Telemarketing zonder toestemming vooraf is vanaf donderdag bij wet verboden

Telemarketing zonder voorafgaande toestemming is vanaf donderdag verboden door een wijziging van de Telecommunicatiewet. Bedrijven mogen alleen klanten bellen na toestemming. Het bel-me-niet-register is daardoor niet langer nodig.

Voor het verbod is artikel 11.7 van de Telecommunicatiewet aangepast. Als consumenten klant zijn, mogen ze drie jaar lang door het bedrijf gebeld worden en daarna is nieuwe toestemming nodig. Het verbod moet ervoor zorgen dat klachten over telemarketing verdwijnen. Die klachten bleven aanhouden, ondanks het bestaan van het bel-me-niet-register.

De persoonsgegevens in het register worden vernietigd. In het register stonden inmiddels meer dan 9,5 miljoen telefoonnummers. Het register heeft ongeveer tien jaar bestaan. Telemarketingbedrijven droegen de kosten voor de exploitatie, die ongeveer een half miljoen euro per jaar bedroegen.

Aan de toestemming om mensen te bellen zijn eisen verbonden. Een voor-aangevinkt vakje is bijvoorbeeld niet toegestaan. Bedrijven moeten mensen expliciet toestemming vragen voor telemarketing en het mag geen onderdeel zijn van toestemming voor van alles en nog wat. Ook mag anoniem bellen niet meer; de beller moet duidelijk zijn voor de klant. Daarnaast moet de toestemming makkelijk in te trekken zijn.

Door Arnoud Wokke

Redacteur

01-07-2021 • 06:58

327 Linkedin

Reacties (327)

Wijzig sortering
Een beetje jammer dat in het artikel niet vermeld wordt dat dit voor Nederland is, tweakers wordt ook in België gesmaakt. Wat mij betreft mag de belgische regering dit wetsartikel copiëren, hopelijk kijkt brein dan even weg :+
wij hebben dan wel natuurlijk het bel me niet register waar ze in belgie zich moeten aan houden. ik heb al jaren geen telemarketing meer gehoord :D
Dat hebben, of beter gezegd hadden we hier in Nederland ook. Hielp alleen geen ene hol, want er werd niet actief op gemonitord. Ik begreep zelfs dat de bewijslast bij de klager lag, en niet de beklaagde. Dus op een gegeven moment maar van telefoon nummer veranderd. Deze nieuwe wetgeving zet deze louche bedrijven tenminste een hak.

[Reactie gewijzigd door Greymane op 3 juli 2021 10:33]

Had in België een gemengd effect. Voor mij heeft het veel opgelost.
Voor mijn vriendin niks. Zij doet wel regelmatig mee aan wedstrijden waar je dan moet aanvinken dat ze je gegevens mogen gebruiken voor reclamedoeleinden. Maar wettelijk gezien staat de contacteer-mij-niet-lijst boven dat gezette vinkje.
Ze neemt dan iedere keer op en zegt braaf dat ze op die lijst staat. Gesprek eindigt dan wel weer, maar goed, écht waterdicht is die lijst niet.
dan denk ik inderdaad dat er iets gedaan moest worden en het op een andere manier moest benaderd worden.
zover ik hoor heeft het echt met mangement in de callcenters te maken. mijn broer heeft al in een paar callcenters gewerkt en zei dat de lijst echt wel in rekening gehouden werd en als ze toch iemand bellen, en die meld het, dat die dat moest aanduiden en het systeem de persoon verwijderde.

ik vermoed dat sommige callcenters er dus echt hun voeten aan veegde. goeie aanpassing dus!
... tweakers wordt ook in België gesmaakt.
"gesmaakt"??? :+
Geapprecieerd worden, op prijs gesteld worden.
Heel fijn dit. Gaat dit alleen om b2c of ook om b2b?
Alleen B2C helaas. Maar eenmanszaken gelden nu wel als consument!

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 1 juli 2021 07:18]

Echt een grote vooruitgang, als eenmanszaak word ik echt helemaal plat gebeld. Vooral Ziggo en de zogenaamde energie resellers, dat dat niet gewoon verboden is, het is pure oplichterij.
Voor mij is het mogelijk een achteruitgang. Formeel namelijk een BV. Eenmaal mijn nummer in het register en het was snel afgelopen met de telefoontjes. Benieuwd wat er nu gaan gebeuren.

(Ik weet dat het register niet voor BV’s bedoeld was, maar het werkte gelukkig wel.)
Dan heb je geluk, bij ons bellen ze nog regelmatig ondanks het register. Het telefoon nummer krijgen ze van de KvK is mij wel eens verteld door een beller. wij hebben een Maatschap.
Bij de KVK heb ik dan ook gewoon een wegwerp 06 opgegeven. Alsof daar business uit komt :P
Zou straks niet meer mogen, aangezien een maatschap ook een 'natuurlijk persoon' is.
Je bent niet verplicht om je telefoonnummer bij de kamer van koophandel te registreren….. Gewoon via de website een “update” indienen daarbij je een nummer wil verwijderen.

Dat je verplicht in een register moet staan is nog begrijpelijk, dat de kvk vervolgens die gegevens gaat verkopen is mateloos irritant. Maar als iedereen nu daar zijn nummer weghaalt dan is het snel klaar.
KvK verkoopt direct je nummer door bij registratie van een bedrijf. Als je als ZZP'er begint altijd een wegwerpsim of foutief nummer aan KVK geven.
Abbotje nemen van 3 euro per maand. Als ze bellen, telefoon opnemen, op zn kop neer leggen en lekker door gaan waar je mee bezig was. Of gewoon de hele tijd "banaan" terug zeggen.
Elke minuut die je van ze af neemt kunnen ze anderen niet meer mee lastig vallen :)
Doe ik zeker ook, maar ik bel zelf niet vaak dus als iemand mij belt dan pakt dat wel altijd mijn aandacht, dus wanneer het weer telemarketing is is dat gewoon zeer irritant.

Het neemt wel af sinds ik gewoon niks zeg en wacht tot degene aan de lijn iets zegt. Telemarketers zeggen nooit eerst wat tot je hallo zegt.
Daar is een mooie oplossing voor, 'Afschepen As A Service (AAAS)': 085-303 303 3. Dat houdt ze wel even bezig :)
Ik hoop dat dat inderdaad hiermee de kop in wordt gedrukt. Helemaal gestoord werd ik van die energiepooiers en inderdaad ZIGGO en KPN...
Dit is heel fijn! Ik wil niet weten hoe vaak KPN en de energiemaatschappijen mij gebeld hebben de afgelopen jaren.
KPN belt jou vaak niet; dat zijn (illegale) resellers die de naam van KPN gebruiken en daarmee de indruk willen wekken dat ze te vertrouwen zijn.

Heb hier recentelijk meerdere keren mee te maken gehad en gelukkig belden ze netjes met nummerherkenning. Heb de nummers opgeschreven, daarna KPN gebeld en voor elk individueel nummer gemeld dat de (goede) naam van KPN misbruikt wordt voor (malafide) praktijken die ik niet op prijs stel.

Ikzelf heb niets meer teruggehoord van de officiele/echte KPN. En nog toevalliger; na het melden is het volume van resellers/belletjes toegenomen.
Helaas.
Alle nummers dit jaar die ik terugbelde waren niet bestaand.
Wordt gelukkig ook aangepakt, in hoeverre de effectiviteit ervan gaat moet nog bekeken worden vermoed ik, maar het is een mooi initiatief.

https://www.fiercewireles...r-id-authentication-nears
Dit dus, er waren vooral 2 type resellers die mij persoonlijk op mobile afgelopen maanden soms dagelijks bleven bellen, "Ziggo" en "de energiemaatschappij".

En dan komt "Ziggo" met een prachtige "aanbieding" zodat wij naar Ziggo overstappen, terwijl wij Ziggo al jaren hebben.

Ik hoop echt dat dit stopt, de nummer in kwestie blokkeren heeft geen nut, want de eerst volgende keer bellen ze toch met een andere.

Interessant detail, wij hebben al 3 jaar geen deur aan deur verkopers gehad, 3 jaar geleden had ik een sticker naast de deur geplakt, dat deur aan deur verkopers beter verder kunnen kijken.

En ik weet dat ze de flat binnen komen, covid periode terzijde.
Wel grappig dat deurverkopers niet verplicht zijn om zich aan zo'n sticker te houden, maar de meeste toch wel doen. Dan wordt het ineens ook persoonlijk voor hun.

Hoewel ik heb ooit 1 deur verkoper nog aan de deur gehad. KPN jongen. Ik was die week ervoor zo klaar met Ziggo, dat dit eigenlijk een geschenk was. Super goede aanbieding gekregen, glasvezel aansluiting, en sindsdien nooit meer probelmen met internet of tv gehad.

Het kan dus toch wel werken
Natuurlijk werkt het, of ze zouden het niet doen. Het is toch een kostenpost die zich op zijn minst terug moet verdienen. Al is het maar om naamsbekendheid rond te strooien.

Krijg zo vaak dubieuze spam (hetzij via mail, post of telefoon) dat je denkt "zo slecht, wie trapt hier nou in?" > blijkbaar genoeg, anders zou het niet gebeuren.

En het maakt legitieme acquisitie een stuk lastiger, zo ook deze regeling waar het artikel over gaat. Ik bedoel, hoe goed gaat dit gehandhaafd worden? Gaat dit de oplichters tegenhouden? Waarschijnlijk niet ... maar de bedrijven die zich wel aan de wet willen houden mogen nu dus een stuk minder. Niet dat ik het erg vind, ik zal nooit en ten nimmer iets afnemen dmv koude acquisitie. Maar het voelt wel weer als anti-piraterij praktijken dat alle behalve de doelgroep treft.
Oh het werkt. Een heleboel mensen staan met de bek vol tanden te luisteren naar wat er wordt verteld en met nog wat langer praten ligt er een formuliertje dat wordt ingevuld.
Ik werd lastig gevallen door BizzPower, die zich voordeed als Ziggo medewerker. Had gelukkig een opname, die heb ik naar de CEO van Ziggo zakelijk gemaild, met het bericht dat ik deze verkoop cowboys helemaal zat was.

Binnen 5 minuten werd ik gebeld door de baas van BizzPower, dat ze mijn gegevens gingen verwijderen en dat dit een incident was. Normaal deden ze heel anders zaken. Ze hebben in ieder geval een flinke schop gekregen.

Dat voelde als een goede wraak actie.
KPN belt jou vaak niet; dat zijn (illegale) resellers die de naam van KPN gebruiken en daarmee de indruk willen wekken dat ze te vertrouwen zijn.
Ben nochtans een uur geleden nog gebeld door KPN.
Ja, vreselijk. Heeft iedereen vooral heel veel energie gekost.
B2C en B2B voor niet-rechtspersoon bedrijven (VOF, eenmanszaak, CV, maatschap)
Kan iemand mij vertellen waar die afkortingen voor staan. Ieder geval fijn dat ik nu hopelijk minder lastig gevallen zal worden. Waar kan het gemeld worden als je wel zonder toestemming gebeld word door een telemarketer?
"Business to business" (in deze context: een bedrijf valt een ander bedrijf lastig om iets proberen te verkopen) en "business to consumer" (een bedrijf valt een willekeurig persoon lastig om iets proberen te verkopen).
Duidelijk, bedankt voor de uitleg! :)
Business 2 consumer (de telemarketeer die komt storen over energie tijdens het avondeten), business 2 business (de telemarketeer die je personeel van het werk houdt).
Business 2 business: de telemarketeer die je komt storen over energie tijdens het avondeten en je bedrijf als excuus gebruikt om ex BTW prijzen te noemen.
Zover komt ie hier niet hoor ;)
Ah oke heb niemand die mij komt storen tijdens het avond eten, telefoontjes krijg sowieso al zowat niet meer, en aan de deur heb ik al jaren nooit meer iemand gehad.
Op het werk is simpel krijg vaak genoeg telefoontjes van servicedesk etc aangezien ik de it man ben, dan zie weer dat ze zo raar nummer door willen schakelen neem gewoon niet op.
Business to consumer, business to business.
Heel goed! Nu nog zo'n zelfde constructie op nieuwsbrieven per email, deur aan deur verkopers (komen altijd tijd etenstijd) en fysieke reclame folders graag.
Dan maak je toch een sticker;

NEE
- Geen verkoop aan de deur
- Geen incassobureau's
- Geen geloofsoveruigers
JA
- Collecteren
- Gezellig bezoek

:+
Collecteren is ook wel een ding tegenwoordig. Ze komen nooit meer langs met een ouderwetse geldbus waar je een paar knaken in kan gooien (wat ik prima vind). Maar tegenwoordig moet je meteen allerlei formulieren invullen en wordt het automatische incasso. Het is dan ook niet mogelijk om vooraf te zeggen: ik wil graag drie maanden voor x bedrag doneren en daarna stopzetten. Dat schijnt niet te mogen. Je moet het dan zelf weer opzeggen enzo. Gedoe. Netto resultaat is dat ik helemaal niets meer geef. Zoek zelf wel een goed doel uit dat bij me past.
Collecteren is ook wel een ding tegenwoordig. Ze komen nooit meer langs met een ouderwetse geldbus waar je een paar knaken in kan gooien
Het is ook belangrijk om je te realiseren dat er een groot verschil is tussen een collectant (vroeger vooral met een collectebus) en een fondsenwerver (met ipad en een glad praatje).

Eerstgenoemde staat (of stond?) er vrijwillig en uit betrokkenheid met het doel. Al je geld gaat direct naar het goede doel. De tegenwoordig helaas gebruikelijkere variant is een werver, meestal een studentje dat er niet zozeer 'voor' het goede doel staat, maar voor z'n eigen portemonnee en alleen abonnementen verkoopt alsof hij 'van' het goede doel is.

In dat laatste geval strijkt de werver zo een tientje op als hij jou een abonnement verkoopt (ze werken met targets). Het geld gaat niet direct naar het goede doel, je kunt ervan uitgaan dat een groot gedeelte van het geld dat je het eerste jaar betaalt afgedragen wordt aan het wervingsbureau dat tussen jou en het goede doel zit.

Dat is ook de reden waarom je nooit eenmalig kunt geven aan die lui: de wervingsclub verkoopt 'nieuwe leden' aan het goede doel; eenmalige giften hebben ze niets aan.

Als je echt aan een goed doel wilt geven kun je dus veel beter zelf geld overmaken via de website dan de wervingsindustrie te sponsoren door een abonnement aan de deur te nemen.

[Reactie gewijzigd door Thralas op 1 juli 2021 08:40]

Helemaal mee eens. Een kleine aanvulling op het bovenstaande: het bedrag direct op de IBAN storten is het voordeligst voor organisaties. Er gaat anders namelijk ook nog een bedrag naar de betalingsprovider (Mollie etc.).

Achtergrondinfo: Tegelijkertijd zie ik vanuit de realiteit dat deze stap (zonder trigger doneren via een website) voor veel mensen te groot is. Daarnaast verbindt de Nederlander zich steeds minder voor de lange termijn met een maatschappelijk doel. Gezien de dalende honkvastheid van de Nederlander is het goed te begrijpen dat veel doelen kiezen voor dergelijke manieren van ledenwerving.

Wat achtergrondinfo over deze sector: De totale pot van donaties stijgt ondertussen (langzaam) mee met het bruto nationaal product en bedraagt ongeveer 0,8% van het totale bedrag. Goede doelen geven echter gemiddeld steeds meer geld uit om een nieuwe donateur binnen te halen. Logisch dat ze hopen dat mensen die nieuw aanhaken gelijk voor een langere periode donateur worden.

Tips: Als je voor een langere periode (minimaal 5 jaar) doneert kun je deze donatie ook laten vastleggen in een periodieke overeenkomst bij de belastingdienst. Dat biedt jou belastingvoordeel en het goede doel zekerheid van inkomen over een langere periode.
Unpopulair opinion:

Waarom zou je je moeten verbinden aan een goed doel?
Ik bedoel.... leuk hoor als die doelen... maar what about mijn eigen goede doel.... mijn portemonnee?

KNGF Geleidehonden: salaris gestopt directeur €269.400, salaris waarnemend directeur €111.900
En hier nog meer uit 2019: https://www.deondernemer....ij-goede-doelen-1~1104826

Als die directeuren echt achter het "goede doel" zouden staan, waar ze zich voor inzetten, dan zouden ze ook genoegen kunnen nemen met bijv. 50K-80K bijv.... ruim voldoende om van rond te komen lijkt mij...
En er zijn er zat op de lijst hierboven die het blijkbaar wel kunnen redden.

Goede doelen hebben geld nodig, maar ruim 1 Ton of zelfs 2 Ton naar alleen al je directeur....dan snap ik dat je hard moet colporteren aan de deuren...
Helemaal eens, ik vind het sowieso al walgelijk als je als directeur denkt zoveel waard te zijn, maar bij een goed doel is dan nog veel kwalijker!
Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet tegen vies veel geld verdienen...
Heck... ik zou ook wel zo'n salaris willen.
Wat ik niet vind passen is inderdaad een dik salaris en dan voor een stichting werken die het moet hebben van donaties.
Goede doelen zijn werkverschaffing, en allemaal bodemloze putten.

Ik geef niet. En ga het ook nooit doen. De kankerstichting misschien nog, hart- en nier. Maar dan heb je het wel. In veel gevallen straalt er ook een heel bijzonder Westers superioriteitsgevoel vanaf. Kijk ons eens geven omdat we dat kunnen, ipv structureel de situatie verbeteren via goed beleid en dus handig stemmen en zo. De verspilling is enorm. Wat de natuurbescherming beschermt, wordt via overheidsbeleid weer onder druk gezet bijvoorbeeld. En beide betalen we zelf. En dat is op meer fronten zo. We trekken eerst arme landen leeg en sturen er vervolgens allerlei vrijwilligers naartoe, voor medische hulp bijvoorbeeld.

En het wordt al helemaal een misselijk zootje als mensen zich geweldig vinden omdat ze zoveel geven. Want die zijn er. Jij voelt je al bezwaard om te zeggen dat je het maar niks vindt. Bijzonder, toch?

[Reactie gewijzigd door Vayra op 1 juli 2021 12:54]

En voor bedrijven is het mogelijk belasting technisch interessant? Als aftrekpost?
Ongetwijfeld.
Sorry, maar als consultant verdien ik ook minstens 100k bruto (150k more likely).
Ik ga er overigens vanuit dat die bedragen bruto zijn.
En dan ben ik nog een hele goedkope ook.

Ik vind dat geen gek bedrag; 250k.
Directeur zijn is geen luizenbaantje hè (tenminste niet als je het serieus neemt).
Ik kijk er persoonlijk pas van op, als iemand bij een non-profit meer dan een half miljoen opstrijkt. En dat is dan ook nog eens vanuit mijn perspectief ("goedkope" consultant).

[Reactie gewijzigd door Timoo.vanEsch op 1 juli 2021 21:04]

Extra aanvulling:
Een eenmalige donatie is wel gelijk een reden om bestookt te worden met (nieuws)brieven met de vraag "wilt u donateur worden". Daar zit je vaak ook niet op te wachten.
Ah, dat verklaart waarom laatst een werver pislink werd toen hij mij eenmaal een goed doel verkocht had (ik zat er al over te denken door wat gebeurtenissen in mijn omgeving) en ik weigerde een papieren formulier in te vullen, gezien mijn handschrift, en aangaf wel even via de website lid te worden.
Bij die tweede vraag ik altijd even om het rekeningnummer van het goede doel :+

Deze personen komen hier echt vaak in de buurt, vaak asociaal tot en met.
Er zit alleen meer achter. Een bedrijf moet X aantal leden hebben voor dat het X aantal subsidie van de overheid ook nog eens krijgt. Gooi jij een knaak in de bus dan is diegene dus niet geregistreerd en krijgt bijvoorbeeld de hartstichting. Geen subsidie van de overheid. Bij een fondsenwerver is diegene die hij inschrijft en waar de overheid dus subsidie op geeft.
Netto resultaat is dat ik helemaal niets meer geef.
Dat is inderdaad een goede oplossing. En hopelijk alsnog lang aan de deur houden: veel tijd kwijt, weinig verdiend is misschien een prikkel om het model aan te passen.
Dat is inderdaad een goede oplossing. En hopelijk alsnog lang aan de deur houden: veel tijd kwijt, weinig verdiend is misschien een prikkel om het model aan te passen.
Nobel, maar ik neem het mensen niet kwalijk als zij een 'nee, geen collectes, geloofsovertuigers, verkopers, whatever' sticker boven de deurbel hangen. Mijn tijd is mij kostbaar, en er is niets zo irritant als naar de voordeur lopen voor voor een vreemde die iets heeft waar je niet om gevraagd hebt (of uberhaupt aandacht geven, in het geval van een videodeurbel).

Interessant (maar onethisch) experiment:
Koop 1000 nee-nee stickers voor op brievenbussen en nee-nee-nee stickers voor boven deurbellen. Plak de hele wijk er vol mee, voor degenen die nog niet zo'n sticker hebben. Meet een jaar later van de geplaatste stickers hoeveel er nog op hun plek zitten.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 1 juli 2021 09:02]

Je moet wel onderscheid maken tussen mensen die voor hen werk zieltjes winnen en donateurs zoeken, dus studenten met een goeie babbel die het als bijbaan hebben. En de mensen die geheel vrijwillig collecteren voor bijvoorbeeld KWF. De eerste verzoek ik vriendelijk de volgende te proberen, de tweede krijgt wat ik toevallig in huis heb. Dat kan 50 cent zijn of een keer 5 euro.
Ja, ik heb een keer de fout gemaakt om dat te doen. Ging om een bedrag van een paar euro, maar toen ik er vanaf wilde heeft dat wel een paar maanden geduurd. Mailtje gestuurd met alle relevante gegevens. Geen reactie. Nog eens een mail. Wederom geen reactie. Gebeld, het zou zsm stopgezet worden. Ja niet dus. Weer gebeld. "Ja sorry, we gaan het nu écht stopzetten". Nope. Incasso ingetrokken, gemailt, brief gestuurd. Geen reactie anders dan de volgende maand weer geld incasseren. Toen heb ik alle incasso's ingetrokken en gemailt dat ik dat had gedaan. Geen reactie. Pas toen ik een aangetekende brief stuurde kreeg ik een reactie.

Nu maak ik gewoon ouderwets met het handje geld over naar bepaalde goede doelen
Klopt, ik heb dezelfde ervaring. Het stopzetten van die maandelijkse donaties is echt bijna onmogelijk. Terwijl ze aan de deur beweren dat het binnen 5 minuten geregeld is...

Ik doe het nooit weer in ieder geval. Kom maar langs met een bus voor contant geld, of anders een mobiele pin, dat vind ik ook prima, maar geen machtigingen meer.
Handig om dan om hun persoonlijke telefoonnummer te vragen vóór je iets tekent, zodat je 'altijd vragen kunt stellen' ;)

En als ze het doen ook direct even testen natuurlijk. Als er geen telefoon overgaat ("thuis vergeten" zeker) of nummer onbekend dan zeg je gewoon hoe onbetrouwbaar ze zijn, lekker hard zodat anderen het kunnen horen (de laatste tijd merk ik dat ze in groepjes onderweg zijn en tegelijk meerdere huizen benaderen) dan jaag je ze wel weg.

Misschien een beetje gemeen...

Een andere methode is om altijd een beetje ketchup bij de hand te houden. Als je een camera of een gaatje hebt om te zien wie het is, smeer wat ketchup op je handen, doe open en zeg geïrriteerd: "Wat nu weer, die geit gaat zichzelf niet slachten!!!???"

[Reactie gewijzigd door Khrome op 1 juli 2021 10:45]

En met pinterminal en QR codes :+

Kan me voorstellen dat mensen het opdringerig vinden en soms regelrecht intimiderend.
Precies, een formulier wat gegevens worden gevraagd die je niet aan een vreemde zou willen geven. Ik doe daar ook niet aan mee. Geen bus? Geen geld.
Hier dezelfde instelling, ik gooi altijd wat in de bus maar verder dan dat mogen collectanten (eigenlijk verkopers van een abonnement) doorlopen.
Ik geef mijn (bank) gegevens nooit af aan mensen of bedrijven die mij contacteren ipv andersom. Een paar euro in een plastic bak sodemieteren vind ik prima. Is diegene niet ter goede trouw dan kost het me hooguit een paar euro.
Echter mensen aan de deur die mijn gegevens willen kunnen daar van alles mee en ik kan het niet controleren. En "Ik heb een ID pas van de NUON", "de verbinding is beveiligd" en dergelijke excuses doe ik niet aan mee. Want ik kan nog steeds niet controleren waar mijn gegevens heen gaan.

Dus bij mij is ook het netto resultaat dat ik niets meer geef. (ja tenzij ze weer met de collectebus langs komen)
En als je er dan wel een keer op in gaat is het lastig er van af komen... En lukt het dan blijven ze je nog een hele tijd bestoken met guilt trips om toch alsjeblieft de arme kindertjes (of waar het doel dan ook voor is) te helpen. Voor mij werkt dat averechts, mij een beetje slecht proberen te laten voelen omdat ik een hele tijd wel gegeven heb en nu niet meer. Dus ook van mij helemaal niks meer. Gaat niet om het geld, ik wil gewoon niet meer lastig gevallen worden met die ellende.
........ een 'ding'?
Collecteren is ook wel een ding tegenwoordig. Ze komen nooit meer langs met een ouderwetse geldbus waar je een paar knaken in kan gooien (wat ik prima vind).
Als ik geen collectebus zie onderbreek ik zulke figuren altijd met de opmerking dat ik helaas niet meedoe aan akties waarbij ik gegevens moet verstrekken, en wens ze meer succes bij de buren.
Dit inderdaad. Of ze hebben een QR code. Laatst had ik er eentje aan de deur “ja wie heeft er nou nog contant geld”. “Ooh maar het mag ook via QR hoor”. Ik dat ding scannen, minimaal €5,- . Ja doei!
Ik denk dat degene waar je op reageert zich vooral stoort aan het principe van een minimum. Het voelt toch een beetje als een gegeven paard in de bek kijken.
Ja he het geld groeit mij niet op de rug, als ik die spullen wil betalen zal ik iets anders moeten laten he ;)

Maar zonder gekheid, ik doneer best wat alleen bepaal dan wel zelf hoe en wat en dat kon in dit voorbeeld niet en daar hou ik dan, ongeacht de mening van andere, simpelweg niet van.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 1 juli 2021 09:33]

Weet je hoeveel goede doelen er zijn? Als je die allemaal 5 euro wilt geven heb je een tweede baan nodig...

Bovendien, het is je eigen geld, daar mag je zelf weten wat je er mee doet. Daar heb je hard voor gewerkt, moeite in gestoken. Waarom zou je dat dan gratis weggeven? Aan zo'n organisatie waar meestal alleen de directeur beter van wordt ook nog...
Het verschil is natuurlijk dat je aan die airpods zelf wat hebt, of mogelijk zelfs je geld er deels mee kan verdienen, terwijl je die €5 nooit meer terug ziet en je ook niet weet of het nou echt voor het goede doel gebruikt wordt, of om een of ander snoepreisje te financieren bij het kadar van het goede doel.

Er is best vaak al wel een schandaal geweest (2004, tsunami bvb) waar er miljoenen werden opgehaald, maar er maar de helft daarvan tot bij de mensen ginder zijn geraakt. De rest bleef "plakken".

Die Airpods, daar weet ik min of meer wel van waar het geld naartoe gaat, en je krijgt er persoonlijk ook gelijk iets voor terug.

[Reactie gewijzigd door bramvandeperre op 1 juli 2021 09:11]

Andere producten die 1/3e kosten die JIJ gelijkwaardig vindt (ik overigens ook, daar niet van).
Maar uiteindelijk is dat compleet irrelevant.

Zelfs al wil ik mijn geld helemaal opmaken aan het kopen van gedragen strings (alsjeblieft niet). Dat is niet relevant in de hele discussie.
Het is aan een ieder om te besluiten of en wat hij wil doneren. En in de praktijk is het vaak 0.5-2 euro. Dus als je dan een (oprecht heel slimme) QR code krijgt die meteen een 5 euro minimum erin beukt kan ik me voorstellen dat dat op tegenzin gaat duiden. Ook al zou die persoon oorspronkelijk prima 5 euro ingelegd hebben als dat in de portemonnee had gezeten.

Een veilinghuis begint het proces ook niet bij de "realistische" waarde. Ze beginnen lager. Dan voelen mensen zich veel meer bereid om te gaan bieden. Tot over die realistische waarde.
drogreden of niet, het is niet relevant.
Of en wat je wil doneren staat er 100% los van.

Ik snap best dat mensen het bij een paar euro willen houden bij een deurcollecte. Over het algemeen is er amper tot geen goed verhaal waar het geld voor is. En met hun zijn er nog tig collectes in dat seizoen.

Ik snap best dat de collecte van KWF gaat over kankerbestrijding. Maar wat ga je doen? wat heb je nodig? Dat blijft allemaal onbeantwoord. Niet dat de "algemene pot" niet nuttig is, maar ik geef liever aan specifiekere doelen. Dus als ze een onderzoek doen naar behandeling x omdat dat kanker y mogelijk beter kan genezen, en dat onderzoek moet 2 miljoen kosten. Dan heb ik veel meer het idee dat ik ergens aan bijdraag en geef ik er liever geld aan uit. Meer dan, "we hebben een pot en we zien wel wat we er mee doen, geef gul"

Wat dat betreft levert een crowdfunding achtige insteek misschien ook meer op. Mensen meer betrekken maakt mensen ook meer betrokken.


Maar los daarvan lijkt het me toch niet zo raar dat mensen reageren op een verplichte minimumdonatie die ver boven de gemiddelde gift ligt (gemiddeld 1.50 voor contante betalingen in 2018). Wat leek op een handige tegemoetkoming krijgt dan ineens een bijsmaak.
Het is wel relevant, want dit soort argumenten worden gebruikt zonder gewoon eerlijk toe te geven dat men liever gewoon geld op de bank voor zichzelf houdt. Stel goede doelen zouden veel pijn en moeite steken om die zaken op te lossen en systemen op te zetten zoals jij noemt. Ten eerste zou iemand dan weer roepen "kijk hoeveel geld ze uitgeven aan dingen anders dan het goede doel" en ten tweede zouden ze weer een ander smoesje bedenken waardoor ze toch niks geven.
Maar wie ben jij dan, dat iedereen verantwoording moet afleggen aan jou?
Ik ben iemand die mijn mening geeft, wie ben jij om daar vragen over te stellen?
U bent de gewetenspolitie? Ik vraag me echt af waarom mensen zich zouden moeten verantwoorden hoe ze hun eigen zelf zuurverdiende geld na aftrek van verplichte belastingen moeten gaan uitgeven en aan wie. Dat mag ieder toch voor zichzelf bepalen zonder gelijk oordelen te krijgen van anderen die daar geen zaken mee hebben toch?
"Zuurverdiende" laat wel zien hoe onwetend je bent. Zit jij ook 14 uur per dag in een kobaltmijn te werken voor een hongerloontje. Of in een slecht geventileerde sweatshop. Nee waarschijnlijk zit je 8 uur per dag op je luie reet achter een bureau op wat knopjes te drukken. En dan wel spreken van zuurverdiende geld. Dat natuurlijk allemaal uitgegeven moet worden aan luxe shit. Terwijl 5 euro voor een kind van die arbeiders, die die spullen allemaal voor je gemaakt hebben, een betere toekomst te bieden. Nee dat kan natuurlijk niet.
Waar bemoei jij je mee? Als je niet tegen discussies/meningen kunt. Moet je misschien niet comments lezen.

Als 75 euro de maat is dan zeker ja. Niet dat dat er toe doet. Het is niet zo dat als je je positief uitspreekt voor goede doelen dat je dan verplicht bent al je inkomen opeens af te staan. Dat is weer zo een andere drogreden die vaak gebruikt wordt "als jij zo positief bent over goede doelen dan geef jij toch maar lekker al je geld af". Het gaat eigenlijk niet eens erom (als je gelezen had) of iemand iets geeft of niet. Het irritantste is gewoon mensen die smoesjes gebruiken en gewoon niet eerlijk toegeven "het boeit mij niet dus ik geef niks".
Volgens mij ben jij degene die zegt; 'Ja jij kijkt naar dure videokaarten, dus dan is het raar dat je 5 euro voor een goed doel veel vind'
En komt vervolgens met sweatshops en kinderhandjes aan. Niet echt relevant.

En betreft 'de maat' dan. Wat is volgens jou 'de maat?' Relatief.
Misschien moet die wielrennende gamer wel krom liggen voor die spullen. En dan ga jij hem nog even afbranden over 8 uur lang bureau zitten ipv werken in de kobaltmijnen.

En dat zijn geen drogredenen. Verre van. Ik zeg alleen, hij geeft z'n geld daar niet aan uit, en jij blijkbaar wel. En dan verdient hij het niet om afgebrand te worden omdat hij niet leeft volgens jouw 'standaard' blijkbaar.

Dat is het irritantste. Andere mensen kleinerend de maat nemen.
"krom liggen" voor zeer luxe hobby spullen terwijl er mensen in de wereld vandaag niet eens eten. Je hebt totaal geen besef van hoe goed wij het hier hebben blijkbaar. Als iemand dat niks interesseert dan moet hij dat gewoon toegeven en zich niet verstoppen achter smoesjes.
Wederom, dat is niet aan jou.
Nee maar ik mag er wel mijn mening over hebben. Ik mag mensen er ook wijzen en dat deed ik. Nergens zeg ik dat iemand iets "moet". Lees mijn eerste reply nog eens goed door. Ik geef aan dat ik het grappig vind hoe mensen hun wereldbeeld zo krom is dat ze 5 euro voor een goed doel te veel vinden maar wel makkelijk 1000de euro's lappen voor luxe producten. Diegene op wie ik reageerde koopt makkelijk een heel arsenaal aan overpriced apple producten, wielren fiets en high end graphics kaarten maar gebruikt dan smoesjes als een minimum bedrag voor donatie (van slechts 5 euro!) is opeens teveel voor meneer. Dan ben je de werkelijkheid toch uit het oog verloren en ik mag iemand best even het besef bij brengen dat hij in een enorme luxe positie zit.

Iets wat bij jouw blijkbaar ook ontbreekt met je reacties over "krom liggen" voor een wielren fiets of videokaart. Terwijl iemand anders al blij was als ie voor 1/100ste wat jij daar uitgeeft aan luxe producten wat te eten kon kopen. Dat is pas walgelijk menen dat je het zo erg hebt dat je "krom moet liggen" en waarschijnlijk ook nog menen dat je een enorme harde werker bent.

[Reactie gewijzigd door Mirved op 2 juli 2021 13:14]

Is je zicht een beetje vertroebeld door je boosheid?

Je tweede alinea is geen touw aan vast te knopen. Wat wil je nou zeggen?
Er is altijd baas boven baas.
Moet ik jaloers zijn op de hogere klasse? Nee. Heb ik afgunst? Nee. Jij blijkbaar wel. Harder werken man, dan komt jouw tijd ook nog wel.

Jij kent die man toch niet? Dus wie ben jij nogmaals om die man zo af te branden.
En wederom, je haalt alles door elkaar. Zoals ik zei, MISSCHIEN. Nergens stel ik iets.

Begin je weer met je werk ethiek.
Jij hebt tot de sluiting in de Limburgse mijnen gewerkt?
Waarschijnlijk heb je zelf nog nooit een spijker in de muur weten te slaan.

Nu ben ik klaar met je.
Ik ga nog even wat 'dure' spullen bestellen. Gewoon, omdat het kan. En omdat jij dan weer een klein beetje bozer wordt. Heerlijk.
Ik trek onderwijl meteen een Andechs Weiss biertje open, tis tenslotte vrijmibo.
Proost man. Knap je van op.
Je tweede alinea is geen touw aan vast te knopen. Wat wil je nou zeggen?
Er is altijd baas boven baas.
Moet ik jaloers zijn op de hogere klasse? Nee. Heb ik afgunst? Nee. Jij blijkbaar wel. Harder werken man, dan komt jouw tijd ook nog wel.
Nee het is duidelijk dat je het nog steeds niet snapt 8)7. Je moet juist blij zijn met wat jij hebt hier in NL dat probeer ik duidelijk te maken. Nergens heb ik het over afgunst tegenover mensen die het goed hebben, zou wel willen weten waar je dat uit concludeert. Ik heb het zelf hartstikke goed, wij hebben het hier allemaal hartstikke goed. Als je een videokaart kan kopen, wielrenfiets of welk luxe product dan ook. Als je je dat zo makkelijk veroorloven ben je wel triest als je gaat zeuren over 5 euro geven aan een goed doel. Wij als rijken zouden wat meer moeten omkijken naar mensen die het minder hebben. Blijkbaar is dit heel erg ingewikkeld voor je om te begrijpen.

Tevens zeg ik nergens dat ik hard werk. Maar ik besef mij wel hoe goed ik het hier heb als werknemer en dat er op andere plekken in de wereld mensen veel harder en meer moeten werken voor veel minder. Blijkbaar is dat ook een nieuw concept voor je wat niet echt doordringt.

Dat iemand voor andere opkomt i.p.v. zichzelf is je geheel vreemd aangezien je steeds meent dat ik afgunst heb of dat ik zelf hard werk of wat je ook allemaal concludeerde uit mijn berichten zonder dat ik dat ergens geschreven heb.
Nergens stel ik iets.
Dit vat al je posts goed samen idd.
Ik ga nog even wat 'dure' spullen bestellen. Gewoon, omdat het kan. En omdat jij dan weer een klein beetje bozer wordt. Heerlijk.
Kijk zo kan het ook. Gewoon toegeven dat je een trieste egoïst bent die geen fuck geeft om anderen :D

Heb dan ook gewoon de ballen als iemand komt collecteren: "fuck de mensen die niks te vreten hebben in afrika, ik wil de nieuwste ipod".

[Reactie gewijzigd door Mirved op 2 juli 2021 15:40]

Heb je nog tenen over?

Whahaha.. we vermaken ons kostelijk op het terras zo met jou posts.
Bier, vis en Mirved.
Moet jij niet eens aan het werk eigenlijk als werknemer? Tis pas 15:40.

Ga voor debatteren maar weer terug naar de kleuterschool. Je kan het niet. Emoties zijn leidend bij jouw en vertroebelen je zicht.
Ben je al stampvoetend aan het ijsberen?

Nee hoor, ik zeg alleen, fuck Mirved. Die mensen uit Afrika kunnen er niks aan doen.
Ga ze eens helpen in die kobaltmijnen, want hier kan je niks en voeg je niks toe.

Daar zit je wel goed. Dat zeg ik idd als ze bij de deur staan. Ik kies mijn eigen doelen. En daar zitten geen afrikaanse kindjes bij.
Ik ben wel een zéér gulle gever aan dieren instanties.
Waar jij een paar maanden Ziggo alles-in-een voor hebt zeg maar.

Wederom proost.

[Reactie gewijzigd door Corsa Nostra op 2 juli 2021 15:48]

Dat zit je echt dwars hé dat ik het over je lange tenen had. Je komt er steeds op terug :D En het dan proberen om te draaien naar mij. Projecteren noemen ze dat.

Mensen gaat uitschelden, steeds andermans reacties terug gaan gebruiken, niet weten wat hypocrisie inhoudt, de helft zelf niet eens begrijpen en dan spreken over "kleuteschool niveau". Mijn god man wat maak je jezelf belachelijk.

Dacht dat je het erbij zou laten maar daar zit je dan triest op je smartphone op het terras op mij te reageren. :+
Whahaha.
Ik denk dat je net 18 bent ofzo. Zit ik er ver naast?
Vol met idealen, maar nog niet van de hoed en de rand weten.

Quote ff m'n scheldpartijen.
Maar deze keer wel goed doen hé.

Nee, ik nam net even m'n visje en m'n biertje. Nu is er weer tijd.

Ah, een clowntje.
Doneer ik ook aan trouwens.. Cliniclowns.

Nou snel weer terug je zolderkamer op, voor je je eigen nog belachelijker maakt. Kan je nog eens rustig teruglezen wat er allemaal getypt is, en door wie. Rustig alles laten bezinken, jezelf afvragen waar het fout ging. En genieten van je twee vrije dagen. Kan je maandag weer lekker terug naar je nietszeggende baantje.

[Reactie gewijzigd door Corsa Nostra op 2 juli 2021 16:03]

Nee hoor, ik zeg alleen, fuck Mirved.
Je weet niet eens meer wat je typt. Zit je zo razend achter je smartphonetje daar op het terras :+

Denk dat je collega's van de sociale werkplaats in ieder geval blij zijn dat je zo druk met je telefoon bezig bent en ze je dom gelul niet aan hoeven te horen.

Haha kijk die edit dan:
Nou snel weer terug je zolderkamer op, voor je je eigen nog belachelijker maak
Ik geef aan dat je jezelf belachelijk maakt en wat krijg ik meteen weer terug in de volgende reactie." nee jij maakt jezelf belachelijk". En dan durven praten over kleuterschoolniveau. Je hebt het echt niet door hé. Ik hoop toch serieus voor je dat je je collega's dit niet laat lezen want die lachen je gewoon keihard uit achter je rug om.

[Reactie gewijzigd door Mirved op 2 juli 2021 16:10]

Hoogmoed komt voor de val.
Maar dat heb je wel vaker meegemaakt in je leven denk ik.

En vanaf nu ga jij mij qua tijd, geld kosten. En dat ben je zeker niet waard.
Geen reactie meer op waar ik je schelden doe quoten? Wederom selectief reageren. Nou nou dat mocht toch niet. Hypocriet again.
En vanaf nu ga jij mij qua tijd, geld kosten. En dat ben je zeker niet waard.
Gaan ze je ontslaan omdat ze door hebben met wat voor een simpele ze te maken hebben

[Reactie gewijzigd door Mirved op 2 juli 2021 16:16]

Dan zou ik mijzelf moeten ontslaan.
Beetje lastig.
De grootste misvatting die je maakt, is dat het collega's zijn.
Dat iemand jou zou aannemen is natuurlijk al een misvatting. Ik zie dat idd nu in. Succes nog met pakketjes bezorgen.

[Reactie gewijzigd door Mirved op 2 juli 2021 16:18]

Whahahaha.
Heerlijk!
Daar zit ie dan al meer dan 30 minuten op een terras furieus berichtjes te typen waar hij "klaar mee was". Nou mijn werk zit er op voor vandaag. Dus ik heb mijn lol wel gehad met jou. Het niveau waar ik mee te maken had was al niet te hoog maar dat je zo diep zou zinken had ik niet verwacht. Dus ik ga nu fijn weekend vieren, leuke dingen doen en vooral niet op mijn smartphone op een terras discussies zitten voeren zoals jij. Jij bent dan ook over een paar minuten totaal vergeten. Doei O+

[Reactie gewijzigd door Mirved op 2 juli 2021 16:24]

U stemt zeker socialist? Oordelen over andermans geld is het makkelijkste wat er is, laat mensen eens zelf bepalen waar ze hun eigen zuurverdiende geld aan uitgeven. Misselijkmakende reactie...
Nee hoor, dat is erg nobel. Oordelen over anderen wat zij met hun eigen geld doen is dat allesbehalve :)
Jij oordeelt ook over mij reactie. Pot ketel?
Bekend met het begrip actie = reactie?
Wie reageert er nou op wie?

Hoop dat je stalen neuzen hebt gezien het aantal reacties van jou dan.

[Reactie gewijzigd door Corsa Nostra op 1 juli 2021 22:28]

Nee verre van hypocriet.
Doe je nou express of je het niet snapt?
Jij gooit een steen door de buurman ze raam. De buurman scheld je daarom verrot. En dan ga jij klagen dat je verrot gescholden wordt. Omgekeerde wereld. Maar dat blijkt al uit je eerdere posts.

Jij wil punten scoren door te zeggen dat ik door maar liefst 3 comments te plaatsen op m'n teentjes getrapt ben. Jij hebt er 10+. Dus wat wil je nou?

Man je bent af. Neem een ranja met een rietje en probeer het morgen nog maar eens op Joop.nl

[Reactie gewijzigd door Corsa Nostra op 2 juli 2021 13:12]

Je reacties worden steeds onbegrijpelijker. Eerst al "stalen neuzen hebt gezien" en nu begin je over totaal aantal posts. Terwijl ik gewoonweg reageer op de reacties die ik krijg. Jij reageert 3x hetzelfde op verschillende reacties van mij. Iets wat je ook gewoon in een post had kunnen doen. Daar ging het om. Blijkbaar heeft die comment over hoe vaak je reageert je ook weer op teentjes getrapt. Wel grappig dat je het dan over snappen hebt terwijl jezelf blijkbaar het spoor bijster bent.
Jij gooit een steen door de buurman ze raam. De buurman scheld je daarom verrot. En dan ga jij klagen dat je verrot gescholden wordt.
Beter voorbeeld zou zijn. Ik gooi een steen bij de buurman door het raam. Iemand anders komt zeggen dat dat niet mag en gooit daarna een steen bij mij door het raam.

Dat is hypocriet. Maar blijkbaar in jouw simpel wereldje geoorloofd want "actie = reactie". Als iemand anders er mee begonnen is mag je zelf die regels die je andere oplegt blijkbaar negeren.

[Reactie gewijzigd door Mirved op 2 juli 2021 13:23]

Je mist een stukje tekst.
'gezien het aantal'. Wederom ben je express selectief. Staat je niet.

Ik ga nu echt aan het bier, want de schuimkraag slaat dood.
Wederom een hypocriete reactie. Was te verwachten van iemand die niet begrijpt wat hypocrisie is. Klagen over selectief reageren. Terwijl je zelf maar op 1 dingetje reageert. Je domme voorbeeld dat ik compleet onderuit heb gehaald had je zeker geen antwoord op.

Veel plezier met je ranja met een rietje of wat je ook weer aan het ijlen was.

[Reactie gewijzigd door Mirved op 2 juli 2021 15:11]

Nee, ik zeg dat je iemand overdreven afbrand terwijl je diegene niet kent.
Staat er ook letterlijk. Maar dat krijg je met dat selectieve citeren van jou.
Het is niet zo moeilijk hoor.
Ik weet niet wat jij slikt, maar sterk spul man.
Oh dus je hebt niet net mij beschuldigt van selectief reageren terwijl je zelf maar op 1/4 van de reactie reageert. Tering wat maak je jezelf belachelijk daar op dat terras. Verzuip je verdriet maar wetende dat ik gelijk heb :D
De rest wat je uitkraamt is de moeite niet waard. Slaat ook nergens op.
het gaat over groen en jij begint over rood. Ik ga er bijna van uit dat je een politicus bent. Die staan ook bekend om wollig om de brei heen te draaien. En eigenlijk een heleboel, maar toch ook niets te zeggen.
Dus je geeft nu gewoon toe dat je dus selectief reageerde (hetgeen waar je mij van betichtte). Thanks. Hypocriet.

[Reactie gewijzigd door Mirved op 2 juli 2021 16:13]

Man man man , hoe ben jij de kleuterschool doorgekomen.
Vanaf nu mag je het laatste woord hebben hoor jochie.
Waar wel duidelijkheid over geschept is inmiddels, is dat ze bij je geboorte, per ongeluk het verkeerde gedeelte hebben weggegooid.
Maar, wat niet is kan nog komen.

Ga nu maar buiten spelen, dat Pierlala huidje vloekt bij je witte sportsokken.
Haha en wat zie ik vanmorgen na een heerlijk weekendje, heb je nog zitten reageren toen ik weg was. Je kon het niet loslaten hé.

En dan spreken over kleuterschool niveau met uitspraken als "Waar wel duidelijkheid over geschept is inmiddels, is dat ze bij je geboorte, per ongeluk het verkeerde gedeelte hebben weggegooid." en "Ga nu maar buiten spelen, dat Pierlala huidje vloekt bij je witte sportsokken." Dat zijn echt beledigingen uit de brugklas. Maarja hypocriet als je bent zie je het waarschijnlijk niet eens in :)

[Reactie gewijzigd door Mirved op 5 juli 2021 09:25]

Ergens is het van de zotte dat ik ontsierende stickers op mijn brievenbus en mijn deur moet gaan plakken om dit soort zooi buiten te houden. Verplicht dan liever een "ja ik wil wel gezeur aan mijn deur" sticker met wetgeving dat colporteurs, jehova's en andere leurders alleen daar langs mogen. Iedereen blij toch?
Gelukkig zijn er al gemeenten die het hebben omgedraaid, daar mogen alleen nog folders door de bus als je dat expliciet aangeeft, dus met een "JA" sticker op de brievenbus. Zit er geen sticker, dan betekent dit automatisch dat ongeadresseerde reclame daar niet bezorgd mag worden. Dit is bijvoorbeeld in Rotterdam
En als we dit voor alle reclame zouden kunnen doen was het helemaal mooi 8-)

Want hoeveel reclame is nu eigenlijk 'gewenst'?
Een, het nieuwe telecomsysteem is ook expliciet opt in. Dat zou met die colporteurs ook een opt in moeten worden!
Je kunt ook in plaats van zo'n NEE sticker een JA sticker gebruiken waar jouw prijs op staat.

Bij mij mogen mensen prima aanbellen voor een praatje, maar wel voor een starttarief van €100 en €10/min, vooraf betalen a.u.b.

Vreemd genoeg belt niemand meer aan :'(
Eigenlijk moet daar nog bij

NEE
- Geen donateurschappen verpakt als collectes

Collectelopers krijgen (afhankelijk van aanwezigheid van kleingeld) altijd wel wat in de bus. Maar er zijn tegenwoordig ook heel veel goede doelen waarbij je donateur kan worden. Maar je moet altijd zelf opzeggen. Als ik zie dat ze geen collectebus hebben, kap ik het gesprek direct af. Collecte Ja, donateur Nee (in elk geval niet aan de deur)
Eigenlijk wil ik een stickertje laten ontwerpen met een super soaker er op en de melding: ongevraagde bellers lopen het risico op een natte broek.
En dan natuurlijk altijd een geladen water pistool naast de deur houden.
Reclame folders niet zo moeilijk gewoon een Nee Nee sticker aanvragen, krijg ook nooit meer hierdoor reclame.
Krijg je het dan als nog ligt dat aan jou post bezorger, en moet je die gewoon eens opwachten :P.
de nee nee sticker helpt goed alleen de loterijen krijg ik nog steeds binnen
Volgens mij omdat er hier wel een adres op staat (zonder naam)

Is hier niks aan te doen?

Ow ja en "ik wil u huis kopen"haha
https://postfilter.nl/

Bel-me-niet register voor ongevraagde post. Sinds ik me heb aangemeld heb ik geen loterij-post meer gehad.
Dus je moet eerst gegevens aanleveren voordat ze gegevens niet meer gebruiken. Dat heet de omgekeerde wereld. 8)7

Voor geadresseerde post en voor gezeur aan de deur mag men hetzelfde invoeren als dat nu voor telemarketing is gedaan.
Het is inderdaad een beetje de omgekeerde wereld maar je hoeft enkel je adres op te geven. Naam of contactgegevens zijn niet verplicht (heb ik bijv. ook niet gedaan.)
Dat maakt het wel heel makkelijk voor een script om alle adressen in Nederland in te voeren.
Er zit wel een captcha* controle op het formulier. Maar ik denk dat de gemiddelde Nederlander blij zou zijn als iemand zo'n scriptje draait.

offtopic:
*Helaas die van Google
Zijn overheden ook verplicht zich aan dat postfilter te houden? De meeste van dat soort post die ik krijg zijn van de gemeente over zonnepanelen en woningisolatie.
Zijn die van de gemeente of van bedrijven die net doen alsof ze met de gemeente samenwerken (oplichters). Van die laatste categorie krijg ik erg regelmatig wat door de bus, maar van de gemeente krijg ik nooit wat.
Dankjewel, wist niet dat dit bestond en ik word ook stapelgek van die loterijen- en krantenpost. Wel jammer dat je de post van de belastingdienst niet kan aanvinken ;)
Gedaan, thnx!! 🙏🏼
Ook daar is gelukkig een oplossing voor, namelijk https://postfilter.nl/. Dankzij een tip van een medetweaker ben ik al een tijdje hiervan verlost.
Ja bij mij is dit succesvol gelukt! :) Bel de nederlandse loterij en zeg dat je onder de avg wetgeving al je gegevens wil laten verwijderen. Ik kreeg daarna een brief dat ze dat gedaan hebben en het is na aantal weken helemaal gestopt. Er zat denk nog wat in de pijplijn. Nu denk al 2,5 jaar niks meer gehad.
Afmelden voor verschillende soorten geadresseerd drukwerk (zoals loterijen!):
https://postfilter.nl/
De loterijen zijn prima af te melden via hun eigen site. Meeste mensen nemen die moeite niet, ik heb dat wel gedaan en toen stopte het gewoon.
Ja dat heb ik ook eens gedaan omdat de vorige bewoners dat niet deden, nou de volgende keer kreeg ik gerust weer een brief maar toen niet met de namen van vorige bewoners erop maar nu "aan de bewoners van" fijn dat heeft dus geholpen...

Gelukkig heb ik nog het ronde archief waar het ongeopend ingaat.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 1 juli 2021 09:18]

"Retour afzender" op schrijven en terug in de brievenbus gooien, dan wordt het gratis retour gestuurd naar de afzender ;)
Of het antwoordnummer van het bedrijf in kwestie bestoken met bakstenen, ook altijd leuk :+
Ik kreeg altijd al die "Aan de bewoners van", en sinds ik het op de website heb afgemeld krijg ik het ook daadwerkelijk niet meer. Mensen geven te snel op tegenwoordig.
Ik wil u huis kopen zegt mij niks maar goed ik huur en geen koop woning, dus misschien dat ik daarom die post niet krijg :P.
Maar beste is gewoon eens de loterij bellen die jou post stuurt, en zeggen dat ze jou gegevens moeten verwijderen.
Of gewoon klacht neerleggen, het negeren van die stickers staan best boetes op. Aangezien het doorgaans vrij duidelijk is welke winkel de rommel in je bus laten bezorgen krijgt die winkel de ellende die het weer zal doorspelen aan de bezorgdienst die hun werk niet doen.
Dat heb ik gedaan, klagen omdat mijn nee nee sticker niet gerespecteerd werd.

Paar dagen later was mijn nee nee sticker weg 😅 En natuurlijk nooit aan te tonen wie dat heeft gedaan.

@WebHawk Ik kon er ook wel om lachen hoor!

@Finraziel Als het een keer gebeurt is het ook helemaal niet erg. Maar er was er 1tje die het bleef doen. Dan stuur ik even een mailtje.

[Reactie gewijzigd door beany op 1 juli 2021 10:47]

Voor jou natuurlijk vervelend, maar voor een puber met z'n eerste bijbaantje (wat de folderbezorger waarschijnlijk is) vind ik het stiekem nog best een grappige actie :+
Ja dat is precies de reden dat ik geen klachten deponeer bij de enkele onverlaat die zich niet aan de regels houdt... Dat zijn nou net het type mensen die best een vergeldingsactie uit zouden kunnen voeren. Sticker weg valt dan gelukkig nog mee.
Inderdaad kan ook een klacht indienen inderdaad, maar goed eens een keer de bezorger aanspreken kan ook(Indien je uiteraard ook die tijden thuis kan zijn).
het negeren van die stickers staan best boetes op.
Die stickers betreffen helaas alleen 'ongeadresseerde' post, dit betekent dat reclame post met een correct adres nog steeds dient te worden bezorgd (zelfs als het 'aan de bewoners van ...' is gericht).

Je zou kunnen zeggen, voeg dan een regeltje toe aan de sticker 'Geen geadresseerde reclame', echter dat legt de verantwoordelijkheid over het beoordelen of iets wel/geen reclame is bij de postbode, en die kan dat niet altijd duidelijk zien aan de envelop, en is wellicht dus ook niet de beste oplossing (bovendien moet die dan al die zooi bewaren en weer terugsturen, ook niet de handigste oplossing).

Dat postfilter kende ik nog niet, ga ik eens proberen.
Hier een keer gehad dat de lokale frietkot overal reclame in de deur deed zonder naar stickers te kijken. Hem er op aangesproken en hij vond dat hij dat mocht want "ik moet toch klanten werven?". Hij werd erg negatief toen ik op diverse websites negatieve reviews hierover achterliet en de AP inschakelde.
Je kunt ook een klacht bij de gemeente neerleggen, nu heb je het best persoonlijk gemaakt.
Tja dat is gewoon chantage om gelijk met revieuws internet eronder te spuiten en niet netjes als een zaak net is begonnen, ik had het dan gewoon getolereerd als het 1 of 2x voorkwam maar goed de mens tolereert niet zoveel meer en vooral in de steden die gaan direct internet eronder spuiten en allerlei instanties inschakelen om zo goed mogelijk de lokale zaak kapot te maken.

Als het hier eens gebeurd dan whatever om er nou een feest van te maken, lotterijen zijn bijvoorbeeld vervelend door steeds herhaaldelijk spam te sturen.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 1 juli 2021 09:27]

Wat?! Wat is dat nou voor achterlijk standpunt? Die lokale zaak is degene die gewoon de wet overtreedt en dan als hij er op aangesproken wordt niet eens sorry kan zeggen, maar @Tassadar32 zou hier fout zitten? Waanzin... Nee pak ze maar waar ze het voelen als ze zo duidelijk lak aan de regels hebben.

Edit: ok het past dan wel weer goed bij je naam :+

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 1 juli 2021 09:43]

Je kunt je ook afvragen waarom de mens niet zoveel meer tolereert. Het kan ermee te maken hebben dat we zoveel shit door onze strot geduwd krijgen waardoor er niet veel voor nodig is om meteen op te schalen. Dit omdat iedereen ondertussen weet dat veel ondernemers meestal alleen luisteren als het ze financieel gaat schaden. Dus als de meneer de sticker gerespecteerd had was er niets aan de hand geweest.
Heb het eerst geprobeerd met goed overleg, dat werd dus compleet weggewuifd. Dan geef ik gewoon maar mijn mening op internet over dit bedrijf.
Ook hebben ze eigenlijk wel wat op gevonden: klantenkaarten. Als je die invult dan kunnen ze geadresseerde folders in je bus gooien.

De grap van reclame is dat er natuurlijk genoeg mensen zijn die er van afhankelijk zijn voor hun inkomen, dus lijkt het verbieden van reclame op broodroof.

Toch is dit een goeie ontwikkeling. Als reclame alleen maar opt-in wordt dan ziet de wereld er toch een stuk leuker uit na een tijdje.
Nadeel van die nee/nee, ja/nee stickers is dat het er gewoon niet uit ziet zo'n sticker op je brievenbus.
Dat zal me een worst wezen, ga toch niet naar mijn brievenbus lopen staren 😂
Nouja, ik zie ze zelf dan elke keer als ik thuis kom, en ik vind dat geen porem.
Probleem is dat ik die stickers lelijk vind, ik zou ze niet hoeven te plakken om mensen duidelijk te maken dat ik geen zooi wil.

.. Maar nou blijkt dat dat in mijn stad pas veranderd is. Ongeadresseerde spam mag überhaupt niet meer, nou moet je een sticker plakken als je dat wél wilt.
Maar maakt nou uit sticker niet echt mooi is ofzo, je gaat toch niet naar je brievenbus lopen staren hele tijd ? 😂.

Ja klopt in Amsterdam ofzo waren daar mee bezig toch, op zich wel mooi want stickers kunnen vervelende jongeren ook weer afhalen.
Fysieke reclamefolders ben ik al jaren vanaf dankzij een sticker op mijn brievenbus. En email nieuwsbrieven hebben bijna allemaal een unsubscribe en anders blacklist je het verzendende domein. En deur aan deur verkopers komen er bij mij niet eens in.
Die constructie is er al lang voor e-mail; het is verboden om zonder dubbelzinnige toestemming commerciële mailings te sturen aan zowel bedrijven als consumenten.

Graag wel inderdaad ook een verbod op verkoop aan de deur. Met een opt-out constructie en niet opt-in.
Zucht... het zou handig zijn geweest om in de titel erbij te zetten dat dit enkel gaat over de wet in Nederland.

Ik dacht dat dit een Europees iets was. Ik was erg blij tot dat ik op de link klikte dat in het artikel staat en ontdekte dat het over Nederlandse wetgeving ging want in het artikel zelf staat dat nergens aangegeven.

[Reactie gewijzigd door Silversatin op 1 juli 2021 08:22]

De regelgeving voor bedrijven die zich niet aan de wet wensten te houden is op zijn zachts gezegd erg omslachtig, lang en legt veel werk bij de consument neer. Wanneer een beller toch anoniem belt kan je zelfs bijna niets doen.
Veel werk wordt bij de providers neergelegd. Zij moeten het opsporingswerk gaan doen en ervoor gaan zorgen dat de bellende partij zich aan de wet gaat houden. Dit gaat natuurlijk geld kosten en dat gaat men uiteindelijk gewoon doorberekenen aan de klant. Volgend jaar mogen we dus een prijsstijging van de abonnementen gaan verwachten.

Wie een telefoon van de baas heeft, kan met deze wet helemaal niets. De wet geld voor business to consumer, niet voor business to business. Zelfs als men je als consument aanspreekt mag men dergelijke nummers wel blijven bellen. Dat is best een flinke maas in de wet.

In de praktijk is het blokkeren van vervelende nummers gemakkelijker. Een app als Telguarder maakt het nog eenvoudiger om automatisch ongewenste telefoontjes te weren.
ezelsbruggetje: Tweakers is een Nederlandse website. Tenzij expliciet vermeld gaat het dus om Nederland.
Om je even uit deze illusie te helpen. Tweakers is een Belgische website, eigendom van De Persgroep.
Eigendom via de Nederlandse dochteronderneming DPG Media Nederland. Tweakers serveert hoofdzakelijk Nederlands publiek en is met zijn kantoor gesitueerd in Nederland. Het is een Nederlandse website.
Tweakers is een Nederlandse website, de eigenaar is Belgisch.
De Persgroep heeft ook vele tijdschriften en Nederlandse kranten. Die kranten gaan volgens jou dus ook allemaal over België? Bij de meeste artikelen staat namelijk geen land vermeld dus dat moet dan allemaal over België gaan :+
Heerlijk die reacties. Als een lucifer in een vat dynamiet.
Maar Tweakers noemt zich zelf de grootste technologiewebsite van Nederland & Belgie.
Tweakers is met gemiddeld 4 miljoen bezoekers en 100 miljoen pageviews per maand de grootste elektronica- en technologiewebsite van Nederland en België.
Anyway, deze verwarring is wel vaker voorgekomen, en begrijpelijk. Een klein tagje met NL, BE of EU zou best een toegevoegde waarde kunnen hebben.
Dan had er in de titel gestaan "Europees verbod"..
En hoe gaan we dit handhaven?

Als ik word gebeld door zo’n vreselijk bedrijf: hoe weet ik wie dat was en wie gaat er iets aan doen?
"ik beroep me op mijn recht van verzet" direct zeggen, ze zijn dan wettelijk verplicht om je uit hun systeem te verwijderen en dan is het gelijk klaar. Ik gebruik dit zinnetje nu al een tijdje (elk jaar van energie provider wisselen levert elk jaar weer minstens 1 belletje van de vorige provider op) en het werkt super.

edit: dat is nu dus veranderd in "Recht van Bezwaar" (zie: https://meldpunt-telemarketing.nl/)

[Reactie gewijzigd door Soepstengel op 1 juli 2021 09:41]

Even vriendelijk te woord staan, nog even navragen wat de voornaam van de beller aan de telefoon is, oh u belt namens bedrijf X, maar je werkt daar toch niet, jij zit toch in een callcenter? Welk is dat dan?
Heel fijn, dankjewel.
Jullie zijn namelijk in overtreding van artikel 11.7 van de Telecommunicatiewet en daarom ga ik een klacht indienen. Fijne dag nog *klik*
Het probleem is meer als ze *klik* doen zodra je dat soort dingen begint te vragen, natuurlijk. Dan moet je weer bij je telecomprovider gaan vragen om gegevens. Ze zullen wel zeggen voor welk bedrijf ze werken maar het zijn vaak energiebedrijfjes die zich voordoen als een van de groten.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 1 juli 2021 07:56]

Hangt ervan af. Heb je bellen over VOIP of bellen ze op je mobiele telefoon en gebruiken ze geen nummerblokkering (en het nummer is niet gespooft!), dan kan je het gewoon terugvinden.
Maar als het een partij is die zich aan de regels houdt, is het sowieso geen probleem natuurlijk want dan hadden ze je uberhaupt niet gebeld. De bedrijven die lopen te rotzooien gebruiken altijd blokkering of spoofing (of u-bocht constructies via het buitenland).
De telemarkeers hebben inmiddels al hun werkwijzen aangepast, want die zagen de wet er ook aankomen. Nu bellen ze niet voor energiecontracten en dergelijke, maar onder het mom van een enquete of marktonderzoek.

Het Bel-me-niet register is omgedoopt tot Onderzoekfilter: https://www.onderzoekfilter.nl/
Is dat Onderzoekfilter iets officieels? Of is dat juist een val waarmee een database met nummers gemaakt wordt?

