Bloomberg: Apple voegt volgend jaar advertenties toe aan Kaarten-app

Apple is van plan volgend jaar advertenties toe te voegen aan zijn Kaarten-app, schrijft Bloomberg. De advertenties werken ongeveer hetzelfde als de advertenties in de App Store. Daar kunnen ontwikkelaars betalen om hun apps te promoten voor een bepaalde zoekterm.

Volgens Bloomberg zullen de Kaarten-advertenties een 'betere interface' krijgen dan die in Google Maps en andere diensten. Wat het medium daarmee precies bedoelt, is niet duidelijk. Apple is ook van plan om AI te gebruiken om er zeker van te zijn dat de resultaten 'relevant en nuttig' zijn.

Apple legt de nadruk in de afgelopen jaren steeds meer op omzet uit diensten. Het bedrijf introduceerde onder meer Apple Pay, Apple Music, Apple Arcade en Apple TV om minder afhankelijk te zijn van de verkoopcijfers van de hardware. In de afgelopen drie jaar groeide Apples omzet uit diensten met 40 procent, terwijl de omzet uit hardware groeide met 5 procent.

Door Imre Himmelbauer

Redacteur

27-10-2025 • 07:51

131

Reacties (131)

Sorteer op:

Weergave:

Ik moet zeggen dat ik reclame in diensten echt niet op prijs stel. Het is ook een van de redenen waarom ik diensten òf betaal, òf open sourced alternatieven zoek.

Ik ben benieuwd wat de markt gaat doen met dit nieuws. Maps staat voor mij juist gelijk aan minder poespas en simpelweg doelgericht (pun intended) zijn.
Ik vind Apple Maps ook veel rustiger, veel minder spraak instructies en een veel rustigere interface. Ik merk alleen wel dat Apple Maps er toch nog steeds vaker naast zit dat Google maps. Als ik echt 100% zeker moet zijn dat ik exact op de locatie moet zijn om tijd X vertrouw ik meer op google maps (Waze) dan Apple maps. Apple maps brengt me regelmatig tot in de straat, maar vaak zat niet echt voor de deur bijvoorbeeld.
Een kennis van mij zei laatst( ik gebruik geen Google maps meer, die stuurt mij regelmatig verkeerd.

Vervolgens ben Google maps gaan gebruiken op stukken waar deze niet nodig hebb(ken de weg en het verkeer), en inderdaad; Google adviseert regelmatig een andere/alternatieve route waarvan ik 110% zeker weet dat die of meer tijd kost, of simpelweg omrijden is.

sinds dien hebnooknik mijn twijfels aan de betrouwbaarheid van Google maps

//edit; owjah, negatief over google/apple/musk/tesla kan natuurlijk niet :+ getuige de reacties hieronder, zit er mogelijk wel een kern van waarheid in

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 27 oktober 2025 09:05]

Ik gebruik zelf alleen maar Waze omdat deze een functie heeft die andere apps niet hebben.
Ik woon in een gebied waarop een voormalig sluiproute zit, deze is afgesloten voor verkeer met uitzondering van ontheffingshouders.
Waze heeft de mogelijkheid om deze afsluiting te negeren, en mij dus qua navigatie hier gewoon overheen te sturen als dit de snelste route is.
Ik gebruik ook Waze. Ik wou deze ook op iPhone gebruiken, maar was voor mij onmogelijk, omdat:
  1. Via Siri een route doen kan alleen via iOS' eigen Kaarten app.
  2. Geen ondersteuning op de HUD van de auto via CarPlay.
Nu heb ik een Galaxy S25, en wat een verademing dat ik gewoon een willekeurige navigatie app kan gebruiken op de HUD van de auto via Android Auto, en dat als ik via de spraak assistent een route vraag, deze direct in m'n huidige navigatie compatble app opent, en dus ook inclusief de HUD.

Zelfs vragen om omleidingen, of een pitstop bij een winkel of iets werkt dan gewoon in de huidige app.

Ik heb ook Google Maps geprobeerd, maar na vele jaren Apple's Kaarten app te gebruiken, is de Google Maps app echt een ondoordacht lelijke en rommelige app.
dat is typisch, maar misschien iets wat pas met recentere ios versies mogelijk is, maar als ik een navaigatie start via siri, dan vroeg mij deze via welke navigatieapp ik de route wou starten (Apple kaarten, Google maps of waze)
Ik herken dit ook totaal niet. Ik kan gewoon Waze gebruiken op Apple Car play met Siri integratie inclusief HUD ondersteuning.
Waze is ook van google
Wat heeft de eigenaar met de functionaliteit te maken? Ik weet dat de app van Google is, maar Google maps mist deze functionaliteit.
nou kan het zijn dat het komt omdat ik niet navigeer met auto maar op de fiets is google maps echt superieur tov apple maps. sla links af naar 'het pad' en ga rechtdoor naar 'het pad' verlaat het pad om naar 'het pad' te gaan. waar ik bij gogle gewoon wél de namen van de verschillende fietspaden krijg.

wat ik wel echt heel vervelend vind aan google is dat er geen simple-high-contrast view is. en dan bedoel ik dus een view waarin je alleen je route (kleur) de dwars-straten (grijs) en een grote pijl met dikke letters de afstand naar de volgende instructie te zien hebt. eigenlijk alle navigatie apps proberen 'te veel' informatie te geven en dat lijdt (iig voor mij) enorm af van de route die je volgt

ik denk dat al die info (en reclame) er alleen maar voor zal zorgen dat men langer naar het scherm kijkt en dus ten gevolge daarvan minder op de weg let en we dus meer ongelukken gaan krijgen.
Ik heb beiden op de fiets gebruikt en merk dat de native iOS kaarten app veel minder batterij verbruikt dan Google Maps.
Dat ook, en Apple Maps heeft ook wat andere rarigheden, zoals namen van POI's die ineens het Engels staan, terwijl de POI in kwestie helemaal geen Engelse naam heeft. Hoe ze daar dan bij komen, geen idee.
Hoe ze daar dan bij komen
"Apple intelligence"

_/-\o_

Ik vind het vervelender dat je in geen enkele app makkelijk kunt zeggen dat een weg tijdelijk even niet bruikbaar is. In amsterdam centrum zijn ze nu volle bak bezig met allerlei wegen. De ene dag is iets wel open en de andere dag weer niet. Soms 's middags afgesloten of alleen in de ochtend, maar dan probeert ie je keer op keer op keer weer langs dezelde afsluiting te duwen. like Catch a fucking hint mate.

Ik heb echt al meermaals op het punt gestaan om m'n telefoon gewoon de gracht in te yeeten.

Mega frustrerend als je dan na 15 minuten omrijden weer op hetzelfde punt terecht komt of toch ineens via Noord de A1 op wordt begeleid. Ik wil gewoon altijd over de A2 tenzij ik 20 minuten of meer kan besparen, anders vind ik het echt de moeite niet waard om over de A1 te gaan. Verschrikkelijke weg om op te rijden vind ik zelf en vaak ineens alsnog 20+ minuten vertraging.

Maar er is volgens mij geen 1 app waar je dat soort voorkeuren in kan stellen.
+1 voor deze bemerking, dit is me ook al opgevallen.
Het enige wat ik me onmiddellijk kan bedenken is dat Google jou intentioneel laat omrijden om hun kaartdata te verbeteren en navigatie in eigen (en andere zoals Waze) aan te passen.

Als je nooit iemand via een parallelweg laat rijden, dan weet je eigenlijk niet hoeveel sneller of trager dit effectief is. Door af en toe mensen daarheen te sturen, liefst nog chauffeurs met een verschillend rijgedrag, kan je relatief nauwkeurig bepalen wat de tijdswinst zou zijn in het geval de hoofdweg een vertraging zou oplopen.

Ook kan het voor Google waardevol zijn voor de echte kaartgegevens.
Soms worden wegen niet zo accuraat weergegeven omdat ze zijn gewijzigd of aangepast in de loop der jaren, door een systematische hertekening van de kaart blijft dit wel meer actueel.

Zo heeft Apple plots straat getoverd rondom mijn huis, terwijl dit gewoon een privé baantje is rondom m'n eigen huis. Dit doet me geloven dat ze effectief dit soort data omzetten in kaarten.
Toen ik 10 jaar geleden als cable guy werkte in de provincie Antwerpen en ook vaak Antwerpen zelf in moest. Merkte ik reeds dat maps of Waze vaak minderwaardige routes toont. Ik heb toen Tom Tom GO getest en dat was een instant buy. Ik gebruik het tot de dag van vandaag. Maar mijn gevoel is er geen app die betere routes berekend dan Tom Tom. Het enige dat maps beter doet is POI, dat zoek ik dan via maps en copy paste het adres in Tom Tom.

[Reactie gewijzigd door BlaDeKke op 27 oktober 2025 08:56]

Tja, die missende POI is voor mij dan weer een deal breaker. In Maps 4 letters intypen, twee keer klikken en gaan. Dan vind ik een tweede app opstarten, kopiëren en plakken, en dan de route starten te omslachtig.

Daarnaast vond ik dat TomTom vaak met wel erg creatieve routes kwam. Dat doet (of deed, zie hieronder) Google Maps wat mij betreft beter. TomTom (en Waze) sturen je met alle liefde bijvoorbeeld door het centrum van Parijs als dat 1 minuut sneller lijkt, maar in de praktijk vaak langzamer is. Google laat je wat langer op de doorgaande weg, wat comfortabeler en vaak ook sneller is.

(Hoewel ik het afgelopen jaar het gevoel heb gekregen dat de kwaliteit bij Google ook achteruit gaat, misschien moet ik TomTom weer een kans geven)
Het ontbreken van POI’s lijkt me geen groot gemis. Mijn ervaring met POI’s in Apple Maps (Google weet ik niet, ik negeer alles van Google), is dat het gros niet meer bestaan of niet accuraat is. Restaurants, bakkerijen, het maakt allemaal niet uit. De helft bestaat überhaupt niet (meer) en de helft van wat over blijft heeft verkeerde openingstijden, waardoor je weer eens voor een dichte deur staat. Je kunt beter geen kaartenapplicatie gebruiken voor POI’s, maar gewoon zoeken op internet en het adres daar in je navigatie gooien.
Dat is een heel andere ervaring dan ik heb. Als ik op vakantie in Frankrijk een bakker zoek dan zijn ze allemaal te vinden in Google Maps en kloppen de openingstijden vaak ook nog. Die zaken hebben niet eens een website.

In NL werkt het nog beter omdat zaken vaak zelfs hun vakanties/onregelmatige sluitingsdagen aangeven.
Hier hetzelfde gevoel / ervaring

Zoeken in andere apps boeking maps.me Wase of een website en dan navigeren naar coordinaten of straat namen .

Zeker in vreemde landen Kirgizië of Kenia is dat een dingetje

Maps me is naast tomtom go de meest gebruikte navigatie je kan daarin een toeristen laag aanzetten en dan vind je veel meer plekken maps me is kleinere data met minder detail maar wel met goede wegen naar onbekende bestemming ook om te wandelen is dit een top app ik zet meestal opnemen aan dan heb je de terugweg ook
Goede tip. Die toeristenlaag lijkt me wat. Bedankt!
Helemaal mee eens. Tom Tom GO is zeer nauwkeurig qua files en ook de (automatische) alternatieve routes bij files werken perfect. Probeer zo nu en dan Maps (ziet er wat beter uit dan TT) en Google Maps (wat uitgebreider), maar die kunnen qua files en alternatieve routes toch niet tippen aan TT. Zo stuurde Google Maps me onlangs nog gewoon een file in, deze was vreemd genoeg wel zichtbaar op zijn kaart, maar hij negeerde deze vooraf en de 15 minuten dat ik erin stond volledig.
waarvan ik 110% zeker weet dat die of meer tijd kost, of simpelweg omrijden is.

sinds dien hebnooknik mijn twijfels aan de betrouwbaarheid van Google maps
Het is algemeen bekend dat ze de routes aanpassen op basis van hoeveel er rijdt, ongelukken, verkeerslichten en wat dan ook.

Dus Maps wordt zeker wel steeds slechter; probeer bijvoorbeeld maar eens een supermarkt te vinden als je ergens niet bekend bent.. Steeds vaker, zeker in andere landen, staan ze er gewoon niet tussen terwijl reclame of andere nonsens wel hoog in de lijst staat :X

...maar dat slechter worden komt niet door zulke (op de ads na) zaken. Daar zouden ze vooral een optie voor moeten toevoegen om dat uit te schakelen omdat het inderdaad vervelend is.

[Reactie gewijzigd door Stukfruit op 27 oktober 2025 11:30]

Steeds vaker, zeker in andere landen, staan ze er gewoon niet tussen terwijl reclame of andere nonsens wel hoog in de lijst staat
Had ik in Duitsland met Tesla (is ook maps), nee sorry kan geen supermarkt vinden. Ik stond pal naast een Aldi, want toen ik de bocht omreed vet groot bord.

Gelukkig daar nog geen ads gezien.

Wel vaak wazige routes. dat je de afrit moet pakken en dan vervolgens direct weer de oprit. Of bij Utrecht de parallelbaan terwijl er niks aan de hand is.
Negatief mag uiteraard wel, ik kan het echter niet bevestigen. In 20 jaar gebruik heb ik nimmer een foute route gekregen. Sterker nog, met wegomleidingen, files etc is Google bijna perfect.
Wonderlijk genoeg bemerkte ik dit ook. Natuurlijk anekdotisch maar zo evident foute routering dat het vreemd is.
Dus situatie: je nadert een stoplicht dat linksaf slaan toelaat en daarmee kun je omkeren (want verkeerd gereden) maar de route stelt: doorrijden (en flink wat) tot volgende stoplicht om linksaf te slaan en met een enorme lus omdraaien (dus veel langere route)... waarom?
Ander punt: sla direct linksaf en keer om bij een stoplicht waarbij dat expliciet verboden is - dat kan nog omdat de kaart niet is geupdate maar wel frapant dat het meerdere keren voorkomt dat de nieuwe route ofwel veel langer is of juist verboden.....

Of er iemand naast me zit die in paniek de kaart aan het lezen is..... :P

Gebruiken ze meer AI of zo en is deze aan het hallucineren? Route bepaling is toch redelijk deterministisch?
Dus situatie: je nadert een stoplicht dat linksaf slaan toelaat en daarmee kun je omkeren (want verkeerd gereden) maar de route stelt: doorrijden (en flink wat) tot volgende stoplicht om linksaf te slaan en met een enorme lus omdraaien (dus veel langere route)... waarom?
Ik merk op dat de laatste tijd de wegbeheerders dit soort situaties helemaal niet voorzien dus dat ze ook geen borden plaatsen dat dit niet mag (waar het best wel gevaarlijk is om het te doen) terwijl het eigenlijk niet de bedoeling is.
Ben je je bewust dat GMaps dit vaak doet omdat er een vertraging of file is op de normaal snelste route, of om verkeer te distribueren om vertraging en file te voorkomen?
Waze is ruk. Ik moest pas geleden vanuit omgeving Roosendaal naar Dordrecht en aan het eind van de A17 stuurde Waze mij rechtsaf richting Breda omdat ik via de Maasroute zou moeten. Eenmaal op de A16 richting Breda kreeg ik te zien dat ik bij Prinsenbeek moest omkeren om naar Dordrecht te gaan. Als ik de A17 gewoon gevolgd had zat ik vanzelf op de A16 richting Dordrecht. Dit soort geintjes heeft Waze wel vaker.
Ik zit in me Apple Maps juist altijd rot te zoeken in naar wat waar is en hoe de interface werkt. Ik zeg niet dat Google Maps het schoolvoorbeeld van een navigatieapp is, maar ik vind hem wel duidelijker werken.
In het buitenland word ik nog wel eens over de gekste (letterlijke!) geitenpaadjes gestuurd door Google Maps. Nederland is meestal wel OK, maar Apple Maps ook. Wat belangrijk is is actuele filestatus en updates aan wegen. Niks vervelender als constant terug gestuurd te worden naar een afgesloten deel van de route.
Het is natuurlijk gewoon de methode van gijzeling die iedere ‘gratis’ dienst volgt,

Eerst is het gratis en wennen mensen er aan

Dan komen er advertenties, het begint klein en wordt langzamerhand steeds irritanter

Tegelijkertijd kan je natuurlijk ook betalen om geen advertenties te zien.

Ten slotte killen ze (indien genoeg klanten zijn overgestapt) de advertentie versie omdat daar geen vraag meer naar is.
Ten slotte killen ze (indien genoeg klanten zijn overgestapt) de advertentie versie omdat daar geen vraag meer naar is.
Dat is nog optimistisch. Ik verwacht als eindresultaat betaald+mét advertenties.
Er is bij sommigen inderdaad nog een volgende ronde om de prijs weer te kunnen verhogen. Die had ik even buiten beschouwing gelaten.
'Killen’ zullen ze het niet. Het blijkt dat Netflix meer winst maakt op klanten die advertenties te zien krijgen (en minder betalen) dan op abonnees met een duurder advertentievrij abonnement. Daarbij wordt waarschijnlijk het standaardabonnement flink duurder zodat meer gebruikers overstappen naar het goedkopere pakket waar advertenties in zitten.

Stap twee is natuurlijk net zoals bij Youtube dat de frequentie van advertenties geleidelijk wordt opgevoerd tot het een gedrocht wordt..

Dit zie je nu bij veel "gratis" producten gebeuren.

[Reactie gewijzigd door Tjahneee op 27 oktober 2025 09:58]

Had toevallig gisteren de YouTube app op TV geopend met TWF... kreeg kort na het starten 5 advertenties te zien voordat de video verderging..

Verwacht je dan er in ieder geval voorlopig van af te zijn.. maar nee, want 5 a 10min later komt de volgende sessie. Toen maar gekapt met kijken.

Erg jammer als dit de toekomst is van alle diensten.
Dat laatste bedoelde ik met irritanter. Zoals beginnen met eens in de zoveel tijd een kort spotje tussen items door. Die worden eerst langer en vaker en dan gaat gewoon het item onderbroken worden door reclame. En uiteindelijk heb je een reclame blok a la commerciele lineaire tv en heb je inderdaad je gedrocht.
Het is natuurlijk gewoon de methode van gijzeling die iedere ‘gratis’ dienst volgt,
normaal zeker waar, maar Apple is juist een bedrijf wat dit soort dingen normaliter niet deed en juist heel terughoudend is met reclame tonen. Juist omdat ze een prima winstmarge hebben op de producten en diensten die je afneemt. Maps heb je dus als het ware al betaald in de vorm van duurder aanschafprijs.

Dat wás in ieder geval altijd de redenering
1500 euro betalen voor een "premium" telefoon en dan nog reclame op je bord krijgen :(
Ik betaal graag voor mijn premium ad experience ok?

Bij Apple koop je een telefoon met reclame, bij Android koop je reclame met een telefoon erbij.

voor ieder wat wils toch? ;)
Ja, ik hoop dat het een grapje van jouw kant is. Want ik kan op mijn AOSP allerlei tracking en ads blokkeren. Toch ben ik meer fan van het Apple model (mits ze ook veel aan FOSS doen).

Wanneer je navigatie gebruikt dan ben je gefocused op een doel. Het bereiken van je bestemming. Dan wil je geen afleiding of poespas, en dat siert Apple Kaarten momenteel. Dat je eigenlijk voor Kaarten betaald middels je dure iPhone, dat is nogal wiedes. Eerst groot worden (middels je dominante positie), concurrenten opslokken, dan uitknijpen. Zelfde zie je bij de streaming diensten. Wellicht dat je de advertenties eruit kunt halen met Apple+ o.i.d. Zoals Microsoft ook van alles achter Game Pass heeft hangen, en Amazon met Prime. Enshitification, dat is wat dit is.
Ja, ik hoop dat het een grapje van jouw kant is.
Absoluut ;), maar het gras is echt niet groener aan de andere kant. Hoogstens iets goedkoper.
Enshitification, dat is wat dit is.
yep! En ik verwacht van Apple dat ze dat verder niet nodig hebben en dat ze ook begrijpen dat mensen betalen voor de premium experience, en dat als je die experience gaat verminderen, mensen ook significant makkelijker stoppen met betalen.

Advertenties in kaarten is echt een no go. Denk oprecht dat ik dan de app maar gewoon verwijder zodat ie ook niet meer geopend kan worden als standaard app.

Dan pak ik wel Flitsmeister Pro.
De ironie is dat dankzij die mooie snelle hardware, het makkelijker is om reclame aan te bieden....

(want versturen gaat zo snel dat de overhead van de extra data, de bruikbaarheid niet meteen sloopt en dankzij het steeds groter wordende scherm (qua beschikbare pixels) is er ruimte voor reclame naast hetgeen je echt moet zien en vervolgens is het ook nog eens mogelijk om de reclame algortimes te voorzien van meer (persoons) data vanaf jouw toestel)
Ik verwacht niets.

Iedereen is al gewend aan overal en nergens reclame. Als Apple de reclames op een ‘acceptabele manier’ doet, dus zoals ze nu doen in de App Store (dus dat je een paar niet-relevante suggesties krijgt bij een zoekopdracht) dan zal het wel loslopen.
Mwa, ik denk wel dat de markt hier iets mee gaat doen. Er zullen altijd mensen zijn die al die reclame niet pikken en daardoor een product links laten liggen. Ikzelf ben er 1 van. Zijn uiteindelijk allemaal producten waar ik prima zonder kan.
De keerzijde van dit nieuws is: nu kunnen op OSM gebaseerde alternatieven floreren. OSM is FOSS, en gebaseerde alternatieven kunnen gratis of betaald zijn.
Apple heeft steeds minder redenen waarom je voor hen zou kiezen. Duur en evengoed tracking + ads.
Zeker weten, ik heb oprecht verbaast hoeveel instellingen er zijn omtrent personal tracking/AI. Dit moet je ook nog eens per app uitschakelen. Gelukkig is het enkel een iPad voor mij. Maar voor mij geen reden om over te stappen van Android. Ik blijf wel bij F Droid voor opensource apps. Even je Google Privacy instellingen doorlopen en je bent ook zo klaar.

[Reactie gewijzigd door StormRider op 27 oktober 2025 08:08]

En toch verkoopt Apple beter dan ooit. Lijkt me best vreemd als er "steeds minder redenen" zijn om voor ze te kiezen.
Allemaal marketing. Die zouden een hoop letterlijke iStront kunnen verkopen en er zouden zijn die dat kopen.
Met alleen fans / volgers ga je het absoluut niet redden. Apple heeft die al jaren en al jaren wordt gezegd dat Apple fans toch alles kopen. (wat niet waar is, zie iPhone Mini, iPhone Plus en Apple Vision Pro) Met alleen fans word je niet het 2e grootste bedrijf in de wereld. (source: https://companiesmarketcap.com/)
En de iPhone 17 Air, die niet genoeg verkoopt. En dan zullen we het nog maar niet hebben over het butterflytoetsenbordfiasco, waar zelfs fans op een gegeven moment genoeg van hadden om producten daarmee aan te schaffen.
En de iPhone 17 Air, die niet genoeg verkoopt.
Tsja. we riepen hier allemaal dat we niet per se zaten te wachten op een dunner telefoon right?

Samsung is ook gestopt met de S25 edge.

Viel eigenlijk wel te verwachten. De Air is een mooi toestel voor mensen die van een 1 of 12 afkomen, maar vanaf een 15 of 16 pro ga je echt inleveren. Hij had goedkoper gemoeten. Dit is qua gebruik veel meer in lijn met de SE van vroeger.
Wij wel, maar dat geldt niet voor alle Apple-fans. Er waren er ook genoeg die een dunnere telefoon júist aanmoedigden.
Zeker. En dat zijn de mensen die er eentje hebben gekocht en waarom launch weekend niet direct een flop is. Als ze het iets beter hadden uitgevoerd had ik em ook gehaald ipv de pro max 17. Het concept is best oke, maar de uitvoering gewoon medium.
Craelis bedoeld natuurlijk vanuit het oogpunt van mensen die extra op hun privacy letten. De gemiddelde klant doet dat niet.
Het is niet alsof er werkelijk enig verband is tussen kwaliteit en aantallen verkochte exemplaren.
Ben zelf na 15 jaar iPhone wat anders gaan doen. Ik zie iOS steeds meer irritante en debiele keuzes krijgen, terwijl het intussen steeds meer van hetzelfde is.

Heb nu een S25, als je écht wilt kan je prima uit de vendor lock-in weg, ik had een iPhone, Apple Watch, MacBook Pro, Mac Mini, 4 Apple TV's en ga zo maar door. De Mac's en Apple TV's blijven gewoon want die blijven gewoon top, maar de iPhone 15 en Apple Watch 10 zijn de deur uit.

En het voelt weer helemaal als nieuw. Gewoon eens in de zoveel jaar switchen. Plus dit was het moment voor mij om zaken als foto's en bestanden anders te doen buiten welke big-tech dan ook om. Gewoon zoveel mogelijk in eigen beheer.

Door dit besluit en aanpassing in hoe ik het manage, ben ik nu helemaal vrij om te switchen naar welk merk/fabrikant/ecossyteem dan ook, en wanneer ik wil. Zelfs abrupt.
Had liever functionaliteit gezien. Zoals mobiele flitsers, etc.
Dat zit er in, volgens mij lang niet zo betrouwbaar als flitsmeister, maar kaarten ondersteund zeker wel het doorgeven van mobiele flitsers en het waarschuwen voor doorgegeven mobiele flitsers.
Klopt, maar het valt of staat bij de grootte van de userbase.
Die userbase is vrij groot lijkt me. Als je CarPlay gebruikt in de auto, en een HUD hebt in de auto, dan is 'Kaarten' je enige optie.

En Flitsmeister is de beste voor meldingen, maar hun navigatie is de slechtste die ik ooit heb gezien.

Dan heb je nog Waze, die én goede navigatie heeft, én meldingen, én deze komen direct op de kaart i.p.v. zodra meer mensen het gemeld hebben. Alleen is het nadeel juist weer dat dit binnen iOS geen standaard navigatie kan zijn. (Voor bijvoorbeeld via Siri een route starten, en geen HUD integratie etc)
Wat bedoel je precies met standaard navigatie? Want ik kan Waze op mijn iPhone gewoon als standaard navigatie instellen. Om precies te zijn heb ik de keuze tussen Google Maps, Apple Maps en Waze. Het werkt ook met Siri, maar stom genoeg moet ik expliciet Waze noemen, zelfs als die als standaard is ingesteld, anders wordt Apple Maps gebruikt.
Het is mij nooit gelukt. Als ik aangeef "Ik wil naar X" dan wordt gewoon Kaarten geopent terwijl ik in de auto door de combinatie van goede navigatie + flitsers / problemen melden gewoon altijd Waze wordt gebruikt.
Dat durft Apple natuurlijk niet aan. “Apple stimuleert te hard rijden!” En buiten dat vereist dat echte interactie met gebruikers, danwel samenwerken met anderen. En beiden zijn niet des Apple 😁
Ach dat doen ze al voor sommige vaste flitsers. Hier staat ergens een paal waar je af en toe door Siri op gewezen wordt: “Roodlicht en snelheidscamera verderop!”

Helaas vergeet Siri dat ook regelmatig. Dus je kunt er niet op vertrouwen.
Precies. Een deel van de vaste flitsers. Daar zit toch wel een verschil in 😊
Als ze het niet durfden dan zouden ze geen enkel flitser tonen
Maar toch heeft lenwar een punt. Bij de vaste camera's verwacht men ook niet dat ze veel boetes zullen uitdelen, simpelweg omdat iedereen het op een gegeven moment wel weet. Het gaat juist om de niet-vaste flitsers: die verwacht je niet en daarom rijden er daar genoeg steevast te hard, want ze hebben toch niks door. Als Apple die op de kaart gaat tonen, zal de politie een hartig woordje met ze willen spreken.
Als Apple die op de kaart gaat tonen, zal de politie een hartig woordje met ze willen spreken.
Ja maar die heeft toch geen poot om op te staan? Buitenlands bedrijf (al hebben ze hier wel een kantoor vermoed ik) en er is geen wet die stelt dat dit niet mag (registreren waar de controles staan). Er is in Nederland wel een wet die stelt dat radar-detectors verboden zijn. En in sommige landen is registratie ook verboden, maar zover zijn we nog niet in Nederland.
Maar radardetectors doen hetzelfde, dus het lijkt mij dat dit ook als radardetector gezien wordt.
tja, een detector is een apparaat dat verboden is. Een mens kan ook registreren (onthouden waar deze staat) maar dat is dus niet verboden.
De wet is expliciet (gelukkig) al bestaat er wel zoiets als in de geest van de wet... maar dat gaat niet op in alle gevallen.
Zou mooie bende worden; je mag niet te hard rijden maar ook niet remmen als je de controle in de gaten hebt... (al dan niet door registratie via een app of gehoord van je vrienden).
In de VS werkt dit gewoon. Regelmatig melding van "mobiele" flitsers (in de VS over het algemeen een highway patrol auto die achter je aan komt).
In de VS, maar hier hebben we andere regelgeving.
Hier werkt dat ook gewoon, er is geen regelgeving die het melden of doorgeven verbied
Waarom zijn radarverklikkers dan verboden om te gebruiken in motorvoertuigen? Die doen precies hetzelfde: het aangeven waar mobiele controles plaatsvinden. Als die apparaten niet mogen, lijkt het me dat Flitsmeister ze ook niet mag aangeven.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 27 oktober 2025 10:57]

Omdat het geen radar verklikker is. Sterker nog de FM boys werken gewoon vrolijk samen met de overheid voor informatie verstrekking. Nul issues behalve de verkapte auto haat van team “Dan moet je maar gewoonweg niet te hard rijden”.
Maar we hebben het in dit specifieke niet over de reguliere camera's, maar over de onverwachte controles van de politie.
Registratie en automatische detectie middels een radar-detector zijn 2 verschillende dingen.
(en daarom heeft de politie een radar-detector-detector)

Misschien dat in de toekomst AI kan worden ingezet voor detectie via een reguliere camera; dat zou - op dit moment - wel toegestaan zijn.
Je trekt een verkeerde conclusie, dat de verklikkers niet mogen, zegt niet dat je mag zeggen dat op een bepaalde plek een radar controle staat

In Nederland valt dat laatste onder de vrijheid van meningsuiting. Een radar detectie is iets heel anders. Volgens mij is het verbieden van de app (zoals in frankrijk is gebeurd) ook niet helemaal wat de Nederlandse overheid wil. Die meldingen lopen altijd achter, dus zorgt het voor oplettende gebruikers, een radar detectie zorgt daar niet voor. Die detecteert immers realtime.

Ook zorgt zo'n app voor bewustwording van dat er geflitst wordt en geeft de app ook inzicht in waar veel te hard wordt gereden (die data verkoopt flitsmeister aan de nederlanse overheid.)

Daarnaast zorgt het feit dat flitsers daarin gemeld staan over een langer stuk voor minder hardrijders.

Dus de app heeft ook een heel ander effect dan een radar detector en dus is de overheid niet perse tegen het gebruik van zo'n app.

Of je het daarmee eens bent is natuurlijk een heel ander verhaal. Wat ik probeer aan te geven is, dat het verbieden van radardetectie niet persee ook het verbeiden van die flitsapps zou inhouden. Die laatste zijn in nl ook helemaal niet verboden, die eerste wel.
Grote kans dat jouw toestel nano sim of esim heeft, usb-c, een browser die webkit als basis had, misschien zelfs qi2 laden, en ga zo maar door
Ik ben hier echt niet voor want ik gebruik Apple Maps dagelijks, ik vind het pakken beter dan Google Maps want het is slimmer in betere routes vinden op verkeer te omzeilen of gewoon kortere routes en vanwege privacy.

Maar ik heb me al jaren afgevraagd of gratis Apple Maps houdbaar was voor Apple. De ontwikkeling en R&D hiervoor wordt momenteel doorgerekend in de prijs van de iPhone terwijl Google hier geen geld om hoeft te vragen want ze verzamelen zoveel data via Gmaps die ze dan gebruiken en doorverkopen.

Ik kan alleen hopen dat ze dit toevoegen aan iCloud+ of iets in die aard want ik ben allergisch voor reclame. Liever betalen om dat niet te hebben.
Probeer dan TomTom GO eens. Heb ik prima ervaringen mee. Kost ergens tussen de 30 en 40 euro per jaar. Inclusief alle toeters en bellen als kaart-updates, live flitser meldingen. En ik moet zeggen, omplannen of de juiste route kiezen werkt prima.
Wat ik vooral prettig vind is dat de hele route in een soort tijdspad rechts in het scherm staat. Je ziet precies wat je op je route nog kan verwachten en tegenkomt.
Mijn primaire ‘probleem’ met de ‘niet Apple Kaarten’ apps zijn de stemmen. Apple Kaarten gebruikt de Siri-stem en die ervaar ik als 10x fijner dan al die andere stemmen. Ik heb het idee dat andere apps de Siri-stem niet mogen gebruiken, en alleen de ‘standaard stemmen’ mogen gebruiken (of die tenenkrommende geluidsfragmenten die binnen de apps zitten).

Lezen jullie mee EU? 😄
Google wil geen Siri gebruiken als stem want dan krijg je dat Android fans denken dat Google voor de iPhone versie van Google Maps betere en prettigere stemmen gebruikt.


De Google stem in Google maps is van hetzelfde niveau op iPhone als op Android, die continuïteit willen ze bewaken
Ik heb het niet specifiek over Google, maar bijvoorbeeld over TomTom, Flitsmeister, en eigenlijk alle apps die de tekst-naar-spraak-functie van Apple gebruiken. Alle niet-Apple-apps geven alleen de optie van Xander en Claire in het Nederlands (inclusief de ‘verbeterde’ versies.), en die zijn echt heel slecht voor de huidige tijd.

Ik heb overigens net even Google Maps geïnstalleerd, en die klinkt inderdaad goed. Die heeft blijkbaar z’n eigen tekst-naar-spraak.
Heh.

Ik wilde zeggen dat TomTom GO mij 20 euro had gekost (iOS), maar nu zie ik iets bijzonders in de App Store. Mijn reden van overstap is overigens dat ik waar mogelijk langzaam wil afstappen van Amerikaanse tech.

De TomTom GO die ik heb heet nu blijkbaar "TomTom GO Expert: Truck GPS" - gemaakt door "TomTom".
In de App Store is er nu ook een "TomTom - Maps & Traffic" - gemaakt door "Formerly AmiGO - Now TomTom".


Lijkt erop dat die laatste app recent is overgenomen door TomTom, zie je ook in de reviews.
Over welke app heb jij het?
Hoi,
ik wist niet dat er meerdere versies zijn.
Blijkbaar heb ik TomTom Expert. (net even gekeken)

En je hebt gelijk wat de prijs betreft, die is een stuk lager dan ik dacht. Nog maar 12,99 op IOS.
Ik vind het 'privacy first' echt niet rijmen met advertenties. Daarnaast is Apple Maps nog lang niet volwassen is (weinig poi's en van de poi's geen of oude informatie en geen mogelijkheid om die informatie goed te corrigeren). En dan ga je nu advertenties serveren?
Wellicht beginnen ze in de US waar Apple Kaarten wel wat groter is en meer informatie toont dan hier in dit koude kikkerlandje.
Precies mijn idee, want anders zijn ze snel veel aandeel kwijt in Europa. We hebben zat alternatieven en Kaarten is al niet de beste app voor alles. Ik gebruik het wel veel, puur omdat het ingebakken zit en bij Carplay op de voorgrond komt vwb favoriete bestemmingen.
Ik vraag me dan wel af of ze de fijne interface behouden. Als je Google Maps kijkt met al die sponsor dingen, vind ik dat echt visuele overkill.
Inmiddels begint het een sport voor me te worden om naar alternatieven te zoeken. Meestal gebruik ik FM in de auto (ken vaak de weg wel, maar file- en overige meldingen zijn welkom).

Daar waar ik Apple Maps gebruikte, zocht ik de afgelopen maanden alternatieven. In eerste instantie kwam ik uit bij Organic Maps, maar inmiddels gebruik ik het nog fijnere Comaps. Ook perfect offline te gebruiken en zeer gedetailleerd (want OSM)
CoMaps is inderdaad top! En voor navigeren gebruik ik steeds vaker https://www.magicearth.com (ook OSM).
CoMaps én MagicEarth gebruiker hier ook! CoMaps is voor iOS de fijnste OSM en foss app. MagicEarth heeft ook verkeersinformatie wat het voor dagelijks gebruik wel beter maakt. CoMaps bekijkt de mogelijkheden ook in https://codeberg.org/comaps/comaps/issues/84
Vond MagicEarth een fijne app tot ze (kort na investeringsrondes) het tienjarig jubileum 'vierden' met de invoering van een verplicht betaald abonnement. Die timing voelde niet helemaal lekker. Ken Comaps niet, zal dat ook eens proberen.
Zucht, Apple wordt steeds meer hetzelfde als Google. Nu met relevante en nuttige advertenties, gebaseerd op AI die de data verzameld heeft van jou.
Ik gebruikte Google maps vroeger met plezier omdat het een van de beste was; de reclame nam ik voor lief.

Google heeft een dusdanig groot marktaandeel met maps (en Android en nog wat andere reclame georiënteerde zaken) dat ze er geen moeite meer insteken. Sterker nog maps voor Android loopt vaak achter op de iPhone versie omdat ze daar gewoon meer en betere programmeurs opzetten. Echter vind ik de laatste jaren Apple maps zoveel beter dat ik overgestapt ben. Mijn zus zei onlangs dat Google maps een stuk beter geworden was. Wat bleek; car play had per ongeluk Apple Maps genomen.

het is nog steeds jammer als Apple maps reclames krijgt, maar bij Google heeft mij dat nooit in de weg gestaan. Zolang Apple maps een beter product blijft, blijf ik het gebruiken. Ongeacht of er reclames zijn
Reclame hoort niet bij de “premium” ervaring die bij de prijs van iphones hoort, slechte zet van Apple. Zelf ga ik er niets van zien want Pihole + Tailscale filtert alle onzin.
Neem je je Pihole dan mee voor onderweg? Want de meeste keren dat je een navigatieapp gebruikt is toch buitenshuis.
Pihole is mijn DNS server via Docker op een Synology NAS, Tailscale zorgt dat mijn devices altijd verbonden zijn met de server, ze vormen één virtueel netwerk waar ik ook ben.
Apple is ook van plan om AI te gebruiken om er zeker van te zijn dat de resultaten 'relevant en nuttig' zijn.
Apple en AI... Dat gaat goed komen.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn