Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Horizon Zero Dawn-opvolger Forbidden West komt volgend jaar uit

Horizon Forbidden West, de game van de Amsterdamse gamestudio Guerilla Games voor de PlayStation 5, komt volgend jaar uit. Dat heeft Guerilla-topman Mathijs de Jonge bekendgemaakt in een video over de game.

Horizon Forbidden West was onderdeel van het evenement van Sony ter aankondiging van de PlayStation 5 vorige week, maar zal niet bij de release van de console voor het einde van het jaar beschikbaar zijn. Wanneer de game precies verschijnt, vermeldt De Jonge niet in de video. Guerilla zei vorige week nog niets over de release van de game.

Het spel komt exclusief voor de PlayStation 5 uit. In Horizon: Forbidden West vervolgt Aloy haar avonturen in het toekomstige Amerika vol vreemde machines. In de video is onder andere te zien dat ze zich onderwater kan begeven en daar gevaren moet ontwijken. Ook is te zien dat er een stam zal zijn die machines kan herprogrammeren om voor hen te vechten.

Horizon: Forbidden West is de opvolger van Horizon Zero Dawn, dat in 2017 voor de PlayStation 4 verscheen en later dat jaar de uitbreiding The Frozen Wilds kreeg. In de zomer verschijnt Horizon Zero Dawn voor Windows.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

17-06-2020 • 21:33

140 Linkedin

Reacties (140)

Wijzig sortering
Dit was voor mij de PS4-system seller _/-\o_ Daarna de PS4 weinig nog gebruikt, helaas. Is The Frozen Wilds nog de moeite waard of bevat bevat het maar weinig content?
Zeker! Heb dat met veel plezier gespeeld. Als je hem nog niet gespeeld hebt dan zeker een goede rede om nog eens terug te gaan naar de horizon wereld, lucky bastard :)
The frozen wilds is een aardig groot extra gebied, denk zo’n kwart/een derde van de originele map er extra bij met een nieuw stuk verhaal, vijanden en sidequests goed voor zo’n 15 tot 20 uur extra gameplay dacht ik.

Ik had hem als GOTY en vond de uitbreiding een zeer vermakelijke toevoeging, zeker een aanrader

[Reactie gewijzigd door iwaarden op 18 juni 2020 08:15]

Ik heb vrij recent nog Frozen Wilds gespeeld. Ik vond het zeker de moeite waard, je krijgt een mooie wereld erbij met genoeg verhaal dat ook aan het totale verhaal toevoegt. Ook vond ik de nieuwe monsters een stuk uitdagender. Bij mij was het onderdeel van de PlayStation Hits uitgave van de game maar ik zou er zo 10€ voor over hebben. (De bundel heb je al voor 20€)

[Reactie gewijzigd door Noisia op 17 juni 2020 21:43]

Niet zozeer weinig content maar het is heel grauw aangezien het op besneeuwde vlaktes en bergen afspeelt. Geen mooie groene vlaktes of bossen zoals in zero dawn, dus je moet ervoor in de mood zijn.
Vond het persoonlijk niet heel boeiend, veel van hetzelfde. Maarja het is onderdeel van zero dawn en het verhaal dus ik moest het gewoon spelen.

[Reactie gewijzigd door D2FValinor op 17 juni 2020 21:48]

Ik vond Frozen Wilds zeer de moeite waard. Het is een leuk verhaal, niet zo lang als het originele verhaal, maar wel de moeite. De machines zijn ook een uitdaging overigens 😁
Als je de originele game leuk vond en niet verveeld door de gameplay bent is hij het waard.
Daarna de PS4 weinig nog gebruikt, helaas.
Damn, for your real?... But whyyyy?!
Wat heb je dan gedaan in de tussentijd?

Vond HZD btw echt een hele toffe game. Zeker voor Geurilla, wat daarvoor gewoon niet zulke hoge ogen gooide (vooral graphics huis). Ondanks dat je veel van hetzelfde doet in Horizon zat ik dicht bij de Platinum (heb er maar 2), zonder dat dit een doel op zich was. Het was steeds tof genoeg om me in die wereld te houden. Dus als Forbidden West net even een paar stapjes verder gaat, dan wordt het dit keer misschien wel een pre-order. Erg benieuwd!

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 18 juni 2020 08:41]

Precies hetzelfde hier. PS4 Pro staat sindsdien stof te happen. Vind de pc een veel betere ervaring geven (graphics en mods, maar vooral framerate) dus ik hoop dat de PS5 mij weer 2 goede opties geeft. En dat lijkt wel zo te gaan worden gelukkig.

[Reactie gewijzigd door Beakzz op 18 juni 2020 11:02]

andersom hier! pc gamer geweest jaaaaren lang, nu staat pc stof te happen gemak van even console aanzetten en een game languit op de bank te spelen.


ieder zijn ding :)
Gelukkig wel, maar hier staat ook een pc naast de tv met Steam Big Screen mode en controllers hoor....languit gamen verleer ik nooit :+
Ik herken het wel. Ps4 Pro gekocht voor Horizon Zero and Girls und Panzer game. Tijdje gespeeld daarna weer terug naar PC gegaan. :)
Ja ik ben ook altijd groot PC fan geweest, dus niks mis mee. Blijf ik ook wel gebruiken denk ik.
Toch koop ik elke generatie weer Nintendo hardware want ja.. Nintendo games.

Maar ik heb stiekempjes aan toch wel wat weggespeeld (tijd is echt wel een issue voor mij met sommige van die games)
De bekend rits met must play exclusives (Bloodborne, Persona 5, God of War, FF7 Remake, Uncharted 4, Shadow of the Colossus remake etc.).
Soms ook gewoon consoles games die ik day 1 wil spelen (Dark Souls 3, Sekiro) en Street Fighter 5 en Witcher 3 waren misschien wel meteen op PC?
En dan die games die je er gewoon bij pakt omdat ze er zijn (Spiderman, Last of Us Remaster en Horizon zat ook in deze categorie voor mij).

Had overigens met het grootste deel van die games niet heel veel technische problemen (enorm last van framerate issues enzo). Maar je merkt wel dat een FF7 Remake echt toe is aan nieuwe hardware of PC.
Daarom wacht ik met Ghost of Tsushima maar even tot PS5.
Death stranding geprobeerd?
Nog niet helaas...
Nog steeds erg veel zin om die een keer op te pakken, maar ik kreeg die gewoon niet in mijn planning geduwd.

Ik was nog bezig met Sekiro en daarna lag FF7 Remake op de mat. Toen ik de platinum had voor FF7 R, werd het echt tijd een gamingpauze in te lassen (voor de gezondheid :P).

Hopelijk Death Stranding na de zomer eens oppakken.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 19 juni 2020 08:11]

Zeker de moeite waard maar wel echt uitdagend. Ik was blij dat ik hem direct gespeeld heb na de main game. Als je het lang niet gespeeld hebt en je duikt direct de dlc in dan is het erg lastig denk ik.
Frozen Wilds is erg leuk!! Goede uitbreiding op HZD! Ik hoopte stiekem dat ze nog een DLC zouden uitbrengen.
Persoonlijk heb ik bloodborne als ps4 seller gehad en verwacht ik dat darksouls mijn begin wordt met ps5 games. Nu ik jou reactie lees, twijfel ik toch om ps5 te preorderen en dan horizon ps4 te kopen (uitgaande dat die bwc is) om in deze serie te treden. Is het te vergelijken met een andere game?
Frozen Wilds was voor mij met name leuk vanwege de hogere moeilijkheidsgraad, helemaal in Ultra Hard. De Thunderjaw die je daar tegenkomt is de ultieme skill-test ;-)
Dito.

Frozen Wilds had vond ik ook wel een paar leuke mechanics met die controltowers.
Moeilijkheidsgraad was ook wel serieus opgeschroefd, waardoor het opeens nodig was om betere wapens te vinden en wat aan item management moest doen om niet zonder ammo/health te komen vallen.
Ik heb de PS4 Pro ook gekocht voor HZD. daarna een paar exclusive titles gespeeld.
Ik wilde mijn PS4 verkopen maar nu wacht ik nog even een jaartje :)
Ik heb de PS4 Pro een paar maanden na launch samen met HZD gekocht. En een 4K HDR Samsung tv om optimaal van deze game te kunnen genieten. En of ik heb genoten!
Voor mij was het deze en Uncharted, beide belachelijk mooie spellen die goed gebruik maken van de grafische capaciteit van de PS4, ook zonde PS4 Pro.

En daarna heb ook ik de PS4 zo goed als niet meer gebruikt. Weer een weekje of twee toen ik (langzaamaan) Spiderman gespeeld heb eind 2018, maar dat was het dan ook.
Voor mij ook..weet je wat ik zo jammer vindt, dat er niet meer games zijn die in-game geluiden over de controller doen..dat brengt zoveel immersion mee....
Death stranding heeft audio uit je controller, duurt even om erin te komen maar zodra je erin zit is het een juweeltje.
PlayStation 2 was mijn laatste console. Nu gaat het echt kriebelen om PS5 aan te schaffen met titels als deze.
Als je HZD op de vorige generatie al heb overgeslagen, waarom dan opeens nu wel? Laat je niet gek maken door de hype, laat dat lekker door kriebelen! Later deze zomer komt HZD uit op de PC, ga die eerst eens spelen voordat je in het diepe springt achter de rest van de lemmings aan.

Of als je echt niet kan wachten probeer Plastation Now, 7 day trial en dan kan je ook HZD spelen:
https://www.playstation.com/nl-nl/explore/playstation-now/

Persoonlijk wacht ik wel op de PC versie van HZD en datzelfde geld ook voor de opvolger, ook al wordt deze nu als 'exclusive' aangeboden, de tijd leert dat dit een tijdelijke situatie is...
Later deze zomer komt HZD uit op de PC, ga die eerst eens spelen voordat je in het diepe springt achter de rest van de lemmings aan.
Lemmings. :O

Zo'n console gaat 500 euro zijn ofzo dat is voor een pc gamer die een veelvoud daarvan alleen al tegen videokaarten aan gooit over de levensduur van zo'n console peanuts.
Ik snap die wederzijdse exclusiviteit echt niet.

Ik ben van origine een PC gamer maar ik ben heel al jaren erg blij met de PS4 die ik er naast gezet heb, want er zijn op de playstation echt wel een flinke sloot exclusieve titels die het meer dan waard zijn om een beetje geld te investeren in iets wat je min of meer platform agnostisch maakt.
Er zijn heel weinig moderne games die je niet kan spelen als je een PC, een Playstation en een Switch hebt en dat is toch waar het onder de streep om gaat.
Ik ben uiteindelijk gewoon een gamer en de hardware waar dat op loopt boet me geen reet. Ik zou het op een broodrooster spelen als het een goed spel is.

[Reactie gewijzigd door Nederviking op 18 juni 2020 12:11]

Ben altijd een pc gamer geweest, maar ik merk de laatste tijd dat ik lekker onderuitgezakt op de bank wil gamen. Start knop en gaan.
Voordeel van een PS5 is dan wel dat je gelijk ook een hoop PS4 titels nog kan spelen op mogelijk betere kwaliteit. Sony heeft geloof ik nog niet heel veel daarover verteld, maar op zijn minst zou je kortere laadtijden moeten hebben en mogelijk betere stabiliteit in framerate en eventueel betere resolutie als die dynamisch is (dit dan zonder eventuele PS5 patch).
Dan ga ik dus wel uit van dat je specifiek die exclusives wil hebben, zelf ga ik voor een xsx :+
Heb PS4 onlangs willen aanschaffen, maar dit is voor mij hoofdreden km toch even te wachten
Dan hang je je pc aan de tv :Y)

Ik kan bijvoorbeeld Controller Companion aanbevelen, dan heb je überhaupt geen muis en keyboard meer nodig.

[Reactie gewijzigd door Pliskin op 17 juni 2020 23:08]

Pc zelf ook verkocht. Hier en nu Anno 1800 op de laptopje ;)
Ik game niet meer op een pc. Alleen PS4 Pro. Pc is aan vervanging toe, ik ben opzoek naar een degelijke laptop voor Anno 1800 die wil ik graag eens spelen.
Je kunt ook gewoon op de bank hangen met een muis en mobo dus dat is niet echt een argument. Maar kan me voorstellen dat je bepaalde games wilt spelen.
Met je muis en mobo? Mobo is een afkorting voor motherboard. ;)

[Reactie gewijzigd door CerandoX.nl op 18 juni 2020 09:29]

Oeps, ik bedoel toetsenbord :)
PlayStation exclusives idd
0Anoniem: 572813
@Cergorach17 juni 2020 22:30
Ik heb nog nooit een PC gamer zo wanhopig zien reageren om de consoles af te kraken. Een heel goed teken. En aangezien ik Horizon wel op de PS4 heb gespeeld kan ik zeggen dat het zeer terecht is. Echt een prachtige game.
Waar maak jij je druk om? Ik plaats een comment van even paar alineas And jij schrijft een betoog.
Laat iedereen lekker in hun waarde. Ik herken me in de houding van @MartinPRO waarbij ik de afgelopen jaren verschoven ben van een PC naar een console. Waarom? Precies om dezelfde, reden: Disc erin en gaan met de banaan.

Uiteraard is het mogelijk om je PC in de woonkamer te zetten en er een controller aan te hangen, ik wil dat simpelweg niet. Laat mij lekker een console in mijn TV meubel plaatsen en lekker rustig op de bank zitten zonder dat daar direct een waarde oordeel aan vast moet zitten. Ik respecteer je mening en visie, probeer die mening echter niet bij andere mensen door hun strot te duwen. Accepteer dat mensen een andere mening kunnen hebben dan die van jou.
Disc erin en gaan met de banaan.
Terwijl dat eigenlijk steeds minder waar wordt en met de PS5 helemaal omdat toch echt eerst alles naar de SSD zal moeten. Naast de 20GB+ launch day update die er ook nog even komt kijken.
Daar moet ik je gelijk in geven. Ik merk vaak dat wanneer ik een game op de mat mag vinden ik de game direct even installeer en vaak pas de dag erna op de bank zak. Mijn vriendin is over het algemeen gesproken de baas in huis over de TV :-)
Precies dit. Nu had ik mijn pc vaak aangesloten in de woonkamer, maar voor werk kon ik hem weer verplaatsen naar m'n bureau. Nu heb je daar dingetjes voor (shield etc) maar nu wil ik een keer iets anders en dat is een console. Simpel :D
Mijn god iemand geeft aan dat ie een PlayStation wil kopen en mensen gaan in paniek de pc weer aan lopen prijzen.

#Pcmasterretards
Ik koop de ps5 niet alleen voor horizon, maar omdat ik meer casual ben gaan gamen dan pakweg 5 jaar geleden. Toen kon ik hele dag achter mijn computer zitten, maar nu wil ik gewoon thuis komen, knop aan en 30 minuten gamen.

En nee, ik ben niet hyped.
Kritiek kun je ook uiten zonder mensen voor lemmings uit te maken, dat helpt om niet als een pcmr gekkie over te komen.
Tja, helaas heeft Sony daar de rechten van en lijken ze geen interesse te hebben daar meer mee te doen dan een free to play mobile game er van te maken (met alle vreselijke energy mechanics en advertenties die daarbij horen)...
Dan heb je al wat gemist met Zero Dawn.
De PS5 is toch backwards compatible? Dan zou je eerst Zero Dawn kunnen spelen en daarna direct met de opvolger.
Niet alleen met Zero Dawn sinds de PS2 8)7
Je kan Zero Dawn binnenkort op Steam spelen. Maar wees gewaarschuwd, want je zal na het spelen van Zero Dawn sowieso een PS5 kopen.

[Reactie gewijzigd door haitam op 18 juni 2020 11:46]

Dit ziet er èrg mooi uit zeg, bijna perfect, toch maar een PS5 aanschaffen... hmmm..
Dit is wel CGI. Ik betwijfel ten zeerste of dit ingame footage is.
waarom denk je dat? De eerste trailers die we zagen van HZD weken weinig af van de uiteindelijke game. Ik vind de graphics eigenlijk wel in het verlengde liggen van HZD.. en als het prerendered CGI is dan heeft men her en der wel wat steken laten liggen.
Want ingame is geen CGI :Y) ?
Pre rendered, ook goed.

U snapt wat ik bedoel.
Naja er wordt gewoon altijd maar met de term CGI gesmeten, om van alles en nog wat. En in dit geval is het toevallig even hilarisch omdat het staat voor "Computer-Generated Imagery". Laat dit nou de definitie zijn van een computer spel :+.
Dit is wel CGI. Ik betwijfel ten zeerste of dit ingame footage is.
Lijkt me niet onrealistisch dat dit ingame footage is eigenlijk.
Als je ziet wat Guerilla uit de PS4 weet te persen?
Dit is een studio met sowieso een enorme focus op grafische pracht.
Vond het niet onrealistisch mooi ogen.
Het zou inderdaad kunnen. Maar dan wel in cut scenes. Ik kan me echt niet voorstellen dat dit gameplay is zeg maar.
Ja dit is sowieso georchestreert of wat daar de vakterm is (te lui om op te zoeken), om zoveel mogelijk indruk te maken.

Je kunt ook bare bones gameplay gaan (Gran Turismo 7's tweede trailer in de PS5 showcase). Die game deed eigenlijk zowel de reveal + gameplay trailer in 1 showcase/direct/digital conference,etc.

Horizon deed enkel de grote cinematic reveal. Gameplay bewaren ze voor later. Lijkt mij slim voor een game die nog even op zich laat wachten. Dan wil je de content ook netjes verspreiden.

Ik vond eigenlijk dat ze al veel lieten zien van de game. En ik hou wel van cinematic trailers (dus wellicht gekleurd)

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 18 juni 2020 09:26]

Samen met het andere nieuws over Special Editions van de PS5 vandaag, lijkt dat een mooie combi te worden en wel lastiger om te laten staan...
Vraag me af of deze ook op de PC word uitgebracht na een jaar bijvoorbeeld aangezien Horizon: Zero Dawn al confirmed is en op steam staat.

https://store.steampowere...ro_Dawn_Complete_Edition/

• Horizon Zero Dawn
• The Frozen Wilds expansion
• Carja Storm Ranger Outfit and Carja Mighty Bow
• Carja Trader Pack
• Banuk Trailblazer Outfit and Banuk Culling Bow
• Banuk Traveller Pack
• Nora Keeper Pack
• Digital art book

[Reactie gewijzigd door DaniGeus op 17 juni 2020 22:01]

Ik verwacht dat zoiets wel iets langer dan een jaar gaat duren, ik vermoed 3+ jaar op het huidige tempo...
Daar ben ik ook bang voor. Het enige dat Guerrilla zou kunnen motiveren om deze in kortere termijn ook naar de PC te brengen is als Zero Dawn heel goed bevalt bij de PC gamers onder ons denk ik.
Daar heeft Guerrilla niet zo veel over te zeggen aangezien Sony (Playstation Studios dacht ik) de publisher is van deze game. Developers hebben daar over het algemeen neit zo veel over te zeggen.
Aangezien de IP van Guerilla is, hebben ze daar alles over te zeggen. Alleen zal de deal met Sony wel een stuk over exclusiviteit bevatten.
Guerrilla games is van Sony, het is een volwaardige dochteronderneming

[Reactie gewijzigd door Madshark op 18 juni 2020 01:49]

Ah, wist niet dat ze first party waren. Mea culpa, bedankt!
Hermen Hulst is nu hoofd van World Wide Studios en als voormalig managing director en founder van Guerilla is de kans wel groter dan voorheen. Ik denk dat daarom ook Horizon Zero Dawn nu naar de PC komt en eerder al soepeler werd omgegaan met Dead Stranding.
Zou er zelf niet meteen vanuit gaan, er is ook een best grote kans dat de eerste nu even op PC wordt uitgebracht om mensen er kennis mee te laten maken, en dat die dan over de streep worden getrokken om voor deeltje 2 een PS5 te kopen.

Er is zeker een reden om alleen de eerste naar PC te brengen, het wordt echt maar zien of dat ook met de 2e gebeurt denk ik
Dat klopt, ben daarom benieuwd hoe de PC gaming scene er op zal gaan reageren
Nou ik vond deel een er destijds wel leuk uitzien, maar ik ga er zeker geen PlayStation voor kopen. Geldt voor deel 2 ook.

Misschien dat ik deel 1 op de pc ooit nog eens bekijk als het in een sale een paar euro kost maar ik heb zeker niet iets van “oh eindelijk kan ik zero dawn spelen daar heb ik al die jaren op gewacht”.

Sony zoekt t maar fijn uit met z’n exclusives, er zijn meer dan genoeg mooie games voor de pc om mijn schaarse game uurtjes te vullen zonder dat ik de kruimels die Sony na een paar jaar voor de pc over heeft nodig heb.

Edit: is dit ongewenst? Gewoon een reactie op een vraag? Mooie moderatie :'(

[Reactie gewijzigd door Vizzie op 18 juni 2020 07:53]

Als het gaat gebeuren dan zal het veel later zijn, een jaar lijkt me vroeg. Deze exclusieve games verkopen consoles. Waarom je reactie op 0 staat is me overigens een vraagteken.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 17 juni 2020 22:06]

Een jaar is denk ik ook wel aan de vroege kant. Eerst maar eens zien wat er met Zero Dawn gebeurt..
Vraag me af waarom hij nu op -1 staat ':) het is toch on-topic?
Dit duurt sowieso langer tot de rek er op de PlayStation helemaal uit is voor de game, en er opnieuw aan te verdienen valt op PC. Daar kan Guerrilla niks aan veranderen, Guerrilla is van Sony.
Afhankelijk van de tijd van release (ik verwacht rond november 2021), kan dit best een risico zijn. De PS5 is dan net een jaar uit. Gezien de geruchten dat er mogelijk een tekort aan consoles gaat zijn, is er de mogelijkheid dat de verkopen tegen gaan vallen. Toegegeven, Horizon gaat een console verkoper zijn, mensen zullen de console kopen om deze game te kunnen spelen, maar ook dan.

Kijk er wel naar uit, al betwijfel ik of ik dit jaar al een PS5 in huis zal hebben 🤔
Eigenlijk ben ik blij dat hij volgend jaar uitkomt. Anders zou de verleiding te groot zijn een ps5 aan te schaffen. Nu heb ik tenminste de kans een goede aanbieding tegen te komen.
Hoe betrouwbaar het is, weet ik niet, maar op Amazon schijnen prijzen rond te gaan van $ 399 voor de all digital versie en honderd dollar meer voor de versie met discdrive. Dat vind ik erg meevallen voor releaseprijzen. Maar als je jezelf nog even kunt bedwingen, kun je inderdaad ongetwijfeld een leuk bundeltje scoren, rond de feestdagen van volgend jaar.
Als je puur naar de hardware kijkt is 400 dollar echt niet realistisch. Zal eerder het dubbele worden.
Microsoft heeft al toegezegd dat de Xbox Series X minder duur zal worden dan de Xbox One bij release ($500). Als de PS5 dan $800 kost hebben ze een probleem.
Onder de kostprijs leveren is een bedrijfsrisico, maar dat wordt waarschijnlijk ruimschoots gecompenseerd door de verkoop van games. Het is alleen de vraag hoever Sony en Microsoft willen gaan om gamers aan zich te binden.
Zolang Sony z'n mond houdt is het een gerucht. Die shops bereiden hun product pagina's voor met prijzen die reëel lijken. Vooral op feesboek wordt dit massaal gedeeld als een feit. Jeuk krijg ik ervan.
Als deze niet samen met de release van de PS5 komt ben ik wel erg benieuwd wat er dan komt, met de PS4 was dit Killzone Shadow Fall, zou GG nog wat achter de hand hebben,oooh ik hoop stiekem dat ze met een nieuwe Killzone komen. 🙏
Astro bot 2 staat al voor geïnstalleerd op de PS5 :)
Ja de grootste reden om een PS5 te kopen. 🤣
Was het maar waar. Het is geen VR game, maar een "platte" demo voor de dual sense controller
Ik zeg ook nergens dat het een VR game is. Ik zeg alleen dat het een day one game is omdat die al voor geïnstalleerd is.