Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

PlayStation 5 vs. Xbox Series Preview

De strijd om de consolegamer barst los

Sony's exclusives, Microsofts Game Pass

Sony's strategie rondom de PlayStation 5 is eenvoudig. De focus ligt op games en voor een groot deel op de games die gemaakt worden door de eigen PlayStation Studios. Die games werden in de afgelopen maanden getoond in livestreams. In juni hield Sony zijn Future of Gaming Show en deze week toonde het bedrijf een PlayStation 5 Showcase. Daarin werden eigen titels als Gran Turismo 7, Ratchet & Clank: Rift Apart, Horizon Forbidden West, Spider-Man: Miles Morales, Sackboy: A Big Adventure en een remake van Demon's Souls aangekondigd.

Aanvankelijk leek Sony flink in te zetten op next-gengames die alleen werken op de PlayStation 5 en dus de nieuwe features van de console optimaal kunnen benutten. In een interview met GamesIndustry.Biz zei Sony-topman Jim Ryan te 'geloven in generaties'. Daarmee verschilt de aanpak van Sony van die van Microsoft, want de Xbox-fabrikant heeft juist aangegeven dat games die in de komende tijd uitkomen, op zowel nieuwe als de huidige Xbox-consoles zullen werken.

De focus van Sony op next gen blijkt toch minder groot dan gedacht. Woensdag maakte Sony bekend dat Horizon Forbidden West, Spider-Man: Miles Morales en Sackboy: A Big Adventure ook uitkomen voor de PlayStation 4. Eerder werden die titels gepresenteerd als PlayStation 5-games.

Dat een aantal nieuwe games ook op de PS4 speelbaar is, is goed nieuws voor bezitters van die consoles en Sony kan zich verzekeren van 112 miljoen potentiële kopers. Het feit dat de games werken met de PS4, betekent echter ook dat ze niet optimaal kunnen profiteren van de mogelijkheden van de PS5. De games zullen sneller laden en meer grafische praal kunnen vertonen op de nieuwe console, maar ze moeten wel zo gemaakt zijn dat ze ook nog werken op de oudere consoles.

Games die alles uit de next-genconsoles halen, verschijnen waarschijnlijk pas over een paar jaar, als nieuwe engines zoals Unreal Engine 5 beschikbaar zijn. Toch werkt Sony al aan games die relatief snel uitkomen en alleen op de PS5 zullen werken. Een game die bedoeld lijkt te zijn om de capaciteiten van de nieuwe console te tonen, is Ratchet & Clank: Rift Apart. Spelers kunnen zich in dat spel op hoge snelheid door verschillende werelden teleporteren, zonder dat daar laadschermen aan te pas komen. De getoonde gameplay is vermoedelijk niet mogelijk met de beperkingen van de hdd in de PlayStation 4. Ook gebruikt de game raytracing.

Rachet & Clank is nog niet beschikbaar als de PlayStation 5 op 19 november uitkomt, maar volgens de ontwikkelaars komt het spel wel in dezelfde periode uit. Een game die wel meteen beschikbaar is en alleen voor de PlayStation 5 wordt gemaakt, is de remake van Demon's Souls. Een andere next-gentitel waar Sony aan werkt, is Gran Turismo 7. Van dat racespel is echter nog weinig bekend en de release kan nog lang op zich laten wachten.

Xbox Game Pass

Microsoft prijst zijn Xbox-consoles op een heel andere manier aan. Uiteraard heeft het bedrijf aandacht voor games en zijn er ook eigen titels in ontwikkeling, maar de focus ligt sterk op de manier waarop die games beschikbaar zijn. Sinds een aantal jaar zet Microsoft flink in op zijn Game Pass-abonnement. Daarmee krijgen leden toegang tot een collectie van ruim honderd games voor een vast bedrag per maand. Het gaat niet om een streamingdienst; games moeten lokaal geïnstalleerd worden.

'Als Game Pass-lid hoef je nooit het volle bedrag voor een Microsoft-game neer te tellen'Het grote voordeel van Game Pass is dat alle games die Microsofts eigen Xbox Game Studios maken, direct bij de release beschikbaar komen via het abonnement. Als lid hoef je dus nooit het volle bedrag voor een Microsoft-game neer te tellen en dat haal je er al snel uit. Game Pass kost in de meest uitgebreide Ultimate-vorm 13 euro per maand. Dat komt neer op 156 euro per jaar. Dat is minder dan de prijs van drie nieuwe games als je die op de verschijningsdatum zou kopen.

Game Pass geeft je niet alleen toegang tot Microsofts eigen games, zoals Forza, Halo, Gears of War en Flight Simulator, Microsoft sluit ook deals met andere uitgevers en er zijn geregeld hoogwaardige games beschikbaar via de dienst. Games van andere uitgevers zijn niet voor eeuwig beschikbaar via Game Pass. Microsoft sluit deals voor een bepaalde tijd, bijvoorbeeld een jaar. Games kunnen dus verdwijnen.

Onlangs heeft Microsoft zijn Game Pass-abonnementen verder uitgebreid door een samenwerking aan te gaan met EA. Het duurste abonnement bevat nu ook EA Play, een collectie van redelijk recente EA-games. Verder is het sinds september mogelijk om Xbox-games naar Android-apparaten te streamen vanaf xCloud-servers, dus zonder dat je eigen console daarvoor nodig is.

Microsoft heeft drie Game Pass-abonnementen, waaronder een voor pc-gamers. De onderstaande twee abonnementen zijn relevant voor consolegamers. De Ultimate-variant is met name een interessante deal, omdat deze ook Xbox Live Gold bevat. Dat abonnement kost 7 euro per maand los en is nodig om multiplayergames te spelen.

Xbox Game Pass voor consoles Xbox Game Pass Ultimate
Prijs per maand 10 euro 13 euro
Pc-games Nee Ja
Consolegames Ja Ja
EA Play Nee Ja
Cloudgaming Nee Ja
Xbox Live Gold Nee Ja

Game Pass-abonnementen zijn niet beschikbaar als jaarabonnement. Je betaalt per maand en kunt ieder moment opzeggen. Er is wel een manier om tot maximaal drie jaar een Game Pass Ultimate-abonnement vast te leggen voor een zeer aantrekkelijke prijs. Het is mogelijk om Xbox Live Gold om te zetten in Game Pass Ultimate, voor een eenmalige betaling van 1 euro.

Xbox Live Gold kan wel voor een langere periode gekocht worden: maximaal drie jaar vooruit. Gamers kunnen dus drie jaarcodes kopen, die aan hun Xbox-account toevoegen en vervolgens voor 1 euro omzetten in Game Pass Ultimate. Een jaarabonnement op Xbox Live Gold heeft een adviesprijs van 60 euro, waarmee de kosten uitkomen op 181 euro voor drie jaar Ultimate. Bij betaling van het reguliere bedrag van 13 euro per maand is dat voor diezelfde periode 468 euro.

Microsoft levert dus flink in bij gamers die dit toepassen, maar promoot de methode zelf. Dat geeft wel aan hoe graag Microsoft klanten aan zich wil binden. Wie een abonnement voor drie jaar afsluit, bindt zich immers voor een langere periode aan het Xbox-ecosysteem.

Sony heeft met PlayStation Now een enigszins vergelijkbaar abonnement, maar dat is meer gericht op het streamen van oudere games en er zijn maar enkele toptitels beschikbaar. Nieuwe Sony-games ontbreken. Als een antwoord op Xbox Game Pass kondigde Sony wel de PlayStation Plus Collection aan; dat is een nieuw onderdeel van het PS Plus-abonnement voor PlayStation 5-bezitters. Leden krijgen hiermee toegang tot een aantal populaire PS4-games, zowel titels van Sony zelf als van andere uitgevers. Ook hierbij ontbreken recente games.

PlayStation Plus Collection
Batman: Arkham Knight
Battlefield 1
Bloodborne
Days Gone
Detroit
Fallout 4
God of War (2018)
Infamous: Second Son
The Last Guardian
Monster Hunter: World
Mortal Kombat X
Ratchet & Clank (2016)
Uncharted 4: A Thief’s End
Until Dawn

Harde concurrentie voor Game Pass hoeft Microsoft waarschijnlijk niet te verwachten van Sony. Topman Jim Ryan zei tegen de BBC dat een abonnement waarbij nieuwe games direct beschikbaar komen, 'financieel niet logisch is', omdat PlayStation-games veel geld kosten om te maken. Gezien de goede verkopen van Sony's eigen games is de uitspraak niet meer dan logisch. Sony haalt veel omzet uit de losse verkopen van zijn grote titels en is dus niet geneigd die weg te geven binnen een abonnement.

Ongelukkig uitstel voor Halo Infinite

Een aantrekkelijk abonnement is mooi, maar de inhoud moet uiteraard ook interessant zijn. Net als Sony heeft Microsoft dit jaar twee presentaties gegeven waarin games getoond werden. In mei beloofde Microsoft in een livestream gameplay van Xbox Series X-games te tonen. Veel gameplay was bij die presentatie echter niet te zien. Het bleek te gaan om trailers en aankondigingen. Het gebrek aan gameplay kon op de nodige kritiek rekenen en Microsoft beloofde beterschap met zijn Xbox Games Showcase, die in juli werd uitgezonden.

Microsoft trapte die showcase af met een lange gameplaytrailer van Halo Infinite. Die game was al eerder aangekondigd als launchtitel voor de Xbox Series X en moest dienen als het paradepaardje van de nieuwe generatie. De beelden vielen niet bij iedereen in de smaak; veel gamers hadden kritiek op de graphics. Ontwikkelaar 343 industries reageerde daar uitgebreid op en zei dat het deels om bewuste keuzes gaat, maar er werd ook besloten tot aanpassingen. Als gevolg daarvan is de game uitgesteld tot een nog onbekende datum in 2021.

Met het wegvallen van Halo Infinite heeft Microsoft geen grote eigen launchtitel meer voor het moment dat de Xbox Series X en S uitkomen. Er zijn wel diverse exclusives in ontwikkeling waarvan nog geen verschijningsdatum bekend is. Het gaat onder andere om een reboot van Fable, een nieuwe Forza Motorsport-game, State of Decay 3, Everwild en Avowed.

Microsoft legt ook nadruk op bestaande Xbox One-games, die verbeteringen krijgen voor de Xbox Series X en S. Zo komt er een upgrade uit voor Gears 5, direct bij de release. Dergelijke upgrades zijn gratis, Microsoft stelt die beschikbaar via zijn Smart Delivery-feature. Dat is de methode waarmee Xbox-consoles een versie van een game downloaden die geoptimaliseerd is voor de desbetreffende hardware. Ook Forza Horizon 4, Sea of Thieves, Ori and the Will of Whips, The Outer Worlds en Grounded krijgen dergelijke upgrades.

Microsoft is hiermee veel vrijgeviger dan Sony. De PlayStation-fabrikant heeft nog niets bekendgemaakt over gratis upgrades voor PlayStation 4-games. Tot dusver weten we alleen dat Spider-Man een remaster krijgt voor de PlayStation 5, maar daarvoor moet betaald worden. Of recente games als The Last of Us Part II en Ghost of Tsushima verbeteringen krijgen voor de PS5, is niet duidelijk.

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Black Friday 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True