'Apple stelt meerdere producten uit vanwege problemen met AI-Siri'

Apple heeft de release van zijn slimme bril intern uitgesteld naar eind 2027, meldt Bloomberg. Dat zou komen door de problemen met de ontwikkeling van de AI-upgrade van spraakassistent Siri. Om dezelfde reden zou Apple pas deze herfst zijn nieuwe HomePod en Apple TV uitbrengen.

Dit nieuws in het kort

  • Bloomberg meldt dat Apple de release van zijn eerste slimme bril heeft uitgesteld, van begin 2027 naar eind 2027
  • Deze bril zou niet voorzien zijn van een scherm, maar wel van speakers, microfoons en camera's
  • Verder schrijft Bloomberg dat Apple deze herfst nieuwe modellen van de HomePod en Apple TV wil uitbrengen met een snellere chip

Apple zou zijn slimme bril in eerste instantie begin 2027 willen uitbrengen, maar mikt nu op een release aan het eind van dat jaar. Dat schrijft Mark Gurman van Bloomberg op basis van gesprekken met ingewijden. Het uitstel zou onder meer te maken hebben met de aanhoudende problemen met de AI-upgrade van Siri. Met de AI-upgrade moet Siri meer kunnen en werken op basis van een groot taalmodel. Door de problemen met de ontwikkeling van de nieuwe Siri zouden meerdere andere producten die leunen op de AI-assistent, zoals de AirPods met camera's, ook zijn uitgesteld.

De eerste slimme bril van Apple zou nog geen scherm bevatten, maar wel speakers, microfoons en camera's. Naast het maken van foto's en video's worden de camera's naar verluidt gebruikt om de ingebouwde AI-assistent te helpen. Net als de slimme brillen van Meta zou de bril van Apple ook op sterkte beschikbaar zijn.

Naast deze bril zou Apple ook werken aan een AR-bril, dus met een scherm, al duurt het vermoedelijk nog jaren voordat dat product verschijnt. Apple is naar verluidt van plan om aan deze bril technologie toe te voegen 'die het zicht van mensen verbetert'.

HomePod en Apple TV

Gurman meldt verder dat Apple deze herfst nieuwe modellen van de Apple TV 4K en HomePod Mini wil uitbrengen. De Bloomberg-journalist schreef eerder nog dat deze apparaten in 2025 zouden worden uitgebracht, maar volgens hem zijn ze net als de slimme bril maandenlang uitgesteld door de problemen met de nieuwe versie van Siri.

De voornaamste upgrade van de speaker en settopbox is de toevoeging van een nieuwe soc, meldt Gurman. Naast dat ze daardoor sneller werken, kunnen ze zo ook gebruikmaken van nieuwe AI-functies. Het uiterlijk van beide apparaten zou vrijwel ongewijzigd blijven. De originele HomePod mini stamt uit 2020, terwijl de recentste Apple TV bijna vier jaar geleden werd uitgebracht.

Apple HomePod mini
Apple HomePod mini uit 2020

Door Kevin Krikhaar

Redacteur

01-06-2026 • 10:16

105

Submitter: protected22

Reacties (105)

Sorteer op:

Weergave:

Maar Gurman heeft het dus al eerder mis gehad. Als je maar blijft zeggen dat er iets zal worden uitgebracht, heb je vanzelf een keer gelijk.

Dus kan het kloppen? Zeker, maar er is wel zeker een devaluatie van voorspellend vermogen door Gurman.
Als ik alle obvious er uit haal (de volgende generatie M-Serie wordt sneller bijvoorbeeld) dan heeft Gurman het heel vaak niet goed.
En Tweakers blijft deze bron maar posten, ondanks alle falende geruchten van Gurman. Misschien voortaan bij de nieuwsberichten een disclaimer plaatsen dat deze bron, in dit geval Gurman het vaak mis heeft en het dus echt pure speculatie is?
Het is puur voor clicks en engagement dat ze maar blijven schrijven over alles wat die natte dweil de wereld in slingert… een echte journalist die zoveel valsheden verkondigt zou je op den duur moeten negeren.
Gurman roept al jaren elke paar maanden dat de nieuwe AppleTV er aan komt, hij gaat zeker een keer gelijk hebben :+
Maar Gurman heeft het dus al eerder mis gehad. Als je maar blijft zeggen dat er iets zal worden uitgebracht, heb je vanzelf een keer gelijk.

Dus kan het kloppen? Zeker, maar er is wel zeker een devaluatie van voorspellend vermogen door Gurman.
Mark Gurman is als schieten met hagel, als je het vaak doet raak je altijd wel iets.
Hij zit er onwijs vaak naast, zeker de laatste jaren, alleen er wordt onthouden wat hij (toevallig) wel goed heeft.
Een kapotte klok heeft 2x per dag gelijk, zelfs Trump heeft weleens gelijk.
Een analoge wel, ja.

Trump heeft altijd gelijk, Vindt Trump.
Maar blijkbaar is het voor Tweakers wel steeds nieuws. Erg vermoeiend. Zeker als die context niet wordt benoemd. Nu is het natuurlijk wel zo dat Apple vorig jaar dat hele gedoe al zou lanceren, maar dat lukte ze niet. En dat wat ze hebben rereleased was van matig niveau en staat sindsdien ook stil, zo lijkt het.
Maar Gurman heeft het dus al eerder mis gehad.
Ik dat jet het woord speculatie niet gebruikt. Analisten gaan op basis van bronnen die niet publiek zijn voorspellingen maken. Vaak hebben ze de exacte datum of exact vertraging niet juist maar klopt de onderliggende redenering wel.

Natuurlijk heeft Mark Gurman het al mis gehad, je moet soms een redenering opbouwen met onvolledige informatie. Ik volg enkele van die analisten en die zijn ook gewoon eerlijk al ze het mis hadden. Dat is minstens even belangrijk.
Als je maar blijft zeggen dat er iets zal worden uitgebracht, heb je vanzelf een keer gelijk.
Again, je begrijpt het niet. Het gaat over de redenering. Insight info delen etc. Soms heb je gelijk, soms niet maar als je ongelijk hebt dan is het minsten even leerrijk om te begrijpen waarom iemand ongelijk had. Slechte bron, plotse daling van geheugenprijzen, AI doorbraak etc.

Vele mensen hebben het neurotisch moeilijk om met informatie om te gaan die niet volledig is maar als tech-enthousiast lees ik die voorspellingen vooral om te begrijpen hoe de tech-industrie werkt. Van manschappen, kennis tot toegang tot chips etc.
Dus kan het kloppen? Zeker, maar er is wel zeker een devaluatie van voorspellend vermogen door Gurman.
En hoe heb je dat gemeten? Of ook van horen zeggen ;-)
Interessant dat jij kunt bepalen of ik het wel of niet begrijp.

Je zult van techniek misschien meer begrijpen dan van mensen, gezien ook je laatste alinea voor je vraag.

Nergens doe ik af aan de redenatie, maar die redenaties waren er bij eerdere voorspellingen net zo goed, en uiteraard geen vast gegeven. Je kunt je als analist ook onthouden van het doen van voorspellingen en puur houden bij de informatie die beschikbaar is. En of je het dan speculatie noemt, is dat niet meer dan spelen met semantiek. Juist bij voorspellende karakters van analisten staat of valt de reputatie met succes.

Je laatste vraag is echt demonstratie van onwetendheid en in de zin hierboven staat waarom. :)
[...]

Ik dat jet het woord speculatie niet gebruikt. Analisten gaan op basis van bronnen die niet publiek zijn voorspellingen maken. Vaak hebben ze de exacte datum of exact vertraging niet juist maar klopt de onderliggende redenering wel.

Natuurlijk heeft Mark Gurman het al mis gehad, je moet soms een redenering opbouwen met onvolledige informatie. Ik volg enkele van die analisten en die zijn ook gewoon eerlijk al ze het mis hadden. Dat is minstens even belangrijk.
Wat bedoel je met “eerlijk”? Als je naar de berichtgeving van een nieuwe AppleTV kijkt bijvoorbeeld, heeft Apple zelf nog nooit gezegd “we brengen hem (dan) uit”, maar in de berichten zie je alleen maar “Apple stelt uit”, nooit staat er “ik roep ook maar iets op basis van wat ze in mijn oor fluisteren”.

(En ja, er zijn andere voorbeelden waar hij inderdaad wel eens toegeeft dat hij fout was, maar ik heb ze nog niet gezien als het over de AppleTV gaat).
[...]

Again, je begrijpt het niet. Het gaat over de redenering. Insight info delen etc. Soms heb je gelijk, soms niet maar als je ongelijk hebt dan is het minsten even leerrijk om te begrijpen waarom iemand ongelijk had. Slechte bron, plotse daling van geheugenprijzen, AI doorbraak etc.

Vele mensen hebben het neurotisch moeilijk om met informatie om te gaan die niet volledig is maar als tech-enthousiast lees ik die voorspellingen vooral om te begrijpen hoe de tech-industrie werkt. Van manschappen, kennis tot toegang tot chips etc.


[...]

En hoe heb je dat gemeten? Of ook van horen zeggen ;-)
Misschien is het een teken aan de wand dat AppleTrack gestopt is met meten in 2022? Overigens, als je de cijfers van AppleTrack neemt, dan zie je effectief al dat de cijfers dalen. Voor 2021 had hij er ongeveer 350 goed en 30 fout (dus accuracy rond de 90%), in 2021 komen er 160 voorspellingen bij maar opnieuw 30 fout (dus accuracy nog rond de 80%). De cijfers van 2022 zijn niet echt bruikbaar, maar ik zie daar toch wel al een flinke daling.

Verder als je het op Reddit wat volgt, dan zie je duidelijk dat het steeds meer mixed is en dat wat door anderen gezegd wordt hier klopt: in grote lijnen heeft hij veel dingen goed (en blijft hij een goeie leaker, daar niet van) maar veel van die zaken kan iedereen zelf bedenken. Qua details gaat hij steeds vaker de mist in.

En ja, dat zou kunnen liggen aan de grilligheid van de markt en van Apple, maar dat vind ik geen excuus, hij verkoopt zichzelf - letterlijk - als iemand die kan voorspellen wat Apple doet. Dan moet je opletten dat je niet begint te lijken op iemand die in een schimmig tentje over een glazen bol wrijft).
[...]
-- spuit 11. Sorry

[Reactie gewijzigd door Sircuri op 1 juni 2026 13:44]

AppleTV hardware roepen ze al jaren. Eerst zien, dan geloven.
Het is niet Apple die het roept. En mijn eerste generatie 4K doet het ook nog steeds prima, dus geen idee waarom iedereen per se nieuwe hardware moet.
Ik wil graag een Apple TV. Als ik de nieuwe koop, krijg ik vier jaar langer updates. Voor de rest interesseert het me inderdaad niet dat er AI op zit of dat er een betere processor in komt. Het huidige model is perfect geschikt voor mijn huidige noden en de noden die ik voorzie in de komende jaren.
nou ja, de ATV 4e generatie (laatste non-4K) is van Oktober 2015 en draait nog op de laatste versie van tvOS wat betekend dat deze al 11+ jaar updates krijgt.

Dus al zou je de huidige versie van ATV4k uit 2022 nemen dan durf ik wel te stellen dat deze nog een behoorlijk aantal jaren (iig langer dan de door jou gevraagde 4 jaar) ondersteund zal worden.
Zul je dan ook AI krijgen op dat model uit 2022 krijgen? Waarschijnlijk niet, maar je geeft al aan dat je dat niets boeit net zoals de spec-bump van de processor.
Als ik de nieuwe koop, krijg ik vier jaar langer updates.
Dat denk je, maar geen enkele leverancier doet daar harde beloftes over. Het kan dus ook zijn dat je nog jaren zit te wachten.
Ik mis de AV1 support zodat ik HDR10+ kan gebruiken in Netflix bijvoorbeeld. Dus ik kijk er wel naar uit.

Mijn huidige gaat dan naar mijn GE televisie op TV/game kamer waarvan het 5 minuten duurt voordat ik op Netflix een film gestart krijg..... Yeah smart televisies.....

[Reactie gewijzigd door phoenix2149 op 1 juni 2026 13:20]

Omdat niet iedereen de 4K versie heeft. Zoals ik de nog oudere en wil eigenlijk een nieuwe :)
Het is niet Apple die het roept. En mijn eerste generatie 4K doet het ook nog steeds prima, dus geen idee waarom iedereen per se nieuwe hardware moet.
Dit begrijp ik dus ook echt niet. Zelf heb ik de Apple TV 4K Gen2, ding draait perfect, wat moet er dan ook nog meer?
Wat ik her en der lees is dat er een sloot aan producten vertraagd is omdat ze deze pas willen releasen zodra de verbeterde Siri beschikbaar is.

Het uitstellen van de nieuwe Siri heeft deze producten ook naar achteren geduwd.

Ik kan me dus voorstellen dat zodra de Gemini powered Siri afgerond is en uitgebracht wordt deze producten ook allemaal een refresh gaan krijgen.
Ooit krijgen ze gelijk ;)
Ach ja.

Zo langzaam maar zeker blijkt dat de alwetende en almachtige AI toch een dure hype te zijn. Met beperkte toepassingen waar het daadwerkelijk iets toevoegt.

Die smartglasses lijken mij ook vragen om problemen. Mensen gaan toch aannemen dat ze gefilmd of opgenomen worden en dat zullen sommigen op meer of minder subtiele wijze duidelijk maken. Of er komen een paar belangstellenden gezellig om je heen staan en vragen of ze hem even mogen lenen.

Siri levert mij geen tijdwinst op. Moet ik alsnog door bijvoorbeeld de gedicteerde tekst lezen of Siri geen fout maakte. Een ironisch voorbeeld van een "slimme" auto correct was een zekere man met de naam Dubach die netjes werd omgezet naar Duwbak. Vond ie niet leuk. Ik ook niet toen mijn toemalige manager boos aangaf dit dit concequenties voor mijn carriëre kon hebben. Tja, vrijdagmiddag kwart voor vijf nog gauw even een e-mailtje sturen...
Naast de huidige LLM modellen via textgebruik heb ik nog niet in mijn prive leven echt een profijt gehad van AI. Ik heb kort geprobeerd om er gesprekken mee te voeren als ik bijv. in de auto zit of door iets te filmen en te vragen wat het is, maar beiden zijn heel erg niche bij mij gebleken. Waarbij ik het verre van dagelijks gebruikt.

Ik heb nu ook Gemini op mijn speaker, maar moest echt nadenken wat ik in vredesnaam aan de AI zou willen vragen buiten de vraag "zet een timer voor 10 minuten" of "hoelang de timer nog?".
Uitstel, uitstel, uitstel, het wordt inmiddels een vervelend verhaal van Apple die allemaal mooie plannen voorschotelt bij hun bijeenkomsten om vervolgens eindeloos uit te stellen en misschien wel helemaal niet uit gaan brengen. Begrijp mij niet verkeerd, ik ben Apple gebruiker van het eerste uur en zal dat ook blijven en zit helemaal niet op ai of Siri te wachten maar ik wacht wel op een nieuwe AppleTV die nu dus ook, weer, uitgesteld wordt.
Apple heeft de nieuwe apple tv helemaal nog niet aangekondigd. Hoe kan deze dan weer en weer uitgesteld worden?
dat zeg ik toch ook niet.
Maar we weten wel dat ze serieus in de knoop zitten met AI. En dat is een bottleneck voor heel wat productreleases. Ik blijf verbaasd dat dit zo verloopt voor een triljoenenbedrijf als Apple.
Ik kijk uit naar de nieuwe HomePod mini. Heb er meerdere in mijn huis staan en zoek er nog eentje voor op zolder. Leuke apparaatjes voor een zeer schappelijke prijs!
Ik zou graag de nieuwe Apple TV hebben, we wachten er al een beste tijd weer op.

We gebruiken nu de huidige versie en een voorloper, maar de voorloper is wel aan een upgrade toe. Blijf het een perfect apparaat vinden icm. een IPhone en een mooie tv zonder dat je alles direct op de TV moet bedienen.
maar de voorloper is wel aan een upgrade toe.
Op welk vlak?
De oude is nog van voor de 4K versie, en ik merk met name is snelheid en updates avn apps dat het wat minder wordt
Dan koop je de 4K versie nu? Een opvolger, als ie ooit/eindelijk komt, gaat niet spectaculair en fundamenteel anders zijn. Dus waarom wachten? Er komt áltijd ooit een opvolger aan, dan blijf je wachten.
Ik heb volgens mij wel een jaar gewacht op die nieuwe Apple TV (die elk moment uit zou komen) en uiteindelijk heb ik een maand of 3 geleden toch maar gewoon de huidige Apple TV gekocht. En nog geen moment spijt van. Hij is supersnel en werkt stukken beter/stabieler dan mijn vorige Android TV box. Als die nieuwe alleen een wat snellere chip heeft dan merk je dat denk ik niet direct. En AI-dingen gebruik ik vooralsnog toch niet op een mediabox. Mocht dat later wel handig blijken dan is dat een goed excuus om alsnog de nieuwe te halen ;)
Als die nieuwe alleen een wat snellere chip heeft dan merk je dat denk ik niet direct.
Grootste verschil is waarschijnlijk (helaas) de end of support datum..
Het huidige model is ook niet echt goedkoper geworden.
Ik heb 8 juni omcirkeld in de agenda en ben erg benieuwd of Apple met iets tofs kan komen als het om AI gaat. Zeker nu ze het in meerdere producten terug willen laten komen mag ik hopen voor ze dat het goed geïmplementeerd gaat worden. De nieuwsberichten en eerste poging van AI stemt me niet gerust
Ik begrijp het artikel niet zo goed. Waarom zou Gurman gezegd hebben dat de nieuwe Apple TV nu ineens eind 2027 komt, terwijl hij gisteren nog zei dat de nieuwe Apple TV zo goed als klaar is? https://www.macrumors.com...omepod-mini-nearly-ready/ Ze gaan toch niet anderhalf jaar wachten met een product dat af is (gegeven dat Gurman nu een keer gelijk heeft)?

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 1 juni 2026 15:59]

Ah Mark Gurman, always predictably wrong. Stop toch met herkauwen van die artikelen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.