Tip de redactie

Meta komt met AI-bril die 100 euro goedkoper is dan Ray-Ban-bril

Door Arnoud Wokke, 23 juni 2026 20:3815 reacties, submitter: JelleDJs

Meta heeft Meta Glasses gepresenteerd, een AI-bril die hetzelfde kan als de huidige Ray-Ban-bril, maar meer dan 100 euro goedkoper is. De bril is direct verkrijgbaar in Nederland en België en kost 309 euro.

Hoewel de brillen niet het merk Ray-Ban dragen, heeft Ray-Ban-moederbedrijf EssilorLuxottica ze wel helpen ontwerpen, meldt Meta. De camera op de nieuwe bril is iets kleiner en minder aanwezig dan op de Ray-Ban-modellen van vorig jaar. Er zijn drie basismodellen. Adventurer en Fury zijn verkrijgbaar vanaf 309 euro, en een duurdere Starfire-versie met de Amerikaanse tv-persoonlijkheid Kylie Jenner. De Ray-Ban-bril kost minimaal 419 euro.

De bril heeft dezelfde mogelijkheden als de huidige Ray-Ban-brillen en er lijkt in de hardware weinig verschil te zijn. De accuduur verschilt per model iets en deze nieuwe brillen zouden volgens de fabrikant ongeveer acht uur meegaan.

Meta vermeldt dat de nieuwe brillen 'ingebouwde waarborgen' hebben om de privacy van mensen rond gebruikers te beschermen. Dat ging in de vorige generatie onder meer om een lichtje om aan te geven dat de bril beelden maakt. Veel Amerikanen hebben manieren gevonden om dat ledje uit te schakelen zonder dat de bril dit registreert. Daarmee kunnen ze dus stiekem filmen, iets wat gebruikers kunnen inzetten om heimelijk beeldmateriaal te maken zonder toestemming.

Mede daarom weren een aantal plekken, ook in Nederland en België, dragers van slimme brillen. Het is onbekend hoe Meta die problemen wil aanpakken. Deze brillen hebben daar op het oog geen oplossingen voor.

Meta Glasses

Reacties (15)


Marstek komt met kleine Venus-thuisaccu van 22kg die 1500W kan leveren

Door Arnoud Wokke, 23 juni 2026 19:4766 reacties

De Chinese thuisaccufabrikant Marstek heeft Venus 4.0-thuisaccu's aangekondigd. De kleinste accu, de Venus E Mini, weegt 22kg en heeft een capaciteit van 2kWh. Daarnaast toont Marstek een nieuwe plug-inaccu van 10kWh.

De Venus E Mini is bedoeld om aan de muur te hangen op bijvoorbeeld een balkon, meldt Marstek. Voor back-upstroom kan de accu tot 1800W leveren, zo claimt de fabrikant. Het apparaat meet 45x39x11cm. Daarmee is deze fors kleiner dan andere modellen uit de serie.

De grootste is de Venus E Max, een 10kWh-accu die 3600W kan leveren. De accu is uitbreidbaar via het SmartBox-systeem tot 30kWh. Volgens de fabrikant kunnen gebruikers met het systeem onder meer een elektrisch voertuig opladen. De accu's komen deze zomer uit in Nederland en België. De fabrikant presenteerde ze op Intersolar Europe 2026 in de Duitse stad München, waar Tweakers bij aanwezig is.

Marstek Venus E MiniMarstek Venus E 4.0 Marstek Venus E 4.0
Marstek Venus E 4.0 Marstek Venus E 4.0
Specificatie Venus E Mini Venus E Gen 4.0 Venus E Pro Venus E Max
Batterijcapaciteit 2,0 kWh 5,02 kWh 2,08kWh 10,05 kWh
Max. Uitgangsvermogen 1500W (Piek: 1800W) 3000W 3000W 3600W (Piek: 3780W)
Batterijtype & Cellen LiFePO4 LiFePO4 (314Ah cellen) LiFePO4 LiFePO4 (314Ah cellen)
Levensduur (Cycli) 10.000 cycli 10.000+ cycli 10.000+ cycli 10.000+ cycli
Afmetingen (H x B x D) 384 x 450 x 105mm 520 x 430 x 191mm Onbekend 750 x 450 x 211mm
Gewicht 22kg 47kg Onbekend 86kg
Uitbreidbaarheid Nee (Vaste capaciteit) Tot 15kWh (via SmartBox) Tot 12,5kWh (via SmartBox) Tot 30kWh (via SmartBox)
Noodstroom (UPS) Ja (1500W) Ja (3000 W) Ja (3600W, back-up voor het hele huis) Ja (3600W, back-up voor het hele huis)
Adviesprijs 659 euro 1699 euro Onbekend 2499 euro

Reacties (66)


Nederland zit bij alliantie VS tegen afhankelijkheid van China voor chips

Door Arnoud Wokke, 23 juni 2026 19:1851 reacties

Nederland heeft zich aangesloten bij een Amerikaanse alliantie die de afhankelijkheid van China bij de productie van chips wil afbouwen. Naast de VS zijn onder meer Zuid-Korea en Japan lid van de alliantie.

De Europese Unie zou zich later ook willen aansluiten bij de alliantie, maar zit er nu nog niet bij. Minister van Buitenlandse Zaken Sjoerd Sjoerdsma heeft getekend voor toetreding tot de alliantie, die de naam Pax Silica draagt. Pax is Latijn voor vrede en Silica verwijst naar de belangrijke grondstof voor chips.

Het belangrijkste doel van de alliantie is samenwerken bij de chipproductie en het opzetten van datacenters, onder meer voor AI. Uit Europa waren Noorwegen, Zweden, Finland en het Verenigd Koninkrijk al lid. Taiwan is niet echt lid door de gespannen relatie met China, maar doet in werkelijkheid wel mee.

Nederland is belangrijk door ASML

De verklaring noemt China niet bij naam. "Wij zijn ervan overtuigd dat echte economische zekerheid vereist dat we overmatige afhankelijkheden verminderen en nieuwe banden smeden met betrouwbare partners en leveranciers die zich inzetten voor eerlijke marktwerking", zo staat in de verklaring. "Tegelijkertijd zullen we ernaar streven om vertrouwde partners toegang te bieden tot het volledige scala aan technologische ontwikkelingen die de AI-economie vormgeven."

Wat toetreding tot Pax Silica in de praktijk zal betekenen, is niet duidelijk. Nederland speelt een grote rol op het wereldtoneel voor chips door ASML, dat als enige wereldwijd machines maakt voor de productie van de geavanceerdste chips.

Pax siliwattes?

De naam Pax Silica verwijst naar termen als Pax Romana en Pax Americana, periodes van vrede. Het doel is om de afhankelijkheid van China voor de productie van chips af te bouwen, zodat de Chinese overheid dat niet langer goed kan gebruiken als politiek drukmiddel. De samenwerking gaat onder meer over chips, software en AI-modellen. De bedoeling is dat landen onderling samenwerken en dit verkiezen boven zakendoen met bedrijven in niet-deelnemende landen. De stap staat op gespannen voet met de wens van Nederland en de EU om juist minder afhankelijk te zijn van de VS op digitaal gebied.

ASML high-NA patterning imec

Reacties (51)


Samsung begint eind dit jaar met productie UFS 5.0-opslag

Door Arnoud Wokke, 23 juni 2026 18:3512 reacties

Samsung begint naar eigen zeggen eind dit jaar met de productie van UFS 5.0-opslag. De nieuwe vorm van opslag, de opvolger van het huidige UFS 4.1, is volgens de fabrikant sneller en de chip is bovendien ongeveer 17 procent kleiner.

Een UFS 5.0-chip meet 13x7,5x0,9mm, zegt Samsung. Door het kleinere formaat past de opslag beter in apparaten waar de ruimte beperkt is, zoals smartphones en VR-brillen. De opslag is bovendien 40 procent efficiënter dan de huidige UFS 4.1-opslag.

Daarnaast is de chip bij sequentieel lezen en schrijven twee keer zo snel als UFS 4.1. Volgens Samsung gaat het om snelheden tot 10,8GB/s voor sequentieel lezen en 9,5GB/s voor sequentieel schrijven. Dat komt uiteraard toepassingen met AI ten goede.

Er komen capaciteiten tot 1TB, zegt Samsung. De productie start voor het einde van het jaar. Daarmee zou de eerste batch klaar zijn voor Samsungs eigen Galaxy S27-telefoons, al zegt de fabrikant niet of de opslag daarin al zal zitten.

Samsung UFS 5.0
Samsung UFS 5.0

Reacties (12)


Eigen toezichthouder: Instagram moet seksuele AI-deepfakes verbieden

Door Arnoud Wokke, 23 juni 2026 17:4611 reacties

Instagram zou seksueel getinte AI-deepfakes moeten verbieden. Dat vindt het Meta Oversight Board, de toezichthouder van Instagram-moederbedrijf Meta. Ook zouden familie en vrienden van een slachtoffer AI-deepfakes moeten kunnen melden.

Omdat AI-deepfakes vaak meisjes en vrouwen treffen en de gevolgen voor het slachtoffer vaak groot zijn, zou Meta sneller moeten concluderen dat het om videomateriaal gaat dat zonder toestemming is gemaakt. "AI-gegenereerde identiteitsvervalsing vindt per definitie zonder toestemming plaats", aldus het Oversight Board.

Daarnaast ligt er een grote taak bij slachtoffers om zich te melden, terwijl familie en vrienden dat ook zouden moeten kunnen doen. In de zaak die bij het Oversight Board kwam, trokken familie en vrienden aan de bel, omdat het slachtoffer het account had opgeheven. "Het zou de last voor slachtoffers verlichten om het misbruik niet zelf te hoeven melden."

De zaak ging om een AI-deepfake van een vrouw die bijna naakt werd afgebeeld. Instagram weigerde de beelden te verwijderen, omdat het voor het bedrijf niet duidelijk zou zijn dat het een echt persoon was en dat de beelden zonder toestemming waren gedeeld.

Huh, heeft Instagram een eigen toezichthouder?

Ja, het Meta Oversight Board is een op papier zo onafhankelijk mogelijk orgaan dat beslissingen van Meta-platforms als Instagram om content juist wel of niet te verwijderen nog eens beoordeelt. In die raad zitten deskundigen op allerlei gebieden. De gedachte is dat gebruikers in beroep moeten kunnen als zij denken dat Meta het fout heeft. Meta Oversight Board zou daardoor moeten voorkomen dat mensen in eigen land naar een rechter moeten stappen. Meta zou wel overwegen te stoppen met de eigen toezichthouder na 2028.

Instagram AI-label

Reacties (11)


Tienduizenden geheime bestanden Apple en Tesla verschijnen op darkweb na hack

Door Arnoud Wokke, 23 juni 2026 17:1338 reacties, submitter: protected22

Er zijn naar verluidt tienduizenden geheime documenten van Apple en Tesla verschenen op het darkweb na een hack bij de Indiase fabrikant Tata Electronics. Tata bevestigt een incident. Het zou gaan om ransomware.

De documenten zijn onder meer ontwerpen en specificaties voor onderdelen van producten van Apple en Tesla, meldt Reuters. Ook zouden daar paspoorten van medewerkers tussen zitten. Ransomwarebende World Leaks vermeldt de bestanden op haar darkwebpagina. Het gaat om 200.000 bestanden van in totaal meer dan 630GB, aldus de bende. Tienduizenden daarvan zouden van Apple en Tesla zijn.

World Leaks kreeg de bestanden in handen door een aanval op Tata Electronics uit India. Dat gebeurde een paar weken geleden. Het bedrijf, dat onder hetzelfde moederbedrijf valt als staalproducent Tata Steel uit het Nederlandse IJmuiden, bevestigt een cyberincident. "Enkele weken geleden ontdekte Tata Electronics een cyberbeveiligingsincident op een aantal van zijn systemen. Onze reactieprotocollen werden onmiddellijk geactiveerd en het incident heeft geen gevolgen gehad voor onze activiteiten in alle bedrijfsonderdelen, die ongestoord zijn gebleven."

Vermoedelijk gaat het om ransomware, waarbij criminelen proberen een bedrijf af te persen door te dreigen met het openbaar maken van vertrouwelijke bestanden. Dat lijkt nu te zijn gebeurd. Apple en Tesla hebben niet gereageerd op het incident.

World Leaks Tata Electronics

Reacties (38)


Steam Machine kán beloofde 4k60fps aan maar kiest standaard voor 1080p

Door Yannick Spinner, 23 juni 2026 15:54178 reacties

De Steam Machine kan het door Valve beloofde 4k60fps-prestatiedoel in veel gevallen aan, maar staat standaard op 1080p voor de beste prestaties. De console-pc blijkt net als de huidige consolegeneratie afhankelijk te zijn van upscaling om in hogere resoluties te kunnen presteren. De Steam Machine is via een wachtlijst te reserveren en kost vanaf 1039 euro.

Steam MachineUit de eerste benchmarks van media als Tom's Hardware, The Verge en Digital Foundry blijkt dat de Steam Machine zich prima kan meten met hedendaagse consoles. Dat is alleen mogelijk dankzij een beperkte resolutie van 1080p of 1440p, met upscaling – in dit geval FSR – ingeschakeld. Dit is vergelijkbaar met de prestatiemodi van de PlayStation 5 en XBOX Series X en S.

Valve adverteert met ondersteuning voor een 4k-resolutie met 60fps en dat is volgens de eerste benchmarks ook mogelijk. Met lage grafische presets en FSR in prestatiemodus haalt de console-pc volgens The Verge bijvoorbeeld 74fps in Cyberpunk 2077. Het recente Forza Horizon 6 haalt net geen gemiddelde van 60fps. Iets oudere games als Shadow of the Tomb Raider en Horizon Zero Dawn schommelen rond de beloofde framerate.

Standaard 1080p, koel en stil

Wel valt op dat Valve 1080p als standaardresolutie heeft ingeschakeld. Dit is volgens een statement aan Tom's Hardware om 'standaard uit de doos de beste ervaring' te bieden. Gebruikers kunnen in de scherminstellingen de standaardresolutie veranderen, of dat handmatig per game doen.

Tot slot blijkt dat de relatief kleine console de prestaties goed kan vasthouden bij langdurig gebruik. Het apparaat is net iets groter dan de GameCube en een stuk kleiner dan de PlayStation 5 en XBOX Series-consoles. Toch merken de media op dat het apparaat koel blijft en stil is.

Tweakers bouwde onlangs zelf een Steam Machine-achtige mini-pc met vrijwel dezelfde specificaties. Deze kost momenteel zo'n zestig euro minder. Die variant heeft alleen geen ingebouwde Steam Controller-ontvanger en is een stuk groter dan die van Valve.

Steam Machine
Cpu AMD Zen 4
6 cores, 12 threads
Maximale kloksnelheid 4,8GHz
Gpu AMD RDNA 3
28 cores
Maximale kloksnelheid: 2,45GHz
8GB GDDR6-vram
Geheugen 16GB DDR5
Verbindingen Ethernet
Wi-Fi 6E
Bluetooth 5.3
Geïntegreerde draadloze Steam Controller-adapter (2,4GHz)
Beeldschermuitgangen DisplayPort 1.4
HDMI 2.0
USB 2x USB-A 3.2 Gen 1 (voorzijde)
2x USB-A 2.0 (achterzijde)
1x USB-C 3.2 Gen 2 (achterzijde)
Afmetingen 152x156x162,4mm
Besturingssysteem SteamOS 3
Opslag 512GB 2TB
Inclusief controller Nee Ja Nee Ja
Adviesprijs 1039 euro 1108 euro 1359 euro 1428 euro

Reacties (178)


KPN past telemarketingpraktijken aan na tik op vingers door toezichthouder

Door Jasper Bakker, 23 juni 2026 15:2896 reacties

KPN belde consumenten en kleine ondernemers zonder dat zij daarvoor toestemming hadden gegeven. De telefonische verkopers waren onduidelijk over hun aanbod en KPN controleerde ingehuurde callcenters niet goed. Dit ontdekte de ACM. KPN heeft de werkwijze aangepast.

Dit nieuws in het kort

  • KPN schond regels voor telemarketing, ontdekte de ACM.
  • De toezichthouder tikte het telecombedrijf hiervoor op de vingers.
  • Het verbetertraject voor KPN's telemarketing is nu afgerond, meldt de ACM.

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) meldt dat KPN de werkwijze voor telemarketing heeft aangepast. Het telecombedrijf deed dit na interventie door de Nederlandse toezichthouder. Uit onderzoek van de ACM bleek dat KPN diverse regels voor telefonische verkoopactiviteiten schond. Dit betrof bellen van mensen zonder toestemming, onduidelijkheid over de reden van dat bellen en onduidelijkheid over de inhoud van het aanbod.

Verder controleerde KPN niet goed op naleving van de regels door callcenters die het inhuurde voor telemarketing.

Banden met callcenters verbreken

De toezichthouder sprak KPN hierop aan, waarna de twee afspraken maakten over verbeteringen. Het traject daarvoor is nu afgerond, meldt de ACM. De toezichthouder verklaart dat KPN goed meewerkte en dat het op basis van eigen onderzoek al de band had verbroken met partners die zich niet aan de regels hielden.

"Bedrijven blijven verantwoordelijk voor de manier waarop consumenten namens hen worden benaderd, ook als zij dit uitbesteden aan een ander bedrijf", zegt ACM-bestuurslid Martijn Ridderbos. "KPN laat zien dat het die verantwoordelijkheid voor de hele keten serieus neemt. Wij verwachten ook van andere bedrijven dat zij kritisch kijken naar de callcenters die zij inhuren." Recent tikte de toezichthouder al VodafoneZiggo op de vingers voor ongewenste telemarketing.

Misstanden in energie- en telecomsector

De toezichthouder heeft nog trajecten lopen met twee andere bedrijven. Dit zijn energieleveranciers, waarvan de namen niet bekend zijn. Sinds vorig jaar houdt de ACM scherper toezicht op telemarketing, waarbij het ook audits uitvoert. Het scherpere toezicht komt door 'de vele signalen en meldingen' die het ontving over ongewenste en misleidende telemarketing. Deze wanpraktijken gebeuren volgens de toezichthouder vooral in de energie- en telecomsector.

KPN-logo op winkel. Bron: KPN

Reacties (96)


Twee grote gaten in beveiligingsbibliotheek libssh2 geven malware- en dosgevaar

Door Jasper Bakker, 23 juni 2026 14:4123 reacties, submitter: MineTurtle

De opensourcebibliotheek libssh2 heeft twee ernstige kwetsbaarheden in alle versies van deze software voor beveiligde verbindingen. Aanvallers kunnen hiermee malware installeren of systemen platleggen. Patches staan op GitHub, maar moeten nog in releases verwerkt worden.

Libssh2 is een bibliotheek voor ssh-verbindingen en zit standaard geïntegreerd in vele applicaties, tools, programmeersoftware en besturingssystemen. De ene kwetsbaarheid (CVE-2026-55200) in deze veelgebruikte clientsoftware is een geheugenfout waarlangs aanvallers via te grote ssh-packets eigen code kunnen uitvoeren op kwetsbare systemen. Deze kwetsbaarheid krijgt dan ook het cijfer 9,2 in kwetsbaarhedenclassificatie CVSS 4.0.

De andere kwetsbaarheid in libssh2 (CVE-2026-55199) zit in de authenticatie tussen clientsystemen en servers, waarbij de server het verbindende systeem kan platleggen met een denial-of-serviceaanval. Deze kwetsbaarheid krijgt het cijfer 8,2 in CVSS 4.0. Voor zover bekend zijn er nog geen aanvallen die deze twee ernstige kwetsbaarheden uitbuiten.

Wachten tot fixes doordruppelen

De fixes voor de twee kwetsbaarheden zijn via commits op GitHub opgenomen in de hoofdtak van de software, schrijft Heise.de. Deze wijzigingen aan de code van libssh2 kwamen eind april en twee weken geleden uit. De twee commits zijn echter nog niet verwerkt in een nieuwe release van de bibliotheek zelf. Op de officiële site is de kwetsbare versie 1.11.1 uit oktober 2024 de recentste release.

Verder moeten veel Linux-aanbieders een gefixte versie van libssh2 nog opnemen in hun distributies. De op beveiliging gerichte Linux-distributie Kali heeft sinds 20 mei al libssh2-versie 1.11.1-3. Deze derde subrelease bevat mogelijk de patches voor de twee kwetsbaarheden. Debian Linux test die nieuwe versie van libssh2 sinds 18 mei.

cybersecurity, security, beveiliging, lock, slot (beeld: Getty Images, JuSun)
Digitale beveiliging. Bron Getty Images, JuSun

Reacties (23)


OpenAI helpt opensourceprojecten door kwetsbaarheden te patchen

Door Yannick Spinner, 23 juni 2026 14:3312 reacties, submitter: Anonymoussaurus

OpenAI start het project Patch the Planet in samenwerking met Trail of Bits. De twee bedrijven willen met AI-tools en beveiligingsexperts beveiligingslekken in opensourcesoftware opsporen en verhelpen. Grote opensourceprojecten als Python, Go en cURL zijn bij het initiatief aangesloten.

OpenAI ChatGPT Bron: NurPhoto/Getty ImagesVoor het project werken OpenAI, Trail of Bits en maintainers van opensourceprojecten samen om beveiligingslekken op te sporen en op te lossen. Dat gebeurt onder andere met de hulp van GPT-5.5-Cyber. Volgens het beveiligingsonderzoeksbedrijf Trail of Bits en OpenAI zijn er inmiddels dertig opensourceprojecten bij het initiatief aangesloten.

Daarbij zouden 'honderden bugs' ontdekt zijn. Tot dusver leidde dat tot 64 pullrequests, ofwel verzoeken om nieuwe code in de codebasis van een opensourceproject op te nemen. 37 van die verzoeken zijn inmiddels verwerkt. Onder meer cURL, NATS, pyca, Sigstore, aiohttp, het Go-project, freenginx, Python en python.org, urllib3, PyPI, SimpleX, Valkey en RustCrypto werken aan het project mee.

Overvloed aan bugmeldingen

De bedrijven startten het initiatief naar eigen zeggen omdat het dankzij AI veel gemakkelijker is geworden om bugs op te sporen en te melden. Tegelijkertijd krijgen maintainers veel meer meldingen, die allemaal verwerkt moeten worden. "Iedereen kan een probleem melden, met de eer strijken en weglopen."

Patch the Planet moet de last van deze nieuwe dynamiek wegnemen door te helpen filteren welke meldingen nuttig zijn en welke niet. Vervolgens werken de betrokkenen samen om patches te ontwikkelen en uit te brengen.

Het is onduidelijk of projecten op een of andere manier iets terug moeten geven voor de hulp van OpenAI en Trail of Bits. Het project leert ontwikkelaars volgens OpenAI in ieder geval om AI-tools te gebruiken in hun werkproces. 'Patch the planet' is een verwijzing naar de slagzin 'hack the planet' uit de cultklassieker Hackers uit 1995.

OpenAI's Daybreak als tegenhanger van Anthropics Project Glasswing

OpenAI kondigde onlangs Daybreak aan, een overkoepelend initiatief om cyberveiligheid te verbeteren door ontwikkelaars te helpen. Het initiatief lijkt een tegenhanger van Anthropics Project Glasswing te zijn.

Dit is een overkoepelende samenwerking tussen bedrijven en geeft hen toegang tot Claude Mythos. Deze geavanceerde AI-tool voor beveiliging is vooralsnog afgeschermd, omdat hiermee ook kwetsbaarheden kunnen worden uitgebuit. Er is inmiddels wel een publieke, minder krachtige versie beschikbaar.

Reacties (12)


Nederland wil vpn's niet verbieden of beperken, ondanks misbruikmogelijkheden

Door Jasper Bakker, 23 juni 2026 13:34187 reacties, submitter: Anonymoussaurus

Het Nederlandse kabinet wil vpn's niet verbieden of beperken, want het is 'belangrijke technologie' voor de beveiliging van onlinecommunicatie. Dit schrijft de staatssecretaris van Digitale Economie en Soevereiniteit. Zij reageert op uitspraken door de vicepresident van de Europese Commissie.

"Het kabinet is geen voorstander van het beperken dan wel verbieden van vpn's, om daarmee eventuele omzeiling van een leeftijdsgrens te voorkomen", antwoordt staatssecretaris Willemijn Aerdts op Kamervragen. Zij stelt dat er vele legitieme toepassingen zijn, 'zoals beveiliging van bedrijfsnetwerken of bij het gebruik van openbare wifinetwerken'.

De Nederlandse bewindsvrouw voor digitale zaken reageert op uitspraken van Henna Virkkunen, de vicepresident van de Europese Commissie. Zij zou hebben gesteld dat vpn-gebruik in de Europese Unie niet zou mogen om leeftijdsverificatie op internet te omzeilen. Aerdts wijst erop dat Virkkunen het woord 'vpn' niet gebruikte in de persconferentie waar de Kamervragen over gaan. Ook sprak de Finse EC-topvrouw niet van een vpn-verbod.

'Alleen kijken naar preventie'

"Zij stelt alleen dat er gekeken wordt hoe omzeiling van online leeftijdsverificatiemechanismen zo veel mogelijk kan worden voorkomen, en benadrukt dat ook een niet-waterdicht systeem beter is dan geen systeem", schrijft Aerdts. Het is niet duidelijk wat Virkkunen precies voor ogen staat met haar oproep om omzeiling van leeftijdsverificatie op internet te bestrijden.

Firefox vpn. Bron: Mozilla
Ingebouwde vpn in Firefox. Bron: Mozilla

Reacties (187)


Oracle ontslaat 21.000 mensen in een jaar tijd vanwege AI en cloudstrategie

Door Yannick Spinner, 23 juni 2026 12:5191 reacties, submitter: JelleDJs

Oracle ontsloeg in het afgelopen jaar 21.000 werknemers, ofwel ongeveer 13 procent van zijn personeel. Naast een verlegde focus op cloudproducten geeft het bedrijf toe dat de uitrol van AI-toepassingen een reden voor de grote ontslagronde is.

Uit het jaarverslag van de techgigant blijkt dat het bedrijf bijna 1,8 miljard dollar kwijt was aan de herstructurering. Daaronder vallen onder meer ontslagvergoedingen. Ter vergelijking: een jaar eerder was het bedrijf nog geen 380 miljoen dollar aan deze kostenpost kwijt, zo merkt Reuters op.

Het ontslag van de 21.000 werknemers is het gevolg van een nieuwe strategie. Zo richt het bedrijf zich sinds vorig jaar sterk op cloudgerelateerde producten. Daaronder vallen bijvoorbeeld cloudrekenkracht en software voor cloudtoepassingen.

Ook het gebruik van AI-toepassingen draagt bij aan de grote ontslagronde. "De adoptie van AI-technologie over heel ons bedrijf heeft bijgedragen aan de reductie van ons werknemersbestand." Oracle voegt daaraan toe dat dit in de toekomst kan leiden tot meer ontslagen.

Oracle begon vorig jaar met deze strategie. Daardoor kwam het bedrijf al in het nieuws vanwege het vermeende ontslag van 'duizenden werknemers via e-mail'. Dat blijken er nu tienduizenden te zijn, hoewel onduidelijk is of iedereen via e-mail ontslag kreeg.

Wat is Oracle?

Oracle is een van de grootste bedrijfssoftwareleveranciers en staat onder meer bekend om zijn database-, cloud- en analysesoftware. Sinds vorig jaar investeert het Amerikaanse bedrijf aanzienlijk in cloudtoepassingen. De techgigant sloot bijvoorbeeld een deal van honderden miljarden dollars met OpenAI om cloudrekenkracht te leveren. Het bedrijf levert ook de infrastructuur voor de Amerikaanse aftakking van TikTok.

Oracle AI

Reacties (91)


Verzamelde toetsaanslagen van Meta-werknemers lekten intern uit

Door Jasper Bakker, 23 juni 2026 11:4876 reacties, submitter: JelleDJs

Meta liet intern de toetsaanslagen, muisbewegingen en schermcontent van werknemers uitlekken. Het bedrijf verzamelt die gegevens voor AI-training. De vergaarde data bleek toegankelijk voor alle medewerkers. Meta heeft de interne datatracking nu gepauzeerd.

Het interne datalek bij de techreus komt naar buiten door een uitgelekt beveiligingsbericht, dat Wired verifieerde bij drie Meta-werknemers. Een woordvoerster bevestigt aan de Amerikaanse techpublicatie dat Meta de zaak onderzoekt. Zij stelt dat de interne dataverzameling voor AI-training zorgvuldig is ontworpen en dat er privacywaarborgen zijn. "We hebben op dit moment geen bewijs dat Meta-werknemers ten onrechte toegang hadden tot data."

Volgens het beveiligingsbericht was werknemersinformatie inzichtelijk. Het ging onder meer om volledige AI-prompts en transcripties van AI-conversaties, privéconversaties en gegevens over mensen en hun werkprestaties. Critici van Meta's interne datavergaring voor AI-training zien hierin een bevestiging van hun weerstand tegen dit bedrijfsinitiatief.

Tijdelijk stopgezet

Meta heeft de datavergaring nu tijdelijk gepauzeerd, meldt Business Insider. Dat kreeg screenshots van het interne datalek in handen. Meta pauzeert de datatracking van werknemers tijdens het lopende onderzoek naar de oorzaak van dit datalek. Wired meldt op basis van bronnen binnen het techbedrijf dat het incident de status Gesloten heeft, wat kan betekenen dat het lek is gedicht.

Meta stock. Bron: Timon Schneider/SOPA Images/LightRocket via Getty Images
Meta-logo op een smartphone. Bron: Timon Schneider/SOPA Images/LightRocket via Getty Images

Reacties (76)


Apple mag e-mails en andere gegevens van aangeklaagde leaker Jon Prosser inzien

Door Jasper Bakker, 23 juni 2026 11:1721 reacties, submitter: protected22

Apple mag e-mails, documenten en andere data van leaker Jon Prosser inzien in de rechtszaak over diefstal van bedrijfsgeheimen. De aangeklaagde youtuber krijgt ook recht op inzage in informatie van Apple. Hij stemt in met deze discovery nadat hij eerst niet tijdig reageerde in de zaak.

De rechter in deze rechtszaak keurt het verzoek van Apple en Prosser goed om zijn eerdere oordeel te schrappen, meldt AppleInsider. Dat oordeel kwam toen Prosser niet op tijd zijn juridische weerwoord indiende op de beschuldigingen van Apple. Daardoor zou de iPhone-maker deze rechtszaak winnen.

Beide partijen verzochten de rechter om deze zogeheten default judgment op te schorten. Doordat de rechter dit verzoek honoreert, gaat de zaak nu weer door. In de nieuwe fase van discovery mogen de juridische teams van Apple en Prosser wederzijds bewijsmateriaal en documenten opvragen om door te spitten.

'Diefstal van bedrijfsgeheim: Liquid Glass'

Dit kan meer details aan het licht brengen en Apple inzicht geven in eventuele andere lekken. Verder kan het in deze zaak leiden tot een zwaarder oordeel. Daar staat tegenover dat het Prosser de kans geeft om zich te verdedigen tegen de beschuldigingen van Apple.

De zaak gaat over de onthulling van Apples nieuwe ontwerp van de gebruikersinterface in iOS 26. Prosser verklapte het bestaan van Liquid Glass vooraf in een video. Hij zou een handlanger hebben betaald om de test-iPhone van een bevriende Apple-medewerker te ontgrendelen toen die niet thuis was.

Handlanger en een Apple-werknemer

Apple heeft die handlanger, Michael Ramacciotti, ook aangeklaagd. Hij bekende in oktober vorig jaar dat Prosser hem betaalde. Daarbij ontkende Ramacciotti dat ze samenspanden om bedrijfsgeheimen te stelen. De Apple-werknemer, Ethan Lipnik, is niet meer in dienst bij het bedrijf.

Liquid Glass, WWDC25. Bron: Apple
Het op WWDC25 onthulde Liquid Glass. Bron: Apple

Reacties (21)


LastPass meldt datalek via populaire Klue-integratie met Salesforce

Door Yannick Spinner, 23 juni 2026 08:3982 reacties, submitter: Jermaine

LastPass laat klanten weten dat het slachtoffer is van een datalek via Klue, een marktanalyseplatform. Die tool is via het Salesforce-platform geïntegreerd. De cyberaanval trof via deze weg veel meer bedrijven.

In een e-mail aan klanten laat LastPass weten dat er data is gestolen via het Salesforce-crm, een systeem voor customer relationship management. Daarbij maakten de aanvallers contactgegevens, accountinformatie en klantenservicedocumenten van gebruikers buit. Via de klantenservice delen gebruikers vaak veel andere gegevens. Dat gebeurde bijvoorbeeld ook bij het uitlekken van ID-bewijzen via Discord.

Voorlopig hebben LastPass en het overkoepelende Salesforce de integratie met Klue verwijderd. De gevolgen van de cyberaanval zijn nog onduidelijk.

Klue als zwakke plek

Klue is een marktanalysetool die in veel platforms is geïntegreerd. Daarom zijn waarschijnlijk veel meer bedrijven via Klue slachtoffer van het datalek. Onder meer Recorded Future, Tanium, Jamf, Sprout Social, Gong en Insurity hebben volgens BleepingComputer al gemeld dat zij bij het datalek betrokken zijn. De belangrijkste is vooralsnog Salesforce, dat voor zover bekend het grootste crm is.

In een blogpost laat Klue weten dat het op 12 juni de 'ongeoorloofde toegang' ontdekte. "Ons onderzoek wijst uit dat de aanvaller via gestolen legacyinloggegevens toegang kreeg. Daarmee kreeg de aanvaller OAuth-tokens in handen die werden gebruikt om Klue met derden te verbinden, waaronder Salesforce."

Klue

Reacties (82)


Valve werkt met Nvidia aan SteamOS voor Nvidia-hardware

Door Yannick Spinner, 23 juni 2026 07:45125 reacties, submitter: Schway

Valve werkt samen met Nvidia aan SteamOS-ondersteuning voor pc's met Nvidia-hardware. Vooralsnog werkt het op Linux gebaseerde besturingssysteem alleen op systemen met AMD- en Intel-videokaarten. De ondersteuning voor Nvidia volgt waarschijnlijk pas volgend jaar.

Steam Machine. Bron: ValveVolgens Valve is het vanaf SteamOS 3.8 mogelijk om het besturingssysteem ook op desktophardware te installeren. In principe was dat al langer mogelijk, maar het installatieproces is nog relatief ingewikkeld. Daarnaast wordt Nvidia-hardware dus nog niet ondersteund.

In een interview met The Verge zegt het bedrijf dat er een 'groeiend team' aan Nvidia-driverondersteuning werkt. Toch komt deze update mogelijk pas in 2027.

Volgens het bedrijf is het besturingssysteem vooral bedoeld voor pc's die fungeren als console. SteamOS werkt naar eigen zeggen niet goed als dualbootbesturingssysteem. Er is alleen nog geen simpele SteamOS-installer.

Wat is SteamOS?

SteamOS is een besturingssysteem van Valve dat gebaseerd is op Linux. Het OS draait al standaard op de Steam Deck en de komende Steam Machine. De interface is gemaakt voor gebruik met een controller.

Dankzij de bredere ondersteuning van het besturingssysteem is het in principe mogelijk om een eigen Steam Machine te bouwen. Tweakers deed dat onlangs met verschillende hardware. We gebruikten daarvoor het SteamOS-alternatief Bazzite, dat alleen op AMD-gpu's werkt.

Reacties (125)