Halo Infinite-director trekt zich terug uit ontwikkeling

Chris Lee, de director van Halo Infinite, werkt niet langer aan de game. Dat bevestigen de 343 Industries-topman en Microsoft aan Bloomberg. Lee blijft wel werkzaam bij Microsoft. Halo Infinite zou aanvankelijk in november uitkomen, maar werd na kritiek uitgesteld tot 2021.

Chris Lee bevestigde woensdag dat hij niet langer aan het project werkt, meldt financieel persbureau Bloomberg. "Ik heb een stap teruggedaan bij Infinite en kijk uit naar toekomstige kansen", vertelt hij. "Ik geloof in het team en heb er alle vertrouwen in dat ze een geweldige game zullen afleveren. Nu is een goed moment voor mij om een stapje terug te doen."

Microsoft laat in een statement aan Bloomberg weten dat Lee niet meer aan Halo werkt, maar nog wel een werknemer is bij het bedrijf. "Chris Lee blijft een Microsoft-medewerker en hoewel hij nu terugtreedt uit Halo Infinite, waarderen we alles wat hij tot nu toe voor het project heeft gedaan."

Lee is niet de eerste topman die de ontwikkeling van Halo Infinite verlaat. In augustus verlieten creative director Tim Longo en executive producer Mary Olson het project. 343 Industries liet toen weten dat 'de creatieve visie en productie van de game onder leiding van Chris Lee blijven', schrijft Bloomberg.

Halo Infinite zou aanvankelijk een launchtitel worden voor de Xbox Series X en S, maar de game werd uitgesteld tot 2021 na kritiek op de graphics van het spel. De rol van Lee werd rond die tijd deels aan de kant gezet, terwijl Microsoft Halo-veteraan Joe Staten inhuurde om de singleplayercampagne van het spel te leiden. Een andere executive, Pierre Hintze, kreeg de multiplayer onder zijn hoede, zo schrijft Bloomberg.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

28-10-2020 • 19:56

53

Lees meer

Halo Infinite is uitgesteld tot 2021
Halo Infinite is uitgesteld tot 2021 Nieuws van 11 augustus 2020

Reacties (53)

Sorteer op:

Weergave:

Hoe lullig dit ook gaat klinken maar als fan ben ik blij met dit nieuws. Het is nu wachten op het vertrek van andere kopstukken bij 343i. Tot op heden hebben ze alleen maar de franchise gesloopt tot een Call of Duty in Space met een waardeloos verhaal. Van mijn part hoeft Halo Infinite helemaal niet uit te komen en beginnen ze maar van voor af aan. Of nog liever, schuif een flinke zak met geld naar Bungie en laat die maar een nieuw deel maken.
Er zijn al heel veel Halo veteranen die weg zijn van Bungie en sommige zijn naar 343 overgestapt omdat ze gewoon door willen met Halo. Joe Staten, Frank O Connor en meerdere veteranen werken voor 343.

Ik zou liever willen dat 343 Halo ruineert dan Bungie.
Destiny en zijn nasleep moet het kwartje toch wel hebben laten vallen dat dit nu een commercial cashcow zone is geworden? Dat het team uit elkaar valt spreekt boekdelen. De ziel is eruit. Het maakt niet meer uit welke sticker of logo er op het pand zit.

En het was al niet best, kijkend naar de laatste 5 jaren.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 22 juli 2024 22:28]

Ben ook wel redelijk van mening dat er iets fout gaat bij het management van de studio. Er werken hele talenvolle mensen bij 353i maar ook uit eerdere berichtgevingen lijkt de werksfeer en competenties van management daar erg slecht.

Ik weet nog niet of dit de glorieuze terugkeer is van Halo, maar ik hoop dat ze snel met veel bombastiek een top Halo game kunnen uitbrengen, beetje innovatie mag wel

[Reactie gewijzigd door Vagax op 22 juli 2024 22:28]

Je begrijpt toch wel wat er nu gaat gebeuren toch?

Halo Infinite is de launch titel voor Xbox, oftewel die gaat wel uitkomen en snel ook, oftewel er wordt niet opnieuw begonnen.
Dit is gewoon ordinair crisismanagement waarbij de nieuwe poppetjes er enkel maar neergezet worden om de launch te rushen.

Oftewel het is afgelopen met :"Geef me nog 2 dagen en ik kan het fantastisch maken" het is nu gewoon afmaken en launchen ongeacht in welke staat het nu is.
De game is geen launchtitel meer en kan makkelijk pas over een jaar uitkomen. Als de game snel uit zou komen hadden ze ‘m niet uit hoeven stellen. Ze willen de punten van kritiek aanpakken en gaan juist niet rusten.
Lijkt me niet er is al een jaar extra geclaimd dus als ze slim zijn maken ze er iets van waarmee ze alle kritiek direct van tafel vegen. Als ze dat niet doen krijgen ze de volle laag want dan heb je mensen laten wachten en is het ook nog niks.
Kijk maar hoe cdpr het doet met cyberpunk, ze breken een belofte om de kwaliteit te waarborgen van iet waarvan ik denk dat het de game van de komende 5 tot 10 jaar zal zijn. Het is beter om mensen nu even teleur te stellen en daarna geschiedenis te schrijven ipv het uitbrengen en het is het net niet waardoor je niet memorabel bent
de game van de komende 5 tot 10 jaar
Damn, hyped much?
Zal vast een leuk spelletje worden hoor, maar veel meer dan een futuristische 'GTA 6'?
Probably not.
. Het is nu wachten op het vertrek van andere kopstukken bij 343i.
Geef Halo maar aan id

Ik weet niet wat er nog van het Halo verhaal over is, maar als je killer gameplay wil -> id.
343 Industries heeft nog nooit een goede Halo uitgebracht, Halo was uiteindelijk gewoon Bungie, en voelt tegenwoordig als een nietszeggende shooter zonder atmosphere.
343 Industries heeft nog nooit een goede Halo uitgebracht
Paul is het niet met je eens:
reviews: Halo 4 - een nieuw begin?
reviews: Halo 5: Guardians - Moet het van multiplayer hebben
Menig halo veteraan ziet weldegelijk dat Halo 4 en met de afschuwelijke halo 5, 343 niet echt "Halo" zoals we kenden van 3 en Reach neerzette.
Hoeveel daarvan is nostalgie en hoeveel daarvan is objectiviteit?
Gezien t feit dat de Halo Master Chief collection op PC is en ik alle Halo's weer van voor naar achteren uit speel met een hoop vrienden, hebben we aardig t besef gekregen hoe onwijs treurig de richting van Halo 5 was, waar 4 al mee begon. (Zitten nog niet in de MCC op PC, maar hebben we wel op onze xdozen)

Halo 4 leek an sich een goed begin te hebben, maar ging al gauw naar een hele generieke corridor shooter die geen Bungie sfeer en elementen meer had. En de vele onzichtbare muren op plekken waar je zo'n muur niet verwacht hielpen ook niet mee.

Maar waar we van Halo 4 multiplayer nog aardig genoten, was de Halo 5 multiplayer nou niet echt benoemenswaardig, anders of 'spectaculair'.

[Reactie gewijzigd door LongTimeAgo op 22 juli 2024 22:28]

Als het filmpje het begin van Halo Infinite is maakte het -even los van de graphics- inderdaad ook weinig indruk. Kan me direct het begin van Halo 1-3 herinneren, ook al was daar ook niet direct iets speciaals, maar het was elke keer toch indrukwekkend
Als trouwe Halo fan ben ik het hier wel mee eens. Na Halo 3 ODST is het eigenlijk al een minder leuke shooter geworden. Halo 4 vond ik de eerste 3 missies wel leuk, en Halo 5 was ook leuk maar het echte Halo idee van 1, 2 en 3 is ver te vinden.
Is helaas waar. Ik speel nu weer Halo 4 op PC en wat een zielloze game is dat zeg. Wereld van verschil vergeleken met de oudere games in de serie. De campaign van Halo 1, 2 en 3 heb ik tientallen misschien wel honderden keren gespeeld. Halo 4 een keer op legendary en toen had ik het wel gezien...
Halo 4 was wel fijn, eindelijk nieuwe vijanden. Halo Reach blijft voor mij wel de beste.
REACH voor mij ook, vooral de MP dat was echt smullen met die verschillende loadouts. Halo 4 vond ik dus weer niks aan, ik vond die promethean vijanden zó lame, maar dat vind ik persoonlijk. Heb eigenlijk geen enkele game waarin ik graag tegen robotachtige vijanden knal. Geef mij maar elites, grunts, brutes, etc.


Halo 123 vond ik ook goud, can't wait tot deze uitkomt op mijn XSX!
Qua gameplay doet 343 het best aardig, alleen qua verhaal en sfeer laten ze de bal elke keer vallen.
Dit dus, netzoals Call of duty ook een gedrocht is nu, tov cod 1,2 en 4 (MW1). Beste Infinity Ward games, al.helemaal omdat ze bij EA (tijdens moh:aa) niet hadden.

En toch keer op keer worden dit soort iconische games verkloot door verkeerde keuzes(Financieel succesvol, maar er zijn nog meer punten waarop je een klant blij kan maken).
Duidelijk dat er een aantal executives daar last hebben van The Peter Principle. Waarom blijft de topvrouw Bonnie Ross buiten schot? Iedereen onder haar wordt de laan uitgestuurd. Zou iemand een hand boven haar hoofd houden? Ze is mij nooit als iemand met een sterke visie of met sterk leadership overgekomen.
Helemaal mee eens, heb Bonnie vaker tijdens interviews eens beluisterd, goede pr talk (zal vast een aantal cursusjes hebben gevolgd) maar zie geen spatje echte liefde voor de master chief en the halo universe tijdens die interviews. Dat echte enthousiasme dat je als head 343 zou moeten hebben!

Bijna het enige wat ik van haar hoor is haar strijd tegen gender discrimination en de waarde van female protagonists. Gelukkig blijft de master chief even onaangetast in infinite en blijft hij worden ingesproken door Steve _/-\o_
Lijkt me een geval van zich vergaloppeerd hebben in een monsterproject wat Halo Infinite is. Zo viel via andere (game)sites en reddit te lezen dat het volledig ontwikkelen van de nieuwe game engine ervoor gezorgd heeft dat het hele project qua tijdsplanning in de soep is gelopen. Het besluit om toch footage te laten zien zal te maken hebben gehad met de marketingtrein die al flink op stoom gekomen was en om gezichtsverlies wat te beperken. High hopes voor Joseph Staten wat dat aangaat. Het zal niet makkelijk zijn. Dit doet me denken aan Bungie die door tijdsgebrek de Halo 2 missie die men op de E3 in 2004 liet zien uit de campagn moest laten.
Bungie heeft die Halo 2 missies niet eruit gelaten. Bungie had helemaal niks van Halo 2. Het enige wat ze hadden op die E3 was hetgeen je gezien hebt. Het was nooit onderdeel van de game. Het was puur marketing. Bungie is pas na die E3 begonnen met Halo 2 en daar paste die missie helemaal niet in (bleek later).
Wat was dat toen een teleurstelling dat die missie er niet in zat, de trailer had mij flink gehyped ;(
Oei oei oei, ik vraag me nu echt af of het nog goed gaat komen met Halo Infinite. Sinds Bungie niet meer betrokken is bij de Halo games zijn ze toch een groot deel van hun magie verloren, ik hoopte dat Halo Infinite weer een goede Halo zou worden maar ik begin die hoop een beetje te verliezen.
Wat is er nou gaande met Halo Infinite? Met een 500 miljoen budget (gerucht) gaat het blijkbaar nog steeds telkens mis met 343industries. Eerst de Creative Head en nu de Studio Head. Ze hadden serieus 6 jaar om deze te ontwikkelen.

[Reactie gewijzigd door Bastenberg22 op 22 juli 2024 22:28]

Met een 500 miljoen budget (gerucht) gaat het blijkbaar nog steeds telkens mis met 343industries.
Ik vraag me af wat er zo bijzonder is aan Halo Infinite dat er zo'n budget voor nodig was. Wat ik er van gezien heb is 't een 13 in een dozijn shooter.
En wat heb je er van gezien dan behalve die trailer die niet zo goed in de smaak viel bij het publiek?
Die vraag wil ik wil voor Aargh! beantwoorden, want dat is niet heel veel, omdat 343i ook niet heel veel meer naar buiten heeft gebracht van de game.

Wat ze wel naar buiten brengen is een gameplay demo die niet de hype waarmaakt, en wat er sinds kort naar buiten is gebracht is dat je moet gaan grinden/betalen voor Amor Coatings ipv dat je zoals in de oudere games de kleuren van je armor zelf direct kon instellen. Dit moesten ze wel naar buiten brengen vanwege de sponsor contracten die er lopen. Maar verder houden ze zich stil.

En dat is raar vanuit een marketing standpunt. Deze game staat door bovenstaande punten niet heel goed in het daglicht. En in plaats daarvan houden ze zich nog steeds stil. Het kan haast niet anders dat er iets heel erg niet goed loopt bij 343i, en ik hoop dat het de marketingstrategie is, maar ik vrees persoonlijk dat er toch wel wat meer aan de hand is.
Dat dacht ik dus ook. We hebben bij lange na niet genoeg gezien om te bepalen of dit een dertien in een dozijn shooter is en of die 500 miljoen nou wel of niet goed besteed zijn.
James Cameron taferelen, maar geen game met substantie.

Sinds ongv 2000 zijn games vaker bergafwaarts dan opwaarts gegaan.
Mensen wisselen nou eenmaal soms van positie of baan. Niets vreemds aan. Elk ontwikkelteam ziet mensen komen en gaan.

[Reactie gewijzigd door Retrospect op 22 juli 2024 22:28]

Ik blijf het nog steeds ongelooflijk vinden dat Microsoft de rest van de wereld nodig had om in te zien dat de game er slecht uitzag.
Dat zullen ze zelf ook wel gezien hebben. Ze ware ook erg snel met de game uitstellen (wat opeens positiever ontvangen werd dan zonder uitleg zou zijn gebeurd). Mensen praten in ieder geval een stuk meer over het spel sindsdien :)
Zo slecht was het echt allemaal niet. We hadden alleen, eh, meer verwacht na de E3 trailer een tijdje terug.
343 Industries is prima in staat om een goede Halo game af te leveren. Ik heb pas sinds een jaar of 3 een Xbox en dus geen nostalgische gevoelens bij een Halo. Eerdere Halo's vind ik niet beter als Halo 5.

De gameplay trailer van Infinite vond ik meer dan prima. Qua graphics denk ik dat men wat zwaar overdreven heeft.
Met je eens. Het spel draait op 120FPS @4k.

Kennelijk een design keuze; gameplay over graphics. Persoonlijk juich ik het alleen maar toe. Die 30 fps games op de consoles zijn letterlijk vermoeiend voor m'n ogen na een lange werkdag.

De nieuwe consoles zijn buitengewoon krachtig, maar je kan toch geen mega leap in graphics verwachten met 120 fps met 4k reso?

[Reactie gewijzigd door IngamerX op 22 juli 2024 22:28]

Ze hadden de 4K60 moeten nemen. Die 4k120 groepje gamers is zo'n kleine niche, snap niet dat ze dat ooit in de vergader zalen als "doel" gezien hebben.
Tja inderdaad. Of nog een optie voor 120 hertz bieden, het zou immers een demo van de capability moeten zijn.

En ik zou het tof vinden want ik behoor tot die niche met een paneel die er klaar voor is (HDMI 2.1) :P
Gezien t feit dat veel mensen een console nog steeds onder een TV zetten denk ik dat nog steeds meer dan 95% van hun klanten niet boven de 50/60hz panelen komt.

Maar inderdaad, de optie voor 4K120 is dan een leuke als showcase, maar geen prioriteit in mijn ogen.
Echter is het huidige 343 meer Bungie dan het huidige Bungie nu is. Er zijn al veel Bungie kopstukken teruggekeerd naar Halo omdat ze het niet meer trokken om voor het huidige Bungie te werken.

Het huidige Bungie is nog maar een schaduw van wat het ooit was.
Doodzonde om dit te zien gebeuren met deze prachtige franchise. Na zo lang wachten en dan krijg je dit. Ik ben nu vooral heel blij dat Phil Spencer flink bezig is geweest om studio's te krijgen, zodat het niet meer alleen Halo, Gears en Forza is, met soms hier en daar een game zoals Recore, Ori etc.

We zullen alleen geduld moeten hebben.
Zal niet de eerste keer en ook niet de laatste keer zijn.
Command And Conquer, Call Of Duty, Warhammer DoW, Fifa, nba, en zo zijn er nog meer franchises die verkloot worden :)
Ik hoop het niet man. Zelf vond ik Halo 4 echt top, super leuke campaign en grafisch prachtig. 5 is waar het de mist in ging met die vreselijk repetitive Warden gevechten.

Het lijkt erop dat ze met Infinite over ambitieus werden, daarnaast het feit dat ze een gloednieuwe engine gebouwd hebben en dat maakt de boel ook niet makkelijker. Hopelijk komt het allemaal goed.
Ori is een van de beste games die ik in jaren gespeeld heb.
Ik ben niet zo'n Halo fan maar ik heb ooit deel 1 (uit)gespeeld. Toevallig heb ik vorige week net Halo 3 aangeschaft voor de 360 (beter laat dan nooit?). Ik was namelijk wel eens benieuwd naar hoe het afloopt. Eerst nog effe Saints Row 1 uitspelen, dan 2 en dan misschien Halo :*)
Ik vraag me af waarom ze een titel als Halo niet aan een studio geven die in het verleden grote successen heeft behaald op originele manieren.

Geef Halo aan Remedy of Valve of Epic Games met een berg geld en laat ze het verder uitzoeken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.