supported.

zie https://www.apple.com/os/watchos/
Dat hebben ze inderdaad aangepast nadat ik (en DeVliegendeNLer) hadden gepost. Zie ook: https://web.archive.org/web/20260608213625/https://www.apple.com/os/watchos/. Enfin; Series 8, SE 2 en Ultra 1 zijn maar net een jaartje ouder en voor hun valt het doek ook al. Dat is onverwacht en ook best wel wrang als ze zo lopen te pochen met de support van iOS 27.
Ik heb een Watch Series 4 die het nog nagenoeg perfect doet.. Of is dat ook een security hole voor mijn Apple ecosysteem / AppleID?
Sinds watchOS 10.6.2 zijn er best nog wel wat "kritieke" lekken gedicht. Er is nog niet iets dat echt alles open breekt. CVE-2025-24085 (gepatched in watchOS 11.3) was door de tijd heen nog wel meeste aandacht voor. Maar het heeft nog iets anders nodig om echt te misbruiken. Apple dacht januari 2025 al wel dat iemand (kansje: natie-staat-hackers) dat op de iPhone al voor elkaar had.
Serieuze vraag maar ik heb ze niets zien tonen over watchOS 27. Behalve dat nieuwe app layout. Meer niet.
Dat blijkt een fout in de communicatie te zijn. Oudere modellen krijgen wél WatchOS 27, maar zónder nieuwe Siri-functies. Vanaf welk model dat is, is onbekend - maar ik kan al bevestigen dat ik WatchOS 27 Developer Beta netjes aangeboden krijg op m’n Series 9. :)
Dat de Series 9 er niet bij stond was inderdaad een fout. Maar alle T8301 Apple Watches (S6-S8, Ultra 1) krijgen watchOS 27 niet meer.

[Reactie gewijzigd door Henk Poley op 10 juni 2026 08:42]

Die gebruiken allemaal dezelfde T8301 processor. (Behalve the Series 9, want word toch tóch wel door iOS 27 ondersteunt.)

Nu zou ik, als ik bijvoorbeeld eigenaar van een Series 8 of vorig jaar aangeschafte SE2 was, daar niet bepaald blij mee zijn. Ik zie ook niet helemaal in waarom m'n Series 6 te langzaam zou zijn voor de dingen die gepresenteerd zijn in de WWDC27 keynote. Nu is die met 6 jaar oud langzamerhand op een leeftijd dat je zou kunnen gaan denken, "naja oké".
Dat laatste geloof je zelf toch niet mag ik hopen? Ik heb niet opgelet bij de presentatie maar dat is gewoon onmogelijk. Dus graag een bron bij zo een extreme bewering

wow dat is echt waar:

https://www.apple.com/os/watchos/

daarmee ondersteunt Apple hun horloges nog korter dan Android fabrikanten dat doen, dat mag best op de voorpagina als nieuws

[Reactie gewijzigd door chrome moral op 9 juni 2026 07:09]

Zijn ze niet meer ondersteund of krijgen ze alleen WatchOS 27 niet meer? Allicht krijgen ze nog wel patches/updates van WatchOS 26 toch?
Yup, dus je behoudt de functies die je had toen je hem aanschafte plus een paar functies die later zijn toegevoegd. Security en stability updates blijven nog jarenlang komen.
Nou ja. Dat laatste is even afwachten. 😊

De geschiedenis van de horloges is tussen de (iets minder dan) 3,5 jaar en bijna 6 jaar ondersteuning.

Apple doet het over het algemeen heel goed, en het zal vast wel, maar het is geen garantie.
Juicht in -iPhone 13 mini- 🥰
Persoonlijk net de batterij van m'n 13 mini vervangen. Als maar genoeg mensen hun 13 mini houden komen ze hopelijk ooit wel tot het inzicht dat ze gewoon weer een kleine telefoon op de markt moeten brengen.

Als je het mij vraagt zelfs nog een maatje kleiner dan de 13 mini O+
Is die vervangen met een originele Apple? Of een kloon?
Gewoon naar de Apple Store gegaan, zonder afspraak binnen een paar uur gefixt voor 99€.
Werd ie ook helemaal gewist daar? @Pikoe

[Reactie gewijzigd door olafmol op 9 juni 2026 15:07]

Bij mij niet (Apple Store in Mall of Scandinavia). Ze waarschuwen wel dat je een backup moet maken.
Zelf gedaan bij de Amac, want ik wist dat de dat eisten.
Dat is niet de bedoeling (en gebeurde bij mij ook niet), maar je moet wel aangeven dat je een backup hebt gemaakt mocht het mis gaan.
Ik heb er eentje voor het doorschuiven eens laten vervangen bij Amac, originele Apple accu, inclusief de battery health indicator achteraf nog altijd intact en toen op 100%. Was wel net boven de 100 euro kwijt, maar een mooie ervaring en heb er weer iemand blij mee kunnen maken O+
Let op dat je telefoon dan wel al leeg moet zijn, fabrieksinstellingen. Je kunt niet inleveren met data erop voor een nieuwe accu, zal wel zelfbescherming zijn dat bij een onverhoopt foutje nooit jouw data verloren kan gaan bij hen.
Ja same here, 13 mini en doe maar kleiner. 4,5 inch ofzo.
Dat zou een instant buy zijn. Maar Apple is niet overtuigd. Die hebben met hun belabberde mini / SE lanceringsbeleid hun eigen statistieken volslagen verziekt met als kromme conclusie dat er geen markt voor zo'n kleine telefoon is. Ga mijn 13 mini nu maar eens laten voorzien van een nieuwe accu, is de moeite.
Volledig mee eens. Ik hoop dat mijn 13mini nog jaren meegaat. Want ik wil echt geen groter toestel in mojn broekzakken
Hier ook. Net 2wkn geleden nw accu in laten zetten in de A'dam store. Was 99€ totaal. Prima prijs.
Uitstekend update beleid!
Nou, daar valt wel wat op af te dingen. watchOS 27 komt namelijk niet naar de Ultra 1 of Watch Series 9. Apple dumpt in één klap zes Watch modellen. Dat betekent dat een horloge uit september 2023 (amper 2,5 jaar oud horloge) nu al geen updates meer krijgt |:(
Treurig zo snel. Zo lang als de Apple iPhone 11 wordt ondersteund, zo kort de Apple Watch Series 9.

Goede belofte was dat (beveiligings) updates: https://www.nu.nl/tweaker...-updates-voor-iphone.html.

Hier staat gewoon vijf jaar support: https://regulatoryinfo.ap...%20(Model%20A2980)_V0.pdf. Wellicht ook als security updates te lezen.

[Reactie gewijzigd door Jumpman op 8 juni 2026 21:11]

Het is opvallend dat Apple horloges na 2,5 jaar al niet de laatste watchOS kunnen draaien, maar het klopt niet dat de horloges geen updates krijgen. Apple zal horloges die op WatchOS 26 blijven zitten ongetwijfeld nog een tijd lang voorzien van bug fixes en security patches.

[Reactie gewijzigd door jumbos7 op 8 juni 2026 21:33]

Dat vind ik als eigenaar van de Watch Ultra 1 wel heel teleurstellend. De upgrade zelf lijkt me niet direct iets waar ik niet zonder kan, maar dat had evengoed anders kunnen zijn, of later alsnog worden. Dat zo'n duur horloge zo kort OS updates krijgt vind ik niet erg 'des Apple's' :-(
De eerste generatie werd maar 3 jaar ondersteund en dat was dus ook zo voor de gouden variant die ergens rond de 10.000 euro kostte.
Degenen die dat horloge kochten maken zich daar waarschijnlijk ook geen zorgen om.
Als je kan aantonen dat je dan kwetsbaar bent voor een veiligheidsissue en er komt geen update, kom je in aanspraak voor een update, vervanging of geld terug. Aangezien de eerste twee niet kunnen, zal Apple je je geld moeten terug geven, denk ik.
Het probleem is echter dat de beveiligingsupdates gewoon doorgaan. iOS wordt nog een hele lange tijd gewoon ondersteunt.

De fout die hier gemaakt wordt is dat OS upgrades en veiligheidsupdates op één hoop gegooid worden.
Als veiligheids- en functionaliteitsupdates (zo noem ik ze dan maar) gescheiden zijn, lijkt het me ook normaal dat je niet heel lang daar ondersteuning voor biedt. Of het moet zo zijn dat dit gedrag uitlokt dat er ontworpen wordt, zodat mensen meer "moeten" consumeren, wat je op maatschappelijk vlak niet wil.
Ik geloof niet dat ik je begrijp.

Apple blijft de door haar verkochte apparaten gewoon ondersteunen en iOS 26 van beveiligingsupdates voorzien. De producten die verkocht zijn blijven daardoor hetzelfde doen als ze deden toen ze nieuw uit de doos kwamen.

Vervanging eisen van het product of de koop ontbinden om je geld terug te krijgen, is dan kansloos.
Ik weet niet of ik het daar volledig mee eens ben.
Stel je voor dat je een auto koopt van 10 jaar oud en die heeft een navigatiesysteem, met kaarten van 10 jaar oud, maar je kan ze niet updaten. Ik denk dat je best kan stellen dat dat niet deugt, als alle andere fabrikanten wel up to date kaarten hebben (al dan niet betaald). Je auto wordt namelijk minder goed bruikbaar en dat wordt steeds erger, terwijl dat op te lossen is.
Met dat in het achterhoofd zou je consumenten kunnen pushen naar het kopen van een nieuwere auto. En dat wil je voorkomen.
Volgens 9to5mac is het een fout op de Apple website en wordt de Series 9 wel degelijk een supported model voor WatchOS 27, alleen krijgt die de nieuwe Siri-functies niet. (Dáár heb je dan een nieuwer model voor nodig) Meerdere gebruikers op Reddit melden ook dat ze de WatchOS 27 Developer Beta probleemloos kunnen installeren op hun Series 9. Ik krijg hem hier zelf ook aangeboden op m’n Series 9, maar ik wacht nog even een paar iteraties voor ik de dev beta installeer. ;)

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 9 juni 2026 00:22]

Series 9 wordt gelukkig wel ondersteund (bron, kopje "Supported Devices").
watchOS 27 komt gelukkig wel naar de Series 9 (bron).

De Ultra 1 is inderdaad van de lijst verdwenen, evenals de Series 8 en alles daaronder. De SE 1 en SE 2 zijn worden ook niet ondersteund.
Ik ben zelf een zeer tevreden iphone en ipad gebruiker, maar die apple watches … ik snap het succes niet. De concurrentie doet het op veel vlakken beter.
Inderdaad.

Bij het uitzoeken van een nieuwe telefoon de laatste keer heb ik de prijs niet per toestel bekeken, maar de prijs per jaar security updates. Dat betekende dat ik de kosten van de a55 door zeven kon delen. Deze Apple iPhone begint een behoorlijk goede deal te worden met sit soort verlengingen. Samsung deed het ook eens met oa de s7. Heel fijn als je zo'n ding hebt.
Zijn jullie intussen al een beetje gewend aan die liquid glass interface? Ik vind het nog steeds een verschrikkelijk gedrocht. Zou zo graag zien dat je in iOS ook voor 'historische vormgevingselementen' kan kiezen...
Ik moet zeggen dat ik eigenlijk niet eens verschil zie ten opzichte van de vorige versie van iOS. Het boeit mij ook niet zo. Enige irritante is dat de zoekbalk in iOS is verplaatst, en dat die nooit iets vindt bij instellingen.
Ik heb het zelf ‘uit staan.’ Ik vind het ook maar niks

(Dus in ‘Toegankelijkheid’ - ‘Weergave(en nog wat’) - ‘Maak minder doorzichtig’

Daarnaast heb ik ook bij beweging ‘minder animaties’ . Dat geeft een veel rustigere ervaring voor mij.
Ik was behoorlijk teleurgesteld. Ik viel nog net niet in slaap eigenlijk. Siri AI komt voorlopig nog niet naar Europa en ik heb geen kinderen. Ergo de hele keynote was niet aan mij besteed.

Maar 27 lijkt een update te zijn die wellicht sterk gaat bijdragen aan een fijnere ervaring van Apple devices. Geen baanbrekende nieuwe features en redesign maar verbeteringen door het hele OS. Misschien dus straks in september reuze blij!
Eigenlijk eens goed dat ze pas op de plaats maken. Even geen gekke nieuwe dingen maar de bestaande ervaring veel beter maken. Snow leopard was ook geliefd om die reden
Precies! Dat bedoel ik
Daarnaast krijgen AirPods-gebruikers de mogelijkheid om de equalizer aan te passen.
Yessss, daar ben ik heel blij mee. Moest nu per app, waar überhaupt mogelijk, de equalizer instellen. (Waarbij Apple Music op iPhone helaas enkel predefined settings heeft (op Mac wel volledige EQ)). Eén globale EQ-setting miste ik wel in de AirPods, sommige andere oordopjes en koptelefoons kunnen dat wel (maar missen weer andere features/formfactor). Kon leven met de Loudness-preset in Apple Music, maar is soms net niet toereikend. Dus dit is erg goed nieuws :)

Rest natuurlijk ook. Even pas op de plaats en e.e.a. aan problemen oplossen en fors verbeteren, goedzo. Enkel “innoveren” om maar zoveel mogelijk nieuwe shit aan te kondigen gaat maar beperkte tijd goed. Fijn dat er even ingezet wordt op optimalisatie.
Vrees alleen dat dit ook presets gaan worden en niet custom aanpassingen per frequentie
Ik heb net ff de Keynote teruggekeken: het zit daar ergens in het midden. Het is geen EQ zoals bij Music op MacOS, maar het zijn ook geen presets zoals nu op iOS. Je hebt sliders voor low, mid en high. Ik heb niet gezien of je daar nog verder in kan fine-tunen, maar het leek er wel op dat je een bolletje kan verplaatsen binnen die range.

Dus even aankijken hoe het uitpakt, misschien heb ik te vroeg gejuicht. Voor mij is het vooral belangrijk om rond de 2.4Khz frequentie (zeer) fors te reduceren en dan bass iets boosten ten opzichte van de rest. Binnenkort maar testen met de beta :)
Klopt het wel dat iPhone 11 de update krijgt.

9to5mac meldt dit:
iPhones that might not support iOS 27
  • iPhone 11 Pro Max
  • iPhone 11 Pro
  • iPhone 11
  • iPhone SE (2nd generation)
Iedere iPhone die iOS 26 kon draaien krijgt iOS 27.
Ja, ze hebben hun berichtgeving aangepast.
Voorlopig nog een jaar langer met de iPhone 12 van de baas. Geen schande met 89% batterij capaciteit :)
En hoe vaak vervangen? Met mijn 15pro zit ik al aan mijn tweede batterij, en die zit op 85% (924 cyclecount)
Toestel is nu 4 jaar en 5 maanden in gebruik met nog steeds de oorspronkelijke batterij. Ondanks dat elke dag bel of gebeld wordt, SMS of chatberichten en tientallen notificaties ontvang. Enige wat ik merk is wanneer Bluetooth aangaat dat de accu het na 1,5 dag tijd vindt voor de oplader.
Zoiets verschilt altijd enorm per model. Mijn 6 Plus en die van m'n moeder hadden destijds na vier jaar allebei nog 88% of zo, maar die van de 6S Plus zijn dan structureel al zo goed als overleden (60% of zo).

MacBooks net zo goed: ik heb in totaal vier 17" MacBook Pro's gehad van 2011. Toen ik de eerste kocht in 2015, zat die accu op zo'n 90% state of health. De drie die ik nu heb (inclusief die eerste), zitten dat nog steeds. Heb je een 17" MacBook Pro van 2010, dan doet je accu niks meer, is 'ie jaren geleden al vervangen of zit 'ie nu op 65% of zo en loopt 'ie leeg.
Het is ook wel nodig dat oudere telefoons weer wat zuiniger worden. Bij aanschaf hield mijn iPhone 13 Pro het met een beetje zuinig aan doen wel 2 dagen uit, nu is het tegen en uur of 10 ‘s avonds toch wel afgelopen. Ik heb net een nieuwe batterij er in laten zetten (was 78% SoH) maar veel heeft het niet geholpen (hooguit een paar uurtjes).
Op ios 18 doet mijn 13 pro het nog best goed. Accu gaat zeker een volle dag mee, met 84% capaciteit. Ik waag het toch niet om 26 te installeren, wellicht iets betere prestaties, maar accuduur sterk achteruit. Heb het effect al gezien op de iPhone 11.
Ik kwam er niet omheen om 26 te installeren…

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.