Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Paul Hulsebosch

Redacteur games

Halo 4 - een nieuw begin?

Voertuigen

Doordat je wat minder naar buiten mag, hebben voertuigen een wat kleinere rol, al zijn de meeste bekende varianten weer terug. Je kunt dus uit de voeten met de Warthog, Ghost en Scorpion. Wat dat betreft is eigenlijk alleen de Mantis nieuw, een mech die wat weg heeft van de Cyclops uit Halo Wars. Veel zul je de Mantis niet kunnen gebruiken. Hij dient als broodnodige variatie tijdens het doorlopen van de campagne, waarin je niet alleen een missie krijgt voorgeschoteld met de mech, maar ook een lang level dat sterk doet denken aan de aanval van Luke Skywalker op de Deathstar I in de oudste Star Wars-film.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Master Chief in Mantis.

Conclusie

Het maakt van Halo 4 een goede 'reboot' van de serie. Gelukkig is Master Chief weer terug, wat het verhaal en daarmee de campagne van de game alleen maar ten goede komt. Halo 4 is het prima begin van een nieuwe trilogie rond Master Chief. De sterkste kant van de campagne is dat Cortana niet meer de betrouwbare alleswetende hulpbron is, waardoor ook Master Chief kwestbaarder wordt. Het maakt de game alleen maar spannender. Aan spanning is wat dat betreft toch al geen gebrek, want 343 Industries, de nieuwe ontwikkelaar, heeft strak vastgehouden aan de klassieke Halo-driehoek van wapens, granaten en je ellebogen. En wapens zijn er genoeg in het spel. Er is alleen weinig munitie, dus je zult veel moeten wisselen. De gameplay is daarbij nog steeds bewust simpel gehouden. Je kunt geen dekking zoeken, nauwelijks rennen en je hebt geen aim-assist om op terug te vallen. Je hebt een enkele gadget, maar veel voordeel in de strijd heb je daar niet van. Je hebt dus ook echt alleen de gouden driehoek en die beperking zorgt ervoor dat Halo 4, net als de eerste trilogie, lekker spannend is. Het gaat om skills en niet om je uitrusting.

Vernieuwend is het allemaal nauwelijks. De gameplay is vertrouwd en de wapens grotendeels ook, net als de voertuigen. Er is dus veel dat herkenbaar is, zonder dat het hinderlijk wordt, op het ontbreken van wat menu-opties na. Tenminste, niet in de campagne, met dank aan het nieuwe verhaal en de nieuwe tegenstanders in de vorm van de Forerunner en de terugkeer van Master Chief. In multiplayer is dat wat anders. Het multiplayer-gedeelte is prima, net als in de voorgangers. Maar behalve de co-op-missies uit Spartan Ops is er weinig reden om Halo 4 online te spelen. Tenminste, niet voor wie Halo: Reach of Halo 3 al speelt. De gameplay is vrijwel identiek, met hier en daar wat aanscherpingen aan de bestaande formule. Een verbeterd uiterlijk kan een reden zijn om te switchen, net als een eventuele overstap van de vrienden waar je online mee samenspeelt. Speel je Halo 4 om de campagne, dan is het in alle gevallen een prima game en een lekker begin van een nieuwe trilogie.

Pluspunten:

- Master Chief is terug
- De gouden gameplay-driehoek houdt het spannend
- Erg mooi uiterlijk

Minpunten:

- Multiplayer biedt weinig vernieuwing
- Wat meer menu-opties was prettig geweest
- Campagne aan de korte kant

Eindcijfer: 8,5

Titel Halo 4
Platform Xbox 360
Ontwikkelaar 343 Industries
Uitgever Microsoft
Releasedatum 6 november 2012


Laagste prijzen voor: Halo 4 Limited Edition, Xbox 360
WinkelBeoordeling PrijsTotaal 

Bol.com Plaza

Score: 3.5 (11)

€ 60,99

€ 60,99

Kostenoverzicht

Productprijs € 60,99
Pakketpost (boven ¤20,-) € 0,-
iDeal € 0,-
Totaal € 60,99
Bekijk

Reacties (69)

Wijzig sortering
Vind de review een beetje jammer persoonlijk.

De Campaign is weinig vernieuwend, maar dat maakt niet uit want het verhaal is vernieuwend.

Multiplayer is daarentegen meer van hetzelfde en zou niet de moeite waard zijn? Ik betwijfel of jullie wel degelijk veel multiplayer gespeeld hebben gezien het aantal vernieuwingen:

-Loadouts, je kunt kiezen tussen met welke wapens je begint
-Armor abilities zijn verbeterd en we hebben een paar nieuwe gekregen
-Support Upgrades and Tactical packages zijn nieuw en voegen veel extra toe aan de gameplay.
-De maps zijn groter en volgens veel spelers beter dan de voorgaande delen
-Specializations kunnen je flink wat langer bezig houden wil je echt alles vrijspelen
-Iedereen heeft sprint, waar dat in Reach een armor ability was

Daarnaast is matchmaking vernieuwd, waar je in Reach bijvoorbeeld niet geplaatst kon worden in een potje dat bezig was kan dat nu wel in Halo 4. Zo voorkom je dat als iemand van je team eruit stapt dat je met een man in de minderheid bent.

Zeggen dat Halo multiplayer te weinig vernieuwing heeft is ten eerste onwaar want er is veel aangepast, er zijn zelfs al heel veel fans die aan het roepen zijn dat er te veel veranderd is. Daarnaast is dit gewoon Halo multiplayer. Die formule staat al sinds Halo 1, er zijn wat dingen opgepoetst natuurlijk, maar waarom zou je een formule radicaal omgooien? Om dan maar iets flink veranderd te hebben? Ik vind dit een beetje kort door de bocht in de review. De formule van bijvoorbeeld een Battlefield of een COD staat toch ook al jaren, die ga je toch ook niet opeens omgooien?
Ook de coop dlc is een grote verandering ten opzichte van de vorige games en de concurrenten. Elke week 1 of meerdere missies spelen is gewoon erg nice, zeker aangezien het hele eerste jaar gratis is. Dat is gewoon uniek en natuurlijk moeten we nog zien hoe het uitpakt, maar als je kijkt naar de aanpak ervan, dan kan het niet verkeerd gaan.

Zelf heb ik weinig met de gameplay van Halo. Vind de tegenstanders niet echt prettig om tegen te spelen en het feit dat ze zoveel damage nodig hebben (armor meuk) spreekt mij niet aan. Ook constant naar ammo of guns moeten zoeken past gewoon niet bij de ervaring.

Maar goed, productiewaarden zijn prima en het is dan ook persoonlijk dat ik hem niet ga spelen (heb toch al zat games liggen), maar kan me voorstellen dat dit wel weer een verkoophit gaat worden.
In Team Fortress 2 en Left 4 Dead is de DLC al sinds het uitkomen in 2007 gratis. Valve zorgt toch wel iets beter voor zijn gamers dan Microsoft _/-\o_

Ik zal nooit Halo spelen, omdat het op een Xbox (=console) komt. Ik snap niet dat je met zo'n verkoophit zo'n kleine niche in de gaming markt opzoekt. maargoed. Toetsenbord en muis zijn me veels te dierbaar ;) Veel plezier iedereen die het gaat kopen! :)
Ik begrijp je bezwaar en daar heb ik niets op tegen, maar om nou te zeggen dat console gaming een 'kleine niche' is gaat me toch echt véél te ver. Worden miljoenen en miljoenen shooters verkocht op consoles.
Deze informatie miste ik dus ook inderdaad, bedankt voor het uiteenzetten ervan :)
Het is raar maar waar.

Waar ik persoonlijk van een Franchise als CoD gewoonweg kotsmisselijk word, is Halo zeer welkom.

En ook al zijn het geen massive changes, het is genoeg om het spel aantrekkelijk te maken.

Toch had ik de game liever naar de nieuwe Xbox zien komen. Nieuwe xbox, nieuwe trilogie.

Maar goed, deze game is waarschijnlijk 2 jaar geleden o.i.d. al in ontwikkeling gekomen. En als de publieke opinie en concurrentie niet hadden gesproken, dan had microsoft over 10 jaar nog geen nieuwe xbox uitgebracht.

Reach was een domper. Het gemis van MC was groot. Dus ik hoop dat deze Halo de oude Trilogie doet evenaren, dan wel voorbij streeft,.
De man in het filmpje op de eerste pagina vertelt:

"Aan Halo 4 zie je niet af dat de xbox 360 een console is die uit 2001 stamt"

Dat lijkt me dus niet het geval. http://nl.wikipedia.org/wiki/Xbox_360
Halo 3 had voor mij de beste online gameplay uit de serie. Halo Reach kwam voor mij met teveel poespas waardoor de skill afhankelijkheid een beetje verdween (net als in CoD met al die killstreaks, gelukkig hebben we nog barebones). Met de in de comments genoemde veranderingen ben ik bang dat dit verder door wordt gezet. De enige reden waarom ik niet nog dagelijks Halo 3 online speel is omdat te weinig mensen dit nog doen om snel een match te vinden. Erg jammer...

Overigens is het niet waar dat zelfs Halo 2 nog veel online wordt gespeeld, want de servers van Halo 2 zijn offline gehaald. RIP.

http://www.joystiq.com/20...alo-2-online-multiplayer/
Op zich een aardige review, nice dat het nu al uit is.

Toch klinkt er weinig kennis in door van wat 343 allemaal heeft aangepakt met Halo 4 en dan met name de multiplayer. Als je je er met één zinnetje van af maakt (videoreview) dat multiplayer niet vernieuwend is .. Dan heb je het waarschijnlijk alleen maar oppervlakkig gespeeld (waarschijnlijk niet eens).
Natuurlijk zijn er veel 'Halo elementen' hetzelfde gebleven.
Maar er is ook zeker vernieuwing-verbetering gekomen. Verschillende nieuwe spelmodes, nieuwe wapens, compleet verhaal achter waarom multiplayer, nieuw rankingssystem, nieuwe armorability's en extra's. Misschien niet vernieuwend in vergelijking met andere games. Maar zeker wel in vergelijking met Halo 3 en in iets mindere mate met Reach.

Maar ja, ik ben ook compleet Halo fan. Voor mij niets anders.
Helemaal met je eens. Als je diep in de vorige spellen zat zie je dat multiplayer wel degelijk zeer vernieuwend is - in ieder geval voor Halo-begrippen.

Alleen al de ogenschijnlijk simpele toevoeging van sprint als standaard ability zorgt voor veel snellere en fellere gameplay.

Ik was zelf bang dat Halo 4 te veel de kant van een CoD of Battlefield op zou gaan, maar ik vind dat ze uit die games de goede elementen hebben gepakt (kill cam, sprint, sommige elementen van perks) maar toch het originele 'Halo-gevoel' hebben kunnen behouden. Dat vind ik erg knap, maar lijkt in deze review niet echt gewaardeerd te worden.

Nou heb ik natuurlijk Halo 4 zelf nog niet gespeeld, maar ondertussen wel meer dan een uur aan multiplayer gameplay gezien in diverse YouTube-filmpjes, en ik vind dat ik op basis daarvan deze uitspraken wel kan doen.

Dat er met bijna geen woord wordt gesproken over sound design vind ik bijzonder, het sterke geluid viel me erg op. Op de een of andere manier ziet de reviewer heel veel kleine en grote dingen anders dan ik, een fervent Halo-speler.


Edit: Heb de review nog eens gelezen en vind echt dat er op een aantal vlakken met zevenmijlslaarzen door de game heen wordt gesprongen. Grote stappen gauw thuis, is mijn idee nu. Vernieuwingen zijn netjes opgeschreven, maar er wordt weinig aandacht besteed aan de implicaties ervan, helaas. Vooral de review van de multiplayer vind ik zeer kort door de bocht gereviewed.

[Reactie gewijzigd door Alamo op 1 november 2012 15:47]

Geen PC versie, echt flauw, halo is een geweldig spel maar ik ga geen xbox kopen alleen om het te spelen.

Dan leen ik het maar, net als bij Halo 3.
Had je die echt op de PC verwacht? Halo = XBox. Of voor het promoten van een nieuwe Windows ...

Als ie ooit nog uitkomt op PC, zal het zeer waarschijnlijk een Windows 8 exclusive worden.
Het grappige is dat Halo oorspronkelijk op de PC zou uitkomen, maar MS een sterke franchise zocht, Bungie opkocht en daarmee Halo bij de PC wegkocht.

Vervolgens was er wel een PC versie van Halo 1, maar dat was echt een zwaar matige shooter vergeleken bij wat er toen op de PC te krijgen was.

[Reactie gewijzigd door Framoes op 1 november 2012 19:14]

Zou Halo niet oorspronkelijk voor de Mac ontwikkeld worden? In 1999 zijn er screenshots verschenen van een Mac-game die we nu kennen als het paradepaardje van de Xbox. Steve Jobs heeft de game zelfs aangekondigd voor de Mac en zei toen dat het 'early next year' uit zou komen. Hoe dat gelopen is weten we inmiddels wel :+

http://www.youtube.com/wa...er_embedded&v=Tzrme9yWens#!
Nog grappiger was, Halo stond vroeger zelfs bij mij in zo'n promotie boekje van de PS2. Ik ben die tijdens mijn verhuizing kwijt geraakt, tussen al mijn andere Power Unlimited bladen. Ik zocht het omdat ik 100% zeker wist dat hij ook voor de PS2 zou uitkomen. Nu ik die beelden van jou zie, herinner ik me opeens weer dat er 2 screenshots stonden van die trailer die steve jobs liets zien. Het was de bedoeling dat Halo voor de Mac, PS2, PC en later Xbox zou uitkomen.
Ik zou in eerste instantie op z'n minst verwachten dat Microsoft dit spel ook voor Windows op de markt zou brengen.

Op de een of andere manier heb ik nooit kunnen wennen aan first person shooters op een console..
Hell, ik heb destijds speciaal voor de sequel een 360 gekocht. Hoewel ik FPS games ook liefst vanal met toetsenbord en muis speel wil ik voor Halo nog een uitzondering maken. Grootste minpunten zijn natuurlijk het ontbreken van een aim assist maar ook de besturing van voertuigen vond ik altijd rot.
Ik mis ook altijd een aimbot bij pc FPS games 8)7

Als je toch een paar uurtjes gespeeld hebt heb je toch wel de controls onder de knie. Aim assist is echt lame.
Heh, Microsoft en games voor Windows, laat me niet lachen. G4WL gemist?
Halo = Xbox? Waarom speelde ik Halo 1 dan op mijn eMac? Lijkt me het toaal het tegenovergestelde van wat Microsoft bedoelde.
Halo is ontwikkeld voor de 360 en de controller. Dat laat zich gewoon lastig omzetten. Er is nog een kleine kans dat ie wel komt, maar omdat ie zo enorm geoptimaliseerd is voor de 360, is het veel werk om hem compatibel te maken met alle hedendaagse hardware.
Spellen ontwikkeld voor 360 (en die controller) zijn net het makkelijkst van alle consolegames om te zetten. Om te beginnen ondersteunt Windows vrij vlot de Xbox-controller, en verder zijn de ontwikkeltools voor Xbox 360 nog het meest gelijkend op die voor de pc van de consoles.

Het is niet dat er morgen een pc-versie van Halo 4 in de winkels zou kunnen liggen, zou wel een beetje inspanningen vereisen maar niet dat men een volledig andere game zou moeten ontwikkelen. MS houdt Halo gewoon op de Xbox omdat het een system seller is.
Juist niet veel werk. De 360 is 7 jaar oud, de performance zal op een hedendaagse PC echt niet slecht zijn.
Misschien een oftopic vraagje, maar ik heb nog niet zo lang een xbox 360 en heb halo 1,2 en 3 dus nog niet gespeeld. Ik was wel met halo 1 begonnen, maar dat spel vond ik niet te pruimen voor de tijd...Dus wat rade jullie aan; halo 1 te skippen en 2, 3 en 4 te spelen. Of gewoon met halo 4 te beginnen, aangezien het een reboot is van de serie...
Halo is eigenlijk Halo... Behalve de snelheid en de wapens veranderd er bar weinig. Je moet de game dus wel echt leuk vinden. Voor mij persoonlijk is Halo de beste FPS serie die er is. Je kan het alleen niet vergelijken met bijv CoD oid

Ik zeg, probeer deel 2 ff... vind je die relaxt vind je ze allemaal leuk
Waarom vond je Halo 1 niet te pruimen? Puur alleen om de grapichs? Anders kan je wellicht beter namelijk Halo CE Anniversary proberen. Mocht je dat al gedaan hebben, dan kan je inderdaad net zo goed niet aan 2/3/4 beginnen: de Halo serie is (gelukkig!) weinig veranderd en bijvoorbeeld niet opeens een scripted-action film geworden zoals CoD.
Ikzelf heb tien jaar geleden veel plezier beleefd met Halo 1 op de xbox. Deel 2 heb ik overgeslagen maar deel 3 pakte me weer helemaal in. Vooral het online gedeelte vond ik erg gaaf.

Ik kan er best inkomen dat een game van 10 jaar geleden niet meer lekker wegspeelt als je er geen senitmentele waarde aan hecht. Ik zou zeggen pak gewoon lekker Halo 4 op als de game je leuk lijkt. De gameplay verschilt dus blijkbaar weinig en het verhaal van de eerste drie games was prima maar ook niet zo baanbrekend dat je die perse gespeeld moet hebben.
Als je 1 niet leuk vindt vanwege de gameplay dan kan je net zo goed de rest skippen.
Nu al een review? Het spel komt pas volgende week uit.

Overigens ben ik het niet eens met deze zin: Maar behalve de co-op-missies uit Spartan Ops is er weinig reden om Halo 4 online te spelen. Wat ik tot nu toe aan gameplay beelden heb gezien is de multiplayer van Halo 4 niet wat het was in Reach, daar was het namelijk best traag en stroperig.

Als we Halo 2 er bijpakken, daar was de snelheid van de multiplayer net even wat hoger. Zoals het nu lijkt, afgaand op de video's die ik heb gezien, heeft Halo 4 weer dezelfde snelheid en feel als Halo 2. Een stuk beter dan het was in Reach in ieder geval, en voor mij genoeg reden om Reach snel aan de kant te leggen en voor Halo 4 te gaan!

[Reactie gewijzigd door MeltedForest op 1 november 2012 08:08]

Je weet dat de pers al weken van te voren een kopie van de game krijgt voor dit soort reviews?

En je baseert je mening op een aantal gameplay trailers, wat natuurlijk een wel erg fragiele basis is voor een argument. Zeker omdat er voorafgegaan aan deze review ongetwijfeld vele uren aan gameplay liggen, die jij niet hebt gehad.
Je weet dat sites reviews alleen van te voren mogen publishen als ze minimaal een 8 geven? Tenminste, dat geven de meeste uitgevers aan als eis bij early-reviews. Kan het wel snappen. Creert een hype en dat verkoopt goed
Hier niet het geval. Er was een embargo, maar verder geen eisen. Waren die er wel, hadden we er niet mee akkoord gegaan.
Dat weet ik maar normaal gezien komen reviews rond de release date van de game online, blijkbaar is bij Halo4 anders besloten door Microsoft.
Goede review, ik zal alleen net iets te vaak "de klassieke Halo-driehoek van wapens, granaten en je ellebogen." langskomen. Ik volg al een tijdje de Halo serie niet wegens gebrek aan Master Chief, vond het gewoon een mooi karakter, voel me nu wel iets meer getriggerd om toch eens het stof van de Xbox af te blazen... thanks!
Ziet er behoorlijk goed uit. Jammer dat er minder voertuigen zijn en grote spelvelden. Ik vond dat altijd heerlijk in Halo. Lekker met de warthog een stukje rijden.

Hebben jullie de forge ook kunnen uit proberen? Het is een prachtige toevoeging om achteraf je spel te bekijken als je wilt weten waarom je plots doodging of om een epische voertuig stunt nog een keer te bekijken.


Ik hoop dat de firefight modus ook weer net zo leuk wordt als vorige delen.
--EDIT
Firefight zit er in maar op een andere manier zo te zien:
https://forums.halowaypoi...o-4-firefight-return.aspx

[Reactie gewijzigd door Aggror op 1 november 2012 08:53]

Prima review, maar ik mis toch een beetje in het beeld over de multiplayer. Er wordt namelijk gesteld dat deze hetzelfde aanvoelt als Halo 3 en Halo: Reach, echter vond ik deze twee games qua multiplayer enorm verschillen in feel en gameplay snelheid.

Reach had in tegenstelling tot Halo 3 namelijk presets die je alvorens het spawnen kon kiezen en powerups die ieder een unieke kracht geven. Dit zorgde voor een andere gameplay en een snellere start bij het spawnen (je hoeft door presets immers niet meer je favoriete wapens te gaan zoeken in het veld en je kunt sprinten). Is dit in Halo 4 aanwezig zoals in Halo:Reach of hebben ze dit achterwegen gelaten om het meer bij de Master Chief reeks te houden?

Verder hoopte ik stiekem dat ze met Halo 4 een herintrede van het 'dual-wielding' zouden maken, een aspect dat ik erg tof vond in Halo 2 en 3, maar met ODST verdween. Ik heb hier nog niks over gezien dus dat zal denk ik niet teruggekomen zijn. Gelukkig is wel de Battle Rifle terug :P.

[Reactie gewijzigd door RadiusK op 1 november 2012 10:00]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True