Nederlandse en Belgische Firefox-gebruikers hebben nu ook gratis vpn in browser

Mozilla vergroot deze zomer het aantal landen waarin het de gratis vpn-dienst in zijn browser Firefox aanbiedt. Nederland en België zitten daar ook bij en een tweaker meldt dat het nu al werkt. De onderhoudsupdate 151.0.4 voor Firefox geeft gebruikers een vpn-knop.

Deze update, die dinsdag 9 juni uitkwam, brengt gebruikers in Nederland en België de ingebouwde vpn-dienst. Een tweaker zag dit zelf, kreeg bevestigende reacties op zijn site en de redactie van Tweakers ziet de vpn-optie ook na het updaten van de opensourcebrowser. Mozilla meldt dit niet in de releasenotes voor Firefox 151.0.4.

De opensourcestichting noemt in een blogpost Nederland en België wel in de lijst van landen die deze zomer de ingebouwde vpn-dienst krijgen. Enkele van de andere landen zijn Ierland, Italië, Portugal, Spanje, Oostenrijk, Finland, Noorwegen en Zweden. De uitrol van de vpn in Firefox begon in Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.

Tijdelijk onbeperkt

De vpn-dienst is tot en met 31 augustus onbeperkt voor het dataverkeer van gebruikers. Bij de aankondiging in maart gaf Mozilla aan dat gebruikers tot 50GB dataverkeer per maand kunnen omleiden via een proxy. Naast onbegrensde bandbreedte biedt Mozilla ook keuze uit 28 landen als 'exit' voor het vpn-verkeer. Op 1 september valt de Firefox-vpn weer terug op 50GB per maand en een standaardlocatie voor de omleiding van het browserverkeer.

De nieuwe vpn-functie leidt alleen het verkeer van Firefox om. Mozilla biedt ook een betaalde vpn-dienst die al het dataverkeer van een computer omleidt.

Tweakers analyseerde vorig jaar waarom Mozilla inzet op privacy met een browser-vpn.

Firefox vpn. Bron: Mozilla

Door Jasper Bakker

Nieuwsredacteur

10-06-2026 • 20:24

88

Submitter: tijsgro

Reacties (88)

Sorteer op:

Weergave:

Gratis bestaat niet. Iemand moet de kosten van de infrastructuur betalen. Wie doet dat en waarom?
Ik zie dat het op de achtergrond Mullvad gebruikt. Die kost €5 per maand en kan volledig anoniem (je kan zelfs cash per post sturen). Als je meer dan 50GB gebruikt betaal je bij Mozilla voor maandelijks €10 en je hebt een account nodig (data hoarding).
Mozilla VPN gebruikt Mullvad. Firefox VPN niet. Het is een proxy.
Bedankt voor deze opheldering. Ik heb geen moment bij stilgestaan dat Mozilla VPN en Firefox VPN verschillende producten zouden zijn.

Firefox VPN of eigenlijk Proxy dus, werkt samen met Fastly, een Amerikaanse cloud computing bedrijf. Dikke no no als je doel enigzins privacy is.
Daarom betaal ik zelf voor een VPN-dienst, die al mijn verkeer omleidt - behalve het cloudverkeer voor mijn werk, omdat de afdeling ICT dat niet zo waardeert 😅
Ik heb standaard tailscale aan staan naar mn huis met exit node en thuis adblocker netwerk breed.

Daardoor heb ik op mn telefoon en laptop nooit ads ook niet in apps zoals buienradar of nieuws apps enz, én de enige die mn verkeer ziet is mn thuis provider. Ik vertrouw niemand verder, ook de infrastructuur op het werk niet.

Daarnaast maak ik me nu ook niet zo druk om publieke wifi als je met roaming zit in het buitenland. Mn huis is mijn enige vertrouwde plek waar ik zelf alles manage plus ik kan ook bij alles wat ik thuis draai zonder alles open te zetten.
"ik vertrouw verder niemand". Prima wat mij betreft.

Maar je hebt online nergens een account? Geen telefoon met apps? Geen socials? Geen GPS en locatie voorzieningen op je telefoon? Geen wachtwoord manager? Geen hardware met hard coded DNS? Alles, maar dan ook alle verkeer geblokkeerd naar internet vanuit devices thuis? (Stiekeme apps die data verzamelen?) Thuis diverse systemen voor diverse doeleinden voor diverse huisgenoten? (Onderscheid maken tussen "veilige" aanbieders en onveilige aanbieders).

Ik moet altijd een beetje lachen op verjaardagen. Zitten ze heel stoer te vertellen dat ze een VPN hebben en dus "veilig" zijn. Maar ze vergeten de rest. (No offence)

Dus ben wel benieuwd welke stappen je nog meer hebt gezet om anoniem te zijn en met welke reden? En waarom zou jij opvallen tussen die miljoenen anderen? Misschien omdat je VPN gebruikt?

En dan doe je nog zo je best, dan liggen je gegevens wel op staat omdat één of andere toko die jouw data bezit gehackt wordt. Kwestie van tijd.

Privacy online is een mythe.

[Reactie gewijzigd door CPM op 11 juni 2026 08:48]

Het is tot zekere hoogte een mythe. Maar er zit wel een enorm verschil met te koop lopen zoals de gemiddelde persoon. Hele leven op social media, halve leven gefilmt, cloud camera's in huis met hele sterke preciese manipulatie profielen waarmee zelfs je politieke mening gestuurd wordt ten faveure voor het grote geld.

Of je online vingerafdruk drastisch te beperken door geen social media te gebruiken, het meeste getrack te blokkeren, onder verschillende users/emails bekend zijn op het internet en je bent al heel snel weer 'anoniem' op het internet doordat je al snel niet interessant genoeg bent om extra energie in te stoppen door de grote manipulatie spelers.

Het is niet binair 1 of 0, aan / uit, wel of geen privacy. Je kunt wel degelijk met een paar stappen je privacy op het internet drastisch verbeteren.

[Reactie gewijzigd door batjes op 11 juni 2026 09:25]

Ik hap even;
Maar je hebt online nergens een account?
Jawel, maar daar heb ik het ook niet over, dat doe je overwogen waar je je wel of niet aanmeldn, en of je een one-time-use email / wegwerp email gebruikt of niet.
Geen telefoon met apps?
Ontkom je helaas niet aan, maar wel beperkt en geen social media apps. (Ik doe sowieso niet aan social media)
Geen socials?
Nope. Dat vind ik dus wel echt de 'ziekte' van de samenleving.
Geen GPS en locatie voorzieningen op je telefoon?
Alleen ingeschakeld voor apps die dat echt nodig hebben.
Geen wachtwoord manager?
Jazeker wel, maar geen cloud dienst, gewoon self-hosted en alleen bereikbaar met de VPN aan.
Geen hardware met hard coded DNS? Alles, maar dan ook alle verkeer geblokkeerd naar internet vanuit devices thuis? (Stiekeme apps die data verzamelen?)
Thuis diverse systemen voor diverse doeleinden voor diverse huisgenoten? (Onderscheid maken tussen "veilige" aanbieders en onveilige aanbieders).
Meeste apparaten kunnen niet overal bij. Is gewoon waar mogelijk gereguleerd, je pakt er niet alles uit. Maar het gaat me ook niet puur daar om; het gaat me erom dat wat ik doe op mijn laptop of telefoon, dat ik dat via mijn huis laat lopen en niet via publieke netwerken.

Ik heb nooit gezegd dat ik helemaal anoniem wil zijn, ben niet zo'n wappie, maar ik vind dat privacy nog altijd een recht is. Het is nooit mijn intentie om mijn online bestaan niet te erkennen, alleen de route daarheen maak ik zo privacy gericht mogelijk.
En dan doe je nog zo je best, dan liggen je gegevens wel op staat omdat één of andere toko die jouw data bezit gehackt wordt. Kwestie van tijd.
Ook dat was niet het punt. Gegevens lekken continu, maar dat betekend niet dat je je privacy kunt vergroten.
Ik ben blij dat je hapte, want dat gaf ook gelijk een kijkje in de keuken.
De KNMI app voorspelt tegenwoordig ook buien. Die geeft helemaal geen reclame en is open source.
Heb deze eergisteren geïnstalleerd. Vond buienradar al irritant en onbetrouwbaar, maar het feit dat ze via de rechter probeerde de KNMI tegen te houden was meteen de druppel (woordspeling onbedoeld). Het feit dat de commercie probeert om publieke data te blokkeren, verdient maar 1 straf. Blokkeren en nooit meer gebruiken. Voor wie het zich nog afvraagt; dit zijn de "rakkers" van DPG media....
Haha, je was er een stuk vroeger bij inderdaad. Wel jammer dat je ze gesponsord hebt, maar helaas zijn we als consument nooit brandschoon. Was er maar een Buckler effect knop waarmee je in 1 keer het hele product kunt slopen. En nog een Buckler nuke button, waarmee je het bedrijf erachter in 1 keer ruïneert....
Ja ik ken m, was meer een voorbeeld. Maar in feite maakt het voor mij nu niks uit. Met die ad blocking hebben zelfs de kids op hun iPad geen reclame-invested ellende met gratis spelletjes waar je dan een dure abbo moet nemen voor reclame vrij. Dat bepaal ik dan zelf wel.
Dat kan ook, alleen is een VPN-dienst voor mij momenteel praktischer. Ik heb teveel om uit te zoeken en te weinig tijd wanneer ik het 'custom' wil doen. Voor eigen cloudopslag (met bijvoorbeeld een NAS en NextCloud) geldt hetzelfde. Daar ben ik wel een beetje mee bezig, maar het is voor nu handiger om cloudopslag via een betaalde partij te doen.
En uw werkgever laat het gebruik van tailscale toe?
Ja, nooit problemen mee gehad. Heb tailscale ook 24/7 aan op mijn werk MacBook, m'n tablet en telefoon.
De betalende gebruikers die straks meer dan 50 GB/maand verbruiken.
Je doelt uiteraard op data minen of iets dergelijks. Maar je hebt gelijk hoor, ik ben ook altijd achterdochtig. Ook met betaalde VPN, maar dan in mindere mate. Ik gebruik dit soort diensten dan ook alleen om bepaalde sites te bezoeken die in NL geblokkeerd zijn. Ik heb niet de illusie dat je privacy met welke VPN dan ook beter gewaarborgd is.

Mijn motto is: als je iets te verbergen hebt, doe het dan niet op internet.
klopt zoals bij alles op het web, bij gratis ben je zelf het produkt
Ik heb versie 151.0.4 maar kan nergens een knop vinden om vpn aan te zetten. heb volgens mij alles ge-checked. Iemand die weet waar ik het kan vinden?
Ik zag hem ook niet. Als je in about:config zoekt naar "browser.ipprotection.enabled " en deze op true zet, dan zie je de knop.
Thanks, dat was het, nu zie ik 'm wel. Dacht al, ik ben toch niet zo kippig dat ik dat hele ding over het hoofd kan zien
Heel erg bedankt voor deze tip. Bij mij was die ook niet zichtbaar en dat is hiermee ook opgelost.
Werkt hier niet...
Toch niet op een bedrijfslaptop. Op mijn PC thuis was hij direct automatisch zichtbaar.
Fantastisch, ook bij 151.0.2 (de versie die ik heb) was het dus al beschikbaar blijkbaar... heb het iig getest en het werkt hier (in Belgie); momenteel hebben we keuze uit 5 landen met exit-nodes
Account icoon klikken, onderaan de lijst.
Ha.. account noodzakelijk dus.

browser.ipprotection.enabled knop omgezet: VPN symbool verschijnt,. klik: meld je aan met je e-mail adres. Nein danke.
Wanneer het activeert in je browser komt het simpelweg bovenaan achter de URL en zoekbalk te staan.
De knop zit rechts van de adresbalk. Hij is vrij duidelijk aanwezig, het viel mij direct op toen ik de update binnen had.
Komt automatisch, op mijn laptop had ik het opeens, op mijn pc nog niet.
Nou nee, dank je. Zelfs met een gratis vpn ga ik Firefox niet gebruiken. Ik blijf wel bij Vivaldi.
Vivaldi gebruikt de engine van Googles chrome. Firefox is naast Safari de enige die niet op chrome werkt. Vivaldi zou ik dus als ik jiu was juist niet gebruiken.
Want? Voor mij werkt het veel beter dan Firefox , sneller en stabieler. Ik ben zéér tevreden.
Stabiel? Als in crashes? De laatste keer dat firefox crashde was in de W7 era en toen had ik een kapot mobo.
Ala 2026 maakt het qua snelheid en stabiliteit niet meer uit welke browser je gebruikt.

-t gebruikt meerdere browsers op verschillende systemen (werk e.d.)
Uhm.. daar ben ik het echt niet mee eens. Er is een merkbaar verschil tussen browsers, dit kan je ook gewoon vinden op internet. Qua snelheid bungelt Firefox altijd onderaan ergens. Chrome is vaak juist heel snel. Plus dat er in het (niet al te verre verleden) gewoon sites waren die niet wilde werken in Firefox voor mij , dus de overstap is duideijk en daat heb ik tot noch toe geen seconde spijt van gehad. Uiteraard is iedereen vrij om te gebruiken wat ze willen.

https://www.magiclasso.co/insights/best-web-browser-2026/

[Reactie gewijzigd door Visgek82 op 11 juni 2026 10:46]

Je moet vooral doen wat je wilt. Maar praktisch merk ik geen snelheidsverschil. Dat laatste is vooral belangrijk; Overigens snap ik dat sommige mensen wel waarde hechten aan benchmarks, maar als ik het niet merk, wat maakt het voor mij uit denk ik dan.

Verder hoor ik wel vaker mensen zeggen dat bepaalde sites niet werken op firefox. Welke sites zijn dat dan? Ik denk dat ik 50 % van alle geregistreerde FQDNs wel bezocht hebt op het internet en merk eigenlijk nooit dat het voornamelijk een FF probleem is. Soms werkt een site slechter of FF, soms op Chrome. Persoonlijk heb ik niet het idee dat het vaker voorkomt bij FF. Heel soms bij vendorspecifieke sites die het alleen op internet explorer doen, maar dan hebben we het echt wel over legacy systemen. Die doen het dan ook niet op een chromium browser.
Ik heb meerdere browsers actief gebruikt en wel degelijk snelheidsverschil gemerkt. Maar dat zal inderdaad voor iedereen anders zijn. Ervaringen zijn altijd subjectief, Ik weet ook niet meer zo welke sites niet werkte, maar het waren er toch een zeker aantal. Dat probleem heb ik niet ervaren bij Vivaldi, dus ben ik daar tevreden over.
Misschien dat ik, nu ik ouder ben, sws niet echt sneller meer ben dan mijn browsers :+ Dus het ook niet meer zie.
Man, vroeger was het het netwerk waar je op moest wachten..... Wat een tijden.
Je hebt nog Ladybird met een eigen engine. Kagi Orion kan ik ook aanraden.
"It looks like you’re outside of the UK. BBC iPlayer is only available in the UK."

Ik heb de mozilla VPN wel ingesteld voor het Uniited Kingdom om de BBC site te kunnen surfen.
Veel apps en websites kunnen zien dat je een VPN gebruikt en geven dan alsnog de melding dat je het niet kunt gebruiken (of je krijgt een eindeloze captcha robot test voorgeschoteld van cloudflare).
Obfuscated VPN, maar dan moet je wel een betaalde VPN hebben. Werkt heel goed, tot nu toe nooit problemen gehad als ik elders was.
Nou in Rusland en Turkmenistan werkte het niet.
Dat was mijn eerste test ook. De meeste websites die specifiek voor een bepaald gebied/land werken, zoals de bbc.co.uk -> iPlayer, zien ook dat jij en ik vanaf een vpn-provider komen. Dat durven ze rustig als 'niet-uk' te bestempelen. En voor de Engelsen: Die moeten hun vpn dan maar uit zetten.
Ik heb laatst zo'n UBox 12 pro gekocht, ideaal. BBC 1-4, etc., ook ITV, Sky, etc. En al die Japanse zenders, Cantonees. Mijn schoonouders hadden toevallig voor ons een EVPad 11s meegenomen uit Hong Kong.
Ik hoef al die extra functionaliteit niet, ook niet WK widgets. Laat het gewoon bij een browser.
Ik heb altijd al Firefox als standaard browser, en update altijd meteen. Ik heb ook 151.0.4 en zegt up-to-date. Toch kan ik werkelijk nergens geen VPN vinden, ook niet rechts van de zoekbalk.

Dus, in de instellingen, welke browser settings moeten hier voor aan en uitgevinkt staan om dit zichtbaar te krijgen?
Ik zag hem ook niet. Als je in about:config zoekt naar "browser.ipprotection.enabled " en deze op true zet, dan zie je de knop.
Dank u, dit dus.

[Reactie gewijzigd door Knightwolf op 10 juni 2026 21:03]

Je kon het al een tijdje activeren met via about:config en dan zoeken op browser.ipProtection.enabled en op true zetten.
Ik zag geen button. Maar na wat googlen vond ik deze oplossing:

About:config in de URL balk intikken
op browser.ipprotection.enabled zoeken
en deze op true zetten.
op pc zie ik de knop, op iphone niet

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn