Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gerucht: Sony maakt ssd-uitbreiding PlayStation 5 deze zomer mogelijk

Sony maakt naar verluidt deze zomer een firmwareupdate beschikbaar waarna bezitters van de PlayStation 5 de opslag van de console kunnen uitbreiden met M.2-ssd's. Ook zou Sony het mogelijk maken de ventilator op een hogere snelheid te zetten.

De firmware-update zou ergens deze zomer moeten verschijnen, zo meldt Bloomberg op basis van gesprekken met mensen die bekend zijn met Sony's plannen. De firmware-update maakt dat PS5-gebruikers zelf een M.2-ssd kunnen plaatsen in hun console, in aanvulling op de zelf ontworpen PCIe 4.0-ssd van 825GB die Sony zelf in de PS5 heeft ingebouwd.

Details over de plannen geeft Bloomberg verder niet. Sony reageert dat het inderdaad zoals eerder gemeld heeft werkt aan uitbreiding via M.2-ssd's, maar verdere details en de planning volgen op een later moment. Sony maakt het volgens het gerucht met de update ook mogelijk om de ventilator op een hoger toerental te zetten. Dit moet problemen met oververhitting voorkomen.

Van de interne 825GB-ssd van de PS5 is zo'n 667GB beschikbaar voor games en aangezien games van meer dan 100GB geen uitzondering zijn, verwelkomen gamers de update waarschijnlijk. De M.2-sleuf blijft tot de komst softwarematig uitgeschakeld. Niet elke M.2-ssd zal werken met de PS5, Sony certificeert ssd's die snel genoeg zijn.

De Xbox Series X en S kunnen vanaf de release uitgebreid worden met 1TB extra ssd-opslag. Die ssd's moeten echter van een specifiek formaat zijn. Seagate verkoopt deze onder de naam Seagate Storage Expansion Card voor Xbox Series X|S voor meer dan 200 euro.

M.2-sleuf in PlayStation 5

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

26-02-2021 • 15:35

214 Linkedin

Submitter: robcoenen

Reacties (214)

Wijzig sortering
De Xbox Series X en S kunnen vanaf de release uitgebreid worden met 1TB extra ssd-opslag. Die ssd's moeten echter van een specifiek formaat zijn. Seagate verkoopt deze onder de naam Seagate Storage Expansion Card voor Xbox Series X|S voor meer dan 200 euro.
Dat is toch niet veel duurder dan wat een PCIE 4.0 1TB SSD vandaag kost? Een Samsung 980 Pro kost ook een kleine 200€ volgens de Pricewatch.. pricewatch: Samsung 980 Pro 1TB
Nu vergelijk je met een van de duurste 1 TB schijven.

M.2 80mm formaat, met 1 TB opslag, is er al vanaf zo'n €90.
Ook pci express 4.0?
De vraag is natuurlijk of je 4.0 wel echt nodig hebt.. zeker voor secondary storage.
voor secondary storage.
Waarom zou die secondary storage minderwaardig kunnen zijn?
Die uitbreiding moet gelijkwaardig zijn aan de main storage, en geschikt zijn voor de Quick resume functie en dezelfde optimalisaties voor games die anders op de main storage zouden staan. Dus niet raar dat er hoge eisen aan gesteld worden.
Dat hoeft niet per se. MS kan quick resume waarschijnlijk ook wel uitschakelen voor zelf toegevoegde storage en dat gewoon melden aan consumenten.

Als klant zou ik er geen moeite mee hebben dat ik bepaalde functionaliteit mis als ik in plaats daarvan voor de helft van het geld opslag kan toevoegen.
Doen ze ook, je kunt gewoon een externe schijf via USB aansluiten. Werkt gewoon, behalve Quick Resume en Series S/X optimalisaties. En de laadtijden zijn natuurlijk ook een stuk minder. Dus je hebt de keuze. Of premium storage met dezelfde mogelijkheden als de main storage, of minder mogelijkheden met lagere kosten.
Inderdaad. Echter zal Sony alleen drives certificeren die snel genoeg zijn. Het zal me niet verbazen als ze alleen PCIE 4.0 drives doen.
Ik ga er zelfs vanuit dat het specifieke M2 PCIE 4 drives moeten zijn, denk niet dat je met een low-budget PCIE 4 drive erg ver komt.
Sony zou namelijk met een lijst komen van geschikte SSD's, anders hadden ze meteen vanaf het begin wel gezegd dat het alleen maar PCIE 4 moet zijn.
Ze hebben zelfs al specificaties gegeven over de SSD welke snelheden deze moet behalen(kan de bron zo snel even niet vinden op mobiel) en er waren maar een paar pci-e 4 SSD’s die deze standaard behaalde, waaronder de Samsung EVO 980 pro.
Sony had gemeld dat de er voldoende overhead moet zijn en dat 5.5Gbps niet voldoende is. Het moet een stuk hoger uitvallen. Weet niet of ze verder ooit getallen hebben geroepen buiten aangeven dat deze SSD's vroeg na release beschikbaar zouden zijn. Dan kijken we inderdaad naar:

Samsung 980 Pro
WD SN 850
Kioxia XG7
...
Volgens Sony wel. De SSD zal een bepaalde snelheid moeten halen omdat Sony de ontwikkelaars een bepaalde laadsnelheid heeft belooft. En Sony graag de speel ervaring on par wilt hebben met de main storage. Daarom ondersteund de PS5 geen externe opslag over USB voor PS5 spellen.
Daar ging het mij niet eens om. Het ging mij om het feit dat Sony de drives gaat certificeren, dus je kan wss niet de goedkopere modellen er in doen omdat die volgens Sony wellicht te langzaam zijn.
Ik snap zeker je punt maar ik snap Sony ook. Ik denk niet dat iedereen weet eelke schrijven snel genoeg zijn. Doen ze de verkeerde erin dan doet het spel er langer over om te laden. Als mensen hier over gaan klagen krijgt Sony een slechtere reputatie terwijl ze er niets aan kunnen doen dat mensen het zelf verkeerd doen. Wel zou Sony iets kunnen doen met een waarschuwing als er een niet gecertificeerde schijf in gaat en dan toch toestaan.

Ook is het natuurlijk zo dat de ontwikkelaars verwachten dat er een snelle schijf erin ziet. Dus bij open wereld spellen zou het invloed kunnen hebben als de schijf te langzaam is.
We hebben het niet alleen maar over laden. De nieuwe consoles lezen ook direct naar het geheugen van de videokaart. Als het laden langer duurt krijg je ook weer pop-ups omdat assets niet snel genoeg laden.
De developers gaan uit van de snelheid van de interne disk. Als de secundaire die snelheid niet meer levert ga je echt allerhande problemen krijgen.

Dus ik ga er echt wel vanuit dat Sony tragere disken dan de primaire opslag gewoon niet toe gaat staan.
langer laden alsin 0.5sec langer ofzo... Als je veel testen bekijkt van games die op PC laden van een SSD (sata) of een M.2... dan het verschil te verwaarlozen in dagelijks gebruik. Je zou enkel weten dat het trager is als je ze kan vergelijken. En dan hebben we het over milliseconden verschil!

Ze zouden net niets moeten certifieren buiten die ze officieel willen verkopen, maar geen enkele schijf blocken die aan de specs voldoet. Maw de juiste connector. Klaar, dan kan de tweaker daar wat mee. De gewone gerbuiker gaat ook gewoon de "Sony" versie kopen.

Hier een vergelijking tussen SSD en M.2 MVME (en PCIe 4.0 gaat niet zo een groot verschil maken)

https://www.youtube.com/watch?v=YWtspZqOxAM

[Reactie gewijzigd door Nees op 27 februari 2021 06:26]

Data moet geladen en gelezen worden, of het nu geoptimaliseerd is ervoor of niet, maakt niets uit.
Dan zal het snelheidsverschil tussen merk A of B nog steeds hetzelfde zijn, want elke SSD (M2, SATA) halen allemaal hun max snelheid...

Of het nu goed of slecht geschreven is, de vergelijking houdt dan nog steeds stand. Maar de cijfers liggen dan misschien hoger (sneller) maar nog steeds vergelijkbaar naast elkaar...
(ik neem de marketing-verhaaltjes trouwens met een korrel zout, bijvoorbeeld als het 25% sneller is dan op pc en iets moet 3sec laden, is dat 2.25sec. User ervaring verschil? Niks)
uh, wat heeft dit met hardware te maken en PCIe4.0... hoe games ontwikkeld worden maakt helemaal niets uit... Elke SSD met die specs moet dan gewoon werken. Je koopt geen spel op een cartrigde, maar een stuk hardware dat waarschijnlijk in theorie ook gewoon in je PC zou kunnen klikken. Wat de devs er dan doen om games in te laden, wat boeit dat nu? Goed dat ze optimaliseren voor console, moet wel...

Maar we praten over X en je begint over Y. Nogmaals het gaat om snelheid van hardware en je begint over hoe games ontwikkeld worden... hoe ze ontwikkeld worden maakt niets uit, want de hardware kan niet sneller gaan dan de spec van PCIe4.0, het gaat om LEZEN van gegevens en boeit niet of de files die gedownload zijn op SSD X of SSD Y staan. Ze gaan niet anders geinstalleerd zijn op drive X met sony logo of een stuk uit de hardware winkel van merk Y. Het is opslag en waarschijnlijk een flashchip die in vele merken voorkomt.
Sony heeft vanaf dag 1 gezegd dat de ssd voor uitbreiding minimaal even snel moet zijn als de interne ssd. Dus alleen ssd’s met meer dan 5.5gb/s zijn compatible. Dus wel gen4 only (en lang niet allemaal). En dus ongeveer zelfde prijsklasse (nu) als de xbox uitbreiding.

[Reactie gewijzigd door adamvansanten op 27 februari 2021 06:38]

Die 90 euro SSD's hebben niet de snelheden die de Xbox Series X/S vereist. Deze kosten ook minimaal 200 - 250 euro, dus die Seagate expension card is niet zo gek duur.
Klopt, dat er een kleine meerprijs is zal niemand ontkennen. Zeker als je naar de snelheid kijkt die niet heel bijzonder is. Maar die afweging is juist gemaakt door Microsoft zodat elke leek de opslagcapaciteit kan uitbreiden én je dit al bij de launch kon. Bij Sony mag je 6-9 maanden wachten en zal je het moeten installeren op een manier die niet iedereen zelf zou willen doen.
Zouden er mensen zijn die dat niet durven? Ik zou mij moeder dat nog niet zien doen, maar een console koper heeft wel enige affiniteit met techniek. Het is dan ook erg makkelijk gemaakt. Je klikt de hoes eraf en dan is het één schroefje.
Zolang ik mensen tegenkom die niet meer weten hoe ze een fietsband moeten plakken ben ik ervan overtuigd dat er mensen zijn die niet zelf een SSD kunnen bijprikken.
Vind ik niet: het is letterlijk een kapje er af klikken en 1 schroefje losmaken.

Als je het voor elkaar krijgt om je auto vol te tanken kun je mijns inziens ook een SSD plaatsen in een ps5.
Maar wat geeft jou het idee dat iedereen altijd maar goed een auto weet vol te gooien. In 2018 moest de ANWB 14.000 maal een tank leegpompen wegens het tanken van de verkeerde brandstof.

Daarnaast mag iets simpel zijn dat wil nog niet zeggen dat mensen dit kunnen of het zichzelf toevertrouwen.
Dan wisten ze wel hoe ze moesten tanken. Anders zat de verkeerde brandstof er niet in ;).

Maar fouten maken is menselijk. Dit betekent niet dat ze het niet kunnen. Iedereen maakt wel basis fouten. Laat een miljoen mensen de alfabet opzeggen en er zal er vast wel 1 zijn die een fout maakt. Betekent niet dat die persoon het alfabet / de letter niet kent. Ook jij zal wel eens een basis foutje gemaakt hebben. Misschien wel met koffie zetten dat je de tel kwijt raakte en een schep te veel deed. Betekent niet dat je niet kan tellen, alleen dat je voor 1 of andere rede een fout maakte. Misschien had je in je hoofd dat je meer water had gepakt, was je half afwezig met je hoofd waardoor je fout maakte of was het een gewoonte of zoveel scheppen te doen. Of batterijen er verkeerd om in doen.

Al ben ik zeker wel met je eens dat er genoeg mensen zijn die dit niet zouden willen proberen (zonder begeleiding). Maar het niet durven is wat anders als niet kunnen. Ik zou bijvoorbeeld me controller zelf ook niet gauw open maken. Waarschijnlijk dat ik het wel zou kunnen maar ik heb een vriend die het vaker gedaan heeft. De kans is kleiner dat het bij hem fout gaat als bij mij. Zou ik 100,000 euro per maand verdienen dan zou ik er niet wakker van liggen als het mislukt en een nieuwe moet kopen. Maar helaas moet ik van ern uitkering leven en riskeer ik het liever niet als het niet nodig is.en dat gevoel zal het bij veel mensen ook zijn. Het is duur dus liever iemand die het kan als zelf proberen.
Het is ook een stukje gemak en daar zijn we best wel bereid voor te betalen, toen ik de Wii kocht heb ik die 10 seconden aangehad om te kijken of die werkte en daarna gelijk opengetrokken om er een chip op te solderen. Nu ben ik wat luier en zou ik dat ding aan iemand geven die hem er voor een paar tientjes in zou zetten.
Off-topic, maar over het tanken van je auto:

https://www.businessinsid...1?international=true&r=US

"Oregon now lets people pump their own gas — and some Oregonians are freaking out"
Ik zie de prijs van SSDs die ook in PCs passen sneller omlaag gaan dan de prijs voor iets dat alleen in een Xbox past
Ten opzichte van een highend SSD valt het prijsverschil mee. Ik vraag me sterk af of het in de praktijk veel uitmaakt of je nu 3-4GB/s haal (betaalbare PCI-e 3.0 SSD) of 7-8GB/s in de praktijk.

Er zijn van verschillende partijen testen te vinden waarop (oudere games) op interne of extern USB SSD bijna dezelfde laadtijden halen op een Series X.
Er zit in de praktijk weinig verschil in, als je naar de laadtijden kijkt bij multiplatform titels zie je dat de PS5 iets sneller is, maar dat dit eerder 10-20% is in plaats van twee keer zo snel.
Nou zijn de huidige games nog niet geoptimaliseerd voor SSD's, dus de vraag is of dat zo blijft.
Inderdaad. Ik denk dat alleen de platform-exclusives hier echt maximaal gebruik van zullen maken. Maar ik zou om eerlijk te zijn momenteel ook niet te veel verwachten van games die ook nog eens cross-gen zijn uitgebracht; de betreffende games en onderliggende techniek zijn simpelweg nog niet ingericht om veel slimmer met deze snelheid om te gaan.
Heb je de laadtijden van AC Valhalla PS5 wel eens met AC Valhalla PS4 vergeleken?
Gaat velen malen sneller, en dat is niet eens een exclusive.
Zeker, maar het is nog niet het "instant" waar het naartoe zou moeten :)
Zelfs bij Ratchet & Clank Rift Apart zit er een animatie tussen 2 werelden van een paar seconden, instant loading bij zulke grote spellen zal denk ik nog wel even op zich laten wachten als het uberhaupt komt.

Edit: volgens mij hebben ze ook nooit geadverteerd met Instant Loading, maar wel met nearly instant.

[Reactie gewijzigd door Kalder op 26 februari 2021 19:53]

Die platform exclusive die er optimaal gebruik van maakt kan wel op de interne ssd. Dat zullen er erg weinig zijn. Geen reden om een dure externe ssd te kopen.

[Reactie gewijzigd door lordawesome op 26 februari 2021 16:58]

Ik heb een redelijk uitgebreide bibliotheek met PS3 en PS4 spellen. Externe SSD gekocht en deze aangesloten met USB. Al die spellen vanzelf naar externe opslag. Nadeel kabeltje en los dingetje. Nadeel 2 PS5 spellen passen nu nog maar vragen later bij uitbreiding van bibliotheek om verwijderen om ruimte maken voor de volgende. Allemaal heel erg klein leed. Kan me toch indenken dat ik dit aanschaf als het mogelijk is en niet te duur. De externe SSD krijgt dan een ander doel.
Dit is gewoon ruwe data pompen zonder optimalisatie, daar zou je het verschil gelijk moeten zien.
Heb je nou het idee dat we bij de series x/s wel lang zitten te wachten op het laden van saves (of wat dan ook)? Nee hoor, die is ook gewoon lekker snel. Zoveel verschil zit er in de praktijk gewoon niet tussen de twee consoles...
Lang niet, ik heb beide consoles staan. Maar zonder Quick resume duurt het toch even voordat je een game hebt opgestart en daarna een save hebt geopend bij de series x. Bij de ps5 (bij een ps5 spel), gaat dit direct zonder laadtijden. Dus er zit wel een verschil tussen ja.
Zoals welke games? En wat noem jij instant? Volgens mij ligt dit namelijk gewoon aan de game, meer dan de hardware. Op de Xbox zitten ook grote verschillen tussen games onderling dus dat kun je zo niet echt vergelijken. Bij dezelfde game zie je niet zo'n groot verschil volgens mij (maar dat kun je uiteraard niet met een Sony exclusive testen).
Elke Sony exclusive die ik heb getest start direct op. Je zit direct in het menu. Laad de save en je zit direct in de game. Zoals Sackboy, miles morales etc. Bij xbox games is dat niet het geval. Falconeer, the medium etc.

Dat is wat ik ervaar tussen beide machines, dat er wel degelijk verschil in zit.
Ik heb geen PS5 dus kan het niet zelf vergelijken, maar als ik bv dit zie:
https://youtu.be/JdeFhD3Xbs0
Dat kost toch zo'n halve minuut om de game te starten, wat niet echt anders is dan bijvoorbeeld Forza horizon 4. Of heeft Sony daarna nog dingen geupdate om het sneller te maken of zo?
Save game starten is een paar seconden. Game opstarten inclusief filmpje etc. 13 seconden:

https://youtu.be/4Epio5YhN8M
Netjes, denk dat in dat filmpje wat ik gevonden had dan de filmpjes nog niet skippable waren.

Maar goed, alsnog denk ik niet dat je zo verschillende games kunt vergelijken. Belangrijkste is denk ik die fast travel, dat is echt lekker dat die zo snel is. Maar die is in Forza horizon 4 net zo snel. Net een paar keer getest door van de ene kant van de map naar de andere kant te gaan. Is zo'n 3 seconden voor je beeld hebt, 6 seconden voor je controle hebt. Ongeveer hetzelfde als bij Miles Morales op de PS5 dus.
Nu ken ik Forza Horizon 4 du heb ik even snel kort een filmpje gekeken. Maar van wat ik zie zit er wel grote verschillen in. Forza Horizon 4 is een race spel. Die hoeft infeite veel minder te laden. Die hoeft infeite alleen maar alles langs de baan te laden en een beetje de diepte. Spider-man is een open wereld waar je naar voor, achter, links, rechts en naar boven. Ook heeft die veel gebouwen, inwoners en veel meer omgeving voorwerpen zoals lantaarnpalen, brandkranen, stoplichten, putdeksels, veel reclameborden, ect. Hierdoor lijkt mij dat sneller laadt omdat het dan even snel geladen is maar veel meer moet laden.
Dus afhankelijk van hoe de game is gemaakt. Sommige games op de X zijn ook bij instant en andere duren langer. Multiplayer start snel maar duurt het weer even voordat er verbinding is.
Dat is een installatie van een game die dan voor het eerst draait. Dus dan is het logisch dat je de eerste keer wel een splash screen krijgt.

Je kan vanuit het hoofdmenu met de activity cards direct terug gaan waar je was gebleven, en dan skip je zelfs alles en kom je direct in het spel.

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 26 februari 2021 22:26]

Dan heb je dat filmpje niet ver genoeg gekeken, hij start daarna de PS5 opnieuw op een timet het starten daarna opnieuw.
Hij heeft in beide gevallen de game niet opgestart, maar is alleen tot het menu gekomen. Activities zijn ook niet beschikbaar zolang je de game niet fatsoenlijk heb opgestart.

https://www.reddit.com/r/...es_morales_start_through/
Volgens mij ligt dit namelijk gewoon aan de game, meer dan de hardware.
Het is natuurlijk gewoon beiden.

Een game probeert de maximale potentie van hardware te benutten, maar hardware bepaalt wel het dak.
En op dat punt kom je gewoon bij de rauwe specs van hardware aan. Op dat vlak is de PS5 gewoon een stuk sneller en het is de vraag of dit eruit komt of niet. En datzeflde geldt voor de GPU van Series X tov PS5. Los van dat de meningen over TFLOP vergelijking enorm verschillen, is het veilig om aan te nemen dat de Series X meer in huis heeft.

Wat laden betreft laten Miles en DS nu al leuke dingen zien, maar het wordt straks nog veel interessanter. Als we bijvoorbeeld de potentie van Unreal Engine 5 gaan zien. Want laten we eerlijk zijn...
Een game opstarten vanaf het menu vind ik persoonlijk wel tof, maar verre van cruciaal. Ik start niet 10 keer per uur een game op vanaf het menu.
Fast travel? Dat is alweer iets anders, want dat is echt een in-game feature, die je continu gebruikt.
Nog een niveau verder is het permanent inladen van alles op je scherm. Kortom, wat ze met die Unreal Engine 5 demo toonde. Dit zal ongetwijfeld iets mooier gepresenteerd zijn dan het in jaar 1 of 2 tot uiting zal komen, maar de potentie vind ik zeer interessant.

De reden dat het op dit moment alleen maar over die laadtijden gaat, is dat dit hetgeen is nu beschikbaar is. Het is ook makkelijk in beeld te brengen, het is vrij tastbaar en vooral goed voor ordinaire clicks.
Iedereen moet over een jaar of twee gewoon Digital Foundry filmpjes gaan bekijken om daadwerkelijk te begrijpen wat al die hardware daadwerkelijk betekent.

Btw: het ging mij alleen om de prijs per performance van de Samsung vs die Xbox kaartjes en die laatste vind ik zwaar overpriced. Ik zei niet dat laden op de Series super lang duurde. En dat je bij een PC of PS5 een paar minuten bezig bent om die SSD erin te pluggen vind echt een onzin argument. Alsof je die dingen elke week erin en eruit haalt. De meeste doen dit letterlijk 1 keer (ik wel iig) per generatie of enkele keren.
Dat klopt inderdaad, ik denk alleen dat het in de praktijk niet heel erg veel uit zal maken. Het valt wat mij betreft in ieder geval in het niet in vergelijking met andere overwegingen als je gaat besluiten welke console je voor gaat.

Een voordeel van het systeem waar Microsoft voor gekozen heeft is wel dat ik ondertussen al een extra TB in mijn Xbox heb zitten terwijl ik op de PS5 een stuk meer had moeten schipperen tot ze eindelijk de mogelijkheid om uit te breiden ontgrendelen (ook omdat de ingebouwde SSD al kleiner is dan die in de xsx). 'eindelijk' is natuurlijk relatief aangezien die dingen nog steeds heel slecht te krijgen zijn, maar ik heb mijn xsx ondertussen toch al een tijdje.

Wat betreft dat je er even mee bezig bent hem in te prikken, dat zie ik inderdaad ook niet als een nadeel. In theorie kun je dat kaartje van de Xbox mooi wisselen of meenemen naar een andere Xbox (bij een vriend of zo), maar ik denk dat ik dat in de praktijk nooit zal doen. Wel denk ik dat er genoeg mensen zullen zijn die het eng zullen vinden om zo'n printplaatje te kopen en in de PS5 te monteren, maar goed, meestal is er dan toch wel iemand in de buurt die het voor ze wil doen.
Dat klopt inderdaad, ik denk alleen dat het in de praktijk niet heel erg veel uit zal maken. Het valt wat mij betreft in ieder geval in het niet in vergelijking met andere overwegingen als je gaat besluiten welke console je voor gaat.
Ja de overweging is voor iedereen natuurlijk anders en persoonlijk. Ik heb ook zeker geen PS5 gehaald voor de SSD. Ik vind het tof en verwacht, o.a. door UE5 demo, er veel van. Maar het zijn enkel en alleen de games waar ik mijn keuzes op baseer. Naast PC kan ik Nintendo en Sony gewoon niet een hele generatie overslaan. Kort avontuurtje X360 gedaan, maar op wat pareltjes na (Nee... geen Halo en Gears... Trials HD baby!) een beetje een teleurstelling. En nu zijn de consoles door PC gewoon irrelevant.
Een voordeel van het systeem waar Microsoft voor gekozen heeft is wel dat ik ondertussen al een extra TB in mijn Xbox heb zitten terwijl ik op de PS5 een stuk meer had moeten schipperen tot ze eindelijk de mogelijkheid om uit te breiden ontgrendelen (ook omdat de ingebouwde SSD al kleiner is dan die in de xsx). 'eindelijk' is natuurlijk relatief aangezien die dingen nog steeds heel slecht te krijgen zijn, maar ik heb mijn xsx ondertussen toch al een tijdje.
Het hangt er een beetje vanaf hoeveel games je speelt denk ik. Ik heb er een 2TB externe HDD bij de PS5, waar ik alle PS4 games op gooi en dat werkt dikke prima. Een game die ik tijdelijk intensief speel (Ghost of T, Death Stranding, etc.) verhuis ik naar de interne SSD voor wat extra snelheid (geen idee hoeveel verschil dit maakt). Daarna gaat deze weer terug. En dat kopieren gaat vrij snel.

In deze setup ga ik het tot de zomer wel uithouden. Maar ook daar geldt.... verschilt van geval tot geval.
Ik zal niet ontkennen dat het handig was geweest als die ziek snelle SSDs er day 1 waren, maar dat is dus de consequenties van iets meer future proof te gaan... Voor beiden is wat te zeggen.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 28 februari 2021 11:42]

Dan moet je wel hopen dat Sony deze op hun QVL lijst zet.
Dan is nog de vraag of die specifieke m2 ssd betaalbaar is... Want als je er 2tb bij wilt prikken ben je denk ik een vermogen kwijt...
ja, dat zal niet goedkoop zijn. Ik hoop eigenlijk meer dat er ook functionaliteit komt om je PS5 games naar een externe schijf kan plaatsen als een soort 'cold storage'.

Dat gezegd hebbende heb ik de meeste games tegenwoordig digitaal en is deze opnieuw downloaden een prima alternatief; maar ik ben me er van bewust dat dit niet voor iedereen altijd even realistisch is.
kan je die niet stockeren op een externe usb drive ? ik weet niet hoe het bij sony zit maar zo werkt het alleszins wel bij xbox

om SX spellen te spelen moet je ze wel moven naar intern of ssd stick storage maar je kan je perfect bijhouden op je usb drives

lijkt me logisch dat sony ook zoiets zou doen
dat lijkt iedereen logisch maar helaas, je kan -momenteel- externe storage alleen gebruiken om PS4 games op te installeren.
Dat is toch voor de Xbox zo, en niet voor de Playstation? Zo ver ik hier uit kan maken heeft de Playstation een standaard M.2 slot.
Hij moet wel voldoen aan bepaalde specificaties (snelheid)
Maar het lijkt erop dat de meeste recent geintroduceerde PCIe 4.0 SSDs deze specs wel halen
Sommigen halen de specs net niet.
Meestal hebben ze net een te trage schrijfsnelheid.

Edit: ik kan het niet vinden dat er eisen zijn voor write speed.

[Reactie gewijzigd door AppleFan2007 op 26 februari 2021 20:59]

Heeft Sony een minimumsnelheid voor schrijven gemeld? Mij lijkt dat met name leessnelheid belangrijk is tijdens gamen. In welke situatie moet je snel MBs of GBs wegschrijven?

Ik kan alleen installatie van een spel bedenken als je een spel hebt gekocht als schijfje. En op dat moment moet je dan toch honderden GBs aan updates downloaden.
Ik dacht dat ik het eens gelezen had maar heb me vergist.
Maar wil elke fabrikant betalen voor een certificaat van sony zodat hun ssd werkt in de PS5? En als ze betalen maken ze de gecertificeerde ssd dan niet gewoon duurder?
Er is geen certificaat nodig. Als de SSD aan een bepaalde eis (Snelheid) voldoet werkt hij gewoon. Zo heeft Sony dat ook altijd in het verleden gedaan voor interne en externe hdd's vanaf de ps2.
Ik lees toch echt dit: Niet elke M.2-ssd zal werken met de PS5, Sony certificeert ssd's die snel genoeg zijn.

En dat heeft Sony nooit gedaan bij de PS2, 3 en 4. Ik ga er daardoor vanuit dat alleen SSD's die gecertificeerd zijn zullen werken.
Certificering is puur dat Sony duidelijk wil maken dat die sowieso werken, niet dat het vereist is om te werken
Er staat letterlijk: niet iedere SSD zal werken
En dat ligt aan de snelheid van de SSDs, niet aan certificering oid
We zullen zien.
De eerste die vermoedelijk aan specificaties voldoet is de 980 Evo Pro. Voor 2TB betaal je iets minder dan €400, de prijs van de PS5 digital.
Zal ook waarschijnlijk rond de 200 euro voor 1TB zijn, waar PCIe 4.0 kaarten die nu te koop zijn ook zitten.
dat zal erg afhangen van de vraag of men bereid zal zijn om 3rd-party ssds toe te laten.
als je kijkt naar een 1TB samsung schijfje dat met pci-e3 al een redelijke prestatie doet voor +/- 130 euro
dan heb je al bijna 3x de orriginele opslag.

2tb (en zeker 4tb) schijven zijn natuurlijk erg duur in vergelijking met de rest van je console.


als sony voor andere oplossingen kiest dan zie ik de toekomst niet al te positief voor me, het is namelijk niet zo moeilijk om alleen bepaalde device-id's te whitelisten een een rebrand van een bestaande schijf onder eigen naam en tegen 3- tot 400% winst te verkopen.
grote kans is dat hier gewoon alle m2 ssd's in gebruikt kunnen worden, alleen zal dat dus niet dezelfde voordelen bieden als de interne snelle SSD.
Nee dat is niet zo. De ssd's die langzamer zijn dan de specs die Sony vereist werken gewoon niet. Dit heeft Sony ook aangegeven. Alleen de ssd's die een minimale snelheid spec hebben die gelijk is aan de interne ssd.
Zoals ik het begrijp bied deze SSD hoge brandbreedte de optie om de corridor truck om naar de next gameworld zone te overbruggen maar dat het dus direct in de next frame geladen kan worden. Als je dus vooruit kijkt en dan 180 move doet kan de textures en asset achter je geladen worden voor de volgende frames.
Games die dit mogelijk maken worden dan geoptimaliseerd voor die interne SSD bandbreedte. Je kan helaas M.2 kopen en erin -pleuren die fractie van die bandbreedte hebben. Zo een 180 move wordt dan slide show.
Of objecten zonder textures of lage of laagste mipmap level textures.
Mogelijk zal voor crossplatform grote of streamed gameworld de Xbox beperking van hun SSD bandbreedte genomen worden dus BF next zou er mogelijk minder last van hebben. Maar 2023 PS5 exclusive zou wel tegen de grenzen van SSD bandbreedte kunnen aantikken.
Toch wel opmerkelijk dat zo een stuk basisfunctionaliteit zo laat na de introductie pas gebruikt kan worden.
de ssd van de ps5 is niet zomaar de eerste de beste ssd. sony heeft een hoop moeite gestoken in hun ssd en de omliggende infrastructuur. zelfs met raid 0 nvme (pcie 3.0) ssd's laden de meeste games hier op pc op 250 mb/s of minder.

[Reactie gewijzigd door Bigheld op 26 februari 2021 15:50]

Inderdaad niet "de eerste de beste", maar wel gewoon een SSD. Laten we niet doen alsof de technologie die Sony hier heeft gebruikt geheel uit hun eigen hoge hoed hebben getoverd, want dat is gewoon niet het geval. Sony heeft een hoop optimalisaties meegenomen in de PS5's opzet van en rondom de SSD, maar daar zit niks ongezien tussen.

En de hardware is hier niet eens het probleem. Heel waarschijnlijk is dit gewoon de software die ze gewoon niet op tijd af hadden of hadden ze nog vragen te beantwoorden rond wat voor 3rd party SSDs wel of niet toegelaten gaan worden.

Feit is dat ze 9 maanden na datum pas aankomen met een oplossing om de opslag van de PS5, een console die sowieso al maar 600GB opslag beschikbaar heeft, uit te breiden. En hoe je het ook draait of keert, dat is voor een console, en iedere andere soort hardware, gewoon een triestige vertoning. Als dit eender ander toestel was geweest, zij het een PC, smartphone, laptop, of heck, Xbox hadden mensen hier - terecht - om staan lachen over hoe absurd het is dat je de opslag van iets waarvan een beetje AAA game al de helft durft op te nemen niet kunt uitbreiden tot een klein jaar later.
sony's ssd kan 9gb/s aan compressed games laden. er zijn inderdaad ssd's die in de buurt komen met brute force, maar ik weet niet of ik dat een 'gewone ssd' zou noemen. (denk aan samsung's PM1735)

De ps5 gebruik een ssd controller met 12 kanalen voor nand. de meeste m.2 ssd's hebben 4 kanalen (of minder). 8 kan ook met een dual sided m.2, maar dit zal dus wel betekenen dat als je 100% dezelfde ervaring wil bieden, dat dan elke nand chip een stuk sneller zal moeten zijn.

dat je niet een deel van je game of de games die je niet speelt op een usb kan zetten vind ik wel vrij gek, want dit voelt meer aan als sony die koppig is (of misschien nog aan het werk is aan een oplossing die ze kunnen verkopen).

[Reactie gewijzigd door Bigheld op 26 februari 2021 17:24]

5.5 GB/s raw en ~9 GB/s met compressie. Dat laatste is pure marketing; dat betekend dat je de data bijna met de helft hebt kunnen verkleinen met compressie. Dat gaat je niet lukken met data van de echte wereld (wat die textures/audio/andere zaken hebben al een rondje compressie gehad).

Neemt niet weg dat 5.5GB/s een heel stuk rapper is dat de HDD in mijn PS4 Pro. Maar er staan zat SSD's in de pricewatch die al 7GB/s aan raw doorvoer halen, dus zo speciaal is die PS5 SSD niet.

[Reactie gewijzigd door kwibox op 27 februari 2021 00:31]

Los van of het bijzondere tech is of niet heeft Sony dit altijd al aangegeven. Het was nog niet op de markt en ze willen het eerst testen om problemen te voorkomen.
Ik vind dat persoonlijk geen excuus.

Sony wist al lang vooraf welke SSD ze gingen gebruiken. Men had allang hiervoor iets kunnen bedenken dat bijv de m.2 slot alleen als file storage dient en dat bijv de interne schijf alleen het OS en bijv de 3 laatst gespeelde games draait of iets anders innovatiefs.

Ik hoop dat Sony zichzelf niet weer 'neersteekt' met PSP (Vita) memory sticks die 8)7 idiote prijzen droegen. Ik hoop dat het een beetje in een te betalen kader gaat vallen, maar in het begin en met de tekorten die wereld zijn, verwacht ik voorlopig nog hoger-dan-gemiddelde prijzen als het bekend wordt wat er precies in moet en wanneer je het kan gebruiken.
Dan moeten er wel NVMe drives beschikbaar zijn. Je argument dat er wel "iets' viel te bedenken snap ik niet helemaal namelijk? De expandible slot maakt gewoon gebruik van M.2. NVMe, dus je hele argument is al niet eens meer relevant.
Dat 'iets' heeft met de functie van de slot en wat ze ermee gaan doen te maken. Niet met beschikbaarheid van de hardware. Zie reactie van @Bigheld hieronder.
NVMe drives zijn momenteel niet in tekorten namelijk...

[Reactie gewijzigd door logix147 op 27 februari 2021 11:05]

Wat valt er niet te snappen? Alleen gen 4 drives worden mogelijk gemaakt omdat de interne ook gen 4 is. Ze gaan niet iets 'tussentijds" bedenken waar niemand wat aan heeft. In de komende maanden zullen er meerdere merken hun gen4 NVMe drives met 7GB/s presenteren (er zijn er al een paar).

Uiteindelijk zullen die prijzen ook snel dalen namelijk.
totdat high end pcie 4.0 ssd's wat goedkoper worden is er eigenlijk niet heel veel dat ze zouden kunnen doen. een 1tb 980 pro is al 200 euro.

er is imo vast wel iets te verzinnen om dingen op te slaan op een externe ssd, dus ik ben benieuwd of sony daar iets op kan verzinnen

[Reactie gewijzigd door Bigheld op 26 februari 2021 16:10]

Het lijkt me eerder een politiek spelletje, wedden dat een fabrikant moet betalen aan SONY om deze gecertificeerd te krijgen.

Daar zit het probleem denk ik ;-)
Dat zou dan voor het eerst zijn.
Bij de PS3 en 4 is het geen probleem om je HD te vervangen voor iets groters (ik geloof 8TB) of voor een SSD.
Nee, in de PS1 en 2 gingen ook speciale cartridges in voor geheugen. En dat verdiende lekker. Ook XBOX heeft er dus weer voor gekozen om zo extra geld binnen te harken.
Als je leest heb ik het over de ps3 en 4.
Trouwens met wat gedoe heb je ook zo een hdd of ssd in je ps2 (fat)
Als je met RAID0 NVME lagere snelheden haalt dan een enkele Sata600 SSD doe je toch echt iets flink verkeerd...
Sowieso is het nogal nutteloos om SSDs in RAID0 te zetten, dus ben benieuwd hoe je erop komt dat je RAID0 NVME SSDs maar 250MB/s zouden halen?
in crystaldiskmark zijn mijn raid 0 ssds ongeveer even snel, maar dat wil niet zeggen dat het hele proces van het laden van een game ook sneller gaat.
de ps5 kan volgens mij gewoon direct vanuit disk naar ram laden (met behulp van een co-proccesor, die los staat van de eigenlijke cpu).
er zullen over verloop van tijd best slimme trucjes komen om sneller te laden op pc, zonder alle gespecialiseerde chips, but we arent there yet... nu is er gewoon ergens anders dan storage een bottleneck.
NVME heeft gewoon DMA ondersteuning... Er is dus geen extra co-processor oid nodig om data in geheugen te laden aangezien de SSD controller dit zelf direct al kan. Met die onderbouwing is het dus efficienter en kan de SSD op de volle bandbreedte van het geheugen/PCIe4 aansluiting data in het geheugen laden.
Nogmaals: een NVME SSD zal nooit 250MB/s doen tenzij deze een grove misconfiguratie heeft of kapot is. 2 NVME SSDs in RAID0 zullen nooit 250MB/s doen tenzij je iets echt flink verkeerd ingesteld hebt.
DMA wist ik niet, maar wat ik bedoel te zeggen is eigenlijk: een game laadt niet of nauwelijks sneller op een nvme ssd tov een goede sata ssd. im not an engineer, dus misschien kan iemand anders uitleggen hoe dit precies werkt. er zullen in de toekomst vast games zijn die deze limitaties gaan omzeilen, net zoals hoe de ps5 doet.

over sneheid: ik doel niet op de wat de ssd's aan kunnen, maar gewoon hoeveel van die capaciteit volgens software (taskmanager/hwinfo/amd raidxpert) gebruikt wordt. Dat een auto nooit in zijn leven harder dan 130 gaat wil niet zeggen dat ie maar 130 kan. (en het zou ook kunnen dat de meting niet klopt natuurlijk :) )

[Reactie gewijzigd door Bigheld op 26 februari 2021 16:59]

Vraag me af of ze eerst wilden zien wat de game bouwers zelf deden met de beschikbare opslag, of ze zaten nog te puzzelen hoe ze het qua besturingssysteem / UX wilden doen.
mwah, het was al eerder aangekondigd dit pas na de launch zou volgen dus het mag geen verrassing zijn. Sony neemt namelijk een aardig risico omdat consumenten nu 'off the shelve' producten kunnen gebruiken; en ik weet denk ik wel wie de schuld gaat krijgen als dingen niet goed werken. Dus ik begrijp het wel dat men de tijd neemt en (hopelijk) met een goed geteste lijst komt van m.2 SSDs die probleemloos te gebruiken zijn.
Ten tijde van de introductie van beide consoles, waren er nauwelijks tot geen NVMe drives die 7GB/s haalden. Ze hebben vast samples getest afgelopen jaar van verschillende fabrikanten.

Er zijn nu zelfs nog maar een handjevol drives met die snelheid.
omdat nu pas PCIe 4 NVMe SSDs goed beschikbaar zijn en die de snelheden halen die Sony vereist. Plus Sony heeft in het begin al gezegd dat ze de SSDs eerst gaan testen of ze wel goed werken met de PS5 voordat ze de functie open zetten.
Niet dat het wat uitmaakt aangezien de console bijna niet te krijgen is vooralsnog ;)
Omdat geschikte SSD niet veel van zijn en er weinig keuze is naast verkrijgbaarheid . Hoe groter de lijst en beschikbaar van SSD die compatible zijn. Is de kans van neiging tot koop van verkeerde trage crashende low budget troep ook kleiner. En is het “ idioten sicher“ maatregel. En dus zeer terecht.
Anders moeten ze ook de MS way gaan. 1TB voor high performance met dezelfde controller IOtech kom je dan ook uit op ruim €200 of meer.

4TB duurder dan console zelf.
Ik vind dat ze het goed aanpakken.
Ik denk dat goed aangeeft waarom Microsoft gekozen heeft voor een gemakkelijke maar wat duurdere oplossing. Zij hadden bij de launch wel direct uitbreiding beschikbaar én het is voor elke leek te gebruiken.
Alleen de ssd van Microsoft is de helft langzamer.

De reden dat die van Sony nog niet leverbaar zijn is omdat de technologie er nog niet is. Ze zijn daarom nog niet te koop.

Bron: https://www.psu.com/news/...es-x-ssd-which-is-better/

PlayStation 5 IO Throughput 5.5GB/s (Raw), Typical 8-9GB/s (Compressed)
Series X Throughput 2.4GB/s (Raw), 4.8GB/s (Compressed)

[Reactie gewijzigd door snefkens op 26 februari 2021 19:01]

Nee, ze moeten sneller volgens mij. De PS5 ssd heeft een i/o raw throughout van 5.5 gbps (8-9 gbps compressed). Een extra ssd moet minstens zo snel zijn
Maar waarom dan

Is 5sec laadtijd echt zo’n drama of zijn die games zo slecht geprogrammeerd dat ze crashen bij te lang laden
Heeft niks met 5 seconden laadtijd te maken, maar meer hoe de ps5 games zijn opgebouwd. Zoek maar eens naar de nieuwe ratchet and clank, daar kan je direct van wereld naar wereld springen zonder laadtijden. Vandaar dat deze die snelheid nodig hebben. Heeft niks met slecht geprogrammeerd te maken, maar meer hoe de next gen games van Sony werken.
Sure, maar dat zeiden PlayStation fans ook over de eerste beelden van Spider-Man: Miles Morales en hoe dat alleen mogelijk is met de snelle SSD van de PS5. En dan volgt dat "ooh nee, dit kan ook op de PS4".

Maar dat zegt natuurlijk niks over het punt dat @i-chat hier maakt.
Echter, Miles Morales is niet geoptimaliseerd voor de PS5, is de game ook nooit geweest. Ratchet and Clank wel, die komt echt alleen uit voor de PS5, want die game gebruikt de SSD en bijbehorende snelheid dus voor gameplay elementen. Die elementen krijg je niet werkend op een PS4 of een SSD die niet aan de minimale specificaties voldoet. Daarom gaat Sony SSD's "certificeren". Hier is niets mis mee wat mij betreft.
Hoezo niet geoptimaliseerd? https://www.youtube.com/w...zPoeo&ab_channel=KyKiske7

Tussen Miles Morales PS4 en PS5 zitten wel grote verschillen. Niet alleen een graphics en Ray tracing, maar ook de laadtijden.
Laadtijden is hier het cruciale woord. Die verdwijnen namelijk met een PS5 only geoptimaliseerde game.
Miles Morales is een soort gulden middenweg tussen de 4 en 5. Het is zeer zeker niet het maximum wat je uit de PS5 kan persen.
Demon Souls remake is niet op de PS4. Ook hier zie je dat als je naar een andere wereld reist, dat er nog steeds 2/3 seconden tussen zit.

Dit zelfde is met Sackboy Destruction All Stars etc.

https://www.reddit.com/r/...es_morales_start_through/

Nogmaals, Miles Morales is gewoon geoptimaliseerd voor de PS5 en maakt ook goed gebruik van de SSD.
Ja alleen is bij die games geen gameplay gekoppeld aan de SSD laadsnelheid. In Ratchet and Clank wordt voor het eerst echt in gameplay gebruik gemaakt van de SSD snelheid. Je kunt in die game door rifts heen die je direct, zonder laadtijd, naar een andere planeet brengt. In Miles Morales maakt het niet uit als de laadtijd iets langer is, de basis game is PS4 compatible en dus maken ze geen gebruik van de PS5 SSD voor gameplay elementen. De graphics zijn beter op de PS5, maar dat is puur de kracht van de GPU in de PS5.
Ook de gameplay maakt hier natuurlijk gebruik van. Alle handelingen gaan velen malen sneller en de acties tijdens het vechten ook.

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 27 februari 2021 11:44]

Beetje off topic: eigenlijk is het een ongekende prestatie die Sucker Punch heeft neergezet met Ghost of Tsushima op de PS4 , als je er over nadenkt.....:
Deze game, op de previoius gen console dus, is daar ook al in staat om bizar korte laadtijden te hebben. Een reload na een verloren gevecht is bijna direct, een zelfs een fast travel van de ene naar de andere kant van de map gaat zo snel (<10 seconden) dat ik meestal niet eens tijd heb om de tips op het laadscherm te lezen. Het is een waar genot om te spelen, en ik weet zeker dat ik me ga frustreren straks als ik 'm uitheb en een andere game ga doen waar ik wel elke keer 30 seconden moet wachten in de laadschermen of nadat je een gevecht verloren hebt.
Volgens mij gebruikt sucker punch ook al de nieuwe software compressie (kraken). Waardoor die enorm veel sneller kan laden t.o.v. De reguliere compressie. The last of us heeft ook al een dergelijke patch gehad op de ps4.

[Reactie gewijzigd door snefkens op 26 februari 2021 18:03]

(je bedoelt dan compressie)

Ok dat is interessant, als dat het is is Kraken wel heel indrukwekkend snel qua decompressie want de PS4 heeft maar een heel langzame CPU in vergelijking tot Ps5 die zelfs hardware kraken heeft.
Excuus, ik bedoelde compressie inderdaad.

Het is zeker indrukwekkend, bij the last of us is het van 1 minuut 30 seconden laadtijd gegaan naar 14 seconden:

https://m.youtube.com/wat...cTTK57s&feature=emb_title
Is daar die snelheid voor nodig of kan het ook met minder? De meeste SSD's zijn snel genoeg om alle assets die je op het scherm zit in te laden binnen een frame wanneer je uitgaat van 4K/60.

Laat ze eerst maar eens games uitbrengen in plaats van er alleen maar over te praten.

[Reactie gewijzigd door Koeitje op 26 februari 2021 17:18]

Volgens Sony is die ssd daarvoor nodig. Dus dan ga ik daar ook vanuit.
Sony wil geen slechte naam als de gebruiker weer het goedkoopste van goedkoopste SSD opzoekt en erin stopt wat amper sneller is dan een HDD.
Tja het is niet alsof ze het doen om mensen te pesten of zo.
Veel spellen laden nieuwe content terwijl je door de wereld beweegt. Daar moet de speler zo min mogelijk van merken, maar je ziet toch soms de textures verspringen van low-res naar high-res terwijl je een object dichter nadert. Dat streamen van textures en andere zware data is op dit moment voor op de PS4 een bottleneck en Sony wil dat voorkomen op de PS5.
PS5 native games moeten kunnen verwachten dat next frame opgebouwd of snel prefetch van uit snelle SSD. Dus game world streaming van grote sandbox games moeten dus zeer snel geladen kunnen worden per frame ipv lange termijn prefetch.
Geloof me SSD's op Pci Express 4.0 zijn echt wel snel genoeg. Ik trek met mijn 980Pro al 6,8 Gpbs.
Het gaat enkel om de raw snelheid ;) De decompressie wordt elders gedaan, wat de effectieve bandbreedte verhoogt, en kan ook prima in combinatie met een SSD die jij er zelf in plugt.

Welke snelheid een extra drive moet kunnen garanderen is nog onbekend, wel heeft Sony aangegeven dat dit waarschijnlijk rond de 7GB/s zal liggen.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 26 februari 2021 16:12]

Check. In dat geval zouden de SSD's waar @NotSoSteady naar refereerde, in theorie, voldoende moeten zijn :)
Dat betwijfel ik. Er zijn zat ssd's die meer doen dan de 5,5 Gbs die de ps5 zou doen. (7 Gbs gemiddeld voor high-end m.2 pci 4.0 , insteek haalt al 15Gbs)
Interne SSD firmware algoritme of controlers doet 7 level tier algoritme gericht op game gebruik. Mogelijk dat gecertificeerde SSD ook kwa controleren geoptimaliseerd zijn kwa firmware en dat beter benaderd.
Die van MS heeft ook een uniek ontwerp, namelijk geen SLC of ramcache en dat is ook uniek. Dat maakt uitbreiden met standaard storage ook lastiger, want die werkt wel allemaal met caching.
Ik vind dat de oplossing van MS anders niet echt de schoonheidsprijs verdient. Ik wordt een beetje nerveus van het idee dat het een verwisselbaar kaartje is wat je er zomaar uit kan trekken. Wat gebeurt er als je 'm er uit trekt terwijl je aan het gamen bent ? Crashed je spel ? Is je hele filesystem beschadigd ?

Zoiets hoort gewoon intern en vastgeschroefd.
Nee je filesystem staat op de interne disk. Het is net zo gevaarlijk als elk ander usbstick die je in de pc stopt terwijl je daar een programma van af draait en er dan ineens uittrekt. Waarom je dat echter zou doen is mij een raadsel maar oke. Daarnaast is het gewoon hot swappable dus je je game wordt afgesloten en je keert terug naar het hoofdmenu van je xbox, maar nogmaals waarom zou je dat überhaupt in godsnaam doen terwijl je aan het gamen bent?

Dus nee zoiets hoort helemaal niet perse vastgeschroefd te worden. Ik snap je onterechte angst dan ook echt totaal niet.
Waarom je dat echter zou doen is mij een raadsel maar oke.
Het is een console. 1 vervelend broertje/neefje en hoppa.
De poort zit aan de achterkant.
Om te beginnen zit dat kaartje aan de achterkant. Dan is het uittrekken van de power stekker tijdens een firmware update gevaarlijker...

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 26 februari 2021 19:49]

1 vervelend neefje broertje met een schroevendraaier... en hoppa!
Nee je filesystem staat op de interne disk.
Elke schijf heeft een filesystem nodig, anders kan je de opslagruimte niet gebruiken.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 27 februari 2021 01:26]

Een USB drive of externe hdd (ps4) die trek je er toch ook niet zomaar uit? Dan krijg je ook kans op fouten op de disk. Volgens mij zit het slot ook aan de achterkant van de console en is het niet zo dat je dit even per ongeluk doet.
Tja, ik vind 't beide maar niks. Maar ik ben nog uit de tijd dat je kabels nog aan je PC kon vastschroeven.
Hetzelfde als wanneer je een spel vanaf een USB drive speelt?
alleen is een M2 meer versitile dan de memorykaartje van MS. Doet me denken aan de periode toen PSX en PS2 de memory opslag hadden. Dat wil je gewoon niet. Want je kan het zeer beperkt gebruiken.
Waarbij een M2 1. goedkoper wordt/is en 2. je kan het vrijwel overal gebruiken. 3. Naarmate er meer vraag naar is, zal het ook weer een stuk goedkoper worden als meerdere partijen erbij komen.

Bij MS zal dat dus niet echt het geval zijn.

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 26 februari 2021 15:44]

MS kan spects garanderen en verkeerde SSD is daarmee uitgesloten.
Bij Sony moet compabiliteits lijst raadplegen en verkeerde of trage variant kan dus wel gemonteerd worden. Ben je wel goedkoper uit. Maar werkt niet of is niet stabiel of is traag.
Voordeel is dat mits gecertificeerd mogelijkheid heb om 2T 4T te monteren.
Daarnaast de juiste snelle M.2 zal prijs voor velen ook tegen vallen.

En goedkope niet gecertificeerde trage zou zijn nogal verlokkelijk voor budget minded.
Geloof het of niet. Sony zal zeker ook iets aan de verpakkingen doen, waarop staat dat ze werken met de PS5. Daarnaast zullen bedrijven dit ook gewoon supporten. Want Sony heeft een grote userbase dus wordt makkelijk voor ze hoor. Hoef je geen zorgen over te maken.

Waarbij bij de Xbox niet iedereen dit in zijn assortiment heeft, en dus de prijzen gewoon hoog blijven, en het niet overal bruikbaar zal zijn.

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 27 februari 2021 08:48]

Dat lijkt op een 'gewoon' m2 slot?

Ik zie vaak zat dat mensen hun laptopadapter nog slopen en daar zit 1 pinnetje in (als het nog geen USB-C is). Dat word wat als ze een SSD daar in moeten gaan steken :X
Gelukkig 'past' dat niet m.b.t. vormgeving - men zou dat ergens in de jongere jaren met blokjes geleerd moeten hebben. Rondje, ster, vierkantje, driehoekje...
Gelukkig 'past' dat niet m.b.t. vormgeving - men zou dat ergens in de jongere jaren met blokjes geleerd moeten hebben. Rondje, ster, vierkantje, driehoekje...
Hamer, beitel - tweaker
Dremel is meer tweakerwaardig toch? Haha, ik zou eerder een spuitbus pakken voor die witte zijkanten :P
Het is een gewoon M.2-slot. Je kan dus straks gewoon een SSD van een willekeurig merk gebruiken, zolang die maar aan de eisen voldoet.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 26 februari 2021 15:43]

En die eisen zullen zijn dat het PlayStation gecertificeerd is? En Sony zal dus alle niet PlayStation gecertificeerde SSD's softwarematig blokkeren?
Nee, de eisen zijn een bepaalde leessnelheid (en zal ca. 7GB/s zijn)
Sony gaat voor het gemak van de gebruikers een lijst maken met SSDs waarvan zij weten dat ze snel genoeg zijn, maar er zal geen whitelist komen oid.
Ik wil je graag geloven, maar waaruit blijkt dat?
Dit is door Mark Cerny gezegd tijdens de presentatie van de specs van de PS5
Ik verwacht snelheid. Ze kunnen bijvoorbeeld een test doen om de leessnelheid uit te lezen. Daarnaast zal er ongetwijfeld een lijst komen met SSD's die sowieso werken.
Alleen diegene die niet aan de snelheid voldoen. Beetje hetzelfde als de externe hdd op de ps4, die moet ook voldoen aan bepaalde USB eisen anders werkt hij niet.
Omdat er geld mee te verdienen valt.
Tja, dan zouden ze dat ook gedaan hebben bij de PS4 en PS3, dus waarom zouden ze nu ineens wel doen. Het gaat dan misschien wel om modellen die minimaal een bepaalde snelheid hebben, maar dat is dan nog steed generiek en niet specifiek alleen voor de PS5.
Waarom doen bedrijven opeens iets wat ze voorheen nooit gedaan hebben? Zijn verscheidene redenen voor maar het komt vrij vaak neer op meer inkomsten genereren.
Gezien de interne tov gangbare M.2 al flink stuk hoger is. Dus om dat te evenaren gaat het al snel om de high-end lijnen van M.2 SSD en zullen dus duur zijn om die reden.
Het grote verschil is dat je een SSD één keer in plugt (of misschien 10 keer als je HEEL fervent bent met je opslag) - zo'n laptop adapter wordt elke dag meermaals ingeplugd. Je bent een stuk voorzichtiger als je iets 1x of 10x doet.
Ik vind deze uitbreiding eerlijk gezegd niet zo interessant, ik zie veel liever dat Sony z.s.m. met een update komt om je PS5 games te stallen op je externe opslagschijf, dat is namelijk een veel goedkopere oplossing. Voor de duidelijkheid, ik weet dat je geen PS5 games kan spelen vanaf een externe schijf, het gaat mij om het opslagen van de data. Een game is zo naar de interne SSD geschreven, in ieder geval een enorm stuk sneller dan wanneer je de game opnieuw moet downloaden.

Een extra TB á ~250 euro is ook maar een kleine zoethouder, een jaartje later, zeker als de games massaal gaan uitkomen, loop je wéér tegen hetzelfde probleem aan. Dat terwijl het prima mogelijk zou moeten zijn om een externe schijf van 10TB aan je PS5 te hangen, zie Series X.
Je games stallen op een externe SSD is niet hetzelfde als wat ze met de M2 SSD willen aanbieden.
Met de M2 SSD is het de bedoeling om games te installeren en vanaf daar te installeren.
Als je CoD hebt geïnstalleerd, daarbij waaronder heb je al de helft gebruikt.
Wil je Red dead redemption erbij heb je nog eens 120 GB nodig en je moet reserve hebben.
Daar kan een M2 dan oplossen dat je ondertussen er nog extra games kan installeren als je ze ook wilt spelen.

Wat jij zegt is om ze apart te zetten tot je ze nodig hebt en ja dat zou ook een mooie functie zijn maar ik wil toch liever zoveel mogelijk games installeren omdat ik vaak meerdere games tegelijk speel.
Ik weet dat het niet hetzelfde is, dat geef ik ook aan. Het punt is dat uitbreidbare interne opslag het probleem niet oplost. Het is een fijne feature, maar externe opslag van PS5 games zou prioriteit moeten hebben. Niet iedereen heeft het geld om even 250 euro neer te leggen voor 1TB, terwijl je tegenwoordig al een 4TB externe HDD onder de 80 euro kan vinden.

Overigens blijf je ook met een uitbreidbare interne SSD het probleem houden van 'reserve'. De kans is ontzettend klein dat men gaat werken met een RAID 0 configuratie, dus de reserve verkleint niet. Ik verwacht gewoon 2 afzonderlijke schijven, dus zit je met twee schijven die ieder ruimte vrij moeten laten.

Sterker nog, ik vermoed dat je niet rechtstreeks games kan gaan spelen vanaf de uitbreidbare SSD, maar dat data heel snel heen en weer wordt geschreven van de interne SSD naar de uitbreidbare SSD, en je dus altijd games zal spelen vanaf de stock interne SSD. In de praktijk zal je daar weinig van merken, want binnen 10 seconden schrijf je in dat geval een hele game van A naar B, en slechts een klein gedeelte van de game is nodig om hem op te starten.

Het punt blijft dat er in vrijwel alle scenario's ruimte vrij moet blijven voor upgrades, omdat Sony werkt met een kopie principe, waarbij het niet gepatchte origineel pas wordt weggegooid op het moment dat de nieuwe versie van de game volledig foutloos is gepatcht.

Je haalt ook wat termen door elkaar. De uitbreidbare SSD is een NVMe M.2 SSD. Er zijn ook SATA M.2 SSD's, die je prima als externe schijf kan gebruiken met een bepaalde adapter (net als je overigens een NVMe M.2 nu al kan gebruiken als externe opslag, zinloos, maar het kan), maar deze SATA M.2 SSD's zijn niet geschikt voor uitbreidbare opslag.
Externe opslag is simpelweg niet mogelijk omdat PS5 games hoge laadsnelheden nodig hebben en de USB poorten dit gewoon niet aankunnen.

Ja, je zal op die uitbreidbare SSD ook plaats moeten overlaten, maar je hebt dan toch nog ongeveer 900 GB meer aan opslag als je er 1TB insteekt.

Ik denk wel dat je de game van de NVMe M.2 SSD zal kunnen spelen.
Als je de game steeds kopieert naar de interne SSD dan kan je de levensduur van de SSD al verminderen als je veel games speelt via de uitbreidbare SSD.
Er is ook een reden waarom ze eisen stellen aan leessnelheden zodat je de games kan spelen vanaf de M.2 SSD.
Cold storage is wel iets wat eraan komt voor externe storage. Alleen het afspelen vanaf een externe SSD/HDD van PS5 games zal natuurlijk niet mogelijk zijn.
Externe opslag is simpelweg niet mogelijk omdat PS5 games hoge laadsnelheden nodig hebben en de USB poorten dit gewoon niet aankunnen.
Volgens mij dring ik niet helemaal door, nogmaals, het gaat hier om data verplaatsen van interne SSD naar externe HDD, zodat games tijdelijk in archief kunnen worden opgeslagen, NIET om ze vanaf de externe HDD te kunnen spelen. Dat kan nu ook gewoon met een PS3 en PS4, evenals een Xbox One en Xbox Series S/X. De verwachting was ook gewoon dat dit een feature zou zijn van de PS5, maar dat is niet het geval gebleken, zelfs Digital Foundry stond daar van te kijken.
Als je de game steeds kopieert naar de interne SSD dan kan je de levensduur van de SSD al verminderen als je veel games speelt via de uitbreidbare SSD.
Theoretisch ja, maar in de praktijk is dat niet het geval. De SSD controller-chip zal naar alle waarschijnlijk eerder stuk gaan eer dat je het échte maximale schrijfbewegingen maakt. Wat fabrikanten aangeven is 'gegarandeerd' en uiterst conservatief. De realiteit is dat ze soms wel 15x langer mee gaan dan aangegeven. Zelfs al zou je dagelijks 200GB heen en weer schrijven, dan zou de SSD volgens de voorschriften van de fabrikant 8 jaar meegaan. In dit scenario je zou dan iedere dag andere games moeten spelen die je een tijd niet gespeeld hebt en dit 8 jaar lang voor 365 dagen per jaar moeten herhalen.

In de praktijk zal het minimaal 2,5x zo lang mee gaan, dat komt naar voor in iedere test. De duurdere high-end SSD's gaan vaak nog véél langer mee. Het is haast onmogelijk om een SSD op te gebruiken, in ieder geval in het geval van een game console.
Er is ook een reden waarom ze eisen stellen aan leessnelheden zodat je de games kan spelen vanaf de M.2 SSD.
Nou nee, want dat lost het controller probleem niet op. De PS5's SSD heeft een unieke custom controller met 12 NAND kanalen. Dat los je niet even op met ruwe leessnelheid, je moet eenzelfde manier van lezen hebben om games op een gelijke manier te kunnen laden, anders kom je bottlenecks tegen. Games worden immers ontwikkeld op basis van de interne SSD, en in bepaalde blocks opgeslagen.

Daarom is het veel logischer dat Sony een enorm hoge leessnelheid eist vanwege het snel heen en weer kunnen schrijven van data tussen de SSD's, zodat de eindgebruiker er nagenoeg niets van merkt. Dat geeft namelijk véél meer vrijheid van keuze, wat juist de filosofie achter de uitbreidbare opslag is, aldus Cerny.

Ik sluit niet uit dat games afgespeeld gaan worden vanaf de uitbreidbare SSD, maar logisch is het niet. Als dat het geval zou zijn geweest, dan had Cerny niet die 7GB/s geëist, maar een SSD met een controller met 12 NAND kanalen.
Volgens mij dring ik niet helemaal door, nogmaals, het gaat hier om data verplaatsen van interne SSD naar externe HDD, zodat games tijdelijk in archief kunnen worden opgeslagen, NIET om ze vanaf de externe HDD te kunnen spelen. Dat kan nu ook gewoon met een PS3 en PS4, evenals een Xbox One en Xbox Series S/X. De verwachting was ook gewoon dat dit een feature zou zijn van de PS5, maar dat is niet het geval gebleken, zelfs Digital Foundry stond daar van te kijken.
Dat je de game zou kunnen archiveren zou ik ook graag hebben, het zou inderdaad makkelijker zijn dat de games niet telkens opnieuw moeten downloaden zeker voor de mensen met een lagere download speed.
Waar ik wel van overtuigd ben is dat velen dan niet meer hun games moeten gaan archiveren op een externe schijf.
Daarom is de uitbreiding handig als je games gewoon wilt spelen.
mij lijkt het absoluut niet logisch dat je steeds de games gaat wisselen tussen de uitbreiding en interne SSD.
Maar goed, de toekomst zal uitwijzen hoe het zal zijn.
Het zou ook een oplossing zijn als beide genoemde games gewoon hun files wat beter “managen”. Horizon Zero Dawn bijv is geloof ik 70 GB

COD is gewoon een gedrocht mbt opslag gebruik... je kan de SP tegenwoordig weggooien maarja... dan is het nog steeds een hele vette bak data die op dieet zou mogen. Wel eens dat 1 TB voor huidige grafische krachten wat mager is.. ook daar valt ter verdediging te melden dat meer opslag gewoon 1 op 1 doorberekend wordt aan onszelf dus dan is keuze in je opslag vermoedelijk beter en zie ik liever dat ze iets doen dat interne opslag met die “m2 slot” doet samenwerken. Ofzoiets, ik weet niet precies natuurlijk hoe Sony die slot optimaal gaat inzetten en waarvoor.
Hoezo is niet duidelijk waarvoor Sony die M2 gaat inzetten?
Die M2 slot zorgt er voor dat je meer opslag hebt om games op te installeren en je zo meer games kan spelen zonder ze telkens opnieuw te downloaden als je nog eens zin hebt om ze te spelen.

Zoals je zegt zou het veel makkelijker zijn als de genoemde games de files wat managen.
Maar dan nog kan je veel maar games installeren zonder ze telkens van hier naar daar te kopiëren of te downloaden
"Maar dan nog kan je veel maar games installeren zonder ze telkens van hier naar daar te kopiëren of te downloaden"
Daarom zeg ik eerder al: het zou innovatief zijn als het OS en de laatste 3 games bijv intern blijven staan en dat het systeem de games overswapt tussen de ingebouwde storage en de uitbreidingsslot oid. Niemand behalve Sony weet wat ze met die slot gaan doen.

Als het zo simpel was als - plop er een drive in, en je hebt extra opslag, zie ik totaal geen reden om daar momenteel softwarematig een blokkade op te zetten. Maar ik kan het mis hebben... Hopen dat ze iets ermee doen zodat je niet 'just extra opslag' hebt mag volgens mij best.
Het is gewoon niet logisch dat ze de games de hele tijd zouden wisselen tussen de uitbreiding en de ingebouwde storage.
Het systeem dat jij zegt is gewoon niet echt efficiënt

De reden waarom er nu een software blokkade op zit is omdat PS5 games een minimum leessnelheid hebben, als de M.2 SSD's die niet aankunnen kan de game niet optimaal gespeeld worden zoals Sony het voor ogen heeft.
Voor PS4 games is er dan gewoon de optie voor een externe schijf eraan te hangen.
Grappig dat iedereen op het SSD verhaal spring, en dat een echt probleem "oververhitting" niet verder besproken word. Dit lijkt me nogal een ding, ik zou niet zo'n herrie maker in huis willen hebben. Hoeveel db geluid gaat hij dan wel niet produceren? En vanaf welke temperatuur staat de max stand aan. Allemaal vragen... 🤔
Wat een onzin. Heb een ps5. Muisstil en super koel...
Ik heb hier nog een 16GB memorycard voor de Vita liggen. Laten we vooral niet doen alsof Sony altijd zo graag open standaarden gebruikt.

Het niet op kunnen slaan van Ps5 games op een mechanische externe HDD is ook gewoon weer lekker restricties op werpen. Nu hebben we hier in Nederland niets te klagen qua internetsnelheden en is opnieuw downloaden niet een probleem maar je zou nog maar met een datacap zitten. Waarom zou je de Ps5 game niet tijdelijk gewoon elders kunnen stallen?

Ik heb het idee met de Ps5 dat Sony hoe dan ook tegelijkertijd met de competitie iets wou lanceren gezien de architectuur die toch op sommige vlakken redelijk achter lijkt te lopen. De tijd zal het leren maar tot dusver van wat ik gezien heb vind ik het allemaal redelijk ondermaats.

Dan heb ik het zowel over het beleid en de regels die Sony er op nahoudt evenals het geflipflop met hun "We believe in generations" statements om vervolgens games alsnog voor de Ps4 aan te kondigen (ik snap goed dat je die userbase nog lang wilt gebruiken). Daarnaast lijken de games toch ook na verloop van tijd richting PC te komen. Gezien de genres en de redelijke one and done experiences zie ik zelf dan ook momenteel niet echt de behoefte voor een Ps5. Ik heb het idee dat de hysterie rondom het apparaat momenteel vooral gebasseerd zijn op de schaarste en het ongeduld van de die-hard Playstation gebruikers.

Maar goed zodra er een nieuwe Shin Megami Tensei of Persona game exclusief aangekondigd is zal ik alsnog wel overstag gaan.
Cold storage hebben ze al bevestigd dat dit eraan komt. Daarnaast hebben alle consoles van Sony nooit problemen gehad met opslag. Je kon vanaf de PS2 al ren HDD erin stoppen zonder moeite, dit in tegenstelling tot de concurrent. De Vita was toch gewoon een SD kaartje? Bij de PSP was dit nog anders.
Nope de Vita had nog steeds proprietary geheugen. Een van de grootste redenen in het begin dat de Vita niet van de grond wou komen gezien de belachelijk hoge prijzen. En in de tijd van de psp waren die memory pro duo kaarten ook enkel op Sony apparatuur te gebruiken.
Zijn er veel mensen die tekort hebben aan de huidige SSD? Ik merk zelf dat ik genoeg ruimte heb ook al moet ik toegeven dat ik er geen 10 games tegelijk op heb staan.
Als ik even op mijn PS4 bibliotheek moet afgaan, dan heb ik niet genoeg aan 2TB die in mijn PS4 pro zit.
Ik heb er inderdaad geen 10 tegelijk op staan, maar veel meer.
1TB in PS4 en dat is blijkbaar te weinig. Voor bepaalde DLC heb ik wat games moeten verwijderen.
Eindelijk, ik heb toch wel last van het kleine aantal GB's te beschikking.
Altijd keuzes maken welke games je echt wil spelen is echt vervelend.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True