343 Industries reageert op kritiek op graphics van Halo Infinite

Ontwikkelaar 343 Industries heeft gereageerd op de kritiek op Halo Infinite. Veel gamers reageerden negatief op de graphics van dat spel. De studio schrijft dat het 'in veel opzichten' instemt met de kritiek maar dat het nog geen concrete antwoorden heeft.

In een blogpost meldt de ontwikkelaar dat het 'de feedback van de community heeft gehoord' wat betreft de graphics van Halo Infinite. Daarbij maakt de ontwikkelaar onderscheid tussen kritiek op de art style van de game en negatieve reacties op de grafische fidelity van de game. Over dat eerstgenoemde stelt de ontwikkelaar dat er bewust is gekozen voor een meer 'klassieke' stijl, die vergelijkbaar moet zijn met de originele trilogie. Deze keuze heeft het bedrijf gemaakt op basis van 'lessen uit Halo 4, Halo 5 en Halo Wars 2', samen met feedback uit de community. Deze klassieke art style levert volgens 343 Industries 'een levendiger kleurenpalet', 'schonere' modellen en objecten met minder noise op. Het bedrijf schrijft dat het achter deze beslissing staat.

Ook reageert de studio op de negatieve reacties over de grafische kwaliteit van de game. Het bedrijf noemt onder andere de analyse van Digital Foundry. Onder de kritiek vallen onder andere personages en in-game objecten die er 'plat', plastic-achtig en simplistisch uitzien, zo schrijft de ontwikkelaar. Ook had de community kritiek over de 'saaie verlichting' en zichtbare pop-in van objecten. 343 Industries schrijft dat de studio 'in veel opzichten' instemt met de kritiek. "We hebben werk te doen om een aantal van deze gebieden aan te pakken en de grafische fidelity en algemene presentatie van het eindproduct te verhogen."

Daarnaast schrijft het bedrijf dat bij de gameplaydemonstratie een work-in-progress-build werd gebruikt die 'meerdere weken oud' was. In die build moesten 'verschillende grafische elementen en spelsystemen nog worden afgewerkt'. De studio schrijft dan ook dat aan enkele van de bovenstaande aspecten al werd gewerkt, hoewel de kritiek ook 'nieuwe inzichten' heeft opgeleverd. Het ontwikkelteam neemt dit naar eigen zeggen 'erg serieus' en is momenteel de kritiek aan het evalueren. De ontwikkelaar zegt nog geen concrete antwoorden of resultaten te delen, maar hoopt zo snel mogelijk met antwoorden te komen.

Verder benoemt de studio nogmaals dat de singleplayercampagne van Halo Infinite op 4k-resolutie met 60fps draait op de Xbox Series X, maar dat dit niet zozeer geldt voor de pc-versie, die 'genoeg instellingen zal krijgen om de spelervaring aan te passen'. Eerder deze week verschenen ook geruchten dat de multiplayer van Halo Infinite op 120fps zal draaien op de Series X. In de komen de maanden zal de ontwikkelaar naar eigen zeggen verder ingaan op onderdelen van het spel, waaronder de multiplayermodus. Halo Infinite komt eind dit jaar uit voor de Xbox Series X, Xbox One en de pc via Steam en de Microsoft Store. De game wordt ook onderdeel van de Xbox Game Pass.

De gameplayonthulling van Halo Infinite ontving veel kritiek vanwege zijn graphics

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

31-07-2020 • 14:13

146

Lees meer

Reacties (146)

146
136
59
15
0
61

Sorteer op:

Weergave:

Ik snap het werkelijk niet, wat ik zag zag er goed uit. Ik ben xbox fan eerlijk gezegd maar misschien de leeftijd (40) iemand die graphics niet het belangrijkste vind. Kijk er zelf naar uit dit netjes in 4k te mogen spelen.

Daarnaast, de meeste release titels halen zeker niet het maximale uit het systeem. Heb ook filmpjes voor de ps5 gezien. Voor zowel de xbox als playstation heb ik het idee dat ik naar current gen games zit te kijken. Denk dat we meer moeten verwachten van grote interactieve werelden en snellere laadtijden.
Er moet echt heel veel verbeterd worden. Niet alleen de belichting is lelijk, de wereld is ook zo dood als een pier. Bomen en gras bewegen niet in de wind, geen bewegende stofdeeltjes , geen mooie wolkenpartijen, vijanden reageren niet als er op hun geschoten wordt, geen bloed, schoten laten geen sporen achter, en zo gaat het nog wel een tijdje door met kritiekpunten die verschillende Youtubers (zoals Nxgamer) hebben genoemd.

Dit is een game waaraan nu al vijf jaar (!) is gewerkt en die naar verluid 500 miljoen dollar zou hebben gekost, Halo is Microsoft's belangrijkste IP, Halo Infinite is een launch game die moet bewijzen wat de Xbox Series X in zijn mars heeft. Dan kan ik me goed voorstellen dat Halo-fans nogal teleurgesteld zijn als de game er in een live demonstratie stukken slechter uitziet dan de announcement trailer voorspiegelde. De huidige versie ziet er eerlijk gezegd slechter uit dan de vorige Halo-games van 343 Industries en dan mag je gaan afvragen wat er daar aan de hand is.

[Reactie gewijzigd door ymmv op 23 juli 2024 11:00]

Ik ben het met een aantal punten van je eens maar het klopt niet dat je stelt dat HI de launchgame is die moet bewijzen van de Series X in z'n mars heeft.

Hij werd/is initieel ontwikkelt voor de One. Hij wordt opgepoetst voor de Series X. Een crossgen game zal er nooit zo goed uitzien als een spel wat specifiek voor een console is gemaakt. Daardoor kan dit spel simpelweg niet laten zien van de series X in z'n mars heeft.

Verder moeten we het nog maar zien, ze hebben zwaar ingezet op 4k 60fps op grote open wereld schaal. Al die extreme details die jij noemt komen vaak voor bij scripted games als TLOU2 maar zelden (nooit eerder?) Bij een open wereld 4k 60fps game van dit formaat. Men moet eens ophouden met het onmogelijke te verwachten.

Neemt niet weg dat 343 zeker nog werk te verrichten heeft!
Als je ziet hoe prachtig en dynamisch de open wereld in Ghost of Tsushima er uit ziet op een 4.2 Tflops PS4 Pro in 4K 30fps, dan moet de nieuwe Xbox die drie keer zoveel Tslops heeft, toch wel een echte, levende wereld in 4K met 60 FPS met vergelijkbare visuals kunnen weergeven? Of kijk naar Doom Eternal, is geen open world game maar draait wel in 60 FPS op een simpele Xbox One. Kijk 'ns naar alle particles, de dynamische belichting, de animaties van de vijanden en vergelijk dat dan met de ouderwetse, saaie actie in Halo Infinite.

Dus waarom ziet Halo Infinite er met moeite uit als een current gen game, laat staan een cross gen of zelfs maar een next gen game? Het probleem is echt niet de hw, Halo Infinite is gewoonweg veel te vroeg voorgesteld, daar moet minstens nog een jaar hard aan gewerkt worden om het spel up to date te krijgen.
Chaoss Moderator Spielerij @FinalBob31 juli 2020 20:46
Prima dat het voor de One is ontwikkeld, dan zou je alsnog een prachtige game verwachten die er op de X nog net iets beter uit ziet. Dit zag er uit als een 360 game...
LOL dan raad ik je aan om nog eens een 360 op te starten, mochten we gewild hebben 15 jaar terug, dat 360 games er zo uitzagen. Ik raad je aan om het Digital Foundry flimpje van Alex Battaglia eens te kijken.
Die 500 miljoen was meen ik alweer naar het rijk der fabelen verwezen al kan ik er nu geen echte bron van vinden (alleen mensen die zeggen dat het debunked was).

Verder ben ik ook blij dat ik net als @SonicRPR gezegend ben met een niet zo kritisch oog :)
Ongetwijfeld mankeert er van alles aan maar ik vond het er ook cool uitzien.
Bomen en gras bewegen niet in de wind, geen bewegende stofdeeltjes
Ik vind dat eigenlijk wel een verademing. Omdat het technisch mogelijk is, lijkt het tegenwoordig in elke game te moeten waaien. Loop je op een windstille dag of een gemiddelde dag met een licht briesje door een echt bos of over een grasvlakte, dan zie je bomen ook niet zo bewegen, gras golven of rondvliegende stofdeeltjes.

De overige punten zijn inderdaad wel wat kwalijker. Aan de andere kant heb ik zelf t/m Halo 3 gespeeld en daarna alleen nog Sony-consoles aangeschaft en is dit wel weer typisch Halo zoals ik het mij herinner.
Dat is dus ook een van de kritiekpunten. Zowel Microsoft als Sony beloven nagenoeg geen laadtijden dankzij aangepaste SSD's. Vervolgens komt er een gameplay video van een spel waar veel mensen halsreikend naar uitkijken en wat zien ze daar? Pop-in en current-gen graphics.
Noem mij nou eens 1 spel met deze graphics op deze schaal op 4k 60fps?

Dat zijn er welgeteld: 0.

Ditzelfde level zou er met een andere time-of-day compleet anders uitzien. Dat is alles wat nodig is om mensen het wow-effect te geven waar ze naar op zoek zijn.
Red Dead Redemption 2? Death Stranding? Doom Eternal? Half-Life: Alyx?

Ér zijn zat PC games die er héél mooi uitzien, en op 4K/60 draaien.

De video is opgenomen op een PC.
RDR2 is de enige game in het rijtje die de schaal van Halo Infinite benaderd. De zichtbare grootte van de omgeving in combinatie met het level of detail vind je niet in RDR2. De mooiste Vistas daar zijn telkens plekken die je van veraf bekijkt. Er zijn nog steeds veel lage kwaliteit assets in de wereld aanwezig die geen 4k zijn.

Dat is nog even los van het feit dat je het over current gen had en niet over PC. De discussie gaat over een console game. RDR2 is amper 1080p 30fps op current gen consoles.

Pop-in wordt overigens echt wel gefixt voor release.
De mooiste Vistas daar zijn telkens plekken die je van veraf bekijkt.
Dat is zo'n beetje de letterlijke betekenis van het woord "vista"..
Er zijn nog steeds veel lage kwaliteit assets in de wereld aanwezig die geen 4k zijn.
4K is de resolutie waarmee de game op je scherm getekend wordt (of het formaat van een texture), beiden zijn staan los van hoge of lage kwaliteit assets (of de perceptie daarvan).
Dat is nog even los van het feit dat je het over current gen had en niet over PC. De discussie gaat over een console game. RDR2 is amper 1080p 30fps op current gen consoles.
De Halo Infinite video is op een current gen pc gemaakt.
Voor een current-gen pc game ziet het er slecht uit.
Voor een next-gen console game ziet het er ook slecht uit.

Voor een current-gen console game ziet het er "prima" uit.
Er is geen current gen console game die er zo uit ziet en je hebt ook nog steeds geen voorbeeld aangedragen anders dan PC games.
Geen 4K en geen 60fps. Het enige wat RDR2 echt beter doet is belichting. En dan niet zozeer de kwaliteit ervan, want Halo gebruikt ook de hoogst haalbare technieken, zonder raytracing, maar meer de keus voor een time-of-day die alles er cartoony en flets uit laat zien ondanks dat het detail er absoluut is.

Voor de rest is de omgeving in Halo rijker in detail naar mijn mening. Het detail is ook tot een stuk verder in de omgeving te zien dan in RDR2.

Deze fanmade trailer die de belichting aanpast is al een stuk indrukwekkender dan wat we gezien hebben en toont aan dat de kwaliteit er echt wel is.

https://youtu.be/Xdwt2BbenGM

[Reactie gewijzigd door Michaelr1 op 23 juli 2024 11:00]

Klopt, RDR2 op consoles is inderdaad geen 4K/60FPS. Maar is dan ook gemaakt voor de PS4 en Xbox One (en later de PC).

Deze game is gemaakt voor next-gen (en PC), en wordt op een PC getoond.

De kleurcorrectie video op youtube die je linkt vind ik niet echt een verbetering, alles is donkerder en paars gemaakt. Ik ben er in ieder geval niet zo'n fan van.