Edit: ik denk dat ik m'n eigen vraag beantwoord: het is van een partij MOA (https://www.moa.nl), dat staat voor Expertise Center voor Marketing Insights, Onderzoek en Analytics. Daar ga ik mijn nummer dus vooral niet invullen.

[Reactie gewijzigd door vickypollard op 1 juli 2021 10:31]

Heb mijn nr er ook niet aangegeven, maar de overheid verwijst er wel naar. Dus het klinkt aardig officieel.
https://www.rijksoverheid...lter-bel-me-niet-register
Telefonisch marktonderzoek
U kunt een vast of mobiel telefoonnummer laten registreren om u af te melden voor onaangekondigd telefonisch marktonderzoek. Dit kan bij MOA Onderzoekfilter voor Marktonderzoek.
Ook ACM verwijst er naar:
https://www.consuwijzer.nl/telemarketing
Voor marktonderzoek gelden andere regels. Voor marktonderzoek kunt u altijd gebeld worden. Wilt u dit niet? Ga dan naar het Moa Onderzoekfilter. Daar kunt u zich afmelden voor marktonderzoeken.
Ook Bel-me-niet register (Meldpunt Telemarketing) verwijst er naar:
https://meldpunt-telemarketing.nl/
Welke bellende organisaties vallen niet onder deze wetswijziging?

Organisaties die aan marktonderzoek doen, mogen u nog steeds benaderen, tenzij uw telefoonnummer geregistreerd staat bij www.onderzoekfilter.nl.
Dat nuanceert het inderdaad wel. Ik blijf echter wantrouwig tegenover dit soort dingen :)
Ik ben ook wantrouwig, want je komt (net als Bel-me-niet register) inderdaad in een database terecht. Je moet er van uit gaan dat die database (zowel van Bel-Me-niet register als Onderzoekfilter) gehackt is of in de toekomst gaat worden. Ik zou er dus alleen gebruik van maken als je echt last hebt van "marktonderzoekers".

Onderzoekfilter vraagt om aanhef, email, initialen, achternaam en eventueel geboortedatum. Al deze data moet je uiteraard faken, behalve email. Kies bij email een adres dat geen relaties heeft met je naam. Noteer verder alle gegevens die je faked, zodat je je account kan recoveren, mocht dat ooit nodig zijn.
Fake bij voorkeur ook je IP-adres door een VPN of Tor te gebruiken.
Die website ligt schijnbaar plat, ik kan het niet benaderen.
Werkt bij mij wel. Misschien dat er net wat te veel Tweakers in één keer op zaten?
Nu nog met die nieuwsbrieven die ik per mail ontvang waar ik me maar op blijf afmelden!
En al die mensen die aan de deur komen met verhalen dat de stroom elders goedkoper is en dat we moeten overstappen.

Ik zeg meestal “je zult best een aardige vent zijn maar ik ga niks van je kopen dus ik doe nu de deur weer dicht”. En dan gaat de deur ook echt weer dicht. Het voelt vervelend maar ik sta niet meer met ze aan de deur.
Niets van aantrekken, zij zijn degene die jou komen vervelen, daar moet je je niet schuldig over voelen.
Ze doen ook maar hun job. Dus probeer het wel vriendelijk te doen en gooi de deur niet dicht aub.
Suuuuure. Laten we vooral rekening houden met mensen die willens en wetens een baan nemen waarbij ze je ongevraagd komen storen.

Als ze mazzel hebben gooi ik alleen met een zucht de deur dicht. Als het echt pist van de regen wil ik ze nog wel eens een tijdje aan de praat houden.
Heb sinds een jaar deze sticker.

https://www.nietaandedeur.nl/

Bij mij werkt dat prima. Zie regelmatig mensen direct omkeren zonder dat ze aanbellen.
Gemixte ervaring bij deze sticker. Toen ik hem net had hangen werkte het goed en bleven ze weg. Paar maandjes later hadden ze er lak aan en nu ik naast de sticker ook een camera deurbel heb werkt het weer.
Wij hebben de ja/nee stickers, want collectes vinden we goed.

Helaas bellen alle smeerlappen die colporteren voor goede doelen alsnog aan. "want dat is toch ook collecteren voor een goed doel?". Dat is het natuurlijk niet, colporteren valt onder deur aan deur verkoop.
Die sticker heb ik ook al ruim 10 jaar op verschillende voordeuren gehad, en nog steeds. Werkt prima, heel soms een enkele collectant in de wintermaanden als de portiekverlichting nog niet brandt. Die wimpel ik dan netjes af.
Die groep (colportage) is helaas al heel oud en al heel lang in de wet een vaste clausule met herroepingsrecht. Men kan het niet verbieden, ook omdat je dan een hele janboel krijgt (bv van kinderen voor Jantje Beton tot collectanten voor geregistreerde&erkende goede doelen die in de problemen kunnen komen als je te drastisch bent in de wijziging).
Die goede doelen die de tablet al in de hand hebben om je gegevens te noteren en daarna door te geven/door te verkopen aan 10 andere goede doelen.
Mijn vrouw is daar 1 keer ingetrapt voor het kankerfonds, waarna we een stroom van bedelbrieven kregen van andere organisaties.......rara hoe kan dat?
Sindsdien weiger ik vriendelijk om mijn gegevens te laten noteren.
Het is idd niet eens zozeer dat je je voor 1 goed doel inschrijft; je geeft je adresgegevens en je opt-in voor reclame voor goede doelen. Dat is ze meer waard dan dat goede doel.
Tegenwoordig heb ik daar een heel simpel antwoord op: kijk even naar boven, kijk op mijn dak, en daar zie je zonnepanelen. Wanneer je mij voor de komende 10 jaar kunt garanderen dat ik bij jullie effectief kan blijven salderen (dus inclusief belastingen en BTW), dan gaan we het gesprek aan. Zo niet, prettige dag nog. Tot op heden druipen ze vervolgens allemaal af...
Geef het even door zodra er 1 het wel doet, die wil ik ook wel.
Ik zet je op het lijstje erbij 8-)
Ik zeg altijd dat ik in de bewindvoering zit. Dan bedanken ze vriendelijk en gaan ze gelijk weg :)
Daar kijk ik dan mee uit over bewindvoering, voor je het weet kom je op een zwarte lijst en heb je daar hinder van bij overstappen bijvoorbeeld, of de medewerker is iemand uit jouw buurt dan gaan de roddels weer rond van die leeft met schulden en kijken ze je met de nek aan.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 1 juli 2021 09:31]

Oh?

Ik vind het juist leuk om ze te mogen spreken.
Het eerste wat ik doe is:

Scannen van de persoon, zie ik een naambordje of een bedrijf/organisatie die ze vertegenwoordigen?
Meestal is het stroom/internet of een of andere stichting.

Voordat ze een vraag kunnen stellen zeg ik bijv.

Ah... ik zie dat u van stichting XYZ bent...
U komt zeker collecteren.
Ik zie dat u geen collectebus heeft waar ik wat kleingeld in kan stoppen.
Dat wordt zeker een automatische incasso van X-euro per maand. Ja?
Helaas, dan houdt het op.

Fijne dag verder en tot ziens!

Meestal staan ze met een bek vol tanden en heb ik alleen het woord gevoerd.
De kunst is om, nadat je tot ziens hebt gezegd, ook direct de deur dicht te doen. Met een glimlach ;-)


Of als het een stroomboer is....

Wij zijn van stroomboer XYZ en onze stroom is milieu vriendelijker opgewekt, is goedkoper etc.... blablabla...

Dan zeg ik....geen interesse.... ik betaal graag meer voor mijn stroom....

Ze hebben dan al gauw door dat met mij niet te praten valt en lopen dan weg...
Ik moet die gasten niet aan de deur....desondanks zo'n mooie NEE/NEE sticker bij de bel.

Soms is het dom kijken naar de persoon en naar de NEE/NEE sticker voldoende om ze een deur verder te krijgen.

Zoek een echte baan denk ik dan...

[Reactie gewijzigd door toxict op 1 juli 2021 09:21]

Die stroomwappies heb ik altijd al een hekel aan. Ik zit gewoon bij de nuon (nu vattenfall), al die energiebedrijfjes zijn marketingbedrijven die gewoon ook de stroom en het netwerk via de nuon of eneco afnemen. Toen ik mijn huis kocht heb ik er even naar gekeken, lang verhaal kort ze zijn alleen het eerste jaar goedkoper, daarna duurder. Dus het is het alleen waard als je elk jaar naar een andere boer zoekt.

De nuon aan de andere kant geeft een "loyalty discount" als je langer bij ze blijft.
Ik heb een "geen colportage, collectanten en geloofsovertuigers" sticker boven de deurbel zitten. Werkt best goed, en als er een staat gooi ik gewoon de deur in zijn gezicht dicht met de woorden "kun je niet lezen".
Ik zeg gewoon meteen wij betalen graag teveel aan stroom en zitten daarom bij een dure aanbieder dit vinden wij prima zo dan haken ze vrij snel af.
Je bedoelt die brieven in die blauwe enveloppe?
Ik probeer mijzelf ook telkens weer af te melden, maar het wíl maar niet lukken...
Kijk, dat is nog eens een mooie ontwikkeling. Zolang er geen maas in de wet wordt gevonden waarbij de toestemming toch gekoppeld mag worden met iets wat je mòèt accepteren om een dienst af te kunnen nemen, zal dit het einde van telefoonterreur betekenen.
Ik zie ze nog callcenters optuigen buiten de eu om dit te omzeilen.
Is het niet zo dat een bedrijf gebonden is aan de regelgeving van het land waar het de diensten aan aanbiedt?
Tja, als ze zich er iets van aantrekken wel...
Oh daarom belt Microsoft mij ook zo vaak dus dat er weer iets met mijn computer aan de hand is en even willen meekijken, bedrijven buiten de EU trekken zich daar weinig van aan om aan de regels van dat land waar je dienst aanbied want ze zijn daar met bewuste redenen gevestigd.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 1 juli 2021 09:34]

Kunnen ze proberen, maar ik denk dat als er genoeg zijn met klachten en het nummer is niet-veranderend en niet gespooft dat dat nummer opeens heel vlug geblokkeerd kan gaan worden. Plus men kan nog steeds boetes uitdelen, alleen kan het lastiger zijn om deze boetes te incasseren bij een onwillig land.
Maw, je verkoopt een binnenlandse dienst/product dus als een binnenlandse bedrijf een buitenlandse callcenter in dienst neemt om zogenaamd de regels te omzeilen dan kan je best de binnenlandse bedrijf aanpakken.
Tenzij de wetgeving zo is geschreven dat dit expliciet mag.
Heb jij altijd al willen wonen en werken in het buitenland? Dan is dit je kans! In Zwitserland kan jij meteen aan de slag. Zie jij jezelf al een jaar lang Zwitserland ontdekken en Duits met een raar accent leren? Solliciteer dan direct!
Wat wij bieden:
- Matige werkomstandigheden
- Een snel en warrig sollicitatieproces
- Een matig salaris inclusief discutabele accomodatie, maar met de kans om evenzomatige bonussen te verdienen
- Veel hulp bij de relocatie, zo staat er een appartement voor je klaar en wordt je opgehaald van het vliegveld door de plaatselijke dorpsgek
- Werkzekerheid en doorgroeimogelijkheden bij een bedrijf dat we multinational noemen omdat we in meer landen dit soort shady callcenters hebben opgezet

Solliciteer nu!

Voor de mensen die de grap hiervan niet inzien: Dit soort vacatures bestaan echt, dus ik verwacht dat het een kweste van weken tot er zo'n constructie wordt opgetuigd.

[Reactie gewijzigd door WebHawk op 1 juli 2021 09:30]

YEEEEESSSS!!! De grootste irritatie van het moderne leven is eindelijk opgelost!!
Nu nog die irritante energiemaatschappij verkopers aan de deur aanpakken met hun colportage praktijken. Dan hebben we nog meer rust.

[Reactie gewijzigd door aliberto op 1 juli 2021 09:02]

Daar bestaan stickers voor. Gewoon opplakken en geen gezeur aan mijn deur meer!
Als het ook daadwerkelijk nageleefd wordt...
Nee, dat is mensen die aan het begin van de invoegstrook de snelweg oprijden met 70km/h.

En daar is nog geen oplossing voor.
Dit probleem hangt een beetje samen met leeftijd en Suzuki wagon R achtige auto’s. Wellicht dat we het gewoon strafbaar moeten maken als automobilisten te langzaam rijden en daardoor alle weggebruikers in gevaar brengen
Te langzaam rijden mag al niet maar wordt natuurlijk niet op gecontroleerd.

Hoewel het gewoon mogelijk is om flitspalen te langzaam rijdende mobilisten te flitsen, gebeurd dit niet.

Wat best krom is want met 60 de snelweg op rijden (ja het gebeurd mensen) of met 80 voor je schieten op de linkerbaan is ook levensgevaarlijk!

Als iemand dit leest die precies zo'n langzaam rijder is: Ga aub met de bus!

[Reactie gewijzigd door jordynegen11 op 1 juli 2021 09:48]

En hoe doe je dat met files? Nog meer uitzondering in de wet maken? Je mag niet te langzaam rijden behalve als:...? Wat is "te langzaam"? Wettelijke definitie dan.

Maar goed, er is al een wet tegen roekenloos rij gedrag

https://www.rijksoverheid...rijgt%20dan%20een%20boete.

[Reactie gewijzigd door Amorac op 1 juli 2021 09:52]

er is al een wet daarover:
Toegestane motorvoertuigen op autowegen en autosnelwegen
Voertuigen mogen alleen op autowegen als zij 50 kilometer per uur kunnen en mogen rijden. Voor autosnelwegen is dit 60 kilometer per uur. Deze snelheid heet ook wel de minimumconstructiesnelheid.
https://www.rijksoverheid...nimumconstructiesnelheid.
Daar staat alleen dat ze min 50 of 60 km/u moeten kunnen/mogen.

Er staat niet dat ze niet 20km/u mogen rijden. Je krijgt een boete voor roekeloos rijgedrag in dat geval, niet omdat je 20 rijd. Daar zit verschil in. Of gaan we iedereen die in de file staat bekeuren voor stilstaan of langzaam rijden op de snelweg?

https://www.rijksoverheid...lheid-voor-het-wegverkeer
Wat is de minimumsnelheid voor wegverkeer?
Er geldt geen minimumsnelheid voor wegverkeer. Als u te langzaam rijdt kunt u wel het overige verkeer hinderen of in gevaar brengen. U krijgt dan een boete.

[Reactie gewijzigd door Amorac op 1 juli 2021 11:55]

Ja, als we in de file gewoon allemaal 130 rijden, is er ook geen file meer :)
Je zou wettelijk kunnen vastleggen dat je niet langzamer mag rijden dan 80% van de maximum snelheid. Hier hoeven geen camera’s voor te worden gezet maar gewoon mensen aan de kant zetten als je dit ziet als politie.

Niet invoegen met een gelijkwaardige snelheid als de voertuigen in de baan waar je tussen wil is ernstig roekeloos en brengt jezelf en anderen in gevaar. Bovendien zullen mensen hun gedrag aanpassen als ze beboet worden.

En bovendien als pensionado Gerrit niet met het verkeer mee durft te rijden op de weg word het misschien tijd om met het openbaar vervoer te gaan reizen.

Als we 400 euro kunnen vragen voor het gebruik van een mobiele telefoon is het toch niet onrealistisch om dat ook te doen bij roekeloos rijgedrag (langzaam rijden valt hier zeker onder)
Wat doe je dan bij zware regenval, sneeuw, file? Overal live bordjes met variabele maximumsnelheid?
Maar dit is al geregeld in de wet, maar dus niet op basis van snelheid maar op roekeloos rijgedrag..

80%, dus een vrachtwagen, bus of auto met caravan mag al niet meer op een weg waar je 120 mag? En sneeuwschuivers?

Er zijn redenen dat er geen verplichte min snelheid is, o.a. files, maar zoals StGermain ook aangeeft mist of zware regen. Of mogelijk is er iets met je auto waardoor die niet harder meer kan (ja dat kan tijdens de rit gebeuren) en er is geen vlucht strook of berm.. Die wegen zijn er ook namelijk.. Wat heb je dan liever, auto op de weg stil laten staan of doorrijden naar het eerst volgende veilige plek als het kan?

Of de weg is glad, je slipt en moet corrigeren en mindert je snelheid even. Of je remt voor overstekend wild of voor een andere auto die ergens om moet remmen.. rij je ook al snel te langzaam..

En iets langzamer invoegen met gelijkwaardige snelheid.. Per ongeluk verkeerd geschakeld? Niet bekend met de verkeer situatie en je vergist je?

Wil je daar allemaal uitzonderingen voor maken? En wie gaat bewijzen waarom je te langzaam reed?

En mensen die hun gedrag aanpassen als beboet worden, vandaar dat er nog elke dag te hard gereden wordt?

[Reactie gewijzigd door Amorac op 1 juli 2021 14:35]

Volgens mij is dat al strafbaar (hinderen verkeer).
Vooral dat ze geen gas geven, terwijl ruim van tevoren een bordje staat met 'korte invoegstrook'. Nee, is prima meneer. Ik voeg ook wel in met 50 km/u terwijl de rest 100 km/u rijdt, lekker veilig.
Geen probleem. Dan ga je gewoon aan het einde van de invoegstrook stil staan en wacht je op een gaatje.
(Persoonlijk waargenomen)
Mooi klinkt goed al moet ik zeggen had er vrij weinig last van, nu nog die irritante verkopers aanpakken die bij winkelcentrums etc staan die je van elk goed doel lid willen maken(Zo hekel aan die mensen).
Irritatie factor nr1! Hoevaak je hier in de stad wordt aangehouden door zo'n figuur....niet normaal. Soms 3 keer in een straal van 200 meter en dat bijna elke dag. Zou van mij ook per direct verboden moeten worden. Het is wandelend SPAM waar je nu nog geen filter voor hebt...

[Reactie gewijzigd door KL643 op 1 juli 2021 07:53]

Ik paar weken terug voor eerst eens in Utrecht, en had mijn fiets geparkeerd in de stalling onder station.
Ik liep uiteindelijk terug en wou tussen Winkelcentrum en station de fietsstalling in wandelen, ik liep al op de trap en die meid ging gewoon nog voor mij staan.
Ik probeer ze helemaal te negeren maar kreeg laatst een opmerking naar mijn hoofd geslingerd dat ik onfatsoenlijk was omdat ik hem straal voorbij liep...moet niet gekker worden. Ben omgedraaid en ben toen verhaal gaan halen bij deze gast. Daarna zijn "goede doel" gebeld om hem aan te geven.
Ja probeer ik dus ook en liep dus die keer al langs de winkels achter de paal langs, in plaats van midden in de menigte. maar deze zag dat schijnbaar en dacht daar ren ik even naar toe.

Dan zijn we onfatsoenlijk ze moeten eens weten hoe gruwelijk irritant die mensen zijn, je kan niet eens even rustig lopen en er staat er 1 voor je snufferd.
Het is dat ik gelukkig bijna alles online shop maar dit keer wat ging ophalen toevallig, maar ik zou er gewoon niet eens meer voor na de stad gaan(En letterlijk alles online doen).
Ze denken dat we er op zitten te wachten ofzo iemand vrolijk voor je gaat staan, en ze verhaal gaat doen over 1 of ander goed doel, als ik dat wil had ik wel blijven staan en luisteren als ik niet doe laat me dan gewoon met rust en ga na de volgende.
Als ze je weg blokkeren gewoon dwars doorheen lopen. Ik heb het voordeel dat ik nogal groot ben dus of ze springen aan de kant, of ze liggen op straat.
"Entschuldigung, meine Niederlandische sprache is nicht so richtig"
Als je Engels praat denken ze misschien dat je een expat of recente immigrant bent, dan proberen ze je vaak ook nog obv daarvan wat aan te smeren
Ik wil helemaal NIET praten met die gasten. 3 keer op 300 meter en dat soms iedere dag..
Ook een makkelijke oplossing voor: Wij zijn al lid en we doneren al via een maandelijkse afschrijving.
Of doen alsof je toerist bent. Als ze me hier in Spanje aanspreken dan doe ik altijd alsof ik het niet spreek en dan is het zo over (want geld willen ze sowieso nooit meer, ze willen alleen nog maar een bankrekeningnummer). Gewoon doen of je geen Nederlands spreekt dus :)

Geld doneerde ik altijd wel trouwens, maar dat willen ze niet eens meer hebben! Zodra het om herhaaldelijke donaties ga dan doe ik niet meer mee. De 'goede doelen' zijn veel te zakelijk geworden.
Ja maar je weet niet waarvoor ze staan en ik wil ze helemaal niet spreken, ook niet aanhoren waarvoor ze staan.
Meestal lukt het wel maar laatst ging er gewoon 1 mee fietsstalling in, ik stond al op de trap om de stalling in te gaan en ze ging nog voor me staan.
“How do you pay here for??”
“What?? No munnie??”

Ken je klassiekers!
No no sir, you aask no monnie, you are old man...
Oplichters, ik probeer ze zo snel mogelijk af te wimpelen - hoef ik niet eens over te liegen. Dezelfde persoonlijkheden proberen je op te lichten en te beroven in steden als Parijs.

Ik ben waarschijnlijk licht autistisch, maar ik zie ook gelijk dat ze hun persoonlijkheid heel hard aan het faken zijn - overmatig positief en geïnteresseerd, misschien een beetje leuk doen, beetje flirten. Ha, alsof, :+. (jk ik heb een vriendin)
"Mevrouw, bent u een dierenvriend?"
"Nee, ik haat dieren"

Ik moest wel lachen toen ik die conversatie opving.
beetje mopper smurf 😂

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 1 juli 2021 18:57]

Kies score Let op: Beoordeel reacties objectief. De kwaliteit van de argumentatie is leidend voor de beoordeling van een reactie, niet of een mening overeenkomt met die van jou.

Een uitgebreider overzicht van de werking van het moderatiesysteem vind je in de Moderatie FAQ

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.



Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee