Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 109 reacties

Het bel-me-niet-register, dat gebruikt wordt om het ongevraagd gebeld worden door telemarketeers tegen te gaan, kent elke maand ongeveer 100.000 nieuwe inschrijvingen. Dat meldt minister Verhagen in een brief aan de Tweede Kamer.

Volgens Verhagen, die uit een onafhankelijk uitgevoerd onderzoek citeert, kende het register in januari van dit jaar ongeveer 6,9 miljoen telefoonnummers. Dat is een flinke stijging sinds het voor telemarketeers in oktober 2009 wettelijk verplicht werd om het bel-me-niet-register te raadplegen alvorens iemand te bellen: het toenmalige Infofilter kende destijds 2,6 miljoen inschrijvingen. In januari vorig jaar was het aantal inschrijvingen nog 5,5 miljoen. Daarnaast neemt het aantal telefoonnummers in het bel-me-niet-register dus nog elke maand toe met circa honderdduizend.

De cijfers laten zien dat het register goed bekend is bij Nederlanders en er geen noodzaak is om aanpassingen door te voeren, zo meent Verhagen. Wel onderschrijft de minister dat er nog ergernissen zijn bij consumenten. Zo zouden mensen niet goed op de hoogte zijn van de maximale termijn van zes weken die wordt gesteld voordat een aanmelding verwerkt moet zijn.

Eerder liet telecomwaakhond Opta weten voor 1,2 miljoen euro aan boetes te hebben uitgedeeld na klachten over het negeren van het bel-me-niet-register. Daarbij zouden loterijen het vaakst in de fout gaan.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (109)

ruim een jaar ingeschreven, en toch geregeld ongewenste telefoontjes. vorige week 2x eoa loterij :F werkt echt goed dat register. bedoel 1.2miljoen euro aan boetes in totaal daar lachen die loterijen toch om?

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 16 april 2012 18:53]

Misschien pas geleden ergens een reclame/wedstrijd/prijsvraag ingevuld, en dan moet je wel even de kleine lettertjes lezen, want als daarin staat dat ze je kunnen bellen, dan mogen ze dat dus ongeacht of je in het bel-me-niet-register staat, je hebt immer toestemming gegeven.
ruim een jaar ingeschreven, en toch geregeld ongewenste telefoontjes. vorige week 2x eoa loterij :F werkt echt goed dat register. bedoel 1.2miljoen euro aan boetes in totaal daar lachen die loterijen toch om?
Belangrijk:
Bij het invullen van een enquete op het internet schrijf je jezelf effectief uit voor het bel me niet register. Nadat ik dat heb gehoord (van een telemarketer zelfs) heb ik me weer ingeschreven. Dat was ongeveer een jaar geleden en ik heb nog geen enkel telefoontje meer gehad.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 16 april 2012 20:06]

Gisterenavond was er in Radar uitleg over het bel-me-niet register. Zo mogen bedrijven waar je klant bent of bent geweest je nog steeds bellen ondanks dat je in het register staat ingeschreven.
Bekijk de aflevering op uitzending gemist.

Een goede tip voor mensen die veel worden lastig gevallen. Geef direct aan de telemarketeer door dat je niet meer gebeld wilt worden en dat je gebruik maakt van het Recht van Verzet. Je hoeft niet te wachten op het bandje na het gesprek. De telemarketeer is bij wet verplicht om je afwijzing te accepteren en te verwerken zodat je niet meer door dit betreffende bedrijf gebeld mag worden. Doen ze dit niet, dan zijn ze dus daadwerkelijk strafbaar.
Je mag dus eenvoudigweg zeggen dat je je beroept op je Recht van Verzet en dat je wilt dat het bedrijf je niet meer contacteert. Als het bedrijf je doorverwijst naar het bandje aan het einde van het gesprek dan hoef je dit niet te accepteren. Zij zijn verplicht mee te werken.

Dus onthouden: Recht van Verzet.

[Reactie gewijzigd door 3raser op 17 april 2012 11:15]

ruim een jaar ingeschreven, en toch geregeld ongewenste telefoontjes. vorige week 2x eoa loterij :F werkt echt goed dat register. bedoel 1.2miljoen euro aan boetes in totaal daar lachen die loterijen toch om.
Om maar weer eens aan te geven dat opt-out niet werkt en onlogisch is opgezet (gegevens geven om niet meer van die gegevens gebruik te mogen maken... huh?). Het zorgt ook nog eens voor een rijkelijk gevulde database met persoonsgegevens, met alle risico's die erbij horen.

Gelukkig is er nog steeds een goede oplossing: blokkeer nummers die bellen zonder nummerweergave (of stuur die door naar een antwoordapparaat met uitleg). Al in geen jaren een telemarketeer meer aan de lijn gehad. :)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 16 april 2012 18:56]

Geen enkel risico met die databases, hoor... Die komen 3 jaar na inschrijving toch op straat...

Ik wilde me in het begin ook inschrijven en ben toen eens de kleine lettertjes gaan lezen... Daaruit blijkt dat je inderdaad 3 jaar lang niet gebeld zou mogen worden door alle aangesloten bedrijven... Maar de stichting is na 3 jaar geheel vrij om jouw gegevens te verkopen, tot jij weer aangeeft dat je niet gebeld wilt worden...
Ik denk dat hij doelt op deze info.
Maar dan moet ie het wel GOED lezen...
Ik heb mij al eerder ingeschreven in Infofilter, moet ik mij ook nog inschrijven in het Bel-me-niet Register
Antwoord

A: De registraties in Infofilter zijn per 1 oktober 2009 over gegaan naar het Bel-me-niet Register.

Let wel: Deze registraties in Infofilter zijn slechts 3 jaar geldig, vanaf het moment van registratie in Infofilter.

U dient zich opnieuw in te schrijven in het Bel-me-niet Register, indien u uw blokkade na het verstrijken van de geldigheidsduur wenst te handhaven. Ook dient u zich opnieuw in te schrijven, indien u uw blokkadegegevens via de website wenst te beheren.

Registraties in het Bel-me-niet Register hebben een onbeperkte geldigheidsduur.

[Reactie gewijzigd door ]Byte[ op 16 april 2012 22:24]

Dat heeft ook zo zijn nadeel. Zo zijn er mensen die via voip bellen en daarbij geen nummer hebben, die mensen zijn ook zichtbaar als anoniem. In de US was er ooit een systeem (weet niet of het er nog is) waarmee je de nu8mmers wel kon zien door middel van een omleiding. Ik vind het eigenlijk best stom dat het nog gewoon kan, anoniem bellen, want het kan behoorlijk vervelend zijn, ze moeten gewoon overal een nummer doorgeven, ook bij telemarketing
Dat heeft ook zo zijn nadeel. Zo zijn er mensen die via voip bellen en daarbij geen nummer hebben, die mensen zijn ook zichtbaar als anoniem.
Daarom het antwoordapparaat. Als ze toch willen bellen, doen ze het maar mobiel (met nummerweergave). ;)
- Niet iedereen heeft mobiel (nodig)
- Sommige mensen hebben niet voor niets een geheim nummer.

In mijn familie en vriendenkring heb ik 6 mensen met een geheim nummer. De meesten hebben daar ook een heel goede reden voor. En die zou ik enkel vanwege die telemarketeers naar een antwoord apparaat moeten sturen?

Betere oplossing zou zijn dergelijke instanties te verbieden anoniem te bellen. Immers, ze hebben feitelijk geen valide reden dat te doen.

Beter nog, laat marketeer nummers publiek zijn en laat telecom providers abonnees de mogelijkheid geven juist deze nummers te blokkeren. Heb je ook geen bel-me-niet register nodig.
Commerciële redenen worden tegenwoordig sneller als valide aangemerkt als welke reden opgegeven door een privé-persoon. Bedrijven moeten immers beschermd worden tegen wraakzuchtige consumenten en overheden tegen boze werklozen.
Bij mobile vikings is het mogelijk om online ALTIJD te bekijken wie je belde. Anoniem, geheim nummer,... Elke sms en elke telefoon die er gebeurd kan achterhaald worden (bv. naar welk nummer Apple sms't om imessage te activeren ook)
Dat is niet waar. Mobiele telefoons die het nummer niet meesturen kan je bij MV inderdaad perfect zien. Maar effectieve nummer blokkeren die call centers gebruiken komen er soms niet door. Na gevraagd bij MV. Komt niet veel voor maar het is niet ALTIJD zichtbaar bij MV.
Dan moeten ze hun voip centrale beter instellen.

Wat wel kan, is dat ze bellen via een gsm-gateway waar een aantal sims inzitten om goedkoper naar mobiel te bellen. Ik heb begrepen dat dan het nummer niet meegezonden kan worden. Dus centrale ziet dat er een mobiel nummer wordt gebeld en routeert het gesprek dan door naar de gsm-gateway en niet naar pstn of sip.
(gegevens geven om niet meer van die gegevens gebruik te mogen maken... huh?)
Om precies die reden heb ik me nooit ingeschreven.
Gelukkig is er nog steeds een goede oplossing: blokkeer nummers die bellen zonder nummerweergave (of stuur die door naar een antwoordapparaat met uitleg).
Ik zou veel liever zien dat de overheid bedrijven verplicht met zichtbaar nummer te bellen. Of nog beter: stuur de bedrijfsnaam mee met het nummer zodat m'n GSM dat laat zien. Of nog beter: verplicht ze te bellen met een werkend 0800-nummer als afzender.
[...]
Om precies die reden heb ik me nooit ingeschreven.
Ik hoef en wil me helemaal niet ergens inschrijven. De Telemarketeers bellen me nu ook niet. Kennelijk wisselen ze ook bestanden uit met namen en nummers die nooit reageren op anonieme oproepen. Heerlijk rustig.

Mijn telefoon toont nullen bij anonieme bellers en ik ken geen nullen. Als ik nou straks 'de enige' ben die niet in het register staat, word ik dan gebeld.? ;) Moeten ze wel nummermelding toepassen en mij in een welwillend humeur treffen...
[...]
Als ik nou straks 'de enige' ben die niet in het register staat, word ik dan gebeld.? ;
[...]
Je bent niet de enige: we zijn dan gewoon met z'n tweeën: ik sta ook niet ingeschren in bel me niet: gegevens geven om niet lastig gevallen te worden: mooi niet dus. Gewoon een geheim nummer nemen en niet afgeven dat nummer aan onbekenden. ;)
Precies, maak het voor mijn part liever opt-in ipv opt-out.
Ja, want een bel-me-wel register maakt ook maar enige kans... :?
Bekijk het ff vanuit het standpunt dat er inmiddels al 6,9 miljoen nummers geregistreerd zijn en er maandelijks 100.000 bij komen.
Als je dat ff uitzet tegen de 16.737.724 inwoners die NL heeft per vandaag...
Trek daar nog ff een slordige 3.3 miljoen vanaf die minderjarig (< 18 jaar) zijn, dan hou je een slordige 13,4 miljoen burgers over (18+).
Als je dan die 6,9 miljoen nummers waar er 100.000/mnd bijkomen ff uitzet tegen 13,4 miljoen burgers denk ik dat die genoeg zegt over de (on)wenselijkheid van dergelijke marketeers.

Wanneer gaat de politiek wakker worden en het systeem eens flink op de schop nemen en nog uitsluitend een opt-in te gaan gebruiken?
Bekijk het ff vanuit het standpunt dat er inmiddels al 6,9 miljoen nummers geregistreerd zijn en er maandelijks 100.000 bij komen.
Als je dat ff uitzet tegen de 16.737.724 inwoners die NL heeft per vandaag...
Trek daar nog ff een slordige 3.3 miljoen vanaf die minderjarig (< 18 jaar) zijn, dan hou je een slordige 13,4 miljoen burgers over (18+).
Als je dan die 6,9 miljoen nummers waar er 100.000/mnd bijkomen ff uitzet tegen 13,4 miljoen burgers denk ik dat die genoeg zegt over de (on)wenselijkheid van dergelijke marketeers.
Dan noem ik je nog een extreme optimist. Er is ook nog een groep mensen die helemaal geen telefoon heeft, denk aan zwaar dementerende bejaarden, mensen die langdurig in coma liggen en zwaar geestelijk gehandicapten. Plus nog een groepje dat simpelweg geen behoefte heeft aan een telefoon.

Een veel groter deel gaat op aan mensen die een telefoon delen. We hebben 16,7 miljoen inwoners maar veel minder gezinnen/huishoudens. Man+vrouw die samenwonen tellen maar als één inschrijving in het bel-me-niet register. Dus waarschijnlijk is al een meerderheid geregistreerd.

Welliswaar heeft bijna iedere individuele persoon een mobiele telefoon, maar ik heb nog nooit een telemarketeer gehad op mijn mobiel. En ook niemand die ik ken. Dus die zullen weinig mensen registeren.
Wanneer gaat de politiek wakker worden en het systeem eens flink op de schop nemen en nog uitsluitend een opt-in te gaan gebruiken?
Mensen die niet worden blootgesteld aan reclame kopen tot de helft minder spullen. Dat is dus slecht voor de economie. Dus helaas, gaat niet gebeuren.

Ik wil ook graag de ja-ja sticker. "Ja, ik wil iedere week een paar kilo papier met reclame voor zooi die ik niet nodig heb - Ja, ik wil huis-aan-huis meuk." En een verbod op brievenbusvervuiling van mensen zonder sticker. Maar opnieuw: de economie. Het gaat dus niet gebeuren.

[Reactie gewijzigd door W3ird_N3rd op 17 april 2012 03:36]

Een veel groter deel gaat op aan mensen die een telefoon delen. We hebben 16,7 miljoen inwoners maar veel minder gezinnen/huishoudens. Man+vrouw die samenwonen tellen maar als één inschrijving in het bel-me-niet register. Dus waarschijnlijk is al een meerderheid geregistreerd.
Niet helemaal mee eens, het belmeniet register bevat ook mobiele nummers. Gezien dat een persoon al snel minimaal 1 mobieltje EN een vast nummer heeft.,.

Dus die 6,9 miljoen komt neer op 3,5 miljoen unieke personen. Op 13 miljoen volwassenen is dat maar 1/4 van deze groep.
Laat staan als je dat naar huishouxdens terugrekend.

Wat ik kan wel zelf merk is dat het belmeniet register lang niet altijd werkt:

Als ik iemnand meld dat ik op het BMNR sta en vraag hoe hij aan deze gegevens komt, dan krijg ik geen antwoord. Nee ze breken het gesprek af en verbinden me door naar..... juist.... het BMNR (jongens daar sta ik al op)

Doen ze dat niet dan weigeren ze om info te geven, ik ga dan altijd in op hun verhaal, en als ze klaar zijn zeg ik simpelweg "geen interesse" en vertel ze dan dat ze genaaid zijn door mij, zoals hun mij naaien. In de tijd dat ze met mij gebeld hebben, hebben ze 10 anderen niet kunnen bellen... altijd leuke reacties, tot zelfs schelden toe ;)
Doen ze dat niet dan weigeren ze om info te geven, ik ga dan altijd in op hun verhaal, en als ze klaar zijn zeg ik simpelweg "geen interesse" [...]
Jaja... Dat heb ik vroeger ook ooit een tijdje gedaan! Altijd leuke reacties dan. Mijn record is dat ik ze 1 uur en 40 minuten heb weten bezig te houden. 8-)
Volgens mij wist ik na het gesprek meer over haar, dan zij over mij!
Niet helemaal mee eens, het belmeniet register bevat ook mobiele nummers. Gezien dat een persoon al snel minimaal 1 mobieltje EN een vast nummer heeft.,.

Dus die 6,9 miljoen komt neer op 3,5 miljoen unieke personen.
Zoals ik al zei: niet helemaal mee eens. Ik en mensen in mijn directe omgeving hebben namelijk nog nooit een telemarketeer gehad op een mobiele telefoon, dus die registreer je dan ook niet in het register. De vaste lijn is echter wèl geregistreerd dus als persoon ben ik geregistreerd.

Het gaat imho om het tellen van het aantal personen met registratie, niet om het aantal registraties van alle bestaande telefoonnummers. Want daar zitten er erg veel bij waar sowieso geen telemarketeer naar belt. Mobiele en geheime nummers staan namelijk niet in het telefoonboek.
Doen ze dat niet dan weigeren ze om info te geven, ik ga dan altijd in op hun verhaal, en als ze klaar zijn zeg ik simpelweg "geen interesse" en vertel ze dan dat ze genaaid zijn door mij, zoals hun mij naaien. In de tijd dat ze met mij gebeld hebben, hebben ze 10 anderen niet kunnen bellen... altijd leuke reacties, tot zelfs schelden toe ;)
_o_

Nog een leuke: "Wacht, daar gaat mijn broer over. Ik roep hem even voor u. HENK!! TELEFOON!!". En dan stilletjes wachten op de broer die je nooit had. Als je mazzel hebt gaan ze met een collega kwekken terwijl ze wachten. :P

[Reactie gewijzigd door W3ird_N3rd op 18 april 2012 05:08]

[...]

Dan noem ik je nog een extreme optimist.
.
Dankjewel.. 8-)
Het klopt ook helemaal wat je zegt...
Per huishouden is er meestal maar 1 persoon die de registratie doet
Zelf zit ik alleen met het probleem dat ik meer dan 4 nummers heb (max wat je kan registreren in bel-me-niet). Ik zal dus waarschijnlijk meerdere mailadressen moeten gaan geruiken.
Welliswaar heeft bijna iedere individuele persoon een mobiele telefoon, maar ik heb nog nooit een telemarketeer gehad op mijn mobiel. En ook niemand die ik ken.
Toevallig een maand of twee geleden gebeurt op de mobiel van mijn oudste dochter. :? (=abo, maar omdat zij minderjarig is staat ie op mijn naam)

Nooit weten ze te vertellen hoe ze aan de nummers komen, maar bellen kunnen ze als de beste.
Ik wil ook graag de ja-ja sticker. [...]
Gelukkig hoef ik die NEE-NEE sticker maar één keer op mijn brievenbus te plakken en is het daarmee klaar.
Bij die ranzige telemarketeers blijf je altijd wel achter de feiten aanlopen zoals wel weer is gebleken met mijn Ziggo-nummer en mobiel van mijn dochter wat nog niet bij bel-me-niet geregistreerd stond.
daar ben ik het volkomen met je eens, het systeem werkt inderdaad ook als een peiling en je kan dus nu al zien dat er al miljoenen inschrijvingen zijn om niet meer gebeld te worden wat dus weer betekent dat zeker 3+ miljoen mensen het als een ergernis of Irritant ervaren! dat is echt een enorm hoop mensen. Ik snap totaal niet waarom er niks met deze gegevens word gedaan want het toont aan dat groot aantal van de burger van dit land het gewoon niet willen.
Ik ga me niet wagen aan een rekensommetje, maar je vergeet hierbij 1 ding : Het aantal nummer geregistreerd staat niet gelijk aan het aantal burgers : Mijn huishouden bestaat uit 3 mensen, maar we hebben maar 1 telefoon nummer ( die uiteraard ook bij het bel-me-niet register staat )
Het aantal mensen en dus ook huishoudens wat zich nog niet geregistreerd heeft zal dus waarschijnlijk zelfs nog lager zijn dan wat jij aangeeft. Oftewel : Het standpunt wat de Nederlander hiermee maakt is alleen maar groter.
Vergeet niet dat er belboerderijen zijn die zich NIET aan de regels houden. Dat even los van je boete-verhaal.

[Reactie gewijzigd door SkyStreaker op 16 april 2012 18:55]

Ik ben er sinds vorige week achter gekomen dat ze nog een andere methode op nahouden.
Bellen ze mij opeens vorige week van de Lotto, omdat ze een aanbieding voor mij hadden.
Ik: ^@$$#*% ooit wel eens van bel-me-niet gehoord?
Zij: Jawel
Ik: Waarom bellen jullie mij dan toch ondanks ik al ruim 4 jaar in het bel-me-niet register sta?
Zij: euhhh... Tja... Ik weet het ook niet. Het systeem belt de nummers...
Na wat doorvragen kwam ik er achter dat ze een nummer bellen wat nog niet in het bel-me-niet register staat...... 8)7
Ik heb bij mijn Ziggo ALL-IN-ONE ook een telefoonnummer bij gekregen.
Ik heb dat nummer werkelijk nog NOOIT gebruikt. (als ik wil weten welk nummer het is zal ik eerst op het portaal moeten inloggen om het op te zoeken)
Ziggo heeft echter dat nummer openbaar gemaakt in de telefoongids.
En dan bellen ze wel via het nummer waar dus een gidsvermelding van is, maar nog niet in het bel-me-niet register is opgenomen!
Ik ga van de week wel eerst eens contact opnemen met de OPTA of dit wel een legitieme manier is om zo de nummers bij elkaar te sprokkelen en alsnog mensen lastig te vallen.

[Reactie gewijzigd door ]Byte[ op 16 april 2012 20:47]

veel bedrijven bellen ook gewoon nummers die wel in het bel me niet register staan.

puur omdat het te duur is om het systeem aan te passen op het bel me niet register.
En welk systeem is dat dan? Alle telefoonscentrales die ik ken die gebruikt worden door callcentre´s kennen het bel-me-niet-register makkelijk gebruiken. Alle callcentre's die wij ondersteunen, gebruiken die lijst ook. Zelfs de maximale belpogingen regel die in Belgie gebruikt word, kan het systeem aan.
Als je bij Ziggo telefonie aanvraagt (dus ook bij all-in-one) krijg je de optie om het nummer al dan niet op te laten nemen in de telefoongids. Als je zelf bij de registratie goed had opgelet had je dit dus makkelijk kunnen voorkomen.
Vergeet niet dat er belboerderijen zijn die zich NIET aan de regels houden. Dat even los van je boete-verhaal.
Mogelijk omdat ze zich niet hebben ingeschreven bij een branche-vereniging en dus eigenlijk ook helemaal niets met het register te maken hebben. Deze "boerderijen" zullen je dus ook niet op de hoogte stellen van het bestaan van het register en geven je ook geen optie om je telefonisch/schriftelijk uit te schrijven bij ze.
Het bel-me-niet register is tegenwoordig tot wettelijk geregeld?

Edit: Oh, ik moet gewoon lezen:
Dat is een flinke stijging sinds het voor telemarketeers in oktober 2009 wettelijk verplicht werd om het bel-me-niet-register te raadplegen alvorens iemand te bellen

[Reactie gewijzigd door MeltedForest op 16 april 2012 19:07]

Volgens mij was het zelf dat als ze een boete kregen dat ze opeens failliet waren voor dat er een boete ge-int kan worden. Maar daar naast was er weer snel een ander bedrijf dat het zelfde deed.
Word die boete niet elke keer hoger? (dat lijkt me tenminste logisch..)
10k 1e keer, 100k 2e keer, 1m 3e keer, enzovoort...
Je mag ook niet te hard rijden en toch is dat een melk koe voor de staat. Dat iets niet mag zal iemand die daar complete lak aan heeft echt niet afschrikken en zijn gedrag veranderen. M.a.w. rotte appels zul je altijd hebben maar op basis daarvan kun je nooit zeggen of een bepaald systeem wel of niet werkt want dan kun je concluderen dat we de hele wetgeving maar overboord moeten gooien. Je zult toch wat meer onderzoek moeten gaan doen dan alleen je eigen ervaring om te kunnen achterhalen of zoiets als dit register werkt of niet.
En dat is nog buiten het feit dat wij hier in Nederland een beleid voeren om gokverslaving tegen te gaan maar je wel plat wordt gebeld door de Staatsloterij.

Ik heb mezelf daarna ook ingeschreven in het register en vooralsnog ben ik gelukkig niet meer gebeld.
Ik ben laatst nog gebeld door de KWF Kankerbestrijding. Begrijp me niet verkeerd: ik vind dat ze goede dingen doen, maar ik ben allergisch voor telemarketeers die je onder etenstijd bellen. Ik heb net gedaan alsof ik gekke Henkie was en zei: "Wie wilt u spreken? En wie bent u? Oh nee hoor, u spreekt niet met meneer Qalo. Ik ken geen meneer Qalo. U bent verkeerd verbonden!" De man vertelde me dat hij mijn nummer uit zijn database zal verwijderen, en gaf me de tip om me in te schrijven bij het "Bel-Me-Niet" register.

Gewoon zeggen dat je het niet bent, en net doen alsof je een halve tamme bent. Dat helpt! Heh heh heh....
Ik werk zelf momenteel in een callcenter (als bijbaan naast mijn studie) en ik krijg ook regelmatig mensen aan de lijn die ingeschreven staan bij het bel-me-niet-register. Maar het systeem dat de nummers selecteerd wordt gevuld op vaste momenten en het komt regelmatig voor dat het systeem de nummers al enig tijd in de database heeft staan maar dat deze mensen nog niet eerder gebeld zijn.

Conslusie: Systeem wordt aangevuld met nieuwe gegevens. Klant meldt zich aan voor het bel-me-niet register. Systeem belt klant.
Precies wat er gebeurt inderdaad. De lijsten van bmn worden gepubliceerd en de boetes voor misbruik zijn lager dan de verwachte winst, ergo alle shady belboerderijen maken daar juist misbruik van.

Er zijn oplossingen natuurlijk, maar het is eigelijk te zot dat de wet dit zo slecht regelt, in het voordeel van bedrijven, ook al zijn ze shady.
De pakkans is misschien niet hoog genoeg. De boetes (of dwangsommen) wel hoor. Telemarketing heeft lage marges. En dat terwijl de kosten (databestanden, callcenteragents en bellen naar mobiel) omhoog gaan. Daarbij nog de wet koop op afstand en het is allemaal niet zo rooskleurig. Het verbaast mij dat het überhaupt nog gebeurd.
Ik zeg één ding, het bel-me-niet-register is de omgekeerde wereld. Ik weiger me aan te melden voor iets wat ik niet wil. Als ik iets wil meld ik me zelf aan of zoek ik het zelf uit.
Dat vertel ik ook degene aan de andere kant van de telefoon. Hierdoor is het aantal keer dat ze bellen al teruggedrongen van 1 of 2 keer per maand, naar 1 keer per kwartaal. Weg met die flauwekul!
Ik lig hier dubbel om sommige reacties. Ik ben zelf al ruim 3 jaar telemarketeer geweest voor KPN. Sommige vinden het leuk een marketeer lekker lang aan de lijn te houden voor niks.. Maar weet je wat? Dat vinden marketeers ook leuk! Scheelt weer wat extra bellen en hebben ze even rust. Het is namelijk soms net een fabriek. En daarnaast als iemand helemaal flipt gewoon rustig blijven en dan vragen "meneer ik hoor dat u erg boos bent, hoe kan ik u helpen deze woede weg te nemen"? Of ze worden nog bozer of bedaren een beetje. Hoe dan ook het maakt echt niet uit. Targets worden toch wel gehaald meestal. Alleen vind het kwalijk om te horen dat ze alleen maar mensen bedriegen en oplichten. Ik belde voornamelijk vaste klanten, want ja die mogen gebeld worden ookal staan ze in het bel me niet register. Tenzij ze in het 'recht van verzet' staan. Maar deed voornamelijk upsell. Dus van basis naar extra of premium krijgen. Hierbij wordt toch niet gelogen?
Klopt inderdaad dat sommige marketeers het leuk vinden. Ik had een tijd geleden eens iemand aan de lijn en na ongeveer 30 seconden ging het al niet meer over haar aanbieding, maar over haar vakantiebaantje en wat ze dan voor echt deed enzo...Een half uur later zei ze uiteindelijk heel vriendelijk van ik geloof niet dat je geinteresseerd bent in ons produkt en ik moet nog wel een bepaald aantal mensen bellen, dus....
Ik moet er ook wel bij zeggen dat zij de eerste marketeer was die ik aan de telfoon kreeg die niet irritant overkwam de 1e 30 seconden....
ik ben er ingeschreven en moet zeggen dat ik nooit meer gebeld wordt door die irritante verkopers, alleen nog door mijn eigen aanbieder maar die zullen dat vast wel mogen toch?
Zolang je klant bent (geweest), mogen ze je bellen.
Dit maak ik ook vaak mee met kranten, die bellen je maanden laten alsnog op met de vraag of je niet nog een abonnement wil nemen.
Bij een inschrijvingen in het bel-me-niet register:

Je mag alleen gebeld worden over producten die direct gelieerd zijn aan de producten/diensten die je al afneemt. En dit tot maximaal 2 jaar nadat je het product/dienst voor het laatst hebt afgenomen.

Soms hoor ik mensen klagen dat het register niet werkt omdat ze nog steeds gebeld worden, dan blijkt dat ze korter dan 2 jaar ervoor nog bij dat bedrijf klant waren. Tja, niets aan te doen.
Soms hoor ik mensen klagen dat het register niet werkt omdat ze nog steeds gebeld worden, dan blijkt dat ze korter dan 2 jaar ervoor nog bij dat bedrijf klant waren. Tja, niets aan te doen.
Ik moet wel zeggen dat het enigszins misleidend is want zelfs als ik gebeld word door bijvoorbeeld mijn internet provider verbinden ze me daarna nog steeds door met het bel-me-niet register. Dat wekt dan de indruk dat het ook voor bedrijven geldt waar je klant bent (geweest).
Voorbeeld:
Mijn oom (door een hersenbloeding, minder helder dan menigeen) werd door de telefoonboeven van pretium telecom gebeld en er ingeluisd.

Dit ondanks de vermelding in het bel me niet register.

Krijg je brieven ter bevestiging toegestuurd, met daarin teksten als: Welkom terug bij pretium.

Er is in dat huis nooit een ander dan de PTT/KPN als telecomprovider binnen geweest en het huis is reeds 65 jaar door mijn grootouders en daarna mijn oom bewoont.

Gewoon crimineel, meer of minder is het niet. De zwakkeren in de samenleving oplichten....bah...zielig!

edit: Ik besef dat er wat frustratie doorklinkt in mijn post, en dat klopt. Ik kan hier heel slecht tegen. Stelen van ouderen/zwakkeren is zo f*cking laag imo!

edit2: Ik reageer inhoudelijk op mijn bovenbuurman door een voorbeeld te geven. Je hoeft het niet met me eens te zijn, maar off topic is het niet mi....

[Reactie gewijzigd door albino71 op 16 april 2012 21:50]

Dan zou het toch moeten zijn dat je kunt eisen dat je NIET meer door ze gebeld wordt?!

Ballensysteem is het eigenlijk.
Misschien was het achteraf handiger geweest om een " bel me wel" register te nemen. Dus als je graag telefonische aanbiedingen hebt dat je je dan opgeeft.
Nu moeten zich dus miljoenen mensen af melden voor iets waar ze toch al niet op zaten te wachten....

Maarja, waarschijnlijk weer te makkelijk gedacht ;)
De boetes mogen dus nog wel wat hoger. Dat het belmeniet register goed bekend is dat is natuurlijk mooi, het zou nog mooier zijn als het ook goed bekend was hoe je bedrijven kun melden die je alsnog gewoon bellen.
idd, goede on topic post btw!

Hoger die boetes en makkelijker melden en met elke melding iets doen...

Dan pas zal het gaan werken.

Maar goed, gezien de (nep)boetes die de NMA e.d. opleggen zal dat wel een utopie zijn.
Het is natuurlijk ook zo dat mensen die ingeschreven staan tóch niet hun product gaan kopen. Waarom zouden ze deze mensen onnodig lastig gaan vallen en een boete riskeren?
Omdat er ook mensen zijn die zich door het bel-me-niet-register willen beschermen van het kopen van rotzooi. Procentueel zijn dat er niet veel, maar toch genoeg om de boete te riskeren blijkbaar...
Het blijft natuurlijk de omgekeerde wereld, je gegevens op moeten geven om NIET gebeld te worden door telemarketeers. Om die reden vertik ik het om mijn gegevens bij dat register te plaatsen, de paar lui die dan bellen is gewoon "nee, geen interesse. Fijne dag nog *klik*". Het zijn ook gewoon mensen, mijn ervaring is dat een vriendelijke behandeling nog altijd het beste werkt.
Of de tegenovergestelde behandeling, als jij altijd onbeschoft en vervelend bent dan kom je ook vanzelf op een ander lijstje te staan... of iets in die geest. Vriend van mij neemt gewoon vriendelijk op, meldt dan vervolgens dat hij niet de heer des huizes is, legt de hoorn ernaast en gaat gewoon weer verder waar hij mee bezig was. Met die methode wordt je ook al heel snel niet meer gebeld ;)
Je hoeft in het register ook niet je persoonsgegevens in te vullen. Vul gewoon iets verzonnen in en dan is er geen probleem. Het gaat er om dat je nummer daar staat.

Je echte gegevens invullen leidt tot misbruik. Wel te gek voor woorden dat dat mogelijk is!

http://www.telegraaf.nl/o...register_misbruikt__.html

Daar blijkt uit dat er bij nummers waar niet naar gebeld mag worden, de adresgegevens worden gezocht en langs wordt gegaan.

Dus: Heb je een mobiel nummer (daar is toch geen adres van bekend) geef dan iets fictief op en dan heb je nergens last van.
Pro tip voor redenen die al in dit topic genoemd zijn; verander je persoonsgegevens die aan de registratie gekoppeld zijn! Je hoeft niet over een aluminium muts te beschikken om in te zien dat dit vragen om (mogelijke) problemen is.
Het nare is wel dat hoe meer mensen in dat register staan, hoe minder nummers er voor de telemarketeers overblijven om te bellen. Ergo, de nummers die nog niet in het register staan, zullen nog vaker gebeld worden. Wellicht een verklaring voor het aardige aantal inschrijvingen nog elke maand, want 100.000 is een flink aantal.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True