Maar goed, smaken verschillen. Geheel los daarvan kan het alsnog een uitermate leuke game worden! :-)
RDR2 is de enige game in het rijtje die de schaal van Halo Infinite benaderd. De zichtbare grootte van de omgeving in combinatie met het level of detail vind je niet in RDR2. De mooiste Vistas daar zijn telkens plekken die je van veraf bekijkt. Er zijn nog steeds veel lage kwaliteit assets in de wereld aanwezig die geen 4k zijn.

Dat is nog even los van het feit dat je het over current gen had en niet over PC. De discussie gaat over een console game. RDR2 is amper 1080p 30fps op current gen consoles.

Pop-in wordt overigens echt wel gefixt voor release.
Sorry als ik naar een video van Red Dead Redemption 2 - PC 4k 60fps Max Settings kijk ziet die er een STUK beter uit dan Halo Infinite op 4k in de video die Tweakers naar linkt, en drdelta had het al vanaf de begin over de PC en niet over een console.

Maar dan nog wil ik deze spel graag spellen op de PC.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 23 juli 2024 11:00]

Niet alle op Ultra ? Je bedoeld helemaal niets op ultra..

If you want 60 fps at 4K, you'll need to reduce the settings even on a 2080 Ti, which is one of the best graphics cards available. To see Red Dead Redemption 2 at its very best, you might just have to stomach a lower framerate. Nvidia also recommends upscaling to 4K from a lower resolution. 

Voor 4K60fps moeten die settings echt naar low/medium. Heb zelf op die kaart gespeeld. En ja, je kunt zeggen dat het 4K60fps is, maar dat kan je dan met elke kaart redeneren. Het spel zal er op 1080p ultra een stuk beter uitzien..

[Reactie gewijzigd door micla op 23 juli 2024 11:00]

Voor 4K60fps moeten die settings echt naar low/medium. Heb zelf op die kaart gespeeld. En ja, je kunt zeggen dat het 4K60fps is, maar dat kan je dan met elke kaart redeneren. Het spel zal er op 1080p ultra een stuk beter uitzien..
Het spel is waarschijnlijk beter op 1080p ultra of 1440p oid te spelen, dan 4K. En afhankelijk van de afmetingen van je 4K scherm en je kijk afstand is het ook maar de vraag of je echt héél veel profijt gaat hebben van de 4K resolutie. Dus ja, lagere resolutie maar hogere render kwaliteit is een serieuze overweging mbt. de speelervaring.
Doom Eternal en Death Stranding kan ik nog wel 4k 60 fps geloven maar RDR 2 ik vraag me echt af waar die ooit 4k 60fps draait op hoogste settings. Heb met een 2080 super al moeite 60fps stabiel te houden op 1440.
RDR2 op 4K/60 is gewoon je settings een klein beetje verlagen van ultra, of upscalen. Current gen (en ongetwijfeld next gen) gebruiken dat soort truckjes om een bepaalde framerate te halen. Geen of lage AA, bv. Maarja, je zult een flinke gpu nodig hebben.

[Reactie gewijzigd door drdelta op 23 juli 2024 11:00]

Kan je wel eens gelijk in hebben, eerlijk gezegd let ik daar minder op maar het zijn wel zaken die "weg" zouden zijn.
Probleem is dat een hoop current gen games op 30fps draaien en ze proberen nu toch wel echt de 60fps te bereiken op 4K.
Het is dan ook een current-gen spel.
Klopt maar er prijkt wel heel groot "Optimized for series X". Dus volgens deze beredenering kunnen ze een spel uit de huidige generatie niet zonder pop-in draaien?
Uit de huidige generatie niet nee. De games moeten hiervoor aangepast worden.

Maar nadat ik de video heb bekeken denk ik dat het goed zou kunnen dat deze schoonheidsfoutjes er nog uitgepoetst worden voor de release.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 23 juli 2024 11:00]

"aangepast worden"

-> dan moet je op de doos niet schrijven "optimized for Series X": het is dus nog niet écht optimized.


Misschien moeten ze er op schrijven: "a little bit optimized for Series X" :)
Deze discussie hebben we leke generatie gehad. Het duurt even voor de devs het maximale uit een nieuwe platform halen. Veel development is al gedaan voor ze konden testen dus die eerste lading games zal inderdaad 'finetuned for next gen' zijn.
Het punt is dat Halo Infinite voor Microsoft is wat de Playstation Studios titels voor Sony zijn, een showcase van wat de nieuwe console kan bereiken. Een hoop Playstation studios krijgen dit echter wel voor elkaar, dus die argumentatie is wel terecht vind ik.
Ben ik het niet helemaal mee eens, ook latere Playstation 4 games waren veel mooier dan de launch titels van exclusives. Daaruit blijkt duidelijk dat ze later dus betere konden optimaliseren dan voor de launch.
Gaat even niet op de Halo specifieke case in (want of die tegen valt of niet zullen we pas zien na de launch), maar in algemene zin. Beide platformen kregen elke generatie jaren na de launch pas de game die echt de power van het platform lieten zien.
killzone shadowfall was een release game voor de ps4 en die zag er al geweldig uit.. dus dat zegt niks :)
Het ging in de discussie om Halo Infinite en de gameplay showcase die Microsoft liet zien om de Xbox Series X te promoten. Bij het beoordelen hiervan kijken mensen na de concurrentie, die voor hun alleen Sony biedt, want Nintendo doet al lang zijn eigen ding. Sony heeft met haar presentatie best kunnen laten zien, wat de next-gen consoles te bieden hebben, wat ook is wat mensen verwachten te zien. Als Microsoft dus hun product (de console die het een heleboel mensen mogelijk maakt om de Xbox Game Pass te kopen, wat de allergrootste reden is voor Microsoft, om te investeren in Xbox want daar halen zijnhet meeste geld uit) wil verkopen aan zoveel mogelijk mensen, moeten zij de verwachtingen, die mensen dus bij zo een showcase hebben, niet teleurstellen. Anders krijg je massaal zulke reacties als zij hebben gekregen.

Lijkt mij alleen logisch en of Microsoft nou van plan is om truly next-gen features in hun meest herkenbare top game franchise pas volgend jaar in te bouwen maakt helemaal niet uit. Die mensen gaan geen Xbox halen als zij niet nu zien wat het nut ervan is.

Hoe het verhaal met Playstation 4 is afgelopen maakt eigenlijk ook niets uit, want Sony is bezig met de Playstation 5 en heeft meteen best goed in een aantal first party spellen kunnen aantonen, wat je aan hun nieuwe console hebt. In principe hebben beide bedrijven nog veel te leren.
Er is nog geen doos... De demo draaide niet eens op een xsx en in dit geval denk ik dat dat best wel eens nadelig kan zijn want een pc kan wel een hele snelle ssd hebben maar mist toch de nieuwe technieken die ook helpen.
Dus ja kritiek op de demo prima, maar voor de rest zou ik even wachten tot het spul werkelijk uit is.
Het spel is niet gedemonstreerd op een Xbox Series X, maar op een high end PC. Mogelijk heeft die demo-PC niet zo'n supersnelle SSD-schijf. Wat ik wel heel vreemd vind eigenlijk. De Xbox Series X komt op 4 maanden op de markt, dan moet MS toch al duizenden Xbox Series X dev kits aan ontwikkelaars hebben gestuurd? Dus waarom dan toch de game demoen op een PC? :? Sony kon een maand geleden wel aankondigen dat de beelden van alle games die zij presenteerden op een PS5 waren opgenomen.
Opnemen op PC is makkelijker dan op een console? Je PC hardware kan sneller zijn dan de console? Genoeg redenen om een PC te gebruiken.
Maar dit is wel het laatste wat een bedrijf als MS zou moeten doen tijdens een game-presentatie voor hun next gen console. Dan hebben ze niet veel vertrouwen in hun eigen produkt.
Als je op het apparaat zelf ook de opname wil maken heb je overcapaciteit nodig maar tegenwoordig heb je genoeg mogelijkheden om de directe output van een console op te nemen.

Maar misschien hebben ze nog software problemen met de console o.i.d.
Pop-in is een LOD (level of detail) dingetje zodat de gpu de game aan kan. Het ligt niet aan de ssd.
Daarnaast, de meeste release titels halen zeker niet het maximale uit het systeem.
Maar Halo is niet 'de meeste' games, het is DE flagship game voor de Xbox. Wat Mario is voor Nintendo is Halo voor Microsoft. Als er 1 game is waarvan je verwacht dat het een showcase is van wat de XSX in huis heeft dan is het wel Halo.
klopt, daarom heet de stremassistent van MS ook Cortana.
Sorry hoor maar ik heb ook de trailers gezien van Ratchet & Clank, Horizon en Spider-Man voor de PS5 maar dat ziet er toch echt 100x beter uit (en absoluut geen current gen) dan wat ze vorige week bij Halo Infinite hebben laten zien.

Sterker nog, The Last of Us Part 2 en Ghost of Tsushima (PS4 games) zien er zelfs al veel beter uit.

[Reactie gewijzigd door ZeroY85 op 23 juli 2024 11:00]

De meeste van de andere Xbox Series X spellen getoond in de showcase zagen er ook veel beter uit. Het is niet dat de hardware dus niet beter toe liet maar dat Halo grafisch duidelijk nog niet was waar het moest zijn.
De Horizon en Spiderman trailers waren gewoon cgi, dat kun je absoluut niet vergelijken. Ratchet & Clank zag er inderdaad wel meer next-gen uit.
Spiderman was gewoon in-engine op een PS5. En ja natuurlijk kan je meer in een cutscene dan in een open wereld tijdens gameplay.
Horizon was geen cgi maar gewoon inengine beelden
De downgrade komt wel hoor, net zoals bij the order en division.
Dat kan, maar dan kan dat met zo goed ook nog voor halo gebeuren.
In-engine zegt echt heel weinig/niets over het uiteindelijke eindresultaat. Wat vreemde opmerking over Halo, dat waren deze keer wel echte gameplay beelden dus dit zou wel representatief moeten zijn voor de game op release. De voorgaande trailers van Halo waren trouwens ook ‘in-engine’, ik bedoel maar dat je daarmee dus echt weinig zinvols over de graphics kunt zeggen.
Sinds enkele jaren vind ik zelf de graphics al heel snel "meer dan voldoende". Textures zijn lekker strak, geen pixel bende of hoekige poppetjes/omgevingen.

Helemaal mooi. Maar misschien omdat we wat ouder worden en opgegroeit zijn met belabberde 2d beelden of "3d lijntjes' waar je de pixels of streepjes kan tellen. Persoonlijk is sinds het BF3 tijdperk voor mij allemaal "mooi genoeg". Grafisch hoeft het niet meer op ultra, alleen bij sommige games is het jammer dat de pixelwaas al snel terug komt bij lagere instellingen alsof je dan 15 jaar terug de tijd in gaat.
Ik start BF3 nog wel eens op, en het is verbazend hoe goed dat er nog uit ziet, als je bijvoorbeeld het begin van die F16 missie hebt waarin je naar je toestel loopt en instapt.
Ook de flare effecten van de zo’n, en de dizziness van suppression fire. Game is al bijna 10 jaar oud maar is nog steeds mooier dan sommige van de huidige games.

Over Halo Infinite, er had inderdaad wel iets meer flair in gemogen om het net even allemaal wat indrukwekkender te maken voor Next Gen graphics, de rook van dat schietende kanon, de explosies, de pop-in van objecten helpt daar ook zeker niet aan mee.
Absoluut waar! Ik ben begonnen met gamen op een Commodore VIC20 dus voor mij is 1080P al meer dan voldoende..
Grappig, ik kom zo te horen uit dezelfde generatie maar heb heel andere ideeën: telkens krijgen we te horen hoe fantaaaaaaastisch de volgende generatie wel niet is. Ik verwacht geen paar streepjes om de vijand te zien, ik wil een “film met interactie”, het liefst in VR. De demo van de UnReal engine was zoiets.Daarentegen zijn die “uitgelopen ” achtingen landschappen en poppetjes I.p.v. tegenstanders de reden dat ik dan denk... ik wacht nog maar even...
Ja, ik speel me wezenloos aan Polytopia op mijn iPad en veel unrealistischer gaat niet, maar dat is een spelletje, maar op een console wil ik ook filmrealisme... en dat krijg ik dus nog(?) niet.

[Reactie gewijzigd door batteries4ever op 23 juli 2024 11:00]

Ik vond de pop-in echt storend, de rest van de kritiek is voor mij persoonlijk ook niet echt een issue.
Edit ter verduidelijking: Dingen die in mijn blikveld springen zijn bij een FPS dingen waar ik alert op mijn zijn. Als dat bijzonder vaak ten onrechte wordt getriggered is dat op zijn minst heel storend. Het is voor mij dan ook echt iets dat niet zomaar cosmetisch is, maar vooral ook de gameplay aantast.

[Reactie gewijzigd door hottestbrain op 23 juli 2024 11:00]

Halo Infinite ziet er minder gedetailleerd uit dan Halo 3 en dat is een oud spel. Infinite heeft een veel hogere resolutie maar de textures zijn erg plat en ongedetailleerd. De hoeveelheid pop in is ook erg storend.

Digital Foundry heeft een goede analyse gedaan van de graphics, dan kun je misschien zien waarom er zoveel kritiek is.
Hetzelfde zag ik bij AC Odyssey op de ps4 (niet pro), die game is echt hopeloos lelijk en voelt rete ouderwets aan. als ik dat vergelijk met God of War en Horizon, vraag ik me ook af wat ze in godsnaam bij ubisoft aan t doen zijn geweest.

Ik heb ook AC3 remastered: veel mooier, veel gedetailleerder en vooral veel vloeiendere character bewegingen.

Nu met Halo Infinite zie ik dit ook, levensloze wereld, super simpel gun design, geen details. behalve veel pop-up gras, maar zit iemand daar op te wachten?

IMO lijkt het erop alsof ze er een soort fortnite sausje overheen hebben gegoten
Ik vind graphics ook niet het belangrijkste, maar voor een event voor een next-gen console verwacht je toch wel graphics die veel mooier is dan de current-gen? Dat is toch vrij gebruikelijk voor een next-gen event?
Helemaal mee eens, het leek gewoon weer lekker op HALO, en dat is voor mij het belangrijkste..

Verder is het altijd nog geweest dat de eerste titels van een next-gen console, altijd wat tegenvallen. Dat was met de XBOX ONE en PS4 ook zo. Pas na enkel maanden zie je de kwaliteit wat verbeteren.

Gezeik om niets
Ik ben nog 10 jaar ouder maar kan me in jouw woorden herkennen. Pas bij de 4de keer kijken zag ik de pop ins. Had er daarvoor ook niet over gelezen maar doordat ik het wist ben ik er op gaan letten. Gameplay is veel belangrijker.
Leuk om te zien, mijn vader van 68 is waar A.Creed gek. We kijken er toch iets anders tegenaan.

Nu snap ik veel andere argumenten ook wel hoor. De popups zag ik ook pas na een paar keer kijken en de filmpjes op 1080p kijken is ook niet alles.

Ja als flagship game moeten ze beter kunnen maar toch ben ik blij met wat ik zag, kan er niets aan doen. Heb bij halo nooit het idee gehad dat ze het onderste uit de kan haalden.

Zag ook andere games die er beter uitzagen en ja, Ps5 Ratchet zag er super uit maar vond het toch echt geen megasprong. Mijn mening ;)

Ach ik speel even graag nog double dragon of turtles in time :P
Ik vind persoonlijk dat het een Ratchet Clank op de ps5 er wel next gen uitzag of de in engine beelden van horizon zero Dawn 2.

Het probleem is ook vooral dat Xbox graag de terrafloppers als marketing gebruikt maar dat die dus eigenlijk niet terug te zien waren. Wat ik zag had ook prima gekund op de Xbox one x met 60fps 4k naar mijn mening.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 11:00]

Ratchet Clank: dat waren cut scenes, geen game play.
Zat gewoon gameplay in de showcase
dat was wel zeker game play maar wel hier en daar in stukjes geknipt.
Klopt maar terraflops zegt niet alles. Sory heeft custom chips en een andere manier van de kracht aanspreken. het kan zomaar zijn dat de ps5 krachtiger is door dit. ben benieuwd
Ik denk dat veel spelers teleurgesteld zijn omdat het er nu niet bepaald next-gen uitzag.

En eigenlijk begrijp ik het ook wel. Er komen gloedjenieuwe consoles aan en de verwachtingen zijn hooggespannen.

Het ding is dat deze game op 60fps gaat draaien. Kozen ze voor 30fps dat zou het er veel spannender uit kunnen zien.
Ik denk dat het er op 4k 60fps toch echt wel beter uit kan zien dan wat we nu gezien hebben. Het voelde zo oudbollig en 'leeg' aan. Ik verwacht toch echt wel wat meer dan dit van een nieuwe console.
Ja misschien wel inderdaad, afhankelijk van hoe ‘open world’ dat het wordt..

Verders blijft het sowieso toch gek.. Dit zou echt een speciale game moeten zijn. Het zou niet alleen HET paradepaardje van de series X moeten zijn, maar ook nog eens DE comeback van een legendarisch franchise die zijn shine verloren is.

Xbox zou alles op alles moeten zetten om ons compleet weg te blazen..

En als je ziet hoe prachtig bijvoorbeeld Ghost er uitziet op de PS4...

Echt heel raar dit.
Ik had er zelf ook geen moeite mee, vond de game wel aardig ogen.
Dat is maar net hoe je het bekijkt. Next gen op de nieuwe consoles is gewoon current gen op een high end pc. Al die praatjes van grotere werelden e.d. zijn allang mogelijk opcde pc. Het is dan jammer dat consoles de grafische vooruitgang zo dwars zit omdat er niet of nauwelijks dedicated voor de pc wordt ontwikkeld. Maar financieel gezien natuurlijk logisch.
Ik snap het werkelijk niet
Naja...
Ik ben xbox fan eerlijk gezegd
iemand die graphics niet het belangrijkste vind. .
Daar heb je 2 ingredienten, die je opinie wellicht kleuren?

Ik ben geen Xbox fan, wel voormalig Xbox owner, ook niet echt Halo fan, maar ik was juist beniewd naar deze game, als het paradepaardje van Xbox.

Bovendien speelt mee dat Phil Spencer en Xbox totaal, deze showcase en de series X hypen als de ziekte. Phil blijft bijna aan de lopende band die "most powerful console" lines erin gooien. Tussendoor wat neerbuigende punches naar Sony.... Ja.... Dan bouw je ook een bepaalde verwachting op.

En als dan Last of Us 2 en Ghost of Tsushima deze game in de schaduw zetten.... Dan valt mensen dat wel op. Even geheel los van console wars, fanboys en weet ik wat allemaal. Ik was enorm onder de indruk van de game van Rare, vind Ori 1 van de mooiste 2D games van deze gen.

Maar neem dit voorbeeld. Hierin wordt het lighting probleem in Halo erg goed.. uhm.. uitgelicht? Dat 'vlakke' gevoel.
Daarnaast, de meeste release titels halen zeker niet het maximale uit het systeem.
Dit wordt zeer letterlijk tegengesproken door Phil Spencer. Ook is het de grootste onzin ooit, want je hebt helemaal gelijk.

Echter..... Ratchet & Clank liet best leuke dingen zien. Ray tracing en het gebruik van de nieuwe SSD. Horizon Forbidden West? Dat is een kneiter mooie game. En Kena? Ook Grand Tursimo had een prima debuut.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 23 juli 2024 11:00]

De PS fanboys vergelijken het met TLOU2. Maargoed, die game pretendeert realistisch te zijn, HALO in het geheel niet (als verder alles maar klopt :) ).
Het mooie is zoveel kritiek op de GFX maar als je ziet dat de populaire games zoals Roadblox en Minecraft er super grof uitzien dan vraag ik me af waar hebben we het over ;) Dat is juist de charme van die games. Belangrijkste blijft bij mij altijd game play, kan er fantatisch uitzien maar als het niet speelt dan houdt alles op...
Komt niet door je leeftijd ik ben ongeveer even oud en vond het er crappy uitzien. Hier een gerenderde fan video, dit had ik verwacht. https://www.youtube.com/watch?v=gbUpz9zBHhA
Persoonlijk vond ik de graphics niet slecht gezien het doel was om de game op 4k60 / 1080p/120 te laten draaien. Vind het wel heel verfrissend dat 343 hier zo open en eerlijk op reageert. Dat laat zien dat ze de community serieus nemen en is iets waar veel andere ontwikkelaars in mijn ogen van kunnen leren.
Vind het wel heel verfrissend dat 343 hier zo open en eerlijk op reageert.
Exact mijn gedachte! :D Ik vind het altijd heel erg positief als een developer luisterd naar player feedback en zo open mogelijk is. Is voor mij veel belangrijker dan "hier is een spel ons maakt het niet veel uit"
Een afloop zoals Anthem wil niemand op zijn geweten hebben
Gelukkig is Bioware met 2.0/next bezig en ze luisteren daarbij ook naar feedback :P
Anthem gaat waarschijnlijk (en hopelijk) in 2022 nog een goede afloop krijgen. Er wordt volop aan gewerkt met ook een nieuwe faction en minstens 1 nieuw gebied.
Tsja, als ze hem per se op native 4k willen draaien, dan krijg je dat. 60 fps snap ik bij een FPS, maar rendering op 1080p / 1440p is voor elke game op een TV toch ruim voldoende, vooral met steeds betere upscaling / checkerboarding technologie. Ik snap dat het op AMD systemen niet beschikbaar is, maar kijk bijv. naar de resultaten van DLSS 2.0.

Het zal wel heel simpel gedacht zijn, maar zolang een 1080p blu-ray film er nog veel beter / realistischer uitziet dan games, waarom dan per se 4k willen draaien als er nog zoveel andere verbeteringen door te voeren zijn? Geldt voor alle devs overigens.
Daarnaast schrijft het bedrijf dat bij de gameplaydemonstratie een work-in-progress-build werd gebruikt die 'meerdere weken oud' was.
Dit is de standaardreactie van elke ontwikkelaar waarvan hun game grafisch tegenvalt. En komt het ooit goed als de release al 4 maanden later is (en over een maand of 2-3 gold moet gaan). Ik kan me geen gevallen herinneren waarbij het een groot verschil maakt, tenzij ze het spel uitstellen. Ze zijn al vele jaren bezig met de game.

[Reactie gewijzigd door Ultimus XI op 23 juli 2024 11:00]

4k komt gewoon net te vroeg voor de nieuwe consoles. Ze moeten dan toch ergens concessies gaan doen omdat de hardware gewoon te traag is om 4k 60fps aan te tikken. Natuurlijk zullen er games zijn die dat makkelijk halen maar de grote titels niet. DLSS 2.0 is echt de toekomst maar daar hebben de consoles niks aan gezien DLSS = RTX (nvidia).

Ik vraag me ook altijd af waarom beide consoles met AMD samenwerken terwijl Nvidia toch duidelijk voorloopt op GPU gebied. Maargoed dat zal wel iets met contracten en geld te maken hebben.
De geschiedenis heeft geleerd dat NVidia alleen om zichzelf geeft. Sony, Microsoft en Apple werkten ooit met ze samen, maar daar zijn ze allemaal mee gestopt. De Linux community is ook niet bepaald te spreken over NVidia. Ik denk dat NVidia het probleem is...
Los van de graphics is er een veel groter probleem, dat ook bij bijvoorbeeld Gears of War speelt. Een incompetente studio die nooit kan tippen aan de originelen. Het kwaliteitsverschil tussen de Halo delen die Bungie heeft gemaakt en de delen die 343 maakt vind ik schrikbarend. Hetzelfde geldt voor Gears of War. De eerste 3 delen waren gewoon 'epic'. Daarna zakte het in de stront. Erg jammer, deze strategie van Microsoft.
Wat zijn dan de problemen van de studio? en het kwaliteitsverschil?

in feite heeft 343 nu 2 games gemaakt, halo 4, waar ze naar mijn mening een goede hook te pakken hadden voor de nieuwe trilogie waarbij ze meer op het menselijke van spartans in gingen, en 5 krijg ik te horen dat de campaign de plank heeft mis geslagen maar de multiplayer wordt gezien als een van de beste van de halo games. (geen xbox one hier dus niet gespeeld)

ik vind de gameplay van infinite er leuk uitzien, en hoe raar het ook klinkt ik heb liever dat het promotie materiaal wat minder uitziet dan bijvoorbeeld een watchdogs scenario. zelf ben ik niet zo'n fan van open world meer. maar gelukkig hebben we gamepass en infinite is zeker een titel die ik via daar zal spelen.
Ik zie het probleem met 343 ook niet zo, zeker niet op het gebied van de gameplay die naar mijn mening dik in orde is in 4, 5 en Reach. Op het gebied van story hebben ze wel behoorlijk de bal laten vallen. Het verhaal van 4 is bijvoorbeeld nauwelijks te volgen zonder dieper de lore in te duiken, en in deel 5 is de Chief ineens onderdeel van "Blue Team". Voor de mensen die de boeken hebben gelezen zijn dit bekende karakters, maar als "game-only" fan had ik graag wel wat meer achtergrondinformatie gehad.
Ik ben het met je eens dat het prima speelt, maar verder...
Reach is niet van 343. Dit is het laatste Halo deel van Bungie. Duidelijk te zien en naar mijn mening te voelen, het verhaal heeft impact. Dat mist 343.
even een klein addendum op je verhaal Reach is niet van 343 maar van Bungie :)

en inderdaad er wordt voor 5 heb ik gehoord teveel geleund op lore van buitenaf, zo is

spoiler ahead


de didact niet echt dood op het einde maar heeft hij nog een aanvaring met chief tussen halo 5 en infinite in. cortana blijkt hierbij ook toegang gehad te hebben tot de domain waardoor het iets meer sense maakt dat ze de main villian is al had ik liever gezien dat ze gewoon dood was gebleven
Het probleem van de studio? Dat ze zich simpelweg op geen enkel niveau kunnen meten met hun voorganger. Het verhaal, de omgevingen, wapens, tegenstanders, geluid, acteerwerk etc. is er alleen maar op achteruit gegaan.
En kijkend naar Gears zit het probleem bijvoorbeeld in de dialogen, vergelijk eens een willekeurig dialoog uit 3 met 4. Verschrikkelijk hoe cheesy de dialogen en grappen in deel 4 zijn. Echt tekenend voor de achteruitgang in kwaliteit.
Maargoed, misschien begin ik een 'ouwe' zeikerd te worden zo op m'n 33ste.

Overigens, schiet me net te binnen, best grappig dat zowel Halo 4 als Gears of War 4 ineens robots- of robotachtige tegenstanders introduceren om tegen te vechten. De meest inspiratieloze tegenstanders ooit in het eerste deel van een nieuwe studio in twee verschillende franchises. Zou dat ook onderdeel zijn van de strategie?

[Reactie gewijzigd door BouncingBaklap op 23 juli 2024 11:00]

hmm ik vond 4 anders vrij goede omgevingen hebben, en qua dialogen dan zou ik het nog een keer moeten spelen :)

in zowel halo 4 als gears of war 5 zaten naast de robots ook nog de oude vertrouwde vijanden. ik had mischien liever wat variatie gezien als een reskin van eerdere AI maar als ze continu op een en het zelfde paard hadden gewed dan was dat weer een klacht geweest.

ik ben zelf inmiddels ook al 28 hoor. :P en sci-fi zoals halo/mass effect stellen mij al snel tevreden. mischien zie ik de games wat minder door een setje "nostalgia" goggles denk ik :D ieder natuurlijk het zijn. ikzelf vind 343 het nog niet zo slecht doen, 1 hit 1 mis en de derde moet nog blijken. maar daar hebben we dan weer gamepass voor :)
Ja wellicht dat ik tegen de tijd dat Infinite uitkomt ff een Gamepass abo neem. Behoorlijk wat bang for the buck.

En verder ach, ik ben gewoon een beetje gepassioneerd als het gaat om Halo ;p. Dat het met ieder vervolg lastiger is om het leuk te maken is logisch. Maar dan mogen ze van mij gewoon stoppen ; )
De multiplayer van Halo 5 een van de beste van de Halo games, grapje hopelijk? De multiplayer van Halo 5 is verreweg de allerslechtste uit de serie. Binnen een paar maanden was de (competitieve) multiplayer daarvan doodgebloed, ook de competitieve scene (MLG/Championship serie) heeft niet lang geduurd (geloof maar 2 seizoenen waar echt veel pro's aan deelnamen).

Denk dat 343i nog steeds niet snapt dat er een grote gemeenschap is die "classic" Halo wil wat betreft de multiplayer; een battle rifle of pistool als primary weapon, geen (of langzame) sprint, geen bloom, arena gebaseerde maps en geen afleidingen die niks toevoegen zoals: clamber, ground and pound, grapple hook en andere elementen die 343 uit andere first person shooters heeft genomen (alle vertragend voor de gameplay).

Wat betreft de singleplayer kunnen elementen als sprint en een grapple hook wellicht wel iets toevoegen, sprint lijkt mij wel een goed idee aangezien Infinite nu een open wereld spel is. Ik denk trouwens niet dat de keuze van een open wereld een goede keuze blijkt voor de singleplayer; Over het algemeen draait Halo om actiemomenten met veel tegenstanders in een relatief kleine sandbox, m.u.v. de missies waar je veel rijdt. Denk dat je daarom nu veel loze, inspiratieloze ruimtes krijgt waar je doorheen loopt/rijdt tot je weer tot een missie/actiemoment komt, met nog extra vertraging dat je elke keer je map moet openen om te zoeken welke missie je wil doen.
Volledig mee eens. Vooral met Destiny 2 heeft Bungie laten zien een wereldgame weg te kunnen zetten waar niemand kritiek op had.
Ben net begonnen met GOW 5 aan het spelen op de PC en is zeer vet. De eerdere delen zijn dus nog beter?
Gears 5 heb ik zelf nog niet gespeeld, dus daar kan ik niet over oordelen. Op basis van de reviews denk ik wel dat het flink anders is dan de eerste trilogie. Dus als Gears 5 je eerste deel uit de serie is weet ik niet hoe je deel 1 t/m 3 gaat ervaren.
Wat? Halo fans willen geen ''schonere grapichs''. We willen de classic halo look. Dat betekend dus sleak Elite armour en Halo-achtige wapens + geluiden.

In Halo 5 zien de elites er echt niet uit. Ze zien er meer uit als brutes dan als elites. Groot, bulky en praten met een ''domme toon''. Vergelijk dat met Halo 2/3 waar de elites sleak armour dragen en praten als echte soldaten met bad ass voice lines.

Dat betekend niet dat we een plastic look willen met clean models. Nee absoluut niet. De textures van halo 4/5 waren prima. Vroeger was het niet zo makkelijk om deukjes en userwear te tonen in textures. Maar dat is tegenwoordig anders.

En verdorie geef brutes gewoon baarden.

Hier is trouwens een leuk voorbeeld hoe Halo Infinite brutes er stukken beter uit zouden kunnen zien. Dit schreeuwt gewoon battle ready brutes.
Deze game gaat ook nog voor de Xbox One uitkomen, daarom word niet het maximale uit de Series X gehaald. Sowieso laten launch titels nooit het beste can een console zien.
Het Xbox One argument lijkt mij niet echt een geldige reden. Hoe moeilijk is het nou om een spel terug te schalen zodat hij ook goed op wat mindere hardware draait? Dat gebeurt toch ook al vele jaren op de PC?
Mooi en eerlijk van 343 om gewoon te bevestigen dat het beter kan en ze niet vol in de verdediging schieten. Wel vraag ik me oprecht af of de ontwikkeling was helemaal van een leien dakje gaat. Je mag verwachten dat zo'n beetje HET xbox spel zo goed mogelijk voor de dag wil komen.

Toch denk ik dat een heleboel te maken heeft met de belichting en de manier waarop die allemaal gedaan is. De video van Digital Foundry legt dit perfect uit en raad ik iedereen aan om te kijken.
Kan een inschattingsfout zijn doordat ze zelf al weten waar ze mee bezig zijn en hoe de game er intern uitziet. En dan blind een build van enkele weken oud streamen zonder over de reacties na te denken.
Ik denk ook dat het probleem hier de xbox one s/x is, aangezien hij hier ook voor gaat uitkomen.

Series X versie kan niet het meeste uit het systeem halen omdat het dus op die oude moet werken. Je kan dat gedeeltelijk opheffen met die Series X optimized patches, maar dat zal alleen fps/resolutie zijn, maar niet echt de SSD kunnen benutten met coole features zoals Ratchet and Clank.

Dat gezegd te hebben, ik heb er geen problemen mee. Zolang hij maar lekker speelt en uiteraard tof is.
Series X versie kan niet het meeste uit het systeem halen omdat het dus op die oude moet werken. Je kan dat gedeeltelijk opheffen met die Series X optimized patches, maar dat zal alleen fps/resolutie zijn, maar niet echt de SSD kunnen benutten met coole features zoals Ratchet and Clank.
Want? Wat een onzin. De One en Series kunnen op zich 2 totaal verschillende versies van het spel krijgen. Waarom zouden ze wel de FPS/resolutie kunnen optimaliseren maar niet het gebruik van de SSD? Ze kunnen optimialiseren wat ze maar willen, daar dient Smart Delivery juist voor.
Als het onzin is, waar zijn dan de grote next-gen verschillen? Denk je echt dat de Series X versie compleet verschillende features krijgt vanwege bijv. "echt" gebruik van de SSD? Tuurlijk niet, development is bij Xbox One begonnen en Series X is er later bijgekomen. Dus de Series X versie is een opgefokte Xbox One game. Ze gaan toch niet die hele game herschrijven, dan zou de Series X versie nog zeker 2 jaar op zich laten wachten.

Zolang de games op cross-gen uit komen (net zo bij de PS4/5), zal je geen volle next-gen games zien, alleen maar 4k60 patches en een verdwaalde raytrace. Pas wanneer de One en PS4 zijn uitgefaseerd, zal je het merken.
ik denk dat dat te heel veel extra werk met zich mee brengt
ze moeten dan bv. met het multi play gedeelts ook weer rekening houden met de Xbox one want als je dan samen speelt met mensen die een Series X hebben dan zitten dit misschien wel 30 sec te wachten op de Oude systemen omdat die nog aan het laden zijn van hun HDD
Dat zal wel meevallen met dat extra werk. Een game op de PC past zich ook moeiteloos aan aan de hardware waarop hij draait voor wat betreft verschillende instellingen. En in dit geval heb je het over niet meer dan twee verschillende platformen. Hoe moeilijk kan het zijn om de hardware te detecteren en aan de hand daarvan diverse instellingen aan te passen? Ook verschillende laadtijden van een spel op de PC is nog nooit een issue geweest voor wat betreft de multiplay, dus waarom zou dat op de XBox opeens wel een issue zijn?
Liever iets minder mooie graphics en goede gameplay, dan goede graphics en bagger gameplay.

(Liefst natuurlijk Perfecte Graphics en Perfecte Gameplay maar dat bestaat niet ;))
Ik vond Red Dead Redemption 2 best in de buurt komen van perfectie :P Helemaal in first-person!

[Reactie gewijzigd door waseland op 23 juli 2024 11:00]

persoonlijk vind ik die juist een voorbeeld van prachtig maar ten koste van gameplay. Ik vond die helemaal niet leuk om te spelen. Ik houd van RPG maar dit leek meer second life. Als ik in games me ook al druk moet maken over mijn gewicht....
Dus jij hebt een Nintendo Switch? :+ Heb ik ook hoor, voor precies dezelfde reden.

Het 'probleem' wat de meeste mensen ervaren is dat ze een verbetering in graphics verwachten bij een 'next-gen' console. Als dat niet waar wordt gemaakt, dan is de vraag waarom is er een 'next-gen' als we toch dezelfde graphics hebben.

Ondanks dat de Switch niet PS4 en XBone kan bijbenen, is het wel een upgrade vanaf de WiiU qua graphics.

[Reactie gewijzigd door Simyager op 23 juli 2024 11:00]

Ik heb geen Switch, maar naast de PlayStations (1,2,3 en 4) ook een Nintendo Wii :).
Schijnt een rommeltje te zijn bij die studio en waarschijnlijk verklaard dat het een en ander:
https://www.youtube.com/watch?v=T0sydRujLXY

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.