België heeft vanaf dinsdag bel-me-niet-register

België heeft vanaf dinsdag een register waarin mensen zich kunnen inschrijven als ze niet langer willen dat telemarketeers hen bellen. Die moeten zich daaraan houden. Er was al een dergelijke database, maar daar hoefden telemarketeers zich niet aan te houden; dat werkte niet.

Belgen kunnen zich met naam en nummer registreren op BelMeNietMeer.be. Alle operatoren moeten zich houden aan de lijst en mogen dus mensen niet bellen als ze zich in de bel-me-niet-meer-database hebben gezet. Ongeveer 530.000 Belgen, waaronder meer dan 150.000 Vlamingen, hadden zich ingeschreven op de vrijwillige lijst.

Wie van operator wisselt, blijft op de lijst staan, zo schrijft dagblad De Morgen. Telecombedrijven zijn verplicht om de database bij te houden als klanten van aanbieder wisselen. Met een nieuw nummer moeten mensen zich wel opnieuw aanmelden.

Nederland kent een dergelijk verplicht systeem al enige jaren, onder de naam bel-me-niet-register. Inmiddels is een groot deel van de Nederlanders ingeschreven in deze database.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

30-06-2015 • 14:14

64

Reacties (64)

64
63
55
4
0
0
Wijzig sortering
In België had je dus al redelijk wat jaren de Robinson lijst (de lijst waarnaar men refereert in het begin van het artikel). Deze is opgericht geweest door het BDMA (Belgian Direct Marketing Association) en al de leden daarvan (een 450 bedrijven) hielden hier ook rekening mee (sta al jaren op de lijst en nooit een telefoontje gehad). Deze lijst kwam dus uit de sector zelf met als gevolg dat enkel de leden eraan moesten voldoen, niemand was verplicht eraan te voldoen. Ik denk ook dat niet heel veel mensen het bestaan van deze lijst kenden.
Het verschil is dat de nieuwe belmeniet lijst een wettelijke verplichting is waar alle telemarketeers rekening met moeten houden en zal dus een veel groter draagvlak hebben.

[Reactie gewijzigd door bollewolle op 24 juli 2024 20:13]

In Nederland werkt dit uitstekend, kan ik uit ervaring zeggen :)
Gelukkig wel inderdaad, het blijft op dit moment beperkt door de bedrijven waar je reeds klant/lid van bent. Zo wordt ik heel sporadisch wel eens gebeld door KPN (voorheen HI) en verder eigenlijk nooit.

De reden dat het hier in trouwens goed werkt is vanwege de torenhoge boetes die de ACM hierop uitdeelt of uitdeelde.

https://www.consuwijzer.n...niet-register-toch-gebeld

https://www.bel-me-niet.nl/vragen/vragen-rondom-de-wet

Enige nadeel is de 4 weken doorlooptijd in verband met het belbestand.
Ten tijden van oprichting van dit register was dit nog 6 in Nederland, dus het wordt hier ook al krapper.

Goede zaak voor Belgie.
als ik heel eerlijk mag zijn hem me al tig keer aangemeld bij het bel me niet register en het helpt echt helemaal niks althans bij mij niet ze blijven bellen tot vervelends toe XD
Als je ooit zaken hebt gedaan met een bedrijf, dan hebben ze het recht je te bellen. Ook als je in het bel-me-niet-register staat. Ook als ze je bellen om je iets te verkopen. Of over iets wat helemaal niks te maken heeft met wat je vroeger met ze hebt gedaan.

Maar het is simpel. In dat geval, vraag je de beller hoe ze aan je telefoonnummer zijn gekomen. Negen van de tien keer zullen ze zeggen dat je vroeger zaken met ze hebt gedaan. Daarna vertel je ze heel simpel: "als ik me niet vergis, heb ik het recht aan u te vragen om mijn telefoonnummer uit uw database te halen. ik wil niet dat u, of uw bedrijf, me ooit nog belt". Daar moet de beller en zijn bedrijf aan voldoen. Klaar. "Goedenavond". En je hoort nooit meer van ze. Totdat je ooit weer een product bij ze koopt.

Het helpt ook als je je telefoonnummer uit het telefoonboek haalt. Unlisted number. Geen idee meer hoe dat heet in Nederland.

Wat je ook kunt doen is je gemeente verzoeken om jouw NAW-gegevens niet meer te verstrekken in lijsten aan bedrijven. Zou ook moeten schelen. Kun je online doen.
Het helpt ook als je je telefoonnummer uit het telefoonboek haalt. Unlisted number. Geen idee meer hoe dat heet in Nederland.
Zelf heb ik "geen gidsvermelding", maar ben wel "opvraagbaar bij informatiediensten" en daardoor word ik nooit gebeld door bedrijven, waar ik nooit zaken mee heb gedaan. Echt ideaal.
tot 3 weken later ze je toch terug opbellen.
vraag dan vriendelijk naar de manager, en vermeld dan ook even de politie. Dat deed het hem wel ;-)
"Extreme Call Blocker" gebruiken, ze gebruiken toch altijd een verborgen nummer. Daarnaast als je iets gekocht hebt van bijvoorbeeld de postcode loterij, dan mogen ze jouw bellen, ondanks dat je in het bel-me-niet register staat. Maar meestal gebruiken ze dus een verborgen nummer en dat ondervang je weer met zo'n app.
Onbekende nummers kan je sowieso blokkeren op je toestel (ook zonder app)
En .. dat werkt heel fijn, aangezien 99,9% van de anonieme bellers marketeers zijn :-)
Ik ben al vanaf de spoedafdeling van het ziekenhuis gebeld (omdat mijn zoon daar na een ongeval op school terechtgekomen is) en die gebruikten ook een verborgen nummer. Gelukkig vrij snel de voicemail beluisterd, maar intussen scheep ik die paar ongewenste telefoons toch gewoon op 5 seconden af. Liever dan nog eens zo'n oproep te missen.
Daar mag je dan melding van maken. Of bellen ze je zakelijk? Want dan mag het wel. Of als je klant bent.
Of klant geweest en ze willen je terug.
dan mogen ze je weer niet bellen
Ze mogen je dan bellen totdat je zegt dat ze dat niet meer mogen ;) zie @gryz hierboven.
Anoniem: 126717 @mvhorssen30 juni 2015 14:20
Yep! Ik ben er zeer tevreden mee.
Postfilter is een ander register dat goed werkt en de papierbak beduidend leger houdt.
En dan heb je ook nog:
Voor nabestaanden kan het behoorlijk pijnlijk zijn om reclamepost te ontvangen die is geadresseerd aan een overledene. Via Postfilter kunt u de contactgegevens van overledenen registreren in het Nationaal Overledenenregister. De gegevens worden dan tien jaar lang gebruikt om ongevraagde reclamepost tegen te houden.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 126717 op 24 juli 2024 20:13]

Daar ben ik het niet mee eens. Ik werd een lange tijd met regelmaat gebeld. Niet eens onder mijn naam, maar onder de naam van iemand anders. Zowel via de website als telefonisch doorgegeven dat ik niet gebeld wilde worden (EN dat hun informatie zowiezo niet correct was), maar dat maakte heel lang niet uit. Nu lijkt het gelukkig wel opgehouden te zijn, maar dat heeft veel te lang geduurt.
Echt snel werkt het niet.

Heb mezelf vanmiddag ingeschreven, en werd circa een uurtje later al weer gebeld door een anoniem nummer om een actie van een krant te promoten :p
In NL duurt het gemiddel 3-4 weken voor dat je niet meer gebeld wordt.
totdat je jezelf via een enquete weer whitelist. dan mag je opnieuw beginnen vaak ^^
Voor BE is het 5 werkdagen, als je de FAQ mag geloven.
https://www.bel-me-niet-meer.be/nl/veelgestelde-vragen

Hoeveel tijd zit er tussen mijn inschrijving en het moment waarop ik geen reclame meer ontvang ?
De inschrijving van je telefoonnummer gebeurt binnen de 5 werkdagen. Van zodra je inschrijving is geregistreerd, mag je niet meer opgebeld worden voor redenen van direct marketing.
Thanks, die had ik niet gelezen. Het was ook zeker niet zo dat ik verwachtte dat dit onmiddellijk in voege zou gaan.

Ik vond het gewoon wel best ironisch dat ik net gebeld moet worden na mij in te schrijven :p
Heb me direct geregistreerd, heb een grondige hekel aan al die flauwekul.
Als ik iets wil zal ik wel zelf contact opnemen, anders wil ik gerust gelaten worden.
Zat hier al jaren op te wachten.

Als het maar 5 dagen duurt, dan kan ik daar zeker mee leven.
Het zou moeten lukken dat ik in die 5 dagen commerciële prietpraat krijg. ;)
Het inlogpaswoord vind ik wel zwak, 6 karakters?
Ik kreeg ook timeouts idd. Slashdot effect? :)
Door de timeouts kwam ik vrij snel heen. Je krijgt gewoon een simpel web formpje te zien.

Tip: je moet een password kiezen met lengte 6 en minimaal één cijfer en één letter. Scheelt je al weer een reload ;)
Ik werk als systeembeheerder in een callcenter, die lijst wordt bij ons elke 24 uur opgehaald en automatisch geïmporteerd. Ik was eigenlijk verbaast dat dit nog niet verplicht was, mij werd in het verleden verteld dat we serieuze boetes konden krijgen als de lijst niet up to date was.
Zal wel (net als de NL versie) op staan dat het verwerken van de gegevens tot 14 dagen kan duren. De DNC is niet een realtime tabel waar de call centers live vanuit updaten, die krijgen die lijst iedere X dagen binnen en gebruiken dat als filter over hun bellijst.
Gefeliciteerd. Jullie land is net zo fucked up als dat van ons.

Niemand wil gespamd worden door dit soort irritante gasten. Dus waarom moet je als burger jezelf op zo'n lijst zetten om niet meer lastig gevallen te worden. Het moet gewoon omgekeerd zijn. Wil je wel op de hoogte gehouden worden van dit soort 'interessante' aanbiedingen, dan moet je je aanmelden op een lijst.
En altijd, maar dan ook altijd bellen onder etenstijd. Als ik --- in beeld zie neem ik al niet eens meer op. Wat helaas ook weer leid tot het feit dat je soms echt een belangrijk telefoontje mist, maar dat maakt 10 x "ik heb een special aanbieding voor U..." weer goed.

Ik heb serieus al meerder keren overwogen de vaste lijn er voorgoed uit te gooien :X
Ik heb serieus al meerder keren overwogen de vaste lijn er voorgoed uit te gooien :X
Als tweaker zijn daar toch voldoende oplossingen voor te verzinnen, bv porteer je nummer naar een SIP provider, schaf een ATA en een raspberry pi/beaglebone/whatever low power ding aan. Installeer er asterisk/freeswitch/$PBX op en filter daar je telefoontjes. Whitelists/blacklists voor bekende nummers en een menu in het geval van anonieme nummers (een meldtekst dat het gesprek opgenomen wordt en dat marketing niet toegestaan is, toets $randomnummer om deze voorwaarden te accepteren.
Het moet gewoon omgekeerd zijn. Wil je wel op de hoogte gehouden worden van dit soort 'interessante' aanbiedingen, dan moet je je aanmelden op een lijst.
Exact. Het is een foute denkwijze dat je je persoonsgegevens moet opgeven zodat die gegevens niet meer gebruikt mogen worden. |:(
Dat zou inderdaad beter zijn, maar helaas is het de omgekeerde wereld. 8)7
Tja in Nederland werkt het ook al geweldig. Ik neem gewoon geen anoniemen nummers meer op en blockeer het nummer in mijn toestel als die wel zichtbaar is. Enige effectieve manier om niet gestalkt te worden.
Tja in Nederland werkt het ook al geweldig. Ik neem gewoon geen anoniemen nummers meer op en blockeer het nummer in mijn toestel als die wel zichtbaar is. Enige effectieve manier om niet gestalkt te worden.

Ja, zo doe ik het ook al een paar jaar, en gebruik daarnaast de app TrueCaller. }>

[Reactie gewijzigd door GoldBit op 24 juli 2024 20:13]

Mooie app, zie dat ze erg hebben afgekeken van Windows Phone aangezien vele opties standaard in het OS is ingebakken.
Anoniem: 221563 @vali30 juni 2015 14:26
Klopt, het werkt best wel top. De enigste anonieme bellers die me nu nog bellen zijn zaken als de belastingdienst of je woningbouw die je wél wilt spreken. De marketeers bellen niet meer. Die ene keer per jaar dat je er toch een aan de lijn hebt is vaak snel afgelopen: "Ik sta in het bel-me-niet register. Wat zijn uw gegevens? Dan maak ik er even vlug een melding van". Je wilt niet weten hoe snel er dan wel niet wordt opgehangen aan de andere kant ;)
Zeker van dat de lijst er maar vanaf dinsdag was?
Meende dat ik mij al een aantal maanden geleden geregistreerd had op deze lijst, dus toen ik nogmaals probeerde nu, gaf hij dan ook de melding dat mijn email adres reeds geregistreerd was.

Ben overigens sinds dan nog wel eens gebeld geweest, door hetzelfde telemarketingsbedrijf dat mij om de zoveel maanden lastig valt, dus eigenlijk is dit een inbreuk tegen de wet als ik het goed begrijp?
Nee, als je ooit klant bent geweest (tot maximaal 3 jaar na einde dienst/leveringen) bij een bedrijf, of zo'n online enquete hebt ingevuld zonder de kleine lettertjes gelezen te hebben mogen bedrijven je nog steeds bellen ondanks dat je in dit register staat.

Dus even uitzoeken of je eerder met hen communicatie hebt gehad. Je kunt ook doorvragen waarom ze je bellen en waar ze je gegevens vandaan hebben. Als ze daar geen duidelijk antwoord op kunnen geven kun je ze rapporteren voor het niet gebruiken van de bel-me-niet-lijst.
Ok, dank je wel voor de verduidelijking. Het is juist dat ik klant van hen ben geweest, maar omwille van hun manier van werken, heb ik me dan ook uitgeschreven, een jaar geleden vermoed ik. Dus er is geen manier waardoor ik ze niet meer kan laten bellen naar mij?
Eisen dat ze i.v.m. de wet op de privacy al je gegevens verwijderen. Dat blijft dan nog over. Daar moeten ze aan tegemoed komen. Je doet immers geen zaken meer met ze, en ze hebben je gegevens dus niet meer nodig.

(alhoewel ze toch gegevens moeten bewaren voor hun administratie (denk aana order geschiedenis etc.) , maar niet prioritaire gegevens moeten op jouw verzoek verwijdert worden.)
Ik geef het welgeteld 24 uur en de bedrijven hebben een achterpoortje gevonden.

Met het vorige register was het zelfde, de nederlandstalige marketeers stopten met bellen. En prompt kreeg ik allerhande telefoontjes van callcenters vanuit frankrijk.

[Reactie gewijzigd door preske op 24 juli 2024 20:13]

Anoniem: 221563 @preske30 juni 2015 14:27
Daar heb ik nog nooit van gehoord. Heb wel al een keer of 2 die italiaanse oplichters aan de lijn gehad (https://www.google.nl/sea...r&ei=DIuSVZKpHKaJygOLxLU4). De laatste keer heb ik ze eens goed de huid vol gescholden.

Wanneer 99% van de meuk eruit gefilterd word ben ik al behoorlijk tevreden, en in mijn geval is dat ook zo :)
Of het met elkaar te maken heeft of niet, geen idee. Ik geef grif toe dat het toeval kan zijn maar ze spraken Frans op zijn Frans, en niet op zijn Waals, daar ben ik zeker van.
Ik heb het er maar op gewaagd. Al worden wij thuis (en ik op gsm) niet zo vaak gestoord met onzin telefoons.

Ik heb doorgaans ook de gewoonte om zonder een woord in te leggen zodra ik merk dat het een verkoper oid is.

We kregen hier onlangs wel weer een keer of 3 Microsoft aan de lijn (vanuit India ofzo) :o 8)7 Ik dacht dat die 'hoax' allang gepasseerd was.

edit: ook time outs hier... site kan het verkeer precies niet meer aan.

[Reactie gewijzigd door JanAd op 24 juli 2024 20:13]

Nee die gasten zijn nog steeds actief, krijg ze zeker al drie jaar met een zekere regelmaat aan de lijn.
Neem NOOIT op, nu is het toch weer al een paar maanden stil.
In Nederland is de wet nog steeds krom als je het mij vraag. Je hebt namelijk ook nog: 'Recht van Verzet.' Dus als je ergens al klant bent, mogen die bedrijven jou nog steeds bellen. Niks mis mee zou je denken? Simpel voorbeeldje: totdat je Sport 1, HBO, FOX Sports Eredivisie Live etc gaat aanvragen. Al je gegevens worden naar hun gestuurd en je kunt er vergif op in nemen, dat je ooit gebeld word met een aanbieding. Of dat je geterroriseerd word door automatische belcomputers.

Na afloop van het gesprek zeggen ze doodleuk: je kunt je aanmelden voor het bel-me-niet-register. Wat een onzin. Recht van Verzet kun je niet aangeven bij een spraakcomputer/register. Sterker nog je MOET zelf actief er achteraan om je naam uit de telefoonlijst te krijgen. Ben je geen klant meer, en wil je later weer klant worden? Dan kom je gewoon weer in hun bel lijst en mag je er weer achteraan!!!

[Reactie gewijzigd door Splinter Cell op 24 juli 2024 20:13]

Inderdaad. Als een bedrijf waar je klant bent je belt met een aanbieding en je aan het eind van het gesprek op het "bel me niet register" wordt gewezen is toch een beetje fout. Het geeft je immers het idee dat het niet werkt, maar het werkt alleen tegen koude verkoop.
Er was al een dergelijke database, maar daar hoefden telemarketeers zich niet aan te houden; dat werkte niet.
Huh wat? En wat was het idee achter die database dan? Mensen hun tijd verdoen met inschrijven voor nop?
Het was meer een lijst waar verzocht werd aan de bedrijven om zich aan te houden. Maar het was geen verplichting. Nu dus wel met deze bel-me-niet-meer lijst.
ik vrees dat de lijst nog zal misbruikt worden... om te mensen te bellen natuurlijk ...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.