Meta gaat muisbewegingen en toetsaanslagen werknemers voor AI-training gebruiken

Meta installeert nieuwe trackingsoftware op de computers van werknemers in de Verenigde Staten om muisbewegingen, -klikken en toetsaanslagen te registreren. Die data wil het bedrijf gaan gebruiken om zijn AI-modellen te trainen, meldt Reuters.

De tool die Meta daarvoor installeert heet Model Capability Initiative, meldt Reuters op basis van interne memo's. Deze zal worden uitgevoerd op 'werkgerelateerde apps en websites' en maakt ook af en toe screenshots van de schermen van medewerkers.

Het doel van de maatregel is om betere AI-agents te ontwikkelen die taken autonoom kunnen uitvoeren. Met de software krijgen de AI-modellen van Meta meer data over hoe mensen omgaan met computers, zoals kiezen uit keuzemenu's en sneltoetsen gebruiken. De modellen zouden moeite hebben om dit soort interactie na te bootsen.

Het is niet precies duidelijk hoe de modellen van Meta worden getraind met de data. Cto Andrew Bosworth liet in een interne memo wel weten dat het socialemediabedrijf 'rigoureus' te werk zou gaan bij het verzamelen van data 'voor alle soorten interacties die we hebben tijdens ons werk'.

Tegenover Reuters bevestigt een woordvoerder van Meta dat het bedrijf MCI-data gaat gebruiken voor de training van zijn modellen: "Als we systemen ontwikkelen om mensen te helpen bij het uitvoeren van alledaagse taken met behulp van computers, hebben onze modellen echte voorbeelden nodig van hoe mensen ze daadwerkelijk gebruiken, zoals muisbewegingen, het klikken op knoppen en het navigeren door dropdownmenu's", zegt hij.

De data zou niet worden gebruikt voor andere doeleinden dan modeltraining, zoals prestatiebeoordelingen. Ook zou de socialemediagigant maatregelen hebben getroffen om geen gevoelige inhoud te registreren. Het is niet bekend welke waarborgen Meta precies heeft ingebouwd.

Door Imre Himmelbauer

Redacteur

22-04-2026 • 09:41

82

Submitter: Tribits

Reacties (82)

Sorteer op:

Weergave:

Waarom men zich als werknemer bij Meta zo laat behandelen is mij werkelijk een vraag. Zoiets wil je toch niet? Je bent je eigen werk aan het wegnemen wanneer je zoiets toestaat. En waarvoor?

Ik zou mezelf ècht als vee voelen in zo'n bedrijf. Ik word er gewoon misselijk van over hoe zij met hun werknemers om (mogen) gaan.
Ik draai persoonlijk ook de Manic Time software - om tevens de Belastingdienst tevreden te stellen dat ik nog wat uitvoer als ondernemer hier. Met enig succes mag ik wel zeggen. Ik heb dus geen problemen mezelf te exposen met alles dat ik doe en die data controleerbaar inzichtelijk te maken. Het tikken van deze reactie wordt automatisch als "Not Productive" time geregistreerd bijvoorbeeld. Soms maakt die een screenshot. En ik ben voornemens deze hoop data zeker 7 jaar te bewaren inderdaad. Tevens train ik mijn eigen applicatieomgeving met de data die via API-calls weer uit Manic Time gehaald kan worden.
Ik had eerder een ander soort software: RescueTime, maar die was niet volledig geschikt voor Linux.
Maar! Meta wil dit op zijn Werknemers loslaten - daar is wel ethisch mogelijk wat cultureel verzet nog. Ik weet niet of dat bij Europese medewerkers ook zou mogen? Enfin, heb ik vooralsnog geen last van.
Nee, dit is in Nederland niet toegestaan.

Toen de coronapandemie begon, moesten veel mensen noodgedwongen thuiswerken. Sommige organisaties gebruikten software om de productiviteit van medewerkers te monitoren. Die bedrijven werden teruggefloten, omdat het strijdig is met privacywetgeving. Monitoren is alleen toegestaan in ernstige gevallen, zoals bij verdenking van fraude. Het maakt in dit geval niet uit of een medewerker eigen apparatuur gebruikt of een laptop van de werkgever.

Omdat er destijds wat onrust ontstond over dit onderwerp, besteedden ook vakbonden er aandacht aan in hun nieuwsbrieven. Ook mijn eigen vakbond benadrukte dat het monitoren van werknemers - voor welk doel dan ook - niet is toegestaan. Het is eveneens niet toegestaan om werknemers een verklaring of contract te laten ondertekenen waarin staat dat ze instemmen met dit soort monitoring. Dit heeft te maken met de ongelijke machtsverhouding tussen werkgever en werknemer.
Wij hadden een tijdje terug een 'kleuterleider' als interim leidinggevende.
Ging iedere keer met onbenullige vragen bellen als je net even op toilet zat of een hapje aan het eten was.
Bleek te reageren op de automatische 'ben zo terug' status van Teams.

Heb op geheel gepaste kleuterwijze maar een Powershell script gemaakt dat iedere 4 minuten op F15 drukt }>
Nou ja, als je een reden wil om je zo te laten behandelen: https://www.levels.fyi/companies/meta/salaries/software-engineer?country=254

En nu zijn er natuurlijk wel meer situaties waarbij mensen hun eigen werk weg automatiseren of hun vervanging moeten inwerken. Plus van wat ik weleens begrepen heb heeft Meta ook best goede arbeidsvoorwaarden qua bijvoorbeeld vrije dagen.
Die salarissen lijken hoog maar moet je natuurlijk ook wel even naast kosten van levensonderhoud leggen.

Een zorgverzekering daar kost bijvoorbeeld ook zomaar 700 dollar per maand, en dan ben je qua dekking nog niet eens altijd zomaar klaar en komt daar met een beetje pech van alles aan astronomische kosten bovenop.
Beetje bescheiden woning in die techregio's gaat ook zomaar richting 2,3,4k p/m.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 22 april 2026 11:00]

Inderdaad, in Europa zijn de salarissen dan wel lager dan in de VS maar je houdt meer over en kan meer doen met een hoger salaris hier dan in Amerika.
Natuurlijk, en zeker in een silicon valley zijn die kosten heel hoog. Maar je moet dan wel meenemen ook dat vaak zulk soort werkgevers ook de zorgverzekering betalen, of iig een gedeelte ervan.

Salarissen tussen landen kan je zeker niet 1 op 1 vergelijken. Maar laten we wel gewoon eerlijk blijven. En dat is dat de salarissen in de VS voor (hoogopgeleid) technisch personeel gewoon veel hoger liggen dan in Europa. En dan is Nederland nog één van de beter betalende landen binnen Europa. Overigens in China in de grote steden ook. En in India moet je wat hoger in de boom komen voor je daar meer verdient dan hier, maar ook dat zie je daar terug. Al helemaal als je daar natuurlijk de cost-of-living meeneemt.

Onder de streep lijken de salarissen daar niet alleen hoog, ze zijn het ook gewoon. Je kan als random senior software dev in Nederland echt niet hetzelfde doen van je salaris als een random senior software dev bij Meta in de VS.
Daarnaast werk je als random software dev in Nederland niet bij een bedrijf van het formaat Meta in de VS. Plus dat er ook heel veel concurrerende bedrijven zijn die graag werknemers wegkapen. Dat zal ook wel meespelen in de salaris.
Een zorgverzekering daar kost bijvoorbeeld ook zomaar 700 dollar per maand, en dan ben je qua dekking nog niet eens altijd zomaar klaar en komt daar met een beetje pech van alles aan astronomische kosten bovenop.
Meta heeft een uitstekende ziektekostenverzekering voor haar werknemers, net als de meeste techbedrijven.
Precies. Paar jaartjes je ziel verkopen, daarna aandelen cashen en stoppen met werken.
Precies. Paar jaartjes je ziel verkopen, daarna aandelen cashen en stoppen met werken.
Dus jij denkt echt dat de gemiddelde Meta-medewerker dat doet? Meta heeft een RSU-programma, maar dat is erg mager. Alleen de absolute top van meta zit dik in de aandelen maar dan moet je altijd maar afwachten of je ze mag verkopen en hoeveel ze waard zijn op het moment dat je het geld nodig hebt.
Vrij eenvoudig antwoord, veel mensen verkopen hun ziel voor geld.
Dat heet salaris...
Ik zou mezelf ècht als vee voelen in zo'n bedrijf.
Dat zullen veel mensen ("corpos") zich daar ook voelen. Andersom ontbreken rechten die werknemers beschermen, zijn er veel belangrijke zaken gekoppeld aan het werk (zoals een zorgverzekering), en is het steeds lastiger in de VS om het persoonlijke niveau van welvaart op peil te houden door hogere kosten en gelijkblijvende inkomsten. Men zal niet staan te springen om over te stappen (waarheen?).

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 april 2026 10:30]

En waarvoor?
Om een model te trainen. Punt.

Tesla gebruikt ook camerabeelden van gebruikers om zijn model te trainen. In chinese bedrijven zet men camera en sensoren op mensen in een productiefabriek om robotten te trainen.

Dat wat er gaande is. Er is natuurlijk wel een ethish kantje aan want elke bedrijf doet dat om robots of bots te bouwen die mensen kunnen vervangen. Op zich ia daar niets mis mee maar we gaan wel moeten nadenken wat we doen zodra mensen geen werk meer vinden. Zonder koopkracht stort onze economie in.

Maar al uw sentiment kan je gerust achterwege laten on deze issues aan te kaarten en aan te pakken. Dat voegt niets toe aan de inhoudelijke discussie.
ik had laatsts BOOS podcast bekeken met Bernie Sanders erg interesant.

YouTube: Bernie Sanders te gast: over de machtige elite en radicale ideeën | Radio BOOS E65

Hij heeft het daar over gehad, echt het kijken waard!
Omdat het goed staat op je cv of linkedin profiel. Een paar jaar bagger accepteren in ruil voor loopbaankansen. Ik denk dat maar weinig mensen daar echt gelukkig worden.

Engineering Thought Leader with a proven track record of high visibility stakeholder management and delivering customer and shareholder value | Ex-Facebook | Ex-dikke-naam
Engineering Thought Leader with a proven track record of high visibility stakeholder management and delivering customer and shareholder value | Ex-Facebook | Ex-dikke-naam
Zijn er nog echt mensen die in die wollige bullshit taal van linkedin trappen?

Het is zo'n karikatuur geworden dat mensen er vertaalmachines voor gemaakt hebben.
Nouja in principe werken ze voor een bedrijf dat het sowieso niet nauw neemt met privacy en het beste in de wereld, dus in dat opzicht is het niet zo opvallend.
Nee, geen weldenkend mens wil dat. Maar wat is het alternatief?

We hebben het wel over de VS he? Er zijn daar heel weinig bedrijven die niet dit soort fratsen uithalen. Is het niet AI voor training, dan is het wel monitoring van productiviteit.

En denk maar niet dat deze medewerkers gaan emigreren, want de paar landen die bestaan buiten de wereld, die VS heet, zijn of communistisch, of erger, socialistisch. Het patriotisme en educatieve indoctrinatie zit daar zo diepgeworteld (1984-stijl) dat ze serieus geen idee hebben dat het elders beter is en anders kán.
Ik denk dat jij nu ook een beetje diep in de indoctrinatie zit om te denken dat het zo eraan toe gaat. Hell sowieso zijn er heel veel die daar werken expats. Dus die hebben zelf al besloten om naar de VS te gaan.

Ik zou zelf niet emigreren puur om meer salaris te gaan verdienen (zou ik kunnen doen, moet ik naar de VS). Maar emigreren om je salaris gedeeld door drie te zien gaan? Dan is het leuk dat je ziektekostenverzekering goedkoper is, maar dat gaat echt niet in de buurt komen van te compenseren. Los van in zijn algemeenheid hoe je een samenleving zou willen zien, maar op persoonlijk niveau denk ik echt niet dat een Meta engineer erop vooruit gaat door naar Europa te migreren.

Wees eerlijk: Als jouw werkgever jouw de keuze geeft, of het gaat nu door zoals je al werkt, of je krijgt deze software op je PC staan, maar ter compensatie krijg je 2 ton extra per jaar. Zeg je daar nee tegen?

[Reactie gewijzigd door Sissors op 22 april 2026 11:59]

Vrij simpel, geld. 150-300k per jaar is prima dan. En als je nee zegt vlieg je er gewoon uit, je hebt vrij weinig rechten daar helaas.
Geld, velen zijn bereid om zichzelf helemaal te laten vernederen voor geld, niet anders dan OnlyFans en dergelijke. Zeker in zo'n hyperkapitalistisch land als de VS waar mensen soms 2-3 banen hebben om te overleven.

[Reactie gewijzigd door RadYeon op 22 april 2026 10:36]

Onlyfans werk vind ik nog een stuk eerlijker dan werken bij Google of Facebook eigenlijk.

Aanrader: Het boek Careless People van Sarah Wynn-Williams
Glijdende schaal, plus collectieve incompetentie.
Jaren geleden was al te zien hoe de big tech zoals Google/Facebook(Meta) met gegevens omgaan: verzamelen, verzamelen, verzamelen.
Maar we gaan niet weg. We zijn blijkbaar of niet genoeg onder de indruk, of snappen het niet? Deze ontwikkeling wordt als een mes, héél langzaam in ons gestoken. Het prikt continue, maar doet net geen pijn genoeg.

Of je ziet in waar het eindstation is (massasurveillance en een politiestaat) en je pakt nu de pijn. Weg van alles van Meta en Google (en Microsoft nu ook, al zou het nog kunnen veranderen. Zodra Windows 12 accountplichtig is: niet kopen). Apple doet het trucje hetzelfde, anders: in plaats van privacy is het monopolitisering en uitmelken.
Ik zou persoonlijk niet voor een bedrijf als META willen werken om zoveel verschillende redenen.

Helaas zie ik bij ons wel gelijkaardige scenario's. Misschien minder privacygevoelig, maar jobs die offshore gaan naar een goedkoper land. Van de mensen wiens functie verdwijnt, wordt dan verwacht om overdracht te doen naar hun vervanger ... verschrikkelijk vind ik het. Er zijn er heel wat die om die reden zelf hun ontslag geven, wat bijzonder jammer is omdat er dan weer een hele hoop kennis verloren gaat, maar ik heb er wel alle begrip voor.
Gewoon de heledag rare klikken uitvoeren, eigenlijk zoals ik al doe op werk.
Kan je je voorstellen dat al je medewerkers direct ontslag nemen na zo'n bericht?
Kan je je voorstellen dat al je medewerkers direct ontslag nemen na zo'n bericht?
In de VS, hoe daar sociale voorzieningen ingericht zijn (zoals gezondheidszorg gekoppeld aan je werk) hoe de economie daar loopt? Zo'n situatie is lastig voor te stellen.
Eens, maar het zou een geweldig statement zijn richting de zogenaamde tech overlords zoals de directie zich gedraagt


P.s. en het is enkel uitstel van executie als ze het niet doen, zonder statement

[Reactie gewijzigd door thomasv op 22 april 2026 09:48]

Een statement brengt geen brood op de plank. Wat werknemers beter kunnen doen is zich organiseren en verdedigen, met bijvoorbeeld een vakbond.
Die vakbonden in Amerika zijn ook geen lieverdjes. Staan zelfs permanent op de werkvloer

Hoorde laatste een anekdote van een collega. Hij was voor onderhoud in een fabriek aan het werk en kon even niet verder werken. Medewerker van de fabriek was aan het klungelen met een paar kratten en hij wilde heel even een handje helpen zodat de hele boel niet omkieperde. Werd hij door een collega tegengehouden. Had hij die kratten aangeraakt was de unionrep meteen in actie gekomen wegens verdringen van arbeid door een externe. Had de fabriek minstens 3 dagen in staking gelegen.

Arbeidsrecht en handhaving moet daar echt wel een stuk beter, maar de oplossing zie ik niet meteen in de vakbonden.
Hoe je het noemt maakt niet uit, maar een verbond van werknemers is de enige manier om enige macht uit te kunnen oefenen op een bedrijf. Daar doet het gedrag van bestaande vakbonden (de weinige die het gehaald hebben) niets aan af.

Echt, er worden daar hele distributiecentra onder valse voorwendselen gesloten omdat de werknemers een vakbond op wilden richten. Ik sta er dan niet echt van te kijken dat vakbonden ook extreem gedrag gaan vertonen.
P.s. en het is enkel uitstel van executie als ze het niet doen, zonder statement
Een groot deel van de VS leeft op "borrowed time", zoals met hoe zij bijvoorbeeld met krediet omgaan. Dit is niets nieuws voor hen.

Vakbondlidmaatschap zou beter zijn, want dat beschermt werknemers in hele sectoren. Nu kan een Amerikaan hooguit de eigen loyaliteit richting één megacorp verwisselen voor die richting een ander, met alle risico's van dien. Maar ja, union busting is een dingetje in de VS. Propaganda zorgt ervoor dat het werkvolk bang en mak blijft.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 april 2026 10:53]

It's just slavery with extra steps
Ja, maar als we even naar de werkelijkheid kijken. :)

De 'gebruikers' van de tools van Meta kunnen dat ook doen, en die doen dat ook niet. Dus dan zou je toch niet verwachten dat als je je kind moet voeden van het geld van Meta, dat het dan wel gebeurd?
Account gedelete, behalve whatsapp met dank aan hele familie stammen die niet anders willen gebruiken.... Ik niet in de illusie dat ze mijn data dan niet gebruiken maar ik voed ze niet met nieuwe info.
Verwijder ook Whatsapp, je kunt het.
Zelfs in Nederland is het een slecht idee om zomaar ontslag te nemen, als je recht op WW wilt hebben.
Dit wordt een principe > geld kwestie. Voor sommigen weegt het een zwaarder omdat ze minder in een hoekje geduwd zitten dan anderen.
Zelfs in Nederland is het een slecht idee om zomaar ontslag te nemen, als je recht op WW wilt hebben.
Het ligt aan de context. Er zijn (in Nederland) veel banen waarbij je bijvoorbeeld een volledige kalendermaand opzegtermijn hebt. Neem ontslag op 22 april en het wordt verwacht dat je doorwerkt (en doorbetaald krijgt) tot 1 juni. In bepaalde sectoren en voor bepaalde functies is een baan vinden in +5 weken tijd geen probleem.

Natuurlijk kan je beter eerst je schaapjes op het droge hebben door eerst een nieuw arbeidscontract te tekenen voordat je je ontslag indient. ;)
Ik zou op zijn minst opeens heel hard op zoek gaan naar een andere werkgever. Al is de kans dat ik ooit voor Meta zou gaan werken al minstens 15 jaar verkeken. Dit zou voor mij wel echt een totaal onacceptabele maatregel zijn. Gelukkig is dit in Nederland ook absoluut niet toegestaan.
Dat is hier niet anders hoor, jij bent degene die opstapt, dus jij krijgt geen uitkering.. Nog steeds te gek voor woorden dat dat niet voor politici geldt, die krijgen gewoon dikke wachtgeld ongeacht of ze wel of niet zelf opstappen.
Nee, niet in de VS. Ik heb dit wel vaker gehoord. Het is daar blijkbaar redelijk normaal dat er tracking software op de bedrijfscomputers aanwezig is. Surfgedrag, toetsaanslagen, e.d, ze spioneren er op los. Alles in het kader van productiviteit. Kijken of je wel werkt. En dat wordt ook gewoon geaccepteerd. Nouja...prima dan.
Dat lijkt aan de oppervlakte zo te zijn. Ik spreek regelmatig collega IT-ers uit Amerika en die waarschuwen hun klanten toch echt voor het gebruik van dit soort software en de eventuele juridische gevolgen.
die verdienen lekkere geld, kan me voorstellen dat ze dit ignoring en gewoon door blijven werken!
Kun je stellen dat deze werknemers indirect meehelpen aan hun eigen ontslag? :o
Ik durf wel verder te gaan, ze mogen blij zijn als ze niet meewerken aan hun eigen psychische problemen.

Probeer het gevoel maar te onderdrukken dat je de hele dag door je werkgever gemonitord wordt, in letterlijk alles wat je de hele dag doet. Alsof er iemand achter je staat met een camera die dag in dag uit alles opneemt.
Alsof? Ze staan voor je!
Niet om het recht te praten, maar als je voor een tumor als Meta werkt, dan heb je dat toch al ergens geaccepteerd?
Schering en inslag. Toen ik in het verleden een klantcontact baantje had moest ik in elk gesprek benoemen dat ze ipv bellen beter gebruik kunnen maken van de probleem-oplos-bot op de site.

"Dat voorkomt drukte aan de telefoon" - en zo kunnen we flink kosten besparen door een groot deel van customer support er uit te gooien
Het doel van de maatregel is om betere AI-agents te ontwikkelen die taken autonoom kunnen uitvoeren.
om muisbewegingen, -klikken en toetsaanslagen te registreren.
Als ik deze twee regels lees, dan denk ik dat de medewerkers bij Meta moeten vrezen voor hun baan. Ze lijken zich duidelijk te richten op het flink verminderen van hun arbeidsbestand (ook gezien het nieuwsbericht van 18 april).

Daarom gelook ik ook niks van de volgende uitspraak (alhoewel ik snap dat ze het op deze manier zeggen:
Als we systemen ontwikkelen om mensen te helpen bij het uitvoeren van alledaagse taken met behulp van computers, hebben onze modellen echte voorbeelden nodig van hoe mensen ze daadwerkelijk gebruiken, zoals muisbewegingen, het klikken op knoppen en het navigeren door dropdownmenu's", zegt hij.
Daarom gelook ik ook niks van de volgende uitspraak (alhoewel ik snap dat ze het op deze manier zeggen:


[...]
Ik vermoed dat het doel inderdaad is om AI agents met andere software om te laten gaan zoals mensen dat doen, om het voor andere (third party) software quasi onmogelijk te maken om AI agents nog actief te weren.

De andere aspecten die je aanhaalt, zijn daar uiteraard de logische gevolgen van.
Indirect wordt die data toch bijgehouden. Elk systeem zal mogelijk een unieke identifier hebben en als er in de data opvalt dat er uitschieters zijn, dan lijkt het mij dat men toch er actie op zal nemen. En bovendien ben ik benieuwd wie dit zal helpen... Lijkt mij gewoon iets wat uiteindelijk, volgens hen denk ik, op langer termijn alleen dient om bepaalde lagen van de organisatie te doen verdwijnen. Ik kan mij voorstellen dat dingen als bepaalde accounting handelingen, of klantenservice om een ander voorbeeld te benoemen, wel dan echt vervangen zouden kunnen worden door zulke modellen. Vrij vaak is dat monotoon werk wat betreft problem solving of het werk uitvoeren.
De data zou niet worden gebruikt voor andere doeleinden dan modeltraining, zoals prestatiebeoordelingen. Ook zou de socialemediagigant maatregelen hebben getroffen om geen gevoelige inhoud te registreren.

Tja, gezien de eerdere gebroken toezeggingen van Meta zou ik me hier als werkgever zeer de vraag bij stellen;
  • AI-training met gebruikersdata: Meta heeft AI-modellen getraind met publieke berichten van volwassen Facebook- en Instagram-gebruikers, zonder expliciete toestemming te vragen. Gebruikers moeten actief bezwaar maken om dit te stoppen, wat vaak wordt gezien als een inbreuk op eerdere toezeggingen over databescherming.
  • Interoperabiliteit WhatsApp: De Europese Commissie onderzoekt of Meta toezeggingen over het toelaten van concurrerende AI-assistenten in WhatsApp niet nakomt. Meta dreigt hierdoor voorlopige maatregelen opgelegd te krijgen.
  • Privacy van Meta AI-gesprekken: Interacties met Meta AI in WhatsApp worden niet end-to-end versleuteld. Berichten kunnen door Meta worden ingezien en gebruikt om AI-modellen te trainen, wat haaks staat op de privacyverwachting van normale WhatsApp-gesprekken.
Wat Meta dus eigenlijk wil is dat medewerkers meewerken aan hun eigen ontslag.

Plus dat omdat alle interacties worden vastgelegd ook een klein menselijk foutje wordt geregistreerd en -dit soort zielloze bedrijven kennende- bestraft kan worden.

Ik wist het wel, direct een andere baan zoeken.
Het zal aan mij liggen, maar ik zie niet hoe mijn kliks en klaks kunnen helpen.
Je hebt een opeenvolgend rijtje specifieke functies nodig om iets te kunnen doen. Of ik dat nou met muiskliks of met shotscuts doe maakt toch niet uit?

Het komt mij over als zorgpersoneel dat getracked wordt tijdens loopbewegingen in een rondje langs hun patiënten om vervolgens te horen te krijgen dat er een efficiëntere route is. En ja, dat is een echt scenario.

Meta kan hard zeggen dat ze het daarvoor niet zullen gebruiken, alleen het feit al dat ze dat zeggen betekent a) dat ze dat scenario hebben voorzien, b) dat het toch wel gaat gebeuren en c) dat het een foutje was dat die module terecht is gekomen in software voor het grote publiek.

[Reactie gewijzigd door GeeBee op 22 april 2026 09:54]

Je zou kunnen denken dat een muisbeweging een flauwe bocht maakt voor hij zijn doel bereikt. Ik zie dat met mijn cursor wel gebeuren.
Ik ben het verder met U eens.
Dit dus. Echt zo'n geval waarin hoofdzaak (zorg voor de patiënt) en bijzaak door elkaar worden gehaald, dat is toch vooral een verspilling van budget? Ik heb ooit kort stage gelopen bij een zorginstelling (IT support) en viel bijna van mijn stoel van dat verhaal.
Dit is wel een beste inbreuk op de privacy van de werknemer he... Tuurlijk als je hiermee instemt is dat prima, maar ik weet niet hoe ze dat in America doen qua wetten, maar hier mag dat niet zomaar.
De werknemers worden gebruikt om AI te trainen zodat AI ze kan vervangen. Net als oude werknemers de jonge werknemers bij de hand moesten nemen om vervolgens er zelf uit geknikkerd te worden voor de goedkopere jonge werknemer. Prachtig dat AI, straks allemaal werkloze mensen die niks meer kunnen kopen en dan stort de industrie vanzelf in.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn