TikTok VS draait voortaan op Oracle-servers en beheert eigen algoritme

ByteDance heeft TikTok definitief afgesplitst in de Verenigde Staten. In dat land is nu een aparte Amerikaanse entiteit opgericht, die door Amerikaanse investeerders wordt beheerd, waaronder Oracle, dat nauw verbonden is met Donald Trump. Adam Presser, eerder baas bij Warner Bros., wordt de ceo.

TikTok heeft sinds vrijdag een officiële Amerikaanse tak, bevestigt het nieuwe bedrijf. Dat heet officieel TikTok USDS Joint Venture LLC. Het bedrijf krijgt een eigen ceo en een chief security officer. De ceo is Adam Presser, die hiervoor werkte bij Warner Bros. Will Farrell is de cso en werkte eerder bij TikTok en bij defensieaannemer Booz Allen Hamilton.

En voor Europeanen?

Vermoedelijk verandert er voor Europeanen weinig met deze stap. ByteDance beheert een Chinese versie van TikTok voor specifiek China (Douyin) en een internationale versie die nu in Europa en tot vandaag ook in de VS werd gebruikt, met een apart algoritme dat anders is dan het Chinese. Naar verwachting blijft TikTok in Nederland, België en de rest van Europa hetzelfde als het tot nu toe was en is het nieuwe Amerikaanse bedrijf alleen van toepassing op mensen die zich in de Verenigde Staten bevinden. TikTok en ByteDance zeggen dat echter niet expliciet, dus is dat vooralsnog niet met zekerheid te zeggen.

De joint venture wordt effectief beheerd door een groep investeerders. Iets minder dan de helft van de aandelen bestaat uit drie partijen. Dat zijn Silver Lake, MGX en Oracle. Vooral die laatste is opvallend: Oracle-baas Larry Ellison is de laatste jaren een trouwe bondgenoot geweest van Donald Trump.

Verder bestaat de joint venture uit een raad van bestuur waarin zeven mannen zitting hebben, waaronder Shou Chew, die nu ook al de ceo van TikTok is. TikTok was tot voor kort een apart bedrijf dat weer onder ByteDance viel. ByteDance behoudt nog steeds 20 procent van de aandelen van de Amerikaanse tak.

Het nieuwe, Amerikaanse bedrijf wordt onder andere verantwoordelijk voor hoe het algoritme werkt. Het algoritme komt op Oracle-servers te draaien en de joint venture is onder andere verantwoordelijk voor het 'hertrainen en bijwerken van de contentaanbevelingen op basis van Amerikaanse data'. Ook moet de joint venture toezien op 'trust & safety', wat in de praktijk neerkomt op het opstellen en beheren van het moderatiebeleid.

TikTok. Bron: NurPhoto/Getty Images

TikTok ligt al jaren onder vuur in de Verenigde Staten om meerdere redenen. De twee voornaamste zijn dat China, waar ByteDance is gevestigd, toegang kan krijgen tot gebruikersdata van TikTok-gebruikers in de VS of andere landen, en dat dat land invloed kan uitoefenen op het algoritme. Dat laatste wordt nu dus belegd bij een alliantie die nauwe banden met de Amerikaanse president Donald Trump heeft.

Het was al langer bekend dat TikTok afgesplitst zou worden. Vorig jaar zei het bedrijf al dat te doen. Donald Trump verbood TikTok vorig jaar al per decreet, waardoor ByteDance de keuze had TikTok niet meer beschikbaar te maken in Amerika of het te verkopen aan een ander Amerikaans bedrijf. Voor Nederlandse en Belgische gebruikers verandert er vermoedelijk overigens niets, schreef Tweakers vorig jaar al in een achtergrondartikel.

Update, 12.19 uur – Infokader met de mogelijke impact voor Europa is toegevoegd aan het artikel.

Door Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator

23-01-2026 • 11:07

128

Submitter: Admiral Freebee

Reacties (128)

Sorteer op:

Weergave:

Nu is het aftellen totdat anti-zionisme en de genocide in Gaza uit het algoritme verdwijnt en plaats maakt voor pro-Israel propaganda.


Heeft Bibi toch z'n zin gekregen..

[Reactie gewijzigd door MastaG op 23 januari 2026 12:31]

Exact! Bibi heeft het enorme belang van de overname duidelijk gemaakt in een meeting met een aantal influencers... Het slagveld is volgens hem ook het gevecht om Het Verhaal, en natuurlijk is Larry een hartstochtelijke zionist.

Ik krijg sinds een tijdje vooral een Iraanse (of AI?) dame op mijn TikTok die als 'insider' uitlegt dat toch echt alles de schuld is van de Palestijnen, en eigenlijk nooit anti-Israel video's meer. Toeval?

Los daarvan... de data richting China... dat was toch MIJN DATA? Ik bedoel, als ik morgen al mijn SSDs naar de Chineese overheid op wil sturen, dan is dat toch ook niet strafbaar?
En nu blokkeren die zooi.
Waarom zou de VS een net door hen overgenomen dienst gaan blokkeren?

Zeker niet als één van de eigenaren van die joint venture nu Oracle is waarvan de topman Larry Ellisson het volgende heeft aangegeven:
"Citizens will be on their best behavior because we are constantly recording and reporting everything that’s going on.”

Those comments have gained fresh relevance now that his company has emerged as a major player in the AI industry and is poised to play a critical role in the deal for TikTok’s U.S. operations. TikTok’s video-sharing platform is among the most popular social media properties in the country.
Zie Larry Ellison once predicted ‘citizens will be on their best behavior’ amid constant recording. Now his company will pay a key role in social media.

Een verbod lijkt me dus onwaarschijnlijk. Het klinkt plausibeler dat men het gaat gebruiken voor een enorme toename van mass-surveillance van de gebruikers en hun netwerk.
Wij (in EU) moeten het blokkeren, wat ze in VS doen moeten ze helemaal zelf weten.
Volledig mee eens, het is brain rot ten top. Was tijdens covid helemaal verslaafd geraakt en ben daar pas 2 jaar vanaf. Dat doomscrollen moet echt aangepakt worden, al dan niet met wetgeving. Het is natuurlijk van de zotte dat China educatieve filmpjes laat zien en allerlei limieten opstelt voor kinderen/tieneren, terwijl ze onze jeugd volledig verpesten en dommer maken. Snap ook niet dat dit niet als een langetermijnaanval gezien wordt door onze bevolking, steeds dommer te maken en valse informatie te voeren.
Zelf nu twee maanden van instagram af, en mijn aandachtsspanne is drastisch verbeterd. Ik kon letterlijk daarvoor echt niet goed films of series meer volgen. Laat staat single player games met een verhaal, na een half uur was ik al compleet afgeleid.

Ook voel ik me rustiger en vrolijker, je krijgt toch echt een hoop informatie binnen waar je eigenlijk compleet niks aan hebt maar ondertussen wel zaadjes plant in je blik naar buiten toe en uiteraard zelfbeeld.

Beste keuze geweest sinds jaren, het wordt echt zeer onderschat. Het wordt helemaal duidelijk als je het zelf verwijderd hebt en hoe iedereen om je heen even gaat scrollen tussen momenten door.

Ons brein is helemaal niet gemaakt voor zulke ontzettend gefragmenteerde informatie. Het is alleen maar een dopamine hit, en het sloopt daadwerkelijk echt de dopamine levels en balans in het brein.

Het is echt een bizarre verslaving. Er is een podcast van Dairy of Ceo over kunstmatige dopamine en hoe het daadwerkelijk het balans in de hersenen verstoord.

Het is echt de moeite waard om te kijken, het gaat niet primair over social media maar meer over kunstmatige dopamine.

YouTube: Dopamine Expert: Doing This Once A Day Fixes Your Dopamine! What Alc...

[Reactie gewijzigd door marco-ruijter op 23 januari 2026 12:03]

Goed bezig! Volgende stap: weer boeken gaan lezen!
Wat zou ik dat inderdaad weer graag willen (kunnen). Kon er vroeger zo van genieten.

Vind het jammer dat we als samenleving dit (lees: social media in deze vorm) blijven toestaan.
Wat let je. Bij de lokale kringloop liggen hele stapels. Laatst een mooie gescoord wel wel één hele euro: “De Arrogante Aap” ( een recent boek over, ja ons als mens, dat blijkbaar al gelijk afgedankt werd, waarschijnlijk een kado)

Ik post bewust even geen link naar onze bolle vrienden

on topic:?wat ben ik blij dat ik geen tictoc heb. Wat een bagger. Nu Oracle er achter zit wordt het alleen maar erger. Die lui zijn nog erger dan jehova’s

[Reactie gewijzigd door fenrirs op 23 januari 2026 14:45]

Ik koop goedkope cds bij de kringloop.Ik heb Spotify ook opgezegd, net zoals Amazon Prime. Bij alle streamers krijg ik echt een soort keuzestress waardoor ik uiteindelijk niets luister of kijk. Bij boeken focus je op een ding, wat ik nu ook moeilijk vind. Sociale media is echt slecht, maar goed, daar zijn we hier ook een beetje mee bezig door onze reacties. Het is moeilijk te weerstaan.
Dat is vergelijkbaar met meerdere CEO's die hun kinderen niet op vroege leeftijd met social media in aanraking laten komen, maar ondertussen wel faciliteren dat andere kinderen dat wel kunnen.
PRECIES, ik heb echt genoeg van USA, ik ben helemaal klaar.
Maar het lijkt er op dat er voor Europese gebruikers niks veranderd, alleen voor VS users.
Dus blokkeren in de EU/Europe zou niks tegen de VS doen?
Ik vertrouw dat persoonlijk voor geen meter. Ik heb zojuist de link in het artikel gevolgd naar het eerdere artikel, maar ook daar staat geen enkele expliciete verklaring van de partijen zelf dat er in Europa niets verandert.

Misschien verandert er in de structuur niets, maar is op de achtergrond wel overeengekomen dat de 'trust and safety' in Europa mede worden bepaald door die nieuwe Amerikaanse entiteit. Lees: ruim baan voor extreme propaganda uit de hoek van het huidige VS regime. Iets wat ze ook al in hun nationale veiligheidsbeleid hebben opgenomen: politieke beïnvloeding in Europa.
De bron schrijft in tegenstelling wel expliciet dat het gaat om VS gebruikers.
TikTok USDS Joint Venture LLC is dedicated to the safety and security of millions of Americans who create, discover, and connect with what they love on the apps we operate. The Joint Venture has been established in compliance with the Executive Order signed by President Trump on September 25, 2025. Our foundation is a comprehensive data privacy and cybersecurity program we operate under defined safeguards to protect national security and secure U.S. user data, apps and the algorithm. We safeguard the U.S. content ecosystem, holding decision-making authority for trust and safety policies and moderation. USDS Joint Venture helps ensure Americans can continue to express their creativity, discover new hobbies and interests, and build thriving communities and businesses on a global scale.
Waarom zou Bytedance meer uithanden geven dan gevraagd?
https://www.whitehouse.go...ecting-national-security/
1. Dit is "corporate speak" vol fluff en mooi klinkende termen die helemaal niets zeggen over waar de grenzen echt worden getrokken.
2. Er staat helemaal niet dat er geen enkele invloed is op de ervaring van niet-Amerikaanse gebruikers.
Ik kijk best veel Amerikaanse content op TikTok. Als ze daar een eigen versie krijgen kan dat straks misschien ook niet meer? Ik vind het juist leuk en leerzaam om TikTokkers van over de hele wereld te volgen. Het geeft toch een soort inkijkje in hoe mensen daar hun leven leiden.
Het is geen eigen versie maar beheren hun de servers en algoritme voor VS gebruikers.
Hoe dat gaat met data geen idee, Europese data staat ook in Europa, en is ook buiten Europa te zien.
Dus zal dan wel direct vanuit de US komen.
In de basis zeg ik "mee eens". Maar aan de andere kant: een overheid gaat dus bepalen wat we wel en niet mogen zien als je het gaat blokkeren. Nog niet zolang geleden was dat toch uit den boze, zeker op sites als deze. Waarom zou een overheid zich beperken tot het blokkeren van Tiktok? Als Tiktok mag, waarom dan ook niet (bijvoorbeeld) de Telegraaf? Waar ga je de grens leggen van wat een overheid mag blokkeren en wat niet?
Vandaar de term 'regressief links'.

In mijn tijd (30 jaar geleden) was links tegen elke vorm van censuur en betutteling.

Dat is - helaas - drastisch veranderd. De huidige 'linkse' generatie wil dat de overheid het volk aan banden legt, aangezien het volk zelf te zwak is om verstandige keuzes te maken. Vroeger was de slogan "een beter milieu begint bij jezelf". Tegenwoordig zegt Extinction Rebellion: de mens is te zwak en het systeem te corrupt om je als individu tegen te wapenen. Het systeem moet veranderen....

XR zegt bijv: "Wij leven in een giftig systeem, maar we houden niemand daarvoor individueel verantwoordelijk." link

Vandaar dat sommige XR figuren makkelijk in vliegtuigen en helicopters kunnen stappen. Zij zijn niet verantwoordelijk... het systeem moet veranderen. Ofwel: verregaande macht voor overheden....
Hoe naief....
Ik zeg, natuurlijk, niet dat je niet zelf moet proberen een beetje milieuvriendelijk te leven. Maar er is zeker een grote push geweest om het probleem juist bij de individu neer te leggen. Bijvoorbeeld het idee van een persoonlijke co2 voetafdruk is letterlijk bedacht door BP om de aandacht van zichzelf weg te houden.

YouTube: BP Ad: Carbon Footprint
Wanneer ik op TikTok ga. Is dit bytedance? of.amerkkaans
Amerikaans, Chinese TikTok is alleen voor China. De internationale versie nu in Amerikaanse handen.
Is dat zo? Het achtergrond artikel schrijft:
Bij dit alles gaat het alleen om TikTok in de VS. In Europa verandert er dus niets.
Ook de bron schrijft:
The majority American owned Joint Venture will operate under defined safeguards that protect national security through comprehensive data protections, algorithm security, content moderation, and software assurances for U.S. users

The Joint Venture will retrain, test, and update the content recommendation algorithm on U.S. user data. The content recommendation algorithm will be secured in Oracle's U.S. cloud environment.
.
@TijsZonderH is hier duidelijke informatie over bekend? Is niet duidelijk vanuit het artikel hoe het exact ziet. In het achtergrond artikel ging het om vermoedens dat in Europa niks veranderd, maar reacties zeggen dat het internationaal is.

[Reactie gewijzigd door Christoxz op 23 januari 2026 11:55]

AuteurTijsZonderH Nieuwscoördinator @Christoxz23 januari 2026 12:15
Nee, ik heb dit geprobeerd te zoeken maar ik durf het eerlijk gezegd niet met zekerheid te zeggen. Mijn vermoeden, zoals Arnoud dat vorig jaar ook schreef, is dat Europa gewoon het 'normale' (lees: het internationale) algoritme te zien krijgt en dat dit nieuwe initiatief alleen voor VS-gebruikers geldt. Maar ik weet dat niet 100% zeker. Ik verduidelijk dat wat in het artikel!
Het algoritme is het punt niet. Het beheer van de servers die de app data krijgen en de mensen aan wie de CEO verantwoording aflegt is van belang.
Geloof me, je wilt nu ook absoluut niet het amerikaanse algoritme voeden aan je kinderen.
Nou als we vanaf vandaag overweldigend pro israel videos te zien krijgen zegt dat genoeg.
Dus... krijgen onze kinderen dan berichten van beide TikTok's?
Even op een rijtje:
  • Douyin, het Chinese TikTok met een eigen algoritme
  • TikTok, het wereldwijde TikTok
  • TikTok USDS Joint Venture LLC, Amerikaanse TikTok
Douyin en TikTok zijn altijd gescheiden geweest.

Het is onduidelijk of dat in het geval van TikTok en de Amerikaanse afscheiding ook zo wordt met een volledig afgeschermde server. 1-2 jaar geleden waren er berichten dat TikTok een Amerikaanse kloon maakt waar alle tot-dan-toe geposte data gekopieerd werd, maar dat het gescheiden wordt van globaal TikTok vanaf het moment dat dit live gaat.

https://www.reuters.com/technology/tiktok-preparing-us-copy-apps-core-algorithm-sources-say-2024-05-30/

[Reactie gewijzigd door Blizz op 23 januari 2026 12:36]

ah. dat is wel jammer nu. hoop dat er dus een nieuwe platform komt.

want fake news willen we niet. en dat zal je dus nu meer en meer zien helaas op tiktok
Wat dacht je van gewoon niet op een nieuw netwerk overstappen en al die onzin achter je laten?
Ik begrijp je punt. Alleen hoeft TikTok etc niet slecht te zijn natuurlijk. Persoonlijk ben ik al gebannen van Facebook/TikTok etc. En om eerlijk te zijn mis ik het niet.

Wel is het zo dat als familieleden me iets opsturen is dat vaak TikTok of een Facebook/Instagram ding. Moet dan helaas zeggen, ik doe er niet aan mee!
Moet dan helaas vol trots zeggen, ik doe er niet aan mee!
Beter is helemaal geen nieuws op TikTok. Social media is een heel slecht medium voor legitiem nieuws. Daar is het natuurlijk ook helemaal niet voor ontwikkeld. TikTok laat enkel zien wat de meeste mensen leuk vinden (dit kan ook schandalig/nep zijn). Het maakt allemaal niet uit of de video's die worden gepushed legitiem zijn. De videos met meeste engagement (dus als een leger bots op een video reageert danwel negatief of positief) dan is dat automatisch iets wat miljoenen views krijgt. Of de content echt is of nep daar kijkt TikTok helemaal niet naar, en zelfs al zijn er moderators is het maar zeer de vraag of zij worden getraind om daadwerkelijk te kijken naar de juistheid/correctheid van een specifiek filmpje. Dat zal ook helemaal niet in het belang zijn van TikTok is ook zeker niet de doelstelling van het platform.
Social Media een slecht medium voor legitiem nieuws?

Wat een kolder! Weet je hoeveel zeer gerenommeerde journalisten, OSINT clubs en denktanks op Twitter zitten? Weet je hoeveel subreddits er zijn waar je bijzonder goed op de hoogte wordt gehouden van ontwikkelingen op specifieke onderwerpen?

Als je geinteresseerd ben in ontwikkelingen in bijv. Thailand/Cambodja, Sudan of Somalie... dan is er nagenoeg geen alternatief voor Social Media... Die ontwikkelingen daar worden niet voldoende relevant geacht door de reguliere media (en dat is geen waardeoordeel, je kunt immers niet de hele wereld 'verslaan').

Tiktok en de rest ken ik niet... Dus daar kan ik geen oordeel over vellen.
Als je geinteresseerd ben in ontwikkelingen in bijv. Thailand/Cambodja, Sudan of Somalie... dan is er nagenoeg geen alternatief voor Social Media...
Het is raadzaam deze talen te leren en de websites / media's in deze regio's te volgen. Indien men deze talen niet beheerst, de huidige vertaler zijn best bruikbaar, en men krijgt niet de voorgeschotelde vooroordelen door de westerse media's.
Dat er journalisten zijn geregistreerd zijn bij een bepaald platform (in dit geval reddit) maakt dat het platform zelf nog steeds niet een beter medium ervoor. Echter je noemt nu reddit. Dit is niet te vergelijken met hoe TikTok content promoot de algoritmes hierachter zijn appels en peren.

Los daarvan kan iedereen zich voor Reddit registreren zal niemand op net als op TikTok ook niemand op reddit content modereren op basis van echtheid sterker nog de meest extreme communities bestaan op reddit zo heb je anti en pro china Reddits beide met hun eigen nieuws en geen van beide wordt ook maar weinig gedaan aan het verspreiden van nep informatie dus in die zin is reddit misschien iets beter omdat het met andere algoritmes werkt maar een geweldig platform is het nog steeds niet ongeacht de journalisten die erop zitten. Er zijn genoeg andere manieren om nieuws te verspreiden dat je makkelijk erbij kunt komen zegt nog steeds weinig over de inhoud zelf van het platform en met name hoe deze wordt gecontroleerd op waarheid. Vrijwel alle bekende (grote) social media is per definitie te groot voor moderators om echt goed in de gaten te houden.

[Reactie gewijzigd door banggun op 23 januari 2026 14:24]

Amerikaans, Chinese TikTok is alleen voor China. De internationale versie nu in Amerikaanse handen.
Dat is niet wat er nu is gebeurd.

TikTok is nog steeds volledig van ByteDance. Alleen de data van US accounts en het algoritme dat voor die accs wordt gebruikt is van de joint venture waar ByteDance ook nog 19,9% van bezit. Alle internationale accounts vallen nog steeds volledig onder ByteDance.

De Chinese TikTok heet Douyin en dat is een volledig apart bedrijf dat ook van ByteDance is.
In China hebben ze in China voor de eigen bevolking Douyin. Wat ongeveer hetzelfde is als TikTok ook van hetzelfde bedrijf. Maar wij mogen daar niet op en de Chinezen mogen niet op TikTok. Betekend niet dat onze TikTok niet volledig in China ontwikkeld en gehost wordt.

Ik vindt dat eigenlijk wel jammer. Ik wil juist wel zien hoe de TikTokkers in China leven. Vooral een inkijkje in hun gewone leven. Ik ben bang dat je straks ook niet meer kan communiceren met Amerikanen via TikTok. Zo krijgen we steeds meer losse stukken internet. Het mooie van het internet is juist dat je wereldwijd kan communiceren.
Volgens het aangehaalde persbericht voor U.S. users, natuurlijk is dat wat vaag, zijn dat mensen die zich in de VS bevinden, of wonen, of voor Amerikaanse staatsburgers, is moeten we een venn-diagram gebruiken.
En als je als Chinese of Europese user een US user volgt?

Ik zou die venn-diagram wel willen zien.

En ook technische uitleg hoe je dit gescheiden kunt houden....
Ik denk eerder voor het massaal beinvloeden van de komende mid-terms in de USA and het prijzen van de MAGA beweging. Met toegang tot het algoritme heeft kamp trump een ontzentted sterk marketing kanaal in handen gekregen onder het mom van national veiligheid.
Beinvloeden van Amerikaanse verkiezingen mogen die Amerikaantjes lekker zelf oplossen. Wat dacht je van hun meningen over Europa en hoe wij bestuurd moeten worden? En hun visie op blank nationalisme en vrijheid van meningsuiting? Vaccinaties, autisme, DEI, enzovoorts?

Als ze hun algoritmes laten aansluiten op hun buitenlandbeleid dan hebben we hier een groot probleem.
Kan ook een nieuwe brainwash outlet voor Trump worden.
Sommige mensen hebben 1984 als handleiding ipv als waarschuwing gelezen.

En die mensen weten helaas hun achterban er van te overtuigen dat hun politieke tegenstanders juist een staat a la 1984 wil invoeren.

Maar het zijn de rechts-populisten die autocratisch handelen en nu tech gebruiken om de bevolking te volgen.
Wat is je argument daarom?
Moeten we Facebook, X, Whatsapp ook blokkeren, of Amerikaanse bedrijven en ook Gmail?
Moeten we Facebook, X, Whatsapp ook blokkeren, of Amerikaanse bedrijven en ook Gmail?
Ik zou daar zeker voorstander van zijn, maar de wetten om dat zomaar te doen zijn er helaas (nog) niet...
Ik reageer specifiek op iemand wat een argment kan zijn.

En je reactie is er een ook zonder argument, dat vind ik dan weer jammer. Het mooie van Tweakers is dat mensen beargumenteren en dat mis ik wel eens.
Ik reageer specifiek op iemand wat een argment kan zijn.
Dat kan ik moeilijk voor een ander invullen, er zijn zo veel mogelijke redenen om geen zaken met de VS meer te willen doen op het moment.

Maar onder aan de streep komt het er op neer dat bijna niemand meer (de intenties van) de VS vertrouwd.

Vertrouw jij ze wel dan? En waarom dan na alle dreigementen en bemoeienis buiten hun landsgrenzen en anti-eu houding?
Je hoeft het ook niet voor een ander in te vullen, je eigen mening is belangrijker.

Waarom zou je de VS niet meer vertrouwen, wat is je eigen mening daarin?
Waarom zou ik CloudFlare niet vertrouwen maar Bunny (IT bedrijf voorbeeld), of waarom zou ik ASML wel vertrouwen maar NVIDIA niet.
Uit veiligheidsoverwegingen kan dit natuurlijk veel sneller, Het is aantoonbaar dat Musk via X politieke processen actief beinvloed binnen de EU. Maar de EU is op geopolitiek gebied niet 1, het is een papieren tijger, zeker als het om de VS gaat.

Zoek verbinding met Canada (die gewoon nu een veel hardere eigen koers vaart en zich niet meer laat chanteren bedreigen), met India, met Zuid Amerika om een veel hardere koers te varen richting de VS op tal van gebieden - maar wel zo duidelijk dat dit is gericht tegen het trumpisme
Het argument daarvoor is dat de VS onder dit regime in hun nationale veiligheidsbeleid hebben opgenomen dat ze Europa uit elkaar willen spelen door actieve politieke beïnvloeding en steun aan specifieke partijen te gaan verlenen.

Nu eigenlijk alle netwerken met enige omvang in handen zijn van miljardairs die trump steunen zullen deze zeker niet schromen om het daarvoor in te zetten.

Gmail is niet direct een sociaal netwerk, maar het zou beter zijn als we Europese alternatieven meer gaan gebruiken. Whatsapp zie ik liever ook vervangen door Signal. Weliswaar een Amerikaans product, maar wel open source en e2ee en niet gericht op winst.

Kortom: zelfverdediging en strategische autonomie.
Mijn TikTok videos gaan voornamelijk over auto's, ik zou niet weten hoe dat schuurt met een nationale veiligheidsbeleid?

Zelfde met Facebook, ik gebruik het voor de groepen die gaan over auto's, labradoodles en teckels..
1. Nu nog wel... Tot er een nieuw algoritme wordt uitgerold...
2. Niet iedereen is zo gefocust op specifieke onderwerpen als jij. Er zijn zat voorbeelden van nepnieuws die via social media wordt verspreid.
3. Zelfs (misschien wel juist) met een onderwerp als auto's ben je niet vrij van beïnvloeding. Voor je het weet zit je in een bubbel waar allemaal leugens over elektrische auto's worden verspreid:

https://electrek.co/2017/...ectric-cars-fossil-fuels/
1.Aannames, want je weet niet of dit een negatief effect gaat hebben. Overigens valt EU niet onder het Amerikaanse Tiktok bedrijf.

2.Moeten we dingen gaan verbieden omdat het niet in jouw interesse gebied liggen? Lijkt me een gevaarlijke situatie. Moeten we alleen overheidsnieuws toestaan?

3.De informatie die ik dankzij social media krijg is zo extreem breed juist dat alle hoeken beïnvloed worden. Terwijl als ik enkel informatie zou mogen krijgen van overheidskanalen (want vrije informatie zou dan niet mogen) zou ik juist gaan twijfelen of het wel klopt want je hoort geen alternatief.
Punt 2: nee het gaat niet om wat wel/niet in mijn (of jouw) interesse gebied ligt. Het gaat erom dat social media platformen worden misbruikt om leugens, misinformatie en propaganda te verspreiden met als doel de samenleving te ondergraven.

En bij punt 3 ga je de mist in. "Alle invalshoeken" daar word je niet wijzer van als een deel daarvan doelbewuste leugens zijn in het belang van een bepaalde industrie.

Vrijheid van meningsuiting is: dat je kunt zeggen dat je elektrische auto's niets vindt omdat je dan het motorgeluid mist.

Vrijheid van meningsuiting is niet: een propaganda-offensief opzetten waarbij je influencers betaalt om te stellen dat "elektrische auto's zijn nog slechter voor het milieu dan benzine" en vervolgens allerlei bots gebruikt om dit bij zoveel mogelijk mensen in de tijdlijn te krijgen.

Het laatste wordt namelijk gedaan in het volste bewustzijn dat die stelling niet waar is. Dan gaat het op z'n minst om misleiding.
De argumentatie die je gebruikt is gelijk aan de argumentatie in autocratisch bestuurde landen, waar geen vrijheid van meningsuiting bestaat, omdat dit de bevolking 'beschermt' tegen onjuistheden en 'buitenlandse propaganda'.

Kijk maar eens naar landen waar de bevolking ondedrukt wordt: China, Cuba, Noord-Korea, Rusland.
Denk dat het voor de Europese bevolking niet slecht zou zijn. Nu heb ik niet het idee dat whatsapp an gmail een verslavend algoritme is. maar X, Facebook in Instragram, hebben maar een doel, geld verdienen door jouw te verleiden. Dit door jouw afhankelijk te maken van hen. (wat trouwens ook voor google zoeken, en youtube geld). En dit is eigenlijk hetzelfde wat een drugs leverancier wil.
Geld is niet het enige doel anno 2026. Data en het kunnen sturen van de publieke opinie zijn minstens zo belangrijk.

We weten allemaal hoe Zuckerberg in de wedstrijd zit.
Gmail heeft ook als doel geld te verdienen, dat is echt geen goed doel.

Dat geld natuurlijk ook voor Whatsapp, alleen weten ze dat nog niet heel goed te monetizen (gebeurt al wel met de business accounts).
Social Media is kut. Het is brain rot ten top. Het maakt mensen naiver en individualister. Het beinvloed mensen, meestal op een negatieve manier. De toegevoegde waarde is negatief.
Maar waarom zit je dan op Tweakers, dit is net zo goed social media gezien we op elkaar aan het reageren zijn.

Ik zou ook niet weten in het algemeen waarom social media brainrot zou zijn? Ik zie content in mijn interesse gebieden zoals auto's, wat is mis dat ik met andere daar met andere over delen en zij met mij?
Waarom zou delen over computerhardware dan beter zijn (aanname?) dan over auto's?
Is totaal niet vergelijkbaar.

We zitten hier op tweakers meestal om informatie, kennis of meningen met elkaar te delen. In dit geval hebben we een artikel gelezen en zitten we daar al eventjes met elkaar over te discussiëren. Meestal met wederzijds respect voor elkaars mening, etc.

Dit, met een aandachtsspanne die echt de grote horror is van elke CEO van de grote sociale media platforms. Want in de tijd die we hier al aan dit onderwerp besteden hadden we al zo'n 50 korte videoclipjes van katten, huis-kakatoe's en epic fails kunnen zien, met alle adverts erdoorheen of omheen.

Wat jij nu omschrijft als jouw use case voor het gebruik van social media, of een tech community zoals Tweakers, is niks mis mee. Echter, dat is niet representatief voor het door CEO's van social media beöogde gebruik. Het probleem is dat 99% van de bevolking (inclusief, of vooral, jongeren en kinderen) het niet meer op die manier gebruikt. Die zitten vast in een fuik waarin ze de hele tijd scrollen, filmpjes van 30 seconden bekijken en dan alweer wat nieuws voorgeschoteld krijgen. Het liefst ook nog naar hun eigen wereldbeeld, politieke voorkeur of interesse.

Zet nu voor de grap Insta of Facebook eens op de "volgend" feed, in plaats van de "voor jou" feed. Dat moeten ze nu in Nederland verplicht aanbieden van de rechter, en die voorkeur ook bewaren. In die setting is het alweer wat minder 'evil', maar absoluut niet wat de CEO's willen.
Is het niet vergelijkbaar, of vind jij het niet vergelijkbaar?

Waarom zou Facebook nou echt anders zijn dan Tweakers, iedereen kan er op en iedereen kan reageren.. Of stel je dat het de doelgroep is, dat we bepaalde doelgroepen geen toegang zouden moeten geven tot communities?
Dat zou geweldig zijn!
Ik reageer op iemand gericht met de vraag voor een argument, het eerste wat jij doet is reageren zonder argument?
Het argument is dat die allemaal kul zijn, en dus beter zou zijn als we al die propaganda tools zouden verbannen. Inclusief Facebook, Whatsapp en de rest die je noemde.
Iedere vorm van entertainment is toch 'kul', dat is toch geen valide reden om iets te verbieden om iets leuks te mogen doen?
Iedere game of film die je kijkt is immers ook 'kul', het is niet meer dan entertainment...
Inderdaad. Dit grapje gaat Europe nooit herhalen en zelfs al zou dat gebeuren is China nu voorbereid en zal hun cyberwapen nooit werkelijk uit handen geven. De VS heeft dit gewoon via rauwe macht doorgedrukt maar als je ziet hoe veel landen in Europa gewoon volledig uit de handen van Beijing eten, denk aan Duitsland, Spanje, Italie en Frankrijk alleen al, weet je natuurlijk al dat we dit hier nooit kunnen bereiken.

Dus wat rest is voor Europa om deze spyware en malware troep gewoon uit de appstores te weren, zodat niet weer een hele generatie kinderen aan China's demoralizatie-psyops overgeleverd wordt.
Gelukkig zal dit medium totaal niet worden ingezet als propaganda machine van de Amerikaanse overheid. Toch? TOCH?!
Nee joh. Wordt een soort Trump Tok denk ik.
Het nieuwe, Amerikaanse bedrijf wordt onder andere verantwoordelijk voor hoe het algoritme werkt.
Tja, antwoord op je vraag is wel heel duidelijk. Alle "woke" results zullen door het algoritme wel gefilterd worden. Maar laten we niet vooruit lopen op de feiten. Er komt vast wel een onderzoek naar het algoritme en dan heb je meer informatie.
Israel heeft dat niet opgekocht, enkel de VS overheid met Trump aan kop.
At the end of the day zijn we allemaal b1tches van Amerika, en dat moet ons allemaal aan het denken zetten. Ook mij zet het aan het denken, ik typ deze reactie vanaf een Pixel telefoon......
Erkennen is stap 1, dus je bent al op weg...

Denk dat bij veel mensen het kwartje wel valt sinds Trump (weer) aan de macht is, ik heb mijn afhankelijkheden zo veel mogelijk verkleind, maar helaas is niet alles mogelijk, en ook ga ik werkende spullen niet meteen wegdoen, dus er zijn ook zaken die op termijn vervangen gaan worden met (Europese) alternatieven.
Wat met TikTok in de VS is gebeurd kan toch hier ook met bijvoorbeeld clouddiensten uit het buitenland door aparte EU bedrijven op te richten?
Zou kunnen, alleen gaat dat niet gebeuren.
Om even Zelensky te quoten:
Europe loves to discuss the future but avoids taking action today.
Trump zegt de NAVO op te blazen als Europa niet meer doet om zichzelf te beschermen. De meesten landen hadden voor 2025 al problemen om aan de 2% norm te voldoen en die is nu omhoog gegaan naar 5%. Trump zegt Groenland te willen inlijven, resultaat: Europa gaat nu eindelijk werk maken van Arctische veiligheid. Denemarken had wel hun defensie budget omhoog naar 4% gebracht, alleen ging daarvan vrijwel niets naar Groenland.

Al sinds 2012 roepen verschillende Amerikaanse presidenten (Obama, Trump, Biden) dat Europa meer doet doen aan de eigen veiligheid. In 13 jaar is er niets veranderd!

Trump is een enorme klootzak, maar ik kan zijn frustaties met Europa wel begrijpen.
Aardig vragen/aandringen werkt gewoon niet met Europa, dus wordt nu de botte bijl methode toegepast.

Hoe Ironisch is het dat een Amerikaanse president ervoor zorgt dat Europa minder afhankelijk wordt van de VS. De grote vraag is waarom we dat zelf niet kunnen?
Ook mij zet het aan het denken, ik typ deze reactie vanaf een Pixel telefoon......
Dat is juist perfect, alleen Pixels zijn geschikt voor GrapheneOS ;)
https://grapheneos.org/faq#supported-devices

Niet dat ik het zelf op mijn Pixel heb gezet, maar twijfel er wel steeds vaker over :+
Betekend dit nu dat Tiktok EU nog wel Chinese algoritme heeft? of krijgen wij hierdoor automatisch Amerikaanse algoritmes?
Ik ben hier ook benieuwd naar... Iemand enig idee?

[Reactie gewijzigd door ProfoundValue op 23 januari 2026 11:25]

Het achtergrond artikel schrijft:
Bij dit alles gaat het alleen om TikTok in de VS. In Europa verandert er dus niets.
Dus lijkt er op dat we op de Chinese algoritme blijven.

CC @ProfoundValue

[Reactie gewijzigd door Christoxz op 23 januari 2026 11:59]

Oracle -> Larry -> Warner Bros vs Netflix?! (+ ambities zoon Larry voor Paramount)
Ja, deze overname is problematisch omdat het Larry en cohorten een flinke overmacht geeft in multimedia. Hoe je er ook naar kijkt, competitie is een belangrijk goed en dat wordt hier mee flink afgebroken.
+ CNN wilden ze erbij hebben. Rara waarom.

Je hoeft alleen maar te kijken naar de ondergang van de 'kwaliteitskranten' als NY Times and Washington Post na overname door de tech-bro's. Iedereen die kritiek heeft op de aankomende broligarchie is eruit gewerkt.

In Nederland is de media-sector grotendeels overgenomen door verschillende typo's met dezelfde ambities en voorkeuren. Daarom moet er elke maand een nieuwe autoritaire partij op het schil gehesen worden.

Tien jaar geleden ging het nog over racisme, nu worden termen als remigratie ( = deportatie via concentratiekampen ) zo ongeveer gezien als mainstream.

Gevaarlijke tijden.
Ik hoop dat iemand vóór de wijziging van het beheer van het algoritme vast heeft gelegd hoe nieuwe accounts zich gedragen op basis van de filmpjes die ze in eerste instantie voorgeschoteld krijgen, zodat dit over een jaar vergeleken kan worden met het algoritme in Amerikaanse handen.
Wat sowieso opvalt is dat als je geen account hebt, je kunt dan een paar weken zonder account slop scrollen, de kwaliteit van wat er wordt aangeboden veel beter is, veel minder rage bait etc.

Verder is alle social media echt bagger en worden ze allemaal gebruikt als propaganda kanalen, het verschil is nu alleen dat ipv westerse maatschappij ontwrichtende Chinese propaganda het waarschijnlijk Murica first propaganda wordt. Potato potaato.
Het is me nu niet duidelijk welke versie we in Europa gaan krijgen. Zitten we dan ook op die Amerikaanse?
Nee rest van de wereld blijft gewoon op de originele Tiktok.

Vraag me wel af of er een koppeling komt en hoe dat er dan uit gaat zien.
Dank je.
Dan is de titel van dit artikel een beetje verwarrend.
Uninstall Tik Tok...
Zo, eindelijk uit de handen van een totalitair regime losgeweekt...

Oh wacht...

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn