TikTok-deal tussen VS en China donderdag afgerond, Oracle krijgt groot belang

De verkoop van TikTok wordt donderdag afgerond, zegt de Amerikaanse minister van Financiën Scott Bessent. De Verenigde Staten en China bereikten in september al een 'raamwerk' voor de overeenkomst. Sinds zondag zijn 'alle details afgerond'.

De Amerikaanse president Donald Trump en de Chinese president Xi Jinping zullen de deal donderdag in Zuid-Korea afronden, zegt Bessent bij CBS News. De minister geeft geen verdere details over de verkoop, omdat hij niet betrokken is 'bij de commerciële kant van de transactie'. Wel zegt hij dat de exportbeperkingen voor China ondanks de deal ongewijzigd zijn.

De VS en China bereikten in september al een 'raamwerk' voor de verkoop van TikTok. CNBC meldde eerder dat ongeveer 45 procent van de aandelen van de Amerikaanse tak van TikTok in handen komt van Oracle, Silver Lake en investeringsmaatschappij MGX uit Abu Dhabi. Ook Fox Corp en Dell zouden volgens Trump betrokken zijn bij de deal.

Door Imre Himmelbauer

Redacteur

27-10-2025 • 08:22

120

Reacties (120)

Sorteer op:

Weergave:

Laat de grootste desinformatie campagne in de geschiedenis van Amerika beginnen.

Zo heeft Ellison nu, dankzij zijn overgewaardeerde bedrijf, complete controle over de Amerikaanse pers. Nu kunnen ze lekker dansen op de tonen van Tel-Aviv. Want daar draait het om. Teveel From de River to the Sea, en dat moest stoppen.


Maar je mag niet zeggen dat zij de pers controleren want anders ben jij anti-semiet.
David Ellison, zoon van, is sinds een paar maanden eigenaar van CBS.

Ellison heeft Bari Weiss het leiderschap over CBS News gegeven.

Je vindt niet snel iemand die meer pro israel is dan weiss.
Je krijgt een nul, maar om even een indruk te geven: YouTube: Bari Weiss: Last Week Tonight with John Oliver (HBO)

Die is inderdaad niet geschikt voor een nieuwsorganisatie waar men zaken rapporteert op basis van zaken die te achterhalen of bevestigen zijn, maar het zijn wel de types die door MAGA en hun vrienden overal op worden gezet.

Dezelfde club gaat nu dus TikTok beheren.
CBS is geen nieuws organisatie, maar Ron algemene omroep ala AVRO/TROS. Buiten hun dagelijkse nieuwsuitzending zijn er vooral quizzen, talkshows en series.
Hoewel je op zich gelijk hebt was m'n referentie naar een nieuwsorganisatie vooral een hint richting dat vehikel van Bari Weiss :)

Zie de video.

Overigens heeft CBS nog steeds o.a. een Stephen Colbert (ook al gecanceld door indirecte druk van de blonde leider) en 60 Minutes (ondanks de gemaakte fouten doen ze toch een poging). Die laatste zal vast ook een keer aangepakt worden :/

Maar punt was dat het geen goede club is die het beste voor de eindgebruiker wil.
From the river to the sea is dan ook antisemitisch. Het was verboden door ons parlement maar is door een rechter weer toegestaan. Duitsland en Amerika hebben de slogan wel verboden. Amerika stemde er met een meerderheid (377-44) tegen en heeft het expliciet als antisemitisch bestempeld.

De PLO in de jaren zestig heeft de slogan bedacht en had in hun handvest staan om "de zionistische entiteit" te vernietigen. Hamas gebruikte het met dezelfde boodschap.

Pro-palestina demonstranten geven er graag een nieuwe betekenis aan. Maar dat is vergelijkbaar met menen dat 'wir brauchen lebensraum' betekent dat Duitsers meer legaal willen emigreren.
Je hebt volkomen gelijk dat de aangehaalde uitspraken antisemitisch zijn. En dat dat zonder meer tegen moet worden opgetreden maar de opmerking van @Noobie2010 gaat daar niet over.

Deze gaat over de Amerikaanse media. Mogelijk moet ook Warner Bros. Discovery aan deze lijst worden toegevoegd, ik weet niet hoe lang ze aantrekkelijk overnamebiedingen kunnen blijven afwijzen.


TikTok is onder vuur gekomen na 7 oktober 2023, omdat de jeugd op TikTok massaal hun afkeur uitsprak over hoe Israël in Gaza handelde, met duidelijke videofragmenten. De negatieve houding richting Israël nam niet af of ebde niet weg in de maanden daarna. Deze negatieve houding of opvattingen zijn niet per definitie ook antisemitisch of antizionistisch. Juist dat (een negatieve grondhouding) maakt het tot een groot probleem (voor Israël) op de langere termijn en de invloed die het kan (blijven) uitoefenen op de politiek in Amerika.


Een woordvoerder van de ADF (via een uitgelekt geluidsfragmenten van een interne conferentie) trok de conclusie dat het generationeel probleem aan het worden was en dat deze jonge generaties voor het leven een negatieve grondhouding zullen hebben jegens Israël. Terwijl in westerse landen onder oudere generaties de sympathie van oudsher naar Israël gaat, zeker onder het Christelijke deel van de bevolking.

Een paar weken geleden, vlak na de TikTok-deal, glom Netanyahu van trots tijdens een interviewsessie met Amerikaanse journalisten dat ze TikTok onder controle hadden (via o.a. Ellison) en dat naast TikTok ook X een probleem was, maar verwachtte met Musk te kunnen praten of te overtuigen.
Inderdaad, mensen lezen wel heel nonchalant over het motto van een Hamas heen. Die hebben letterlijk de vernietiging van een volk in hun handvest staan. Het is een illusie dat ze dit statement zomaar laten varen.
Wie heeft het hier over Hamas? Ik heb het puur over de controle van de media door de Zionisten. Kanye West heeft hetzelfde gezegd en een dag erna kon hij, een multi-miljonair, nieteens meer bij zijn eigen geld en is hij gecanceld.

Verder heeft Hamas alle recht om te plaatsen in hun handvest wat ze willen: hun land wordt BEZET. Wanneer je een land KOLONISEERT heb jij GEEN ENKELE RECHT VAN SPREKEN.
Zoals ik al eerder zei, de wereld is iets complexer dan dat absolute statement wat je hier schrijft.

En je probeert mensen af te leiden van het feit dat jouw initële river to the sea opmerking door dezelfde lui gebeurt en aangevoerd wordt door hamas. Dus dat is hetzelfde. Ook dat je roept dat de media een bijna een soort zionistisch complot is, lijkt gevoed door een erg eenzijdige bron van informatie. Wat Kanye allemaal uitspookt is weer een ander topic in een andere rabbit hole, maar laten we het erop houden dat ik niet onder de indruk ben van de man.

De bron van de problemen in het M-O is niet in 1948 begonnen, het gedoe tussen alle volkeren in deze regio is al bezig vóór onze jaartelling begon. Je kunt niet zo stellig van zwart/wit-dingen spreken als kolonisatie, er zit een enorm complexe historie aan vast.
neemt nog een slok koffie. Leest wat Nederlandse geschiedenis. verslikt zich en proest zijn koffie over het scherm. Kijkt daarna naar de landkaart. prikt willekeurig Australië aan. leest wat geschiedenis. snift.

Mooi man, politiek. Laten we dat niet hier doen, m'kay?

Iemand nog een mooi verhaal over Ziff 7 van vroeger? Ik droom nog steeds wel eens over mijn T2P4 hoe belachelijk lang ik met dat mainboard heb gedaan. P133, toen een 233MMX en uiteindelijk een K5 en een K6!
Ik heb het nog eens opgezocht en het staat ook in het partijprogramma van Netanyahu.


Misschien maar toch aan Trump geven?

[Reactie gewijzigd door emeralda op 27 oktober 2025 11:30]

Dat is een redelijk simplistische voorstelling hoe de wereld in elkaar steekt.
En toch is het wel de realiteit.

De tijd van nuance, van de indruk wekken van neutraliteit, echt wel keihard voorbij in de VS. Als we zien hoe hard en vaak Trump uithaalt naar de media, deze zwaar onder druk zet en beinvloed, hoe Fox (onderdeel van deze deal als ik het artikel mag geloven) zonder blikken of blozen alles recht praten wat fout is, dan kan je jezelf niet meer ontrekken van het beeld dat de media in de VS niet alleen niet meer neutraal is, want wat is neutraal, maar hevig onder de controle van een zeer kleine groep die doelgericht de vrijheid van meningsuiting kapot maakt, die actief bepaald nieuws uit de media willen houden, en uiteindelijk gewoon propaganda verspreid.

De pers zou altijd hun best moeten doen om de waarheid boven tafel te krijgen, en dat is niet het geval in de VS. Alles rondom de Epstein files is daar echt een heel duidelijk voorbeeld van. Hoe Colbert en Kimmel worden af geserveerd onder druk van Trump, is daar wederom een heel duidelijk voorbeeld van.

Dit is echt wel heel anders dan hier. Men mag absoluut kritiek hebben hoe dingen hier gaan, en ik heb ook zeker kritiek hoe de verschillende machten in dit land zich daar in opstellen. Maar gelukkig zijn de dingen die wij in de VS zien, nog niet hier, en we mogen echt hopen dat we daar niet gaan komen, want het gaat daar echt extreem fout.
En zo gaan we van banden met Israël naar Trump, en alles uti het kamp van Trump zit in de categorie orange man bad.

Dat gezegd hebbende, ik ben geen Trump fan, maar de problemen die je hier aanhaalt zit gewoon in de media zelf. Er is enorm veel polarisatie aan beide fronten. Wat men MSM noemt zit ook vol met intolerante praat, uitsluitingen en desinformatie. Het is gewoon letterlijk een teringzooi aan het worden, alleen roepen beide kanten dat ze de waarheid in pacht hebben en dat de ander niet te vertrouwen is.

Het cancellen en anderszins kaltstellen van mensen is iets wat men al jaren doet, maar omdat het gebeurde bij de mensen die niet een welgevallige mening hadden, was het een goede zaak volgens sommigen. Als je maar aan de goede kant van de geschiedenis staat, is het verhaal.

Zoals ik al eerder aanhaalde, de wereld zit een stuk complexer in elkaar dan een half Joods complot om river & sea. Dat is de simplistische view, en er wordt te hard op de trom geroffeld door lui die maar een half idee hebben maar wel een grote waffel op de socials (en dus veel exposure).
Zeg je nu dat de link naar Trump hier raar is? Want het gaat hier over een deal waarbij Trump 1 van de hoofdrolspelers is, met druk van zijn regering, met partijen die dicht bij hem persoonlijk liggen.

Het is niet of even maar wat zaken bij elkaar worden geraapt. Het gaat hier wel degelijk over een steeds meer gecentraliseerde macht, waarbij bedrijven, waaronder die delen van de pers en andere media beheren, ofwel bij die macht horen, of zo angstig zijn voor die macht dat zij heel behoedzaam worden in wat ze doen.

Er is heel erg veel kritiek te leveren op de media in de VS, dat is allesbehalve nieuw. Ook de invloed van een kleine groep op bijvoorbeeld politieke kandidaten, is allesbehalve nieuw. Ik kijk ergens ook nog steeds met verbazing naar hoeveel mensen die denken dat het nu pas fout gaat, en niet doorhebben dat dit van allen tijden is dat zij niet grotendeels bepalen wie aan de macht komt. Ik vergelijk het vaak met je kind een keuze geven tussen optie a en b, waarbij jij ze het idee geven dat ze werkelijk een keuze hebben, maar jij volledig in controle bent welke die keuzes zijn.

Tegelijkertijd gaan dingen wel degelijk anders. We zien dat hij veelvuldig de rechterlijke macht verdacht maakt en negeert, dit ook doet bij de media, waarbij in beide gevallen ook mensen direct bij naam noemt. Wanneer jij als president je uitlaat over wie in dienst moet zijn van late night shows, dan is dat wel echt een heel serieus probleem, zeker ook wanneer je vervolgens ziet dat dit grote financiele gevolgen heeft voor bedrijven, ongeacht de keuze die ze maken. Hij heeft gedreigd met specifieke heffingen tegen een bedrijf als Mattel omdat zij zich uitspraken over de zorgen en effecten van zijn beleid.

Dit artikel gaat er vervolgens over dat hij een deal heeft geregeld om een gigantisch invloedrijk platform over te laten nemen door effectief zijn vrienden, de mensen die zijn narratief steunen, waardoor wederom een stuk van de media in dat kamp terecht komt.

Wat ik al zei, de problemen in de VS zijn ontzettend groot, ook bij de media. Alleen kan dat geen antwoord zijn op het nog verder verslechteren van de media doordat Trump dit wilt. Een president zou juist moeten proberen om dit te verbeteren, zou juist moeten proberen om die vrije pers te versterken, zou juist demonstraties moeten steunen vanuit het principe van vrijheid van meningsuiting. Dit alles gebeurt nu niet, we zien hem dit juist afbreken, en deze aankoop gaat de afbraak alleen nog maar versnellen.
Ik ben dan ook geen fan van Trump, zal ik nog eens herhalen. Het ironische is dat hij wèl erg open over zijn doelstellingen communiceert, en dat hij op een soort rancuneuze wijze de mensen aan het terugpakken is, waarvan hij vindt dat ze hem de jaren ervoor benadeeld hebben.

Vergeet niet dat een paar jaar geleden vrij veel sociale media, zoals bv Twitter met Dorsey aan het roer, nogal veel aan demonisering en cancelling deden richting de lui van Trump en diens companen. Er is ook erg veel geld gegaan vanuit diverse particulieren om de anti-Trump sentimenten te voeden, dat is ook geen geheim.

In het grotere geheel is het dus gewoon simpelweg dat er een tweespalt aan het ontstaan is, met kampen die alleen maar verder uit elkaar gedreven worden. In de functie van president is het hem aan te rekenen dat hij niet de verbinding opzoekt en het goede voorbeeld toont. Mijn aanname is dat hij er iets steviger in gaat, omdat hij naar zijn inzicht, eerst de rotte appels uit het systeem wil halen.
3 dingen.
  1. Ik heb je nooit beticht van fan zijn van Trump.
  2. Het gaat niet over wat andere hebben gedaan zoals een Dorsey,
  3. Het gaat over de reikwijdte van Trump. Geen enkele president in de afgelopen 50 jaar, heeft zich zo bemoeit met vrijwel alles wat hem niet bevalt. Al die presidenten voor hem vonden vast bepaalde media bagger, vonden het niet leuk wat ze zeiden, maar nooit gingen ze zo achter hen aan. Ze hadden ook allemaal geen eigen media platform waar ze ongelet hun eigen mening konden pushen. Nooit werd er zoveel druk uiitgeoefend op de rechterlijke macht, nooit zoveel druk op andere politici enz enz enz. Het is niet dat je niemand kan vinden die niet schuld is aan 1 of meer zaken, het is dat Trump het allemaal doet, en hij doet dat open en bloot en het interesseert hem helemaal niets. De overheid staat stil, heffingen zijn hoog waardoor het volk veel meer betaald voor goederen, en hij breekt het witte huis af, om zo zijn balzaal van dat geld van de heffingen te bouwen. Ondertussen koopt hij maar gouden dingen, en haalt die bakken met geld binnen met zijn eigen cryptocoin. Het gaat maar door en gaat maar door. Je kan dit op geen enkele manier vergelijken met andere presidenten. Wat ik al zei, het land is kapot daar, de media is zo gespleten als het volk en de politiek is. Alles is daar zwart wit geworden, maar los van dit alles probeerde vroeger presidenten dat te verbeteren, niet nog verder te verslechteren om hun eigen propaganda te pushen, om kritische journalisten verdacht te maken, te vernederen en toegang tot de president te ontzeggen. Nee, dit is ongekend.
Verder nog over de open communicatie, mja dat zegt niet zoveel, die vent heeft geen filter en verandert iedere 5 minuten van mening. Zijn openheid heeft echt nul komma nul waarde. Mensen willen duidelijkheid van een leider, openheid is echt bijzaak, en levert alleen iets op wanneer mensen hierdoor een idee krijgen wat er gaat gebeuren.
Ik ben het alleen eens met die demonisering / cancelling van de lui van Trump en companen; dit is niet eens iets waar ik over wil "debatteren" en ik heb hier geen open mening over. Wat ze doen gaat tegen mijn morele kompas in. Geen tolerantie voor intolerantie, wat, toegegeven, ietwat tegenstrijdig is.

Maar: de Trump administratie, waar ze overigens volledig transparant over waren, plukt mensen van straat en stuurt ze naar concentratiekampen waar ze verdwijnen. Dat is nogal een verschil met van Twitter afgepest worden.

Rotte appels uit het systeem halen is prima, maar wat doet hij nu echt? Welke rotte appels? Het lijkt er steeds meer op dat hij en zijn companen de rotte appels zijn, o.a. dus door de verdwijningen die hij nu ook wil uitbreiden naar burgers - bijvoorbeeld door FBI agenten te sturen naar mensen die kritisch zijn of die hun (grondwettelijk) recht om te protesteren uitoefenen. Of door de regering dicht te houden zodat mensen hun inkomsten kwijt raken en hun voedselhulp stopgezet worden (alhoewel dat laatste mogelijk niet gaat gebeuren).

iig. Ik ben hier niet redelijk of neutraal over. En dat is prima.
Het is wel helaas waar de VS (niet Amerika) naartoe werkt. En het probleem is lang niet alleen Trump, dus we zijn er over 3 jaar ook niet van af.
Sterker nog, over 3 jaar is iets dergelijks hier ook geïmplementeerd, of er moet deze week een wonder gebeuren.
Fingers crossed. Dat gezegd hebbende (als we over Nederlandse politiek praten), bij de vorige verkiezingen won de PVV ook dik maar ze hebben dat niet kunnen vertalen naar significante invloed of veranderingen. Ik heb ook geen vertrouwen dat een volgende regering effectief gaat zijn. Niet als de leider van de grootste partij zich als Calimero blijft gedragen.
Eens. Ik heb je geupvote.

Wie de media controleert, controleert de mensen. Die heb je nodig in strijd tegen alles whatever XYZ.
Het is zo moeilijk om hier iets tegen te doen, aangezien die media zo groot en machtig zijn en zoveel geld hebben en / of krijgen van mensen die via de media politieke invloed willen uitoefenen.

En op zich is dat prima, dat is onderdeel van persvrijheid en vrije markt. Maar niet als er een monopolie ontstaat. Dit is namelijk tegenstrijdig met persvrijheid.

Ook nog kleine opmerking, bepaalde partijen / personen doen vaak alsof ze de underdog zijn, zeker als ze het hebben over "de MSM", maar ze hebben niet door dat de media waar ze wel naar willen luisteren juist erg mainstream is.
Je bericht heel anders over israël als jouw loonstrook daarvan afhankelijk is. Persvrijheid oogt mooi maar uiteindelijk gaat het denk ik - wat doet journalistiek voor het publiek? Datgene in Nederland is wel vrij maar tam en weinig impact dan behalve luidspreker van huidige politiek. Denk dat in tientallen jaren voorheen veel sterker was.
1) De CEO van Threads is Joods. Maar Threads is het grootste River To the Sea bolwerk vol met anti-israel / pro hamas propaganda (waar echt 80% gewoon verifieerbare onzin van is) die je maar kunt vinden. Het is dus niet persé zo dat een joodse invloed wil zeggen dat ze anti-israelische zaken verbieden of strikter controleren.

2) Joden én Palestijnen zijn semieten dus anti-semitisch ben je al snel in dit conflict, welke kant je ook kiest.

Zowel het pro-Netanyahu wereldje van Ellison én de river to the sea filosofie zijn beiden compleet van de pot gerukt en behoren beiden niet nieuwsorganisaties te beïnvloeden. Even ter compleetheid. Doen alsof de ene partij zoveel dichter bij de waarheid zit dan de andere is gewoon bezijden de realiteit.

Ik heb twee feeds opgezet op twee nieuwe, verse accounts. De ene seed ben ik begonnen met reageren op anti israel posts, pro biden/democrat posts. De andere seed ben ik begonnen met pro trump en pro israel posts. De feed van Threads en Facebook passen zich snel aan aan wat ze denken dat je politieke denkbeelden zijn.

Vervolgens ben ik gaan fact checken en sorry, het River to the Sea clubje maakt véél meer gebruik van gefalsificeerde informatie, beelden, video. Andere conflicten, andere tijden, met AI gemaakt, uit z'n context gehaald of gedeeltelijke waarheden.

Leugens over een partij die zich schuldig maakt aan oorlogsmisdaden zijn nog steeds leugens. Je kunt pro-Palestina of anti-israel zijn zonder onzin te consumeren.

[Reactie gewijzigd door majic op 27 oktober 2025 17:06]

Hoe groot is de kans dat dit nu één groot desinformatie platform voor de republikeinen gaat worden? Ik vrees het ergste.
Niet dat Tiktok nu niet één groot desinformatieplatform is. Ik heb afgelopen week even 'geswiped' en kwam keer op keer AI beelden van politici, hoop antimmigratie retoriek en zelfs glorificatie van nazisme. Daarna meteen mijn account verwijderd en de app weggegooid, bah.
irritante is dat wanneer je een paar keer te lang (of langer dan de andere content) naar dat soort video's kijkt (al is het enkel uit afschuw, shock of nieuwsgierigheid), je meteen locked-in bent voor het algoritme en je continue die dingen krijgt te zien.

En als je nieuw bent op het platform of het een tijdje niet hebt gebruikt, worden de video's weer wat diverser. Echter omdat het gemiddelde van dat soort extreme video's omhoog is gegaan door eerder genoemde score, is de kans gemiddeld ook weer hoger dat je wederom weer in een van de spiralen terecht komt. Dat gaat dan ook steeds extremer omdat dit proces zich continue herhaalt. Dus van die extremere content ga je een schifting maken naar nog extremere content, omdat dat er weer uit springt. En zo word je gedwongen een hoek in gedreven.

Het beste is dus eerst even te zoeken op de hoek waar je uiteindelijk in wilt eindigen, algoritme voeden door lang naar die video's te kijken, en dan gaat het goed. Of gewoon, zoals je zei al te doen, niet gebruiken. Dat is nog beter voor je ziel en zaligheid.

[Reactie gewijzigd door cyble op 27 oktober 2025 09:23]

ik gebruik geen tiktok echter herken ik het probleem ook bij youtube. vroeger ontdekte ik onwijs veel nieuwe leuke dingen, van muziek tot hobbies, projecten, diy e.d. ik krijg nu altijd maar het zelfde voor geschoteld en er is geen fatsoenlijke manier meer om iets nieuws te ontdekken. wanneer ik niet ingelogd ben en gebruik wil maken van youtube is de pagina blanco. het is flink verpest.

[Reactie gewijzigd door Tweakwondo op 27 oktober 2025 10:43]

Herkenbaar, ik begin elke week opnieuw en het is echt super vervelend om 'op te starten'. Je ontkomt eigenlijk niet aan een bubbel op deze manier.
Je zegt irritant, maar ik vind het zelf onwenselijk en bezwaarlijk.

Ik kan niet begrijpen dat dit soort praktijken zijn toegestaan, de aanbieder vult zijn zakken met advertentie inkomsten en overheden zit met het radicalisatie probleem van allerlei groepen mensen die vast zitten in een bubbel.
Het beste is dus eerst even te zoeken op de hoek waar je uiteindelijk in wilt eindigen
Maar zoals jij al zegt; het 'algoritme' is niet te 'foppen'. Het is net zoiets als "denk niet aan de roze olifant". Het effect is het omgekeerde - ook al is je mindset "ik wil niet vast komen te zitten in een bubble" - het gebeurt toch.
En de reden ervoor is niet eens dat je radicaal zou moeten worden o.i.d. [dus een evil plan], maar puur aandacht vasthouden. Het 'evil' deel komt vanuit de posters van desinformatie - die willen een ander verhaal vertellen.
Zonder algoritme kijken is de enige manier of niet kijken/gebruiken idd.
Voor de mensen die het niet weten, er is ook een niet geinstreseerd knop in Tiktok waarmee je jouw algoritme kan beinvloeden. Heb deze zeker in het begin veelvuldig gebruikt.

Blijft wel irritant als je inderdaad iets te lang naar 1 filmpje kijkt, voor wat voor reden dan ook dat je dan heel snel dat soort filmpjes voorgeschoteld krijgt
irritante is dat wanneer je een paar keer te lang (of langer dan de andere content) naar dat soort video's kijkt (al is het enkel uit afschuw, shock of nieuwsgierigheid), je meteen locked-in bent voor het algoritme en je continue die dingen krijgt te zien.
Aan de andere kant werkt dit ook voor video's die je wel leuk vind. Zou je dit dus stoppen dan verlies je dus ook de content wat je wel meer zou willen zien. Ik denk dus dat je ook zou klagen als je de leuke dingen ook niet meer zou zien of dat alles compleet willekeurig is en je nog veel meer troep gaat zien omdat het niet probeert iets te vinden wat je leuk zou kunnen vinden. Het algoritme kan helaas niet in je hoofd kijmen wat er wel leuk is en niet leuk is.

Natuurlijk zou je dus andere systemen kunnen gebruiken maar wordt dit er beter / duidelijker op? Dan zou je dus bijvoorbeeld de like knop moeten gebruiken. Maar wat doe je als je de video matig vind maar wel meer zou willen zien over deze onderwerp (van andere personen). Je wil niet specifiek dus deze video een like geven want dan krijg je misschien ook wel weer meer van deze persoon die je niet goed vond. Of je wil een video een like geven omdat toevallig deze ene video grappig / goed uitgewerkt is / je emotioneel geraakt heeft / welke andere reden dan ook maar toch niet meer andere video's wil zien ervan. Dus de like knop werkt ook niet. Dan zou er een andere systeem moeten komen waar je specifiek kan zeggen welke content je wel / niet wil en welke uploaders (wil geen content creators zeggen sinds er genoeg AI en gestolen content uploaders zijn) wel / niet wil zien. Maar dan zit je weer helemaal vast in een bubbel en vind je weinig nieuwe dingen.
Ik weet niet in welke bubbel jij zit, maar ik zie vooral veel comedy, kattenfilmpjes en dragqueens...
Dat laatste stukje zou nooit propaganda kunnen zijn toch...?
Alleen kattenfilmpjes zijn propaganda. World domination by Cattecus Domesticus.
Groot. Social media-kanalen zijn vooral propaganda kanalen geworden waar mensen stiekem genudged worden tot ander gedachtengoed. En het gebeurt recht onder onze neuzen.
Zeer groot, als je kijkt hoe X en Truth Social daar ook al voor ingezet worden.

Alle nieuwszenders in de V.S. ook.

Het zal steeds moeilijker worden voor mensen in de V.S. om een neutraal beeld te krijgen van wat er binnen het land gebeurt.
Het zal steeds moeilijker worden voor mensen in de V.S. om een neutraal beeld te krijgen
Omdat het heel gemakkelijk is om willekeurige berichten/video's te posten en de automatische polarisatie / bubble vorming, doet de rest.
Tel daarbij op de hoeveelheid 'ruis' - waar in concentionele / 'oude' media altijd minder ruimte/tijd voor beschikbaar was.

(En ik wil niet impliceren dat ik daar zelf aan ontkom. De oplossing; dan luister ik wel naar vrienden/familie werkt ook niet meer omdat we allemaal zijn opgenomen in hetzelfde systeem. De oude wijze man (of vrouw) [met welliswaar oude inzichten maar veel minder beinvloeding] zijn we inmiddels kwijt...)

Het enige wat ik kan bedenken is: hoe moeilijk het ook is; jezelf voorstellen als lid van 'de tegenpartij'.
Trump (de republikeinen) hebben al flink gebruik gemaakt van TikTok tijdens de verkiezingscampagne. mogelijk dat Trump zelfs TikTok uitstel heeft gegeven voor de verplichte overname als dank voor hun inzet.
zou bijna zeggen wat verandert er dan? Ook op dit moment is er veel desinformatie. Persoonlijk hoop ik dat iedereen zich door deze deal van TikTok terugtrekt en een ander platform gaat gebruiken. Helaas betekent dit dan grote accounts met veel volgers dan weer op 0 moeten beginnen en het zal daarom ook wel niet gebeuren. Of misschien als je je profiel en volgers kunt "importeren" of overnemen.
Groot, maar dat is het geval met alle sociale media of pagina's waar mensen wat hersenloos doorheen scrollen. Ik zit te vaak op Reddit bijvoorbeeld en zit daardoor in een bepaalde bubbel, en dat zal mijn blik beinvloeden.

Bijvoorbeeld, als ik door r/all scroll is het sentiment erg pro-Oekraine en anti-Trump, omdat er weinig slecht nieuws uit Oekraine in terug komt aan de ene kant, en de nogal dramatische headlines over Trump van o.a. The Daily Beast elke dag bovenaan staan, 1 op de 2 headlines zijn "xxx Melts Down Over yyy", alsof Trump en co elke dag hysterisch rondzwabberen. Denk dat het niet zo dramatisch is.

Beste is om de "sociale" media links te laten liggen (spreekwoordelijk, niet politiek).

[Reactie gewijzigd door YopY op 27 oktober 2025 16:42]

We moeten in Europa helemaal zulke sociale media niet meer willen hebben. Verbieden kan helpen, maar ik denk dat bewustwording bij zowel ouders als kinderen ook moet gebeuren. De impact van social media op onze sociale normen en omgangsvormen en concentratie is gewoon schokkend. De jeugd is onze toekomst... we mogen daar echt wel zuiniger op zijn.

Het maakt niet uit of het in Chinese of Amerikaanse handen komt. Het feit blijft dat belangrijke informatie over onze kinderen naar deze landen toesluipt.... en beiden zijn geen vriendjes meer van ons.
Helemaal eens. Laatst Snap eens geinstalleerd, de app die alle pubers gebruiken kennelijk. Ik schrok me rot, vooral de feitenlichte raigebait vond ik schokkend. Pubers hoeven geen Volkskrant te lezen maar dit is wel het andere uiterste. Ik hoop dat ze een goed mentaal filter ontwikkelen, want je kunt niet zonder op die zogenaamde social media platforms.
Oracle, de dataminer van persoonlijke informatie en daarmee AI traint? Die Oracle? De Oracle die voorstander is om alle gezondheidszorg informatie te gebruiken om AI te trainen? Ik denk dat we het over een meer privacy vriendelijke Oracle hebben, en niet het informatie horder oracle.
Neehoor we hebben het over die Oracle, die Oracle waarvan de eigenaar volledig voorstander is van Massasurveillance met gebruik van AI
Nee hoor precies dezelfde, anders waren ze ook niet zo groot.
Een grote Chinese partij die de boel verkoopt aan een grote Amerikaanse partij. En EU die een beetje aan de zijlijn staat. Of is dit te negatief ingesteld?
Nee de EU is een papieren tijger - als het om geo economische en geopolitieke grote vraagstukken en stellingnamen gaat.
In deze vind ik het niet zo erg. 1 wetje aannemen op EU niveau om tiktok te verbieden is goedkoper dan een wapenwedrace om sociale platformen (denk alleen niet dat dat wetje er gaat komen)
Het is een ingewikkelde situatie, want het gaat lang niet alleen om TikTok. Google, Facebook, AWS, het zijn allemaal VS strategische bedrijven die zwaar bepalend zijn voor 'ons' online leven in de EU. Je hebt je als EU afhankelijk laten maken en alleen al om electorale redenen zal het voor EU/lidstaten viijwel onmogelijk zijn om nu een harde lijn te nemen tegen zoiets als facebook.

Kun je als (nederlandse) politici wel roepen; 'we moeten, we moeten, we moeten' maar er is geen partij in de EU ( misschien dan muv de Piratenpartij en misschien nog enkele zijlijn partijtjes) die een harde stellingname durft te nemen.
Europa heeft al veel strengere privacy regels, in de VS is er een veel grotere handel in privé data. TikTok moet hier aan voldoen.
Heel TikTok blokkeren in de EU aub. ( niet door deze deal ) maar omdat het kinderen verslaafd maakt..
In China hebben ze de contentfiltering anders ingericht (heb het even niet over de grote firewall, wacht even met oordelen aub), daar is het verplicht om educatieve content in de mix mee te nemen.
In Tiktok heb je een verborgen optie genaamd STEM. Afkorting voor Science, Technology, Engineering, Math. Dit geeft een extra tabblad / video feed waarin alleen educatieve video's getoond worden. Het idee is leuk, maar het is niet standaard geactiveerd, diep verstopt in de instellingen en met 1 swipe ben je weer in je "normale" video feed.
mijn kinderen worden afgeraden om tiktok te gebruiken. tijdverspilling en stiekem worden ze gebrainwashed door diegenen die de algoritmes controleren.
Volgens mij is Tiktok achter de schermen sinds juli al in Amerikaans/Israëlisch beheer. Vanaf toen werd de feed ineens opvallend vol met pro-israel geneuzel en de afgelopen maand is het bijna alleen maar pro+Israël, zielige joden, lgbt, interraciality, multiculturalisme, white hate, anti kinderen/tradition familie geneuzel. Het is net alsof de knop volledig omgezet is naar hetzelfde algoritme dat Facebook en Instagram gebruiken. En dat is jammer want tiktok had echt een perfect algorithme. Mijn feed zat voorheen echt vol met dingen waar ik oprecht interesse in had. En nu is het weer allemaal zooi waar Israel van wil dat je daar interesse in krijgt.
Dat hebben ze bij elk platform gedaan. Al helemaal op Youtube waar de ene na de andere kritische kanaal direct werd gedemonitised. Hoe lang gaan wij het accepteren dat deze mensen de boel politiek en in de media controleren?

Woensdag moeten wij gaan stemmen, 90% van alle partijen worden door Zionisten gesponsord. Ordinaire landverraad, maar dat mag je niet zeggen want dan ben je anti-semiet.
en investeringsmaatschappij MGX uit Abu Dhabi
Juist ja...
Oracle krijgt geen groot belang. Ze kopen een groot belang.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn