Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Ratchet & Clank: Rift Apart verschijnt in dezelfde periode als PlayStation 5

Sony brengt Ratchet & Clank: Rift Apart uit in dezelfde periode als de PlayStation 5-release. Een exacte datum is nog niet bekend, omdat de releasedatum van de console nog niet naar buiten gebracht is. Mogelijk verschijnt de game tegelijk met de console.

Sony toonde Ratchet & Clank: Rift Apart voor het eerst in juni in zijn presentatie van games voor de PlayStation 5. Destijds werd nog niet gezegd wanneer de game zou uitkomen. Inmiddels heeft Sony een nieuwe video online gezet, met ruim zeven minuten gameplaybeelden. Het gaat om een langere versie van eerder uitgebrachte beelden.

Tijdens het Opening Night Live-evenement van de virtuele gamescom-beurs vertelde ontwikkelaar Insomniac Games dat het spel uitkomt in hetzelfde launch window als de PlayStation 5. Daarmee zou de platformgame een launchtitel van de nieuwe console kunnen zijn.

Ratchet & Clank: Rift Apart wordt ontwikkeld door Sony's eigen studio Insomniac Games en kan daardoor goed dienen als een uithangbord voor de nieuwe console. Dat blijkt ook uit de vrijgegeven trailers en gameplaybeelden, waarin te zien is hoe spelers zich op hoge snelheid door verschillende werelden transporteren. De game heeft geen laadschermen, bevestigen de ontwikkelaars. Dat is mogelijk dankzij de snelle ssd in de PlayStation 5. Ook gebruikt de game raytracing.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

28-08-2020 • 14:46

117 Linkedin

Reacties (117)

Wijzig sortering
Ziet er erg leuk uit. Heb zelf nooit een Ratchet & Clank spel gespeeld, maar ben erg benieuwd.
Dit is een van de games waarvoor ik op een later termijn een Playstation 5 zal kopen.
Ik ben inmiddels heel hard opweg naar 30 en dacht inmiddels dat de PS4 voor mij de laatste generatie zou zijn. Ik ben opgegroeid met een PS1 en zo alles door naar 4. Ratchet and Clank heb ik helemaal grijs gespeeld. Zelfs zoveel dat ik de remake voor de PS4 moest hebben, net als GTA 5. Uiteindelijk heb ik beide niet echt gespeeld, simpelweg doordat mijn leven al vol zit. Maar ik roep al jaren tegen mijn vriendin: als GTA 6 uitkomt neem ik een week vrij en sluit ik me op :o

Als ik deze trailer zie denk ik dat de PS5 er ook gaat komen, met deze game en GTA 6. Meer heb ik niet nodig voor uren vermaak. Zo simpel kan het zijn :Y)
Ziet er uit als een heel gaaf spel.

Zit wel echt in dubio over welke console het deze generatie gaat worden. Van GameCube naar overwegend Xbox 360 gegaan met PS3 voor exclusives, vervolgens alleen maar PS4. Maar de komende generatie wordt wel echt kantje boort; wordt het de Xbox One Series X + GamePass en naar verluid betere grafische performance of wordt het de PS5 met - in mijn ogen - betere exclusieve titels zoals deze maar zonder all-you-can play abonnement? Spannend, spannend...

[Reactie gewijzigd door D3F op 28 augustus 2020 15:00]

Je moet je niet al te veel voorstellen van de grafische verschillen tussen XSX en PS5. Xbox is 18% sneller. Vergelijk die 18% met het Tflops-verschil tussen PS4 en Xbox One (38% in het voordeel van PS4) en tussen PS4 Pro en Xbox One X (43% in het voordeel van Xbox). Het verschil tussen de PS5 en Xbox is straks de helft kleiner dan wat het in de vorige generatie. Het zou er op neer komen dat een game op XSX in 4K zou draaien en de PS5-versie in 4K met checkerboardrendering op basis van 1800p zou draaien. Dat kleine verschil zie je dus alleen in een directe vergelijking waarbij je op 30 cm afstand van je monitor een 200%-vergroting zit te bestuderen, maar niet als je op de bank een game op je tv zit te spelen.

Echt, die twee consoles zijn qua power grotendeels gelijk. Xbox heeft wat meer tflops, PS4 een snellere SSD plus een controller met meer functionaliteit.

Ik ga zoals de vorige keer weer PS kiezen. Sony heeft met de PS4 opnieuw bewezen een hele console-generatie kwaliteitsgames te kunnen maken. MS heeft de hele vorige generatie grotendeels gedaald en ik moet nog maar zien of ze al die beloftes van de laatste paar jaar met de nieuwe Xbox kunnen waarmaken. Voorlopig is Halo Infinite een jaar uitgesteld en zijn games van hun nieuwe studio's pas over een paar jaar te verwachten. Ik was ooit een enthousiaste Xbox-fan (heb nog steeds de originele Xbox en een 360), maar vanaf de Kinect-jaren tot aan vandaag heeft MS er een potje van gemaakt. Ik ga daarom niet voor 400-500 euro gokken met mijn geld, ik kies weer voor Sony, dan weet je dat je top-games kunt verwachten. MS moet zich na Kinect en de mislukte Xbox One-jaren maar 'ns bewijzen. Maar als dan games als Fable en Avowed pareltjes blijken te zijn, is de kans overigens wel een heel stuk groter dat ik ze op de PC speel dan dat ik er een Xbox-console voor aanschaf.
Je verhaal klopt gedeeltelijk, in het slechtste scenario is de XSX 18% sneller. Dat is wanneer de PS5 maximaal boost, terwijl de XSX geen boost heeft. Wat dus wil zeggen dat het verschil alleen maar groter wordt wanneer de PS5 niet zo hoog kan boosten bij bepaalde compute taken. Hetzelfde geldt voor de CPU. In de praktijk kunnen we dus best tegen een procent of 25 aankijken.
Dit is wat de ontwerper van de PS5, Mark Cerny, hierover zegt:
"So, when I made the statement that the GPU will spend most of its time at or near its top frequency, that is with 'race to idle' taken out of the equation - we were looking at PlayStation 5 games in situations where the whole frame was being used productively. The same is true for the CPU, based on examination of situations where it has high utilisation throughout the frame, we have concluded that the CPU will spend most of its time at its peak frequency."

Put simply, with race to idle out of the equation and both CPU and GPU fully used, the boost clock system should still see both components running near to or at peak frequency most of the time. Cerny also stresses that power consumption and clock speeds don't have a linear relationship. Dropping frequency by 10 per cent reduces power consumption by around 27 per cent. "In general, a 10 per cent power reduction is just a few per cent reduction in frequency," Cerny emphasises.
Alleen in situaties dat zowel de CPU als de GPU maximaal worden aangesproken en het verbruik maximaal is, zal een van de twee componenten de kloksnelheid met een paar procent verlagen. Dat zijn ook zeer korte momenten. Nog belangrijker is dat dit gedrag volledig voorspelbaar is en ontwikkelaars hier rekening mee kunnen houden om de CPU en GPU continu op de maximale kloksnelheid te kunnen laten werken.

BTW Je moet het hele interview op Eurogamer lezen. Zeer interessant. Daaruit komt goed naar voren dat downclocken minimaal zal zijn. PS5 zal zo goed als continu op de max kloksnelheid draaien, daar is die voor gemaakt.

[Reactie gewijzigd door ymmv op 28 augustus 2020 21:14]

We gaan het zien, gezien het design van de PS5 zal het ook wel nodig zijn geweest voor de thermals. Verder biedt het natuurlijk niet dezelfde stabiliteit in performance als je bij de Series X krijgt, waar je gewoon precies weet hoeveel je tot je beschikking hebt. Dan hoef je niets te voorspellen ;).

Het wil ook niet zeggen dat de Series X niet terug kan klokken, je weet alleen gewoon dat je altijd de maximale clock hebt, Bepaalde compute taken kosten meer stroom op een GPU, waardoor het voor kan komen dat je niet de maximale clock speeds haalt op de PS5.

[Reactie gewijzigd door Koeitje op 28 augustus 2020 21:11]

Waar heb je het over? Sony heeft zelf in hun presentatie aangegeven dat ze limiteren op basis van stroomgebruik door de GPU. Gezien compute taken in verbruik schelen wil dat automatisch zeggen dat de maximum clock afhankelijk is van de compute taken die de GPU onderneemt.
Waar haal je vandaan dat halo met een jaar uitgesteld is? Dat is volgens mij helemaal niet gezegd. Het is uitgesteld naar 2021, maar of dat begin of eind 2021 wordt is niet gezegd en dat maakt nogal een verschil.

Overigens prima dat je zo blij bent met je PS4 games hoor, maar op het Xbox platform is het ook prima vertoeven. Ik word erg moe van mensen die almaar doen alsof er niks te spelen is bij Xbox. Misschien is het minder je smaak, maar er komen echt zat games uit, ook exclusives (hoewel ze ook naar pc komen). Alleen de mainstream media vindt alles wat Sony doet helemaal te gek dus als dat het enige is waar je naar kijkt dan weet je het ook gewoon niet natuurlijk...
Naja, hopelijk stellen ze Halo minimaal met een jaar uit. De huidige status is gewoon underwhelming. Als ze 'em niet veel beter uit gaan brengen dan ze getoond hebben dan wordt het gewoon niks met die game. Al helemaal omdat ze nu feitelijk al beginnen met een valse start.

Legio voorbeelden van games die heel karig op de markt zijn gebracht en dat nooit te boven zijn gekomen (Driveclub, de laatste Mass Effect, No Man's Sky, etc.)
Volgens mij hebben we helemaal niet genoeg gezien van de game om dat zo stellig te kunnen zeggen.
Dat vind ik ook. Een early build dat ook nog niet op de hardware draaide kan je niet vergelijken met het uiteindelijke product. Verder vind ik het ook wel genoeg om het constant maar te hebben over halo en dat het "underwhelming" was. Got it, ze werken er aan en door. Er is genoeg moois bij xbox waar het constant maar niet over gaat. Ik speel toch het eerste half jaar alleen maar cyberpunk dus np dat er geen halo is tot dan :P
Microsoft heeft zn exclusives, maar laten we wel wezen, die kunnen niet tippen aan de van Sony. Alhoewel ik Gears en (forza)horizon graag naar de PS zie komen. Voor de rest is vind ik het niet veel.
Je zegt het aan het eind bijna goed... Je vindt het niet veel... Dat zou kunnen, is een kwestie van smaak. Maar waarom ga je het nou eerst weer als feit neerzetten?
Als je alleen maar Forza horizon en Gears kunt noemen dan denk ik eigenlijk dat je gewoon niet weet wat er nog meer allemaal voor de Xbox uitgekomen is.
Zegt voor mij dus genoeg als ik niet veel meer kan noemen
Tja, en als ik niet meer van Sony kan noemen dan hzd en uncharted, dan zegt dat iets over Sony? Nee tuurlijk niet, dat zou een gebrek aan kennis aan mijn zijde zijn. Idem voor jou... Prima als je het gewoon niet wil weten maar hou je dan ook uit de discussie.
Wel erg kortzichtig als je daar het niveau van kennis van iemand aan ontleent. Eerder gebrek aan interesse.

Ik mag mij prima mengen in de discussie. En mijn post die ik als feit neerzet is eigenlijk ook een feit. Kijk naar het aantal exclusives van Sony deze generatie en de reviewscores die ze hebben gekregen. Daar kan Microsoft gewoon niet aan tippen en dat is de achilleshiel van de hele xbox. Halo Infinite is marketingtechnisch nu al een flop en microsoft maakt nu rare sprongen om dat te redden. Die weten ook wel dat ze niet veel omhanden hebben, buiten het feit dat ze gewoon hele goede consoles/ecosystemen maken.
“de PS5-versie in 4K met checkerboardrendering“

Sony had hier toch een mediabericht over gestuurd dat ze juist wél native 4K draaien....?
digital foundry heeft ook al bevestigd op basis van de videos, dat het gewoon 4k native is bij wat ze zover konden ( onderzoeken)
Yup ik ga zeker voor de ps5, alleen ratchet & clank is al een rede voor mij. heb hem op de ps4 ook weer helemaal kapot gespeeld
Ik haal ze gewoon allebei. Xbox voor Halo, Fable, en de PS5 voor deze game en andere exclusives. Ik haal eerst de Xbox, en enkele maanden later een tweehands PS5. Ik vind ze allebei te veel goede games hebben.
Ik ben benieuwd hoeveel gebruikte PS5's je gaat vinden een paar maanden na launch, zonder daarvoor de hoofdprijs te moeten betalen ;)
Elke korting is meegenomen 😁
Lastig inderdaad. Ben al bij xbox vanaf het prille begin met de eerste xbox, maar voor zover ziet de launch van de xbox series x er maar karig uit. Halo was de hoofdreden om hem meteen aan te schaffen maar nu die (terecht) uitgesteld is weet ik het nog zo niet. Ook mis ik leuke platformers zoals R&C op de xbox. Uiteindelijk komt hij er zeker in, alleen is dit misschien de eerste keer dat ik echt de neiging heb om 2 consoles aan te schaffen.

[Reactie gewijzigd door Atmosfeer op 28 augustus 2020 15:27]

New Super Lucky's tale is net op Game Pass. Misschien iets voor je?
Ik denk dat je over de langere termijn meer plezier beleefd aan gameplay dan aan die paar procentjes betere performance.

Volgens mij ben je er dus al uit :9
Ben erg benieuwd ook hoeveel verschil er gaat zijn qua performance van de consoles. De One X zou nu ook krachtiger zijn dan de PS4 Pro, maar in de meeste games zou ik het verschil waarschijnlijk alleen opmerken als je 2 schermen naast elkaar zou kunnen zetten. Veel van wat ik in vergelijkingen van Digital Foundry heb gezien vind ik nou ook niet zulke grote verschillen dat het voor mij echt een pluspunt zou zijn.

Zelf ben ik van plan voor de PS5 te gaan voor de exclusives die mij meer aanspreken, maar Microsoft heeft me wel zover dat ik interesse heb in een Xbox series X. Heel benieuwd naar de vergelijkingen straks.
Ik vind de games op Playstation Pro er beter uit zien dan de games op xbox one x. :)

Bijv. Horizon, Last of Us, Tsushima, Spiderman en ga zo door. Dat heeft inmiddels niks te maken met rekenkracht.
Ik doel dan meer op de games die er op beide platformen beschikbaar zijn. De games van Sony's eigen studios zijn inderdaad vaak indrukwekkender, maar daarbij kunnen we natuurlijk niet vergelijken.
Als je een vergelijking wilt gaan doen dan zal je juist naar de exclusives moeten kijken, die worden gemaakt om alles uit een console te halen.
Een multi-console game / port is veelal gewoon middelmatig qua wat het uit een console haalt, puur omdat het maximale uit een console halen extra tijd kost, terwijl de klant het ook wel koopt zonder dat maximale.
Exclusives hebben op de PS duidelijk de overhand op de xbox. Op de gears reeks na kan grafisch, en wat mij betreft qua gameplay, echt helemaal niks tippen aan de games als uncharted, tlou, god of war, horizon, deah stranding etc. Multiplatforms zijn op one x veelal 1800p+ en op de pro 1440p. Duidelijk in t voordeel van xbox. Maakt me geen reet uit. 1440p is prima. De echt dikke games komen exclusief naar playstation
Als je naar red dead kijkt een game die echt te vergelijken is dan zie je duidelijk dat xbox one X veel meer power heeft. Die PS exclusives zijn leuk maar zeggen natuurlijk niks in de vergelijking
Ik heb nog geen enkele gametrailer van de Xbox gezien die aantoont dat hij grafisch sterker zou zijn. In tegendeel zelfs. Datgene wat Sony dusver laat zien loopt m.i. behoorlijk voor op de concurrent.
Halo infinite ziet eruit als een xbox one titel en niet eens heel indrukwekkend. De UE5 engine op ps5 is wat je van next-gen verwacht toch?
De unreal engine 5 is niet iets van de ps5 dat is gewoon een dev tool die ze hebben laten zien op ps5. Het draait ook op xbox series X o.a. In hellblade dus je hebt hier eigenlijk geen punt. Verder draaide die halo demo op een pc niet op xsx
Dus op de xsx zal het er nog minder mooi uitzien? :p hellblade ziet er wel heel erg goed uit idd!
Ja zou zou je het ook kunnen zien ;) maar dat bedoel ik natuurlijk niet, de build draaide niet op de xsx maar je mag verwachten dat het er nu zeker beter uit gaat zien wanneer het uit komt. Ze zaten al in de fase waar nog veel gebeurt met graphics en performance. In de laatste paar maanden ligt daar veel focus op in de ontwikkeling van games. Maar ja na de showcase en afgebrand worden door de hele industrie was het te verwachten dat ze meer tijd nodig zouden hebben om het af te leveren zoals het bedoeld is. Het zelfde zag je met cyberpunk dat ook bijna een half jaar later komt omdat ze nog willen finetunen zodat de game is zoals het bedoeld is door de studio. Op zich is dit goed natuurlijk beter dan een anthem van bio ware dat half af de wereld in gegooit is.

Uiteindelijk is het gezichtsverlies voor Microsoft maar toch beter voor de consument
Makkie. PS5. Sony is gewoon grootste en beste en Japanse roots. Ben geen fan van Sony hoor, heb wel kleine aversie tegen Microsoft. Maar hoe hard MS het ook geprobeerd heeft...Japan hebben ze nooit veroverd en mijn inziens ben je daartoe verplicht als je jezelf consolekoning wil noemen😊
PS5. Wachten op kortingen voor XOSX, of gewoon Gamepass nemen voor op PC (als je een PC hebt die wat degelijk games kan draaien).
https://youtu.be/Ae0Nv0Eb7tw

In deze video wordt goed uitgelegd waarom de PS5 ‘next-gen’ is. Samen met de vele goede first party studios van Sony komt in de eerste 2 jaar meer ‘next-gen’ uit op de PlayStation dan op Xbox. Waar de eerste grote titels pas eind 2021, begin 2022 uit gaan komen.

Ik koop eerst de PS5 in ieder geval, en daarna wellicht de series x :)
De xbox heeft technisch meer TFLOPs dan de PS5 maar dat zegt niet altijd even veel of is niet altijd even goed te vergelijken tussen verschillende architecturen.

De manier hoe de SSD werkt in de PS5 gecombineerd met de architectuur zorgt ervoor dat resources en high res textures sneller geladen kunnen worden, en je als developer meer zekerheid hebt dat die op het juiste moment geladen worden. Nog even lose van dat taken naar hardware-specifieke componenten overgeladen worden. Dit gaat uiteindelijk -verwacht ik- voor zowel betere games, graphics en totale speelervaring zorgen op de ps5.
Dit blijft natuurlijk een beetje speculeren maar ik zou iig niet een xbox kopen omdat je dan denkt meer pixels of framerate te gaan krijgen. Wss ga je op de xbox wel een grotere en goedkopere game-library krijgen dan ps5, gezien hun game services en backwards compatiblity + cross-platform met windows.

Deze developer heeft zeer leuke+inzichtvolle reacties op de (r)evolutionaire dingen die de ps5 doet: https://www.youtube.com/watch?v=erxUR9SI4F0

Hier een goed voorbeeld van een custom chip die decompressie afhandelt: https://youtu.be/v1SRHrCa4XQ?t=483

[Reactie gewijzigd door lmartinl op 30 augustus 2020 23:46]

Goede showcase voor de SSD met die rifts die zonder (zichtbare) laadtijd een heel nieuw level inladen.
Alleen jammer dat ze dan weer voor 30 fps hebben gekozen bij een snelle 3rd person game.
Er komt een 60fps modus aldus een interview van Insomniac met Famitsu magazine :)
Nice, dat speelt echt een stuk lekkerder. Geeft ook aan dat ze nu GPU limited zijn.
Beetje jammer dat het niet de standaard is maar de game ziet er iig goed uit
Idd, gaaf om te zien. Dat wordt echt een plus op de nieuwe consoles n voorsprong op PC.
Wat ik me afvraag is of het allemaal zo bijzonder is dat level laden, het kan ook dat het allemaal al is uitgestippeld(verhaal en waar de rifts zijn/zitten) en gewoon alles op de achtergrond wordt geladen. Iets wat dan ook wel met elke PC ,met een SSD ook kan ,denk ik.
De SSD's in de PS5 en XSX zijn een stuk sneller dan die SATA SSD's die je in de meeste PC's zult hebben, en er is garantie dat ze in ieder device zitten en even snel zijn. Daarom kunnen ontwikkelaars nu dit soort dingen doen. Op PC moet je er rekening mee houden dat men een langzame SSD of mechanische schijf gebruikt.
Over wat voor snelheden heb je het dan precies? Zou je hetzelfde kunnen nabootsen met een NVME SSD?
Volgens de presentatie een tijd terug, kwam het erop neer dat niet alleen de SSD snel was, maar ook alle "wegen" tussen andere onderdelen die toegang hebben erop. Dus wat je vaak hebt met PC's is dat een NVME SSD (PCIE 3.0) bv 3.9 GB maximale kan bereiken (PCIE 4.0 zou tot 7GB kunnen kan ik me herinneren, maar deze zijn nauwelijks nog te krijgen). Dit is echter bijna nooit het geval, omdat je moederbord een andere snelheids limiet hanteerd en vervolgens je CPU die die data veel minder snel kan verwerken.

Bij de PS5 draait alles dus op maximale snelheid van de SSD die volgens de presentatie 5.5GB per seconde was. Maar daar houd het niet bij op. Dit is compressed data, wat betekent dat de inhoud van data die je krijgt meer is dan 5.5 GB. Er is namelijk ook een dedicated (de)compression chip, die alle compression regelt. Deze chip kan dus ook die 5.5 GB aan data aan, maar die kan dat dus ook net zo snel decompressen, wat erop neer komt dat de PS5 ongeveer 9GB per seconde aan RAW data kan leveren.

Buiten dit zijn er veel meer trucjes die ze uitvoeren, waarvoor je het beste de presentatie kan bekijken via het volgende linkje. Let op is wel heel technisch.
The Road to PS5

tl;dr;
PS5 levert 5.5GB SSD snelheid aan compressed data, wat neerkomt op 9GB aan raw data.
Een huidige nvme ssd op een pcie 3.0 slot levert maximaal 3.9GBps volgens een snelle googlequery.
Je kan met consumenten PC hardware 20GB/s uncompressed doen. Het is wat duurder, maar in tegenstelling tot de PS5 is dat op dit moment wel gewoon te koop ;).
Wil best geloven dat je op PC veel sneller kunt krijgen, your money is your limit, maar dit is niet iets wat je bij iedere gamer kan verwachten. Daarnaast zullen hogere snelheden dan huidige standaard SSD's niet veel verschil maken voor games. Hetzelfde heb je namelijk nu ook al tussen SATA SSD's en NVME SSD's. De tweede is over het algemeen een stuk sneller, maar er zit minimale verschil tussen de twee als het aankomt op performance winst met games.

Daarnaast moeten we niet vergeten dat ontwikkelaars heel slim zijn in het verstoppen van laadtijden, denk aan liften, gangen, cutscenes. Heel vaak zijn dit soort locaties gemaakt om op de achtergrond de volgende gebied klaar te zetten, dus zoals @Wolfos ook al zei, zal het veel verschil maken als een ontwikkelaar al kan verwachten dat een snelle SSD aanwezig is want dat is dan het minimale waar rekening mee gehouden wordt.

The road to ps5 video die ik eerder ook al deelde had hier ook een mooie vergelijking ten opzichte van de ps4 voor, namelijk dat het laden van 1 GB op de ps4 ongeveer 20 seconde duurt. De PS5 kan 2 GB in 0.27 seconden laden, dat is ongeveer 200x zo snel. Als je als ontwikkelaar dit weet kan je meer richten op de daadwerkelijke omgevingen, wat ook weer kwaliteit van games zal verbeteren.
Ik snap dat de inhaalslag van de consoles ervoor zorgt dat ontwikkelaars eindelijk eens met SSD's in hun achterhoofd gaan ontwikkelen. Daar wachten we al 10+ jaar op ondertussen. Dus ik ben blij dat dit eindelijk gebeurd, maar ik had liever gezien dat Sony zich had gefocussed op framerates dan op een SSD die net wat sneller is dan de concurrentie. Ik vermoed dat dit vooral een kosten plaatje is, zeker gezien Sony er ook voor gekozen heeft om de PS5 nog met boost clocks te laten werken terwijl ze bij MSFT ervoor gekozen hebben om gewoon een constante clock te hebben voor de CPU/GPU.

Vergelijkingen met de vorige generatie consoles slaan voor de rest nergens op, het is een schande dat ze in 2015 nog consoles hebben uitgebracht met HDD's. Hell, in 2013 hadden ze al kunnen gaan voor SSD's. Een SSD van 10 jaar geleden laadt al 10 keer zo snel als een PS4....
Alleen op die PC hardware ga je die 20GB/s uncompressed nooit ingame halen, je mag dan ingame al blij zijn met 1GB/s als ontwikkelaar.

PC is gewoon anders opgebouwd en windows kent niet de functie om alles even stop te zetten als een game begint etc.

20GB/s is totaal verschillend of je dat op dedicated game hardware draait, of op een general Use OS
Ja, omdat de consoles na ongeveer een decennia(!) eindelijk eens up to date zijn qua hardware kunnen developers zich daar op richten. Basically hebben Microsoft en Sony er met de vorige generatie consoles voor gezorgd dat er amper vooruitgang is geboekt in game design. Maar nu daar eindelijk op wordt gefocussed zal je zien dat PC games enorme stappen gaan zetten en ook gaan schalen met SSD's of deze vereisen.

Ik snap je opmerking niet over het stilzetten van Windows niet? Weet je hoe weinig Windows gebruikt als je kijkt naar de hoeveelheid compute en geheugen (geheugen is overigens ook een reden dat streamen van data minder nodig was, omdat er gewoon RAM en VRAM is om textures in kwijt te kunnen) dat beschikbaar is. En een console draait ook een OS op de achtergrond hoor, er is op dit moment zelfs een core voor gereserveerd.

[Reactie gewijzigd door Koeitje op 28 augustus 2020 21:28]

Ja, omdat de consoles na ongeveer een decennia(!) eindelijk eens up to date zijn qua hardware kunnen developers zich daar op richten.
Jouw decennia is gewoon 7 jaar hoor en dat is als je een ultra-high-end-gaming rig had.

En de consoles zullen na launch weer voor 5 a 6 jaar stilvallen qua hardware.
Dat is gewoon hoe consoles werken, ze worden bij launch zo goed/betaalbaar als mogelijk uitgerust en dat moet dan x jaar draaien.
Basically hebben Microsoft en Sony er met de vorige generatie consoles voor gezorgd dat er amper vooruitgang is geboekt in game design. Maar nu daar eindelijk op wordt gefocussed zal je zien dat PC games enorme stappen gaan zetten en ook gaan schalen met SSD's of deze vereisen.
Ehm, je hebt gewoon al pc-games zoals Anthem die praktisch een SSD vereisen.
Ik snap je opmerking niet over het stilzetten van Windows niet?
Dat lijkt me te komen doordat jij een ultra-high-end-pc-gamer lijkt te zijn.
Ja, ik weet hoe weinig windows kan gebruiken, alleen is dat irrelevant. De gemiddelde gebruiker heeft gewoon onedrive aanstaan, virus-scanner aanstaan, tooltje voor dit en tooltje voor dat etc. etc.

Als je over consoles wilt meepraten moet je het niet bekijken vanuit de 1% pc-gamers, maar vanuit de 80/90% pc-gamers die gewoon tig programma's open hebben staan als ze gaan gamen, die geen snelle ssd hebben (of gewoon hun games draaien vanaf hdd).
Mijn PC uit 2011 had gewoon een SSD hoor, ding is zelfs nu nog in gebruik. Dat was toen de bang for buck SSD met zijn 120GB. Een jaar eerder waren die ook al volop verkrijgbaar, maar waren ze iets duurder maar nog steeds betaalbaar. Die PC was overigens gewoon een mid-range PC voor die periode, totaal voor de kast met hardware was ongeveer €1000.

Alle tooltjes die jij benoemt maken echt geen toeter uit in de prestaties. Heb dat ooit een keer getest, scheelde nog geen 5% fps. En dat was op een quad core, op een octocore maakt het al helemaal geen fluit meer uit.

[Reactie gewijzigd door Koeitje op 28 augustus 2020 22:31]

Alle tooltjes die jij benoemt maken echt geen toeter uit in de prestaties. Heb dat ooit een keer getest, scheelde nog geen 5% fps.
We hadden het over SSD-speeds en daar maken die tooltjes echt wel gigantisch uit voor of jij die 20GB/s wel haalt, want op jouw pc ga je als je dat niet serieel doet tegen opeens allerlei problemen op moederbord en pci-bussen (of hoe die dingen dan ook tegenwoordig bij SSD heten) krijgen waardoor die 20GB/s inzakt naar met heel veel geluk 1 GB/s.

En natuurlijk ga je die 1 GB/s niet merken in je fps. De spellen zijn bij lange na nog niet eens gemaakt voor 1 GB/s.
Alleen op een console kan je de theoretische max read-speed heel goed benaderen, terwijl je dat op een general use Pc kan vergeten.
Die 20GB/s gaat via een 16x slot, verder zorgen die snelheden ervoor dat je die kleine taken niet eens opmerkt. Je PS5 gaat overigens ook niet constant zijn topsnelheid halen qua I/O.

Volgens mij begrijp je gewoon niet zo goed hoe hardware werkt of hoe de markt in elkaar steekt? Ik bedoel je geeft al aan dat een decennia geleden SSD's alleen voor de high-end markt beschikbaar waren, terwijl dat simpelweg niet correct is.

[Reactie gewijzigd door Koeitje op 28 augustus 2020 23:05]

Volgens mij begrijp je gewoon niet zo goed hoe hardware werkt of hoe de markt in elkaar steekt?
Zegt iemand die SSD snelheden niet naar beneden ziet gaan want zijn fps daalt niet...
je hebt gewoon al pc-games zoals Anthem die praktisch een SSD vereisen.
Lijkt me niet een goed voorbeeld gezien Anthem ook voor de consoles beschikbaar is met trage HDDs ;) Je moet veel geduld hebben qua laadschermen maar een SSD is niet nodig om het spel te kunnen spelen, Anthem is gewoon niet goed ontworpen waardoor je te vaak naar een laadscherm zit te kijken. Een SSD maakt in dit geval vooral het laden (flink) korter.

Star Citizen daarentegen draait voor geen meter zonder SSD :D
Het is net andersom :9 , 5,5 GB RAW data en 9-22GB compressed data (ligt eraan welke compressie wordt gebruikt) met kraken + oodle textures.
Raw en compressed respectievelijk:
XSX: 2.4GB/s en 4.8GB/s
PS5: 5.5GB/s en 9GB/s

Je hebt wel NVME kaarten die de 5GB/s halen, maar die zijn nog wel een stuk duurder.
Maar die NVME hardware is al te koop.
Volgens mij sneller dan NVME SSD, maar als je naar het verschil kijkt tussen SATA SSD en NVME SSD met games (laden) is het ook geen wereld van verschil. Nou schijnt de ps5 SSD wel geoptimaliseerd te zijn.

https://youtu.be/4YoRKQy-UO4

[Reactie gewijzigd door BlaBla1973 op 28 augustus 2020 15:48]

Wat ik me afvraag is of het allemaal zo bijzonder is dat level laden, het kan ook dat het allemaal al is uitgestippeld(verhaal en waar de rifts zijn/zitten) en gewoon alles op de achtergrond wordt geladen. Iets wat dan ook wel met elke PC ,met een SSD ook kan ,denk ik.
Dat is zeeer onwaarschijnlijk.
A. De ontwikkelaars benoemen het specifiek.
B. Het is dé showcase van de PS5, dus... why not.
C. Die game komt waarschijnlijk niet naar PC, waar deze SSDs ook wel beschikbaar voor gaan zijn (Samsung's 980 pro), maar duur en dus niet snel mainstream. Dat werkt dus niet in PC landschap.
D. Heb je de game en gameplay gezien?? Als je dat 'even' op de achtergrond wil inladen, heb je dus in principe 2 levels naast elkaar draaien.
Why.. in godsnaam?? Dan moet je zoveel concessies doen. Voor een mechanic, die helemaal nog niet gangbaar is??

Het is voor de hand liggender dat dit soort dingen nu mogelijk zijn in de nieuwe SSD setup en Insomniac specifiek de mogelijkheden opzoekt en er gameplay omheen bouwt om de PS5 te laten shinen. De hele crux van "we believe in generations", aldus Sony.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 28 augustus 2020 16:12]

Ik heb het gezien en ziet er indrukwekkend uit, maar kan ook bv als een rails geprogrammeerd worden ipv 2 levels naast elkaar.
Ik denk ook dat het nog even zal duren voordat ontwikkelaars hun hele engines/pipelines hebben afgestemd op het feit dat (erg) snelle SSDs de nieuwe standaard is. De rifts in R&C is duidelijk een leuk concept om dit te demonstreren; maar ik verwacht zelf in de komende jaren indrukwekkendere dingen. Denk bijvoorbeeld aan een Assassins Creed waarbij je binnen enkele seconden bijvoorbeeld van eeuw kan wisselen.. of een Inception achtige game met omgevingen waar je binnen enkele seconden in kan duiken en die rare transformaties ondergaan.. Mogelijkheden zijn legio natuurlijk.
Denk bijvoorbeeld aan een Assassins Creed waarbij je binnen enkele seconden bijvoorbeeld van eeuw kan wisselen.. of een Inception achtige game met omgevingen waar je binnen enkele seconden in kan duiken en die rare transformaties ondergaan.. Mogelijkheden zijn legio natuurlijk.
Wat begrijp je niet aan het concept no more loading.. Assassins Creed zal op PS5 en XBOX gewoon instant van eeuw kunnen wisselen, de overgang zal enkel nog maar artistiek zijn en niet meer vanwege de hardware (zoals nu het geval is)
Vanwaar de persoonlijke aanval? Ik snap heel goed wat er mogelijk is met de techniek. Of impliceer je dat omdat ik "een paar seconden" gebruik dat ik iets niet begrijp? Je ziet duidelijk in Ratchet & Clank dat de rifts een overgangs-truukje zijn (incl wat framedrops/stutter). Natuurlijk is hopelijk het lange 'loading' zoals we het kennen verleden tijd (ik verheug me zelf vooral op om binnen een paar seconden te kunnen gamen), maar er zullen altijd scenario's zijn waarbij er wat seconden overheen gaan. Het is aan de developers om dat onopmerkelijk te implementeren. Zolang er data van opslag naar werkgeheugen moet zal er wat tijd overheen gaan.

[Reactie gewijzigd door Carn82 op 28 augustus 2020 21:52]

D. Heb je de game en gameplay gezien?? Als je dat 'even' op de achtergrond wil inladen, heb je dus in principe 2 levels naast elkaar draaien.
Naar mijn mening was de demo juist niet erg overtuigend wat dat "instant" laden van levels is. Er zijn 2 soorten rifts in de demo. Bij 1 wordt je praktisch getransporteerd van het een stuk in het level naar een ander punt in het level, waar opzich niks speciaals aan is, het level is al ingeladen. De 2de soort rift is er een waarbij de speler door een "void" valt tussen 2 werelden die er anders uit zien. Wat maakt die void anders dan een lift? Het is onmiskenbaar sneller, maar als het een echte showcase moest zijn voor instant-laden van levels, waarom zit die "void"-scene dan tussen iedere wereld-switch?

De vraag is natuurlijk ook, hoe groot zijn die levels? De demo toont gewoon stukken level waar je een 10 seconden door een level navigeerd waarna je naar het volgende level gaat. Als men zegt dat laadschermen tussen levels weg zijn verwacht ik dat tussen volledige levels te zijn, maar dit kan natuurlijk net zo goed maar gewoon een platform of 2 zijn en dan weer door, wat in verhouding natuurlijk belange na niet even belastend is als een echt volledig level.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 28 augustus 2020 17:31]

Kijk even de PS5 Unreal engine trailer. Het laatste deel waar in hoog tempo over het landschap gevlogen wordt in realtime, zegt genoeg over wat mogelijk is als je 10x zoveel data/grafische realtime bandbreedte per seconde ter beschikking hebt vergeleken met de huidige generatie. In de handen vd juiste talenten gaat dit echt wel hele grote stappen voorwaarts opleveren. En het werd tijd ook, wat gaming staat al 20j redelijk stil. Meer texture detail, hogere resoluties, hogere framerates, dat is allemaal onmiskenbaar bereikt. Maar steeds dezelfde games in betere grafische jasjes ging mij wel vervelen. Ik ga de hobby nu waarschijnlijk weer oppakken want de PS5 gaat wel nieuwe dingen doen. Deze enorme kracht in combinatie met new-gen VR lijkt mij straks ideaal.
Zoals je aangeeft kan dit aan de hand van vaste patronen ook bereikt worden of de typische scenes waar je character in een lift zit of door een kleine opening probeert te wringen.
Het probleem is dat dit allemaal door devs voorzien moet worden en dus geld/tijd kost, bovendien zijn daardoor de creatieve mogelijkheden kleiner.

Devs kunnen bij een PS5 zeker zijn dat ze beschikken over een snelle SSD en hoeven dus geen extra trucjes meer uit te halen. In "The road to PS5" werd er een mooie uitleg gegeven.
Developers zouden nu de spelwereld JIT kunnen inladen als de gebruiker zich omdraait.
Dus enkel de spelwereld voor de personage zou dan in memory moet zitten en alles uit het zicht kan als het nodig is vanop SSD geladen worden in memory.
Ja, het verhaal lijkt nogal on rails te zijn. Maar desalniettemin toch wel indrukwekkend.
Ja dat zat ik ook te denken. Ik zag vooral rifts die je een paar meter in hetzelfde level verplaatsen. Het indrukwekkende stuk leek wel op rails te lopen.
Wat ik me afvraag is of het allemaal zo bijzonder is dat level laden, het kan ook dat het allemaal al is uitgestippeld(verhaal en waar de rifts zijn/zitten) en gewoon alles op de achtergrond wordt geladen. Iets wat dan ook wel met elke PC ,met een SSD ook kan ,denk ik.
Het trucje is ook niets nieuws, alleen de snelheid is nieuw.

Waar je bij een pc met een behoorlijke SSD toch nog iets zal moeten verzinnen wat de gebruiker voor een paar seconden moet doen terwijl de game op de achtergrond laadt (bijv tussen 2 rotsen door laten kruipen oid)
Daar is het straks op de PS5 gewoon 0,1 seconde om hetzelfde te doen.
Inderdaad, niet zichtbaar dat is de kern. De snelle SSD is de gamechanger voor de nieuwe generatie.
Gedeeltelijk, de push naar 60 fps staat bij de Series X ook wat meer centraal. Sony richt zich wat minder op soepele gameplay en kiest liever voor mooie plaatjes.
Het viel mij eerlijk gezegd juist wel op dat iedere keer als je echt in een hele andere wereld viel (dus niet dat naar een portal toe trekken wat je zelf doet waarna je hetzelfde level met een andere skin ziet) je altijd via zo'n soort broken dimensions ruimte gaat. Dat ziet er voor mij echt heel erg uit als een trucje om tijd te krijgen om assets in te laden, net zoals die nauwe gangen in andere games. Ok het gaat heel snel, maar juist omdat ze zo hoog van de toren blazen dat zulke trucjes niet meer nodig zijn vind ik het wel heel erg opvallend.

Maakt dat uit in de praktijk? Nee... Maar om het dan een showcase te noemen...
Yep, het is zeker een 'truukje'. Ik denk dat verwachten dat dit soort dingen 'instant' zijn ook wel wat onrealistisch is; er zal altijd data ingeladen moeten worden in het werkgeheugen. Ik denk dat het nog wel even zal duren voordat we echt wat meer unieke toepassingen zien, maar de ervaring leert dat launch games van een nieuwe generatie consoles doorgaans vooral grafisch wat opgepoetste games zijn. Ik vind het zelf al best tof hoe men dit doet, een leuk begin.
Ja, netjes gedaan! Maar ik denk dat dit nog redelijk in de kinderschoenen staat :) de overgang is duidelijk een 'transitie', ik had het zelf pas echt spectaculair gevonden als je in de rift die opent de andere wereld al kon zien bijvoorbeeld :o Maar nu opent de rift, R&C vallen in het gat in een soort tussen-dimensie (.. stiekem wordt dan snel de rest ingeladen; wat mij betreft is dit dus gewoon een laadscherm ;) .. ) en dan opent de rift naar het nieuwe level. Natuurlijk is dit een launch game, maar ik ben vooral benieuwd wat voor toffe dingen we over 2 of 3 jaar gaan zien.

[Reactie gewijzigd door Carn82 op 28 augustus 2020 22:01]

Kijk is aan, ik was al zoekend naar een goede rede om toch een ps5 pre order te plaatsen, kon namelijk niet zo snel bedenken wat ik nu de eerste maanden op dat ding zou willen spelen behalve Spider-Man.

Nu lijkt het erop dat de eerste echte rede om een ps5 direct bij launch te kopen binnen is.
Voor mij ook een no-brainer de PS5!

Kijk erg uit naar zowel Spidy als Ratchet! Moet zeggen dat ik de trailer er echt super uit vind zien.

Een andere game die al in de pre-order staat is Planet Coaster. Nooit gespeeld aangezien me huidige (werk pc) het niet echt trekt :P Dus dat is een mooie bijkomstigheid dat die game dus ook naar de consoles komt aan het end van het jaar. Ook te spelen met toetsenbord en muis voor de mensen die zeggen dat de game niet te spelen valt met een controller.

[Reactie gewijzigd door Patrick91G op 28 augustus 2020 15:41]

Op https://youtu.be/GffelVJeGws?t=364 Zie ik toch echt een laadscherm hoor, het is goed vermomd als "Ratchet en Clank die door dimensies heen vallen", maar het is toch wel ech teen laadscherm ;)

Dat gezegd hebbende, het laad wel super snel en ziet er vloeiend uit. Ratchet en Clank is sowieso een all time favourite en ook deze ziet er weer lekker over the top classic uit.
Ik vraag me dus af of het een laadscherm is vermomd als cutscene of gewoon een onderdeel van de presentatie. Als je bijvoorbeeld de film 'Stargate' bekijkt duurt het 30 seconden vanaf het moment dat hij door de portal stapt tot het moment dat hij aan de andere kant is. Dat heeft niks te maken met laadtijden, maar dat geeft je het effect dat je echt aan het reizen bent.

R&C geeft de gamer ook het gevoel dat hij echt door de dimensies reist en niet in een flits geteleporteerd wordt. Bovendien moet je je afvragen of het voor de speler wel prettig is als je binnen een oogwenk in een andere omgeving bent. Die overgang zorgt ervoor dat je kan volgen wat er gebeurt. Ik denk dat het namelijk wel kan, maar voor de presentatie niet bevorderlijk is.
Je valt meermaals door die exact dezelfde ruimte heen. Volgens mij heeft hij gewoon gelijk en is dat wel degelijk een laadscherm. Als het puur om de presentatie ging dan hadden ze het wel wat afwisselender kunnen maken.
Maakt in de praktijk niet uit, maar juist omdat ze zo trots roepen dat dat soort trucjes niet meer nodig zijn valt het wel op.
Dat is een beetje een nadeel van een ingame-demo...

Daadwerkelijk in-game kan je het tegenover de speler niet maken om hem gewoon flits te teleporteren, daar moet je als maker van een game gewoon even een seconde pauze tussengooien om de ogen en de handen even wat rust te geven.

Alleen als je dat effect zou willen laten zien, dan hadden ze gewoon een tech-demo moeten bouwen wmb.
Tja.. als je in de rift die opent al direct de volgende wereld/level zag dan kon je alsnog best met een leuk grafisch effect de speler daar zonder een al te plotselinge overgang naar toe transporteren. Maar zoals het nu is geïmplementeerd is het wat mij betreft een creatieve manier om snel de volgende area in te laden. Vergeet ook niet dat in dit geval het karakter 'valt' en vliegt en daarom een relatief hoge snelheid heeft; bij een wat trager tempo kan je dit waarschijnlijk veel subtieler doen.
Subtitel deze keer geen woordspeling van een spreuk ivm het achterwerk? :(
Zo had elke titel wel een schunnige opmerking.
Jij doelt op Up your arsenal.
ik vond de psp titel ook leuk: Size matters.
En quest voor booty
Kop moet zijn "in de zelfde periode als Playstation LAUNCH"
Kun je er beter van maken: ... verschijnt gelijktijdig met Playstation 5. ;)
Nee, want de launch window is meestal gebonden aan een kwartaal( Q4 dus). Het hoeft dus niet exact gelijktijdig te zijn aan de verkoopdatum van de PS5.

Dit was bij de PS4 ook het geval waarbij ze een hele rits games aankondigde voor de Launch window van de PS4 die liep van de eerste verkoopdatum(15-Nov) tot het eind van dat jaar (2013)
Launch window meestal rond de 3 tot 6 maanden na de launch van de console.
Ik ga er van uit dat we deze game pas in 2021 gaan zien.

[Reactie gewijzigd door FishSt1ck op 28 augustus 2020 15:11]

Maar dat hebben ze niet gezegd en ik denk met een reden... kan zomaar wat later uitkomen.
Nee want het schijnt launch window te zijn.
Dat kan dus ook tegen de kerst worden. Of zelfs later.

Meekoh zei het al.

[Reactie gewijzigd door BrbZrk op 28 augustus 2020 16:08]

Ik denk dat dit het oorspronkelijke plan was, maar de kans is groot dat ze enkele weken/maanden achterlopen vanwege het coronavirus.
Ik moet toch zeggen dat ik steeds enthousiaster wordt naarmate we meer zien van Ratchet & Clank, ondanks het niet echt mijn genre is. De laatste die ik gespeeld heb is volgens mij Ratchet & Clank: Up Your Arsenal (PS2) daarna niet echt veel platformers meer gespeeld.
Dat laatste deel Op de ps4 heeft me echt heel erg positief verrast. Ik had nog nooit een Ratchet en clank spel gespeeld en ben niet zo van de platform games, deze daarentegen...dikke pret!

Mocht je dat deel nog niet gespeeld hebben dan kan ik hem echt aanraden, kost nog maar twee tientjes denk ik?
Ik ga is kijken, thx!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True